Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wousah
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-06 21:46
MarcdJ schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:19:
[...]

Ik heb een trekhaak koffer gekocht. De "towbox 1". Schijnt een stuk aërodynamischer te zijn.

[Afbeelding]
Ah, dat is ook een oplossing. Voor mij niet, hebben al een dakkoffer én op beide auto’s geen trekhaak. Verder vraag ik me (heel praktisch :+) af; wat als je nu iets uit de kofferbak nodig hebt onderweg, moet dan die koffer er af?

Intussen trouwens wel dakdragers gevonden. Nog niet gebruikt, dat zal eind juli gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04 13:26
PieterM198 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:11:
[...]

Ik heb precies hetzelfde aan de hand. Na het laden klapt direct, of binnen 30 minuten na afronden laadproces, de automaat eruit. Stekker zit dan altijd nog in het voertuig. Bij mij is 2x monteur geweest van de leasemaatschappij die alles heeft gecheckt heeft en de automaat in de meterkast heeft vervangen. Daarna is ook monteur van Alfen langsgeweest. Met laadpaal is niets mis. Eigen gegevens en logging van de lader samen bekeken en lijkt erop dat na lange laadsessie er in de auto een aardfout optreedt. Combinatie Ev6 /Alfen lijkt toch niet helemaal gelukkig.
Binnenkort naar de dealer om te kijken of die iets kan vinden. Ben bang dat dit lastig wordt, tenzij het probleem wat breder bekend is.
Ik heb het af en toe met mijn smappee laadpaal ook. Gelukkig niet heel frequent. Als je de zoekfunctie gebruikt kom je zeker nog een aantal mensen tegen die dit hebben/ gehad hebben want het is al eens aan bod gekomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Akira_ZSE
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:10
HansAuutB schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 00:02:
[...]

Verschrikkelijk, wat een reactie.
Ik hoop dat u de rekening een keer gepresenteerd krijgt.
ik ben enkele maanden geleden voor €85 heen & terug naar de Alpen gereden vanuit Belgë, enkel snelladen. Dus als je een beetje opzoekt en uitkijkt kan je volgens mij zelfs het snelladen vrij betaalbaar houden.

Ik snap trouwens niet echt wat er zo vreselijk is aan mijn reactie :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-06 18:02

anc

Akira_ZSE schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:22:
[...]

ik ben enkele maanden geleden voor €85 heen & terug naar de Alpen gereden vanuit Belgë, enkel snelladen. Dus als je een beetje opzoekt en uitkijkt kan je volgens mij zelfs het snelladen vrij betaalbaar houden.

Precies en wat dan nog.
Je mag best kritisch zijn op je eigen laadgedrag...
Ik denk dat als je een EV6 rijdt je niet binnen het modaal valt, maar dat is hoe ik ernaar kijk.
En ook kan ik mij niet voorstellen dat je privé zoveel rijdt dat 400km op een dag niet toereikend is, behalve in een hoge uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04 12:19
Wousah schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 07:16:
[...]

Ah, dat is ook een oplossing. Voor mij niet, hebben al een dakkoffer én op beide auto’s geen trekhaak. Verder vraag ik me (heel praktisch :+) af; wat als je nu iets uit de kofferbak nodig hebt onderweg, moet dan die koffer er af?

Intussen trouwens wel dakdragers gevonden. Nog niet gebruikt, dat zal eind juli gebeuren.
Nee de koffer blijft zitten. Die kan je naar beneden wegklappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13-06 16:45
Weet iemand of de USB stick die je gebruikt om je infotainment systeem te updaten ook NTFS mag zijn en niet perse exFAT of slikt de auto dit niet?

[ Voor 9% gewijzigd door glas86 op 21-06-2023 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0n1n112
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-11-2024
glas86 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:22:
Weet iemand of de USB stick die je gebruikt om je infotainment systeem te updaten ook NTFS mag zijn en niet perse exFAT of slikt de auto dit niet?
Volgens KIA:
https://update.kia.com/EU/E1/updateGuide

*The navigation system may not recognise storage devices thet usa a differen file system

Dus lijkt geen harde eis, alleen geen garanties bij andere file systems

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
r0n1n112 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:31:
[...]

Volgens KIA:
https://update.kia.com/EU/E1/updateGuide

*The navigation system may not recognise storage devices thet usa a differen file system

Dus lijkt geen harde eis, alleen geen garanties bij andere file systems
Zullen dat dan garanties in de zin zijn van als het infotainment systeem de USB stick leest dan heb je geluk of zou je tegen onverwachte verrassingen aan kunnen lopen tijdens het updaten en daarmee potentieel je infotainment systeem bricked? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0n1n112
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-11-2024
glas86 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:13:
[...]

Zullen dat dan garanties in de zin zijn van als het infotainment systeem de USB stick leest dan heb je geluk of zou je tegen onverwachte verrassingen aan kunnen lopen tijdens het updaten en daarmee potentieel je infotainment systeem bricked? :-)
Ik lees het als geen garantie dat de stick herkend wordt. Maar eenmaal herkend dan zie ik geen risico's Het staat er ook niet als eis, maar als recomendation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overstag
  • Laatst online: 25-10-2024
glas86 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:13:
[...]

Op advies de USB stick exFat geformateerd. Na het downloaden van de update op je pc en je kopieert de update naar je stick wordt er eerst ook geformateerd.

Helaas gaf hij bij het downloaden naar de auto het volgende aan:⚠️ no media files found.
Even later ging hij toch downloaden en bleef in een loop hangen.
Eruit gehaald, blijken niet alle files gedownload te zijn. Opnieuw lukte ook niet.
Vanmorgen geprobeerd om via spraak de navigatie in te stellen, spraak wordt niet herkend.
Ik ga morgen maar naar de dealer kijken of hij een goede download heeft.

EV6 58kWh Plus RWD MY:23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
r0n1n112 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:17:
[...]

Ik lees het als geen garantie dat de stick herkend wordt. Maar eenmaal herkend dan zie ik geen risico's Het staat er ook niet als eis, maar als recomendation.
De auto herkende de USB stick, kwam zelf met de melding voor de update en is als het goed is nu bezig om deze te installeren. Heb gekozen voor updaten als de auto uitgezet wordt. Nu wachten op een notifficatie in de Kia app dat het gelukt is :-).

Update:

De update is met succes geïnstalleerd in de auto.

[ Voor 10% gewijzigd door glas86 op 21-06-2023 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:43
Ik ben zeker tevreden, zou waarschijnlijk ook nog hoger uitvallen moest ik het zuinig rijden eens uitproberen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qup_ZmlY2rMCI3X6AQHGRig1pF4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HraG0tpCgCaQmBsdplQeQFaI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nova
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-05 15:08
TKR schreef op zondag 18 juni 2023 @ 15:13:
Even een andere vraag: aan de onderkant van de zwevende middenconsole zit aan de passagierszijde een uitsparing. Die lijkt daar te zitten met een bedoeling. Iemand enig idee waar die voor dient? Pure nieuwsgierigheid… 😊
midden console wordt ook in de ionic gebruikt en dan is het een handvat om het console te verstellen.

"Like almost everyone who uses e-mail, I receive a ton of spam every day. Much of it offers to help me get out of debt or get rich quick. It would be funny if it weren't so irritating." - Bill Gates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
Tolga07 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:11:
Ik ben zeker tevreden, zou waarschijnlijk ook nog hoger uitvallen moest ik het zuinig rijden eens uitproberen :)
[Afbeelding]
Zo te zien rijd je al als een opa met 15.8/100kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolga07
Joer schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:49:
[...]

Klopt, deze dagen sta ik vaak in de file

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Laatst online: 23:21
Akira_ZSE schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:22:
[...]

Excuses. Ik las het als een rijder die 100km meer verbruik (minder range) zomaar wegwuifde en het ook nog eens afdekte met duur hpc-laden.

Ik was ooit verantwoordelijk voor een behoorlijk wagenpark en daar was een deel van de rijders door hun (rij)gedrag verantwoordelijk voor veel onnodige kosten. Die hebben we uiteindelijk flink de nota gepresenteerd (ten gunste van verantwoordelijke rijders). Ik was voor hen de boeman en daar voelde ik me wel goed bij.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:02
HansAuutB schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 19:00:
[...]

Excuses. Ik las het als een rijder die 100km meer verbruik (minder range) zomaar wegwuifde en het ook nog eens afdekte met duur hpc-laden.

Ik was ooit verantwoordelijk voor een behoorlijk wagenpark en daar was een deel van de rijders door hun (rij)gedrag verantwoordelijk voor veel onnodige kosten. Die hebben we uiteindelijk flink de nota gepresenteerd (ten gunste van verantwoordelijke rijders). Ik was voor hen de boeman en daar voelde ik me wel goed bij.
Daar raak je wel een interessant punt: de wagens die worstelen met een onduidelijke of te lage range kunnen of onzuinig rijden (zware rechtervoet maar kan ook door de genoemde airco/climate issues) of de accu levert minder kWh dan we verwachten. Alleen in het 1e geval maak je meer kosten. het tweede geval is vooral onhandig, bovendien heb je betaald voor een 58/77,2 accu, dan wil je die gebruiken ook :-)

Van mijn EV6 lijkt de GOM meestal best aardig te kloppen. Ook is het verbruik best in lijn van jullie verbruik, toch komt de guessometer nog niet boven de 460 uit. Carscanner en andere apps geven bij een volle accu allemaal aan dat het totaal beschikbare energie +/- 69 kWh is (bij SOC: 100%, SOH 98,2%, 22dkm en de 77 accu).
Kortom: ik heb de indruk dat de capaciteit van de accu van mijn EV6 lager is dan ik had verwacht.

NB ik lees twijfels over de data uit carscanner / via OBD2 dongels. volgens mij komt dat vooral doordat er enkele sensoren geen of duidelijk foutieve data leveren. dat zijn er echter maar een paar op de 300+ datapunten die je er uit krijgt. Eigenlik alle andere data ziet er prima uit en ik heb geen reden om te twijfelen aan al die temperaturen, g-krachten, stuurhoekuitslagen, voltages en ook de totale beschikbare hoeveelheid energie. Sterker nog: of ik nou op 5% SOC of op 80% SOC zit, zodra ik het terugreken naar 100% zit ik toch redelijk om en nabij die 68/69 kWh elke keer.
Kan iemand concreet laten zien dat de OBD2 data niet klopt?

[ Voor 18% gewijzigd door itsjohan op 21-06-2023 20:09 . Reden: toevoeging OBD2 data ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glas86
Joer schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:49:
[...]

Is dit zo'n laag verbruik voor een EV6 dan? Met mijn Niro EV haal ik dit met twee vingers in de neus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
glas86 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:07:
[...]

Is dit zo'n laag verbruik voor een EV6 dan? Met mijn Niro EV haal ik dit met twee vingers in de neus.
Heb je weleens eens een EV6 zien langs rijden? Dat zijn net Koreaanse Tanks, zo groot is deze EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:53
Nou vandaag hebben ze bij mij de versterker vervangen i.v.m. de terugroepactie (maar ik had opzich geen issues met de oude).

Tevens gevraagd of ze wederom gingen kijken naar mijn verwarmings/koelings/beslagen ramen issues aangezien het vervangen van de cameramodule op de voorruit geen effect had (had een week later weer beslagen ramen).

Nu hebben ze blijkbaar nog een auto gevonden in Nederland met deze issues (gelukkig, ik ben niet meer de enige _/-\o_ ).
Kon het niet laten om even te melden dat ik hier laatst een poll had gedaan waar bijna 25% last heeft van issues (19 van de 80 reacties).
Dus ja, degene die toen hebben aangegeven issues te hebben, wellicht toch gewoon melden bij de dealer (mocht je dit nog niet gedaan hebben)

Maar ja, daar hadden ze het onderstaande uitgevoerd en dat zou geholpen moeten hebben:

Nieuwe kaarten geïnstalleerd
Het verhaal was als ik het goed begreep dat er auto's waren die verkeerde kaarten had. Dan 'dacht' de auto dat alle wegen in een tunnel zitten en de auto dus altijd in de 'ik rij in een tunnel' stand zat (interne circulatie).

Persoonlijk vraag ik mij af of dit bij mij het geval zou was/is. Ik installeer vaak de update op de dag dat hij uitkomt. Dus ja, dan heb je altijd de nieuwste kaarten (neem ik aan)

Optie in het menu aan/uit gezet
Wat ik begreep (de gene die het precies wist die was helaas al weg) was dat ze een bepaalde menu optie hebben uitgezet.
Ik had al eens de 'auto ontwaseming' uitgezet na een tip hier.
Nu heb ik gekeken thuis in het menu, maar bijna alle opties staan gewoon aan (ook de 'auto ontwaseming').
Dus ja.. ik snap het nog niet helemaal.

Maar ja, met het huidige weer heb ik gelukkig geen last van beslagen ramen.
Dus ik zal waarschijnlijk pas over een paar maand het verschil kunnen merken (als dit helpt).

Soms wel het issue dat het echt koud wordt in de auto (wel bij lagere temperaturen) doordat ineens de airco aangaat. Dus wellicht dat dit al eerder te merken is.

wordt vervolgt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gazyro
  • Laatst online: 30-05 09:01
glas86 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:07:
[...]

Wat ik heb gemerkt is dat de Niro wat zuiniger is, volgens mij deels door het gewicht van de auto. Kan ook aan het voetje van EV6 rijders liggen, de auto vraagt gewoon om een beetje opgezweept te worden.

Op korte ritjes is het wel een lekker zuinige auto. Moet eens kijken wat hij doet als ik een lange afstand ga doen. Kleine accu en motor zorgen voor een "Number must go lower" mentaliteit hier.

Zie wel dat de App en auto wel beetje afwijken van elkaar. Auto geeft aan +-13kwh en de app 11 kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
stimpyrulez schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:23:
Nieuwe kaarten geïnstalleerd
Het verhaal was als ik het goed begreep dat er auto's waren die verkeerde kaarten had. Dan 'dacht' de auto dat alle wegen in een tunnel zitten en de auto dus altijd in de 'ik rij in een tunnel' stand zat (interne circulatie).
Zouden ze in de war zijn en gewoon de bug bedoelen dat de interne recirculatie wel _aan_ wordt gezet als je een tunnel in gaat maar daarna niet meer uit? volgens mij is dat een, nog steeds niet opgelost, 'known issue' toch? Lijkt mij onzin dat dat aan de navigatie ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:39

The Wizard

Moderator Mobile
itsjohan schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:05:
[...]

Daar raak je wel een interessant punt: de wagens die worstelen met een onduidelijke of te lage range kunnen of onzuinig rijden (zware rechtervoet maar kan ook door de genoemde airco/climate issues) of de accu levert minder kWh dan we verwachten. Alleen in het 1e geval maak je meer kosten. het tweede geval is vooral onhandig, bovendien heb je betaald voor een 58/77,2 accu, dan wil je die gebruiken ook :-)

Van mijn EV6 lijkt de GOM meestal best aardig te kloppen. Ook is het verbruik best in lijn van jullie verbruik, toch komt de guessometer nog niet boven de 460 uit. Carscanner en andere apps geven bij een volle accu allemaal aan dat het totaal beschikbare energie +/- 69 kWh is (bij SOC: 100%, SOH 98,2%, 22dkm en de 77 accu).
Kortom: ik heb de indruk dat de capaciteit van de accu van mijn EV6 lager is dan ik had verwacht.

NB ik lees twijfels over de data uit carscanner / via OBD2 dongels. volgens mij komt dat vooral doordat er enkele sensoren geen of duidelijk foutieve data leveren. dat zijn er echter maar een paar op de 300+ datapunten die je er uit krijgt. Eigenlik alle andere data ziet er prima uit en ik heb geen reden om te twijfelen aan al die temperaturen, g-krachten, stuurhoekuitslagen, voltages en ook de totale beschikbare hoeveelheid energie. Sterker nog: of ik nou op 5% SOC of op 80% SOC zit, zodra ik het terugreken naar 100% zit ik toch redelijk om en nabij die 68/69 kWh elke keer.
Kan iemand concreet laten zien dat de OBD2 data niet klopt?
De data is zeker betrouwbaar, alleen de SOH niet, daar kan je beter EVNotify voor gebruiken.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
The Wizard schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:27:
[...]

De data is zeker betrouwbaar, alleen de SOH niet, daar kan je beter EVNotify voor gebruiken.
Die geeft (bij mij dan) altijd exact dezelfde waarde als carscanner, alleen EVNotify geeft de degradatie (nu 1,8%) en Carscanner de SOH (nu 98,2%).

Status een maandje geleden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0-CRtwvPPLIOWTPYsUdk3N3Hkk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KhvKiMJ7eUjMmQI7Caxvh6PR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Laatst online: 18:39

The Wizard

Moderator Mobile
itsjohan schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:34:
[...]

Die geeft (bij mij dan) altijd exact dezelfde waarde als carscanner, alleen EVNotify geeft de degradatie (nu 1,8%) en Carscanner de SOH (nu 98,2%).

Status een maandje geleden:

[Afbeelding]
Ah ok, bij mij staat ie nog op 100%, had van een ander forum begrepen dat Carscanner deze niet goed weergaf, mooi dat het wel klopt.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
itsjohan schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:26:
[...]

Zouden ze in de war zijn en gewoon de bug bedoelen dat de interne recirculatie wel _aan_ wordt gezet als je een tunnel in gaat maar daarna niet meer uit? volgens mij is dat een, nog steeds niet opgelost, 'known issue' toch? Lijkt mij onzin dat dat aan de navigatie ligt.
Zou kunnen.
De grap is wel dat ik meestal in het oosten van het land rond rij tot een keer tot aan Amersfoort.
En daar zijn helemaal geen tunnels waar de boel automatisch op de interne circulatie gaat.
Heb het wel eens zien gebeuren in de buurt bij Amsterdam of zo, maar verder niet.
Tevens zet ik dan vaak zelf de interne circulatie weer uit. En neem dan aan dat hij dan ook echt uit staat.

Dus ja.. heb helaas ook niet veel vertrouwen in deze oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Marco-Peters schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 20:16:
[...]

Heb je weleens eens een EV6 zien langs rijden? Dat zijn net Koreaanse Tanks, zo groot is deze EV.
Ik weet heus wel hoe een EV6 eruit ziet en dat deze zwaarder is dan een Niro EV. Maar had verwacht dat afhankelijk van de uitvoering en rijstijl natuurlijk een verbruik tussen de 15 en 16 kwh wel gangbaar zou zijn. Maar blijkbaar is dat dus niet zo. Dat wordt dan met een 58kwh uitvoering redelijk afzien of valt mee in de praktijk?

[ Voor 12% gewijzigd door glas86 op 21-06-2023 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akira_ZSE
HansAuutB schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 19:00:
[...]

Mijn punt was eerder: zelfs met 420km komen de meesten in het dagelijkse verkeer meer dan toe. En eenmaal je eens ver moeten rijden maken die 100km niet echt veel verschil vind ik, omdat die EV6 echt heeeeel rap kan laden.

over hpc laden kan ik kort zijn: ik doe het enkel op reis. Anders is het zoveel mogelijk met de zon laden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gazyro
  • Laatst online: 30-05 09:01
glas86 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:16:
[...]

Ik weet heus wel hoe een EV6 eruit ziet en dat deze zwaarder is dan een Niro EV. Maar had verwacht dat afhankelijk van de uitvoering en rijstijl natuurlijk een verbruik tussen de 15 en 16 kwh wel gangbaar zou zijn. Maar blijkbaar is dat dus niet zo. Dat wordt dan met een 58kwh uitvoering redelijk afzien of valt mee in de praktijk?
Valt opzicht wel mee, verbruik bij 100km/u is best netjes, zo rond de 14kw met dipjes en pieken. 130 is zo'n 24kw dus 18kwh/100km
Probleem zit hem vooral in het optrekken. Als het eenmaal rolt wil het wel.

Het voelt vaak als een lompe bak dus je remt vaak te snel teveel af (zeker als je zoals mij nog moet wennen aan ipedal). Ook is de instelling voor regen vaak even opletten. In veel gevallen is auto voordeliger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tolga07
glas86 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:16:
[...]

15-16 kWh is in de zomer makkelijk te halen. In de winter zal je meer richting de 19-22 gaan obv 110 km/h en 90% snelweg. In de winter ligt het natuurlijk wel aan de afstand die je legt aangezien de kachel in het begin veel stroom verbruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsjohan
Tolga07 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:31:
[...]

15-16 kWh is in de zomer makkelijk te halen. In de winter zal je meer richting de 19-22 gaan obv 110 km/h en 90% snelweg. In de winter ligt het natuurlijk wel aan de afstand die je legt aangezien de kachel in het begin veel stroom verbruikt.
Dat klopt wel aardig met mijn data:
Nu in bijna 1 jaar tijd 22250km, 4334 kWh geladen dus 19,5kWh/100km gemiddeld.
Let wel: daar moet je het laadverlies afhalen om te vergelijken met de app of boardcomputer. Reken je met 10% dan kom je op 17,5. Dat is inclusief een 2000km wintersport trip (met dakkoffer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martindelamar
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 07-06 09:44
Sinds vandaag lukt het niet om mijn auto te laden. In eerste instantie stond ik op mijn werk waar het laden na 20 sec stopte. Ik dacht dat het aan die laadpaal lag dus probeerde nu thuis te laden, maar ook daar steeds een foutmelding: (ALARM; Kan niet starten met opladen. Onverwachte voertuigstatus.
Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:37
Martindelamar schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 23:28:
Sinds vandaag lukt het niet om mijn auto te laden. In eerste instantie stond ik op mijn werk waar het laden na 20 sec stopte. Ik dacht dat het aan die laadpaal lag dus probeerde nu thuis te laden, maar ook daar steeds een foutmelding: (ALARM; Kan niet starten met opladen. Onverwachte voertuigstatus.
Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen?
Diverse oorzaken mogelijk, maar probeer eens een snellader als dat kan. Als dat wel werkt is je ICCU waarschijnlijk defect.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:28
Ben zojuist gebeld door de dealer, de auto staat weer klaar! _/-\o_

Helaas konden zij niet vertellen of de ICCU van een ander type is.
Wel werd mij verteld dat de ICCU van modellen na juni 2022 niet meer vervangen mogen worden en dat daar een andere oplossing voor is.

Nu maar kijken hoe lang het goed gaat? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Loei123 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:41:
Ben zojuist gebeld door de dealer, de auto staat weer klaar! _/-\o_

Helaas konden zij niet vertellen of de ICCU van een ander type is.
Wel werd mij verteld dat de ICCU van modellen na juni 2022 niet meer vervangen mogen worden en dat daar een andere oplossing voor is.

Nu maar kijken hoe lang het goed gaat? :X
Hopelijk hebben ze het nu definitief opgelost dan.

Mijn auto heeft een bouwdatum van maart 2022 ongeveer, dus ik zal er ook wel ooit aan moeten geloven. Ik moet er in ieder geval aan denken om een aanvullende vervangend vervoer dekking af te sluiten voor de vakantie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Phusebox schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:51:
[...]

Mijn auto heeft een bouwdatum van maart 2022 ongeveer, dus ik zal er ook wel ooit aan moeten geloven. Ik moet er in ieder geval aan denken om een aanvullende vervangend vervoer dekking af te sluiten voor de vakantie...
Dat laatste is een punt waar ik ook nog achter aan moet.
Aangezien ze niet weten of het een ander onderdeel is, kan ik eigenlijk niet volledig op de auto "vertrouwen" helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
Phusebox schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:51:
[...]

Volgens mij valt vervangend vervoer onder de garantie van kia zelf. Mits ze het niet kunnen repareren binnen een x aantal dagen l, dacht 2 dgn maar weer ik niet zeker. Heb wel eens pech gehad met een andere Kia in Italië Gardameer. Pech hulp gebeld van Kia en kwam binnen een uur netjes iemand van Aliance pechhulpdienst/ verzekering. Had geen vervangend vervoer nodig maar was redelijk makkelijk op te lossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Joer schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:44:
[...]

Volgens mij valt vervangend vervoer onder de garantie van kia zelf. Mits ze het niet kunnen repareren binnen een x aantal dagen l, dacht 2 dgn maar weer ik niet zeker. Heb wel eens pech gehad met een andere Kia in Italië Gardameer. Pech hulp gebeld van Kia en kwam binnen een uur netjes iemand van Aliance pechhulpdienst/ verzekering. Had geen vervangend vervoer nodig maar was redelijk makkelijk op te lossen
Ik had wel meer aannames bij Kia die niet bleken te kloppen :+
Regel het liever zelf.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ruud010
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09-12-2024
Phusebox schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:05:
[...]

Fijn dat je het nu zelf toegeeft :+ .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joer
Phusebox schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:05:
[...]

Regel het liever zelf.
Als je gewoon ff de garantie ect doorleest dan staat het gewoon zwart op wit en hoef je geen aannames te doen. Bij een pechhulp met vervangend vervoer zit je ook aan een aantal dagen dat je moet wachten op vervangend vervoer. Dus is eigenlijk dubbel en onnodig om nog iets af te sluiten terwijl Kia pechhulp gewoon goed is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Joer schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:44:
[...]

Ja dat had ik ook, maar op dag 5 kreeg ik 's ochtends wel een smsje dat er na 17.00 uur kosten in rekening zouden worden gebracht voor de leenauto.

En als ik met een EV6 op vakantie ga, krijg ik al mijn spullen daarna niet in een Toyota CH-R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
Hier de voorwaarden van pechhulp. Doe je voordeel ermee en vergelijk met andere pechhulpdiensten

https://www.kia.com/conte...rweg/kiw/kiw-brochure.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Joer schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:27:
Hier de voorwaarden van pechhulp. Doe je voordeel ermee en vergelijk met andere pechhulpdiensten

https://www.kia.com/conte...rweg/kiw/kiw-brochure.pdf
Dus pas na 48u vervangend vervoer, klasse B (Kia Rio) en een duur van maximaal 6 kalenderdagen. Als het ergens gebeurt onderweg of niet in de buurt van je verblijf krijg je 2 dagen hotelkosten veroged waarmee je tegenwoordig een tent kunt betalen in het hoogseizoen.

(Bij mijn huidige reisverzekering 30 dagen vervangend vervoer en zelfde prijsklasse.)

[ Voor 7% gewijzigd door Phusebox op 22-06-2023 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
Phusebox schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:37:
[...]

Dus pas na 48u vervangend vervoer, klasse B (Kia Rio) en een duur van maximaal 6 kalenderdagen. Als het ergens gebeurt onderweg of niet in de buurt van je verblijf krijg je 2 dagen hotelkosten veroged waarmee je tegenwoordig een tent kunt betalen in het hoogseizoen.

(Bij mijn huidige reisverzekering 30 dagen vervangend vervoer en zelfde prijsklasse.)
Dan hoef toch niks extra’s af te sluiten als je extra dekking hebt met je reisverzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Joer schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:17:
[...]

Dan hoef toch niks extra’s af te sluiten als je extra dekking hebt met je reisverzekering?
*Als ik die module aan zet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robert1962
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17:13
Loei123 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:55:
[...]

Dat laatste is een punt waar ik ook nog achter aan moet.
Aangezien ze niet weten of het een ander onderdeel is, kan ik eigenlijk niet volledig op de auto "vertrouwen" helaas.
Eigenlijk van de zotte dat je niet kunt vertrouwen op een auto van nijna 60K. Ik ben al aan het oriënteren voor volgend jaar en stap over op hybride benzine. Ik heb na afgelopen zaterdag totaal geen vertrouwen meer en ook niet in de wijze waarop ze bij KIA (niet) reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Robert1962 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:38:
[...]

Eigenlijk van de zotte dat je niet kunt vertrouwen op een auto van nijna 60K. Ik ben al aan het oriënteren voor volgend jaar en stap over op hybride benzine. Ik heb na afgelopen zaterdag totaal geen vertrouwen meer en ook niet in de wijze waarop ze bij KIA (niet) reageren.
Ja klopt inderdaad, de vakantie naar Frankrijk voelt nu wel een beetje als russische roulette. :/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Robert1962 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:38:
[...]

Ik vind dit een beetje een non argument. Je hybride van evt 60K kan ook kapot. Alleen maar meer techniek en veel meer draaiende delen. Dit is echt een voorbeeld van klagende mensen hoor je, maar de positieve verhalen niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
itsjohan schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:42:
[...]

Dat klopt wel aardig met mijn data:
Nu in bijna 1 jaar tijd 22250km, 4334 kWh geladen dus 19,5kWh/100km gemiddeld.
Let wel: daar moet je het laadverlies afhalen om te vergelijken met de app of boardcomputer. Reken je met 10% dan kom je op 17,5. Dat is inclusief een 2000km wintersport trip (met dakkoffer).
Hier na ca 20.000km en iets meer dan 1 jaar een gemiddeld verbruik volgens de auto (dus niet de app) van 16,6kWh/100km. En dat is inclusief een vakantie naar Oostenrijk met de caravan.
De EV6 is een AWD op 19 inch wielen.

Met het huidige weer een verbruik van 15,0-15,5kWh/100km voor woon-werk verkeer (116km enkele reis met voornamelijk snelweg/100km/h GPS).

Met het verbruik ben ik prima tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:48
Loei123 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:17:
[...]

Ja klopt inderdaad, de vakantie naar Frankrijk voelt nu wel een beetje als russische roulette. :/
Vaak ben je te bang. Ik ga over 2 weken. Laat wel horen hoe het ging.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
DaMenaz schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:08:
[...]

Vaak ben je te bang. Ik ga over 2 weken. Laat wel horen hoe het ging.
Wellicht wel, maar na 2 defecte ICCU's denk ik er nu wel even anders over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanKoen
  • Laatst online: 17:55
Ik heb nu 55000 km gereden ( in 18 mnd} en al vele malen naar Frankrijk, Italië, Duitsland en Oostenrijk.
Nooit problemen met laden, alleen de kachel was de eerste winter een dingetje, maar nu gaat het goed.
RWD Plus 77 Kw. Gem. verbruik over 55000 km is 18,3 . Goede ervaringen met de dealer.
Kromme deurhendels keurig vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:04
Loei123 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:05:
[...]

Wellicht wel, maar na 2 defecte ICCU's denk ik er nu wel even anders over.
Dat lijkt inderdaad wel een structureel probleem bij jou.

Hebben ze nog aangegeven wat de oorzaak is geweest?

Dat artikel over lekkende koelvloeistof bij Hyundai Ioniq5 (maar ook Kia wordt genoemd), als oorzaak voor kapotte ICCU's, dat te vinden is op internet lijkt behoorlijk serieus.

Ik hoop het niet voor je, maar als bij jouw EV6 de oorzaak niet is weggenomen, dan is het wachten tot de ICCU weer stuk gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door PrimaBB op 22-06-2023 15:21 ]

Kia EV6 Plus Advanced AWD Aurora Black Pearl 2022 | Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
JanKoen schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:15:
Ik heb nu 55000 km gereden ( in 18 mnd} en al vele malen naar Frankrijk, Italië, Duitsland en Oostenrijk.
Nooit problemen met laden, alleen de kachel was de eerste winter een dingetje, maar nu gaat het goed.
RWD Plus 77 Kw. Gem. verbruik over 55000 km is 18,3 . Goede ervaringen met de dealer.
Kromme deurhendels keurig vervangen.
Net zoals er dus pechgevallen zijn, zijn er ook mensen die geluk hebben. Een topic als dit heeft behoefte aan de ervaringen en inzichten van beide kanten.

De dealer die de beurt zou gaan doen wil niks toezeggen of ze de accu wel gaan doormeten of controleren. Dus misschien moet ik de beurt maar afzeggen en op zoek naar weer een andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanMe
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 31-03 08:42
PieterM198 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:11:
[...]

Ik heb precies hetzelfde aan de hand. Na het laden klapt direct, of binnen 30 minuten na afronden laadproces, de automaat eruit. Stekker zit dan altijd nog in het voertuig. Bij mij is 2x monteur geweest van de leasemaatschappij die alles heeft gecheckt heeft en de automaat in de meterkast heeft vervangen. Daarna is ook monteur van Alfen langsgeweest. Met laadpaal is niets mis. Eigen gegevens en logging van de lader samen bekeken en lijkt erop dat na lange laadsessie er in de auto een aardfout optreedt. Combinatie Ev6 /Alfen lijkt toch niet helemaal gelukkig.
Binnenkort naar de dealer om te kijken of die iets kan vinden. Ben bang dat dit lastig wordt, tenzij het probleem wat breder bekend is.
Gisteren klapte ook bij mij voor eerst de aardlekschakelaar eruit na het laden.
Ik heb een Zappi 2.0 :(
Kijken of het vaker voor gaat komen
:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Swoesh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-03 23:24
Na 4,5 week was mijn EV6 eindelijk vanuit Italie terug bij de dealer, volgens de hulpcentrale was het nu al heel erg druk en hadden ze problemen om auto's terug te krijgen naar Nederland, dat zal in de zomer dus nog wel een klap erger worden. Zoals al verwacht hier ook de ICCU stuk, onderdeel is besteld maar KIA geeft geen verwachte leverdatum, dat zal dus wel nog zeker een week of 4 wachten zijn :'(.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Swoesh schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:38:
Na 4,5 week was mijn EV6 eindelijk vanuit Italie terug bij de dealer, volgens de hulpcentrale was het nu al heel erg druk en hadden ze problemen om auto's terug te krijgen naar Nederland, dat zal in de zomer dus nog wel een klap erger worden. Zoals al verwacht hier ook de ICCU stuk, onderdeel is besteld maar KIA geeft geen verwachte leverdatum, dat zal dus wel nog zeker een week of 4 wachten zijn :'(.
Ook fijn dat ze dat hier pas concluderen en niet in Italië.

Sterkte met alle ellende... hopelijk gaan ze eens wat ICCU's op voorraad bestellen... ergens moet er toch eens een lampje gaan branden bij Kia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
PrimaBB schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:20:
[...]

Dat lijkt inderdaad wel een structureel probleem bij jou.

Hebben ze nog aangegeven wat de oorzaak is geweest?

Dat artikel over lekkende koelvloeistof bij Hyundai Ioniq5 (maar ook Kia wordt genoemd), als oorzaak voor kapotte ICCU's, dat te vinden is op internet lijkt behoorlijk serieus.

Ik hoop het niet voor je, maar als bij jouw EV6 de oorzaak niet is weggenomen, dan is het wachten tot de ICCU weer stuk gaat.
We gaan het meemaken, over lekkage is niet gesproken.

Morgen eerst maar weer terug want ze zijn de achterband vergeten te vervangen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swoesh
Phusebox schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:47:
[...]

Sterkte met alle ellende... hopelijk gaan ze eens wat ICCU's op voorraad bestellen... ergens moet er toch eens een lampje gaan branden bij Kia.
Daar had ik toch helemaal niks aan gehad, dan hadden ze de auto daar in 4 weken gerepareerd en had ik hem zelf op moeten gaan halen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Swoesh schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 17:01:
[...]

Daar had ik toch helemaal niks aan gehad, dan hadden ze de auto daar in 4 weken gerepareerd en had ik hem zelf op moeten gaan halen.
Ik doelde meer dat Kia NL of jouw dealer even contact had gezocht met de lokale Kia waar jouw auto stond zodat ze het onderdeel al konden bestellen en niet 4 weken wachten.

Dat is nu het verschil tussen klanten behouden en merkentrouwheid creëren of domweg auto's verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17:13
happy killer schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:37:
[...]

Ik vind dit een beetje een non argument. Je hybride van evt 60K kan ook kapot. Alleen maar meer techniek en veel meer draaiende delen. Dit is echt een voorbeeld van klagende mensen hoor je, maar de positieve verhalen niet.
Nou ik kan je zeggen ik heb een Toyota CHR 3 jaar gereden en nog geen koplampie kapot hoor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Phusebox schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:36:
[...]

Net zoals er dus pechgevallen zijn, zijn er ook mensen die geluk hebben. Een topic als dit heeft behoefte aan de ervaringen en inzichten van beide kanten.
Juist, behoefte en ervaring wel. Niet herhaling.

Ik 76278 km nu, en eind augustus 3 weken naar portugal. Kijk er naar uit!

En wat kia vervangend vervoer betreft: volgens mij hoef je er niets voor te betalen. Gegeven paard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
king_dude schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 17:41:
[...]

Juist, behoefte en ervaring wel. Niet herhaling.

Ik 76278 km nu, en eind augustus 3 weken naar portugal. Kijk er naar uit!

En wat kia vervangend vervoer betreft: volgens mij hoef je er niets voor te betalen. Gegeven paard?
Indirect betaal je er uiteraard wel voor 😉

Fijne vakantie alvast en veel probleemloze kilometers. Behoorlijke trip voor de boeg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:08
Phusebox schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:31:
[...]

*Als ik die module aan zet
Wij nemen de aanname aan dat je dat ook doet. Onee niet doen want dan heb je misschien weer wat te klagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grotegok
Phusebox schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 17:52:
[...]

Indirect betaal je er uiteraard wel voor 😉

Fijne vakantie alvast en veel probleemloze kilometers. Behoorlijke trip voor de boeg.
Je betaalt ook indirect voor garantie. Gelukkig voor Kia dat er rijders zijn die met klachten geen service van KIA verlangen, Maakt deel uit van hun business model is mijn aanname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
Phusebox schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:47:
[...]

Ik vermoed dat er teveel ICCU's stuk gaan en er geen spares op dit moment zijn om in elk land op voorraad te nemen. Mijn ICCU is ook al even geleden vervangen, ben wel benieuwd of de oorzaak van het stuk gaan ook aangepakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Laatst online: 21:44

TGEN

Hmmmx_

Ik kan het in de handleiding niet vinden, maar hoe stel ik in dat de auto 100% geladen is morgenochtend om 7:30? Als ik via Kia Connect zeg dat ik een "Next departure time" "1st departure" aan zet op Fri(day) 07:30, dat opsla, en dan "Send to car" doe, dan knaagt ie ~5 minuten en krijg ik een "[Fail] Cannot send charging schedule to vehicle"-notificatie. Is er gewoon weer een API kapot of doe ik iets verkeerd?

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
TGEN schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:24:
Ik kan het in de handleiding niet vinden, maar hoe stel ik in dat de auto 100% geladen is morgenochtend om 7:30? Als ik via Kia Connect zeg dat ik een "Next departure time" "1st departure" aan zet op Fri(day) 07:30, dat opsla, en dan "Send to car" doe, dan knaagt ie ~5 minuten en krijg ik een "[Fail] Cannot send charging schedule to vehicle"-notificatie. Is er gewoon weer een API kapot of doe ik iets verkeerd?
Je kunt het ook in de auto zelf instellen.

Het is wel een beetje hit and miss, want ik heb het zelf nog niet werkend gekregen. Doe het nu via de laadpaal, werkt beter in mijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Laatst online: 21:44

TGEN

Hmmmx_

Phusebox schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:27:
[...]

Je kunt het ook in de auto zelf instellen.

Het is wel een beetje hit and miss, want ik heb het zelf nog niet werkend gekregen. Doe het nu via de laadpaal, werkt beter in mijn situatie.
Hmm, ik denk dat ik morgenochtend dan maar extra vroeg uit bed ga om m door te laden, want ik heb geen zin om een Windows-computer te zoeken om daar via de Alfen ACE Service Installer een laad-schedule in te laden ;).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martindelamar
Phusebox schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 05:32:
[...]

Diverse oorzaken mogelijk, maar probeer eens een snellader als dat kan. Als dat wel werkt is je ICCU waarschijnlijk defect.
Bedankt voor je reactie. Het was inderdaad de ICCU. Is vanmiddag direct vervangen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaMenaz
Martindelamar schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:19:
[...]

Bedankt voor je reactie. Het was inderdaad de ICCU. Is vanmiddag direct vervangen.
Kijk. Topservice weer van KIA. 8)

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swoesh
Martindelamar schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:19:
[...]

Weet je zeker dat het de ICCU was? Volgens mijn dealer en de verhalen die ik hier lees zit er minimaal een maand levertijd op die dingen en voor een kleine beurt moet je tegenwoordig al 7 weken vooraf bellen anders hebben ze niet eens tijd. De ICCU vervangen is volgens mij ook geen klein klusje aangezien het hele accupakket er naar mijn weten onderuit moet.

Als jou dealer dat binnen een dag geregeld heeft dan mag je heel erg blij zijn en dan wil ik daar ook wel klant worden.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:04
Swoesh schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:41:
[...]

Weet je zeker dat het de ICCU was? Volgens mijn dealer en de verhalen die ik hier lees zit er minimaal een maand levertijd op die dingen en voor een kleine beurt moet je tegenwoordig al 7 weken vooraf bellen anders hebben ze niet eens tijd. De ICCU vervangen is volgens mij ook geen klein klusje aangezien het hele accupakket er naar mijn weten onderuit moet.

Als jou dealer dat binnen een dag geregeld heeft dan mag je heel erg blij zijn en dan wil ik daar ook wel klant worden.
Waarschijnlijk uit een andere auto geschroefd.

Kia EV6 Plus Advanced AWD Aurora Black Pearl 2022 | Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canby
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13-06 07:28
Franciesco schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:43:
[...]

Hier na ca 20.000km en iets meer dan 1 jaar een gemiddeld verbruik volgens de auto (dus niet de app) van 16,6kWh/100km. En dat is inclusief een vakantie naar Oostenrijk met de caravan.
De EV6 is een AWD op 19 inch wielen.

Met het huidige weer een verbruik van 15,0-15,5kWh/100km voor woon-werk verkeer (116km enkele reis met voornamelijk snelweg/100km/h GPS).

Met het verbruik ben ik prima tevreden.
Na 10600 km in 5,5 maanden heb een gemiddeld verbruik van 20,4kWh/100km. Ook AWD, maar op 20'' wielen.

Vind ik prima, haal in de zomer ongeveer 420km en 340km in de winter. 80% snelweg, maar iets harder dan 100km/h :)

EV6 77,4kWh Plus Advanced AWD / MY23, Interstellar Grey

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stimpyrulez
Canby schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 07:36:
[...]

Na 10600 km in 5,5 maanden heb een gemiddeld verbruik van 20,4kWh/100km. Ook AWD, maar op 20'' wielen.

Vind ik prima, haal in de zomer ongeveer 420km en 340km in de winter. 80% snelweg, maar iets harder dan 100km/h :)
Zit na dikke 30K ongeveer op dezelfde waardes (ook 20").
rij vaak veel snelweg en dan 110 of zo.

Vind het mooi om te lezen hoe anderen een zoveel beter verbruik halen.
Ik krijg dat echt niet voor elkaar. Zal wel aan mijn voet liggen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:50
stimpyrulez schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 08:05:
[...]

Hier de teller op 25807 en 18kWh/100km , en zakt nog steeds. Auto heb ik vanaf 10/2023 en met dit weer rij ik meestal < 16kWh/100km , dus ik verwacht wel dat ik gemiddeld over 1 jaar nog lager zal uitkomen.
Rij niet overdreven voorzichtig maar hou mij meestal wel aan de snelheid.

intentionally left blank

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Phusebox
Ok test is afgerond (naar 5% leeggereden, tot 100% opgeladen en weer naar 6% leeg)

424 km afgelegd met 94% acculading (grofweg dus 450 km op 100%)
Gemiddeld verbruik: 15,7 kWh / 100 km
Gemiddelde snelheid: 72 km/u

Alle waardes uit de auto, niet uit de app.

Met 15,7 kWh en 450 km kom ik dan op een accucapaciteit van 70,6 kWh, dus dat lijkt wel te kloppen (ook met de Carscanner data die ik laatst had gedeeld). Vrij nauwkeurig zelfs.

[ Voor 34% gewijzigd door Phusebox op 23-06-2023 08:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loei123
Phusebox schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 08:26:
Ok test is afgerond (naar 5% leeggereden, tot 100% opgeladen en weer naar 6% leeg)

424 km afgelegd met 94% acculading (grofweg dus 450 km op 100%)
Gemiddeld verbruik: 15,7 kWh / 100 km
Gemiddelde snelheid: 72 km/u

Alle waardes uit de auto, niet uit de app.

Met 15,7 kWh en 450 km kom ik dan op een accucapaciteit van 70,6 kWh, dus dat lijkt wel te kloppen (ook met de Carscanner data die ik laatst had gedeeld). Vrij nauwkeurig zelfs.
Dat zijn ook wel nette waardes toch met deze temperaturen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:50
Dat dacht ik ook. Hij doet het nu zelfs beter dan ik :+

Meten is weten <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Loei123 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 08:30:
[...]

Dat zijn ook wel nette waardes toch met deze temperaturen?
Ja, moet zeggen dat het als je alles zo ziet wel meevalt. Denk dat vooral de gemiddelde snelheid bij mij gewoon vrij hoog ligt t.o.v. mensen die richting (of over) de 500 km gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poulske
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:10
Deze week de eerste foutmelding gekregen, na dik een jaar. Tijdens het rijden kwam ineens de melding Check TMPS in het scherm. Banden waren op dat moment prima, geen klapband en kon gewoon door rijden. Dus vermoedelijk het systeem zelf.

Kia garage gebeld, dit aangegeven, ze denken zelf dat er een band leegloopt maar ik moest maar even langs komen. Dit gedaan, hebben ze de banden iets leeg laten lopen, melding weg.

Rij bij de garage weg, 10 min laten komt de melding weer...

Nog maar eens keer bellen en aangegeven dat het niet de banden zijn, maar het systeem zelf. Misschien dat ze nu wel luisteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxander968
  • Laatst online: 15-06 00:10
Diverse mensen melden dat de groep in de meterkast eruit klapt als het laden voltooid is. Zelf heb ik dat drie keer gehad. Mijn laadpaal is een walbox pulsar plus maar ik zie ook Alfen en Zappi voorbij komen. Heeft geen van de mensen met dit issue een iccu hoeven te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sQuare
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13-06 07:20
xxander968 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:03:
Diverse mensen melden dat de groep in de meterkast eruit klapt als het laden voltooid is. Zelf heb ik dat drie keer gehad. Mijn laadpaal is een walbox pulsar plus maar ik zie ook Alfen en Zappi voorbij komen. Heeft geen van de mensen met dit issue een iccu hoeven te vervangen?
Ik heb een alfen en denk dat het bij mij in een jaar tijd iets van 5 keer is voorgekomen. Verder totaal geen problemen en dus geen ICCU vervangen. Wat ik tot nu toe geconstateerd is is dat als het gebeurd dit op het moment is dat de doel capaciteit gehaald is (maakt niet of die 80 of 100 is) want sessie lijkt wel netjes afgesloten. Aangezien het sporadisch voorkomt verder ook niet veel aandacht aan besteed.

p.s. Auto staat ook wel eens aantal dagen met de kabel erin zonder probleem blijft de sessie dan bestaan en groep blijft ook gewoon leven.

EV6 77kWh Plus RWD MY:22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Hebben jullie Dynamic Load Balancing voor het laden?

[ Voor 16% gewijzigd door DaMenaz op 23-06-2023 10:13 ]

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sQuare
  • Laatst online: 13-06 07:20
DaMenaz schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:13:
Als het goed is wel (kan ik dat ergens zien/controleren) er loopt ook een kabeltje van mijn P1 poort.

Ik heb overigens ook zonnepanelen maar kan mij niet herinneren of het uitklappen op een zonnige of juist niet zonnige dag was.

EV6 77kWh Plus RWD MY:22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
sQuare schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:19:
[...]

Als het goed is wel (kan ik dat ergens zien/controleren) er loopt ook een kabeltje van mijn P1 poort.

Ik heb overigens ook zonnepanelen maar kan mij niet herinneren of het uitklappen op een zonnige of juist niet zonnige dag was.
Ik heb deze losse module Die zit tussen het laadpunt (Vestel EVC04) en de meter, op de P1-poort.

https://www.iungo.nl/nl/n...neco-emobility-p1-xtender

[ Voor 7% gewijzigd door DaMenaz op 23-06-2023 10:24 ]

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Phusebox schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 08:55:
[...]

Ja, moet zeggen dat het als je alles zo ziet wel meevalt. Denk dat vooral de gemiddelde snelheid bij mij gewoon vrij hoog ligt t.o.v. mensen die richting (of over) de 500 km gaan.
Ik heb de auto weer en rij straks wel een paar keer 130km/u over de snelweg en een stuk N weg dus meestal 85 km/u, zal eens in de gaten houden wat de cijfers dan zijn.

Ik let dus totaal niet op het verbruik en de cijfers zouden dus een stuk slechter moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxander968
  • Laatst online: 15-06 00:10
sQuare schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:10:
[...]

Ik heb een alfen en denk dat het bij mij in een jaar tijd iets van 5 keer is voorgekomen. Verder totaal geen problemen en dus geen ICCU vervangen. Wat ik tot nu toe geconstateerd is is dat als het gebeurd dit op het moment is dat de doel capaciteit gehaald is (maakt niet of die 80 of 100 is) want sessie lijkt wel netjes afgesloten. Aangezien het sporadisch voorkomt verder ook niet veel aandacht aan besteed.

p.s. Auto staat ook wel eens aantal dagen met de kabel erin zonder probleem blijft de sessie dan bestaan en groep blijft ook gewoon leven.
Mijn auto staat ook wel eens dagen stil en veruit de meeste sessies gaan gewoon goed. De auto heb ik sinds december 2021. Het vervelende is dat de sessies waar de groep eruit gaan niet gelogd worden door de wallbox app. Verrekenen van zakelijk naar prive gaat dan niet. Om dat te voorkomen heb ik een homewizzard meter in de meterkast geplaatst welke ik kan gebruiken voor declaratie van de geladen kwh.

@DaMenaz Er zit inderdaad een loadbalancer in die meegeleverd werd met de wallbox paal. Deze werkt kan ik uit ervaring zeggen. Zonder de loadbalancer heb ik de warmtepomp, kookplaat en oven aangezet en dat zorgde ervoor dat de groep eruit ging. Na het monteren van de loadbalancer werkt dit goed, de laadpaal wordt gedimd en gaat verder op vol vermogen zodra dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
DaMenaz schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:13:
Ja, heb ik i.c.m. een Alfen Eve Single Pro laadpaal. En het werkt ook: een tijdje terug in de winter gezien dat de laadsnelheid tijdelijk teruggeschroefd werd toen er tegelijkertijd gekookt werd op de inductieplaat en ook de oven een pyrolyse aan het uitvoeren was. :) Toch fijn om te weten dat het werkt.
Mijn aansluiting is 3x25A en ik laad de auto doorgaans op 11kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
TGEN schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 18:32:
[...]

Hmm, ik denk dat ik morgenochtend dan maar extra vroeg uit bed ga om m door te laden, want ik heb geen zin om een Windows-computer te zoeken om daar via de Alfen ACE Service Installer een laad-schedule in te laden ;).
Waarom start je laden niet als je naar bed gaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DigitalHombre
  • Laatst online: 02-06 20:37
Voor wie zich irriteert aan de kleine en grote mankementen van de EV6 (waar ik trouwens van gespaard blijf tot op heden) kan zich misschien een beetje verkneukelen aan de ervaringen van deze ID4 eigenaar:
YouTube: VW ID.4 Two-Year Review (So Bad I Returned It)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
DigitalHombre schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:53:
Voor wie zich irriteert aan de kleine en grote mankementen van de EV6 (waar ik trouwens van gespaard blijf tot op heden) kan zich misschien een beetje verkneukelen aan de ervaringen van deze ID4 eigenaar:
YouTube: VW ID.4 Two-Year Review (So Bad I Returned It)
Zal ik ook een video maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
DaMenaz schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:24:
[...]

Ik heb deze losse module Die zit tussen het laadpunt (Vestel EVC04) en de meter, op de P1-poort.

https://www.iungo.nl/nl/n...neco-emobility-p1-xtender
Heb je ook een contract met Eneco? Of een andere leverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
HansAuutB schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:41:
[...]

Heb je ook een contract met Eneco? Of een andere leverancier?
Eneco E-Mobility inderdaad. Die storten elke maand netjes terug wat via de laadpas van Arval is geregistreerd, zodat ik aan het einde van het jaar het verschil aan Coolblue Energy kan overmaken.

Volgende maand komen er 17 panelen op het dak en douw ik de zelf opgewekte stroom tegen dat tarief in de auto. :)

Catch my drift?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Akira_ZSE
Phusebox schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:30:
[...]

Enkel als je hem daadwerkelijk terug brengt >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• grotegok
Phusebox schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:30:
[...]

Zeker doen! Goed voor o.a. je dealer om het inzichtelijk te maken. Goed voor ons omdat je door je aannames je geloofwaardigheid, zeker voor mij, een deuk heeft opgelopen.
Dus doen!
Mooi weer het hele weekend, dus mooie plaatjes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 16:03
stimpyrulez schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 08:05:
[...]

Hier een RWD 77Kwh.

Ik rij saai en stoffig behalve als ik 100km rechtdoor moet.

Ik rij wekelijks van Hengelo naar Amersfoort en terug. Dat is alles bij elkaar 5k niet-snelweg en de rest is snelweg en alleen maar rechtdoor. Ik heb dermate veel vertrouwen in de auto dat het een bloedsaaie rit is.
Ik merk dus dat de cc snel op 130 gaat.
Mijn vrouw rijd 3x per week naar Enschede en alles bij elkaar komen we op 30k per jaar, heb nu 47k op de teller staan.
Dat alles leidt tot een gemiddelde van iets boven de 19Kwh/100.

En ik vind dat helemaal prima, heb me werkelijk nog nooit druk gemaakt om de range en heb welgeteld 1x tijdens een vakantie in de Harz in de auto zitten wachten tot hij geladen was.
(Stoel plat, boekje en muziek er bij en geen lawaai van vrouw en kinderen, ik heb genoten!)

[ Voor 5% gewijzigd door henrov op 23-06-2023 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FinalBob
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:20
Vandaag toch wel een mooi gezicht na laden thuis; range op 100% 408km. met het kleine accu pakket. We rijden weinig snelweg, dus dat werkt wel mee, maar toch niet verwacht dat ik die range nog eens zou zien. inmiddels een kleine 10k km gereden ermee.

Ik begrijp dat dit theoretisch is maar al met al erg blij dat ik voor de kleine accu ben gegaan. Ik heb nog geen enkele keer last gehad van deze keuze. Ook naar Hinterglemm was het prima te doen. 5x laden, dat wel, maar aan de snelladers ging het als een speer en ik ben eerlijk waar nog niet eerder zo fit aangekomen na een lange autorit. (overigens was de geschatte range in de maand na de autobahn 230 km :D)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martindelamar
[...]

Dat weet ik zeker. Zij gaven aan dat er de laatste tijd meer auto's met dit probleem waren. Ze hadden er al 1 uit voorzorg op de plank liggen. En dat ze dat gelijk die dag in orde maken is inderdaad goede service van mijn fijne garage. Niets te klagen over de auto en garage.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DigitalHombre
  • Laatst online: 02-06 20:37
[...]

De ICCU vervangen is volgens mij ook geen klein klusje aangezien het hele accupakket er naar mijn weten onderuit moet.
De ICCU vervangen is snel gebeurt, ik lees het verhaal van een klant die om 10u zijn auto binnenbracht en op 14u reeds mocht afhalen. Neem daarbij nog de middagpauze en een koffiepauze ;)
Als ik me niet vergis kan de ICCU gewoon via het wegklappen van de achterzetels bereikt worden, de batterij hoeft er helemaal niet uit. Gelukkig want dat is minimaal een dag werk.
Pagina: 1 ... 292 ... 436 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic