De monteur vertelde mij dat het 1,5 uur werk is voordat de mijne vervangen werdDigitalHombre schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 19:43:
[...]
De ICCU vervangen is snel gebeurt, ik lees het verhaal van een klant die om 10u zijn auto binnenbracht en op 14u reeds mocht afhalen. Neem daarbij nog de middagpauze en een koffiepauze![]()
Als ik me niet vergis kan de ICCU gewoon via het wegklappen van de achterzetels bereikt worden, de batterij hoeft er helemaal niet uit. Gelukkig want dat is minimaal een dag werk.
Gelukkig maar, ik had onderstaande illustratie gezien waarop de ICCU duidelijk onder het chassis zit en kon niet bedenken hoe die er uit kon zonder het accupakket er onderuit te halen. Die graphic blijkt dus helemaal niet te kloppenDigitalHombre schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 19:43:
[...]
De ICCU vervangen is snel gebeurt, ik lees het verhaal van een klant die om 10u zijn auto binnenbracht en op 14u reeds mocht afhalen. Neem daarbij nog de middagpauze en een koffiepauze![]()
Als ik me niet vergis kan de ICCU gewoon via het wegklappen van de achterzetels bereikt worden, de batterij hoeft er helemaal niet uit. Gelukkig want dat is minimaal een dag werk.

:strip_exif()/f/image/pZyjM0zCa4dzu5qVJG6Z00EG.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier een filmpje met een foto waar je ziet dat hij onder de bank zit: YouTube: 현대 기아 전기차 ICCU 문제 심각하다 (feat. EV6, 아이오닉5, GV60)
Mooi werk!king_dude schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 06:27:
[Afbeelding]
De coating doet zijn werk goed. Uitkijken in de ochtend. Bochtje naar rechts met raam open doe je maar één keer 😂
Vandaag komt er een pot Soft99 mirror shine voor donkere lak binnen, hopelijk kan ik daar binnenkort mee aan de slag.
Als het is om je rechtsbijstand c.q de dealer op de hoogte te brengen van de mankementen; vooral doen.
Maar hier weet iedereen inmiddels wel van de hoed en de rand, dus is het wellicht constructiever (en wenselijker) om niet deze plaat grijs te blijven draaien
Heeft iemand een foto van de EV6 met de Gunsan velgen (antraciet en of bi color)? En dan heel graag op een zwarte ev6 en de auto totaal zichtbaar. Ik ben niet zo visueel ingesteld
[ Voor 38% gewijzigd door Polo132 op 24-06-2023 19:27 ]
Zoeken op gunsan in dit forum geeft je direct het antwoordPolo132 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 19:19:
Heeft iemand een foto van de EV6 met de Gunsan velgen (antraciet en of bi color)? En dan heel graag op een zwarte ev6 en de auto totaal zichtbaar. Ik ben niet zo visueel ingesteld

Whoeha, dat is suf, sta je gelijk met 1-0 achter als toko.Phusebox schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:42:
[...]
Ik krijg hierbij wel het gevoel dat je hetzelfde krijgt als je zelf met Carscanner kan achterhalen.
En dit schept weinig vertrouwen in hun kennis en kunde/;
[Afbeelding]
Amen!Robert1962 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:38:
[...]
Eigenlijk van de zotte dat je niet kunt vertrouwen op een auto van nijna 60K. Ik ben al aan het oriënteren voor volgend jaar en stap over op hybride benzine. Ik heb na afgelopen zaterdag totaal geen vertrouwen meer en ook niet in de wijze waarop ze bij KIA (niet) reageren.
Raar dat er voor de overstap van MY22 naar MY23 een hele hype ontstond, en dit jaar horen we niets van wijzigingen, zelfs geen geruchten. Terwijl de overschakeling naar MY24 er toch binnen enkele weken zit aan te komen. Ook zou de EV vanaf mei '23 uitgerust worden met een Nvidea entertainment systeem maar nog niets van gehoord/gelezen.
Ik vertrouw volledig op mijn Evy. Denk dat het belangrijk is te beseffen dat de ervaringen van een enkeling of zelfs een kleine groep niet meteen representatief zijn voor een gehele groep. Dan kom je in redeneringen als 'mijn opa rookte en werd 98' dus roken is nog niet zo slecht. Het doortrekken van je persoonlijke negatieve ervaringen (hoe echt en vervelend ook) met je KIA naar alle Ev's valt in diezelfde categorie: een generalisatie die niet recht doet aan de werkelijkheid. Ik hoop echt dat mensen voorzichtiger worden als het gaat om generaliseren.Robert1962 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:38:
[...]
Eigenlijk van de zotte dat je niet kunt vertrouwen op een auto van nijna 60K. Ik ben al aan het oriënteren voor volgend jaar en stap over op hybride benzine. Ik heb na afgelopen zaterdag totaal geen vertrouwen meer en ook niet in de wijze waarop ze bij KIA (niet) reageren.
Sinds december 2021 ben ik nog steeds een blije EV6 (GT-Line AWD, 20 inch) rijder.
De laatste tijd laad ik voornamelijk op bij een Ionity HPC. De reden is simpel. Het is goedkoper dan het opladen ergens in de straat (heb geen thuislader). KIA Charge i.c.m. Ionity Power Package kost het 0,29 euro per kWh.
Gister toch een keertje weer opladen in de straat tot 100%.
KIA Connect app gaf aan een verwachte range van 471km.
/f/image/i8e4dY5ZGswT16mhTSz3MxC0.png?f=fotoalbum_large)
De auto zelf, met climate control aan, gaf aan 456km range.
En na 73167km vind ik het verbruik van 20,2 kWh/100 zeker goed genoeg voor mij.
:strip_exif()/f/image/1bDf5K2CdNmeq7pbIlvvjXPW.jpg?f=fotoalbum_large)
Hierna gereden met climate control uit, en de verwachte range kwam aardig in de buurt met wat de KIA Connect app aangaf (464 + 10 = 474km, bij mx 50-70 km/u wegen).
:strip_exif()/f/image/B9KsWYqutCuJ4gTHEKGixoQJ.jpg?f=fotoalbum_large)
En ja, I LOVE MY EV6 too
De laatste tijd laad ik voornamelijk op bij een Ionity HPC. De reden is simpel. Het is goedkoper dan het opladen ergens in de straat (heb geen thuislader). KIA Charge i.c.m. Ionity Power Package kost het 0,29 euro per kWh.
Gister toch een keertje weer opladen in de straat tot 100%.
KIA Connect app gaf aan een verwachte range van 471km.
/f/image/i8e4dY5ZGswT16mhTSz3MxC0.png?f=fotoalbum_large)
De auto zelf, met climate control aan, gaf aan 456km range.
En na 73167km vind ik het verbruik van 20,2 kWh/100 zeker goed genoeg voor mij.
:strip_exif()/f/image/1bDf5K2CdNmeq7pbIlvvjXPW.jpg?f=fotoalbum_large)
Hierna gereden met climate control uit, en de verwachte range kwam aardig in de buurt met wat de KIA Connect app aangaf (464 + 10 = 474km, bij mx 50-70 km/u wegen).
:strip_exif()/f/image/B9KsWYqutCuJ4gTHEKGixoQJ.jpg?f=fotoalbum_large)
En ja, I LOVE MY EV6 too
Volgens mij zijn er inmiddels wel genoeg ICCUs gesneuveld dat jouw argument niet helemaal meer opgaat toch?henrov schreef op zondag 25 juni 2023 @ 10:26:
[...]
Ik vertrouw volledig op mijn Evy. Denk dat het belangrijk is te beseffen dat de ervaringen van een enkeling of zelfs een kleine groep niet meteen representatief zijn voor een gehele groep. Dan kom je in redeneringen als 'mijn opa rookte en werd 98' dus roken is nog niet zo slecht. Het doortrekken van je persoonlijke negatieve ervaringen (hoe echt en vervelend ook) met je KIA naar alle Ev's valt in diezelfde categorie: een generalisatie die niet recht doet aan de werkelijkheid. Ik hoop echt dat mensen voorzichtiger worden als het gaat om generaliseren.
