Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:50
Sonicfreak schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:02:
[...]

Wees blij dat je de handmatige deurgrepen hebt. In geval van een ongeluk kan het zijn dat de automatische deurgrepen niet naar buiten komen en dan zit je opgesloten in je auto. Geen fijn idee als je zelf bewusteloos bent geraakt en er brand uitbreekt.
De hulpdiensten kunnen dan de auto mogelijk niet op tijd open krijgen.

https://www.ad.nl/auto/ve...chuwt-eigenaren~a7e54653/
Uit het AD: “moeten zich volgens de ADAC vertrouwd maken met de noodontgrendelingsopties in de voertuighandleiding, en deze bij voorkeur laten zien aan andere inzittenden”

Dat zie ik al helemaal voor me. Bij elke rit je passagiers dezelfde uitleg geven als in een vliegtuig. Na drie ritjes denk ik dat ik aangemeld wordt bij GGZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:05
izzet3838 schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:06:
[...]

Dat maakt bij de ev6 weinig uit aangezien je ze ook manueel kunt uitklappen.

Dit gaat eerder over het soort deurgrepen dat de ev9 bv heeft.
Ok, ik wist niet dat bij de EV6 de automatische deurgrepen ook handmatig uitgeklapt kunnen worden. Weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
xxander968 schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:17:
[...]

Uit het AD: “moeten zich volgens de ADAC vertrouwd maken met de noodontgrendelingsopties in de voertuighandleiding, en deze bij voorkeur laten zien aan andere inzittenden”

Dat zie ik al helemaal voor me. Bij elke rit je passagiers dezelfde uitleg geven als in een vliegtuig. Na drie ritjes denk ik dat ik aangemeld wordt bij GGZ.
Haha, ik had die passage ook gelezen en dacht toen al, dat gaat niemand doen. Zelfde als dat niemand aan zijn medepassagiers gaat laten zien waar de lifehammers zich bevinden. Ook al zou dat misschien wel verstandig zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 00:56
Bij de EV6 zijn de grepen binnen no time zo krom dat je ze altijd wel kunt pakken. :+

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-10 11:40

Bosmonster

*zucht*

Hoe de handgrepen werken van de EV6 moet ik al elke passagier uitleggen. Ze klappen dus niet automatisch open en niemand snapt dat je hem aan de ene kant in moet drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
Bosmonster schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:39:
Hoe de handgrepen werken van de EV6 moet ik al elke passagier uitleggen. Ze klappen dus niet automatisch open en niemand snapt dat je hem aan de ene kant in moet drukken.
Datzelfde hebben Tesla model 3 en Y rijders toch ook? Die deurgrepen klappen ook niet automatisch uit en moet je ook aan een kant indrukken.
Alleen bij Model S en X komen ze automatisch naar buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-10 21:30

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Sonicfreak schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:45:
[...]

Datzelfde hebben Tesla model 3 en Y rijders toch ook? Die deurgrepen klappen ook niet automatisch uit en moet je ook aan een kant indrukken.
Alleen bij Model S en X komen ze automatisch naar buiten.
Bij de Tesla Model X komt geen deurgreep naar buiten. Hij heeft een push-button. De deur opent met electrische actuators.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Kleine nuance: ze klappen bij de EV6 niet bij elke uitvoering automatisch open.
Als ik het goed begrepen heb kan je bij bepaalde uitvoeringen (bv. de GT line) het softwarematig zo instellen dat ze bij benadering (met de sleutel op zak) wel automatisch uitklappen.

En "kromme"deurgrepen lijkt me gewoon onder de garantie te vallen.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 15-04-2024 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
Gasoline1234 schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:51:
[...]

Bij de Tesla Model X komt geen deurgreep naar buiten. Hij heeft een push-button. De deur opent met electrische actuators.
I stand corrected. Ik dacht omdat de Model S het heeft dat de Model X het ook had. Blijkbaar niet dus.

Op de EV6 hebben alleen de duurdere modellen automatische deurgrepen. De goedkopere modellen, bijvoorbeeld Light, Light Edition en Air hebben handmatige deurgrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highlander1962
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 04-08 18:42
Persoonlijk vind ik de automatische handgrepen een overbodig dingetje.
Heb bewust voor de Light Edition gekozen, omdat ik meer dan de helft in mijn Executive E-Niro nooit gebruikt heb. Sommige dingen wist ik niet eens dat ik het had en dus ook niet gemist heb blijkbaar.

Zonnedak in die paar jaar misschien drie keer open gedaan. Omdat het kon.
Wat ik wel in het begin miste is die inhaallampjes in de spiegels, maar dat went ook wel weer na twee ritjes.

Alles is ook maar betrekkelijk en toch ook wel een beetje 'kijk eens wat mijn auto allemaal heeft'.

Maar goed, een deurhandel die je zelf open moet doen? Het is toch wat he. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Ik rij ook al jaren in een e-Niro (ook hoogste model al vergeten hoe het in België genoemd werd) maar die heeft toch helemaal geen uitklapbare handgrepen?
Wanneer ik deze met de sleutel benader gaan de spiegels wel naar buiten en gaat ie met een druk op één van de voorste portierknoppen van het slot maar de deurgrepen blijven steeds mooi waar ze zitten.
De (nacht)verlichting van de deurgrepen bij de e-Niro vind ik dan weer een pluspunt (heeft de EV6 dan blijkbaar weer niet?).
Wanneer ik het in de showroom overlaatst goed bekeken heb heeft zelfs de laatste Niro EV vaste portiergrepen.

Zonnedak (optie in België ook op de hoogste versies van Niro en EV6) hadden en hebben we bewust niet.
Niet mijn keuze (mij is het om het even) maar mijn huidige partner heeft daar een hekel aan dus indien te vermijden is dat geen optie.

Uiteraard is niet veel onmisbaar.
In de Kona hadden we een HUD, en de e-Niro weer niet. In de EV6 weer wel.
Leuk maar niet onmisbaar. En voor wie er niets aan vindt steeds uitschakelbaar. :)

Beter te veel dan te weinig keuzemogelijkheden. Dan is er voor elk wat wils. :)

[ Voor 46% gewijzigd door IvoB2 op 15-04-2024 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 05:12
Highlander1962 schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:47:
Persoonlijk vind ik de automatische handgrepen een overbodig dingetje.
Je hebt niet zoveel wisselende passagiers zeker? Ik had hiervoor een Model 3 en hoe vaak ik mensen niet heb moeten helpen om de deur open te krijgen... Blij dat ik me daar in m'n EV6 geen zorgen meer om hoef te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
IvoB2 schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:58:
Ik rij ook al jaren in een e-Niro (ook hoogste model al vergeten hoe het in België genoemd werd) maar die heeft toch helemaal geen uitklapbare handgrepen?
Zegt hij ook niet. Ik lees dat hij aangeeft het onnodig te vinden dat ze automartisch uitklappen. En omdat hij in zijn huidige auto ook veel onnodige zaken ervaart, bij de EV6 voor een simpele uitvoering is gegaan.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dan is er ook geen enkel probleem.
Dan kan eenieder kiezen voor wat ie wil of niet wil.
Waneer je persoonlijk vindt dat een voertuig teveel onnodige zaken aan boord heeft kies je gewoon voor een ander (model).

Vind het wel leuk dat wanneer een voertuig toch over uitklapbare portierklinken beschikt deze bij nadering van het voertuig dat vanzelf doen en je niet moet "zoeken" waar je moet klikken om hetzelfde resultaat te bereiken noch passagiers die met dat concept niet vertrouwd zijn telkens moet gaan uitleggen hoe het werkt. Zeker ook handig in het donker.
Onmisbaar is het niet. Wel een leuke extra.

[ Voor 50% gewijzigd door IvoB2 op 15-04-2024 13:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:55
xxander968 schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:17:
[...]

Als je ook meteen lootjes verkoopt en bagage in de cabine toelaat krijg je passagiers vast wel enthousiast.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highlander1962
anboni schreef op maandag 15 april 2024 @ 12:36:
[...]

Je hebt niet zoveel wisselende passagiers zeker? Ik had hiervoor een Model 3 en hoe vaak ik mensen niet heb moeten helpen om de deur open te krijgen... Blij dat ik me daar in m'n EV6 geen zorgen meer om hoef te maken.
Ik heb best wisselende passagiers, maar ook weer geen honderd per week.
Eén keer uitleggen per passagiers is wel genoeg toch?
Stiekem vind ik het dan wel weer leuk dat ze even staan te kijken hoe die deur open moet.

Misschien handig als in de toekomst de deuren al automatisch open gaan als je het vraagt.
Maar ja, moet je dat ook weer heel vaak uitleggen. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Highlander1962 op 15-04-2024 13:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Highlander1962
DaMenaz schreef op maandag 15 april 2024 @ 12:52:
[...]

Zegt hij ook niet. Ik lees dat hij aangeeft het onnodig te vinden dat ze automartisch uitklappen. En omdat hij in zijn huidige auto ook veel onnodige zaken ervaart, bij de EV6 voor een simpele uitvoering is gegaan.
Zo schreef ik het inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-10 15:43

TGEN

Hmmmx_

HansAuutB schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:34:
[...]

Als je ook meteen lootjes verkoopt en bagage in de cabine toelaat krijg je passagiers vast wel enthousiast.
En belastingvrij mierzoete geurtjes verkopen gedurende de rit!

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo132
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-08 12:46
Polo132 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:27:
[...]

Bij mij helaas niet. Wat vreemd is is dat updates die vanuit de auto worden gepusht wel doorkomen in de app (40% laden bereikt, laden afgebroken, etc). Vanuit de app kan ik zelf niks, geen status refresh of starten airco etc.

Edit: infotainment pinhole reset was de oplossing
Helaas lijkt dit probleem bij mij terug te komen. Nu sinds 9 april voor de 3e x moeten resetten…. Na de 3e reset kon ik 1x de status vernieuwen in de app en nu zit ie weer vast.

Iemand nog tips wat ik kan proberen om het definitief op te lossen? Voor april helemaal nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Laatst online: 10-10 13:27
carcept2009 schreef op zondag 14 april 2024 @ 23:09:
[...]

Ik ga wel weer naar de lidl haha
Inderdaad. Ik heb een Phillips airfryer van de Lidl en die doet het perfect aan de EV6. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
Ja herkenbaar. Ze hebben geen idee hoe de deur open gaat. Als ik zelf in de auto zit kan ik ze gelukkig open laten klappen door op de 'deuren ontgrendel knop' te drukken aan de bestuurderskant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
Misschien heb ik alleen maar slimme passagiers, maar ze komen er altijd in.

Catch my drift?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wiliyama
DaMenaz schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:13:
Misschien heb ik alleen maar slimme passagiers, maar ze komen er altijd in.
Je bent een bofkont....!
Ik heb van die passagiers die er nooit inkomen en als ze er uiteindelijk in zijn gekomen dan willen ze me na een ritje altijd een vergoeding voor de benzine geven....

[ Voor 30% gewijzigd door Wiliyama op 15-04-2024 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Polo132 schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:08:
[...]

Helaas lijkt dit probleem bij mij terug te komen. Nu sinds 9 april voor de 3e x moeten resetten…. Na de 3e reset kon ik 1x de status vernieuwen in de app en nu zit ie weer vast.

Iemand nog tips wat ik kan proberen om het definitief op te lossen? Voor april helemaal nooit problemen mee gehad.
Hier ook weer hetzelfde.
Klaarblijkelijk resette het syteem bij mij zich de laatste 2 keer automatisch na een halve dag.
Lijkt meer op een een KIA server probleem vermoed ik.
Zou het nog een weekje aanzien, is het dan nog niet over even contact opnemen met KIA.

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
KIA zegt voor smart charging samen te werken met Jedlix.

Jedlix stelde ik de navolgende vraag.
"Ik heb een KIA EV6, een domme laadpaal en een dynamisch contract.
Wat kan ik nu al met jullie app?
En is er straks een belemmering voor overstap naar de KIA Smart Charge app?"

Dit is het antwoord dat ik vandaag kreeg.
"Thank you for your message and interest in smart charging!
At the moment, in the Jedlix app, Kia vehicles do not support our "managed charging" functionality:
• Wordt mijn auto ondersteund door de Jedlix-app?

Unfortunately, when "managed charging" is not supported, this usually means that the car itself does not (yet) provide the necessary built-in capabilities to support this. In this case, it is not possible to start/stop your charging sessions, which makes it impossible for us to steer your charge to the cheapest moments of your tariff.
This is something we can not change ourselves, but we have seen cases where certain updates on a vehicle's software can eventually lead to a change in this.

In the meantime, you can still connect your KIA to the Jedlix platform to gather insights into your charging behaviour (e.g. charging sessions, costs and kWh charged)!

Regarding future projects, this is something we can not share much information about as of yet, but I can say that the same car can only be connected to one of our smart charging apps at the same time. This means that if you connect it now to the Jedlix app, you will have to disconnect it before using a different (Jedlix-run) smart charging app."

Bijzonder dan dat KIA afgelopen week (en op hun website) smart charging aankondigde alsof het op hele korte termijn beschikbaar zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

De slimste lader ben je nog altijd zelf. Voor mij is belangrijker dat ik snel toegang heb tot mijn dynamische prijzen en laadschema. Soms is snachts goedkoop, soms juist overdag. Geen “slim” schema gaat je eigen laadgedrag aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo132
HansAuutB schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:08:

Bijzonder dan dat KIA afgelopen week (en op hun website) smart charging aankondigde alsof het op hele korte termijn beschikbaar zal zijn.
Welke verwachting had je precies dan dat er mogelijk zou worden? Ik heb alleen iets over laden in daluren gelezen en dat is nu ook al mogelijk in de huidige app, dus ik had er al geen verwachtingen van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11-10 11:10
In de app van mijn energieleverancier (dynamisch) kan ik ook met een schema mijn EV opladen tegen de laagste prijzen. Daar heb ik geen andere app voor nodig😁

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flips
  • Laatst online: 19:54
Bij mij werkte slim laden prima via Tibber tot 2 maanden geleden. Voor wat het waard is kreeg ik onderstaand antwoord van tibber:

Probleem ligt in de API van Kia/Hyundai; we krijgen vaak te weinig of geen data door en de auto gaat vaak offline. Wij zijn overigens niet de enigen die met dit probleem te maken hebben; ook bij een koppeling met bijvoorbeeld HomeWizard klopt de data niet en werkt de API niet. Hoe dan ook werken wij hard aan een oplossing. Kia/Hyundai heeft ons benaderd om de gehele integratie te verbeteren omdat zij veel klachten hebben ontvangen.

Ik wacht het maar weer af en zet voorlopig handmatig het laden aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:34
Hier ook de switch gemaakt naar een dynamisch contract(frank energie).

Volgens hun site zou de ev6 smart charging moeten ondersteunen:
https://www.frankenergie.be/nl/slimme-diensten

Maar dat werkt niet naar behoren dan?

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@Wiliyama Jij hebt ook de dakdragers van Menabo, kon jij goed in elkaar zetten? Je moet die plastic strips op maat knippen, volgens de handleiding moet dat op 4,8cm. Als ik dat doe, past 't voor geen meter. Voordat ik dadelijk allemaal stukjes van anderhalve centimeter heb: weet je toevallig nog op welke lengte je ze afgeknipt hebt?

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Polo132 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:23:
[...]

Welke verwachting had je precies dan dat er mogelijk zou worden? Ik heb alleen iets over laden in daluren gelezen en dat is nu ook al mogelijk in de huidige app, dus ik had er al geen verwachtingen van.
Ik heb een dynamisch contract dus volop wisselende prijzen.
Mijn hoop is op een app met werking a la de Gridio app.
Maar KIA is helaas niet gecharmeerd van de frequente communicatie die Gridio wil; een gemiste kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdRain
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-10 09:30
HansAuutB schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:26:
Maar KIA is helaas niet gecharmeerd van de frequente communicatie die Gridio wil; een gemiste kans.
In de EU mag je de Kia API 200 keer per 24u bevragen, dat is dus om de 7.2 minuten. Om de 10 of 15 minuten is toch ruimschoots genoeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
Bosmonster schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:12:
De slimste lader ben je nog altijd zelf. Voor mij is belangrijker dat ik snel toegang heb tot mijn dynamische prijzen en laadschema. Soms is snachts goedkoop, soms juist overdag. Geen “slim” schema gaat je eigen laadgedrag aanpassen.
Ga je er 's nachts om 2.00u uit om je ev6 te koppelen? Met functionaliteit als de Gridio app kun je lekker in bed blijven liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
ColdRain schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:36:
[...]

In de EU mag je de Kia API 200 keer per 24u bevragen, dat is dus om de 7.2 minuten. Om de 10 of 15 minuten is toch ruimschoots genoeg?
Punt is dat elke communicatie (die loopt via de KIA servers) betekent dat de auto wakker moet worden en daarna weer in slaap gebracht. En dat steeds terugkerende proces is een drain voor de (matige) 12v accu. KIA kan daar blijkbaar niet efficiënt mee omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:24:

Benieuwd of je daar in Vlaanderen 1000€ per jaar mee gaat besparen. :)
Dan moet je toch al heel veel kWh aan heel lage prijzen kunnen binnenhalen (vanaf het ogenblik dat je de vaste contractkost eruit hebt)?
Hoeveel is je kWh verbruik per jaar dan inclusief de laadpaal? En kan je de rest van het verbruik in de woning dan ook sturen? (zoniet betaal je tijdens de ochtend en avondspits dan telkens toch de volle pot?)
Voor de fun heb ik de simulatie eens gemaakt via de link die je hier gaf bij mijn verbruikcijfers van vorig jaar en ik zou bij Frank Energie (met hun dynamisch contract) dan 600 € meer betalen dan bij mijn huidig variabel energiecontract (en dan maakt Frank nog een schatting want ze kennen uiteraard de Belpex van het hele jaar ook niet).

[ Voor 47% gewijzigd door IvoB2 op 16-04-2024 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:11
izzet3838 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:24:

Ik heb dit nu 3 weken ofzo? Enige nadeel is dat mijn laadpaal een bitch is en af en toe eruit klapt als de auto de laadsessie stopt (zij het vanwege accu vol of omdat het 'slim' laden van Frank hem stopt). Ik zeg laadpaal eruit klapt, maar eigenlijk is het dus de groep die eruit klapt. Geen idee of het de schuld is van de auto of de laadpaal overigens (Alfen Eve Single Pro).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
Ik word wel een beetje schijtziek van het laadgedrag. Ik stel scheduled charging en off-peak times in, dat werkt op zich prima. Als ik dan heb gereden, zijn de off-peak times ineens weer gereset, dus als ik de auto inprik begint 'ie meteen weer met laden. Aansturing via Tibber is ruk want die ziet vaak pas 'n halve dag later dat de auto weer ingeplugd is en dingen als HA kunnen laden niet starten of stoppen. Ik ben inderdaad heel benieuwd hoe ze met deze staat van de software ooit denken dat smart charging werkend te krijgen. Dan word ik weer herinnerd hoe goed Tesla deze dingen voor elkaar had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdRain
HansAuutB schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 22:04:
[...]

Punt is dat elke communicatie (die loopt via de KIA servers) betekent dat de auto wakker moet worden en daarna weer in slaap gebracht. En dat steeds terugkerende proces is een drain voor de (matige) 12v accu. KIA kan daar blijkbaar niet efficiënt mee omgaan.
Dat klopt niet. De auto communiceert zelf om de zoveel tijd met de servers, de app moet de meeste tijd ook enkel met de servers praten om de (cached) status van de auto op te vragen. Enkel als er een wijziging moet doorgevoerd worden kan het nodig zijn om via de servers met de auto te communiceren. Maar dat is eerder zelden. Ik gok max enkele keren per dag? Tenzij je wil dat jouw app om 't kwartier andere laad commando's kan sturen naar de auto maar dan wil je echt niet weten met welke (laad-)verliezen je rekening moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Ik heb de info van mijn dealer die weer eens mijn accu moest vervangen.
Navraag via KIA NL leerde hem dat er frequent door derden gecommuniceerd werd met mijn EV6.
Dat was begin dit jaar en toen zei hij al dat Hyundai en KIA met smart charging zouden komen wat dus vorige week door KIA ook per e-mail is aangekondigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 22:07:
[...]

Benieuwd of je daar in Vlaanderen 1000€ per jaar mee gaat besparen. :)
Dan moet je toch al heel veel kWh aan heel lage prijzen kunnen binnenhalen (vanaf het ogenblik dat je de vaste contractkost eruit hebt)?
Hoeveel is je kWh verbruik per jaar dan inclusief de laadpaal? En kan je de rest van het verbruik in de woning dan ook sturen? (zoniet betaal je tijdens de ochtend en avondspits dan telkens toch de volle pot?)
Voor de fun heb ik de simulatie eens gemaakt via de link die je hier gaf bij mijn verbruikcijfers van vorig jaar en ik zou bij Frank Energie (met hun dynamisch contract) dan 600 € meer betalen dan bij mijn huidig variabel energiecontract (en dan maakt Frank nog een schatting want ze kennen uiteraard de Belpex van het hele jaar ook niet).
Je hebt geen vaste contractkost en het is maandelijks opzegbaar, ik moet sws van contract wisselen aangezien mijn huidig contract bij een ev duur gaat worden dus ik ga het een maandje proberen, daarnaast reken je maandelijks af dus geen risico op verassingen.

Of het 1k gaat zijn weet ik niet maar 500 is toch ook mooi meegenomen vind ik...

Ik verwacht een vebruik van rond de 5000-5500kwh incl wagen(30K km's).

De rest van het verbruik valt bij ons mee, we zijn maar met 2 en zelden thuis eigenlijk...

Jammere is dat je dit nog niet kunt combineren met een batterij bv, dat je die dan volgooit als het goedkoop is en later die energie gebruikt, zal binnen een aantal jaar wel komen denk ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:18
anboni schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 22:31:
Ik word wel een beetje schijtziek van het laadgedrag. Ik stel scheduled charging en off-peak times in, dat werkt op zich prima. Als ik dan heb gereden, zijn de off-peak times ineens weer gereset, dus als ik de auto inprik begint 'ie meteen weer met laden. Aansturing via Tibber is ruk want die ziet vaak pas 'n halve dag later dat de auto weer ingeplugd is en dingen als HA kunnen laden niet starten of stoppen. Ik ben inderdaad heel benieuwd hoe ze met deze staat van de software ooit denken dat smart charging werkend te krijgen. Dan word ik weer herinnerd hoe goed Tesla deze dingen voor elkaar had.
Met de KIA EVO integratie en een workaround kan je zeker via HA de KIA EV6 laten starten en stoppen met laden. Ik doe dit al maanden zonder veel problemen.

- ik kom thuis en plug mijn domme laadpaal in.
- HA kijkt (ieder uur) of het tarief om te laden laag genoeg is (dynamische tarieven via ENTSO-e integratie) en start het laden. Zo niet dan stopt HA het laden.

De truc is om niet de services direct te gebruiken maar om 2 scripts te maken en deze uit te voeren:

alias: EV6 laden starten
sequence:
- service: kia_uvo.start_charge
data:
device_id: XXXXXXXXXXXXXXXXXXX [eigen id gebruiken]
- delay:
hours: 0
minutes: 0
seconds: 30
milliseconds: 0
- service: homeassistant.reload_config_entry
data: {}
target:
mode: single

en;

alias: EV6 laden stoppen
sequence:
- service: kia_uvo.stop_charge
data:
- delay:
hours: 0
minutes: 0
seconds: 30
milliseconds: 0
- service: homeassistant.reload_config_entry
data: {}
target:
device_id:XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX [eigen id gebruiken]
mode: single

[ Voor 3% gewijzigd door JanAllElectric op 16-04-2024 23:48 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
Bra-Jo schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:29:
@Wiliyama Jij hebt ook de dakdragers van Menabo, kon jij goed in elkaar zetten? Je moet die plastic strips op maat knippen, volgens de handleiding moet dat op 4,8cm. Als ik dat doe, past 't voor geen meter. Voordat ik dadelijk allemaal stukjes van anderhalve centimeter heb: weet je toevallig nog op welke lengte je ze afgeknipt hebt?
Ik heb de rechthoekige profielen. Er zaten strips bij die zijn voor de ovale profielen zijn. Welke heb jij? De handleiding was een beetje wazig. Laat maar horen als het niet lukt. Eventueel via PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
JanAllElectric schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 23:45:
[...]

Met de KIA EVO integratie en een workaround kan je zeker via HA de KIA EV6 laten starten en stoppen met laden. Ik doe dit al maanden zonder veel problemen.

- ik kom thuis en plug mijn domme laadpaal in.
- HA kijkt (ieder uur) of het tarief om te laden laag genoeg is (dynamische tarieven via ENTSO-e integratie) en start het laden. Zo niet dan stopt HA het laden.

De truc is om niet de services direct te gebruiken maar om 2 script te maken en deze uit te voeren:
Ah dank, dat opent perspectieven. Hoe voorkom je dat je auto direct bij inpluggen begint te laden? Volgens mij is dat tenslotte het standaard gedrag als er geen off-peak tijden zijn ingesteld (en die lijken steeds te resetten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:18
anboni schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 23:58:
[...]

Ah dank, dat opent perspectieven. Hoe voorkom je dat je auto direct bij inpluggen begint te laden? Volgens mij is dat tenslotte het standaard gedrag als er geen off-peak tijden zijn ingesteld (en die lijken steeds te resetten)
Dat doet HA (onderdeel node-Red integratie HA, maar het zou ook via standaard automations kunnen):

- auto wordt ingeplugd en begint direct te laden.
- Node-Red leest kWh meter van de laadpaalgroep (in de meterkast) en weet daarmee dat de auto aan het laden is.
- is het tarief te hoog dan stopt node-Red met het script het laden, zo niet dan laat node-Red het laden gewoon doorgaan.
- het laden wordt gestopt ofwel door de auto zelf (indien vol) ofwel door het node-Red met het script wanneer de tarieven te hoog worden.
- etc.

NB: ik gebruik 2 manieren om te laden:
- op het laagste tarief in een blok +- 1 uur
- indien het tarief in een blok lager is dan x% van het gemiddelde tarief in het blok.
- het blok is instelbaar, maar meestal 12 uur vooruit kijkend (min 8 uur, max 36 uur afhankelijk van mijn strategie)

NB: omdat je nooit zeker weet of de tarieven laag genoeg zijn om de auto vol te laden heb ik ook een "overrule" switch in HA om geforceerd te laden.

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 23:21:
[...]

Je hebt geen vaste contractkost en het is maandelijks opzegbaar,
Je hebt bij Frank Energy voor een dynamisch contract wel degelijk een vaste energiekost van 24,60€/jaar of 2,05 €/maand. (edit, schrijffout)
Dat het maandelijks opzegbaar is kan best zijn maar dan kan ik niet zomaar telkens terug naar een voordelig variabel contract.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3kSnUo4glQC3bPJQAjlyLAZkdU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/68n3YJaIRmHUohtGKkv4P5BM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dcdh-LELvDfOHwmlra6H7i_iYfs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dTNTiS6ag36sC16NMlRhwQnj.jpg?f=fotoalbum_large
ik moet sws van contract wisselen aangezien mijn huidig contract bij een ev duur gaat worden dus ik ga het een maandje proberen, daarnaast reken je maandelijks af dus geen risico op verassingen.
Ok, ander uitgangspunt dus. Ik reken bewust op jaarbasis af omdat dit voor mij (door de RLP0N spreiding) voordeliger is dan iedere maand af te rekenen.
Of het 1k gaat zijn weet ik niet maar 500 is toch ook mooi meegenomen vind ik...
Hun marketing zegt 1000 € goedkoper. Dat is niet hetzelfde als 500 € betalen.
Dat zou betekenen dat je bij een variabel contract 1500 € zou betalen en bij een dynamisch contract van Frank energy slechts 500 €. :)
In hun "offerte" rekenen ze ook heel forfaitair. Ze rekenen bv. een jaarlijkse teruglevering van 600 kWh per kVA PV. Hun energiecomponent rekenen ze aan gemiddeld 8,75 cent (terwijl je daar geen 24/7 zeker van bent) terwijl dat bij mijn variabel contract 11,6 cent bedraagt (wel 24/7 gegarandeerd) terwijl je voor de TLV gemiddeld maar 5,38 cent krijgt (terwijl dat bij een variabel contract 24/7 7,5 cent gegarandeerd is, ook op de uren van hoogste PV productie waarbij de TLV doorgaans heel laag staat (als je al niet moet betalen om terug te leveren).

Op basis van één maand kan je uiteraard geen oordeel vellen gezien de prijzen per uur veranderen en tijdens de maanden december en januari een dynamisch contract doorgaans voordeliger is dan tijdens de andere maanden (indien PV).
Ik verwacht een vebruik van rond de 5000-5500kwh incl wagen(30K km's).
Doe ik een simulatie op basis van geen PV en 5000 kWh afname dan is het inderdaad bij FE goedkoper (volgens hun schatting, dan moeten ze die 8,75 cent wel halen). Dan kom ik bij FE uit op een jaarfactuur van 1257 € en bij Ecopower variabel op 1356 €. Dat is dan 99 € goedkoper (10% van de voorgespiegelde 1000 € besparing :) ).

Het is me een raadsel hoe je met 30000 km laden + huisverbruik aan een verbruik van 5000 tot 5500 kWh komt? Voor een EV6 mag je toch wel met een verbruik van 20 kWh per 100 km rekenen (gerekend aan de laadpaal, niet aan de GOM). Het laden alleen staat dus al voor 6000 kWh.

En wanneer je op goedkope uren snel de autoaccu wil laden (om max. van de goedkoopste uren te profiteren) zou ik toch maar goed het vermogen en het daarbij horende capaciteitstarief in de gaten houden. Het heeft immers weinig zin om enerzijds een paar cent op kWh te besparen om het direct weer via kW terug uit te geven. :).
Hier maken ze bij FE ook een eigenaardige inschatting. Bij een afname van bv. 1000 kWh rekenen ze met een capaciteitstarief van 2,5 kW terwijl met een afname van 5000 kWh ze rekenen met een capaciteitstarief van 5 kW (terwijl er tussen beiden geen oorzakelijk verband is).
Jammere is dat je dit nog niet kunt combineren met een batterij bv, dat je die dan volgooit als het goedkoop is en later die energie gebruikt, zal binnen een aantal jaar wel komen denk ik...
Staat dat in hun voorwaarden dat je dat dynamisch contract niet mag combineren met een thuisaccu? Een BEV is toch ook maar gewoon een verbruiker met een accu?
Hoe controleren ze bij FE dan waar je afgenomen stroom precies naar toe gaat?
Volgens mij kunnen ze toch niet weten of je stroom afneemt naar een accu in een BEV, naar een thuisaccu of verbruikers in de woning? Of controleert hun app dat?

Dat mag bij mijn energieleverancier (Ecopower) bij zowel een dynamisch contract als een variabel contract (ik heb een BEV en een thuisaccu maar doe dat niet want is niet lonend, reden zie hierna).

Dat gaat dat in Vlaanderen, in tegenstelling tot Nederland met zijn saldering, weinig voordeel opleveren. De tijdsperiode dat het echt goedkoop is die is doorgaans beperkt in de tijd. Wanneer je op die korte tijd dan maximaal wil gebruik maken van de goedkope uren moet je dat op een korte tijdspanne doen en dat kost vermogen om een accu (zowel een thuisaccu als een nog grotere autoaccu) dan vol te laden. En dat kost je in Vlaanderen extra capaciteitstarief.
Ga je via het net eerst een thuisaccu volgooien (AC naar DC) en later terug verbruiken (DC naar AC) heb je telkens verliezen (reken maar op een 20%) die je wel betaalt (in Vlaanderen betaal je voor elke kWh afname, ook met een dynamisch contract, de volle mep aan netvergoeding, heffingen, accijnzen, BTW) maar daarna niet meer kan verbruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 17-04-2024 08:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:32
Voor de geïnteresseerde Tweaker een video over de ICCU: https://youtu.be/ZNza3dzAr2I?si=bIMMkNLMwi4VLde8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 00:25:
[...]

Je hebt bij Frank Energy voor een dynamisch contract wel degelijk een vaste energiekost van 24,60€/jaar of 2,05 €/jaar.
Dat het maandelijks opzegbaar is kan best zijn maar dan kan ik niet zomaar telkens terug naar een voordelig variabel contract.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Ok, ander uitgangspunt dus. Ik reken bewust op jaarbasis af omdat dit voor mij (door de RLP0N spreiding) voordeliger is dan iedere maand af te rekenen.

[...]

Hun marketing zegt 1000 € goedkoper. Dat is niet hetzelfde als 500 € betalen.
Dat zou betekenen dat je bij een variabel contract 1500 € zou betalen en bij een dynamisch contract van Frank energy slechts 500 €. :)
In hun "offerte" rekenen ze ook heel forfaitair. Ze rekenen bv. een jaarlijkse teruglevering van 600 kWh per kVA PV. Hun energiecomponent rekenen ze aan gemiddeld 8,75 cent (terwijl je daar geen 24/7 zeker van bent) terwijl dat bij mijn variabel contract 11,6 cent bedraagt (wel 24/7 gegarandeerd) terwijl je voor de TLV gemiddeld maar 5,38 cent krijgt (terwijl dat bij een variabel contract 24/7 7,5 cent gegarandeerd is, ook op de uren van hoogste PV productie waarbij de TLV doorgaans heel laag staat (als je al niet moet betalen om terug te leveren).

Op basis van één maand kan je uiteraard geen oordeel vellen gezien de prijzen per uur veranderen en tijdens de maanden december en januari een dynamisch contract doorgaans voordeliger is dan tijdens de andere maanden (indien PV).

[...]

Doe ik een simulatie op basis van geen PV en 5000 kWh afname dan is het inderdaad bij FE goedkoper (volgens hun schatting, dan moeten ze die 8,75 cent wel halen). Dan kom ik bij FE uit op een jaarfactuur van 1257 € en bij Ecopower variabel op 1356 €. Dat is dan 99 € goedkoper (10% van de voorgespiegelde 1000 € besparing :) ).

Het is me een raadsel hoe je met 30000 km laden + huisverbruik aan een verbruik van 5000 tot 5500 kWh komt? Voor een EV6 mag je toch wel met een verbruik van 20 kWh per 100 km rekenen (gerekend aan de laadpaal, niet aan de GOM). Het laden alleen staat dus al voor 6000 kWh.

En wanneer je op goedkope uren snel de autoaccu wil laden (om max. van de goedkoopste uren te profiteren) zou ik toch maar goed het vermogen en het daarbij horende capaciteitstarief in de gaten houden. Het heeft immers weinig zin om enerzijds een paar cent op kWh te besparen om het direct weer via kW terug uit te geven. :).
Hier maken ze bij FE ook een eigenaardige inschatting. Bij een afname van bv. 1000 kWh rekenen ze met een capaciteitstarief van 2,5 kW terwijl met een afname van 5000 kWh ze rekenen met een capaciteitstarief van 5 kW (terwijl er tussen beiden geen oorzakelijk verband is).

[...]

Staat dat in hun voorwaarden dat je dat dynamisch contract niet mag combineren met een thuisaccu? Een BEV is toch ook maar gewoon een verbruiker met een accu?
Hoe controleren ze bij FE dan waar je afgenomen stroom precies naar toe gaat?
Volgens mij kunnen ze toch niet weten of je stroom afneemt naar een accu in een BEV, naar een thuisaccu of verbruikers in de woning? Of controleert hun app dat?

Dat mag bij mijn energieleverancier (Ecopower) bij zowel een dynamisch contract als een variabel contract (ik heb een BEV en een thuisaccu maar doe dat niet want is niet lonend, reden zie hierna).

Dat gaat dat in Vlaanderen, in tegenstelling tot Nederland met zijn saldering, weinig voordeel opleveren. De tijdsperiode dat het echt goedkoop is die is doorgaans beperkt in de tijd. Wanneer je op die korte tijd dan maximaal wil gebruik maken van de goedkope uren moet je dat op een korte tijdspanne doen en dat kost vermogen om een accu (zowel een thuisaccu als een nog grotere autoaccu) dan vol te laden. En dat kost je in Vlaanderen extra capaciteitstarief.
Ga je via het net eerst een thuisaccu volgooien (AC naar DC) en later terug verbruiken (DC naar AC) heb je telkens verliezen (reken maar op een 20%) die je wel betaalt (in Vlaanderen betaal je voor elke kWh afname, ook met een dynamisch contract, de volle mep aan netvergoeding, heffingen, accijnzen, BTW) maar daarna niet meer kan verbruiken.
Je bevindingen kloppen idd, het gaat vooral om de optie slim laden waarmee je dus enkel tijdens de goedkoopste uren zou laden...

Heb zelf geen thuisaccu wamt het werkt vaak niet goed met een auto, dat was eigenlijk mijn punt...

Wat betreft mijn verbruik, dit is een schatting ik ga niet al die 30k km's thuis laden aangezien ik ook dc laadt als ik op reis ben bv en ik heb zonnepanelen van 4kwh die deels mijn verbruin indekken.

Vorig jaar hadden we thuis een afname van ca1200kwh voor het huis...

Zoals gezegd zijn we vaak niet thuis, of in het buitenland waardoor dit vrij laag is, ik heb een woon werk van 200km wat de reden is dat het aantal km's zo hoog is.

Hun marketing neem ik sws met een korrel zout, ik heb een factuur van ca 1300 euro, ik verwacht niet dat die gaat dalen naar 300, maar moest dat bv uitkomen op 800 euro lijkt me dat ook mooi.

Maar goed we zijn wel fel afgeweken van het onderwerp ev6.

In principe verwacht ik niet duurder uit te komen bij fe, als ik er veel mee kan besparen dan blijf ik er, anders schakel ik wel over, ik zal het nog wel melden in het thuisladen topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0uwkes
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-11-2024
HI, hebben meer mensen problemen met de KIa connect app momenteel? Bij mij doet de locatie op kaart het steeds niet. HIj vind de auto niet. Iemand een oplossing wellicht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 08:11:
het gaat vooral om de optie slim laden waarmee je dus enkel tijdens de goedkoopste uren zou laden..
Klopt (wist niet dat je ook PV had want dan is dynamisch op jaarbasis doorgaans nog nadeliger*) maar dan is het voordeliger om in combinatie met een Alfen laadpaal (die je ook hebt) zoveel mogelijk gestuurd op zonne-energie te gaan laden. Het zou immers contradictorisch zijn om enerzijds goedkoop van het net te laden (en daar de volle mep aan heffingen op te betalen + verhoogd capaciteitstarief) en vervolgens tijdens die goedkope uren je PV te gaan terugleveren aan het net en daarvoor nogmaals te moeten betalen (of nauwelijks een vergoeding te krijgen).

*Ik laat al twee jaar voor mijn energiecontract en mijn verbruikersprofiel (full electric woning met 5 kVA PV en laadpaal aan huis) de dynamische tarieven (per klokkwartier/dynamisch uurtarief) simultaan lopen
met de afrekening volgens variabele prijzen (één prijszetting per maand voor afname, TLV gegarandeerd voor 2 maanden) zodat het verschil op basis van langdurige en detailmetingen zichtbaar wordt. Dat is nog nooit in het voordeel geweest van dynamisch. Maar ieder profiel is idd anders.

Heb je er al aan gedacht om twee digitale meters te laten installeren (is gratis) waarbij je de laadpaal exclusief aansluit op één meter met een dynamisch contract en de woning op een andere digitale meter met PV met een energiecontract met een zo hoog mogelijke vaste TLV?

Interessante discussie maar idd afgeweken van het topic dus zullen we het hier maar bij laten. :)
Ik wil maar zeggen, neem geen voorbarige conclusies zonder de twee in detail te vergelijken en dat over een langere periode en neem de marketing van energieboeren met een ton zout. Doe met jouw verbruikcijfers ook een simulatie bij verschillende leveranciers en volgens verschillende formules. Dat geeft ook al een indicatie.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 17-04-2024 09:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polo132
0uwkes schreef op woensdag 17 april 2024 @ 08:43:
HI, hebben meer mensen problemen met de KIa connect app momenteel? Bij mij doet de locatie op kaart het steeds niet. HIj vind de auto niet. Iemand een oplossing wellicht?
Hier geen problemen, sta je overdekt geparkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
Ja, hier lukt het de app ook al de hele nacht niet om de status van de auto te refreshen. Had ik afgelopen weekend ook al een paar uur, toen lukte het later op de dag weer wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Ik had gister ook issues met aanzetten van airco. Dat ligt lijkt het gewoon bij KIA.

Nu doet alles het weer normaal zo te zien.

[ Voor 21% gewijzigd door Bosmonster op 17-04-2024 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0uwkes
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-11-2024
Kia gemaild. Kreeg snel keurig antwoord. Schijnt te maken te hebben met een software upgrade die niet goed geaccepteerd werd door auto...Moest even resetten met het befaamde knopje. :D
Alles doet nu weer idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-10 17:21
macfocus schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:13:
[...]

Het is wel een probleem, want die functie die in bepaalde gevallen dus gevaarlijk kan zijn, staat verplicht standaard AAN.

Prima dat het erop zit, maar de auto is dus vanwege wettelijke verplichtingen inherent onveilig in bepaalde situaties. En dat is best apart.
Is de auto of de bestuurder hier inherent onveilig? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

henrov schreef op woensdag 17 april 2024 @ 21:41:
[...]

Is de auto of de bestuurder hier inherent onveilig? :+
Beetje laat he. Die discussie is al uitgebreid gevoerd. Er zijn wel degelijk situaties waar deze features averechts werken. Ik zet het gelijk uit als ik in de auto stap, nadat ie me een paar keer richting een fietser of tegenligger stuurde.

Kortgezegd is de feature slecht berekend op bijvoorbeeld fietsstroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
  • Laatst online: 27-09 18:49
Vergis ik mij nu of kan je die manuele deurgrepen ook openen door te drukken aan de slotkant (ipv de bekende "ene kant"). Hier gaat het automatisch bij benadering, kan het zelf niet checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdRain
DigitalHombre schreef op donderdag 18 april 2024 @ 20:19:
Vergis ik mij nu of kan je die manuele deurgrepen ook openen door te drukken aan de slotkant (ipv de bekende "ene kant"). Hier gaat het automatisch bij benadering, kan het zelf niet checken.
Nee, drukken aan de linkerkant om de hendel eruit te wippen. Dat merk je wel als je automatische hendels een keertje niet meer zo automatisch werken en vast blijven hangen bij vriesweer ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
YouTube: Exterior Flush Door Handles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

[...]

Daarmee gaat de deur niet open. Das om hem van het slot te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdRain
Bosmonster schreef op donderdag 18 april 2024 @ 21:40:
Daarmee gaat de deur niet open. Das om hem van het slot te halen.
Vet. Vriest het -7, is je auto van het slot en dan sta je daar, hoezo hendel grijpen om de deur te openen?
Misschien toch handig om dan te weten dat je links best (stevig!) induwt om die hendel eruit te krijgen?
Eigenlijk zelfde issue als met passagiers die niet snappen hoe ze in je auto kunnen geraken ... voor sommigen werkt intuitie, voor anderen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EN86
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 11-10 11:48
Ik rijd sinds een week m'n EV6 EA. Ik heb daarin de matrix verlichting. Bij m'n vorige auto (opel astra sportstourer) had ik ook led matrix verlichting en als ik op een knopje drukte ging hij 's avonds bij donkere stukken (binnendoor maar ook snelweg) automatisch over maar groot licht en bij tegenliggers ging hij daaromheen. Dit zou bij m'n EV6 ook moeten kunnen maar hoe? Ergens een knopje voor of instelling? Nog niet raak kunnen kijken en 's avonds nog niet echt mogen ervaren!

Andere vraag; zijn er ook updates of opties om je cluster met meerdere opties aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo132
EN86 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 23:16:
Ik rijd sinds een week m'n EV6 EA. Ik heb daarin de matrix verlichting. Bij m'n vorige auto (opel astra sportstourer) had ik ook led matrix verlichting en als ik op een knopje drukte ging hij 's avonds bij donkere stukken (binnendoor maar ook snelweg) automatisch over maar groot licht en bij tegenliggers ging hij daaromheen. Dit zou bij m'n EV6 ook moeten kunnen maar hoe? Ergens een knopje voor of instelling? Nog niet raak kunnen kijken en 's avonds nog niet echt mogen ervaren!

Andere vraag; zijn er ook updates of opties om je cluster met meerdere opties aan te passen?
Via linker hendel groot licht aanzetten, dan staat ie op automatisch.

Je 2e vraag is een beetje breed, wat bedoel je met ‘meerdere opties’? Je kan verschillende schermen etc kiezen voor je cluster en je hebt bepaalde settings gerelateerd aan het cluster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 01:28
Grootlichthendel van je afdrukken voor autostand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10-10 17:29

Je moet je dimlichten instellen op de “auto” stand en dan dezelfde handel naar voren (van je af duwen) voor grootlicht. Dan is het automatisch.
Nadeel, als het licht genoeg is voer je geheel geen licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
macfocus schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 00:18:
[...]

Je moet je dimlichten instellen op de “auto” stand en dan dezelfde handel naar voren (van je af duwen) voor grootlicht. Dan is het automatisch.
Nadeel, als het licht genoeg is voor je geheel geen licht.
Maar is auto(met de matrix led) gewoon high beam on off?
Of is het echt zo dat die slimmer is en om de tegenliggers heen gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0208AD
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10-10 17:00
Goedemorgen! Heeft een van jullie toevallig al ervaring met een fietsendrager achterop zonder een trekhaak te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Laatst online: 20:45
Ik kan nergens vinden welk type Bosch Aerotwin ruitenwissers geschikt is voor de EV6... Dit wordt de derde set en de originele en de Valeo ben ik niet tevreden over.

Iemand enig idee?

Sites als Amazon of andere waar je op kenteken of voertuigtype kunt zoeken zeggen dat er geen geschikte ruitenwissers zijn.

Hmm blijkbaar zijn er geen want Bosch zelf zegt ook dat er geen zijn voor de EV6:
https://www.boschwiperbla...3a880bac22aa4f4051ed30cc0

[ Voor 52% gewijzigd door Phusebox op 19-04-2024 09:26 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Polo132
Phusebox schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:24:
Ik kan nergens vinden welk type Bosch Aerotwin ruitenwissers geschikt is voor de EV6... Dit wordt de derde set en de originele en de Valeo ben ik niet tevreden over.

Iemand enig idee?

Sites als Amazon of andere waar je op kenteken of voertuigtype kunt zoeken zeggen dat er geen geschikte ruitenwissers zijn.

Hmm blijkbaar zijn er geen want Bosch zelf zegt ook dat er geen zijn voor de EV6:
Je kijkt op de US site daar staat ie bekend als Icon en staat ie wel op de site die je geeft.
Kopen: https://www.nieuweruitenw...uitenwissers-kia-ev6.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Polo132 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:33:
[...]

Je kijkt op de US site daar staat ie bekend als Icon en staat ie wel op de site die je geeft.
Tip, op amazon zijn ze vaak goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Polo132 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:33:
[...]

Overpriced inderdaad, maar het lijkt de AR26U en AR16U te zijn voor Europa.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-10 17:37
Aankomende EV6 rijder hier! Midden mei ontvangen ik mijn 2022 77.4 rwd Plus middels occasion private lease. Ontzettend blij mee en veel zin in. Rij nu een 2021 benzine Corsa dus een forse upgrade.

Benieuwd naar jullie pro-tips voor een soepel begin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Fiorano schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:54:
Aankomende EV6 rijder hier! Midden mei ontvangen ik mijn 2022 77.4 rwd Plus middels occasion private lease. Ontzettend blij mee en veel zin in. Rij nu een 2021 benzine Corsa dus een forse upgrade.

Benieuwd naar jullie pro-tips voor een soepel begin!
Zorg dat je kunt laden, voor de rest zou ik wat youtube videos kijken met tips and tricks, er zit veel in het infotainment verborgen...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Phusebox schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:41:
[...]

Overpriced inderdaad, maar het lijkt de AR26U en AR16U te zijn voor Europa.
Ik heb vorige week met succes deze set Bosch Aerotwin AR653S ruitenwissers erop geklikt: https://www.amazon.nl/dp/...dt_b_product_details&th=1

[ Voor 4% gewijzigd door r0el op 19-04-2024 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Laatst online: 10-10 13:46
Phusebox schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:24:

Iemand enig idee?

Ben ook over de valeo niet echt te vreden.
r0el schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:06:
[...]

Ik heb vorige week met succes deze set Bosch Aerotwin AR653S ruitenwissers erop geklikt: https://www.amazon.nl/dp/...dt_b_product_details&th=1
Ahh thx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
izzet3838 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 08:38:
[...]

Dat weet ik niet. Had ff gemist dat het om de matrix led ging. Ik heb het reguliere spul erin zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macfocus
Ff vraagje over de navi.
Heb al jaren een Kia, maar gebruik de onboard navi eigenlijk nooit omdat Waze via Carplay toch wel heel lekker intuïtief werkt.
Maar ivm soms moeten snelladen ben je veroordeeld tot de Kia navi.
Die discussie hoeven we niet te voeren, is wat het is.

Maar wat ik mis/niet kan vinden:
Hoe kan je als je een route hebt ingesteld makkelijk de hele route zien en vooral ook alternatieven?
Denk aan files ontwijken en dat soort dingen.

Mocht iemand tips hebben, graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EN86
Kan Android Auto op je route de beschikbare laadpalen al koppelen? Of hoe werkt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
r0el schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:06:
[...]

Eerder heb ik mijns wisser laten wisselen door dealer Kia Braber (kosten EUR 42,05). De LM staat niet toe dat je dit zelf doet en bon declareert... Wat mij nu bij wisselen opviel is dat de Bosch wissers identiek zijn aan de wissers die door de dealer waren gemonteerd, alleen dan non-branded/white-label. Alleen het Bosch logo ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Los van de wissers is het opvallend hoe snel de voorruit krast. Ben beter gewend.

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stimpyrulez
izzet3838 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 08:38:
[...]

Beide

Het gaat zoals gezegd in de 'auto stand' automatisch op groot licht.
Alleen bij matrix-led zie je dan dat je voorligger wordt 'geblokt' qua groot licht.
Groot licht gaat dus dan langs de voorligger.

Nadeel van deze manier van aan/uitzetten (hendel naar voren) vind ik dat je hem soms wil uitzetten en dan wil het niet.
Of dat je juist ineens gaat lopen knipperen i.p.v. uitzetten (mijn ervaring dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0x0r
Iemand hier ervaring met het van een zakelijke leaseauto afkomen omdat je nieuwe werkgever niet aan leaseauto's doet? Gaat bij mij om een EV6 RWD GT-Line 77,4kWh (Wit), 14 december 2022 op kenteken gezet. Ik kan hem sowieso laten omzetten naar private lease door Athlon, maar idealiter zou ik de auto inleveren en iets kleiners gaan rijden. Maar dat kost me een dure afkoopsom, waar ik helemaal geen zin in heb (en het geld heb ik ook helemaal niet haha). :)

[ Voor 4% gewijzigd door sn0x0r op 19-04-2024 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EN86
stimpyrulez schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:00:
[...]

Beide

Het gaat zoals gezegd in de 'auto stand' automatisch op groot licht.
Alleen bij matrix-led zie je dan dat je voorligger wordt 'geblokt' qua groot licht.
Groot licht gaat dus dan langs de voorligger.

Nadeel van deze manier van aan/uitzetten (hendel naar voren) vind ik dat je hem soms wil uitzetten en dan wil het niet.
Of dat je juist ineens gaat lopen knipperen i.p.v. uitzetten (mijn ervaring dan).
Maar werkt het nu automatisch met de matrix-led of moet ik toch die hendel naar voren doen? Zie ik dan ergens een icoontje oppoppen dat het aan staat (was bij mijn Opel het geval, dan brandde er een groen icoontje)? Want als ik nu 's avonds rijdt en ik doe niks dan gaat er in ieder geval geen automatisch groot licht aan en dan rijd ik echt op hele donkere stukken.

Dank alvast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-10 18:26
macfocus schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:49:
Ff vraagje over de navi.
Maar wat ik mis/niet kan vinden:
Hoe kan je als je een route hebt ingesteld makkelijk de hele route zien en vooral ook alternatieven?
Denk aan files ontwijken en dat soort dingen.

Mocht iemand tips hebben, graag.
Ik gebruik het volledige route overzicht in de rechterkant van het splitscreen en in de linkerkant de auto-zoom. In het midden dan nog het overzicht met aankomende afslagen e.d.
Tijdens de rit worden regelmatig op de kaart alternatieve routes voorgesteld die langer of korter kunnen zijn dan de huidige. In het middelste overzicht wordt dan nog met een kleur aangegeven wat de vertraging is (groen, oranje, rood).
Bevalt mij prima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
sn0x0r schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:07:
Iemand hier ervaring met het van een zakelijke leaseauto afkomen omdat je nieuwe werkgever niet aan leaseauto's doet? Gaat bij mij om een EV6 RWD GT-Line 77,4kWh (Wit), 14 december 2022 op kenteken gezet. Ik kan hem sowieso laten omzetten naar private lease door Athlon, maar idealiter zou ik de auto inleveren en iets kleiners gaan rijden. Maar dat kost me een dure afkoopsom, waar ik helemaal geen zin in heb (en het geld heb ik ook helemaal niet haha). :)
Leaseauto verplicht meenemen of overnemen naar nieuwe wgv

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stimpyrulez
EN86 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:16:
[...]

Maar werkt het nu automatisch met de matrix-led of moet ik toch die hendel naar voren doen? Zie ik dan ergens een icoontje oppoppen dat het aan staat (was bij mijn Opel het geval, dan brandde er een groen icoontje)? Want als ik nu 's avonds rijdt en ik doe niks dan gaat er in ieder geval geen automatisch groot licht aan en dan rijd ik echt op hele donkere stukken.

Dank alvast.
Jep hendel eerst naar voren.
Staat standaard uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Nieuwe spot van de EV6 Bungalowtent GT facelift.

Catch my drift?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:05
EN86 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:16:
[...]

Dank alvast.
Er moet inderdaad een icoon gaan branden. Zie https://www.kia.com/conte...topics/chapter5_20_7.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:59
Vandaag gaan kijken voor een EV6, erg mooie auto alleen viel me of dat de stoelzitting erg kort is. Ik ben zelf 1.87 en het zat niet heel comfortabel. Voor mijn idee heeft mijn huidige skoda karoq een veel langere zitting.
Zijn er lange mensen met een EV6 die hier last van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Je zal dat dan toch zelf moeten ondervinden/proefrijden.
De totale lichaamslengte zegt in deze weinig gezien het meer specifiek over de lengte van het bovenbeen en zitvlak gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 19-04-2024 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Wimploo schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 18:21:
Vandaag gaan kijken voor een EV6, erg mooie auto alleen viel me of dat de stoelzitting erg kort is. Ik ben zelf 1.87 en het zat niet heel comfortabel. Voor mijn idee heeft mijn huidige skoda karoq een veel langere zitting.
Zijn er lange mensen met een EV6 die hier last van hebben?
Ik ben 1.85 en ben inderdaad nog wel een beetje aan het zoeken naar de goeie stoelpositie (vooral als ik lange stukken op SCC ga rijden), maar ik heb er wel vertrouwen in dat dat gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0x0r
Ik ben 2.03m en ik zit heerlijk in de auto. Stoel helemaal naar beneden, ongeveer 3/4 naar achter en een klein beetje achterover gekanteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-10 15:15

Peetman

Tjah....

Zag net dat bij mij in de app de knop om de laadklep te openen weg is. Best onhandig want die gebruikte ik regelmatig om de klep te openen als ik de sleutel niet bij de hand had. Hebben meer mensen daar last van of is mijn app de weg kwijt?

iOS app in mijn geval.

[ Voor 5% gewijzigd door Peetman op 19-04-2024 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdRain
Peetman schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 21:38:
Zag net dat bij mij in de app de knop om de laadklep te openen weg is. Best onhandig want die gebruikte ik regelmatig om de klep te openen als ik de sleutel niet bij de hand had. Hebben meer mensen daar last van of is mijn app de weg kwijt?
Hier staat "Open laadklep" nog gewoon onder remote, app versie 2.1.18 op Android en dat is volgens play store de recentste versie (20/2/2024).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
In iOS staat hij ook gewoon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iznLlmcyQTGMQh5_AAzWo3ysxSA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/exBBkSQV0PjfPOWhoT1TsvjH.jpg?f=user_large

Catch my drift?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:32
De vernieuwde Kia EV6 op de Duitse Autobahn.
Weliswaar nog gecamoufleerd, maar toch.

https://youtu.be/S4ltpEhx0xg?si=0brTypp0ZTgAhfAa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
petertenboer schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 07:15:
De vernieuwde Kia EV6 op de Duitse Autobahn.
Weliswaar nog gecamoufleerd, maar toch.

https://youtu.be/S4ltpEhx0xg?si=0brTypp0ZTgAhfAa
Koplampen doen me een beetje denken aan een Seat...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-10 15:15

Peetman

Tjah....

Heb een reset gedaan van het mediasysteem en na een restart van de app stonden de knoppen er weer 👍🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Phusebox schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 08:43:
[...]

Koplampen doen me een beetje denken aan een Seat...
Zou je de oude inclusief bumper over kunnen zetten? #afknapper #grapje
Pagina: 1 ... 359 ... 448 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic