Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-10 12:46
he? de light edition handvaten moet je soiso indrukken aan een kant, anders gaan ze niet eens open.

ontgrendelen met je sleutel, open doen dmv drukken zodat het handvat aan 1 zijde uit de sparing komt om daar aan open te trekken toch ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Polo132
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-08 12:46
murky123 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:41:
he? de light edition handvaten moet je soiso indrukken aan een kant, anders gaan ze niet eens open.

ontgrendelen met je sleutel, open doen dmv drukken zodat het handvat aan 1 zijde uit de sparing komt om daar aan open te trekken toch ?
Ontgrendelen kan dus ook door de andere kant van de hendel in te drukken. Daar zit een knopje voor het slot achter de hendel.

https://youtube.com/shorts/sJ_EGYAcDug?si=BL19ioGU4_C9iSXJ

[ Voor 7% gewijzigd door Polo132 op 05-03-2024 15:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• murky123
weer wat geleerd na 3 maanden in bezit te hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carcept2009
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:12
Mjelnir schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:15:
[...]

Hier werkt die wel. Maar je moet hard drukken. Er zit nog een drukpunt achter de deurhendel die moet actueren.
Schijnt dat als je er een deur plakker aan de binnenkant van je hendel doet, dat die veel makkelijker reageert.
Zo een dunne doorzichtige om je deurtje van je kastje, niet vol dicht te laten klepperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highlander1962
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 04-08 18:42
carcept2009 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:52:
[...]

Schijnt dat als je er een deur plakker aan de binnenkant van je hendel doet, dat die veel makkelijker reageert.
Zo een dunne doorzichtige om je deurtje van je kastje, niet vol dicht te laten klepperen.
Zit even te kijken, maar zie niet welke ik dan nodig zou hebben. Zijn veel soorten van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraaknogschaak
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-10 17:06
Bij is de geschatte SOC bij aankomst in de native navi weer verdwenen. Heb ik iets gemist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carcept2009
Highlander1962 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:11:
[...]

Zit even te kijken, maar zie niet welke ik dan nodig zou hebben. Zijn veel soorten van.
Klopt.
Dat is even uitdokteren.

Die van ons komt volgende week en zal er dan naar kijken.
To be continue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo132
kraaknogschaak schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:33:
Bij is de geschatte SOC bij aankomst in de native navi weer verdwenen. Heb ik iets gemist?
Dit wordt server side door gegeven dus kan best dat er even een hiccup in de lijn zat toen je je route plande, zal er volgende keer wel weer zijn als je het probeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivarbo
  • Laatst online: 09-03-2024
Sinds een paar maanden heb ik last van een rammel in de achterklep van mijn Kia EV6. Deze rammel treedt voornamelijk op wanneer ik over een klinkerweg rijd. De Kia is al drie keer naar de Kia-dealer geweest en elke keer hebben ze gezegd dat de achterklep is afgesteld. Na de laatste keer was het een paar weken weg, maar helaas is het nu weer terug. Ik heb de bekende YouTube-filmpjes aan de dealer laten zien, maar zij geven aan dat dat niet het probleem is. Is er iemand die dit ook heeft ervaren of iets vergelijkbaars, en weet waar de dealer verder naar zou moeten kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-10 12:21
Ivarbo schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:13:
Sinds een paar maanden heb ik last van een rammel in de achterklep van mijn Kia EV6. Deze rammel treedt voornamelijk op wanneer ik over een klinkerweg rijd. De Kia is al drie keer naar de Kia-dealer geweest en elke keer hebben ze gezegd dat de achterklep is afgesteld. Na de laatste keer was het een paar weken weg, maar helaas is het nu weer terug. Ik heb de bekende YouTube-filmpjes aan de dealer laten zien, maar zij geven aan dat dat niet het probleem is. Is er iemand die dit ook heeft ervaren of iets vergelijkbaars, en weet waar de dealer verder naar zou moeten kijken?
In de achterdak zitten links en rechts overdruk "kleppen" achter de bekleding. Zelfde lamellen idee als je roosters voor je keukenafvoer naar buiten. Zijn filmpjes van op youtube. evt met vilt te dempen.
link: https://youtu.be/-aIsmYLO6rU?si=j3JMZ1fCSXt8z9gc

[ Voor 3% gewijzigd door Darth_Fedor op 05-03-2024 20:39 ]

"May The Force be with me"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highlander1962
  • Laatst online: 04-08 18:42
Polo132 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:58:
[...]

Ontgrendelen kan dus ook door de andere kant van de hendel in te drukken. Daar zit een knopje voor het slot achter de hendel.

https://youtube.com/shorts/sJ_EGYAcDug?si=BL19ioGU4_C9iSXJ
Heb er echt heel hard op staan drukken enzo, maar er gebeurde helemaal niets.
Moest met de sleutel de deur ontgrendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV6 LE SW
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 29-05-2024
Highlander1962 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 21:00:
[...]

Heb er echt heel hard op staan druk enzo, maar er gebeurde helemaal niets.
Moest met de sleutel de deur ontgrendelen.
Heb ook serieus hard moeten drukken op mijn vandaag opgehaald exemplaar 8) maar wel gelukt. Als je klink 'gewoon' open maakt voel je knop er ook onder zitten...

Maar je moet we zo hard drukken dat je je af vraagt of dat de bedoeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carcept2009
EV6 LE SW schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 21:04:
[...]

Heb ook serieus hard moeten drukken op mijn vandaag opgehaald exemplaar 8) maar wel gelukt. Als je klink 'gewoon' open maakt voel je knop er ook onder zitten...

Maar je moet we zo hard drukken dat je je af vraagt of dat de bedoeling is.
Klopt daarom doen sommige er een dopje aan de binnenkant van de hendel dus in.
Zo krijg je een minder diepe druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:12
Ik heb een vraag aan de ev6 eigenaren. Nu heb ik dit forum al wat door zitten spitten, maar ik kan nog niet echt een sluitend antwoord vinden.

Mijn Tesla Model 3 long range uit 2019 loopt uit de lease en met het budget dat ik heb, heb ik bij de leasemaatschappij een ev6 plus editie gezien. Vind het een mooie auto, en lees hier dat de bouwkwaliteit erg goed is t.o.v. wat ik van Tesla gewend ben ondertussen.

Volgens de specs heeft de ev6 een wltp van 528 wat prima zou zijn. Maar hoe doet de ev6 het met realistische range in de zomer/winter? Ik vind juist de range belangrijk en besef me dat de ev6 wat lager uitkomt dan de Tesla. Ik vraag me alleen af hoe ver de Kia in de praktijk komt?

Tesla op 90/95% geeft na 5 jaar een range aan van 410. Afhankelijk van het weer kan je daar gemiddeld een 20% vanaf halen.

Komt de ev6 enigszins in de buurt? En betekent ie ook automatische laadstops?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murky123
https://ev-database.org/ dit is wel een goede site waar je een realistische range kan vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:42
sahinasappelsap schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 06:55:
Ik heb een vraag aan de ev6 eigenaren. Nu heb ik dit forum al wat door zitten spitten, maar ik kan nog niet echt een sluitend antwoord vinden.
Ia toch al een keer of 30 besproken, zelfs op de laatste paar pagina's, wellicht je zoek skills even opvijzelen.

Site van @murky123 is een goede guideline. Vergelijk dat met je huidge auto om te kijken of je zuiniger of juist minder zuinig rijd.

[ Voor 15% gewijzigd door Card Nox op 06-03-2024 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
murky123 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 07:22:
[...]

https://ev-database.org/ dit is wel een goede site waar je een realistische range kan vinden
Die heb ik natuurlijk al bekeken, ik was vooral benieuwd of dit ook overeen komt met ervaringen van eigenaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Card Nox schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 07:47:
[...]

Ia toch al een keer of 30 besproken, zelfs op de laatste paar pagina's, wellicht je zoek skills even opvijzelen.

Site van @murky123 is een goede guideline. Vergelijk dat met je huidge auto om te kijken of je zuiniger of juist minder zuinig rijd.
Ik heb het topical redelijk afgespit op de termen range en actieradius bij de ev6, maar het blijft behoorlijk zoeken in de context van de discussie. Maar toch bedankt voor de tip en de behulpzaamheid!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:05

Mijn Tesla Model 3 long range uit 2019 loopt uit de lease en met het budget dat ik heb, heb ik bij de leasemaatschappij een ev6 plus editie gezien. Vind het een mooie auto, en lees hier dat de bouwkwaliteit erg goed is t.o.v. wat ik van Tesla gewend ben ondertussen.

Volgens de specs heeft de ev6 een wltp van 528 wat prima zou zijn. Maar hoe doet de ev6 het met realistische range in de zomer/winter? Ik vind juist de range belangrijk en besef me dat de ev6 wat lager uitkomt dan de Tesla. Ik vraag me alleen af hoe ver de Kia in de praktijk komt?

Tesla op 90/95% geeft na 5 jaar een range aan van 410. Afhankelijk van het weer kan je daar gemiddeld een 20% vanaf halen.

Ramge is heel afhankelijk van je rijstijl en hoe je bv met de verwarming omgaat, ik denk dat als je een beetje normaal rijdt de range tussen de 350(hoge snelheid winter)-450(lage snelheid zomer) ligt.

Wat betreft bouwkwaliteit zou ik eens gaan kijken, bij de kia heb ik het gevoel dat alles beter in elkaar steekt, maar wat betreft het gebruikte materiaal vind ik tesla(zeker de nieuwere) eigenlijk beter.

Dat zegende komt mijn ev6 pas aan in april :'(

Wat betreft infotainment en app ga je er wel serieus op achteruit, dus die zou ik ook een uitgebreid bekijken als ik jou was.

[ Voor 6% gewijzigd door izzet3838 op 06-03-2024 08:00 ]

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
sahinasappelsap schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 07:56:
[...]

Ik heb het topical redelijk afgespit op de termen range en actieradius bij de ev6, maar het blijft behoorlijk zoeken in de context van de discussie. Maar toch bedankt voor de tip en de behulpzaamheid!
Range: 53 pagina's
Het grote Kia EV6 topic
Als ik 1 pagina terug ga zie ik al verschillende mensen posten over hun range.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murky123
sahinasappelsap schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 07:54:
[...]

Die heb ik natuurlijk al bekeken, ik was vooral benieuwd of dit ook overeen komt met ervaringen van eigenaren.
mijn ervaring met een 58kW ( standaard range ) 19" wielen. woon-werk verkeer op binnenwegen. ik rijd niet harder dan 75km/h op sommige stukken, meeste is gewoon 50 a 60km/h .
op deze screenshot had ik geen verwarming aan in de auto, en als de verwarming aangaat is het max op 19 graden. ik zit toch met mijn jas aan in de auto. I rijd veel met I-pedal ( one pedal drive )
Ik ben een rustige rijder.

dit is een indicatie wat haalbaar is, wil niet zeggen dat jij dit ook haalt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ir22wh4-WZYfRC2xYr0Vt3jd6HM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FvU038IyEv374ekRQnQ4HMtX.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHo_I8WexOxWxrf92cpFkVYtPwg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7EMb4gPLTHVIBt3pYZCeA87w.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door murky123 op 06-03-2024 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:26

Plus 77kW, bij een graad of 2/7 haal ik op lange ritten met deels snelweg 370 km.
Merk nu al dat het oploopt nu de temperaturen iets oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
macfocus schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:20:
[...]

Plus 77kW, bij een graad of 2/7 haal ik op lange ritten met deels snelweg 370 km.
Merk nu al dat het oploopt nu de temperaturen iets oplopen.
Thanks, dat is goeie info! Was ik erg benieuwd naar, zeker i.c.m. het plus model wat ik op het oog heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polo132
sahinasappelsap schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:27:
[...]

Thanks, dat is goeie info! Was ik erg benieuwd naar, zeker i.c.m. het plus model wat ik op het oog heb.
Ik zit al tijdje op dit forum en zijn meerdere discussies over voorbij gekomen. Hou lekker de range van WhatTheRange aan, 380 km gecombineerd in de zomer en 325 in de winter voor de 77kwh. Dat zijn ook de gemiddelde cijfers die ik hier voorbij heb zien komen.

Er zijn hier wat uitschieters door mensen die geen snelweg rijden en de andere kant op door mensen met vermoedelijk een defecte cel. Deze beide laten al te graag van zich horen maar is niet representatief. Rijstijl telt mee maar 90% is toch wel de route die je rijdt en de verhouding snelweg/bebouwde kom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
Card Nox schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 07:47:
[...]Site van @murky123 is een goede guideline. Vergelijk dat met je huidge auto om te kijken of je zuiniger of juist minder zuinig rijd.
@sahinasappelsap, juist vanwege de sterk uiteenlopende ervaringen (zie comments hierboven) EN het feit dat je al een BEV hebt gereden is het voor jou persoonlijk te berekenen (wat ik hierboven al zei).

Mijn persoonlijk voorbeeld
eNiro op evdatabase = 17.1kWh/100km = 374km range
eNiro persoonlijk = 14.3kWh/100km = 447km range (gemiddelde 2,5j / 45k km, rustige rijder met relatief weinig snelweg =~20% zuiniger)

Krijg over een uurtje mijn EV6 LE geleverd met 58kWh accu.
EV6 Standard range op evdatabase = 17.7kWh/100km = 327km range
Mijn berekening voor de EV6 = 58kWh / ( 17.7 / 120% =) 14.8kWh * 100km = 390km range

Voor WhatTheRange kun je hetzelfde doen uiteraard:
eNiro = 20.9kWh/100km = 359km range (jaja is de Niro EV I know)
EV6 Short = 21.6kWh/100km = 297km range
Mijn persoonlijke berekening is : 58kWh / (21.6 / (20.9 / 14.3) ) * 100km = 392km range

Je blind staren op ranges van andere heeft weinig zin, al helemaal als je zelf al BEV ervaring hebt.

[ Voor 19% gewijzigd door Card Nox op 06-03-2024 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overstag
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-10-2024
Goede morgen EV 6 rijders.

Een vraag: van het weekend ga eindelijk een zeer lange rit, voor mijn doen, maken met de auto.
Ik heb tot nu nooit in mijn navigatie een POI ingesteld.
Ik heb het geprobeerd op te zoeken in de handleiding, in de auto en hier op het forum, maar ik kom er niet uit. Dus graag jullie hulp.

Als ik het tot zover begrijp:
Eerst de laadcapaciteit ingeven van de paal >150 kW
Daarna de eindbestemming ingeven
En dan? Ik geloof ook dat je ergens moet aangeven met hoeveel % je vertrekt en met nog hoeveel % je wilt laden ( ook hier, wat is verstandigste min. percentage 10-20 of 30% om te gaan snelladen.

Pikt de navigatie het dan direct op? Of
Moet je nog een handeling doen zoals opslaan (kon ik niet vinden)

Ik hoor graag hoe ik het moet instellen.
Alvast dank.

EV6 58kWh Plus RWD MY:23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:42
Overstag schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:43:
Alvast dank.
Op YouTube staan veel filmpjes van EV6/Ioniq5 eigenaren hierover.

De auto houdt rekening met zijn eigen SOC bij vertrek en zal daar rekening mee houden bij het plannen van laadstops. Ook als je (on)zuiniger rijdt dan verwacht, of ergens een omweg of binnendoorweg pakt, dan past hij de planning aan.

Zou zelf pas gaan snelladen als hij zo leeg mogelijk is. Gaan laden bij 30% SOC is een beetje zonde als je nog 100 km kan rijden. Op de navi geeft hij tegenwoordig de verwachte SOC bij aankomst aan en ook tot hoever je moet laden voor de volgende geplande stop.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Card Nox schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:38:
[...]

@sahinasappelsap, juist vanwege de sterk uiteenlopende ervaringen (zie comments hierboven) EN het feit dat je al een BEV hebt gereden is het voor jou persoonlijk te berekenen (wat ik hierboven al zei).

Mijn persoonlijk voorbeeld
eNiro op evdatabase = 17.1kWh/100km = 374km range
eNiro persoonlijk = 14.3kWh/100km = 447km range (gemiddelde 2,5j / 45k km, rustige rijder met relatief weinig snelweg =~20% zuiniger)

Krijg over een uurtje mijn EV6 LE geleverd met 58kWh accu.
EV6 Standard range op evdatabase = 17.7kWh/100km = 327km range
Mijn berekening voor de EV6 = 58kWh / ( 17.7 / 120% =) 14.8kWh * 100km = 390km range

Voor WhatTheRange kun je hetzelfde doen uiteraard:
eNiro = 20.9kWh/100km = 359km range (jaja is de Niro EV I know)
EV6 Short = 21.6kWh/100km = 297km range
Mijn persoonlijke berekening is : 58kWh / (21.6 / (20.9 / 14.3) ) * 100km = 392km range

Je blind staren op ranges van andere heeft weinig zin, al helemaal als je zelf al BEV ervaring hebt.
Thanks voor de info! Vind het wel gaaf om te zien dat je EV een hoger bereik haalt dan wat er op evdb staat.
Zo te zien moet het qua range wel goedkomen, volgende stap is een offerte opvragen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09 08:24

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

sahinasappelsap schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:28:
[...]

Thanks voor de info! Vind het wel gaaf om te zien dat je EV een hoger bereik haalt dan wat er op evdb staat.
Zo te zien moet het qua range wel goedkomen, volgende stap is een offerte opvragen :-)
Staar je er niet blind op want dit is echt niet bij iedereen zo...

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Als range superbelangrijk is en je wilt wel dit platform, dan is de Ioniq6 Afbeeldingslocatie: https://64.media.tumblr.com/5a90d4d49a4a60dc4648af31a7351c24/85ccbde9ec3c48df-77/s75x75_c1/0c69f14c55546d949f168ed82656a609b024c439.gifv wellicht een optie.

Catch my drift?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Card Nox
sahinasappelsap schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:28:
[...]Thanks voor de info! Vind het wel gaaf om te zien dat je EV een hoger bereik haalt dan wat er op evdb staat. Zo te zien moet het qua range wel goedkomen
Wat HOOLIE zegt, dit is use case afhankelijk, check het daarom voor jezelf. Er zijn voldoende mensen die minder halen dan evdb.
--HOOLIE-- schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:36:
[...]Staar je er niet blind op want dit is echt niet bij iedereen zo...
Daar issie dan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EXFoPvU3ywpg0M1mpbCeCkLD0tc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NI4yOmXcF6D8b9HqrlF3LmRJ.jpg?f=fotoalbum_large

Binnenkort even goed wassen en beschermen. Had gevraagd de auto niet te poetsen, ze hebben (gelukkig) geluisterd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
DaMenaz schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:45:
Als range superbelangrijk is en je wilt wel dit platform, dan is de Ioniq6 [Afbeelding] wellicht een optie.
Die vind ik zelf erg mooi, vrouwlief vind hem helaas spuuglelijk :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polo132

Een vraag: van het weekend ga eindelijk een zeer lange rit, voor mijn doen, maken met de auto.
Ik heb het geprobeerd op te zoeken in de handleiding, in de auto en hier op het forum, maar ik kom er niet uit. Dus graag jullie hulp.

En dan? Ik geloof ook dat je ergens moet aangeven met hoeveel % je vertrekt en met nog hoeveel % je wilt laden ( ook hier, wat is verstandigste min. percentage 10-20 of 30% om te gaan snelladen.

Alvast dank.
En dan niks, precies dat. Je kan in het laadpalen scherm filters toepassen op snelheid etc. Dat filter wordt automatisch gebruikt als je vervolgens een route plant. Je hebt geen instellingen mbt min soc dat doet de auto zelf, max soc pakt ie de instelling die je hebt bij AC DC % limiet laden, ik zou 80 pakken. Gewoon dus naar de nav daarna, eindbestemming ingeven, als het goed is komt de auto met de opmerking dat je het niet haalt op 1 accu en of je laadpalen wil toevoegen aan de route dan Ja drukken en dat is het.

https://youtu.be/7HZpwrZM-uM?si=PCn7TR0P_A7TX17v
Skip naar 5:50

[ Voor 5% gewijzigd door Polo132 op 06-03-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Polo132 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:01:
[...]

En dan niks, precies dat. Je kan in het laadpalen scherm filters toepassen op snelheid etc. Dat filter wordt automatisch gebruikt als je vervolgens een route plant. Je hebt geen instellingen mbt min soc dat doet de auto zelf, max soc pakt ie de instelling die je hebt bij AC DC % limiet laden, ik zou 80 pakken. Gewoon dus naar de nav daarna, eindbestemming ingeven, als het goed is komt de auto met de opmerking dat je het niet haalt op 1 accu en of je laadpalen wil toevoegen aan de route dan Ja drukken en dat is het.

https://youtu.be/7HZpwrZM-uM?si=PCn7TR0P_A7TX17v
Skip naar 5:50
Vraagje hierover, heb de auto nog niet:
Als de auto bv zegt je moet bij lader x laden met 30% batterij, en ik sla deze over en rij verder pakt die dan gewoon de eerstvolgende lader op de route moest ik dan bv 12% hebben bij aankomst?

Het lijkt me onnozel om met 30% te gaan laden aangezien je dan eigenlijk maar 50% van je range haalt tussen stops(behalve de eerste stop).

En hebben wij hier ook de optie om stations te filteren of is dat enkel id vs?

[ Voor 3% gewijzigd door izzet3838 op 06-03-2024 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:27
izzet3838 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:21:
[...]

Vraagje hierover, heb de auto nog niet:
Als de auto bv zegt je moet bij lader x laden met 30% batterij, en ik sla deze over en rij verder pakt die dan gewoon de eerstvolgende lader op de route moest ik dan bv 12% hebben bij aankomst?

Het lijkt me onnozel om met 30% te gaan laden aangezien je dan eigenlijk maar 50% van je range haalt tussen stops(behalve de eerste stop).

En hebben wij hier ook de optie om stations te filteren of is dat enkel id vs?
Je kunt min soc opgeven, maar helaas niet lager dan 20%.
Als je de voorgestelde lader voorbijgaat zal hij nieuw voorstel op de route doen.
Ook als planner zelf tot de conclusie komt dat latere of eerdere lader een optie is zal hij een nieuw voorstel doen (actieve herrekening zeg maar).
Je kunt laders filteren op de grote merken (ionity, fastned, shell en een heel stel meer).
Als planner vindt dat een voorkeur niet bereikbaar is komt hij ook met ongefilterde laders.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
HansAuutB schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:23:
[...]

Je kunt min soc opgeven, maar helaas niet lager dan 20%.
Als je voorgestelde lader voorbijgaat zal hij nieuw voorstel op de route doen.
Ook als planner zelf tot de conclusie komt dat latere of eerdere lader een optie is zal hij een nieuw voorstel doen (actieve herrekening zeg maar).
Je kunt laders filteren op de grote merken (ionity, fastned, shell en een heel stel meer).
Als planner vindt dat een voorkeur niet bereikbaar is komt hij ook met ongefilterde laders.
Danku, dus dan kan ik de min soc op 20 zetten(sowieso de logische keuze) gaat de batterij opwarmen, en kan ik gewoon een lader overslaan en naar de volgende rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warp9
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-04 11:34
@HansAuutB Waar in de software kun je de min soc instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
Die instelling die @HansAuutB bedoelt is, gok ik, het percentage SOC dat je kunt bepalen voor de V2L. Kom je onder dat percentage, dan werkt de V2L adapter en het stopcontact onder de bank niet meer. Die gaat niet lager dan 20%.

Anders zou ik niet weten waar hij die instelling heeft gevonden. De navi berekent gewoon zelf de meest optimale laadstops. Zou raar zijn als dat al bij 20% is. Dan kun je nog best even door.

Edit: plaatje bij het praatje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tBklN4UKdReOZCnI6pCJuUDtgyc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ypQb9W9Gj9irNWzHc88th8c8.jpg?f=user_large

[ Voor 32% gewijzigd door DaMenaz op 06-03-2024 15:24 ]

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
en je eerste accu al leeg gereden ? je hebt em tenslotte al een paar uurtjes ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Card Nox
murky123 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:19:
[...]en je eerste accu al leeg gereden ? je hebt em tenslotte al een paar uurtjes ;)
Helaas is het een werkdagje. Heb wel mijn eerste ritje erop zitten. Hij werd met 97% SoC geleverd wat ik liever niet heb dus even op en neer naar mijn vader gereden: 19km met 14.5kWh/100km oid.

Het is wel even wennen tov de eNiro, paar dingen die me opvielen:
  • Achteruit rij camera zit veel lager wat (uiteraard) een ander beeld geeft
  • Eco mode moet je het pedaal erg ver intrappen om power te krijgen, was anders bij de eNiro (positief)
  • Minder een 'schop in je rug' gevoel dan bij de eNiro
  • Snelheids gevoel is minder (waarschijnlijk is de auto stiller)
  • Hij stuurt minder scherp dan de eNiro (gemerkt met achteruit inparkeren op mijn oprit)
  • Controls (acc, etc) zitten links ipv rechts op de eNiro dus weer even muscle memory opbouwen
  • Sjieke bak :D
We gaan nu de eNiro inleveren en dan mag ik weer in de EV6 terug :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Card Nox op 06-03-2024 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Warp9 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:11:
@HansAuutB Waar in de software kun je de min soc instellen?
Zo uit hoofd geen idee.
Zal bij EV zijn.
Je kunt hier kiezen voor verschillende percentages (gepresenteerd op een rij). Naar ik me herinner 20 - 30 - 50 - 60 ...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
DaMenaz schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:15:
Die instelling die @HansAuutB bedoelt is, gok ik, het percentage SOC dat je kunt bepalen voor de V2L. Kom je onder dat percentage, dan werkt de V2L adapter en het stopcontact onder de bank niet meer. Die gaat niet lager dan 20%.

Anders zou ik niet weten waar hij die instelling heeft gevonden. De navi berekent gewoon zelf de meest optimale laadstops. Zou raar zijn als dat al bij 20% is. Dan kun je nog best even door.

Edit: plaatje bij het praatje

[Afbeelding]
Hier zou je wel eens gelijk kunnen hebben (iets van klok en klepel).

Maar in mijn ervaring heeft een 1e voorstel nog nooit onder de 20% gelegen. Pas als je dan de lader voorbijgaat komt hij met een verdere (dus lagere soc) alternatieve lader.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:44
Komende van een e-Golf een beetje dezelfde ervaringen. Eco mode en regeneratie op bijv. stap 2 moet je pedaal wel erg ver intrappen. Regeneratie lager of uit gaat het al vlotter. Sport modus geeft wel een duw in de rug >:)

Achteruit inparkeren is even wennen en moet verder van het object af gaan staan. EV6 is een grotere auto en wielen zitten vrij ver naar achter (lange wielbasis).

Tot heden zeer tevreden met de EV6. Range van mijn 58kWh ligt de afgelopen weken tussen 290 en 360 km met veel snelweg. Veel plezier met jouw EV6!
Card Nox schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:24:
[...]

Helaas is het een werkdagje. Heb wel mijn eerste ritje erop zitten. Hij werd met 97% SoC geleverd wat ik liever niet heb dus even op en neer naar mijn vader gereden: 19km met 14.5kWh/100km oid.

Het is wel even wennen tov de eNiro, paar dingen die me opvielen:
  • Achteruit rij camera zit veel lager wat (uiteraard) een ander beeld geeft
  • Eco mode moet je het pedaal erg ver intrappen om power te krijgen, was anders bij de eNiro (positief)
  • Minder een 'schop in je rug' gevoel dan bij de eNiro
  • Snelheids gevoel is minder (waarschijnlijk is de auto stiller)
  • Hij stuurt minder scherp dan de eNiro (gemerkt met achteruit inparkeren op mijn oprit)
  • Controls (acc, etc) zitten links ipv rechts op de eNiro dus weer even muscle memory opbouwen
  • Sjieke bak :D
We gaan nu de eNiro inleveren en dan mag ik weer in de EV6 terug :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Eco modus moet je ook gewoon uitblijven. helemaal met een 58. Levert imho amper iets op en de auto rijdt er alleen maar minder door. Gewoon in 'normal' zetten.

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:03

GerkeP

Vragen mag altijd........

DaMenaz schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:38:
Eco modus moet je ook gewoon uitblijven. helemaal met een 58. Levert imho amper iets op en de auto rijdt er alleen maar minder door. Gewoon in 'normal' zetten.
Is dat zo?
Bij mijn huidige eNiro scheelt me dat gewoon een kilometer of 40 in de range.
En snel optrekken doet ie nog steeds, nog steeds teveel koppel op die voorwielen en slippende bandjes bij het minste of geringste. Enige verschil in rijgedrag is inderdaad de "turbolag"die je in de eco modus op het pedaal voelt, maar het verbruik is bij mij echt lager.
Nu rijd ik allen maar afstanden (half uur naar de dichtstbijzijnde snelweg), dus dat maakt vast ook wel iets uit, maar toch.
Ik moet nog wachten tot oktober en hoor net dat de Deep Forest Green niet meer leverbaar is op de MY2025, dus waarschijnlijk wordt het nu de Yaght Blue (ook mooie kleur)

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
GerkeP schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:53:
[...]

Is dat zo?
Bij mijn huidige eNiro scheelt me dat gewoon een kilometer of 40 in de range.
En snel optrekken doet ie nog steeds, nog steeds teveel koppel op die voorwielen en slippende bandjes bij het minste of geringste. Enige verschil in rijgedrag is inderdaad de "turbolag"die je in de eco modus op het pedaal voelt, maar het verbruik is bij mij echt lager.
Nu rijd ik allen maar afstanden (half uur naar de dichtstbijzijnde snelweg), dus dat maakt vast ook wel iets uit, maar toch.
Ik moet nog wachten tot oktober en hoor net dat de Deep Forest Green niet meer leverbaar is op de MY2025, dus waarschijnlijk wordt het nu de Yaght Blue (ook mooie kleur)
Green is volgens mij ook niet beschikbaar op de 24 en ik denk ook niet op de 23 net zoals geel, of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• murky123
DaMenaz schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:38:
dat vind jij.
ik vind de eco modus de lekkerste rij modus van de wagen. en rijd alles in eco .
meest ontspannen, relaxed.

eco + I-pedal fanboy hier :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Verrek. Dat klopt! :o

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:03

GerkeP

Vragen mag altijd........

izzet3838 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:55:
[...]

Green is volgens mij ook niet beschikbaar op de 24 en ik denk ook niet op de 23 net zoals geel, of zie ik het verkeerd?
Staat gewoon in de showroom als 24 ;)

GerkeP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
Wat mij opviel de laatste dagen.
Stel SCC ingesteld op 100, maar door verkeer rijd ik maar 85.
Tov normaal 85 rijden.
Het viel mij op dat in de 1e situatie de auto zuiniger rijdt dan in de 2e.
Is dat logisch verklaarbaar?
Jullie zelfde ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
GerkeP schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:05:
[...]

Staat gewoon in de showroom als 24 ;)
In België kon het niet, aangezien ik het bij mijn bestelling nog had gevraagd.

Op de nederlandse website zie ik hem ook niet staan, nu heb ik hem ook 1x in het echt gezien en moet ik zeggen ik vond hem mooier op de foto's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:19
HansAuutB schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:21:
Tov normaal 85 rijden.
Verklaarbaar omdat je dan op een vrij korte afstand achter een voorligger rijdt, die 'geeft je een slipstream'.
Dat werkt zelfs op de grootste tussenafstand nog, en ik verwacht dat je in de drukte er wel wat dichter achter rijdt.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Tov normaal 85 rijden.
Bij exact hetzelfde moment onder dezelfde omstandigheden? Anders blijven het appels en peren.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 05-10 23:15
murky123 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:56:
[...]

dat vind jij.
ik vind de eco modus de lekkerste rij modus van de wagen. en rijd alles in eco .

Ben geen fan van de eco moduse,rij j het liefst in de sport stand,qua prestatie maakt het bij de 170 pk versie niks uit,alleen in de eco en normale stand is de gasrespons veel minder direct dan in de sport stand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Laatst online: 03-10 11:32
Tov normaal 85 rijden.
Ja de verklaring is waarschijnlijk een andere windrichting en/of dichtheid van de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
izzet3838 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:38:
[...]
Dat za

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:38:
[...]
Dat zal dan bij jouw dealer zo geweest zijn.
Hier stonden een groene eind december gewoon in de showroom en kon je eventueel bestellen.
Maar ben toch maar voor yachtblue gegaan. Vond ik persoonlijk mooiere kleur en belangrijker geen opleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:27:
[...]
Dat zal dan bij jouw dealer zo geweest zijn.
Hier stonden een groene eind december gewoon in de showroom en kon je eventueel bestellen.
Maar ben toch maar voor yachtblue gegaan. Vond ik persoonlijk mooiere kleur en belangrijker geen opleg.
Ben je zeker, staat ook niet op de configurator?
Na het zelf gezien te hebben vond ik de yacht blue ook mooier, maar wel vreemd aangezien ik er specifiek naar heb gevraagd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
izzet3838 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 07:56:
[...]

Ramge is heel afhankelijk van je rijstijl en hoe je bv met de verwarming omgaat, ik denk dat als je een beetje normaal rijdt de range tussen de 350(hoge snelheid winter)-450(lage snelheid zomer) ligt.

Wat betreft bouwkwaliteit zou ik eens gaan kijken, bij de kia heb ik het gevoel dat alles beter in elkaar steekt, maar wat betreft het gebruikte materiaal vind ik tesla(zeker de nieuwere) eigenlijk beter.

Dat zegende komt mijn ev6 pas aan in april :'(

Wat betreft infotainment en app ga je er wel serieus op achteruit, dus die zou ik ook een uitgebreid bekijken als ik jou was.
Ik ga sowieso nog even bij de dealer kijken om een goed beeld te krijgen van de auto.
Van de infotainment bij Tesla gebruikte ik voornamelijk Spotify en Netflix de eerste 3 jaar. Dat was toen ik nog premium connectivity had. Ik speel op dit moment voornamelijk uit music af, Netflix heel sporadisch.

Wat is hetgene wat je niet fijn vindt aan de infotainment als ik vragen mag? Gebrek aan apps?

En wat heeft de app van Tesla wel wat je mist in die van de Kia?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
sahinasappelsap schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 19:01:
[...]

Ik ga sowieso nog even bij de dealer kijken om een goed beeld te krijgen van de auto.
Van de infotainment bij Tesla gebruikte ik voornamelijk Spotify en Netflix de eerste 3 jaar. Dat was toen ik nog premium connectivity had. Ik speel op dit moment voornamelijk uit music af, Netflix heel sporadisch.

Wat is hetgene wat je niet fijn vindt aan de infotainment als ik vragen mag? Gebrek aan apps?

En wat heeft de app van Tesla wel wat je mist in die van de Kia?
Eerst infotainment (heb de ev6 nog niet maar heb wel al een proceed gereden en heb een goed beeld van het infotainment van de ev6):
-minder snel, vloeiend
-minder duidelijke menu's, langer zoeken achter instellingen,...
-geen/weinig apps(spoitfy, netflix,...)
-de maps zijn minder

Nadelen app:
Je mist gewoon een heleboel functies, bij tesla kun je bv de trunk/frunk openen vanuit de app.

Aanzetten van stoelverwarming, aanpassen van laadsnelheid, phone key,...

De ev6 is zeker een goede auto, maar qua tech is die(en ELKE andere wagen heb ook een polestar 2 gereden voor 4 mnd en dat was ook hetzelfde) niet op het niveau van tesla.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:28
izzet3838 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 19:17:
[...]

Eerst infotainment (heb de ev6 nog niet maar heb wel al een proceed gereden en heb een goed beeld van het infotainment van de ev6):
-minder snel, vloeiend
-de maps zijn minder

Nadelen app:
Je mist gewoon een heleboel functies, bij tesla kun je bv de trunk/frunk openen vanuit de app.

De ev6 is zeker een goede auto, maar qua tech is die(en ELKE andere wagen heb ook een polestar 2 gereden voor 4 mnd en dat was ook hetzelfde) niet op het niveau van tesla.
Tesla loopt zeker voorop als het gaat om de features.
Maar links en rechts gaan auto fabrikanten dit merk wel voorbij als het gaat om de bouwkwaliteit en het interieur.

Persoonlijk vind ik het minimalistische van de Tesla helemaal niets om in te zitten. Behalve de model S vind ik de andere modellen ook niet heel mooi.

Vele mensen vele wensen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
d-vine schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 19:54:
[...]

Maar links en rechts gaan auto fabrikanten dit merk wel voorbij als het gaat om de bouwkwaliteit en het interieur.

Persoonlijk vind ik het minimalistische van de Tesla helemaal niets om in te zitten. Behalve de model S vind ik de andere modellen ook niet heel mooi.

Ja snap ik, heb zelf ook gekeken naar een model 3 maar de ev6(long range business plus :)B ) was in lease goedkoper dan een model 3 standard range (110€/maand) en ik vind de highland model 3 niet lelijk maar de ev6 ziet er toch vele specialer en leuker uit...

Wat betreft de bouwkwaliteit van Tesla vond ik trouwens dat de gebruikte materialen mooier/zachter zijn als id ev6, zo zijn bv ook het handschoenkastje en de binnenkanten van de deuren bekleed en zijn delen van de middenconsole in "leer".

Maar het voelt inderdaad wel alsof het na 10 jaar niet meer vast zal zitten, das bij de ev6 echt anders.

Ik had ook een testrit met een ev6 van 50k km's en ik merkte dat pas na 1 uur, normaal merk je het wel als een auto al die kilometerstand heeft bereikt aan slijtage, dat was dus niet het geval tot mijn verbazing.

Andere opties waren de ix1 en "mustang" mach-e maar ev6 liep wat mij betreft serieus voor op deze wagens, een polestar 2 kon ook maar had gewoon geen zin om dezelfde wagen te nemen als bij mijn vorige werkgever(nu hopen dat ik er geen spijt van krijg :P )

[ Voor 22% gewijzigd door izzet3838 op 06-03-2024 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sample88
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 31-01 19:48
murky123 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:56:
[...]

dat vind jij.

Hier nog een, afgelopen vrijdag mijn EV6 opgehaald. Ik rijd eigenlijk vanaf het begin in de eco modus en ben vrij snel overgegaan ook op de I-pedal. Hierdoor gebruik ik eigenlijk mijn rempedaal helemaal niet meer in normale rijomstandigheden. Nav de reacties hier ga ik wel even testen wat het verschil is met de normale modus. Zit nu op een (m.i.) redelijk nette 16kWh/100km met een mix van snelweg en stad.

Ik kom van een Kia Niro HEV af. Vooraf had ik berekend dat ik met een verbruik van 5liter/100km ongeveer hetzelfde qua kosten uit zou zijn bij een verbruik van 20kWh/100km en een prijs van 0,50 euro per kWh. Allebei dus ongeveer 10 euro per 100km. Meevaller is dat ik met de KIA Charge pas voor 0,42 euro oplaad in de buurt en het verbruik dus ook nog eens lager is dan in eerste instantie verwacht.

Ben benieuwd wat de lange termijn gaat uitwijzen. Verder ben ik echt heel enthousiast over de auto. Vooral de stilte is wel erg fijn en geen transmissie waardoor je soort zoefend/glijdend gevoel hebt. De enige nadelen die ik kan noemen zijn de vrij klein achterruit zonder ruitenwisser en ik vind persoonlijk dat ze de cockpit wel wat gaver hadden kunnen maken of bv zelf aan te passen qua indeling, kleuren, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murky123
Sample88 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:44:
[...]

. Meevaller is dat ik met de KIA Charge pas voor 0,42 euro oplaad in de buurt en het verbruik dus ook nog eens lager is dan in eerste instantie verwacht.
let even op, ik gebruik ook de kia charge pas, was ook 42 cent, nu 48 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardlekker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14-09 11:43
Ik weet iedereen is er moe van, maar toch:

Even een check:
AC laden via laadrobot/paal werkte vanavond niet.
Laadkabel aangesloten op laadrobot.
A.
In dashboard-display wel het stekker symbool.
B.
Laadrobot/paal app geeft aan “wachten op auto”.
C.
In Kia app wordt aangegeven “unplugged”
D.
Schedule laden staat uit.
E.
Granny lader eraan, laad wel op.

Conclusie ligt niet aan ICCU.
Dan of kabel of laadrobot?

Alvast mijn dank voor correcties op mijn aannames. (Danwel bevestiging)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
d-vine schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 19:54:
[...]

Ik heb diverse relaties met een Tesla, maar de meesten zeggen: eens maar nooit weer vanwege de erg storende bouwkwaliteit.
Om die reden is het voor mij nooit een optie geweest, hoewel ik de S qua aanzicht wel heel mooi vind.
En naar ik begrijp doen ze het in verbruik wel heel goed, maar dan betaal ik daarvoor toch liever maar wat meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sample88
murky123 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:54:
[...]

let even op, ik gebruik ook de kia charge pas, was ook 42 cent, nu 48 cent.
Nouja! Krijg nou wat, inderdaad. Dat is ook nogal een prijsverhoging ook van zo'n 14%, moeten ze bij de benzine eens proberen..
Dat is trouwens nog wel iets wat ik bijzonder vind. Het is een soort wilde westen qua tarieven van laadpalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Sample88 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 00:20:
[...]

Nouja! Krijg nou wat, inderdaad. Dat is ook nogal een prijsverhoging ook van zo'n 14%, moeten ze bij de benzine eens proberen..
Dat is trouwens nog wel iets wat ik bijzonder vind. Het is een soort wilde westen qua tarieven van laadpalen.
Prijzen zijn all over the place, het is ronduit ironisch dat tesla 35-40 cent vraagt, en andere tot wel 80! cent...

Ik denk dat de politiek er momenteel gewoon niks aan doet omdat ze willen dat er zo veel mogelijk investeringen voor komen, maar het is gewoon schandalig, ook het feit dat ze zomaar roaming tarieven mogen bepalen en dat je vaak op voorhand ook de prijs niet kunt zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:29
izzet3838 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 00:29:
[...]

Prijzen zijn all over the place, het is ronduit ironisch dat tesla 35-40 cent vraagt, en andere tot wel 80! cent...

Ik denk dat de politiek er momenteel gewoon niks aan doet omdat ze willen dat er zo veel mogelijk investeringen voor komen, maar het is gewoon schandalig, ook het feit dat ze zomaar roaming tarieven mogen bepalen en dat je vaak op voorhand ook de prijs niet kunt zien...
Jep, zo heb ik onlangs ergens geladen waarvan de laadpaal in géén één van de 9(!) apps die ik heb te zien was. De paal inschakelen lukte uiteindelijk met het vijfde pasje dat ik probeerde.

Nu meer dan 3 weken later heb ik nog steeds geen idee wat het gekost heeft.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08-10 13:09
Beste vrienden,

Als je gewoon 3 fases laad met 11kw belast je iedere fase in de auto met 3,7 ongeveer. Omdat ik geen 3 fase heb thuis overweeg ik een 7,4 paal aan te schaffen op 32 amp. is de belasting op een fase van de auto met 7,4 dan te zwaar ? Ik bedoel zou dat schade aan de ICCU kunnen ontstaan? Zijn er meer mensen die met 7,4 laden?

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
Sample88 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 00:20:
[...]

tja, breek me de bek niet open, ik vind het de enige tegenvaller van het EV rijden in het algemeen.
Er is hier ook een mooi topic over bij tweakers, over het "openbaar laden"
Zelf ben ik ook in discussie met iemand van de gemeente , wat nu eigenlijk het beleid is en wat men wilt doen in het kader van duurzaam / EV-rijden enzv.
Maar aangezien de particulier die alles openbaar moet laden veruit de kleinste groep is , sta je achteraan qua belangen. de grootste groep EV rijders zijn lease-rijders en die maken zich niet druk om een paar centen meer per kW, en dan de particuliere groep, daar heeft meer dan 60% wel de mogelijkheid om thuis te laden. Dus ja.
Niet gereguleerd, open markt model |:(
Volgens mij wil de Nederlander weten waar hij aan toe is, en wil je de Nederlander in een EV krijgen dan helpt dit zeer zeker niet.
We zullen nog een paar jaartjes moeten wachten alvorens de EU dit zal gaan reguleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Phusebox schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 05:41:
[...]

Jep, zo heb ik onlangs ergens geladen waarvan de laadpaal in géén één van de 9(!) apps die ik heb te zien was. De paal inschakelen lukte uiteindelijk met het vijfde pasje dat ik probeerde.

Nu meer dan 3 weken later heb ik nog steeds geen idee wat het gekost heeft.
Ik begrijp die laadpas problemen toch niet zo goed.
Ik heb slechs 2 laadpassen, een TE en een Edi en daar kan ik in zowat heel de EU mee terecht.
De TE, de primaire pas en al 5 jaar in gebruik , wordt af en toe eens geweigerd maar de Edi (twee jaar in gebruik) tot op heden nergens.

Wel mee eens dat het een beetje onzinnig is dat je op de AC palen zelf de prijs niet kan zien en dat je voor sommige DC50 palen een app nodig hebt om de prijs te zien. Bij een fossiele pomp zou je je dat niet kunnen voorstellen. Ik ga al niet tanken bij een benzinestation wanneer ze de prijs niet zichtbaar afficheren vanaf de straat. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
marc4547 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 06:40:
Zijn er meer mensen die met 7,4 laden?
Al vijf jaar probleemloos.
Doorgaans worden dan 2 fasen gecombineerd.

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 07-03-2024 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
IvoB2 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:38:
[...]

Ik begrijp die laadpas problemen toch niet zo goed.
Ik heb slechs 2 laadpassen, een TE en een Edi en daar kan ik in zowat heel de EU mee terecht.
De TE, de primaire pas en al 5 jaar in gebruik , wordt af en toe eens geweigerd maar de Edi (twee jaar in gebruik) tot op heden nergens.

Wel mee eens dat het een beetje onzinnig is dat je op de AC palen zelf de prijs niet kan zien en dat je voor sommige DC50 palen een app nodig hebt om de prijs te zien. Bij een fossiele pomp zou je je dat niet kunnen voorstellen. Ik ga al niet tanken bij een benzinestation wanneer ze de prijs niet zichtbaar afficheren vanaf de straat. :+
Beide nog nooit van gehoord...

Ze moeten gewoon verplichten vanuit de EU of NL dat de prijs op de paal staat, of middels qr code op te vragen is, en dat je met je bankpas kan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Phusebox schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:41:
[...]

Beide nog nooit van gehoord...
Ze moeten gewoon verplichten vanuit de EU of NL dat de prijs op de paal staat, of middels qr code op te vragen is, en dat je met je bankpas kan betalen.
[/quote
Prijsaffichering en bankkaarten (vanaf 50 kW) aan laadpalen zijn door de EU al opgelegd als een verplichting en dit vanaf 1.1.2027 (Alternative Fuel Infrastructure Regulation).
TE => https://services.totalene...obiliteit-ev?gad_source=1
Edi => https://www.edi.be/charging-cards

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 07-03-2024 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michel_1970
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-07 19:07

Beste sahinasappelsap, als je onderstaan "link" filmpje mag geloven, en ik doe dat zeker, dan is de Tesla uit de race :*)
Het enige wat doorslag kan geven is het model. Je vind hem mooi of niet, dat is puur smaak.

Filmpje

KIA EV6 Light Edition 58kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DigitalHombre
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-09 18:49
IvoB2 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:44:
[...]

[/quote
Prijsaffichering en bankkaarten (vanaf 50 kW) aan laadpalen zijn door de EU al opgelegd als een verplichting en dit vanaf 1.1.2027 (Alternative Fuel Infrastructure Regulation).
TE => https://services.totalene...obiliteit-ev?gad_source=1
Edi => https://www.edi.be/charging-cards
Vanaf 13 april 2024 dient elke nieuwe laadpaal met een vermogen van minstens 50 kW betaling per bankkaart te aanvaarden. Bestaande laadpalen dienen pas vanaf 2027 aan deze verplichting te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Het zal hier nog een jaartje e-Niro worden.
Net bericht dat de oplevering van de EV6 GT line (besteld eind december, doorgegeven begin januari) niet de vooropgestelde vijf tot zeven maanden levertijd zal halen maar ten vroegste zal geleverd worden op 30/8/2024.
Dus, net zoals bij de e-Niro waar de uiteindelijke levertijd 11 maanden bedroeg, krijg je een "verouderd" model tegen de tijd dat je erin kan rijden. :)
Soit, een gegeven paard...... :+

Alhoewel de KIA dealer (levertijd 5-7 maanden bij binnenkomen bestelling) wel gelijk had maar Alphabet zijn timing (15 weken levertijd GTline na goedkeuring) precies niet nakomt.
De bestelling werd door Alphabet immers pas gevalideerd op 16/2/24 en dan doorgegeven aan KIA. die laatste zit dus wel degelijk op schema. :)

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 07-03-2024 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YvanU
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-12-2024
Ik dacht vorige week de KIA EV6 Plus Advanced 77,4 kWh te hebben besteld. Kreeg deze week van de leasemaatschappij (Arval) te horen dat deze versie voor onbepaalde tijd niet leverbaar is omdat er een nieuw modeljaar aan komt. Is dit bij meerdere bekend? In de configurator is dit model nog gewoon samen te stellen met een levertijd van 18-22 weken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
IvoB2 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:03:
Net bericht dat de oplevering van de EV6 GT line (besteld eind december, doorgegeven begin januari) niet de vooropgestelde vijf tot zeven maanden levertijd zal halen maar ten vroegste zal geleverd worden op 30/8/2024.
Dus, net zoals bij de e-Niro waar de uiteindelijke levertijd 11 maanden bedroeg, krijg je een "verouderd" model tegen de tijd dat je erin kan rijden. :)

Alhoewel de KIA dealer (levertijd 5-7 maanden bij binnenkomen bestelling) wel gelijk had maar Alphabet zijn timing (15 weken levertijd GTline na goedkeuring) precies niet nakomt.
De bestelling werd door Alphabet immers pas gevalideerd op 16/2/24 en dan doorgegeven aan KIA. die laatste zit dus wel degelijk op schema. :)
Dus je hebt gecanceld? (Past overigens beter in het levertijden topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06-10 07:24

Alvast dank.
Bij mijn Soul zijn de suggesties uiterst conservatief. Tijdens een rit naar Polen wilde de wagen me om de 130 km laten laden. Wellicht is dat het efficiënst en uiteindelijk het snelst maar daar persoonlijk vind ik min. 2 à 2,5 uur rijden wel prettig tussen stops. De wagen zal zoals gemeld nieuwe stops inplannen op basis van verbruik. Wel belangrijk om alleen DCladers te selecteren tijdens de routeplanning, Ik hoef niet vele rekening te houden met >150kWh geizen de Soul het bij 77KW voor gezien houdt. Persoonlijk merkte ik weinig merkte ik weinig van starten vanaf 10 of 30%. Mijn wagen zwakt af na ong 60% SoC, dus ik ga liever wat dieper dan 20% om zo zo snel mogelijk veel bij te kunnen laden.
Anderen met meer EV6 ervaring hebben wellicht afwijhkende data voor je.
Mijn ervaring met de Kia SatNav, je kunt best stations overslaan, de applicatie pakt snel door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:03:

Heb het hier toen nog zitten zeggen maar mensen wilden me niet geloven :)

Kun je de bestelling niet switchen?
Ik weet dat van mossel hasselt een hele voorraad ev6 heeft ingeslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Phusebox schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:28:
[...]

Dus je hebt gecanceld? (Past overigens beter in het levertijden topic)
Euh neen? Waarom zou ik dat doen?
De e-Niro, met een langere levertijd, heb ik ook niet afgezegd en dat was ook al een "verouderd" model.
De "nieuwigheiden" bij de EV6 2025 zijn, voor mij, niet zo belangrijk als ze destijds bij de e-Niro waren (van 1F naar 33Fopenbaar AC laden).
Gewoon de lease van de e-Niro met een jaar verlengd (en dat was toch al gebeurd begin januari want we gingen er sowieso niet vanuit dat de EV6 binnen de maand geleverd zou worden).

Een alternatief zou de R5 met 52 kWh batterij geweest kunnen zijn maar daar is de levertijd in België waarschijnlijk ook pas Q1 2025 dus dat schiet nog minder op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:55:
Kun je de bestelling niet switchen?
Ik weet dat van mossel hasselt een hele voorraad ev6 heeft ingeslaan.
Het was maar gewoon een mededeling hoor. :)
Niets om over te dramatiseren.
Ik zie geen enkele reden om af te zeggen. De e-Niro rijdt nog prima. :)
En bij een EV6 uit voorraad krijg je dan ook gewoon de MY24 versie. Switchen, als het gekozen model er al tussen zou staan, levert in se dus geen enkel voordeel op voor mij.
En het is een bedrijfslease. Dan stap je niet gewoon zelf even over naar een andere dealer. Het is de gekozen leasemaatschappij (voor de GTline was dit nu Alphabet) die de uiteindelijke bestelling bij de invoerder plaatst.
Andere modellen/uitvoeringen konden ook al vroeger geleverd worden. In deze was het waarschijnlijk de combinatie van GT line met grijze binnenbekleding (niet het meest gekozen zwart) met exterieur YB dat de levertijd bepaalt.
En dan nog, zoals gezegd zit er tussen bestelling doorgegeven aan de dealer (16/2) en oplevering (30/8) minder dan 7 maanden. De eigenlijke vertraging zit bij de bedrijfscarpool en de keuze van de leaseMij en de tijd dat deze nam om effectief te bestellen. Daar kan de KIA dealer niets aan doen (die heeft sinds januari geregeld aan de tf gehangen omdat hij de effecteive bestelling niet zag doorkomen :) ).

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 07-03-2024 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
IvoB2 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:58:
[...]

Euh neen? Waarom zou ik dat doen?
De e-Niro, met een langere levertijd, heb ik ook niet afgezegd en dat was ook al een "verouderd" model.
De "nieuwigheiden" bij de EV6 2025 zijn, voor mij, niet zo belangrijk als ze destijds bij de e-Niro waren (van 1F naar 33Fopenbaar AC laden).
Gewoon de lease van de e-Niro met een jaar verlengd (en dat was toch al gebeurd begin januari want we gingen er sowieso niet vanuit dat de EV6 binnen de maand geleverd zou worden).

Een alternatief zou de R5 met 52 kWh batterij geweest kunnen zijn maar daar is de levertijd in België waarschijnlijk ook pas Q1 2025 dus dat schiet nog minder op. :)
Je zegt; dat wordt nog een jaartje e-Niro... terwijl de EV6 levering in augustus zou plaatsvinden? Dat is nog geen half jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:06:
[...]

Het was maar gewoon een mededeling hoor. :)
Niets om over te dramatiseren.
Ik zie geen enkele reden om af te zeggen. De e-Niro rijdt nog prima. :)
En bij een EV6 uit voorraad krijg je dan ook gewoon de MY24 versie. Switchen, als het gekozen model er al tussen zou staan, levert in se dus geen enkel voordeel op voor mij.
En het is een bedrijfslease. Dan stap je niet gewoon zelf even over naar een andere dealer. Het is de gekozen leasemaatschappij (voor de GTline was dit nu Alphabet) die de uiteindelijke bestelling bij de invoerder plaatst.
Andere modellen/uitvoeringen konden ook al vroeger geleverd worden. In deze was het waarschijnlijk de combinatie van GT line met grijze binnenbekleding (niet het meest gekozen zwart) met exterieur YB dat de levertijd bepaalt.
En dan nog, zoals gezegd zit er tussen bestelling doorgegeven aan de dealer (16/2) en oplevering (30/8) minder dan 7 maanden. De eigenlijke vertraging zit bij de bedrijfscarpool en de keuze van de leaseMij en de tijd dat deze nam om effectief te bestellen. Daar kan de KIA dealer niets aan doen (die heeft sinds januari geregeld aan de tf gehangen omdat hij de effecteive bestelling niet zag doorkomen :) ).
Oke snap ik, ik heb ook besteld via alphabet maar ben zelf gewoon langsgeweest bij 2 dealers :)

Mijn tijdelijke wagen is een citroen c3 helaas en ik wil daar dus niet langer dan nodig is in rijden...

Mijn dealer had me toen gezegd dat ze geen nieuwe configuraties konden bestellen maar dat kia België een hele reeks modellen had vrijgegeven die ze konden bestellen , ik wilde eigenlijk een business plus yb met wit interieur maar dat kon dus niet(dus niet gewoon langere levertijd, ze konden hem gewoon niet bestellen(bij beide dealers)).

Is dus een yb business plus met zwart interieur geworden, het jammere is dat later bleek dat ik nog 70€/maand budget over had, dus het hat misschien nog een gt line kunnen zijn.

Moest je toch willen switchen di nitto en van mossel hadden een aantal gt line's op stock(zie hun site voor de exacte configs, in geval van van mossel moet je bellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Phusebox schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:18:
[...]

Je zegt; dat wordt nog een jaartje e-Niro... terwijl de EV6 levering in augustus zou plaatsvinden? Dat is nog geen half jaar?
Onze bestelling dateert al van december 23.
En de opgegeven datum is deze van de laatste dag van augustus.
Het valt dus af te wachten wat de uiteindelijke levering zal worden.
Beter een wat pessimistische inschatting (gezien de vorige "ervaring") en een vroegere werkelijke levering dan omgekeerd. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
IvoB2 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:37:
[...]

Onze bestelling dateert al van december 23.
En de opgegeven datum is deze van de laatste dag van augustus.
Het valt dus af te wachten wat de uiteindelijke levering zal worden.
Beter een wat pessimistische inschatting (gezien de vorige "ervaring") en een vroegere werkelijke levering dan omgekeerd. :)
Maar nóg een jaar betekent vanaf nu nog een jaar, dus levering in januari 2025.

Compleet offtopic maar je post was verwarrend, voor mij in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
marc4547 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 06:40:
Beste vrienden,

Als je gewoon 3 fases laad met 11kw belast je iedere fase in de auto met 3,7 ongeveer. Omdat ik geen 3 fase heb thuis overweeg ik een 7,4 paal aan te schaffen op 32 amp. is de belasting op een fase van de auto met 7,4 dan te zwaar ? Ik bedoel zou dat schade aan de ICCU kunnen ontstaan? Zijn er meer mensen die met 7,4 laden?
Ik heb er geen verstand van maar uit eerdere berichten hier begreep ik dat de EV6 geen 2-fase kan laden.
Slechts 1 of 3.

Wellicht is het dan handiger om thuis over te schakelen op 3x25A. Kost ook geld, maar dan ben je wel beter op de toekomst voorbereid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
izzet3838 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:20:
[...]

Oke snap ik, ik heb ook besteld via alphabet maar ben zelf gewoon langsgeweest bij 2 dealers :)
Dat zou in ons geval niets uitmaken.
Het bedrijf werkt wat betreft Kia met Vermant als dealer en als leasemaatschappij deze welke de beste offerte kan voorleggen (en dat heeft niets te maken met de offerte die wij als gebruiker opvragen bij de dealer).
Procedure voor ons als gebruiker:
- Vanaf zes maanden voor vervaldag huidige lease krijg je toegang tot het leaseportaal waar de beschikbare auto's (vanaf Q4 2023 alleen nog BEV's) te zien zijn die binnen budget (in dit geval 1025€, de EV6 GT line kwam uit op 1024,5 €) werknemer passen.
- Daar doe je dan zelf de samenstelling van de EV naar keuze (het aanbod kan zelfs wekelijks wijzigen dus je bent wel even bezig om als gebruiker dat te optimaliseren).
- Dan geef je online je configuratie door naar de carpool van het bedrijf die dat toezegt.
- Carpool gaat dan op zoek naar een leaseMij dat deze kan leveren aan de gunstigste prijs voor het bedrijf.
- Nadat de lease door het bedrijf is bevestigd geeft de LeaseMij de bestelling door aan de hoofdzetel van (in dit geval) Vermant die vervolgens de bestelling doorgeeft aan de invoerder.
- Hierop wordt de leveringsdatum doorgegeven naar invioerder=> dealer +> leaseMij=> carpool bedrijf => werknemer.

De bedrijfspolicy bij wissel is dat de huidige lease pas wordt ingeleverd wanneer de volgende wordt afgeleverd (tot een max. van 5 jaar te verlengen, vandaar de verlenging van onze huidige lease van 4 naar 5 jaar = begin januari 2025). Sleept de levering van de opvolger langer aan kan je vrij een beschikbare auto uit de pool kiezen en is deze niet beschikbaar wordt er tijdelijk een vervangwagen gehuurd.
Is dus een yb business plus met zwart interieur geworden, het jammere is dat later bleek dat ik nog 70€/maand budget over had, dus het hat misschien nog een gt line kunnen zijn.
Onze eerste intentie was om een Business Plus te bestellen met de 2 optiepakketten.
Maar bij de dealer bleek dat er in combinatie met de business plus geen optiepaketten meer mogelijk waren. Na een vlugge hercalculatie bleek de GT line nog net binnen budget te passen. Het werd dus louter toevallig de GTline. Yachtblue was altijd al de kleur van onze keuze. Niks mis mee met die kleur en het was de enige metaalkleur (metallic is in de lease hier een verplichting) waar je niets voor moest opleggen (en dan viel de GT line sowieso buiten budget).
Grijs interieur gekozen omdat na de testrit de EV6 (met zwart interieur) ons nogal donker leek.
We hebben immers geen glazen schuifdak (veto van partner) en in België sowieso een extra te betalen optie in de GT line.

De keuzelijst werd voor ons ook al geopend in juli 2024. Maar daar stond maanden lang niets op dat ons kon bekoren (nou ja, mij dus mijn partner heeft niets met auto's, alleen een vetorecht op bepaalde uitvoeringen/modellen waardoor ik min of meer vrije hand heb in de beschikbare keuze).
Totdat in Q4 (wijzing policy? goedkoper worden EV's in lease?) plots verschillende BEV's die vroeger buiten budget vielen (Tesla 3, Ford Mach-E, Skoda Enyaq 85, KIA EV6, VW ID4,
Volvo ...) plots wel beschikbaar kwamen.
Bovendien kreeg je tot 28/12 op de EV6 een relatief grote korting. Dus moest er plots snel beslist worden.
Eigenlijk dus meer een aaneenschakeling van toevalligheden. :)
Moest je toch willen switchen di nitto en van mossel hadden een aantal gt line's op stock(zie hun site voor de exacte configs, in geval van van mossel moet je bellen)
Zie voorgaande.
Zo werkt dat hier niet.
Je kan niet even over de carpolicy gaan, een leaseMij en huisdealer negeren. :)
Bedrijf doet wat betreft Kia geen zaken met Van Mossel maar met Vermant. Van Mossel is hier de dealer
voor de Ford Mach-E (maar die kreeg van de partner een veto voor het interieur en van mij voor zijn slechte verbruikcijfers), Opel en Jaguar.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 07-03-2024 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-10 15:39

TGEN

Hmmmx_

HansAuutB schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:46:
[...]

Ik heb er geen verstand van maar uit eerdere berichten hier begreep ik dat de EV6 geen 2-fase kan laden.
Slechts 1 of 3.

Wellicht is het dan handiger om thuis over te schakelen op 3x25A. Kost ook geld, maar dan ben je wel beter op de toekomst voorbereid.
Klopt; wat hij waarschijnlijk bedoeld is dat er twee fasedraden gebruikt worden om de laadpaal te voeden, maar deze wel op één en dezelfde fase zitten, met een soort kookgroep-installatieautomaat-oplossing in de meterkast. Een dubbele fasedraad en dubbele nuldraad om de belasting per draad te verdelen, dus, maar niet echt 'twee-fase' met 120° (of 240°, of -120° zo je wil) verschuiving tussen de fases.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
HansAuutB schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:46:
[...]

Slechts 1 of 3.

Uh?
Ik heb thuis een 1F32A laadpaal en zoals ik het begrepen heb zou de EV6 dan kunnen laden aan 7,2 kW.
Ik bedoelde niet dat mijn laadpaal over 2 fasen gaat laden maar dat de EV6 de 32A van de laadpaal intern gaat verdelen (2 x 16A) om aan de benodigde 7,4 kW te komen.
En ik ga heus mijn volledige woning voor een laadpaal niet overschakelen van 1F naar 3F want voor ons is 1F de toekomst.

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 07-03-2024 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sample88
Naast dat er hier (Zoetermeer) nog geen oplossing is voor het laadkabel over de stoep probleem (niet toegestaan tenzij je in een stenen tijdperk ooit een ontheffing hebt gekregen) heb ik eens zitten rekenen hoeveel ik moet laden voordat ik de kosten van een eigen laadbox aan de muur eruit heb. Momenteel is het verschil 26 cent per kWh, met een laadbox en installatiekosten van 2500 euro zou dat bijna 9615 kWh zijn. Met een verbruik van 17kWh/100km is dat 56.500 kilometer. Daar doe ik ruim 3 jaar over.
Daarom eens zitten denk om zo'n stekker voor in het stopcontact te kopen en deze af en toe naar de schuur te leggen. Die kosten van ±200 euro heb ik er wel zo uit. Iemand nog tips voor zo'n lader?

[ Voor 23% gewijzigd door Sample88 op 07-03-2024 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
IvoB2 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:04:
[...]

Uh?
Ik heb thuis een 1F32A laadpaal en zoals ik het begrepen heb zou de EV6 dan kunnen laden aan 7,2 kW.
Ik bedoelde niet dat mijn laadpaal over 2 fasen gaat laden maar dat de EV6 de 32A van de laadpaal intern gaat verdelen (2 x 16A) om aan de benodigde 7,4 kW te komen.
En ik ga heus mijn volledige woning voor een laadpaal niet overschakelen van 1F naar 3F want voor ons is 1F de toekomst.
Volgens evdb kan de ev6 gewoon laden met 32a 1f, hoe die dat doet maakt me weinig uit, maar hij moet het doen(want ook hier is de toekomst gewoon 1 fase) nu ben ik sowieso van plan de auto niet met 7.4kw op te laden aangezien we ook elektrisch koken en het capaciteitstarief anders door het dak vliegt, maar moest ik hem ooit snel willen opladen moet die het wel gewoon doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
1F is voor ons de reden omdat onze toekomst off grid is. Dan is 1F goedkoper een eenvoudiger uit te voeren.
Zolang we nog aan het net zijn aangesloten maakt (hier!) het capaciteitstarief niet uit. Of we nu aan 2 of 9 kW laden maakt geen verschil in de uiteindelijke jaarlijkse capaciteitsfactuur (als kleine netafnemer betalen we in Vlaanderen, ongeacht de echt benutte capaciteit, gewoon het forfaitaire capaciteitstarief van 104 € in ons subnetgebied) en netbelasting op afgenomen kWh betaal je dan ook niet meer.
Maar uiteraard laden we in de praktijk zoveel mogelijk op aan de overproductie van de PV installatie (want dat is bij een salarisauto wel heel lucratief) en dat komt dan ook neer op "maar" laden aan 2 tot 5 kW (verliezen door trager te laden maakt niet uit want de verliezen worden eveneens vergoed, cynisch zou je zelfs kunnen stellen dat hoe hoger de verliezen hoe hoger de "winst". :+ ).

Groot voordeel voor ons van de EV6 is dat hij openbaar AC kan laden aan 11 kW (waar dat met de e-Niro doorgaans blijft steken op 3 kW en aan 22 kW AC palen tussen de 5-7 kW draait.
22 kW AC boordlader was uiteraard nog leuker geweest (snellaadpalen langsheen de autosnelweg gebruiken we praktisch nooit en in de buurt komen er steeds meer 22 kW palen bij ipv 11 kW) maar je kan niet (meteen) alles hebben. :)

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 07-03-2024 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Michel_1970 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:51:
[...]

Beste sahinasappelsap, als je onderstaan "link" filmpje mag geloven, en ik doe dat zeker, dan is de Tesla uit de race :*)
Het enige wat doorslag kan geven is het model. Je vind hem mooi of niet, dat is puur smaak.

Filmpje
Op een paar kilometers na, dat dan weer wel. Dit is de GT line van EV6, wellicht dat er nog efficiency verschillen zijn t.o.v. de reguliere versies :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
izzet3838 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 19:17:
[...]

-minder snel, vloeiend
-de maps zijn minder

Nadelen app:

Die instellingen achter eindeloze menu's kan ik me wat bij voorstellen. Ik zag dit ook al bij wat filmpjes voorbijkomen.
Wat betreft infotainment, ik zie inderdaad dat er helemaal geen media apps zijn en dat mensen een android boxje kopen om via android auto te gebruiken. Dat zou wel eens een gemis kunnen zijn.

Qua app vind ik lastig beoordelen. Ik gebruik in de tesla app op dit moment vooral het pre-heaten en soms de frunk. Voor wat ik hem gezien is die bij de ev6 toch niet zo groot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• murky123
ik heb liever spotify e.d. via een verbinding met mijn telefoon ( carplay / android auto ) dan dat ik er een 10tje p.mnd voor moet betalen zoals bij tesla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
sahinasappelsap schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:21:
[...]

Die instellingen achter eindeloze menu's kan ik me wat bij voorstellen. Ik zag dit ook al bij wat filmpjes voorbijkomen.
Wat betreft infotainment, ik zie inderdaad dat er helemaal geen media apps zijn en dat mensen een android boxje kopen om via android auto te gebruiken. Dat zou wel eens een gemis kunnen zijn.

Qua app vind ik lastig beoordelen. Ik gebruik in de tesla app op dit moment vooral het pre-heaten en soms de frunk. Voor wat ik hem gezien is die bij de ev6 toch niet zo groot.

Waar ik net ook aan dacht, het audiosysteem in de ev6 is dramatisch binnen de prijsklasse, zeker als je gaat vergelijken met tesla, dus als je daar waarde aan hecht ook rekening mee houden.
Als je eem rwd versie neemt is de frunk best groot, kleiner dan de tesla, maar je kunt er roch kabels en andere zooi(fluehesjes, papieren van lease/verzekering,...) in kwijt.

Persoonlijk open ik de frunk ook niet vaak, ik gebruik hem gewoon voor dingen die normaal in je koffer slingeren.

[ Voor 9% gewijzigd door izzet3838 op 07-03-2024 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
murky123 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:28:
ik heb liever spotify e.d. via een verbinding met mijn telefoon ( carplay / android auto ) dan dat ik er een 10tje p.mnd voor moet betalen zoals bij tesla
Goh voor dat 10tje krijg je ook een heel hoop andere dingen:
-sataliet maps
-sentry mode(camera's van wagen op afstand bekijken)
-netflix
-spotify(indien je een free account hebt krijg je trouwens premium in de auto)
-...

Nu vind ik het ook wel onnozel dat je niet even een eigen simkaart/e-sim kunt gebruiken...

Pagina: 1 ... 349 ... 448 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic