Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:03

GerkeP

Vragen mag altijd........

Kan iemand mij vertellen of de EV6 Light weer gewoon een aux aansluiting heeft?
In de eNiro was dat een groot gemis.

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-10 12:46
izzet3838 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:54:
[...]

Goh voor dat 10tje krijg je ook een heel hoop andere dingen:
-sataliet maps
-sentry mode(camera's van wagen op afstand bekijken)
-netflix
-spotify(indien je een free account hebt krijg je trouwens premium in de auto)
-...

Nu vind ik het ook wel onnozel dat je niet even een eigen simkaart/e-sim kunt gebruiken...
alles zit al op de telefoon wat met een kabeltje te verbinden is met de wagen. alles behalve het bekijken van camera's op afstand.

als je 4 jaar eigenaar bent van de wagen is het 4x12x10 euro is 480 euro, vind ik erg veel geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:09
GerkeP schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:02:
Kan iemand mij vertellen of de EV6 Light weer gewoon een aux aansluiting heeft?
In de eNiro was dat een groot gemis.
Volgens mij wel, als ik foto's op internet bekijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dgARz53ZXoEEAfNNoCXuQk1gLhc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ua94Ryh8yP0WAYECdGjMKAyr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Ik kan het zo niet goed zien, maar zou fijn zijn, kan ik gewoon mijn cd's en cassettes in de auto afspelen.
Volgende week voor onderhoud naar de dealer, zal dan wel eens goed kijken. Bedankt voor je foto

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:05
Sonicfreak schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:42:
[...]

Volgens mij wel, als ik foto's op internet bekijk.

[Afbeelding]
Dat is denk ik een usb poort.

Dat matte plastiek van de basisversie in de vs is trouwens geweldig, dat ze bij kia denken dat dat hoogglans mooier/luxer is |:(

[ Voor 12% gewijzigd door izzet3838 op 07-03-2024 13:50 ]

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
izzet3838 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:49:
[...]

Nee volgens mij een 12V aansluiting.

per aspera ad astra

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• izzet3838
LAD93 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:50:
[...]

Nee volgens mij een 12V aansluiting.
https://thedriven.io/wp-c...v6-gtline-11-1160x653.jpg
Het is 1 12v en 1 usb
Waarschijnlijk afhankelijk van waar je stuur ligt...

Ik denk niet dat de ev6 aux heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:09
izzet3838 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:52:
[...]

https://thedriven.io/wp-c...v6-gtline-11-1160x653.jpg
Het is 1 12v en 1 usb
Waarschijnlijk afhankelijk van waar je stuur ligt...

Ik denk niet dat de ev6 aux heeft.
I stand corrected. Weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Dan wordt het weer een poging om een bluetooth transmitter te gebruiken aan mijn discman/walkman.
In de eNiro werkte dat helaas niet.

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Laatst online: 07:08

d0s

sssst

izzet3838 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:49:
[...]

Dat matte plastiek van de basisversie in de vs is trouwens geweldig, dat ze bij kia denken dat dat hoogglans mooier/luxer is |:(
Is niet alleen in de VS toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:42
GerkeP schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:00:
Dan wordt het weer een poging om een bluetooth transmitter te gebruiken aan mijn discman/walkman.
Kun je niet een USB Naar 3,5 mm Aux audio adapter in de USB-A poort steken? De USB-C's gaan niet werken (die leveren alleen prik).

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/NR8zgxKR812v/vW7kRX/550x505.jpg

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
d0s schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:05:
[...]

Goh bij ons hebben de goedkopere versies altijd hoogglans plastiek volgens mij, in de vs heeft de basisverisie matte plastiek maar geen sfeerverlichting(zoals te zien op de foto), maar de duurdere gt line heeft daar ook gewoon hoogglans met sfeerverlichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
d0s schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:05:
[...]
Nee klopt, ook hier hebben de instappers mat plastic en fysieke knoppen voor de stoel- en stuurverwarming.

https://www.zeeuwenzeeuw....-tm-17-03-2030-616987357/

[ Voor 26% gewijzigd door DaMenaz op 07-03-2024 14:08 ]

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

Ja, precies. De Light (Edition) en Air hebben ook het matte zonder sfeerverlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
izzet3838 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:07:
[...]

Goh bij ons hebben de goedkopere versies altijd hoogglans plastiek volgens mij
Bij ons in Nederland niet.

Makkelijk te zien ook: als het plastic aan de buitenkant ongespoten mat is, dan is het van binnen ook zo.

[ Voor 19% gewijzigd door DaMenaz op 07-03-2024 14:10 ]

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

DaMenaz schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:06:
[...]

Kun je niet een USB Naar 3,5 mm Aux audio adapter in de USB-A poort steken? De USB-C's gaan niet werken (die leveren alleen prik).

[Afbeelding]
Die had ik al geprobeerd, dat gaat dus andere kant uit, is dus USB out naar Aux in

GerkeP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
GerkeP schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:10:
[...]

Die had ik al geprobeerd, dat gaat dus andere kant uit, is dus USB out naar Aux in
Ah, ok. Balen.

En deze combi?

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/JAMPxpmpOYP/550x381.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.kabelshop.nl/image/Nedis_6.35_mm_jack_adapter_vv_%7C_Nedis_Stereo_CAGP23950ME_N050301203_medium.jpg

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Ik overleg volgende week wel even met de dealer.
Met de eNiro zoveel zaken besteld en geprobeerd die allemaal niet bleken te werken.

GerkeP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michel_1970
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-07 19:07
GerkeP schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:00:
Dit is wel heel erg jaren '80.
Worden we al zo oud :-(

KIA EV6 Light Edition 58kW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10 13:36
Michel_1970 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:37:
[...]

Nee dat was de tijd met de cassette met een kabeltje waardoor je op de cassette speler toch een andere bron kon gebruiken :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XFvUblE7jPFKqXQ9P0JHxohho0c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1pN7xUeX0tYUAciJ0IEZJg3P.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel_1970
Wat mijn dochter opviel, toen ik haar gisteren weg bracht, is dat de auto afbeelding die in het infotainment systeem getoond wordt verre weg op een EV6 lijkt.
Ik weet niet of jullie dit ook is opgevallen. Lekker belangrijk zou je zeggen, maar ja, detailtje.

Ook is het wel even wennen met de achteruit rij camera. Deze zit lager en kijkt wat meer horizontaal.
Ik was de E-Niro gewend en bij deze zat de camera hoger en keek meer naar beneden zodat je beter zag hoeveel ruimte er nog is tussen jou en het voertuig achter je.
Ook weer kwestie van wennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Michel_1970 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:37:
[...]

Mijn 8track werkt niet meer, en als ultieme uitwijk heb ik nog een 6Volt Blaupunkt radio uit mijn eerste Kever _/-\o_

Maar ik heb zoveel CD's en cassettes die ik kan draaien met de muziek die ik graag wil luisteren, dan zou die aux ingang heel erg welkom zijn.

Oh ja, en ik heb ook een Audio Technica Soundburger, maar daar durf ik in de auto mijn vinyl niet aan te wagen 8)7

GerkeP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michel_1970
Als ik jouw was zou ik eerder alles digitaliseren en op een hedendaagse drager (sd-card of usb stick) zetten.
Voordeel van een sd-card oid, dan kan dit weer in je mobiel, via bluetooth te verbinden met je auto.
In het verleden al gemerkt dat cassettes het niet fijn vinden om in de auto achter gelaten te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Michel_1970 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:15:
Als ik jouw was zou ik eerder alles digitaliseren en op een hedendaagse drager (sd-card of usb stick) zetten.
Voordeel van een sd-card oid, dan kan dit weer in je mobiel, via bluetooth te verbinden met je auto.
In het verleden al gemerkt dat cassettes het niet fijn vinden om in de auto achter gelaten te worden.
Is niet te doen, ik heb zo enorm veel.
En ik wil geen digitaal afgevlakte audio, ik wil het horen zoals het hoort ;)
Het liefste alles van vinyl, maar dat is niet reëel onderweg in de auto

GerkeP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sample88
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 31-01 19:48
GerkeP schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:19:
[...]

Dat digitale audio per definitie afgevlakt zou zijn is onzin, zeker ten opzichte van een cassettebandje of een CD. Ik durf wel te stellen dat lossless (FLAC) audio een stuk beter klinkt dan je gemiddelde cassettebandje, zeker als die al tientallen jaren oud is. En dan nog niet te spreken over allerlei opties en kabeltje die je er tussen gaat frommelen die het signaal ook nog eens aantasten. Het zit hem vooral in de kwaliteit van je opname. Als je al je audio keihard comprimeert... tsja dat is vragen om afvlakken ;-)

Maar inderdaad, dat digitaliseren kost echt mega veel tijd. Ik heb zelf gewoon per avond een paar gedaan en na half jaartje ofzo had ik het meeste wat ik wilde wel digitaal. Nu geen CD speler of iets dergelijks meer in huis.

In de ingeleverde Niro had ik alles erop en eraan en merk wel dat de audio van de light EV6 toch wel iets minder is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:16
izzet3838 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:54:
[...]

Goh voor dat 10tje krijg je ook een heel hoop andere dingen:
-sataliet maps
-sentry mode(camera's van wagen op afstand bekijken)
-netflix
-spotify(indien je een free account hebt krijg je trouwens premium in de auto)
-...

Nu vind ik het ook wel onnozel dat je niet even een eigen simkaart/e-sim kunt gebruiken...
Sentry mode eigenlijk nog nooit gebruikt in de afgelopen 5 jaar. Heb niet het idee dat ik er iets aan gemist heb.

Netflix heb je nog steeds een eigen account voor nodig, net als de andere streamingdiensten.
Voor spotify krijg je een account van tesla bij premium conn. die is zeker handig!

Verder kan je met premium conn. vooral de LTE verbinding van de auto gebruiken voor internet ipv je eigen wifi eraan hangen en is de satteliet navigatie wel fijner dan de versie zonder overlay.

Bij mij was na 3 jaar de premium connectivity eraf en vnwege de grote tel. data bundel vond ik het niet waard om premium connectivity aan te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
sahinasappelsap schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:40:
[...]

Sentry mode eigenlijk nog nooit gebruikt in de afgelopen 5 jaar. Heb niet het idee dat ik er iets aan gemist heb.

Netflix heb je nog steeds een eigen account voor nodig, net als de andere streamingdiensten.
Voor spotify krijg je een account van tesla bij premium conn. die is zeker handig!

Verder kan je met premium conn. vooral de LTE verbinding van de auto gebruiken voor internet ipv je eigen wifi eraan hangen en is de satteliet navigatie wel fijner dan de versie zonder overlay.

Bij mij was na 3 jaar de premium connectivity eraf en vnwege de grote tel. data bundel vond ik het niet waard om premium connectivity aan te houden.
Ik zou zeggen als je denk die "smart features" miet direct te gaan missen en je kunt een hogere uitvoering van de ev6 krijgen dan is het volgens mij de beste wagem in zijn segment, ik heb zelf naar volgende wagens gekeken:
-Ford mach-e(serieus overwogen):
+:vind hem zelfs mooier dan de ev6, grote frunk, ruim, stamdaard 360 camera(zit niet op mijn ev6 helaas)

-:minder range(kleine batterij), interieur minder mooi, en dan vooral zeer lage snelheid bij dc laders, naar 80% rond de 45 minuten blijkbaar, dat was voor mij een no go, 20 minuten zoals op de ev6 hoeft niet perse maar binnen 30 minuten moet het toch wel lukken...

Ix1: beter interieur, maar helaas minder vermogen en minder range, ice platform dus minder ruimte, omslachtige klimaatbediening, saai exterieur, dure opties

Model 3: de sr heb ik serieus overwogen maar deze was 110€/mnd duurder dan men ev6, dit ondanks dat de ev6 eigenlijk een pak duurder is(vermoedlijk door restwaarde en fleetkorting kia)

Model y: te duur in long range weinig range in standard range, geen sfeerverlichting, saai design/interieur(geen sfeervelichting enz)

Byd seal: na 1532 piepjes tijdens een testrit besloten dat ik gek zou worden met deze wagen :*) (wel jammer, ik vond het interieur eigenlijk zeer hoogwaardig ivm de andere wagens, qua vermofen was het ook stukken beter, maar de software was gewoon slecht...

Polestar 2: al gehad wilde niet nogmaals dezelfde wagen.

En zeekr is helaas niet te koop in België...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
izzet3838 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:52:
-Ford mach-e(serieus overwogen):
+:vind hem zelfs mooier dan de ev6, grote frunk, ruim, stamdaard 360 camera(zit niet op mijn ev6 helaas)
De Ford stond, na de papieren afvalrace, ook op onze voorlaatste shortlist.
Over smaken kan je geen discussie voeren maar persoonlijk vond ik het exterieur van de Mach-E niet lelijker of mooier dan dit van de EV6.
De efficiëntie (mijn punt) van de Ford was wel lager dan deze van de Kia en vooral het interieur van de Ford vonden we maar niets (punt van de partner maar kon haar daarin geen ongelijk geven.
De EV6 wint dus wel op meer dan één punt van de Ford (zeker de GT line).
-:minder range(kleine batterij), interieur minder mooi, en dan vooral zeer lage snelheid bij dc laders, naar 80% rond de 45 minuten blijkbaar, dat was voor mij een no go, 20 minuten zoals op de ev6 hoeft niet perse maar binnen 30 minuten moet het toch wel lukken...
Over welke auto heb je het hier? De Ford versus de EV6?
De EV6 met 74 kWh accu kan je toch geen kleine batterij benoemen?
En de Ford long range komt met zijn grotere batterij niet verder. Dat blijkt uit verschillende real world tests.
Snelladen is mooi meegenomen maar voor ons geen punt dat de doorslag geeft. Wij laden bijna altijd thuis op, op de parkeerplaats van het werk (dus tijd genoeg) en aan AC 11/22 kW laders.
Model 3: de sr heb ik serieus overwogen maar deze was 110€/mnd duurder dan men ev6, dit ondanks dat de ev6 eigenlijk een pak duurder is(vermoedlijk door restwaarde en fleetkorting kia)
Model 3 stond op onze lijst op de eerste plaats inzake efficiëntie. Maar dat "alles op de opgeplakte laptop" kan voor ons echt niet. Is gewoon niet veilig (wat Tesla die hards er ook van mogen vinden). Als dat als constructeurs je uitgangspunt is dan voorzie je minstens een HUD. Nee, gaan ze zelfs de hendels voor de richtingaanwijzers schrappen. Leuk idee op de kaarsrechte highways maar absoluut niet praktisch van rond punt naar rond punt. De EU is het daar overigens mee eens want Tesla zal moeten buigen of sterren verliezen.
Model Y iedem. is gewoon een 3 met een bult. :)
Polestar 2: al gehad wilde niet nogmaals dezelfde wagen.
Eveneens niet al te efficiënt en nogal "vierkant" van design.
Al zou de nieuwe Polestar 2 efficiënter zijn maar geen ervaring mee.

[ Voor 36% gewijzigd door IvoB2 op 07-03-2024 16:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:02
Michel_1970 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:53:

Ook is het wel even wennen met de achteruit rij camera. Deze zit lager en kijkt wat meer horizontaal.
Ik was de E-Niro gewend en bij deze zat de camera hoger en keek meer naar beneden zodat je beter zag hoeveel ruimte er nog is tussen jou en het voertuig achter je.
Je kunt in het cameramenu switchen tussen ruimte direct achter voertuig en de bredere blik naar achteren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Sample88 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:36:
[...]

Dat digitale audio per definitie afgevlakt zou zijn is onzin, zeker ten opzichte van een cassettebandje of een CD. Ik durf wel te stellen dat lossless (FLAC) audio een stuk beter klinkt dan je gemiddelde cassettebandje, zeker als die al tientallen jaren oud is. En dan nog niet te spreken over allerlei opties en kabeltje die je er tussen gaat frommelen die het signaal ook nog eens aantasten. Het zit hem vooral in de kwaliteit van je opname. Als je al je audio keihard comprimeert... tsja dat is vragen om afvlakken ;-)

Maar inderdaad, dat digitaliseren kost echt mega veel tijd. Ik heb zelf gewoon per avond een paar gedaan en na half jaartje ofzo had ik het meeste wat ik wilde wel digitaal. Nu geen CD speler of iets dergelijks meer in huis.

In de ingeleverde Niro had ik alles erop en eraan en merk wel dat de audio van de light EV6 toch wel iets minder is.
IK comprimeer niets, maar Lossless is nog steeds niet hetzelfde als analoog ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ztu2mGayVsnIpxma_ERxFpRKxs0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hlXE8lMHbqPWKJi71XE4ppzU.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb gewoon teveel om allemaal te digitaliseren
Maar goed, weer on-topic.

Ik ga volgende week informeren naar wat er mogelijk is met de EV6 👍

[ Voor 3% gewijzigd door GerkeP op 07-03-2024 16:13 ]

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-09 18:49
IvoB2 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:03:
Het zal hier nog een jaartje e-Niro worden.
Net bericht dat de oplevering van de EV6 GT line (besteld eind december, doorgegeven begin januari) niet de vooropgestelde vijf tot zeven maanden levertijd zal halen maar ten vroegste zal geleverd worden op 30/8/2024.
Dus, net zoals bij de e-Niro waar de uiteindelijke levertijd 11 maanden bedroeg, krijg je een "verouderd" model tegen de tijd dat je erin kan rijden. :)
Soit, een gegeven paard...... :+

Alhoewel de KIA dealer (levertijd 5-7 maanden bij binnenkomen bestelling) wel gelijk had maar Alphabet zijn timing (15 weken levertijd GTline na goedkeuring) precies niet nakomt.
De bestelling werd door Alphabet immers pas gevalideerd op 16/2/24 en dan doorgegeven aan KIA. die laatste zit dus wel degelijk op schema. :)
Wij hebben als particulier de EV6 gekocht. Besteld juni 2022, voorziene levering augustus 2023 met uiterste leverdatum november 2023. En werd tegen alle verwachtingen in geleverd eind februari 2023, zes maand vroeger dan voorzien. Earth AWD 77.4 met enkele optiepakketten. Er is geen lijn in te trekken daar in Korea.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highlander1962
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 04-08 18:42
Wat mijn dochter opviel, toen ik haar gisteren weg bracht, is dat de auto afbeelding die in het infotainment systeem getoond wordt verre weg op een EV6 lijkt.
Ik weet niet of jullie dit ook is opgevallen. Lekker belangrijk zou je zeggen, maar ja, detailtje.

Camera kun je volgens mij ook recht naar beneden laten kijken. Of dat handig is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highlander1962
.

[ Voor 99% gewijzigd door Highlander1962 op 07-03-2024 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highlander1962
.

[ Voor 99% gewijzigd door Highlander1962 op 07-03-2024 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
Ja klopt. Je ziet een Hyundai i30. Echt brak. Als ik de interface in de EV6 vergelijk met die van onze Leon e-Hybrid, puur qua graphics, dan lijkt de EV6 wel 10 jaar ouder.

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
GerkeP schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:19:
[...]

Eens! Dab per definitie uit hier. FM in lucht valt minder snel weg, en audio heeft geen last van lossy codec als bij DAB. True, FM geeft niets na 16kHz, maar geeft meer hoorbaar detail in laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highlander1962
Ik rij nu even met I-pedal en dat is wel even wennen. Het bevalt me eigenlijk prima..
Nu moet ik hem wel elke keer aanzetten op deze stand, want bij het starten staat hij steeds op standje 3.
Klopt dat of kan dat automatisch onthouden worden.

Auto hold moest ik in mijn Niro steeds aanzetten, maar dat onthoudt de EV6 dan weer wel.

Dat stuurtje in het scherm (geen idee hoe het heet) moet ik wel telkens aanzetten. Best raar dat dit niet gewoon onthouden kan worden.

Heeft I-pedal nog invloed op het bereik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Wanneer je verschillende online tests moet geloven (ik moet het uiteraard zelf nog ondervinden) is de I-pedal stand niet de meest efficiënte wanneer het op range aankomt.

Persoonlijk zie ik ook niet echt de meerwaarde in.
De EV6 heeft net zoals de e-Niro twee stuurflippers waarbij je zelf de regeneratie kan regelen naargelang de omstandigheden. Normaal zet ik 'm in vrijloop (regen nul) en ga dan zelf wel met de flipper remmen zover nodig. Wanneer je de flipper gebruikt kom je trouwens ook volledig tot stilstand en heb je de auto hold niet nodig want die werkt op het rempedaal (zo is het toch in de e-Niro geregeld).
Met deze werkwijze heb ik in de e-Niro toch een relatief laag verbruik en grote range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:57:
[...]

De Ford stond, na de papieren afvalrace, ook op onze voorlaatste shortlist.
Over smaken kan je geen discussie voeren maar persoonlijk vond ik het exterieur van de Mach-E niet lelijker of mooier dan dit van de EV6.
De efficiëntie (mijn punt) van de Ford was wel lager dan deze van de Kia en vooral het interieur van de Ford vonden we maar niets (punt van de partner maar kon haar daarin geen ongelijk geven.
De EV6 wint dus wel op meer dan één punt van de Ford (zeker de GT line).

[...]

Over welke auto heb je het hier? De Ford versus de EV6?
De EV6 met 74 kWh accu kan je toch geen kleine batterij benoemen?
En de Ford long range komt met zijn grotere batterij niet verder. Dat blijkt uit verschillende real world tests.
Snelladen is mooi meegenomen maar voor ons geen punt dat de doorslag geeft. Wij laden bijna altijd thuis op, op de parkeerplaats van het werk (dus tijd genoeg) en aan AC 11/22 kW laders.
Ik heb het hier over de ford met lfp accu, niet dat ik die accu klein noem, maar ik bedoelde eigenlijk dat deze ramge minder was(50km wltp).

Het is niet zo dat ik de auto elke dag ga snelladen, maar ik wil er minstens 1x per jaar mee op reis(denk aan noord Italië of zuid frankrijk) en dan is het ronduit irritant als je bij iedere laadbeurt 45 minuten moet wachten ipv 20.
IvoB2 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:57:

Model 3 stond op onze lijst op de eerste plaats inzake efficiëntie. Maar dat "alles op de opgeplakte laptop" kan voor ons echt niet. Is gewoon niet veilig (wat Tesla die hards er ook van mogen vinden). Als dat als constructeurs je uitgangspunt is dan voorzie je minstens een HUD. Nee, gaan ze zelfs de hendels voor de richtingaanwijzers schrappen. Leuk idee op de kaarsrechte highways maar absoluut niet praktisch van rond punt naar rond punt. De EU is het daar overigens mee eens want Tesla zal moeten buigen of sterren verliezen.
Model Y iedem. is gewoon een 3 met een bult. :)
Goh ik heb een Tesla gereden en ik moet zeggen na een half uurtje was ik heel de bediening gewend, klimaatbediening gaat zelfs beter dan op de ev6 vond ik, want de ev6 heeft voor veel functies ook gewoon een klein touchscreen...

Wat betreft het sterren verhaal van de ncap, staat er dat ze fysieke knoppen of hendels moeten gebruiken, dus knoppen op het stuur kan ook gewoon...

Moest de model 3 dezelfde prijs hebben gehad was het die geweest, zelfde geldt trouwens ook voor de ioniq 6 maar die was ook een smak duurder...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GHorsie
Highlander1962 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 18:11:
Ik rij nu even met I-pedal en dat is wel even wennen. Het bevalt me eigenlijk prima..
Nu moet ik hem wel elke keer aanzetten op deze stand, want bij het starten staat hij steeds op standje 3.
Klopt dat of kan dat automatisch onthouden worden.

Auto hold moest ik in mijn Niro steeds aanzetten, maar dat onthoudt de EV6 dan weer wel.

Dat stuurtje in het scherm (geen idee hoe het heet) moet ik wel telkens aanzetten. Best raar dat dit niet gewoon onthouden kan worden.

Heeft I-pedal nog invloed op het bereik?
Van wat ik meegekregen heb tijdens het lezen van alle posts en video’s:

Ja, i-pedal wordt telkens uitgeschakeld en moet je na elke start weer aanzetten. Vermoedelijk omdat het rijden in i-pedal wat gewenning vereist.
Overigens kan je auto instellen en dat blijft wel aanstaan.

De auto-hold is in een recente software update gewijzigd zodat deze nu standaard aan staat.
Ik vermoed dat er wel logica of regels achter zit maar geen idee welke :)

Men zegt dat i-pedal de zuinigste manier van rijden is omdat er dan altijd regeneratief geremd wordt. Of dit waar is ga ik binnenkort meemaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polo132
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-08 12:46
izzet3838 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 18:31:
[...]

Ik heb het hier over de ford met lfp accu, niet dat ik die accu klein noem, maar ik bedoelde eigenlijk dat deze ramge minder was(50km wltp).

Het is niet zo dat ik de auto elke dag ga snelladen, maar ik wil er minstens 1x per jaar mee op reis(denk aan noord Italië of zuid frankrijk) en dan is het ronduit irritant als je bij iedere laadbeurt 45 minuten moet wachten ipv 20.

[...]

Goh ik heb een Tesla gereden en ik moet zeggen na een half uurtje was ik heel de bediening gewend, klimaatbediening gaat zelfs beter dan op de ev6 vond ik, want de ev6 heeft voor veel functies ook gewoon een klein touchscreen...

Wat betreft het sterren verhaal van de ncap, staat er dat ze fysieke knoppen of hendels moeten gebruiken, dus knoppen op het stuur kan ook gewoon...

Moest de model 3 dezelfde prijs hebben gehad was het die geweest, zelfde geldt trouwens ook voor de ioniq 6 maar die was ook een smak duurder...
Model 3 is stuk goedkoper dan ev6, of heb je een LE? Alleen de leaseprijs van tesla is minder gunstig, restwaarde van die dingen is ook niet best met die dalende prijzen iedere keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 18:31:
Het gaat me erom een overzicht te hebben over de essentiële boordinfo zonder je ogen van de weg te moeten afwenden. Dat is niet doenbaar met een centraal geplaatst scherm of je zou van nature een afwijking moeten hebben.
En richtingsaanwijzers op het stuur kan je idd gewend worden indien je alleen maar rechtdoor moet rijden of flauwe bochten nemen. Maar wanneer je ronde punten moet nemen staat die knop plots ondersteboven op de tegenovergestelde zijde. Niets handig aan wanneer je dan moet aangeven het rondpunt te willen verlaten.
Maar we verschillen daarin duidelijk van mening.
Klimaatbediening is voor mij dan weer geen punt. Dat stel ik één keer in op auto en verder moet ik er niet meer naar omkijken.
Model 3/Y kost nu in de basisuitvoering geen 40K en als particulier in Vlaanderen een 35K. Daar koop je, als ik het goed heb, geen enkele versie van de EV6 voor.
Lease is weer een ander verhaal gezien leasemaatschappijen blijkbaar weinig vertrouwen hebben in de restwaarde van een Tesla (wat niet te verwonderen is met hn schommelende prijspolitiek of wat daar tegenwoordig voor moet doorgaan) en de leaseprijs in vergelijking met andere merken onrealistisch hoog is. tten ik moest inschrijven had je voor hetzelfde leasebudget een basic M3 (cataloog een 43K) en een EV6 GTline (cataloog 62K).
Ioniq 6 vind ik, weeral persoonlijk, een lelijke auto. Die was het sowieso nooit geworden.
Weeral persoonlijk, Tesla wordt (elektrisch) zowat de nieuwe Golf. Eerst redelijk exclusief en opvallend maar na een tijd rijdt jan en alleman er in rond. :)
Inzake exterieure looks valt het design van de EV6 ook veel meer op en je ziet ze (nog) niet zoveel.
Niet dat dit het belangrijkste is maar als je alles op een weegschaaltje gaat afwegen is het een persoonlijk punt van overweging extra.
Ik ga sowieso niet graag met een auto op reis en als ik dat al doe begint de reis van het ogenblik dat ik de voordeur achter me dichttrek en neem ik graag iedere 250 tot 300 km een rustpauze. De weg "naar" kan even leuk zijn dan alleen de plek van bestemming.
Sowieso schaf ik me nooit een auto aan die moet voldoen aan het eenmalig gebruik op een jaar maar wat hij me dagdagelijks kan verschaffen. Maar daar mag en kan iedereen een andere mening over hebben.

De Tesla Y of M3 Highlander (de voorganger vind ik frontaal net iets te lelijk) zou nog een kans maken (alleen al voor de efficiëntie, als lease moet ie sowieso geen tien jaar meegaan en wanneer het stuk gaat zijn de kosten toch voor de lease) wanneer ze een HUD of display met essentiële info voor de bestuurder plaatsen en vooral die richtingaanwijzers terug plaatsen waar ze horen. Met de rest zou ik dan nog wel kunnen leven.

[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 07-03-2024 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Polo132 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 18:40:
[...]

Model 3 is stuk goedkoper dan ev6, of heb je een LE? Alleen de leaseprijs van tesla is minder gunstig, restwaarde van die dingen is ook niet best met die dalende prijzen iedere keer.
Heb een ev6 business plus, hier zat 15% +1.2k korting op na korting kwam deze uit op 47k zelfse als de model 3, in lease was de model 3 110€/maand duurder (door de restwaarde veronderstel ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 18:42:
[...]

Het gaat me erom een overzicht te hebben over de essentiële boordinfo zonder je ogen van de weg te moeten afwenden. Dat is niet doenbaar met een centraal geplaatst scherm of je zou van nature een afwijking moeten hebben.
En richtingsaanwijzers op het stuur kan je idd gewend worden indien je alleen maar rechtdoor moet rijden of flauwe bochten nemen. Maar wanneer je ronde punten moet nemen staat die knop plots ondersteboven op de tegenovergestelde zijde. Niets handig aan wanneer je dan moet aangeven het rondpunt te willen verlaten.
Maar we verschillen daarin duidelijk van mening.
Klimaatbediening is voor mij dan weer geen punt. Dat stel ik één keer in op auto en verder moet ik er niet meer naar omkijken.

[...]

Model 3/Y kost nu in de basisuitvoering geen 40K en als particulier in Vlaanderen een 35K. Daar koop je, als ik het goed heb, geen enkele versie van de EV6 voor.
Lease is weer een ander verhaal gezien leasemaatschappijen blijkbaar weinig vertrouwen hebben in de restwaarde van een Tesla (wat niet te verwonderen is met hn schommelende prijspolitiek of wat daar tegenwoordig voor moet doorgaan) en de leaseprijs in vergelijking met andere merken onrealistisch hoog is. tten ik moest inschrijven had je voor hetzelfde leasebudget een basic M3 (cataloog een 43K) en een EV6 GTline (cataloog 62K).
Ioniq 6 vind ik, weeral persoonlijk, een lelijke auto. Die was het sowieso nooit geworden.
Weeral persoonlijk, Tesla wordt (elektrisch) zowat de nieuwe Golf. Eerst redelijk exclusief en opvallend maar na een tijd rijdt jan en alleman er in rond. :)
Inzake exterieure looks valt het design van de EV6 ook veel meer op en je ziet ze (nog) niet zoveel.
Niet dat dit het belangrijkste is maar als je alles op een weegschaaltje gaat afwegen is het een persoonlijk punt van overweging extra.
Ik ga sowieso niet graag met een auto op reis en als ik dat al doe begint de reis van het ogenblik dat ik de voordeur achter me dichttrek en neem ik graag iedere 250 tot 300 km een rustpauze. De weg "naar" kan even leuk zijn dan alleen de plek van bestemming.
Sowieso schaf ik me nooit een auto aan die moet voldoen aan het eenmalig gebruik op een jaar maar wat hij me dagdagelijks kan verschaffen. Maar daar mag en kan iedereen een andere mening over hebben.

De Tesla Y zou nog een kans maken (alleen al voor de efficiëntie, als lease moet ie sowieso geen tien jaar meegaan en wanneer het stuk gaat zijn de kosten toch voor de lease) wanneer ze een HUD of display met essentiële info voor de bestuurder plaatsen en vooral die richtingaanwijzers terug plaatsen waar ze horen. Met de rest zou ik dan nog wel kunnen leven.
Klopt inderdaad, moest ik prive kopen zou het een model 3 van 40k zijn, maar in lease na al de kortingen was de ev6 veel voordeliger...

Voor mij begint de vakantie ook wanneer ik vertrek en ik neem ook graag rustpauze's, maar een rustpauze van 45 minuten elke 2 uur(mach-e) vind ik wat overdreven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

Mooie afwegingen hierboven in keuzes tussen de merken.

Ik denk zelf dat de EV6 de nieuwe Niro/Model 3 gaat worden. Je ziet ze inmiddels al meer en voor mijn gevoel worden er momenteel enorm veel op kenteken gezet, waaronder veel Editions. Benieuwd naar de kwartaal statistieken eind van de maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 19:00:
Voor mij begint de vakantie ook wanneer ik vertrek en ik neem ook graag rustpauze's, maar een rustpauze van 45 minuten elke 2 uur(mach-e) vind ik wat overdreven...
Volgens mij leg je in 2 uur geen 300 km af en al heel zeker niet richting zuiden.
In Frankrijk mag je op de autosnelweg (en dan nog buiten het hoogseizoen) hooguit 120 rijden en wordt de snelheid buiten de stukken péage doorgaans beperkt tot 100 en wanneer de snelweg door een agglomeratie gaat 80 en lager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polo132
d0s schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 19:05:
Mooie afwegingen hierboven in keuzes tussen de merken.

Ik denk zelf dat de EV6 de nieuwe Niro/Model 3 gaat worden. Je ziet ze inmiddels al meer en voor mijn gevoel worden er momenteel enorm veel op kenteken gezet, waaronder veel Editions. Benieuwd naar de kwartaal statistieken eind van de maand.
Dat denk ik niet, model 3 en Niro spreekt denk ik een grotere doelgroep aan. De EV6 is wel heel groot en uitgesproken. Model 3 en Niro zijn dan wel een stuk toegankelijker. Ben wel mee eens dat de Light Editions er voor gezorgd hebben dat er meer verkocht wordt, stiekem wel balen want dat maakt hem minder exclusief voor wel een hele goed prijs. Maarja we rijden ook geen Porsche hè! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 19:00:
Klopt inderdaad, moest ik prive kopen zou het een model 3 van 40k zijn, maar in lease na al de kortingen was de ev6 veel voordeliger...
Privé zou ik geen één van de twee kopen.
Dat zou dan waarschijnlijk de R5 e-tech met 5K korting worden. Zeker wanneer ik 'm als thuisaccu zou kunnen gebruiken. Dan is het wel een zeer goedkope thuisaccu van 52 kWh. :)
Ik geef particulier geen 40K aan een auto. Dat is de slechtste investering die je kan doen.

[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 07-03-2024 19:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:26
Sample88 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:36:
[...]

Jullie weten dat de bulk gewoon allang online digitaal klaar staat?
Ja, de “obscure” muziek wellicht niet, en de compressie is voor een audiofiel vast niet optimaal, maar wel een druk op de knop en het werkt.

En laten we eerlijk zijn; volgens mij zijn er meerdere onderzoeken geweest die hebben uitgevogeld dat audiofielen vooral de leveranciers van de “gouden” speakerkabels sponsoren ipv hun gehoor. 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Polo132 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 19:12:
[...]
Dat denk ik niet, model 3 en Niro spreekt denk ik een grotere doelgroep aan. De EV6 is wel heel groot en uitgesproken. Model 3 en Niro zijn dan wel een stuk toegankelijker. Ben wel mee eens dat de Light Editions er voor gezorgd hebben dat er meer verkocht wordt, stiekem wel balen want dat maakt hem minder exclusief voor wel een hele goed prijs. Maarja we rijden ook geen Porsche hè! :+
De EV6 komt nog altijd in geen enkele statistiek voor van best verkochte EV's. Zelfs niet ergens achteraan.
Anderzijds is de Niro EV er ook niet goedkoper op geworden. Bij dezelfde uitrusting was ie eind 23 ongeveer even duur als de EV6 en in lease kreeg je minder waar voor je budget dan bij de EV6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

macfocus schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 19:16:
[...]

Ja, de “obscure” muziek wellicht niet, en de compressie is voor een audiofiel vast niet optimaal, maar wel een druk op de knop en het werkt.

En laten we eerlijk zijn; volgens mij zijn er meerdere onderzoeken geweest die hebben uitgevogeld dat audiofielen vooral de leveranciers van de “gouden” speakerkabels sponsoren ipv hun gehoor. 😇
Dan moet ik gaan streamen ;)
Zonde van mijn geld, dat besteed ik liever aan een nieuw album (oh wacht dat doe ik al)

En ik aardig wat muziek wat niet op de streaming platformen beschikbaar is, dat mis ik dan ook.

[ Voor 6% gewijzigd door GerkeP op 07-03-2024 19:22 ]

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
macfocus schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 19:16:
[...]

Dit is niet een discussie voor hier :), zeker niet de discussie gebruikersgemak vs kwaliteit :). Om terug te komen op DAB en FM.

Als gebruikersgemak kun je het puntje bij FM zetten dat het signaal minder snel wegvalt in dichtbevolkte gebieden en tunnels.

Vindt overigens ontvangst van beide in de EV6 best goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 19:11:
[...]

Volgens mij leg je in 2 uur geen 300 km af en al heel zeker niet richting zuiden.
In Frankrijk mag je op de autosnelweg (en dan nog buiten het hoogseizoen) hooguit 120 rijden en wordt de snelheid buiten de stukken péage doorgaans beperkt tot 100 en wanneer de snelweg door een agglomeratie gaat 80 en lager.
Yes maar die 300km heb je enkel tot je eerste stop daarna heb je maar van 80% tot 15% dus 65% van de range :)
Als we gaan rekenen met een range van 350 km heb je dan 230km dus exact 2 uur aan een gemiddelde van 115km/h

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Als je gehaast bent en optimaal wil snelladen wel.
Neem je de tijd voor een pauze dan kan je makkelijk zakken tot 10% en tot 90/100 % laden.
Soit, doet er niet toe want we nemen beiden vakantie op een totaal andere manier.
Doorgaans leg ik op een dag richting bestemming maar een 250 tot 400 km af en rij langs scenic routes en vooral niet via de autosnelweg, dus een totaal ander uitgangspunt. :)
Maar dat is meer een item voor een ander topic/forum.

[ Voor 39% gewijzigd door IvoB2 op 07-03-2024 19:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:27
GHorsie schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 18:40:
[...]

Men zegt dat i-pedal de zuinigste manier van rijden is omdat er dan altijd regeneratief geremd wordt. Of dit waar is ga ik binnenkort meemaken.
Vlgs mij is regen 0 de meest efficiënte manier, als je meerdere tests mag geloven.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:30
IvoB2 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:04:
[...]

Uh?
Ik heb thuis een 1F32A laadpaal en zoals ik het begrepen heb zou de EV6 dan kunnen laden aan 7,2 kW.
Ik bedoelde niet dat mijn laadpaal over 2 fasen gaat laden maar dat de EV6 de 32A van de laadpaal intern gaat verdelen (2 x 16A) om aan de benodigde 7,4 kW te komen.
En ik ga heus mijn volledige woning voor een laadpaal niet overschakelen van 1F naar 3F want voor ons is 1F de toekomst.
Zoals jij het hebt zou ik ook willen maar laad jij je EV6 met 7,4 zoals je beschrijft?

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:30
Sample88 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:16:
Naast dat er hier (Zoetermeer) nog geen oplossing is voor het laadkabel over de stoep probleem (niet toegestaan tenzij je in een stenen tijdperk ooit een ontheffing hebt gekregen) heb ik eens zitten rekenen hoeveel ik moet laden voordat ik de kosten van een eigen laadbox aan de muur eruit heb. Momenteel is het verschil 26 cent per kWh, met een laadbox en installatiekosten van 2500 euro zou dat bijna 9615 kWh zijn. Met een verbruik van 17kWh/100km is dat 56.500 kilometer. Daar doe ik ruim 3 jaar over.
Daarom eens zitten denk om zo'n stekker voor in het stopcontact te kopen en deze af en toe naar de schuur te leggen. Die kosten van ±200 euro heb ik er wel zo uit. Iemand nog tips voor zo'n lader?
Kijk eens op Alie , daar tsaan heel veel laders op 3,6 7,4 en 11 KW voor redelijke prijzen

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
marc4547 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 06:34:
[...]

Zoals jij het hebt zou ik ook willen maar laad jij je EV6 met 7,4 zoals je beschrijft?
Nee, ik heb nu een Alfen 3F32A laadpaal (met licentie) welke 1F32A is aangesloten en nu een e-Niro 1F welke kan laden tot 7,2 kW.
De meterautomaat van mijn woning is 1F40A.
De EV6 wordt (hopelijk) geleverd Q4 2024 en heeft een 3F16A omvormer aan boord.
Volgens alle specs zou deze aan een 1F32A kunnen laden tot 7,4 kW.
Zelf laad ik thuis doorgaans op zonne-energie tussen 3 en 5 kW (ik knijp de laadpaal via de softwareinstellingen zelf op A of laad op SolarCharging).

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 08-03-2024 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09 08:24

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

[...]

....
De auto-hold is in een recente software update gewijzigd zodat deze nu standaard aan staat.

.....
Ik rij de auto al sinds nov 21 en auto-hold staat sinds die tijd altijd al aan...

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

IvoB2 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 18:20:
....
Wanneer je de flipper gebruikt kom je trouwens ook volledig tot stilstand en heb je de auto hold niet nodig want die werkt op het rempedaal (zo is het toch in de e-Niro geregeld).
Met deze werkwijze heb ik in de e-Niro toch een relatief laag verbruik en grote range.
Auto-hold is dat je stil blijft staan voor bijv. een verkeerslicht zonder dat je de voet op de rem moet houden.
Dat heeft toch niks met de flippers te maken??

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overstag
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-10-2024
--HOOLIE-- schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:29:
[...]

Ik rij de auto al sinds nov 21 en auto-hold staat sinds die tijd altijd al aan...
Volgens mij heb ik alle updates maar mijn auto-hold staat standaard niet aan tenzij ik de knop op mijn console indruk.

EV6 58kWh Plus RWD MY:23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Overstag schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:36:
[...]

Volgens mij heb ik alle updates maar mijn auto-hold staat standaard niet aan tenzij ik de knop op mijn console indruk.
Vreemd, daar hoef ik echt nooit iets voor te doen sinds ik de auto rij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
--HOOLIE-- schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:31:
[...]
Auto-hold is dat je stil blijft staan voor bijv. een verkeerslicht zonder dat je de voet op de rem moet houden.
Dat heeft toch niks met de flippers te maken??
Wanneer je de linker flipper ingedrukt houdt tot de auto volledig tot stilstand komt op motorrem (bv. voor een verkeerslicht) en je lost de flipper dan blijft ie ook gewoon stilstaan (in tegenstelling tot gebruik van de voetrem waar hij zonder auto hold in creapmodus gaat (zonder I-pedal functie).
Zo werkt het in elk geval in de e-Niro en het zou spijtig zijn moesten ze dat in de EV6 anders implementeren. Ik gebuik nl. alleen de voetrem voor een onverwachte noodstop en voor de rest rem ik altijd volledig generatief op de motor (met als beginstand op de "0" zodat ik zoveel mogelijk proactief kan coasten bij naderen van een verkeerslicht, staart file, kruispunt, rondpunt,.......).
Van alle mogelijkheden die ik heb uitgetest (de e-Niro heeft geen I-pedal maar wel auto hold voor voetrem) is dat het meest efficiënt voor verbruik.

Samengevat: wie remt op de flippers tot stilstand blijft nadien ook gewoon stilstaan zonder de flipper ingedrukt te moeten houden noch voet op de rempedaal zonder daarom voetrem/autohold nodig te hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 08-03-2024 09:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sample88
marc4547 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 06:38:
[...]

Kijk eens op Alie , daar tsaan heel veel laders op 3,6 7,4 en 11 KW voor redelijke prijzen
Dat is nou net waar ik eigenlijk niet wil kijken omdat ik nogal huiverig ben voor de kwaliteit aldaar. Dan heb ik liever een gekeurd Europees product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Sample88 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:50:
[...]

Dat is nou net waar ik eigenlijk niet wil kijken omdat ik nogal huiverig ben voor de kwaliteit aldaar. Dan heb ik liever een gekeurd Europees product.
Er is hier een ander topic voor(zie ts), maar als je prive gaat laden heb je verschillende opties op amazon.de bv

Je kunt deftige laders kopen onder de 200€ maar dingen als load balancing ga je dan wel missen...

Dan moet je wel nog ca 200€ tellen voor de aanpassingen in de meterkast en moet je waarschijnlijk een elektricien vinden die hem wil aansluiten.

Op bol.com vind je ook genoeg "premium" laders van bv alfen vanaf 500€ maar tegen de tijd dat ze ad muur hangen ben je wel weer 500€ kwijt.

Persoonlijk zou ik er geen 2k aan geven(maar een van mijn beste vrienden is elektricien dus hij kan hem in mijn geval aansluiten...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-10 13:41

Bosmonster

*zucht*

Sample88 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:16:
Naast dat er hier (Zoetermeer) nog geen oplossing is voor het laadkabel over de stoep probleem (niet toegestaan tenzij je in een stenen tijdperk ooit een ontheffing hebt gekregen) heb ik eens zitten rekenen hoeveel ik moet laden voordat ik de kosten van een eigen laadbox aan de muur eruit heb. Momenteel is het verschil 26 cent per kWh, met een laadbox en installatiekosten van 2500 euro zou dat bijna 9615 kWh zijn. Met een verbruik van 17kWh/100km is dat 56.500 kilometer. Daar doe ik ruim 3 jaar over.
Daarom eens zitten denk om zo'n stekker voor in het stopcontact te kopen en deze af en toe naar de schuur te leggen. Die kosten van ±200 euro heb ik er wel zo uit. Iemand nog tips voor zo'n lader?
Er zijn natuurlijk wel meer voordelen aan een eigen lader:

- Gebruik zonnepanelen voor praktisch gratis laden
- Optimaal gebruik dynamisch energiecontract (ik laad soms voor <18 ct/kWh snachts en dat is in de winter, in de zomer is stroom in de middag praktisch gratis)
- En puur gemak om altijd met 100% te kunnen wegrijden en nooit een lader(plek) te hoeven zoeken in de buurt.

Voor mij was het niet eens een wens. Thuisladen was voor mij een vereiste voor elektrisch rijden en ik had mn laadpaal voordat ik de auto had.

edit: Parkeren op eigen terrein is natuurlijk wel nodig hiervoor

[ Voor 10% gewijzigd door Bosmonster op 08-03-2024 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sample88
izzet3838 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:57:
[...]

Er is hier een ander topic voor(zie ts), maar als je prive gaat laden heb je verschillende opties op amazon.de bv

Je kunt deftige laders kopen onder de 200€ maar dingen als load balancing ga je dan wel missen...

Dan moet je wel nog ca 200€ tellen voor de aanpassingen in de meterkast en moet je waarschijnlijk een elektricien vinden die hem wil aansluiten.

Op bol.com vind je ook genoeg "premium" laders van bv alfen vanaf 500€ maar tegen de tijd dat ze ad muur hangen ben je wel weer 500€ kwijt.

Persoonlijk zou ik er geen 2k aan geven(maar een van mijn beste vrienden is elektricien dus hij kan hem in mijn geval aansluiten...)
Ik ben niet op zoek naar iets voor aan de muur, maar gewoon voor in het stopcontact. Mijn schuur zit al op een aparte groep dus dat zou geen problemen moeten opleveren. Ik ga het andere topic even zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo132
Overstag schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:36:
[...]

Dan heb je zeer zeker niet alle dealer updates. Misschien dat je alle infotainment updates hebt maar deze functie zat in een dealer update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Polo132 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:07:
[...]

Dan heb je zeer zeker niet alle dealer updates. Misschien dat je alle infotainment updates hebt maar deze functie zat in een dealer update.
Is het dan ook nog type "gevoelig" ??

Ik rij GT-line en heb het nog nooit handmatig moeten aanzetten sinds nov 21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Sample88 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:06:
[...]

Ik ben niet op zoek naar iets voor aan de muur, maar gewoon voor in het stopcontact. Mijn schuur zit al op een aparte groep dus dat zou geen problemen moeten opleveren. Ik ga het andere topic even zoeken :)
Probleem met laden via het stopcontact is dat die laders vaak veel stroomverlies hebben en je echt heel traag gaat laden(20-90% in ca 30 uur).

Je kunt kijken op amazon.de voor laders, de prijzen in dutisland zijn doorgaans veel lager door de dalende vraag naar ev's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdRain
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-10 09:30
izzet3838 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:42:
Probleem met laden via het stopcontact is dat die laders vaak veel stroomverlies hebben en je echt heel traag gaat laden(20-90% in ca 30 uur).
Plus je stroomkring en stopcontact moeten echt wel geschikt zijn om de laadstroom continu te kunnen leveren. Een huis-tuin-en-keuken stopcontact is dat zelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:26
--HOOLIE-- schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:37:
[...]

Vreemd, daar hoef ik echt nooit iets voor te doen sinds ik de auto rij...
Godzijdank heeft Kia idd besloten om de Autohold “aan”, permanent te maken.
Dus éénmaal aangezet onthoud de auto dat.

Op mijn Ceed was dat niet zo. Moest je elke rit die knop een keer indrukken…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel_1970
DaMenaz schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:28:
[...]

Ja klopt. Je ziet een Hyundai i30. Echt brak. Als ik de interface in de EV6 vergelijk met die van onze Leon e-Hybrid, puur qua graphics, dan lijkt de EV6 wel 10 jaar ouder.
Niet voor het één of ander maar voor bak op 4 wielen van 50k (in mijn geval dan) mag je toch wel verwachten dat dat op orde is of sla ik de plank nu compleet mis.
Slordig hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Laatst online: 03-10 11:32
Sample88 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:50:
[...]

Die komen ook allemaal uit China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
king_dude schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 19:24:
[...]

Als gebruikersgemak kun je het puntje bij FM zetten dat het signaal minder snel wegvalt in dichtbevolkte gebieden en tunnels.
Hoe doe je dat?
Ik zie keuze Dab/FM maar dan worden slechts dab-stations getoond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:49
Wiliyama schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:40:
[...]

Die komen ook allemaal uit China.
Ja, maar voldoen wel aan de Europese veiligheidseisen. Lijkt me van levensbelang voor een lader met zulke vermogens. Een telefoon-oplader uit China kan al levensgevaarlijk zijn. Laat staan een lader voor je auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10 12:49

The Wizard

Moderator Mobile
[...]

Auto-hold staat hier vanaf het begin al aan, is in ieder geval geen recente update, heb mijn auto al meer dan een jaar.

Maakt niks uit als je nou in level 1, 2, 3 of i-pedal rijdt, bij alle standen rem je regeneratief (behalve bij een noodstop, dan worden alleen de fysieke remmen gebruikt). Alleen level 0 niet gebruiken, daarmee rem je altijd op je fysieke remmen. Level 0 gebruik ik voornamelijk om van de afrit af te coasten.

Bij onze Renault Megane Electric kan je op standje 0 (heeft ook flippers met level 0, 1, 2, 3) wel gewoon regeneratief remmen, vind ik persoonlijk fijner. En kan je de stand ook veranderen als je aan het remmen bent, dat kan je niet bij de EV6.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
The Wizard schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:56:

Maakt niks uit als je nou in level 1, 2, 3 of i-pedal rijdt, bij alle standen rem je regeneratief (behalve bij een noodstop, dan worden alleen de fysieke remmen gebruikt).
Uiteraard maakt dat wel uit (anders hadden de verschillende standen ook geen zin) want naast afremmen van een voertuig (waar je deels de energie mee terugwint maar nooit volledig) kost het ook (veel meer) energie om een voertuig terug op snelheid te brengen.
De kunst is dus niet meer af te remmen dan nodig zodat je met zo weinig mogelijk toegevoegde energie terug op snelheid kan komen. En dat gaat, voor een ervaren rijder, nog altijd efficiënter dan op een autostand (die alleen maar op die instelling kan reageren en niet anticiperen op wat er om zich heen gebeurt).
Alleen level 0 niet gebruiken, daarmee rem je altijd op je fysieke remmen. Level 0 gebruik ik voornamelijk om van de afrit af te coasten.
Juist wel want dan gaat het voertuig niet onnodig afremmen en kan je zolang mogelijk coasten in alle omstandigheden en selectief op de motor remmen waar en wanneer nodig.
Je remt dan ook niet altijd op de fysieke remmen want dat bepaalt de bestuurder grotendeels zelf.
En in regen 0 kan de bestuurder (toch o.a. in een e-Niro) door middel van de flipper zelf het remmen op de motor bepalen. Remmen op de schijven is dan uiterst zelden nodig.
Bij onze Renault Megane Electric kan je op standje 0 (heeft ook flippers met level 0, 1, 2, 3) wel gewoon regeneratief remmen, vind ik persoonlijk fijner. En kan je de stand ook veranderen als je aan het remmen bent, dat kan je niet bij de EV6.
Tiens, dan zijn ze erop achteruit gegaan?
Ik kan al rijdend in de e-Niro de stand van de generatie aanpassen. In iedere stand kan ik ook bijremmen met de flipper of de ingestelde stand uitschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10 12:49

The Wizard

Moderator Mobile
IvoB2 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:08:
[...]

Uiteraard maakt dat wel uit (anders hadden de verschillende standen ook geen zin) want naast afremmen van een voertuig (waar je deels de energie mee terugwint maar nooit volledig) kost het ook (veel meer) energie om een voertuig terug op snelheid te brengen.
De kunst is dus niet meer af te remmen dan nodig zodat je met zo weinig mogelijk toegevoegde energie terug op snelheid kan komen. En dat gaat, voor een ervaren rijder, nog altijd efficiënter dan op een autostand (die alleen maar op die instelling kan reageren en niet anticiperen op wat er om zich heen gebeurt).
Als je gas loslaat in i-pedal of in de verschillende levels afremt, bij gelijkblijvende vertraging zit er geen verschil in de recuperatie, dat is wat ik bedoel. Welke stand je ook gebruikt is puur afhankelijk van je eigen manier van rijden. Uiteraard is uit laten rollen het beste, dat probeer ik ook waar mogelijk, dat is het meest efficiënt, maar niet altijd mogelijk ivm de doorstroming, etc.

[...]
Juist wel want dan gaat het voertuig niet onnodig afremmen en kan je zolang mogelijk coasten in alle omstandigheden en selectief op de motor remmen waar en wanneer nodig.
Je remt dan ook niet altijd op de fysieke remmen want dat bepaalt de bestuurder grotendeels zelf.
En in regen 0 kan de bestuurder (toch o.a. in een e-Niro) door middel van de flipper zelf het remmen op de motor bepalen. Remmen op de schijven is dan uiterst zelden nodig.
Even goed lezen, het is onderdeel van de opsomming van de verschillende levels, we hebben het niet over het flipperen. Bij level 0 gebruik = fysieke remmen gebruiken, bij andere levels worden de remmen alleen gebruikt bij de laatste meters (onder een bepaalde snelheid), behalve bij i-pedal, die gebruikt de fysieke remmen niet om tot stilstand te komen.

Bij level 0 in de EV6 wordt er 0,0 terug geregeneerd, dit misschien in tegenstelling to de e-niro, die heb ik nooit gereden.
Tiens, dan zijn ze erop achteruit gegaan?
Ik kan al rijdend in de e-Niro de stand van de generatie aanpassen. In iedere stand kan ik ook bijremmen met de flipper of de ingestelde stand uitschakelen.
Rijdend wel, maar niet remmend (fysiek op het pedaal).

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
The Wizard schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:22:
[...]

Als je gas loslaat in i-pedal of in de verschillende levels afremt, bij gelijkblijvende vertraging zit er geen verschil in de recuperatie, dat is wat ik bedoel. Welke stand je ook gebruikt is puur afhankelijk van je eigen manier van rijden. Uiteraard is uit laten rollen het beste, dat probeer ik ook waar mogelijk, dat is het meest efficiënt, maar niet altijd mogelijk ivm de doorstroming, etc.
Het punt is uiteraard dat de verschillende levels geen gelijkblijvende vertraging als resultaat hebben.
Het ene level remt harder af dan het andere. En bij te hard afremmen moet je weer onnodig energie toevoegen om terug op de gewenste snelheid te komen.
Als bestuurder kan je dat (nog) altijd beter inschatten dan een geautomatiseerd systeem dat volledig afhangt van de ingestelde stand. Je kan dan beter manueel de flippers bedienen om niet meer af te remmen dan nodig. Toch wanneer je een zo hoog mogelijke efficiëntie wil nastreven. Wanneer het je allemaal om het even is kan je idd beter een level instellen of I-pedal wanneer beschikbaar.
Even goed lezen, het is onderdeel van de opsomming van de verschillende levels, we hebben het niet over het flipperen. Bij level 0 gebruik = fysieke remmen gebruiken, bij andere levels worden de remmen alleen gebruikt bij de laatste meters (onder een bepaalde snelheid), behalve bij i-pedal, die gebruikt de fysieke remmen niet om tot stilstand te komen.
Flipperen is uiteraard ook generatief remmen. Hoe zou de auto anders afremmen en tot stilstand komen zonder het rempedaal te gebruiken?
Ik gebruik, op een noodstop na, altijd de linker flipper om af te remmen en indien nodig tot stilstand te komen. Dan gaat de motor in reverse en wordt er wel degelijk terug energie naar de accu gestuurd.
Bij level 0 in de EV6 wordt er 0,0 terug geregeneerd, dit misschien in tegenstelling to de e-niro, die heb ik nooit gereden.
Bij leverl 0 kan je in de EV6 dus de linker flipper niet gebruiken om af te remmen op de motor? Fzn gebeurt er gewoon niet dus?
Uiteraard, je gaat de 2 niet combineren. Daar is ook geen tijd voor bij een noodstop want dat is bijna louter instinctief. In normale omstandigheden rem ik dus altijd op de motor (met de flipper) en nooit met het rempedaal. Waarom zou ik fijn stof gaan genereren wanneer het ook anders kan?

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 08-03-2024 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo132
The Wizard schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:22:
[...]

[...]

[...]

[...]

Regen is toch gewoon beschikbaar op level 0, mits brake cleaning voltooid is? https://www.kia.com/conte.../topics/chapter6_6_2.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S31nQKzhfwPZQ6qEZ97WIFZzqUU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UCsNOZ86TgBZV8C3B6U1Fvi0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Polo132 op 08-03-2024 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Zelfs wanneer je het rempedaal gebruikt zal (toch bij de e-Niro) indien mogelijk eerst het regeneratief remmen op de motor geactiveerd worden en wanneer dat onvoldoende is de schijven aangesproken.
Vandaar dat je het even moet uitschakelen om vol op de schijven te kunnen remmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polo132
IvoB2 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:06:
Zelfs wanneer je het rempedaal gebruikt zal (toch bij de e-Niro) indien mogelijk eerst het regeneratief remmen op de motor geactiveerd worden en wanneer dat onvoldoende is de schijven aangesproken.
Vandaar dat je het even moet uitschakelen om vol op de schijven te kunnen remmen.
Het is dus niet uit te schakelen, je kan hem op level 0 zetten maar zodra de auto de remmen als schoon inschat zal hij weer regeneratief remmen, ook met het pedaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
I stand corrected.
Blij te horen dat het bij de EV6 niet anders werkt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GHorsie
IvoB2 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:42:
[...]

Wanneer je de linker flipper ingedrukt houdt tot de auto volledig tot stilstand komt op motorrem (bv. voor een verkeerslicht) en je lost de flipper dan blijft ie ook gewoon stilstaan (in tegenstelling tot gebruik van de voetrem waar hij zonder auto hold in creapmodus gaat (zonder I-pedal functie).
Zo werkt het in elk geval in de e-Niro en het zou spijtig zijn moesten ze dat in de EV6 anders implementeren.
Ik kan in elk geval bevestigen dat op de EV6 het ingedrukt houden van de linker flipper de auto afremt. Of deze blijft staan heb ik nog niet kunnen testen want ik heb de auto net 1 uur 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WFvi2mdUeA9e9-R0gufN-HdF3to=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wQtY6IwDmMtlxuN1zMMIbG5o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Heel simpel:

Gebruik van linkerflipper betekent (ongeacht welke regen level, óók 0) altijd maximale vertraging op elektromotor. Tot de auto stilstaat.

Wanneer je de flipper ingedrukt blijft houden bij stilstand, komt het woordje STOP in beeld, de auto blijft dan staan (zelfde werking als Auto Hold).
Bij het stilstaan kun je desgewenst van regen level wisselen. Auto blijft gewoon staan, ook bij loslaten flipper.

Mate van vertraging bij ** gas los** is per regen level altijd een vaste vertraging.

Mate van vertraging bij ** remmen** is (behalve bij regen 0) altijd via elektromotor, en mate van remkracht is dynamisch (mate van gevraagde remkracht via indrukken rempedaal).
Auto pakt schijven erbij als er meer stopkracht gewenst is.

[ Voor 30% gewijzigd door king_dude op 08-03-2024 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHorsie
king_dude schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:04:
Heel simpel:

Gebruik van linkerflipper betekent (ongeacht welke regen level, óók 0) altijd maximale vertraging op elektromotor. Tot de auto stilstaat.

Wanneer je de flipper ingedrukt blijft houden bij stilstand, komt het woordje STOP in beeld, de auto blijft dan staan (zelfde werking als Auto Hold).
Bij het stilstaan kun je desgewenst vancregen level wisselen.

Mate van vertraging bij ** gas los** is per regen level een vaste vertraging

Mate van vertraging bij ** remmen** is (behalve bij regen 0) altijd via elektromotor, en mate van remkracht is dynamisch. Auto pakt schijven erbij als er meer stopkracht gewenst is.

L
En er is ook nog een ‘auto’ mode per level. Weet je hoe die dan werkt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
GHorsie schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:07:
[...]

En er is ook nog een ‘auto’ mode per level. Weet je hoe die dan werkt?
Ja, die gebruikt de radar als input om de mate van regen binnen het level te bepalen bij ** gas loslaten ** .

Hoogst irritant, en ook gevaarlijk als je het mij vraagt - want mate van remkracht kan ineens varieeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
GHorsie schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:56:
[...]

Ik kan in elk geval bevestigen dat op de EV6 het ingedrukt houden van de linker flipper de auto afremt. Of deze blijft staan heb ik nog niet kunnen testen want ik heb de auto net 1 uur 8)

[Afbeelding]
Wielkast wel lak, maar geen open dak. Welk type is dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
HansAuutB schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:45:
[...]

Hoe doe je dat?
Ik zie keuze Dab/FM maar dan worden slechts dab-stations getoond.
Klik in het menu van de radio op ‘DAB/FM scannen’. Ga naar de zenderlijst en favoriet watcje wilt. Je kunt het verschil zien tussen DAB en FM
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FbuMiXgod7Oi63Zbc6bLAT67NwM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/46jJvdXhzDl7Ag3yargF01gy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHorsie
HansAuutB schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:40:
[...]

Wielkast wel lak, maar geen open dak. Welk type is dit?
Dit is een GT-line maar zonder panorama dak.

Ik heb geprobeerd in een standaard GT-line te zitten met open dak maar toen zat ik met mijn haar tegen het dak. Aangezien ik geen behoefte heb aan dat open dak heb ik gekozen voor deze variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
In België is de "standaard" GT line dan weer zonder glazen schuifdak.
Maar wel met meegekleurde wielkasten. :)

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 08-03-2024 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-10 19:38
king_dude schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:20:
[...]

Ja, die gebruikt de radar als input om de mate van regen binnen het level te bepalen bij ** gas loslaten ** .

Hoogst irritant, en ook gevaarlijk als je het mij vraagt - want mate van remkracht kan ineens varieeren.
Ik gebruik dit nu 5+ jaar en ik vind het ideaal. Ik rij altijd op auto-1 en bevalt prima. Nooit gevaarlijke situaties gehad. De auto remt zelf meer of minder naarmate de afstand tot de voorligger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Henry65 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 18:12:
[...]

Ik gebruik dit nu 5+ jaar en ik vind het ideaal. Ik rij altijd op auto-1 en bevalt prima. Nooit gevaarlijke situaties gehad. De auto remt zelf meer of minder naarmate de afstand tot de voorligger.
Krijg je niet dat ie eerst heel geleidelijk remt (lees: laat) en dan op het laatste moment flink in de ankers gaat? Dat doet mijn Lynk nu, heel irritant (en inderdaad potentieel gevaarlijk, als je achterligger wat weinig afstand houdt).

Nomen nescio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-10 19:38
Bra-Jo schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:59:
[...]

Krijg je niet dat ie eerst heel geleidelijk remt (lees: laat) en dan op het laatste moment flink in de ankers gaat? Dat doet mijn Lynk nu, heel irritant (en inderdaad potentieel gevaarlijk, als je achterligger wat weinig afstand houdt).
Nee, de auto blijft geleidelijk remmen. Het laatste stukje rem ik dan zelf bij als dat nodig is. Nog nooit gehad dat een achterligger daar problemen mee had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:40
--HOOLIE-- schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:17:
[...]

Is het dan ook nog type "gevoelig" ??

Ik rij GT-line en heb het nog nooit handmatig moeten aanzetten sinds nov 21
De mijne is van dec.23 maar ik moest de autohold 1 keer indrukken en dan blijft hij geactiveerd. In de wasstraat moet je hem wel uitzetten.😏

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Henry65 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 21:20:
[...]

Nee, de auto blijft geleidelijk remmen. Het laatste stukje rem ik dan zelf bij als dat nodig is. Nog nooit gehad dat een achterligger daar problemen mee had.
Naar mijn mening potentieel gevaarlijk. Waarom? Bij distance control verwacht je verschil in remkracht, maar bij gas loslaten niet. En daarnaast doet hij niet altijd wat nodig is nl remmen buiten de parameters van auto 1/2/3.

Als je dan nog moet bijremmen mis je het doel van auto regen. Nee hoor, voor mij beter remmen met actief spelen met regen setting 0/1/2/3. Met een constante remkracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Ik heb geprobeerd me vraag op te zoeken maar kom hem niet tegen.

Kan je tijdens het snelladen bijv bij Fastned. Je verwarming/kachel aanlaten zodat je niet in een koude auto zit?

Evt anders een andere tip om met hele klein kinderen niet in een koude auto te hoeven wachten?

Nog een paar dagen en ik mag mijn ev6 ook ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo132
Hieperdepiep schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 06:32:
Ik heb geprobeerd me vraag op te zoeken maar kom hem niet tegen.

Kan je tijdens het snelladen bijv bij Fastned. Je verwarming/kachel aanlaten zodat je niet in een koude auto zit?

Evt anders een andere tip om met hele klein kinderen niet in een koude auto te hoeven wachten?

Nog een paar dagen en ik mag mijn ev6 ook ontvangen.
Ja dat kan, gewoon de auto aanzetten als ie eenmaal aan het laden is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Polo132 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 07:50:
[...]

Ja dat kan, gewoon de auto aanzetten als ie eenmaal aan het laden is!
Je kan dus de auto gewoon starten terwijl hij aan het laden is?

Dan kan je alles bedienen?
Pagina: 1 ... 350 ... 448 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic