Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-10 13:51
ik kan het allemaal niet z snel vinden in de manual.

is het mogelijk om de afstand waarop de sensoren aan de voorzijde reageren, te wijzigen ? of is het mogelijk om de sensoren aan de voorzijde uit te zetten?

ik heb met enige regelmaat, als ik netjes in de rij staat te wachten voor een stoplicht, dat de sensoren aan de voorzijde een beetje zenuwachtig staan te piepen. zelfs op auto's die in de rij linksvoor en of rechtsvoor staan

en nee, ik sta niet super dicht op mijn voorganger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Franciesco schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:02:
[...]

Zelf heb ik die van de LIDL (2 pits inductie)

https://www.lidl.nl/p/sil...uctiekookplaat/p100371731

Koken kost zoals al opgemerkt niet heel veel energie. Thuis is dat met normaal (niet zeer uitgebreid) koken hooguit 0,5kWh. Op de camping is dat niet meer. Dus voor een netto ca 73kWh batterij zoals mijn EV6 heeft stelt dat niet veel voor.

Met 2 pitten moet je iets meer plannen hoe je gerechten maakt, maar dat lukt ons prima. Een laagje water aan de kook houden werkt vaak ook goed door de pan bovenop een andere hete pan te zetten. En/of met een klein oventje of hooimadam (https://www.hooimadam.com/) er bij krijg je extra mogelijkheden.
Tnx! Wij hebben een 58kWh, maar dan valt max. 0,5 ook nog prima mee. En wat betreft twee pitten, we koken nu op een gasstelletje met twee pitten, dus wat dat betreft verandert er weinig.

Nomen nescio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
@Bra-Jo voor de volledigheid: ik heb een 10 meter kabelhaspeltje er bij gekocht die afgerold tot 3500Watt belastbaar is. Dat geeft wat extra flexibiliteit voor de plaatsing van de inductieplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:29

The Wizard

Moderator Mobile
murky123 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:11:

is het mogelijk om de afstand waarop de sensoren aan de voorzijde reageren, te wijzigen ? of is het mogelijk om de sensoren aan de voorzijde uit te zetten?

ik heb met enige regelmaat, als ik netjes in de rij staat te wachten voor een stoplicht, dat de sensoren aan de voorzijde een beetje zenuwachtig staan te piepen. zelfs op auto's die in de rij linksvoor en of rechtsvoor staan

Product eigenschap helaas… ik heb het ook, ook voor een leeg stoplicht voor mij. Lang niet elke dag, ook niet regen gerelateerd. Gewoon Kia…

Ik heb die van mij nu 13 maanden, ruim 40.000 km op de teller en hij begint nu ook wat gebreken te vertonen.

De 2 voorste portierhendels kraken als ze naar buiten gaan. Daarnaast hoor ik nu een bijgeluid bij het sturen naar links op een specifieke stuuruitslag, lijkt een soort zwaar punt in het stuurhuis. Ook in de ophanging voor kraakt er nu iets af en toe.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-10 22:55
Edit: foutje.

Iets anders, de mijne is aan zijn 30k beurt toe. Lees dat beurt €212 kost.
Interieurfilter vervangen €69, maar die heb ik zelf los gekocht en vervangen. (Kost los maar paar tientjes en 5 min vervangen 8)7 edit2: https://youtu.be/2tqXJ5KXFoY)
Remvloeistof vervangen €66.50 vind ik echter aardig aan de prijs. (Denk dat dit namelijk zonder de remolie zelf is.) Iemand ervaring met het meten van de vochtigheid (of deze vervangen moet worden of niet)?

[ Voor 212% gewijzigd door cruysen op 05-04-2024 11:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:29

The Wizard

Moderator Mobile
ColdRain schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 08:16:
[...]

Ik doe een voorspelling: voltage is 5V 8)
Alle gekheid, 't is meer dan 40W, 65 zou best kunnen.
Nou nee, bij USB-C PD (Power Delivery) kan de voltage 5, 9, 12, 15 of 20V zijn, afhankelijk wat het apparaat vraagt.

Ik heb het even uitgetest met mijn laptop Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x88Ox2tFm7-veODsA6JL-lZoMoQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXeQ91UmGUC5e0a4RKpNZUhV.jpg?f=fotoalbum_large

Maximaal vermogen is dus rond de 26 Watt (9V bij 2,9A), geldt bij alle USB-C poorten in de auto. De USB A poort levert max 1,39A op 5V.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

cruysen schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:36:

Interieurfilter vervangen €69, maar die heb ik zelf los gekocht en vervangen. (Kost los maar paar tientjes en 5 min vervangen 8)7 edit2: https://youtu.be/2tqXJ5KXFoY)
Remvloeistof vervangen €66.50 vind ik echter aardig aan de prijs. (Denk dat dit namelijk zonder de remolie zelf is.) Iemand ervaring met het meten van de vochtigheid (of deze vervangen moet worden of niet)?
Edit: blijkbaar had je 't zelf al ontdekt. :P

[ Voor 9% gewijzigd door Bra-Jo op 05-04-2024 12:07 ]

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Laatst online: 20:45
cruysen schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:36:

Kia zegt dat je 7 jaar garantie vervalt als je zelf je interieurfilter vervangt, het is maar dat je het weet.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-09 18:49
IvoB2 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:26:
[...]

Al contact opgenomen met je KIA dealer?
Toevallig was ik eind vorige maand bij de KIA dealer voor het periodiek onderhoud van de e-Niro (dezelfde waar de EV6 2024 in bestelling staat). Van de wachttijd gebruik gemaakt om de technische verantwoordelijke van desbetreffende dealer uit te horen.
Met de MY2024 is geen probleem meer met de ICCU.
Met de versies daarvoor wordt door de dealer, indien nodig, de ICCU tijdens een onderhoud preventief vervangen en bij aangemelde problemen altijd en altijd in garantie.
Ik heb ook helemaal geen problemen met de auto, maar vroeg het me af voor een preventieve terugroepactie hoe Kia dit aanpakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigitalHombre
  • Laatst online: 27-09 18:49
Phusebox schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:53:
Ben benieuwd wat er van de EV9 naar de MY24 EV6 komt. Vandaag even in gezeten bij de dealer.

Toch wel flink wat duidelijke verbeteringen/veranderingen. Beter materiaal voor het interieur (maar ook duurder segment), geen verouderde USB-A meer, betere deurhendels.

Maar wat ik minder vond waren de stoelen, nog minder steun aan de zijkant (bredere stoelen denk ik). Minder overzicht voor de bestuurder. Schakel hendel ipv draaiknop. Vooral de positie zou mij gaan irriteren denk ik.
Schakelhendel is ook logischer dan zo'n EV6 stijl draaiknop "rechts = vooruit, links= achteruit". Nooit begrepen waarom geen hendel zoals de Porsche Taycan: vooruit= vooruit, achteruit=achteruit. Duidelijk, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdjeZ74
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-10 15:20
murky123 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:11:

Ja dat kan volgens mij wel....moest even zoeken maar ik heb ze namelijk ooit een keer aan gezet omdat de voorkant in mijn nieuwe garage niet aansloeg

Parking Distance Warning Auto On
You can set the parking distance warning to be ON at low speeds. To use Parking Distance Warning Auto On function, select Setup → Vehicle → Driver Assistance → Parking Safety → Parking Distance Warning Auto On from the infotainment system screen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cruysen
Phusebox schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 13:48:
[...]

Kia zegt dat je 7 jaar garantie vervalt als je zelf je interieurfilter vervangt, het is maar dat je het weet.
Dat wil men je graag wijsmaken. Maar fabrieksgarantie gaat over de onderdelen die vanaf de fabriek geplaatst zijn en niet voldoen aan de verwachtingen die er aan gesteld zijn. Dus ze kunnen je de garantie van je achterklep niet weigeren als je zelf een koplamp vervangen hebt.
Dus daar ben ik nog niet zo bang voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:18
Phusebox schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 13:48:
[...]

Bron?

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10-10 17:29
Bra-Jo schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:06:
[...]

Edit: blijkbaar had je 't zelf al ontdekt. :P
Remvloeistof is hygroscopisch, trekt dus vocht aan en moet derhalve om de 2 jaar vervangen worden.
Dat is een algemeen advies voor elke auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Kia klantenservice en voorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
Phusebox schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 19:10:
[...]

Mag ik wel zelf ruitenwisserbladen vervangen? Of staat dat ook in voorwaarden?

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Mijn LM zegt doodleuk tegen Kia: je mag remvloeistof 1e 2 jaar niet bijvullen.

En toch heb ik garantie. Neem het met een korrel zout / druppel remvloeistof.

Bijvullen via LM kan weer wel altijd :). Dit dus gedaan. Was ook nodig: af-fabriek geleverd met vloeistof op ‘MIN’..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
https://a.aliexpress.com/_EuSSIWd

Heeft iemand ervaring met de v2l adapters van ali zoals deze?

Reviews lijken zeer positief, maar ergens schrik je natuurlijk ook wel, maar denk dat die in het slechtste geval gewoon zelf uit kan vallen kapot kan gaan?

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:25
Phusebox schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 19:10:
[...]

De voorwaarden zijn dat de auto volgens schema en juiste procedures etc wordt onderhouden. Dit mag - vanuit Europees recht ook door anderen dan Kia dealers worden uitgevoerd. Ook mag een niet volgens de juiste instructies en/of door Kia voorgeschreven onderdelen nooit de garantie ingeperkt worden op zaken die niets met die onjuist vervangen onderdelen te maken hebben.

Probleem is, zoals altijd met garantie, je kan er gezeik mee krijgen als je niet alles door een Kia dealer laat doen. Je moet dit dus zelf afwegen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Nu online
blb4 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 01:30:
[...]

De voorwaarden zijn dat de auto volgens schema en juiste procedures etc wordt onderhouden. Dit mag - vanuit Europees recht ook door anderen dan Kia dealers worden uitgevoerd. Ook mag een niet volgens de juiste instructies en/of door Kia voorgeschreven onderdelen nooit de garantie ingeperkt worden op zaken die niets met die onjuist vervangen onderdelen te maken hebben.

Probleem is, zoals altijd met garantie, je kan er gezeik mee krijgen als je niet alles door een Kia dealer laat doen. Je moet dit dus zelf afwegen.
Inderdaad, recht hebben op iets en het krijgen zijn 2 hele andere dingen...

Als je effectief bereid bent om naar de rechtbank te stappen bijvoorbeeld zul je het uiteindelijk wel krijgen, maar wil of kun je dan wel maandenlang door met je wagen als de dealer je zou weigeren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:45
izzet3838 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 00:03:

Heeft iemand ervaring met de v2l adapters van ali zoals deze?

Reviews lijken zeer positief, maar ergens schrik je natuurlijk ook wel, maar denk dat die in het slechtste geval gewoon zelf uit kan vallen kapot kan gaan?
Technisch gezien geen probleem want er zit vrijwel niets in: 1 weerstand en een schakelaar.
Zelf maken kan ook maar dat red je net niet met 30 euro vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
[...]

Dit mag - vanuit Europees recht ook door anderen dan Kia dealers worden uitgevoerd. Ook mag een niet volgens de juiste instructies en/of door Kia voorgeschreven onderdelen nooit de garantie ingeperkt worden op zaken die niets met die onjuist vervangen onderdelen te maken hebben.
Is er geen verschil tussen de minimum garantie volgens EU-recht, dus twee jaar, en de eventueel extra verleende fabrieksgarantie volgens de voorwaarden van de fabrikant?
Je moet dit dus zelf afwegen.
Het afdwingen van de garantie binnen de twee jaar na het ontstaan van het probleem lijkt me dus minder een probleem dan in de periode waar de extra fabrieksgarantie geldt volgens de specifieke voorwaarden van de fabrikant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 01:36:
[...]
Als je effectief bereid bent om naar de rechtbank te stappen bijvoorbeeld zul je het uiteindelijk wel krijgen, maar wil of kun je dan wel maandenlang door met je wagen als de dealer je zou weigeren...
Maandenlang? :)
Je bedoelt in zaken als deze waarschijnlijk eerder jarenlang? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 00:03:
Het zal in de praktijk waarschijnlijk zelden een probleem opleveren. Maar is het je die paar euro "besparing" waard wanneer je een niet door KIA gecertificeerd onderdeel aansluit op een duur onderdeel zoals de laadpoort en er gaat iets mis in de laadpoort waardoor je problemen krijgt met de garantie?
Zo verschrikkelijk duur is netstroom nu ook weer niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highlander1962
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 04-08 18:42
[...]

Heb ik ook ooit eens gehad. Werd uiteindelijk verholpen, maar een gedoe, dat was niet normaal.

Vertrouwen in dealer/merk was onherstelbaar beschadigd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
IvoB2 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 08:10:
[...]

Is er geen verschil tussen de minimum garantie volgens EU-recht, dus twee jaar, en de eventueel extra verleende fabrieksgarantie volgens de voorwaarden van de fabrikant?

[...]

Het afdwingen van de garantie binnen de twee jaar na het ontstaan van het probleem lijkt me dus minder een probleem dan in de periode waar de extra fabrieksgarantie geldt volgens de specifieke voorwaarden van de fabrikant.
Let op:
De wettelijke garantie in België en Nederland verschillen van elkaar.

In Nederland is de wettelijke garantie geen 2 maar 1 jaar, wel kent Nederland een doorlopende garantie op basis van non-conformiteit. (Welke in de praktijk gekoppeld is aan de economische levensduur).
In het 1e jaar wettelijke garantie gaat de wetgever er vanuit dat het probleem al bij aankoop aanwezig is geweest, na dat jaar ligt de bewijslast bij de koper.

De fabrieksgarantie is gewoon van de 1e dag en dan 7 jaar doorlopend, maar om hier aanspraak op te maken moet je voldoen aan de voorwaarden van de fabrikant. Je mag hierbij je onderhoud ook door anderen laten uitvoeren mits binnen de gestelde regels en voorschriften van de fabrikant. (Vaak is het probleem om te bewijzen dat het onderhoud correct en volgens de voorschriften is uitgevoerd, zeker wanneer je dit zelf doet).
Wel opgemerkt dat voorgaande nooit de wettelijke garantie teniet doet, maar in Nederland recht hebben en recht krijgen zijn 2 aparte dingen.

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
  • Nu online
Solarman schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 10:30:
[...]

Let op:
De wettelijke garantie in België en Nederland verschillen van elkaar.

In Nederland is de wettelijke garantie geen 2 maar 1 jaar, wel kent Nederland een doorlopende garantie op basis van non-conformiteit. (Welke in de praktijk gekoppeld is aan de economische levensduur).
In het 1e jaar wettelijke garantie gaat de wetgever er vanuit dat het probleem al bij aankoop aanwezig is geweest, na dat jaar ligt de bewijslast bij de koper.

De fabrieksgarantie is gewoon van de 1e dag en dan 7 jaar doorlopend, maar om hier aanspraak op te maken moet je voldoen aan de voorwaarden van de fabrikant. Je mag hierbij je onderhoud ook door anderen laten uitvoeren mits binnen de gestelde regels en voorschriften van de fabrikant. (Vaak is het probleem om te bewijzen dat het onderhoud correct en volgens de voorschriften is uitgevoerd, zeker wanneer je dit zelf doet).
Wel opgemerkt dat voorgaande nooit de wettelijke garantie teniet doet, maar in Nederland recht hebben en recht krijgen zijn 2 aparte dingen.
Zus had een gebruikte sportage van de vorige gen gekocht die niet dealer onderhouden was, maar wel bij erkende garage en alle facturen aanwezig.

Haar pano dak was stuk en ging niet meer/heel moeilijk dicht, is toen door di nitto in genk vervangen onder garantie, no questions asked(denk dat de wagen 4j oud was toen).

Maar goed das ook een totaal ongerelateerd probleem, geen idee wat ze hadden gezegd als het motorisch was bv...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusH777
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:59
izzet3838 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 11:22:
[...]

Zus had een gebruikte sportage van de vorige gen gekocht die niet dealer onderhouden was, maar wel bij erkende garage en alle facturen aanwezig.

Haar pano dak was stuk en ging niet meer/heel moeilijk dicht, is toen door di nitto in genk vervangen onder garantie, no questions asked(denk dat de wagen 4j oud was toen).

Maar goed das ook een totaal ongerelateerd probleem, geen idee wat ze hadden gezegd als het motorisch was bv...
Het verschil met een EV is dat alles electrisch en softwarematig is. Bij een beurt kunnen ook software/hardware updates plaatsvinden die een onafhankelijke garage niet uitvoert. En dat kan je problemen geven qua storingen en garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bugs4Bugs
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-10 17:35
Was aan twijfelen of ik mijn onderhoud bij een onafhankelijke garage zou laten doen, aangezien mijn Noorse Kia garage slechts 800 euro voor een 30000 km beurt vraagt. Zou er bijna voor naar Nederland rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
Ik maakte in maart een afspraak voor een beurt. Kon in mei terecht. Daardoor pas aan de ‘beurt’ na een trip naar Parijs. Qua km’s zit ik dan boven de 30K (ik ga niet 2 maanden met de calculator rondrijden). Zal mij roesten verder, maar wel iets om rekening mee te houden mocht je stipt op 30K willen uitkomen.

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
DaMenaz schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 16:47:
Ik maakte in maart een afspraak voor een beurt. Kon in mei terecht. Daardoor pas aan de ‘beurt’ na een trip naar Parijs. Qua km’s zit ik dan boven de 30K (ik ga niet 2 maanden met de calculator rondrijden). Zal mij roesten verder, maar wel iets om rekening mee te houden mocht je stipt op 30K willen uitkomen.
Zoiets had ik met mijn (lease) e-Niro; begin februari melding dat binnenkort beurt nodig was, kon niet eerder dan eind april bij dealer terecht. Via LM verwezen naar onafhankelijke garage, daar kon ik een week later terecht.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Nu online
Vraagje aan de tweakers met een t box plus:
-zijn jullie tevreden?
-hoe werkt het hotspotten met de telefoon?
-ik zou graag willen dat die na het opstarten automatisch waze opent en muziek op spotify begint af te spelen, liefst in splitscreen, is dit in te stellen?

Mij gaat het er grotendeels om dat ik niet iedere rit wol gaan beginnen tikken op dat ding, maar dat die het gewoon doet, en als ik dan eens een film wil kijken op netflix/youtube,... Dat ik er dan pas handelingen op moet gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FpROYlUEzBgFIz2UFTyM3FCkNOE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hMTfS819zrI5UVQKzusL7C8h.jpg?f=fotoalbum_large

Net de fake carbon cover ontvangen voor de middentunnel.

Ziet er veek beter uit dan op de foto's moet ik eerlijk toegeven. En het laat geen vinderafdrukken achter.

Helaas doet mijn dealer langer over de levering dan de vrienden bij aliexpress waardoor ik het nog steeds niet kan uittesten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:34

d0s

sssst

izzet3838 schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:42:
[Afbeelding]

Ziet er veek beter uit dan op de foto's moet ik eerlijk toegeven. En het laat geen vinderafdrukken achter.

Helaas doet mijn dealer langer over de levering dan de vrienden bij aliexpress waardoor ik het nog steeds niet kan uittesten...
Benieuwd naar de foto's en ervaringen van als het erop zit. Je hebt ze ook voor de deurhendels om er een geheel van te maken zag ik.

Ik heb dezelfde op het oog, maar dan in wood grain (grijs houtlook). Ben alleen bang dat het er wat lomp/neppig uit komt te zien met de mallen voor de knoppen.

[ Voor 4% gewijzigd door d0s op 08-04-2024 13:16 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaMenaz
d0s schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:16:
[...]

Benieuwd naar de foto's en ervaringen van als het erop zit. Je hebt ze ook voor de deurhendels om er een geheel van te maken zag ik.

Ik heb dezelfde op het oog, maar dan in wood grain (grijs houtlook). Ben alleen bang dat het er wat lomp/neppig uit komt te zien met de mallen voor de knoppen.
Pianolak in een interieur betekent vingerafdrukken en stof. Je blijft bezig met de microvezeldoek. Maar persoonlijk zou ik nooit die panelen erop plakken. Ziet er erg nep uit en alle knoppen, schakelaars en symbolen liggen ineens verdiept. Ben ook benieuwd hoeveel stof en vuil daar tussen gaat zitten.

Maar ieder zijn eigen smaak uiteraard. :Y

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Nu online
DaMenaz schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:33:
[...]

Pianolak in een interieur betekent vingerafdrukken en stof. Je blijft bezig met de microvezeldoek. Maar persoonlijk zou ik nooit die panelen erop plakken. Ziet er erg nep uit en alle knoppen, schakelaars en symbolen liggen ineens verdiept. Ben ook benieuwd hoeveel stof en vuil daar tussen gaat zitten.

[YouTube: BestEvMods Kia EV6 Carbon Fiber interior]
Ik heb de gok gewaagd, alternatief was matte ppf maar dan ben ik direct 200 euro kwijt, en ik weet daarvan ook niet hoe het er uit gaat zien.

Op reddit en facebook waren de mensen zeer tevreden van deze panelen dus ik heb de gok gewaagd.

Als ik ze goed vind ga ik idd ook de deurpanelen kopen, anders gaan deze er af en ga ik kijken voor een matte ppf.

Ik vind de matte carbon in de video trouwens wel mooier maar heb die helaas niet kunnen vinden...

[ Voor 5% gewijzigd door izzet3838 op 08-04-2024 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
DaMenaz schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:33:
[...]

[YouTube: BestEvMods Kia EV6 Carbon Fiber interior]
Ben eerder benieuwd wat voor schade je achterlaat met die 3M tape als je hem later weer eraf wilt halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
  • Nu online
Tolga07 schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:21:
[...]

Ben eerder benieuwd wat voor schade je achterlaat met die 3M tape als je hem later weer eraf wilt halen.
Waarom zou het schade achterlaten?
Ik verwacht dat de bestaande trim niet loskomt door wat plakband...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:45
izzet3838 schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:42:
[Afbeelding]

Geen vingerafdrukken?
Het lijkt nog wel aardig te glimmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
  • Nu online
Loei123 schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:16:
[...]

Geen vingerafdrukken?
Het lijkt nog wel aardig te glimmen.
Klopt, ik moet zeggen het ziet er in het echt veel beter uit.
Het toont sws geen vingerafdrukken, wat betreft stof zal het afwachten zijn.

Maar heb er met mijn vingers over zitten vegen en er zijn 0 vingerafdrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo132
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-08 12:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gz2YTt_aK5lTTMN10c02R5f1jQ0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/39fNhYX5b8AleSsfRpmkRgiI.png?f=fotoalbum_large

Meer mensen met problemen vandaag? In de auto al eens op Kia Connect - herconfigureren gedrukt maar geen succes. Afbeelding app geeft aan dat ie vandaag om 1528 nog gesynchroniseerd is maar dat is niet zo, werkt hele dag al niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
@Polo132 eerste keer een error in de app, nog een keer verversen werkte wel correct en toont de actuele status.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polo132
Franciesco schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:17:
@Polo132 eerste keer een error in de app, nog een keer verversen werkte wel correct en toont de actuele status.
Bij mij helaas niet. Wat vreemd is is dat updates die vanuit de auto worden gepusht wel doorkomen in de app (40% laden bereikt, laden afgebroken, etc). Vanuit de app kan ik zelf niks, geen status refresh of starten airco etc.

Edit: infotainment pinhole reset was de oplossing

[ Voor 13% gewijzigd door Polo132 op 09-04-2024 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Polo132 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:27:
[...]

Bij mij helaas niet. Wat vreemd is is dat updates die vanuit de auto worden gepusht wel doorkomen in de app (40% laden bereikt, laden afgebroken, etc). Vanuit de app kan ik zelf niks, geen status refresh of starten airco etc.

Edit: infotainment pinhole reset was de oplossing
Hier hetzelfde. pinhole reset loste het inderdaad op.

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Hebben meer mensen dat het gewicht op de kenteken niet overheen komt met het werkelijk gewicht. Scheelt 100kg te veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjas
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 01-09 13:23
Hieperdepiep schreef op woensdag 10 april 2024 @ 07:22:
Hebben meer mensen dat het gewicht op de kenteken niet overheen komt met het werkelijk gewicht. Scheelt 100kg te veel.
Is dat niet het verschil tussen het ledig gewicht en het rijklaar gewicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niroot
  • Laatst online: 11:38
Mocht je je zorgen maken om de motorrijtuigenbelasting: https://www.rtl.nl/nieuws...che-auto-kabinet-verlengt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Is nog steeds te duur om te blijven rijden in een EV. Vanaf 2026 betaal ik dan 910 euro per jaar MRB, en het word alsmaar duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingGameGuy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-10 10:43
izzet3838 schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:25:
[...]

Waarom zou het schade achterlaten?
Ik verwacht dat de bestaande trim niet loskomt door wat plakband...
Zal wel meevallen denk ik.
Ik heb zelf dus die andere variant erop zitten (kan zo in de lunch wel een foto plaatsen). Ik moet deze bij het inleveren van de auto wel weer verwijderen (private lease), maar ik verwacht dat dit niet te lastig is i.c.m. een föhn. We zullen zien. Tot nu toe erg tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cruysen
Waarom maken ze er geen nieuwe klasse van? Of 2 nieuwe:
De volledige EV en de hybride EV (afhankelijk van de accu grote).
Dan kunnen ze voor de EV's toch een ander tarief tellen, dan zijn ze niet gebonden aan de benzine auto. De LPG, Diesel en LNG hebben ook al een ander klasse. 🤷‍♂️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
cruysen schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:50:
Waarom maken ze er geen nieuwe klasse van? Of 2 nieuwe:
De volledige EV en de hybride EV (afhankelijk van de accu grote).
Dan kunnen ze voor de EV's toch een ander tarief tellen, dan zijn ze niet gebonden aan de benzine auto. De LPG, Diesel en LNG hebben ook al een ander klasse. 🤷‍♂️
Ik snap het ook niet, nu heb je ook nog de onderverdeling op CO2 uitstoot, dan gaan ze blijkbaar ook loslaten dan?

Maar waarom is duidelijk; ze willen meer geld. Eerst moet je aan de zonnepanelen, warmtepomp en elektrische auto, en daarna belasten we je tot je er dood bij neervalt.

Voor mij is het duidelijk, dit was mijn laatste EV zolang ik nog zelf kan kiezen en niet gedwongen meer wordt om elektrisch te rijden. Alle voordelen verdwijnen door het duurder maken van zonnepanelen en de MRB.
Goed bezig hier in Nederland.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:13
Phusebox schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:52:
[...]

Ik snap het ook niet, nu heb je ook nog de onderverdeling op CO2 uitstoot, dan gaan ze blijkbaar ook loslaten dan?

Maar waarom is duidelijk; ze willen meer geld. Eerst moet je aan de zonnepanelen, warmtepomp en elektrische auto, en daarna belasten we je tot je er dood bij neervalt.

Voor mij is het duidelijk, dit was mijn laatste EV zolang ik nog zelf kan kiezen en niet gedwongen meer wordt om elektrisch te rijden. Alle voordelen verdwijnen door het duurder maken van zonnepanelen en de MRB.
Goed bezig hier in Nederland.
Sorry als ik even cynisch overkom, maar je "ze belasten je tot je er dood bij neervalt" triggert even iets bij me.

Volgens mij zijn er heel veel mensen op de zonnepanelen, warmtepompen, EV's etc gedoken door de zeer aantrekkelijke subsidie regelingen. Subsidie is (vrijwel) altijd iets tijdelijks. Ik vind het een beetje raar om eerst heel hard lachend om je heen te roepen dat je zo lekker gaat op al die subsidies en dat mensen die daar geen gebruik van maken een dief van hun eigen portemonnee zijn, en dan nu als de subsidies (zoals verwacht en aangekondigd) worden afgebouwd ineens heel hard te gaan zitten jammeren.

Zo werkt het natuurlijk niet. Nog even los van de "we doen het voor het milieu" claims, en de vraag wie die subsidies allemaal mogen ophoesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highlander1962
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 04-08 18:42
[/quote]De hoop is dat in die vijf jaar alsnog veel meer mensen overstappen naar een elektrische auto. [quote]

Dan gaan de mensen dus rond 2030 pas over op conventionele brandstof. ;w

Maar.......tegen die tijd mag je met een auto op conventionele brandstof (om je te 'stimuleren' ) geen enkele binnenstad meer in vanwege de zogenaamde millieuzones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Benieuwd wanneer het in de praktijk zal toegepast worden en werkbaar:
https://www.change.inc/mo...overvolle-stroomnet-40919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:18
Phusebox schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:52:
[...]
Alle voordelen verdwijnen door het duurder maken van zonnepanelen en de MRB.
Er veranderd niets behalve de financiële prikkel. EV belast milieu niet meer of minder, het rijd niet beter of slechter, je accu is niet voller of leger dan voorheen en je hoeft niet meer of minder naar een tankstation.

Beetje kort door de bocht om het 'alle voordelen' te noemen terwijl er slechts 1 (voor vele belangrijk) ding is dat veranderd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:09
olafmol schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:57:
[...]

Sorry als ik even cynisch overkom, maar je "ze belasten je tot je er dood bij neervalt" triggert even iets bij me.

Volgens mij zijn er heel veel mensen op de zonnepanelen, warmtepompen, EV's etc gedoken door de zeer aantrekkelijke subsidie regelingen. Subsidie is (vrijwel) altijd iets tijdelijks. Ik vind het een beetje raar om eerst heel hard lachend om je heen te roepen dat je zo lekker gaat op al die subsidies en dat mensen die daar geen gebruik van maken een dief van hun eigen portemonnee zijn, en dan nu als de subsidies (zoals verwacht en aangekondigd) worden afgebouwd ineens heel hard te gaan zitten jammeren.

Zo werkt het natuurlijk niet. Nog even los van de "we doen het voor het milieu" claims, en de vraag wie die subsidies allemaal mogen ophoesten.
Denk dat er weinig mensen zijn die erop tegen zullen zijn dat EV rijders ook hun deel gaan bijdragen aan onderhoud van infrastructuur etc. Punt is meer dat als je dat net als voor ICEs obv gewicht blijft doen, dat daarmee de kosten juist weer disproportioneel bij EV's komen te liggen. En dat voor een land dat binnen Europa nu al behoort tot de lidstaten met verreweg de hoogste wegenbelastingen (voor ICEs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Het is nog een plan van het demissionaire kabinet. Tegen de tijd dat de algemene beschouwingen zijn zit er hopelijk een nieuw kabinet. En het is altijd afwachten hoe dit soort voorstellen door de Kamers komen.

Mocht het ongewijzigd blijven, dan ga ik aardig bijbetalen voor onze plugin. :(

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-10 13:46
IvoB2 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:48:
Benieuwd wanneer het in de praktijk zal toegepast worden en werkbaar:
https://www.change.inc/mo...overvolle-stroomnet-40919
Tja... VW heeft nu wel dat bij bepaalde modellen V2G actief is.
Alleen daar hebben ze ook weer wat in gebouwd wat voor de consument niet handig is (maar wel weer logisch vanuit VW gezien).

Dan heb je dus straks V2G, maar dit geldt voor 'maar' 10 MW.
Dus de auto kan dan max 10MW heen en weer sluizen tussen het net en de accu.

Daarna werkt het niet meer.
  • de vraag is wat je +/- per jaar heen en weer zou gaan sluizen
  • heeft dit denk ik invloed op de verkoopprijs van de auto (als er veel van de 10MW is verbruikt, is het voor bepaalde mensen al minder interessant de auto)
  • de vraag is wat het je persoonlijk oplevert, aangezien je ook moet investeren in een andere lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Ik zou er zelf niet aan beginnen met mijn EV6. Accu degradatie is nu al een dingetje, niet groot, maar toch. Als je dat dan nog eens veel intensiever gaat belasten, snap ik dat er een cap op wordt gezet en garantiebperkingen. Leuk voor mensen met de lease bakken die het niks boeit.

[ Voor 33% gewijzigd door Phusebox op 10-04-2024 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
stimpyrulez schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:06:
• de vraag is wat je +/- per jaar heen en weer zou gaan sluizen
Het gaat over gestuurd - dus dynamisch - laden, niet over V2G en al helemaal niet met een beperking zoals bij VW.
Dus niet over laden en ontladen (bidirectioneel).
Je sluist dus alleen energie van het net naar de EV maar op een tijdstip dat dit beter uitkomt voor het net waardoor het voor de gebruiker prijsgunstiger is.
Je gaat dus op jaarbasis niet meer kWh in de auto steken dan je zelf ermee gaat rijden.
Net zoals je nu al doet maar dan niet ononderbroken en zo vlug mogelijk maar gestuurd volgens beschikbaar aanbod.
• heeft dit denk ik invloed op de verkoopprijs van de auto (als er veel van de 10MW is verbruikt, is het voor bepaalde mensen al minder interessant de auto)
Welke invloed zou dat hebben op de verkoopprijs?
Maakt het een eventuele koper uit op welke tijdstippen en aan welke prijs de vorige eigenaar de EV heeft zitten laden?
• de vraag is wat het je persoonlijk oplevert, aangezien je ook moet investeren in een andere lader.
[/list]
Een goedkopere laadprijs?
Volgens mij regelt de app van Jedlix dat wanneer de interne omvormer/software van de EV daar al geschikt voor is. Het gaat immers alleen over slim laden en niet over gestuurd laden en ontladen.
Kan volgens mij al met een bestaande lader geconnecteerd met de slimme app.

Men zal sowieso de individuele rekening moeten maken.
Het is niet omdat de mogelijkheid er is men er ook dadelijk gebruik van moet maken.

[ Voor 82% gewijzigd door IvoB2 op 10-04-2024 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Phusebox schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:18:
Ik zou er zelf niet aan beginnen met mijn EV6. Accu degradatie is nu al een dingetje, niet groot, maar toch. Als je dat dan nog eens veel intensiever gaat belasten, snap ik dat er een cap op wordt gezet en garantiebperkingen. Leuk voor mensen met de lease bakken die het niks boeit.
Waarom zou je accu sneller gaan degraderen door gestuurd te laden?
Eigenlijk doe ik dat al jaren door gestuurd te laden volgens lokaal beschikbare PV energie.
En tijdens het laatste onderhoud van onze e-Niro (die in Q4 2024 de tweedehandsmarkt opgaat) was de SoH van de accu nog 100%. Gestuurd laden had dus geen negatieve invloed op de SoH van de accu.
Ik denk dat doorgaans aan hoge vermogens gaan laden aan een daartoe geschikte DC snellader (zoals de EV6 dat in optimale omstandigheden kan) grotere negatieve gevolgen heeft dan thuis gestuurd AC laden aan veel lagere vermogens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdRain
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-10 09:30
IvoB2 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:31:
Waarom zou je accu sneller gaan degraderen door gestuurd te laden?
Het ging over V2G. Ook gestuurd ontladen dus. De levensduur van een batterij hangt af van het aantal cycli. Bij V2G neemt het aantal cycli toe. Voor V2G is de prijs van de huidige BEV batterijen véél te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik weet hoe V2G werkt maar daar ging mijn link niet over.
Dat heb jij, om onduidelijke redenen, er plots van gemaakt.

Ik lees toch nergens in de link die ik gaf en waar je op reageerde iets over V2G?
Ik geef een link, in het KIA EV6 topic, over een KIA app over gestuurd laden (en eigenlijk software van Jedlix is wat al bestaat voor andere voertuigen en KIA blijkbaar nu mee instapt onder eigen naam) en jij reageert daarop met V2G bij VW etc.
Maar daar ging mijn post helemaal niet over.
Mijn post en link was 100% KIA gerelateerd (vandaar in dit topic) en uitsluitend over gestuurd laden via een app, helemaal niet over ontladen en al zeker niet over V2G want daar is geen enkele KIA momenteel bruikbaar voor uitgerust.

Het ging hierover:
Het Zuid-Koreaanse bedrijf lanceert binnenkort de Kia Smart Charge App, waarmee elektrische rijders hun auto eenvoudig slim kunnen opladen. De meeste elektrische Kia’s zijn hier al geschikt voor. “Als een auto via het internet verbonden is met onze cloud, kunnen wij hem op afstand aansturen”, zegt Niesing. “Onze app fungeert als een soort afstandsbediening. Door informatie uit te wisselen met energieleveranciers en netbeheerders, kan een optimaal laadschema uitgerekend worden.”

Dus geen idee waarom jij de reactie en volgend plots de kant van VW en V2G wil opsturen?

[ Voor 46% gewijzigd door IvoB2 op 10-04-2024 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdRain
IvoB2 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:51:
Ik weet hoe V2G werkt maar daar ging mijn link niet over.
Uit die link:
Door slim te laden kan de piekbelasting op het net met 40 procent teruggebracht worden. Dit effect is nog groter als auto’s bi-directioneel zijn en ook stroom terugleveren aan het net. De eerste auto’s die dat kunnen, komen nu op de markt.
Soite, ik denk dat de reactie van PhuseBox ook daarover ging, je EV gebruiken als bidirectionele batterij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaMenaz
Afbeeldingslocatie: https://di-uploads-pod30.dealerinspire.com/smailkia/uploads/2022/12/19437_2023_EV6_GT.jpg

Vet! Je kunt er schijnbaar ook mee rijden! :o

Catch my drift?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
ColdRain schreef op woensdag 10 april 2024 @ 17:03:
Soite, ik denk dat de reactie van PhuseBox ook daarover ging, je EV gebruiken als bidirectionele batterij.
Ik deel je vragen/probleemstelling over V2G (en dat heeft binnen Tweakers zelfs zijn eigen topic) maar daar ging de aangekondigde KIA app duidelijk niet over.
De Jedlix app maakt V2G niet mogelijk. De EV6 ook niet (legaal). Gaat alleen over gestuurd laden en daarbij heb je alleen de app nodig en een gewone laadpaal. Geen bidirectionele laadpaal noch EV met V2G functie.

Het heeft dan ook weinig zin de app niet te gaan gebruiken omdat je nadelen ziet in V2G en bang bent om de accu van je BEV meer cycli te laten draaien want dat doet de aangekondigde app ook al niet.

Volgens mij heeft PhuseBox de link dan ook niet echt gelezen en is alleen afgegaan op jouw reactie overV2G.

En dan nog, extra cycli door V2G zal het grootste probleem niet zijn bij een BEV.
Wie bv. een gemiddeld verbruik van een 22 kWh/100 km maakt met zijn EV draait over dezelfde afstand ook meer cycli dan iemand die dat met bv. 17 kWh/100 kan doen.
En het extra kWh verbruik in een woning (afhankelijk van het verbruikersprofiel van de bewoners en de andere maatregelen die ze reeds genomen hebben) valt in het niet met de extra cycli van een "sportief" gereden EV over de snelwegen.
Gaat men dan ook beslissen niet meer sportief te rijden en zoveel mogelijk in Ecomodus om het aantal cycli tijdens de levensduur van de EV binnen de perken te houden? :)

Ik ben er bijna zeker van dat een EV rijder met een gemiddeld verbruik van 15 kWh op de GOM en jaarlijks een 300 tot 500 kWh overdracht van de EV accu naar de woning, nauwelijks meer accucycli gaat draaien dan een sportieve rijder met gemiddeld 22 kWh/100 km (of meer) op de teller. :+
Laat staan een EV rijder die jaarlijks een 10000 km rijdt in vergelijking met eentje die er jaarlijks 30000 km doordraait.

Het is het totale plaatje dat telt.
Als tweedehandskoper zou ik na vier jaar liever een BEV overnemen met 40000 km op de teller bij een gemiddeld verbruik van 15 kWh/100 km en 2000 kWh V2G overdracht dan een gelijkaardige BEV met 120000 km op de teller bij een gemiddeld verbruik van 22 kWh en nul V2G overdracht. ;)

[ Voor 65% gewijzigd door IvoB2 op 10-04-2024 17:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ColdRain
Ik had nog niet eens gereageerd, dat was stimpyrulez.
Ik laad al >5 jaar zoveel mogelijk "slim" (laadpaal in eigen beheer dus ik regel het vermogen).

On topic, die komende Kia Smart Charge App wordt een leuke toevoeging. Maar dan alleen als de auto aan de cloud kan en dat is bij mij helaas niet altijd zo (ligt aan gsm bereik).
Ook benieuwd of we er via een uitbreiding op de cloud api ook gaan aankunnen / tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Laatst online: 10-10 13:46
ColdRain schreef op woensdag 10 april 2024 @ 17:03:
[...]

Ik had de link meer gelezen als bidirectioneel laden...
Dus vandaar mijn antwoord.

Maar ja, als het alleen slimladen betreft dan kan het wel handig zijn ja.
Maar volgens mij zijn er al ook al andere apps die dat voor je kunnen regelen.

Tevens zou dan een integratie met 'dynamisch contract' dan wel interessant zijn (laden op de goedkoopste tijden) of je slimme meter uitlezen om te kijken hoeveel je terug levert en dat gelijk in de auto te proppen (mijn laadpaal kan dit helaas niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-10 11:40

Bosmonster

*zucht*

Als je thuis laadt zou ik zeker een dynamisch contract nemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ujyh1YNRrw_iLKvgpB0zXp8daz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aVtuZ5hiOxotZvI6mWRUpD4w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-10 16:00
Bosmonster schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:16:

[Afbeelding]
Toch zie ik dit een beetje als zonnepanelen. In de winter heb je er heel veel nodig om nog normaal je verbruik te leveren.
Met dynamische prijzen is het het zelfde. In de winter duur wanneer je relatief ook vaker laad wegens het gebruik van de kachel etc.
Daarnaast is het 1 uurtje 0 cent. Dus max 11kw gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

happy killer schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:20:
[...]

Toch zie ik dit een beetje als zonnepanelen. In de winter heb je er heel veel nodig om nog normaal je verbruik te leveren.
Met dynamische prijzen is het het zelfde. In de winter duur wanneer je relatief ook vaker laad wegens het gebruik van de kachel etc.
In de winter is de stroom snachts weer heel goedkoop. In de zomer is het gedurende de zon-uren heel goedkoop (en soms zelfs - bijna - gratis). Dit was een screenshotje van begin april.

Dat is het hele idee van smart laden.

Zonnepanelen reken ik niet eens mee, dat brengt mn energierekening middels saldering alleen maar verder naar nul, ondanks een EV.

[ Voor 3% gewijzigd door Bosmonster op 11-04-2024 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
Bosmonster schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:16:

[Afbeelding]
Welke app is dat?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-10 15:35
Phusebox schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:42:
[...]

Is nog steeds te duur om te blijven rijden in een EV. Vanaf 2026 betaal ik dan 910 euro per jaar MRB, en het word alsmaar duurder.
Phuse zover is het nog niet en dat betaalde je voor je BMW ook. Waarom verkoop je hem niet. Je blijft maar klagen. Heb nog nooit problemen gehad behalve een versterker en onder garantie direct vervangen. Maar wanneer zeg je eens iets positiefs?

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Toch zolang je alle heffingen en kosten kan blijven salderen.
Wanneer dat wegvalt (zoals in Vlaanderen) betaal je zelfs bij een naakte stroomprijs van nul euro de volle pot aan heffingen en accijnzen op elektriciteit. In Vlaanderen betaal je, daarbovenop, voor iedere extra kW boven het forfaitaire minimum van 2,5 kW ook nog eens extra.
En hier zijn de jaarlijkse vaste kosten voor een dynamisch contract ook hoger dan bij een variabel contract (waar de naakte stroomprijs ook maar rond de 11,7 cent/kWh schommelt.

En zoals je stelt staart men zich beter niet blind op bepaalde uren met een lage prijs maar op de gemiddelde prijs over een periode van een jaar.

Wat voor de een voordelig is kan voor een ander nadelig zijn en omgekeerd.
Dus ieder voor zich individueel goed de rekening maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 05:12
[...]

Ook in de winter zijn er legio goedkope uren. Ik had vorig jaar een gemiddelde kWh prijs van 18ct ofzo, voor een heel groot deel behaald dankzij het sturen van m'n EV laadsessies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
anboni schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:34:
Ook in de winter zijn er legio goedkope uren. Ik had vorig jaar een gemiddelde kWh prijs van 18ct ofzo, voor een heel groot deel behaald dankzij het sturen van m'n EV laadsessies.
Kan.
Maar ik heb nu ook een all in maandprijs rond de 19-20 cent/kWh bij een variabel contract en betaal nul euro vaste vergoeding voor dat contract terwijl dat voor een dynamisch contract begint bij 60€.

En wie maar één meter heeft en geen thuisbatterij kan buiten de laadpaal het verbruik in de woning niet sturen. Dan betaalt men op de piekuren ook de volle pot ipv de laagste prijs.

Heb je twee meters (bv. één voor de laadpaal en één voor de woning) en/of je hebt een thuisaccu die je op de goedkoopste uren kan laden waarna de woning op de piekuren daar zijn energie kan betrekken is het weer een ander verhaal (en moet je ook weer rekening houden met de verliezen).

Ik laat al bijna twee jaar (volgens mijn verbruikersprofiel!!*) de prijszetting van een variabel contract lopen naast dat van een dynamisch contract en dat is, zelfs in de wintermaanden, economisch voordeliger voor variabel dan voor dynamisch (en in de zomer loopt variabel nog verder uit op dynamisch).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/stREWe9cYs5XWQeLOYtLqHn1Q8k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KBVFLRpa3I5BpAiJt58XDsMG.jpg?f=fotoalbum_large

*in combinatie met PV en een thuisaccu, het resultaat voor een ander verbruikersprofiel kan dus ook volledig anders zijn net zoals een dynamisch contract niet voor iedereen noodzakelijk voordeliger hoeft te zijn.

Maar lijkt me een discussie onafhankelijk van het soort EV dat je rijdt dus ook niet rechtstreeks verbonden aan de EV6.

[ Voor 34% gewijzigd door IvoB2 op 11-04-2024 19:06 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Polo132
Vandaag eens een experimentje gedaan met “Plastidip” (maar dan de makkelijk verkrijgbare versie van Motip Sprayplast / removable coating) om de chrome sierlijsten zwart te toveren.

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJf1XYxIX4UByhoOGRDOEgE8fnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jcIOgFof8ezBqXRoseg3PT1D.jpg?f=fotoalbum_large

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R1zEVcGVQ1kAVIoOYy-8k_zh9qY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hj8MFhokM3wQ9dtRZYmEBs6T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/asRUjqlO8Jki2_r8Szyl8lNb7xI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NGzFnH6N1iHhK5grv7omD2ai.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moet zeggen dat ik het in het zwart een stuk mooier vind! Vind de auto zo een hele mooie, pakkende uitstraling hebben. Zeker in het zwart wordt dit niet ‘verbroken’ door de plotselinge zilveren randen. Vooral op de voorkant vind ik het erg mooi staan.

Het experiment is redelijk geslaagd. Op het eerste oog ziet het er prima uit maar als je van dicht bij kijkt zie je dat het niet helemaal goed is gegaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J8plweYGLVLSUfCudbiDGOML-3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hpe9SfsCg3V23KfUkyIrd4Lz.jpg?f=fotoalbum_large

Bij het loshalen van de maskeertape liet de Plastidip op sommige stukken los, ik heb er uit eindelijk weer overheen gespoten maar dat zie je: het is daar wat ruw. Ook gespoten zonder opnieuw af te plakken dus mag die plastic dingen onder de deur even goed schoonmaken, je ziet daar nu duidelijk wat verkleuring door een dun laagje Plastidip.

Binnenkort denk ik alles er af en goed aanbrengen en dan wat dingen anders doen! :) voor nu prima om eens te proberen en het heeft 10 euro gekost en nog geen uurtje tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Weet iemand het minimale laadvermogen van de EV6 op 1 fase?
Mijn wallbox kan minimaal 4A geven, maar ben bang dat de EV6 6A minimaal nodig heeft. (Dit ivm aansturing loadbalancing tussen 4 en 32 A)

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Maarten69 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:00:
Mijn wallbox kan minimaal 4A geven, maar ben bang dat de EV6 6A minimaal nodig heeft. (Dit ivm aansturing loadbalancing tussen 4 en 32 A)
:w Maarten! Ik heb begrepen dat 't laadprotocol minimaal 6A specificeert. Ik heb wel eens lager proberen in te stellen maar dan gebeurt er niets. Dikke kans dus dat 't niet werkt onder 6A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdRain
Volgens mijn ervaring heeft de EV6 minstens 6A nodig op 3 fasen, daaronder doet ie niks. Dus met slechts 1 fase zou 't kunnen dat ie zelfs met 6A er niet aan begint. Het ligt niet aan mijn laadstation want mijn 28 kWh Ioniq laadt er wel mee op aan 4A een-fasig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Dank u @blb4 en @ColdRain dan ga ik daar even vanuit. 6A is 1,4 kW dus dat is prima in mijn geval.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-10 13:27
Minimaal 1,4 kW op 1 fase. Volgens mij geldt dat voor vrijwel alle EV's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:47
Ik ben aan het kijken voor een ev6 (occasion).

Ik heb een paar vragen die jullie hopen kunnen beantwoorden.

1) hebben zowel de versie met als zonder warmtepomp een optie tot batterij verwarming/koeling (preconditioning )?

2) met de beperkte informatie die ik kan vinden kom ik voorzichtig tot de conclusie dat een wp qua range zo’n 30-50km in range scheelt bij koud weer (0 punt of lager). Klopt dit ongeveer ? En is het verschil bij warm weer (>20graden) ook merkbaar?

3) wellicht eentje voor het laadpaal topic: kan je de Kia EV6 ook met 11kWh opladen met een tesla wall charger? Die dingen zijn een stuk goedkoper dan de concurrentie namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
  • Nu online
greg-a schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:46:
Ik ben aan het kijken voor een ev6 (occasion).

Ik heb een paar vragen die jullie hopen kunnen beantwoorden.

1) hebben zowel de versie met als zonder warmtepomp een optie tot batterij verwarming/koeling (preconditioning )?

2) met de beperkte informatie die ik kan vinden kom ik voorzichtig tot de conclusie dat een wp qua range zo’n 30-50km in range scheelt bij koud weer (0 punt of lager). Klopt dit ongeveer ? En is het verschil bij warm weer (>20graden) ook merkbaar?

3) wellicht eentje voor het laadpaal topic: kan je de Kia EV6 ook met 11kWh opladen met een tesla wall charger? Die dingen zijn een stuk goedkoper dan de concurrentie namelijk.
1) Ja, wagen moet wel het afgelopen jaar een software update van de dealer gehad hebben, als deze niet aanwezig is is het soms betalend.

Dit werkt ook enkel met gebruik van de interne gps maar dat staat los van je vraag.

2) in de zomer maakt een warmtepomp niet uit, hoever onder de 15 graden je gaat des te meer het uit begint te maken, hoeveel exact hangt natuurlijk af van of je de auto al voorverwarmt, en hoeveel verwarming je gebruikt.

In de praktijk moet je rekening houden met in de winter 30-70km denk ik.

3) idd voor het laadpaal topic.
Maar om op je vraag te antwoorden, ja
Kijk ook eens op charge24.nl , ik heb daar mijn alfen gekocht, prijzen zijn vaak heel scherp, en voordeel van een alfen is dat je net wat meer kan instellen dan bij een Tesla.

Laadpalen zijn tegenwoordig goedkoop te vinden, ook op amazon.de bv.

Probleem is dat de installaties vaak duur zijn, en de meeste installateurs niet staan te springen om jou paal van amazon of bol voor 100 euro aan te sluiten.

Daarbij moet je ook rond de 200 euro tellen voor materiaal(kabels, zekeringen,...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
izzet3838 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:01:
[...]
2) in de zomer maakt een warmtepomp niet uit, hoever onder de 15 graden je gaat des te meer het uit begint te maken, hoeveel exact hangt natuurlijk af van of je de auto al voorverwarmt, en hoeveel verwarming je gebruikt.

In de praktijk moet je rekening houden met in de winter 30-70km denk ik.
Maar dan alleen als je langere stukken rijdt, want als je alleen korte afstanden rijdt doet de warmtepomp helemaal niks voor je range. Die gaat pas aan als de accu warm genoeg is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:32
Phusebox schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:11:
[...]

Maar dan alleen als je langere stukken rijdt, want als je alleen korte afstanden rijdt doet de warmtepomp helemaal niks voor je range. Die gaat pas aan als de accu warm genoeg is.
Ik vind deze uitleg over effect van de warmtepomp nog altijd een van de betere en meest eenvoudig:
https://gocar.be/nl/auton...epomp-in-elektrische-auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carcept2009
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:36
Vandaag een illusie armer met een airfryer.

Dacht dat hij wel ging werken via de V2L. Deed die ook want ging aan. Kennelijk denk hij intern iets anders over de stroomtoevoer en gaat in de beveiliging.

Betreft de nieuwste Philips Airfryer XXL Connected HD9880/90.
Wellicht dat een oudere of minder slimme wel gaat werken.

Thuis nog even een fohn op de V2L gehad en deze werkte volledig.
Gok dus dat het door de te slimme airfryer komt.

Volgende keer maar gaan bakplaten. 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdRain
carcept2009 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 22:07:
airfryer ... via de V2L. Deed die ook want ging aan. Kennelijk denk hij intern iets anders over de stroomtoevoer en gaat in de beveiliging.
Bizar. 'k Heb het nog niet in detail uitgemeten maar de V2L levert gewoon 230V in 50 Hz. Pakweg 20 à 30 jaar geleden was dat high-tech power-electronica maar vandaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carcept2009
ColdRain schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 22:28:
[...]

Bizar. 'k Heb het nog niet in detail uitgemeten maar de V2L levert gewoon 230V in 50 Hz. Pakweg 20 à 30 jaar geleden was dat high-tech power-electronica maar vandaag?
Ik denk dat de airfryer iets meet waar het gross van de apparatuur geen problemen mee heeft.
Thuis deed die het weer. Vervolgens direct in de auto nogmaals geprobeerd. Nope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Om een airfryer nu high tech te noemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxander968
  • Laatst online: 10-10 14:49
carcept2009 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 22:07:
Vandaag een illusie armer met een airfryer.

Dacht dat hij wel ging werken via de V2L. Deed die ook want ging aan. Kennelijk denk hij intern iets anders over de stroomtoevoer en gaat in de beveiliging.

Betreft de nieuwste Philips Airfryer XXL Connected HD9880/90.
Wellicht dat een oudere of minder slimme wel gaat werken.

Thuis nog even een fohn op de V2L gehad en deze werkte volledig.
Gok dus dat het door de te slimme airfryer komt.

Volgende keer maar gaan bakplaten. 😂
Het enige wat ik kan bedenken is dat de airfryer meet of hij geaard aangesloten is. Het boekje van de airfryer zou daar dan wel wat over moeten vermelden, maar je kunt het misschien ook proberen via een niet geaard verlengsnoer thuis?

Een kennis rijdt een mg4 welke ook v2l heeft en wilde mijn stekker lenen. De mg zag de v2l stekker als een normale laadkabel en wilde niet naar ontlaad modus. Er is kennelijk ook nog geen standaard bedacht voor v2l.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carcept2009
xxander968 schreef op zondag 14 april 2024 @ 12:07:
[...]

Het enige wat ik kan bedenken is dat de airfryer meet of hij geaard aangesloten is. Het boekje van de airfryer zou daar dan wel wat over moeten vermelden, maar je kunt het misschien ook proberen via een niet geaard verlengsnoer thuis?

Een kennis rijdt een mg4 welke ook v2l heeft en wilde mijn stekker lenen. De mg zag de v2l stekker als een normale laadkabel en wilde niet naar ontlaad modus. Er is kennelijk ook nog geen standaard bedacht voor v2l.
De air fryer moet idd geaard zijn volgens de manual.
Weet niet of het specifiek dit model betreft.

De v2l van Kia heeft wel aardpinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carcept2009
xxander968 schreef op zondag 14 april 2024 @ 12:07:
[...]

De nieuwste philips airfryer moet idd geaard zijn volgens de manual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxander968
  • Laatst online: 10-10 14:49
carcept2009 schreef op zondag 14 april 2024 @ 19:22:
[...]

De nieuwste philips airfryer moet idd geaard zijn volgens de manual.

De auto biedt geen aarde aan, ondanks de aardpinnen werkt het dan niet. De airfryer is toch te high tech hiervoor 😉.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carcept2009
xxander968 schreef op zondag 14 april 2024 @ 22:42:
[...]

De auto biedt geen aarde aan, ondanks de aardpinnen werkt het dan niet. De airfryer is toch te high tech hiervoor 😉.
Ik ga wel weer naar de lidl haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10-10 17:16
Ik heb sinds een tijdje een probleem dat 3 van de 5 keer de deurhendel bij de bestuuderskant er niet 'uitspringt' wanneer je de auto ontgrendeld. De deur kan ik wel gewoon openen, maar handig is anders.

Hebben meer mensen hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
R20141016 schreef op maandag 15 april 2024 @ 07:14:
Ik heb sinds een tijdje een probleem dat 3 van de 5 keer de deurhendel bij de bestuuderskant er niet 'uitspringt' wanneer je de auto ontgrendeld. De deur kan ik wel gewoon openen, maar handig is anders.

Heb dit een tijdje gehad vorig jaar maar dan meestal meer dan 1 hendel die niet open ging. Niet veel later ging bij mij de ICCU kapot en daarna was het weg.

Dus wellicht een lage 12V? Had het laatst weer toen mijn 12V accu kuren had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

R20141016 schreef op maandag 15 april 2024 @ 07:14:

Ja die van mij springen ook nooit open.

Maar ik heb die feature dan ook niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:05
Bosmonster schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:35:
[...]

Ja die van mij springen ook nooit open.

Maar ik heb die feature dan ook niet :+
Wees blij dat je de handmatige deurgrepen hebt. In geval van een ongeluk kan het zijn dat de automatische deurgrepen niet naar buiten komen en dan zit je opgesloten in je auto. Geen fijn idee als je zelf bewusteloos bent geraakt en er brand uitbreekt.
De hulpdiensten kunnen dan de auto mogelijk niet op tijd open krijgen.

https://www.ad.nl/auto/ve...chuwt-eigenaren~a7e54653/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• izzet3838
  • Nu online
Sonicfreak schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:02:
[...]

Wees blij dat je de handmatige deurgrepen hebt. In geval van een ongeluk kan het zijn dat de automatische deurgrepen niet naar buiten komen en dan zit je opgesloten in je auto. Geen fijn idee als je zelf bewusteloos bent geraakt en er brand uitbreekt.
De hulpdiensten kunnen dan de auto mogelijk niet op tijd open krijgen.

https://www.ad.nl/auto/ve...chuwt-eigenaren~a7e54653/
Dat maakt bij de ev6 weinig uit aangezien je ze ook manueel kunt uitklappen.

Dit gaat eerder over het soort deurgrepen dat de ev9 bv heeft.

Pagina: 1 ... 358 ... 448 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic