Zoek even op mijn posts, zoekwoord obdSample88 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:54:
Vandaag de ODB stekker en switch binnen. Net even gekeken maar als er iets in zit, kan het klepje niet meer dicht. Hoe hebben jullie dat opgelost?
Toch niet zo moeilijk te begrijpen?izzet3838 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:28:
kun je de tabel een beetje toelichten?
Afhankelijk van de meting gaat er bij 1,2 kW laadvermogen 45 kWh in de accu waarvoor vanuit de bron 49,67 tot 49 kWh nodig is. Bij 10,9 kW laadvermogen gaat er van de afgenomen 48,8 tot 49,2 kWh 48 kWh in de accu.
In het eerste geval is er dan een "verlies" van 9,82% [100-(45/49,9)].
In het tweede geval is er een "verlies" van 2,44% [100-(48/49,2)].
Wat zeer gunstig is (maar zoals eerder al opgemerkt door de beperkte meting niet erg repesentatief) want gemeten over vier jaar en 70000 km en geladen tussen 2 en 50 kW (overwegend AC 2,5 - 5 kW) kom ik op een gemiddeld verlies van 15% uit voor de e-Niro MY2019.
[ Voor 56% gewijzigd door IvoB2 op 12-03-2024 13:27 ]
Klopt, zit helemaal niks tussenin, het is of verwarmen of koelen (airco). De airco draait dan ook echt, je ziet verbruik via de OBD of via het verbruiksscherm. Onze Megane electric koelt niet als het buiten koel genoeg is om de auto af te koelen, zoals de meeste climate control systemen werken, geen idee waarom de EV6 dit niet doet, het kan ca. 0,3 - 0,6 kW schelen. ZIjn geen schokkende getallen maar als het niet nodig is...Bosmonster schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:09:
De EV6 is inderdaad niet heel subtiel met de climate control. Hij verwarmt of koelt, maar weinig er tussenin.
Als die tot 24+ doorgaat dan is er iets mis lijkt me.
Condens merk ik kan voorkomen op auto stand als die switcht naar interne ventilatie. Dat doet ie in sommige situaties.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Reismodus?Henry65 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:37:
Ik heb vandaag eens de reismodus aangezet maar zie geen verschil met de ‘normale’ verlichting. Ik blijf sowieso de verlichting matig vinden. Iemand al eens de reismodus geprobeerd?
Sowieso is de verlichting ruk, hoe vaak ik al gestopt ben bij regenachtig weer om te kijken of de verlichting daadwerkelijk aan staat... Laatst een auto achter mij op een donkere weg, hij had halogeen lichten en dat overstemde mijn verlichting. Waardeloos.
Ik vind het vooral erg oncomfortabel, het is zelfs zo erg dat ik met de roosters voor in dicht rij (op auto climate). Dat beperkt het oncomfortabel gevoel van het koelen enigszins maar je voelt het nog wel wat bij je benen. Maar in iedergeval aangenamer dan met de roosters openThe Wizard schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:50:
[...]
Klopt, zit helemaal niks tussenin, het is of verwarmen of koelen (airco). De airco draait dan ook echt, je ziet verbruik via de OBD of via het verbruiksscherm. Onze Megane electric koelt niet als het buiten koel genoeg is om de auto af te koelen, zoals de meeste climate control systemen werken, geen idee waarom de EV6 dit niet doet, het kan ca. 0,3 - 0,6 kW schelen. ZIjn geen schokkende getallen maar als het niet nodig is...
Klopt, en het is allemaal software, lijkt mij toch een redelijk simpele fix.Polo132 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:58:
[...]
Ik vind het vooral erg oncomfortabel, het is zelfs zo erg dat ik met de roosters voor in dicht rij (op auto climate). Dat beperkt het oncomfortabel gevoel van het koelen enigszins maar je voelt het nog wel wat bij je benen. Maar in iedergeval aangenamer dan met de roosters open
Zit op de matrix-koplampen zodat je in de UK kan rondrijden zonder ruzie te maken met tegenliggers. Hij stelt dan de lichtbundel bij naar onderen (zodat je nog minder ziet in het donker).
Catch my drift?
Ah op die fiets, ik heb de Plus met de normale Alibaba zaklampjes.DaMenaz schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:00:
[...]
Zit op de matrix-koplampen zodat je in de UK kan rondrijden zonder ruzie te maken met tegenliggers. Hij stelt dan de lichtbundel bij naar onderen (zodat je nog minder ziet in het donker).
Die lampen heb ik ook. Heb de Plus Advanced, maar dat slaat helaas niet op Advanced verlichting..The Wizard schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:03:
[...]
Ah op die fiets, ik heb de Plus met de normale Alibaba zaklampjes.
Catch my drift?
Bedankt voor de info.xxander968 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:19:
[...]
Hier heb ik twee testen voor gedaan. Een sessie met 1,2kW en een sessie met 11 kW. Omdat er van beiden maar één sessie is vind ik het wat weinig om er echt conclusies aan te verbinden. Temeer omdat ik op drie punten meet waarvan 1 alles afrond naar KwH zonder decimalen. Laat dat nou net de auto zijn en je weet dat er een afwijking kan zijn. Dat gezegd hebbende, dit is hoe ik heb gemeten: In de meterkast zit net voor de zekering van de laadpaal een meter van Homewizard. In de laadpaal van Zappi lees ik de KwH van de sessie en in de auto via jedlix hoeveel er geladen is. Tussen de laadpaal en de meterkast zit een kabel van 20 meter 6mm2. Aan de laadpaal een kabel van 6.5 meter naar de auto. De temperatuur was bij beide sessies tussen de 6 en 9 graden buiten. SOC percentages zijn redelijk vergelijkbaar. Dit zijn de resultaten (waarbij laadverlies eerder efficiëntie oid had moeten heten):
[Afbeelding]
Dus dat ligt niet aan mij. Mijn handen werden op een gegeven moment gewoon erg koud.Polo132 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:58:
[...]
Ik vind het vooral erg oncomfortabel, het is zelfs zo erg dat ik met de roosters voor in dicht rij (op auto climate). Dat beperkt het oncomfortabel gevoel van het koelen enigszins maar je voelt het nog wel wat bij je benen. Maar in iedergeval aangenamer dan met de roosters open
Ik heb ze voorlopig ook dichtgedraaid.
Dit had ik in mijn e-Niro niet.
Ik ben ook nog niet overtuigd van dat automatisch ontvochten enzo.
De mijne is van mei '23 dus bijna alle seizoenen gehad. 16k km intussen. Climate control altijd al op 23 °C gehad, zomer en winter, alles op auto en 3 streepjes dus "high". Is er condens dan is dat na minder dan 'n minuut weg. Vanavond nog omdat ik 'm in de regen eerst van de lader moest halen en dus behoorlijk nat de auto in kwam om weg te rijden. Voor- en zijruiten tot halfweg beslagen maar ik zag nog net genoeg. Ik was nog niet van de parking (300m?) of alle ruiten helder.
Ik rij zodra het tussen de 8 en 22 graden is buiten zonder verwarming of airco.
Bereik blijft belabberd dit jaar, zelfs met deze mildere temperaturen.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Ik hanteer volgende doctrine naar tevredenheid.Highlander1962 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:57:
[...]
Dus dat ligt niet aan mij. Mijn handen werden op een gegeven moment gewoon erg koud.
Ik heb ze voorlopig ook dichtgedraaid.
Dit had ik in mijn e-Niro niet.
Ik ben ook nog niet overtuigd van dat automatisch ontvochten enzo.
Heel koud buiten:
- Vooraf cabine voorverwarmen. 27 graden, alles vol aan. Daarna:
- auto climate 2. 22 graden
- middenroosters naar onderen. Van personen af
- buitenroosters naar boven, van personen af
Normaal weer: auto climate 1, 21 graden
- middenroosters naar boven, van personen af
- buitenroosters naar beneden, naar personen toe
Heel warm buiten
- vooraf cabine koelen. Via keyfob of app. 18 graden. Daarna:
- auto climate 2. 20 graden
- middenroosters naar beneden, naar personen toe
- buitenroosters naar boven, naar personen toe
Ik heb gisteren tijdens een kort ritje gespeeld met de recup levels en het fysieke rempedaal. Viel me op dat bij gebruik van het rempedaal de recup meer wordt (zoals verwacht) behalve voor level 0. Daar lijkt het bij mij dat hij direct de fysieke rem neemt. Hebben meer mensen dat?
Daarnaast is de balk onderaan in het scherm (met je met de energie consumptie en het geimddelde) me niet helemaal duidelijk, wat laat deze exact zien? In de handleiding staat het "Instant electric energy" maar dit klopt niet volgens mij, zie filmpje hieronder. Het lijkt me eerder een gemiddelde van de laatste x meter oid?
https://photos.app.goo.gl/hz2ZjJyzRE7QTxCL7
Daarnaast is de balk onderaan in het scherm (met je met de energie consumptie en het geimddelde) me niet helemaal duidelijk, wat laat deze exact zien? In de handleiding staat het "Instant electric energy" maar dit klopt niet volgens mij, zie filmpje hieronder. Het lijkt me eerder een gemiddelde van de laatste x meter oid?
Bij de eerste +/-10 keer remmen in level 0 worden alleen de fysieke remmen gebruikt. Dit is om eventuele roestopbouw of vocht op de schijven te verwijderen.Card Nox schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:58:
Ik heb gisteren tijdens een kort ritje gespeeld met de recup levels en het fysieke rempedaal. Viel me op dat bij gebruik van het rempedaal de recup meer wordt (zoals verwacht) behalve voor level 0. Daar lijkt het bij mij dat hij direct de fysieke rem neemt. Hebben meer mensen dat?
Level 0 begint altijd in disc cleaning mode, dus op de fysieke rem, is paar comments terug besproken.Card Nox schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:58:
Het balkje kan je niet vergelijken met rechter scherm, balkje is in kwh en scherm in kw. Balkje geeft aan wat je verbruik in kwh op dat moment is, streepje op de balk is het gemiddelde verbruik in kwh sinds laden (afhankelijk van setting).
Heeeel soms blijft het balkje even hangen bij het op optrekken op een hoog verbruik, dat is denk ik een bug.
@jouwheld, @Polo132, thanks voor jullie reacties. Dat stukje over disc cleaning mode heb ik niet meegekregen, ik ga nog even terug lezen, thanks!
EDIT: Ahh, zodra de auto inschat dat de remmen schoon zijn wordt wel recup gebruikt in level 0.
Dat KW en kWh/100km niet direct vergelijkbaar zijn snap ik. Maar als ik 8KW bij 69kmph zie zou dat (8/69*100=) ~11,6kWh/100km moeten zijn en niet 40kWh/100km. Het zal wel een bugje zijn zoals je aangeeft.
EDIT: Ahh, zodra de auto inschat dat de remmen schoon zijn wordt wel recup gebruikt in level 0.
Dat KW en kWh/100km niet direct vergelijkbaar zijn snap ik. Maar als ik 8KW bij 69kmph zie zou dat (8/69*100=) ~11,6kWh/100km moeten zijn en niet 40kWh/100km. Het zal wel een bugje zijn zoals je aangeeft.
[ Voor 12% gewijzigd door Card Nox op 13-03-2024 10:36 ]
Kun je ook instellen dat het balkje niet kijkt naar 'sinds laden' maar bijvoorbeeld naar de laatste handmatige reset, of totaal tot nu toe? Ik heb dat zelf nog niet kunnen vinden.Polo132 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:10:
[...]
Level 0 begint altijd in disc cleaning mode, dus op de fysieke rem, is paar comments terug besproken.
Het balkje kan je niet vergelijken met rechter scherm, balkje is in kwh en scherm in kw. Balkje geeft aan wat je verbruik in kwh op dat moment is, streepje op de balk is het gemiddelde verbruik in kwh sinds laden (afhankelijk van setting).
Heeeel soms blijft het balkje even hangen bij het op optrekken op een hoog verbruik, dat is denk ik een bug.
Herkenbaar!!Phusebox schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:28:
Ik rij zodra het tussen de 8 en 22 graden is buiten zonder verwarming of airco.
Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...
Ja volgens mij in voertuig instelling > cluster > …d0s schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:22:
[...]
Kun je ook instellen dat het balkje niet kijkt naar 'sinds laden' maar bijvoorbeeld naar de laatste handmatige reset, of totaal tot nu toe? Ik heb dat zelf nog niet kunnen vinden.
Daar heb je keuze uit sinds start, sinds laden en handmatige reset.
zonder laadpaal wel , als hij aan de laadpaal staat niet--HOOLIE-- schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:02:
[...]
Hoor je de auto wel "aan slaan" als je remote climate start??
het beslaan van de vooruit heb ik inderdaad ook bij het omschakelen van externe naar interne circulatie wat het systeem automatisch doen bij het inrijden van een tunnel tbv het comfort.Bosmonster schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:09:
De EV6 is inderdaad niet heel subtiel met de climate control. Hij verwarmt of koelt, maar weinig er tussenin.
Als die tot 24+ doorgaat dan is er iets mis lijkt me.
Condens merk ik kan voorkomen op auto stand als die switcht naar interne ventilatie. Dat doet ie in sommige situaties.
Je kan dat automatisch omschakelen uitschakelen indien gewenst.Adagi12 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:51:
... bij het omschakelen van externe naar interne circulatie wat het systeem automatisch doen bij het inrijden van een tunnel tbv het comfort.
Update: vanmorgen proefrit gedaan, die is goed bevallen, dus als 't goed is gaat 't een EV6 Edition Advanced worden in de kleur Gravity Blue Metallic. Als accessoires een trekhaak, dakdragers en V2L. Even de definitieve offerte van de LM afwachten. Voor zover ik nu heb begrepen zou 't moeten lukken om deze op tijd (begin september) te leveren.blb4 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:05:
[...]
Ok, duidelijk, ga ik me ff verder in verdiepen. Wordt geen no-go om 't niet te hebben maar als 't voor € 350 er op kan dan zal ik 't niet laten. Woensdag heb ik een proefrit gepland.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Kennelijk weten ze nu bij KIA en Hyundai nu ook dat ze niet zomaar wegkomen met defecte ICCU!
https://www.businesskorea...leView.html?idxno=212946#
Met dank aan onze vriend Brian:
https://youtu.be/oPrEwcadN4s?si=hkq7zyYVzwkykQ4C
https://www.businesskorea...leView.html?idxno=212946#
Met dank aan onze vriend Brian:
https://youtu.be/oPrEwcadN4s?si=hkq7zyYVzwkykQ4C
"May The Force be with me"
Vandaag voor eerste keer iets opgemerkt.
Ik gebruik de wagen dagelijks voor woon/werk verkeer en gebruik zeer veel iPedal.
Vandaag heb ik voor de eerste keer de fietsendrager op de trekhaak gezet. Auto herkende deze, in het menu kon ik kiezen hoe zwaar het ongeveer was zodat er rekening kan gehouden worden met verlies aan range e.d. ... en alles werkte zoals het moest.
Nu merkte ik wel op dat ik geen iPedal of auto regen kon selecteren. "Niet beschikbaar" kreeg ik. Regen 1,2,3 geen probleem.
Zodra ik de 13-pin connector loskoppelde en het in mijn straat nog even probeerde ging het wel.
Heb er even de handleiding bijgenomen en gezocht bij iPedal en trekhaak, maar daar staat dus niets speciaal bij vermeld.
Is er een reden voor dat dit niet werkt?
Ik gebruik de wagen dagelijks voor woon/werk verkeer en gebruik zeer veel iPedal.
Vandaag heb ik voor de eerste keer de fietsendrager op de trekhaak gezet. Auto herkende deze, in het menu kon ik kiezen hoe zwaar het ongeveer was zodat er rekening kan gehouden worden met verlies aan range e.d. ... en alles werkte zoals het moest.
Nu merkte ik wel op dat ik geen iPedal of auto regen kon selecteren. "Niet beschikbaar" kreeg ik. Regen 1,2,3 geen probleem.
Zodra ik de 13-pin connector loskoppelde en het in mijn straat nog even probeerde ging het wel.
Heb er even de handleiding bijgenomen en gezocht bij iPedal en trekhaak, maar daar staat dus niets speciaal bij vermeld.
Is er een reden voor dat dit niet werkt?
Is dat misschien "extra functionaliteit" van de 13-pin connector tov een 7-pin?Gizmoke schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:50:
Geen flauw idee, ik heb al zitten zoeken op andere fora, reddit, ... maar voorlopig nog niemand die kan zeggen dat het normaal of niet normaal is.ColdRain schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 22:11:
[...]
Is dat misschien "extra functionaliteit" van de 13-pin connector tov een 7-pin?
Is het uit veiligheid i.v.m. sensoren voor ipedal i.v.m. het afremmen met extra gewicht? No idea, maar kan ook geen info vinden.
Is Normaal. Ook meermaals hier benoemd :-) maar de echte reden durf ik je niet te gevenGizmoke schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 22:15:
[...]
Geen flauw idee, ik heb al zitten zoeken op andere fora, reddit, ... maar voorlopig nog niemand die kan zeggen dat het normaal of niet normaal is.
Is het uit veiligheid i.v.m. sensoren voor ipedal i.v.m. het afremmen met extra gewicht? No idea, maar kan ook geen info vinden.
Ja veiligheid, net als snowmode je niet voorbij bepaalde regen levels kan. Je wil in zulke situaties niet onverwacht hard afremmen wat snel gebeurt met iPedal. In de sneeuw kan dat leiden tot slip maar ook met aanhanger als die als slipt wil je niet remmen, terwijl je uit schrik wel even het gas los kan laten wat in het geval van iPedal remmen betekent.Gizmoke schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 22:15:
[...]
Geen flauw idee, ik heb al zitten zoeken op andere fora, reddit, ... maar voorlopig nog niemand die kan zeggen dat het normaal of niet normaal is.
IPedal gebruikt geen sensoren.
[ Voor 16% gewijzigd door Polo132 op 14-03-2024 07:54 ]
Als je het artikel zelf ook had gelezen wist je dat het niet geheel uit eigen beweging wasDarth_Fedor schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:40:
Kennelijk weten ze nu bij KIA en Hyundai nu ook dat ze niet zomaar wegkomen met defecte ICCU!
“Hyundai Motor Group’s decision to recall the models is likely a proactive move ahead of regulatory decisions in North America and Europe, some experts say.“
Ben wel benieuwd hoeveel en welke EV6s hier onder vallen? Allemaal, bepaald MY, tot bepaald SW versies?
Ja het is uit veiligheid. iPedal gebruik is al af te raden bij veel gladde weersomstandigheden. Van ijzel of sneeuw tot zelfs hevige regen. Veel mensen rijden echter stug door en weten (of zien) het gevaar niet.Gizmoke schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 22:15:
[...]
Voor de "meetbare" situaties, zoals snow mode en aanhanger wordt het dus geforceerd uitgezet.
Alles aan en 377km bij 84% SOC.--HOOLIE-- schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:13:
Fijn dat het weer warmer wordt!!
Eco stand, geen kachel of airco aan..
:strip_exif()/f/image/5MNgjtaHbevxZPJrhYUAAIcl.jpg?f=fotoalbum_large)
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Ik kan toch maar niet wennen aan het ontbreken van een achterruitenwisser.
Bij mij blijft het net te vaak 'liggen' waardoor ik door mijn achterruit niet veel zie.
Bij mij blijft het net te vaak 'liggen' waardoor ik door mijn achterruit niet veel zie.
Kan slechter ja. Route die we 4x per week rijden. Max snelheid +5.Geen airco aan. Gemiddelde snelheid lijkt erg laag doordat het een goede paar minuten duurde voordat we vertrokken.
:strip_exif()/f/image/XnUQoVxnU3rLycPIqSmZHbH5.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door Card Nox op 14-03-2024 18:59 ]
Zijspiegels all you need on a vehicleHighlander1962 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 17:24:
Ik heb het gevoel dat de achterruitverwarming aanzetten helpt om het water sneller weg te laten gaanHighlander1962 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 17:24:
Vandaag gemerkt nu ik een keer alleen in de auto zat op de snelweg, dat de lege bijrijders stoel behoorlijk trilt. Zeker als je naar de hoofdsteun kijkt.
Hebben meer mensen daar “last” van?
Ik heb mijn EV6 vandaag mogen ontvangen.
Voor mij na jaren astra en focus slijten in een mooie andere dimensie terrecht gekomen
Ondanks de camera pak ik nog steeds mij zijspiegels met achteruit rijden zit zo ingebakken in mijn systeem.
Vind het een heerlijke auto en ontspannen rijden.
Kreeg gelijk een software versie update, zit nu op
CV_E.EUR.S5W_L.001.001.230919
Nog even kijken wat de navigatie update gaat doen die zit al een uur te pruttelen.
Misschien is dat normaal de eerste keer?
Verder nog alle tips en tricks doorlopen van dit forum. En alles naar mijn hand zetten. Had al veel geleerd afgelopen jaar.
Voor mij na jaren astra en focus slijten in een mooie andere dimensie terrecht gekomen
Ondanks de camera pak ik nog steeds mij zijspiegels met achteruit rijden zit zo ingebakken in mijn systeem.
Vind het een heerlijke auto en ontspannen rijden.
Kreeg gelijk een software versie update, zit nu op
CV_E.EUR.S5W_L.001.001.230919
Nog even kijken wat de navigatie update gaat doen die zit al een uur te pruttelen.
Misschien is dat normaal de eerste keer?
Verder nog alle tips en tricks doorlopen van dit forum. En alles naar mijn hand zetten. Had al veel geleerd afgelopen jaar.
Geen last van.macfocus schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:35:
Vandaag gemerkt nu ik een keer alleen in de auto zat op de snelweg, dat de lege bijrijders stoel behoorlijk trilt. Zeker als je naar de hoofdsteun kijkt.
Catch my drift?
58KW?--HOOLIE-- schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:13:
Fijn dat het weer warmer wordt!!
Eco stand, geen kachel of airco aan..
[Afbeelding]
Zou het niet interessanter zijn om de cruise control te bedienen met de flippers achter het stuur (ipv de e-pedal).
links = -1, lang -5
rechts = +1, lang +5
Ik neem aan dat dat gesteld conformiteit niet te herprogrammeren is.
links = -1, lang -5
rechts = +1, lang +5
Ik neem aan dat dat gesteld conformiteit niet te herprogrammeren is.
Nieuwe auto? Heb ik de eerste 2000 km wel last van gehad, zou door de banden komen blabla. Heb er nu geen last meer van.macfocus schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:35:
Ik heb niet zozeer last van een trillende stoel maar merk wel dat de auto vibreert op snelweg. Pas 119km op de teller en heb inderdaad gelezen dat het bij het overgrote deel van de mensen na een 2k kilometer wel weg is. Goed om dat ook hier te lezen.Dartlink schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:42:
[...]
Nieuwe auto? Heb ik de eerste 2000 km wel last van gehad, zou door de banden komen blabla. Heb er nu geen last meer van.
Soms ook niet, en dan schijnen de Kumho banden de boosdoen te zijn.
![]() | ![]() | ![]() |
Op mijn Light Edition vandaag al wat 'geoefend' met inbouw Ambient lightning. Die nieuwe LED kitjes die sinds een jaar of wat verkrijgbaar zijn vind ik wel een aanrader (in tegenstelling tot de eerdere versies waar het licht niet evenredig was
Nu dit door de keuring is ga ik een uitgebreide kit inbouwen met ook verlichting onder de stoelen en deurgrepen. Achter laat ik wat het is, daar hoeft het niet zo van mij. Vooral voorin mis ik wat licht en dit lost dat meteen goed op.
[ Voor 65% gewijzigd door d0s op 14-03-2024 21:04 ]
De mijne is ook afgeleverd op Kumho's, en ook trillende bijrijderstoel.d0s schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:44:
[...]
Ik heb niet zozeer last van een trillende stoel maar merk wel dat de auto vibreert op snelweg. Pas 119km op de teller en heb inderdaad gelezen dat het bij het overgrote deel van de mensen na een 2k kilometer wel weg is. Goed om dat ook hier te lezen.
Soms ook niet, en dan zijn de Kumho banden de boosdoener.
Mijn mening is dat de banden niet goed gebalanceerd zijn geweest fabriek-af. Maar das giswerk, heb er niet heel lang mee rondgereden (vrij snel gewisseld naar winterbanden). En daarna weer Kumho's en geen trilling meer
Bandenwissel komende maand krijg ik nieuwe, ben benieuwd wat het wordt.
Heb je een link waar je de verlichting vandaan haalt. Wil het wel op me air maar vind de dealer sets iets te prijzig.d0s schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:44:
[...]
Ik heb niet zozeer last van een trillende stoel maar merk wel dat de auto vibreert op snelweg. Pas 119km op de teller en heb inderdaad gelezen dat het bij het overgrote deel van de mensen na een 2k kilometer wel weg is. Goed om dat ook hier te lezen.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Op mijn Light Edition vandaag al wat 'geoefend' met inbouw Ambient lightning. Die nieuwe LED kitjes die sinds een jaar of wat verkrijgbaar zijn vind ik wel een aanrader (in tegenstelling tot de eerdere versies waar het licht niet evenredig was) Mijn vriendin dacht dat het er origineel in hoorde.
Nu dit door de keuring is ga ik een uitgebreide kit inbouwen met ook verlichting onder de stoelen en deurgrepen. Achter laat ik wat het is, daar hoeft het niet zo van mij. Vooral voorin mis ik wat licht en dit lost dat meteen goed op.
Auto is een maand oud, 2800km op de teller. Staat sinds aflevering op Pirelli winterbanden. Verder geen last van trillingen in het onderstel of stuur.Dartlink schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:46:
[...]
De mijne is ook afgeleverd op Kumho's, en ook trillende bijrijderstoel.
Mijn mening is dat de banden niet goed gebalanceerd zijn geweest fabriek-af. Maar das giswerk, heb er niet heel lang mee rondgereden (vrij snel gewisseld naar winterbanden). En daarna weer Kumho's en geen trilling meer
Bandenwissel komende maand krijg ik nieuwe, ben benieuwd wat het wordt.
Ik vind dit er ook wel heel goed uit zien! Link en uitleg hoe je dit hebt geïnstalleerd?d0s schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:44:
[...]
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Op mijn Light Edition vandaag al wat 'geoefend' met inbouw Ambient lightning. Die nieuwe LED kitjes die sinds een jaar of wat verkrijgbaar zijn vind ik wel een aanrader (in tegenstelling tot de eerdere versies waar het licht niet evenredig was) Mijn vriendin dacht dat het er origineel in hoorde.
Continental banden en ook hier trillingen. Rond de 115km/u zie je idd de hoofdsteun van de bijrijdersstoel trillen. 1500km gereden.
Ok, dat klinkt een beetje als een producteigenschap in dat geval.Dikkie schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 22:54:
Continental banden en ook hier trillingen. Rond de 115km/u zie je idd de hoofdsteun van de bijrijdersstoel trillen. 1500km gereden.
Eens even bedenken wat ik daarmee ga doen.
Banden laten balanceren en opnieuw uitlijnen om te kijken of het weg is.macfocus schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 08:15:
[...]
Ok, dat klinkt een beetje als een producteigenschap in dat geval.
Eens even bedenken wat ik daarmee ga doen.
EV6 58kWh Plus RWD MY:23
Helaas rij ik een 77KW!!
[ Voor 4% gewijzigd door --HOOLIE-- op 15-03-2024 09:33 ]
Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...
Oei das wel echt lager dan verwacht, zware voet, veel snelweg ofzo?
Met dit weer had ik toch rond de 400 verwacht...
11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd
Geen van beide...izzet3838 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:25:
[...]
Ik vind dit al hoog...
Met de echte kou een paar weken geleden haalde ik soms de 275 niet eens op de GOM
Amai dat is echt wel laag. Ik heb een redelijk zware voet en kijk naar niks qua verbruik en zit rond de 300 met de GT. Misschien beter eens zo'n kit bestellen om je batterijen eens te checken. Dat is hier enkele maanden geleden eens voorbij gekomen.--HOOLIE-- schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:34:
[...]
Geen van beide...
Ik vind dit al hoog...
Met de echte kou een paar weken geleden haalde ik soms de 275 niet eens op de GOM
Ik ben niet van plan geld uit te geven aan een leasewagen.Bogey555 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:41:
[...]
Amai dat is echt wel laag. Ik heb een redelijk zware voet en kijk naar niks qua verbruik en zit rond de 300 met de GT. Misschien beter eens zo'n kit bestellen om je batterijen eens te checken. Dat is hier enkele maanden geleden eens voorbij gekomen.
Ik heb het al aangekaart bij de leasemaatschappij (meerdere malen ) en zij zijn in conclaaf met KIA..
Het blijft alleen kut..
Gisteren vanuit de zonnepanelen wat bijgeladen, omgerekend naar 100% kom ik uit op 464km bereik voor de 77.4kWh AWD wat nog weinig is voor onze manier van rijden.izzet3838 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:25:
[...]
Nog geen seconde de achterruitwisser gemist hier. Als je meer dan een miljoen kilometer met een vrachtwagen gereden hebt, is die drang om de binnenspiegel te gebruiken ook helemaal wég.Highlander1962 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 17:24:
Ik ben jaloers!! ( ook op je AWD uitvoering..DigitalHombre schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:29:
[...]
Gisteren vanuit de zonnepanelen wat bijgeladen, omgerekend naar 100% kom ik uit op 464km bereik voor de 77.4kWh AWD wat nog weinig is voor onze manier van rijden.
Hier blijf de teller ook nog steeds onde de 400 steken.DigitalHombre schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:29:
[...]
Gisteren vanuit de zonnepanelen wat bijgeladen, omgerekend naar 100% kom ik uit op 464km bereik voor de 77.4kWh AWD wat nog weinig is voor onze manier van rijden.
Het overall gemiddeld verbruik over 45.000 km (twee winters en twee zomers) is nu 18.1 kWh/100 km. Het lijkt erop dat ie daar dan het bereik op baseert? Want bij mij heeft zuinig rijden of warmer weer weinig invloed op het bereik.
Gezien het gewicht, de relatief grote wielen en dubbele motor vind ik dat al een heel mooie range. Zeker in combinatie met het 11 kW AC laden en +200 kW DC laden.DigitalHombre schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:29:
[...]
Met een RWD zit de grens van de 500 km dan zeker binnen bereik.
Bij die laadsnelheden (en een auto van die omvang) meer dan genoeg range (mijn mening).
Ik rij bij voorkeur met de motorfiets en dan is een range van 300-400 km al lang een gewoonte en rijden zonder achterruitwisser ook.
[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 15-03-2024 11:08 ]
Wat dan een gemiddelde range van een 460 km geeft (in de winter minder en onder optimale omstandigheden meer).
Reken er maar niet op....IvoB2 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:06:
[...]
Gezien het gewicht, de relatief grote wielen en dubbele motor vind ik dat al een heel mooie range. Zeker in combinatie met het 11 kW AC laden en +200 kW DC laden.
Met een RWD zit de grens van de 500 km dan zeker binnen bereik.
...
Met jouw rijstijl en/of probleemauto zou ik dat idd niet doen.
Maar met een gemeten verbruik over 50000 km en minstens vier seizoenen van 6,3 km/kWh en een nuttige capaciteit van 74 kWh lijkt me dat wiskundig geen enkel probleem in optimale omstandigheden.
Tipje van de sluier: ik haal met de meer dan vier jaar oude e-Niro gemeten over 70000 km en vier jaar ook met gemak de opgegeven WLTP range.
Maar met een gemeten verbruik over 50000 km en minstens vier seizoenen van 6,3 km/kWh en een nuttige capaciteit van 74 kWh lijkt me dat wiskundig geen enkel probleem in optimale omstandigheden.
Tipje van de sluier: ik haal met de meer dan vier jaar oude e-Niro gemeten over 70000 km en vier jaar ook met gemak de opgegeven WLTP range.
[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 15-03-2024 13:20 ]
Ik haal met alle benzine auto's ook makkelijk de fabrieksopgave, dus aan mijn rijstijl zal het zeker niet liggen. Met de leenauto's van de garage, o.a. een e-Soul haalde ik zelfs meer dan de WLTP.IvoB2 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:16:
Met jouw rijstijl en/of probleemauto zou ik dat idd niet doen.
En in vier seizoen een gemiddelde van 15,9 kWh/100km met de EV6? Dat wil ik wel iemand zien doen, en dan wel iemand die ook minimaal 50% snelweg kilometers doet.
Dus prijs je gelukkig als je een goed model hebt. Hopelijk is je EV6 niet van onze kwaliteit.
[ Voor 12% gewijzigd door Phusebox op 15-03-2024 13:40 ]
Daar werd al meermaals op geantwoord.Phusebox schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:39:
En in vier seizoen een gemiddelde van 15,9 kWh/100km met de EV6? Dat wil ik wel iemand zien doen, en dan wel iemand die ook minimaal 50% snelweg kilometers doet.
Recent:
Simon59 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:56:
Best wel tevreden over m’n verbruik.
Plus RWD 77,4kWh
Overall gebruik vanaf 1 juli 2022 over 50.000 km is 6,3 km/kWh, dus 15,9kWh/100km.
Geluk heeft er weinig mee te maken.Dus prijs je gelukkig als je een goed model hebt. Hopelijk is je EV6 niet van onze kwaliteit.
Mijn rijstijl bepaal ik nl. zelf.
En wanneer ik een EV6 toegeleverd zou krijgen met slechte cellen of een ander technisch probleem gaat ie gewoon terug naar de dealer. Het is immers een lease en de werkgever die de rekening van verbruik krijgt voorgeschoteld zal ook niet happy zijn dat dit plots +50% gaat.
[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 15-03-2024 13:46 ]
Je bent nog steeds van mening dat rijstijl de enige factor is, of dat jij een magische voet hebt.IvoB2 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:43:
[...]
[...]
Geluk heeft er weinig mee te maken.
En wanneer ik een EV6 toegeleverd zou krijgen met slechte cellen of een ander technisch probleem gaat ie gewoon terug naar de dealer. Het is immers een lease en de werkgever die de rekening van verbruik krijgt voorgeschoteld zal ook niet happy zijn dat dit plots bijna x2 gaat.
Als je pech hebt en een probleemauto krijgt, veel plezier met bewijzen dan. Je lease maatschappij gaat een auto ook niet zomaar terugnemen en KIA doet er alles aan om alle problemen te ontkennen en als normaal weg te zetten. Slecht bereik? Dan ligt het aan je rijstijl, kan absoluut niet zo zijn dat er iets anders aan de hand is.
Ergens hoop ik nu gewoon dat je een EV6 ontvangt waarvan de accu/het bereik alles behalve optimaal is. Ik gun het je niet, maar ik zou het wel een mooi experiment vinden. Kijken hoe ver je rijstijl je dan nog gaat brengen.
En dat voorbeeld van verbruik: leuk als je alleen maar in de stad rijdt. Die info mist hier. Ik zelf doe dus 90% snelweg kilometers.
[ Voor 5% gewijzigd door Phusebox op 15-03-2024 13:50 ]
Dus dat!!Phusebox schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:46:
[...]
Je bent nog steeds van mening dat rijstijl de enige factor is, of dat jij een magische voet hebt.
Als je pech hebt en een probleemauto krijgt, veel plezier met bewijzen dan. Je lease maatschappij gaat een auto ook niet zomaar terugnemen en KIA doet er alles aan om alle problemen te ontkennen en als normaal weg te zetten. Slecht bereik? Dan ligt het aan je rijstijl, kan absoluut niet zo zijn dat er iets anders aan de hand is.
Ergens hoop ik nu gewoon dat je een EV6 ontvangt waarvan de accu/het bereik alles behalve optimaal is. Ik gun het je niet, maar ik zou het wel een mooi experiment vinden. Kijken hoe ver je rijstijl je dan nog gaat brengen.
En dat voorbeeld van verbruik: leuk als je alleen maar in de stad rijdt. Die info mist hier. Ik zelf doe dus 90% snelweg kilometers.
En leuk dat het lease is, maar ik betaal het allemaal zelf (zzp) en je komt echt niet zomaar onder een Leasecontract uit..IvoB2 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:43:
[...]
Geluk heeft er weinig mee te maken.
En wanneer ik een EV6 toegeleverd zou krijgen met slechte cellen of een ander technisch probleem gaat ie gewoon terug naar de dealer. Het is immers een lease en de werkgever die de rekening van verbruik krijgt voorgeschoteld zal ook niet happy zijn dat dit plots +50% gaat.
Nee maar door hier nu al een tijd mee te lezen ben ik wel de overtuiging toegedaan dat jouw EV6 niet de referentie is. Of dat aan de auto ligt, aan jouw rijstijl of een combinatie van beiden laat ik in het midden.Phusebox schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:46:
[...]
Je bent nog steeds van mening dat rijstijl de enige factor is, of dat jij een magische voet hebt.
Je vergeet dat dit al mijn derde BEV in lease wordt en telkens eentje van de Hyundai groep.Als je pech hebt en een probleemauto krijgt, veel plezier met bewijzen dan. Je lease maatschappij gaat een auto ook niet zomaar terugnemen en KIA doet er alles aan om alle problemen te ontkennen en als normaal weg te zetten. Slecht bereik? Dan ligt het aan je rijstijl, kan absoluut niet zo zijn dat er iets anders aan de hand is.
De e-Niro had ook zijn tijdelijke problemen en die heb ik aangekaart bij de dealer waarna deze allemaal netjes verholpen werden (tot vervanging van de motor, ophanging en gearbox toe).
Wanneer je als bedrijf 10000 werknemers hebt en 7000 auto's te verdelen hebt onder de werknemers (en vanaf Q4 2023 zijn deze allemaal elektrisch) vind je als bedrijf bij problemen heus wel een luisterend oor bij de leasemaatschappij/merkdealer.
Dat dit voor jou anders ligt betwist ik niet.
Ik rij praktisch nooit met een auto in de stad maar 90% autosnelweg doe ik dan ook weer niet. Het is een mix van N-wegen (30/50/70), autoweg (70/90) en autosnelweg ( max. 120).En dat voorbeeld van verbruik: leuk als je alleen maar in de stad rijdt. Die info mist hier. Ik zelf doe dus 90% snelweg kilometers.
Op de Duitse autobahn kom ik idd niet.
Mijn EV's moeten dan ook hun range halen volgens mijn gebruik en niet volgens de wensen van een ander.
Op basis van de vaststellingen van anderen met hun EV6 kan ik er dus gerust vanuitgaan dat de gemiddelde range van mijn RWD 74 kWh bruikbare capaciteit EV6 (indien technisch in orde) dus probleemloos ergens tussen de 400 en 500 km) zal liggen en niet onder de 300 km.
Dat hangt dan weer gewoon van de carpolicy van het bedrijf af.--HOOLIE-- schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 14:08:
En leuk dat het lease is, maar ik betaal het allemaal zelf (zzp) en je komt echt niet zomaar onder een Leasecontract uit..
Het is (hier toch niet) niet de werknemer die de lease aangaat maar het bedrijf.
Het huidige leasecontract van de e-Niro loopt nog tot eind januari 2025 maar het is geen enkel probleem voortijdig die auto in te leveren bij oplevering van de EV6 (en het zijn zelfs twee verschillende leasebedrijven). Zo was het ook geen enkel probleem een jaartje een nieuw voertuig (ook een EV) te gebruiken om de levertijd (11 maanden) tussen de laatste ICE lease en de e-Niro te overbruggen.
Ik spreek dan ook duidelijk over de eigen situatie. Niet over een privésituatie (privé zou ik nooit een BEV kopen laat staan een EV6 GT line) noch over de situatie van een ZZP'er.
Andere situatie andere gevolgen.
Ik mag dan wel met een lease rijden waarbij alle verbruik ook niet door mij te betalen is (doorgaans is het verbruik van leaseauto's met gratis laadpas hoger dan het privéverbruik) maar alleen al voor de fun streef ik naar een zo hoog mogelijke range (al zou een zo hoog mogelijk kWh verbruik me economisch persoonlijk beter uitkomen).
[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 15-03-2024 14:28 ]
Als je het zelf betaalt snap ik niet dat je er geen Aviloo test voor bestelt. Kost je nog geen 100 euro en dan heb je een onafhankelijke meting. Voer het op als bedrijfskosten en je mag het nog aftrekken van de belasting ook. Voor nog geen 5 tientjes had ik het wel geweten. Mocht het dan aantonen dat het een issue met de accu is, dan zou ik er ook nog voor zorgen dat Kia die factuur gewoon betaalt. De aanhouder wint.--HOOLIE-- schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 14:08:
[...]
En leuk dat het lease is, maar ik betaal het allemaal zelf (zzp) en je komt echt niet zomaar onder een Leasecontract uit..
Mooie getallen, ik zit na 30k km op 25 kwh (GT)Bogey555 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 07:48:
[...]
Ik zit rond de 22 kWh en qua rijbereik is dat max 340. Vind het idd ook nog goed meevallen want ik heb wel een zware voet
Ik heb nu voor het eerst een issue, kan alleen maar snelladen, ICCU kapot. Dus ga nu maar steeda laden bij ome Elon in Harderwijk, 50 cent per kwh. Onderdeel besteld, leverdatum onbekend. Mijn GT is een MY23.
Dat kan best kloppen qua verbruik, maar tel er gemiddeld 20 kWh/100 km bij in de winter en je komt dus ook rond de 18 uit.GHorsie schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 14:51:
Ik heb de auto net dus niet echt een referentie maar ik heb voornamelijk via de snelweg gereden alhoewel er behoorlijk wat file was.
[Afbeelding]
Gemiddeld snelheid ligt rond de 40-45 km/u ook zo te zien. Dat is bij mij rond de 50-55 km/u.
[ Voor 7% gewijzigd door Phusebox op 15-03-2024 15:05 ]
Laat je weten welke snelheid je haalt, normaal kon je nooit boven de 95kw laden bij een tesla lader dacht ik?Heems78 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 14:44:
[...]
Mooie getallen, ik zit na 30k km op 25 kwh (GT)
Ik heb nu voor het eerst een issue, kan alleen maar snelladen, ICCU kapot. Dus ga nu maar steeda laden bij ome Elon in Harderwijk, 50 cent per kwh. Onderdeel besteld, leverdatum onbekend. Mijn GT is een MY23.
Klopt vandaag geladen, voorverwarmde accu, 97 kw/h. Ik heb daar eerder gestaan, toen haalde ik 132kw/h. Ik stond wel aan de andere kant tov van vandaag, maar dat zal toch niet uitmaken ? Enfin het is de goedkoopste oplossing, en ik kom daar regelmatig langs.izzet3838 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 15:40:
[...]
Laat je weten welke snelheid je haalt, normaal kon je nooit boven de 95kw laden bij een tesla lader dacht ik?
Ik ga een trekhaak na plaatsen. Ik heb wel wat ervaring in het sleutelen aan auto's.
Zijn er nog die zelf eentje geplaatst hebben en mij even kan vertellen welke je genomen hebt? Ik vind niet zo direct van welk merk de originele van Kia is en heb ik de originele kabelset van kia nodig ?
Zijn er nog die zelf eentje geplaatst hebben en mij even kan vertellen welke je genomen hebt? Ik vind niet zo direct van welk merk de originele van Kia is en heb ik de originele kabelset van kia nodig ?
Das raar, tenzij het een v4 lader was misschien.Heems78 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:56:
[...]
Klopt vandaag geladen, voorverwarmde accu, 97 kw/h. Ik heb daar eerder gestaan, toen haalde ik 132kw/h. Ik stond wel aan de andere kant tov van vandaag, maar dat zal toch niet uitmaken ? Enfin het is de goedkoopste oplossing, en ik kom daar regelmatig langs.
Tesla laders werken met 400v de ev6 moet dit omzetten naar 800v, de capaciteit van de omvermer is 100kw(theorie) dus daar zou je altijd onder moeten zitten...
Ik heb een Brink trekhaak besteld met een Brink kabelset.JT900 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 17:14:
Ik ga een trekhaak na plaatsen. Ik heb wel wat ervaring in het sleutelen aan auto's.
Volgens het autobedrijf die het gaat plaatsen, gaat alles prima werken (dus incl uitschakeling parkeersensoren en al dat soort gedoe).
Hij moet wel worden ingeleerd en die spullen heb je thuis niet.
Mijn verbruik bij 30k km, twee winters, één zomer, ligt op 14,5 kWh/100km. Ongeveer 80% snelweg km’s. Moet er bij zeggen dat ik zelden harder rijd dan 100km, maar ook niet langzamer dan 90km.
Recent enorme terugval van range en niet meer goed willen laden. Blijkt een kapotte accucel te zijn.
Recent enorme terugval van range en niet meer goed willen laden. Blijkt een kapotte accucel te zijn.
Ik heb ook niet de originele KIA trekhaak, ik vermoed ook van Brink, en alles werkt inderdaad perfect.macfocus schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:30:
[...]
Ik heb een Brink trekhaak besteld met een Brink kabelset.
Volgens het autobedrijf die het gaat plaatsen, gaat alles prima werken (dus incl uitschakeling parkeersensoren en al dat soort gedoe).
Kan je hier wat uitgebreider over vertellen? Er zijn meer mensen hier die daar vermoedelijk last van hebben maar het niet bewezen krijgen.Mjas schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:39:
Wat waren precies jouw symptomen? Heeft Kia bevestigd dat het een kapotte accucel is en zo ja hoe heb je dit voor elkaar gekregen en hoe gaan ze het oplossen?
1 kleine correctie: er hoeft niets ingeleerd te worden; de Kia herkent zelf dat de kabelset is aangesloten. Ik denk dat je het dus prima zelf zou kunnen doen met wat handigheid. Ik heb t laten doen door een gewone garage die veel trekhaken installeert, gaat ook prima.macfocus schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:30:
[...]
Ik heb een Brink trekhaak besteld met een Brink kabelset.
Proefritje geplanned voor de Kia EV6. Kom van Lynk en Co af waar ik langer dan anderhalf jaar in heb gereden en echt eigenlijk nog steeds tevreden over ben. Maar ze hebben de voorwaarden veranderd en kosten gaan omhoog per april van 550 naar 650.
Ben benieuwd hoe deze mij gaat bevallen. Verwacht een beetje soort gelijke klasse. Kan iemand dit bevestigen noch tegenspreken?
Ben benieuwd hoe deze mij gaat bevallen. Verwacht een beetje soort gelijke klasse. Kan iemand dit bevestigen noch tegenspreken?
KIA maakt geen trekhaken. Is altijd een afternarket-oplossing, ook als de dealer het zelf doet.BelgNL schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:52:
[...]
Ik heb ook niet de originele KIA trekhaak, ik vermoed ook van Brink, en alles werkt inderdaad perfect.
Catch my drift?
De eerste symptomen waren verlies van accupercentage bij stilstand. 6 tot 10% verlies per dag. Dit verlies kon aanvankelijk weer bijgeladen worden. Vervolgens werd de range/actieradius steeds minder. Uiteindelijk was de range bij volle accu nog ongeveer 70 km. De accu was uiteindelijk ook niet meer bij laden. Bij het doormeten en onderzoeken is er door de garage vastgesteld dat er sprake is van 1 kapotte accucel (te lage spanning). De andere accucellen hadden wel de juiste spanning. Alleen de kapotte accucel gaat door de garage vervangen worden.Polo132 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 19:09:
[...]
Kan je hier wat uitgebreider over vertellen? Er zijn meer mensen hier die daar vermoedelijk last van hebben maar het niet bewezen krijgen.
Wat waren precies jouw symptomen? Heeft Kia bevestigd dat het een kapotte accucel is en zo ja hoe heb je dit voor elkaar gekregen en hoe gaan ze het oplossen?
[ Voor 4% gewijzigd door Mjas op 15-03-2024 20:28 ]
Daar kan je wel eens gelijk in hebben, de installatiekosten waren echt heel schappelijk.itsjohan schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 19:29:
[...]
1 kleine correctie: er hoeft niets ingeleerd te worden; de Kia herkent zelf dat de kabelset is aangesloten. Ik denk dat je het dus prima zelf zou kunnen doen met wat handigheid. Ik heb t laten doen door een gewone garage die veel trekhaken installeert, gaat ook prima.
Dit hoop je niet mee te maken maar wel hoopvol/mooi dat ze die ene cel kunnen vervangen. Hoop dat 't helemaal in orde komt.Mjas schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 20:07:
[...]
De eerste symptomen waren verlies van accupercentage bij stilstand. 6 tot 10% verlies per dag. Dit verlies kon aanvankelijk weer bijgeladen worden. Vervolgens werd de range/actieradius steeds minder. Uiteindelijk was de range bij volle accu nog ongeveer 70 km. De accu was uiteindelijk ook niet meer bij laden. Bij het doormeten en onderzoeken is er door de garage vastgesteld dat er sprake is van 1 kapotte accucel (te lage spanning). De andere accucellen hadden wel de juiste spanning. Alleen de kapotte accucel gaat door de garage vervangen worden.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ik denk dat dit het juiste antwoord is.DaMenaz schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 19:44:
[...]
KIA maakt geen trekhaken. Is altijd een afternarket-oplossing, ook als de dealer het zelf doet.
Kon op de EV6 ook geen trekhaak van KIA bestellen noch stond dit op de optielijst van KIA.
Werd dus een afzonderlijke prijsofferte door de dealer goed te keuren door de lease.
En wanneer ik het goed onthouden heb is de KIA EV6 wel voorbereid op een trekhaak dus de het een en ander zou voor montage van de after market oplossing op het voertuig al aanwezig moeten zijn.
De offerte opgesteld door de KIA dealer vond ik overigens alles behalve goedkoop. Incl. BTW ergens rond de 2000 €. Maar ja, was toch voor de lease met een eigen bijdrage van 300 € en daar kon ik er elders zelf geen voor laten plaatsen.
[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 15-03-2024 20:40 ]
Klopt helemaal. Ik heb een trekhaak. Geplaatst door de garage (of een onderaannemer van hen). Bij mij was de prijs € 1000 (mei '23). Mijn EV6 is zelf gekocht (op eigen zaak), dus geen lease.IvoB2 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 20:38:
Kon op de EV6 ook geen trekhaak van KIA bestellen noch stond dit op de optielijst van KIA.
Werd dus een afzonderlijke prijsofferte door de dealer goed te keuren door de lease.
En wanneer ik het goed onthouden heb is de KIA EV6 wel voorbereid op een trekhaak dus de het een en ander zou voor montage van de after market oplossing op het voertuig al aanwezig moeten zijn.
De offerte opgesteld door de KIA dealer vond ik overigens alles behalve goedkoop. Incl. BTW ergens rond de 2000 €. Maar ja, was toch voor de lease met een eigen bijdrage van 300 € en daar kon ik er elders zelf geen voor laten plaatsen.
Eind 2021 was de offerte voor de afneembare trekhaak bij de Kia dealer bij mij €1200. Best veel geld als je bedenkt dat een volledig elektrisch bedienbare trekhaak bij BMW ca €1300 kost af fabriek.
Die luxe heeft Kia helaas niet.
Die luxe heeft Kia helaas niet.
Harderwijk is een v4 SuC, maar nog wel op het 400V architectuur.izzet3838 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:03:
[...]
Das raar, tenzij het een v4 lader was misschien.
Tesla laders werken met 400v de ev6 moet dit omzetten naar 800v, de capaciteit van de omvermer is 100kw(theorie) dus daar zou je altijd onder moeten zitten...
Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic