Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10:25
Ik heb de iccu probleem na 1,5 jaar gehad. Op de snelweg met 100 km/u. Je krijgt een melding maar kunt doorrijden (ongeveer 1 km) dan turtle modus (30 km/u), dus er is genoeg tijd om een vluchtstrook te nemen en daarna laten slepen. Na 2 weken reed hij weer. De reparatie is een paar uur. Het probleem was een slecht leverbare iccu, maar volgens mij is dat nu beter leverbaar.

Ik heb hierdoor geen spijt dat ik de ev6 gekocht heb in privé. Het heeft een mooie cockpit met alles voor je neus en de veiligheidssystemen hebben 2x goed ingegrepen en waarschijnlijk een ongeluk voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:22
macfocus schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:31:
[...]

Als je nu besteld dan bestel je een facelift model lijkt me. En is de kans is redelijkerwijs aanwezig dat Kia die aangrijpt om het iccu probleem definitief op te lossen.
En ik neem ook aan dat er echt al wel het één en ander verbetert is in het huidige model.
Ik doe aannames hier. Garanties tot aan het einde van dit bericht,
Daar zou ik niet op rekenen. Het is geen modeljaarwisseling. Bestelde EV6-en worden gewoon nog gebouwd. De facelift zal ergens dit jaar worden gepresenteerd en is ergens vanaf dat moment te bestellen.

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polo132
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-08 12:46
DaMenaz schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 10:17:
[...]

Daar zou ik niet op rekenen. Het is geen modeljaarwisseling. Bestelde EV6-en worden gewoon nog gebouwd. De facelift zal ergens dit jaar worden gepresenteerd en is ergens vanaf dat moment te bestellen.
Klopt, het gerucht was toch onthulling zomer 24. Eerste leveringen in eu begin 25? En daarbij zij de ICCU problemen aan het platform gekoppeld en niet aan het model.

[ Voor 9% gewijzigd door Polo132 op 17-02-2024 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventilatorman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-02 09:02
aanhetwerk schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 06:35:
Beste forumgenoten,

Op korte termijn (binnen nu en 6 weken) maken wij als gezin de keuze voor een ev6 (Gt line rwd) of model y long range. Ergens zou ik de ev6 op 1 willen zetten maar ben ik zeer huiverig voor 12v/accu en iccu problemen. Geen enkele auto is perfect maar ik zou het zeer vervelend vinden als mijn vrouw met de kinderen door deze problemen langs de weg komt te staan. De auto zal privé worden aangeschaft met behulp van onze spaarcentjes (vandaar al het wikken en wegen). Alvast bedankt voor jullie tips en tricks en meedenken.
Denk dat je voor storingen niet echt bang hoeft te zijn. In elke auto kun je wel pech hebben. Gewoon bedenken wat je qua exterieur/interieur mooi vindt. (zelf zou ik trouwens eerder de nieuwe 3 nemen dan een y; wat een lelijk ding vind ik dat :-) )
Wij hebben ook een GT Line van de spaarcentjes en nog geen moment spijt gehad. (en gelukkig ook geen issues)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polo132
Beste forumgenoten,

Op korte termijn (binnen nu en 6 weken) maken wij als gezin de keuze voor een ev6 (Gt line rwd) of model y long range. Ergens zou ik de ev6 op 1 willen zetten maar ben ik zeer huiverig voor 12v/accu en iccu problemen. Geen enkele auto is perfect maar ik zou het zeer vervelend vinden als mijn vrouw met de kinderen door deze problemen langs de weg komt te staan. De auto zal privé worden aangeschaft met behulp van onze spaarcentjes (vandaar al het wikken en wegen). Alvast bedankt voor jullie tips en tricks en meedenken.
Tja hoe groot is de kans dat jij een van de bekende problemen krijgt met de EV6? Veel mensen hier zullen zeggen van niet omdat de groep mensen zonder problemen veel groter is dan de groep met problemen. Maar aan de andere kant komt de EV6 niet voor niks veel voor in lijstjes van meest ‘unreliable’ EVs.

Ik zou me met de model Y eerder zorgen maken dat m’n vrouw een deuk in de auto rijdt met de gebrekkige vision systemen en gebrek aan sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highlander1962
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 04-08 18:42
Had hem in het verkeerde topic gezet.

Woensdag mijn huidige auto (e-Niro) inleveren en de EV6 ophalen. Is terugzetten naar fabrieksinstellingen om mijn account, navigatie en telefoonnummers in de auto te verwijderen enz. voldoende?
Ik zag ergens reset in een menu. Dat is waar ik moet zoeken?

Is het handig om de Niro uit mijn Kia app te verwijderen nadat ik de EV6 eerst heb toegevoegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo132
Peter-036 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:12:
@Highlander1962 je zult de nieuwe zelf moeten aanmelden in de app, en de 'oude' afmelden.
Je kunt de e-Niro er in laten staan, maar als je die niet meer hebt lijkt me dat vrij zinloos.
Of de Niro er 'vanzelf' uit gaat wanneer iemand ander hem aanmeldt in zijn/haar app weet ik niet.
*Tip* maak de Navi van de Niro nog even leeg (adressen-telefoonnummers-thuisadres ed) voor je 'm inlevert.
In mijn gebruikt gekochte Ioniq 5 (ex-demo) stonden nog wat telefoonnummers en bestemmingen.....slordig!

Edit: meld eerst de nieuwe auto in de bestaande app erbij aan, dan hoef je waarschijnlijk geen nieuwe passwords en dergelijke te gaan verzinnen/onthouden.
Highlander1962 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:07:
Had hem in het verkeerde topic gezet.

Woensdag mijn huidige auto (e-Niro) inleveren en de EV6 ophalen. Is terugzetten naar fabrieksinstellingen om mijn account, navigatie en telefoonnummers in de auto te verwijderen enz. voldoende?
Ik zag ergens reset in een menu. Dat is waar ik moet zoeken?

Is het handig om de Niro uit mijn Kia app te verwijderen nadat ik de EV6 eerst heb toegevoegd?
Was toch al beantwoord?
En ja reset je huidige auto even naar fabrieks instelling om even al je nav data en telefoon geschieden te verwijderen ivm privacy redenen!

Veel plezier woensdag! Welke versie en kleur krijg je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highlander1962
Polo132 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:27:
[...]

[...]

Was toch al beantwoord?
En ja reset je huidige auto even naar fabrieks instelling om even al je nav data en telefoon geschieden te verwijderen ivm privacy redenen!

Veel plezier woensdag! Welke versie en kleur krijg je?
Thanks.

Het is een Light Edition.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dropie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 05-10 23:15
Beste forumgenoten,

Volgens mij zijn de iccu problemen opgelost,ik zou deze auto met een gerust hart kopen,een ID4 is ook nog een optie,die heb ik ook een paar keer mee gehad en rijdt ook goed. De Kia vind ik wel mooier dan de ID4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo132
dropie schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:50:
[...]

Volgens mij zijn de iccu problemen opgelost,ik zou deze auto met een gerust hart kopen,een ID4 is ook nog een optie,die heb ik ook een paar keer mee gehad en rijdt ook goed. De Kia vind ik wel mooier dan de ID4.
We hadden laatst nog een mede forum genoot die pas recent z’n auto had ontvangen en binnen een maand z’n ICCU stuk dus daar zou ik niet al te zeker over zijn.

Tevens wil ik deze kans aangrijpen om uit te spreken dat ik de ID4 een bizar lelijk design vind hebben. Lijkt wel een Duplo autotje. (Maar smaken verschillen uiteraard _/-\o_ )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
aanhetwerk schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 06:52:
[...]

Zijn de problemen met de 12v accu en iccu problemen echt veel voorkomend of valt dit reuze mee?
We weten het niet, want er ontbreekt inside information. Wat we wel weten is dat op dit forum (maar een klein deel van de ev6 rijders) er wel wat last van hebben. En dat de gegeven oplossingen niet het probleem oplossen.

Je stelt de vraag op de verkeerde plek :).

Ik zou er niet naar kijken en gewoon kopen, gaan genieten en beleven - maar ja, dat ben ik. Ik heb de auto ongezien besteld, en geen seconde spijt van gehad. Het is geen eenheidsworst en zeker een eyecatcher 🔥

[ Voor 11% gewijzigd door king_dude op 17-02-2024 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:20
Ok, de kofferbak van een EV6 is nou niet echt praktisch voor kleinen dingetjes die je altijd achterin hebt liggen.
Denk aan je bandensetje, verbanddoos, paraplu, gevarendriehoek, hesjes en al die zooi.

Iemand al iets praktisch gevonden om de bak onder je kofferbak praktisch en niet schuivend te richten?
En een plek voor de trekhaak zie ik ook nog niet echt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdRain
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:30
macfocus schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:18:
Iemand al iets praktisch gevonden om de bak onder je kofferbak praktisch en niet schuivend te richten?
Klittenband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo132
Ok, de kofferbak van een EV6 is nou niet echt praktisch voor kleinen dingetjes die je altijd achterin hebt liggen.
Denk aan je bandensetje, verbanddoos, paraplu, gevarendriehoek, hesjes en al die zooi.

Heb je de luik onder de laadkabel luik in de kofferbak al gevonden? Dat is waar bij mij bandensetje etc ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:53

Kunnen die niet in de frunk?

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Polo132 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:32:
[...]

Heb je de luik onder de laadkabel luik in de kofferbak al gevonden? Dat is waar bij mij bandensetje etc ligt.
Ik ga straks ff kijken. Had al iets gezien, maar leek niet open te kunnen. Wel die 2 links en rechts ernaast, maar daar past niks in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
izzet3838 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 15:11:
[...]

Kunnen die niet in de frunk?
Daar heb ik een 5m laadkabel, een 10 m granny lader en een oude theedoek liggen. Ja er oast meer bij, maar dat wil ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:14
macfocus schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:07:
[...]

Daar heb ik een 5m laadkabel, een 10 m granny lader en een oude theedoek liggen. Ja er oast meer bij, maar dat wil ik niet.
Vergeet niet je nr 10 sleutel om de accu los te koppelen en een powerbooster om te starten als de 12V accu plat is. :+

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColdRain
Phusebox schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:43:
[...]

Vergeet niet je nr 10 sleutel om de accu los te koppelen en een powerbooster om te starten als de 12V accu plat is. :+
... en een paperclip. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overstag
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-10-2024

Misschien die spullen in de bak voorin te leggen. Daar liggen al mijn spullen behalve de paraplu, die ligt achter de voorstoelen zodat ik met regen erbij kan.
Mijn oplaadkabel ligt onder de vloer van de kofferbak.

EV6 58kWh Plus RWD MY:23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
[...]

Daar begin ik niet mee, op wat knopjes duwen ok, maar als ik ga moeten sleutelen mogen ze hem komen slepen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
izzet3838 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:09:
[...]

Daar begin ik niet mee, op wat knopjes duwen ok, maar als ik ga moeten sleutelen mogen ze hem komen slepen...
Tot je een keer in de regen en kou staat...

Pechhulp duurde bij ons vorige keer ruim 2 uur voordat alles geregeld was. Eerst bijna een uur wachten op dr sleepauto, en die moeten je, als je langs de snelweg staat, na het eerste veilige punt brengen. Daar mag je dan weer bellen voor deel twee en wederom wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo132
Phusebox schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:14:
[...]

Tot je een keer in de regen en kou staat...

Pechhulp duurde bij ons vorige keer ruim 2 uur voordat alles geregeld was. Eerst bijna een uur wachten op dr sleepauto, en die moeten je, als je langs de snelweg staat, na het eerste veilige punt brengen. Daar mag je dan weer bellen voor deel twee en wederom wachten.
Is de auto 2x op slot drukken en weglopen en na 5 min weer terug komen geen 100% succes dan of wist je die toen nog niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Polo132 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:32:
[...]

Daar zit het Meridian sound system blijkt. Daar past dus niks bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
[...]

Yeah right. Een booster ligt niet eens in mijn Oldtimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
macfocus schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:28:
[...]

Yeah right. Een booster ligt niet eens in mijn Oldtimer.
Denk dat een flink aantal mensen die toch in de EV6 heeft liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Polo132 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:32:
[...]

Is de auto 2x op slot drukken en weglopen en na 5 min weer terug komen geen 100% succes dan of wist je die toen nog niet?
Was met een platte band. Maar de reden maakt niet uit als je twee uur moet wachten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 03-10 11:32
Phusebox schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:41:
[...]

Was met een platte band. Maar de reden maakt niet uit als je twee uur moet wachten ;)
Vandaar mijn thuiskomer, booster en 10 mm ringsleutel. Dus na 15 minuten weer onderweg. Ik moet er niet aan denken om ergens in the middle of nowhere te staan met een kapotte band en geen mobile netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Wiliyama schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 19:53:
[...]

Vandaar mijn thuiskomer, booster en 10 mm ringsleutel. Dus na 15 minuten weer onderweg. Ik moet er niet aan denken om ergens in the middle of nowhere te staan met een kapotte band en geen mobile netwerk.
Waar gebruik jij de ev6 previes voor :+ ?

Maar even serieus, de auto op slot en dan ff weglopen wil ik best doen, maar ik ga niet liggen klopien met de 12v accu dat mogen ze lekker zelf doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiliyama
izzet3838 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 19:56:
[...]

Maar even serieus.
Ik was bloedserieus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wiliyama
izzet3838 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 19:56:
[...]

Om te genieten, om bijvoorbeeld door prachtige gebieden in Europa rijden. En ja er zijn veel plekken in Europa waar geen ontvangst is. Waarom zou ik het mezelf lastig maken omdat mijn principes mij vertellen dat kia het maar moet oplossen en het mij uren kost of zelfs een hele vakantie dag en soms veel geld in een ongunstig geval als ik het zelf in een paar minuten kan oplossen. Dat geldt ook voor de 10 mm ringsleutel en de booster van €45 die tevens powerbank en lamp is. Heeft ook met onafhankelijk zijn te maken. Ieder zijn keuze toch!!??.... Oh ja vorige maand s'avonds laat, aziatisch gezinnetje met baby, lege accu en Megane diesel kunnen helpen met de booster. Als dank kreeg ik van mevrouw een chinese kool. Zo lief.....

[ Voor 30% gewijzigd door Wiliyama op 18-02-2024 14:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Hier idem. Het is een fantastische machine.

Rotte accu’s komt niet meer voor bij nieuwe auto’s
Sleutel 10 ga je bijna niet meer gebruiken, want die bug komt niet vaak meer voor

Belangrijk om nieuwkomers hier de zaken in het juiste perspectief te laten zien! Ook als je in het verleden slachtoffer bent geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
king_dude schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 22:02:
[...]

Hier idem. Het is een fantastische machine.

Rotte accu’s komt niet meer voor bij nieuwe auto’s
Sleutel 10 ga je bijna niet meer gebruiken, want die bug komt niet vaak meer voor

Belangrijk om nieuwkomers hier de zaken in het juiste perspectief te laten zien! Ook als je in het verleden slachtoffer bent geweest
Inderdaad geweldige auto.
Ik reageerde op de 2 uur wachttijd van phusebox betreffende een lekke band en dat ik daarom altijd een reserveband bij heb. Zeker als de band niet te repareren is. Nieuwkomers hoeven heus niet bang te zijn omdat ik een booster bij heb. Verder ben ik nog nooit slachtoffer geweest. Beetje vreemde invulling.

[ Voor 4% gewijzigd door Wiliyama op 18-02-2024 01:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Sorry, zie dat ik verkeerde post gequote heb, het is zeker niet een reactie op persoon.

Mijn bericht was meer algemeen bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk81
  • Laatst online: 16:08
We zijn onderweg naar Oostenrijk en net als vorig jaar bij de Ionity palen geregeld problemen met laden. Ik krijg de melding dat er een communicatie fout is. Meerdere zuilen geprobeerd… ter achtergrond hadden we dit eerder ook en had ik de werkplaats gevraagd om deze bij onderhoud te checken, maar blijkbaar niet gedaan..

Iemand een idee of tip hoe ik toch kan laden bij Ionity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:12
Luuk81 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 06:26:
We zijn onderweg naar Oostenrijk en net als vorig jaar bij de Ionity palen geregeld problemen met laden. Ik krijg de melding dat er een communicatie fout is. Meerdere zuilen geprobeerd… ter achtergrond hadden we dit eerder ook en had ik de werkplaats gevraagd om deze bij onderhoud te checken, maar blijkbaar niet gedaan..

Ionity kabels zijn behoorlijk “zwaar”, waardoor je het beste de kabel enigszins kan optillen bij het “handshake” proces. Als hij eenmaal aan het laden is kun je langzaam de kabel loslaten.

Hopelijk helpt het jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk81
petertenboer schreef op zondag 18 februari 2024 @ 07:19:
[...]

Ionity kabels zijn behoorlijk “zwaar”, waardoor je het beste de kabel enigszins kan optillen bij het “handshake” proces. Als hij eenmaal aan het laden is kun je langzaam de kabel loslaten.

Hopelijk helpt het jou.
Thanks Peter, deze heeft me eerder inderdaad geholpen. Nu ondanks flink aandrukken geen handshake. Bij thuiskomst sowieso even naar de dealer terug.

[ Voor 4% gewijzigd door Luuk81 op 18-02-2024 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:12
Luuk81 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 07:44:
[...]

Thanks Peter, deze heeft me eerder inderdaad geholpen. Nu ondanks flink aandrukken geen handshake. Bij thuiskomst sowieso even naar de dealer terug.
Oké, je was al op de hoogte van dit “probleem”. Ik heb eerder dit soort problemen gehad met mijn vorige EV, een Kia Niro. De uitsparing waar de CCS kabel in moet (laadpoort) was te ruim geworden waardoor de kabel niet meer strak erin zat en er communicatieproblemen ontstonden. Onder garantie is toen de laadpoort vervangen en de problemen waren ook weg. Als je hierop gaat googlen vindt je ook wel iets hierover.

Wellicht kan dit je helpen in de communicatie met je dealer.

Fijne vakantie gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-09 18:48

jefjef

learning by doing

Gizmoke schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:39:
[...]

Ja dat kan. Je kan dat instellen via de app of in het menu.
Bij instellingen --> voertuiginstellingen --> lichten en dan Reismodus aanzetten

Van laadmogelijkheden, geen idee.
Dank je. Blijkbaar heb ik een andere sofware. Enige modus in de auto terug te vinden is de kampeermodus en in de app wordt deze helemaal niet vermeld. Toch vreemd dat het zo is. Ik heb wel de mogelijkheid in de app KM om te zetten in Miles maar of dat ook doorzet naar de auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdRain
jefjef schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:36:
Dank je. Blijkbaar heb ik een andere sofware. Enige modus in de auto terug te vinden is de kampeermodus en in de app wordt deze helemaal niet vermeld. Toch vreemd dat het zo is.
Andere software, dat zou straf zijn.
Niet in de auto maar in de app: kies meer, dan achtereenvolgens gebruikersinstellingen, gebruikersprofiel, voertuiginstellingen, lichten, daar kan je onderaan reismodus aanvinken.
Ik heb wel de mogelijkheid in de app KM om te zetten in Miles maar of dat ook doorzet naar de auto?
Als je dat in het gebruikersprofiel wijzigt gaat het zeker door naar het profiel in de auto want die zijn gekoppeld.

[ Voor 24% gewijzigd door ColdRain op 18-02-2024 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Gizmoke schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:39:
[...]

Ja dat kan. Je kan dat instellen via de app of in het menu.
Bij instellingen --> voertuiginstellingen --> lichten en dan Reismodus aanzetten

Van laadmogelijkheden, geen idee.
Er zit hier ergens een topic met ervaringen met laden in het buitenland, is ook het VK een paar keer in genoemd.

Edit: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

Wij gaan dit jaar ook voor keer eerst volledig elektrisch die kant op. Volgens mij is Cotswolds wel te doen. Wij gaan naar Yorkshire en Schotland, daar wordt het wel een uitdaging verwacht ik...

[ Voor 25% gewijzigd door Bra-Jo op 18-02-2024 12:45 ]

Nomen nescio

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10 13:36
[...]

Dank je. Blijkbaar heb ik een andere sofware. Enige modus in de auto terug te vinden is de kampeermodus en in de app wordt deze helemaal niet vermeld. Toch vreemd dat het zo is. Ik heb wel de mogelijkheid in de app KM om te zetten in Miles maar of dat ook doorzet naar de auto?
Sorry voor de flauwe opmerking, maar heb je geen handleiding? Of ben ik de enige die als ik iets niet kan vinden de handleiding raadpleegt?

Op pagina 5-63 staat iets beschreven over de koplampen voor links en rechts rijden. En ik heb nog niet eens de auto :+

Om toch hulpvaardig te zijn:

Aanpassen aan links of rechts rijdend verkeer (Europa)
[…]
Deze koplampen zijn zodanig ontworpen dat tegemoetkomend verkeer niet verblind wordt. Daarom hoeft u de koplampen niet aan te passen als u in een land rijdt waar het verkeer aan de andere kant van de weg rijdt.

Zegt overigens ook iets over het licht van de koplampen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
petertenboer schreef op zondag 18 februari 2024 @ 07:19:
[...]

Ionity kabels zijn behoorlijk “zwaar”, waardoor je het beste de kabel enigszins kan optillen bij het “handshake” proces. Als hij eenmaal aan het laden is kun je langzaam de kabel loslaten
TIP:
Vooral voor nieuwe rijders. Verwijder en plaats de stekker altijd door een rechtlijnige beweging te maken. Het is mechanisch funest door de stekker zwabberend van links naar rechts eruit te trekken. Hij gaat echt wel los door niet te zwabberen. (Geldt ook voor telefoons)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wiliyama
[...]

Heb je het over een auto met led verlichting of matrix verlichting. Misschien zit daar verschil in. Bij mij, matrix verlichting, is het in te stellen in de app.

[ Voor 4% gewijzigd door Wiliyama op 18-02-2024 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragged
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-10 09:27

ragged

2

Vraagje. Kan je via de app ook zien met welke snelheid de auto laad?

1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo132
ragged schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:09:
Vraagje. Kan je via de app ook zien met welke snelheid de auto laad?
Nee alleen indicatie van aantal uur resterend om ingestelde % te behalen, dus daarmee valt het wel te herleiden dmv eenvoudige rekensom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Polo132 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:59:
[...]

Nee alleen indicatie van aantal uur resterend om ingestelde % te behalen, dus daarmee valt het wel te herleiden dmv eenvoudige rekensom.
En past die "indicatie" zich dan ook aan de realiteit aan?
Je begint bv. te laden aan 11 kW en je gaat weg met x tijd tot y% maar dan plugt er een andere auto aan dezelfde laadpaal in waardoor het laden bij jouw EV zakt naar bv. 6 kW. Wordt het aantal resterende uren dan ook aangepast (in dit geval verdubbeld)?

Zoniet heb je er ook niet veel aan (om de EV te verplaatsen wanneer doel bereikt is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:19
Ik zou dan toch verwachten dat je, voor je de auto gaat verplaatsen, nog even checkt of 'ie bijna vol (genoeg) is.
Bij elke volgende 10% ververst het "vol-tijdstip' in de app.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo132
IvoB2 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:08:
[...]

En past die "indicatie" zich dan ook aan de realiteit aan?
Je begint bv. te laden aan 11 kW en je gaat weg met x tijd tot y% maar dan plugt er een andere auto aan dezelfde laadpaal in waardoor het laden bij jouw EV zakt naar bv. 6 kW. Wordt het aantal resterende uren dan ook aangepast (in dit geval verdubbeld)?

Zoniet heb je er ook niet veel aan (om de EV te verplaatsen wanneer doel bereikt is).
Ja! Volgens mij haalt ie gewoon de snelheid op wanneer de app refresht en zet ie daarmee de resterende laadtijd. En zoals de comment hierboven al aangeeft refresht ie automatisch tijdens laden bij elke 10%.

[ Voor 6% gewijzigd door Polo132 op 18-02-2024 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polo132
Peter-036 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:56:
Ik zou dan toch verwachten dat je, voor je de auto gaat verplaatsen, nog even checkt of 'ie bijna vol (genoeg) is.
Bij elke volgende 10% ververst het "vol-tijdstip' in de app.
Inderdaad, en je kan instellen wanneer je een push melding krijgt, 10/20/30 min voor voltooien van laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdRain
Polo132 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:57:
Volgens mij haalt ie gewoon de snelheid op wanneer de app refresht en zet ie daarmee de resterende laadtijd. En zoals de comment hierboven al aangeeft refresht ie automatisch tijdens laden bij elke 10%.
Nee, niet echt volgens mij. Zowel de auto als de app communiceren met de server (cloud), de app communiceert niet met de auto en omgekeerd evenmin.
Ik ben heel dikwijls op een plaats waar slecht bereik is, dan mag je nog naast de auto gaan staan, je kan 'm geen commando's sturen of een recente status opvragen. De app refreshen heeft dan geen zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polo132
ColdRain schreef op zondag 18 februari 2024 @ 17:11:
[...]

Nee, niet echt volgens mij. Zowel de auto als de app communiceren met de server (cloud), de app communiceert niet met de auto en omgekeerd evenmin.
Ik ben heel dikwijls op een plaats waar slecht bereik is, dan mag je nog naast de auto gaan staan, je kan 'm geen commando's sturen of een recente status opvragen. De app refreshen heeft dan geen zin.
Er zit inderdaad een cloud tussen, maar m’n punt is dat als je de app refresht de auto een commando krijgt om de status up te daten (via en naar de cloud) en dat op dat moment de huidige laadsnelheid wordt geüpdatet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef

jefjef

learning by doing

ColdRain schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:46:
[...]

Andere software, dat zou straf zijn.
Niet in de auto maar in de app: kies meer, dan achtereenvolgens gebruikersinstellingen, gebruikersprofiel, voertuiginstellingen, lichten, daar kan je onderaan reismodus aanvinken.

[...]

Als je dat in het gebruikersprofiel wijzigt gaat het zeker door naar het profiel in de auto want die zijn gekoppeld.
Oke ik heb deze dus echt niet in de app staan. Wat verder vreemd is is dat er films op YT staan dat je ook in de auto dmv in toetsen in de zoekbalk het woord Miles dan kom je op de mogelijkheid om km om te zetten naar Miles. Nou bij mij dus niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
jefjef schreef op zondag 18 februari 2024 @ 17:38:
[...]

Oke ik heb deze dus echt niet in de app staan. Wat verder vreemd is is dat er films op YT staan dat je ook in de auto dmv in toetsen in de zoekbalk het woord Miles dan kom je op de mogelijkheid om km om te zetten naar Miles. Nou bij mij dus niet
In de app: Instellingen (Rechts onderaan op startscherm)
Dan: app instellingen
Dan: eenheden
Daar kun je dan kiezen voor Km of Miles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polo132
jefjef schreef op zondag 18 februari 2024 @ 17:38:
[...]

bovenstaande setting is volgens mij enkel voor de app. Bij mij staat de juiste instelling in de app hier:

Meer - gebruikersinstellingen - gebruikersprofiel - voertuig instelligen - Algemene instellingen - Eenheden. (In de auto mss vindbaar op de term Mijl ipv Mile aangezien je hem waarschijnlijk in het Nederlands hebt staan?)

En volgens mij is het wat wilyama al noemde de reisfunctie enkel bij de matrix koplampen van toepassing.

[ Voor 29% gewijzigd door Polo132 op 18-02-2024 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef

jefjef

learning by doing

Polo132 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 18:36:
[...]

bovenstaande setting is volgens mij enkel voor de app. Bij mij staat de juiste instelling in de app hier:

Meer - gebruikersinstellingen - gebruikersprofiel - voertuig instelligen - Algemene instellingen - Eenheden. (In de auto mss vindbaar op de term Mijl ipv Mile aangezien je hem waarschijnlijk in het Nederlands hebt staan?)

En volgens mij is het wat wilyama al noemde de reisfunctie enkel bij de matrix koplampen van toepassing.
Bovenstaande heren dank jullie voor jullie reactie. Ik ga er mee aan de slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:38
Ik rij nu sinds twee weken in de Ev6 en bevalt over het algemeen prima, alleen de verlichting is echt slecht. Zoals nu met donker weer en regen eigenlijk gewoon gevaarlijk. Heeft iemand hier al een oplossing voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
Polo132 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 18:36:
[...]
Wat ook wel logisch is. Niet-adaptieve koplampen zouden anders ineens adaptief worden als je ze de grens over stuurt. 😅

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devdon
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 29-02-2024
Henry65 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:24:
Ik rij nu sinds twee weken in de Ev6 en bevalt over het algemeen prima, alleen de verlichting is echt slecht. Zoals nu met donker weer en regen eigenlijk gewoon gevaarlijk. Heeft iemand hier al een oplossing voor?
Wat bedoel je? De binnenverlichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
Devdon schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:00:
[...]

Wat bedoel je? De binnenverlichting?
Nee, de koplampen. Vergeleken met de e-niro is de verlichting op de weg minimaal. Lijkt wel op 1,5 meter voor de auto te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk81
petertenboer schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:11:
[...]

Oké, je was al op de hoogte van dit “probleem”. Ik heb eerder dit soort problemen gehad met mijn vorige EV, een Kia Niro. De uitsparing waar de CCS kabel in moet (laadpoort) was te ruim geworden waardoor de kabel niet meer strak erin zat en er communicatieproblemen ontstonden. Onder garantie is toen de laadpoort vervangen en de problemen waren ook weg. Als je hierop gaat googlen vindt je ook wel iets hierover.

Wellicht kan dit je helpen in de communicatie met je dealer.

Fijne vakantie gewenst.
Goed te weten! Was inderdaad eerder gebeurd en had de werkplaats gevraagd op te lossen, maar dat was niet gebeurd. Gelukkig bij de andere laadstations geen issues. Blijft toch fantastisch om altijd als snelste weer op pad te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Henry65 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:15:
[...]

Nee, de koplampen. Vergeleken met de e-niro is de verlichting op de weg minimaal. Lijkt wel op 1,5 meter voor de auto te stoppen.
Heb je de matrix koplampen, of de reflectors?
Over de reflectors heb ik ook al wat klachten gehoord maar vaak van mensen in landen met veel afgelegen gebied.

Mensen konden het daar deels oplossen door ze beter af te laten stellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Weer een stukje ervaring.
Vandaag een rit van 2 x 120 km.
Op de heenweg ergens een snellader gezocht zodat ik tijdens een snelle lunch even kon snelladen.

Ik zie een Allego station én een lading Tesla laders.
Nou heb ik de Tesla app en geregeld dat ik daar kan laden.
Dus ik ff proberen bij Tesla, kijken of dat idd werkt.
Zie ik dat die Allego 300KW is en de Tesla 150 KW.
Dus die Tesla paal lekker "voor paal" laten staan.

Overigens op de terugweg ook weer even 20 % bijgeladen naar 90% zodat ik thuis met de grannylader de rest kon doen. Moet morgen een volle accu hebben wat weer 2 x 100 km en dinsdag ook weer zonder echt tijd om te laden. Wordt natuurlijk anders als ik de 11KW thuispaal heb.

En dat is wellicht weer het typische aan EV rijden. Je plant veel verder vooruit, terwijl je bij een brandstof auto, je hooguit kijkt of je de 5 minuten tanktijd 's ochtends. vroeg niet wilt hebben en dus 's avonds bij thuiskomst alvast even tankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
macfocus schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:46:
Weer een stukje ervaring.
Vandaag een rit van 2 x 120 km.
Op de heenweg ergens een snellader gezocht zodat ik tijdens een snelle lunch even kon snelladen.

Ik zie een Allego station én een lading Tesla laders.
Nou heb ik de Tesla app en geregeld dat ik daar kan laden.
Dus ik ff proberen bij Tesla, kijken of dat idd werkt.
Zie ik dat die Allego 300KW is en de Tesla 150 KW.
Dus die Tesla paal lekker "voor paal" laten staan.

Overigens op de terugweg ook weer even 20 % bijgeladen naar 90% zodat ik thuis met de grannylader de rest kon doen. Moet morgen een volle accu hebben wat weer 2 x 100 km en dinsdag ook weer zonder echt tijd om te laden. Wordt natuurlijk anders als ik de 11KW thuispaal heb.

En dat is wellicht weer het typische aan EV rijden. Je plant veel verder vooruit, terwijl je bij een brandstof auto, je hooguit kijkt of je de 5 minuten tanktijd 's ochtends. vroeg niet wilt hebben en dus 's avonds bij thuiskomst alvast even tankt.
De ev6 kan sws niet meer dan 95kw halen op een tesla lader(400v-800v gedoe), de prijs is wel de helft van die van een allego lader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
izzet3838 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:40:
[...]

Heb je de matrix koplampen, of de reflectors?
Over de reflectors heb ik ook al wat klachten gehoord maar vaak van mensen in landen met veel afgelegen gebied.

Mensen konden het daar deels oplossen door ze beter af te laten stellen...
Ik heb een gt-line dus matrix. Inderdaad maar eens laten nakijken en afstellen. De Ev6 heeft volgens mij geen in hoogte verstelbare verlichting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
izzet3838 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:52:
[...]

De ev6 kan sws niet meer dan 95kw halen op een tesla lader(400v-800v gedoe), de prijs is wel de helft van die van een allego lader :)
Weer wat geleerd.
En de prijs.. Het is lease, dus ik wil best rekening houden met de baas, maar tot op zekere hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Henry65 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:02:
[...]
De Ev6 heeft volgens mij geen in hoogte verstelbare verlichting?
De matrix niet (die regelt dat zelf). De reflector-LED wel. Maar die heeft ook bedroevend slechte verlichting.

[ Voor 9% gewijzigd door DaMenaz op 18-02-2024 22:29 ]

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
Henry65 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:02:
[...]

Ik heb een gt-line dus matrix. Inderdaad maar eens laten nakijken en afstellen.
Toch bijzonder. Mijn GT-line heeft werkelijk fantastische verlichting op de 'auto' stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Wiliyama schreef op zondag 18 februari 2024 @ 23:56:
[...]

Toch bijzonder. Mijn GT-line heeft werkelijk fantastische verlichting op de 'auto' stand.
Het ligt er maar aan wat je gewend bent denk ik.

Ik heb dan wel geen matrix lampen, maar zelfs onze andere auto waar ik zelf led lampen in heb gezet (en origineel dus geen led had) heeft beter licht dan de Plus uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:59
Phusebox schreef op maandag 19 februari 2024 @ 05:38:
[...]

Het ligt er maar aan wat je gewend bent denk ik.

Ik heb dan wel geen matrix lampen, maar zelfs onze andere auto waar ik zelf led lampen in heb gezet (en origineel dus geen led had) heeft beter licht dan de Plus uitvoering.
Vind de verlichting van mijn Plus versie (MY24) wel goed. Hiervoor ook 2 auto's gehad met LED, bij Volkswagen was het om de bocht schijnen (verstralers) in de stad wel handig. Met flink regenachtig / donker weer wat minder zicht, mogelijk ligt dat meer aan de hoek van de EV6 voorruit. De ruitenwissers doen het een stuk beter dan op de e-Golf.

Vanmorgen bij snelweg (met wat file) over 75km een gemiddeld verbruik van 16,5 kW/100km met deel van de rit verwarming op driver only. In het begin stond deze op auto 1 en was het verbruik hoger, liep gedurende de rit terug. Nog aan het ontdekken, maar best netjes voor een grote auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Fazer013 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 07:32:
[...]

Vind de verlichting van mijn Plus versie (MY24) wel goed. Hiervoor ook 2 auto's gehad met LED, bij Volkswagen was het om de bocht schijnen (verstralers) in de stad wel handig. Met flink regenachtig / donker weer wat minder zicht, mogelijk ligt dat meer aan de hoek van de EV6 voorruit. De ruitenwissers doen het een stuk beter dan op de e-Golf.

Vanmorgen bij snelweg (met wat file) over 75km een gemiddeld verbruik van 16,5 kW/100km met deel van de rit verwarming op driver only. In het begin stond deze op auto 1 en was het verbruik hoger, liep gedurende de rit terug. Nog aan het ontdekken, maar best netjes voor een grote auto.
De verlichting is niet slecht, maar net voldoende voor mij. Waar mijn BMW zonder matrix een 9 scoorde is dit een zesje, onze Fiesta een 7 en Fiesta van een vriend met matrix lampen een 8.

Hier vanochtend zonder verwarming gemiddeld 19 kWh/100km.

Vind de ruitenwissers van de EV6 dramatisch slecht. Heb ze al 2x vervangen op 40.000 km maar helpt maar even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
Phusebox schreef op maandag 19 februari 2024 @ 07:42:
[...]

De verlichting is niet slecht, maar net voldoende voor mij. Waar mijn BMW zonder matrix een 9 scoorde is dit een zesje, onze Fiesta een 7 en Fiesta van een vriend met matrix lampen een 8.
De verlichting scoort bij mij (en andere mensen die in de auto gereden hebben) een 4. Misschien staat deze te laag afgesteld maar in het donker heb je totaal geen overzicht van de weg.
Ook vanochtend bij droog weer is het niet veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvw
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:54
Luuk81 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 06:26:

Ik had zelf het idee dat de tijd tussen induwen van de kabel en aanbieden van de pas (bij Ionity palen) minder dan 2 seconden is dat het dan wel altijd goed gaat. Als het maar iets te lang duurt lijkt de paal/auto combinatie niet goed te werken. Verder heb ik bij andere aanbieders het probleem nog niet gehad. Lijkt dus ook wel een Ionity dingetje.

[ Voor 7% gewijzigd door markvw op 19-02-2024 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zarex
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-09 08:54
[...]

Vind de ruitenwissers van de EV6 dramatisch slecht. Heb ze al 2x vervangen op 40.000 km maar helpt maar even.
Al rain-x geprobeerd? Ik heb het aangeschaft voor de achterruit, maar poets het ook op de voor- en zijruiten.

De verlichting is best oké, maar kan zeker beter op mijn MY24 plus advanced. De spreiding van de bundels is prima, maar de helderheid laat te wensen over, zeker van het grootlicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polo132
Fazer013 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 07:32:
[...]

[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NbgEQ4Gh-3nwEtMhKUIwvFZELlk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ReuKuZtSPHWeKN5zxxYDZ5D8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s7Fcwe430B1U-zk1tgXf48T782s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pq4l9VxWktvj6jlHz1zwUiB6.jpg?f=fotoalbum_large

Snelweg ritje cruisecontrol 115. Buiten temp 8-9 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigitalHombre
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-09 18:49
Nog enkele dagen dan dan viert onze EV6 Earth AWD (long range) zijn eerste verjaardag. Jaargemiddelde verbruik 16.7 kWh/100km op zowat 7500km. Particulier gebruik, de vrouw en ik zijn op pensioen. Slechts eenmalig als test aan een snellader gehangen, de rest steeds thuis kunnen laden. Normaal maximaal aan 80% AC laden en om het beruchte capaciteitstarief (BE) wat te counteren aan een gereduceerde laadstroom in de auto en aan de Zappi zodat uiteindelijk aan ongeveer 7kW kan worden geladen. De eerste 8 maanden kon dat nog aan de volle 11kW toen het capaciteitstarief nog niet in voege was hier.
Wij rijden niet zoveel autoweg, neem nu 10% van de gereden afstand maar we doen in verhouding wel veel kleine verplaatsingen wat naar mijn gevoel ook niet bevorderlijk is voor de verbruikcijfers. De laatste laadsessie toch maar eens aan 100% geladen, geen idee of we dit beter vaker doen voor de batterij. In elk geval via carscanner even opgevolgd en de SOH staat na een jaar nog steeds op 100%. Gezien de kilometers en de overhead dat Kia gebruik misschien niet echt een verrassing maar toch tevreden omdat in principe het eerste jaar de SOH van een EV toch een dip maakt.

In kort: heerlijke auto, erg tevreden van onze eerste EV.
Positief: rijervaring, vermogen en koppel. Uitgebreide veiligheidsuitrusting (optie) goede verstelbare zetels met geheugen (optie). Standaard mediacenter is voor ons meer dan voldoende kwaliteit. De GPS werkt naar behoren al zijn de POI soms hopeloos verouderd en staan er nog zaken op die al tien jaar verdwenen zijn. Niet erg voor een hamburgerkraam te zoeken, wel als je dringend een politiekantoor moet hebben dan nu een gewone woning blijkt te zijn en de politie 10 km verder huist.
Achterruitwisser wordt totaal niet gemist, ben gewoon van de buitenspiegels te gebruiken.
De auto heeft ons nog niet in de steek gelaten, geen defecten, geen storingen, app werkt wanneer nodig.
Kan beter: Integratie van profielen en instellingen stand van de zetels en diens meer. Knullig dat iedere keer ik wissel met mijn vrouw als chauffeur ook nog steeds op de knop in de deur moet geduwd worden om de zetels goed te zetten. Waarom kan dit niet automatisch via de keyfob?
De (enkele) LED koplampen zijn krap voldoende, zeker als je ooit een matrix LED gereden hebt. (Eigen schuld, was een (dure) optie)
Verwarming -geen warmtepomp- werkt prima, alleen is de overgang als de binnentemperatuur bereikt is wat bruusk naar frisse lucht, vooral aan de voeten. Dat lijkt niet zo goed afgesteld.
Ik mis nog steeds die telefoon favorietenlijst. En keuze tussen verschillende cockpit layouts was ook leuk geweest. De indruk blijft dat de software wat achterop hinkt en totaal geen prioriteit meer is voor Kia.
De onderste panelen binnenzijde deuren krassen wel heel snel, al heeft mijn schoenmaatje 48+ er ook een aandeel in.

Zou ik de wagen morgen opnieuw aanschaffen? Waarschijnlijk wel, maar toch even de EV markt en aanbod bekijken.

Bonus: slechte plaats voor een nummerplaat. Niet mijn auto noch plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_FSpRmNzOK0-busp8pOr-mrb5Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0JdZt5dYPWqNMUBS43YHfXeO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Prima.
Blijft uiteraard de vraag waarom je als gepensioneerde met een daggemiddelde van 20 km (of een maandgemiddelde van 625 km) uberhaupt de behoefte zou hebben om thuis aan 7 kW te laden, laat staan aan 11 kW?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highlander1962
Vandaag even een leenauto, maar dan merk je wel de eerste paar minuten hoe ontzettend je aan een elektrische auto gewend bent geraakt.
Uiteraard sloeg de motor de eerste keer af omdat ik de koppeling vergat in te trappen, maar je moet nu ook weer zelf echt remmen. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Nu online
DigitalHombre schreef op maandag 19 februari 2024 @ 12:21:
Nog enkele dagen dan dan viert onze EV6 Earth AWD (long range) zijn eerste verjaardag. Jaargemiddelde verbruik 16.7 kWh/100km op zowat 7500km. Particulier gebruik, de vrouw en ik zijn op pensioen. Slechts eenmalig als test aan een snellader gehangen, de rest steeds thuis kunnen laden. Normaal maximaal aan 80% AC laden en om het beruchte capaciteitstarief (BE) wat te counteren aan een gereduceerde laadstroom in de auto en aan de Zappi zodat uiteindelijk aan ongeveer 7kW kan worden geladen. De eerste 8 maanden kon dat nog aan de volle 11kW toen het capaciteitstarief nog niet in voege was hier.
Wij rijden niet zoveel autoweg, neem nu 10% van de gereden afstand maar we doen in verhouding wel veel kleine verplaatsingen wat naar mijn gevoel ook niet bevorderlijk is voor de verbruikcijfers. De laatste laadsessie toch maar eens aan 100% geladen, geen idee of we dit beter vaker doen voor de batterij. In elk geval via carscanner even opgevolgd en de SOH staat na een jaar nog steeds op 100%. Gezien de kilometers en de overhead dat Kia gebruik misschien niet echt een verrassing maar toch tevreden omdat in principe het eerste jaar de SOH van een EV toch een dip maakt.

In kort: heerlijke auto, erg tevreden van onze eerste EV.
Positief: rijervaring, vermogen en koppel. Uitgebreide veiligheidsuitrusting (optie) goede verstelbare zetels met geheugen (optie). Standaard mediacenter is voor ons meer dan voldoende kwaliteit. De GPS werkt naar behoren al zijn de POI soms hopeloos verouderd en staan er nog zaken op die al tien jaar verdwenen zijn. Niet erg voor een hamburgerkraam te zoeken, wel als je dringend een politiekantoor moet hebben dan nu een gewone woning blijkt te zijn en de politie 10 km verder huist.
Achterruitwisser wordt totaal niet gemist, ben gewoon van de buitenspiegels te gebruiken.
De auto heeft ons nog niet in de steek gelaten, geen defecten, geen storingen, app werkt wanneer nodig.
Kan beter: Integratie van profielen en instellingen stand van de zetels en diens meer. Knullig dat iedere keer ik wissel met mijn vrouw als chauffeur ook nog steeds op de knop in de deur moet geduwd worden om de zetels goed te zetten. Waarom kan dit niet automatisch via de keyfob?
De (enkele) LED koplampen zijn krap voldoende, zeker als je ooit een matrix LED gereden hebt. (Eigen schuld, was een (dure) optie)
Verwarming -geen warmtepomp- werkt prima, alleen is de overgang als de binnentemperatuur bereikt is wat bruusk naar frisse lucht, vooral aan de voeten. Dat lijkt niet zo goed afgesteld.
Ik mis nog steeds die telefoon favorietenlijst. En keuze tussen verschillende cockpit layouts was ook leuk geweest. De indruk blijft dat de software wat achterop hinkt en totaal geen prioriteit meer is voor Kia.
De onderste panelen binnenzijde deuren krassen wel heel snel, al heeft mijn schoenmaatje 48+ er ook een aandeel in.

Zou ik de wagen morgen opnieuw aanschaffen? Waarschijnlijk wel, maar toch even de EV markt en aanbod bekijken.

Bonus: slechte plaats voor een nummerplaat. Niet mijn auto noch plaatje.

[Afbeelding]
Als je vrouw een zelfstandig gebruiker met eigen profiel wordt, dan hoef je toch niet telkens de stoelstand te wijzigen, dat gebeurt dan automatisch toch? Of zit dat niet op de Earth?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highlander1962
Oké, auto (e-Niro) terug naar fabrieksinstellingen omdat ik hem in ga leveren. Beginscherm in het Engels zoals ik hem ooit op ging halen.

Kreeg ik toch een bericht via de app dat de deuren niet op slot zitten.

Heb ik iets over het hoofd gezien?

[ Voor 6% gewijzigd door Highlander1962 op 19-02-2024 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
Highlander1962 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:58:
Oké, auto (e-Niro) terug naar fabrieksinstellingen omdat ik hem in ga leveren. Beginscherm in het Engels zoals ik hem ooit op ging halen.

Kreeg ik toch een bericht via de app dat de deuren niet op slot zitten.

Heb ik iets over het hoofd gezien?
Heb je in de navigatie in de auto in het KIA Connect-instellingen menu op [Deactiveer KIA connect] geklikt voordat je het systeem hebt gereset? Zo staat het in de app zelf bij de FAQ.

Catch my drift?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DigitalHombre
IvoB2 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 12:36:
Prima.
Blijft uiteraard de vraag waarom je als gepensioneerde met een daggemiddelde van 20 km (of een maandgemiddelde van 625 km) uberhaupt de behoefte zou hebben om thuis aan 7 kW te laden, laat staan aan 11 kW?
Laat mij maar beslissen hoe en wanneer ik mijn auto zal opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
HansAuutB schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:13:
[...]

Als je vrouw een zelfstandig gebruiker met eigen profiel wordt, dan hoef je toch niet telkens de stoelstand te wijzigen, dat gebeurt dan automatisch toch? Of zit dat niet op de Earth?
Ja dan kan in principe maar zo onbetrouwbaar en traag dat we besloten hebben het niet te gebruiken. Misschien heb jij betere ervaringen met het quasi dagelijks wisselen van profiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Nu online
DigitalHombre schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:38:
[...]

Ja dan kan in principe maar zo onbetrouwbaar en traag dat we besloten hebben het niet te gebruiken. Misschien heb jij betere ervaringen met het quasi dagelijks wisselen van profiel?
Profiel wisselen gaat regelmatig wel traag; het is niet onbetrouwbaar.
We gebruiken thuis 3 profielen; dochter of haar vriend gebruikt gast en ik geloof dat zij binnen het profiel stoel 1 danwel 2 gebruiken.
Bij uitstappen gebruik ik de lange stand en vrouwlief normaal, maar omdat zij klein is en dicht op het stuur wil zitten geeft dat bij wissleing nog wel eens gedoe; echtgenote kan niet bij het pedaal en ik zit klem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highlander1962
DaMenaz schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:35:
[...]

Heb je in de navigatie in de auto in het KIA Connect-instellingen menu op [Deactiveer KIA connect] geklikt voordat je het systeem hebt gereset? Zo staat het in de app zelf bij de FAQ.
Nee dus. Kan dat alsnog en dan opnieuw een reset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
HansAuutB schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:47:
[...]

Gaat inderdaad niet zo heel snel. Vaak als wij weten dat de volgende dag een ander gaat rijden, zetten we hem met uitstappen vast om. Dan kijkt het ook iets sneller te gaan.

Soms is hij in de war. Heb je ineens de dasboardkleuren, stoelinstellingen of audio van de ander.

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
Highlander1962 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:49:
[...]

Nee dus. Kan dat alsnog en dan opnieuw een reset?
Ik zou het proberen.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
HansAuutB schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:47:
[...]

We gebruiken thuis 3 profielen; dochter of haar vriend gebruikt gast en ik geloof dat zij binnen het profiel stoel 1 danwel 2 gebruiken.
Bij uitstappen gebruik ik de lange stand en vrouwlief normaal, maar omdat zij klein is en dicht op het stuur wil zitten geeft dat bij wissleing nog wel eens gedoe; echtgenote kan niet bij het pedaal en ik zit klem.
Met dat laatste heb ik hetzelfde probleem en we weten op voorhand meestal niet wie de volgende keer gaat rijden. Voor de rest heeft dat profiel niet veel nut, daarom is het handiger en sneller om gewoon in de deur het knopje 1 of 2 te gebruiken. Dat werkt altijd. Bij de VW Tiguan ging de zetelinstelling via de keyfob automagisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highlander1962
DaMenaz schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:35:
[...]

Dat lijkt te hebben gewerkt, want de auto is nu uit de app en profiel in de auto is nu hersteld in user ipv mijn naam.

Vroeger was een auto inleveren wat makkelijker. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Ik ben nu aan het kijken voor een laadpaal thuis, het idee is om een alfen monofase met 7.4kw te kopen.

Is het mogelijk om via de kia app het laadvermogen vd wagen aan te passen, en op welke manier(dus met welke opties kan dit?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaMenaz
Highlander1962 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:18:
[...]

Dat lijkt te hebben gewerkt, want de auto is nu uit de app en profiel in de auto is nu hersteld in user ipv mijn naam.

Vroeger was een auto inleveren wat makkelijker. ;)
Top! Weet ik het ook meteen voor over een paar jaar. :)

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
izzet3838 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:28:
Ik ben nu aan het kijken voor een laadpaal thuis, het idee is om een alfen monofase met 7.4kw te kopen.

Is het mogelijk om via de kia app het laadvermogen vd wagen aan te passen, en op welke manier(dus met welke opties kan dit?)
Niet in de app, wel in de auto. In de auto zelf kun je in het EV-menu de laadstroom instellen op 100%, 90% of 60% van de maximale snelheid.

[ Voor 12% gewijzigd door DaMenaz op 19-02-2024 17:38 ]

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Nu online
DigitalHombre schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:04:
[...]

Met dat laatste heb ik hetzelfde probleem en we weten op voorhand meestal niet wie de volgende keer gaat rijden. Voor de rest heeft dat profiel niet veel nut, daarom is het handiger en sneller om gewoon in de deur het knopje 1 of 2 te gebruiken. Dat werkt altijd. Bij de VW Tiguan ging de zetelinstelling via de keyfob automagisch.
Nou, profiel behelst een heleboel persoonlijke instellingen, waarvan ik er niet aan zou moeten deneken om die ierdere keer te moeten aanpassen na gebruik door echtgenote of gast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
IvoB2 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 12:36:
Prima.
Mijn eerste reactie op die opmerking was misschien wat kortaf, excuses.
Waarom zou ik niet aan 7kW "mogen" laden? Om 150 euro op jaarbasis te besparen en dat bedrag dan mogelijk uit te geven aan extra laadverliezen? Bovendien meestal in het WE, ik denk niet dat onze 7 kW problemen gaat geven voor de stroomvoorziening in de straat, laat staan in de regio. Bij zonnig weer in eco-mode van de zonnepanelen, dan is de stroomsterkte sowieso een stuk lager en weinig tot niets van het net.
Vanzelfsprekend zal er bij stroomtekort waarschuwingen door de overheid hier een en ander aangepast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
HansAuutB schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:38:
[...]

Nou, profiel behelst een heleboel persoonlijke instellingen, waarvan ik er niet aan zou moeten deneken om die ierdere keer te moeten aanpassen na gebruik door echtgenote of gast.
Ja, als je die profielen ten volle gebruikt begrijp ik het wel. Maar hier was dat geen onverdeeld succes. Traag in het wisselen en regelmatig missers zodat bepaalde dingen in een profiel niet omgezet worden. Vooral de zetelinstelling was eerder een hit-or-mis systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
DaMenaz schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:35:
[...]

Niet in de app, wel in de auto. In de auto zelf kun je in het EV-menu de laadstroom instellen op 100%, 90% of 60% van de maximale snelheid.
Ah wel jammer dat het niet id app gaat, dan zal het dus best via de paal moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiliyama
[...]

Ik heb nog steeds de originele. Nu 52.000 km gereden. Perfecte werking. En het ligt er niet aan wat ik gewend ben.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-10 12:46
wat wel helpt is rainX op de ruiten, he is een soort coating wardoor de ruiten veel minder stroef aanvoelen, en dan hebben je ruitenwissers ook minder weerstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
Mijn ervaring is dat je dan bij elke slag een 'waas' ziet achter de wisser.
Wellicht is die remedie erger dan de kwaal...................

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-10 13:41

Bosmonster

*zucht*

Ben ook geen fan van Rain-X idd, want juist met regen creeert het een waas die het zicht juist minder maakt.

Maar terugkomend op de wissers, die zijn van rubber. De grootste impact op levensduur van rubber is nog steeds het weer. Staat je auto veel buiten in de vrieskou en de zon? Of staat ie binnen in een garage?
Pagina: 1 ... 345 ... 448 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic