Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-09 21:32
LAD93 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:40:
Vandaag mijn iPhone 15 binnen gehad, die een USB-C aansluiting heeft. Nu is de data poort in de EV6 natuurlijk USB-A en moet ik een nieuwe kabel bestellen. Iemand ervaringen met werkende kabels? Ik lees dat het nog weleens niet werkt met sommige kabels?
Action kabel kopen. Meestal werken die goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09 23:21
Kan iemand hier ook vertellen of een warmtepomp nu standaard op een EV6 zit? In de specificaties vind ik er niks over terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
De KIA EV6 "pricelist" (niet de brochure) geeft toch een mooi overzicht van alles wat per model standaard is, wat in optie mogelijk is en wat niet kan?

In de Belgische/GD Lux. uitvoeringen zit in de editie "Business" en "Air" geen WP. Op de Business Plus, Earth, GT line en GT is het standaard.
Op de Business is geen WP mogelijk en op de Air kan je ze in optie krijgen (992 € excl. BTW).

Edit: De NL editie en prijslijst zit idd iets ingewikkelder in elkaar. :)
Als ik goed kan volgen is de WP inbegrepen vanaf de "Plus" editie.
Dus niet op de "Light", "Light Edition", "Edition advanced" en "Air".
Wel op de "Plus", "Plus advanced" en "GT line" en "GT".

[ Voor 72% gewijzigd door IvoB2 op 20-12-2023 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 27-09 22:53
Wiliyama schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:35:
[...]

Dat begrijp ik niet. Als hij niet op 0 staat dan gaan de lampen toch lager schijnen. Gewicht achterin. Dan zouden ze juist niet gaan verblinden.
Je het natuurlijk gelijk…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09 08:24

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Ehhh??????

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
VAA
Eigen bijdrage voordelen van alle aard tijdens de eerste 12 maanden van inschrijving en dan dalende. :) (en dat gaat dan nog niet eens van mijn eigen loon af maar dat was de vraag niet echt).
Je dacht toch niet dat ik privé 65220 € aan een auto ga uitgeven? :+

[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 20-12-2023 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdRain
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 13:06
Kennen ze niet in NL, daar is het "bijtelling" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Inderdaad, maar daar kon/kan ik niet op antwoorden.
Dat moet dan maar iemand doen die daar aan onderworpen is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:13
IvoB2 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:40:
[...]

Ja, ongeveer 169€. Maar door 'm op korte afstanden te gebruiken wordt ie er geen € goedkoper door en echt sneller ben je, afhankelijk van de situatie, op die afstanden ook niet ter plekke.
Ik heb wel al een goede kleine besparing gevonden voor de EV6. Met de V2L de batterijen van de e-bikes op peil houden. :+
Voor jou misschien, hij kost mij toch wel 400 euro, voor dat geld wordt hij dus goed gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Dank voor de input! Zojuist een duo pack Anker kabels besteld

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
IvoB2 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:08:
VAA
Eigen bijdrage voordelen van alle aard tijdens de eerste 12 maanden van inschrijving en dan dalende. :) (en dat gaat dan nog niet eens van mijn eigen loon af maar dat was de vraag niet echt).
Voor dat bedrag per maand is het sowieso een heel andere klasse auto dan je e-Niro en zou ik me verder totaal geen zorgen maken. Denk dat alle Nederlanders meer betalen per maand indien auto van de zaak of private lease. En ja, er zijn ook tweakers die ze gewoon privé kopen van hun spaargeld. Ik zelf koop bijvoorbeeld nooit nieuw, maar koop ze wel zelf.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
De e-Niro wordt niet meer gemaakt.
En een gelijk uitgeruste Niro EV MY 2024 was niet echt goedkoper en eigenlijk weer meer van hetzelfde :) .
Dus die ging het sowieso niet worden (en de VAA was voor de Business Plus 139 € en met de twee beschikbare optiepaketten iets rond de 160€).
De enige andere overblijvende optie tijdens de eindsprint was de Skoda Enyaq Sportline 85 full option.
En we hebben inderdaad onder tijdsdruk moeten beslissen gezien voor zowel de Enyaq als voor de EV6 de kortingen eind dit jaar vervielen (voor de Enyaq een 5500 €, voor de EV6 GT line 11.536 €.
Dat laatste maakte het verschil tussen een kale EV6 business line of een full option GT line.

Ik maak me ook nergens zorgen over.
Het is niet omdat ik cijfers wil vergelijken dat ik me daarom zorgen zou moeten maken. :)

Nieuw koop ik ook nooit een auto want dat is pas weggesmeten geld.
De laatste auto die ik zelf kocht (Opel Insignia Sports tourer 4x4 MY2011 stond catalogusprijs nieuw 44.500 €.
In 2012 in nieuwstaat rechtstreeks van de dealer (demonstratiemodel) gekocht voor 19.000 € en in 2018 verkocht voor 9000 €. Dus ruim zes jaar met een premium goed uitgeruste auto gereden voor 10.000 €.

Elektrische auto's zijn bedrijfsmatig in België vooralsnog idd relatief goedkoop te rijden.
Moest dat niet het geval zijn reden wel al lang met een elektrische deelauto.

[ Voor 53% gewijzigd door IvoB2 op 21-12-2023 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo132
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-08 12:46
Loei123 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:23:
[...]

Voor jou misschien, hij kost mij toch wel 400 euro, voor dat geld wordt hij dus goed gebruikt.
Bij mij ook ongeveer 400 netto bijtelling per maand. Plus 900€ bruto mobiliteitsbudget wat ik anders had kunnen laten uitbetalen… een gloednieuwe leaseauto is nou niet echt een verstandige keuze! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Hangt van de individuele situatie af.
Voor 169 € pm (over vier jaar een kost van minder dan 8000 €) kan ik (inclusief omnium verzekering, onderhoud, 8-10 x wisseling zomer/winterbanden, tank/laadkosten,...) niet eens een tweedehandsje rijden en onderhouden. Laat staan naar believen volladen/votanken.
Vanaf december 2023 mogen er in het bedrijf (10000 werknemers) ook alleen nog maar elektrische voertuigen gekozen worden.
Niet dat wij dat erg vinden gezien wij al sinds 2019 thuis op zonne-energie laden.
En een negatieve weerslag op het inkomen heeft het, voor ons, ook al niet.

De combinatie van nieuwe EV (als salarisauto) en PV is - voor onze situatie - dus wel degelijk veruit de verstandigste keuze.
Moest het dat niet zijn hadden we toch gewoon een andere keuze gemaakt. :+

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 20-12-2023 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-09 18:49
dropie schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:43:
Kan iemand hier ook vertellen of een warmtepomp nu standaard op een EV6 zit? In de specificaties vind ik er niks over terug.
Pfff, blijkbaar is het niet eenvoudig om te controleren of je al dan niet een EV6 met warmtepomp ontvangen hebt. Er circuleren wat foto's op het net met elektrische aansluitingen in diverse kleuren, anderen hebben het dan weer over een T-stuk dat al dan niet aangesloten zou zijn met een extra leiding maar al die verschillende inzichten blijken dan weer stuk voor stuk te weerleggen. Hier in het forum wordt gesteld dat de wagen een "diepvries of koelkast" geluid (gebrom) zou moeten maken bij het inschakelen. Ik wacht ook nog steeds op een duidelijke omschrijving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
DigitalHombre schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:58:
[...]

Pfff, blijkbaar is het niet eenvoudig om te controleren of je al dan niet een EV6 met warmtepomp ontvangen hebt. Er circuleren wat foto's op het net met elektrische aansluitingen in diverse kleuren, anderen hebben het dan weer over een T-stuk dat al dan niet aangesloten zou zijn met een extra leiding maar al die verschillende inzichten blijken dan weer stuk voor stuk te weerleggen. Hier in het forum wordt gesteld dat de wagen een "diepvries of koelkast" geluid (gebrom) zou moeten maken bij het inschakelen. Ik wacht ook nog steeds op een duidelijke omschrijving.
Wat voor Ev6 heb je, welke batterij en welke uitvoering?
Staat nl. idd gewoon in d eNL prijslijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 16:31

Bosmonster

*zucht*

Warmtepomp zit niet bij de Edition in ieder geval (subsidie-editie).

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

IvoB2 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:08:
VAA
Ja dat is dan andere koek.
Ik betaal €1070 lease+stroomvoorschot (Full operational lease ) en dan nog €249 bijtelling..

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

• Loei123
Polo132 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:30:
[...]

Bij mij ook ongeveer 400 netto bijtelling per maand. Plus 900€ bruto mobiliteitsbudget wat ik anders had kunnen laten uitbetalen… een gloednieuwe leaseauto is nou niet echt een verstandige keuze! :+
Tenzij je veel rijdt, ben je nu niet veel duurder uit dan een deftige occasion te kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:11

The Wizard

Moderator Mobile
DigitalHombre schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:58:
[...]

Met een koude auto het verbruiksscherm bekijken en dan niet met een buitentemperatuur lager dan ca 2 graden. Als de airco/heater verbruik dan max 3 kW aangeeft heb je een warmtepomp. Bij 4,5+ kW gebruikt de auto het PTC element (gebruikt een auto met WP ook met vriestemperaturen bij het opstarten, vandaar 2 graden of warmer buiten).

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

--HOOLIE-- schreef op donderdag 21 december 2023 @ 07:18:
[...]

Ik betaal €1070 lease+stroomvoorschot (Full operational lease ) en dan nog €249 bijtelling..
Daar kun je hem bijna voor kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Bosmonster schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:15:
[...]

Daar kun je hem bijna voor kopen.
Dat is zo'n beetje met elke leaseauto het geval denk ik...

• IvoB2
--HOOLIE-- schreef op donderdag 21 december 2023 @ 07:18:
[...]
Hoe lang loopt de lease dan?
Hier bedraagt het leasebedrag voor de GT line (met afneembare trekhaak en in de praktijk onbeperkt laden in de EU en winterbanden/wissel, onderhoud, verzekering, bijstand,....) max. 1025 € over 48 maanden (ten laste van de werkgever).

De VAA van 169€ (of de bijtelling zoals jullie dat noemen maar ik vermoed dat dit in se iets anders is?) gaat niet naar de lease maar naar de overheid (bevrijdende belasting voor onbeperkt privégebruik van een bedrijfsvoertuig).

Ieder zijn ding maar in dat geval zou ik eerder overwegen de auto zelf te kopen en langer te rijden of na afloop van de eerste vier/vijf jaar de auto te verkopen en de restwaarde zelf op zak te steken en terug te investeren in de volgende auto. Nu koop je eigenlijk een auto op afbetaling waarbij de leasemaatschappij de restwaarde op zak steekt. Of mis ik iets?

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 21-12-2023 10:39 ]

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

IvoB2 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:30:
[...]

Hoe lang loopt de lease dan?
Hier bedraagt het leasebedrag voor de GT line (met afneembare trekhaak en in de praktijk onbeperkt laden in de EU en winterbanden/wissel, onderhoud, verzekering, bijstand,....) max. 1025 € over 48 maanden (ten laste van de werkgever).

De VAA van 169€ (of de bijtelling zoals jullie dat noemen maar ik vermoed dat dit in se iets anders is?) gaat niet naar de lease maar naar de overheid (bevrijdende belasting voor onbeperkt privégebruik van een bedrijfsvoertuig).

Ieder zijn ding maar in dat geval zou ik eerder overwegen de auto zelf te kopen en langer te rijden of na afloop van de eerste vier/vijf jaar de auto te verkopen en de restwaarde zelf op zak te steken en terug te investeren in de volgende auto. Nu koop je eigenlijk een auto op afbetaling waarbij de leasemaatschappij de restwaarde op zak steekt. Of mis ik iets?
Lease is 4 jaar of 160000km
Daar zit ook wegenbelasting, verzekering, onderhoud en winterbanden bij.
Laden betaal je apart.
En ja, je betaald de auto bijna helemaal en je houd er niks aan over, maar zo werkt leasen in NL nou eenmaal.
En de VAA is ( denk ik ) gelijk aan de Nederlandse bijtelling.
Dat is een percentage van de nieuwwaarde van de auto en daar weer een percentage van afhankelijk van je inkomen welke je betaald aan de belastingdienst.

• IvoB2
VAA is hier een percentage van de cataloguswaarde (inclusief BTW en exclusief kortingen) en ouderdom (daalt ieder jaar met 6% tot een min. van 70%) maar onafhankelijk van het inkomen.
Dat geeft bij een nieuwe auto in jaar één dan:
de catalogusprijs van het voertuig x het CO₂-percentage* x de coëfficiënt 6/7 x het leeftijdspercentage (100% jaar 1 en vervolgens jaarlijks 6% minder).

*Bij een EV is het CO₂-percentage altijd 4%.
Bij diesel-, benzine, LPG- en CNG-voertuigen wordt 0,1% bijgeteld voor iedere extra g/km en wordt 0,1% afgetrokken voor iedere g/km minder (op de startwaarde van 5,5% en hun CO2 waarde. Het maximale CO₂-percentage loopt daar op tot 18%.

Maar jij hebt het waarschijnlijk over private lease en ik over lease via de werkgever.
Het leasebedrag is ongeveer gelijk (alleen betaalt de werkgever - buiten een deel van de VAA - alle kosten) want de werkgever vraagt uiteraard op zijn beurt een leasecontract bij verschillende leasemaatschappijen.

Ik weet niet of het nog een verschil maakt maar werkgevers kunnen ook grote kortingen bedingen bij de dealer en bij de leasemaatschappij. Bij Kia bedroeg de korting voor een EV6 GT line bij bestelling voor 31/12/23 bv. 1815 € (de EV boost korting voor iedereen geldig) + 9748 € fleetkorting (afhankelijk van de werkgever).
Dat scheelt, ook voor mij, al een slok op de borrel. De korting bedongen bij de leaseMij is uiteraard alleen in het voordeel/nadeel van de werkgever (alles onder de 1025 € is in het "voordeel" van de werkgever, alles boven de 1025 € moet hijzelf bijpassen).

Uiteraard zit voor de gebruiker daar alles inbegrepen. De laadkosten zijn in principe gelimiteerd tot 80.000 km op vier jaar (en daar komen wij ruim mee toe) maar in de praktijk kan je dat optrekken wanneer je dat als werknemer kan verantwoorden. Bij eventueel verlengen lease komt er uiteraard ook extra km bij (wij hebben de Niro bv. met een jaar verlengd omdat het 7 maanden wachten is op de EV6).

[ Voor 98% gewijzigd door IvoB2 op 21-12-2023 12:14 ]

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

IvoB2 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:54:
VAA is hier een percentage van de cataloguswaarde (inclusief BTW en exclusief kortingen) en ouderdom (daalt ieder jaar met 6% tot een min. van 70%) maar onafhankelijk van het inkomen.
Dat geeft bij een nieuwe auto in jaar één dan:
de catalogusprijs van het voertuig x het CO₂-percentage* x de coëfficiënt 6/7 x het leeftijdspercentage (100% jaar 1 en vervolgens jaarlijks 6% minder).

*Bij een EV is het CO₂-percentage altijd 4%.
Bij diesel-, benzine, LPG- en CNG-voertuigen wordt 0,1% bijgeteld voor iedere extra g/km en wordt 0,1% afgetrokken voor iedere g/km minder (op de startwaarde van 5,5% en hun CO2 waarde. Het maximale CO₂-percentage loopt daar op tot 18%.

Maar jij hebt het waarschijnlijk over private lease en ik over lease via de werkgever.
Het leasebedrag is ongeveer gelijk (alleen betaalt de werkgever - buiten een deel van de VAA - alle kosten) want de werkgever vraagt uiteraard op zijn beurt een leasecontract bij verschillende leasemaatschappijen.

Ik weet niet of het nog een verschil maakt maar werkgevers kunnen ook grote kortingen bedingen bij de dealer en bij de leasemaatschappij. Bij Kia bedroeg de korting voor een EV6 GT line bij bestelling voor 31/12/23 bv. 1815 € (de EV boost korting voor iedereen geldig) + 9748 € fleetkorting (afhankelijk van de werkgever).
Dat scheelt, ook voor mij, al een slok op de borrel. De korting bedongen bij de leaseMij is uiteraard alleen in het voordeel/nadeel van de werkgever (alles onder de 1025 € is in het "voordeel" van de werkgever, alles boven de 1025 € moet hijzelf bijpassen).

Uiteraard zit voor de gebruiker daar alles inbegrepen. De laadkosten zijn in principe gelimiteerd tot 80.000 km op vier jaar (en daar komen wij ruim mee toe) maar in de praktijk kan je dat optrekken wanneer je dat als werknemer kan verantwoorden. Bij eventueel verlengen lease komt er uiteraard ook extra km bij (wij hebben de Niro bv. met een jaar verlengd omdat het 7 maanden wachten is op de EV6).
Ik heb het zeker niet over Private Lease, maar over Full Operational Lease. ( Ik ben zelfstandige )
En hier is de bijtelling voor EV 16% tot €40000 ( uit het hoofd ) en 22% over de rest.
Ik heb de auto sinds 1-12-2021 en toen was de bijtelling nog 12% over de eerste €40000.
Dit blijft (helaas) de gehele looptijd hetzelfde...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ehm mannen hoor dit niet in een ander topic thuis? Ivob2 is al niet kort van stof als het om de theorie gaat, maar ik betwijfel of dit onderwerp een nuttige bijdrage / tips / tricks levert aan rijervaringen over onze ev6 :)

[ Voor 13% gewijzigd door king_dude op 21-12-2023 12:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ragged
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-05 13:35

ragged

2

Alle negatieve comments over de EV6 helpen niet. Maaaaar de LM heeft mijn bestelling bevestigd, een 77kWh Ev6 Plus Business RWD in Aurora black (Leverdatum 31-01-2024).

De eerste keer dat ik ook daadwerkelijk een nieuwe auto bestel (al dan niet lease). We gaan het meemaken de komende 4 jaar.

1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

ragged schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:28:
Alle negatieve comments over de EV6 helpen niet. Maaaaar de LM heeft mijn bestelling bevestigd, een 77kWh Ev6 Plus Business RWD in Aurora black (Leverdatum 31-01-2024).

De eerste keer dat ik ook daadwerkelijk een nieuwe auto bestel (al dan niet lease). We gaan het meemaken de komende 4 jaar.
Niets van aan trekken van al dat negatieve gedoe. Ga gewoon lekker genieten van de voorpret en stap lekker in je auto als hij geleverd is. Ik zit er nog steeds met een glimlach in. Het is de beste auto die ik tot nu toe heb gehad :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Helaas heeft onze EV6 er de brui aan gegeven na 11 maanden. Afgelopen vrijdag, in het zuiden des lands, was het helemaal over bij een 300 kW snellader van Fastned.
Hij lade nog 0,7 kW waarna het laden stopte en de auto helemaal niets meer deed.
Alles was wel gewoon aan maar er reageerde niets meer.
Auto kon ook niet meer op slot.
Alarmdienst gebeld die na wat controles en proberen niet anders konden dan wegslepen naar een KIA dealer ergens in de buurt waar we gestrand waren.
Helaas staat ie daar nog en hebben ze nog geen flauw idee wat eraan de hand is, lijkt nog wel even te duren, zeker gezien de feestdagen.

Wel gelijk vervangend vervoer om thuis te komen, waarna deze weer omgeruild is voor een Nissan Ariya.
Zeker geen verkeerd vervangend vervoer tijdens de reparatieperiode, met dank aan de leasemaatschappij. (maar rij toch liever in de EV6 :Y ).

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

• Loei123
ragged schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:28:

Ga je zeker van genieten.

Is een VW garantie voor geen problemen? ;)

• Canby
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 25-09 12:45
Solarman schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:52:
Helaas heeft onze EV6 er de brui aan gegeven na 11 maanden. Afgelopen vrijdag, in het zuiden des lands, was het helemaal over bij een 300 kW snellader van Fastned.
Hij lade nog 0,7 kW waarna het laden stopte en de auto helemaal niets meer deed.
Alles was wel gewoon aan maar er reageerde niets meer.
Auto kon ook niet meer op slot.
Alarmdienst gebeld die na wat controles en proberen niet anders konden dan wegslepen naar een KIA dealer ergens in de buurt waar we gestrand waren.
Helaas staat ie daar nog en hebben ze nog geen flauw idee wat eraan de hand is, lijkt nog wel even te duren, zeker gezien de feestdagen.

Wel gelijk vervangend vervoer om thuis te komen, waarna deze weer omgeruild is voor een Nissan Ariya.
Zeker geen verkeerd vervangend vervoer tijdens de reparatieperiode, met dank aan de leasemaatschappij. (maar rij toch liever in de EV6 :Y ).
Is wel vervelend voor je. Maar hoe rijdt Nissan? Ben benieuwd

EV6 77,4kWh Plus Advanced AWD / MY23, Interstellar Grey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dropie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09 23:21
IvoB2 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:23:
De e-Niro wordt niet meer gemaakt.
En een gelijk uitgeruste Niro EV MY 2024 was niet echt goedkoper en eigenlijk weer meer van hetzelfde :) .
Dus die ging het sowieso niet worden (en de VAA was voor de Business Plus 139 € en met de twee beschikbare optiepaketten iets rond de 160€).
De enige andere overblijvende optie tijdens de eindsprint was de Skoda Enyaq Sportline 85 full option.
En we hebben inderdaad onder tijdsdruk moeten beslissen gezien voor zowel de Enyaq als voor de EV6 de kortingen eind dit jaar vervielen (voor de Enyaq een 5500 €, voor de EV6 GT line 11.536 €.
Dat laatste maakte het verschil tussen een kale EV6 business line of een full option GT line.

Ik maak me ook nergens zorgen over.
Het is niet omdat ik cijfers wil vergelijken dat ik me daarom zorgen zou moeten maken. :)

Nieuw koop ik ook nooit een auto want dat is pas weggesmeten geld.
De laatste auto die ik zelf kocht (Opel Insignia Sports tourer 4x4 MY2011 stond catalogusprijs nieuw 44.500 €.
In 2012 in nieuwstaat rechtstreeks van de dealer (demonstratiemodel) gekocht voor 19.000 € en in 2018 verkocht voor 9000 €. Dus ruim zes jaar met een premium auto gereden voor 10.000 €.

Elektrische auto's zijn bedrijfsmatig in België vooralsnog idd relatief goedkoop te rijden.
Moest dat niet het geval zijn reden wel al lang met een elektrische deelauto.
Met alle respect een Opel Insignia is geen premium auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polo132
dropie schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:45:
[...]

Dan moet je er ook even bij zeggen dat de EV6 dat ook niet is. Anders trek je een scheve lijn. _/-\o_
Bij premium auto’s denk ik zelf ook aan Mercedessen, Audi’s, etc van ~70K+ en niet aan een EV van 50K.

[ Voor 15% gewijzigd door Polo132 op 21-12-2023 17:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
dropie schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:45:
[...]

Mijn excuses daarvoor.

[ Voor 116% gewijzigd door IvoB2 op 21-12-2023 18:19 ]

• Loei123
IvoB2 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 18:06:
[...]

Nou voor mij wel want er zit veel meer aan dan ik ooit nuttig kan gebruiken.
Idem voor de EV6.
Premium staat voor mij niet gelijk aan een of andere merknaam noch logo.
Waarschijnlijk benaderen we dat dus vanuit een totaal andere uitvalshoek.
Premium heeft meer met afwerking te maken dan met de hoeveelheid opties die er op zitten.

Voor mij is de ev6 ook niet premium.

Qua afwerking en onhandigheden heeft de ev6 wel wat verbeterpunten.

• IvoB2
Nogmaals excuses.

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Hier na 48.000km een defecte ICCU.
DC laden werkt wel, AC niet.
Kia NL heeft geen voorraad en het is nog onbekend wanneer mijn EV6 gerepareerd kan worden :-(

Ook keyless sluiten werkt sinds een half jaar niet meer. Blijkt een bekend issue en hier staat nu ook een reparatiekit voor in bestelling. Kunnen ze dan mooi tegelijk met de ICCU fixen.

[ Voor 37% gewijzigd door Speedfight op 21-12-2023 19:44 ]

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

• IvoB2
Polo132 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:51:
Bij premium auto’s denk ik zelf ook aan Mercedessen, Audi’s, etc van ~70K+ en niet aan een EV van 50K.
Bwa, dat is nu eens echt "old skool" traditioneel denken en niet echt meer van toepassing anno 2023. :)
En niet alleen ik denk daar zo over:
YouTube: Kia EV6 vs Audi Q4 e-tron HEAD-TO-HEAD: Do the Koreans build a bett...
:+

• TGEN
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

Een auto is alleen priemiejum als ie minimaal 5 cilinders heeft, enkel achterwielaandrijving en een handbak. Dus nee, de EV6 en Opel Insignia zijn niet priemiejum.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reacher
  • Laatst online: 20:45

Reacher

oldschool

Nou laat mij maar niet premium rijden dan... i could not care less.

but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
Loei123 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 18:11:
[...]

Premium heeft meer met afwerking te maken dan met de hoeveelheid opties die er op zitten.

Voor mij is de ev6 ook niet premium.

Qua afwerking en onhandigheden heeft de ev6 wel wat verbeterpunten.
Premium is vooral marketing en een klein deel echte kwaliteit (die dan vooral in het zicht zit)

Maar we dwalen af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Speedfight schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:42:
Hier na 48.000km een defecte ICCU.
DC laden werkt wel, AC niet.
Kia NL heeft geen voorraad en het is nog onbekend wanneer mijn EV6 gerepareerd kan worden :-(

Ook keyless sluiten werkt sinds een half jaar niet meer. Blijkt een bekend issue en hier staat nu ook een reparatiekit voor in bestelling. Kunnen ze dan mooi tegelijk met de ICCU fixen.
Voor jou helaas te laat, maar er schijnt een nieuwe ICCU-update te zijn:

YouTube: Kia EV6 New - December 2023 - 2nd ICCU update just released in EU/UK

Uiteraard heeft hij er alweer een afspraak voor gemaakt. Die vent staat echt voor elke scheet bij de dealer.

Catch my drift?

• DigitalHombre
macfocus schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:00:
[...]

Wat voor Ev6 heb je, welke batterij en welke uitvoering?
Staat nl. idd gewoon in d eNL prijslijst
EV6 Earth AWD 77.4 kWh, BE auto. De onduidelijkheid is ontstaan omdat bij het bestellen in juni 2022 de warmtepomp een optie was. Voor MY 23 is die warmtepomp geen optie meer, staat ook niet meer als optie in de prijslijst. En de auto die ons geleverd werd is een MY23, vandaar de mogelijke verwarring. Volgens sommige dealers zou onze wagen geleverd worden met warmtepomp, anderen beweren dan weer van niet. Onduidelijkheid troef.

• DigitalHombre
The Wizard schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:02:
[...]

Met een koude auto het verbruiksscherm bekijken en dan niet met een buitentemperatuur lager dan ca 2 graden. Als de airco/heater verbruik dan max 3 kW aangeeft heb je een warmtepomp. Bij 4,5+ kW gebruikt de auto het PTC element (gebruikt een auto met WP ook met vriestemperaturen bij het opstarten, vandaar 2 graden of warmer buiten).
Tot nu toe (maar ik zit er niet steeds op te kijken) een maximaal verbruik voor verwarming gezien van 4kW.

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
DigitalHombre schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:11:
[...]

EV6 Earth AWD 77.4 kWh, BE auto. De onduidelijkheid is ontstaan omdat bij het bestellen in juni 2022 de warmtepomp een optie was. Voor MY 23 is die warmtepomp geen optie meer, staat ook niet meer als optie in de prijslijst. En de auto die ons geleverd werd is een MY23, vandaar de mogelijke verwarring. Volgens sommige dealers zou onze wagen geleverd worden met warmtepomp, anderen beweren dan weer van niet. Onduidelijkheid troef.
Als het goed is moet je dit echt onder de "motorkap" kunnen zien aan een bepaalde klep, bij de Kia niet echt in verdiept, bij onze Megane Electric is het goed te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
DigitalHombre schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:12:
[...]

Tot nu toe (maar ik zit er niet steeds op te kijken) een maximaal verbruik voor verwarming gezien van 4kW.
Dan is het sowieso geen WP, die kan geen 4 kW trekken. De PTC heater is variabel, 4 kW is heel goed mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polo132
The Wizard schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:26:
[...]

Dan is het sowieso geen WP, die kan geen 4 kW trekken. De PTC heater is variabel, 4 kW is heel goed mogelijk.
Onzin, klimaat conditionering (wat het verbruik overzicht toont) kan meer dan enkel het verbruik van WP bevatten. Dus het kan best dat als je een WP hebt, er momenten zijn dat er meer dan 4kW verbruikt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Overstag
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-10-2024
Overstag schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:52:
Heeft iemand ervaring als de EV6 bijna 3 weken heeft stilgestaan? Zijn er dan negatieve mogelijkheden? :?

Ik ben voor mijn werk eind november vertrokken, de vorst kwam er toen aan, en kom morgen weer thuis.
Ik heb de EV6 gewoon voor de deur geparkeerd en afgesloten en geen extra handeling voor het lange stilstaan uitgevoerd, dus ik ben benieuwd of ik hem morgenmiddag gestart krijg.
Sleutel 10 had wel alvast opgezocht voor mijn vertrek. :*)
Even een update
Gister teruggekomen na 3 weken afwezigheid.
‘‘s middags de EV6 gestart. Hij startte zonder problemen. Geen enkele storing. *O*
En dat na 3 weken stilstaan in vorst, regen en wind. ;w
Ik hard het ergste verwacht met al die zombieverhalen. 8)

EV6 58kWh Plus RWD MY:23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Polo132 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:53:
[...]

Onzin, klimaat conditionering (wat het verbruik overzicht toont) kan meer dan enkel het verbruik van WP bevatten. Dus het kan best dat als je een WP hebt, er momenten zijn dat er meer dan 4kW verbruikt wordt.
Geen onzin, zit het al tijden te monitoren, ik weet waar ik over praat. Klimaat = alleen airco en/of WP/PTC. Ventilator, stoel/stuur verwarming etc (allen 12V) valt allemaal onder de rest (accessoire verbruik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Inmiddels zijn er, zowel in België als Nederland, vele uitvoeringen van de EV6 aan de man/vrouw gebracht.
Hierbij bestond/bestaat in België de mogelijkheid om de warmtepomp apart te bestellen.
Het lijkt mij ondoenlijk om te bepalen wie nu wel of geen warmtepomp heeft.
Het beste lijkt mij dat je even contact opneemt met de leverende dealer/leasemaatschappij, die kan je exact vertellen of je nu wel of geen warmtepomp hebt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Canby schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:38:
[...]

Is wel vervelend voor je. Maar hoe rijdt Nissan? Ben benieuwd
Komt wel weer goed......, is een brok techniek en kan stukgaan.

Eerste indruk, Ariya evolve uitvoering 178 kW, is zeker niet verkeerd.

Plusjes:
Vermogen vergelijkbaar met de EV6 RWD.
Uitrusting uitstekend.
Hoge zit en instap.
Elektrisch verstelbare stuurkolom met geheugen.
Bijrijderstoel met geheugen.
Beeldschermen grafisch goed.
Menustructuur snel onder de knie.
Heeft buiten ICC ook gewone cruise control (de vrouw)

Minnetjes:
Onrustig stuurgedrag bij acceleren, komt door voorwielaandrijving.
Recuperatie niet instelbaar maar gekoppeld aan drivemode (zover ik kan ontdekken).
Stoelen alleen omhoog/omlaag (wel rugleuning en lendesteun). bij EV6 ook kantelbaar.
Achteruitkijkspiegel, is een camerabeeld of altijd antiverblining indien camerabeeld uit, in de avond niet fijn. Camera geeft ander beeld dan werkelijke spiegel, maar misschien is dat wennen.
ICC minder uitgebreid.
Geen Frunk. (Deze is in de praktijk uitermate makkelijk in parkeergarages voor de laadkabel e.d. omdat je op de hoogte moet letten met het openen van de achterklep om niet onnodig schade op te lopen)

Dit zijn allemaal persoonlijke ervringen bij kort gebruik, het zegt verder niets over de auto. Iedereeen zal het anders ervaren.
Wat ik niet fijn zal vinden is voor een ander weer zeer prettig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luiaard
  • Laatst online: 07-09 15:36
Luiaard schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:21:
Van 30 september jl. Vorige eigenaar reed zuinig en weinig snelweg. Bij mij is het verbruik wel iets gestegen, zal van de week even tot 100% laden en weer kijken.77kWh 19"velgen
452km geeft hij aan met 100% lading momenteel.
Edit: 435km zodra climate op auto.
En na dik 900km met vijf personen waarvan in Frankrijk veel 130km/u geeft hij nu 347km aan bij 100% 🫣

[ Voor 16% gewijzigd door Luiaard op 23-12-2023 08:36 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo132
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fPEtyxWFdjx7OUX5C4_f86hXcgE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R6mfP1Pr6fTc4eRC0kHWfxUm.jpg?f=fotoalbum_large

Boeiende lak beschadiging op de motorkap. Steenslag? Vind nu 1 z’n dingetje nog niet heel erg maar mochten er meer op komen, valt dit dan onder de garantie van het optionele lak pakket?

[ Voor 74% gewijzigd door Polo132 op 22-12-2023 13:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-09 08:37
steenslag zal niet onder garantie vallen, netzo als bij slijtage op je banden bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-08 11:48
Overstag schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:00:
[...]

Even een update
Gister teruggekomen na 3 weken afwezigheid.
‘‘s middags de EV6 gestart. Hij startte zonder problemen. Geen enkele storing. *O*
En dat na 3 weken stilstaan in vorst, regen en wind. ;w
Ik hard het ergste verwacht met al die zombieverhalen. 8)
Zo zie je maar, het kan zomaar meevallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Nu online
Maar goed ook. Hoe zouden ze anders die schepen vol EV6'en lossen na weken op zee? :')

[ Voor 3% gewijzigd door DaMenaz op 22-12-2023 15:00 ]

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carcept2009
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:12
DaMenaz schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:59:
Maar goed ook. Hoe zouden ze anders die schepen vol EV6'en lossen na weken op zee? :')
Er zit ook een vervoers setting op.
Miss niet eens gek om hem daarop te zetten als je langer tijd weg bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisB74
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22-12-2023
Ik zoek iemand die mijn private lease contract van een KIA EV6 GT-Line wil overnemen. Zie
https://www.privateleaseovernemen.nl/listing/kia-ev6-2/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Polo132 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:44:
[Afbeelding]

Boeiende lak beschadiging op de motorkap. Steenslag? Vind nu 1 z’n dingetje nog niet heel erg maar mochten er meer op komen, valt dit dan onder de garantie van het optionele lak pakket?
Elke auto krijgt krassen, deuken, steenslag etc. Doet in het begin beetje pijn bij een nieuwe auto, maar hoort erbij. Het is een gebruiksvoorwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo132
Bosmonster schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:42:
[...]

Elke auto krijgt krassen, deuken, steenslag etc. Doet in het begin beetje pijn bij een nieuwe auto, maar hoort erbij. Het is een gebruiksvoorwerp.
Helemaal mee eens! Was voornamelijk benieuwd waar de zgn garantie voor was met het optionele lak pakket!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Polo132 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:44:
[Afbeelding]

Kun je die foto nog eens opnieuw maken in goed daglicht, zonder schaduw en wanneer de plek goed droog en schoon is? Ik kan hier niet veel uit halen vrees ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdRain
carcept2009 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:46:
Er zit ook een vervoers setting op.
Miss niet eens gek om hem daarop te zetten als je langer tijd weg bent?
Waar vindt je die instelling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carcept2009
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:12
ColdRain schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 23:13:
[...]

Waar vindt je die instelling?
Durf ik niet te zeggen.
Zag het op een foto van een occasion model.
Die van ons is net geproduceerd en net onderweg of nog in Korea😁

Ze noemen het shipping mode.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
carcept2009 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 23:43:
[...]

Durf ik niet te zeggen.
Zag het op een foto van een occasion model.
Die van ons is net geproduceerd en net onderweg of nog in Korea😁

Ze noemen het shipping mode.
Van Schipping mode naar customer mode kan met de OK knop (3 sec indrukken).
Omgedraaid kan je dit zelf zo niet doen, dat kan de dealer of je moet software hebben om in de auto een parameter te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo132
Zijn er meer mensen met problemen met de app op het moment?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
Polo132 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:36:
Geen reactie van het voertuig krijg ik als melding.

Inmiddels werkt het wel bij mij.

[ Voor 7% gewijzigd door Loei123 op 23-12-2023 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdRain
idem, geen reactie.
En nu weer wel.

[ Voor 30% gewijzigd door ColdRain op 23-12-2023 10:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:35
Voor wie twijfels heeft over zijn batterij / range of dit onderwerp gewoon interessant vind.

De jongen in bijgesloten YouTube filmpje is al een behoorlijke tijd bezig met zijn dealer omdat hij grote twijfels had over de gezondheid van zijn batterij en daardoor een extreem lage range. Vanuit de dealer was er een meting doorgevoerd en die gaf aan dat de batterij 100% gezond is.

Hij heeft een Aviloo test doorgevoerd en dat laat hij zien in bijgesloten YouTube bijdrage (2 delen):

YouTube: Aviloo Test Teil 1 | Ich teste meinen [Defekten] Akku | Kia EV6 | E-...

YouTube: Aviloo Test Teil 2 | Das Ergebnis! | Akku defekt | Kia EV6 | E-Auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
  • Laatst online: 19-04 12:19
petertenboer schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:48:
Voor wie twijfels heeft over zijn batterij / range of dit onderwerp gewoon dit interessant vind.

De jongen in bijgesloten YouTube filmpje is al een behoorlijke tijd bezig met zijn dealer omdat hij grote twijfels had over de gezondheid van zijn batterij en daardoor een extreem lage range. Vanuit de dealer was er een meting doorgevoerd en die gaf aan dat de batterij 100% gezond is.

Hij heeft een Aviloo test doorgevoerd en dat laat hij zien in bijgesloten YouTube bijdrage (2 delen):

YouTube: Aviloo Test Teil 1 | Ich teste meinen [Defekten] Akku | Kia EV6 | E-...

Das een aardig verlies zeg 25%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo132
petertenboer schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:48:
Voor wie twijfels heeft over zijn batterij / range of dit onderwerp gewoon dit interessant vind.

Kijk wat een mooie aanvulling op de discussie hier! Inderdaad erg extreem verlies en ze wijzen een defecte cell aan. Ik vind dit erg overeenkomen met @--HOOLIE-- !! Die moet dit zien en terug naar de dealer!

Vind het sowieso een erg nuttige discussie, hoe kan de consument beschermd worden dat ze zo makkelijk het bos in worden gestuurd met uitspraken als ‘het ligt aan je rijgedrag’ zelfs als de GOM en daadwerkelijke range zo ver van de WLTP liggen.

P.S. ben ook benieuwd of de defect cell niet gewoon bekend is binnen de auto zelf? En de dealer dat zo uit zou moeten kunnen lezen?

P.P.S. Lees nu terug in je bericht dat de beste man al erg lang met de dealer bezig is, en zij aangeven de accu getest te hebben en zeggen dat die op 100% zit. Ben benieuwd of ze dat echt gedaan hebben of hem wederom het bos in sturen..

P.P.P.S. ( _O- ) ook benieuwd hoe de rij data hier aan relateert. Stel je laadt tot 100 en rijdt de auto naar 0, wat geven alle ritten bij elkaar op aan qua totaal kWh verbruik. Zou dan overeen moeten komen met de 55kwh en niet 74. Dit bedoelde ik laatst met de opmerking om dieper in je data te duiken @--HOOLIE--

[ Voor 17% gewijzigd door Polo132 op 23-12-2023 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 28-09 20:40
Hij rijdt op level 0 met 4 graden buitentemp op Duitse autobahn. Met 150 km/u haal ik ook wel die verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo132
FCTW schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:26:
Hij rijdt op level 0 met 4 graden buitentemp op Duitse autobahn. Met 150 km/u haal ik ook wel die verbruik.
Gaat hier niet om z’n verbruik maar totaal te gebruiken accu capaciteit. Ik neem aan dat de test geavanceerd genoeg is om z’n hoge verbruik hier in mee te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
Polo132 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:30:
[...]

Gaat hier niet om z’n verbruik maar totaal te gebruiken accu capaciteit. Ik neem aan dat de test geavanceerd genoeg is om z’n hoge verbruik hier in mee te nemen.
Klopt.

Het gaat bij deze test niet om het verbruik. Al had hij constant 190 km/h gereden, dan nog was de capaciteit van de batterij niet de originele 73,4 geweest. De opdracht bij de Aviloo test is om de batterij van 100% SOC naar beneden de 10% SOC te rijden. Of je dat met 50 km/h, 100 km/h of 150 km/h doet maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Laatst online: 22:00
Zou je een defecte cel niet ook terug moeten kunnen zien via de OBD? Ik vraag het me bij mijn 77kwh EV6 die nog maar 66kwh over heeft bij 100% SOC na 34dkm (accu op 95,4 SOH) ook wel eens af, maar de voltages van alle 190 cellen lijken normaal/identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highlander1962
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 04-08 18:42
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met de steeds nieuwere technologie.

Zelf heb ik nu nog een e-Niro en gebruik heel veel van de auto niet. Simpelweg omdat ik het allemaal maar ingewikkeld vind.
Dat is met de EV6 nog veel erger ben ik bang voor en heb daarom bewust voor de Light Edition gekozen.

Ik vind het echt heel erg knap hoeveel een aantal van jullie weten, maar vooral ook waar je alles in de auto op moet zoeken in het menu.
Ben ik de enige die alleen maar rijdt en verder maar weinig aandacht besteed aan de technologie zelf?

Is er een filmpje waar het allemaal heel erg goed uitgelegd wordt en dan met name de instellingen van/in de EV6 zelf waar ik alles een paar keer kan kijken en beter voorbereid bent als ik hem op ga halen?
Gebruiksaanwijzing heb ik al enigszins bekeken, maar ben meer van het visuele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Highlander1962 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 14:03:
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met de steeds nieuwere technologie.

Zelf heb ik nu nog een e-Niro en gebruik heel veel van de auto niet. Simpelweg omdat ik het allemaal maar ingewikkeld vind.
Dat is met de EV6 nog veel erger ben ik bang voor en heb daarom bewust voor de Light Edition gekozen.

Ik vind het echt heel erg knap hoeveel een aantal van jullie weten, maar vooral ook waar je alles in de auto op moet zoeken in het menu.
Ben ik de enige die alleen maar rijdt en verder maar weinig aandacht besteed aan de technologie zelf?

Is er een filmpje waar het allemaal heel erg goed uitgelegd wordt en dan met name de instellingen van/in de EV6 zelf waar ik alles een paar keer kan kijken en beter voorbereid bent als ik hem op ga halen?
Ik heb nog geen EV6 (nog een maand of 6) en rij nu een Ceed sportswagon benzine automaat.
Ook daar gebruik ik bepaalde zaken niet. Over het algemeen omdat ze gewoon K*T werken/irritant zijn.
Heeft niks met Kia te maken, is deels de “vooruitgang” (er moeten nieuwe features op anders kopen we niks nieuws), deels verplichting vanuit wetgeving (die natuurlijk lekker volgelobbied worden door de Robert Bosch achtigen van deze wereld)

Daarbij komt dat de handleidingen van tegenwoordig volkomen onleesbaar zijn door alle juridische waarschuwingen die er in staan. Vaak meer dan 3 per pagina.

Er zijn vast wel filmpjes al ben ik zelf geen fan van filmpjes, maar heb liever een uitleg in stappen met wat foto’s erbij. Maar op dat vlak schijn ik een uitstervend ras te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-09 08:37
Polo132 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:36:
Bij mij helpt het altijd wel als ik de app helemaal afsluit. Dan de app weer opnieuw opstarten. Dat reset de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 28-09 20:40
petertenboer schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:35:
[...]

Klopt.

Het gaat bij deze test niet om het verbruik. Al had hij constant 190 km/h gereden, dan nog was de capaciteit van de batterij niet de originele 73,4 geweest. De opdracht bij de Aviloo test is om de batterij van 100% SOC naar beneden de 10% SOC te rijden. Of je dat met 50 km/h, 100 km/h of 150 km/h doet maakt niet uit.
Mijn punt is dat de verbruik en range te verklaren zijn onder omstandigheden en als de batterij 75% is, dat zijn rang rond de 200 km zou moeten zijn.

Ik heb het gevoel dat je niet altijd moet vertrouwen op een gesponsorde tests die zich zelf promoten.

Ze lezen de OBD2 af zonder speciale toegang zoals de garage die heeft. Ik twijfel dus aan de betrouwbaarheid van het product.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• petertenboer
FCTW schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 14:59:
[...]

Mijn punt is dat de verbruik en range te verklaren zijn onder omstandigheden en als de batterij 75% is, dat zijn rang rond de 200 km zou moeten zijn.

Ik heb het gevoel dat je niet altijd moet vertrouwen op een gesponsorde tests die zich zelf promoten.

Ze lezen de OBD2 af zonder speciale toegang zoals de garage die heeft. Ik twijfel dus aan de betrouwbaarheid van het product.
Ik sta er iets anders in tav dit product, zeker als je even gaat zoeken en weet waar het over gaat. Nee ik heb geen enkel belang, maar als de volgende partijen het aanbevelen en het een algemeen geaccepteerde test is bij bepalen van restwaarden in de branche kijk ik er toch met vertrouwen naar:

- https://www.anwb.nl/experts/auto/4/180/aviloo-via-anwb
- https://www.autoweek.nl/a...opend&zoek=accudegradatie
- https://www.automotive-on...e-batterijtest-voor-ev-s/
- https://autobedrijfvanempel.nl/accu-elektrische-auto-testen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Highlander1962 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 14:03:
Youtube staat vol met urenlange filmpjes waar alle instellingen (tot verborgen instellingen toe) met hand en tand worden uitgelegd. Weliswaar overwegend in het Engels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Laatst online: 16:10
Benieuwd wat Kia voor deze eigenaar gaat doen. Hij zit nog boven de 70% capaciteit dus volgens de voorwaarden geen recht op garantie.

Misschien ga ik ook eens zo'n test laten doen.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joer
Phusebox schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 18:28:

🤣🤣🤣 dat zei je vorige 🎄🎅🏻 ook al

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Joer schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 18:33:
[...]

🤣🤣🤣 dat zei je vorige 🎄🎅🏻 ook al
Heb je het linkje voor me. Ik heb daar geen actieve herinnering meer aan.

Wel handig dat mensen alles nauwgezet bijhouden wat ik wanneer heb gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdRain
Phusebox schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 18:37:
Heb je het linkje voor me. Ik heb daar geen actieve herinnering meer aan.
Let op, dit gaat tégen je gebruikt worden, ooit. :o
Wel handig dat mensen alles nauwgezet bijhouden wat ik wanneer heb gezegd.
Dit wordt langzaamaan een running gag. :) Ik vind jouw incasseringsvermogen toch wel fenomenaal. OK, je komt soms (?) nogal cassant uit de hoek. Maar goed, jouw ervaring met jouw EV6 is dat wellicht ook. Dat is spijtig maar daarom niet minder waar of waardevol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Phusebox schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 18:28:
Benieuwd wat Kia voor deze eigenaar gaat doen. Hij zit nog boven de 70% capaciteit dus volgens de voorwaarden geen recht op garantie.

Maar hij heeft een product wat niet voldoet aan de specificaties wat je mag verwachten met deze leeftijd. In de Nederlandse wet is dit behoorlijk goed vastgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overstag
  • Laatst online: 25-10-2024
The Wizard schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:19:
[...]

Maar hij heeft een product wat niet voldoet aan de specificaties wat je mag verwachten met deze leeftijd. In de Nederlandse wet is dit behoorlijk goed vastgelegd.
Is dat zo? Ik heb sinds de aflevering 2 lakloze plekken onder de linker en rechter dorpel, grondverf zit er wel op.
Aflevering auto: 21 januari 2023.
Via de dealer gemeld aan Kia Nederland, ondanks diverse malen gereclameerd heeft Kia Nederland nog steeds niet gereageerd.
Kia Nederland is gewoon een puinhoop.

EV6 58kWh Plus RWD MY:23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo132
The Wizard schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:19:
[...]

Mee eens, lijkt mij inderdaad dat de 70% die gehanteerd wordt toepasbaar is bij sprake van ‘slijtage’, afname op de lange termijn. In dit geval is, als het klopt, er een spontaan probleem, namelijk een defecte cell.

Zou bijzonder zijn als Kia kan zeggen we garanderen maar 70% batterij capaciteit, ook bij aflevering. Brengt het weer terug naar het verhaal hoe kan de consument beschermd worden.

Ben wel sterk benieuwd naar welke rechten je hebt als consument, als een auto fabrikant roept dat je 800WLTP hebt en bij een gloednieuwe auto haal je in de praktijk, met normaal gebruik, maar 400km? Wat dan, waar heb je recht op? (Nu weet ik dat WLTP vast stellen een vaste procedure is dus het zal daar nooit 50% van afwijken, maar in deze gevallen waar er een probleem is dus wel, en blijkt maar weer dat dealers erg moeilijk doen in alleen al het erkennen van het probleem)

[ Voor 11% gewijzigd door Polo132 op 23-12-2023 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Polo132 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:50:
[...]

Mee eens, lijkt mij inderdaad dat de 70% die gehanteerd wordt toepasbaar is bij sprake van ‘slijtage’, afname op de lange termijn. In dit geval is, als het klopt, er een spontaan probleem, namelijk een defecte cell.

Zou bijzonder zijn als Kia kan zeggen we garanderen maar 70% batterij capaciteit, ook bij aflevering. Brengt het weer terug naar het verhaal hoe kan de consument beschermd worden.

Ben wel sterk benieuwd naar welke rechten je hebt als consument, als een auto fabrikant roept dat je 800WLTP hebt en bij een gloednieuwe auto haal je in de praktijk, met normaal gebruik, maar 400km? Wat dan, waar heb je recht op? (Nu weet ik dat WLTP vast stellen een vaste procedure is dus het zal daar nooit 50% van afwijken, maar in deze gevallen waar er een probleem is dus wel, en blijkt maar weer dat dealers erg moeilijk doen in alleen al het erkennen van het probleem)
Vraag me af of het de dealers zijn die moeilijk doen of Kia (NL). Aangezien de dealer alles betaald krijgt zodra Kia een garantieaanvraag goedkeurt. Dus waarom zou een dealer een ontevreden klant willen hebben als het hun zelf (bijna) niks kost.

Met alle ellende bij mij tot nu toe leg ik de schuld hoofdzakelijk bij Kia NL.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tacovdh
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 25-09 00:17
10 december afgeleverd: een forest green EV6 plus advanced, dus met open dak, elektrische stoelen, 20" wielen. Besteld in februari. Ben zeer tevreden na de eerste 1500 km!
Vraag is nog of de preconditionering er in zit, of de range nog wat op zou willen lopen (nu max 400 km) en of de deurgrepen recht blijven. Maar verder: niks dan plezier.

KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:56
@Tacovdh was dat toevallig bij de Kia dealer in Heerenveen? Twee dagen ervoor proefgereden in een EV6, toen stond er een EV6 in de showroom in die kleur die verkocht was.

Bijzondere kleur die ik, naast dit exemplaar, in het echt nog niet had gezien!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacovdh
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 25-09 00:17
chielmi schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 22:52:
@Tacovdh was dat toevallig bij de Kia dealer in Heerenveen? Twee dagen ervoor proefgereden in een EV6, toen stond er een EV6 in de showroom in die kleur die verkocht was.

Bijzondere kleur die ik, naast dit exemplaar, in het echt nog niet had gezien!
't is wel toevallig! Inderdaad in Heerenveen. Mooi he.

KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Tacovdh schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 22:34:
10 december afgeleverd: een forest green EV6 plus advanced, dus met open dak, elektrische stoelen, 20" wielen. Besteld in februari. Ben zeer tevreden na de eerste 1500 km!
Vraag is nog of de preconditionering er in zit, of de range nog wat op zou willen lopen (nu max 400 km) en of de deurgrepen recht blijven. Maar verder: niks dan plezier.
Had ik de keuze gehad èn die keuze niet zo bezopen veel duurder was per maand, dan had ik absoluut ook een Forest Green genomen.

Veel plezier ermee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Nu online
Tacovdh schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 22:34:
Precon is standaard sinds MY23, dus die heb je.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Vraag: gisteren wilde ik mijn auto tot 100% laden, echter ik kreeg de kabel niet ingeplugd. Accu was 80% vol. In het systeem heb ik AC laden op 100% en DC laden op 80%. Heeft het te maken dat de 3 “balkjes” die allen verlicht waren, m.a.w. dat het systeem denkt dat het vol is? Of doe ik iets verkeerd? Ik heb het antwoord nog niet kunnen vinden.

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:40
Wakkie schreef op zondag 24 december 2023 @ 08:40:
Vraag: gisteren wilde ik mijn auto tot 100% laden, echter ik kreeg de kabel niet ingeplugd. Accu was 80% vol. In het systeem heb ik AC laden op 100% en DC laden op 80%. Heeft het te maken dat de 3 “balkjes” die allen verlicht waren, m.a.w. dat het systeem denkt dat het vol is? Of doe ik iets verkeerd? Ik heb het antwoord nog niet kunnen vinden.
De enige reden die ik hiervoor (zo gauw) kan bedenken is dat de 'blokkeerpen' die ervoor zorgt dat de laadkabel er niet zomaar uitgetrokken kan worden, nu de laadpoort blokkeert.
De auto al enkele malen op en van slot gezet?
Er zal aan de binnenkant van de kofferruimte ook een knop (net als bij de Ioniq 5 achter een luikje?) zitten om een 'noodontgrendeling' te doen.
Ook bij een SOC van meer dan 80% moet je kunnen (bij)laden.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Peter-036 schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:20:
[...]

De enige reden die ik hiervoor (zo gauw) kan bedenken is dat de 'blokkeerpen' die ervoor zorgt dat de laadkabel er niet zomaar uitgetrokken kan worden, nu de laadpoort blokkeert.
De auto al enkele malen op en van slot gezet?
Er zal aan de binnenkant van de kofferruimte ook een knop (net als bij de Ioniq 5 achter een luikje?) zitten om een 'noodontgrendeling' te doen.
Ook bij een SOC van meer dan 80% moet je kunnen (bij)laden.
Dat dacht ik ook dat je kunt (bij)laden tot 100%. Ik heb de auto al diverse malen dicht en open gedaan en dan wil het wel eens lukken. Nog niet in het luikje gekeken. Ga vandaag nog eens proberen.

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
Wakkie schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:36:
[...]

Dat dacht ik ook dat je kunt (bij)laden tot 100%. Ik heb de auto al diverse malen dicht en open gedaan en dan wil het wel eens lukken. Nog niet in het luikje gekeken. Ga vandaag nog eens proberen.
Misschien de de stekkers omdraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:40
Joer schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:43:
[...]

Misschien de de stekkers omdraaien?
Er zit een verschil in formaat van de stekkers tussen de beide einden van de kabel: die voor de auto is groter dan die voor de laadpaal.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-09 13:54
Even totaal iets anders nu. Iemand ervaring met OTA bij KIA EV6? Ik heb bewust nu even de update van navigatie van november 2023 niet gedaan. En nog steeds niks! Alles staat aan voor wat betreft OTA ook de vorige laatste updates zijn uitgevoerd (ook in KIA connect app) Als ik dan kijk naar Tesla die hebben dat toch veel beter voor elkaar hoor. Kia moet nog grote stappen maken op dit gebied vind ik. Dit jaar nog niet 1 update gehad via OTA! Terwijl ze beloven dat we er 2 gratis zouden krijgen nou mooi niet dus. Kortom KIA engineers. Zet jullie beste beentje eens voor en kom op met regelmatigere updates. Er valt nog genoeg te verbeteren naar mijn idee. Als zijn het kleine dingen. Hoe denken jullie daarover en wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Pagina: 1 ... 329 ... 447 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic