JanMe schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 14:28:
[...]
Ik heb een groep met b karakteristiek, en had tot nu geen problemen in combinatie met een Zappi.
Wel laad ik altijd overdag en zet de Zappi dan op stop kort na het laden. (Pensionado)
Laad nooit s’nacht.
Vandaag opgeladen, laatste uur op “fast”en na het opladen expres niet direct afgesloten, resultaat de groep er uit

. Na 15 min.
Dus wat is het probleem, de EV6 , de Zappi of de groep?
[Afbeelding]
Chint is een van de goedkoopste merken die je kan plaatsen. Worden vaak gebruikt door de “cowboys” in zonnepanelenland. Hier helaas ook 1 hangen voor mijn panelen*. Laadpaal heb ik zelf geplaatst en van het merk Hager. Is wel echt flink duurder maar vond ik de moeite waard gezien de grote hoeveelheden stroom die er jaarlijks doorheen zullen gaan.
*wil ik eigenlijk ook vervangen, want ik wek jaarlijks ongeveer 14000 kWh op en daarmee wordt deze groep zelfs meer belast dan die van de laadpaal.
Verder moet er echt een onderscheid worden gemaakt tussen de type van een aardlekautomaat en de karakteristiek van een aardlekautomaat.
De bekendste classificatie bij aardlekschakelaars/automaten is die van de karakteristiek, namelijk B en C.
- Een B automaat kan maar zeer kort de maximale hoeveelheid stroom waarvoor hij geklassificeerd is overschrijden. Dit is bijvoorbeeld handig als je je hoofdzekering moet beschermen en het apparaat de maximale stroom ook niet hoeft te overschrijven.
- Een C automaat kan een langere periode de maximale hoeveelheid toegelaten stroom tolereren. Dat is bijvoorbeeld handig in het geval van een apparaat met een hoge inschakelspanning, zoals bijvoorbeeld een heater en vroeger ook airco’s (tegenwoordig zijn die zuiniger). Wat je ziet is dat bij moderne woningen de hoofdschakelaar doorgaans een C karakteristiek heeft. In mijn geval heb ik 3x25A, C-karakteristiek. Dat betekent dat ik maximaal 17,25kW van het net kan trekken, maar als dat bijvoorbeeld 10 minuten lang 18 of 19 kW is, dan is dat ook geen probleem. In de regel wil je in je meterkast juist geen automaten met een C-karakteristiek hebben. Dat is alleen maar een risico voor je hoofdschakelaar en doorgaans ook niet nodig.
Relevant voor laadpalen is de type A en B classificatie.
- Voor laadpalen wordt de type B geadviseerd omdat deze ook DC foutstromen kan detecteren. Type A kan dat niet. Eenvoudiger kan ik het niet maken.
- Overigens beschikken veel laadpalen over een ingebouwde foutstroomdetectie, waaronder de Zappi, waardoor je geen type B automaat nodig hebt.
xxander968 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 21:23:
Meerdere mensen hebben gemeld dat de groep in de meterkast eruit ging wanneer de laadsessie voltooid is of beëindigd wordt. Willen diegene kijken wat voor zekering gebruikt zijn? Mijn laadpaal heb ik vervangen voor een ander merk maar bij deze klapt de groep eruit na het handmatig stoppen van een 11kw laadsessie. Mijn aardlekautomaat is er een met b karakteristiek. Ik vraag me af of c karakteristiek hier verschil zou maken. Ik lees bij de ene site dat b karakteristiek prima is voor een laadpaal en bij de ander wordt c karakteristiek aanbevolen.
Ik zou dus geen C plaatsen. Ik zou dan eerder kijken in de instellingen van je laadpaal. Gaat het daar goed? Zet alles anders een stapje lager dan de max en kijk wat het resultaat is? Vind de Zappi zelf ook lastig in te stellen met wel 3 plekken waar je een soort van maximale stroomsterkte kan instellen…
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q