Je hebt bij Frank Energy voor een dynamisch contract wel degelijk een vaste energiekost van 24,60€/jaar of 2,05 €/
maand. (edit, schrijffout)
Dat het maandelijks opzegbaar is kan best zijn maar dan kan ik niet zomaar telkens terug naar een voordelig variabel contract.
:strip_exif()/f/image/dTNTiS6ag36sC16NMlRhwQnj.jpg?f=fotoalbum_large)
ik moet sws van contract wisselen aangezien mijn huidig contract bij een ev duur gaat worden dus ik ga het een maandje proberen, daarnaast reken je maandelijks af dus geen risico op verassingen.
Ok, ander uitgangspunt dus. Ik reken bewust op jaarbasis af omdat dit voor mij (door de RLP0N spreiding) voordeliger is dan iedere maand af te rekenen.
Of het 1k gaat zijn weet ik niet maar 500 is toch ook mooi meegenomen vind ik...
Hun marketing zegt 1000 € goedkoper. Dat is niet hetzelfde als 500 € betalen.
Dat zou betekenen dat je bij een variabel contract 1500 € zou betalen en bij een dynamisch contract van Frank energy slechts 500 €.
In hun "offerte" rekenen ze ook heel forfaitair. Ze rekenen bv. een jaarlijkse teruglevering van 600 kWh per kVA PV. Hun energiecomponent rekenen ze aan gemiddeld 8,75 cent (terwijl je daar geen 24/7 zeker van bent) terwijl dat bij mijn variabel contract 11,6 cent bedraagt (wel 24/7 gegarandeerd) terwijl je voor de TLV gemiddeld maar 5,38 cent krijgt (terwijl dat bij een variabel contract 24/7 7,5 cent gegarandeerd is, ook op de uren van hoogste PV productie waarbij de TLV doorgaans heel laag staat (als je al niet moet betalen om terug te leveren).
Op basis van één maand kan je uiteraard geen oordeel vellen gezien de prijzen per uur veranderen en tijdens de maanden december en januari een dynamisch contract doorgaans voordeliger is dan tijdens de andere maanden (indien PV).
Ik verwacht een vebruik van rond de 5000-5500kwh incl wagen(30K km's).
Doe ik een simulatie op basis van geen PV en 5000 kWh afname dan is het inderdaad bij FE goedkoper (volgens hun schatting, dan moeten ze die 8,75 cent wel halen). Dan kom ik bij FE uit op een jaarfactuur van 1257 € en bij Ecopower variabel op 1356 €. Dat is dan 99 € goedkoper (10% van de voorgespiegelde 1000 € besparing

).
Het is me een raadsel hoe je met 30000 km laden + huisverbruik aan een verbruik van 5000 tot 5500 kWh komt? Voor een EV6 mag je toch wel met een verbruik van 20 kWh per 100 km rekenen (gerekend aan de laadpaal, niet aan de GOM). Het laden alleen staat dus al voor 6000 kWh.
En wanneer je op goedkope uren snel de autoaccu wil laden (om max. van de goedkoopste uren te profiteren) zou ik toch maar goed het vermogen en het daarbij horende capaciteitstarief in de gaten houden. Het heeft immers weinig zin om enerzijds een paar cent op kWh te besparen om het direct weer via kW terug uit te geven.

.
Hier maken ze bij FE ook een eigenaardige inschatting. Bij een afname van bv. 1000 kWh rekenen ze met een capaciteitstarief van 2,5 kW terwijl met een afname van 5000 kWh ze rekenen met een capaciteitstarief van 5 kW (terwijl er tussen beiden geen oorzakelijk verband is).
Jammere is dat je dit nog niet kunt combineren met een batterij bv, dat je die dan volgooit als het goedkoop is en later die energie gebruikt, zal binnen een aantal jaar wel komen denk ik...
Staat dat in hun voorwaarden dat je dat dynamisch contract niet mag combineren met een thuisaccu? Een BEV is toch ook maar gewoon een verbruiker met een accu?
Hoe controleren ze bij FE dan waar je afgenomen stroom precies naar toe gaat?
Volgens mij kunnen ze toch niet weten of je stroom afneemt naar een accu in een BEV, naar een thuisaccu of verbruikers in de woning? Of controleert hun app dat?
Dat mag bij mijn energieleverancier (Ecopower) bij zowel een dynamisch contract als een variabel contract (ik heb een BEV en een thuisaccu maar doe dat niet want is niet lonend, reden zie hierna).
Dat gaat dat in Vlaanderen, in tegenstelling tot Nederland met zijn saldering, weinig voordeel opleveren. De tijdsperiode dat het echt goedkoop is die is doorgaans beperkt in de tijd. Wanneer je op die korte tijd dan maximaal wil gebruik maken van de goedkope uren moet je dat op een korte tijdspanne doen en dat kost vermogen om een accu (zowel een thuisaccu als een nog grotere autoaccu) dan vol te laden. En dat kost je in Vlaanderen extra capaciteitstarief.
Ga je via het net eerst een thuisaccu volgooien (AC naar DC) en later terug verbruiken (DC naar AC) heb je telkens verliezen (reken maar op een 20%) die je wel betaalt (in Vlaanderen betaal je voor elke kWh afname, ook met een dynamisch contract, de volle mep aan netvergoeding, heffingen, accijnzen, BTW) maar daarna niet meer kan verbruiken.
[
Voor 7% gewijzigd door
IvoB2 op 17-04-2024 08:48
]