petertenboer schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 07:39:
[...]
Ik heb zelf ook een Kia Niro gereden en natuurlijk is die zuiniger in verbruik dan deze Kia Ev6.
De Niro is best wel efficiënt door zijn CW waarde van 0,29, 17 inch banden van 215 breed en weegt 1812 kg.
De EV6 (77 Kw) heeft CW waarde van 0,28, 19 inch banden van 235 breed en weegt 1885 kg.
Ik vind het wel logisch dat de EV6 iets meer verbruikt met deze gegevens. Banden hebben een gigantische invloed op het verbruik.
Het verschil tussen 17 en 19" banden bedraagt ongeveer 60 km.
Neem er nog wat bij voor het meergewicht maar daarentegen is de EV6 gestroomlijnder.
Dat zou dan ongeveer opgevangen moeten worden door de 10 kWh meercapaciteit van de accu.
Dus dat verklaart nog altijd niet tot honderd km MINDER range voor de EV6 tov de e-Niro (met een vier jaar oude accu die steeds zoveel mogelijk tot 100% werd opgeladen en niet ontzien werd).
Dat verklaart ook niet waarom sommige rijders met een EV6 hier verklaren rond de 17 kWh/100 km verbruiken en anderen tussen de 20 en 23 kWh/1OO km.
Dat verklaart ook niet waarom wij met de e-Niro perfect het opgegeven WLTP verbruik kunnen halen en dat dit met de EV6 niet zou kunnen. WLTP is een gestandaardiseerde test. Waarom zouden ze voor de e-Niro andere parameters gebruiken dan voor de EV6?
Voor alle duidelijkheid, ik beweer ook nergens dat een andere rijder in andere omstandigheden de range moet halen die wij verwachten. Maar ik heb nog geen enkele goede reden gehoord waarom voor ons rijprofiel de EV6 niet een gelijke range zou halen dan de e-Niro. De "nadelen" van de EV6 zouden grotendeels gecompenseerd moeten worden door de grotere accucapaciteit.
De EV6 mag dus meer verbruiken want bij een grotere accucapaciteit is de range dan niet gevoelig lager.
Ik wissel na vier/vijf jaar van voertuig om er op vooruit te gaan. Niet achteruit. Dan zou ik evengoed met de e-Niro kunnen blijven verder rijden.
Ik vermoed ook, afgaande op wat hier beweerd wordt dat veel bestuurders het verschil niet kennen tussen de snelheid die ze trachten aan te houden op een autosnelweg en de werkelijke totale bereikte gemiddelde snelheid tussen punt A en B. Of je zou aan de oprit van een snelweg moeten wonen en werken aan de afrit en nooit files of andere calamiteiten onderweg moeten tegenkomen. Laat staan dat men vooraleer op de autosnelweg te komen niet eerst over wegen met verkeerslichten, snelheidsbeperkingen en door dorpskernen moet rijden. Ter info, ik woon in een gewest waar de snelheid op de openbare weg beperkt is van 30 tot 50 km en op doorgaande wegen tot 70 km/uur. Zelfs op autosnelwegen waar de algemene regel 120 is zijn er zoveel uitzonderingen dat je daar ook op werkdagen tijdens de daguren nauwelijks 100 kan aanhouden.
[
Voor 23% gewijzigd door
IvoB2 op 19-12-2023 10:13
]