Het punt is dat je "veel" leest over problemen die je met je huidige probleemloze (oude) auto niet hebt.henrov schreef op zondag 25 juni 2023 @ 10:26:
[...]
Ik vertrouw volledig op mijn Evy. Denk dat het belangrijk is te beseffen dat de ervaringen van een enkeling of zelfs een kleine groep niet meteen representatief zijn voor een gehele groep. Dan kom je in redeneringen als 'mijn opa rookte en werd 98' dus roken is nog niet zo slecht. Het doortrekken van je persoonlijke negatieve ervaringen (hoe echt en vervelend ook) met je KIA naar alle Ev's valt in diezelfde categorie: een generalisatie die niet recht doet aan de werkelijkheid. Ik hoop echt dat mensen voorzichtiger worden als het gaat om generaliseren.
Dus dan geef je 60k uit, wordt je leven er niet beter op...
Wat is genoeg? 100 van 20000, of 20 van 10000? In NL zijn er rond 6000 EV6 verkocht. Als er 120 van hebben een defecte ICCU, dan is het nog steeds maar 2% van.Loei123 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:12:
[...]
Volgens mij zijn er inmiddels wel genoeg ICCUs gesneuveld dat jouw argument niet helemaal meer opgaat toch?
Volgens mij blijft zijn argument correct.
[ Voor 15% gewijzigd door Canby op 25-06-2023 13:14 ]
EV6 77,4kWh Plus Advanced AWD / MY23, Interstellar Grey
Hier op het forum zijn er al meerdere en in mijn auto zijn er inmiddels twee gesneuveld.Canby schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:10:
[...]
Wat is genoeg? 100 van 20000, of 20 van 10000? In NL zijn er rond 6000 EV6 verkocht. Als er 120 van hebben een defecte ICCU, dan is het nog steeds maar 2% van.
Sorry als ik het dus niet met je eens ben.
En dan hebben we het ook nog enkel over de ICCU en geen andere defecten/storingen.
[ Voor 8% gewijzigd door Loei123 op 25-06-2023 13:34 ]
Ik vind 1 al te veel hoor. Je zal het maar hebben. Ze moeten gewoon probleemloze autuo’s op de markt zetten en anders maar wachten tot de problemen eruit zijn. Nu worden consumenten ermee opgezadeld.Canby schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:10:
[...]
Wat is genoeg? 100 van 20000, of 20 van 10000? In NL zijn er rond 6000 EV6 verkocht. Als er 120 van hebben een defecte ICCU, dan is het nog steeds maar 2% van.
Het probleem niet alleen dat die dingen kapot gaan maar meer nog hoe (in de meeste gevallen) ongeloofelijk lang het duurt voordat het gerepareerd is. Met een nieuw model auto met nieuwe techniek is de kans natuurlijk groter dat er iets onverwachts kapot gaat, maar als je dan 1-2 maanden je auto kwijt en alleen al op een forum als hier er al zeker een stuk of 5 anderen zijn met exact dezelfde ervaring die het melden dan vind ik dat je die informatie prima mee kan nemen in je besluitvorming.
Gezien de ervaringen hier is het een simpel feit dat je niet volledig kunt vertrouwen dat je ICCU niet op een onfortuinlijk moment kapot gaat en dat je 1-2 maanden je auto kwijt bent.
Gezien de ervaringen hier is het een simpel feit dat je niet volledig kunt vertrouwen dat je ICCU niet op een onfortuinlijk moment kapot gaat en dat je 1-2 maanden je auto kwijt bent.
Aan de andere kant, als je nu bestelt heb je je auto op z'n vroegst over 'n half jaar. Datzelfde geldt voor de meeste merken EVs op dit moment, dus dan heb je net zo goed kans dat je nu een ander merk bestelt en dat je dan over 'n half jaar met allerlei vage problemen zit terwijl die EV6en die dan worden uitgeleverd probleemloos rondrijden. Het is nou niet alsof er ook maar een merk is dat nog nooit een serie met serieuze problemen aan hun klanten heeft geleverd.Swoesh schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:35:
dan vind ik dat je die informatie prima mee kan nemen in je besluitvorming.
2%, oftewel 20.000ppm, is echt enorm in de automotive.Canby schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:10:
[...]
Kostentechnisch ook niet houdbaar bij normale marges.
Ik zou absoluut geen 60k uitgeven aan een voorwerp waarbij de kans 1 op 50 of 100 is dat het binnen afzienbare tijd kapot gaat en niet dezelfde dag te maken is.
Maargoed, alle merken hebben momenteel wel kwaliteitsproblemen vanwege meerdere redenen, trekt wel weer bij hoop ik.
Zeker waar, ik zeg ook helemaal niet dat mensen geen EV6 moeten kopen, maar ik vind het wel belangrijk dat problemen niet gebagatelliseerd worden. Er zijn hier ook mensen die misschien een 2e hands EV6 willen kopen waar dit probleem mogelijk nog gaat spelen en dan is het toch wel fijn om vooraf informatie te hebben over dit soort mankementen.anboni schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:45:
[...]
Aan de andere kant, als je nu bestelt heb je je auto op z'n vroegst over 'n half jaar. Datzelfde geldt voor de meeste merken EVs op dit moment, dus dan heb je net zo goed kans dat je nu een ander merk bestelt en dat je dan over 'n half jaar met allerlei vage problemen zit terwijl die EV6en die dan worden uitgeleverd probleemloos rondrijden. Het is nou niet alsof er ook maar een merk is dat nog nooit een serie met serieuze problemen aan hun klanten heeft geleverd.
Heb even snel terug gezocht hier in het forum, ik kan zo al 11 mensen met een kapotte ICCU vinden, de eerste melding was van januari dit jaar. Geen idee hoeveel EV6 eigenaars hier zitten en of iedereen het meldt maar dat lijkt me echt wel een significant percentage.
Het zou niet mogen gebeuren, maar alles in perspectief. De problemen met de ICCU's zouden zich enkel voordoen met auto's gebouwd voor juni 2022, daarna werd deze unit -wegens de problemen- aangepast. In de US zouden er nu zowat 107 ICCU's in backorder staan, er werden daar ter info meer dan 20.000 EV6 verkocht. Een groter risico voor storingen of defecten bij een nieuw model auto heb je steeds. Ik denk ook dat de post-corona toeleverellende Kia ook parten heeft gespeeld.Loei123 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:12:
[...]
Volgens mij zijn er inmiddels wel genoeg ICCUs gesneuveld dat jouw argument niet helemaal meer opgaat toch?
Zoals al gezegd snap ik best dat er met nieuwe techniek dingen fout kunnen gaan en dat je dat soms zult moeten slikken. Als je de eerste bent die tegen dit probleem aan loopt en ze moeten daar even mee schakelen dan snap ik het best, echter.DigitalHombre schreef op zondag 25 juni 2023 @ 19:21:
[...]
Het zou niet mogen gebeuren, maar alles in perspectief. De problemen met de ICCU's zouden zich enkel voordoen met auto's gebouwd voor juni 2022, daarna werd deze unit -wegens de problemen- aangepast. In de US zouden er nu zowat 107 ICCU's in backorder staan, er werden daar ter info meer dan 20.000 EV6 verkocht. Een groter risico voor storingen of defecten bij een nieuw model auto heb je steeds. Ik denk ook dat de post-corona toeleverellende Kia ook parten heeft gespeeld.
Tot en met juni 2022 verkocht KIA in de VS 12.568 EV6 https://www.kiamedia.com/us/en/sales/bymodel
Uitgaande van een gemiddelde levertijd van 1 maand en 6 maanden sinds de eerste klachten heb je het over 642 ICCUs die defect zijn geraakt, dan zit je nu al op 5,1% uitval en daar komen dagelijks gevallen bij. Hier op het forum zijn we met 11 gevallen, wat zou betekenen dat er bij dat uitval percentage 215 EV6 eigenaren hier moeten zitten, dat lijkt me vrij plausibel en op gevoel zou ik het aantal eigenaren hier eerder lager inschatten wat het percentage nog slechter zou maken. 5% in 1 jaar is echt een schandalig slechte score.
Gezien dat er in het afgelopen jaar geen terugroepactie is geweest, niemand op het risico is gewezen, en ze nog steeds geen voorraad van die dingen hebben zie ik het verhaal inmiddels in een heel ander perspectief dan wat jij schetst.
Een complex product als een auto met een foutloze werking zou veel te duur worden. 100% testen met dit soort producten is gewoon niet realistisch. Maar denk even terug aan de brandstofauto. Daar is een defecte brandstofpomp niet onbekend. We hebben het nu over andere zaken die evengoed de werking van het geheel stilleggen. Als het jou persoonlijk treft zeg je lelijke woorden, als het de buurman is dan is het niet meer dan vervelend voor hem.Robert1962 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 15:40:
[...]
Ik vind 1 al te veel hoor. Je zal het maar hebben. Ze moeten gewoon probleemloze autuo’s op de markt zetten en anders maar wachten tot de problemen eruit zijn. Nu worden consumenten ermee opgezadeld.
Mochten de percentages van @Swoesh correct zijn dan zal er wel een terugroepactie voor komen. 5% Uitval is meen ik de norm.
Afgelopen weekend de eerste trip gemaakt naar Oostenrijk met de ge-update Kia Navigatie en mijn ervaringen zijn goed! De laadstops worden, eigenlijk net zoals bij een benzine auto, gepland aan het einde van je range. Ik heb verschillende keren bij een laadpaal gestaan met minder dan 20% en/of 50km range, gepland door de navigatie. De laadpalen waren vooral EnBW en Ionity (onderweg naar Oostenrijk) en dat ging iedere keer goed. Vaak langs de snelweg en 1 keer, vlakbij Stuttgart, naar een laadplein gestuurd, net van de snelweg af. Dit was acceptabel echter was er helemaal niets te beleven. Een grote carpool plaats met 8 HPC palen. Wel een gecamoufleerde elektrische Mercedes gezien, dus dat was interessant.
Echter op de terugweg ging het mis, toen we besloten dat de geplande stop te negeren want wij waren van mening dat er een beter laadmoment langs de snelweg in Duitsland zou zijn. Met nog 60KM range in de batterij en nog 40km te gaan, gingen we ervoor. Echter wilde de auto daar niet naar toe navigeren. Iedere herberekening was naar een ander laadpunt. Eenmaal aangekomen met 9% in de accu en nog iets minder dan 25km bereik, bleken alle laadpalen in storing.... Er waren al 2 EV rijders bezig met de helpdesk om 2 van de 5 laadpalen aan de praat te krijgen, de andere waren echt stuk (of de problemen waren niet op afstand op te lossen in ieder geval).
We hebben een uur moeten wachten, voordat wij 1 van de 2 laadpalen konden gebruiken. Nadat ook wij met de helpdesk hebben gebeld om de paal te laten resetten, konden we een laadsessie starten. Gelukkig, door de hoge temperatuur en de laadpaal (snelheid van de paal stond nergens vermeldt), ging het laden in 40 min van 9-100% en we moesten toch eten. Maar al met al hebben we daar bijna 2 uur gestaan.
Dit was bij E.ON en die werd dus ook niet door de KIA navigatie "gepland'. De problemen hebben we dus vooral aan ons zelf te danken. De KIA navigatie doet het echt goed en lijkt dynamisch rekening te houden met de beschikbaarheid van de palen. Dat vind ik echt een pluspunt en daarmee is de navigiatie zeer goed bruikbaar geworden.
Nog wel 1 punt van aandacht. Na iedere laadstop adviseer ik om de route opnieuw te laten berekenen. Op die manier houdt de navigatie rekening met de juiste accu waardes. Ik heb het 1 keer niet gedaan en toen kwam de volgende laadstop op een beetje gek moment, het voelde niet logisch. Een route herberekening zorgde voor een logischere laadstop. Dus sindsdien heb ik na iedere laadstop even de route laten herberekenen en dan gaat het eigenlijk prima.
Ook gaat de navigatie goed om met files, omleidingen en opbrekingen en de herberekening gaat zonder afleiding van de bestuurder. Echter betekent dit wel dat je de navigatie moet "vertrouwen". Persoonlijk weet ik niet of de A3 of de A67 in Duitsland de betere keuze is, dus ik rijd altijd "volledig" op de navigatie.
Al met al vind ik het een uitstekende update en maakt het elektrisch rijden door Europa een stuk aangenamer. Ik had de OBD dongle met ABRP nog wel achter de hand, maar geen 1 keer gebruikt tijdens deze trip.
Echter op de terugweg ging het mis, toen we besloten dat de geplande stop te negeren want wij waren van mening dat er een beter laadmoment langs de snelweg in Duitsland zou zijn. Met nog 60KM range in de batterij en nog 40km te gaan, gingen we ervoor. Echter wilde de auto daar niet naar toe navigeren. Iedere herberekening was naar een ander laadpunt. Eenmaal aangekomen met 9% in de accu en nog iets minder dan 25km bereik, bleken alle laadpalen in storing.... Er waren al 2 EV rijders bezig met de helpdesk om 2 van de 5 laadpalen aan de praat te krijgen, de andere waren echt stuk (of de problemen waren niet op afstand op te lossen in ieder geval).
We hebben een uur moeten wachten, voordat wij 1 van de 2 laadpalen konden gebruiken. Nadat ook wij met de helpdesk hebben gebeld om de paal te laten resetten, konden we een laadsessie starten. Gelukkig, door de hoge temperatuur en de laadpaal (snelheid van de paal stond nergens vermeldt), ging het laden in 40 min van 9-100% en we moesten toch eten. Maar al met al hebben we daar bijna 2 uur gestaan.
Dit was bij E.ON en die werd dus ook niet door de KIA navigatie "gepland'. De problemen hebben we dus vooral aan ons zelf te danken. De KIA navigatie doet het echt goed en lijkt dynamisch rekening te houden met de beschikbaarheid van de palen. Dat vind ik echt een pluspunt en daarmee is de navigiatie zeer goed bruikbaar geworden.
Nog wel 1 punt van aandacht. Na iedere laadstop adviseer ik om de route opnieuw te laten berekenen. Op die manier houdt de navigatie rekening met de juiste accu waardes. Ik heb het 1 keer niet gedaan en toen kwam de volgende laadstop op een beetje gek moment, het voelde niet logisch. Een route herberekening zorgde voor een logischere laadstop. Dus sindsdien heb ik na iedere laadstop even de route laten herberekenen en dan gaat het eigenlijk prima.
Ook gaat de navigatie goed om met files, omleidingen en opbrekingen en de herberekening gaat zonder afleiding van de bestuurder. Echter betekent dit wel dat je de navigatie moet "vertrouwen". Persoonlijk weet ik niet of de A3 of de A67 in Duitsland de betere keuze is, dus ik rijd altijd "volledig" op de navigatie.
Al met al vind ik het een uitstekende update en maakt het elektrisch rijden door Europa een stuk aangenamer. Ik had de OBD dongle met ABRP nog wel achter de hand, maar geen 1 keer gebruikt tijdens deze trip.
Slechte camouflage dus.markbeek schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:13:
Wel een gecamoufleerde elektrische Mercedes gezien, dus dat was interessant.
Goede berichten zo. Schrok even bij de 'problemen', maar de KIA deed het dus juist goed.
[ Voor 18% gewijzigd door DaMenaz op 26-06-2023 09:31 ]
Catch my drift?
Absoluut! In mijn geval, valt de Kia niets aan te rekenen. En door het mee te maken ben ik wel een ervaring rijker en daarmee heb ik nu ook meer kennis voor een volgende rit.DaMenaz schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:29:
[...]
Goede berichten zo. Schrok even bij de 'problemen', maar de KIA deed het dus juist goed.
Super om te lezen, en idd een persoonlijke fout met ene laadstop.markbeek schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:13:
Afgelopen weekend de eerste trip gemaakt naar Oostenrijk met de ge-update Kia Navigatie en mijn ervaringen zijn goed! De laadstops worden, eigenlijk net zoals bij een benzine auto, gepland aan het einde van je range. Ik heb verschillende keren bij een laadpaal gestaan met minder dan 20% en/of 50km range, gepland door de navigatie. De laadpalen waren vooral EnBW en Ionity (onderweg naar Oostenrijk) en dat ging iedere keer goed. Vaak langs de snelweg en 1 keer, vlakbij Stuttgart, naar een laadplein gestuurd, net van de snelweg af. Dit was acceptabel echter was er helemaal niets te beleven. Een grote carpool plaats met 8 HPC palen. Wel een gecamoufleerde elektrische Mercedes gezien, dus dat was interessant.![]()
Had je filters gebruikt bij welke aanbieder laadpaal je wilde laden??
Die ene vreemde laadstop in jou ogen kan zijn dat ie een extra stop tussentijds maakt om vervolgens een grote sprong te maken naar de volgende laadstop.
De A3/67 is een goede snel weg rijd ik ook altijd
Bedankt! en dat van de filters moet ik nog even nakijken, geen idee wat de huidige instellingen zijn.Joer schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:16:
[...]
Super om te lezen, en idd een persoonlijke fout met ene laadstop.
Had je filters gebruikt bij welke aanbieder laadpaal je wilde laden??
Die ene vreemde laadstop in jou ogen kan zijn dat ie een extra stop tussentijds maakt om vervolgens een grote sprong te maken naar de volgende laadstop.
De A3/67 is een goede snel weg rijd ik ook altijd
Mee eens over de vreemde laadstop, maar mijn persoonlijke voorkeur is om zover mogelijk door te rijden op de lading, zo kom ik ook in een flow tijdens het rijden. Na herberekening tijdens het rijden, was de volgende stop wel aan het einde van het bereik, dus het zal vooral met persoonlijke voorkeur te maken.
Klinkt goed! Met hoeveel procent kom je op je eindbestemming aan? Ik vind het altijd wel lekker als ik daar nog wat over houmarkbeek schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:13:
Afgelopen weekend de eerste trip gemaakt naar Oostenrijk met de ge-update Kia Navigatie en mijn ervaringen zijn goed! De laadstops worden, eigenlijk net zoals bij een benzine auto, gepland aan het einde van je range. Ik heb verschillende keren bij een laadpaal gestaan met minder dan 20% en/of 50km range, gepland door de navigatie. De laadpalen waren vooral EnBW en Ionity (onderweg naar Oostenrijk) en dat ging iedere keer goed. Vaak langs de snelweg en 1 keer, vlakbij Stuttgart, naar een laadplein gestuurd, net van de snelweg af. Dit was acceptabel echter was er helemaal niets te beleven. Een grote carpool plaats met 8 HPC palen. Wel een gecamoufleerde elektrische Mercedes gezien, dus dat was interessant.![]()
Dat ligt aan je eigen voorkeur, denk ik. Op de heenweg moest ik laden om nog 78km te rijden. Daar heb ik volgeladen en ik had nog 268km over toen ik op de eindbestemming aankwam. Maar op de terugweg ben ik met 48km range over, thuis aangekomen.0208AD schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:30:
[...]
Klinkt goed! Met hoeveel procent kom je op je eindbestemming aan? Ik vind het altijd wel lekker als ik daar nog wat over hou
Als je kunt laden op je bestemming kun je daar rekening mee houden, door zo leeg mogelijk aan te komen want je gaat toch laden op je bestemming. Maar andersom kun je ook zorgen om zo vol mogeljk aan te komen, door zo laat mogelijk nog even vol te laden bijvoorbeeld omdat je op de bestemming niet kunt laden.
De Kia navigatie lijkt mij niet te vragen met hoeveel lading ik wil aankomen, maar misschien dat het nog ergens in de instellingen staat met hoeveel lading (percentage) je wilt aankomen.
Persoonlijk is op deze manier de ervaring van elektrisch rijden niet veel anders dan op benzine rijden. De afstanden tussen het "tanken" van elektra zijn alleen wat korter dan wanneer je op benzine rijdt.
En waar komt die 642 stuks van?Swoesh schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:07:
[...]
Tot en met juni 2022 verkocht KIA in de VS 12.568 EV6 https://www.kiamedia.com/us/en/sales/bymodel
Uitgaande van een gemiddelde levertijd van 1 maand en 6 maanden sinds de eerste klachten heb je het over 642 ICCUs die defect zijn geraakt,
Ben in Spanje met zware caravan.
Laatste update staat er nu op (heenreis nog niet).
Benieuwd naar de terugreis - navigatie.
5 juli terug in NL en post ik mijn ervaringen.
Laatste update staat er nu op (heenreis nog niet).
Benieuwd naar de terugreis - navigatie.
5 juli terug in NL en post ik mijn ervaringen.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
De 107 stuks op backorder die jij noemde, uitgaande van 1 maand gemiddelde levertijd en 6 maanden sinds de eerste meldingen kom je op in totaal naar schatting 642 ICCUs die geleverd zijn of nog geleverd moeten worden. Het is natuurlijk gebaseerd op schattingen omdat we niet precies weten wat de gemiddelde levertijd is, of ze initieel wel een stock van ICCUs hadden, hoe groot de geleverde batches etc. zijn.
77Kwh??Simon59 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 07:26:
Voor en na het laden.
De beloofde range is in de zomer goed te halen.
Plus, meer dan 50% snelweg, niet boven de 100 km/uur, klimaat 2, regen 3.[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben jaloers..
Zelfs met deze temperaturen kom ik niet boven de 401km.
Altijd eco stand, geen airco, regen 3 en geen zware voet of sprintjes...
Schiet mij maar lek!!
Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...
En je gaat er van uit dat alle defecte iCCU's na dezelfde tijdspanne defect raken. Dan wordt het wel heel vaag rekenen.Swoesh schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:39:
[...]
De 107 stuks op backorder die jij noemde, uitgaande van 1 maand gemiddelde levertijd en 6 maanden sinds de eerste meldingen kom je op in totaal naar schatting 642 ICCUs die geleverd zijn of nog geleverd moeten worden. Het is natuurlijk gebaseerd op schattingen omdat we niet precies weten wat de gemiddelde levertijd is, of ze initieel wel een stock van ICCUs hadden, hoe groot de geleverde batches etc. zijn.
Mijn rit van vanochtend, moet zeggen dat de auto wel iets anders aangaf bij het uitschakelen.--HOOLIE-- schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:46:
[...]
77Kwh??
Ik ben jaloers..
Schiet mij maar lek!!
Dit is met 130km/u op snelweg (24,6km), dan 11,1 km N wegen, dus rond de 85km/u want vrachtverkeer. Overige kms binnen bebouwde kom.
Ik heb bij aankomst de cruise control van adaptief naar vaste afstand gezet, ben benieuwd of dit nog verschil maakt in verbruik of rij ervaring.
:strip_exif()/f/image/9LBQKx63ZQvv6gNjWXcbMBAc.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Loei123 op 27-06-2023 10:14 ]
Ja, dat is dan wel vreemd.--HOOLIE-- schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:46:
[...]
77Kwh??
Ik ben jaloers..
Schiet mij maar lek!!
Ik heb wel altijd de airco aan op 21 graden.
Hoeveel snelweg rijd jij?
En hoe hard rijd je dan?
Hoe hard zijn je banden?
Welke auto heb jij precies?
Hoe zet je de cruise control naar vast ipv adaptief? Volgens mij bestaat die mogelijkheid niet.Loei123 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:06:
[...]
Ik heb bij aankomst de cruise control van adaptief naar vaste afstand gezet, ben benieuwd of dit nog verschil maakt in verbruik of rij ervaring.
[Afbeelding]
70% snelwegSimon59 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:09:
[...]
Ja, dat is dan wel vreemd.
Ik heb wel altijd de airco aan op 21 graden.
Hoeveel snelweg rijd jij?
En hoe hard rijd je dan?
Hoe hard zijn je banden?
Welke auto heb jij precies?
gemiddeld rond de 110
Banden zijn 3.0 bar
ik rijd een 77Kwh RWD GT-line
Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...
Ik denk dat het verschil in de snelweg zit.--HOOLIE-- schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:17:
[...]
70% snelweg
gemiddeld rond de 110
Banden zijn 3.0 bar
Ik rij opende snelweg meestal 96 op de scc
Ik ben gepensioneerd en vind het heerlijk om rustig te rijden en van de omgeving te genieten.
De knop waarmee je de afstand inregelt ingedrukt houden, dan worden de witte streepjes die voor je auto verschijnen ook blauw ipv wit en krijg je ene bevestiging in tekst van de gewijzigde instelling.Ruud010 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:16:
[...]
Hoe zet je de cruise control naar vast ipv adaptief? Volgens mij bestaat die mogelijkheid niet.
Kun je eens verbruikscijfers sturen vanuit de app van je laatste rit?--HOOLIE-- schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:17:
[...]
70% snelweg
gemiddeld rond de 110
Banden zijn 3.0 bar
Je moet ook niet het verschil onderschatten van onder de 100 rijden en 110 rijden.
[ Voor 13% gewijzigd door Loei123 op 27-06-2023 10:47 ]
Op het stuur zit de knop voor cruisecontrole. Al enige tijd ben ik op zoek hoe ik de adaptieve afstand kan veranderen. Helaas nog niet gevonden.Loei123 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:41:
[...]
De knop waarmee je de afstand inregelt ingedrukt houden, dan worden de witte streepjes die voor je auto verschijnen ook blauw ipv wit en krijg je ene bevestiging in tekst van de gewijzigde instelling.
Waar kan ik de afstand veranderen, is dat dezelfde knop waarmee ik de cc aanzet?
EV6 58kWh Plus RWD MY:23
Dat is de knop linksonder, dus onder de knop waar je de snelheid mee instelt.Overstag schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:52:
[...]
Op het stuur zit de knop voor cruisecontrole. Al enige tijd ben ik op zoek hoe ik de adaptieve afstand kan veranderen. Helaas nog niet gevonden.
Waar kan ik de afstand veranderen, is dat dezelfde knop waarmee ik de cc aanzet?

ThanksLoei123 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:59:
[...]
Dat is de knop linksonder, dus onder de knop waar je de snelheid mee instelt.
[Afbeelding]
Dan niet meer adaptief? Dus gewoon cc?Loei123 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:41:
[...]
De knop waarmee je de afstand inregelt ingedrukt houden, dan worden de witte streepjes die voor je auto verschijnen ook blauw ipv wit en krijg je ene bevestiging in tekst van de gewijzigde instelling.
Of adaptief met de max afstand?
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Moet je hiervoor iets qua instelling aanhebben? Bij de 58 kWh doet het langdurig indrukken van dit knop niksLoei123 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:59:
[...]
Dat is de knop linksonder, dus onder de knop waar je de snelheid mee instelt.
[Afbeelding]
Ik heb voor a.s. zaterdag een proefrit gepland staan. Helaas wel maar 'n half uurtje, dus heel uitgebreid zal het niet worden. Ik rij op dit moment 'n Tesla Model 3 die nog prima bevalt, behalve dat ik graag wat meer ruimte heb. Hebben jullie nog specifieke tips of aandachtspunten om tijdens 'n EV6 proefrit op te letten?
Gewoon genieten niks meer en minder.anboni schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:00:
Ik heb voor a.s. zaterdag een proefrit gepland staan. Helaas wel maar 'n half uurtje, dus heel uitgebreid zal het niet worden. Ik rij op dit moment 'n Tesla Model 3 die nog prima bevalt, behalve dat ik graag wat meer ruimte heb. Hebben jullie nog specifieke tips of aandachtspunten om tijdens 'n EV6 proefrit op te letten?
Nee, die blijft adaptief. Er is geen optie om de adaptieve CC als traditionele CC te gebruiken.HansAuutB schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:18:
[...]
Dan niet meer adaptief? Dus gewoon cc?
Of adaptief met de max afstand?
Het lang indrukken van de genoemde knop zal alleen schakelen tussen de SCC op basis van rijmodus of op basis van rijstijl. Dit heeft invloed op oa hoe snel het systeem reageert en ook op de onderlinge afstand.
Daar ga ik helemaal niet vanuit en is ook niet relevant, ik kijk puur naar wat er aan ICCUs in backorder staat, wat de levertijd daarvan is en hoe lang het (lever)probleem al aan de gang is. Of een ICCU na 1 dag of na 1 jaar kapot gaat maakt helemaal niet uit in deze. Het blijft altijd een deel giswerk als de fabrikant niet netjes zelf met cijfers komt.DigitalHombre schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:51:
[...]
En je gaat er van uit dat alle defecte iCCU's na dezelfde tijdspanne defect raken. Dan wordt het wel heel vaag rekenen.
Dat ze nog steeds een half uur geven voor een proefrit verbaast me. Het is toch niet zo dat klanten in de rij staan om de volgende proefrit te maken? Ik zou een andere dealer zoeken voor de proefrit zodat je rustig de tijd kan nemen. Anderhalf jaar terug was het verhaal dat de animo te hoog was voor de proefritten maar dat kan nu toch niet nog steeds zo zijn?anboni schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:00:
Maar voor de tips zou ik wat spelen met coasting t/m ipedal en de eco/ normal/ sportstand. Dat is denk ik hetgene wat de rijervaring anders maakt. Ook auto cruisecontrol en dan gas overnemen door sneller en weer langzamer gaan is even wennen. Daarentegen weet ik niet hoe tesla hier mee omgaat. Dat zal jouw referentiekader zijn. Oh ja, probeer de ruitenwisserhendel even.
Ik durf het niet te zeggen eigenlijk, ik heb zelf een GT-Line.Tolga07 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:30:
[...]
Moet je hiervoor iets qua instelling aanhebben? Bij de 58 kWh doet het langdurig indrukken van dit knop niks
Ik dacht te begrijpen dat het specifiek op zaterdag nog steeds 'n half uur is. Dat is voor ons de enige optie op korte termijn om samen te gaan (niet dat m'n vriendin 'n rijbewijs heeft, maar ze moet toch op z'n minst meerijden). Afhankelijk van die korte ervaring, plan ik misschien nog 'n tweede proefrit (en als dat niet lukt, ga ik inderdaad bij 'n andere dealer buurten)xxander968 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:22:
[...]
Dat ze nog steeds een half uur geven voor een proefrit verbaast me.
Dank, neem ik meeMaar voor de tips zou ik wat spelen met coasting t/m ipedal en de eco/ normal/ sportstand. Dat is denk ik hetgene wat de rijervaring anders maakt. Ook auto cruisecontrol en dan gas overnemen door sneller en weer langzamer gaan is even wennen. Daarentegen weet ik niet hoe tesla hier mee omgaat. Dat zal jouw referentiekader zijn. Oh ja, probeer de ruitenwisserhendel even.
Systeem is een beetje clunky maar het werkte bij mij op de 58KWH. Volgens mij moet je ook met de pijltjestoets/ok knop instellen wat de afstand uiteindelijk moet worden. De knop is volgens mij alleen om het systeem aan te geven dat je de afstand wilt regelen.Tolga07 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:30:
[...]
Moet je hiervoor iets qua instelling aanhebben? Bij de 58 kWh doet het langdurig indrukken van dit knop niks
Zal na het werk even kijken hoe en wat. Zit eigenlijk nooit aan die instelling nadat ik hem heb aangepast.
Als de grootste reden ruimte is, dan zou ik wel kritisch kijken of de EV6 de oplossing is. Misschien dat ik het compleet fout heb, maar voor mijn gevoel is de EV6 helemaal niet zoveel ruimer dan dat de Model 3 is. Zeker qua bagageruimte is de Model 3 verrassend groot met een groot vak onder de bodem + een grote(re) frunk.anboni schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:00:
@Ruben. en @anboni zelf heb ik zowel een EV6 (prive) als een Model 3 (zakelijk).
De kofferbak van de Model 3 is zeker niet klein en zelfs ruim te noemen voor een sedan in die klasse, maar door de kleine klep natuurlijk wel matig toegankelijk en de kofferruimte is ook vrij laag. En dus niet geschikt voor grotere spullen of een hond etc.
Wat dat betreft is de EV6 veel praktischer. En er gaan ook nog verrassend lange spullen: b.v. gipsplaten van 260cm gaan probleemloos in de EV6 met neergeklapte bank en zo plat mogelijk ingestelde voorstoel.
De kofferbak van de Model 3 is zeker niet klein en zelfs ruim te noemen voor een sedan in die klasse, maar door de kleine klep natuurlijk wel matig toegankelijk en de kofferruimte is ook vrij laag. En dus niet geschikt voor grotere spullen of een hond etc.
Wat dat betreft is de EV6 veel praktischer. En er gaan ook nog verrassend lange spullen: b.v. gipsplaten van 260cm gaan probleemloos in de EV6 met neergeklapte bank en zo plat mogelijk ingestelde voorstoel.
Ik wijzig hem regelmatig met deze knop, de hoeveelheid streepjes voor de auto verandert dan in het display.Gazyro schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:34:
[...]
Systeem is een beetje clunky maar het werkte bij mij op de 58KWH. Volgens mij moet je ook met de pijltjestoets/ok knop instellen wat de afstand uiteindelijk moet worden. De knop is volgens mij alleen om het systeem aan te geven dat je de afstand wilt regelen.
Zal na het werk even kijken hoe en wat. Zit eigenlijk nooit aan die instelling nadat ik hem heb aangepast.
Op een N weg zijn 2 streepjes prima maar op de snelweg knalt iedereen je tussen die ruimte waardoor de auto weer in de rem schiet.
Ik weet dus niet wat het verschil is tussen de twee modus, hopelijk ontdek ik dat zometeen.
Dank, ik heb het een beetje kort door de bocht samengevat als 'ruimte'. Het gaat me inderdaad zoals @Franciesco al zegt meer om de grootte en vorm van de toegang dan om de daadwerkelijke ruimte. Maar met jouw remark in gedachten, zal ik zaterdag zeker nog even kritisch kijken naar de praktische kanten van de bagageruimte.Ruben. schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:40:
[...]
Als de grootste reden ruimte is, dan zou ik wel kritisch kijken of de EV6 de oplossing is. Misschien dat ik het compleet fout heb, maar voor mijn gevoel is de EV6 helemaal niet zoveel ruimer dan dat de Model 3 is. Zeker qua bagageruimte is de Model 3 verrassend groot met een groot vak onder de bodem + een grote(re) frunk.
Ik ben er ook zeer blij mee, er kan echt zo enorm veel in! Wel een kanttekening, de daklijn gaat schuin dus je hebt kans dat je in de hoogte niet alles mee kan nemen. (Komende vanaf een Skoda Superb valt dan natuurlijk alles tegenanboni schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:16:
[...]
Dank, ik heb het een beetje kort door de bocht samengevat als 'ruimte'. Het gaat me inderdaad zoals @Franciesco al zegt meer om de grootte en vorm van de toegang dan om de daadwerkelijke ruimte. Maar met jouw remark in gedachten, zal ik zaterdag zeker nog even kritisch kijken naar de praktische kanten van de bagageruimte.
Gezien de korte tijd die je hebt zou ik vooral naar het praktische van de auto kijken en wat je er mee wil. De kofferruimte is hierboven al eens benoemd. Je zou even thuis wat spullen klaar kunnen zetten (boodschappenkratten, weekendtassen, harde koffers) om te kijken hoe die er in gaan. Dan krijg je meer een idee wat er past en hoe het past.anboni schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:00:
Je zou eventueel ook door een smalle (winkel)straat kunnen manoeuvreren om te kijken hoe je daar door heen beweegt. Dan let je namelijk wat meer op wat je ziet, hoe je zelf gepositioneerd zit in de auto, etc.
Tip voor de vakantie: vacuumzakken. Kleding erin, vacuum trekken met de stofzuiger en moet je eens zien wat er mee kan. Anders verplaats je alleen maar lucht.
---------------
Waar ik erg blij mee ben, is dat je in de EV6 de fabrieksnavi en Google Maps tegelijk kan laten draaien. Zo kun je op lange ritten Google Maps gebruiken op het infotainment en de 'pijltjes' van de fabrieksnavi achter het stuur. Denk dat ik zo de vakantierit ga doen.
In mijn vorige auto was het altijd of/of, ondanks de 'virtual cockpit'.
---------------
Waar ik erg blij mee ben, is dat je in de EV6 de fabrieksnavi en Google Maps tegelijk kan laten draaien. Zo kun je op lange ritten Google Maps gebruiken op het infotainment en de 'pijltjes' van de fabrieksnavi achter het stuur. Denk dat ik zo de vakantierit ga doen.
Catch my drift?
Hoe doe jij dat simultaan? En welk OS?
Bij mij is het vooralsnog of ingebouwde navi of Google Maps/Waze...
Ik start in CarPlay Google Maps en plan dan de route (bijvoorbeeld kantoor). Dan ga ik naar het homescherm en selecteer ik de KIA-navi. Daar geef ik dezelfde bestemming in. Als die loopt, dan ga ik via het Home-scherm weer naar CarPlay. Met het knopje op het stuur ga ik dan op het centrale deel van het linker scherm naar de navigatie en daar staan dan de 'pijltjes' van de fabrieksnavi in het midden van je scherm.Dartlink schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:10:
Hoe doe jij dat simultaan? En welk OS?
Catch my drift?
Vanmiddag ben ik naar de Nederlandse introductie geweest van de EV9 en gelijk geprobeerd om adaptief cc naar vast cc te gaan zoals jij het aangaf.Loei123 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:41:
[...]
Het lukte niet. Ik sprak de dealer erop aan en ook hij gaf aan dat het niet kon.
Voorheen wel maar nu niet meer. Je hebt alleen 4 stappen en hoelang je de knop indrukt er gebeurt verder niets. (58kWh Plus)
Op Android werkt dat niet. Ik neem het herinneren dat er eerder een discussie is geweest over dit onderwerp en dat de conclusie was dat het niet kan. Is jouw setup misschien afwijkend van de standaard op de een of andere manier?DaMenaz schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:27:
[...]
Ik start in CarPlay Google Maps en plan dan de route (bijvoorbeeld kantoor). Dan ga ik naar het homescherm en selecteer ik de KIA-navi. Daar geef ik dezelfde bestemming in. Als die loopt, dan ga ik via het Home-scherm weer naar CarPlay. Met het knopje op het stuur ga ik dan op het centrale deel van het linker scherm naar de navigatie en daar staan dan de 'pijltjes' van de fabrieksnavi in het midden van je scherm.
@Overstag dat klopt: traditionele cc kan niet als je adaptieve cc hebt. Zie ook https://gathering.tweaker...message/75768394#75768394
Eerder heb ik hier een vraag gesteld over een bench. Nogmaals dank aan allen die hebben gereageerd.
Inmiddels heb ik zowel de bench als auto thuis. Ik deel even hier het formaat bench met wat foto's, mochten er mensen in de toekomst komen die ook zoekende zijn naar een bench.
De bench is een relatief goedkope uit Duitsland. De Eugad 0054HT. Ons Kooikerhondje gaat hier in en past opzich prima.
Inmiddels heb ik zowel de bench als auto thuis. Ik deel even hier het formaat bench met wat foto's, mochten er mensen in de toekomst komen die ook zoekende zijn naar een bench.
De bench is een relatief goedkope uit Duitsland. De Eugad 0054HT. Ons Kooikerhondje gaat hier in en past opzich prima.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Waarom zou je 2 navigaties tergelijk laten lopen? Dat kan niet goed gaan. Deze lopen nooit gelijk qua route, denk dat dit een conflict gaat geven van Google zegt over 100km rechts aanhouden en de Kia nav zegt deze weg 250km blijven volgen. Dus welke ga jij volgen? Daarbij weet je dat je nu automatisch de laadstops hebt.DaMenaz schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:04:
Tip voor de vakantie: vacuumzakken. Kleding erin, vacuum trekken met de stofzuiger en moet je eens zien wat er mee kan. Anders verplaats je alleen maar lucht.
---------------
Mijn ervaring is dat de Kia navigatie super goed en accuraat is.
Je moet juist de bovenste knop ingedrukt houden.Overstag schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 17:27:
[...]
Vanmiddag ben ik naar de Nederlandse introductie geweest van de EV9 en gelijk geprobeerd om adaptief cc naar vast cc te gaan zoals jij het aangaf.
Het lukte niet. Ik sprak de dealer erop aan en ook hij gaf aan dat het niet kon.
Voorheen wel maar nu niet meer. Je hebt alleen 4 stappen en hoelang je de knop indrukt er gebeurt verder niets. (58kWh Plus)
Hij springt dan over op het begrenzen op de gekozen snelheid. Dus geen vaste CC.
Vind het alsnog gokken. Ik heb altijd met Waze gereden dus weet hoe accuraat het is. Kia daarentegen geeft een heel ander route die Waze nog nooit heeft voorgesteld. Maar eens een keer proberen. ETA verschilt wel +- minuten in het voordeel van Waze.Joer schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:15:
[...]
Waarom zou je 2 navigaties tergelijk laten lopen? Dat kan niet goed gaan. Deze lopen nooit gelijk qua route, denk dat dit een conflict gaat geven van Google zegt over 100km rechts aanhouden en de Kia nav zegt deze weg 250km blijven volgen. Dus welke ga jij volgen? Daarbij weet je dat je nu automatisch de laadstops hebt.
Is echt geen gok. Heb nu diverse buitenlandse reizen gedaan, Italië en Oostenrijk voornamelijk. Hij heeft me nooit verkeerd gestuurd, hiervoor gebruikte ik altijd Google Maps, die van Kia verschilt niet echt veel qua route. Je zou de instelling iets kunnen veranderen zoals 1e keuze snelweg, 2e keuze snelst en 3e economisch.Tolga07 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:22:
[...]
Vind het alsnog gokken. Ik heb altijd met Waze gereden dus weet hoe accuraat het is. Kia daarentegen geeft een heel ander route die Waze nog nooit heeft voorgesteld. Maar eens een keer proberen. ETA verschilt wel +- minuten in het voordeel van Waze.
In willekeurige volgorde:anboni schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:00:
- zitpositie voorin (stoel, hoogte)
- zitpositie achterin (tja)
- draaicirkel (wat ruim bemeten)
- niet schrikken van de infotainment (knopjes, touch-knopjes, draai-knopjes, stuur-knopjes, touch-screen-zonder-knopjes)
- rijgedrag en bochtenwerk (super)
- rijgeluid (de stilte…)
Heel veel plezier!
Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025
Naast dat ik de kia navigatie te veel vind praten, merk ik ook wel dat hij mijn werk een heel vreemde route rijdt tegenover google maps. Tuurlijk komt hij wel aan bij de bestemming, maar wel een wat vreemde route. Misschien moet ik de instellingen nog eens controleren.Joer schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:37:
[...]
Is echt geen gok. Heb nu diverse buitenlandse reizen gedaan, Italië en Oostenrijk voornamelijk. Hij heeft me nooit verkeerd gestuurd, hiervoor gebruikte ik altijd Google Maps, die van Kia verschilt niet echt veel qua route. Je zou de instelling iets kunnen veranderen zoals 1e keuze snelweg, 2e keuze snelst en 3e economisch.
:strip_exif()/f/image/8GyuKit91OA5SElRNZ6YVqyM.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanmiddag de presentatie van de Kia EV9 mogen meemaken.
Wat een slagschip. Hier gaan de deurhendels in geen geval meer krom.
Nederland zal zijn parkeerplaatsen voor deze auto moeten vergroten want hij past niet in de huidige. De ramen hier zitten met een folie, daar werd een omgeving op geprojecteerd toen we er in zaten. Prima stoelen trouwens.
Er is een Launch Edition (99,8 kWh RWD) actieradius +/- 541 km en een Launch Edition GT.-Line (99,8 kWh RWD, 2 motoren achter- en vooras) actieradius +/- 450 km.
Dat had ik nog niet zo ondervonden dat ze teveel praat. Scheelt het veel kilometers tov Google.PTish schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:04:
[...]
Naast dat ik de kia navigatie te veel vind praten, merk ik ook wel dat hij mijn werk een heel vreemde route rijdt tegenover google maps. Tuurlijk komt hij wel aan bij de bestemming, maar wel een wat vreemde route. Misschien moet ik de instellingen nog eens controleren.
Ik zeg ook niet vaste cc, maar de auto kent 2 standen van afstand houden, tussen die twee standen kun je wisselen.Overstag schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 17:27:
[...]
Vanmiddag ben ik naar de Nederlandse introductie geweest van de EV9 en gelijk geprobeerd om adaptief cc naar vast cc te gaan zoals jij het aangaf.
Zelf ook een keer meegemaakt op een vakantie met vrienden. Zij kwamen via een aardig vers geasfalteerde weg, ik ben letterlijk over zandpaden en weilanden gestuurd door de Kia.PTish schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:04:
[...]
Naast dat ik de kia navigatie te veel vind praten, merk ik ook wel dat hij mijn werk een heel vreemde route rijdt tegenover google maps. Tuurlijk komt hij wel aan bij de bestemming, maar wel een wat vreemde route. Misschien moet ik de instellingen nog eens controleren.
Nee kms vielen wel mee. Was maar een paar minuten maar hij leek om het adres heen te rijden.Joer schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:48:
[...]
Dat had ik nog niet zo ondervonden dat ze teveel praat. Scheelt het veel kilometers tov Google.
Qua praten; ik merk het vooral op de a2 tussen eindhoven en Utrecht en dan vooral tussen Den Bosch en Utrecht. Bij iedere normale afrit krijg ik een melding dat ik links moet aanhouden. Als de snelweg in tweeën splitst snap ik het, maar bij afritten is het echt overbodig 😅
Misschien gewijzigd met de laatste update? Probeerde het vandaag voor het eerst.henrov schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 18:17:
[...]
Op Android werkt dat niet. Ik neem het herinneren dat er eerder een discussie is geweest over dit onderwerp en dat de conclusie was dat het niet kan. Is jouw setup misschien afwijkend van de standaard op de een of andere manier?
Catch my drift?
Joer schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:15:
[...]
Waarom zou je 2 navigaties tergelijk laten lopen? Dat kan niet goed gaan. Deze lopen nooit gelijk qua route, denk dat dit een conflict gaat geven van Google zegt over 100km rechts aanhouden en de Kia nav zegt deze weg 250km blijven volgen. Dus welke ga je volgen?
Joer schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:37:
[...]
hiervoor gebruikte ik altijd Google Maps, die van Kia verschilt niet echt veel qua route.
Catch my drift?
Een slagschip inderdaad. Wat een onding. Gemaakt voor de Aziatische markt. Helaas ook weer in Europa te krijgen en zal populair zijn bij macho’s en bullebakken.Overstag schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:15:
[Afbeelding]
Vanmiddag de presentatie van de Kia EV9 mogen meemaken.
Wat een slagschip. Hier gaan de deurhendels in geen geval meer krom.
Nederland zal zijn parkeerplaatsen voor deze auto moeten vergroten want hij past niet in de huidige. De ramen hier zitten met een folie, daar werd een omgeving op geprojecteerd toen we er in zaten. Prima stoelen trouwens.
Er is een Launch Edition (99,8 kWh RWD) actieradius +/- 541 km en een Launch Edition GT.-Line (99,8 kWh RWD, 2 motoren achter- en vooras) actieradius +/- 450 km.
Nope. Beiden up-to-date. Werkt niet. Heeft iemand anders het kunnen reproduceren?DaMenaz schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:26:
[...]
Misschien gewijzigd met de laatste update? Probeerde het vandaag voor het eerst.
Gisteren, bij de gekantelde vrachtwagen op de A1, gaf de KIA nav eerder melding dan Google Maps. Helaas geloofde ik Google Maps.Joer schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:15:
[...]
Waarom zou je 2 navigaties tergelijk laten lopen? Dat kan niet goed gaan. Deze lopen nooit gelijk qua route, denk dat dit een conflict gaat geven van Google zegt over 100km rechts aanhouden en de Kia nav zegt deze weg 250km blijven volgen. Dus welke ga jij volgen? Daarbij weet je dat je nu automatisch de laadstops hebt.
Ligt ook aan het moment van update , je ziet dat Kia 1x 5 minuten update (ongeveer, niet echt in de gaten gehouden). Je ziet dan de balkjes links/midden onder dan op en neer bewegen. Google Maps update wel vaker, maar kan idd soms een file missen. Ik heb de navi's naast elkaar getest en mijn ervaring is dat Kia navi in veruit de meeste gevallen veel (te) laat reageert op files.henrov schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 07:06:
[...]
Gisteren, bij de gekantelde vrachtwagen op de A1, gaf de KIA nav eerder melding dan Google Maps. Helaas geloofde ik Google Maps.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Zou er een instelling mogelijk zijn dat het systeem vaker ververst?The Wizard schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 07:11:
[...]
Ligt ook aan het moment van update , je ziet dat Kia 1x 5 minuten update (ongeveer, niet echt in de gaten gehouden). Je ziet dan de balkjes links/midden onder dan op en neer bewegen. Google Maps update wel vaker, maar kan idd soms een file missen. Ik heb de navi's naast elkaar getest en mijn ervaring is dat Kia navi in veruit de meeste gevallen veel (te) laat reageert op files.
Als de Kia Connect app er al uitgaat omdat er teveel calls gedaan worden? Kia zit op de centen, dat gaat niet gebeurenJoer schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 08:50:
[...]
Zou er een instelling mogelijk zijn dat het systeem vaker ververst?
Lekker vooroordeel weer....Myaimistrue schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:45:
[...]
Een slagschip inderdaad. Wat een onding. Gemaakt voor de Aziatische markt. Helaas ook weer in Europa te krijgen en zal populair zijn bij macho’s en bullebakken.
Deze kan tenminste een caravan trekken tot 2600 kg

Maar wel eerst €71k neertellen (vanaf prijs)
[ Voor 10% gewijzigd door Overstag op 28-06-2023 09:31 ]
Lengte 5.010 mm, breedte 1.980 mm en hoogte 1.755 mm. Dan mag er toch gewag gemaakt van een slagschip.
Persoonlijk snap ik de zin van zo'n gigantische wagens ook niet, maar dat is een discussie om elders te voeren (Kia EV9 topic?).
De koffer kan kantelenWousah schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 07:16:
[...]
Ah, dat is ook een oplossing. Voor mij niet, hebben al een dakkoffer én op beide auto’s geen trekhaak. Verder vraag ik me (heel praktisch) af; wat als je nu iets uit de kofferbak nodig hebt onderweg, moet dan die koffer er af?
Intussen trouwens wel dakdragers gevonden. Nog niet gebruikt, dat zal eind juli gebeuren.
Net als moderne fietsendragers.
Maar inderdaad ik had al bewust een trekhaak en heb geen dakdragers. Dus dit was voor mij wel een goede oplossing.
Hoe zijn de mogelijkheden om de EV6 aan te sturen voor wat betreft opladen? Met m'n Tesla kan ik via app en api laden starten en stoppen, maar ook bijvoorbeeld laadstroom regelen (zodat ik bijvoorbeeld oplaad met vooral overschot van m'n zonnepanelen). M'n laadpaal is een domme Tesla Wall Connector, dus ik heb intelligentie nodig in de auto.
Ik laad mijn EV6 ook met mijn oude TWC 1st Gen.anboni schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:59:
Hoe zijn de mogelijkheden om de EV6 aan te sturen voor wat betreft opladen? Met m'n Tesla kan ik via app en api laden starten en stoppen, maar ook bijvoorbeeld laadstroom regelen (zodat ik bijvoorbeeld oplaad met vooral overschot van m'n zonnepanelen). M'n laadpaal is een domme Tesla Wall Connector, dus ik heb intelligentie nodig in de auto.
Wel 1 groot nadeel. De communicatie pins van de EV6 zijn (te) kort. Hierdoor koppelt mijn kabel alleen als ik de plug iets lift. Bij remote/automatisch laden kan het zijn dat hierdoor de stekker niet pakt.
De AC laad settings zijn wel wat beperkter in de EV6 dan bij Tesla helaas.
De EV6 kent 3 settings voor AC laden:
Maximum 100%
Reduced 91%
Minimum 61%
Hierdoor laadt mijn 11kW charger nog te snel mbt de zonnepanelen. Best jammer.
Dus amperage is niet instelbaar.
Wbt scheduled laden. Is theoretisch instelbaar, maar bij mij verdwijnen met regelmaat de settings.
Ik vind de schedules in de EV6 sowieso niet werkbaar, dus gebruik ik deze niet meer.
GPS location based settings heeft de EV6 niet, dus instellingen 'per locatie' zijn niet mogelijk.
Remote laden via app (handmatig/scheduled) of aansturing via bv Bluelinky API (als je handig bent) is mogelijk.
Kortom je levert wat AC laad-mogelijkheden/settings betreft behoorlijk wat in. Als je je TWC blijft gebruiken
Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025
hoogte buiten gelaten heeft het ongeveer dezelfde breedte als [+/- 5cm]:Bokes schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:31:
[...]
Lengte 5.010 mm, breedte 1.980 mm en hoogte 1.755 mm. Dan mag er toch gewag gemaakt van een slagschip.
Persoonlijk snap ik de zin van zo'n gigantische wagens ook niet, maar dat is een discussie om elders te voeren (Kia EV9 topic?).
Model S
Model X
Q8 Etron
EQE/EQS SUV
IX
polestar 3
X5
XC90
Toureg
Als het wat minder hoog en hoekig was had het wel de 500km wltp gehaald met AWD.
Iedergeval niet buiten proporties wat er nu op de straat rijdt. Parkeren wordt een probleem voor sommige.. en voor andere niet.
anyway, was weer offtopic.. aju
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic