ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)
MY23 / 77 kWh / RWD (al zal dat allemaal niet uit moeten maken, hooguit de modeljaar, misschien snellere computers?)
YouTube: Ready time EV6
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Niet Tibber, wel mijn HomeAssistant integratie, die doet het al een paar uur niet zie ik.everlast666 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:03:
Meer mensen geklooi vanmiddag om verbinding te krijgen met de auto via de auto integratie v tibber ?
Bedoel jij "ready" links onder, of toch een grote cirkel rechts, die normaal gesproken wat later verschijnt?The Wizard schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 19:05:
Ok, ik heb het maar even gefilmd en getimed. Hierbij het filmpje! PS Let niet op de stof op het scherm, op video is het altijd erger dan in real life...
MY23 / 77 kWh / RWD (al zal dat allemaal niet uit moeten maken, hooguit de modeljaar, misschien snellere computers?)
YouTube: Ready time EV6
EV6 77,4kWh Plus Advanced AWD / MY23, Interstellar Grey
Ready linksonder is leidend, als die verschijnt kan je wegrijden.Canby schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 20:12:
[...]
Bedoel jij "ready" links onder, of toch een grote cirkel rechts, die normaal gesproken wat later verschijnt?
aha de 3 a 4 seconde die ik timede was tot het grote Ready rechts verschijnt.The Wizard schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 20:15:
[...]
Ready linksonder is leidend, als die verschijnt kan je wegrijden.
EV6 77kWh Plus RWD MY:22
Precies, sommige gebruikers denken dat grote cirkel rechts is leidend en daardoor is een discussie over 1 of 3-4 sec ontstaan.sQuare schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 20:42:
[...]
aha de 3 a 4 seconde die ik timede was tot het grote Ready rechts verschijnt.
Vandaar idd het verschil. Je moet linksonder in de gaten houden, rechts is gewoon extra tijdelijke info, linksonder blijft altijd in beeld.Canby schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 21:09:
[...]
Precies, sommige gebruikers denken dat grote cirkel rechts is leidend en daardoor is een discussie over 1 of 3-4 sec ontstaan.
Rechts heb ik nog nooit iets van "Ready" gezien. Ook geen "cirkel". Ik ken enkel de ready linksonder en zolang die er niet staat heb je het oranje autootje met een sleutel erin (de "startonderbreking", zoals in een ice dus).The Wizard schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 21:15:
[...]
Vandaar idd het verschil. Je moet linksonder in de gaten houden, rechts is gewoon extra tijdelijke info, linksonder blijft altijd in beeld.
ColdRain schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:06:
[...]
Rechts heb ik nog nooit iets van "Ready" gezien. Ook geen "cirkel". Ik ken enkel de ready linksonder en zolang die er niet staat heb je het oranje autootje met een sleutel erin (de "startonderbreking", zoals in een ice dus).
:strip_exif()/f/image/0vPzS2PtWspLVQ2yWwrPaQXk.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog nooit gezien. Middenste deel - auto met 4 aparte rechthoeken, vermoedelijk 'iets' met de wielen, power? - ook nog nooit gezien.
Versie ding? GT-Line, 77 kWh, afgeleverd mei '23 maar sw intussen updated naar versie juni '23.
Das een scherm dat enkel in AWD te vinden isColdRain schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 23:24:
[...]
Nog nooit gezien. Middenste deel - auto met 4 aparte rechthoeken, vermoedelijk 'iets' met de wielen, power? - ook nog nooit gezien.
Versie ding? GT-Line, 77 kWh, afgeleverd mei '23 maar sw intussen updated naar versie juni '23.
Het midden wel vermoed ik, maar die cirkel met 'ready' zit ook in de RWD hoor (of ik heb stiekem toch een AWD gekregen....)Dartlink schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 23:31:
[...]
Das een scherm dat enkel in AWD te vinden is
Ik doe altijd eerst mijn gordel aan zodat ik niet dat piepje te horen krijg. Vervolgens op de knop drukken (wel rem indrukken). Links onder gelijk Ready en de knop binnen 2 sec al in D en rijden. Nog nooit zo zombie gekregen.The Wizard schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 21:15:
[...]
Vandaar idd het verschil. Je moet linksonder in de gaten houden, rechts is gewoon extra tijdelijke info, linksonder blijft altijd in beeld.
Hier exact zo.De Ideale Man schreef op zondag 2 juli 2023 @ 09:28:
[...]
Ik doe altijd eerst mijn gordel aan zodat ik niet dat piepje te horen krijg. Vervolgens op de knop drukken (wel rem indrukken). Links onder gelijk Ready en de knop binnen 2 sec al in D en rijden. Nog nooit zo zombie gekregen.
Mijn vrouw:
zit-druk-draai <seconde stil> <vloek>
voet op rem-druk <seconde stil> <vloek> <rijden>
Ik stap in, grijp gordel, voet op rem, knop, draai en rij. Tegen die tijd zie ik vaak het ready pas aan de rechterkant. En de waarschuwing druk ik weg net voordat ik de straat op ben (ik woon in een hofje)
[ Voor 17% gewijzigd door henrov op 02-07-2023 11:01 ]
[ Voor 97% gewijzigd door henrov op 02-07-2023 11:00 ]
Waarschuwing weg klikken is te veel moeite. Ik wacht gewoon 8 sec en dan hij ook weg.henrov schreef op zondag 2 juli 2023 @ 10:22:
[...]
Hier exact zo.
Mijn vrouw:
zit-druk-draai <seconde stil> <vloek>
voet op rem-druk <seconde stil> <vloek> <rijden>
Ik stap in, grijp gordel, voet op rem, knop, draai en rij. Tegen die tijd zie ik vaak het ready pas aan de rechterkant. En de waarschuwing druk ik weg net voordat ik de straat op ben (ik woon in een hofje)
Iemand van jullie inmiddels ook moeten ervaren: het schuifdak dat in gesloten toestand een krakend geluid veroorzaakt?
Indien de weg waarover gereden wordt ietwat meer oneffenheden heeft kraakt mijn schuifdak in gesloten toestand. Zodra ik het schuifdak (deels) open is het gekraak verdwenen.
Catch my drift?
Wat mij (en m'n vriendin) ook opviel was dat de EV6 een heel stuk comfortabeler rijdt dan m'n Tesla - die laatste voelt in vergelijking af en toe aan als 'n skelter. Ik zag wel dat de EV6 rondom op 2.5 bar zat (m'n Tesla zit op 3.0), ik heb eigenlijk geen idee hoeveel dat nou echt uitmaakt voor rijcomfort en hoeveel puur de vering/schokdemping is.
Wat me wel verschrikkelijk tegenviel is de UI van de EV6. Die voelde voor mij haast aan als 'n Nokia telefoon van 15 jaar geleden, vergeleken met de iPhone ervaring die Tesla geeft. Toegegeven, bij Tesla moet de UI ook wel gewoon goed zijn omdat alles via het scherm moet, maar het gat is wel heel groot.
Al met al heeft het de keuze tussen 'n model Y en de EV6 nog niet heel veel makkelijker gemaakt, hoewel ik 'n lichte voorkeur heb voor de Kia. Als het de EV6 wordt, dan ga ik voor 'n rode 77kWh AWD GT-Line.
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Toen ik de auto bracht deed op mijn telefoon de Kia Connect het al meer dan 24 uur niet. Vreemde melding over dat de voertuigeigenaar toestemming had ingetrokken... In de loop van de dag begon ik meldingen te krijgen over openstaande deuren en zo, en sindsdien doet Kia Connect het weer goed. Blijkbaar storing daar.
Rijgedrag/comfort, wegligging, is zeker een dikke plus tov Tesla.anboni schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:20:
Gisteren m'n proefrit gemaakt. Ik moet zeggen, het rijden was prima. Ik vond zelfs de Eco mode niet heel erg tegenvallen (vergeleken met m'n Tesla in Chill stand). In de sport stand had 'ie bij 'n stoplichtsprint wel even flink moeite om het vermogen op de weg te krijgen, maar het was ook wat regenachtig na lange tijd van droogte, dus dat hielp waarschijnlijk niet.
Wat mij (en m'n vriendin) ook opviel was dat de EV6 een heel stuk comfortabeler rijdt dan m'n Tesla - die laatste voelt in vergelijking af en toe aan als 'n skelter. Ik zag wel dat de EV6 rondom op 2.5 bar zat (m'n Tesla zit op 3.0), ik heb eigenlijk geen idee hoeveel dat nou echt uitmaakt voor rijcomfort en hoeveel puur de vering/schokdemping is.
Wat me wel verschrikkelijk tegenviel is de UI van de EV6. Die voelde voor mij haast aan als 'n Nokia telefoon van 15 jaar geleden, vergeleken met de iPhone ervaring die Tesla geeft. Toegegeven, bij Tesla moet de UI ook wel gewoon goed zijn omdat alles via het scherm moet, maar het gat is wel heel groot.
Al met al heeft het de keuze tussen 'n model Y en de EV6 nog niet heel veel makkelijker gemaakt, hoewel ik 'n lichte voorkeur heb voor de Kia. Als het de EV6 wordt, dan ga ik voor 'n rode 77kWh AWD GT-Line.
Zeker als je de wat oudere Tesla modellen met mindere afvering vergelijkt.
Als je voor AWD zou gaan maakt dat het skeltergedrag nog beter
Zeker in bochten.
UI, is zoals ik je al voorspeld had, een stap terug.
Ik kan er niet aan wennen.
Enigszins is draadloos mbv een Ottocast die ik heb werkbaar, maar het duurt zo achtelijk lang voordat je up-and-running bent.
Vroeger in m'n Tesla ging de auto aan en alles (UI/Navi/Musiek) was beschikbaar/te gebruiken.
Dat mis ik echt.
Maar wat is belangrijker?
Rijcomfort of UI?
Succes met de afwegingen en je keuze!
Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025
Of Kia/Hyundai voorop loopt met de UI geen idee. Ik werd zelf ook wel een beetje verkocht door het feit dat het hele dashboard als 1 scherm voelt dat om de bestuurder is heen gemaakt.
Wat is de volgende stap? Kabelboom + USB poort laten vervangen?
Of meteen aansturen op de gehele computer en console?
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
In de Tesla stoort het mijn vooral dat ze voor alles wat voor een automobilist makkelijk en intuïtief is, een moeilijke oplossing hebben verzonnen in het scherm. Valt me mee dat de claxon niet in het scherm zit verwerkt. Scherm is top, maar niet alles hoeft erin.
[ Voor 3% gewijzigd door DaMenaz op 03-07-2023 09:55 ]
Catch my drift?
Ik heb onlangs een proefrit gemaakt in een MY LR AWD om te bekijken of het meerwaarde zou hebben om over te stappen van de EV6. De Tesla viel mij zeker niet tegen. Ik vond hem in veel opzichten meer premium aanvoelen dan de EV6 die toch een wat plastic-fantastic interieur heeft. Ook het weggedrag vond ik super. Ik houd persoonlijk wel van een stevig afgeveerde auto als dat tenminste ook betekent dat de wegligging goed is en dat is in dit geval zeker zo.anboni schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:20:
Gisteren m'n proefrit gemaakt. Ik moet zeggen, het rijden was prima. Ik vond zelfs de Eco mode niet heel erg tegenvallen (vergeleken met m'n Tesla in Chill stand). In de sport stand had 'ie bij 'n stoplichtsprint wel even flink moeite om het vermogen op de weg te krijgen, maar het was ook wat regenachtig na lange tijd van droogte, dus dat hielp waarschijnlijk niet.
Wat mij op dit moment echter nog tegenhoudt om de overstap te maken is vision only. Alleen al tijdens de proefrit flapperden de ruitenwissers compleet onnodig heen en weer en ik ben ook niet overtuigd van (basic) autopilot. In de Kia vertrouw ik in start-stop verkeer blind op de TACC. De Tesla doet het dan weer veel beter qua visualisatie op het scherm en herkenning van wegranden, maar ook daar had ik tijdens de proefrit alweer een moment dat ik op een compleet onopvallend stuk snelweg ineens een ruk aan het stuur kreeg. Als ik dan zie dat tijdens de recente update door Tesla er weer vooral allerlei gimmicks worden toegevoegd, maar dat alle problemen met Vision only weer niet worden aangepakt, dan heb ik er een hard hoofd in dat dat ooit nog beter wordt met de huidige hardware.
En dan de UX/UI. Die is inderdaad veel sneller en aantrekkelijker dan het wat oubollige Gen5w van de EV6. Daar staat wel tegenover dat het behoorlijk intuïtief werkt en dat je een aantal belangrijke zaken kan instellen waarvan Tesla zegt dat ze het zelf beter weten. Bijvoorbeeld de mate van regeneratie. Ik hou zelf niet van te sterke regeneratie, rij op lvl1 in de EV6. Dat is persoonlijk natuurlijk, maar ik kan in deze auto het tenminste zelf instellen. Daardoor weet ik ook dat sterkere regeneratie voor mij niet prettig werkt, terwijl je de Tesla fanboys altijd hoort zeggen dat je er in 5 minuten aan gewend bent en dat je daarna nooit anders wilt. Hoe kan je dat laatste nou weten als je auto het niet mogelijk maakt om ook een andere instelling te proberen? Een ander groot voordeel van de Kia is toch wel Android auto/Carplay.
Onderaan de streep was dit een bevestiging dat het totaalpakket van de EV6 op dit moment voor mij nog altijd beter is dan dat van de MY.
Kia doet het ook helemaal niet slecht (waarschijnlijk) tov veel andere autobouwers, maar het valt me op dat er een verschil is tussen fabrikanten met een ICE verleden en fabrikanten die gestart zijn als EV bouwer.PTish schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:45:
Grappig, ik ervaar de UI juist als een grote plus. Maar, ik kom van een auto van 7 jaar terug waar nog geen touchscreen in zat en je maar overal aan zat te draaien en te drukken en de spraaksoftware je nauwelijks begreep. Daarnaast heb ik een half jaar in een Toyota Corolla gereden uit 2022 die mij echt aan een oude Nokia telefoon deed denken qua interface. Dat scherm was wel ideaal in de file, want je kon dan pixels gaan tellen terwijl je stond te wachten.
Of Kia/Hyundai voorop loopt met de UI geen idee. Ik werd zelf ook wel een beetje verkocht door het feit dat het hele dashboard als 1 scherm voelt dat om de bestuurder is heen gemaakt.
Er migreert toch een erfenis mee, van ICE auto's, in de nieuwe EV modellen.
De luxe van 'start from scratch' is er niet.
Langlopende contracten met onderaannemers/leveranciers is een last.
Personeel zonder EV kennis legt wissel op vernieuwing.
Dat zie je terug in oa de UI.
Komt dan toch soms over als bij elkaar geraapt zootje functionaliteit gecombineerd met 'wat' EV functies.
En als je dan Tesla gewend bent. Tja, dan ben je verwend.
Hoewel er vast ook mensen zijn die alles via 1 touch screen niet fijn vinden.
Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025
Is een bekend probleem. Ik en een aantal anderen hebben het ook. Bij mij eerste onderhoud laat ik de kabels achter de USB poort vervangen.Atlas schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:48:
Nou mijn CarPlay werkt nog steeds ruk na de software update van vorige week...
Wat is de volgende stap? Kabelboom + USB poort laten vervangen?
Of meteen aansturen op de gehele computer en console?
Dit ga ik ook doen. Ik heb de auto er al een keer voor weggebracht, maar toen hebben ze alleen maar updates uitgevoerd aan verschillende systemen onder het mom van: "dit proberen we altijd eerst". Ik had er al een hard hoofd in dat het zou helpen en dat deed het dus ook niet, nog steeds valt AA op willekeurige momenten weg. (Daarnaast hebben ze lopen hameren op dat ik altijd de officiële kabel moet gebruiken van de telefoon...)Bogey555 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:31:
[...]
Is een bekend probleem. Ik en een aantal anderen hebben het ook. Bij mij eerste onderhoud laat ik de kabels achter de USB poort vervangen.
Ze gaven toen al aan dat als het nog steeds aan de orde was dat ze daarna verder gaan kijken, maar ik heb er een hard hoofd in dat ze het echt gefixed gaan krijgen, want volgens mij zijn er inmiddels ook al mensen hier die WEL de kabelboom hebben laten vervangen en het probleem inmiddels toch weer hebben.
Achterin mijn hoofd heb ik AA in ieder geval afgeschreven, ik ben alleen wel verbolgen over het feit dat ik betaal voor een volledige auto (zakelijke lease), maar dat deze functionaliteit niet werkt. Dat is toch wel een equivalent van 100 euro per maand, toch?
Wel dat vind ik ook. Je hebt ervoor betaald dus het moet werken, punt. Straks moeten we nog hopen dat die geruchten over wireless AA dat onderweg is waar zijn... heb je die bagger USB verbinding niet meer nodig.sn0x0r schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:43:
[...]
Dit ga ik ook doen. Ik heb de auto er al een keer voor weggebracht, maar toen hebben ze alleen maar updates uitgevoerd aan verschillende systemen onder het mom van: "dit proberen we altijd eerst". Ik had er al een hard hoofd in dat het zou helpen en dat deed het dus ook niet, nog steeds valt AA op willekeurige momenten weg. (Daarnaast hebben ze lopen hameren op dat ik altijd de officiële kabel moet gebruiken van de telefoon...)
Ze gaven toen al aan dat als het nog steeds aan de orde was dat ze daarna verder gaan kijken, maar ik heb er een hard hoofd in dat ze het echt gefixed gaan krijgen, want volgens mij zijn er inmiddels ook al mensen hier die WEL de kabelboom hebben laten vervangen en het probleem inmiddels toch weer hebben.
Achterin mijn hoofd heb ik AA in ieder geval afgeschreven, ik ben alleen wel verbolgen over het feit dat ik betaal voor een volledige auto (zakelijke lease), maar dat deze functionaliteit niet werkt. Dat is toch wel een equivalent van 100 euro per maand, toch?
Ik heb ooit een forum tegengekomen waar iemand de overgangsweerstand van die USB kabel gemeten had en die was veel te hoog. Straks moeten we nog zelf een kabel maken

https://shop.aawireless.io/
Instappen, zorgen dat wifi+BT+data aanstaan op m'n mobiel en daarna gaat het pairen vanzelf. Mobiel op de wireless charger pad leggen en gaan. Heb er heel veel plezier van. Heel incidenteel in de zomer wordt de mobiel te heet om verder te laden, maar verbinden met de auto lukt altijd. Ben zeer tevreden met die oplossing, hopelijk helpt het iemand.
Cool ding!MBronkhorst schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:32:
Heb al anderhalf jaar de EV6 nu, gebruik zelf wireless android auto via AAwireless, werkt als een tierelier:
Instappen, zorgen dat wifi+BT+data aanstaan op m'n mobiel en daarna gaat het pairen vanzelf. Mobiel op de wireless charger pad leggen en gaan. Heb er heel veel plezier van. Heel incidenteel in de zomer wordt de mobiel te heet om verder te laden, maar verbinden met de auto lukt altijd. Ben zeer tevreden met die oplossing, hopelijk helpt het iemand.
Maar dit moet toch gekoppeld worden aan de usb poort van de auto? Dan moeten mijn problemen toch hetzelfde zijn?MBronkhorst schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:32:
Heb al anderhalf jaar de EV6 nu, gebruik zelf wireless android auto via AAwireless, werkt als een tierelier:
Ja, dat probleem los je hier niet mee op.sn0x0r schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:52:
[...]
Maar dit moet toch gekoppeld worden aan de usb poort van de auto? Dan moeten mijn problemen toch hetzelfde zijn?
Klopt, behalve dat je veel minder vaak hoeft in- en uit te pluggen, dus kans op schade door mechanische slijtage is stuk(je) kleiner.
[ Voor 5% gewijzigd door MBronkhorst op 03-07-2023 20:14 ]
Afgezien van een update haal ik nooit de USB kabel eruit. Als je veel muziek luistert van USB kan ik voorstellen dat je vaker wisselt op de input.MBronkhorst schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:13:
[...]
Klopt, behalve dat je veel minder vaak hoeft in- en uit te pluggen, dus kans op schade door mechanische slijtage is stuk(je) kleiner.
Maar waarom zou je minder vaak moeten wisselen bij een AA Wireless oplossing?
[ Voor 9% gewijzigd door The Wizard op 03-07-2023 20:16 ]
Ergens vind ik muziek wel een belangrijk onderdeel van comfort en dan is de geintegreerde streaming met Spotify of Tidal wel ideaal. Maar goed, als Android Auto een beetje wil werken (en zeker draadloos met de suggestie van @MBronkhorst - dank!) heb ik die app gewoon op m'n telefoon (moet het wel werken en stabiel zijn, waar het schijnbaar nog wel aan wil schorten). Uiteindelijk vind m'n vriendin de EV6 mooier dan de Model Y, dus eigenlijk is de keus al voor me gemaakt ookPrimaBB schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:37:
[...]
Vroeger in m'n Tesla ging de auto aan en alles (UI/Navi/Musiek) was beschikbaar/te gebruiken.
Dat mis ik echt.
Maar wat is belangrijker?
Rijcomfort of UI?
Ja, dat vind ik ook wel zorgwekkend (nou heb ik ook alweer gelezen dat de versie 4 computer weer wel extra **dar sensors ondersteunt, dus misschien dat vision only toch maar een tussenfase blijkt te zijn). Sowieso vind ik de focus van Tesla op zelfrijdend misschien niet heel realistisch (in Europe tenminste, iets met duitsers die regelgeving beinvloeden), maar de hele auto wordt daar wel omheen ontworpen..marcel3 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:12:
[...]
Wat mij op dit moment echter nog tegenhoudt om de overstap te maken is vision only.
Die ken ik. Is 'n jaartje geleden bij mij begonnen. Ik rij (vrij onbewust) altijd heel dicht tegen de buitenste streep van de weg aan. Sinds vorige jaar vind Tesla dat gevaarlijk en moet er met luid schreeuwende alarmen 'for my safety' gecorrigeerd worden. En om het maar meteen weer even on topic te maken: bij de EV6 vond ik dat 'ie op veel stukken wel behoorlijk merkbaar en nadrukkelijk mee leek te sturen. Ik zal dat denk ik wat langer moeten ervaren om te zeggen of ik dat wel of niet prettig vind, maar ik ga ervan uit dat dat gewoon uit kan. Enige keer dat de EV6 (eigenlijk wel terecht) alarm sloeg was toen ik over een halve doorgetrokken streep van rijstrook begon te wisselen voordat ik richting aangaf...maar ook daar had ik tijdens de proefrit alweer een moment dat ik op een compleet onopvallend stuk snelweg ineens een ruk aan het stuur kreeg.
Ik zat trouwens nog even naar de handleiding link uit de TS te kijken, daar kan ik kiezen uit 3 verschillende types. Ik heb te kort met de demo auto gespeeld om me te herinneren hoe dat menu eruit zag. Weet iemand wel type ik moet kiezen voor de 77kWh AWD GT-Line (als er ueberhaupt verschil is wat dat betreft en de andere types niet gewoon eNiro en eSoul zijn)?
Op het stuur, wat langer drukken op knopje met rijvak-streepjes met stuurwiel ertussen - iets als /o\ - en die functie staat uit. Op dezelfde manier zet je 't desgewenst ook weer aan. Lijkt me nuttig op snelweg maar niet op de wegen die ik doorgaans rij dus is 't iets dat ik meteen uitschakel.anboni schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:56:
[...] bij de EV6 vond ik dat 'ie op veel stukken wel behoorlijk merkbaar en nadrukkelijk mee leek te sturen. Ik zal dat denk ik wat langer moeten ervaren om te zeggen of ik dat wel of niet prettig vind, maar ik ga ervan uit dat dat gewoon uit kan.
Ah omdat ik er impliciet vanuit ga dat iedereen net als ik niet tegen loshangende nutteloze kabels kan en de kabel dus opruimt als de mobiel niet met de auto verbonden is, maar dat zal niet voor iedereen zo zijn inderdaad ;p.The Wizard schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:15:
[...]
Afgezien van een update haal ik nooit de USB kabel eruit. Als je veel muziek luistert van USB kan ik voorstellen dat je vaker wisselt op de input.
Maar waarom zou je minder vaak moeten wisselen bij een AA Wireless oplossing?
Ik plug mijn telefoon elke dag in, zit dan ook 4 tot 5 uur per dag in de auto. Om dan elke keer de kabel op te ruimen is een beetje contraproductiefMBronkhorst schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:37:
[...]
Ah omdat ik er impliciet vanuit ga dat iedereen net als ik niet tegen loshangende nutteloze kabels kan en de kabel dus opruimt als de mobiel niet met de auto verbonden is, maar dat zal niet voor iedereen zo zijn inderdaad ;p.
Ja idd. Ik heb ook die wireless setup en die onderbreekt net zoals de bedrade versie. Is ook wel logisch want het ligt aan de bedrading achter de poort. Die connectors zijn niet ok. waarschijnlijk te korte pinnen waardoor de overgangsweerstand zeer groot wordt. Als je dan aan het rijden bent kant het door trillingen soms net te erg worden waardoor de receiver denkt dat de kabel niet meer verbonden is. Vandaar die onderbrekingen.sn0x0r schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:52:
[...]
Maar dit moet toch gekoppeld worden aan de usb poort van de auto? Dan moeten mijn problemen toch hetzelfde zijn?
Anyway ik ga hem laten vervangen en hopelijk heb ik dan een exemplaar zoals de meesten dat gewoon werkt. Zoniet maak ik zelf de kabels... #kantochzomoeilijknietzijn
Dit is opgelost met de V2.10.4.Dartlink schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 19:07:
[...]
Niet Tibber, wel mijn HomeAssistant integratie, die doet het al een paar uur niet zie ik.
Je kunt natuurlijk ook mijn monitor tool gebruiken.
dikke kans dat het probleem zit in de kabel achter die USB poort die los zit. En dat kan je zelf fixen: YouTube: Kia EV6 and Hyundai Ioniq 5 USB disconnect fix for Android Auto/Appl...sn0x0r schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:43:
[...]
Dit ga ik ook doen. Ik heb de auto er al een keer voor weggebracht, maar toen hebben ze alleen maar updates uitgevoerd aan verschillende systemen onder het mom van: "dit proberen we altijd eerst". Ik had er al een hard hoofd in dat het zou helpen en dat deed het dus ook niet, nog steeds valt AA op willekeurige momenten weg. (Daarnaast hebben ze lopen hameren op dat ik altijd de officiële kabel moet gebruiken van de telefoon...)
Bogey555 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:43:
[...] ik heb totaal geen problemen met CarPlay, gebruik direct vanaf het begin de wireless optie met
CarlinKit en heb nog een enkele “disconnect” gehad.
Net terug van vakantie uit Frankrijk en heeft zowel de heen als terug weg goed gewerkt zonder ook maar een keer uit te vallen. ABRP plus Apple Music beide gelijktijdig gebruikt en ook nog op de achtergrond Flitsmeister actief.
Wellicht heeft het te maken dat ik een GT rij maar dat denk ik niet !
CarlinKitWel dat vind ik ook. Je hebt ervoor betaald dus het moet werken, punt. Straks moeten we nog hopen dat die geruchten over wireless AA dat onderweg is waar zijn... heb je die bagger USB verbinding niet meer nodig.
Ik heb ooit een forum tegengekomen waar iemand de overgangsweerstand van die USB kabel gemeten had en die was veel te hoog. Straks moeten we nog zelf een kabel maken
Ik werk met een CarPlay adapter en zodra de telefoon via BT verbonden is gaat het scherm heel even naar CarPlay. Vervolgens schiet ie terug naar t normale menu en ‘moet’ ik handmatig op de CP knop drukken om CarPlay in beeld te houden.
1 v jullie een trucje om het scherm ten aller tijde op CP te laten staan na verbinding ?
Ik denk dat je geluk moet hebben. Als je een goeie kabel hebt... en dan denk ik eerder in de richting van de connectoren die erop zitten dan is alles in orde. In het andere geval heb je pech. En het zal zeker niets met GT of niet te maken hebben want die heb ik ook. De andere kwalen waar sommigen hier last van ondervinden heb ik dan gelukkig niet. #houtvasthouden
Catch my drift?
Hier idem al 15000 veilige kilometers zonder problemen.... (enkel de lak die beter kon).DaMenaz schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:15:
Ik ervaar ook niks van de problemen die ik hier lees de eerste 5.000 km. Ik vind het echt een heerlijke wagen. En ook vrouwlief, die hem eigenlijk niet echt mooi vond, is helemaal om.
En vrouwlief vond het ook geen mooie wagen, zeker dat we voorheen altijd met MB reden... en nu maar een KIA. Maar ze is helemaal bijgedraaid en vindt het een zalige wagen om mee te rijden...
Iemand een idee?
Ik gebruik:MBronkhorst schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:32:
https://www.carlinkit.sto...ghz-wifi-bt-siri-gps-auto
Dan heb je zowel Apple Carplay & Android Auto wireless
Wel net zo handig als er zowel Apple alswel Android gebruikt wordt
Dat vind ik nog best een schappelijk verbruik voor 230km/uThe Wizard schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 21:33:
Vandaag teruggereden (eind vd ochtend) vanaf Groningen over de A7/A6 met 105 km/u teller. Verbruik lag, tegen de wind in, rond de 34/35 kWh/100 km. Advies, rij niet tegen de 100 tot 125 km/u wind in 😋.
Advies: in tegengestelde richting rijden dan is de accu binnen de kortste tijd 100% geladen.The Wizard schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 21:33:
Vandaag teruggereden (eind vd ochtend) vanaf Groningen over de A7/A6 met 105 km/u teller. Verbruik lag, tegen de wind in, rond de 34/35 kWh/100 km. Advies, rij niet tegen de 100 tot 125 km/u wind in 😋.
Dealer heeft mij wel een offerte opgesteld met de opmerking dat dit nog zonder korting was en hij bereid was om dit te geven (voor de EV6 Edition). Ik ben er verder niet op ingegaan omdat ik geen offertes mag in dienen bij m’n wagenpark ivm centrale inkoop dus weet niet wat de hoogte was van de korting die hij bereid was om te geven, maar blijkbaar wel.anboni schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 21:45:
Is er bij de gemiddelde Kia dealer nog ruimte voor onderhandeling over prijs of upgrades? Of kan ik net zo goed online bestellen? De verkoper waar ik zaterdag de proefrit bij had, zou me nog terugappen met hun serieuze inruil aanbod (waar 'ie zaterdag mee kwam was een belediging), maar heel verrassend, ik heb nog niks van 'm gehoord. Vraag me af of het nog de moeite is daar tijd in te steken...
Inruilen en korting krijgen zonder inruil zijn toch twee heel aparte dingen niet?Franciesco schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 22:03:
Over de prijs van de EV6 valt in Nederland doorgaans niet te onderhandelen. Wel over de inruilprijs en/of prijzen van accessoires. Denk b.v. aan korting op een trekhaak, winterset, kofferbakmat etc.
Onderhandelen over de inruilwaarde van je 'oude' auto is niet meer dan normaal.
Voor onderhandelen over de prijs van een nieuwe auto is meestal weinig ruimte, maar ik kreeg wel korting op alles wat erbij kwam aan kosten en accessoires. Dat heeft de dealer zelf in de hand. De prijs van de auto niet.
per aspera ad astra
In je navigatie naar POI's gaan, dan laadstations en dan filter.LAD93 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 12:07:
Misschien is het al voorbijgekomen, maar ik kon het niet vinden - ik heb de nieuwe navigatie update geïnstalleerd en was op zoek naar de filter optie om bepaalde laadstations eruit te filteren, aangezien ik dacht dat dat mogelijk was. Ik kan het echter nergens vinden.. iemand enige aanwijzingen?
Dartlink in "Het grote KIA EV6 topic"
Catch my drift?
Dat van die lak kan ik bevestigen. Na het wassen van de auto springen je de tranen in de ogen van de onverklaarbare krassen en plekken. Insecten durf je amper te behandelen uit de vrees om het alleen maar erger te maken.acidlover schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:42:
[...]
Hier idem al 15000 veilige kilometers zonder problemen.... (enkel de lak die beter kon).
Catch my drift?
Top! Daar had ik niet gekeken helaas. Dank!DaMenaz schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:31:
[...]
In je navigatie naar POI's gaan, dan laadstations en dan filter.
Dartlink in "Het grote KIA EV6 topic"
per aspera ad astra
Ps sorry als het al 100 keer is gevraagd ben hier nieuw
Hoe vaak heb jij een lekke airco?ArjenIsM3 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 17:41:
(hoor ik vaker bij auto's waarbij de airco lek is?).
Voor mij persoonlijk is dit gelukkig de eerste keer. Mijn broers, mijn vrouw en mijn vader hebben er de laatste jaren helaas vaker mee te maken gehad.
Volgens mij kan dat in de Kia-app. Ergens onder voertuiginstellingen en dan scherm dacht ik.keymk schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 18:35:
Weet iemand of je de auto op het display van kleur kan veranderen ?
Ja, dat is ook wat ik bedoelde.oa_ar15 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 08:05:
[...]
Inruilen en korting krijgen zonder inruil zijn toch twee heel aparte dingen niet?
Onderhandelen over de inruilwaarde van je 'oude' auto is niet meer dan normaal.
Voor onderhandelen over de prijs van een nieuwe auto is meestal weinig ruimte, maar ik kreeg wel korting op alles wat erbij kwam aan kosten en accessoires. Dat heeft de dealer zelf in de hand. De prijs van de auto niet.
Je kunt alleen het thema veranderen: wit of zwart (of automatisch adhv het daglicht) en dat geldt dan voor beide schermen. Er is helaas geen optie om b.v. het infotainment scherm wit en de “tellers” zwart te hebben.keymk schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 18:35:
Weet iemand of je de auto op het display van kleur kan veranderen ?
Ook kun je de kaartkleur niet apart instellen.
we zijn vorig jaar met de EV6 58kw versie naar Quimper gegaan. van te voren route via ABRP uitgestippled en uitgedraaid en gaan! daar we de jaar daavoor dezelfde route hebben gedaan met een 308sw diesel enige vergelijking. Auto was trouwens vol, 4 volwassenen met tassen/kpffer vol. In totaal 4 uur langer overgedaan ivm laden welke in overvloed mogelijk was. Heb nu 70K op de teller. De bekende problemen zoals ieder die heeft gehad goed opgelost door de Wassink hier in Doetinchem. kortom een tevreden rijder.DaMenaz schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:08:
[...]
Vaak ben je te bang. Ik ga over 2 weken. Laat wel horen hoe het ging.
Ik ben vorig week naar Kervel gereden , net boven Quimper. Enkel op de navigatie van de auto met nieuwe software. Dit ging heel goed. Enkel ionity geselecteerd en dan gooit hij er zelf een laadstation tussen als ik er niet geraakte met enkel ionity.jefjef schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:04:
[...]
we zijn vorig jaar met de EV6 58kw versie naar Quimper gegaan. van te voren route via ABRP uitgestippled en uitgedraaid en gaan! daar we de jaar daavoor dezelfde route hebben gedaan met een 308sw diesel enige vergelijking. Auto was trouwens vol, 4 volwassenen met tassen/kpffer vol. In totaal 4 uur langer overgedaan ivm laden welke in overvloed mogelijk was. Heb nu 70K op de teller. De bekende problemen zoals ieder die heeft gehad goed opgelost door de Wassink hier in Doetinchem. kortom een tevreden rijder.
Wagen vol , 2 volwassenen + 2 kinderen, dakkoffer er op en naast de dakkoffer nog een fiets. 4 keer moeten laden op 950km
Steeds meteen aan de beurt bij de stops die KIA voorstelt. Eerste keer zelfs de enige bij een stuk of 20 snelladers.
Wel melding dat de accu laag is inmiddels. Dus niet de batterij. Na her laden weer weg.
Werd nog een stuk secundair door Parijs gestuurd. Dan moet je echt goed kijken op de KIA navi. Google Maps werkt dan echt beter.
[ Voor 32% gewijzigd door DaMenaz op 08-07-2023 13:20 ]
Catch my drift?
Oei, de 12v accu moet geladen worden tijdens het laden van de auto. Met pech is jouw iccu ook aan de beurt.DaMenaz schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:54:
Ben nu bij de 2e laadstop in Frankrijk. KIA navigeert als een zonnetje van HPC naar HPC. Dacht het systeem even te slim af fe zijn, maar de stop die ik nam had een schitterende laadvoorziening… die het nog niet deed.
Steeds meteen aan de beurt bij de stops die KIA voorstelt. Eerste keer zelfs de enige bij een stuk of 20 snelladers.
Wel melding dat de accu laag is inmiddels. Dus niet de batterij. Na her laden weer weg.
Hoop het niet. Na het laden was de melding weer weg.Loei123 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:20:
[...]
Oei, de 12v accu moet geladen worden tijdens het laden van de auto. Met pech is jouw iccu ook aan de beurt.
Catch my drift?
En met trekhaak ook nog. Daarmee loop je wel serieus het risico dat je het chassis onder je caravan vandaan trekt in een moment van onoplettendheidking_dude schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:46:
Zoek de verschillen 😊!
Eindelijk een GT van dichtbij kunnen bewonderen. Leuk gesprek met eigenaar gehad. Heeft 14 maanden moeten wachten. De kleur icm bumpertype en zwart dak/velgen is erg mooi om te zien.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Welk zwart dak en welke zwarte velgen?king_dude schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:46:
Zoek de verschillen 😊!
Eindelijk een GT van dichtbij kunnen bewonderen. Leuk gesprek met eigenaar gehad. Heeft 14 maanden moeten wachten. De kleur icm bumpertype en zwart dak/velgen is erg mooi om te zien.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
1e deel van dak was zwart. En ik bedoel type velgen zijn mooi, ook type bumpers met zwarte accenten passen bij de kleur. Naar mijn mening is rood echt een blikvanger in GT versie
Situatie:
GT-line, laatste software-update met laadplanning, 3 volwassenen, auto volgeladen, caravan met 2 e-bikes op dissel samen 1.550 kg.
Auto ingesteld op zware aanhanger (niet op automatisch, want dat gaf op heenweg rare verwachtingen over bereik).
HPC laden ingesteld tot 90%, voorkeurstations ingesteld op Ionity, Fastned en Shell recharge.
Afstand tot thuis (incl overnachtingsstops) circa 1.550 km, gedaan in 3 dagen.
Ervaringen:
Navigatie.
4x deed navi een suggestie die afweek van de verwachting, 3x vanwege een file en 1x om een Ionity te bereiken ipv een ander station. 2x de suggestie gevolgd ivm een file en dat was geen succes; veel omgereden via langzamere wegen en daardoor naar verwachting veel km’s en tijd verloren (ik had beter de file kunnen accepteren).
Rijden.
SCC ingesteld op 100 km en afstand tot voorligger op 1 blokje. Gekozen om daarbij in slipstream van vrachtwagen te rijden, hetgeen resulteerde in gemiddelde snelheid van circa 85 km/u.
Ervaren dat je vertrouwen moet hebben in (rij)systeem en dat SCC je dan heel relaxt laat rijden.
Evi kan het rijden met caravan zonder problemen aan; genoeg power in bergen en bij het inhalen.
Heerlijke reisauto.
Laden.
Indruk bestaat dat gepland wordt obv max ingesteld laadpercentage tot op een minimum van 20% (nooit geladen bij een start onder de 20%).
Totaal 11 x geladen (incl thuis om af te tanken) voor 539 kW. Gemiddeld verbruik 34,8 kW/100 km en laden na gemiddeld 141 km. Gemiddelde laadtijd 22 minuten tot 90%.
Voornamelijk geleid naar de voorkeurstations.
1x wilde navi perse naar Ionity, maar dat was aan de andere kant van de snelweg en zou 40 km omrijden betekenen. Niet geaccepteerd en daardoor werd gepland naar een TotalEnergies (geen voorkeur).
Nog 2x geleid naar een niet-voorkeursstation, waarbij wel de meest logische route werd gevolgd.
Meeste laadstations zijn kopstations en dat betekende met de caravan dat in 60% van de ladingen afgekoppeld moest worden, waardoor je gedoe hebt en tijd verliest; hier is op de vakantieroutes nog wel het nodige te verbeteren door de laadstation-aanbieders. Meer langszij-stations is echt noodzakelijk.
Regelmatig (handmatig) herrekenen is wenselijk; het systeem (b)leek niet consequent zelf opnieuw te berekenen.
Laadstations.
Ionity en Fastned meestal 300 kWh+; praktisch obv max auto circa 220 kWh.
Laden tot 80% circa 15 minuten en dan door naar 90% circa 7 minuten extra.
TotalEnergies vaak 175 kWh; praktisch circa 150 kWh.
Spanje kent nog weinig hpc-stations. Frankrijk en Duitsland inmiddels voldoende in het voorseizoen, maar straks met meer EV’s op de weg en in het hoofdseizoen zal het ongetwijfeld wachten worden en aan rijders met caravan is nauwelijks nog gedacht. Wel grappig is dat Ionity 1x wel aan de caravanrijder had gedacht door meer ruimte te bieden: 2 kopplaatsen waarvan 1 voor de auto en 1 voor de (af te koppelen) caravan; de meters waren slimmer benut door er een langszij plek van te maken.
Conclusie.
Je moet kritisch blijven obv je eigen inschatting van de route en de verwachte verkeersintensiteit. Maar wmb is de nieuwe KIA-navi met een zeer ruime voldoende geslaagd. Zowel wat betreft de navigatie zelf alsook tav het inplannen van laadstops. Voor mijn gevoel bieden apps (als ABRP) geen meerwaarde. Wat ik wel gemist heb, is dat de volgende geplande laadstop niet zichtbaar gemaakt wordt in het navi-scherm (tot het moment dat je deze bereikt hebt).
Wat me nog opviel is dat volgeladen auto’s plekken in beslag namen. Niet netjes van die berijders. Zelf maakte ik na bereiken laaddoel zsm de plek vrij.
Ionity is in Frankrijk denk ik de aanbieder met de meeste laadplekken.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Klopt het dat er verschil is in de hoogte van de stoelen?
De volgende geplande laadstop kun je wel zichtbaar maken, maar dat was voor ons ook even zoeken.HansAuutB schreef op zondag 9 juli 2023 @ 01:11:
Ervaringen terugreis vanuit Spanje met zware caravan
Situatie:
GT-line, laatste software-update met laadplanning, 3 volwassenen, auto volgeladen, caravan met 2 e-bikes op dissel samen 1.550 kg.
Auto ingesteld op zware aanhanger (niet op automatisch, want dat gaf op heenweg rare verwachtingen over bereik).
HPC laden ingesteld tot 90%, voorkeurstations ingesteld op Ionity, Fastned en Shell recharge.
Ervaringen:
Navigatie.
4x deed navi een suggestie die afweek van de verwachting, 3x vanwege een file en 1x om een Ionity te bereiken ipv een ander station. 2x de suggestie gevolgd ivm een file en dat was geen succes; veel omgereden via langzamere wegen en daardoor naar verwachting veel km’s en tijd verloren (ik had beter de file kunnen accepteren).
Rijden.
SCC ingesteld op 100 km en afstand tot voorligger op 1 blokje. Gekozen om daarbij in slipstream van vrachtwagen te rijden, hetgeen resulteerde in gemiddelde snelheid van circa 85 km/u.
Ervaren dat je vertrouwen moet hebben in (rij)systeem en dat SCC je dan heel relaxt laat rijden.
Evi kan het rijden met caravan zonder problemen aan; genoeg power in bergen en bij het inhalen.
Heerlijke reisauto.
Laden.
Indruk bestaat dat gepland wordt obv max ingesteld laadpercentage tot op een minimum van 20% (nooit geladen bij een start onder de 20%).
Totaal 11 x geladen (incl thuis om af te tanken) voor 539 kW. Gemiddeld verbruik 34,8 kW/100 km en laden na gemiddeld 141 km. Gemiddelde laadtijd 22 minuten tot 90%.
1x wilde navi perse naar Ionity, maar dat was aan de andere kant van de snelweg en zou 40 km omrijden betekenen. Niet geaccepteerd en daardoor werd gepland naar een TotalEnergies (geen voorkeur).
Nog 2x geleid naar een niet-voorkeursstation, waarbij wel de meest logische route werd gevolgd.
Meeste laadstations zijn kopstations en dat betekende met de caravan dat in 60% van de ladingen afgekoppeld moest worden, waardoor je gedoe hebt en tijd verliest; hier is op de vakantieroutes nog wel het nodige te verbeteren door de laadstation-aanbieders. Meer langszij-stations is echt noodzakelijk.
Regelmatig (handmatig) herrekenen is wenselijk; het systeem (b)leek niet consequent zelf opnieuw te berekenen.
Laadstations.
Spanje kent nog weinig hpc-stations. Frankrijk en Duitsland inmiddels voldoende in het voorseizoen, maar straks met meer EV’s op de weg en in het hoofdseizoen zal het ongetwijfeld wachten worden en aan rijders met caravan is nauwelijks nog gedacht. Wel grappig is dat Ionity 1x wel aan de caravanrijder had gedacht door meer ruimte te bieden: 2 kopplaatsen waarvan 1 voor de auto en 1 voor de (af te koppelen) caravan; de meters waren slimmer benut door er een langszij plek van te maken.
Conclusie.
Je moet kritisch blijven obv je eigen inschatting van de route en de verwachte verkeersintensiteit. Maar wmb is de nieuwe KIA-navi met een zeer ruime voldoende geslaagd. Zowel wat betreft de navigatie zelf alsook tav het inplannen van laadstops. Voor mijn gevoel bieden apps (als ABRP) geen meerwaarde. Wat ik wel gemist heb, is dat de volgende geplande laadstop niet zichtbaar gemaakt wordt in het navi-scherm (tot het moment dat je deze bereikt hebt).
Wat me nog opviel is dat volgeladen auto’s plekken in beslag namen. Niet netjes van die berijders. Zelf maakte ik na bereiken laaddoel zsm de plek vrij.
Standaard staat hij ingesteld op de eindbestemming met het finish vlaggetje, maar als je daar op drukt krijg je de lijst te zien met laadstops en als je daar dan op drukt zie je de afstand en tijd tot die stop of afstand en tijd van aankomst afhankelijk van welke optie je kiest!
Wij zijn gister aangekomen in Oostenrijk, zal ook nog wel even een verslagje schrijven als ik meer tijd heb
Onder invloed lijkt het iets anders?De Ideale Man schreef op zondag 9 juli 2023 @ 08:15:
Gisteren had ik gedronken en ging netjes op de passagiersstoel zitten. Deze stoel kreeg ik niet in de juiste stand zoals de bestuurdersplek.
Klopt het dat er verschil is in de hoogte van de stoelen?

En inderdaad: de EV6 is een fijne caravantrekker! Altijd meer dan genoeg instant power om vlot te versnellen als dat nodig is of een helling te nemen. Ook lekker stabiel is mijn ervaring.
Hopelijk hebben jullie een lekkere vakantie gehad.
PS: laadsnelheid is in kW niet in kWh.
Opladen aan de overkant (en dus een lus rijden) hebben wij ook gehad. We dachten die aan onze eigen kant te pakken, maar die waren dus nog niet in bedrijf.HansAuutB schreef op zondag 9 juli 2023 @ 01:11:
Ervaringen terugreis vanuit Spanje met zware caravan
Situatie:
Ervaringen:
Navigatie.
Rijden.
Heerlijke reisauto.
Laden.
Laadstations.
Conclusie.
Onderweg 3 x een HPC gepakt (2 x 300kW (Total, Ionity), 1 x 160kW (Engie) waarvan Ionity een stuk goedkoper was.
Lekker druk bij Total (300kW)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2TqvzBsO3WYzsMU29QkDIT5u.jpg?f=user_large)
Lekker snel bij Ionity
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ijDsCP8chXZt1zLlPr2tOxxG.jpg?f=user_large)
Hier op het park 4 AC-laders. Wel opletten want daar wordt niet alleen per kWh afgerekend, maar ook per uur. Om de plakkers te voorkomen. Eén plek is constant bezet door een Franse Tokkie met een Renault Ketjap.
Catch my drift?
Ben vooral benieuwd hoe het laden in Kroatië gaat lukken. De paaldichtheid is daar toch een stuk lager dan op de rest van het traject.
En persoonlijk vind ik de stoelen iets te hard bij lange ritten, dus ben benieuwd hoe dat gaat als ik de hele dag moet rijden.
Xbox Live: Chevalric
Dit ken ik. Daar heb ik zelfs meerdere geplande laadstations onder elkaar zien staan.ArmyOfQueens schreef op zondag 9 juli 2023 @ 08:36:
[...]
De volgende geplande laadstop kun je wel zichtbaar maken, maar dat was voor ons ook even zoeken.
Standaard staat hij ingesteld op de eindbestemming met het finish vlaggetje, maar als je daar op drukt krijg je de lijst te zien met laadstops en als je daar dan op drukt zie je de afstand en tijd tot die stop of afstand en tijd van aankomst afhankelijk van welke optie je kiest!
Wij zijn gister aangekomen in Oostenrijk, zal ook nog wel even een verslagje schrijven als ik meer tijd heb
Maar ik bedoel dat het niet op het kaart-hoofdscherm zichtbaar is.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Duurt dat zolang?
Nee dan klopt er iets niet. Normaal 30-40 minuten.De Ideale Man schreef op maandag 10 juli 2023 @ 07:51:
Ben bezig de nieuwste update te downloaden. Heb ik gisteren om 11u aangezet. Hij is om 8u nu nog bezig (31%)
Duurt dat zolang?
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Als het met OTA is in de auto zou het kunnen. Op je pc ook, als je nog met een 28K8 modem werkt.De Ideale Man schreef op maandag 10 juli 2023 @ 07:51:
Ben bezig de nieuwste update te downloaden. Heb ik gisteren om 11u aangezet. Hij is om 8u nu nog bezig (31%)
Duurt dat zolang?
Downloaden naar je pc of downloaden van de USB stick naar de auto?De Ideale Man schreef op maandag 10 juli 2023 @ 07:51:
Duurt dat zolang?
EV6 58kWh Plus RWD MY:23
Dan wens ik je alvast sterkte... Die van mij is al sinds begin mei stuk (waarschijnlijk al eerder, maar door buitentemperatuur niet eerder opgevallen) en mag 19 juli eindelijk naar de dealer voor installatie van een nieuwe airco-pomp, omdat daar kennelijk een foutcode op werd gezien bij uitlezen.ArjenIsM3 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 17:41:
Auto is nu 9 maanden oud en de airco is al stuk. Suizend geluid als je de auto start (hoor ik vaker bij auto's waarbij de airco lek is?). Na 20 minuten blaast hij nog niet echt koude lucht. Lucht is maar iets kouder dan buiten. Dus ik mag weer naar de garage. Nog nooit zo vaak met een auto terug gemoeten
Nieuwe airco-pomp biedt echter volgens de dealer geen garantie tot oplossing, typisch gevalletje trial & error...
Yeap, dat is helaas inherent aan problemen met de airco. De Ford Ka van mijn vrouw had er ook last van. Daar is toen ook van alles aan vervangen maar toch was hij na enkele weken/maanden steeds weer leeg. De Alfa Romeo GT van mijn vader idem. Blijkt erg lastig om vast te stellen waar het lek zit. Zelfs met gebruik van contrastvloeistof en UV-lampen.Zilversmid schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:35:
[...]
Dan wens ik je alvast sterkte... Die van mij is al sinds begin mei stuk (waarschijnlijk al eerder, maar door buitentemperatuur niet eerder opgevallen) en mag 19 juli eindelijk naar de dealer voor installatie van een nieuwe airco-pomp, omdat daar kennelijk een foutcode op werd gezien bij uitlezen.
Nieuwe airco-pomp biedt echter volgens de dealer geen garantie tot oplossing, typisch gevalletje trial & error...
In mijn geval is het eerst maar afwachten wat de dealer zegt. Voor hetzelfde geld krijg ik weer het verhaal "we kunnen het probleem niet vaststellen, doet het gewoon prima als hij hier is". Zou niet de eerste keer zijn.
Komt mij helaas bekend voor ja..ArjenIsM3 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:51:
[...]
Voor hetzelfde geld krijg ik weer het verhaal "we kunnen het probleem niet vaststellen, doet het gewoon prima als hij hier is". Zou niet de eerste keer zijn.
Of, u bent de eerste met dit issue
Maar ja, mijn problemen werden laatst gelukkig 'erkend'.
Er zou nog een EV6 zijn met hetzelfde probleem... jaja wel 1.
Ik denk wel meer....
Doet het gewoon prima, zullen ze bij mij echt niet kunnen zeggen... Hij doet namelijk helemaal niks, behalve heel hard warme lucht blazen. Had ook geopperd dat er misschien een lek is, maar de vloeistoffen zijn op peil, dus dat is vooralsnog uitgesloten.ArjenIsM3 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:51:
[...]
Yeap, dat is helaas inherent aan problemen met de airco. De Ford Ka van mijn vrouw had er ook last van. Daar is toen ook van alles aan vervangen maar toch was hij na enkele weken/maanden steeds weer leeg. De Alfa Romeo GT van mijn vader idem. Blijkt erg lastig om vast te stellen waar het lek zit. Zelfs met gebruik van contrastvloeistof en UV-lampen.
In mijn geval is het eerst maar afwachten wat de dealer zegt. Voor hetzelfde geld krijg ik weer het verhaal "we kunnen het probleem niet vaststellen, doet het gewoon prima als hij hier is". Zou niet de eerste keer zijn.
Van 22 mei tot 4 juli bij de dealer gestaan.
Maar de auto doet het weer perfect incl. AC laden.
Verwijderd
Op de site van Kia geeft de brochure aan dat dit om een actiemodel zou gaan. Is dit dan ook een 'ouder' model o.i.d., of is het gewoon een nieuwe editie die recentelijk gelanceerd is? Want meende dat er voorheen alleen de Plus, Plus Advanced en GT-Line beschikbaar voren voor een 77 kWh variant.
Hopelijk heeft iemand hier wat ervaring mee!
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic