Nog enkele dagen dan dan viert onze EV6 Earth AWD (long range) zijn eerste verjaardag. Jaargemiddelde verbruik 16.7 kWh/100km op zowat 7500km. Particulier gebruik, de vrouw en ik zijn op pensioen. Slechts eenmalig als test aan een snellader gehangen, de rest steeds thuis kunnen laden. Normaal maximaal aan 80% AC laden en om het beruchte capaciteitstarief (BE) wat te counteren aan een gereduceerde laadstroom in de auto en aan de Zappi zodat uiteindelijk aan ongeveer 7kW kan worden geladen. De eerste 8 maanden kon dat nog aan de volle 11kW toen het capaciteitstarief nog niet in voege was hier.
Wij rijden niet zoveel autoweg, neem nu 10% van de gereden afstand maar we doen in verhouding wel veel kleine verplaatsingen wat naar mijn gevoel ook niet bevorderlijk is voor de verbruikcijfers. De laatste laadsessie toch maar eens aan 100% geladen, geen idee of we dit beter vaker doen voor de batterij. In elk geval via carscanner even opgevolgd en de SOH staat na een jaar nog steeds op 100%. Gezien de kilometers en de overhead dat Kia gebruik misschien niet echt een verrassing maar toch tevreden omdat in principe het eerste jaar de SOH van een EV toch een dip maakt.
In kort: heerlijke auto, erg tevreden van onze eerste EV.
Positief: rijervaring, vermogen en koppel. Uitgebreide veiligheidsuitrusting (optie) goede verstelbare zetels met geheugen (optie). Standaard mediacenter is voor ons meer dan voldoende kwaliteit. De GPS werkt naar behoren al zijn de POI soms hopeloos verouderd en staan er nog zaken op die al tien jaar verdwenen zijn. Niet erg voor een hamburgerkraam te zoeken, wel als je dringend een politiekantoor moet hebben dan nu een gewone woning blijkt te zijn en de politie 10 km verder huist.
Achterruitwisser wordt totaal niet gemist, ben gewoon van de buitenspiegels te gebruiken.
De auto heeft ons nog niet in de steek gelaten, geen defecten, geen storingen, app werkt wanneer nodig.
Kan beter: Integratie van profielen en instellingen stand van de zetels en diens meer. Knullig dat iedere keer ik wissel met mijn vrouw als chauffeur ook nog steeds op de knop in de deur moet geduwd worden om de zetels goed te zetten. Waarom kan dit niet automatisch via de keyfob?
De (enkele) LED koplampen zijn krap voldoende, zeker als je ooit een matrix LED gereden hebt. (Eigen schuld, was een (dure) optie)
Verwarming -geen warmtepomp- werkt prima, alleen is de overgang als de binnentemperatuur bereikt is wat bruusk naar frisse lucht, vooral aan de voeten. Dat lijkt niet zo goed afgesteld.
Ik mis nog steeds die telefoon favorietenlijst. En keuze tussen verschillende cockpit layouts was ook leuk geweest. De indruk blijft dat de software wat achterop hinkt en totaal geen prioriteit meer is voor Kia.
De onderste panelen binnenzijde deuren krassen wel heel snel, al heeft mijn schoenmaatje 48+ er ook een aandeel in.
Zou ik de wagen morgen opnieuw aanschaffen? Waarschijnlijk wel, maar toch even de EV markt en aanbod bekijken.
Bonus: slechte plaats voor een nummerplaat. Niet mijn auto noch plaatje.