Mijn feedback en vragen na 1 week rijervaring met de wagen. Overall ben ik wel tevreden van de wagen, maar heb precies het gevoel dat de negatieve punten momenteel mijn ervaring wat overheersen.
Te beginnen met de 2 vragen:
Het invoeren van een adres vind ik omslachtig. Als je niet Google bent, dan is 1 lijn om alles in te voeren (straat, nummer gemeente) niet efficient om te gebruiken. Ik voel dat ik nu zit te klungelen om het hele adres telkens te moeten invoeren (letter per letter) omdat die auto complete voor geen meter werkt.
In mijn vorige wagen was dit opgesplitst en voerde ik postcode, eerste letters van de straat en als er maar 10 opties waren kon ik meteen de straat selecteren. Vervolgens nummer en ik was vertrokken.
Ik mis dat enorm. Is dit ook in te stellen, want kan dit nergens terugvinden. Of zijn er tips om snel en efficient een adres in te voeren?
Ik ben wel al wat aan het experimenteren met de spraakbesturing. Als dit werkt, dan is het een pak sneller natuurlijk, maar faalt het dan is het een bron van frustratie. Zeker in België met een mix van Frans en Nederlands uitgesproken straten.
Ander puntje is dat ik het jammer vind dat ik de kaart niet op het scherm voor mij kan tonen, enkel die pijlen. De kaart staat weliswaar op het scherm rechts van mij, maar vond dit prettiger werken als de kaart gewoon voor mij stond. De kaart geeft duidelijker weer in welke straat je exact in moet en is handiger in drukkere gebieden.
Andere UX ergernis is dat je vanaf het horizontale controlpaneel klimaatcontrole niet uit kan zetten (althans ik heb nog niet gezien hoe). Je zou verwachten dat als de stand op 1 staat en je drukt nog 1 maal op het knopje links om het zachter te zeten dat hij uit gaat, maar dat doet ie dan niet. Wil je het uit, dan moet je via het grote scherm
Een ander negatief iets, maar waar weinig aan gedaan kan worden vrees ik, is het open dak. Op de EV6 maakt rijden met een open dak al snel veel lawaai vanwege hoe de wind binnen komt. Buiten het positieve dat het het interieur wat lichter maakt, doe ik het al dicht vanaf 50km/u (bij mijn vorige kon ik dit nog aangenaam openhouden tot 90km/u).
Als koopadvies zou ik dus zeker tijdens de testrit dit eens proberen voordat je de optie kiest. Het was winter tijdens mijn testrit dus dom van mij geweest om het dak niet open te zetten toen.
Mensen hadden mij al gewaarschuwd en had daarom bij mijn vorige wagen die optie er bewust nog uitgehouden, maar adaptive cruise control vind ik maar niets. Ik ben iemand die praktisch overal cruise control gebruikt (ook om te navigeren in kleine gemeentes tegen lage snelheden om geen boete in de bus te krijgen) en daar is die afstand houden gewoon een ramp. Iemand die af moet in een straatje, dan remt de wagen af terwijl ik uit mijn eigen weet dat die van mijn baan is als ik er ben. Ook iemand dat ik nader aan een licht dat net op rood stond, maar aan het versnellen is, dan remt de wagen af terwijl ik gewoon mijn huidige snelheid zou aanhouden.
Ben nu bezig om dat "adaptive" stuk wat in te stellen om wat minder irritant te zijn, maar vrees dat compleet uitzetten een droom is.
Wel positief, je kan hem wel inschakelen dat hij niet over een bepaalde snelheid gaat (kan je doen door de knop een paar seconden in te houden). Had mijn vorige wagen dan weer niet en vind het zeer leuk om dit terug te hebben (is dan weer zeer handig in steden waar je constant moet stoppen voor voorrang en op elke hoek een flitspaal staat)
Over het algemeen nog wel tevreden van de wagen, maar had het precies een grotere sprong voorwaarts verwacht.
De pluspunten zijn wel de ruimere koffer (is nu eenmaal een grotere wagen dan de Seat Leon), de zetel verkoeling (echt zalig dat ding), de meer digitale snufjes, 7 jaar lang gratis Kia Connect, ruimer interieur, interieur verlichting is wel prettig, 360 camera en bijhorende blind spot detectie geven geruster gevoel (had al 2x op de snelweg met mijn vorige wagen per ongeluk iemand zijn baan ingenomen omdat die in mijn blinde vlek zone zat)...