Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-09 18:49
Nu heb ik de EV6 ondertussen 13 maand en ik heb na het in ontvangst nemen van de auto in mijn haast ergens aangeklikt dat ik geen e-mail communicatie wens te ontvangen. De KIA Charge afrekeningen krijg ik wel via mail. Nu vraag ik me af hoe eventuele terugroepacties meegedeeld worden. Heeft iemand al via de post een terugroepactie gekregen? Of is dat aan de lokale dealer om mij te verwittigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:51
DigitalHombre schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:01:
Nu heb ik de EV6 ondertussen 13 maand en ik heb na het in ontvangst nemen van de auto in mijn haast ergens aangeklikt dat ik geen e-mail communicatie wens te ontvangen. De KIA Charge afrekeningen krijg ik wel via mail. Nu vraag ik me af hoe eventuele terugroepacties meegedeeld worden. Heeft iemand al via de post een terugroepactie gekregen? Of is dat aan de lokale dealer om mij te verwittigen?
https://www.kia.com/nl/se...tie-en-onderhoud/recalls/

Zelf nog nooit een bericht gehad trouwens. Benieuwd of we in NL iets gaan horen over de ICCU-update.

Je kunt ook je kenteken inkloppen op https://ovi.rdw.nl/# en dan doorklikken op terugroepacties.

[ Voor 14% gewijzigd door DaMenaz op 03-04-2024 11:10 ]

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Bokes schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:59:
[...]

Het is al van in het begin dat bij jou veel aan 'battery care' gedaan wordt.
Zelf heb ik niet zoveel kilometers verzameld (15K in 1 jaar en 3 maand), maar ik heb dit bij mij nog maar 1 keer gezien.

Het lijkt wel dat je batterij continu zichzelf probeert te herstellen.
Dat er eens om de zoveel kilometers/draaiuren een sessietje battery care wordt ingelast lijkt me logisch, maar een bms is normaal permanent aan het werk, dus die extra care zou toch minimaal moeten zijn.
Hij laad bij mij nooit tot het ingestelde percentage, altijd 2 a 3 % erover. Behalve bij snelladen of 100% dan.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-10 17:21
Tacovdh schreef op maandag 1 april 2024 @ 21:26:
[...]

Ik heb het regelmatig gedaan, zonder iets aan te passen. Geen haakjes of palletjes. Gewoon de klep zo ver mogelijk dicht doen en gaan rijden. Even moet je door een piepcircus heen maar dat duurt maar 10 s of zo.
Ahh, de mijne kwam dan niet vooruit. Maar als bij mij de kofferbak vol ligt gaat hij ook niet zo ver dicht meer, dat zal het zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10-10 17:29
Andrehj schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:12:
[...]

Misschien een dom idee (of misschien ben ik wel van een vorige generatie...), maar er zal bij zo'n EV6 toch wel een handleiding geleverd zijn? Desnoods als PDF?
Daarin zal dergelijke basisfunctionaliteit toch gewoon beschreven zijn? Hiervoor moet je toch niet afhankelijk zijn van een forum?
Ik heb toen ik de auto kreeg letterlijk de hele manual doorgenomen.
Maar of ik heb over deze specifiek vraag heen gelezen, of het staat er niet in.

En ik denk dat we van ongeveer de zelfde generatie zijn, ik heb nog geleerd staartdelingen te maken en computers bestonden nog niet op school.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
Zit nu bij de dealer. Ze gaan meten maar als ie nu wel goed is kunnen ze niks doen.

Ben benieuwd.

Update: uw accu is getest en goed bevonden. Tot ziens...
Met als bonus nog een belerende les dat je de oplader meteen moet loskoppelen als ie klaar is met laden, anders loopt je 12V accu leeg...

Weer zo'n gevalletje, tja wat moet ik daar mee.

[ Voor 60% gewijzigd door Phusebox op 03-04-2024 13:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-10 12:10
Phusebox schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:08:
Zit nu bij de dealer. Ze gaan meten maar als ie nu wel goed is kunnen ze niks doen.

Ben benieuwd.

Met als bonus nog een belerende les dat je de oplader meteen moet loskoppelen als ie klaar is met laden, anders loopt je 12V accu leeg...

wat een bullshit.. mijn auto heeft al wel eens 4 dagen aan de kabel gehangen, ik ben nog nooit een % kwijt geraakt tijdens het stil laten staan. Of problemen met de 12v gehad.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 14:55

The Wizard

Moderator Mobile
DigitalHombre schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:01:
Bij "gevaarlijke" terugroepacties wordt je altijd op de hoogte gesteld door een brief, dat is wettelijk verplicht.
Alle overige (terugroep)acties worden uitgevoerd tijdens het onderhoud (zoals de ICCU software update).

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:09
furian88 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 14:41:
[...]

wat een bullshit.. mijn auto heeft al wel eens 4 dagen aan de kabel gehangen, ik ben nog nooit een % kwijt geraakt tijdens het stil laten staan. Of problemen met de 12v gehad.
Kia 12V accu's zijn blijkbaar niet de beste, 't e-niro topic staat er vol mee. Ik heb zelf bij mijn e-niro ook problemen met de 12V accu gehad, die is uiteindelijk door de dealer vervangen en sindsdien geen problemen mee. Ook niet met dagenlang de laadkabel aangesloten.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highlander1962
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 04-08 18:42
Zijn er mensen die de V2L adapter echt gebruiken of gewoon een keertje omdat het kan en daarna verder nooit meer.

Ben daar toch wel nieuwsgierig naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 09:10
Highlander1962 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:39:
Zijn er mensen die de V2L adapter echt gebruiken of gewoon een keertje omdat het kan en daarna verder nooit meer.

Wij gaan op zonnige dagen naar Zeeland (Brouwersdam) en zetten de KIA dan tussen de campers. Tafeltje, stoelen, koelbox (op het interne stopcontact), (n)espresso apparaat en grilplaat. Handig die V2L adapter _/-\o_ .

Jammer dat je op vakantie de V2L adapter niet kan gebruiken tijdens snelladen. Anders hadden we ook even koffie gezet. Nu vaak even tussendoor een leuke plek zoeken.

[ Voor 6% gewijzigd door JanAllElectric op 03-04-2024 15:54 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokes
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-01 10:03
Hier eens gebruikt tijdens een stroomuitval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Mocht iemand de V2L voor een klein prijsje willen afstaan, graag pm.

Wij hebben ook een EV6 Light Edition in bestelling. 58 kWh en in Snow White Pearl.

Vond de 2700 euro aangeboden thuislader te gortig. Na thuis meer inlezen nu gekozen voor een 22 kW lader van de Lidl :)
Deze zal op 1 fase (3,6 kW) aangesloten worden totdat ik anders besluit. Wij rijden niet bijzonder lange stukken.
Zijn er hier ervaringen met deze lader?

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-10 20:12
Maarten69 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:24:

Wij hebben ook een EV6 Light Edition in bestelling. 58 kWh en in Snow White Pearl.

Vond de 2700 euro aangeboden thuislader te gortig. Na thuis meer inlezen nu gekozen voor een 22 kW lader van de Lidl :)
Deze zal op 1 fase (3,6 kW) aangesloten worden totdat ik anders besluit. Wij rijden niet bijzonder lange stukken.
Zijn er hier ervaringen met deze lader?
Volgens mij kun je met een 22kw lader 1 fase 32a gaan laden, dus 7.4kw.

Maar misschien verbeterd iemand mij?

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Hm, vreemd verhaal. Sinds vanmorgen krijg ik geen verkeerainfo in de navigatie. Als ik naar de connected services ga , meldt de auto "deze functie is niet beschikbaar als de service is uitgeschakeld, schakel de service in de kia connect app in". Alleen geen idee waar die zit, iemand een idee?

Nomen nescio

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-10 13:27
Phusebox schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:08:

Ben benieuwd.

Voor de zekerheid altijd 2 soeplepels meenemen. Je weet maar nooit......
YouTube: Запускаем технику с помощью аккумулятора Dewalt 😎👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo132
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-08 12:46
Bra-Jo schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:16:
Hm, vreemd verhaal. Sinds vanmorgen krijg ik geen verkeerainfo in de navigatie. Als ik naar de connected services ga , meldt de auto "deze functie is niet beschikbaar als de service is uitgeschakeld, schakel de service in de kia connect app in". Alleen geen idee waar die zit, iemand een idee?
Rechts onderin op meer > servicelijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
izzet3838 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:07:
[...]

Maar misschien verbeterd iemand mij?
Correct, dat zou technisch kunnen achter 32A, maar dat vind ik te spannend met warmtepomp, airco, wasmachine/droger en inductie kookplaat.
Heb gelukkig wel een 40A hoofdzekeringsautomaat.

Als ik via de bestaande modbus een vorm van loadbalancing kan toepassen verandert dat.
De documentatie is karig, dus onzeker.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:51

Eén keer gebruikt met de stofzuiger. Kort daarna een Dyson gekocht en nu ligt hij onder de voorklep in het tasje niks te doen.

Catch my drift?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wiliyama
Maarten69 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:24:
Tip: kijk eens op bijvoorbeeld eBay.de. prijzen vanaf 40€ incl. verzenden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Polo132 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:25:
[...]

Rechts onderin op meer > servicelijst
Tnx!
Vreemd genoeg stond dat allemaal goed, ook een keer alles uit en weer aan hielp niet. Uiteindelijk opgelost door in de Kia Connect instellingen in de auto zelf het spul een keer te resetten.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
Denk dat ik maar zelf een accu ga kopen en erin zetten. Is me de zeik en tijd niet waard die het kost om bij een Kia garage wat geregeld te krijgen. Vandaag een uur daar gezeten voor een accutest van 5 minuten, en het ging niet van harte.

Dan nog een belerend praatje dat ik het wel zelf schuld zal zijn omdat ik zogenaamd verkeerd laadpaalgebruik vertoon.

Bah, wat een crap merk is het toch naar mijn idee. Heb er echt mijn neus vol van. Altijd moeilijk doen, vage problemen die nooit opgelost worden, maar wel doen alsof het een premium merk is.

Volgens mij worden al die werknemers ook afgeknepen als pakketbezorgers, want de sfeer is er ook altijd zuur en chagrijnig. En ja, dat ben ik zelf nu ook.

Maar TL:DR wie weet een goede accu voor de EV6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online

Vanochtend voor het eerst, in twee jaar, om mijn 12V accu op te laden. Moest de labels nog eraf knippen, nog nooit uit de hoes geweest.

YouTube: Kia EV6,Ioniq5,GV60 & Niro EV(MY23) - This is the 12v battery chargi...

[ Voor 23% gewijzigd door Phusebox op 03-04-2024 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bogey555
  • Laatst online: 10-10 21:47
Phusebox schreef op woensdag 3 april 2024 @ 18:23:
Denk dat ik maar zelf een accu ga kopen en erin zetten. Is me de zeik en tijd niet waard die het kost om bij een Kia garage wat geregeld te krijgen. Vandaag een uur daar gezeten voor een accutest van 5 minuten, en het ging niet van harte.

Dan nog een belerend praatje dat ik het wel zelf schuld zal zijn omdat ik zogenaamd verkeerd laadpaalgebruik vertoon.

Bah, wat een crap merk is het toch naar mijn idee. Heb er echt mijn neus vol van. Altijd moeilijk doen, vage problemen die nooit opgelost worden, maar wel doen alsof het een premium merk is.

Volgens mij worden al die werknemers ook afgeknepen als pakketbezorgers, want de sfeer is er ook altijd zuur en chagrijnig. En ja, dat ben ik zelf nu ook.

Dat vind ik inderdaad een lul verhaal van KIA. Als ik de auto tijdens de nacht oplaad ga ik echt niet uit mijn bed komen om de wagen los te koppelen 8)7 :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10-10 17:29
Phusebox schreef op woensdag 3 april 2024 @ 18:23:

Er is weinig mis met het merk. Iig geval niet meer dan bij andere merken. Maar die dealer kreeg van mij meteen een schop. Wat en onzin.
Nou vermoed ik dat je al bij meerdere dealers bent geweest, maar ik zocht een andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
DaMenaz schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:04:
[...]

https://www.kia.com/nl/se...tie-en-onderhoud/recalls/

Zelf nog nooit een bericht gehad trouwens. Benieuwd of we in NL iets gaan horen over de ICCU-update.

Je kunt ook je kenteken inkloppen op https://ovi.rdw.nl/# en dan doorklikken op terugroepacties.
Helaas, BE eigenaar hier dus dat lukt allemaal niet ;) En de KIA website hier is een stuk minder functioneel dan de NL site. MyKIA is hier ook niet beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
Phusebox schreef op woensdag 3 april 2024 @ 18:24:
[...]

Vanochtend voor het eerst, in twee jaar, om mijn 12V accu op te laden. Moest de labels nog eraf knippen, nog nooit uit de hoes geweest.
Dan zal die 12V nog niet leeg geweest zijn, anders lukt dat toch niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
DigitalHombre schreef op woensdag 3 april 2024 @ 18:57:
[...]

Dan zal die 12V nog niet leeg geweest zijn, anders lukt dat toch niet meer?
Hij was idd niet leeg, maar rond de 50% voor zover ik kon zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
blb4 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:20:
Kia 12V accu's zijn blijkbaar niet de beste, 't e-niro topic staat er vol mee.
Waarschijnlijk omdat je mensen met problemen meer hoort dan de meerderheid zonder problemen?
Ik heb een e-Niro al 50 maanden in gebruik. Die hangt soms dagen aan de laadpaal thuis omdat we laden op PV-energie (vermarkten van de productieoverschotten).
Om het dus ook eens positief te houden:
Wij hebben inderdaad 1 keer problemen gehad met de 12V accu en dat was in de eerste maand.
En dat kwam omdat de koffer niet goed afsloot waardoor de accu stroom bleef trekken.
Dus geen probleem van de 12V accu zelf. Na het verhelpen van het probleem met de koffersluiting nooit geen probleem gehad met de 12V accu. Die gaat nu al 50 maanden zonder mankeren mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
IvoB2 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:22:
[...]

Waarschijnlijk omdat je mensen met problemen meer hoort dan de meerderheid zonder problemen?
Ik heb een e-Niro al 50 maanden in gebruik. Die hangt soms dagen aan de laadpaal thuis omdat we laden op PV-energie (vermarkten van de productieoverschotten).
Om het dus ook eens positief te houden:
Wij hebben inderdaad 1 keer problemen gehad met de 12V accu en dat was in de eerste maand.
En dat kwam omdat de koffer niet goed afsloot waardoor de accu stroom bleef trekken.
Dus geen probleem van de 12V accu zelf. Na het verhelpen van het probleem met de koffersluiting nooit geen probleem gehad met de 12V accu. Die gaat nu al 50 maanden zonder mankeren mee.
De Kia dealer zei zelf ook "ja die accu's zijn wel een bekend issue bij de EV6".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
DigitalHombre schreef op woensdag 3 april 2024 @ 18:56:
Helaas, BE eigenaar hier dus dat lukt allemaal niet ;) En de KIA website hier is een stuk minder functioneel dan de NL site. MyKIA is hier ook niet beschikbaar.
Al contact opgenomen met je KIA dealer?
Toevallig was ik eind vorige maand bij de KIA dealer voor het periodiek onderhoud van de e-Niro (dezelfde waar de EV6 2024 in bestelling staat). Van de wachttijd gebruik gemaakt om de technische verantwoordelijke van desbetreffende dealer uit te horen.
Met de MY2024 is geen probleem meer met de ICCU.
Met de versies daarvoor wordt door de dealer, indien nodig, de ICCU tijdens een onderhoud preventief vervangen en bij aangemelde problemen altijd en altijd in garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
IvoB2 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:26:
[...]
Met de MY2024 is geen probleem meer met de ICCU.
Met de versies daarvoor wordt door de dealer, indien nodig, de ICCU tijdens een onderhoud preventief vervangen en bij aangemelde problemen altijd en altijd in garantie.
Nogal een bold claim. Er zijn mensen waarbij de ICCU vervangen is door een nieuwere versie en hij weer kapot ging.

Ik zeg niet dat er zeker wel problemen zijn, maar claimen dat er geen problemen meer zijn kun je nu ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Phusebox schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:26:
[...]

De Kia dealer zei zelf ook "ja die accu's zijn wel een bekend issue bij de EV6".
Maar na alle problemen bij jouw voertuig wil hij ze niet vervangen?
Dan ligt het probleem toch ergens anders. Zoniet vertrok ik naar een andere dealer.
Heb je dan geen assistance?
Ga gewoon een paar keer naast de weg staan met een batterij die je EV niet wil opstarten. Ze zullen je na een tijd met plezier een andere accu geven (wanneer het technische probleem zich daar stelt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Phusebox schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:28:
[...]

Nogal een bold claim. Er zijn mensen waarbij de ICCU vervangen is door een nieuwere versie en hij weer kapot ging.

Ik zeg niet dat er zeker wel problemen zijn, maar claimen dat er geen problemen meer zijn kun je nu ook niet.
Van de 2024 versie?
Mijn MY2024 is nog niet uitgeleverd.
Wanneer ik dan problemen heb met de ICCU zullen ze deze toch moeten vervangen door een deugdelijk exemplaar of me meerdere keren te velde komen takelen. Eens kijken wie dat het langst uithoudt.
Maar voor het zo ver is geloof ik de dealer op zijn woord.
Het is nu ook weer niet zo dat iedere EV6 rijder dezelfde probleemwagen heeft dan jij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
Ben benieuwd wat er van de EV9 naar de MY24 EV6 komt. Vandaag even in gezeten bij de dealer.

Toch wel flink wat duidelijke verbeteringen/veranderingen. Beter materiaal voor het interieur (maar ook duurder segment), geen verouderde USB-A meer, betere deurhendels.

Maar wat ik minder vond waren de stoelen, nog minder steun aan de zijkant (bredere stoelen denk ik). Minder overzicht voor de bestuurder. Schakel hendel ipv draaiknop. Vooral de positie zou mij gaan irriteren denk ik.

Maar verder wel een gave auto, minder indrukwekkend in het echt als op de foto's maar toch. Ik zou mijn EV6 er wel op inruilen als ie een maatje kleiner was geweest (en geen Kia 😄).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiliyama
Phusebox schreef op woensdag 3 april 2024 @ 18:58:
[...]

Om echte controle over de accu te hebben heb ik continu zo'n simpel goedkoop voltmetertje in het sigarettenaanstekerstopcontactje zitten. Deze geeft de laadstroom weer, maar ook in de eerste halve seconde de werkelijke accuspanning. Dus meteen controleerbaar als daarin iets veranderd. Cijfertjes op een app via internet/wifi en kia connect vind ik minder betrouwbaar. Misschien een idee om die aan te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiliyama
Phusebox schreef op woensdag 3 april 2024 @ 18:58:
[...]

Als de accu werkelijk nog maar 6-7 volt spanning heeft krijg je de auto volgens mij niet meer 'gestart' en heeft hij echt schade opgelopen.

[ Voor 6% gewijzigd door Wiliyama op 03-04-2024 23:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DHmV9kW1ceK3ffBvvWi0B_-antE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lGWcdUvdTUjVQGsVDvrzT4tZ.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende update in juni blijkbaar, hopelijk krijgen we manuel precon en wireless android auto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Phusebox schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:53:
Ben benieuwd wat er van de EV9 naar de MY24 EV6 komt. Vandaag even in gezeten bij de dealer.

Toch wel flink wat duidelijke verbeteringen/veranderingen. Beter materiaal voor het interieur (maar ook duurder segment), geen verouderde USB-A meer, betere deurhendels.

Maar wat ik minder vond waren de stoelen, nog minder steun aan de zijkant (bredere stoelen denk ik). Minder overzicht voor de bestuurder. Schakel hendel ipv draaiknop. Vooral de positie zou mij gaan irriteren denk ik.

Maar verder wel een gave auto, minder indrukwekkend in het echt als op de foto's maar toch. Ik zou mijn EV6 er wel op inruilen als ie een maatje kleiner was geweest (en geen Kia 😄).
Bedoel je niet de MY2025?
De MY2024 is al een tijdje verkrijgbaar en daar zit, toch toen ik ermee ging proefrijden nog een USB A in voor dataoverdracht.
Volgens mij komt er dan ook niet veel van de EV9 naar de EV6 MY2024.

Wanneer je voor de EV9 bent maar 'm te groot vindt is het dan niet verstandiger om te wachten op de EV5?

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 04-04-2024 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
izzet3838 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 00:02:
[Afbeelding]

Volgende update in juni blijkbaar, hopelijk krijgen we manuel precon en wireless android auto...
EV6 heeft Gen5W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
IvoB2 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 01:22:
[...]

Bedoel je niet de MY2025?
De MY2024 is al een tijdje verkrijgbaar en daar zit, toch toen ik ermee ging proefrijden nog een USB A in voor dataoverdracht.
Volgens mij komt er dan ook niet veel van de EV9 naar de EV6 MY2024.

Wanneer je voor de EV9 bent maar 'm te groot vindt is het dan niet verstandiger om te wachten op de EV5?
Klopt, sorry even die auto industrie marketing onzin vergeten dat een auto die in 2024 op de markt komt modeljaar 2025 is.

De EV5 heeft geen 800V, dus even afwachten. Vraag me af hoe ze die gaan positioneren, onder de eNiro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TinusH777
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-10 21:26
De EV5 heeft geen 800V, dus even afwachten. Vraag me af hoe ze die gaan positioneren, onder de eNiro?
Nee, de EV5 wordt de electrische tegenhanger van de Sportage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
TinusH777 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 07:48:
[...]

Nee, de EV5 wordt de electrische tegenhanger van de Sportage.
De Sportage en e-Niro zitten beiden rond de 40k.
Dus zometeen krijg je op hetzelfde prijspeil er nog een bij? Of moet die EV5 rond de 50k worden maar dan met trage oplaadtechniek?

Vage productlijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TinusH777
Phusebox schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:14:
[...]

Dus zometeen krijg je op hetzelfde prijspeil er nog een bij? Of moet die EV5 rond de 50k worden maar dan met trage oplaadtechniek?

Vage productlijn.
De Sportage Hybride kost €43000, de Niro Hybrid kost €35000.
Dus ik ga er inderdaad vanuit dat de EV5 instapt vanaf 45k. 400V is inderdaad het gerucht, gecombineerd met een 82kWh accupakket. Dan zal het snelladen uitkomen ergens tussen de eNiro en de EV6. De eNero zit op 39 minuten van 20-80%. Dus ik verwacht dat de EV5 op 30 minuten gemikt wordt, zou ik tenminste logisch vinden, gezien de concurrentie.

Tesla gebruikt ook 400v, gaat uiteindelijk niet gek veel langzamer dan de EV6.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:12
Wiliyama schreef op woensdag 3 april 2024 @ 23:02:
[...]

Als de accu werkelijk nog maar 6-7 volt spanning heeft krijg je de auto volgens mij niet meer 'gestart' en heeft hij echt schade opgelopen.
Als een 12V accu op een meter 50% aangeeft, is het voltage ~12,7V in rust.
Een 12V accu met ~6V heeft een drietal kapotte cellen.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leezer14
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-10 10:42
Gisteren een nieuwe ervaring toe kunnen voegen aan de EV6: Iets wat leek op een klassieke zombie-modus, bleek een groter probleem. Uiteindelijk 2,5 uur een dode auto gehad met een kind op de achterbank. Kia alarm lijn 2 uur in de wacht gestaan en uiteindelijk maar opgehangen. Na 2,5 uur de auto weer in de versnelling kunnen krijgen en vanochtend 0730 voor de deur van de Kia Dealer gezet. Ze hebben de auto uitgelezen en geen storingen kunnen vinden. Wel hebben ze specifiek voor de verstelling selectie 2 updates toegepast.

Ze gaven aan dat verschillende onderdelen losse updates hebben die ze enkel toepassen wanneer er "vraag" naar is (lees: problemen ontstaan).

Na de geboorte van onze dochter is de auto ook al stuk gegaan. Ik stond letterlijk in de parkeergarage van het ziekenhuis terwijl mijn vriendin met maxi-cosi op haar schoot op de parkeerplaats stond te wachten. Ook toen nam Kia Alarmlijn niet op. Precies op cruciale momenten begeeft de auto het wat mij steeds minder vertrouwen geeft helaas.

Bijzonder, hoop stress en gedoe, ik hoop dat het niet meer voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-10 10:42
Leezer14 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:37:
Gisteren bij de dealer geweest voor de pre-conditioneringsupdate: gratis en succesvol geinstalleerd, samen met alle andere openstaande updates.

Voor het zoemende geluid bij 29 km/h en hoger, wanneer HEAT aan staat, hebben ze de airco compressor vervangen. Het zoemen is er nog wel, maar veel zachter en acceptabel.

De handvaten van de portieren hebben ze gecheckt en deze worden besteld en vervangen. Ze staan te ver naar buiten. Viel netjes onder de garantie gaven ze aan.

Ook is de versterker vervangen. Kwam vanuit Kia, prima haha.

Weer een blije EV6-rijder hier :)
Na een terugkomend zoemend geluid heb ik het eindelijk op video kunnen vastleggen.Kia heeft het met Kia Nederland besproken en het blijkt een bekend groter probleem te zijn. Het is een van waterpompen. Hiervoor is een verbeterd onderdeel beschikbaar, welke momenteel in bestelling staat voor mij. Ook een ander ratelend geluid komt uit deze pomp is mij verteld. Het geeft mij hoop dat de irritante geluiden eindelijk verleden tijd gaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Phusebox schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:14:
[...]

Vage productlijn.
Her zijn om te beginnen al totaal verschillende auto's inzake koetswerk.
Een product binnen een merk kan toch best verschillende auto's in zijn gamma hebben rond hetzelfde prijspeil en niet alleen maar een gamma presenteren gebaseerd op de prijzen?

800V techniek zal voor de meeste EV gebruikers ook geen doorslaggevend argument zijn (voor mij bv. al totaal niet want ik zal er nauwelijks tot nooit gebruik van gaan maken).
Je kan er immers maar in heel specifieke gevallen voordeel uithalen => km-vreter die vlug ergens moet zijn, laadpaal ter beschikking die de techniek ondersteunt, optimale weersomstandigheden, optimale temperatuur van de accu,..... In normale omstandigheden dus meer niet dan wel inzetbaar.

BYD brengt nu zelfs al een EV op de markt met 400V techniek maar waar je tot 350 kW kan laden. Gewoon door de EV van twee laadpoorten te voorzien waar je elk gelijktijdig 50% van het accu mee kan opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Laatst online: 10-10 15:43

TGEN

Hmmmx_

IvoB2 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:06:
[...]

800V techniek zal voor de meeste EV gebruikers ook geen doorslaggevend argument zijn (voor mij bv. al totaal niet want ik zal er nauwelijks tot nooit gebruik van gaan maken).
Je kan er immers maar in heel specifieke gevallen voordeel uithalen => km-vreter die vlug ergens moet zijn, laadpaal ter beschikking die de techniek ondersteunt, optimale weersomstandigheden, optimale temperatuur van de accu,..... In normale omstandigheden dus meer niet dan wel inzetbaar.
800V an sich misschien niet, maar 10-80% in ~18 minuten kunnen snelladen was dat voor mij wel. Ik persoonlijk vind snel kunnen snelladen belangrijker dan een grote accu, dan hou je nog wat rijplezier over op bochtige wegen en rotondes (voor zover dat kan met die zeecontainers van tegenwoordig ;)).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
IvoB2 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:06:
[...]

Her zijn om te beginnen al totaal verschillende auto's inzake koetswerk.
Een product binnen een merk kan toch best verschillende auto's in zijn gamma hebben rond hetzelfde prijspeil en niet alleen maar een gamma presenteren gebaseerd op de prijzen?

BYD brengt nu zelfs al een EV op de markt met 400V techniek maar waar je tot 350 kW kan laden. Gewoon door de EV van twee laadpoorten te voorzien waar je elk gelijktijdig 50% van het accu mee kan opladen.
Ik zou niet een half uur of langer willen stil staan als ik moet laden op lange ritten. Dan gaat de lol er wel af. Ik heb tot nu toe nagenoeg altijd aan de volledige snelheid kunnen laden.

Had een keer een eSoul als leenauto, wat een drama met laden was dat. Eerste keer dat ik maar tot 2% accu heb doorgereden omdat ik geen zin had 45 min stil te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
Gen4 and newer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
@Phusebox Totaal ander uitgangspunt dus.
Ik zou dan weer geen BEV kopen wanneer ik er onderweg mee zou moeten laden. Range op één accu is voor ons dan weer wel belangrijk en laadsnelheid bijna niet. In 99,9% van de gevallen laden wij thuis op, tijdens een fitness sessie of op de parking van het werk. Dus bijna altijd AC laden ipv DC laden en nooit wachttijd in de auto.
En, mijn persoonlijke mening, door sneller te rijden en de accu te gaan voorverwarmen neemt de range sowieso ook al af.
Je zou dus al moeten berekenen wat je in tijd wint door snel en sportief te rijden in combinatie met voorverwarmen accu (met kWh verlies) tov van gestaag ecorijden zonder de accu voor te verwarmen. Ik denk dat je verbaast zou staan van het uiteindelijke resultaat.
En ik woon in Vlaanderen. Sportief en snel rijden is er hier al lang niet meer bij. De snelheidsbeperkingen zijn er 30/50/70 en 120 op de autosnelweg. En in dat laatste geval mag je al blij zijn wanneer je de honderd haalt. Of ik op de openbare weg nu sportief en snel rij of in gelijlkatige ecomodus maakt meestal in tijd tot de bestemming niet uit.

En wanneer ik toch echt snel en sportief wil rijden dan doe ik dat liever op het circuit en al zeker niet in een auto. :)

In se hebben wij voor de EV6 GT line gekozen omdat het om te beginnen binnen leasebudget zat (nog net een halve euro eronder :) ) en vooral omdat hij er totaal anders uitzag dan de grijze inspiratieloze boxen die momenteel doorgaans in de markt gezet worden.
Haal de badge/merknaam van een auto en de meeste mensen zouden niet meer weten welke auto het is.
Wat bij een EV6 zelden het geval zal zijn. :)

En zo heeft ieder een totaal ander uitgangspunt met andere gevolgen en daar is niets mis mee. :)

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 04-04-2024 10:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Bij mijn Light zit ie niet meegeleverd, ik heb 'm voor een zacht prijsje op Marktplaats opgepikt. Tot nu toe alleen even getest of ie werkt (doet 'ie). Hij is aangeschaft voor de vakantie straks; door de koelkast en pubers zijn we tot nu toe altijd "verplicht" om op wat grotere campings met elektriciteit te gaan staan, maar nu kunnen we dankzij de adapter ook een paar dagen wildkamperen. Met dank aan @Wiliyama voor de inspiratie. :)

Iets anders:
Ik denk dat ik het antwoord al weet, maar biedt de EV6 andere thema's dan roze op zwart (afgezien van het dag-thema)? Ik vind dat roze neon nou niet heel spannend... Blauw zou al beter zijn, maar de wat meer old-school icoontjes die in de handleiding staan zou helemaal prima zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Bra-Jo op 04-04-2024 11:22 ]

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:07:
[...]
Correct (of het zou bij Lidl anders moeten werken dan bij andere merken laders).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2

Om te beginnen moet het al kunnen uiteraard (je moet dus een V2L adapter hebben en/of een stopcontact onder de bank).
Onze nog te leveren EV6 GT-line heeft beiden maar buiten de auto thuis eens stofzuigen (wat we zelden doen) en de batterijen van de e-bikes opladen zou ik voorlopig ook geen nuttige toepassingen (voor ons*) kunnen bedenken.
En daar ga je dus geen adapter voor kopen indien niet al aanwezig.
In de toekomst zou ik van de V2L wel een V2H willen maken. Technisch kan dat al maar in Vlaanderen (nog) niet legaal dus voorlopig ook geen optie.

* wij gaan niet met de auto op vakantie en al zeker niet naar een camping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:34:
[...]

Om te beginnen moet het al kunnen uiteraard (je moet dus een V2L adapter hebben en/of een stopcontact onder de bank).
Onze nog te leveren EV6 GT-line heeft beiden maar buiten de auto thuis eens stofzuigen (wat we zelden doen) en de batterijen van de e-bikes opladen zou ik voorlopig ook geen nuttige toepassingen (voor ons*) kunnen bedenken.
En daar ga je dus geen adapter voor kopen indien niet al aanwezig.
In de toekomst zou ik van de V2L wel een V2H willen maken. Technisch kan dat al maar in Vlaanderen (nog) niet legaal dus voorlopig ook geen optie.

* wij gaan niet met de auto op vakantie en al zeker niet naar een camping.
Denk dat het vooral handig is voor kampeersituaties en als je misschien ergens remote een werk apparaat moet gaan aansluiten, een vriend van me die elektricien is gebruikte het vaak in zijn Ford ranger op bedrijventerreinen ipv een verlengkabel bijvoorbeeld...

Voor mezelf persoonlijk zie ik weinig meerwaarde in het externe stopcontact, die onder de bank kan leuk zijn voor passagiers, om bv een laptop op te laden...

Koffiezet of dergelijke leek me ook handig tot ik hoorde dat het niet werkt tijdens het laden.

Maar ik dan dat de mensen die het kunnen gebruiken er veel voordeel uit halen, zelf zit ik daar niet bij.

Maar mijn business plus heeft ook geen v2l :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
https://a.aliexpress.com/_EHyBO3J

Nu zie ik er wel voor minder dan 30 euro op ali dus gaat wel kriebelen, maar ik denk oprecht niet dat ik hem echt ga gebruiken.

Moest er een manier zijn om een stopcontact onder de bank toe te veoegen, zou ik dat wel doen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Bra-Jo schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:08:
[...]

Bij mijn Light zit ie niet meegeleverd, ik heb 'm voor een zacht prijsje op Marktplaats opgepikt. Tot nu toe alleen even getest of ie werkt (doet 'ie). Hij is aangeschaft voor de vakantie straks; door de koelkast en pubers zijn we tot nu toe altijd "verplicht" om op wat grotere campings met elektriciteit te gaan staan, maar nu kunnen we dankzij de adapter ook een paar dagen wildkamperen. Met dank aan @Wiliyama voor de inspiratie. :)
Wild kamperen lijkt me inderdaad de beste use case voor het externe stopcontact.

Aangezien ik niet kampeer voegt het weinig toe, maar ik kan begrijpen dat het voor iemand die dat wel wilt doen een game changer is.

Nog een use case die misschien kan is als je de wagen wilt wassen met een hoge drukreiniger, alleen weet ik niet hoe verstandig dat is met een stopcontact exposed...

[ Voor 9% gewijzigd door izzet3838 op 04-04-2024 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-10 13:46
izzet3838 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 00:02:
[Afbeelding]

effe de bron vermelden wellicht:

https://www.mapnsoft.com/kia/faq-contact-us/

en dan kopje: System & Map Update v18.0 in June 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:42:

Voor mezelf persoonlijk zie ik weinig meerwaarde in het externe stopcontact, die onder de bank kan leuk zijn voor passagiers, om bv een laptop op te laden...
Om een smartphone/tablet/laptop op te laden heb je uiteraard onder de achterbank geen stopcontact van 3600 W nodig.
Dan volstaat een USB poort of het 200 W stopcontact dat onder de bank van de e-Niro zit (zonder V2L technologie) ook al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:52:
[...]

Om een smartphone/tablet/laptop op te laden heb je uiteraard onder de achterbank geen stopcontact van 3600 W nodig.
Dan volstaat een USB poort of het 200 W stopcontact dat onder de bank van de e-Niro zit (zonder V2L technologie) ook al.
Met die usb poorten van de ev6 ga je denk ik geen laptop kunnen opladen(of zijn die +40W?)

Een 200W stopcontact is idd voldoende maar die kun je sowieso niet krijgen op de ev6...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:42:
Maar mijn business plus heeft ook geen v2l :P
Wel V2L technologie aan boord maar standaard geen adapter voor de achterpoort en geen 3,6 kW stopcontact onder de achterbank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:53:
[...]

Met die usb poorten van de ev6 ga je denk ik geen laptop kunnen opladen(of zijn die +40W?)

Een 200W stopcontact is idd voldoende maar die kun je sowieso niet krijgen op de ev6...
De USB (C) voor de smartphone en laptop en het 200W stopcontact onder de achterbank voor laptop.

Dat het in de EV6 niet wordt toegepast kan wel maar ik doelde meer op het feit dat V2L technologie geen vereiste is om op de achterbank een laptop van stroom te voorzien en dat KIA zelf al jaren bewijst dat het ook zonder V2L kan.

Het is dus een leuk gadget voor wie er een leuke toepassing voor kan bedenken maar geen noodzakelijk iets waar men (ik toch niet) extra geld voor zou willen geven indien niet standaard aanwezig.

Bij mij "kriebelt" het alleen om V2L naar V2H te kunnen omzetten. :)

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 04-04-2024 11:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• izzet3838
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qMrvfb3NeaaPlsaNqsnS-LnEVTc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NYJMVDk8JjfzTxsccUWSKjiY.jpg?f=fotoalbum_large

Zojuist geleverd(nu de wagen nog :) )

Voor de mensen die een linkje willen(is wel een beetje in prijs gestegen zie ik).
Voelt wel heel solide aan:
https://a.aliexpress.com/_EJnQqIH

Zijn er nog andere accessoires die jullie niet zouden willen missen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:00
IvoB2 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:34:
@Phusebox
En, mijn persoonlijke mening, door sneller te rijden en de accu te gaan voorverwarmen neemt de range sowieso ook al af.
Je zou dus al moeten berekenen wat je in tijd wint door snel en sportief te rijden in combinatie met voorverwarmen accu (met kWh verlies) tov van gestaag ecorijden zonder de accu voor te verwarmen. Ik denk dat je verbaast zou staan van het uiteindelijke resultaat.
En ik woon in Vlaanderen. Sportief en snel rijden is er hier al lang niet meer bij. De snelheidsbeperkingen zijn er 30/50/70 en 120 op de autosnelweg. En in dat laatste geval mag je al blij zijn wanneer je de honderd haalt. Of ik op de openbare weg nu sportief en snel rij of in gelijlkatige ecomodus maakt meestal in tijd tot de bestemming niet uit.
In een testje van autoblog zie je dat snel rijden in combinatie met 800 volt snelladen wel tot kortere reistijden leidt. https://youtu.be/rnJkwU58g04?si=yc9HE0zv38_Uwx5q

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gcSJ8YBNFDKtXIJ90LjBdI9oEMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sSTho3jNTxTPTEV63yGo7qEi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-10 13:51
deze nog https://www.amazon.nl/BIX...ap_d_csi_rtpb_bap_sim_0_i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-10 15:35
Wiliyama schreef op woensdag 3 april 2024 @ 22:59:
[...]

Om echte controle over de accu te hebben heb ik continu zo'n simpel goedkoop voltmetertje in het sigarettenaanstekerstopcontactje zitten. Deze geeft de laadstroom weer, maar ook in de eerste halve seconde de werkelijke accuspanning. Dus meteen controleerbaar als daarin iets veranderd. Cijfertjes op een app via internet/wifi en kia connect vind ik minder betrouwbaar. Misschien een idee om die aan te schaffen.
Heb ik ook , overigens sinds nov 22 en 40 k kilometers geen enkel probleem gehad, behalve de versterker die het begaf maar gewoon uitgewisseld tijdens een kopje koffie.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/heK7FKsBI95AJEXQY05AnIVxfPU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tQ4leohs6mV9ixSiTTJAPC3g.jpg?f=fotoalbum_large .

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
petertenboer schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:19:
In een testje van autoblog zie je dat snel rijden in combinatie met 800 volt snelladen wel tot kortere reistijden leidt. https://youtu.be/rnJkwU58g04?si=yc9HE0zv38_Uwx5q
Inderdaad.
En in andere tests zie je dan weer dat de optimale snelheid rond de 130 km/uur draait.
In de praktijk zie ik trouwens niemand continu een snelheid van 185 km/uur aanhouden over 1000 km.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 04-04-2024 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-10 10:46
Met veel pijn en moeite een nieuwe EV6 Edition Advanced bij de leasemaatschappij besteld. Ben benieuwd wat de levertijd is. Ze zeggen 4 maanden maar ik schat langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:40:
[...]

Inderdaad.
En in andere tests zie je dan weer dat de optimale snelheid rond de 130 km/uur draait.
In de praktijk zie ik trouwens niemand continu een snelheid van 185 km/uur aanhouden over 1000 km.
In duitsland kun je het wel vaak doen hoor, vorig jaar met de polestar naar Berlijn geweest en kon wel regelmatig 165(topspeed) rijden, vaak gewoon bijna 200km aan 1 stuk, maar dan moest je weer aan de lader natuurlijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Er is een groot verschil tussen regelmatig een topsnelheid halen en die snelheid continu halen.
Om een bepaalde afstand binnen een bepaalde tijd te halen telt de gemiddelde snelheid over die afstand. Niet de topsnelheid.
Doe maar eens de proef op de som. Stel je GOM (nog beter een meter op een GPS) op nul. Rij er 1000 km mee over openbare wegen en kijk dan wat de gemiddelde snelheid was.
Bij de meeste auto's ligt dat dan ergens tussen de 45 en 55 km/uur.

In Duitsland kan je overigens die topsnelheid ook niet continu aanhouden over 1000 km. Je hebt er wel stukken waar het gaan met die banaan is (voor wie dat niet kan weerstaan) maar op bepaalde stukken, bochten, e.a. ligt de max. toegelaten snelheid er ver onder de 120 km/uur.
En die paar stukken in Europa waar het even kan zijn uiteraard niet relevant voor het grootste deel waar het gewoon niet kan.

En iedereen zijn ding uiteraard. Met een (in Zweden aangepaste) ICE Volvo (of andere merken) op Belgische autosnelwegen ook regelmatig topsnelheden boven de 200 km aangehouden. Persoonlijk vind ik daar geen fun aan want zeer vermoeiend voor de concentratie en gevaar voor tunnelvisie. Ik zou dat op de openbare weg geen 200 km aan een stuk kunnen volhouden, laat staan 1000, en ik heb toch wel wat circuit ervaring.

[ Voor 48% gewijzigd door IvoB2 op 04-04-2024 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingGameGuy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-10 10:43
izzet3838 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:44:
[Afbeelding]

Zojuist geleverd(nu de wagen nog :) )

Voor de mensen die een linkje willen(is wel een beetje in prijs gestegen zie ik).
Voelt wel heel solide aan:
https://a.aliexpress.com/_EJnQqIH

Ah dat bakje heb ik er ook in gedaan, goede aankoop :)
Verder heb ik nog een cover besteld voor het midden console. Daar blijven veel vinger afdrukken achter en je blijft dan poetsen.
Ik heb deze https://www.amazon.com/dp...0_TE_simp_item_image?th=1
Die kun je nog aanvullen met covers voor de zwarte onderdelen bij je deuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:32:
Er is een groot verschil tussen regelmatig een topsnelheid halen en die snelheid continu halen.
Om een bepaalde afstand binnen een bepaalde tijd te halen telt de gemiddelde snelheid over die afstand. Niet de topsnelheid.
Doe maar eens de proef op de som. Stel je GOM (nog beter een meter op een GPS) op nul. Rij er 1000 km mee over openbare wegen en kijk dan wat de gemiddelde snelheid was.

In Duitsland kan je overigens die topsnelheid ook niet continu aanhouden over 1000 km. Je hebt er wel stukken waar het gaan met die banaan is (voor wie dat niet kan weerstaan) maar op bepaalde stukken, bochten, e.a. ligt de max. toegelaten snelheid er ver onder de 120 km/uur.
En die paar stukken in Europa waar het even kan zijn uiteraard niet relevant voor het grootste deel waar het gewoon niet kan.

En iedereen zijn ding uiteraard. Met een (in Zweden aangepaste) ICE Volvo (of andere merken) op Belgische autosnelwegen ook regelmatig topsnelheden boven de 200 km aangehouden. Persoonlijk vind ik daar geen fun aan want zeer vermoeiend voor de concentratie. Ik zou dat op de openbare weg geen 200 km aan een stuk kunnen volhouden, laat staan 1000, en ik heb toch wel wat circuit ervaring.
Niet conatant idd, maar in het weekend op de terugweg naar berlijn gewoon lange stukken kunnen rijden aan 150-165, tuurlijk gemiddelde zal dan op 140 of zo zitten, maar met de ev6 kun je sowieso ook sneller...

Voordeel toen was wel dat mijn vorige werkgever de laadkosten in heel europa betaalde, dat is nu niet het geval dus zal wel iets meer opletten aangeziem het verbruik op die snelheden richting de 35 gaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
FlyingGameGuy schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:40:
[...]

Ah dat bakje heb ik er ook in gedaan, goede aankoop :)
Verder heb ik nog een cover besteld voor het midden console. Daar blijven veel vinger afdrukken achter en je blijft dan poetsen.
Ik heb deze https://www.amazon.com/dp...0_TE_simp_item_image?th=1
Die kun je nog aanvullen met covers voor de zwarte onderdelen bij je deuren.
Ook besteld, wel de carbon variant, maar die is nog niet binnen, zal daar ook wel foto's van delen als de wagen ooit komt :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Hier worden de laadkosten binnen de EU nog altijd door de werkgever betaald en voor benzine binnen de BeNeLux.
Maar zoals gezegd: ieder zijn eigen instelling. Ik rij dus zelden harder dan 110 km/uur ook al zijn de kosten niet voor mij. En het is het gemiddelde dat telt tussen A en B om de tijd te berekenen om die afstand af te leggen en niet de topsnelheden die je af en toe tussen A en B gehaald hebt. Het enige wat die topsnelheden doen is de range gevoelig naar beneden halen waardoor je vroeger en langer moet laden.
Gaat er bij die snelheden op de openbare weg iets mis heb je zelden, hoe goed getraind in het besturen van een voertuig ook, nog voldoende reactietijd en/of uitwijkmogelijkheden om dat recht te zetten. Dat is het me gewoon niet waard om enkele minuten tijd te winnen.
Na vijf jaar e-Niro geeft die nu 99% ecorijden aan, 1% normaal en 0% sportief. Met de EV6 zal dat niet anders zijn. :)
De volgende eigenaar kan er maar zijn voordeel mee doen (accu nog op 100% SoH).

[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 04-04-2024 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
IvoB2 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:32:
Bij ons is het gemiddelde over 44.000 km rond de 68 km/u, wat ook het hogere verbruik verklaart. Dat heb ik berekend met behulp van aantal gereden km's en de tijd die het dashboard aangeeft (of dat alleen rijtijd is weet ik niet, maar dan zou de snelheid nog hoger uitvallen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Ja, verklaart veel.
O.a. ook waarom jouw gemiddeld verbruik veel hoger ligt dan dit van de gemiddelde EV gebruiker en geen referentie is noch dat de EV6 een "slechte" auto zou zijn wat betreft range/verbruik.
Eenmaal boven de 90/100 km/uur gaat het verbruik van een BEV drastisch omhoog.

[ Voor 87% gewijzigd door IvoB2 op 04-04-2024 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:51:
Eenmaal boven de 90/100 km/uur gaat het verbruik van een BEV drastisch omhoog.
Helaas, vraag me eigenlijk af of een transmissie(zoals op de Porsche Taycan) voor hogere snelheden daarmee zou kunnen helpen, in de Taycan is het natuurlijk voor de performance maar misschien kunnen ze het anders afstellen ofzo op termijn...

Das voor mij eigenlijk het grootste minpunt van ev's samen met koude temperaturen, efficiënte op hoge snelheid valt echt tegen, zelfs bij bv een Tesla.

Nu rij ik 200km woon-werk 2 dagen per week, en vaak met acc op 130...

En daarbuiten ook nog veel autostrade, maar we gaan zien wat het geeft.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 05:12
izzet3838 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:12:
[...]

Helaas, vraag me eigenlijk af of een transmissie(zoals op de Porsche Taycan) voor hogere snelheden daarmee zou kunnen helpen, in de Taycan is het natuurlijk voor de performance maar misschien kunnen ze het anders afstellen ofzo op termijn...
Verbruik is vooral een functie van luchtweerstand. Die neemt kwadratisch toe met de snelheid. Transmissie zal daar maar heel weinig aan kunnen veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-10 11:40

Bosmonster

*zucht*

[...]

Das voor mij eigenlijk het grootste minpunt van ev's samen met koude temperaturen, efficiënte op hoge snelheid valt echt tegen, zelfs bij bv een Tesla.

Nu rij ik 200km woon-werk 2 dagen per week, en vaak met acc op 130...

En daarbuiten ook nog veel autostrade, maar we gaan zien wat het geeft.
Even een grove berekening die je kunt hanteren voor snelheden en efficiency is simpelweg je snelheid kwadraat.

Bijvoorbeeld
100 km/u = 10000
130 km/u = 16900

Dus je verbruik van 100 naar 130 gaat met ongeveer 69% omhoog. Uiteraard slechts een indicatie, maar het geeft je een redelijk inzicht in het effect van snelheid op je verbruik.

Wil overigens niet zeggen dat je geen 130 moet rijden, doe ik zelf ook, als ik de range niet nodig heb. Voor de kosten maakt het mij niet zoveel uit, ik laad goedkoop thuis.

[ Voor 17% gewijzigd door Bosmonster op 04-04-2024 15:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Dat kan je toch niet menen?
Waarom heb je dan ooit in een auto met een verbrandingsmotor gereden? Dat is pas een toonbeeld van inefficiëntie. Het valt bij een ice alleen minder op omdat je dan in liters rekent (ipv KWh en een tank in no time terug kan volgooien met 500 tot 800 kWh waardoor de inefficiëntie minder opvalt).
Wanneer je met een ice 150-200 km per uur gaat rijden verbruikt hij veel meer da, 3,5 liter per 100 km.
Dat zal eerder in de buurt van de +200 kWh/100 km liggen. Iets wat zelfs de sportiefste en snelst gereden EV niet zal benaderen.
Wanneer er iets energie efficiënt kan benutten is het wel een elektromotor en niet een verbrandingsmotor.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 04-04-2024 16:03 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
De update van de EV6 is welkom, niet vanwege het uiterlijk, maar zodat dit forum weer een nieuwe bodem van informatiebehoefte krijgt - en ook de zinnigheid weer een beetje terugkomt. Het voelt momenteel wat uitgekouwd en ‘tot in den treure’ herhalen van user stories.

Ik weet het, dit is niet een nuttige bijdrage - maar meer een <zucht> van ‘ik mis iets van weleer’. Sorry.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09 08:24

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

*knip* op de man

[ Voor 96% gewijzigd door twain4me op 04-04-2024 18:56 ]

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusH777
Bosmonster schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:51:
[...]

Even een grove berekening die je kunt hanteren voor snelheden en efficiency is simpelweg je snelheid kwadraat.

Bijvoorbeeld
100 km/u = 10000
130 km/u = 16900

Dus je verbruik van 100 naar 130 gaat met ongeveer 69% omhoog. Uiteraard slechts een indicatie, maar het geeft je een redelijk inzicht in het effect van snelheid op je verbruik.

Wil overigens niet zeggen dat je geen 130 moet rijden, doe ik zelf ook, als ik de range niet nodig heb. Voor de kosten maakt het mij niet zoveel uit, ik laad goedkoop thuis.
+69% is je verbruik per minuut.
Per kilometer kun je ongeveer aanhouden: 10% sneller is 10% meer verbruik per km.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jugonoot04
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08-10 12:35
Heel herkenbaar. Ik lees het forum nog steeds vrijwel elke dag omdat ik niet op enig moment geconfronteerd wil worden met 200 gemiste berichten die ik dan toch weer moet doorakkeren. Maar ook hier dringende oproep om niet elk detail (zoals bijv. de V2L) helemaal uit te kauwen terwijl - laten we eerlijk zijn - het in feite een non-issue is. Of de zoekfunctie beter te gebruiken zodat niet voor de 10e keer dezelfde vraag wordt gesteld. Of gewoon de fucking manual te lezen voordat een vraag zomaar weer op het forum wordt gegooid. Kortom: een oproep om het forum echt de toegevoegde waarde te geven die het ooit had. Maar goed: is mijn mening en mocht de meerderheid een andere mening hebben dan ben ik democraat genoeg om dat te accepteren en voor mezelf te kiezen toch maar af te haken.
king_dude schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:16:
De update van de EV6 is welkom, niet vanwege het uiterlijk, maar zodat dit forum weer een nieuwe bodem van informatiebehoefte krijgt - en ook de zinnigheid weer een beetje terugkomt. Het voelt momenteel wat uitgekouwd en ‘tot in den treure’ herhalen van user stories.

Ik weet het, dit is niet een nuttige bijdrage - maar meer een <zucht> van ‘ik mis iets van weleer’. Sorry.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:34

Ja, vooral tijdens kamperen. Bij de meeste campings waar ik sta krijg je standaard 6A. Met extra bijbetalen is soms meer te krijgen.
Omdat ik sinds vorig jaar full electric kampeer met inductieplaat* is 6A weinig cq moet je wel erg oppassen dat de zekering niet springt. Daarvoor gebruik ik dan ook de V2L adapter: de EV6 kan de inductieplaat probleemloos van stroom voorzien bij het koken. Erg handig en zou die optie niet graag meer willen missen.

*eerder gebruikte ik gasflessen of benzinebranders op de camping. Maar elektrisch koken is toch wel veel fijner vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
marc4547 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:22:
[...]

Heb ik ook , overigens sinds nov 22 en 40 k kilometers geen enkel probleem gehad, behalve de versterker die het begaf maar gewoon uitgewisseld tijdens een kopje koffie.[Afbeelding] .
Na het wisselen van de accu en wellicht updates ook geen problemen meer gehad met te lage accuspanning in ruststand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
Phusebox schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:49:
[...]

Bij ons is het gemiddelde over 44.000 km rond de 68 km/u, wat ook het hogere verbruik verklaart. Dat heb ik berekend met behulp van aantal gereden km's en de tijd die het dashboard aangeeft (of dat alleen rijtijd is weet ik niet, maar dan zou de snelheid nog hoger uitvallen).
Precies, een behoorlijk hoog gebruik en vrij weinig accu range bij een gemiddelde snelheid van 68 km/h. is te verklaren. En dan nog de vraag hoe snel wordt geaccellereerd en hoe vaak wordt de rem gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
IvoB2 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:59:
[...]

Dat kan je toch niet menen?
Waarom heb je dan ooit in een auto met een verbrandingsmotor gereden? Dat is pas een toonbeeld van inefficiëntie. Het valt bij een ice alleen minder op omdat je dan in liters rekent (ipv KWh en een tank in no time terug kan volgooien met 500 tot 800 kWh waardoor de inefficiëntie minder opvalt).
Wanneer je met een ice 150-200 km per uur gaat rijden verbruikt hij veel meer da, 3,5 liter per 100 km.
Dat zal eerder in de buurt van de +200 kWh/100 km liggen. Iets wat zelfs de sportiefste en snelst gereden EV niet zal benaderen.
Wanneer er iets energie efficiënt kan benutten is het wel een elektromotor en niet een verbrandingsmotor.
Klopt helemaal. En dan neem je nog niet mee dat het produceren van 1 liter benzine ongeveer 6,5 kW aan stroom kost. Maar dat is indirect en merken we helemaal niet. Dan is het rendement helemaal om hard te huilen ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
Wiliyama schreef op donderdag 4 april 2024 @ 19:31:
[...]

Precies, een behoorlijk hoog gebruik en vrij weinig accu range bij een gemiddelde snelheid van 68 km/h. is te verklaren. En dan nog de vraag hoe snel wordt geaccentueerd en hoe vaak wordt de rem gebruikt?
Ik rem nagenoeg nooit. Optrekken doe ik normaal, niet super traag, maar ook niet vol gas. Maar goed er is genoeg over gezegd.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wiliyama

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMnI0f0EweKfw_P5sWtgPonqtV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ATRr9oN9KHuQ4Nw3rSEEHLHD.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JnpducqjviN1M6CgY38DJmrHcCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZII3kCawheHkAOGBXYHtNQy4.jpg?f=fotoalbum_large
Bijvoorbeeld romantisch met vriendinnetje afbakbroodjes met Dolce Gusto nuttigen in prachtig Belgisch bos. Gekoelde drank en etenswaren dag en nacht in compressor koelkast achter rechter voorzitting. Tijdens langere parkeer stops in brandende zon tijdens bezoek aan Spaans marktje, de V2L adapter gewoon ingeplugd en het binnenstopcontact blijft spanning houden. Dit zijn enkele voorbeelden. Het andere gebruik had ik al eerder vermeld. Heel persoonlijk natuurlijk. Ieder zijn ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiliyama
Phusebox schreef op donderdag 4 april 2024 @ 19:54:
[...]

Ik rem nagenoeg nooit. Optrekken doe ik normaal, niet super traag, maar ook niet vol gas. Maar goed er is genoeg over gezegd.
Het was een vraag. 68 Gemiddeld verklaard e.e.a. dus ik denk dat je geen zorgen meer hoeft te maken dat je accu niet in orde is. Maar wie ben ik?? Het is mijn gedachte. Hopelijk geeft het je wat meer rust wat de accu betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Jugonoot04 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 19:07:
Heel herkenbaar. Ik lees het forum nog steeds vrijwel elke dag omdat ik niet op enig moment geconfronteerd wil worden met 200 gemiste berichten die ik dan toch weer moet doorakkeren. Maar ook hier dringende oproep om niet elk detail (zoals bijv. de V2L) helemaal uit te kauwen terwijl - laten we eerlijk zijn - het in feite een non-issue is. Of de zoekfunctie beter te gebruiken zodat niet voor de 10e keer dezelfde vraag wordt gesteld. Of gewoon de fucking manual te lezen voordat een vraag zomaar weer op het forum wordt gegooid. Kortom: een oproep om het forum echt de toegevoegde waarde te geven die het ooit had. Maar goed: is mijn mening en mocht de meerderheid een andere mening hebben dan ben ik democraat genoeg om dat te accepteren en voor mezelf te kiezen toch maar af te haken.

[...]
Ik snap jullie deels, maar helaas is het nog grotendeels dezelfde wagen die 3 jaar geleden uitkwam, daardoor zijn er ook niet veel nieuwe onderwerpen en blijven dezelfde dingen terugkomen...

Die ene uodate per jaar voegt vaak ook weinig toe...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Laatst online: 09-10 14:55

The Wizard

Moderator Mobile
izzet3838 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:53:
[...]

De USB-C poorten in de EV6 ondersteunen PD, exacte vermogen weet ik niet, heb ik nog niet gemeten. Ik laad mijn werklaptop heel vaak op deze manier op, en gaat vlot genoeg. Zal tussen de 40 en 65 watt zijn vermoed ik. Zal nog eens kijken welke voltages gebruikt worden, als ik mijn tester weer terug kan vinden…

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdRain
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-10 09:30
The Wizard schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 07:04:
[...]

De USB-C poorten in de EV6 ondersteunen PD, exacte vermogen weet ik niet, heb ik nog niet gemeten. Ik laad mijn werklaptop heel vaak op deze manier op, en gaat vlot genoeg. Zal tussen de 40 en 65 watt zijn vermoed ik. Zal nog eens kijken welke voltages gebruikt worden, als ik mijn tester weer terug kan vinden…
Ik doe een voorspelling: voltage is 5V 8)
Alle gekheid, 't is meer dan 40W, 65 zou best kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Franciesco schreef op donderdag 4 april 2024 @ 19:19:
[...]

Ja, vooral tijdens kamperen. Bij de meeste campings waar ik sta krijg je standaard 6A. Met extra bijbetalen is soms meer te krijgen.
Omdat ik sinds vorig jaar full electric kampeer met inductieplaat* is 6A weinig cq moet je wel erg oppassen dat de zekering niet springt. Daarvoor gebruik ik dan ook de V2L adapter: de EV6 kan de inductieplaat probleemloos van stroom voorzien bij het koken. Erg handig en zou die optie niet graag meer willen missen.

*eerder gebruikte ik gasflessen of benzinebranders op de camping. Maar elektrisch koken is toch wel veel fijner vind ik.
Da's eigenlijk wel geniaal, inductie koken vanuit de auto. Wat voor plaat heb je hiervoor, en hoeveel prik trekt ie uit de auto? Wij waren aan het kijken om onze gasplaat te vervangen, maar inductie scheelt natuurlijk wel een gasfles in de auto.

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
In bv. de Ikea koop je voor een prikje een losse inductieplaat met één of twee elementen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiliyama
Bra-Jo schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:11:
[...]

Da's eigenlijk wel geniaal, inductie koken vanuit de auto. Wat voor plaat heb je hiervoor, en hoeveel prik trekt ie uit de auto? Wij waren aan het kijken om onze gasplaat te vervangen, maar inductie scheelt natuurlijk wel een gasfles in de auto.
Elke 1 of 2 pits plaat kun je gebruiken. Bijvoorbeeld van Aldi of Lidl. Gebruikt zo weinig stroom omdat die zelden op vol vermogen staat en ook kortstondig gebruikt wordt. Wekenlang gebruiken is geen probleem. Je merkt het vrijwel niet aan de accu stand. Idem voor airfryer. 10 minuten 150 Watt. Reken maar uit. 1 kW 7x iets bakken. Waterkoker idem. En als het snachts koud is, blaaskacheltje in de tent. Succes!

[ Voor 4% gewijzigd door Wiliyama op 05-04-2024 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:34
Bra-Jo schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:11:
[...]

Zelf heb ik die van de LIDL (2 pits inductie)

https://www.lidl.nl/p/sil...uctiekookplaat/p100371731

Koken kost zoals al opgemerkt niet heel veel energie. Thuis is dat met normaal (niet zeer uitgebreid) koken hooguit 0,5kWh. Op de camping is dat niet meer. Dus voor een netto ca 73kWh batterij zoals mijn EV6 heeft stelt dat niet veel voor.

Met 2 pitten moet je iets meer plannen hoe je gerechten maakt, maar dat lukt ons prima. Een laagje water aan de kook houden werkt vaak ook goed door de pan bovenop een andere hete pan te zetten. En/of met een klein oventje of hooimadam (https://www.hooimadam.com/) er bij krijg je extra mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
ColdRain schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 08:16:
[...]

Ik doe een voorspelling: voltage is 5V 8)
Alle gekheid, 't is meer dan 40W, 65 zou best kunnen.
Ff op google gekeken en volgens de mensen op reddit zijn ze 27W.

Niks geks maar wel veel beter als ik had verwacht.

Pagina: 1 ... 357 ... 448 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic