Zou goed nieuws zijn, want die van SEAT zie je in het donker tenminste wel wat mee. 👌Phusebox schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 08:43:
[...]
Koplampen doen me een beetje denken aan een Seat...
Catch my drift?
Zou goed nieuws zijn, want die van SEAT zie je in het donker tenminste wel wat mee. 👌Phusebox schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 08:43:
[...]
Koplampen doen me een beetje denken aan een Seat...
Catch my drift?
Help me ff als je wilt.Henry65 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:47:
[...]
Ik gebruik het volledige route overzicht in de rechterkant van het splitscreen en in de linkerkant de auto-zoom. In het midden dan nog het overzicht met aankomende afslagen e.d.
Tijdens de rit worden regelmatig op de kaart alternatieve routes voorgesteld die langer of korter kunnen zijn dan de huidige. In het middelste overzicht wordt dan nog met een kleur aangegeven wat de vertraging is (groen, oranje, rood).
Bevalt mij prima
Waarschijnlijk weet je dat al maar het splitscreen krijg je door op het pijltje aan de rechterkant de drukken. Je kunt dan naar boven en beneden scrollen door de verschillende weergaven. Bij het routeoverzicht kan je dan kiezen voor de volledige (resterende) route.macfocus schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 23:01:
[...]
Hie stel ik dat in? En dan vooral de rechterkant van de split screen.
En er is dus geen simpele knop waamee je route alternatieven kunt opvragen?
Audio van de ev6 valt tegen, zelf het meridian systeem helaas...sgouman schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:55:
Ik heb een EV6 besteld.(Edition advanced)
Even een vraag. Hoe is het geluid van het standaard geluid systeem(dus niet meridian)
Is dat handig om gelijk te vervangen of valt het wel mee? Ik kom van een kia proceed met JBL af.
11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd
Kwestie van ondervinden. Vind de systemen prima. Geluid (Meridian na tweaken) ook, maar wat je er van vindt is N=1.sgouman schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:55:
Even een vraag. Hoe is het geluid van het standaard geluid systeem(dus niet meridian)
Is dat handig om gelijk te vervangen of valt het wel mee? Ik kom van een kia proceed met JBL af.
Hoe werken de zelfrijdende systemen. Ik heb nu een Kia Proceed en dat werkt perfect. Ik vraag me af hoe goed dat werkt in de EV6
[ Voor 8% gewijzigd door DaMenaz op 21-04-2024 20:24 ]
Catch my drift?
Ik vind het geluid eigenlijk best prima (heb geen Meridian). Wat me wel opvalt, is dat het per (DAB-)zender verschilt. Als ik Kink op heb staan, dan klinkt het vol, gewoon goed. Als ik dan switch naar Arrrow, dan klinkt het wat blikkerig, veel minder bas en schellere hoge tonen. Kan het wel een beetje afregelen maar dan klinkt Kink weer heel dof.sgouman schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:55:
Hoe werken de zelfrijdende systemen. Ik heb nu een Kia Proceed en dat werkt perfect. Ik vraag me af hoe goed dat werkt in de EV6
Nomen nescio
Dankjewel,Bra-Jo schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:46:
[...]
Ik vind het geluid eigenlijk best prima (heb geen Meridian). Wat me wel opvalt, is dat het per (DAB-)zender verschilt. Als ik Kink op heb staan, dan klinkt het vol, gewoon goed. Als ik dan switch naar Arrrow, dan klinkt het wat blikkerig, veel minder bas en schellere hoge tonen. Kan het wel een beetje afregelen maar dan klinkt Kink weer heel dof.
Mbt de rijsystemen: ik kom van een Lynk af - de EV6 is een stuk beter. Minder abrupt remmen, en de lane assist werkt beter met wat scherpere bochten. Ik vind 'm alleen wat langzaam optrekken achter een voorligger aan, maar da's denk ik persoonlijke voorkeur.
Mooi kenteken ookking_dude schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:31:
Eindelijk deze bijzondere kanarie tegengekomen. Overigens bijzonder vriendelijke personen die een mede-ev6’er entjousiast een groet bracht 👍
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik dacht dat ie dat alleen doet als de wagen in sport staat, of is daar toch ergens een optie voor?sgouman schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:51:
[...]
Dankjewel,
Dat laaste kan je instellen toch? Hoe snel die reageert bij optrekken?
Ik dacht dat daar ergens een optie voor was.izzet3838 schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:21:
[...]
Ik dacht dat ie dat alleen doet als de wagen in sport staat, of is daar toch ergens een optie voor?
Ah das interessant, ik rij naar brussel en heb vaak filles en vond tijdens de testrit de acceleratie wel heel traag, ik krijg de wagen normaal morgen zal er 's avonds mee spelensgouman schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:23:
[...]
Ik dacht dat daar ergens een optie voor was.
https://www.kia.com/conte...topics/chapter6_25_1.html
Er staat een kpoje based on driving style. Daar kan je het volgensmij ook aanpassen.
Nomen nescio
Naar gelang de uitvoering maar hou ook rekening met de ingestelde afstand tot je voorligger, dit heeft ook best wel invloed op het accelereren naar je voorligger bij ACC. Heb zelf een GT-Line en in de file zet ik em op 1 blokje afstand, als het druk op de weg is tijdens rijden op 2. Iets met teveel botsingwaarschuwingen en zelf ingrijpen op standje 1 meegemaaktizzet3838 schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:32:
[...]
Ah das interessant, ik rij naar brussel en heb vaak filles en vond tijdens de testrit de acceleratie wel heel traag, ik krijg de wagen normaal morgen zal er 's avonds mee spelen
Op mijn Plus Advanced is die optie niet aanwezig. Al eens naar gezocht na het kijken van een filmpje van EVOdyssey. Ik vermoed een verband met HDA2 (hij heeft een GT-Line).sgouman schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:23:
[...]
Er staat een kpoje based on driving style. Daar kan je het volgensmij ook aanpassen.
[ Voor 17% gewijzigd door DaMenaz op 22-04-2024 10:45 ]
Catch my drift?
Zo zie je ieder zijn eigen voorkeur heeftBoel-Shit schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:44:
[...]
Naar gelang de uitvoering maar hou ook rekening met de ingestelde afstand tot je voorligger, dit heeft ook best wel invloed op het accelereren naar je voorligger bij ACC. Heb zelf een GT-Line en in de file zet ik em op 1 blokje afstand, als het druk op de weg is tijdens rijden op 2. Iets met teveel botsingwaarschuwingen en zelf ingrijpen op standje 1 meegemaakt
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Ik heb zelf ook geen hda2, verwacht dat die van mij het ook niet heeft dan, maar goed zal zelf wel een beetje gas bijgeven als ik het niet kan instellen.DaMenaz schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:48:
[...]
Op mijn Plus Advanced is die optie niet aanwezig. Al eens naar gezocht na het kijken van een filmpje van EVOdyssey. Ik vermoed een verband met HDA2 (hij heeft een GT-Line).
Vreemd, ik had pas een e niro mee die zeker geen HDA 2 had. Die had die optie wel.DaMenaz schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:48:
[...]
Op mijn Plus Advanced is die optie niet aanwezig. Al eens naar gezocht na het kijken van een filmpje van EVOdyssey. Ik vermoed een verband met HDA2 (hij heeft een GT-Line).
Ik doel specifiek op het zelflerende deel van het bumperkleven. Niet op het knopje om de afstand in te stellen per rijmodus. Die zit er gewoon op.sgouman schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:22:
[...]
Vreemd, ik had pas een e niro mee die zeker geen HDA 2 had. Die had die optie wel.
Catch my drift?
Standaard geluid op een EV6 vind ik dikke prima. Stuk beter dan op de e-Niro (standaard), echter dat kan ook veroorzaakt worden doordat de eNiro bepaald niet geluidsstil is op hoge snelheden. Wel even in de equalizer de hoge tonen op -3 zetten ofso, dan klinkt het al een stuk beter.sgouman schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:55:
Nee. Staat exact in de prijslijst per model of je HDA of HDA 2 hebt:greg-a schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:56:
Dus niet alle EV6s hebben HDA2 ?
[ Voor 26% gewijzigd door DaMenaz op 22-04-2024 13:05 ]
Catch my drift?
Uitrusting. Vooralsnog hebben alleen de GT en GT-Line HDA2 voor zover ik weet.greg-a schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:56:
Dus niet alle EV6s hebben HDA2 ? Ligt dat aan het bouwjaar of aan de uitrusting die je uitkiest?
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
In de e-Niro hebben we de JBL upgrade. Voldoet voor ons ruimschoots (we zijn er ons van bewust dat een auto nooit een goede vervanger van een concertzaal kan zijn).d0s schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:58:
[...]
Standaard geluid op een EV6 vind ik dikke prima. Stuk beter dan op de e-Niro (standaard), echter dat kan ook veroorzaakt worden doordat de eNiro bepaald niet geluidsstil is op hoge snelheden. Wel even in de equalizer de hoge tonen op -3 zetten ofso, dan klinkt het al een stuk beter.
Darth_Fedor schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 00:31:
[...]
Onze engelse EV nerd had dat probleem ook:
https://youtu.be/v4gCFj-BL1c?si=yBaW08Sof9JjMBzI
Blijkt aan je handgrepen te liggen. Raar maar waar, deze lampen lopen via je handgrepen. Daar zit een storing in. Volgens mij moesten die toen vervanen worden om het probleem op te lossen.
Uiteusting, in België zit het standaard op de gt-line(hoogste pakket) en optie op de earth(1 na duurste).greg-a schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:56:
Dus niet alle EV6s hebben HDA2 ? Ligt dat aan het bouwjaar of aan de uitrusting die je uitkiest?
Het geluid van het standaard systeem is goed. Goed in balans, alles is aanwezig.sgouman schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:55:
https://www.rijksoverheid...eg-door-een-slimmere-autoVeiliger onderweg door een slimmere auto
Nieuwsbericht | 23-04-2024 | 08:00
Dankzij slimmer gebruik van informatie, kunnen auto’s steeds meer. Daarom gaat Nederland een samenwerking aan met de Zuid-Koreaanse automerken Kia en Hyundai. Samen gaan we kijken wat er mogelijk is om auto’s nog veiliger en duurzamer te maken.
Nederlandse gemeenten, provincies en het Rijk hebben de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in het beschikbaar maken van mobiliteitsdata. Denk bijvoorbeeld aan informatie over waar scholen staan, waar milieuzones starten en wat de snelheidslimieten zijn voor allerlei wegen.
Omdat Nederland die data zo goed op orde heeft, gaan Kia en Hyundai in ons land nieuwe functies lanceren. De autofabrikanten zullen die functies ontwikkelen, Nederland kan wel meedenken over wat er gewenst is om auto’s veiliger en duurzamer te maken. Een paar voorbeelden:
Kia en Hyundai gaan de data van de matrixborden boven snelwegen gebruiken om weggebruikers te informeren over de actuele maximumsnelheden en de afsluiting of openstelling van rijstroken.
Ook zullen de fabrikanten de in Nederland beschikbare data gebruiken om de auto’s waarschuwingen te laten geven voor naderende ambulances en bij het naderen van schoolzones.
Verder wordt onderzocht of de batterij van een elektrische auto als tijdelijke opslaglocatie kan worden gebruikt bij de stroomvoorziening van huizen.
Daarnaast wordt gekeken of en hoe er in auto’s een systeem kan worden gebouwd waardoor deze zichzelf kan aanmelden om toegang te krijgen tot een beperkt toegankelijk gebied. Zodat bijvoorbeeld een paaltje automatisch naar beneden gaat als nood- of hulpverkeer erdoorheen moet.
Minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat): “Een auto die piept als je achteruitrijdt en te dicht bij een boom komt. Een auto die alarm slaat als je je gordel niet om hebt. Onze auto’s zorgen er steeds meer voor dat we veilig van A naar B komen. Nederland heeft de informatie over onze wegen enorm goed op orde, en die data kunnen fabrikanten gebruiken om auto’s nóg veiliger en duurzamer te maken. Mooi om te zien dat Kia en Hyundai die handschoen graag oppakken, ik ben enorm benieuwd hoe auto’s hierdoor de komende jaren worden verbeterd.”
Samenwerken met navigatie- en autofabrikanten
Vandaag heeft Nederland de intentieverklaring ondertekend in Zuid-Korea. De data die Kia en Hyundai gaan gebruiken, zijn overigens beschikbaar voor alle navigatie- en autofabrikanten. De samenwerking is dus niet exclusief, andere fabrikanten kunnen ook inspringen. Er staat ook geen financiële vergoeding tegenover.
De overeenkomst is een opvolging van het eerdere project Safety Priority Services, waarbij verschillende navigatie- en autofabrikanten hebben gezorgd dat hun gebruikers een seintje krijgen wanneer ze een potentieel gevaarlijke situatie naderen, bijvoorbeeld als ze snel een file naderen of er een ambulance met zwaailicht in hun nabijheid is.
Catch my drift?
"Verder wordt onderzocht of de batterij van een elektrische auto als tijdelijke opslaglocatie kan worden gebruikt bij de stroomvoorziening van huizen."DaMenaz schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:53:
Benieuwd of, en zo ja, wanneer we hier iets van gaan merken in onze EV6'en.
[...]
https://www.rijksoverheid...eg-door-een-slimmere-auto
Nomen nescio
Niet wettelijk (toch niet in België).Bra-Jo schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 12:31:
[...]
"Verder wordt onderzocht of de batterij van een elektrische auto als tijdelijke opslaglocatie kan worden gebruikt bij de stroomvoorziening van huizen."
Dit zou mooi zijn, maar volgens mij heeft de EV6 hier niet de juiste hardware voor, toch?
[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2024 13:09 ]
https://www.wedrivesolar....hyundai-en-we-drive-solarDe Hyundai groep heeft zelf in NL al beperkte proefprojecten lopen (ik dacht Utrecht maar daar ben ik niet meer zeker van) waarbij hun voertuigen op proefschaal worden ingezet bij V2G.
Voorste gedeelte van de zitting omhoog doen? Geeft mij meer comfort. Qua stoelen is het helaas geen VAG.izzet3838 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 12:52:
Ik krijg maar geen lekkere zitpositie ingesteld vooral voor men onderrug, iemand tips toevallig?
Ik vind de locatie van de lendensteun ook een beetje tegenvallen trouwens, echt jammer dat het maar 1 zone is.
[ Voor 8% gewijzigd door DaMenaz op 23-04-2024 13:58 ]
Catch my drift?
ik snap dit niet zo.Bra-Jo schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 12:31:
[...]
"Verder wordt onderzocht of de batterij van een elektrische auto als tijdelijke opslaglocatie kan worden gebruikt bij de stroomvoorziening van huizen."
Dit zou mooi zijn, maar volgens mij heeft de EV6 hier niet de juiste hardware voor, toch?
Meer dan je denkt. Bepaalde buurten heeft iedereen een oprit. Of een inpandige parkeervoorziening.murky123 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 14:30:
[...]
ik snap dit niet zo.
Hoeveel EV rijders hebben daadwerkelijk ook de mogelijkheid om hun EV direct aan hun woning te kunnen koppelen. om zo eventueel netcongestie e.d. op te vangen, want dat is toch het doel. eigen stroom gebruiken en minder het net te belasten.
Is dit het merendeel, is dit 50/50 of is dit een kleine groep. ik verwacht het laatste.
is niet bepaalt laaghangend fruit
Catch my drift?
Klopt, https://www.wedrivesolar.nl/ uit utrecht.IvoB2 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 13:07:
[...]
Niet wettelijk (toch niet in België).
Hij heeft wel V2L aan boord en het is technisch redelijk eenvoudig om daar een V2H van te maken. Gewoon een extra stukje hardware tussen de ontlaadpoort van de EV en de automatenkast.
Wordt o.a. in Australië en de US al in de praktijk toegepast.
(En wanneer je goed oplet bij de door HH vertoonde video's ook al dichter bij huis. )
De Hyundai groep heeft zelf in NL al beperkte proefprojecten lopen (ik dacht Utrecht maar daar ben ik niet meer zeker van) waarbij hun voertuigen op proefschaal worden ingezet bij V2G.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ik kijk maar heel beperkt, namelijk naar mijn eigen situatie.murky123 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 14:30:
[...]
ik snap dit niet zo.
Hoeveel EV rijders hebben daadwerkelijk ook de mogelijkheid om hun EV direct aan hun woning te kunnen koppelen. om zo eventueel netcongestie e.d. op te vangen, want dat is toch het doel. eigen stroom gebruiken en minder het net te belasten.
Is dit het merendeel, is dit 50/50 of is dit een kleine groep. ik verwacht het laatste.
Nomen nescio
Jawel, toen zat ik echt goed, wellicht gewoon nog niet mijn instelling gevonden, of het komt omdat ik rechtstreeks een rit van 2 uur heb gemaakt...DaMenaz schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 13:56:
[...]
Voorste gedeelte van de zitting omhoog doen? Geeft mij meer comfort. Qua stoelen is het helaas geen VAG.
Niet proefgereden trouwens?
Ik denk iedereen met een eigen laadpaal aan huis?murky123 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 14:30:
[...]
ik snap dit niet zo.
[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2024 16:28 ]
Inderdaad, als het in de eerste plaats maar sluitend is voor de eigen situatie.Bra-Jo schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:05:
[...]
Vooral in voorjaar en najaar lijkt het me handig/realistisch: als ik op een zonnige dag overdag kan opladen van mijn zonnepanelen en daar 's nachts mijn warmtepomp van kan laten draaien, dan ben ik een gelukkig mens.
IvoB2 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 16:30:
[...]
Inderdaad, als het in de eerste plaats maar sluitend is voor de eigen situatie.![]()
Zelf zou ik dan niet zo naar het voor- en najaar kijken (want dan ben ik al 100% zelfvoorzienend zonder de accu van de BEV) maar eerder naar de maanden december en januari (waar ik "maar" 85% zelfvoorzienend ben en de grote (relatief goedkope) opslag van een EV accu van pas komt om dat gat te dichten.
Nomen nescio
[ Voor 46% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2024 17:15 ]
Welke precies?d0s schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:58:
[...]
Standaard geluid op een EV6 vind ik dikke prima. Stuk beter dan op de e-Niro (standaard), echter dat kan ook veroorzaakt worden doordat de eNiro bepaald niet geluidsstil is op hoge snelheden. Wel even in de equalizer de hoge tonen op -3 zetten ofso, dan klinkt het al een stuk beter.
[ Voor 45% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2024 18:47 ]
Treble is inderdaad hoge tonen.izzet3838 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 18:01:
[...]
Welke precies?
Ik heb treble mid en bas? Treble?
Welke versie heb je en welke heb je proef gereden? Wat DaMenaz zegt (zittingkanteling)kan enkel bij de elektrisch verstelbare stoelen en niet elke uitvoering heeft die.izzet3838 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:23:
[...]
Jawel, toen zat ik echt goed, wellicht gewoon nog niet mijn instelling gevonden, of het komt omdat ik rechtstreeks een rit van 2 uur heb gemaakt...
Ik heb een business plus BEPolo132 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:56:
[...]
Welke versie heb je en welke heb je proef gereden? Wat DaMenaz zegt (zittingkanteling)kan enkel bij de elektrisch verstelbare stoelen en niet elke uitvoering heeft die.
[ Voor 43% gewijzigd door izzet3838 op 23-04-2024 23:09 ]
Hoe vaak je knipperlicht (pinker in België) aangaat als je hem kort indrukt.Bosmonster schreef op woensdag 24 april 2024 @ 06:18:
Pinkerintervak?
Grappig, als ik dit lees is mijn gedachte eerst 'goh, kan het nog slechter dan de kia app?' ik kom van een Tesla en met name de aansturing van het laden is bij kia echt een drama in vergelijking. Minder mogelijkheden, een aardig doolhof om de opties te vinden en wat er in zit werkt niet betrouwbaar.izzet3838 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 22:22:
[...]
De app is trouwens ook veel beter, je kunt veel meer instellen en doen, en hij lijkt ook veel stabieler(maar misschien juich ik te vroeg).
[ Voor 10% gewijzigd door stimpyrulez op 24-04-2024 08:51 ]
Tesla is wat anders idd, maar het enige waar de polestar app goed voor was was de auto voor te verwarmen, en zelfs daar duurde het vaak 20 seconden voor de app verbinding had.anboni schreef op woensdag 24 april 2024 @ 07:58:
[...]
Grappig, als ik dit lees is mijn gedachte eerst 'goh, kan het nog slechter dan de kia app?' ik kom van een Tesla en met name de aansturing van het laden is bij kia echt een drama in vergelijking. Minder mogelijkheden, een aardig doolhof om de opties te vinden en wat er in zit werkt niet betrouwbaar.
Ik vermoed "pinkerinterval"Bosmonster schreef op woensdag 24 april 2024 @ 06:18:
Pinkerintervak?
Ieder merk zijn voor- en nadelen.anboni schreef op woensdag 24 april 2024 @ 07:58:
[...]
Grappig, als ik dit lees is mijn gedachte eerst 'goh, kan het nog slechter dan de kia app?' ik kom van een Tesla en met name de aansturing van het laden is bij kia echt een drama in vergelijking. Minder mogelijkheden, een aardig doolhof om de opties te vinden en wat er in zit werkt niet betrouwbaar.
[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 24-04-2024 09:13 ]
dergelijke accuproblemen had ik. Tot niet meer starten als gevolg. Accu onder garantie vervangen. 1e keer heeft de dealer ook niets vervangen. Nee aantal updates draaien wasd voldoende. Twee dagen later wederom niet starten. Blijkbaar hebben ze toen de hele historie wel uitgelezen. Accuspanning regelmatig te laag. Er zijn hier meer mensen geweest met accuproblemen en is uiteindelijk de accu vervangenstimpyrulez schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:47:
nou gister weer eens naar de dealer geweest (onverwacht).
Had al een aantal keer dat ik de auto aandeed en de melding kreeg:
12V accuvoltage te laag
Dit terwijl ik die dag dik 200km had gereden en de 12V accu redelijk hoog leek qua percentage in Home Assistant.
Ik reed rond 6:00 weg en de 12V accu ging van 75 naar +/- 88%
Op de terug weg ging hij nog iets hoger.
[Afbeelding]
Maar om 's avonds om +/- 18:30 kreeg ik de onderstaande melding:
[Afbeelding]
Het viel mij trouwens ook op dat de rest van de elektrische systemen in de auto ook niet meer lekker werkten.
Bijv. de stoel kwam niet meer automatisch naar voren.
De auto stond relatief dicht bij huis dus de auto laten staan en naar huis gelopen en om gisteren de dealer te bellen.
Kom ik 's ochtends bij de auto (het was koud, dus de accu zou het dan nog zwaarder moeten hebben), gaat de auto gewoon aan en werkt alles weer naar behoren....
Toch maar de dealer gebeld en gelukkig kon ik hem brengen.
De dealer dacht dat waarschijnlijk de 12V accu stuk was.
Gelukkig kon ik 's avonds de auto weer op halen, maar tot mijn verbazing was er geen accu vervangen.
Blijkbaar was deze nog goed genoeg (boven de 85% of zo iets, wat dit ook mag betekenen).
Maar blijkbaar hebben ze een onderdeel geupdate (wat was niet de ICCU), maar iets anders ECU of zo iets (weet het niet meer precies).
Moet zeggen dat ik er nog niet gelijk vertrouwen in heb, maar het voordeel nu is al wel dat de auto gewoon werkt met een accu percentage van +/- 60% (wat HA aangeeft).
Dus er lijkt wel wat gefixed te zijn gelukkig.
[Afbeelding]
Nu zag ik gister op YouTube dat er wellicht ook een ICCU update beschikbaar is Europa, maar weet niet of ze die nu geïnstalleerd hebben of niet.
Weet wellicht iemand wat ze geupdate kunnen hebben?
Aangezien de term ECU volgens mij niet goed is....
(Sorry voor de grote HA plaatjes, weet niet goed hoe ik die kan/moet verkleinen)
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
Ik heb ook wel een jumpstarter, maar ja, wil die eigenlijk niet gebruiken (zou niet moeten zeg maar).alwinus schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:26:
[...]
dergelijke accuproblemen had ik. Tot niet meer starten als gevolg. Accu onder garantie vervangen. 1e keer heeft de dealer ook niets vervangen. Nee aantal updates draaien wasd voldoende. Twee dagen later wederom niet starten. Blijkbaar hebben ze toen de hele historie wel uitgelezen. Accuspanning regelmatig te laag. Er zijn hier meer mensen geweest met accuproblemen en is uiteindelijk de accu vervangen
Ik reed rond met een jumpstarter voor het geval dat
Paar weken geleden hetzelfde: de dealer zei ook dat er niks mis is met de accu. En ja ik heb nog 3 weken garantie, dus daarna zal ie wel stuk gaan.stimpyrulez schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:30:
[...]
Ik heb ook wel een jumpstarter, maar ja, wil die eigenlijk niet gebruiken (zou niet moeten zeg maar).
Had ook gehoopt dat de accu vervangen zou worden, maar ja, ben benieuwd....
Maar als het wederom optreed maar weer terug naar de dealer... Of ik koop gewoon een nieuwe accu.
Want ben er ondertussen wel helemaal klaar mee.
Tja.. ik neem aan dat als je het nu al gemeld hebt dat je dan gewoon garantie hebt?Phusebox schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:32:
[...]
Paar weken geleden hetzelfde: de dealer zei ook dat er niks mis is met de accu. En ja ik heb nog 3 weken garantie, dus daarna zal ie wel stuk gaan.
Ik begrijp dat ik m'n jumpstarter gewoon moet overpakken als ik van m'n huidige e-niro naar de bestelde EV6 overstapalwinus schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:26:
[...]
dergelijke accuproblemen had ik. Tot niet meer starten als gevolg. Accu onder garantie vervangen. 1e keer heeft de dealer ook niets vervangen. Nee aantal updates draaien wasd voldoende. Twee dagen later wederom niet starten. Blijkbaar hebben ze toen de hele historie wel uitgelezen. Accuspanning regelmatig te laag. Er zijn hier meer mensen geweest met accuproblemen en is uiteindelijk de accu vervangen
Ik reed rond met een jumpstarter voor het geval dat
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Mijn ervaring is dat er met een gratis check heel vaak toch wel een dingetje gevonden wordt dat minder gratis is...izzet3838 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:01:
Ik heb van de dealer de optie gekregen on de wagen na 3000km aan te bieden voor een snelle check(gratis).
Heeft het nut om hiervan gebruik te maken, of is het meer een dingetje voor de wat minder geïnformeerde gebruikers?
Nomen nescio
Is een lease kosten maakt me weinig uit dus, maar als ze iets vinden liever daar dan dat de wagen in panne valt, maar ik vroeg me gewoon af of ze na 3000 km uberhaupt iets kunnen vinden...Bra-Jo schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:04:
[...]
Mijn ervaring is dat er met een gratis check heel vaak toch wel een dingetje gevonden wordt dat minder gratis is...
Van de andere kant, na pas 3000km zal het wel loslopen, je hebt dan sowieso nog garantie. Dus ach, waarom niet.
Als ze hem op slot zetten met een bordje verkocht erop, dan is er niks aan de hand toch? Auto heeft al het nodige meegemaakt op reis naar Nederland. Anders staat hij ergens buiten in weer en wind spiegel aan spiegel op een opslagterrein.Maarten69 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:26:
Mijn dealer gaat mijn bestelde EV6 als showroom model gebruiken. Alle auto's die nu als demo staan waren reeds verkocht. Ik wil dit liever niet, maar verwacht dat ik het al voorzichtig vertelde verhaal van "op naam zetten duurt 2 weken" ga krijgen.
Tips?
Catch my drift?
Keihard weigeren.Maarten69 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:26:
Mijn dealer gaat mijn bestelde EV6 als showroom model gebruiken. Alle auto's die nu als demo staan waren reeds verkocht. Ik wil dit liever niet, maar verwacht dat ik het al voorzichtig vertelde verhaal van "op naam zetten duurt 2 weken" ga krijgen.
Tips?
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Akkoord mijne heeft 3 weken buitengestaan en heeft nog sporen van het zand van enkele weken terug.DaMenaz schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:15:
[...]
Als ze hem op slot zetten met een bordje verkocht erop, dan is er niks aan de hand toch? Auto heeft al het nodige meegemaakt op reis naar Nederland. Anders staat hij ergens buiten in weer en wind spiegel aan spiegel op een opslagterrein.
Wordt wel krap, rijden door de showroom.HansAuutB schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:39:
[...]
Keihard weigeren.
Een ander erin laten (rijden) zou belachelijk zijn.
Catch my drift?
Ik weet niet of het in de app kan, maar als je het nergens kunt vinden dan kun je het gek worden voorkomen (iPhone) door buiten de app onder instellingen > toegankelijkheid > instellingen per app > kia connect > slim omgekeerd aan te zetten. Kan in Android ook vast wel. Heb ik geen verstand van.izzet3838 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:46:
Heeft de app een dark mode?
Ik begin gek te worden van al dat wit...
[ Voor 4% gewijzigd door DaMenaz op 24-04-2024 13:13 ]
Catch my drift?
Wanneer je het niet zelf moet betalen zou ik er gebruik van maken.izzet3838 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:01:
Ik heb van de dealer de optie gekregen on de wagen na 3000km aan te bieden voor een snelle check(gratis).
Heeft het nut om hiervan gebruik te maken, of is het meer een dingetje voor de wat minder geïnformeerde gebruikers?
[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 24-04-2024 13:57 ]
Helaas geen tip, ik ervaar hetzelfde. Na een pinhole reset vorige week heeft het een paar dagen gewerkt. Sinds gisterochtend grotendeels niet, behalve vanmiddag werkte het lang genoeg om 'n laadsessie te starten (app notificatie gaf aan het mislukt was, maar HA laat zien dat er verbruik is) App is nu weer stuk.Hieperdepiep schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:15:
Ik kan sinds een week geen verbinden meer maken met me Kia Connect app met de auto. Heb de reset knop al gebruikt, dan maar hij 1x verbinding daarna niet meer. Ook heb ik Kia Connect service in de app getest maar dit werk ook niet. Alleen dat ik alle gegevens/instelling kwijt ben in de auto.
Iemand een tip?
Bij mij werkt het nu prima. Ik heb overigens nog nooit connectie problemen ervaren met de app.Hieperdepiep schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:41:
Dus ik ben niet de enige? zijn er meer mensen die op dit moment last ervaren?
Dan weet ik dat het niet aan mijn auto/app/telefoon ligt. Maar aan de Kia services of iets dergelijks
EV6 77kWh Plus RWD MY:22
Deze is écht geniaal! Dankjewel!DaMenaz schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:13:
[...]
Ik weet niet of het in de app kan, maar als je het nergens kunt vinden dan kun je het gek worden voorkomen (iPhone) door buiten de app onder instellingen > toegankelijkheid > instellingen per app > kia connect > slim omgekeerd aan te zetten. Kan in Android ook vast wel. Heb ik geen verstand van.
[Afbeelding]
Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025
Hier heb ik ook last van, en het gekke is, heb het idee dat ik dit alleen met zomerbanden heb. Vorig jaar het geluid al vaker gehoord, na de switch naar winterbanden was het weg. Afgelopen maart terug naar de zomerbanden en het geluid is weer terug.PrimaBB schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:08:
Ik heb sinds een tijdje 'een rammel' geluid in het vooronder. Ik denk dat het van voren komt.
Bij kruissnelheden rond 100km/u en hoger is het goed hoorbaar.
Het geluid is net alsof er iets los ligt op een trillende onderlaag.
Zijn niet de trillende losse gordelgespen tegen de zijkant.
Herkenbaar voor iemand?
Het lokaliseren is lastig, omdat ik meestal zelf rijd.
Van het weekend probeer ik eens als bijrijder wat te zoeken.
Kan bij android niet per app precies, maar zal het wat verder opzoeken, thanks.DaMenaz schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:13:
[...]
Ik weet niet of het in de app kan, maar als je het nergens kunt vinden dan kun je het gek worden voorkomen (iPhone) door buiten de app onder instellingen > toegankelijkheid > instellingen per app > kia connect > slim omgekeerd aan te zetten. Kan in Android ook vast wel. Heb ik geen verstand van.
[Afbeelding]
Ik heb precies hetzelfde. Het is een hele lichte trilling maar nog niet kunnen vinden (lijkt idd handschoenenkastje maar die heb ik al leeg gemaakt). Maar het is ook wel eens weg dus niet constant aanwezig. Dacht aan de airco maar ook als ik die hoger of lager zet dan veranderd het geluid niet.Poulske schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:15:
[...]
Hier heb ik ook last van, en het gekke is, heb het idee dat ik dit alleen met zomerbanden heb. Vorig jaar het geluid al vaker gehoord, na de switch naar winterbanden was het weg. Afgelopen maart terug naar de zomerbanden en het geluid is weer terug.
Bij mij lijkt het vanuit het handschoenen kastje te komen, maar dat heb ik al 10x leeg gemaakt en gecontroleerd.
EV6 77kWh Plus RWD MY:22
Ja... opzich is dat ook mijn conclusie....blb4 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:50:
[...]
Ik begrijp dat ik m'n jumpstarter gewoon moet overpakken als ik van m'n huidige e-niro naar de bestelde EV6 overstap. in m'n e-niro is na een paar x 12V problemen de 12V accu vervangen waarna ik geen problemen meer heb gehad. Zo te lezen hier is dat uiteindelijk toch altijd de enige echte oplossing; 't vervangen van de 12V accu.
Heb ik inderdaad ook, alleen bij zomerbanden en tussen de 105-115 km/h. Alsof er een klein steentje ergens tegenaan rammelt telkens. Dacht dat het lag aan de ventilatiegaten in de kofferbak, maar dat heb ik met behulp van een fix via YouTube opgelost, maar rammeltje blijft nog steeds.Poulske schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:15:
[...]
Hier heb ik ook last van, en het gekke is, heb het idee dat ik dit alleen met zomerbanden heb. Vorig jaar het geluid al vaker gehoord, na de switch naar winterbanden was het weg. Afgelopen maart terug naar de zomerbanden en het geluid is weer terug.
Bij mij lijkt het vanuit het handschoenen kastje te komen, maar dat heb ik al 10x leeg gemaakt en gecontroleerd.
Dan zou ik er ook geen groot bezwaar tegen hebben. Alle auto's zijn open en worden gebruikt voor potentiële kopers. Ik ben zelf voorzichtig en netjes, maar er zijn altijd mensen die juist wat 'testen'.DaMenaz schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:15:
[...]
Als ze hem op slot zetten met een bordje verkocht erop, dan is er niks aan de hand toch? Auto heeft al het nodige meegemaakt op reis naar Nederland. Anders staat hij ergens buiten in weer en wind spiegel aan spiegel op een opslagterrein.
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
Snap je hoor. Liever achter slot en grendel.Maarten69 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:53:
[...]
Dan zou ik er ook geen groot bezwaar tegen hebben. Alle auto's zijn open en worden gebruikt voor potentiële kopers. Ik ben zelf voorzichtig en netjes, maar er zijn altijd mensen die juist wat 'testen'.
Catch my drift?
Ik heb contact gehad hierover met de helpdesk van Kia Connect.Hieperdepiep schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:41:
Dus ik ben niet de enige? zijn er meer mensen die op dit moment last ervaren?
Dan weet ik dat het niet aan mijn auto/app/telefoon ligt. Maar aan de Kia services of iets dergelijks
ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)
Op naam zetten/overschrijven van een kenteken duurt maximaal enkele minuten!Maarten69 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:26:
Tips?
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Waarschijnlijk de bodemplaat, bij mij begonnen de geluiden na 125K kmPrimaBB schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:08:
Ik heb sinds een tijdje 'een rammel' geluid in het vooronder. Ik denk dat het van voren komt.
Bij kruissnelheden rond 100km/u en hoger is het goed hoorbaar.
Het geluid is net alsof er iets los ligt op een trillende onderlaag.
Zijn niet de trillende losse gordelgespen tegen de zijkant.
Herkenbaar voor iemand?
Het lokaliseren is lastig, omdat ik meestal zelf rijd.
Van het weekend probeer ik eens als bijrijder wat te zoeken.
Solarman schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:00:
[...]
Ik heb contact gehad hierover met de helpdesk van Kia Connect.
Er zijn problemen met de Vodaofoonverbindingen die de commando's doorgeven aan de auto vanuit de app.
Ze schijnen er met Vodafoon aan te werken om dit op te lossen.
Hoelang dit ging duren was onbekend.
Heb ook wat problemen maar nog geen tijd gehad om er in te duiken.Solarman schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:00:
[...]
Er zijn problemen met de Vodaofoonverbindingen die de commando's doorgeven aan de auto vanuit de app.
Ik had het bij m’n winterbanden en nu is het nog steeds te horen (beter zelfs vanwege minder bandengeruis) met de zomerbanden. Deze heb ik gisteren gewisseld.Poulske schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:15:
[...]
Ik heb precies hetzelfde probleem; denk weer server probleem bij Kiaanboni schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:26:
[...]
Helaas geen tip, ik ervaar hetzelfde. Na een pinhole reset vorige week heeft het een paar dagen gewerkt. Sinds gisterochtend grotendeels niet, behalve vanmiddag werkte het lang genoeg om 'n laadsessie te starten (app notificatie gaf aan het mislukt was, maar HA laat zien dat er verbruik is) App is nu weer stuk.
Ik heb KPN en hetzelfde probleemSolarman schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:00:
[...]
Echt balen man.Canby schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:10:
Het kan gebeuren, helaas...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq