Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07:19
De vertraging is wat de remlichten inschakelt, alseen AWD op regen 1 meer dan de wettelijke grenswaarde vertraagd moeten de remlichten aan gaan.
Bij een RWD is het mogelijk (nee, zeer waarschijnlijk) dat de vertraging bij regen 1 minder dan de grenswaarde is.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-10 20:43
Bogey555 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:26:
[...]

Dan zal je waarschijnlijk gelijk hebben dat de single motor versies anders zijn. Ik heb het gisteren nog eens getest en bij de GT branden de remlichten al vanaf regen stand 1 bij het lossen van het stroompedaal.
Staat 'AUTO' dan wel uit?

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:30
Dat remlicht met HDA aan en een dalende weg is toch absurd.
En na 2 jaar nog geen fix ervoor?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo132
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-08 12:46
HansAuutB schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:08:
[...]

Beetje mierenneuken, als je downhill gaat en niet wil versnellen moet je in een ICE toch ook op de rem drukken? En dan zullen de remlichten ook oplichten.

Als je in het filmpje kijkt zie je andere auto’s ook hun remlichten aan gaan op die delen OF je ziet ze duidelijk accelereren doordat ze downhill gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
  • Laatst online: 09-10 16:20
DaMenaz schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:50:
[...]

Staat 'AUTO' dan wel uit?
Volgens mij heb ik "auto" nog nooit aan gehad maar ik zal straks eens kijken voor de zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Polo132 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:22:
[...]

Beetje mierenneuken, als je downhill gaat en niet wil versnellen moet je in een ICE toch ook op de rem drukken? En dan zullen de remlichten ook oplichten.

Als je in het filmpje kijkt zie je andere auto’s ook hun remlichten aan gaan op die delen OF je ziet ze duidelijk accelereren doordat ze downhill gaan.
Ik hoop dat als je serieus downhill gaat in een ICE dat je dan vooral afremt op de motor door een lage versnelling te kiezen. Dan doen je remmen ook nog wat als je ze nodig hebt.

Dat gezegd hebbende: dan vertraagt de auto wel maar zie je geen remlichten. Wat niet ideaal is.
Dus een EV met remlichten aan als ie afremt op de motor is zo gek nog niet _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door macfocus op 19-03-2024 20:08 . Reden: Typo's ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Zit hier toevallig bij de KIA dealer (nu na niet toevallig maar voor onderhoud).
Alle nieuw te leveren EV6 zouden een andere ICCU unit krijgen waarmee de problemen uit het verleden..... tot het verleden zouden moeten behoren. Voor de rest is er, toch in België een terugroepactie gepland.

@izzet3838 : forest green idd niet meer verkrijgbaar indien je nu nog een bestelling plaatst. Hier staan er wel nog twee op stock. Dus gewoon bestellen en wegwezen. Wel Earth editie met trekhaak. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KGGwojeenj4OakLbvlZxaNwsrSo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f7fmSLJkYUUdDqabj6CChAMW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZuuW6vJmUcyk6ppBTGB8nd-0ON0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w9QnylGG9MJjJNVPtWSVHQPY.jpg?f=fotoalbum_large

En om het over een andere discussie binnen dit topic te hebben, de V2L.
Nog eens nagevraagd en volgens de dealer zou alleen de Earth en de GT-line de V2L functie hebben.
Bij de lagere modellen die dat niet aan boord hebben zou je, zelfs als je los een geschikte adapter in de laadpoort achteraan steekt, geen stroom kunnen terugleveren omdat de onboard omvormer dat niet ondersteunt.

Off topic: de e-Niro MY2019 - 71000 km zijn accu had nog een SoH van 100%. _/-\o_

[ Voor 84% gewijzigd door IvoB2 op 19-03-2024 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:51
IvoB2 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:34:
Zit hier toevallig bij de KIA dealer (nu na niet toevallig maar voor onderhoud).
Alle nieuw te leveren EV6 zouden een andere ICCU unit krijgen waarmee de problemen uit het verleden..... tot het verleden zouden moeten behoren. Voor de rest is er, toch in België een terugroepactie gepland.

@izzet3838 : forest green idd niet meer verkrijgbaar indien je nu nog een bestelling plaatst. Hier staan er wel nog twee op stock. Dus gewoon bestellen en wegwezen. Wel Earth editie met trekhaak. :)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja heb er toen echt bij 2 dealers specifiek naar gevraagd, maar ik moest een business plus hebben de earth was te duur, en de business plus heeft bijna al de opties van de earth en is goedkoper dan een air met warmtepomp...

Maar goed ben ook wel blij met mijn keuze voor yacht blue, al blijft deze ook echt mooi...

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Laatst online: 03-10 11:32
Polo132 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:22:
[...]

Dat is geen mierenneuker, dat is wel het persoonlijk maken. Als je bijvoorbeeld op een licht hellende snelweg rijdt op ACC en de snelheid veranderd niet, dan mogen de remlichten niet constant gaan branden. Dat is zeer irritant voor achterop komend verkeer. Andere auto s remmen namelijk niet in diezelfde situatie. Niemand verwacht dat. Je hebt gelijk als je een stijle helling afrijdt, ja dan moet je remmen of de auto remt. De auto achter jou remt ook bij. Die verwacht dat ook. Dat is normaal. Dus de lichten gaan niet branden omdat de snelheid verminderd maar op het moment dat de motor energie gaat terugleveren aan de accu. Ergens tussen de -1 en -3. Het gebeurt alleen op ACC. Op alle andere standen gebeurt het niet en gaan de remlichten alleen branden als het stroompedaal helemaal
losgelaten wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door Wiliyama op 20-03-2024 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
HansAuutB schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:08:
[...]

Ja, heel irritant. Snelheid veranderd niet en toch gaan ze branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Wiliyama schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:13:
[...]

Dat is geen mierenneuker, dat is wel het persoonlijk maken. Als je bijvoorbeeld op een licht hellende snelweg rijdt op ACC en de snelheid veranderd niet, dan mogen de remlichten niet constant gaan branden. Dat is zeer irritant voor achterop komend verkeer. Andere auto s remmen namelijk niet in diezelfde situatie. Niemand verwacht dat. Je hebt gelijk als je een stijle helling afrijdt, ja dan moet je remmen of de auto remt......
Het zal mij aan m'n derriere oxyderen of mensen achter mij erop rekenen of niet!
Ze horen voldoende afstand te houden, en als het oplichten van de remlichten ze irriteert, kunnen ze me ook (veilig!) inhalen.
Als de remlichten onder die omstandigheden 'constant branden' is kennelijk de helling dermate steil dat er wel degelijk af en toe geremd zou moeten worden (bij de aangehouden snelheid), dus wanneer ik met het 'bespelen' van het stroompedaal mijn snelheid voldoende onder controle kan houden, lukt dat een ICE auto al niet meer zonder echt te remmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:04:
maar ik moest een business plus hebben de earth was te duur,
Idd, 55K met de kortingen eraf. :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:02

d0s

sssst

Vandaag eerste keer een langere rit gehad met de Light Edition. Zo'n 260km voornamelijk snelweg gereden. 110 op cruisecontrol en dat geeft een gemiddeld verbruik van 16,6kw/100km. Omgerekend zo'n 350km range.

Best tevreden mee :)

Werd vandaag ook gebeld door de dealer hoe de EV6 tot nu toe bevalt. Ik heb het trillen op de snelweg genoemd maar ook aangegeven dat het al minder is dan het begin. Ik moet het zoals al verwacht tot 1000km in de gaten houden en het wordt volgens de dealer inderdaad veroorzaakt door het lange stil staan.

Zoals al een aantal andere users hier heb ik:

- Emblemen + zilveren lijsten zwart laten wrappen
- Zij knipperlichten smoke smoke laten wrappen. Nu zelfde kleur als de lichtbalk achter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxaTyjl0Vb9wbOGCjnGKrwUABhI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JZRDm8P8cRf4rSXY8dkC8eMW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BaP3YWIn8-czaK6_DnavMVl89jg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5JRpHhCtBfgiknzmZnT0wmnX.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:49
IvoB2 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:34:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En om het over een andere discussie binnen dit topic te hebben, de V2L.
Nog eens nagevraagd en volgens de dealer zou alleen de Earth en de GT-line de V2L functie hebben.
Bij de lagere modellen die dat niet aan boord hebben zou je, zelfs als je los een geschikte adapter in de laadpoort achteraan steekt, geen stroom kunnen terugleveren omdat de onboard omvormer dat niet ondersteunt.

Off topic: de e-Niro MY2019 - 71000 km zijn accu had nog een SoH van 100%. _/-\o_
Ik kan je vertellen dat wat jou dealer verteld niet klopt.
Sinds deze week in het bezit van een light, zonder V2L. V2L adapter bij aangeschaft en hij werkt 100% goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hieperdepiep schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 17:51:
Ik kan je vertellen dat wat jou dealer verteld niet klopt.
Sinds deze week in het bezit van een light, zonder V2L. V2L adapter bij aangeschaft en hij werkt 100% goed.
Spijtig dat ik het nu pas verneem.
Had ik het eerder vernomen had ik 'm ermee geconfronteerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 18:11:
[...]

Spijtig dat ik het nu pas verneem.
Had ik het eerder vernomen had ik 'm ermee geconfronteerd. :)
Meen wel ergens gelezen te hebben dat het voltage of zo lager is als je de v2l optie niet hebt, maar heb dat nooit gecheckt.

Voor mij persoonlijk is vooral het stopcontact op de achterbank handig aangezien ik die buiten niet kan gebruiken tijdens het laden.

Maar moest ik voor 50 euro een v2l adapter vinden zou ik het wel doen, maar ca 200 euro ga ik er niet uit halen denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Nou @Hieperdepiep zou je dan uit eigen ervaring kunnen vertellen of er:
- Bij een lagere versie een stopcontact met 3,6 kW onder de achterbank zit.
- Hoeveel kW er via de adapter aan de laadpoort nu daadwerkelijk geleverd wordt.

Zelf zou ik ook geen extra geld uitgeven aan zo'n adapter.
Het enige nuttige dat ik kan bedenken aan zo'n 3,6 kW 230V outlet is dat ik dan ter plekke de auto zou kunnen stofzuigen via zijn eigen stopcontact. Maar met een stopcontact onder de achterbank heb je dan ook geen adapter nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polo132
IvoB2 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:01:
Nou @Hieperdepiep zou je dan uit eigen ervaring kunnen vertellen of er:
- Bij een lagere versie een stopcontact met 3,6 kW onder de achterbank zit.
- Hoeveel kW er via de adapter aan de laadpoort nu daadwerkelijk geleverd wordt.

Zelf zou ik ook geen extra geld uitgeven aan zo'n adapter.
Het enige nuttige dat ik kan bedenken aan zo'n 3,6 kW 230V outlet is dat ik dan ter plekke de auto zou kunnen stofzuigen via zijn eigen stopcontact. Maar met een stopcontact onder de achterbank heb je dan ook geen adapter nodig.
Volgens mij heb je de vraag recentelijk ook gesteld of gereageerd op een comment hier over. Nee ze hebben geen stopcontact en worden niet standaard geleverd met de adapter. Maar als je de adapter koopt kan je die gewoon gebruiken op laadpoort. Die werkt dus op alle versies. Er is destijds ook gelinkt naar een 3rd party adapter die een stuk goedkoper is.

Of een editie het stopcontact heeft en de adapter standaard wordt meegeleverd staat ook gewoon in de brochure. De adapter is vooral bedoeld voor activiteiten als kamperen en het opladen van apparatuur zoals e bikes etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Polo132 op 19-03-2024 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Polo132 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:07:
Of een editie het stopcontact heeft en de adapter standaard wordt meegeleverd staat ook gewoon in de brochure. De adapter is vooral bedoeld voor activiteiten als kamperen en het opladen van apparatuur zoals e bikes etc.
Dat de Earth en de GT-line standaard een V2L adapter hebben en de andere versies niet was idd duidelijk en dat was de vraag niet.
De dealer stelt dat op de versies waar een V2L adapter is op bijgeleverd men ook niet van V2L kan gebruik maken. Dat wordt dan tegengesproken door een gebruiker. Dat antwoord is dan ook al duidelijk.
Vervolgens werd, niet door mij, dan de bijkomende vraag gesteld of uit de versies waar standaard geen V2L werd bijgeleverd er evenveel vermogen geleverd wordt dan bij de versies waar dit wel standaard is.
Daar werd nog geen gebruikersbevestiging over gegeven.

Overigens wel een rare werkwijze van KIA (mijn mening) om op alle versies V2L te voorzien en op versies waar standaard geen V2L adapter werd bijgeleverd geen stopcontact onder de achterbank te voorzien.
Dat kan de prijs nu niet maken. Lijkt me eerder ingewikkeld om voor bepaalde versies wel een stopcontact te monteren en bij anderen niet (wat bij de adapter niet speelt).
Bij de oude e-Niro werd er al een stopcontact (weliswaar met maar 200W) onder de achterbank voorzien.
Benieuwd of ze bij de Niro EV met V2L dan nu wel een stopcontact onder de achterbank voorzien en bij de versies zonder standaard adapter dat dan gaan weglaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neel
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:21
ThatGuy2303 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:24:
[...]

Waar kun je dit instellen? Net even zitten zoeken in de instellingen in de auto, maar niet kunnen vinden.
Zag daarstraks toevallig dat het niet nodig is om op manueel reset te zetten.
Via de menuknop op stuur naast cruisecontrol Kan je steeds verbruik huidige rit, verbruik vanaf laadbeurt en totaal verbruik overall zien.
(Ik rijd er sinds augustus 2023 mee, heb zuinigste maanden dus nog tegoed en zit nu na ruim 17000 km op gemiddeld verbruik van 20,3. Merendeel van km is over snelweg 125 km/h, i-pedal op secundaire wegen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

neel schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:35:
[...]

Zag daarstraks toevallig dat het niet nodig is om op manueel reset te zetten.
Via de menuknop op stuur naast cruisecontrol Kan je steeds verbruik huidige rit, verbruik vanaf laadbeurt en totaal verbruik overall zien.
(Ik rijd er sinds augustus 2023 mee, heb zuinigste maanden dus nog tegoed en zit nu na ruim 17000 km op gemiddeld verbruik van 20,3. Merendeel van km is over snelweg 125 km/h, i-pedal op secundaire wegen)
Klopt, maar deze functie regelt welke gemiddelde je onder in de verbuiksbalk ziet. Best fijn dat die info aanpasbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
Peter-036 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:58:
[...]

Het zal mij aan m'n derriere oxyderen of mensen achter mij erop rekenen of niet!
Ze horen voldoende afstand te houden, en als het oplichten van de remlichten ze irriteert, kunnen ze me ook (veilig!) inhalen.
Als de remlichten onder die omstandigheden 'constant branden' is kennelijk de helling dermate steil dat er wel degelijk af en toe geremd zou moeten worden (bij de aangehouden snelheid), dus wanneer ik met het 'bespelen' van het stroompedaal mijn snelheid voldoende onder controle kan houden, lukt dat een ICE auto al niet meer zonder echt te remmen.
Fijn voor jou Peter dat je geen moeite hebt met een roestende achterkant. Het gaat hier om een technische zaak, en wel dat de remlichten op een lichte, en geen stijle snelweg helling, gaan branden als de ACC is ingeschakeld en niet op alle andere standen onder dezelfde omstandigheden. Dat is op zijn minst toch vreemd of vind je ook niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiliyama
izzet3838 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 18:54:
[...]

Meen wel ergens gelezen te hebben dat het voltage of zo lager is als je de v2l optie niet hebt, maar heb dat nooit gecheckt.

Voor mij persoonlijk is vooral het stopcontact op de achterbank handig aangezien ik die buiten niet kan gebruiken tijdens het laden.

Maar moest ik voor 50 euro een v2l adapter vinden zou ik het wel doen, maar ca 200 euro ga ik er niet uit halen denk ik...
Kijk eens op eBay. Veel aanbiedingen van V2L adapters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Wiliyama schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 00:15:
[...]

Fijn voor jou Peter dat je geen moeite hebt met een roestende achterkant. Het gaat hier om een technische zaak, en wel dat de remlichten op een lichte, en geen stijle snelweg helling, gaan branden als de ACC is ingeschakeld en niet op alle andere standen onder dezelfde omstandigheden. Dat is op zijn minst toch vreemd of vind je ook niet?
Nee, opnieuw, dat is een wettelijke eis op basis van de daadwerkelijke vertraging op dat moment, dus dat vind ik niet vreemd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bogey555
Peter-036 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:54:
[...]

Nee, opnieuw, dat is een wettelijke eis op basis van de daadwerkelijke vertraging op dat moment, dus dat vind ik niet vreemd!
Ik kan je voor een stuk volgen maar dat van die wettelijke eis zou ik wel eens willen zien. Mijn GT remt in regen 1 echt niet zoveel af als een ICE op de motor. Dus als dat werkelijk vastgelegd is zou ik die wettelijke vertragingsnormen om de remlichten te activeren wel eens willen zien. En vooral ook hoe het met andere merken zit. Ik heb nog geen Tesla's gezien die constant met de remlichten aanrijden.

Wat een ander ervan denkt kan inderdaad niet belangrijk zijn maar ik krijg regelmatig commentaar dat ik constant op de rem sta terwijl ik eigenlijk gewoon anticipeer op wat er voor mij is door het stroompedaal te lossen met minimale vertraging in regen 1. Ik zou het eigenlijk eens moeten filmen maar ik weet niet zeker of je dan de vertraging kan inschatten, maar het is gewoon belachelijk. Lichtjes lossen van de pedaal is genoeg.
Ik doe exact hetzelfde bij mijn ICE en dat is ook hoe ze al jaren prediken dat je zou moeten rijden. Anticiperen i.p.v. remmen. Ik kan me wel voorstellen als meer mensen rondrijden met een elek auto dat de verwachtingen veranderen en dat minder mensen problemen hebben met die flikkerende kerstboom want dan hebben alle auto's dat.

Nu iedereen zal dat wel een beetje anders aanvoelen, dat is net als die pling bij achteruit rijden... de meningen zijn daar ook verdeeld :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-10 11:40

Bosmonster

*zucht*

Bogey555 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:21:
[...]

Ik kan je voor een stuk volgen maar dat van die wettelijke eis zou ik wel eens willen zien. Mijn GT remt in regen 1 echt niet zoveel af als een ICE op de motor. Dus als dat werkelijk vastgelegd is zou ik die wettelijke vertragingsnormen om de remlichten te activeren wel eens willen zien. En vooral ook hoe het met andere merken zit. Ik heb nog geen Tesla's gezien die constant met de remlichten aanrijden.

Wat een ander ervan denkt kan inderdaad niet belangrijk zijn maar ik krijg regelmatig commentaar dat ik constant op de rem sta terwijl ik eigenlijk gewoon anticipeer op wat er voor mij is door het stroompedaal te lossen met minimale vertraging in regen 1. Ik zou het eigenlijk eens moeten filmen maar ik weet niet zeker of je dan de vertraging kan inschatten, maar het is gewoon belachelijk. Lichtjes lossen van de pedaal is genoeg.
Ik doe exact hetzelfde bij mijn ICE en dat is ook hoe ze al jaren prediken dat je zou moeten rijden. Anticiperen i.p.v. remmen. Ik kan me wel voorstellen als meer mensen rondrijden met een elek auto dat de verwachtingen veranderen en dat minder mensen problemen hebben met die flikkerende kerstboom want dan hebben alle auto's dat.

Nu iedereen zal dat wel een beetje anders aanvoelen, dat is net als die pling bij achteruit rijden... de meningen zijn daar ook verdeeld :*)
Het is allemaal gebaseerd op afremsnelheid. Zelfs in de Tesla. (of in de praktijk waarschijnlijk meer de kracht op de electromotor).

https://www.tesla.com/own...ou%20are%20slowing%20down.

Mogelijk kunnen de instellingen wel verschillen per merk.

Probleem met de KIA was dat het niet afremsnelheidafhankelijk (scrabble?) was, maar puur of je je pedaal los had. Dit is opgelost.

Lang verhaal kort, of je remlichten branden hangt dus af van je regenmode, hoe hard je rijdt en hoe ver je je voet van het pedaal haalt.

Mijn persoonlijk ervaring met Mode 2 (mijn persoonlijke voorkeur) is dat de remlichten branden als ik mn voet echt bijna volledig eraf haal bij aanzienlijke snelheden.

edit: Mode 1 zou helemaal geen remlichten moeten geven voor zover bekend, tenzij je misschien nog oude software hebt. "Lichtjes los van pedaal in mode 1" een remlicht betekent dat je gewoon een kapotte KIA hebt. Of overdrijft.

[ Voor 8% gewijzigd door Bosmonster op 20-03-2024 09:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
De wetgeving schrijft voor: wanneer de vertraging meer is dan 1.3 m/s² moeten de remlichten gaan branden

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
Bosmonster schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:32:
[...]

Het is allemaal gebaseerd op afremsnelheid. Zelfs in de Tesla. (of in de praktijk waarschijnlijk meer de kracht op de electromotor).

https://www.tesla.com/own...ou%20are%20slowing%20down.

Mogelijk kunnen de instellingen wel verschillen per merk.

Probleem met de KIA was dat het niet afremsnelheidafhankelijk (scrabble?) was, maar puur of je je pedaal los had. Dit is opgelost.

Lang verhaal kort, of je remlichten branden hangt dus af van je regenmode, hoe hard je rijdt en hoe ver je je voet van het pedaal haalt.

Mijn persoonlijk ervaring met Mode 2 (mijn persoonlijke voorkeur) is dat de remlichten branden als ik mn voet echt bijna volledig eraf haal bij aanzienlijke snelheden.
Wel moest de mijne dat doen was ik heel tevreden :) Ik heb alle updates gehad volgens de garage dus dan kan het daar al niet aan liggen. Zou wel eens de resultaten van andere AWD en GT rijders willen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
Solarman schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:39:
De wetgeving schrijft voor: wanneer de vertraging meer is dan 1.3 m/s² moeten de remlichten gaan branden
Dankje voor de info maar ik moet eerlijk zijn dat zegt me niet zoveel... per m/s2... wat moet ik me daarbij voorstellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
Misschien vind je hier de gezochte formule:
https://www.mrchadd.nl/ac...traging-remtijd-en-remweg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bogey555
Bedankt, interessante info :)

Edit: Er spelen inderdaad nogal wat factoren mee. Het feit dat mijn GT een stuk zwaarder is dan de AWD kan ook al schelen.

[ Voor 17% gewijzigd door Bogey555 op 20-03-2024 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Bogey555 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:51:
[...]

Edit: Er spelen inderdaad nogal wat factoren mee. Het feit dat mijn GT een stuk zwaarder is dan de AWD kan ook al schelen.
Beiden iets van 2100 KG leeg toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
[...]

Het gewicht speelt niet mee voor een vaste remvertraging.
Stel even dat de remlichten moeten oplichten bij 1,3m/s², er is dan bij een vertraging van 1,3 m/s² alleen een grotere remkracht nodig bij een hoger gewicht.

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
Bosmonster schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:01:
[...]

Beiden iets van 2100 KG leeg toch?
Volgens wat ik zo kan zien zit de AWD aan +-2000kg en de GT aan 2100kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
Solarman schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:09:
[...]

Het gewicht speelt niet mee voor een vaste remvertraging.
Stel even dat de remlichten moeten oplichten bij 1,3m/s², er is dan bij een vertraging van 1,3 m/s² alleen een grotere remkracht nodig bij een hoger gewicht.
De remvertraging is inderdaad de remkracht gedeeld door de massa. De remkracht is dus gewoon hoger voor dezelfde vertraging. Mmm geen idee hoe die 1.3m/s2 zou moeten aanvoelen maar bij mij is het echt niks voor de remlichten aangaan. Een cm misschien max van de pedaal lossen op regen 1 en het is al prijs. Op regen 0 branden ze niet maar dat voelt wat raar. De auto vertraagt dan echt bijna niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-10 08:16
izzet3838 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 18:54:
[...]
Hou er rekening mee dat ook het stopcontact onder de achterbank niet werkt als je aan het laden bent. Zie ook
ArmyOfQueens in "Het grote Kia EV6 topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
grotegok schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 20:18:
[...]

Met mijn EV6 heb ik een extra omzetter van V2L naar V2G gebouwd. Werkt prima alleen ongeveer 10% extra omzet verlies en dat is best fors.
Leuk experiment, gebruik het eigenlijk niet meer nu ik een thuisbatterij heb gebouwd.
Bied je de omzetter toevallig te koop aan?

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex86
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-10 14:19
Heeft iemand toevallig ervaring met het gebruiken van de Tesla Granny Charger op een ev6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10 13:36
[...]

Hier een video van technically Jeff over de fix voor de remlichten. Blijkbaar gingen de remlichten niet echt aan in i-pedal mode en is het nu gewijzigd.
YouTube: IMPORTANT Kia EV6 Safety Update Fixes Brake Lights! Service Campaign...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdRain
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-10 09:30
GHorsie schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 20:03:
[...]

Hier een video van technically Jeff over de fix voor de remlichten. Blijkbaar gingen de remlichten niet echt aan in i-pedal mode en is het nu gewijzigd.
YouTube: IMPORTANT Kia EV6 Safety Update Fixes Brake Lights! Service Campaign...
Dat is de beruchte SC273 of i-Pedal update. Is hier al meermaals voorbij gekomen. In ondermeer de VS is die update al 'n half jaar uit. Maar omdat je met een EV6 zelden naar de garage moet voor onderhoud zijn er velen die die update nog niet hebben. Ik ook niet overigens, overmorgen pas, en dan ook de ICCU update en misschien al een afspraak (kunnen/mogen) vastleggen voor die ICCU recall.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GHorsie
ColdRain schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 20:22:
[...]

Dat is de beruchte SC273 of i-Pedal update. Is hier al meermaals voorbij gekomen. In ondermeer de VS is die update al 'n half jaar uit. Maar omdat je met een EV6 zelden naar de garage moet voor onderhoud zijn er velen die die update nog niet hebben. Ik ook niet overigens, overmorgen pas, en dan ook de ICCU update en misschien al een afspraak (kunnen/mogen) vastleggen voor die ICCU recall.
Klopt, ik gaf de link ook omdat in die video getoond wordt wanneer het remlicht aangaat.

Overigens moet je volgens mij elke 30.000 km naar de dealer voor onderhoud anders verlies je je garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdRain
GHorsie schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 20:59:
Overigens moet je volgens mij elke 30.000 km naar de dealer voor onderhoud anders verlies je je garantie.
Ik zit op ongeveer 16500 (20k/jaar) maar ik heb onlangs een contract afgesloten waarmee ik om de ongeveer 15k ook kan langs gaan (checkup & updates) en tussendoor eventueel ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Br
  • Registratie: Juli 2019
Bij Van Mossel in België is het verplicht om de 15000km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
GHorsie schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 20:59:
Ik dacht dat het bij KIA, afhankelijk van het model, om de x km was en wanneer je dat niet haalt binnen een jaar minstens één keer per jaar? Is die laatste verplichting er dan niet meer voor de EV6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdRain
IvoB2 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 22:07:
[...]

Ik dacht dat het bij KIA, afhankelijk van het model, om de x km was en wanneer je dat niet haalt binnen een jaar minstens één keer per jaar? Is die laatste verplichting er dan niet meer voor de EV6?
Mjaaah, 'k denk dat je gelijk hebt, ofwel om de 30k (EV6) of 1x per jaar. Bij onze Ioniq (1, dus die 28 kWh) is het ook nog minstens om de 15k OF 1x per jaar.
Vermoedelijk gaan we om de 50k of 5j nog meemaken ... lijkt me 'n logische evolutie in BEV land. En wat ik ook al >10j beweer, bye bye "klassieke onderhoudsgarage".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flips
  • Laatst online: 09-10 20:53
Een vraagje aan de gebruikers van de tibber slim laden app. Bij mij werkt deze niet meer sinds ze 2 weken geleden de nieuwe update erop hebben gezet. Hebben jullie dat ook? Voorheen werkte het feilloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-10 22:08
Flips schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 22:32:
Een vraagje aan de gebruikers van de tibber slim laden app. Bij mij werkt deze niet meer sinds ze 2 weken geleden de nieuwe update erop hebben gezet. Hebben jullie dat ook? Voorheen werkte het feilloos
Werkt het niet meer of is de token verlopen en moet je gewoon een keer opnieuw inloggen (met je kia account)? Jedlix gaf een paar dagen terug aan dat de token niet meer geldig was en opnieuw inloggen dat verhelpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

ColdRain schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 22:17:
[...]

Mjaaah, 'k denk dat je gelijk hebt, ofwel om de 30k (EV6) of 1x per jaar. Bij onze Ioniq (1, dus die 28 kWh) is het ook nog minstens om de 15k OF 1x per jaar.
Vermoedelijk gaan we om de 50k of 5j nog meemaken ... lijkt me 'n logische evolutie in BEV land. En wat ik ook al >10j beweer, bye bye "klassieke onderhoudsgarage".
De dealer gaf bij aflevering vorige week expliciet 30k aan voor het eerste onderhoud. Geen termijn verder, dus dat kan dus zomaar pas over 2 jaar zijn. Bij de Niro hiervoor was het nog 15k of 1 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 05:12
ColdRain schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 22:17:
[...]

Ik denk dat de onderhoudsintervallen bij de meer traditionele fabrikanten de laatste doodstuipen zijn van deze melkkoe ten gunste van de merkdealers. Tesla heeft in ieder geval sinds de Model 3 helemaal geen standaard onderhoudsintervallen meer (en met 4.5jaar en 85k km heb ik ze ook totaal niet gemist, enige euvel was een 12v accu die buiten specs begon te vallen en onder garantie is vervangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
anboni schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 00:04:
[...]

Ik denk dat de onderhoudsintervallen bij de meer traditionele fabrikanten de laatste doodstuipen zijn van deze melkkoe ten gunste van de merkdealers. Tesla heeft in ieder geval sinds de Model 3 helemaal geen standaard onderhoudsintervallen meer (en met 4.5jaar en 85k km heb ik ze ook totaal niet gemist, enige euvel was een 12v accu die buiten specs begon te vallen en onder garantie is vervangen)
Bij Tesla moet je dan niet op onderhoud, bij een lease bv?
Nu oke, ze zullen de checks wel doen als je bv remmen gaat latem vervamgen ofzo, dus dan zul je na een paar jaar wel langsgaan.

Ik was zo eens bij byd, en vroeg dan ad verkoper wat ze deden tijdens een onderhoudsbeurt, die zei toen:
Ja alles nakijken en de vloeistoffen bijvullen.

Vloeistoffen was dus ruitenwisservloeistof, ik heb 2 linkerhanden maar die kan ik zelf ook wel bijvullen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:20
Om de 30k of 2 jaar. Whatever comes first.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MShm1kwRLZzD8P0HIlPMinm7NOc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pnQDPrOM6lQd9v2Qt0Aw3Bus.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 82% gewijzigd door Phusebox op 21-03-2024 05:32 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:18
Heb nog nooit hoeven inloggen na mijn eerste bezoek om de auto op te halen, nov 2022. En nu vraagt de Kia connect om een wachtwoord . Weet zeker dat ik het goede gebruik, zijn er meer mensen die er niet in komen of is de server plat?

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flips
  • Laatst online: 09-10 20:53
xxander968 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 22:54:
[...]

Werkt het niet meer of is de token verlopen en moet je gewoon een keer opnieuw inloggen (met je kia account)? Jedlix gaf een paar dagen terug aan dat de token niet meer geldig was en opnieuw inloggen dat verhelpt.
Ik heb al opnieuw ingelogd en er is wel contact tussen de tibber app en de auto. Het automatisch laden bij tibber werkt simpelweg niet meer sinds de nieuwe slimladen app live is gegaan. Tibber is ermee bezig maar ze doen voorkomen dat ik de enige ben met het probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
Ik heb net het 15k nazicht gehad. Bij het afleveren van de wagen werd mij ook gezegd dat het om de 15k was. Of het echt officieel van KIA is weet ik niet maar de garage (België) waar ik ga is zo behulpzaam dat ik ze dat wel gun.

Alle updates/ upgrades worden steeds gratis uitgevoerd voor klanten. Tijdens dit nazicht hebben ze meteen onder garantie de kabels van de USB A aansluiting vervangen naar aanleiding van de AA disconnects. AA werkt nu als een zonnetje :) Ze hebben ook alle openstaande service updates gedaan.

Ik heb 156 euro betaald voor dit nazicht dus dat valt reuze mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 00:10:
ik heb 2 linkerhanden maar die kan ik zelf ook wel bijvullen 8)7
De meeste EV's (in België) zijn wel een bedrijfslease.
Vloeistof bijvullen kan je idd zelf maar dan betaal je het ook zelf. Bij de dealer niet.
De EV wordt ook helemaal uitgelezen en krijgt een update en daarvan krijg je een print (als je er naar vraagt) zodat je alles goed kan opvolgen.
En hij gaat na het onderhoud bij de dealer nog eens door de wasstraat en dat is ook mooi meegenomen. :)
En als het onderhoud langer duurt dan een standaard onderhoud van een uur of twee wordt de accu tot 100% bijgeladen.

En jaarlijks een uur of twee wachten bij de dealer vind ik ook geen straf: krantjes, koffie, thee, snelle wifi,....

Moest ik privé met een EV rijden zou deze een 5000 km per jaar doen. Dat zou dan betekenen dat ik om de zes jaar eens bij de dealer langs zou moeten voor onderhoud :?

En maak je maar geen illusies. Een dealer moet ook ergens zijn personeel van betalen dus waneer er geen regelmatig onderhoud meer wordt aangerekend zit dat gewoon in de verkoopprijs al meegerekend.
En wanneer je echt problemen hebt met een auto (je kan altijd een probleemauto hebben) dan heb ik nog altijd liever een goed contact met een dealer kort bij huis dan een verdeelcentrum ver van huis waar ik buiten de aflevering nog nooit iemand gezien noch gesproken heb.
Toch wanneer je een auto privé rijdt. Bij bedrijfslease maakt het uiteraard allemaal niet zoveel uit want dan moet de lease het maar regelen (en bij privélease rekenen die dat uiteraard ook door in de maandkost).

[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 21-03-2024 08:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:06

anc

Ik lees dat er meerdere hier zijn die Nexen banden hebben/hadden. Ervaren jullie ook dat die banden spekglad zijn bij nat weer? Ik vind ze echt verschrikkelijk en kan niet wachten tot die dingen met wat serieuzere banden vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-10 10:42
Phusebox schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 05:29:

[Afbeelding]
Deze info staat ook op de onderhoudskaart die als het goed is in je dashboardkastje ligt. Elke beurt krijg je een nieuwe mee met de volgende check.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Phusebox schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 05:29:
Financieel schiet je er blijkbaar dus niets mee op wanneer je om de 30K/2jaar op onderhoud moet?

Voor de e-Niro is het 15K/1 jaar maar kost die onderhoudsbeurt 90 € standaard en 109€ wanneer de filter vervangen wordt (of er iets extra aangerekend wordt om de ruitenwissers te vervangen weet ik niet want vergeten naar te kijken => alhoewel ik bij binnenbrengen gevraagd had de ruitenwissers voor te vervangen en achter indien nodig hadden ze bij aflevering de ruitenwisser achter vervangen en voor niet waardoor ze dat alsnog moesten doen en die factuur heb ik niet meer gezien).

[ Voor 40% gewijzigd door IvoB2 op 21-03-2024 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
  • Laatst online: 27-09 18:49
Hans Br schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 21:58:
Bij Van Mossel in België is het verplicht om de 15000km.
Euh... als leasing dan? Particulier klant Van Mossel BE hier, nergens wat gelezen van 15.000km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
IvoB2 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:19:
[...]

Financieel schiet je er blijkbaar dus niets mee op wanneer je om de 30K/2jaar op onderhoud moet?

Voor de e-Niro is het 15K/1 jaar maar kost die onderhoudsbeurt 90 € standaard en 109€ wanneer de filter vervangen wordt (of er iets extra aangerekend wordt om de ruitenwissers te vervangen weet ik niet want vergeten naar te kijken => alhoewel ik bij binnenbrengen gevraagd had de ruitenwissers voor te vervangen en achter indien nodig hadden ze bij aflevering de ruitenwisser achter vervangen en voor niet waardoor ze dat alsnog moesten doen en die factuur heb ik niet meer gezien).
Nee, ze melken je linksom of rechtsom. Remvloeistof elke 30k is gewoon pure onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Op de Kia site zelf staat 30k km of 24 maanden, als van mossel dan 15k gaat eisen zijn ze niet goed bezig lijkt me...

Los daarvan ook onnozel, je kan er prima 45k 3 jaar ofzo van maken, dus idd eerder nodig voor dingen als remmen, ruitenwissers, en check van onderstel en updates...

https://www.kia.com/conte...retien_periodique_KIA.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

anc schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:55:
Ik lees dat er meerdere hier zijn die Nexen banden hebben/hadden. Ervaren jullie ook dat die banden spekglad zijn bij nat weer? Ik vind ze echt verschrikkelijk en kan niet wachten tot die dingen met wat serieuzere banden vervangen worden.
Wat ervaar je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:06

anc

Slecht grip in bochten en bij remmen schiet abs er snel in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Phusebox schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:01:
[...]

Nee, ze melken je linksom of rechtsom. Remvloeistof elke 30k is gewoon pure onzin.
Bwa, het is maar hoe je er tegenover staat, iedereen moet leven en voor niets gaat de zon op.
Een autodealer is een bedrijf dat liefst winst wil maken. Geen VZW noch een overheidsbedrijf die bij een tekort de belastingen gewoon kan verhogen.
Als particulier ben je ook niet verplicht de onderhoudsbeurten te laten uitvoeren. Alles mag je zelf doen.
Maar dan heb je uiteraard ook geen jaren garantie wanneer het fout loopt. Ieder voordeel heeft z'n nadeel en omgekeerd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Polo132
Ik heb voor het eerst in mijn 31-jarige leven een auto gewaxt! Het is niet helemaal goed vast te leggen op de foto, maar het resultaat mag er wezen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F2SspdNkeQSqLfUPAj29KPKEJCw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G9OCOvpz86Fnbbqyzbt3wrfu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZgN6pn0_2EkI8zVT75sAsylaOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FVoYvJ1lK9NbgieAZM9fvyof.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7Qk6bl1KAcUCKA01mTlzhfe7VI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q2IIWI6c0o4XeA6dFP4Jpsu7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZPOKxFwNx77ToAqYOSvyrf-7I_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F5MgnMBO3yhALFByehoJhMZu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dm_HQevfIViWDo3-x74fFtoO2Ag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cW3S2viDkNNfNKVnxbyuMveM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8fnTxLaCobH4z2h-ERXnHW7GF7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/09xy0UtaqHIRG1WJ6dZDDF2n.jpg?f=fotoalbum_large

Met het echte oog ziet het resultaat er echt heel mooi uit! Collinite 845 gebruikt, fijn product.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Netjes, eer van je werk! Het valt je dan pas op hoeveel opervlakte het is. De EV6 is een grote auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:33
anc schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:08:
[...]

Slecht grip in bochten en bij remmen schiet abs er snel in.
Beide nog niet ervaren maar er pas 600km op zitten en geen koude temps of regen gehad. Ben sowieso een vrij rustige rijder dus zit vaak ver onder de limiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ik snap het niet meer hoor...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H8RMuEcT5vz9ntlvqKajXLML0TU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S3DS3tYBIItmhy1lNL3kqNVE.jpg?f=fotoalbum_large

Ok de app is te rooskleurig, maar verbruik is al paar weken stukken lager. Bereik: 382 km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
anc schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:55:
Niet onder de EV6 (als winterband dan, zomerband ga ik volgende week merken), maar onder een Kia Picanto GT-line wel. Idd waardeloze banden. Keihard rubber, weinig grip bij nat weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Br
  • Registratie: Juli 2019
DigitalHombre schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:48:
[...]

Euh... als leasing dan? Particulier klant Van Mossel BE hier, nergens wat gelezen van 15.000km.
Neen. Wagen particulier gekocht. Bij het afhalen hebben ze me direct gemeld dat de onderhoudsbeurt 1 x per jaar is of om de 15000 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Hans Br schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 07:57:
[...]

Neen. Wagen particulier gekocht. Bij het afhalen hebben ze me direct gemeld dat de onderhoudsbeurt 1 x per jaar is of om de 15000 km.
Raar misschien foute info, dat ze het verward hebben met een andere wagen?

Zie de link van de Kia site hiervoven het is echt 30k.

15k zou voor mij niet te doen zijn, dan sta ik elke 4 maand bij de dealer...

Los daarvan is dit ook ronduit idioot voor een ev...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:41
Wat zou er zelfs moeten gebeuren dan elke 15 dkm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Tolga07 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:00:
Wat zou er zelfs moeten gebeuren dan elke 15 dkm?
Hetzelfde wat er elke 30d gebeurt, nakijken remmen/banden/ruitenwissers bijvullen ruitenwisservloeistof.

En waarschijnlijk nakijken van het onderstel en software-updates...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
izzet3838 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:01:
[...]

Hetzelfde wat er elke 30d gebeurt, nakijken remmen/banden/ruitenwissers bijvullen ruitenwisservloeistof.

En waarschijnlijk nakijken van het onderstel en software-updates...
En niet vergeten het opmaken van een dik overdreven factuur. :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• izzet3838
https://www.carscoops.com...FkrDT5awuqF8ZwFYYfNbpGQ6o

Weer wat foto's van de ev6 facelift...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

Tot nu toe vind ik het nog steeds geen vooruitgang. Maar lastig te zien met camo.
Vooral benieuwd naar de upgrades aan het interieur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
d0s schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:07:
[...]

Tot nu toe vind ik het nog steeds geen vooruitgang. Maar lastig te zien met camo.
Vooral benieuwd naar de upgrades aan het interieur.
Denk dat ze de richting van de ev9 nieuwe k4 gaat gaan, maar aangezien het een facelift is en geen nieuw model is de vraag hoeveel ze gaan aanpassen...

Ik blijf hopen dat wireless carplay en manual precon ook naar onze wagens komt, dat zijn vooral de voordelen in mijn ogen, de extra range en nieuwe look zijn voor mij niet echt voordelen(tenzij de auto efficiënter zou worden maar dat lijkt niet het geval...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamSid
  • Laatst online: 09-10 20:52
IvoB2 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:58:
[...]

Zo werkt het dan ook.
Een standkachel werkt op een COP van 1. Een WP voor verwarmen doorgaans (afhankelijk van de buitentemperatuur) op een COP tussen 3 en 5. M.a.w. ze verbruikt drie tot 5 keer minder elektriciteit dan een 1:1 verwarmingselement.
Of men dat aanneembaar veel of weinig vindt moet iedereen dan maar voor zichzelf uitmaken.
In mijn e-Niro zit ook een WP om te verwarmen (alleen interieur niet accu want MY19) en bij 100% SoC scheelt het "maar" 20 tot 30 km range bij de verwarming ingesteld op 19-20°C.
Op een range van 400 km is dat procentueel dus een rangeverlies tussen de 5 en 8%.

De EV6 heeft ook een groter interieur dan de e-Niro (en een grotere accu met voorverwarming). Dan wordt het voordeel van een WP nog groter (indien je geen gebruik maakt van de "driver only" optie).
Dus wanneer de ramen zijn bevroren, hoef je niet meer te krabben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:31:
Weer wat foto's van de ev6 facelift...
Ik zie in de link alleen foto's van de "nieuwe" versie met covers over voor- en achtersteven.
Soit, maakt niet uit. Levering is begin september dit jaar dus sowieso nog een 2024.

[ Voor 56% gewijzigd door IvoB2 op 22-03-2024 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:48:
[...]

Ik zie in de link alleen foto's van de "nieuwe" versie met covers over voor- en achtersteven.
Soit, maakt niet uit. Levering is begin september dit jaar dus sowieso nog een 2024.
Aankondiging kan nog wel even duren.

De ceed waarvan ook een nieuw model kwam was al in productiestop sinds begin november, en daar is ook nog geen nieuws over...

Maar september lijkt me wel realistisch idd.

Wel jammer dat ik net nu het uitgaande model ga krijgen maar goed, misschien had de cacelift ook minder korting gehad waardoor ik hem niet had kunnen nemen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
De KIA policy uit het verleden kennende zou je, indien je een 2025 model wil nog moeten wachten met bestellen en al hebben moeten wachten tot 2025 voor effectieve levering in België. België staat nergens op de prioriteitenlijst voor levering EV's.
En zelf vind ik niet dat er iets mis is met het huidige EV6 model. En goedkoper worden ze er precies ook niet op.
De EV6 Earth editie die ik onlangs bij de dealer zag staan was, inclusief kortingen, netto duurder dan de offerte die ik van dezelfde dealer kreeg voor GT-line eind december 23.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:26:
De KIA policy uit het verleden kennende zou je, indien je een 2025 model wil nog moeten wachten met bestellen en al hebben moeten wachten tot 2025 voor effectieve levering in België. België staat nergens op de prioriteitenlijst voor levering EV's.
En zelf vind ik niet dat er iets mis is met het huidige EV6 model. En goedkoper worden ze er precies ook niet op.
De EV6 Earth editie die ik onlangs bij de dealer zag staan was, inclusief kortingen, netto duurder dan de offerte die ik van dezelfde dealer kreeg voor GT-line eind december 23.
Op de fiches staan vaak niet alle kortingen...
En in lease krijg je sowieso meer korting als particulier.

Ik had 15% + €1000(ex btw) korting op eender welke ev6...

Maar vraag is idd of de facelift al in het begin die korting zou hebben, en ik rij momenteel meet een citroen c3 dus wil daar ook wel snel vanaf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carcept2009
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-10 20:57
Iemand bekend met deze melding?
Tijdens het rijden opende snelweg gaf de rechterachterdeur een signaal af dat die openstond. Ik zag dit op het scherm voor mij. Snelheid was rond de 90 en in een bocht.

Deur zat 100% dicht.
Klein trekje aan de deurgreep en het signaal verdween.

Andere vraag:
Klopt het als je na het rijden stopt en je passagier uitstapt. Vervolgens de passagier de achterdeur wilt openen dat dit niet lukt? Dit ivm een kind en kinderslot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHorsie
Volgens mij is dit al eerder beantwoord maar ik kan het niet vinden. Ik heb ook eens passagiers in mijn auto gehad en nu valt mij op dat het lampje van de gordel van de middelste achterpassagier rood brandt. En er zit nu echt niemand daar. Het linker/rechter lampje brandt niet.

Moet ik iets vast/los maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-10 21:16
carcept2009 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:13:
Iemand bekend met deze melding?
Tijdens het rijden opende snelweg gaf de rechterachterdeur een signaal af dat die openstond. Ik zag dit op het scherm voor mij. Snelheid was rond de 90 en in een bocht.

Deur zat 100% dicht.
Klein trekje aan de deurgreep en het signaal verdween.

Andere vraag:
Klopt het als je na het rijden stopt en je passagier uitstapt. Vervolgens de passagier de achterdeur wilt openen dat dit niet lukt? Dit ivm een kind en kinderslot.
Bij mijn Niro EV werkt dit ook zo. Ik moet dan het knopje indrukken zodat het electronische kinderslot eraf gaat en volgens mij moeten ze dan ook nog eens twee keer aan de hendel trekken maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carcept2009
GHorsie schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:03:
Volgens mij is dit al eerder beantwoord maar ik kan het niet vinden. Ik heb ook eens passagiers in mijn auto gehad en nu valt mij op dat het lampje van de gordel van de middelste achterpassagier rood brandt. En er zit nu echt niemand daar. Het linker/rechter lampje brandt niet.

Klopt die is loos omdat er geen sensor zit.
Daarom brandt die altijd bij de start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo132
carcept2009 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:20:
[...]

Klopt die is loos omdat er geen sensor zit.
Daarom brandt die altijd bij de start.
Tuurlijk zit er wel een sensor waarom zou je anders de indicatie hebben. Is echter een bekend probleem dat ie het niet goed doet, is bij andere door de dealer gefixed door meer ruimte om de sensor te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carcept2009
Polo132 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:31:
[...]

Tuurlijk zit er wel een sensor waarom zou je anders de indicatie hebben. Is echter een bekend probleem dat ie het niet goed doet, is bij andere door de dealer gefixed door meer ruimte om de sensor te maken.
Ik las juist weer dat die loos was.
Ga ik toch is verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 05:12
GHorsie schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:03:

Had ik net ook toen ik net bij de dealer weg reed. Klopje op de zitting was genoeg om 'm weg te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT900
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 02-06 23:14
Wat betreft onderhoud heb ik het volgende meegekregen van de dealer.

24 maanden of 30.000km wat eerste komt voor behoud van de garantie.

12 maanden of 15.000 km wat eerste komt voor behoud van de garantie + kia assistance.

Zo is het mij verteld. Betreft wel een Belgische wagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
JT900 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 18:34:
Wat betreft onderhoud heb ik het volgende meegekregen van de dealer.

24 maanden of 30.000km wat eerste komt voor behoud van de garantie.

12 maanden of 15.000 km wat eerste komt voor behoud van de garantie + kia assistance.

Zo is het mij verteld. Betreft wel een Belgische wagen
Die dealer vertelt maar wat. Dit staat op de Kia Assistance BE website:
Elke nieuwe Kia geniet van 2 jaar Kia Assistance vanaf de aflevering van de wagen. Daarna wordt jouw Kia Assistance jaarlijks verlengd wanneer je een onderhoud laat uitvoeren bij een erkende Kia-verdeler, ongeacht de leeftijd of kilometerstand van jouw wagen, en dit geheel gratis. Op die manier geniet je van een levenslange Kia Assistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdRain
DigitalHombre schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 20:18:
Die dealer vertelt maar wat. Dit staat op de Kia Assistance BE website:

Elke nieuwe Kia geniet van 2 jaar Kia Assistance vanaf de aflevering van de wagen. Daarna wordt jouw Kia Assistance jaarlijks verlengd wanneer je een onderhoud laat uitvoeren bij een erkende Kia-verdeler, ...
Dat houdt in dat je na 2 jaar minstens jaarlijks onderhoud moet laten uitvoeren om Kia Assistance te kunnen verderzetten. Exact hetzelfde bij Hyundai overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
ColdRain schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 20:27:
[...]

Dat houdt in dat je na 2 jaar minstens jaarlijks onderhoud moet laten uitvoeren om Kia Assistance te kunnen verderzetten. Exact hetzelfde bij Hyundai overigens.
Gewoon je dealer bellen. Dan verlengen ze het met een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02:20
glas86 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:15:
[...]

Bij mijn Niro EV werkt dit ook zo. Ik moet dan het knopje indrukken zodat het electronische kinderslot eraf gaat en volgens mij moeten ze dan ook nog eens twee keer aan de hendel trekken maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Je vergeet dat je dan ook tegelijkertijd aan je linker oorlel moet trekken 😀

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carcept2009
anboni schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 18:31:
[...]

Had ik net ook toen ik net bij de dealer weg reed. Klopje op de zitting was genoeg om 'm weg te krijgen.
Dat komt omdat die vanzelf uit gaat.
Hij brandt even bij de start en gaat dan uit.

Fb groep, meerdere malen bevestigd dat er geen sensor onder zit in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-07 15:09
Gisteren bij de dealer geweest en laatste updates doorlaten voeren. Hier zat ook de deurgreep bij (drukknopje)
Deze werkt weer zoals het hoort. Er zat een breuk in. Met de update is irritantie verholpen. Als ik nu de achterklep dicht doe kan ik met het knopje nu wel de deuren openen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_H
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09-07 13:44

M_H

Mjas schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 20:07:
[...]

De eerste symptomen waren verlies van accupercentage bij stilstand. 6 tot 10% verlies per dag. Dit verlies kon aanvankelijk weer bijgeladen worden. Vervolgens werd de range/actieradius steeds minder. Uiteindelijk was de range bij volle accu nog ongeveer 70 km. De accu was uiteindelijk ook niet meer bij laden. Bij het doormeten en onderzoeken is er door de garage vastgesteld dat er sprake is van 1 kapotte accucel (te lage spanning). De andere accucellen hadden wel de juiste spanning. Alleen de kapotte accucel gaat door de garage vervangen worden.
Bij mijn EV6 77kw my23, hetzelfde probleem. accupercentage 100%, 53 km range. Na iedere laadbeurt minder range en het opladen zelf (6h39 min en 11,9 kwh geladen bij 11kw lader) is ook om te huilen. 8 en 9 april gaat auto naar dealer. Hadden al gezegd dat één cel minder spanning had dan de rest. Ben benieuwd hoe ze het gaan oplossen en hoe lang het gaat duren. Denk wel dat ik nog eens ga proberen door vanaf 10% te laden en dan tot 100%. Duurt wel ongeveer 72 uur als het lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCWD
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-04 07:37
Doet bij jullie de routeberekening met laadpalen op de route het nog? Bij mij en zwager sinds een paar dagen niet meer. Hij geeft wel aan dat je buiten je range komt maar geeft vervolgens aan dat er geen laadpalen op e route beschikbaar zijn - wel alles aangevinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Mjas schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 20:07:
[...]

De eerste symptomen waren verlies van accupercentage bij stilstand. 6 tot 10% verlies per dag. Dit verlies kon aanvankelijk weer bijgeladen worden. Vervolgens werd de range/actieradius steeds minder. Uiteindelijk was de range bij volle accu nog ongeveer 70 km. De accu was uiteindelijk ook niet meer bij laden. Bij het doormeten en onderzoeken is er door de garage vastgesteld dat er sprake is van 1 kapotte accucel (te lage spanning). De andere accucellen hadden wel de juiste spanning. Alleen de kapotte accucel gaat door de garage vervangen worden.
Verlies bij stilstand heb ik al bijna twee jaar. Niet zoveel of constant als jij hebt gehad, maar soms op één nacht wel 4%, ook zonder grote temperatuurschommelingen. Via Carscanner zie ik geen grote verschillen in voltages tussen de cellen.

De range is ook bij lange na niet zo alarmerend maar wellicht heb ik een minder zwaar defect. Maakt het wel lastiger om te bewijzen van of opgelost te krijgen.

Met de milde temperaturen de afgelopen week bleef de range nog steeds onder de 400 steken. Het algeheel gemiddelde over 44.000 km is inmiddels wel weer ietsje gezakt maar de range gaat niet echt omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjas
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 01-09 13:23
Phusebox schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 22:17:
[...]

Verlies bij stilstand heb ik al bijna twee jaar. Niet zoveel of constant als jij hebt gehad, maar soms op één nacht wel 4%, ook zonder grote temperatuurschommelingen. Via Carscanner zie ik geen grote verschillen in voltages tussen de cellen.

De range is ook bij lange na niet zo alarmerend maar wellicht heb ik een minder zwaar defect. Maakt het wel lastiger om te bewijzen van of opgelost te krijgen.

Met de milde temperaturen de afgelopen week bleef de range nog steeds onder de 400 steken. Het algeheel gemiddelde over 44.000 km is inmiddels wel weer ietsje gezakt maar de range gaat niet echt omhoog.
Mij is verteld dat de losse accucellen serie geschakeld zijn. Als er 1 accucel minder presteert zorgt deze er voor dat de andere accucellen ook minder gaan presteren. Als er 1 accucel stuk is, functioneert het geheel niet meer. De garage kan alle accucellen doormeten en controleren of ze allemaal een gelijke spanning hebben. Dat is denk ik de enige manier om uitsluitsel te krijgen of alles goed functioneert. Bij mij zijn de metingen uitgevoerd toen ik nog maar 20% van de normale range over had.
Pagina: 1 ... 354 ... 448 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic