Dat zou in ons geval niets uitmaken.
Het bedrijf werkt wat betreft Kia met Vermant als dealer en als leasemaatschappij deze welke de beste offerte kan voorleggen (en dat heeft niets te maken met de offerte die wij als gebruiker opvragen bij de dealer).
Procedure voor ons als gebruiker:
- Vanaf zes maanden voor vervaldag huidige lease krijg je toegang tot het leaseportaal waar de beschikbare auto's (vanaf Q4 2023 alleen nog BEV's) te zien zijn die binnen budget (in dit geval 1025€, de EV6 GT line kwam uit op 1024,5 €) werknemer passen.
- Daar doe je dan zelf de samenstelling van de EV naar keuze (het aanbod kan zelfs wekelijks wijzigen dus je bent wel even bezig om als gebruiker dat te optimaliseren).
- Dan geef je online je configuratie door naar de carpool van het bedrijf die dat toezegt.
- Carpool gaat dan op zoek naar een leaseMij dat deze kan leveren aan de gunstigste prijs voor het bedrijf.
- Nadat de lease door het bedrijf is bevestigd geeft de LeaseMij de bestelling door aan de hoofdzetel van (in dit geval) Vermant die vervolgens de bestelling doorgeeft aan de invoerder.
- Hierop wordt de leveringsdatum doorgegeven naar invioerder=> dealer +> leaseMij=> carpool bedrijf => werknemer.
De bedrijfspolicy bij wissel is dat de huidige lease pas wordt ingeleverd wanneer de volgende wordt afgeleverd (tot een max. van 5 jaar te verlengen, vandaar de verlenging van onze huidige lease van 4 naar 5 jaar = begin januari 2025). Sleept de levering van de opvolger langer aan kan je vrij een beschikbare auto uit de pool kiezen en is deze niet beschikbaar wordt er tijdelijk een vervangwagen gehuurd.
Is dus een yb business plus met zwart interieur geworden, het jammere is dat later bleek dat ik nog 70€/maand budget over had, dus het hat misschien nog een gt line kunnen zijn.
Onze eerste intentie was om een Business Plus te bestellen met de 2 optiepakketten.
Maar bij de dealer bleek dat er in combinatie met de business plus geen optiepaketten meer mogelijk waren. Na een vlugge hercalculatie bleek de GT line nog net binnen budget te passen. Het werd dus louter toevallig de GTline. Yachtblue was altijd al de kleur van onze keuze. Niks mis mee met die kleur en het was de enige metaalkleur (metallic is in de lease hier een verplichting) waar je niets voor moest opleggen (en dan viel de GT line sowieso buiten budget).
Grijs interieur gekozen omdat na de testrit de EV6 (met zwart interieur) ons nogal donker leek.
We hebben immers geen glazen schuifdak (veto van partner) en in België sowieso een extra te betalen optie in de GT line.
De keuzelijst werd voor ons ook al geopend in juli 2024. Maar daar stond maanden lang niets op dat ons kon bekoren (nou ja, mij dus mijn partner heeft niets met auto's, alleen een vetorecht op bepaalde uitvoeringen/modellen waardoor ik min of meer vrije hand heb in de beschikbare keuze).
Totdat in Q4 (wijzing policy? goedkoper worden EV's in lease?) plots verschillende BEV's die vroeger buiten budget vielen (Tesla 3, Ford Mach-E, Skoda Enyaq 85, KIA EV6, VW ID4,
Volvo ...) plots wel beschikbaar kwamen.
Bovendien kreeg je tot 28/12 op de EV6 een relatief grote korting. Dus moest er plots snel beslist worden.
Eigenlijk dus meer een aaneenschakeling van toevalligheden.

Moest je toch willen switchen di nitto en van mossel hadden een aantal gt line's op stock(zie hun site voor de exacte configs, in geval van van mossel moet je bellen)
Zie voorgaande.
Zo werkt dat hier niet.
Je kan niet even over de carpolicy gaan, een leaseMij en huisdealer negeren.
Bedrijf doet wat betreft Kia geen zaken met Van Mossel maar met Vermant. Van Mossel is hier de dealer
voor de Ford Mach-E (maar die kreeg van de partner een veto voor het interieur en van mij voor zijn slechte verbruikcijfers), Opel en Jaguar.
[
Voor 8% gewijzigd door
IvoB2 op 07-03-2024 12:02
]