Gisteren riep de EV6 plotseling dat er een navigatie update beschikbaar was. Die wilde ik wel, motor laten lopen en na 5 minuten stond de update er op. Geen idee hoe, wat of waar vandaan (geen verstand van), maar het werkt blijkbaar wel prima👍🏻👍🏻. Heeft blijkbaar te maken met het aangeven van laadstations als je verder wilt dan de range indicator aangeeft.
Het wordt een lange en warme zomerZilversmid schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:35:
[...]
Dan wens ik je alvast sterkte... Die van mij is al sinds begin mei stuk (waarschijnlijk al eerder, maar door buitentemperatuur niet eerder opgevallen) en mag 19 juli eindelijk naar de dealer voor installatie van een nieuwe airco-pomp, omdat daar kennelijk een foutcode op werd gezien bij uitlezen.
Nieuwe airco-pomp biedt echter volgens de dealer geen garantie tot oplossing, typisch gevalletje trial & error...
Inmiddels is duidelijk dat de airco pomp vervangen geen zin heeft omdat er gruis in het systeem zit. Hoe dit kan is niet duidelijk. Een nieuwe pomp zou binnen no-time hieraan ook weer overlijden, dus is inmiddels besloten dat het volledige airco systeem vervangen gaat worden. Men verwacht dat de bestelling zo rond 17 oktober binnen zal zijn

Er is wel een vervangende auto aangeboden in de vorm van een Xceed of Niro, maar dat vind ik nog meer een kwelling dan een niet werkende airco, dus daar heb ik (voorlopig) maar voor bedankt...
Nog een andere optie is om je telefoon automatisch in automodus te zetten bij het verbinden met Carplay. Setting > Focus > Driving > Turn on automatically. Dan worden alle notificaties gedempt.INsaiGN schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:21:
[...]
Dit ga ik proberen! Had ik zelf ook wel kunnen bedenken maar dat terzijde. Thanks
Voor de tolpoortjes heb ik de tolbadge onder de behuizing bij de binnenspiegel geplaatst. Er zitten in mijn plus twee ongebruikte plekken waar de gps ontvanger van de dashcam nu zit en het tolkastje. De brug tussen Denemarken en Zweden heeft bij beide poortjes vlekkeloos gewerkt, dus ontvangst is daar geen probleem.
:strip_exif()/f/image/pBQFhYeSA85NSHBXq9stigOV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kY2QHhHUG4rQha9jGy1xbBcO.jpg?f=fotoalbum_large)
De navigatie van Kia doet het prima met de laadpaalplanning. Alleen Ionity staat aangevinkt en dat gaat goed. We rijden met vouwwagen en door de wisselende snelheid in Duitsland (100) en Scandinavië (80) scheelt het verbruik nogal. Maar dat past de auto dus prima aan. Hij plant wel tot zo goed als leeg bij aankomst op de bestemming. Bij één aankomst zou er nog 30km range over zijn terwijl 15km voor de camping een ionity station was. Herberekenen vlak voor aankomst maakte geen verschil, dus die hebben we maar handmatig als tussenstop gezet. Mogelijk zou de totale reis plannen met de camping als tussenstop dit oplossen. Dat ga ik morgen maar eens proberen. Preconditioning werkte ook vanzelf mee. Die had ik niet verwacht maar in de regenbui was het met 14 graden te koud. Eenmaal aan het laden zijn we sneller weer weg dan anderen die al aan het laden waren. Inclusief af en aankoppelen van de aanhanger. Nadeel van niet gebruiken van ABRP is dat je niet goed weet tot hoever te laden. Wij hebben gegokt op 80% en dat kwam goed uit, we hebben de originele planning gehaald zonder aanpassingen. Er zit een nadeel aan de lagere snelheid van rijden met aanhanger, je rijdt 3 uur tot de volgende laadstop en dat mag best korter eigenlijk. Het is ook niet snel goed he?
:strip_exif()/f/image/pBQFhYeSA85NSHBXq9stigOV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kY2QHhHUG4rQha9jGy1xbBcO.jpg?f=fotoalbum_large)
De navigatie van Kia doet het prima met de laadpaalplanning. Alleen Ionity staat aangevinkt en dat gaat goed. We rijden met vouwwagen en door de wisselende snelheid in Duitsland (100) en Scandinavië (80) scheelt het verbruik nogal. Maar dat past de auto dus prima aan. Hij plant wel tot zo goed als leeg bij aankomst op de bestemming. Bij één aankomst zou er nog 30km range over zijn terwijl 15km voor de camping een ionity station was. Herberekenen vlak voor aankomst maakte geen verschil, dus die hebben we maar handmatig als tussenstop gezet. Mogelijk zou de totale reis plannen met de camping als tussenstop dit oplossen. Dat ga ik morgen maar eens proberen. Preconditioning werkte ook vanzelf mee. Die had ik niet verwacht maar in de regenbui was het met 14 graden te koud. Eenmaal aan het laden zijn we sneller weer weg dan anderen die al aan het laden waren. Inclusief af en aankoppelen van de aanhanger. Nadeel van niet gebruiken van ABRP is dat je niet goed weet tot hoever te laden. Wij hebben gegokt op 80% en dat kwam goed uit, we hebben de originele planning gehaald zonder aanpassingen. Er zit een nadeel aan de lagere snelheid van rijden met aanhanger, je rijdt 3 uur tot de volgende laadstop en dat mag best korter eigenlijk. Het is ook niet snel goed he?
Dat werkt bij mij met Android in ieder geval uitstekend. Zelfs de album art komt mee. En bedienen kan idd ook in het display, maar in de praktijk zal iedereen dat vanaf zijn stuur doen.anboni schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:07:
[...]
Ik dacht dat ik iemand eerder in dit topic las die z'n telefoon via BT had gekoppeld voor de muziek en in het meest rechter display in de auto wat weergave/bedieningselementen kreeg. Maar misschien dat dat dan weer alleen met Android werkt.
Wat een slimme plek. Nooit aan gedacht.xxander968 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 20:14:
Voor de tolpoortjes heb ik het kastje onder de behuizing bij de binnenspiegel geplaatst. Er zitten in mijn plus twee ongebruikte plekken waar de gps ontvanger van de dashcam nu zit en het tolkastje. De brug tussen Denemarken en Zweden heeft bij beide poortjes vlekkeloos gewerkt, dus ontvangst is daar geen probleem.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij mij brak bij het inbouwen van de dashcam wel een clipje af van de kap. Kon hem wel gewon terugplaatsen. Benieuwd wat dat onderdeel los kost.
Catch my drift?
Dat gebeurde bij mij ook door de mensen van Carglass bij het vervangen van de voorruit.DaMenaz schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 21:10:
[...]
Bij mij brak bij het inbouwen van de dashcam wel een clipje af van de kap. Kon hem wel gewon terugplaatsen. Benieuwd wat dat onderdeel los kost.
Binnen 3dg was er een nieuw kapje in huis...
Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...
De instelling van tot hoeveel % DC laden wordt meegenomen in de routeplanning van Kia/Hyundai. Dus wanneer deze op 100% staat, gaat de routeplanning ervan uit dat je ook tot 100% gaat laden. Dus beter is om deze op 80% (of 90%) te zetten, voordat je de routeplanning doet.xxander968 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 20:14:
Nadeel van niet gebruiken van ABRP is dat je niet goed weet tot hoever te laden. Wij hebben gegokt op 80% en dat kwam goed uit, we hebben de originele planning gehaald zonder aanpassingen.
Weet iemand hoe lang het duurt om de routeplanner update te installeren wanneer deze via ota is binnengehaald?
Ik kijk nu al zeker 20 minuten naar het scherm "Voorbereiden om de software te installeren".
Ik kijk nu al zeker 20 minuten naar het scherm "Voorbereiden om de software te installeren".
Dit forum kent ook een hele mooie en snelle zoekfunctie. Gebruik die eens een keer want er zijn al talloze posts over dit onderwerp geplaatst.Loei123 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 08:57:
Weet iemand hoe lang het duurt om de routeplanner update te installeren wanneer deze via ota is binnengehaald?
Dan mag je mij die zoekfunctie uitleggen, want er zijn voldoende post die ik nogmaals wil lezen. Het lukt mij alleen via bladeren, maar er zijn al zoveel bladeren dat ik er maar mee gestopt ben.Jugonoot04 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 10:08:
[...]
Dit forum kent ook een hele mooie en snelle zoekfunctie. Gebruik die eens een keer want er zijn al talloze posts over dit onderwerp geplaatst.
EV6 58kWh Plus RWD MY:23
Bedankt voor je hele mooie suggestie. Na het zoeken en bijna 30 minuten verder heb ik welgeteld 1 reactie gevonden die aangeeft dat het 3 kwartier kan duren.Jugonoot04 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 10:08:
[...]
Dit forum kent ook een hele mooie en snelle zoekfunctie. Gebruik die eens een keer want er zijn al talloze posts over dit onderwerp geplaatst.
Een beetje begrip voor een vraag mag er best zijn, zonder mensen op een bijdehante manier naar de zoekfunctie te sturen.
Nou... alles staat of valt bij het invoeren van de juiste zoekwoorden. Met "ota update hoe lang" krijg ik drie resultaten en als je de afbeeldingen van resultaat 1 weet je het al, of klik op de datum van dit zoekresultaat zodat je meteen die post kan opvolgen.Loei123 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 10:38:
[...]
Bedankt voor je hele mooie suggestie. Na het zoeken en bijna 30 minuten verder heb ik welgeteld 1 reactie gevonden die aangeeft dat het 3 kwartier kan duren.
Een beetje begrip voor een vraag mag er best zijn, zonder mensen op een bijdehante manier naar de zoekfunctie te sturen.
Ik zocht op het woord update...DigitalHombre schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 19:03:
[...]
Nou... alles staat of valt bij het invoeren van de juiste zoekwoorden. Met "ota update hoe lang" krijg ik drie resultaten en als je de afbeeldingen van resultaat 1 weet je het al, of klik op de datum van dit zoekresultaat zodat je meteen die post kan opvolgen.
Het gaat me eigenlijk om het feit dat iemand die hier enkel komt kijken om dit topic (zo doet zijn profiel vermoeden), iemand die al behoorlijk langer lid is op een bijdehante wijze op de zoekfunctie wil wijzen.
Soms is dat terecht, maar in dit geval niet en als je langer lid bent hier weet je dat.
Hij had eigenlijk z'n mond moeten houden op een legitieme vraag.
Ik ben benieuwd of iemand in NL de ICCU update al heeft gehad?
Vziw in EU nog geen TSB dus ik gok niemand.Polo132 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 23:29:
Ik ben benieuwd of iemand in NL de ICCU update al heeft gehad?
Bij nader inzien: helemaal eens. De toonzetting had wel een tandje minder gekund, maar dat geldt dan zeker ook weer voor jouw tegenreactie. Laten we elkaar een beetje heel houden op het forum.Loei123 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 20:28:
[...]
Ik zocht op het woord update...
Het gaat me eigenlijk om het feit dat iemand die hier enkel komt kijken om dit topic (zo doet zijn profiel vermoeden), iemand die al behoorlijk langer lid is op een bijdehante wijze op de zoekfunctie wil wijzen.
Soms is dat terecht, maar in dit geval niet en als je langer lid bent hier weet je dat.
Hij had eigenlijk z'n mond moeten houden op een legitieme vraag.
Wat me in het algemeen gewoon opvalt is dat er een aantal behoorlijk actieve leden is (en ja, ik beschouw mezelf niet als zodanig) die flink wat tijd en moeite steken in dingen goed uit te zoeken en de resultaten dan hier te delen. Aan die mensen zijn we tenminste verschuldigt eerst even wat tijd te steken in het doorzoeken van eerdere posts voordat voor de zoveelste keer dezelfde vraag wordt gesteld. En sorry, maar dat was in dit geval toch echt ook zo. Mijn auto is recent uitgeleverd en - helaas - met verouderde navi software. Met 2 minuutjes zoeken in het forum wist ik precies wat ik moest doen en staat de laatste versie er inmiddels op.
Voordeel nieuw maandelijks opzegbaar en goedkoper abonnement Ionity per 6 juni.
Nadeel grote prijsverhoging per KW.
Nadeel grote prijsverhoging per KW.
Nu op de terugweg aangekomen bij Ionity in Giberville (FR). Daar deed de KIA-navi het niet goed. Hij stuurde ons de rondweg af om vervolgens via een bedrijventerrein een gare weg vol gaten in te sturen die eindigde bij een hek, met daarachter het tankstation langs de snelweg met de snelladers. De KIA-navi geeft dan geen goed overzicht. Slecht.
7 min later alsnog kunnen laden op die plek (dank google maps). Meteen weer maximale snelheid kW.
Hopelijk de volgende stop geen geintjes.
7 min later alsnog kunnen laden op die plek (dank google maps). Meteen weer maximale snelheid kW.
Catch my drift?
Ik heb een vraag over bandenspanning. Ik heb een KIA EV6 plus advance. Recent zijn mijn banden op stikstof afgevuld. Ik heb 20 inch banden maar zie dat ze allemaal afgevuld staan op 2,5 bar. Ik twijfel nu want in deurpost zie ik een plaatje met 3 personen staan en dan 2,6 voor en 2,9 achter. Wie of wie kan hier opheldering over geven?
Ik heb exact dezelde auto en velgen. Ze waren door de dealer op 2,7 gezet. Had al heel snel een lekke band. Nu staan ze op 2,6 (koud).
Afgevuld met 78% stikstof. 😆
Afgevuld met 78% stikstof. 😆
Catch my drift?
Wil je eens een foto van je typeplaatje maken.Robert1962 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 15:30:
Ik heb een vraag over bandenspanning. Ik heb een KIA EV6 plus advance. Recent zijn mijn banden op stikstof afgevuld. Ik heb 20 inch banden maar zie dat ze allemaal afgevuld staan op 2,5 bar. Ik twijfel nu want in deurpost zie ik een plaatje met 3 personen staan en dan 2,6 voor en 2,9 achter. Wie of wie kan hier opheldering over geven?
Dit omdat normaal bij 3 personen en wat lading de druk zowel voor als achter 2,5 bar is, dit voor zowel de 19"als 20".
Bij 5 personen en lading is het pas 2,6 en 2,9 bar.
Zelf heb ik Michelin Crossclimate 2 all-season 19" banden en heb deze zowel voor als achter op minimum 2,6 en maximum 2,8 bar (altijd bij koude banden gemeten).
Een lekke band heeft niets te maken met een iets hogere druk.
Wel is bij een lage bandenspanning je verbruik hoger, en slijten je banden aan de buitenzijde sneller dan de binnenzijde van het loopvlak.
Bij een te hoge bandendruk is dit precies andersom.
ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)
Het kan kloppen, heb dacht ik hier gelezen dat het bandendruk advies veranderd was. Maar niet 100% zeker. Zelf heb ik 2,5 bar rondom.Solarman schreef op zondag 23 juli 2023 @ 19:31:
[...]
Wil je eens een foto van je typeplaatje maken.
Dit omdat normaal bij 3 personen en wat lading de druk zowel voor als achter 2,5 bar is, dit voor zowel de 19"als 20".
Bij 5 personen en lading is het pas 2,6 en 2,9 bar.
Zelf heb ik Michelin Crossclimate 2 all-season 19" banden en heb deze zowel voor als achter op minimum 2,6 en maximum 2,8 bar (altijd bij koude banden gemeten).
Een lekke band heeft niets te maken met een iets hogere druk.
Wel is bij een lage bandenspanning je verbruik hoger, en slijten je banden aan de buitenzijde sneller dan de binnenzijde van het loopvlak.
Bij een te hoge bandendruk is dit precies andersom.
Dank voor je antwoord. Als ik tijd heb maak ik nog wel een keer tot van het typeplaatjeDartlink schreef op zondag 23 juli 2023 @ 20:10:
[...]
Het kan kloppen, heb dacht ik hier gelezen dat het bandendruk advies veranderd was. Maar niet 100% zeker. Zelf heb ik 2,5 bar rondom.
Hoe heb je de behuizing bij de binnenspiegel verwijderd? Ik heb alleen het middelste gedeelte kunnen verwijderen.xxander968 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 20:14:
Voor de tolpoortjes heb ik het kastje onder de behuizing bij de binnenspiegel geplaatst. Er zitten in mijn plus twee ongebruikte plekken waar de gps ontvanger van de dashcam nu zit en het tolkastje. De brug tussen Denemarken en Zweden heeft bij beide poortjes vlekkeloos gewerkt, dus ontvangst is daar geen probleem.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
R20141016 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 06:06:
[...]
Hoe heb je de behuizing bij de binnenspiegel verwijderd? Ik heb alleen het middelste gedeelte kunnen verwijderen.
:strip_exif()/f/image/C5LMFqtLaqQrO2OzynVPHXKn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3MHtmZq7IUzJV99GMVZJP6A0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6vt8aHNn5PzxfaaN8N1f1NXw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6vt8aHNn5PzxfaaN8N1f1NXw.jpg?f=fotoalbum_large)
1 - uithaken
2- hele kap richting raam schuiven
:strip_exif()/f/image/EUDkPpeGmgv9CBHo9oR7FqCJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CgHUpHPBFvxAUn8P3ghiZ35w.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door Wiliyama op 24-07-2023 09:17 ]
Ik het het idee, dat de EV6 mijn accu wel laad tijdens rijden, maar niet als deze aan de lader hangt of stil staat... kan het nog niet fact bassed aan tonen (mee bezig) maar lijkt er sterk op... iemand een soort gelijke ervaring ?
Zat trouwens te zoeken of er een 12V zekering is voor alleen het laden.. maar deze nog niet gezien, is deze er niet ?
Zat trouwens te zoeken of er een 12V zekering is voor alleen het laden.. maar deze nog niet gezien, is deze er niet ?
Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled
Had zelf laatst ook 1 of 2 punten in de navigatie waar ik graag een correctie voor zou doorgeven. Heeft iemand dat al eens gedaan, ik kon niet echt een plek vinden en om nu de dealer te bellen lijkt me dat wel weer erg ver gaan.DaMenaz schreef op zondag 23 juli 2023 @ 12:49:
Nu op de terugweg aangekomen bij Ionity in Giberville (FR). Daar deed de KIA-navi het niet goed. Hij stuurde ons de rondweg af om vervolgens via een bedrijventerrein een gare weg vol gaten in te sturen die eindigde bij een hek, met daarachter het tankstation langs de snelweg met de snelladers. De KIA-navi geeft dan geen goed overzicht. Slecht.
Ik kijk sinds vanmorgen helemaal nergens meer van op. De EV6 had vanmorgen een garage-afspraak maar had daar zeker geen zin in.... 12V accu plat. Met een booster van Bergnet (via KIW afgestuurd en waarlijk razend ter plaatse) gestart en van Almere naar Kia Wolters in IJsselstein gereden. Volgens de accu-test was er met de accu nix (lulverhaal dat je misschien iets hebt laten aanstaan, deur niet helemaal dicht) .....toch blijft de app een waarschuwing vermelden voor de spanning van de 12V accu. Ook na weer terug naar Almere gereden te zijn. Het lijkt wel of de 12V helemaal nergens echt door opgeladen wordt. Of de waarschuwing in de app is onbetrouwbaar natuurlijk. Ook dat zou mij nix verbazen.HFman schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:35:
Ik het het idee, dat de EV6 mijn accu wel laad tijdens rijden, maar niet als deze aan de lader hangt of stil staat... kan het nog niet fact bassed aan tonen (mee bezig) maar lijkt er sterk op... iemand een soort gelijke ervaring ?
Wat voor capaciteit gaf de test aan dan? Mag toch hopen dat ze niet alleen maar de spanning hebben gemeten maar daadwerkelijk een accu tester hebben gebruikt.oa_ar15 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:45:
[...]
Ik kijk sinds vanmorgen helemaal nergens meer van op. De EV6 had vanmorgen een garage-afspraak maar had daar zeker geen zin in.... 12V accu plat. Met een booster van Bergnet (via KIW afgestuurd en waarlijk razend ter plaatse) gestart en van Almere naar Kia Wolters in IJsselstein gereden. Volgens de accu-test was er met de accu nix (lulverhaal dat je misschien iets hebt laten aanstaan, deur niet helemaal dicht) .....toch blijft de app een waarschuwing vermelden voor de spanning van de 12V accu. Ook na weer terug naar Almere gereden te zijn. Het lijkt wel of de 12V helemaal nergens echt door opgeladen wordt. Of de waarschuwing in de app is onbetrouwbaar natuurlijk. Ook dat zou mij nix verbazen.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Ik heb er geen verstand van gelukkig, maar dat mag ik gelet op de 'melding' ook hopen.The Wizard schreef op maandag 24 juli 2023 @ 19:58:
[...]
Wat voor capaciteit gaf de test aan dan? Mag toch hopen dat ze niet alleen maar de spanning hebben gemeten maar daadwerkelijk een accu tester hebben gebruikt.
Die zogenaamde Accu tester, zeggen niet zoveel.. de capaciteit van een Accu meet je niet in een seconde. Ook als er sluitingen in de Accu zelf zitten, waardoor deze snel leeg is, meet ie niet. Maar het echt vreemde is waarom de 12V Accu niet op peil gehouden wordt door de grote Accu. Zo lang deze boven de 20% is hoort ie dat te doen volgens de dealer en andere bronnen.The Wizard schreef op maandag 24 juli 2023 @ 19:58:
[...]
Wat voor capaciteit gaf de test aan dan? Mag toch hopen dat ze niet alleen maar de spanning hebben gemeten maar daadwerkelijk een accu tester hebben gebruikt.
Hele andere vraag… inmiddels een kleine 50k verder op de klok en nog steeds erg tevreden. Enige waar in recent tegen aan loop is dat de laadklep wat hulp nodig heeft om open te gaan. Mijn enige “verklaring” zou een vacuüm aan de binnenkant zijn, wat in elk geval betekent dat het waterdicht is…
Herkent iemand dit?
Herkent iemand dit?
Yes, onlangs ook eens voor gehad. De mijne was een paar millimeter naar boven geschoven. Lichtjes terug wat naar beneden geduwd, en sindsdien geen probleem meer.Timmiee schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 08:08:
Hele andere vraag… inmiddels een kleine 50k verder op de klok en nog steeds erg tevreden. Enige waar in recent tegen aan loop is dat de laadklep wat hulp nodig heeft om open te gaan. Mijn enige “verklaring” zou een vacuüm aan de binnenkant zijn, wat in elk geval betekent dat het waterdicht is…
Herkent iemand dit?
Je hebt gewoon goede accu tester die de capaciteit meten door een op/ontlaadcyclus uitvoeren. Die geven een goed beeld wat de daadwerkelijke capaciteit en gezondheid van de accu is.HFman schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 01:04:
[...]
Die zogenaamde Accu tester, zeggen niet zoveel.. de capaciteit van een Accu meet je niet in een seconde. Ook als er sluitingen in de Accu zelf zitten, waardoor deze snel leeg is, meet ie niet. Maar het echt vreemde is waarom de 12V Accu niet op peil gehouden wordt door de grote Accu. Zo lang deze boven de 20% is hoort ie dat te doen volgens de dealer en andere bronnen.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Klopt, die staat hier ook, alleen nooit een garage gezien die deze heeft..The Wizard schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 08:41:
[...]
Je hebt gewoon goede accu tester die de capaciteit meten door een op/ontlaadcyclus uitvoeren. Die geven een goed beeld wat de daadwerkelijke capaciteit en gezondheid van de accu is.
Bij een ionity hpc charger kom ik niet boven de 65 kw uit, terwijl mijn buurman, een Mercedes, op iets van 160 kw laadsnelheid zit. Het is 17'C, batterij is 30% vol.
Ik heb gezocht in dit forum, maar kon geen verklaring vinden. Iemand een idee waarom dit niet sneller gaat?
Ik heb gezocht in dit forum, maar kon geen verklaring vinden. Iemand een idee waarom dit niet sneller gaat?
Ik heb gezocht in dit forum maar niet gevonden. Weet iemand de verschillen van de auto klimaatregeling I,II en III?
@markruys navigeer je op basis van een POI naar de HPC? Dat is nodig om de batterij vooraf te conditioneren (even aangenomen dat je die functie ook hebt). Zie eerdere berichten in dit topic voor de voorwaarden.
Met 17 graden buitentemp en zonder preconditonering is de batterij waarschijnlijk te koud om snel te kunnen laden. Al zal dan naar verloop van tijd de laadsnelheid wel omhoog moeten gaan.
Met 17 graden buitentemp en zonder preconditonering is de batterij waarschijnlijk te koud om snel te kunnen laden. Al zal dan naar verloop van tijd de laadsnelheid wel omhoog moeten gaan.
@Hans Br voor zover ik weet zitten de verschillen alleen in de maximale ventilatorsnelheid.
Over ongeveer 3 weken gaan we met de EV6 naar Praag, vanuit 's-Hertogenbosch! Ik ben benieuwd of er Tweakers zijn met ervaring of tips op deze route. Specifiek voor Tsjechië krijg ik weinig info gevonden nog.
Heb ik ook, moet afentoe een aantal keer klikken wil die opengaan. Lijkt erop dat het ‘plakt’ aan de binnenkant?Timmiee schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 08:08:
Herkent iemand dit?
RTFMHans Br schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:15:
Ik heb gezocht in dit forum maar niet gevonden. Weet iemand de verschillen van de auto klimaatregeling I,II en III?
Gekheid terzijde: voor wat ik hier tegenkom heeft het enkel te maken met hoe hard de fan maximaal gaat blazen om de gewenste temperatuur te bereiken: https://ev6.synology.me/en/topics/chapter5_25_2.html
Hier even een korte terugmelding en tevens waarschuwing mbt het navigeren met de nieuwe laadplanningsfunctionaliteit. Bij ons werkte dat laatste gisteren voor geen meter. Misschien snappen wij nog iets niet goed, maar ik denk dat dit scenario zich zomaar bij anderen ook kan ontvouwen. Beetje lang verhaal misschien, de conclusie staat aan het eind 
De reis was als volgt:
Bestemming Vogezen krappe 500 km, 58 kWh accu en fietsendrager, dus we gingen uit van minstens 2, maar wsl 3 korte laadstops bij HPC laders op de route.
Thuis alvast een paar keer geoefend met voorkeursinstellingen voor laadstations (Ionity), browsen op alternatieven, online beschikbaarheid checken etc. Ook wat Youtube filmpjes gekeken waarin iedereen steevast zegt dat de planning zo conservatief is en steeds wordt bijgesteld... Nou niet dus in ons geval.
Bij aanvang van de reis (100% SOC) werden 2 Ionity laadstations ingepland, wat ik op zich al optimistisch vond, maar goed. De planning zou online gewijzigd worden was het idee.
Al vrij snel werd de eerste stop bij Ionity Brohltal uit de planning gehaald en bleef er maar 1(!) laadstop over. Het leek erop alsof de actieradius veel te optimistisch werd ingeschat obv ons normale Nederlandse verbruik. Omdat het bij Brohltal vrij druk leek te zijn (regelmatig geen stalls beschikbaar) dacht ik: OK we rijden door en krijgen vanzelf wel een alternatief voorgeschoteld. En daar ging het dus mis, de navigatie bleef maar vasthouden aan de 2e Ionity op bijna 300 km vanaf de plaats van vertrek. Bij 40% SOC hebben we voor de zekerheid de voorkeur voor Ionity HPC's uitgezet en de route nog eens opnieuw gepland, maar dat maakte niks uit. Tot overmaat van ramp werden we ook nog eens in de buurt van Trier compleet zinloos van de snelweg afgeleid door steile heuvels en tevens laadpaalwoestijn. Lang verhaal kort, we konden hypermilend en in turtle mode de beoogde HPC bereiken, maar het is allerminst een prettige ervaring. Op geen enkel moment gaf het navigatiesysteem er blijk van dat het wat zinnigs deed met de SOC en de snelheid waarmee die afnam.
:strip_exif()/f/image/VnM4DUEnaEiXLaQodWcXwBUc.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij de snellader nog even gepraat met een Nederlands gezin met een Niro die ook alleen maar slechte ervaringen hadden met de Kia navigatie.
Kortom: dit was eens maar nooit weer. Blunder van mij was natuurlijk dat ik het te lang nog heb aangezien. Voor de volgende etappe maken we weer een eigen planning en blijft de flutnavi van Kia gewoon uit. Toch weer best kansloos die software van Kia en Hyundai. Ik hoop maar dat het nog eens mogelijk wordt om de SOC direct via Android auto in Google Maps te gebruiken.
De reis was als volgt:
Bestemming Vogezen krappe 500 km, 58 kWh accu en fietsendrager, dus we gingen uit van minstens 2, maar wsl 3 korte laadstops bij HPC laders op de route.
Thuis alvast een paar keer geoefend met voorkeursinstellingen voor laadstations (Ionity), browsen op alternatieven, online beschikbaarheid checken etc. Ook wat Youtube filmpjes gekeken waarin iedereen steevast zegt dat de planning zo conservatief is en steeds wordt bijgesteld... Nou niet dus in ons geval.
Bij aanvang van de reis (100% SOC) werden 2 Ionity laadstations ingepland, wat ik op zich al optimistisch vond, maar goed. De planning zou online gewijzigd worden was het idee.
Al vrij snel werd de eerste stop bij Ionity Brohltal uit de planning gehaald en bleef er maar 1(!) laadstop over. Het leek erop alsof de actieradius veel te optimistisch werd ingeschat obv ons normale Nederlandse verbruik. Omdat het bij Brohltal vrij druk leek te zijn (regelmatig geen stalls beschikbaar) dacht ik: OK we rijden door en krijgen vanzelf wel een alternatief voorgeschoteld. En daar ging het dus mis, de navigatie bleef maar vasthouden aan de 2e Ionity op bijna 300 km vanaf de plaats van vertrek. Bij 40% SOC hebben we voor de zekerheid de voorkeur voor Ionity HPC's uitgezet en de route nog eens opnieuw gepland, maar dat maakte niks uit. Tot overmaat van ramp werden we ook nog eens in de buurt van Trier compleet zinloos van de snelweg afgeleid door steile heuvels en tevens laadpaalwoestijn. Lang verhaal kort, we konden hypermilend en in turtle mode de beoogde HPC bereiken, maar het is allerminst een prettige ervaring. Op geen enkel moment gaf het navigatiesysteem er blijk van dat het wat zinnigs deed met de SOC en de snelheid waarmee die afnam.
:strip_exif()/f/image/VnM4DUEnaEiXLaQodWcXwBUc.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij de snellader nog even gepraat met een Nederlands gezin met een Niro die ook alleen maar slechte ervaringen hadden met de Kia navigatie.
Kortom: dit was eens maar nooit weer. Blunder van mij was natuurlijk dat ik het te lang nog heb aangezien. Voor de volgende etappe maken we weer een eigen planning en blijft de flutnavi van Kia gewoon uit. Toch weer best kansloos die software van Kia en Hyundai. Ik hoop maar dat het nog eens mogelijk wordt om de SOC direct via Android auto in Google Maps te gebruiken.
Ik heb een totaal andere ervaring, al moet ik wel bekennen dat ik van lader naar lader navigeer, ik heb de voorkeur voor netwerk nog niet gevonden namelijk.marcel3 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:18:
Hier even een korte terugmelding en tevens waarschuwing mbt het navigeren met de nieuwe laadplanningsfunctionaliteit. Bij ons werkte dat laatste gisteren voor geen meter. Misschien snappen wij nog iets niet goed, maar ik denk dat dit scenario zich zomaar bij anderen ook kan ontvouwen. Beetje lang verhaal misschien, de conclusie staat aan het eind
De reis was als volgt:
[Afbeelding]
Hier wat vakantie kiekjes.
:strip_exif()/f/image/iJXnWry5x2F56qJCiUq0rz3X.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GfpfpBXy5xujnYRDom5SEtoU.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat een fijne reisauto!
Met de juiste temperaturen (rond de 30) is 300 km rijden tussen laadstops geen probleem, met 120km/u.
Is meer dat ik de kofferbak open moet doen en dan iets moet “helpen”. Daarna doet hij het weer op eigen kracht. Aantal keer klikken is bij mij niet de oplossingTolga07 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:28:
[...]
Heb ik ook, moet afentoe een aantal keer klikken wil die opengaan. Lijkt erop dat het ‘plakt’ aan de binnenkant?
Dat had ik in 1e instantie ook met een caravan erachter en bereik automatisch bepalen.marcel3 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:18:
De reis was als volgt:
[Afbeelding]
Nadat ik aanhangermodus selecteerde op zwaar waren de berekeningen behoorlijk accuraat.
Met fietsdrager (toch hoger verbruik) is het wellicht verstandig om wel de aanhangermodus te kiezen en dan de lichtste variant. Het proberen waard, lijkt me.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
DaMenaz in "Het grote KIA EV6 topic"Loei123 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:47:
[...]
Ik heb een totaal andere ervaring, al moet ik wel bekennen dat ik van lader naar lader navigeer, ik heb de voorkeur voor netwerk nog niet gevonden.
Catch my drift?
Ik heb een "officiële" door de dealer geinstalleerde Kia trekhaak.HansAuutB schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:10:
[...]
Dat had ik in 1e instantie ook met een caravan erachter en bereik automatisch bepalen.
Nadat ik aanhangermodus selecteerde op zwaar waren de berekeningen behoorlijk accuraat.
Met fietsdrager (toch hoger verbruik) is het wellicht verstandig om wel de aanhangermodus te kiezen en dan de lichtste variant. Het proberen waard, lijkt me.
Maar zie de aanhanger modus niet in mijn menu..
Zie je die alleen wanneer je een aanhanger aan koppelt ?
Of zijn ze iets vergeten ..
jkwl in "Het grote KIA EV6 topic"HFman schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:35:
[...]
Ik heb een "officiële" door de dealer geinstalleerde Kia trekhaak.
Catch my drift?
Ik heb hem zelf geïnstalleerd. Wel met Jaeger canbus kabel. Het menu verscheen daarna vanzelf. Ook zonder dat er iets ingeplugd is.HFman schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:35:
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door marcel3 op 25-07-2023 16:47 ]
Ik had hem op automatisch staan. Je verwacht dan dat hij gaande de rit de inschatting aanpast. Maar het leek er eerder op alsof hij op een gegeven moment vastliep en niks meer aanpaste ongeacht de SOC en range. Wat ook niet tof was is dat de range er op het laatst veel harder afging in verhouding tot daadwerkelijk afgelegde km's.HansAuutB schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:10:
[...]
Dat had ik in 1e instantie ook met een caravan erachter en bereik automatisch bepalen.
Top!
Valt dat constant updaten van de route ook uit te schakelen?
De laadstop handmatig invoeren en als hij vraagt om de laadstops voor je in te plannen omdat je dat je het niet haalt op Nee drukken?Loei123 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:08:
[...]
Top!
Valt dat constant updaten van de route ook uit te schakelen?
Catch my drift?
Ik neem aan dat je op de plek drukt waar aan de binnenkant de schakelaar zit.Timmiee schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 08:08:
Herkent iemand dit?
Hebben ze ook de originele bekabeling met originele KIA module gemonteerd?HFman schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:35:
[...]
De AANHANGERMODUS moet namelijk ook zichtbaar zijn zonder iets op de trekhaak.
Zelf heb ik een Brink trekhaak maar wel met de originele KIA bekabeling en module, hier is inderdaad de AANHANGERMODUS zichtbaar.
[ Voor 10% gewijzigd door Solarman op 25-07-2023 19:17 ]
ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)
Dan gebruik je de plan functie niet, het gaat me om het updaten van de route nadat deze gepland is.DaMenaz schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:12:
[...]
De laadstop handmatig invoeren en als hij vraagt om de laadstops voor je in te plannen omdat je dat je het niet haalt op Nee drukken?
Setup > Voertuig > Rijmodus > Aanhangermodus is het bij mij.HFman schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:35:
[...]
:strip_exif()/f/image/i4r6CctUAk3zOymRDWVTYVhd.jpg?f=fotoalbum_large)
Via de zoekfunctie in de auto vindt ie het menu niet

[ Voor 29% gewijzigd door Mustang op 26-07-2023 08:04 ]
Die ga ik proberen, had een eerdere afbeelding gezien waar hij op een andere plaats in het menu zat !Mustang schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:03:
[...]
Setup > Voertuig > Rijmodus > Aanhangermodus is het bij mij.
[Afbeelding]
Laat het weten, en anders de Dealer maar weer vragen ..

Volgens is hij verplaatst ja.Mustang schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:03:
[...]
Setup > Voertuig > Rijmodus > Aanhangermodus is het bij mij.
[Afbeelding]
Kon hem laatst ook niet meer vinden, maar toen was ik door het menu aan het gaan en toen kwam ik hem ook ineens tegen op een plek waar ik hem niet verwachte
Begin juni waren we met de EV6 in Praag geweest (vertrek uit Zoetermeer). De update van KIA-navigatie voor het automatisch plannen van de tussenstops om te laden, was toen nog niet uit.Leezer14 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:21:
Over ongeveer 3 weken gaan we met de EV6 naar Praag, vanuit 's-Hertogenbosch! Ik ben benieuwd of er Tweakers zijn met ervaring of tips op deze route. Specifiek voor Tsjechië krijg ik weinig info gevonden nog.
Van te voren had ik het laden in ABRP gepland (puur als backup/vergelijkingsmateriaal).
In de praktijk gebruik ik altijd de KIA navigatie met telkens 2 tussenstops bij Ionity. Aangekomen bij de eerste tussenstop, ging ik weer zoeken naar de volgende Ionity laadstations (POI voor HPC gefilterd op Ionity) op de route. Uit de getoonde lijst, en op basis van de afstand, voegde ik een Ionity station als tweede tussenstop voor de volgende stint.
Hieronder de lijst van de laadsessies (allemaal Ionity):
/f/image/cau1r1Guo7nvDxUmGfiJU3dE.png?f=fotoalbum_large)
Bij al die Ionity stations konden we direct laden (geen wachtrij) en daarbij ook voor sanitaire stops en hapjes/koffie. Meestal gingen we laden tot 90%.
De laatste tussenstop/laadsessie op 2 juni in CZ was eigenlijk niet nodig, maar voor de zekerheid toch gedaan. Het was eentje in het midden van het centrum van een dorp met rijtjes laadpalen van Ionity en Tesla.
In Duitsland reed ik meestal met een cruisesnelheid (SCC) van 130km/u en Normal drive-mode (met af en toe Sport mode).
/f/image/BUb9ta3r4BARhZoZMJFqBhYY.png?f=fotoalbum_large)
In Praag zelf hadden we 1 keertje een beetje bij geladen in het hotel.
In de straat parkeren kun je doen via MPLA
Maximale parkeertijd is per zone afhankelijk.
Als je toch met de auto naar het centrum van Praag wilt, dan is parkeren in een parkeergarage zoals bij Palladium een betere optie.
Zit het nu niet onder EV verstopt?stimpyrulez schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:14:
[...]
Volgens is hij verplaatst ja.
Kon hem laatst ook niet meer vinden, maar toen was ik door het menu aan het gaan en toen kwam ik hem ook ineens tegen op een plek waar ik hem niet verwachte
Update over defecte EV6.
Na 2 x melding Batterijmanagementsysteem is auto bij dealer blijven staan. Een week voor vertrek met caravan naar zuid Frankrijk, balen.
Via lease een vervangende trekauto gekregen, Mazda CX5 benzine automaat.
Dealer heeft er alles aan gedaan mij te helpen, een hele cel (batterijpack) was niet goed, viel buiten toleranties. Daardoor ging laden niet goed. Niet verder rijden, al helemaal niet met caravan naar zuid Frankrijk.
Een cel ligt niet op voorraad (waarom niet ?) en zou uit Korea moeten komen....pfff. uiteindelijk is er iets geregeld met importeur maar voor mij helaas te laat. Ben nu op vakantie...maar wat mis ik de EV6.
Indrukwekkend te zien hoe accu er uit ziet...
Na 2 x melding Batterijmanagementsysteem is auto bij dealer blijven staan. Een week voor vertrek met caravan naar zuid Frankrijk, balen.
Via lease een vervangende trekauto gekregen, Mazda CX5 benzine automaat.
Dealer heeft er alles aan gedaan mij te helpen, een hele cel (batterijpack) was niet goed, viel buiten toleranties. Daardoor ging laden niet goed. Niet verder rijden, al helemaal niet met caravan naar zuid Frankrijk.
Een cel ligt niet op voorraad (waarom niet ?) en zou uit Korea moeten komen....pfff. uiteindelijk is er iets geregeld met importeur maar voor mij helaas te laat. Ben nu op vakantie...maar wat mis ik de EV6.
Indrukwekkend te zien hoe accu er uit ziet...
:strip_exif()/f/image/LhuglOzvhwtb6yS1FhKsbnxR.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door EricEB op 26-07-2023 14:59 ]
Absurde prijsverhoging van 203% bij nieuw Ionity abonnement van de ene op de andere dag van 29 naar 59 cent/kW Schandalig!!!!!
59 cent per kW is best duur als je met een snel ladende auto zoals de EV6 bij Ionity gaat laden... Maar iets zegt me dat je dat niet bedoeld @Wiliyama 
Zonder gekheid: je bedoeld dat het Ionity Power abonnement van Kia nu een stuk duurder is geworden? Ik zie 15 cent/kWh korting met een maandprijs van €7,49 (ipv €12,99 eerder). Die na 3 maanden overigens per maand opzegbaar is.
Zonder gekheid: je bedoeld dat het Ionity Power abonnement van Kia nu een stuk duurder is geworden? Ik zie 15 cent/kWh korting met een maandprijs van €7,49 (ipv €12,99 eerder). Die na 3 maanden overigens per maand opzegbaar is.
Ik neem aan dat het lopende abo nog doorloopt voor 29ct. Maar een nieuw jaarabo is niet meer mogelijk. Nu inderdaad per maand opzegbaar abonnement geworden met 20ct korting per kW. Dus dat wordt dan 79-20 is 59ct/kW.Franciesco schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 15:19:
59 cent per kW is best duur als je met een snel ladende auto zoals de EV6 bij Ionity gaat laden... Maar iets zegt me dat je dat niet bedoeld @Wiliyama
Ok je betaald 380 euro voor een beurt, en zoals ik laatst al zei, is het een uurtje werk. Via de app gezien dat de auto nu pas van de parkeerplaats naar binnen is gereden. En om 17u is ie uiterlijk klaar.
Absurd.
Absurd.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
In de garage hanteren ze veelal standaard prijzen voor een beurt of bijvoorbeeld het vervangen van een onderdeel. Bij jouw auto houden ze een bedrag van de marge over en bij mij komen ze weer wat tekort. Tja wat is eerlijk.Phusebox schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 15:28:
Ok je betaald 380 euro voor een beurt, en zoals ik laatst al zei, is het een uurtje werk. Via de app gezien dat de auto nu pas van de parkeerplaats naar binnen is gereden. En om 17u is ie uiterlijk klaar.
Absurd.
Ze zouden ook mijn wireless charger en leeglopende accu checken. Dus anderhalf uur voor een beurt, remvloeistof vervangen, wireless charger controleren/repareren en een accu nalopen waarom die elke nacht 2-3 procent verliest.GoEV6 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 15:31:
[...]
In de garage hanteren ze veelal standaard prijzen voor een beurt of bijvoorbeeld het vervangen van een onderdeel. Bij jouw auto houden ze een bedrag van de marge over en bij mij komen ze weer wat tekort. Tja wat is eerlijk.
Sure... de helft gaan ze dus gewoon niet doen.
Volgens mij haal je 2 dingen door elkaar.Wiliyama schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 15:28:
[...]
Ik neem aan dat het lopende abo nog doorloopt voor 29ct. Maar een nieuw jaarabo is niet meer mogelijk. Nu inderdaad per maand opzegbaar abonnement geworden met 20ct korting per kW. Dus dat wordt dan 79-20 is 59ct/kW.
Zo zit het volgens mij als je nu wat wilt afsluiten:
Ionity Power via Kia Charge
15 cent/kWh korting. Kost €7,99 per maand en is na 3 maanden per maand opzegbaar
Ionity passport
20 cent/kWh korting bij Ionity direct)
En €11,99 per maand, op ieder moment opzegbaar met 1 maand opzegtermijn
Als het15 cent korting is dan betaal je 64 cent/kWFranciesco schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 15:37:
[...]
Volgens mij haal je 2 dingen door elkaar.
15 cent/kWh korting. Kost €7,99 per maand en is na 3 maanden per maand opzegbaar
Ionity passport
Als het 20 cent korting is dan betaal je 59ct/kW.
Dat zijn toch giga prijsverhogingen. Voorheen kon je voor 29 laden. Nu is dat niet meer mogelijk. Dat zijn toch giga prijsverhogingen volgens mij. De keuze om een jaar abo te nemen bestaat niet meer. Ja voor sommige situaties is het misschien voordeliger als een keer op vakantie gaat.
Als je het alleen voor vakantie gebruikt, zoals ik, kun je beter voor Ionity Passport gaan.Franciesco schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 15:37:
[...]
Volgens mij haal je 2 dingen door elkaar.
Ionity passport
Direct opzeggen, dus 2 maanden betalen is 24 / 0,20 = 120kW laden waarna je goedkoper uit bent.
Het is geen prijsverhoging. Je bent de introductiekorting van KIA-Charge (vanwege koop EV6) kwijt.Wiliyama schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 15:44:
[...]
Als het15 cent korting is dan betaal je 64 cent/kW
Als het 20 cent korting is dan betaal je 59ct/kW.
Dat zijn toch giga prijsverhogingen. Voorheen kon je voor 29 laden. Nu is dat niet meer mogelijk. Dat zijn toch giga prijsverhogingen volgens mij. De keuze om een jaar abo te nemen bestaat niet meer. Ja voor sommige situaties is het misschien voordeliger als een keer op vakantie gaat.
Pff... mijn vrouw heeft de auto opgehaald en de moed zakt me echt in de schoenen.
Draadloze oplader defect gemeld, bij ophalen krijg je dan te horen: we konden de draadloze oplader niet vinden... mijn god, als je dan nog zo weinig weet van de auto's waar je aan moet werken, bel dan even. Te belachelijk voor woorden.
Auto verliest elke nacht 2 tot 3 procent accu: zal wel aan het marterkastje en je subwoofer liggen... tuurlijk. Subwoofer gaat meteen uit als de auto uit gaat, hadden ze simpel kunnen checken, plus ik had al aangegeven dat ik dit probleem ook had voor de subwoofer installatie.
En het marterkastje gebruikt in 1 nacht geen 2 kWh... 🤣
Wat heb ik een spijt dat ik een Kia heb gekocht. Bewust naar een andere garage gegaan maar hier is de onkunde nog groter. En wel een uurtarief van ca. 200 euto tellen.
Draadloze oplader defect gemeld, bij ophalen krijg je dan te horen: we konden de draadloze oplader niet vinden... mijn god, als je dan nog zo weinig weet van de auto's waar je aan moet werken, bel dan even. Te belachelijk voor woorden.
Auto verliest elke nacht 2 tot 3 procent accu: zal wel aan het marterkastje en je subwoofer liggen... tuurlijk. Subwoofer gaat meteen uit als de auto uit gaat, hadden ze simpel kunnen checken, plus ik had al aangegeven dat ik dit probleem ook had voor de subwoofer installatie.
En het marterkastje gebruikt in 1 nacht geen 2 kWh... 🤣
Wat heb ik een spijt dat ik een Kia heb gekocht. Bewust naar een andere garage gegaan maar hier is de onkunde nog groter. En wel een uurtarief van ca. 200 euto tellen.
Waarom ben je hem zelf niet gaan halen?
Catch my drift?
Omdat ik geen tijd heb en de garage vlak bij haar werk ligt.DaMenaz schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 17:19:
Waarom ben je hem zelf niet gaan halen?
Nog mooier, krijg net de bon onder mijn neus:
Remvloeistof is niet vervangen... terwijl Kia dat voorschrijft.
En moeten betalen voor een leenfiets...
Remvloeistof is niet vervangen... terwijl Kia dat voorschrijft.
En moeten betalen voor een leenfiets...
Het elektrisch rijden bevalt ons zo goed, dat we vanmiddag een plugin hybrid voor de misses hebben gekocht. Kan ze precies elektrisch woon-werk doen. Wel straks laadfile op de oprit. 😁
De zonnepanelen liggen sinds gisteren. Ook top.
[ Voor 12% gewijzigd door DaMenaz op 26-07-2023 17:44 ]
Catch my drift?
Ik ben er na een jaar wel klaar mee. Dat ze eerst maar eens zorgen dat er ook verkopers en monteurs zijn die weten wat ze doen.DaMenaz schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 17:43:
Het elektrisch rijden bevalt ons zo goed, dat we vanmiddag een plugin hybrid voor de misses hebben gekocht. Kan ze precies elektrisch woon-werk doen. Wel straks laadfile op de oprit. 😁
[ Voor 10% gewijzigd door Phusebox op 26-07-2023 17:51 ]
Verkoop dat hok dan.Phusebox schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 17:49:
[...]
Ik ben er na een jaar wel klaar mee. Voel me net de gans met de gouden eieren.
Catch my drift?
Daar zat het volgens mij ja. Alleen daar kon ik het niet meer vinden.
Later kwam ik hem dus op die andere plek tegen.
Waarom verkoop je dat wrak dan niet in plaats van hier maar te blijven klagen? Wij gaan jouw problemen niet oplossen.Phusebox schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 17:49:
[...]
Ik ben er na een jaar wel klaar mee. Dat ze eerst maar eens zorgen dat er ook verkopers en monteurs zijn die weten wat ze doen.
Die zijn er zat. Ik heb alleen maar goede ervaringen. Betreft niet een enkele dealer.Phusebox schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 17:49:
[...]
Ik ben er na een jaar wel klaar mee. Dat ze eerst maar eens zorgen dat er ook verkopers en monteurs zijn die weten wat ze doen.
Is je verwarming/airco ook gerepareerd of laat je hier in het najaar naar kijken?
Niet eens meer naar gevraagd. Wordt toch nooit gemaakt.grotegok schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 18:49:
[...]
Die zijn er zat. Ik heb alleen maar goede ervaringen. Betreft niet een enkele dealer.
Is je verwarming/airco ook gerepareerd of laat je hier in het najaar naar kijken?
Drie ketens. Allemaal incompetent.
[ Voor 5% gewijzigd door Phusebox op 26-07-2023 18:52 ]
Super actie, je hebt je erbij neergelegd door storingen niet aan te melden.Phusebox schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 18:51:
[...]
Niet eens meer naar gevraagd. Wordt toch nooit gemaakt.
Drie ketens. Allemaal incompetent.
Advies van dealerkeuze sla je in de wind, dito vergelijken met andere Kia's voor feiten onderbouwing.
Je zou een video maken en voorleggen, niet gedaan. Geen dossier overhandigd, Je vrouw gestuurd.
Nu graag stilte.
Dossier wel overhandigd, hele mail met uitleg, specificaties, wat ik zelf al heb getest etc. Wordt gewoon niks mee gedaan.grotegok schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 19:01:
[...]
Super actie, je hebt je erbij neergelegd door storingen niet aan te melden.
Advies van dealerkeuze sla je in de wind, dito vergelijken met andere Kia's voor feiten onderbouwing.
Je zou een video maken en voorleggen, niet gedaan. Geen dossier overhandigd, Je vrouw gestuurd.
Nu graag stilte.
Als ze al de draadloze oplader niet weten te vinden.
En wat zei je rechtsbijstand toen je het dossier hebt overhandigd?Phusebox schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 19:02:
[...]
Dossier wel overhandigd, hele mail met uitleg, specificaties, wat ik zelf al heb getest etc. Wordt gewoon niks mee gedaan.
Als ze al de draadloze oplader niet weten te vinden.
Dat is het probleem, je kunt niet bewijzen het non-conform is. Er is geen objectieve testmogelijkheid waarmee je zelf wat kunt aantonen.Dartlink schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 19:07:
[...]
En wat zei je rechtsbijstand toen je het dossier hebt overhandigd?
Tweede dealer die zegt dat het normaal is dat de auto 2 tot 3 procent in een nacht verliest aan SoC.
Morgen scheiden mijn wegen zich met deze dealer als ik ze ga bellen. Liefst ging ik de auto daar neerzetten en zeggen zorg maar dat die remvloeistof vandaag vervangen wordt... maar helaas is mijn vrouw het daar niet mee eens.
[ Voor 20% gewijzigd door Phusebox op 26-07-2023 19:22 ]
absoluut kun je het wel aantonen, met referentie materiaal. Moet je wel willen..Phusebox schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 19:20:
[...]
Dat is het probleem, je kunt niet bewijzen het non-conform is. Er is geen objectieve testmogelijkheid waarmee je zelf wat kunt aantonen.
Tweede dealer die zegt dat het normaal is dat de auto 2 tot 3 procent in een nacht verliest aan SoC.
Alle 83 klachten niet aantoonbaar?
[ Voor 3% gewijzigd door grotegok op 26-07-2023 19:23 ]
Vergelijken met auto's van anderen doen ze niks mee. Dat heb ik ook al geprobeerd. Zelfs vergelijken met een auto bij hun in de showroom werd afgewimpeld.grotegok schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 19:22:
[...]
absoluut kun je het wel aantonen, met referentie materiaal. Moet je wel willen..
Moet je wel naar de juiste dealer gaan. Ik stop met je proberen te overtuigen in oplossingen te denken dan in de slachtofferrol te blijven hangen. Succes ermee.Phusebox schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 19:23:
[...]
Vergelijken met auto's van anderen doen ze niks mee. Dat heb ik ook al geprobeerd. Zelfs vergelijken met een auto bij hun in de showroom werd afgewimpeld.
Iets anders, net weer even de Kia door de wasstraat geduwd, lekker stof gezogen voor de vakantie straks naar Zweden. Zoveel zin in met deze fijne bolide, nooit meer iets anders.
De lol gaat me er wel vanaf als ik meer dan een uur moet rijden om een competente dealer te vinden. Heb nu alle ketens in Limburg al gehad plus één in Noord-Brabant.grotegok schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 19:27:
[...]
Moet je wel naar de juiste dealer gaan. Ik stop met je proberen te overtuigen in oplossingen te denken dan in de slachtofferrol te blijven hangen. Succes ermee.
Iets anders, net weer even de Kia door de wasstraat geduwd, lekker stof gezogen voor de vakantie straks naar Zweden. Zoveel zin in met deze fijne bolide, nooit meer iets anders.
Maar ik snap het wel hoor. Prijs je gelukkig met een fatsoenlijk exemplaar.
Heb al een proefrit aangevraagd met een Zeekr 001. Kan niet slechter zijn.
Hoop voor je dat ze met een week leverbaar zijn.Phusebox schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 19:30:
[...]
Heb al een proefrit aangevraagd met een Zeekr 001. Kan niet slechter zijn.
Catch my drift?
Ik hoop het ook voor onsDaMenaz schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 20:05:
[...]
Hoop voor je dat ze met een week leverbaar zijn.
Als je steeds veel problemen hebt en daarover grote woorden bezigt, snap ik niet dat je je vrouw de klus laat klaren en er zelf geen tijd voor vrij maakt. Ruim een uur werk dus je had er best op kunnen wachten en de monteur van toelichting voorzien.Phusebox schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 17:19:
[...]
Omdat ik geen tijd heb en de garage vlak bij haar werk ligt.
Verkopen en weer lekker tegen je vrouw aan klagen, niet tegen ons.Phusebox schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 17:49:
[...]
Medelijden met je vrouwPhusebox schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 19:20:
[...]
helaas is mijn vrouw het daar niet mee eens.
Hoe kan het dat als er gereageerd wordt bij het belletje met een 1 naar voren komt. Er wordt niet op reactie van mij gereageerd.
Weten jullie hoe dat kan?
Weten jullie hoe dat kan?
EV6 58kWh Plus RWD MY:23
Ze gaven aan dat ze de auto de hele dag nodig hadden. En ik heb al diverse verlofdagen hieraan opgeofferd. Gaat geen verschil maken.HansAuutB schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 21:36:
[...]
Als je steeds veel problemen hebt en daarover grote woorden bezigt, snap ik niet dat je je vrouw de klus laat klaren en er zelf geen tijd voor vrij maakt. Ruim een uur werk dus je had er best op kunnen wachten en de monteur van toelichting voorzien.
Iedereen kan roepen van wel, maar als de andere kant niet wil, kom je niet verder.
Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic