Zolang de auto maar in P blijft staan kan je er tijdens 't laden eender wat mee doen.
Ik veronderstel dat die sws niet uit p kan?ColdRain schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 08:40:
Zolang de auto maar in P blijft staan kan je er tijdens 't laden eender wat mee doen.
Dat was toch zo bij de andere ev's waarmee ik heb gereden...
11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd
Jij probeert dat dan of wat? Zo moedig ben ik niet.izzet3838 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 09:36:
[...]
Ik veronderstel dat die sws niet uit p kan?
Wat is een sws?
Ik heb mijn EV's overigens nog nooit manueel in de "P" stand gezet (maar blijf tijdens het laden dan ook niet in de auto zitten).
Je zal een EV (toch eentje van de Hyundai groep, geen ervaring met andere EV merken) sowieso moeten inschakelen als je er iets mee wil doen of je krijgt binnen de kortste keren de waarschuwing dat ie de 12V leegtrekt. Zelfs een paar minuten de radio aan (wat nauwelijks iets verbruikt) heeft dit al tot gevolg.
Maar ik meen ergens wel gelezen te hebben dat de WP aan (koelen/verwarmen interieur) een weerslag kan hebben op de laadsnelheid omdat dit hetzelfde circuit voedt dan de opwarming/koeling van de HV accu.
Ik heb mijn EV's overigens nog nooit manueel in de "P" stand gezet (maar blijf tijdens het laden dan ook niet in de auto zitten).
Je zal een EV (toch eentje van de Hyundai groep, geen ervaring met andere EV merken) sowieso moeten inschakelen als je er iets mee wil doen of je krijgt binnen de kortste keren de waarschuwing dat ie de 12V leegtrekt. Zelfs een paar minuten de radio aan (wat nauwelijks iets verbruikt) heeft dit al tot gevolg.
Maar ik meen ergens wel gelezen te hebben dat de WP aan (koelen/verwarmen interieur) een weerslag kan hebben op de laadsnelheid omdat dit hetzelfde circuit voedt dan de opwarming/koeling van de HV accu.
Was nieuwsgierig, het is niet zo dat ik van plan was om weg te rijden, maar had wel verwacht dat er een veiligheid zou zijn, anders hadden we ev's gezien die met kabel waren weggereden...ColdRain schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 09:42:
[...]
Jij probeert dat dan of wat? Zo moedig ben ik niet.
Een onofficiële afkorting voor sowieso.IvoB2 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 09:45:
Wat is een sws?
Jeugd van tegenwoordig he
sws = zowiezo maar Nederlands klinkt wat harder dan Vlaams dus een s ipv zIvoB2 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 09:45:
Wat is een sws?
Kleine kinderen in de auto en buiten koud is toch een use case.Ik heb mijn EV's overigens nog nooit manueel in de "P" stand gezet (maar blijf tijdens het laden dan ook niet in de auto zitten).
Heb ik ook al gelezen en lijkt me ook logisch. Denk niet dat de invloed erg groot is.Je zal een EV (toch eentje van de Hyundai groep, geen ervaring met andere EV merken) sowieso moeten inschakelen als je er iets mee wil doen of je krijgt binnen de kortste keren de waarschuwing dat ie de 12V leegtrekt. Zelfs een paar minuten de radio aan (wat nauwelijks iets verbruikt) heeft dit al tot gevolg.
Maar dan begrijp ik de zin niet.
Zoals ik schreef zet ik de auto (in dit geval e-Niro, van de Kona EV weet ik het niet meer want te lang geleden) nooit in de "P" stand en kan ie daarna wel "aan" en kan je toestellen inschakelen/uitschakelen.
Of laden dan ook lukt (wel zonder P stand, zonder P en WP aan weet ik niet want nooit geprobeerd) zou ik eens moeten proberen. Als het gevaarlijk zou zijn dan zou hij uit veiligheidsoverwegingen gewoon niets mogen doen.
Ik ga nooit laden met kinderen* in de auto en al helemaal niet aan een snellader. Use case dus nog nooit tegen gekomen. Onze EV laadt thuis, op parking werk of op parking fitness (daar staan tien 22 kW AC laders) geen use case waar je kinderen mee naar toe neemt/in de auto laat zitten.
*Mijn kinderen rijden zelf meer met onze BEV dan we er zelf mee rijden.
Zoals ik schreef zet ik de auto (in dit geval e-Niro, van de Kona EV weet ik het niet meer want te lang geleden) nooit in de "P" stand en kan ie daarna wel "aan" en kan je toestellen inschakelen/uitschakelen.
Of laden dan ook lukt (wel zonder P stand, zonder P en WP aan weet ik niet want nooit geprobeerd) zou ik eens moeten proberen. Als het gevaarlijk zou zijn dan zou hij uit veiligheidsoverwegingen gewoon niets mogen doen.
Kan en mag maar niet in mijn geval.Kleine kinderen in de auto en buiten koud is toch een use case.
Ik ga nooit laden met kinderen* in de auto en al helemaal niet aan een snellader. Use case dus nog nooit tegen gekomen. Onze EV laadt thuis, op parking werk of op parking fitness (daar staan tien 22 kW AC laders) geen use case waar je kinderen mee naar toe neemt/in de auto laat zitten.
*Mijn kinderen rijden zelf meer met onze BEV dan we er zelf mee rijden.
[ Voor 34% gewijzigd door IvoB2 op 09-03-2024 10:00 ]
De correcte spelling is sowieso "sowieso".ColdRain schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 09:50:
[...]
sws = zowiezo maar Nederlands klinkt wat harder dan Vlaams dus een s ipv z[
Het is immers een Duits leenwoord.
Zet je de auto aan dan staat ie toch automatisch in P?
Dat is niet wat ik lees in praktijktesten (door anderen).
Afhankelijk van het weer (heel koud/heel warm) zou het wel degelijk van invloed zijn op het ultra snel kunnen laden van de EV6 accu omdat ze dan minder snel kan opwarmen/koelen tot de optimale bedrijfstemperatuur. Lijkt me ook logisch wanneer je dat gaat delen met een andere verbruiker.
Kan.ColdRain schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 09:56:
Zet je de auto aan dan staat ie toch automatisch in P?
Ik schreef dan ook dat ik 'm nooit zelf in de P stand zet.
Wat ie allemaal achter mijn rug doet wanneer ik op de "startknop" druk om 'm uit/aan te zetten heb ik nooit tot in detail opgevolgd.

Ook heel simpelIvoB2 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:05:
[...]
Kan.
Ik schreef dan ook dat ik 'm nooit zelf in de P stand zet.
Wat ie allemaal achter mijn rug doet wanneer ik op de "startknop" druk om 'm uit/aan te zetten heb ik nooit tot in detail opgevolgd.
Zie steeds vaker uitgebreide gebruikerservaringen en bevindingen voorbij komen, waar dan ergens in de kantlijn staat dat het geen EV6 betreft. Maakt het topic er niet leesbaarder op. Zeker niet als je de zoekfunctie probeert toe te passen en je komt uit bij o.a. Tesla’s, Niro’s en Polestars.
Misschien een idee om ons te beperken tot de EV6 zelf in het EV6-topic?
Catch my drift?
Het is uiteindelijk een forum he, mensen delen hun eerdere ervaringen en maken op basis daarvan vergelijkingen, denk dat dat er een beetje bijhoort...DaMenaz schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 16:30:
Zie steeds vaker uitgebreide gebruikerservaringen en bevindingen voorbij komen, waar dan ergens in de kantlijn staat dat het geen EV6 betreft. Maakt het topic er niet leesbaarder op. Zeker niet als je de zoekfunctie probeert toe te passen en je komt uit bij o.a. Tesla’s, Niro’s en Polestars.
Het is inderdaad een forum. Met heel veel topics. 😉izzet3838 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 17:57:
[...]
Het is uiteindelijk een forum he, mensen delen hun eerdere ervaringen en maken op basis daarvan vergelijkingen, denk dat dat er een beetje bijhoort...
Catch my drift?
Op een forum zoals Tweakers zitten in verhouding relatief veel IT'ers.izzet3838 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 17:57:
Het is uiteindelijk een forum he, mensen delen hun eerdere ervaringen en maken op basis daarvan vergelijkingen, denk dat dat er een beetje bijhoort...
En we weten allemaal dat die doorgaans een beetje zenuwachtig worden als niet alles heel geordend en in afgebakende vakjes verloopt.
Voor de (oudgedienden) onder ons is het ook best een hele ontdekkingsreis, en nog steeds! Bijzonder ook omdat we dit met elkaar gedeeld hebben. We zien nieuwe leden dezelfde vragen zien stellen als wij destijds, en zijn meestal geduldig in ons antwoord.
We kunnen de startpost wellicht voorzien van een update, en voor die personen die bij voorbaat zeggen ‘wat let je’ is het misschien goed om samen te werken ipv terug te geven.
We kunnen de startpost wellicht voorzien van een update, en voor die personen die bij voorbaat zeggen ‘wat let je’ is het misschien goed om samen te werken ipv terug te geven.
Vorige zomer al eens begonnen aan een samenvatting maar het zo vreselijk veel. Mijn forum instellingen staan op 100 posts per pagina en we zitten nu aan pagina 351 ...king_dude schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:12:
Misschien kunnen we ‘m kleiner maken door eerst onderwerpen te benoemen. Ik denk aan:ColdRain schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:25:
[...]
Vorige zomer al eens begonnen aan een samenvatting maar het zo vreselijk veel. Mijn forum instellingen staan op 100 posts per pagina en we zitten nu aan pagina 351 ...
Info:
Precon
Regen
Laden (snelheid, soc grafiek)
My info (wat komt (niet)
Accesoires
Vergelijkingen concurrenten op techniek en uitrusting
Als die compleet is, een tweaker (teampje) per onderwerp toewijzen om te schrijven?
[ Voor 12% gewijzigd door king_dude op 09-03-2024 20:40 ]
Vandaag de auto eens goed kunnen wassen (had gevraagd aan de dealer dit NIET te doen en ze hebben het niet gedaan dus content mee) en een coating aangebracht.
Ik vind de kleur erg geslaagd en ben er blij mee! Heb mijn Zero FXE er naast gezet, ik wil die in dezelfde kleur wrappen als deze auto, iemand tips?
:strip_exif()/f/image/AMNBxZ6gIa0U8WaTU8HomyQd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/268z07JV2depDUuo1LqRmLMJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto van de wolkjes 😊
:strip_exif()/f/image/yqanOuJ8Ffwg5CsudadbSXCb.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb overigens 'maar' 1 kleine lak beschadiging gevonden op de auto. Die polijst ik er nog een keer uit.
Ik vind de kleur erg geslaagd en ben er blij mee! Heb mijn Zero FXE er naast gezet, ik wil die in dezelfde kleur wrappen als deze auto, iemand tips?
:strip_exif()/f/image/AMNBxZ6gIa0U8WaTU8HomyQd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/268z07JV2depDUuo1LqRmLMJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto van de wolkjes 😊
:strip_exif()/f/image/yqanOuJ8Ffwg5CsudadbSXCb.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb overigens 'maar' 1 kleine lak beschadiging gevonden op de auto. Die polijst ik er nog een keer uit.
:strip_exif()/f/image/MBbejAmCqXPoSfzfZe27sLI3.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door Card Nox op 10-03-2024 13:06 ]
Wat voor coating heb je aangebracht? Hij ziet er goed uit tijdens de bewolkingCard Nox schreef op zondag 10 maart 2024 @ 00:12:
Vandaag de auto eens goed kunnen wassen (had gevraagd aan de dealer dit NIET te doen en ze hebben het niet gedaan dus content mee) en een coating aangebracht.
@GHorsie, een snel laagje TurtleWax Ceramic Spray coating.
Een vraagje aan de mensen die een carlinkit box hebben:
Carlinkit CarPlay Ai TV Box Plus Android13
https://a.aliexpress.com/_Eww5DEv
Hebben jullie een versie het 4 of 8gb ram, en vinden jullie deze snel genoeg?
Zou je er als je geparkeerd bent bv ook emulator games op kunnen draaien?
Zijn jullie ee tevreden mee?
Ik wil hem vooral gebruiken voor Waze en spotify(dus zonder men telefoon te connecten) en voor films via netflix/youtube...
Ik wil hem vooral gebruiken voor Waze en spotify(dus zonder men telefoon te connecten) en voor films via netflix/youtube...
Uit de handleidingizzet3838 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 09:36:
[...]
Ik veronderstel dat die sws niet uit p kan?
Hoewel opladen ook kan terwijl de EV-toets in de stand ON/START, is het veiliger om met opladen te beginnen terwijl de EV-toets in de stand OFF staat en het voertuig in de stand P (parkeren).
Nadat het laden begonnen is, kunt u elektrische systemen zoals de radio gebruiken door de EV-toets in stand ACC of ON te zetten.
- Tijdens AC-laden kan de radio-ontvangst slecht zijn.
- Tijdens het laden kan er niet van de stand P (parkeren) naar een andere versnellingsstand worden geschakeld.
Je hebt er wel een aparte sim voor nodig om Android te gebruiken.izzet3838 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 10:41:
Een vraagje aan de mensen die een carlinkit box hebben:
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Heb een gratis dta only sim via mijn operator dus is geen probleem, en hotspot zij blijkbaar ook werken heb ik begrepen?HansAuutB schreef op zondag 10 maart 2024 @ 12:53:
[...]
Je hebt er wel een aparte sim voor nodig om Android te gebruiken.
Edit: mosterd na de maaltijd, offtopic en onnodig.
[ Voor 91% gewijzigd door henrov op 10-03-2024 14:03 ]
Ik kwam daarstraks iemand te spreken die een ev6 heeft. De beste man gaf aan dat de draadloos CarPlay kastjes (merk weet ik niet meer) stroom blijven krijgen ondanks de de auto uit staat.
Hij was hier blijkbaar achter gekomen omdat het kastje altijd zijn hotspot uitzend.
Iemand die dit weet? Wil namelijk ook zo’n soort carlink kastje gebruiken
Hij was hier blijkbaar achter gekomen omdat het kastje altijd zijn hotspot uitzend.
Heeft de EV6 inmiddels wireless Android ondersteuning?
Of moet ik dat nog steeds doen met een dongel, zoals ik nu de AAWireless gebruik?
Als het dat laatste is, dan valt de optie om muziek op een SSD te zetten ook af, want een usb hubje gaat natuurlijk niet werken voor AA met je smartphone en een disk voor de muziek?
Of moet ik dat nog steeds doen met een dongel, zoals ik nu de AAWireless gebruik?
Als het dat laatste is, dan valt de optie om muziek op een SSD te zetten ook af, want een usb hubje gaat natuurlijk niet werken voor AA met je smartphone en een disk voor de muziek?
GerkeP
Geen draadloos aa/carplay helaas.GerkeP schreef op zondag 10 maart 2024 @ 16:10:
Heeft de EV6 inmiddels wireless Android ondersteuning?
Dankjewel, dan gaat de aawireless mee van de niro
GerkeP
Er blijft 3 min stroom op de usb staan na uitschakelen auto.Hieperdepiep schreef op zondag 10 maart 2024 @ 16:02:
Ik kwam daarstraks iemand te spreken die een ev6 heeft. De beste man gaf aan dat de draadloos CarPlay kastjes (merk weet ik niet meer) stroom blijven krijgen ondanks de de auto uit staat.
Ik mag een nieuwe leaseauto uitzoeken, rij nu kia e-niro (MY20). Ik denk dat ik voor een Kia EV6 Edition (Advanced?) 77.4 kWh wil gaan, vooral omdat ik toch wel graag wat sneller wil snelladen, dat is eigenlijk 't enige nadeel dat wij ondervinden aan de e-niro. Goede keuze? Heb een beetje gekeken naar de hyundai ioniq 5 maar daarvan trekt 't interieur ons minder aan, de EV6 is 'iets gewoner'. Nog zaken waar ik op zou moeten letten of opties oid die ik er zeker bij zou moeten nemen?
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Qua opties zou ik persoonlijk zeggen:blb4 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 22:43:
Ik mag een nieuwe leaseauto uitzoeken, rij nu kia e-niro (MY20). Ik denk dat ik voor een Kia EV6 Edition Advanced 77.4 kWh wil gaan, vooral omdat ik toch wel graag wat sneller wil snelladen, dat is eigenlijk 't enige nadeel dat wij ondervinden aan de e-niro. Goede keuze? Heb een beetje gekeken naar de hyundai ioniq 5 maar daarvan trekt 't interieur ons minder aan, de EV6 is 'iets gewoner'. Nog zaken waar ik op zou moeten letten of opties oid die ik er zeker bij zou moeten nemen?
-verwarmde zetels/stuur
-warmtepomp
-acc(is standaard denk ik)
Voor de rest is het een beetje persoonlijk vind ik, de 360 camera lijkt me ook leuk aangezien het een best grote wagen is(maar dan had ik een auto die 5k duurder was dus die heb ik zelf weggelaten).
Dat hangt gewoon van je eigen leasebudget af en of je daar binnen wil blijven of over wil gaan.blb4 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 22:43:
Nog zaken waar ik op zou moeten letten of opties oid die ik er zeker bij zou moeten nemen?
Een slechte overstap kan ik het zeker niet benoemen want na veel wikken, wegen en vergelijken tot dezelfde slotsom gekomen en van een e-Niro MY19 overgegaan naar een EV6 GT line.
GT line niet omdat alles dat daarin zat noodzakelijk was (snelladen hebben wij bij de e-Niro bv. nooit als een gemis ervaren) maar gewoon omdat deze nog net binnen het leasebudget zat. En waarom voor minder gaan wanneer je voor hetzelfde geld meer kan krijgen?
Een trekhaak (voor fietsen) is de enige optie die we wel hebben genomen (en dat kon bij de e-Niro nog niet).
Maar ook dat is een persoonlijke keuze die voor iedereen anders ligt.
Verwarmde zetels en stuur, warmtepomp, 360° camera, ACC etc. zijn allemaal zaken die je ook in de Niro EV 2024 kan vinden. Daarvoor moet je het dus al niet doen.
De AR HUD vind ik ook wel een leuk extraatje maar niet echt een gemis moest dat ontbreken (in de Kona EV zat het wel en in de daarop volgende e-Niro weer niet, is leuk maar niet onontbeerlijk).
De V2L functie vind ik dan weer wel leuk om mee te experimenteren. Maar ook niet meer dan dat.
[ Voor 70% gewijzigd door IvoB2 op 10-03-2024 23:29 ]
@izzet3838 , @IvoB2, als ik 't goed zie zit op de Edition (Advanced) verwarmde (voor & achter) stoelen (geen koeling/ventilatie), acc maar geen warmtepomp. Dat moet dan in de winter maar goedgemaakt worden door de 74 kWh batterij. Samen met een trekhaak past deze uitvoering waarschijnlijk net in m'n budget.
[ Voor 38% gewijzigd door blb4 op 10-03-2024 23:52 ]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Dank @IvoB2 voor je uitgebreide beschrijving van je overwegingen! Herken me daar behoorlijk in maar ik red 't denk ik wel met de Edition Advanced uitvoeringIvoB2 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 23:19:
[...]
Dat hangt gewoon van je eigen leasebudget af en of je daar binnen wil blijven of over wil gaan.
Een slechte overstap kan ik het zeker niet benoemen want na veel wikken, wegen en vergelijken tot dezelfde slotsom gekomen en van een e-Niro MY19 overgegaan naar een EV6 GT line.
GT line niet omdat alles dat daarin zat noodzakelijk was (snelladen hebben wij bij de e-Niro bv. nooit als een gemis ervaren) maar gewoon omdat deze nog net binnen het leasebudget zat. En waarom voor minder gaan wanneer je voor hetzelfde geld meer kan krijgen?![]()
Een trekhaak (voor fietsen) is de enige optie die we wel hebben genomen (en dat kon bij de e-Niro nog niet).
Maar ook dat is een persoonlijke keuze die voor iedereen anders ligt.
Verwarmde zetels en stuur, warmtepomp, 360° camera, ACC etc. zijn allemaal zaken die je ook in de Niro EV 2024 kan vinden. Daarvoor moet je het dus al niet doen.
De AR HUD vind ik ook wel een leuk extraatje maar niet echt een gemis moest dat ontbreken (in de Kona EV zat het wel en in de daarop volgende e-Niro weer niet, is leuk maar niet onontbeerlijk).
De V2L functie vind ik dan weer wel leuk om mee te experimenteren. Maar ook niet meer dan dat.
Over V2L; volgens mij zit er op elke uitvoering van de EV6 een stopcontact bij de achterbank? Je kan volgens mijn zo'n Vehicle-to-Device (V2D) connector als accessoire bijbestellen maar daar zit toch niet veel meerwaarde in als je ook al een stopcontact bij de achterbank hebt?
[ Voor 12% gewijzigd door blb4 op 11-03-2024 00:09 ]
Dit klopt niet, enkel de modellen met v2l hebben een stopcontact op de achterbank.blb4 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 23:52:
[...]
Dank @IvoB2 voor je uitgebreide beschrijving van je overwegingen! Herken me daar behoorlijk in maar ik red 't denk ik wel met de Edition Advanced uitvoering. Die trekhaak is idd ook vnl voor fietsendrager.
Over V2L; volgens mij zit er op elke uitvoering van de EV6 een stopcontact bij de achterbank? Je kan volgens mijn zo'n Vehicle-to-Device (V2D) connector als accessoire bijbestellen maar daar zit toch niet veel meerwaarde in als je ook al een stopcontact bij de achterbank hebt?
Enkel bij de V2L EU uitvoering komt er uit de achterbank (en uiteraard de laadpoort met adapter) 3,6 kW.blb4 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 23:52:
[...]
Of er effectief een 230V stopcontact zit onder de achterbank bij de andere uitvoeringen weet ik niet maar als dat zo is zal daar net zoals bij mijn huidige e-Niro (die ook een 230V stopcontact aan boord heeft) dan maar een 180 tot 200W vermogen uitkomen.
Overschat de warmtepomp niet. Het verschil in verbruik schijnt minimaal te zijn als ik wat testen mag geloven. Qua kosten al helemaal niet, met roi’s van 500.000 km enzo
Leuk om te hebben, maar staat bij mij zeer laag op de priolijst. Liever voor dat geld wat leuke andere opties.
Leuk om te hebben, maar staat bij mij zeer laag op de priolijst. Liever voor dat geld wat leuke andere opties.
[ Voor 25% gewijzigd door Bosmonster op 11-03-2024 08:07 ]
Hangt uiteraard van de individuele standpunten af.Bosmonster schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:06:
Overschat de warmtepomp niet. Het verschil in verbruik schijnt minimaal te zijn als ik wat testen mag geloven. Qua kosten al helemaal niet, met roi’s van 500.000 km enzo
Bij een lease heb je immers geen ROI en dan is iedere km extra range mooi meegenomen.
Praktijktesten met mijn collega (ik he warmtepomp in mijn Niro, hij niet) wijst toch uit dat ik gemiddeld 40-50 kilometer verder kom.Bosmonster schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:06:
En ja, we hebben ook auto uitgewisseld om de rijstijl mee te nemen
Helaas is de warmtepomp volgens de dealer geschrapt van de optielijst
GerkeP
Afhankelijk van hoe koud het is scheelt het idd normaal.GerkeP schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:35:
[...]
Praktijktesten met mijn collega (ik he warmtepomp in mijn Niro, hij niet) wijst toch uit dat ik gemiddeld 40-50 kilometer verder kom.
En ja, we hebben ook auto uitgewisseld om de rijstijl mee te nemen![]()
Als het onder 0 is kan het on de praktijk toch al snel 15% schelen...
Boven de 10 graden is het dan wel weer minimaal.
Beetje eigenaardig dat men voor verwarmen geen WP meer kan voorzien in bepaalde modellen van de EV6.
In iedere EV6 zit sowieso al een WP om te koelen. Wanneer ik het goed voor heb zit er voor verwarmen geen extra WP in de auto maar gewoon een extra keerklep. Iedere WP kan immers, mits de nodige extra hardware, koelen en verwarmen.
In iedere EV6 zit sowieso al een WP om te koelen. Wanneer ik het goed voor heb zit er voor verwarmen geen extra WP in de auto maar gewoon een extra keerklep. Iedere WP kan immers, mits de nodige extra hardware, koelen en verwarmen.
Met de AAWireless heb je de optie om die aan/uit te zetten met het contact, dat heb ik in de Niro ook gedaan, anders zat ik te vaak met mijn telefoon op de auto in plaats van wifi thuisHieperdepiep schreef op zondag 10 maart 2024 @ 16:02:
GerkeP
Auto in de winter ontdooien en lekker voorverwarmen is voor mij al een reden om een warmtepomp bovenaan m'n prio lijstje te zetten.Bosmonster schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:06:
EV6 Plus RWD - MY23 & Renault Megane E-Tech Optimum Charge Evolution - MY 24
Voorverwarmen kan toch ook zonder warmtepomp? Dan gebruikt hij toch gewoon de normale verwarming of heb ik het mis?MacFan schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:22:
[...]
Auto in de winter ontdooien en lekker voorverwarmen is voor mij al een reden om een warmtepomp bovenaan m'n prio lijstje te zetten.
Klopt.
:fill(white):strip_exif()/f/image/X6jQLneSiwlel7j3En4UWsCp.png?f=user_large)
De warmtepomp zorgt ervoor dat de batterij in de winter op een constante (optimale) bedrijfstemperatuur wordt gehouden voor optimale range. Het is geen standkachel.
:fill(white):strip_exif()/f/image/X6jQLneSiwlel7j3En4UWsCp.png?f=user_large)
De warmtepomp zorgt ervoor dat de batterij in de winter op een constante (optimale) bedrijfstemperatuur wordt gehouden voor optimale range. Het is geen standkachel.
Catch my drift?
Een standkachel is het niet idd, maar wat ik online lees wordt de warntepomp ook gebruikt voor het inerieur op temperatuur te houden, initeel kan als het koud is wel de ouderwetse heater gebruikt worden blijkbaar.DaMenaz schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:49:
Klopt.
[Afbeelding]
Als je de range belangrijk vindt zou ik die toch echt nemen, ik heb een polestar 2 gehad zonder wp en miste die wel echt, van 20 naar 5 graden scheelde het al snel 20% range...
Als je onder 0 gaat wordt het verschil denk ik nog groter.
Vandaag de ODB stekker en switch binnen. Net even gekeken maar als er iets in zit, kan het klepje niet meer dicht. Hoe hebben jullie dat opgelost?
Zo werkt het dan ook.izzet3838 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:42:
Een standkachel is het niet idd, maar wat ik online lees wordt de warntepomp ook gebruikt voor het inerieur op temperatuur te houden, initeel kan als het koud is wel de ouderwetse heater gebruikt worden blijkbaar.
Een standkachel werkt op een COP van 1. Een WP voor verwarmen doorgaans (afhankelijk van de buitentemperatuur) op een COP tussen 3 en 5. M.a.w. ze verbruikt drie tot 5 keer minder elektriciteit dan een 1:1 verwarmingselement.
Of men dat aanneembaar veel of weinig vindt moet iedereen dan maar voor zichzelf uitmaken.
In mijn e-Niro zit ook een WP om te verwarmen (alleen interieur niet accu want MY19) en bij 100% SoC scheelt het "maar" 20 tot 30 km range bij de verwarming ingesteld op 19-20°C.
Op een range van 400 km is dat procentueel dus een rangeverlies tussen de 5 en 8%.
De EV6 heeft ook een groter interieur dan de e-Niro (en een grotere accu met voorverwarming). Dan wordt het voordeel van een WP nog groter (indien je geen gebruik maakt van de "driver only" optie).
Klopt, in de winter helpt de warmtepomp ook om het interieur te verwarmen, wat ook efficiënter is.izzet3838 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:42:
[...]
Een standkachel is het niet idd, maar wat ik online lees wordt de warntepomp ook gebruikt voor het inerieur op temperatuur te houden, initeel kan als het koud is wel de ouderwetse heater gebruikt worden blijkbaar.
Als je de range belangrijk vindt zou ik die toch echt nemen, ik heb een polestar 2 gehad zonder wp en miste die wel echt, van 20 naar 5 graden scheelde het al snel 20% range...
Als je onder 0 gaat wordt het verschil denk ik nog groter.
Catch my drift?
Ok, duidelijk, ga ik me ff verder in verdiepen. Wordt geen no-go om 't niet te hebben maar als 't voor € 350 er op kan dan zal ik 't niet laten. Woensdag heb ik een proefrit gepland.izzet3838 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 04:19:
[...]
Dit klopt niet, enkel de modellen met v2l hebben een stopcontact op de achterbank.
Ik heb een platte verlengkabel gebruikt en krijg hem dan net dicht.Sample88 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:54:
Vandaag de ODB stekker en switch binnen. Net even gekeken maar als er iets in zit, kan het klepje niet meer dicht. Hoe hebben jullie dat opgelost?
Zoiets: https://www.amazon.nl/ver...-voertuigen/dp/B01LZU08X9
EV6 Plus RWD - MY23 & Renault Megane E-Tech Optimum Charge Evolution - MY 24
Ben ik de enige die ontzettend hoofdpijn krijg van dat HUD?
Hoor er nooit klachten over eigenlijk.
Veel klachten over gehoord hoor, je bent zeker niet de enige.Highlander1962 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:41:
Blijkbaar zou de helderheid vaak veel te hoog zijn ofzo...
Het is inderdaad niet de scherpste HUD maar je wordt dat op den duur wel gewoon. Beetje zoals een multifocale bril.Highlander1962 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:41:
Ik heb hem uitgezet,..vond het toch al nutteloos...Highlander1962 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:41:
Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...
De helderheid van de HUD kun je instellen. Dus dat hoeft het issue niet te zijn.
De scherpte van de HUD is inderdaad niet super, daar hebben we het hier al wel eens vaker over gehad.
Als ik me niet vergis is de HUD verbeterd in de facelift IONIQ5. Wie weet dan tzt ook voor de EV6 facelift, al heb je daar met een bestaande EV natuurlijk niks aan.
De scherpte van de HUD is inderdaad niet super, daar hebben we het hier al wel eens vaker over gehad.
Als ik me niet vergis is de HUD verbeterd in de facelift IONIQ5. Wie weet dan tzt ook voor de EV6 facelift, al heb je daar met een bestaande EV natuurlijk niks aan.
De warmtepomp doet niks met de batterij, hooguit warmte aan onttrekken. Er is een aparte batterijverwarmer (PTC element) die de batterij verwarmd. Koelen is wel gecombineerd met de airco unit voor het interieur. Daarom geeft in de zomer de auto een melding dat het laden (negatief) beïnvloed wordt als de airco aanstaat voor het interieur.DaMenaz schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:49:
Klopt.
[Afbeelding]
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Ok, dan moeten we KIA maar even een mailtje sturen dat ze liegen in hun brochure.The Wizard schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:18:
[...]
De warmtepomp doet niks met de batterij, hooguit warmte aan onttrekken.
:fill(white):strip_exif()/f/image/gxcXTwUVJ4g0pql9AyKEukhP.png?f=user_large)
Catch my drift?
Er zijn wel een aantal bedrijven die motorfietsen wrappen, zie ook wel stickersets voorbij komen die je zelf kan ontwikkelen. Je zou eens in motortopic hier op tweakers kunnen vragen. Mag ik vragen waar je jouw Zero voor gebruikt en wat ongeveer de range is? Zelf ook eens kort naar gekeken, ook te laden via de EV6 V2L.
Card Nox schreef op zondag 10 maart 2024 @ 00:12:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Foto van de wolkjes 😊
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bijzonder... Ik heb gewoon met cellen ruim onder 0 rondgereden, nooit dat ze verwarmd werden. Alleen bij voorverwarming gaat ook de batteryheater (soms) aan. Bij gebruik van de WP voor het interieur wordt de koelvloeistof van de batterij niet verwarmd, duidelijk afleesbaar met Carscanner. De warmtepomp gebruikt de inverter om warmte te ontwikkelen en deze via de warmtepomp af te geven in de auto.DaMenaz schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:24:
[...]
Ok, dan moeten we KIA maar even een mailtje sturen dat ze liegen in hun brochure.
[Afbeelding]
Zie ook: YouTube: Heatpump EV6
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Ik heb geen HUD maar tijdens de proefrit werd ik er niet goed van dus toen ook uitgezet. Hopelijk is het een kwestie van wennen voor je.Highlander1962 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:41:
Zal eens vragen of iemand ervaringen dichtbij heeft, wil het anders best zelf doen (lijkt me wel leuk om eens gedaan te hebben).Fazer013 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:27:
Er zijn wel een aantal bedrijven die motorfietsen wrappen, zie ook wel stickersets voorbij komen die je zelf kan ontwikkelen. Je zou eens in motortopic hier op tweakers kunnen vragen. Mag ik vragen waar je jouw Zero voor gebruikt en wat ongeveer de range is? Zelf ook eens kort naar gekeken, ook te laden via de EV6 V2L. [...]
Ik gebruik mijn Zero als garage vulling aangezien ik nog geen motorrijbewijs heb. Ben momenteel aan het lessen maar kon hem eind vorig jaar niet laten staan haha. De range moet ik je dus verschuldigd blijven.
Het gaat mij niet eens om de scherpte of helderheid, maar een soort van dubbele diepte die ik als erg vervelend ervaar.Franciesco schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:16:
De helderheid van de HUD kun je instellen. Dus dat hoeft het issue niet te zijn.
Heb het zelf gelukkig ook niet in mijn EV6, maar mijn vrouw wel in haar auto.Card Nox schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:35:
[...]
Ik heb geen HUD maar tijdens de proefrit werd ik er niet goed van dus toen ook uitgezet. Hopelijk is het een kwestie van wennen voor je.
Naast de regeling van de helderheid kan je in de EV6 de HUD ook instellen op standaard HUD, AR HUD en zelfs helemaal uit zodat het helemaal niet stoort (voor wie daar niet tegen kan en dat kan al eens voorkomen voor wie niet meer 100% scherp ziet op uiteenlopende afstanden).Highlander1962 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:09:
[...]
Heb het zelf gelukkig ook niet in mijn EV6, maar mijn vrouw wel in haar auto.
Ok, daar heb ik geen last van.Highlander1962 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:06:
[...]
Het gaat mij niet eens om de scherpte of helderheid, maar een soort van dubbele diepte die ik als erg vervelend ervaar.
Zelf vind ik de HUD een hele fijne optie. Ik heb die optie al in meerdere auto's gehad, en ondanks dat die van de EV6 niet de beste HUD is die ik gehad heb, waardeer ik de functie wel erg.
Ja zo iets heb ik inderdaad ook met een switch, maar die is blijkbaar toch nog te dik…MacFan schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:06:
[...]
Ik heb een platte verlengkabel gebruikt en krijg hem dan net dicht.
Zoiets: https://www.amazon.nl/ver...-voertuigen/dp/B01LZU08X9
Zoek op 'sleufjes'. Ik heb hierover al vaker een tip gegeven wat een mogelijkheid is.Sample88 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:54:
Geen hoofdpijn maar altijd uitgeschakeld omdat ik de info nooit zie. Ik kijk ver vooruit vandaar. Dus het stoort. Waarschijnlijk gaan mijn ogen automatisch naar rechts om de info op de rechter monitor te zien.Highlander1962 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:41:
Misschien hebben ze bij Kia die tekst gekopieerd van enn plug-in hybride. Er komt volgens mij echt geen bruikbare restwarmte van de motor in de winter.The Wizard schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:32:
[...]
Bijzonder... Ik heb gewoon met cellen ruim onder 0 rondgereden, nooit dat ze verwarmd werden. Alleen bij voorverwarming gaat ook de batteryheater (soms) aan. Bij gebruik van de WP voor het interieur wordt de koelvloeistof van de batterij niet verwarmd, duidelijk afleesbaar met Carscanner. De warmtepomp gebruikt de inverter om warmte te ontwikkelen en deze via de warmtepomp af te geven in de auto.
Zie ook: YouTube: Heatpump EV6
Heb je soms een multifocale bril? Ik wel, misschien speelt dat ook een rol.Highlander1962 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:06:
[...]
Het gaat mij niet eens om de scherpte of helderheid, maar een soort van dubbele diepte die ik als erg vervelend ervaar.
Ja deze had ik al gevonden. Maar geen idee wat je bedoelt met het maken van 2 sleufjes.Wiliyama schreef op maandag 11 maart 2024 @ 18:32:
[...]
Zoek op 'sleufjes'. Ik heb hierover al vaker een tip gegeven wat een mogelijkheid is.
Het is ook een leasebak dus echt iets aanpassen aan het interieur ben ik ook wat huiverig voor.
Ik ga eens kijken of de stekker niet wat verder naar achter zou kunnen. Er is daar zat ruimte
Er is al verschillende keren opgemerkt dat er in de auto veel laadverliezen zijn bij het laden op lagere vermogens.
Weet er iemand hoe groot deze laadverliezen zijn? Ik vind op internet wel enkele tests, maar deze zijn uitgevoerd bij andere auto's (ID4, Leaf, ...)
Ik stel de vraag vooral ivm het capaciteitstarief in België en zoek dan ook een optimum tussen niet te veel moeten betalen voor het capaciteitstarief, maar ook niet te veel extra te moeten betalen voor elektrciteit die niet in de batterij terechtkomt.
Alvast bedankt.
Weet er iemand hoe groot deze laadverliezen zijn? Ik vind op internet wel enkele tests, maar deze zijn uitgevoerd bij andere auto's (ID4, Leaf, ...)
Ik stel de vraag vooral ivm het capaciteitstarief in België en zoek dan ook een optimum tussen niet te veel moeten betalen voor het capaciteitstarief, maar ook niet te veel extra te moeten betalen voor elektrciteit die niet in de batterij terechtkomt.
Alvast bedankt.
Ik draag helemaal geen bril, maar ik kijk graag gewoon voor me op de weg en ervaar het als heel vervelend dat ik ook op de voorruit moet kijken.Wiliyama schreef op maandag 11 maart 2024 @ 18:54:
[...]
Heb je soms een multifocale bril? Ik wel, misschien speelt dat ook een rol.
Alle ev6 uitvoeringen hebben v2l functionaliteit. Alleen niet alle uitvoeringen hebben een stekker onder de achterbank of krijgen een v2l adapter meegeleverd. Maar als je een v2l adapter bijbesteld zal hij bij elke uitvoering van de ev6 werken.blb4 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:05:
[...]
Ok, duidelijk, ga ik me ff verder in verdiepen. Wordt geen no-go om 't niet te hebben maar als 't voor € 350 er op kan dan zal ik 't niet laten. Woensdag heb ik een proefrit gepland.
Top, dank!EV6 LE SW schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:38:
[...]
Alle ev6 uitvoeringen hebben v2l functionaliteit. Alleen niet alle uitvoeringen hebben een stekker onder de achterbank of krijgen een v2l adapter meegeleverd. Maar als je een v2l adapter bijbesteld zal hij bij elke uitvoering van de ev6 werken.
Bwoa, heel groot en uitgesproken... in werkelijke cijfers is de EV6 maar 1,4cm langer en 3cm breder dan een Model 3 (2023) . Neem een meetlat en verbaas jezelf over het kleine verschil. Maar hij oogt wat forser door zijn snuit en 10 cm hoger dak. Mensen vergissen zich vaak als het om afmetingen gaat.Polo132 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 19:12:
[...]
Dat denk ik niet, model 3 en Niro spreekt denk ik een grotere doelgroep aan. De EV6 is wel heel groot en uitgesproken. Model 3 en Niro zijn dan wel een stuk toegankelijker. Ben wel mee eens dat de Light Editions er voor gezorgd hebben dat er meer verkocht wordt, stiekem wel balen want dat maakt hem minder exclusief voor wel een hele goed prijs. Maarja we rijden ook geen Porsche hè!
Dat kan kloppen voor als je voornamelijk langere afstanden doet. Met veel korte ritten haal je zeker geen 40 km extra.GerkeP schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:35:
[...]
Praktijktesten met mijn collega (ik he warmtepomp in mijn Niro, hij niet) wijst toch uit dat ik gemiddeld 40-50 kilometer verder kom.
En ja, we hebben ook auto uitgewisseld om de rijstijl mee te nemen![]()
Staat het ding dan wel goed afgesteld? Het is toch net de sterkte van die HUD dat het beeld geprojecteerd wordt zodat het lijkt alsof die informatie op 50 meter -ofzo- voor de auto op de weg staat. Enfin, zo was het in onze oude Mazda 3, de EV6 is niet uitgerust met een HUD. Je hoeft toch helemaal niet naar de voorruit te staren?Highlander1962 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:17:
[...]
Ik draag helemaal geen bril, maar ik kijk graag gewoon voor me op de weg en ervaar het als heel vervelend dat ik ook op de voorruit moet kijken.
Coating doet zijn werk 
Heb al veel complimenten over de kleur ontvangen (zelf ook nog erg happy mee).
:strip_exif()/f/image/dZQEfKRyzPD3EqS5D34WItUI.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag op parkplaats bij werkgever. 13 auto's, allemaal zwart/grijs/zilver op 2 EV6'en na
Heb al veel complimenten over de kleur ontvangen (zelf ook nog erg happy mee).
:strip_exif()/f/image/dZQEfKRyzPD3EqS5D34WItUI.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag op parkplaats bij werkgever. 13 auto's, allemaal zwart/grijs/zilver op 2 EV6'en na
:strip_exif()/f/image/LViIYGXLX4BrJOQEUG7QqZTA.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door Card Nox op 11-03-2024 20:09 ]
Top! Is natuurlijk ook de mooiste kleur! 💙💙
Kenteken van mijn vorige wagen was. ZG-955-*. Ook toevallig. 😅
Kenteken van mijn vorige wagen was. ZG-955-*. Ook toevallig. 😅
[ Voor 41% gewijzigd door DaMenaz op 11-03-2024 20:14 ]
Catch my drift?
Niet om je te overtuigen ofzo hoor, maar de HUD is bedoeld om minder ver naar beneden en minder dichtbij te hoeven kijken voor de snelheid, navi aanwijzingen etc t.o.v. de displays. En zo werkt die van de EV6 ook. Al werd de info bij mijn vorige BMW’s verder weg geprojecteerd en stond de info ook wat lager (ik gebruik al de laagste stand in de EV6).Highlander1962 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:17:
[...]
Ik draag helemaal geen bril, maar ik kijk graag gewoon voor me op de weg en ervaar het als heel vervelend dat ik ook op de voorruit moet kijken.
Maar misschien word jij er door afgeleid waardoor je geneigd bent continue naar de HUD te kijken? Eventueel kun je nog wat experimenteren met de hoeveelheid info die getoond wordt. Misschien helpt minder info?
En anders uitzetten als je er niet aan kunt wennen en/of het vervelend blijft vinden etc.
De HUD toont voortdurend de snelheidsborden, die zijn rond en wit met een rode rand. Soms zijn er meerdere van die borden, bv als je niet mag inhalen. Die borden zijn veel te fel in het (eerder zachte) geheel van wat de HUD toont. Mocht er een manier zijn om het tonen van die borden in de HUD uit te schakelen dan zou ik de HUD terug aanzetten.Franciesco schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:20:
Maar misschien word jij er door afgeleid waardoor je geneigd bent continue naar de HUD te kijken? Eventueel kun je nog wat experimenteren met de hoeveelheid info die getoond wordt. Misschien helpt minder info?
En anders uitzetten als je er niet aan kunt wennen en/of het vervelend blijft vinden etc.
Ik heb vandaag eens de reismodus aangezet maar zie geen verschil met de ‘normale’ verlichting. Ik blijf sowieso de verlichting matig vinden. Iemand al eens de reismodus geprobeerd?
Zoals je ziet verdwijnt het platte snoer naar de achterkant van de deksel. De scanner en het snoer hangt los aan de achterkant. Daarom zijn er rechts en links van de schakelaar 2 hele kleine sleufjes nodig voor het snoer. De schakelaar kan dus gewoon uit de deksel verwijderd worden en het stopcontact kan dan terug geklikt worden. Niemand ziet die 2 sleufjes. Als je wil kan ik een foto maken van de sleufjes.Sample88 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:07:
[...]
Ja deze had ik al gevonden. Maar geen idee wat je bedoelt met het maken van 2 sleufjes.
[ Voor 4% gewijzigd door Wiliyama op 12-03-2024 00:51 ]
SInds een week of 3 problemen met de climate controle op afstand, normaal sta ik 's ochtends op en zet de verwarming vast aan van de auto en ging altijd goed. Maar nu werkt het alleen nog als hij niet aan de laadpaal staat. Aan de laadpaal zegt de remote app dat de klimaat regeling gestart is maar bij de auto blijkt dan van niet als de auto niet aan de laadpaal staat werkt het perfect dan kom ik een warme auto.
Iemand een idee waar dit mis gaat , ik kon in het formum niets erover vinden.
EV6 gt-line 2023
Iemand een idee waar dit mis gaat , ik kon in het formum niets erover vinden.
EV6 gt-line 2023
Hoe lang tussen aanzetten en in de auto stappen? Hij stopt namelijk als die de doeltemperatuur heeft bereikt.
M.a.w. heb je concreet getest dat het aan de laadpaal ligt door er even naast te gaan staan en hem aan te doen ipv lang van te voren.
M.a.w. heb je concreet getest dat het aan de laadpaal ligt door er even naast te gaan staan en hem aan te doen ipv lang van te voren.
[ Voor 38% gewijzigd door Bosmonster op 12-03-2024 07:43 ]
ik stap binnen 15minuten in, normaal krijg ik dan de melding op de app dat hij gaat uitschakelen over het algemeen stap ik dan net in de auto. Ik heb het getest terwijl ik naast de auto stond aan de laadpaal gebeurt er niets, toen ik hem van de paal afhaalde en even afgewacht weer getest en toen werkte het wel.Bosmonster schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 07:37:
Hoe lang tussen aanzetten en in de auto stappen? Hij stopt namelijk als die de doeltemperatuur heeft bereikt.
De borden kun je uitzetten, maar als ik me niet vergis alleen maar op globaal niveau: dan worden ze dus ook niet meer in het infotainment display getoond.ColdRain schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:31:
[...]
De HUD toont voortdurend de snelheidsborden, die zijn rond en wit met een rode rand. Soms zijn er meerdere van die borden, bv als je niet mag inhalen. Die borden zijn veel te fel in het (eerder zachte) geheel van wat de HUD toont. Mocht er een manier zijn om het tonen van die borden in de HUD uit te schakelen dan zou ik de HUD terug aanzetten.
Hoor je de auto wel "aan slaan" als je remote climate start??Adagi12 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:32:
[...]
ik stap binnen 15minuten in, normaal krijg ik dan de melding op de app dat hij gaat uitschakelen over het algemeen stap ik dan net in de auto. Ik heb het getest terwijl ik naast de auto stond aan de laadpaal gebeurt er niets, toen ik hem van de paal afhaalde en even afgewacht weer getest en toen werkte het wel.
Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...
Ja, 't is alles of niks. Zet je ze aan dan staan ze op 3 plaatsen: rechts op de nav, voor je achter 't stuur en in de hud. Stoort me niet behalve in de hud, daar zijn ze te fel. Maar helemaal uit is ook niet handig.Franciesco schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:57:
De borden kun je uitzetten, maar als ik me niet vergis alleen maar op globaal niveau: dan worden ze dus ook niet meer in het infotainment display getoond.
Ik heb een opmerking m.b.t klimaat...
Wij ondervinden dat de auto zichzelf helemaal heet stookt 24+ terwijl de climate control op 20-21 staat.
Vervolgens gaat hij vol in de koel-stand, ook als ik hem dan ook echt op 24+ zet....herkend iemand dit?
Dit gedrag voltrekt zich over een periode van 30min ongv.
Ook zie ik soms dat er flink wat condensatie ontstaat, vooral in de ochtend. Is dit iets wat 'standaard' is?
Wij ondervinden dat de auto zichzelf helemaal heet stookt 24+ terwijl de climate control op 20-21 staat.
Vervolgens gaat hij vol in de koel-stand, ook als ik hem dan ook echt op 24+ zet....herkend iemand dit?
Dit gedrag voltrekt zich over een periode van 30min ongv.
Ook zie ik soms dat er flink wat condensatie ontstaat, vooral in de ochtend. Is dit iets wat 'standaard' is?
[ Voor 7% gewijzigd door ragged op 12-03-2024 10:18 ]
1
De hele winter heb ik de clima op 22,5 graden AUTO staan en 1 of 2 streepjes. Dan is bij mij de temperatuur constant en aangenaam. De clima blijft dan op verwarmen staan. Zet ik de temperatuur lager, bijvoorbeeld 21 graden, dan gaat hij na een tijdje op airco en begint hij te koelen, wat niet prettig is.
In de zomer zet ik hem wel koeler. En/of ik open het dak.
Condens is niet normaal.
In de zomer zet ik hem wel koeler. En/of ik open het dak.
Condens is niet normaal.
[ Voor 3% gewijzigd door DaMenaz op 12-03-2024 10:29 ]
Catch my drift?
De EV6 is inderdaad niet heel subtiel met de climate control. Hij verwarmt of koelt, maar weinig er tussenin.
Als die tot 24+ doorgaat dan is er iets mis lijkt me.
Condens merk ik kan voorkomen op auto stand als die switcht naar interne ventilatie. Dat doet ie in sommige situaties.
Als die tot 24+ doorgaat dan is er iets mis lijkt me.
Condens merk ik kan voorkomen op auto stand als die switcht naar interne ventilatie. Dat doet ie in sommige situaties.
Hier heb ik twee testen voor gedaan. Een sessie met 1,2kW en een sessie met 11 kW. Omdat er van beiden maar één sessie is vind ik het wat weinig om er echt conclusies aan te verbinden. Temeer omdat ik op drie punten meet waarvan 1 alles afrond naar KwH zonder decimalen. Laat dat nou net de auto zijn en je weet dat er een afwijking kan zijn. Dat gezegd hebbende, dit is hoe ik heb gemeten: In de meterkast zit net voor de zekering van de laadpaal een meter van Homewizard. In de laadpaal van Zappi lees ik de KwH van de sessie en in de auto via jedlix hoeveel er geladen is. Tussen de laadpaal en de meterkast zit een kabel van 20 meter 6mm2. Aan de laadpaal een kabel van 6.5 meter naar de auto. De temperatuur was bij beide sessies tussen de 6 en 9 graden buiten. SOC percentages zijn redelijk vergelijkbaar. Dit zijn de resultaten (waarbij laadverlies eerder efficiëntie oid had moeten heten):BelgNL schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:12:
Er is al verschillende keren opgemerkt dat er in de auto veel laadverliezen zijn bij het laden op lagere vermogens.
Alvast bedankt.
:strip_exif()/f/image/oE2z6Kz4bcJEEt4E7XlWHQXi.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door xxander968 op 12-03-2024 12:24 ]
kun je de tabel een beetje toelichten?xxander968 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:19:
[...]
Hier heb ik twee testen voor gedaan. Een sessie met 1,2kW en een sessie met 11 kW. Omdat er van beiden maar één sessie is vind ik het wat weinig om er echt conclusies aan te verbinden. Temeer omdat ik op drie punten meet waarvan 1 alles afrond naar KwH zonder decimalen. Laat dat nou net de auto zijn en je weet dat er een afwijking kan zijn. Dat gezegd hebbende, dit is hoe ik heb gemeten: In de meterkast zit net voor de zekering van de laadpaal een meter van Homewizard. In de laadpaal van Zappi lees ik de KwH van de sessie en in de auto via jedlix hoeveel er geladen is. Tussen de laadpaal en de meterkast zit een kabel van 20 meter 6mm2. Aan de laadpaal een kabel van 6.5 meter naar de auto. De temperatuur was bij beide sessies tussen de 6 en 9 graden buiten. SOC percentages zijn redelijk vergelijkbaar. Dit zijn de resultaten (waarbij laadverlies eerder efficiëntie oid had moeten heten):
[Afbeelding]
Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic