Ik deel je vragen/probleemstelling over V2G (en dat heeft binnen Tweakers zelfs zijn eigen topic) maar daar ging de aangekondigde KIA app duidelijk niet over.
De Jedlix app maakt V2G niet mogelijk. De EV6 ook niet (legaal). Gaat alleen over gestuurd laden en daarbij heb je alleen de app nodig en een gewone laadpaal. Geen bidirectionele laadpaal noch EV met V2G functie.
Het heeft dan ook weinig zin de app niet te gaan gebruiken omdat je nadelen ziet in V2G en bang bent om de accu van je BEV meer cycli te laten draaien want dat doet de aangekondigde app ook al niet.
Volgens mij heeft PhuseBox de link dan ook niet echt gelezen en is alleen afgegaan op jouw reactie overV2G.
En dan nog, extra cycli door V2G zal het grootste probleem niet zijn bij een BEV.
Wie bv. een gemiddeld verbruik van een 22 kWh/100 km maakt met zijn EV draait over dezelfde afstand ook meer cycli dan iemand die dat met bv. 17 kWh/100 kan doen.
En het extra kWh verbruik in een woning (afhankelijk van het verbruikersprofiel van de bewoners en de andere maatregelen die ze reeds genomen hebben) valt in het niet met de extra cycli van een "sportief" gereden EV over de snelwegen.
Gaat men dan ook beslissen niet meer sportief te rijden en zoveel mogelijk in Ecomodus om het aantal cycli tijdens de levensduur van de EV binnen de perken te houden?
Ik ben er bijna zeker van dat een EV rijder met een gemiddeld verbruik van 15 kWh op de GOM en jaarlijks een 300 tot 500 kWh overdracht van de EV accu naar de woning, nauwelijks meer accucycli gaat draaien dan een sportieve rijder met gemiddeld 22 kWh/100 km (of meer) op de teller.
Laat staan een EV rijder die jaarlijks een 10000 km rijdt in vergelijking met eentje die er jaarlijks 30000 km doordraait.
Het is het totale plaatje dat telt.
Als tweedehandskoper zou ik na vier jaar liever een BEV overnemen met 40000 km op de teller bij een gemiddeld verbruik van 15 kWh/100 km en 2000 kWh V2G overdracht dan een gelijkaardige BEV met 120000 km op de teller bij een gemiddeld verbruik van 22 kWh en nul V2G overdracht.
[
Voor 65% gewijzigd door
IvoB2 op 10-04-2024 17:57
]