Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:41
Franciesco schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 20:54:
Eind 2021 was de offerte voor de afneembare trekhaak bij de Kia dealer bij mij €1200. Best veel geld als je bedenkt dat een volledig elektrisch bedienbare trekhaak bij BMW ca €1300 kost af fabriek.
Die luxe heeft Kia helaas niet.
Offerte was eerst 1180,- en eenmaand later 1244,-
Bij een algemene garage iets van 1000,- meen ik.

Voor degene die het door de dealer lit doen vanwege lease:
De meeste LM zijn niet zo moeilijk, mits je even contact met ze opneemt.
Ik kan gewoon een stelpost laten opnemen voor bv een laadpaal en de trekhaak en zo, en de bonnen inleveren, dan hercalculeren ze en passen het leasebedrag aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:29
The Wizard schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 21:54:
[...]

Harderwijk is een v4 SuC, maar nog wel op het 400V architectuur.
Hmm jammer, ze zijn idd lejker goedkoop...

Trouwens bij freshmile betaal je 30 cent per kwh +30 cent per minuut bij anwb em fastned, als je accu goed warm is ook best goedkoop met de ev6 77kwh...

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renedev
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-08 00:45
Ricmaniac schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 19:35:
Proefritje geplanned voor de Kia EV6. Kom van Lynk en Co af waar ik langer dan anderhalf jaar in heb gereden en echt eigenlijk nog steeds tevreden over ben. Maar ze hebben de voorwaarden veranderd en kosten gaan omhoog per april van 550 naar 650.

Ben benieuwd hoe deze mij gaat bevallen. Verwacht een beetje soort gelijke klasse. Kan iemand dit bevestigen noch tegenspreken? :P
Ik heb dezelfde stap gemaakt en de ev6 nu twee weken. De Lynk wordt maandag opgehaald.

Ik heb nog geen seconde spijt gehad. De Kia rijdt als een raket en is een stuk ruimer van binnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 03-10 11:32
Phusebox schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:39:
[...]

Ik haal met alle benzine auto's ook makkelijk de fabrieksopgave, dus aan mijn rijstijl zal het zeker niet liggen. Met de leenauto's van de garage, o.a. een e-Soul haalde ik zelfs meer dan de WLTP.

En in vier seizoen een gemiddelde van 15,9 kWh/100km met de EV6? Dat wil ik wel iemand zien doen, en dan wel iemand die ook minimaal 50% snelweg kilometers doet.
50% snelweg is toch geen objectief uitgangspunt. 130 km/h of altijd op rechterbaan? In dat laatste geval haal ik gemakkelijk minder dan 15kW/100 km.
Hier voorbeeld heen en terug naar Utrecht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PY2trBPzokcFCnDxShVupeHSdUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VDzkDW24Cc3RiiNpK19N4rgP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Wiliyama op 16-03-2024 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Wiliyama schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 01:27:
[...]

50% snelweg is toch totaal geen objectief uitgangspunt. 130 km/h of altijd op rechterbaan met 83 km/h?? In dat laatste geval haal je gemakkelijk minder dan 15kW/100 km.
Hier voorbeeld naar Utrecht:
[Afbeelding]
Nou nou dit kan wel iets minder. Je weet net zo goed als een aantal hier dat o.a. type rit (snelweg/b wegen/stad) significant een bijdrage levert aan verbruik, net als idd rijstijl, maar ook temperatuur, aantal gereden km’s, precon gebruik (tussendoor laden?), verwarming gebruik (gemiddeld 12% op een rit, maar duur van rit speelt ook mee).

Als aanvulling op Phuse zou ik voor een wat beter vergelijk dit erbij willen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highlander1962
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 04-08 18:42
Wat ik me af zit te vragen. Is de regen stand 'uit' op de snelweg niet beter dan welke stand dan ook?
Behalve misschien de auto stand?
Ik heb het gevoel dat de auto er (een soort van) aan moet trekken en dat kost dan toch actieradius?
Of valt dat wel mee in de praktijk.

In een drukke stad kan ik me Ipedal wel voorstellen, maar op een rustige snelweg toch niet?

Nu valt mij ook op dat bij de Ipedal (of zelfs stand 3) de remlichten wel heel erg snel steeds aan gaan.
Lijkt mij best irritant als je daar achter rijdt en je niet echt zichtbaar afremt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
king_dude schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:13:
[...]
Nou nou dit kan wel iets minder. Je weet net zo goed als een aantal hier dat o.a. type rit (snelweg/b wegen/stad) significant een bijdrage levert aan verbruik, net als idd rijstijl, maar ook temperatuur, aantal gereden km’s, precon gebruik (tussendoor laden?), verwarming gebruik (gemiddeld 12% op een rit, maar duur van rit speelt ook mee).
Inderdaad.
Maar wanneer je het "gemiddelde" opgeeft over minstens vier seizoenen en tienduizenden gereden km's zit dat er allemaal al in en wordt uitgemiddeld over het eindresultaat. En dat is wat telt.
Iedereen die al met een EV rijdt weet dat wanneer je een langdurig gemiddelde hebt van bv. 15,5 kWh/100 km/450 km range dat dit bij 22°C in een zone 30 dan veel lager ligt en bij -10°C op de autobahn aan 150 significant hoger.
Je weet ook niet hoe een rijder na jarenlang met een auto rijden zijn rijstijl zelf inschat. Wat voor de een "rustig" rijden betekent zijn voor de ander al "halbrekende toeren". :)
Het enigie wat dus telt om te vergelijken is een langdurig gemiddeld over minstens een jaar gerekend (waarbij uiteraard de auto regelmatig buiten komt).
En wat echt telt is of je als gebruiker tevreden bent met de range van je EV.
Blijkbaar kom je dan tot resultaten dat over eenzelfde voertuig de ene steen en been klaagt en de ander best tevreden is. Hoe dat voor jezelf dan ingeschat moet worden kan je alleen maar zelf ondervinden.
En wie niet tevreden is doet daar best zelf iets aan. Alleen klagen heeft nog niemand een stap vooruit geholpen.

[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 16-03-2024 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Highlander1962 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:15:
Wat ik me af zit te vragen. Is de regen stand 'uit' op de snelweg niet beter dan welke stand dan ook?
Behalve misschien de auto stand?
Ik heb het gevoel dat de auto er (een soort van) aan moet trekken en dat kost dan toch actieradius?
Of valt dat wel mee in de praktijk.

In een drukke stad kan ik me Ipedal wel voorstellen, maar op een rustige snelweg toch niet?

Nu valt mij ook op dat bij de Ipedal (of zelfs stand 3) de remlichten wel heel erg snel steeds aan gaan.
Lijkt mij best irritant als je daar achter rijdt en je niet echt zichtbaar afremt.
Mijn ondervinding (na zowat alle standen in de e-Niro uitgetest te hebben) is dat inzake efficiëntie de nul stand voor regeneratie het beste in. Je moet dan wel actief bezig zijn met je omgeving en gericht gebruik maken van de linker flipper en zo weinig mogelijk nood/eindstops maken met de voetrem.
De makkelijkste stand is uiteraard de autostand. Dan denkt en handelt de auto voor je maar is niet het meest efficiënt inzake actieradius.
In de fille en bij druk (stadsverkeer) zet ik de ACC altijd aan en dan wordt door de auto de snelheid gewoon geregeld op wat de voorligger doet. Maar dat is uit gemakzucht en comfort.

En uiteraard altijd in Ecomodus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:18
Wiliyama schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 01:27:
[...]

50% snelweg is toch totaal geen objectief uitgangspunt. 130 km/h of altijd op rechterbaan met 83 km/h?? In dat laatste geval haal je gemakkelijk minder dan 15kW/100 km.
Hier voorbeeld naar Utrecht:
[Afbeelding]
I wish, waardes van 13 tot 14 kWh/100 km haal ik met 30-40 km/u in ideale omstandigheden.

80 km/u wegen zit rond de 18 kWh/100km in ideale omstandigheden.

100 km/u zit rond de 19,5 kWh/100km.

Over 45.000 km dus een gemiddelde snelheid van 55 km/u en 18.1 kWh/100km.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dat is nog altijd een gemiddelde range van meer dan 400 km.

En wie volledig wil zijn voegt daar nog aan toe of zijn EV al dan niet is uitgerust met een WP en op hoeveel °C de binnenruimte staat ingesteld in de winter en in de zomer.
En of je dat telkens doet voor driver only of voor de volledige binnenruimte van de auto.
(In de winter staat de verwarming hier rond de 19°C ingesteld en in de zomer de koeling, afhankelijk met het verschil met de buitentemepratuur, tussen 22 en 25°C.
Bij 100% SoC daalt de range bij instellen verwarming/koeling (met WP) dan tussen de 20 en 35 km (driver only).

En of je dat doorgaans alleen aan boord doet of met een bijrijder/passagier/bagage. Iedere extra passagier is immers extra te verplaatsten gewicht.
(De gemiddelde mix is hier op basis van 1 en sporadisch 2 personen aan boord met een gewicht variërend tussen de 70 en 125 kg.

[ Voor 112% gewijzigd door IvoB2 op 16-03-2024 11:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:39
Highlander1962 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:15:
.....
De remlichten zullen pas aan gaan wanneer de vertraging daarvoor 'voldoende' is, dat is dus bij een vertraging die groter is dan 'gas los' bij een diesel.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
IvoB2 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:15:
Dat is nog altijd een gemiddelde range van meer dan 400 km.

En wie volledig wil zijn voegt daar nog aan toe of zijn EV al dan niet is uitgerust met een WP en op hoeveel °C de binnenruimte staat ingesteld in de winter en in de zomer.
(In de winter staat de verwarming hier rond de 19°C ingesteld en in de zomer de koeling, afhankelijk met het verschil met de buitentemepratuur, tussen 22 en 25°C
Met warmtepomp, verwarming gaat op 19 graden zodra het buiten 5 graden of kouder is. Anders staat ie tussen de 5 en 20 graden uit, en gaat de airco pas aan ruim boven de 20 graden.

De auto geeft momenteel nog een range van onder de 400 km aan, terwijl we al wekenlang tussen de 15.5 en 17 qua verbruik zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wat is dan de SoH van je accupack?
Want, uitgaande van een netto bruikbare capaciteit van 74 kWh, spreken je gemiddeld verbruik en de gegeven range elkaar tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
IvoB2 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:25:
Wat is dan de SoH van je accupack?
Want, uitgaande van een netto bruikbare capaciteit van 74 kWh, spreken je gemiddeld verbruik en de gegeven range elkaar tegen.
De laatste keer dat ik via OBD heb gekeken 100%. Maar in hoeverre dat klopt.

Ik moet nog een week zien te vinden waarin ik die aviloo test kan doen. Aangezien je dat in een week moet doen is dat lastig plannen.

Maar ja ook al is mijn SoH 75%... je krijgt toch pas garantie onder de 70%.

Ik heb gewoon het gevoel dat er kwaliteitsverschil zit in de accucellen die ze gebruikt hebben. Waarschijnlijk heb ik gewoon een rotte batch. En dan kan je met 100% SoH nog altijd slechter bereik hebben.

[ Voor 22% gewijzigd door Phusebox op 16-03-2024 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdRain
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-10 09:30
Peter-036 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:21:
[...]

De remlichten zullen pas aan gaan wanneer de vertraging daarvoor 'voldoende' is, dat is dus bij een vertraging die groter is dan 'gas los' bij een diesel.
Hangt er van af of je de i-pedal update al gehad hebt. Zonder de update gaan de remlichten pas aan als je het pedaal helemaal lost. Na de update gaan ze aan vanaf een bepaalde vertraging, ik dacht 1.8 G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

renedev schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 00:48:
[...]

Ik heb dezelfde stap gemaakt en de ev6 nu twee weken. De Lynk wordt maandag opgehaald.

Ik heb nog geen seconde spijt gehad. De Kia rijdt als een raket en is een stuk ruimer van binnen.
@Ricmaniac Idem hier, gisteren hebben we de EV6 opgehaald en 's middags is de Lync hier meegenomen. We hebben een Light (helaas was de Edition niet meer beschikbaar toen we gingen bestellen), dus je mist wel wat features, maar alles went. Totaal geen spijt van.

Enige dat ik tot nu toe (een beetje) mis, is de automatische achterklep, wanneer je met je handen vol staat, en de elektrische Stoelen met geheugenfunctie (switchen tussen m'n vrouw en mij was wel handig). Maar dingen als achterlangs kruisende verkeer, dode-hoekwaarschuwing enzo, kwestie van uit je doppen kijken. ;)

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricmaniac
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:45

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

Goed om te horen

Ja waar ik met die Light en Edition mee zit is toch wel die kilometer afstand. Daar twijfel ik nog beetje over. Maarja als je de 77kwh wilt ben je gewoon best een stuk meer geld weer kwijt.

[ Voor 5% gewijzigd door Ricmaniac op 16-03-2024 13:05 ]

WoW: Rogue, FFXIV: Sasuke Uchiha, TWITCH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:43
Vanochtend de wagen weer eens lekker met de hand(schoen) gewassen. Is hij weer een dag schoon. Design is wel leuk met al die vouwen, hoeken, ribbels, etc. Jammer dat overal vuil blijft zitten. :)

Ook een afspraak gemaakt voor de eerste beurt (30K). Wilde eind april (vóór een trip naar Disneyland), maar de dealer kon op zijn vroegst in mei. Ook meteen de klinken aangekaart (en de slechte verlichting, maar daar kunnen ze toch niks mee).

[ Voor 38% gewijzigd door DaMenaz op 16-03-2024 13:18 ]

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
IvoB2 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:28:
[...]

Inderdaad.
Maar wanneer je het "gemiddelde" opgeeft over minstens vier seizoenen en tienduizenden gereden km's zit dat er allemaal al in en wordt uitgemiddeld over het eindresultaat. En dat is wat telt.
Iedereen die al met een EV rijdt weet dat wanneer je een langdurig gemiddelde hebt van bv. 15,5 kWh/100 km/450 km range dat dit bij 22°C in een zone 30 dan veel lager ligt en bij -10°C op de autobahn aan 150 significant hoger.
Je weet ook niet hoe een rijder na jarenlang met een auto rijden zijn rijstijl zelf inschat. Wat voor de een "rustig" rijden betekent zijn voor de ander al "halbrekende toeren". :)
Het enigie wat dus telt om te vergelijken is een langdurig gemiddeld over minstens een jaar gerekend (waarbij uiteraard de auto regelmatig buiten komt).
En wat echt telt is of je als gebruiker tevreden bent met de range van je EV.
Blijkbaar kom je dan tot resultaten dat over eenzelfde voertuig de ene steen en been klaagt en de ander best tevreden is. Hoe dat voor jezelf dan ingeschat moet worden kan je alleen maar zelf ondervinden.
En wie niet tevreden is doet daar best zelf iets aan. Alleen klagen heeft nog niemand een stap vooruit geholpen.
Eens. Maar om een voorbeeld te geven: ik rij 50k per jaar, en doe daarvan 3/4 snelweg, waarvan ik in bijna alle gevallen meer dan 70 enkele rit doe.
Inderdaad over een jaar heen, maar weegt gemiddeld zwaar op het totaal. Is een ander scenario dan iemand die 10-15k aflegt met veel korte stukken. %regen is dan stuk hoger op het aantal km’s. Zeker als er vergelijkbaar aantal start/stops zijn zal % gebruik klimaat kW’s tov aantal km’s hoger zijn.

Moraal van verhaal: wel handig om als je wilt vergelijken je meer info moet delen om te kijken of iets onder/boven bandbreedte is. Dus ook type ritten. En dan is het wel fijn om dit te vermelden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedev
  • Laatst online: 20-08 00:45
Ricmaniac schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:04:
Goed om te horen

Ja waar ik met die Light en Edition mee zit is toch wel die kilometer afstand. Daar twijfel ik nog beetje over. Maarja als je de 77kwh wilt ben je gewoon best een stuk meer geld weer kwijt.
Ja. Dat is echt persoonlijk natuurlijk. Wij rijden ca 25000 per jaar en alleen bij vakanties dat we complete actieradius wegrijden. Dus voor ons is 58kw genoeg en we nemen de tijd op de reizen naar het buitenland. Is ook wel weer een relaxte gedachte. ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
.

[ Voor 141% gewijzigd door Wiliyama op 16-03-2024 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
king_dude schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:13:
[...]

Als aanvulling op Phuse zou ik voor een wat beter vergelijk dit erbij willen weten.
Geen idee waarom je het persoonlijk maakt.
Ik geef aan dat je geen conclusies kunt trekken of kunt vergelijken als er geen info is over snelheid. Ja en inderdaad ook geen info over andere omstandigheden. '50% snelweg' zegt niet veel of een auto meer gebruikt dan normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Carscanner geeft nu een SoH van 97%.
En een 100% capaciteit van 67 kWh.

Dat is na 21 maanden en 43.000 km (dacht eerst 45k maar zo ver zijn we nog niet).

[ Voor 70% gewijzigd door Phusebox op 16-03-2024 16:26 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• carcept2009
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:57
Gister onze Ev6 op mogen halen. Pfff wat een auto.
Interstellar Grey, met een extra coating te weten ceramic spray van Autoglym. Direct vanuit de de garage de parkeergarage ingereden ervoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmXsCvspiq-rCf--yLATByHMBRU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NcGaZtW2By0BxP6EO2pPvC5b.jpg?f=fotoalbum_large

Kleine tip voor de light, light edition en air rijders.
Doe een klein stootdopje op de drukbutton onder je handgreep. Zo hoef je niet zo hard te drukken en is het bijna touch.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqWMBVdDTF4mLJSASURYIUc34Yc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/msQl50nWMVzUILZlYYgTsMwH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:39

d0s

sssst

carcept2009 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 16:23:
Gister onze Ev6 op mogen halen. Pfff wat een auto.
Interstellar Grey, met een extra coating te weten ceramic spray van Autoglym. Direct vanuit de de garage de parkeergarage ingereden ervoor.

[Afbeelding]

Doe een klein stootdopje op de drukbutton onder je handgreep. Zo hoef je niet zo hard te drukken en is het bijna touch.
[Afbeelding]
Mooie kleur! Dat stootdopje heb ik er ook al op zitten :)

Zonder dat dopje heb ik het gevoel dat ik de klink vroeg of laat kapot druk. Nu lijkt het meer op mijn oude e-Niro, perfect dus.

[ Voor 6% gewijzigd door d0s op 16-03-2024 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carcept2009
d0s schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:10:
[...]

Mooie kleur! Dat stootdopje heb ik er ook al op zitten :)

Zonder dat dopje heb ik het gevoel dat ik de klink vroeg of laat kapot druk. Nu lijkt het meer op mijn oude e-Niro, perfect dus.
Thanks
Had het ergens gelezen, maar weet niet meer waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highlander1962
Kan iemand mij vertellen of de Light Edition ook dat Active Sound Design Acceleration Sound heeft.
Ik zoek me te pletter, maar volgens mij kan ik stoppen met zoeken. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highlander1962
carcept2009 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 16:23:

[Afbeelding]
Zit dat aan de binnenkant van de hendel precies achter dat inkepinkje/drukpuntje? Of precies daar tegenover, dus aan de deur zelf min of meer. Op de foto dat zwarte dingetje naast je sleutelgat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carcept2009
Highlander1962 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:37:
[...]

Zit dat aan de binnenkant van de hendel precies achter dat inkepinkje/drukpuntje? Of precies daar tegenover, dus aan de deur zelf min of meer. Op de foto dat zwarte dingetje naast je sleutelgat.
Pikkie wat uitsteekt aan de voorzijde qua deuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
Highlander1962 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:33:
Kan iemand mij vertellen of de Light Edition ook dat Active Sound Design Acceleration Sound heeft.
Ik zoek me te pletter, maar volgens mij kan ik stoppen met zoeken. :*)
Normaal niet, is in België enkel als je meridian sound system hebt...

Maar denk ook niet dat ik het wil :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highlander1962
izzet3838 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:41:
[...]

Normaal niet, is in België enkel als je meridian sound system hebt...

Maar denk ook niet dat ik het wil :*)
Zou het denk ik ook niet gebruiken, maar was meer nieuwsgierig.
Ben alles aan het ontdekken als een klein kind. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Phusebox schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 16:09:
Carscanner geeft nu een SoH van 97%.
En een 100% capaciteit van 67 kWh.

Dat is na 21 maanden en 43.000 km (dacht eerst 45k maar zo ver zijn we nog niet).
Van 74,4 kWh naar 67 kWh is na minder dan 2 jaar toch een verlies van 10% capaciteit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
IvoB2 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 18:11:
[...]

Van 74,4 kWh naar 67 kWh is na minder dan 2 jaar toch een verlies van 10% capaciteit?
Ik weet niet hoe die SoH tot stand komt. Geeft het BMS dat door, of wordt dat ergens berekend.

Heb nooit geweldig bereik gehad dus wat ik altijd vermoed heb is dat mijn accupakket nooit 77 (effectief 74) kWh is geweest. Vandaar ook dat ik zei dat ik het gevoel heb dat er gewoon slechte accu's zijn geleverd.

Maar ja, bewijs dat maar eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanKoen
  • Laatst online: 20:38
Phusebox schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 18:20:
[...]

Ik weet niet hoe die SoH tot stand komt. Geeft het BMS dat door, of wordt dat ergens berekend.

Heb nooit geweldig bereik gehad dus wat ik altijd vermoed heb is dat mijn accupakket nooit 77 (effectief 74) kWh is geweest. Vandaar ook dat ik zei dat ik het gevoel heb dat er gewoon slechte accu's zijn geleverd.

Maar ja, bewijs dat maar eens.
Vanaf november 2021 nu 80.000 km gereden. Net als jouw gemiddelde net boven de 18 KWh.
Prima waarde toch en ik denk, dat met jouw accu niet veel mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Voor zover ik zijn cijfers kan volgen is er ook niets mis met de verbruikcijfers maar zijn relatief lage range komt niet overeen met het verbruik.
Wanneer je ipv 74,4 kWh maar 67 kWh ter beschikking hebt verklaart dat uiteraard al het een en ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
IvoB2 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 19:17:
Voor zover ik zijn cijfers kan volgen is er ook niets mis met de verbruikcijfers maar zijn relatief lage range komt niet overeen met het verbruik.
Wanneer je ipv 74,4 kWh maar 67 kWh ter beschikking hebt verklaart dat uiteraard al het een en ander.
De app geeft bijvoorbeeld 395 km bereik.
Maandgemiddelde is 17.1
Met 67 kWh kom ik met dat gemiddelde op 392 km bereik.

Dus alles lijkt erop te wijzen dat mijn accu toch echt een flink stuk capaciteit mist.

Toch maar eens die Aviloo test bestellen, maar feitelijk heb ik er niks aan. Garantie krijg ik toch niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Phusebox op 16-03-2024 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Phusebox schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 20:07:
[...]

De app geeft bijvoorbeeld 395 km bereik.
Maandgemiddelde is 17.1
Met 67 kWh kom ik met dat gemiddelde op 392 km bereik.

Dus alles lijkt erop te wijzen dat mijn accu toch echt een flink stuk capaciteit mist.

Toch maar eens die Aviloo test bestellen, maar feitelijk heb ik er niks aan. Garantie krijg ik toch niet.
Misschien dat 1 van de cellen defect is?

Iemand die weet hoe groot de cellen elk zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdRain
izzet3838 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 20:16:
Denk ik niet, zie deze post. Een kapotte cel heeft blijkbaar ernstiger consequenties.
Een 77.4 kWh heeft 384 cellen in een 192s2p opstelling voor een spanning van 697V dus 3.63V per cel (bron). Ik vermoed dat die 384 cellen zijn onderverdeeld in modules van een aantal cellen, bijvoorbeeld 16 of 32 cellen per module. Stel dat er zo'n module stuk is of ondermaats presteert, zou 't dan kunnen dat het BMS die uit voorzorg heeft overbrugd? Waardoor je dan geen 74 kWh meer ter beschikking hebt maar (min 1 of 2 modules) nog slechts 67 kWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo132
  • Laatst online: 08-08 12:46
ColdRain schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 20:35:
[...]

Denk ik niet, zie deze post. Een kapotte cel heeft blijkbaar ernstiger consequenties.

[...]

Een 77.4 kWh heeft 384 cellen in een 192s2p opstelling voor een spanning van 697V dus 3.63V per cel (bron). Ik vermoed dat die 384 cellen zijn onderverdeeld in modules van een aantal cellen, bijvoorbeeld 16 of 32 cellen per module. Stel dat er zo'n module stuk is of ondermaats presteert, zou 't dan kunnen dat het BMS die uit voorzorg heeft overbrugd? Waardoor je dan geen 74 kWh meer ter beschikking hebt maar (min 1 of 2 modules) nog slechts 67 kWh?
izzet3838 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 20:16:
[...]

Dit filmpje is al eerder gedeeld en geeft er wat info over. Defecte cell hoeft dus niet de klachten te geven waar jij naar refereert maar een slechte range kan ook een symptoom zijn.

https://youtu.be/lUcg1wWdVUI?si=p_2sJLRsq1pQjI4j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
ColdRain schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 20:35:
[...]

[...]

Een 77.4 kWh heeft 384 cellen in een 192s2p opstelling voor een spanning van 697V dus 3.63V per cel (bron).
Ik heb nog altijd rond de 3.92 V gezien al sinds ik de auto heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdRain
Phusebox schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 20:50:
[...]

3.92 x 192 = 753 dus dat kan ook (en ook veel dichter bij de 800V van het platform). Misschien is de info van https://ev-database.org/nl/ niet correct?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neel
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:21
Ben eerlijk gezegd niet zo bezig met dat verbruik, wel met het genot van elektrisch rijden :-) . Als ik merk dat er bijgeladen moet worden gaat de stekker er in. En dat er in de winter vaker geladen moet worden, is wel duidelijk.
Maar omdat het er zo vaak over gaat ben ik toch eens gaan zien. Ik stel me daar enkele vragen bij :
- Van welk bereik gaan jullie dan uit ? De app geeft bij mij niet dezelfde reikwijdte aan als de auto.
- en hoe zien jullie het gemiddelde verbruik over het totaal gereden km ?
Dank voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
neel schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:45:
Ben eerlijk gezegd niet zo bezig met dat verbruik, wel met het genot van elektrisch rijden :-) . Als ik merk dat er bijgeladen moet worden gaat de stekker er in. En dat er in de winter vaker geladen moet worden, is wel duidelijk.
Maar omdat het er zo vaak over gaat ben ik toch eens gaan zien. Ik stel me daar enkele vragen bij :
- Van welk bereik gaan jullie dan uit ? De app geeft bij mij niet dezelfde reikwijdte aan als de auto.
- en hoe zien jullie het gemiddelde verbruik over het totaal gereden km ?
Dank voor de info.
De app is altijd te positief. Al scheelt het niet meer zo veel de laatste tijd omdat ik geen verwarming of airco meer gebruik.

Gemiddelde zie je in de auto, als je jouw totale stand nooit gereset hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
Phusebox schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:55:
[...]

De app is altijd te positief. Al scheelt het niet meer zo veel de laatste tijd omdat ik geen verwarming of airco meer gebruik.

Gemiddelde zie je in de auto, als je jouw totale stand nooit gereset hebt.
Wat is je werkelijke verbruik? Dus het aantal kW dat je nodig hebt voor het aantal kilometers dat je gereden hebt vanaf de vorige laadsessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:01
Het zou leuk zijn als dit ook naar bestaande EV6 en Ioniq5 zou komen. Weet me nu overigens prima te redden met het kiezen van een laadpaal op de route. Maar het gebruik van bijvoorbeeld Waze icm met een dergelijke button om voor te verwarmen is wel een grote pré.

https://youtu.be/JJhdajLxTkw?si=Xk6HZEf1PFDWRkv_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neel
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:21
In mijn instellingen staat het ook zo dat er bij elke laadbeurt gereset wordt. Dus vroeg ik me af hoe jullie over het totaal aantal gereden km het gemiddeld verbruik konden zien, dit juist omdat winterverbruik veel hoger is dan het verbruik in de zomer.
Maar dat zie ik dus niet, niettegenstaande m.i. dat een meer realistisch beeld geeft over gemiddeld verbruik van de EV6.
Ter info: mijn app geeft nu 366 km aan bij 90%, en dat is idd 40 km meer dan de wagen nu aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:42
neel schreef op zondag 17 maart 2024 @ 07:16:
In mijn instellingen staat het ook zo dat er bij elke laadbeurt gereset wordt. Dus vroeg ik me af hoe jullie over het totaal aantal gereden km het gemiddeld verbruik konden zien, dit juist omdat winterverbruik veel hoger is dan het verbruik in de zomer.
Maar dat zie ik dus niet, niettegenstaande m.i. dat een meer realistisch beeld geeft over gemiddeld verbruik van de EV6.
Ter info: mijn app geeft nu 366 km aan bij 90%, en dat is idd 40 km meer dan de wagen nu aangeeft.
is het niet zo dat in de auto de waarde continue wordt her-berekend en direct weergegeven, terwijl de app afhankelijk is van wat de auto in the cloud aan waardes heeft ge-upload?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Phusebox schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 20:50:
[...]

Car Scanner toont bij mijn 73kWh Ioniq 4,02 Volt bij 100% SoC op het display, 100% SoH, en BMS rapporteert dan 96,5 % SoC.
Er staat nu 33 duizend km op de teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Peter-036 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 09:01:
[...]

Car Scanner toont bij mijn 73kWh Ioniq 4,02 Volt bij 100% SoC op het display, 100% SoH, en BMS rapporteert dan 96,5 % SoC.
Er staat nu 33 duizend km op de teller.
En hoeveel energie is er dan nog beschikbaar? Benieuwd of je dan dus ook rond de 70.000 W ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Ik heb geen idee hoe ik die info zichtbaar zou moeten krijgen, als dat ook met Car Scanner kan moet ik de mogelijkheden van het 'dashboard' nog eens heel goed 'uitpluizen'.
Edit: Als ik het goed heb heeft deze 72/73kWh accu 360 (?) cellen.

[ Voor 16% gewijzigd door Peter-036 op 17-03-2024 09:15 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Peter-036 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 09:13:
Ik heb geen idee hoe ik die info zichtbaar zou moeten krijgen, als dat ook met Car Scanner kan moet ik de mogelijkheden van het 'dashboard' nog eens heel goed 'uitpluizen'.
Jep via Carscanner:
All sensors > filter > "BMS" intypen bijvoorbeeld of rechtstreeks zoeken op "remaining energy". Zo hert de sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 05-10 23:15
Heb mij Kia nu 3 weken en heb een gemiddeld verbruik van 19kw/h,wat me wel opvalt is dat je in stadsverkeer veel zuiniger bent dan op de snelweg,bij een benzineauto is dit vaak net andersom,rij het meest met ipedal en in de sportstand,waar ik me wel aan erger is dat je die instellingen niet behoudt als je de auto opnieuw start,net als lane assist die je steeds moet uitzetten,dit kan toch simpeler Kia,de besturing is ok maar geeft soms een rare feedback,, vooral op rotondes dan is het net of er een moment geen weerstand is. En de plastic wielafdekking in de koffer had ik liever van stof gehad. Verder ben ik wel tevreden over de auto,heb een witte Light edition,de zwarte randen om de wielkasten staat de auto goed,vooral in deze kleur ziet dat er wat mij betreft mooier uit dan wanneer dit gespoten is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
@Phusebox Dan zal ik dat de volgende keer dat ik de auto uitlees eens controleren.
#note to self: op terugkomen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdRain
dropie schreef op zondag 17 maart 2024 @ 09:25:
... net als lane assist die je steeds moet uitzetten,dit kan toch simpeler Kia ...
Kan Kia niks aan doen, Lane Keeping Assist permanent uit mag niet wegens EU wetgeving en dat geldt voor alle nieuwe autos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
ColdRain schreef op zondag 17 maart 2024 @ 09:32:
[...]

Kan Kia niks aan doen, Lane Keeping Assist permanent uit mag niet wegens EU wetgeving en dat geldt voor alle nieuwe autos.
Niets is een groot woord, bij Renault kun je bv een preset maken van welke assistentie systemen je aan wilt en welke uit.

Ze hebben en speciale knop en na 1 druk staan ze dan allemaal uit/aan zoals je wilt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
  • Laatst online: 16:20
Peter-036 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:21:
[...]

Wel ik heb dat eens getest 's nachts met de achteruitrijcamera aan zodat je de remlichten kan zien. Enkel op stand 0 branden ze niet bij het lossen van de stroompedaal. Vanaf 1 gaan ze naar mijn gevoel veel te snel branden. Ik rem met de ICE altijd op de motor en de vertraging is daar een beetje te vergelijken met stand 1 al vind ik een diesel nog feller afremmen op de motor maar dat is persoonlijk. Het zou dus perfect zijn als op REGEN stand 1 de remlichten ook niet aangaan. Ik zet mijn REGEN onmiddellijk op 0 bij vertrek omdat ik al veel commentaar gekregen heb van familie en vrienden die achter mij rijden dat het lijkt op een flikkerende kerstboom. Van het moment dat je anticiperend gaat rijden en niet op stand 0 staat gaan ze constant aan en uit. Dat moet pokke irritant zijn voor mensen achter mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
@Bogey555 Mogelijk werkt het bij jou zo, bij mijn EV's tot nog toe (2020 Kia E-soul en 2022 Hyundai Ioniq 5) gingen/gaan de remlichten pas aan bij regen level 2.
In het donker eenvoudig te zien doordat achter de auto alles rood verlicht wordt.
De achteruitrijcamera gaat hier boven de 10 (of 16 ?) km/h uit, misschien dat onder die snelheid de remlichten wel eerder aan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
@Phusebox Zojuist even de OBD/CarScanner combi gebruikt: bij Display 76% SoC en BMS 75% SoC had ik 50840Wh dus een daaruit berekende 67786Wh voor 100%. (op basis van de 75% die het BMS geeft)
Dat valt me wat tegen, maar hoe 'exact' de combi waarmee ik het gemeten heb is weet ook (bijna?) niemand.
Misschien kom ik er binnen afzienbare tijd nog aan toe om de meting bij 100% uit te voeren........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-09 18:49
DaMenaz schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 19:44:
[...]

KIA maakt geen trekhaken. Is altijd een afternarket-oplossing, ook als de dealer het zelf doet.
Helaas... want zo'n wegklappende, elektrisch bediende trekhaak met ingebouwde stopcontact is wel en pàk handiger dan op de knieën het ding installeren en de met de stekker frullen. En kost bovendien als optie bij VW niet veel meer dan een KIA oplossing.
Ter illustratie:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
Bogey555 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 09:54:
[...]

Wel ik heb dat eens getest 's nachts met de achteruitrijcamera aan zodat je de remlichten kan zien. Enkel op stand 0 branden ze niet bij het lossen van de stroompedaal. Vanaf 1 gaan ze naar mijn gevoel veel te snel branden. Ik rem met de ICE altijd op de motor en de vertraging is daar een beetje te vergelijken met stand 1 al vind ik een diesel nog feller afremmen op de motor maar dat is persoonlijk. Het zou dus perfect zijn als op REGEN stand 1 de remlichten ook niet aangaan. Ik zet mijn REGEN onmiddellijk op 0 bij vertrek omdat ik al veel commentaar gekregen heb van familie en vrienden die achter mij rijden dat het lijkt op een flikkerende kerstboom. Van het moment dat je anticiperend gaat rijden en niet op stand 0 staat gaan ze constant aan en uit. Dat moet pokke irritant zijn voor mensen achter mij.
Vreemd, hier in level 1 regen geen stoplichten bij gas los.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Peter-036 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:27:
@Phusebox Zojuist even de OBD/CarScanner combi gebruikt: bij Display 76% SoC en BMS 75% SoC had ik 50840Wh dus een daaruit berekende 67786Wh voor 100%. (op basis van de 75% die het BMS geeft)
Dat valt me wat tegen, maar hoe 'exact' de combi waarmee ik het gemeten heb is weet ook (bijna?) niemand.
Misschien kom ik er binnen afzienbare tijd nog aan toe om de meting bij 100% uit te voeren........
Dat is dus bij mij ook rond de 67 kWh, dus mijn waarde is wat dat betreft niet raar dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
ColdRain schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 20:56:
[...]

3.92 x 192 = 753 dus dat kan ook (en ook veel dichter bij de 800V van het platform). Misschien is de info van https://ev-database.org/nl/ niet correct?
In onderstaande video van Tesla Bjorn zijn 1000km-test met de EV6 kan je de carscanner aflezen.
100% SOC , 96.5 SOC BMS, Cell Voltage 4.12V, 791.3V battery DC voltage.

FWIW

YouTube: Kia EV6 1000 km challenge

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColdRain
DigitalHombre schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:03:
Vreemd, hier in level 1 regen geen stoplichten bij gas los.
Dan heeft je EV6 de SC273 update nog niet?
"YT: Kia EV6 Safety Update Fixes Brake Lights"

[ Voor 19% gewijzigd door ColdRain op 17-03-2024 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Laatst online: 21:30
neel schreef op zondag 17 maart 2024 @ 07:16:
Reset op manueel zetten. Dan krijg je onderin je cockpit het totaal gemiddelde sinds de laatste reset.
Middenin je cockpit kun je verbruik na iedere laadbeurt zien.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
Phusebox schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:11:
[...]

Dat is dus bij mij ook rond de 67 kWh, dus mijn waarde is wat dat betreft niet raar dan.
Peter-036 heeft een Ioniq 5, dus kleinere batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10 13:36
Phusebox schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:11:
[...]

Ik heb nu net ook gelijk even gekeken en als ik de juiste waarden gevonden heb zegt carscanner bij mij:
Bms remaining energy 61766
Bms State of charge Bms 83.5%

Dat zou uitkomen op 73971 Wh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo132
  • Laatst online: 08-08 12:46
Peter-036 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:27:
Waarom valt dat tegen? Is 68 voor een 72.6 batterij, komt best overeen met 74 die beschikbaar is voor de EV6 bij een 77 batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Polo132 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 15:27:
[...]

Waarom valt dat tegen? Is 68 voor een 72.6 batterij, komt best overeen met 74 die beschikbaar is voor de EV6 bij een 77 batterij.
Dus eigenlijk heb ik de batterij van de Ioniq 5 erin zitten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Polo132 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 15:27:
[...]

Omdat de auto indertijd verkocht werd als voorzien van 72 Bruikbare kWh (en 73,6 kWh volledige capaciteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Phusebox schreef op zondag 17 maart 2024 @ 16:27:
[...]

Dus eigenlijk heb ik de batterij van de Ioniq 5 erin zitten....
Niet helemaal, die van mij is wel vergelijkbaar met de EV 6 van 2021-2022, daarna kwam, ook voor de Ioniq 5, de 77 kWh accu er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
Nee, ik vraag me trouwens af of die ook in EU uitgevoerd wordt. Heb er trouwens vanuit KIA geen oproep voor gekregen ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:49
Gisteren mijn ev6 opgehaald. Kan je je batterij thuis al voorverwarmen als hij aan mijn af thuis laadpaal hangt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdRain
DigitalHombre schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:46:
Nee, ik vraag me trouwens af of die ook in EU uitgevoerd wordt. Heb er trouwens vanuit KIA geen oproep voor gekregen ook niet.
't Is geen recall als je dat bedoelt. Bij een onderhoud worden die updates normaal wel uitgevoerd. Idem voor de (software) ICCU update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hieperdepiep schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:48:
Gisteren mijn ev6 opgehaald. Kan je je batterij thuis al voorverwarmen als hij aan mijn af thuis laadpaal hangt?
Nee en dat zou verspilling van energie zijn want hij gaat er AC niet sneller door laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:49
IvoB2 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 18:02:
[...]

Nee en dat zou verspilling van energie zijn want hij gaat er AC niet sneller door laden.
Klopt wel en klopt niet denk ik. Ik zou dan de accu willen voorverwarmen voor een lange tocht zodat hij minder onderweg hoeft te verwarmen.

In de app onder batterijstand en dan op de ? Klikken staat dat dat accu symbool ook groen kan kan knipperen tijdens opladen voor batterijconditionering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
De EV6 heeft toch geen knop voor manuele instelling van de accuvoorverwarming?
Eenmaal onderweg zou, afhankelijk van het weer en je snelheid, het accupack ook gewoon terug afkoelen.

De accuvoorverwarming werkt (tot op heden) alleen maar wanneer je in de eigen navigatie van KIA een
DC snellader als bestemming kiest, de accu een SOC heeft van +20% en je nog een dertigtal minuten tijd over hebt voor je gaat laden. De EV6 kiest dan, volgens de GPS bepaling, automatisch het tijdstip waarop ie begint voor te verwarmen. Duurt het bereiken van de laadbestemming, om een of andere reden, langer dan wordt de voorverwarming terug uitgeschakeld en kan het zijn dat tegen je gaat laden de temp. van het accupack al terug gezakt is onder de optimale temp (ergens tussen 21 en 27°C).

Ik denk niet dat jouw AC lader thuis aan al die voorwaarden voldoet?

[ Voor 83% gewijzigd door IvoB2 op 17-03-2024 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdRain
IvoB2 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 18:02:
[...]

Battery care komt ook voor bij auto voorverwarmen op schema of via de app.
code:
1
2
3
4
5
6
# cat monitor.dailystats.csv
date, distance, distance_unit, total_consumed, regenerated_energy, engine_consumption, climate_consumption, onboard_electronics_consumption, battery_care_consumption
20240119 09:48, 73, km, 15601, 3123,  9078, 5473, 1050, 0
20240122 09:48, 72, km, 12393, 4090,  8807, 2016, 970, 600
20240123 09:48, 73, km, 12451, 4020,  8846, 2495, 1110, 0
...

Op 22 januari 600Wh naar de batterij terwijl die aan de lader hing (maar het werkt ook zonder lader).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdRain
Hieperdepiep schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:48:
Kan je je batterij thuis al voorverwarmen als hij aan mijn af thuis laadpaal hangt?
Dat beslist de auto zelf maar het gebeurt wel, ook als ie niet aan de laadpaal hangt.

[ Voor 16% gewijzigd door ColdRain op 17-03-2024 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-07 15:09
Bogey555 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 09:54:
[...]

Daar hebt jij toch geen last van!
Boeien wat de familie en vrienden zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-10 10:46
Weet iemand tot wanneer de kia ev6 edition advanced bestelbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:43
sgouman schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:29:
Weet iemand tot wanneer de kia ev6 edition advanced bestelbaar is?
Geef je meer kans op succes in het EV6-bestellingentopic. Hier zijn de meesten al voorzien. ✌️

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
ColdRain schreef op zondag 17 maart 2024 @ 19:45:
Dat beslist de auto zelf maar het gebeurt wel, ook als ie niet aan de laadpaal hangt.
Maar dan kan je dat toch niet plannen voor "een lange rit" zodat de accu "op temperatuur is" op het uur dat je wil vertrekken?
En wat beslist ie dan en op basis van wat?
Wanneer hij niet aan de lader hangt en hij gaat de accu op eigen houtje voorverwarmen trekt hij dan de range niet ongewild naar beneden?

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 17-03-2024 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdRain
IvoB2 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:43:
[...]
Maar dan kan je dat toch niet plannen voor "een lange rit" zodat de accu "op temperatuur is" op het uur dat je wil vertrekken?
En wat beslist ie dan en op basis van wat?
Wanneer hij niet aan de lader hangt en hij gaat de accu op eigen houtje voorverwarmen trekt hij dan de range niet ongewild naar beneden?
Als je gaat navigeren voor een lange rit kan de auto er van uit gaan dat pre-conditionen aangewezen is. Ook niet altijd heb ik uit eerdere reacties begrepen.
Als je enkel "auto voorverwarmen" kiest, zonder specifieke navigatie, én de batterij is nog vol genoeg, én de temperatuur buiten is laag (maandag 22/01 was vrieskoud) dan gaat ie blijkbaar ook wat aan de batterij besteden. Of dat ook werkelijk efficiënt is? Want 600Wh qua verwarming is echt niks als het echt vriest. Qua range-verlies ook niet echt maar toch.
Dat is hoe ik het interpreteer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Maar dat is dan toch gewoon een gok gezien de auto autonoom die beslissing neemt?

Mijn reacties zijn gerelateerd op deze vraag:
Hieperdepiep schreef op zondag 17 maart 2024 @ 18:51:
Ik zou dan de accu willen voorverwarmen voor een lange tocht zodat hij minder onderweg hoeft te verwarmen.
Hoe stel je dit dan zelf in? (Volgens mij kan hij dit niet zelf instellen/kiezen).

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 17-03-2024 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdRain
IvoB2 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 22:22:
Maar dat is dan toch gewoon een gok gezien de auto autonoom die beslissing neemt?

Mijn reacties zijn gerelateerd op deze vraag:

[...]

Hoe stel je dit dan zelf in? (Volgens mij kan hij dit niet zelf instellen/kiezen).
Klopt (volgens mij), je kan het niet zelf instellen of er opdracht toe geven.
Je kan het doelbewust (proberen te) triggeren, door navigatie icm weersomstandigheden, maar that's it, meer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiliyama
Hieperdepiep schreef op zondag 17 maart 2024 @ 18:51:
[...]

Klopt wel en klopt niet denk ik. Ik zou dan de accu willen voorverwarmen voor een lange tocht zodat hij minder onderweg hoeft te verwarmen.
Hij koelt weer snel af als je gaat rijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bogey555
De Ideale Man schreef op zondag 17 maart 2024 @ 19:58:
[...]

Daar hebt jij toch geen last van!
Boeien wat de familie en vrienden zeggen.
:D inderdaad eigenlijk niet maar ik irriteer me zelf aan mensen die constant op de rem staan dus doe ik dat liever niemand anders aan.

In elk geval wel bizar dat andere modellen van KIA blijkbaar enkel van REGEN stand 2 de remlichten activeren bij lossen stroompedaal. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
Peter-036 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:05:
@Bogey555 Mogelijk werkt het bij jou zo, bij mijn EV's tot nog toe (2020 Kia E-soul en 2022 Hyundai Ioniq 5) gingen/gaan de remlichten pas aan bij regen level 2.
In het donker eenvoudig te zien doordat achter de auto alles rood verlicht wordt.
De achteruitrijcamera gaat hier boven de 10 (of 16 ?) km/h uit, misschien dat onder die snelheid de remlichten wel eerder aan gaan.
Ja inderdaad bij de EV6 gaat hij ook uit maar als je de knop van de camera's indrukt tijdens het rijden blijft de achterste camera actief. Op die manier zie je perfect wanneer de remlichten in werking treden.

Inderdaad wel bizar dat het bij de E-soul anders is. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatGuy2303
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:59
HansAuutB schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:27:
[...]

Reset op manueel zetten. Dan krijg je onderin je cockpit het totaal gemiddelde sinds de laatste reset.
Middenin je cockpit kun je verbruik na iedere laadbeurt zien.
Waar kun je dit instellen? Net even zitten zoeken in de instellingen in de auto, maar niet kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-10 11:40

Bosmonster

*zucht*

Bogey555 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 08:29:
[...]

:D inderdaad eigenlijk niet maar ik irriteer me zelf aan mensen die constant op de rem staan dus doe ik dat liever niemand anders aan.

In elk geval wel bizar dat andere modellen van KIA blijkbaar enkel van REGEN stand 2 de remlichten activeren bij lossen stroompedaal. 8)7
Vroeger maakte ik me daar druk over. Tegenwoordig denk ik bij veel “vreemde” remsignalen: regen braking

En tis weer leuk bij klevers.

[ Voor 3% gewijzigd door Bosmonster op 18-03-2024 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
[...]

Ik zal het bij mij eens bekijken. Wellicht dat bij een 1-motorige versie (Air 58kWh) dit anders is omdat er ook minder remvermogen aanwezig is (minder motoren en ook minder vermogen). Kan mij herinneren dat ik op regen 1 geen achterlichten heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
ThatGuy2303 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:24:
[...]

Waar kun je dit instellen? Net even zitten zoeken in de instellingen in de auto, maar niet kunnen vinden.
Zoek even op reset.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdRain
ThatGuy2303 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:24:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTyzkG6jiz1tavhby1ERj4xPtNo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EQBO1a91bZSUt5kUC0tJH0ov.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:33
Dartlink schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:46:
[...]De mijne is ook afgeleverd op Kumho's, en ook trillende bijrijderstoel.
Dikkie schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 22:54:
Continental banden en ook hier trillingen. Rond de 115km/u zie je idd de hoofdsteun van de bijrijdersstoel trillen. 1500km gereden.
Mijne staat op Nexen N'fera Sport banden en ook trillende bijrijders stoel bij 120kmph.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d0s
  • Laatst online: 19:39

d0s

sssst

Hier ook nog trillingen op de Kumho's vanaf snelheden boven de 100km/u. Echter pas 300 km gereden en lees online dat het bij een groot deel ook weg trekt na 1000+ km. Kijk het dus nog even aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
[...]

Gisterenavond gekeken. Bij mijn Air 58kW single motor gaan de remlichten NIET aan bij afremmen op Regen1 @Bogey555 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-10 10:42
Card Nox schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:56:
[...]

[...]

Mijne staat op Nexen N'fera Sport banden en ook trillende bijrijders stoel bij 120kmph.
Die had ik voorheen ook, vanmiddag gaan mijn pirelli winterbanden er weer af en krijg ik nieuwe zomerbanden. De Nexen waren op bij de vorige wissel. Ben benieuwd wat op komt en of ik verschil ga merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny1909
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-10 20:05
king_dude schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:18:
[...]

Gisterenavond gekeken. Bij mijn Air 58kW single motor gaan de remlichten NIET aan bij afremmen op Regen1 @Bogey555 .
Mijn dealer gaf laatst aan vanaf regen 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murky123
  • Laatst online: 09-10 12:36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
king_dude schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:18:
[...]

Dan zal je waarschijnlijk gelijk hebben dat de single motor versies anders zijn. Ik heb het gisteren nog eens getest en bij de GT branden de remlichten al vanaf regen stand 1 bij het lossen van het stroompedaal.
Pagina: 1 ... 353 ... 448 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic