Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-10 22:34
bokkie72 schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:12:
[...]

Waar heb je de 6,7kW gemeten?
In de wagen en op het display van de alfen laadpaal.

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EN86
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12:25
Hallo,

Iemand dé gouden tip voor het herstellen van vegen/strepen (door schaven) van de binnenzijde bij de deuren?? Kids die er tegenaan schaven, zelf niet opletten, jullie kennen het vast wel. Ik kan me daar enorm aan storen maar er is vast een middel of trucje waarmee je dat kan fiksen?

Hoor het graag en dank alvast!

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Peter-036 schreef op maandag 29 april 2024 @ 18:56:.
Facit: ook jij betaalt nu (een klein beetje) mee aan de kosten die voor garantieclaims gemaakt worden.
Net als iedere andere Kia klant.
En dit gaat op voor alle autofabrikanten/importeurs en/of leasemaatschappijen.
Het punt is uiteraard dat ik geen KIA klant ben maar gewoon een gebruiker van een KIA (of whatever merk dat periodiek mijn voorkeur krijgt).
En ik ben evenmin een klant van het bedrijf dat de leasewagen ter beschikking stelt.
Het enige (?) voordeel van een lease auto is dat de kosten vast liggen (geen verrassingen), de verrassingen zijn al 'hoofdelijk omgeslagen'............iedereen betaalt vooraf al mee.
De voordelen liggen hier toch iets hoger.
Geen eigen geld in de aankoop van een auto steken (scheelt in het geval van een BEV al een 50 tot 70K per vier/vijf jaar), geen onderhoudskosten, geen belastingen, geen brandstofkosten,......
In het geval van een 'salaris-auto' is het je werkgever die in 1e instantie betaalt, maar als het daar teveel kost, zal jouw eventuele winstuitkering of volgende salarisverhoging wat minder zijn.
Ook niet want de salarisauto wordt niet ter beschikking gesteld van mijn werkgever. Ik heb zelfs geen werkgever. De winstuitkering uit dat bedrijf (aandelen en obligaties) zijn ook niet gedaald de laatste jaren maar integendeel nog gestegen.

Ik begrijp je uitleg en ook dat dit doorgaans voor de massa opgaat.
Maar dat is nog altijd iets anders dan voor iedereen.
Je hebt altijd uitzonderingen op zowat iedere regel.
De kunst is, mijn mening, niet met de massa mee te lopen maar net het iets anders te regelen zodat je maximaal van de uitzonderingen kan gebruik maken en het doorgaans de anderen zijn die jouw rekening betalen. :+
Dat wanneer een meerderheid zo tewerk zou gaan geen enkel systeem nog houdbaar zou zijn begrijp ik ook maar dat maakt tenslotte nog altijd mijn rekening niet. :)

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 29-04-2024 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-07 15:09
De range wordt weer hoger en hoger nu de temperatuur omhoog gaat, de 500km komt weer in de buurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Jugonoot04 schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:05:
[...]
Natuurlijk is dat niet wat Kia ons wil voorspiegelen maar wat is nu het echte probleem? Hou je toch eens bezig met de echte problemen in het leven en let een beetje op je bloeddruk.
lVolledig eens met je reply maar KIA spiegelt ons ook niets voor.
Wie een beetje moeite doet kan opzoeken hoe men tot de WLTP cijfers komt.
Dat niet iedereen die kan halen omdat men zelf niet volgens die gestandariseerde test wil/kan rijden is een feit en dat is voor iedere EV en ICE zo.

Ik rij trouwens al meer dan 4 jaar en +70K km met een KIA en na al die tijd wijken mijn verbruikcijfers nauwelijks af van de opgegeven WLTP cijfers door KIA.
Maar ik heb geen open dak, voel niet de nood aan ieder stoplicht wie dan ook de loef af te steken (moest ik dat doen was ik in het verkeer immers nog agressiever dan diegene die ik de loef wil afsteken), weet dat de C43 de max. opgelegde snelheid is en niet de na te streven minimum snelheid, ben geen kouwkleum noch vlug oververhit,....... en dat scheelt dan al vlug een slok op de borrel om de WLTP range alsnog te benaderen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Mjas schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:05:
[...]

Mijn actieradius was nog 50km, bij 1 kapotte accucel en een 58kwh accu. Na reparatie zit ik weer rond de 400 km bij deze temperatuur. (80% snelweg en niet harder dan 100 km per uur)
Wat mij wel opvalt is dat als het laadproces feitelijk klaar is, de auto en de AClader toch nog 2 a 3 uur contact met elkaar houden, voordat er een gereedmelding komt van de auto en de lader. In deze tijd wordt er door de lader geen stroom meer toegevoegd aan de accu. Blijkbaar moet er dan toch nog iets bijgewerkt worden.
400 km met een 58 kWh accu? Dát wil ik wel eens zien. Heb je daar bewijs van? Foto dash met % accu en km’s gereden sinds laatste laadbeurt? Wil die 400 wel eens echt zien..

Mijn 58 kWh haalt nog geen 320 werkelijke km’s.
Overigens geen hypermiler, en altijd 110-120 (weet niet wat dit kost in % tov 100) met airco aan (-8 tot -12%), en altijd precon (max -13%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
king_dude schreef op maandag 29 april 2024 @ 22:22:
[...]

400 km met een 58 kWh accu? Dát wil ik wel eens zien. Heb je daar bewijs van? Foto dash met % accu en km’s gereden sinds laatste laadbeurt? Wil die 400 wel eens echt zien..

Overigens geen hypermiler, en altijd 110-120 (weet niet wat dit kost in % tov 100) met airco aan (-8 tot -12%), en altijd precon (max -13%)
Hij zegt wel niet harder dan 100, als je met acc op 90 kan rijden kan dat wel denk ik...

Ik ben vandaag voor het eerst naar het werk en terug gereden, aac 120-130 naar brussel, met verkeer hewft 42% gekost(190km totaal).

Gemiddeld zat ik rond de 18-18.5
Prima wat mij betreft voor zo'n grote wagen.

Alleen doet de rechter onderkant van mij rug nog steeds pijn als ik langer dan een half uur in de wagen zit, echt vreemd.

Het gebeurt ook enkel in deze wagen, en bv niet op een bureaustoel ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Met jouw cijfers kom je dan zelfs maar aan een gemiddeld verbruik van 16,36 kWh/100 km. _/-\o_
(74 x 42% = 31,08 kWh : 1,9 = 16,36 wat in theorie een range van 452 km geeft

[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 29-04-2024 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:19
[...]

Niet helemaal wat je vroeg, maar komt in de buurt.
Card Nox schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:39:
Vandaag voor het eerst een echt langere rit gedaan (190km). Verbruik was 14,5km/100km. VMax was max speed + 10%. Onderweg ook nog 45 minuten file gehad. Airco zo'n 30 minuten aan gehad, was verder niet echt nodig. Reistijd was 3u. Dit met een trekhaak koffer. Viel me helemaal niet tegen.
Was grotendeels autosnelweg, hield ongeveer 110 kmph als max aan, maar ook stukken met ~105kmph achter een andere voertuigen gereden. Ik denk dat niet het gat in de lucht te hoeven maken veeeeel scheelt.

Verbruik (vertrokken met 90%):
https://photos.app.goo.gl/nwdY1BYsopjdDu9y5

Tot de nok vol met partner en 3 kids en ook achter de voorrijders stoelen alles volgepakt (je moet wat met 3 kids he :D)
https://photos.app.goo.gl/r4qWonqsbrWvxSXQ7

Met trekhaak koffer:
https://photos.app.goo.gl/wNf8FuWqwQPW3Sym6
Standje iPedal is trouwens niet beschikbaar met trekhaak koffer, max level 3. Toch wel even wennen als de auto niet compleet tot stilstand komt en je zelf moet remmen. HDA op de snelweg met file werkt heel fijn, vooral het zelf weer beginnen met rijden en zelf stoppen is erg aangenaam. Zou je met een ice schakel bak dat moeten doen zou het toch even 'afzien' zijn (luxe problemen).

Had ik gehypermiled had ik makkelijk de 400km overtroffen.

EDIT: Mbt je eigen cijferes: 320 + ( 10% + 13% ) = 394km dus dan kom je zelf toch ook aardig in de buurt, als je hypedmiled (rij maar eens 90kmph achter een vrachtwagen, busje oid) ga je daar ook makkelijk over heen.

[ Voor 18% gewijzigd door Card Nox op 29-04-2024 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op maandag 29 april 2024 @ 23:36:
Met jouw cijfers kom je dan zelfs maar aan een gemiddeld verbruik van 16,36 kWh/100 km. _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Do-SAfbV8761nyLJh21FYcgFVc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oedIKsRXpraFsHtfX4chzadW.jpg?f=fotoalbum_large

Komt idd overeen met wat id app staat, het vreemde is dat de waardes id wagen rond de 18 zaten...

Heeft de eco modus enkel effect op de acceleratie ivm normal?

Of past het ook dingen als stuur of airco aan?

Ik vond de acceleratie prima maar heb eigenlijk altijd op normal gereden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 05:12
Grappig, dat vehicle report kende ik nog niet. Ik zit blijkbaar deze maand op 20.8 kWh/100km, wat iets lager is dan ik had verwacht als ik naar de stats in de auto kijk (maar verrassend dicht in de buurt van wat m'n Tesla na 87k km aangaf, daarmee zat ik rond de 19).

Ik meen dat Eco mode inderdaad ook wat met airco doet, maar wat rijden betreft heb ik vooral het idee dat eco wat minder op het pedaal reageert (en sport wat meer). Als ik tijdens het rijden met m'n voet in dezelfde positie schakel tussen de 3 modi voel ik 'm vooral iedere keer wat versnellen van eco naar normal en vervolgens naar sport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
IvoB2 schreef op maandag 29 april 2024 @ 23:36:
Ware het niet dat de procenten van je accu naar mijn idee geen lineaire schaal zijn. Net zoals bij benzine auto's haal je minder kilometers uit een procent naarmate je dicht bij nul komt.

Ik zie regelmatig bijvoorbeeld bij 40% een bereik van 140 km, ofwel 3,5 km per procent. En als je dan gaat laden wordt dat opeens bij 80% weer 5 km per procent.

En dat gebeurt consequent, elke keer.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
izzet3838 schreef op maandag 29 april 2024 @ 23:58:
[...]

[Afbeelding]

Komt idd overeen met wat id app staat, het vreemde is dat de waardes id wagen rond de 18 zaten...

Heeft de eco modus enkel effect op de acceleratie ivm normal?

Of past het ook dingen als stuur of airco aan?

Ik vond de acceleratie prima maar heb eigenlijk altijd op normal gereden...
De app moet je niet vertrouwen, die is altijd veel te rooskleurig. Daar heb ik de laatste weken een verbruik rond de 14 a 15. En dan nog maar een range onder de 400km.

Eco doet ook wat met je airco. Je merkt dan heel erg temperatuurwisselingen vind ik omdat ie gaat pendelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mjas
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 01-09 13:23
[...]

Hierbij de foto van vanochtend. Na opladen geeft hij aan 304km bij 81%. Omgerekend is dit 304/0,81=375km. Iets lager dan 400km, waar ik eerder op uitkwam.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nIYJO9fwgj6GHN5vy1wAQYVTnoo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KcociCizmMs7Ya6meKXeTPAR.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij een foto van het gemiddelde verbruik, inclusief 2 winters. Omgerekend kom ik dan op 54kWh/14,6 kWh = 370km
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kmD2wK1fQtemOtAD8UBuwKsULpk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jStywoXZlDkyThrEwI3LE3W7.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk echt dat één van de belangrijkste factoren voor verbruik en range de rijsnelheid is. Boven de 95/100km per uur neemt het verbruik significant toe en de range significant af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:03
IvoB2 schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:29:
[...]
lVolledig eens met je reply maar KIA spiegelt ons ook niets voor.
Wie een beetje moeite doet kan opzoeken hoe men tot de WLTP cijfers komt.
Dat niet iedereen die kan halen omdat men zelf niet volgens die gestandariseerde test wil/kan rijden is een feit en dat is voor iedere EV en ICE zo.

Ik rij trouwens al meer dan 4 jaar en +70K km met een KIA en na al die tijd wijken mijn verbruikcijfers nauwelijks af van de opgegeven WLTP cijfers door KIA.
Maar ik heb geen open dak, voel niet de nood aan ieder stoplicht wie dan ook de loef af te steken (moest ik dat doen was ik in het verkeer immers nog agressiever dan diegene die ik de loef wil afsteken), weet dat de C43 de max. opgelegde snelheid is en niet de na te streven minimum snelheid, ben geen kouwkleum noch vlug oververhit,....... en dat scheelt dan al vlug een slok op de borrel om de WLTP range alsnog te benaderen. :)
Voor mensen die Duits kunnen verstaan.
Een leuke video met goede uitleg over de WLTP cyclus en dan gericht op “onze” EV6.
https://youtu.be/Il9_91X8DSc?si=a3ncm8_OHZ1K-Sbv

Voor alleen de WLTP uitleg starten vanaf 4 minuut 55.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Phusebox schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 05:50:
[...]

Ware het niet dat de procenten van je accu naar mijn idee geen lineaire schaal zijn. Net zoals bij benzine auto's haal je minder kilometers uit een procent naarmate je dicht bij nul komt.

Ik zie regelmatig bijvoorbeeld bij 40% een bereik van 140 km, ofwel 3,5 km per procent. En als je dan gaat laden wordt dat opeens bij 80% weer 5 km per procent.

Was met 100% vertrokken en 190km gereden, daarna volgeladen en de paal gaf 36.3 kwh op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Phusebox schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 05:53:
[...]

De app moet je niet vertrouwen, die is altijd veel te rooskleurig. Daar heb ik de laatste weken een verbruik rond de 14 a 15. En dan nog maar een range onder de 400km.

Eco doet ook wat met je airco. Je merkt dan heel erg temperatuurwisselingen vind ik omdat ie gaat pendelen.
Er scheelt iets met je accu :(
Ook al gelooft de dealer niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:35
sn0x0r schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 22:09:
[...]

Ik heb dit nu 3 weken ofzo? Enige nadeel is dat mijn laadpaal een bitch is en af en toe eruit klapt als de auto de laadsessie stopt (zij het vanwege accu vol of omdat het 'slim' laden van Frank hem stopt). Ik zeg laadpaal eruit klapt, maar eigenlijk is het dus de groep die eruit klapt. Geen idee of het de schuld is van de auto of de laadpaal overigens (Alfen Eve Single Pro).
Nog meer mensen die dit hebben? Niet per se in relatie tot Frank energie maar dat de laadpaal eruit klapt af en toe? Lijkt toch eerder iets auto gerelateerd namelijk, want een Hyundai Kona, Volkswagen e-Golf en een Nissan Leaf die regelmatig mijn laadpaal gebruiken hebben dit nooit. Maar met mijn auto heb ik het best vaak, maar niet standaard, het is echt random.

Heeft het nut om bij Kia te vragen om updates van iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15:54
@sn0x0r Laden die 3 andere auto's misschien 1 fase? En/of laden ze met hun eigen laadkabel?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Phusebox schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 05:50:
[...]

Geen idee, ik heb de EV nog nooit naar nul gereden.
Ik laad de EV telkens overal waar ie stilstaat en er een laadpaal beschikbaar is.

En je zou er nu toch al achter moeten zijn dat jouw specifieke EV6 een probleemauto is en niet de regel?

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 30-04-2024 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
IvoB2 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:37:
[...]

Geen idee, ik heb de EV nog nooit naar nul gereden.
Ik laad de EV telkens overal waar ie stilstaat en er een laadpaal beschikbaar is.

En je zou er nu toch al achter moeten zijn dat jouw specifieke EV6 een probleemauto is en niet de regel?
Volgens mij hebben meer mensen de ervaring dat, net als bij een benzine auto, je minder kilometers haalt uit de laatste 20% van je accu dan uit de eerste 20% van je accu (om maar een voorbeeld te noemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjas
sn0x0r schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 07:57:
[...]

Nog meer mensen die dit hebben? Niet per se in relatie tot Frank energie maar dat de laadpaal eruit klapt af en toe? Lijkt toch eerder iets auto gerelateerd namelijk, want een Hyundai Kona, Volkswagen e-Golf en een Nissan Leaf die regelmatig mijn laadpaal gebruiken hebben dit nooit. Maar met mijn auto heb ik het best vaak, maar niet standaard, het is echt random.

Met mijn Wallbox Copper SB met loadbalancing de afgelopen 21 maanden nog niet gehad. Maar wat niet is kan nog nog komen…
Als ik vragen mag, heb je loadbalancing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjas
Phusebox schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:41:
[...]

Volgens mij hebben meer mensen de ervaring dat, net als bij een benzine auto, je minder kilometers haalt uit de laatste 20% van je accu dan uit de eerste 20% van je accu (om maar een voorbeeld te noemen).
Ik denk dat je gelijk hebt, maar ik denk dat de beleving ook een rol speelt. “Een volle tank/accu rijdt net iets lekkerder dan een bijna lege.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:36
@IvoB2 zoals al aangehaald is de SoC schaal van de EV6 niet lineair, Bij mij is dat (dus) ook zo, maar heb een prima rijbereik en verbruik overigens.
Veel EV's hebben overigens geen lineaire schaal als ik afga op de info en testen in de video's van Bjorn Nyland. Dus de EV6 is daar zeker niet alleen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawnmower
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 10:35

lawnmower

Elvis lives..

Ik ben nu op vakantie, en tijdens de heenreis viel het mij op dat de reis volgens het navigatiesysteem veel langer duurde dan ik verwacht had.

Na een tijdje klooien (vrouw werd ongeduldig) viel het me op dat hij de laadstops allemaal tot 100% wilde doen ipv de ideale 80%.

Ik heb het DC laden even handmatig op maximaal 80% gezet, maar kan me niet herinneren dat ik dat vroeger zo had.

Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokes
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-01 10:03
Franciesco schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:51:
@IvoB2 zoals al aangehaald is de SoC schaal van de EV6 niet lineair, Bij mij is dat (dus) ook zo, maar heb een prima rijbereik en verbruik overigens.
Veel EV's hebben overigens geen lineaire schaal als ik afga op de info en testen in de video's van Bjorn Nyland. Dus de EV6 is daar zeker niet alleen in.
Dat het laden en ontladen van batterijen niet lineair verloopt ligt aan schommelende voltages, toenemende weerstand en andere chemische eigenschappen die veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Nou het enige wat je dan nog kan doen is de auto tot 0% rijden onder wisselende omstandigheden en niet om de haverklap klagen dat auto x maar 300 km haalt en auto y 450 km waarbij x dan beweert dat dit niet kan en men bewijzen wil zien, enz. tot in der eeuwigheId.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
lawnmower schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:56:
Ik ben nu op vakantie, en tijdens de heenreis viel het mij op dat de reis volgens het navigatiesysteem veel langer duurde dan ik verwacht had.

Na een tijdje klooien (vrouw werd ongeduldig) viel het me op dat hij de laadstops allemaal tot 100% wilde doen ipv de ideale 80%.

Ik heb het DC laden even handmatig op maximaal 80% gezet, maar kan me niet herinneren dat ik dat vroeger zo had.

Iemand ervaring mee?
Probleem is dat die dan ook effectief stopt met laden op 80, als je wat langer pauze neemt ben je dan extra accu kwijt, miss best op 90 zetten dan maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:25

Iemand ervaring mee?
Is sinds de infotainment update van November.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09 08:24

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

De Ideale Man schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:24:
De range wordt weer hoger en hoger nu de temperatuur omhoog gaat, de 500km komt weer in de buurt.
Dan mag het hier wel 45gr worden de aankomende 4 maanden.
Misschien dat ik dan eens de magische 500 zie verschijnen!

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Wat is een goede bandendruk, bij mij staan ze op 3.1 bar?
Gaat om de 19" velgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
izzet3838 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:51:
Gaat om de 19" velgen
Ik heb ze zelf altijd op 2.7 staan.
3.1 is naar mijn idee best hoog, maar wellicht voor maximale belading wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
izzet3838 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:51:
Gaat om de 19" velgen
De specificaties in de app owners manual wordt voor MY23 aangegeven:

*Voor 19"en 20":
-Normale belasting voor en achter 2.5 bar.
-Maximale belasting voor 2.6 en achter 2.9 bar.

*Voor 21""
-Normale belasting voor 2.35 en achter 2.7 bar.

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
Solarman schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:06:
[...]

De specificaties in de app owners manual wordt voor MY23 aangegeven:

*Voor 19"en 20":
-Normale belasting voor en achter 2.5 bar.

*Voor 21""
-Normale belasting voor 2.35 en achter 2.7 bar.
Dan is mijn dealer wel heel enthousiast geweest, zal ze dan verlagen naar 2.6 voor/achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0x0r
Mjas schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:45:
[...]

Met mijn Wallbox Copper SB met loadbalancing de afgelopen 21 maanden nog niet gehad. Maar wat niet is kan nog nog komen…
Als ik vragen mag, heb je loadbalancing?
Yes, dynamische loadbalancing heb ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:36
Bokes schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:09:
[...]

Dat het laden en ontladen van batterijen niet lineair verloopt ligt aan schommelende voltages, toenemende weerstand en andere chemische eigenschappen die veranderen.
Ja, maar dat wil niet zeggen dat het zo ook gedisplayed moet worden.
Maar goed, mij maakt het verder niet veel uit hoor. Het is meer een constatering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sn0x0r
Peter-036 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:18:
@sn0x0r Laden die 3 andere auto's misschien 1 fase? En/of laden ze met hun eigen laadkabel?
Ik weet niet of die 1-fase laden of 3, maar ik denk 3, want volgens mij kunnen ze ook allemaal 11 kW laden. Ze gebruiken allemaal mijn laadkabel, want die zit vast aan de laadpaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
--HOOLIE-- schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:47:
[...]
Dan mag het hier wel 45gr worden de aankomende 4 maanden.
Beter niet want bij een hogere temperatuur zakt de range weer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

IvoB2 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:30:
[...]

Beter niet want bij een hogere temperatuur zakt de range weer. :)
nog verder dan het nu al is??

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EN86
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12:25
EN86 schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:45:
Hallo,

Iemand dé gouden tip voor het herstellen van vegen/strepen (door schaven) van de binnenzijde bij de deuren?? Kids die er tegenaan schaven, zelf niet opletten, jullie kennen het vast wel. Ik kan me daar enorm aan storen maar er is vast een middel of trucje waarmee je dat kan fiksen?

Hoor het graag en dank alvast!

Groet
Niemand? :P :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
--HOOLIE-- schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:35:
[...]

nog verder dan het nu al is??
Ja*, want de buitentemperatuur bereikt nu ongeveer de ideale werkingswaarde voor de accu.

*Afhankelijk van waar jij woont, hier is het vandaag en morgen tussen de 22 en 25°C. :)
Bij 45°C zal de range dus, bij een normale EV, lager zijn dan nu het geval is.

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 30-04-2024 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bogey555
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:32
sn0x0r schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 07:57:
[...]

Ik heb een Smappee en ervaar hetzelfde. Ik moet zeggen dat het nu weer al enkele maanden geleden is maar het was daarvoor wel enkele keren op korte tijd. Ik heb nog gelijkaardige verhalen gelezen dus het zou wel aan de EV6 kunnen liggen. Misschien dat het afhangt van een aantal factoren zoals laadsterkte enzo maar mijn gok is zo goed als de jouwe :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
  • Laatst online: 15:32
Ik weet niet of iemand hier iets aan heeft maar als tip. Mijn Smappee laadpaal is driefasig en kan alleen driefasig laden. Sommige gaan automatisch naar enkelfasig. Het probleem is als je volledig op zon wil laden heb je met enkel driefasig een nadeel. Het laden begint maar van +-4.2kW overschot. Ik heb nu fase 2&3 aan de kant van de laadkabel losgekoppeld en nu start hij al vanaf +-1.4kW overschot. Ik heb gehoord dat Smappee dat in nieuwere modellen gaat automatiseren maar voor diegene die een ouder model hebben zoals ik misschien een goeie oplossing in de minder zonnige maanden. Het helpt ook om de capaciteitspiek lager te houden in de winter... maar dat is dan enkel voor de Belgen met een digitale meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:37
IvoB2 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:46:
[...]

Ja*, want de buitentemperatuur bereikt nu ongeveer de ideale werkingswaarde voor de accu.

*Afhankelijk van waar jij woont, hier is het vandaag en morgen tussen de 22 en 25°C. :)
Bij 45°C zal de range dus, bij een normale EV, lager zijn dan nu het geval is.
Daarom kan de batterij ook actief gekoeld worden waardoor je daar dus geen last van zou moeten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wnn376694
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09-09 12:23
Ik gebruik wel eens wat zwarte schoensmeer, dunnetjes aanbrengen en uitwrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Laatst online: 13:36

Iemand ervaring mee?
Ik heb dc laden op 90% staan.
En de laadplanning in de navigatie rekent dan idd met laadtijd tot 90% vol.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Loei123 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:09:
[...]

Daarom kan de batterij ook actief gekoeld worden waardoor je daar dus geen last van zou moeten hebben.
Excuseer?
Wanneer je de batterij actief gaat koelen/verwarmen verbruikt dat extra energie en gaat de range ook lager zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
IvoB2 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:39:
[...]

Excuseer?
Wanneer je de batterij actief gaat koelen/verwarmen verbruikt dat extra energie en gaat de range ook lager zijn.
Dat heb je helemaal goed! :)
Maar dat is natuurlijk om oververhitting en permanent range verlies te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Inderdaad.
En, want dat was de vraag, gaat bij 45°C je range NIET hoger zijn dan bij een buitentemperatuur tussen de 20 en 25°C noch gaat ze hoger zijn (om andere redenen) bij lagere buitentemperaturen dan 15°C.
Wie nu (bij een buitentemp tussen 20 en 25°C) maar 300 km haalt mag geen verwachtingen koesteren dat bij een gelijk gebruik van de EV zijn range nog gaat toenemen bij hogere en/of lagere buitentemperaturen. En al zeker niet bij een buitentemperatuur van 45°C. De scheikundige reactie in de accu maken dat (bij de nu gebruikte batterijcellen in de EV6 onmogelijk. Acties om die ongunstige reacties tegen te gaan beschermen wel de levensduur van de accu maar gaan tijdens het rijden de range ook negatief beïnvloeden (hoe lager/hoger de buitentemperatuur hoe meer energie het vraagt vanuit de accu om ze op de ideale temperatuur te houden en hoe minder energie beschikbaar om afstand te overbruggen.

Idem wat betreft voorverwarmen van de accu bij een geplande DC snellaadstop. Ook dat gaat ten koste van beschikbare range (maar je kan er wel tijd door winnen wanneer dat het uitgangspunt is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawnmower
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 10:35

lawnmower

Elvis lives..

HansAuutB schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:31:
[...]

Bijzonder dat ze die functionaliteit eruit hebben gehaald. Voorheen moest ik op lange trips nog wel eens van bijvoorbeeld 15 tot 70% laden oid. Dit maakt die hele planning weer waardeloos, en kan net zo goed handmatig laadstations zoeken, wat opzich in west Europa geen heel groot probleem is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-10 16:29

The Wizard

Moderator Mobile
Wel en niet lineair. De SOC in beeld is idd niet lineair, maar de SOC BMS wel redelijk, zie onderstaande grafiek met eigen data.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hcz3QYNVoYgeEzHI2KlP7aAPYtw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EvwvHVvNjzN0TpSMfADA1ymA.png?f=user_large

Je kan gerust tot 0 % rijden, heb ik al een paar keer gedaan :P. Het is wel jammer dat elke scootmobiel je uittrekt bij het stoplicht 8). Bij 0% heb je nog rond de 4,5% reële SOC Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N5xkW6qBmN5BjLQsxAJcH7SfQnw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sco6pYWpNVtO9jExYDRtGDte.jpg?f=fotoalbum_large

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:10
HansAuutB schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:31:
[...]

Kan je ook ergens opgeven tot welk percentage je wilt doorrijden? Dus dat de navigatie de laadpunten dusdanig plant dat je aan komt met e.g. 10% of 5% afhankelijk van je instelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack1
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Mijn Kia EV6 is nu 2 jaar oud met 114dkm op de teller.

Ik heb lakschade op mijn antenne en voorbumper zonder dat ik schade heb gemaakt daaraan. Het lijkt op verwering van de lak. Heb contact met Kia Nederland gehad, maar ze geven aan dat dit niet onder de garantie zou vallen. Kan ik hier werk van maken of staat Kia in zijn gelijk?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/V64c9QhF/IMG-20240430-135638.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/zvBY02ZY/IMG-20240430-135659.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
greg-a schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:19:
[...]

Kan je ook ergens opgeven tot welk percentage je wilt doorrijden? Dus dat de navigatie de laadpunten dusdanig plant dat je aan komt met e.g. 10% of 5% afhankelijk van je instelling?
Helaas niet nee, de accu stopt ook met voorverwarmen onder de 19%...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trangelang
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 14:56
Jack1 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:38:

Ik heb lakschade op mijn antenne en voorbumper zonder dat ik schade heb gemaakt daaraan. Het lijkt op verwering van de lak. Heb contact met Kia Nederland gehad, maar ze geven aan dat dit niet onder de garantie zou vallen. Kan ik hier werk van maken of staat Kia in zijn gelijk?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit wordt lastig. Het kan zijn dat er ooit een klein putje is geweest vanwege bijv steenslag (echter dit was niet te zien) Dit kan groter worden of zelfs het lak kan afgepeld worden als je weer met een hogedrukspuit aan de gang gaat of naar de wasstraat gaat. Nee heb je, ja kan je via KIA krijgen. Echter dit wordt een lastige zaak. Helemaal na 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:26

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Eerste heb ik ook, die krijg je vrij snel :) Tweede ben ik nog niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Mjas schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 06:49:
[...]

Hierbij de foto van vanochtend. Na opladen geeft hij aan 304km bij 81%. Omgerekend is dit 304/0,81=375km. Iets lager dan 400km, waar ik eerder op uitkwam.
[Afbeelding]

Hierbij een foto van het gemiddelde verbruik, inclusief 2 winters. Omgerekend kom ik dan op 54kWh/14,6 kWh = 370km
[Afbeelding]

Ik denk echt dat één van de belangrijkste factoren voor verbruik en range de rijsnelheid is. Boven de 95/100km per uur neemt het verbruik significant toe en de range significant af.
Helemaals eens (verbruik vs snelheid) Vergeet airco ook niet. Als ik die getallen zie kun je redelijk donder zeggen wat voor rijstijl de persoon heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TinusH777
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-10 16:59
trangelang schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:50:
[...]

Dit wordt lastig. Het kan zijn dat er ooit een klein putje is geweest vanwege bijv steenslag (echter dit was niet te zien) Dit kan groter worden of zelfs het lak kan afgepeld worden als je weer met een hogedrukspuit aan de gang gaat of naar de wasstraat gaat. Nee heb je, ja kan je via KIA krijgen. Echter dit wordt een lastige zaak. Helemaal na 2 jaar.
Volgens KIA heb je 5 jaar garantie op het lak.
"Lakgarantie 5 jaar met een maximum van 150.000 km."
Het is dus aan KIA om te bewijzen dat de lakschade niet onder de garantie valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:03

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik meen op het Duitse forum ook gelezen te hebben van iemand met dezelfde verwering rond de antenne. Je zou even moeten zoeken, maar wellicht vindt je daar een oplossing.

https://www.ev6-forum.de/forum/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 05-10 23:15
Ik heb een Kia met het 58 kw batterijpakket,netto 54kw. Mijn vraag is of die 54kw verdeelt is over de range van de auto of dat er ook nog rekening is gehouden met als de auto 0% accucapaciteit aangeeft en dat je dan nog bijvoorbeeld 20 km kun rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-10 18:05
greg-a schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:19:
[...]

Je kunt wel zelf gewoon doorrijden als je denkt dat het percentage te hoog is voor een stop. Dan zou de navigatie zichzelf moeten aanpassen naar de volgende laad mogelijkheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-10 15:35
izzet3838 schreef op zondag 28 april 2024 @ 23:55:
Vraagje over ac laden.

Welke snelheid halen jullie met 1 fase 32 a
Ik kom niet boven de 6.6-6.7 kw em vraag me af of dit komt door de config van de paal of wagen?
Ik haal 6,9 of 7,1 , Daar schommelt hij tussen..

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Laatst online: 10-10 13:27
marc4547 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:57:
[...]

Ik haal 6,9 of 7,1 , Daar schommelt hij tussen..
Dat is een verschil van 10% De netspanning kan schommelen. Bijvoorbeeld 230V of maximaal 253V. Dus het kan misschien zomaar zijn dat die verschillen daardoor veroorzaakt worden. Ik haal met 3x16A ook maar 10,1kW.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Nieuwe update voor infotainment unit lijkt aanstaande (24.04.16):
https://www.reddit.com/r/KiaEV6/s/4k1w3qLaTD

[ Voor 6% gewijzigd door r0el op 01-05-2024 07:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

dropie schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:43:
Ik heb een Kia met het 58 kw batterijpakket,netto 54kw. Mijn vraag is of die 54kw verdeelt is over de range van de auto of dat er ook nog rekening is gehouden met als de auto 0% accucapaciteit aangeeft en dat je dan nog bijvoorbeeld 20 km kun rijden.
Zie de post van @The Wizard, je kunt zo te zien inderdaad nog 10-20km rijden bij 0%.

The Wizard in "Het grote Kia EV6 topic"

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
r0el schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 07:02:
Nieuwe update voor infotainment unit lijkt aanstaande (24.04.16):
https://www.reddit.com/r/KiaEV6/s/4k1w3qLaTD
Lijkt een tussentijdse update, jammer dat er geen beschrijving is, ik denk dus dat het een fix is voor iets wat 1% van de gebruikers heeft gehad...

Het is wachten op de update van de zomer voor nieuwe features hopelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Zo blij met de warmere temperaturen!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fFno2w6wG-UgswMtLvElC1lzh40=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vTB2Dla534mEgIYHwJaZxFjY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Zowel jij als @Phusebox hebben een veel te laag bereik met de 77,4 HV accu.
Mijn tip blijft om je procentuele laden bij te gaan houden Van - Tot, waaraan gekoppeld het aantal kWh's.
Zo kan je globaal controleren of je accu capaciteit wel in orde is.

Heb zelf een GT-Line en sinds enkele maanden tijdelijk een Plus, beide komen qua bereik best overeen.
Mijn Rijbereik is, na 100% geladen te zijn, afgelopen vrijdag 520 km.
Nu, na meer dan 200 echte km, is het bereik nog meer dan 250 km met 51% HV accu.
Daarbij ben ik echt niet rustig met mijn rechtervoet, heb altijd de climatcontrol aan op 22 graden en er zijn All season banden gemonteerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-10 16:29

The Wizard

Moderator Mobile
Solarman schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:51:
[...]

Mijn tip blijft om je procentuele laden bij te gaan houden Van - Tot, waaraan gekoppeld het aantal kWh's.

Heb zelf een GT-Line en sinds enkele maanden tijdelijk een Plus, beide komen qua bereik best overeen.
Nu, na meer dan 200 echte km, is het bereik nog meer dan 250 km met 51% HV accu.
Daarbij ben ik echt niet rustig met mijn rechtervoet, heb altijd de climatcontrol aan op 22 graden en er zijn All season banden gemonteerd.
Idd, gisteren ook een retourtje Limburg gedaan, 450+ km is goed te doen met 100 - 105 km/u (GPS). Met rustig rijden (af en toe achter een vrachtwagen en max 100) en met dit weer moet je zeker de 500 km kunnen halen. Bij 30+ buiten wordt het al wat lastiger, maar temperaturen rond de 20 zijn het meest efficient.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvw
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-10 09:54

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Schade aan het puntje van de antenne heb ik ook gehad en werd ik op gewezen door iemand anders met een EV6. Die had hetzelfde. Dit was opgelopen in de wasstraat van Loogman in Almere die blijkbaar de antenne niet goed detecteerde en er met de stang van de schrobbers overheen is gegaan.

De schade aan de voorkant kan door steenslag komen en een klein plekje kan groter worden door gebruik van de hogedrukspuit. Hiermee spuit je de blanke lak los van de onderliggende laag.

Kortom.... Het zou mij niets verbazen als je bij een dergelijke wasstraat bent geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Solarman schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:51:
[...]

Ik zal het ,nogmaals , meten.
Overigens gebruik ik geen climatecontrol en zitten er sinds vorige week weer zomerbanden onder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Bra-Jo schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:24:
[...]

Zie de post van @The Wizard, je kunt zo te zien inderdaad nog 10-20km rijden bij 0%.

The Wizard in "Het grote Kia EV6 topic"
Niet altijd. Ik ben het levende bewijs dat dit voorheen idd kon, maar 6 maanden geleden kapte de auto er al mee bij 14%.

Vandaag afgesleept bij 3% en 9 km over.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9w9s6aVdRkJsz6p3VyvEx0JprYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/89ux09dthz26xXZe8zejuR6g.jpg?f=fotoalbum_large

‘Opgeladen’ krijgt een andere dimensie..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJ_J84IGRo2FJKOltokrTk3bwkk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wEBPMgfhD0Ys60UrbIw90RW3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
king_dude schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:16:
[...]

Niet altijd. Ik ben het levende bewijs dat dit voorheen idd kon, maar 6 maanden geleden kapte de auto er al mee bij 14%.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe is dit je overkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Loei123 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:19:
[...]

Hoe is dit je overkomen?
Da’s niet zo moeilijk toch? You win some, you lose some.

Feit is dat de -20km niet altijd meer opgaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
king_dude schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:21:
[...]

Da’s niet zo moeilijk toch? You win some, you lose some.

Feit is dat de -20km niet altijd meer opgaat
Je was dus van plan om door te rijden tot 0? 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Loei123 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:23:
[...]

Je was dus van plan om door te rijden tot 0? 7(8)7
Waar doel je op? Snap je vraag niet. Mijn verhaal is toch duidelijk? #nevermind

Ontopic: de 0 is dus niet in alle gevallen zeker. Dat wilde ik ffe met jullie delen

[ Voor 16% gewijzigd door king_dude op 01-05-2024 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
40% verbruikt gisteren en vandaag samen en 190km gereden. Zou een range van 475 km betekenen ongeveer. Maar nee, de range (teruggerekend na opladen tot 80%) is 397 km.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbm4Ky1YihtumUB_SIKQON5ltOg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fl5JoNlFz9iopRksFM6e5REO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:19
[...]
maar 6 maanden geleden kapte de auto er al mee bij 14%.

Klinkt niet lekker. Wellicht een (of meerdere) wat zwakkere module / cel die onder een bepaald voltage komt waarna de BMS ingrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oci, da's wel klote... -O-
Heeft misschien te maken met de leeftijd? N-kenteken is 2019 denk ik? En ruim 100K gereden? Ik praat het niet goed, is knap klote, maar het zou het misschien verklaren.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highlander1962
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11:11
Bra-Jo schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 21:50:
[...]

Oci, da's wel klote... -O-
Heeft misschien te maken met de leeftijd? N-kenteken is 2019 denk ik? En ruim 100K gereden? Ik praat het niet goed, is knap klote, maar het zou het misschien verklaren.
Dit kenteken gaat eerder richting eind 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Card Nox schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 20:54:
[...]

Klinkt niet lekker. Wellicht een (of meerdere) wat zwakkere module / cel die onder een bepaald voltage komt waarna de BMS ingrijpt.
Denk dat je goed zit. Degradatie zal een rol spelen (is logisch ook). Afgelopen winter niet goed met accu omgegaan. Zit nu op 2,2% volgens Caracanner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
king_dude schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 04:36:
[...]

Denk dat je goed zit. Degradatie zal een rol spelen (is logisch ook). Afgelopen winter niet goed met accu omgegaan. Zit nu op 2,2% volgens Caracanner
Zou evengoed niet mogen, als het ding aangeeft dat je nog x km kan rijden moet je dat ook kunnen halen.

Degradatie bij mij is meer na 45k volgens carscanner en ik heb altijd "volgens het boekje" gehandeld. Is naar mijn idee gewoon een loterij of je een goed accupakket hebt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat klinkt niet goed.
Batterijdegradatie zal inderdaad optreden maar moet verwerkt worden door de software en zal minimaal zijn, zeker geen 8 kWh (14%).
Het lijkt mij niet goed dat de auto er mee kapt bij 14% of 3% procent.
De auto gaat normaal onder een bepaald aantal kW van de accu, of een bepaalde range, over in beperkt vermogen maar moet wel kunnen blijven rijden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
EV6 MY25 teasers (officieel)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gcQHlCGjW4BUIb9nd2cWmN62w5M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CTMoKFnzWza17123sY2MUSql.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5deiO97kuyEV6XcinuCNNqX1BVI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MsRAOlWVqJkNc2uDWv59xZ5Z.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:39
De achterkant is gelukkig intact gelaten.
Voorkant is weinig mis mee zo te zien.

Maar ach, ik mag nog 4 jaar en 9 maanden met de mijne 😇

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
macfocus schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:33:
De achterkant is gelukkig intact gelaten.
Voorkant is weinig mis mee zo te zien.

Maar ach, ik mag nog 4 jaar en 9 maanden met de mijne 😇
Hier nog 4 jaar, 11 maanden en 2 weken :P
Mocht helaas niet wachten op de facelift, qua looks mis ik persoonlijk weinig, de grotere accu maakt me ook weinig uit, ben vooral benieuwd of ze het interieur gaan aanpakken of niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-10 18:05
Er zal wel een accupakket van 84kWh in komen en het nieuwe ccNC entertainment systeem. Dat is bijna zeker.

Wat ik ook gezien heb op een foto/video dat het schakelen van achteruit/vooruit via de draaiknop verplaatst zou worden naar een hendel bij het stuur. Ik dacht dat dit ook bij de Hyundai zo is,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
izzet3838 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:58:
[...]

Hier nog 4 jaar, 11 maanden en 2 weken :P
Mocht helaas niet wachten op de facelift, qua looks mis ik persoonlijk weinig, de grotere accu maakt me ook weinig uit, ben vooral benieuwd of ze het interieur gaan aanpakken of niet...
Hier nog 8 jaar ofzo want verkopen heeft geen zin meer in deze kapot gemaakte markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Laatst online: 10-10 13:27
Phusebox schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:03:
[...]

Hier nog 8 jaar ofzo want verkopen heeft geen zin meer in deze kapot gemaakte markt.
Hier hopelijk nog 13 jaar in die super fijne auto. Dan zal de accu wel wat minder capaciteit hebben maar tegen die tijd verwacht ik genoeg accu alternatieven. Reparatie bedrijven, tweedehands accu's, goedkopere nieuwe accu's of ander systeem accu's. Wie weet. Misschien te optimistisch maar dat maakt het leven in deze auto nog aangenamer. Trouwens met een afschrijving van €300 geen last van verziekte markt. We zullen zien.

[ Voor 7% gewijzigd door Wiliyama op 02-05-2024 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
Wiliyama schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:15:
[...]

Hier hopelijk nog 13 jaar in die super fijne auto. Dan zal de accu wel wat minder capaciteit hebben maar tegen die tijd verwacht ik genoeg accu alternatieven. Reparatie bedrijven, tweedehands accu's, goedkopere nieuwe accu's of ander systeem accu's. Wie weet. Misschien te optimistisch maar dat maakt het leven in deze auto nog aangenamer. Trouwens met een afschrijving van €300 geen last van verziekte markt. We zullen zien.
Hoe kom je aan die afschrijving? Hier zit het op 700 euro per maand momenteel uitgaande van een verwachtte inruil/verkoopprijs van 38.000 euro voor een 77kWh Plus uit 2022.

En dat is denk ik al aan de hoge kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Wegens wat bumper schade rij ik nu 4 dagen in een B180 modeljaar 2019.

Opgehaald met 527km bereik en met wat opletten zit het bereik nu op 545km, dat ik heb toch wel een beetje gemist aan het EV rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
Loei123 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:31:
Wegens wat bumper schade rij ik nu 4 dagen in een B180 modeljaar 2019.

Opgehaald met 527km bereik en met wat opletten zit het bereik nu op 545km, dat ik heb toch wel een beetje gemist aan het EV rijden...
Nou, toen ik een EV leenauto kreeg van de garage zag ik het bereik ook toenemen. Hangt er maar aan hoe diegene voor je er mee is omgegaan. Ik neem aan dat dat ding makkelijk 750 km moet kunnen halen op een tank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Phusebox schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:33:
[...]

Nou, toen ik een EV leenauto kreeg van de garage zag ik het bereik ook toenemen. Hangt er maar aan hoe diegene voor je er mee is omgegaan. Ik neem aan dat dat ding makkelijk 750 km moet kunnen halen op een tank?
Zou ik ook denken, bij 120km/u gaf hij meestal 1 op 20 aan, snap ook niet zo goed waarom de auto het bereik zo pessimistisch aangeeft.

maar na 80km rijden met de EV6 heb ik nooit meer bereik dan bij vertrek hoor. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
Loei123 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:35:
[...]

Zou ik ook denken, bij 120km/u gaf hij meestal 1 op 20 aan, snap ook niet zo goed waarom de auto het bereik zo pessimistisch aangeeft.

maar na 80km rijden met de EV6 heb ik nooit meer bereik dan bij vertrek hoor. :P
Omdat dit je eigen auto is, die op basis van jouw rijstijl een schatting maakt. Die leenauto's worden meestal afgeragd en als jij er dus normaal mee rijdt zal je geschat bereik toenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:58:
[...]
Mocht helaas niet wachten op de facelift,
Dan had je nog tot 2025 moeten wachten. :)
De mijne wordt, als alles normaal verloopt, pas geleverd in Q4 van dit jaar en dat is nog altijd MY2024.
(En dan "moeten" we er nog tussen de 12 en 60 maanden mee doen.) :+

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 02-05-2024 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
GHorsie schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:03:
Er zal wel een accupakket van 84kWh in komen
Gelukkig, dan halen we waarschijnlijk allemaal de 400/450 km range. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:52
Vorige week bij de dealer werd aangegeven dat de nieuwe EV6 pas vanaf 2025 Q1 besteld kan worden en de EV5 vanaf 2024 Q3, maar daar zie of lees je erg weinig over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Loei123 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:31:
Je bedoelt gemist tijdens het EV6 rijden? :)
520 km range haalde ik, bij deze buitentemperaturen, in 2019 al met de Kona EV.
De range hangt dus meer van het type EV af (en de omstandigheden/rijstijl) dan aan de "EV" an sich.

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 02-05-2024 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
Wimploo schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:48:
Vorige week bij de dealer werd aangegeven dat de nieuwe EV6 pas vanaf 2025 Q1 besteld kan worden en de EV5 vanaf 2024 Q3, maar daar zie of lees je erg weinig over.
De EV5 zou ik ook wel meer over willen weten. Misschien toch de moeite waard om de EV6 in te ruilen. Er is immers niks mee aan de hand volgens de dealer :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-10 13:51
Phusebox schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:27:
[...]

Hoe kom je aan die afschrijving? Hier zit het op 700 euro per maand momenteel uitgaande van een verwachtte inruil/verkoopprijs van 38.000 euro voor een 77kWh Plus uit 2022.

En dat is denk ik al aan de hoge kant.
ik denk juist aan de lage kant. verkoop voor een gemiddelde 2dehands 77kwh zit rond de 42 a 43K
https://www.kia.com/nl/de...een-occasion/#/?model=EV6
Pagina: 1 ... 362 ... 448 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic