Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 16:03
Phusebox schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 18:42:
[...]

In de zomer is mijn bereik gewoon crap en in de winter blijkbaar ok.
Autos zijn net honden. Ze gaan steeds meer op hun baasje lijken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04 12:19
Weet je wat het is met geheel nieuwe modellen die op de markt worden geplaatst, ze hebben allemaal bij ieder merk kinderziektes. Kop dan gewoon een bestaand model die zich als bewezen heeft. Wat betreft de range vind ik de 400/430 km in de zomer een goede range. Wie denk dat ie de opgevenden fabrieks afstand kan rijden die is totaal niet realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canby
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21-05 18:54
Iemand ervaring met EV6 richting Côte d'Azur? Door verschillende navigatie systemen word jij of via Duitsland-Switzerland-Italië gestuurd, of via België-Frankrijk, of België-Lux-Frankrijk.
Welke route is beter?
Alle varianten vermelden 8 oplaadsessies, dus aan het laden ligt het niet aan.

In Switzerland betaal jij veel meer tolwegen, denk ik? Of kan heel druk bij de tunnels zijn...

[ Voor 5% gewijzigd door Canby op 15-06-2023 13:03 ]

EV6 77,4kWh Plus Advanced AWD / MY23, Interstellar Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:19
Canby schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:34:
Iemand ervaring met EV6 richting Côte d'Azur? Door verschillende navigatie systemen word jij of via Duitsland-Switzerland-Italië gestuurd, of via België-Frankrijk, of België-Lux-Frankrijk.
Welke route is beter?
Alle varianten vermelden 8 oplaadsessies, dus aan het laden ligt het niet aan.

In Switzerland betaal jij veel meer tolwegen, denk ik? Of kan heel druk bij de tunnels zijn...
Eén keer geweest, één keer door Frankrijk richting Spanje, beiden over Duitsland, ik vermoed vanwege de laadstops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canby
Loei123 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:40:
[...]

Eén keer geweest, één keer door Frankrijk richting Spanje, beiden over Duitsland, ik vermoed vanwege de laadstops.
Ionity langs de weg heb jij overal zat. Of via Frankrijk, of via Duitsland...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:19
Canby schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:20:
[...]

Ionity langs de weg heb jij overal zat. Of via Frankrijk, of via Duitsland...
Precies dat, ben in de 2 keer ook geen wachtrijen tegengekomen, maar dat is natuurlijk een kwestie van wanneer er meer EV's op de weg komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DigitalHombre
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:13
JeJeBe schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:31:
[...]

Natuurlijk is dit geen top-auto. veel kinderziekten en storingen. Kromme deurgrepen, grepen die kraken, antenne los op het dak, al tig units vervangen van versterkers tot motorelectronica, slechte clima, 12V accu's die op de meest gekke momenten opeens leeg zijn en ga zo maar door, er staat genoeg te lezen hier.
Heb even zitten tellen, dit is mijn 10e nieuwe auto en de eerste waar zoveel aan mankeert, begon al bij de beroerde incomplete aflevering. Vorige 9 auto's zagen de werkplaats alleen tijdens de beurtafspraken en verder was alleen gewoon werkend en heel.
Ga je nu echt een (bijna) eerste generatie EV6 vergelijken met een ICE van 9 generaties geleden? Hadden die al überhaupt wegklappende deurgrepen, ingebouwde GPS of zelfs complexe motorelectronica? Kon je van je eerste auto zelfs je mening (en gebreken) kwijt op het internet? Bij mijn eerste auto, een Opel Rekord 2.3D heb ik 3 of 4 keer de waterpomp moeten vervangen op 4 jaar. Na het eerste jaar moest de startermotor vervangen worden door een 9V exemplaar omdat het ding bij 0°C niet meer rond ging. Maar ik kon nergens klagen wegens nog geen internet :|
Alles een beetje in perspectief. Wij zijn alvast erg tevreden met de EV6

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21-05 20:04
Ter info: in de recente juni update schijnt ook een functie toegevoegd te zijn om de gemiddelde snelheid bij een trajectcontrole te tonen.
Zie bericht in het IONIQ 5 topic.

https://gathering.tweaker...message/75649000#75649000

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xdIEA-Mf6EsuU_vY-LXrKSSHRD4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KwI9sJrxCJPN2V6YMedrhAZX.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canby
Franciesco schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 17:00:
Ter info: in de recente juni update schijnt ook een functie toegevoegd te zijn om de gemiddelde snelheid bij een trajectcontrole te tonen.

[Afbeelding]
Ik heb het niet gemerkt. Of het moet ergens aangevinkt worden...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:20
@Phusebox , dit is jouw automerk!!:

https://www.autoweek.nl/a...-bij-elk-gebrek-aan-auto/

Je mag mij altijd bedanken, doe je voordeel ermee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud010
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09-12-2024
grotegok schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 17:54:
@Phusebox , dit is jouw automerk!!:

https://www.autoweek.nl/a...-bij-elk-gebrek-aan-auto/

Je mag mij altijd bedanken, doe je voordeel ermee
_/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

[Afbeelding]
Ja klopt inderdaad. Heb het vandaag ook gezien. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gerard S 67
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-01 10:22

[Afbeelding]
Klopt, had het vandaag ook gezien. Maar alleen als je navigatie actief hebt. Zelfde weg andere kant op zonder actieve navigatie werd dit niet weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05-05 18:37
DigitalHombre schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:54:
[...]

Ga je nu echt een (bijna) eerste generatie EV6 vergelijken met een ICE van 9 generaties geleden? Hadden die al überhaupt wegklappende deurgrepen, ingebouwde GPS of zelfs complexe motorelectronica? Kon je van je eerste auto zelfs je mening (en gebreken) kwijt op het internet? Bij mijn eerste auto, een Opel Rekord 2.3D heb ik 3 of 4 keer de waterpomp moeten vervangen op 4 jaar. Na het eerste jaar moest de startermotor vervangen worden door een 9V exemplaar omdat het ding bij 0°C niet meer rond ging. Maar ik kon nergens klagen wegens nog geen internet :|
Alles een beetje in perspectief. Wij zijn alvast erg tevreden met de EV6
- verwijderd, sop is de kool niet waard -

[ Voor 26% gewijzigd door JeJeBe op 15-06-2023 22:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:49
Van Oost-NL naar noord Spanje gereden met caravan en 2 fietsen op de dissel. Een hele belevenis. Heb er 3 dgn over gedaan. Cruise ingesteld op 86 kmu. Eerder reed ik met caravan 100 en haalde ik vrachtwagens in. Nu haalden vrachtwagens mij in.
Dag 1 lag het verbruik op 40 kW/100 km. In de loop van dag 2 verbeterde dit tot 35 en dag 3 kwam ik in de buurt van 32.
Met laden vooral gericht op met name Ionity en Fastned en Total.
Bewust gereden op zo/ma/di-dag vanwege verwachte drukte bij laden. .
Laadstations voldoende, maar helaas vooral kopstations; slechts 1x Fastned met zijdelings laden, waardoor caravan aangekoppeld kan blijven. Toch circa 60% aangekoppeld kunnen blijven door voor een hoeklader te kiezen of brutaalweg meer (lege) plekken in beslag te nemen.
Nu in het voorseizoen ging het, maar in de vakantieperiode houd ik mijn hart vast.
1x gaf de Kia-navi aan dat laadpalen niet beschikbaar waren. 1x bij Total gehad dat hdc toch niet beschikbaar was en ik noodgedwongen terug moest vallen op ac, omdat resterende batterij niet voldoende was om bij een volgende hdc te komen.
Onbegrijpelijk dat providers in vakantiegebieden geen rekening houden met caravanrijders die zijdelings willen laden.
1e dag was het nog schrikken omdat de Kia-Charge app aangaf dat Ionity gewoon tegen marktprijs werd afgerekend, maar inmiddels staat er zoals verwacht 0,29 per kW.
Fastned en Ionity waren veelal 300 kW palen, Total 175.
Laden tot 80% ging meestal mooi snel, maar vanwege hoge (caravan) verbruik vaak doorgeladen tot 100% en daarmee verdubbelde de laadtijd.
Ik had me hierop ingesteld, maar mijn vrouw was al met al not amused.

Ik heb nog moeten rijden zonder de laatste nav-update. Vrienden komen na en brengen hopelijk een stick met update mee.

Overigens is hdc laden in Spanje nog wel een ding; staat in de kinderschoenen.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:30
@HansAuutB, heb je getest of het niet efficienter is achter een vrachtwagen (oid) te hangen? Je snelheid is iets hoger maar wellicht zakt je verbruik omdat je minder drag hebt.

Nogal een rit heb je erop zitten, respect!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dejager58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 03-01 11:42
Vandaag gebeld door de KIA dealer dat de spullen voor de deurgrepen binnen zijn en of ze gelijk de versterker (waar vooralsnog niets aan mankeert volgens mij) mochten vervangen🤪. Prima service vind ik. Ze hebben tussentijds ook nog een keer aangegeven dat ze ons niet waren vergeten👍🏻.

Nog altijd supertevreden met de auto (geen klachten of problemen tot nu toe en nog nooit een software update gedaan🤭🤭) en laad nu lekker al maanden thuis aan onze eigen laadpaal met stroom van onze zonnepanelen. Even wennen dat ik de auto gewoon elke keer dat ik ben weggeweest aan de laadpaal kan hangen, maar is 2 minuten werk…

Navigatie werkt top evenals het adres doorsturen naar de auto vanaf mijn iPhone👏🏻. De airco doet het bij deze temperaturen prima (zelfs koud) en de stoelventilatie is nu ook fijn🤭.

Blije EV6 rijder dus. Oh ja en de sportstand is natuurlijk zinloos, maar buitengewoon verslavend🤣🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canby
Gerard S 67 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:12:
[...]

Klopt, had het vandaag ook gezien. Maar alleen als je navigatie actief hebt. Zelfde weg andere kant op zonder actieve navigatie werd dit niet weergegeven.
Het klopt, vanochtend zelf getest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32prSlC4M5qzmmfI85PFpU8oB6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tDL2aJBlUv5fjqzzDGogc6rb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@HansAuutB wat voor caravan heb je? Dit om het verbruik wat beter te kunnen vergelijken.

Mijn caravan is waarschijnlijk een stuk gestroomlijnder (en wellicht ook kleiner) en daarmee haalde ik afgelopen zomer een gemiddeld vebruik van rond de 27kWh/100km. Zie ook mijn eerder geplaatste verslag incl. wat details over de caravan.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/72817548

Sommige stints een wat hoger verbruik, andere zelfs nog lager. Daarbij reed ik meestal 90km/h GPS (92/93km/h op de teller). En af en toe tijdelijk wat harder om vrachtwagens ofzo in te halen. Niet anders dan ik ook met de eerdere brandstofauto’s deed.
Het gunstige weer zal ook zeker geholpen hebben bij het gunstige verbruik.

Laden tot 100% lijkt me zelden zinvol. Neem dan 90-95%, die laatste procenten gaan toch wel erg langzaam.
Wij deden meestal tussen de 80 en 90% en waren dan (afhankelijk van de start SoC) na circa een half uurtje weer onderweg.
Afkoppelen moest ik ook bijna altijd doen. Ach, bij voldoende ruimte is dat zo gepiept. Al blijft het natuurlijk belangrijk om elke keer goed te controleren dat de caravan juist gekoppeld is.
Maar ben het met je eens hoor: het zou fijn zijn als er meer laadplekken komen die geschikt zijn voor auto’s met aanhanger.

Ik ben trouwens benieuwd hoe de nieuwe laadplanner omgaat met een caravan aan de haak. Hopelijk kun je daar wat over melden na de terugweg?

Fijne vakantie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacFan
  • Nu online
Na de navi update zie ik ineens een oranje symbool bij de radio, als ik erop klik gaat deze draaien, maar verder gebeurd er niets. Iemand enig idee wat dat is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3ldAUjssOjcAcQXGMUONt2CCyA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zywdyf2OVUolOlUcGkC32HEA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V3OBVyTgkFnnwXxmSTPtz_Hirok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TMy3O0yi7VaDw8KFOc59mY4T.jpg?f=fotoalbum_large

EV6 Plus RWD - MY23 & Renault Megane E-Tech Optimum Charge Evolution - MY 24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:59
@MacFan Soundhound integratie voor muziek herkenning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokes
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-01 10:03
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FxNRYrk6zHSlk-RMGegTTAEanbI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PS4T7YzVdY3IP7Fsq1C9aVR1.jpg?f=fotoalbum_large

Nog niet in geslaagd route naar Frankrijk te berekenen. Ingebouwde navi werkt dan wel, maar dan geen laadstops.
Soundhound deed het ook niet, dus ik hoop dat het lag aan slechte data ontvangst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Bokes een herstart van het infotainment systeem (via het gaatje bij de volumeregelaar) kan ook helpen. Zeker na een software update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Waarschijnlijk komt er een aanpassing in de logica rondom het oplichten van de remlampen wanneer de auto vertraagd. Zie link.
Alle discussie die hierover geweest is in o.a. dit topic kunnen we dan nog eens over doen ;)
Persoonlijk lijkt het mij ook logisch dat vanaf een bepaalde vertraging de remlampen aan gaan. Ongeacht regeneratie setting etc.

https://www.autoblog.com/...tFVR9H5iPN-VHPQRVqigKHLkr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:48
ik ben zelf ook even druk om te kijken hoe het gaat worden als we naar zuid frankrijk rijden met onze 58kwh versie naar Frejus.
voornamelijk omdat de prijzen zo variëren tussen aanbieders..

ik heb nu de IONITY Power Package 12 Months No Base Fee laten activeren bij kia charge.
nu zit ik even te vergelijken met freshmile..

freshmile lijkt ondanks de korting van 15 cent van ionity echt wel veel goedkoper..

snelweg:
A6/E21, Aire de Beaune-Tailly - Merceuil, 21190 - Frankrijk
kia charge:
€ 0,54 / kWh uitgaande van 40kwh laden 21 euro 60..

freshmile:
€ 0.30 / started kWh + € 0.45 / min = 18 minuten laden voor 8 euro 40

deze als voorbeeld in Frejus: even uitgaan van 40kwh laden op een 160kwh lader
RN 7_Quartier Les Salles, 83480, Puget sur Argens

kia charge: 0,49 begin daarna 1.06 per kwh x 40kwh = 42,89...

freshmile: 0.30 begin daarna 0.30 per minuut

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-05 22:45
furian88 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:27:
ik ben zelf ook even druk om te kijken hoe het gaat worden als we naar zuid frankrijk rijden met onze 58kwh versie naar Frejus.
Ik ben een maand geleden naar Frejus geweest (laatste rit met de diesel). Zit je toevallig op Domaine du Colombier? Daar hadden zelfs verschillende accommodaties een eigen laadpaal. Top geregeld.

Onderweg voldoende laadstops gezien. Vaak hagelnieuw, zoals deze: https://goo.gl/maps/z6CBMVE3yQmPqAYY9, maar nier ervaren hoe het was omdat ik de EV6 nog niet had. In de Côte d'Azur stikt het van de EV's trouwens.

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
Bokes schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:40:
[Afbeelding]

Nog niet in geslaagd route naar Frankrijk te berekenen. Ingebouwde navi werkt dan wel, maar dan geen laadstops.
Soundhound deed het ook niet, dus ik hoop dat het lag aan slechte data ontvangst.
Zo zou het moeten zijn. :)

Bij jou ontbreekt ook het vinkje voor oplaadstations op het scherm. Stond bij mij meteen goed.

Let niet op de berekende stops, want mijn batterij was aardig leeg.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UvwZLjj.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door DaMenaz op 16-06-2023 11:34 ]

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
DaMenaz schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:18:
[...]

Zo zou het moeten zijn. :)

Bij jou ontbreekt ook het vinkje voor oplaadstations op het scherm. Stond bij mij meteen goed.

Let niet op de berekende stops, want mijn batterij was aardig leeg.

[Afbeelding]
Dat ziet er goed uit. Kan je ook filteren alleen op Ionity Laadstops?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
Card Nox schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 00:37:
@HansAuutB, heb je getest of het niet efficienter is achter een vrachtwagen (oid) te hangen? Je snelheid is iets hoger maar wellicht zakt je verbruik omdat je minder drag hebt.

Nogal een rit heb je erop zitten, respect!
Dank voor tip. Ga ik op de terugweg proberen. Zal scc wel uit moeten denk ik. En ook auto-regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Franciesco schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 08:40:
@HansAuutB wat voor caravan heb je? Dit om het verbruik wat beter te kunnen vergelijken.

Mijn caravan is waarschijnlijk een stuk gestroomlijnder (en wellicht ook kleiner) en daarmee haalde ik afgelopen zomer een gemiddeld vebruik van rond de 27kWh/100km. Zie ook mijn eerder geplaatste verslag incl. wat details over de caravan.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/72817548

Sommige stints een wat hoger verbruik, andere zelfs nog lager. Daarbij reed ik meestal 90km/h GPS (92/93km/h op de teller). En af en toe tijdelijk wat harder om vrachtwagens ofzo in te halen. Niet anders dan ik ook met de eerdere brandstofauto’s deed.
Het gunstige weer zal ook zeker geholpen hebben bij het gunstige verbruik.

Laden tot 100% lijkt me zelden zinvol. Neem dan 90-95%, die laatste procenten gaan toch wel erg langzaam.
Wij deden meestal tussen de 80 en 90% en waren dan (afhankelijk van de start SoC) na circa een half uurtje weer onderweg.
Afkoppelen moest ik ook bijna altijd doen. Ach, bij voldoende ruimte is dat zo gepiept. Al blijft het natuurlijk belangrijk om elke keer goed te controleren dat de caravan juist gekoppeld is.
Maar ben het met je eens hoor: het zou fijn zijn als er meer laadplekken komen die geschikt zijn voor auto’s met aanhanger.

Ik ben trouwens benieuwd hoe de nieuwe laadplanner omgaat met een caravan aan de haak. Hopelijk kun je daar wat over melden na de terugweg?

Fijne vakantie!
Knaus 450FU Südwind. Beladen circa 1550 kg (door dubbel dak (hagelschade) en mover).
Inderdaad goede tip om niet verder te gaan dan 90%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Joer schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:35:
[...]

Nog niet geprobeerd. Sowieso nog nooit ergens anders opgeladen dan thuis.

Catch my drift?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Canby
Joer schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:35:
[...]

Ja, het kan. Gisteren geprobeerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Canby op 16-06-2023 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
Canby schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:39:
[...]

Ja, het kan. Gisteren geprobeerd.
Dat klinkt super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
HansAuutB schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:55:
[...]
Zal scc wel uit moeten denk ik. En ook auto-regen.
SCC is dan toch juist ideaal? Weet niet precies wat auto regen doet in een EV6, ken ik van mijn eNiro niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:04
Zo zuinig gereden en nog maar 420 km bereik... 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-gJ186oYegBCz5llspglk3vr_ls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NeOxj5frNKzeXbCTw3AyjxxE.jpg?f=fotoalbum_large

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• grotegok
Phusebox schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 18:31:

[Afbeelding]
Ik denk dat dit niet goed is, adviseer je om naar de garage te gaan. Of niet meer piepen en zielig doen want daar heeft niemand wat aan, jij ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud010
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09-12-2024

[Afbeelding]
Net de auto van de lader gehaald... 100% bereik 544 km eco mode...
jij laadt toch altijd maar tot 80%? Dan klopt dat wel.

En volg anders het zoveelste advies van grotegok nou eens een keer op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joer

[Afbeelding]
Had je nou serieus verwacht dat je met de auto 500km zou kunnen rijden? Zijn dan ben je totaal niet realistisch. Wat de fabriek op geeft is nooit wat je in werkelijkheid kan rijden, bij geen 1 merk. Dus stel je verwachtingen bij ipv drie keer in de maand te praten over hoe kut die auto is en wat er allemaal aan mankeert en dat gedoe over de range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Volgende maand de 30k beurt en tevens verzoek tot controleren van de accu. Heel eerlijk, denk ik dst ze niks doen en aan het eind van de dag zeggen: "We hebben niks kunnen vinden meneer."

Maar meer kan ik niet doen. KIA Nederland reageert nergens op en stuurt je alleen naar de dealer.

Maar mijn post was (deels) als grapje bedoelt, gezien de 0.01 kWh verbruikt op 14km 😉

En ik laad wel tot 80% maar als je het terugrekent naar 100% dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Card Nox schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:41:
[...]

SCC is dan toch juist ideaal? Weet niet precies wat auto regen doet in een EV6, ken ik van mijn eNiro niet.
Met scc kom ik niet in de slipstream van een vrachtwagen want scc wil afstand houden.
Auto-regen remt bij nadering voorganger dus ook een belemmering voor rijden in slipstream.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:13
Canby schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 07:02:
[...]

Het klopt, vanochtend zelf getest.

[Afbeelding]
Ook leuk, zelfs als je geen navigatie hebt staan of CarPlay krijg je dit als snelheidsbord als je in een trajectcontrole rijdt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cySE0PNfFgUAvbBYhtYP9KmF5jU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sbvm3WYaWGsMAX6k3h7ZK2kx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
HansAuutB schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 19:50:
[...]
want scc wil afstand houden.
Is dat niet instelbaar? In de eNiro heb je 4 volg afstanden waarbij je best dicht kunt volgen (denk zo'n 1 sec afstand).

Anyway, gewoon even mee spelen. Je hebt snel genoeg ervaren wat wel en wat niet werkt. Succes (en sterkte) met de terugreis 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Card Nox schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 20:26:
[...]

Is dat niet instelbaar? In de eNiro heb je 4 volg afstanden waarbij je best dicht kunt volgen (denk zo'n 1 sec afstand).

Anyway, gewoon even mee spelen. Je hebt snel genoeg ervaren wat wel en wat niet werkt. Succes (en sterkte) met de terugreis 😉
Je kunt dat instellen ja. En er is ook een zelfkerende functie. EV Oddyssey heeft er een filmoje over:

https://youtu.be/zfX71b9TR8Y

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacFan
  • Nu online

[Afbeelding]
Heb je een 58kw accu soms, dan lijkt het wel te kloppen met je verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacFan
  • Nu online
Tolga07 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 20:22:
[...]

Ook leuk, zelfs als je geen navigatie hebt staan of CarPlay krijg je dit als snelheidsbord als je in een trajectcontrole rijdt

[Afbeelding]
Dat was ookal voor de update bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacFan
  • Nu online

[Afbeelding]
Wat wel op valt is dat bij mij de Recuperation meer dan 3x zo hoog is bij een verbruik van 15.0 volgens de app. Zit daarmee op een bereik van 490 km nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
MacFan schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 21:05:
[...]

Wat wel op valt is dat bij mij de Recuperation meer dan 3x zo hoog is bij een verbruik van 15.0 volgens de app. Zit daarmee op een bereik van 490 km nu.
Drie keer zo hoog?
Ik zit op 22% ongeveer, dus jij op 66%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacFan
  • Nu online
Phusebox schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 21:08:
[...]

Drie keer zo hoog?
Ik zit op 22% ongeveer, dus jij op 66%?
Ik zie bij jou 1,92kwh average staan. Bij mij is dat meer dan 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
MacFan schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 21:12:
[...]

Ik zie bij jou 1,92kwh average staan. Bij mij is dat meer dan 6.
1,92 recuperation t.o.v. 8,90 kWh consumption

Het gaat om de verhouding, niet de absolute waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacFan
  • Nu online
Phusebox schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 21:21:
[...]

1,92 recuperation t.o.v. 8,90 kWh consumption

Het gaat om de verhouding, niet de absolute waarde.
Volgens mij staat er average per rit, oftewel gemiddeld, wat dan volgens mij geen absolute waarde is, maar wellicht heb ik het mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
MacFan schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 21:29:
[...]

Volgens mij staat er average per rit, oftewel gemiddeld, wat dan volgens mij geen absolute waarde is, maar wellicht heb ik het mis?
Stel je rijdt 100km gemiddeld per rit, en je recuperatie is 10 kWh.

Iemand anders rijdt 50km gemiddd per rit en heeft een recuperatie van 5 kWh.

Is die met 10 kWh dan 2x zo hoog? Nee, want de rit was ook twee keer zo lang, dus relatief gezien evenveel recuperatie per km.

Of je zet het af tegen verbruik dat kan ook. Maar je kunt niet die waarde gaan vergelijken zonder een van de andere twee variabelen ook te kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacFan
  • Nu online
Phusebox schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 21:41:
[...]

Stel je rijdt 100km gemiddeld per rit, en je recuperatie is 10 kWh.

Iemand anders rijdt 50km gemiddd per rit en heeft een recuperatie van 5 kWh.

Is die met 10 kWh dan 2x zo hoog? Nee, want de rit was ook twee keer zo lang, dus relatief gezien evenveel recuperatie per km.

Of je zet het af tegen verbruik dat kan ook. Maar je kunt niet die waarde gaan vergelijking zonder een van de andere twee variabelen ook te kennen.
Je hebt gelijk, bij jouw is de recuperatie 1,92/8,9= 21,5%. Bij mij is die van dezelfde periode 6,03/19,16= 31,5%.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• henrov
Ik kijk aflevering 1 van Black Mirror (Sf) en wat zie ik?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xn6E2BgfRCwJjwzElQLTfXu4YE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S4fCTmLJuXRGq19kLvwBrMlG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
henrov schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 22:17:
Ik kijk aflevering 1 van Black Mirror (Sf) en wat zie ik?

[Afbeelding]
Heet de auto Joan? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20-05 16:09
Vraagje, die updates omtrent het preconditioneren van de batterij en het plannen van routes inclusief laadstops, gaan deze OTA of moet je hiervoor naar de dealer?
Indien het laatste, kun je daar over het algemeen gewoon voor langsrijden om gaat dat op afspraak?
Ik ga 7 juli met de EV6 naar Italië, dus zou mooi zijn als de updates er dan op zitten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
ArmyOfQueens schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 22:56:
Vraagje, die updates omtrent het preconditioneren van de batterij en het plannen van routes inclusief laadstops, gaan deze OTA of moet je hiervoor naar de dealer?
Indien het laatste, kun je daar over het algemeen gewoon voor langsrijden om gaat dat op afspraak?
Ik ga 7 juli met de EV6 naar Italië, dus zou mooi zijn als de updates er dan op zitten :)
De preconditionering moet de dealer doen.
De routeplanner is onderdeel van infotainment en moet je zelf doen met usb-stick of via ota laten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
En preconditionering is alleen voor de MY22 een update/upgrade. MY23 heeft het affabriek.

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:22

The Wizard

Moderator Mobile
MacFan schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 21:05:
[...]

Maar dan nog, ik rij 95% snelweg, mijn recup is dus nooit veel aangezien je nauwelijks afremt. Ik zit in een maand tijd op 13% recup (3500 km).
Joer schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 19:05:
[...]

Had je nou serieus verwacht dat je met de auto 500km zou kunnen rijden? Zijn dan ben je totaal niet realistisch. Wat de fabriek op geeft is nooit wat je in werkelijkheid kan rijden, bij geen 1 merk. Dus stel je verwachtingen bij ipv drie keer in de maand te praten over hoe kut die auto is en wat er allemaal aan mankeert en dat gedoe over de range.
Ik heb 500 km gereden met de auto op 1 lading (505 om precies te zijn) en had nog 4% over. Het is goed te doen. Ik rij normaal/rustig met 100 tot 105 op de teller en wat ochtendfiles. Wel het eerste half uurtje ‘s ochtends geen AC/Heat aan, hij gaat anders koelen met de AC terwijl de buitentemp laag genoeg is (ik vertrek vaak rond 6:30).
Voor de rest geen spaarspul aan, gewoon normal mode, airco aan (met voorkoeling mocht ie buiten staan) en af en toe een (stoplicht)sprintje.

De auto is wel het onzuinigst in de ochtend (als je alles aan hebt), korte stukjes zijn funest voor je verbruik, ik zie het verbruik pas echt dalen/stabiliseren na 50 km.

Ik heb nu 77% en 412 km bereik over.

Zoals eerder gezegd @Phusebox , laad eens op tot 100% en ga eens rijden tot 5%, kijken hoeveel km je kan rijden. Dat geeft een realistischere beeld dan alleen maar naar de cijfertjes op het dashboard te kijken. Het aantal km’s kijk ik nooit naar, alleen naar de SOC. Net zoals vroeger met vloeibare dino’s.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Bij ICE’s kun je als de predictometer op 0 staat nog best een eind rijden. Benieuwd hoeveel km aan verborgen prik er nog in de EV6 zit als het percentage op het display op 0 staat.

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
DaMenaz schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 10:53:
Bij ICE’s kun je als de predictometer op 0 staat nog best een eind rijden. Benieuwd hoeveel km aan verborgen prik er nog in de EV6 zit als het percentage op het display op 0 staat.
Volgens mij ligt dat bij de meeste EV's rond de 15-20 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
The Wizard schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 10:36:
[...]
Zoals eerder gezegd @Phusebox , laad eens op tot 100% en ga eens rijden tot 5%, kijken hoeveel km je kan rijden. Dat geeft een realistischere beeld dan alleen maar naar de cijfertjes op het dashboard te kijken. Het aantal km’s kijk ik nooit naar, alleen naar de SOC. Net zoals vroeger met vloeibare dino’s.
Is praktisch niet echt te doen voor mij om tot 5% te rijden. Komt nooit uit.

Ik wacht af of de garage eind volgende maand echt iets gaat testen en anders zelf maar zo'n test kopen voor 100 euro om te zien wat de capaciteit is.

Enige is, ik koop er niks voor want Kia komt pas in actie als ik onder die 70% zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canby
Phusebox schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:12:
[...]

Is praktisch niet echt te doen voor mij om tot 5% te rijden. Komt nooit uit.
...
En express rondje Nederland op een vrije dag om toch echt jouw range op proef te kunnen stellen?
Lijkt me realistisch 1 dag te kunnen vinden, anders heb ik geen woorden voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Canby schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 12:21:
[...]

En express rondje Nederland op een vrije dag om toch echt jouw range op proef te kunnen stellen?
Lijkt me realistisch 1 dag te kunnen vinden, anders heb ik geen woorden voor...
Nee, is helaas niet realistisch.

Hoe corelleert bij jullie het maandgemiddelde in de app met het bereik dat de app aangeeft (ik weet dat de auto afwijkt)

Momenteel 27% SoC en 112 km bereik. Dat is bij 100% lineair teruggerekend 415km bereik.

Met een maandgemiddelde van 14,5 kWh kom ik dan uit op een accucapaciteit van 4,15 x 14,5= 60 kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
@Phusebox als ik hetzelfde rekensommetje hanteer:
Momenteel 82% geladen, rijbereik volgens de app is 417km —> lineair berekend naar 100%=509km.
Maandgemiddelde verbruik volgens app (excl recuperatie): 13,13kWh/100km.
5,09*13,13=66,8kWh. De eigenlijke netto batterijcapaciteit is volgens de testen die ik gezien heb vaak rond de 71kWh.
Stel dat je nog iets van 25km extra kunt rijden als de GOM al 0km aangeeft, dan zou dat in mijn geval 5,34*13,13=70,1kWh zijn. Dat komt aardig in de buurt van de genoemde 71kWh.

PS1: ik denk dat een herberekening naar 100% nauwkeuriger/minder fout is bij een hoge SoC.
PS2: zoals bij vele bekend is de GOM in de EV6 niet lineair en neemt het bereik sneller af bij een lage SoC dan bij een hoge SoC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeJeBe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05-05 18:37
Dan ben je nu wel flink te laat, dat gaat niet meer lukken bij de dealer. Langsrijden ? ze zien je aankomen :P
Kan alleen op afspraak en meestal tegen betaling. En reken dat je terug moet om het nogmaals te laten doen en dan hopelijk wel goed. Gros van de dealer verkl**t het de eerste keer, je bent gewaarschuwd. Voorverwarmen is bij deze temperaturen niet echt een noodzaak hè, eerder koelen. De navi update moet je zelf doen met een usb stick, dat lukt nog wel voor je vakantie.

[ Voor 15% gewijzigd door JeJeBe op 17-06-2023 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwEEp3R
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-03 13:34
DaMenaz schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:12:
[...]

Ik ben een maand geleden naar Frejus geweest (laatste rit met de diesel). Zit je toevallig op Domaine du Colombier? Daar hadden zelfs verschillende accommodaties een eigen laadpaal. Top geregeld.

Onderweg voldoende laadstops gezien. Vaak hagelnieuw, zoals deze: https://goo.gl/maps/z6CBMVE3yQmPqAYY9, maar nier ervaren hoe het was omdat ik de EV6 nog niet had. In de Côte d'Azur stikt het van de EV's trouwens.
Ik zie in jouw routeplanner kaart ‘dagkleuren’; ik heb alleen maar een nachtmodus ofzo. Ik zie nergens in de instellingen een optie om dat aan te passen, of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
SwEEp3R schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 17:42:
[...]

Ik zie in jouw routeplanner kaart ‘dagkleuren’; ik heb alleen maar een nachtmodus ofzo. Ik zie nergens in de instellingen een optie om dat aan te passen, of mis ik iets?
Alleen dat overzichtskaartje als hij de route heeft berekend ziet er zo uit. Als de navi start zijn het gewoon de bekende navigatiegraphics.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overstag
  • Laatst online: 25-10-2024
Wie kan mij duidelijk bij het up-daten naar juni 2023 via USB aangeven hoe het moet.
Hij heeft bij mij al 3x geweigerd.
Mijn actie:
USB stick in de pc, naar de updater en de nieuwe versie op de USB downloaden. (Zit ook nieuwe software versie bij). Download afgesloten.
Stick naar de EV en na het starten - via infoscherm naar update pagina.
Update aanklikken en usb stick erin. (Geeft eerst aan geen mediabestanden gevonden) nogmaals update aangeklikt, nu ging hij verifiëren, duurde heel lang, daarna bijwerken, bij 95% ging hij weer de bestanden verifiëren en weer bijwerken.
Dit bleef zo doorgaan. Op een gegeven moment de bloedhete stick er maar uitgehaald waarop ik een foutmelding kreeg op het dat niet alle bestanden geïnstalleerd waren. Dit ging zo 3x door, voor de derde poging heb ik wel eerst een nieuwe download gemaakt, maar ook nu weer na het bijwerken, weer verifiëren en weer bijwerken. Ik was intussen ruim 2 uur bezig met downloaden en bijwerken.

Er staan in mijn Connect app we nieuwe versies gemeld.
Maar ook: navigatie-update mislukt..
De kaartversie is nu EUR.16.41.71.014.613.5
Info syst: CV_E.EUR.S5W_L001.001.230601
Maar de vraag is nu is alles geïnstalleerd?

Hoe hebben jullie het voor elkaar gekregen?

EV6 58kWh Plus RWD MY:23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Overstag schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 19:33:
Wie kan mij duidelijk bij het up-daten naar juni 2023 via USB aangeven hoe het moet.
Hij heeft bij mij al 3x geweigerd.
Mijn actie:
USB stick in de pc, naar de updater en de nieuwe versie op de USB downloaden. (Zit ook nieuwe software versie bij). Download afgesloten.
Stick naar de EV en na het starten - via infoscherm naar update pagina.
Update aanklikken en usb stick erin. (Geeft eerst aan geen mediabestanden gevonden) nogmaals update aangeklikt, nu ging hij verifiëren, duurde heel lang, daarna bijwerken, bij 95% ging hij weer de bestanden verifiëren en weer bijwerken.
Dit bleef zo doorgaan. Op een gegeven moment de bloedhete stick er maar uitgehaald waarop ik een foutmelding kreeg op het dat niet alle bestanden geïnstalleerd waren. Dit ging zo 3x door, voor de derde poging heb ik wel eerst een nieuwe download gemaakt, maar ook nu weer na het bijwerken, weer verifiëren en weer bijwerken. Ik was intussen ruim 2 uur bezig met downloaden en bijwerken.

Er staan in mijn Connect app we nieuwe versies gemeld.
Maar ook: navigatie-update mislukt..
De kaartversie is nu EUR.16.41.71.014.613.5
Info syst: CV_E.EUR.S5W_L001.001.230601
Maar de vraag is nu is alles geïnstalleerd?

Hoe hebben jullie het voor elkaar gekregen?
Volgens mij doe je niks fout maar misschien is je USB stick niet meer goed? Wordt misschien te warm ook met dit weer in een hete auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Inderdaad, lijkt gewoon goed.

Eigenlijk is de update heel simpel uit te voeren: doe een usb stick in je pc, start de navi updater tool, download de nieuwe update en volg de automatische stappen die de tool zelf aangeeft (dus incl kopieren van de update bestanden naar de stick).
Als dat klaar is: Start de auto, en druk de USB stick er in: wacht totdat de auto zelf de melding geeft om de gevonden update te installeren en volg de stappen op het scherm. Je hoeft dus niet zelf te navigeren naar het update scherm etc: de auto herkent de update op de stick automagisch en vraagt zelf of die geinstalleerd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:08
Even een vraag over de laatste update. Ik heb hem nu in de auto zitten. Laat hem updaten terwijl de auto uit staat. Dat was ook een keuze. Ik kreeg in de auto de melding dat initialisatie plaatsvond van de bestanden. Dat duurde vrij lang dus ben uitgestapt. Heb ook begrepen dat je er niet hoeft bij te blijven zitten. Hoe lang duurt het gemiddeld voordat de update klaar is? Ik heb begrepen dat je hiervan melding krijgt op de kia connect app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-05 23:13
Robert1962 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 20:20:
Even een vraag over de laatste update. Ik heb hem nu in de auto zitten. Laat hem updaten terwijl de auto uit staat. Dat was ook een keuze. Ik kreeg in de auto de melding dat initialisatie plaatsvond van de bestanden. Dat duurde vrij lang dus ben uitgestapt. Heb ook begrepen dat je er niet hoeft bij te blijven zitten. Hoe lang duurt het gemiddeld voordat de update klaar is? Ik heb begrepen dat je hiervan melding krijgt op de kia connect app?
Het zou een kleine drie kwartier moeten duren en je krikgt inderdaad een notificatie op de app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
Ik heb nu nieuw probleem ik ga auto auto uit wil auto afsluiten en alles blokkeert. Accu op rood symbool. Heb ik nu de zombiemode? Ook al met sleutel weggelopen en weer terug auto in niks geholpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overstag
Franciesco schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 20:10:
Inderdaad, lijkt gewoon goed.

Eigenlijk is de update heel simpel uit te voeren: doe een usb stick in je pc, start de navi updater tool, download de nieuwe update en volg de automatische stappen die de tool zelf aangeeft (dus incl kopieren van de update bestanden naar de stick).
Als dat klaar is: Start de auto, en druk de USB stick er in: wacht totdat de auto zelf de melding geeft om de gevonden update te installeren en volg de stappen op het scherm. Je hoeft dus niet zelf te navigeren naar het update scherm etc: de auto herkent de update op de stick automagisch en vraagt zelf of die geinstalleerd moet worden.
Ik denk dat ik nu moet wachten op de volgende update voordat ik weer kan downloaden. Net even geprobeerd met een nieuwe stick, waarschijnlijk herkend hij de versie waardoor hij niet opstart om nu de rest te kunnen updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
Kan de auto niet afsluiten niet wegrijden niks. Hij blijft in N staan versnelling kan niet worden geselecteerd, kan radio niet uitzetten niks meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
Heb pechhulp al gebeld pfff lekker weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
Zie accusymbool ook op rood staan vrees dat mijn 12V accu leeg is nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-05 23:13
Ai, das niet mooi. Je bent niet de eerste waarvan de 12v accu het begeeft helaas. Hopelijk snel opgelost en dat de update dan ook lukt/gelukt is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
itsjohan schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 21:42:
Ai, das niet mooi. Je bent niet de eerste waarvan de 12v accu het begeeft helaas. Hopelijk snel opgelost en dat de update dan ook lukt/gelukt is
Dank je. De update is gelukt dat is het gekke. Vreemde is ook dat mijn radio wel aan blijft staan. Ik kan ook mijn auto niet meer afsluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Beste om de update te doen met de auto aan, als je hem veilig ergens kunt lwten staan.

Als je hem niet "gestart" hebt maar wel aan, acc modus, dan kan de 12V accu leeg raken als het lang duurt en je accu toch al niet top was.

Ik doe geen updates meer zonder dat de auto volledig aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overstag
Weet één van jullie een goed merk USB stick, die bij het downloaden zowel als het uploaden niet bijzonder warm wordt.
Ik gebruik een 128 GB San Disck, USB A & C. (Windows & Mac)
Deze wordt bloedheet bij het downloaden en dan nogmaals bij het uploaden.

Ben benieuwd welke jullie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
Phusebox schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 21:54:
Beste om de update te doen met de auto aan, als je hem veilig ergens kunt lwten staan.

Als je hem niet "gestart" hebt maar wel aan, acc modus, dan kan de 12V accu leeg raken als het lang duurt en je accu toch al niet top was.

Ik doe geen updates meer zonder dat de auto volledig aan staat.
Dank voor je reactie. Heel snel opgelost door de pechhulp. Keurig netjes waren ze op tijd. Alleen accuklem losgemaakt. Mijn accu was niet leeg dat is het gekke. Radio deed het ook nog namelijk. Ik moet wel met de motor uit updaten want anders rijden ze zo weg ik heb geen veilige plek waar ik dat kan doen. Ik had de vorige update probleemloos gedaan. Auto uitgezet en daarna naar binnen. Nu gebeurde er niks. Ben terug gegaan in de auto auto aangezet en toen begon de update te draaien. Kwartier gewacht en toen was update klaar. Echter daarna kon ik auto met geen mogelijkheid meer uitzetten. Niet in ready te krijgen, niet in versnelling radio ging niet meer uit. Pfff ik vind het allemaal gedoe hoor. Dit hoeft van mij niet en voor mij ook weer een reden om een andere auto te gaan kopen. Het is heerlijk hoor electrisch rijden maar dit vind ik waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Robert1962 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 22:19:
[...]

Dank voor je reactie. Heel snel opgelost door de pechhulp. Keurig netjes waren ze op tijd. Alleen accuklem losgemaakt. Mijn accu was niet leeg dat is het gekke. Radio deed het ook nog namelijk. Ik moet wel met de motor uit updaten want anders rijden ze zo weg ik heb geen veilige plek waar ik dat kan doen. Ik had de vorige update probleemloos gedaan. Auto uitgezet en daarna naar binnen. Nu gebeurde er niks. Ben terug gegaan in de auto auto aangezet en toen begon de update te draaien. Kwartier gewacht en toen was update klaar. Echter daarna kon ik auto met geen mogelijkheid meer uitzetten. Niet in ready te krijgen, niet in versnelling radio ging niet meer uit. Pfff ik vind het allemaal gedoe hoor. Dit hoeft van mij niet en voor mij ook weer een reden om een andere auto te gaan kopen. Het is heerlijk hoor electrisch rijden maar dit vind ik waardeloos.
Snap je gevoel, denk dat als mij dit zou gebeuren het waarschijnlijk ook de druppel is om terug te gaan naar fossiele brandstof.

Lijkt ook niet echt de vraag of het gebeurt maar wanneer...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerard S 67
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-01 10:22
In de zomer hoef je de batterij waarschijnlijk niet op te warmen, dus de preconditionering update zal niet veel verschil maken lijkt me. Is meer van belang in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
Phusebox schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 23:21:
[...]

Snap je gevoel, denk dat als mij dit zou gebeuren het waarschijnlijk ook de druppel is om terug te gaan naar fossiele brandstof.

Ja precies ik vind gewoon dat dit nooit mag gebeuren. Ik heb jarenlang Toyota gereden en nog nooit een probleem gehad. Zeker niet dit soort problemen….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grotegok
Phusebox schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 23:21:
[...]

Wat heeft het genoemde probleem te maken met het verschil EV versus fossiele brandstof?
Beide systemen zijn voorzien van software, dus mogelijke issues in welke vorm dan ook mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
grotegok schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:16:
[...]

Wat heeft het genoemde probleem te maken met het verschil EV versus fossiele brandstof?
Beide systemen zijn voorzien van software, dus mogelijke issues in welke vorm dan ook mogelijk.
EVs hebben in de regel veel meer software aangestuurde componenten. Dus meer dat kan falen. Helaas worden kopers gebruikt als betatesters.

Bij traditionele auto's is de basis over het algemeen wel in orde, want langer doorontwikkeld. In ieder geval nog nooit mee gemaakt of gehoord dat een bug er voor zorgt dat je auto niet kan rijden of afsluiten etc.

Mechanische defecten is wat anders.

Maar heb nog nooit zoveel problemen gehad met een auto als met de EV6. Of het nu een nieuwe auto was of een van al 8-10 jaar oud.

Puur persoonlijk, maar het vertrouwen in EVs heeft wel een flinke deuk opgelopen.

[ Voor 13% gewijzigd door Phusebox op 18-06-2023 09:25 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• grotegok
Phusebox schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:21:
[...]

EVs hebben in de regel veel meer software aangestuurde componenten. Dus meer dat kan falen. Helaas worden kopers gebruikt als betatesters.

Bij traditionele auto's is de basis over het algemeen wel in orde, want langer doorontwikkeld. In ieder geval nog nooit mee gemaakt of gehoord dat een bug er voor zorgt dat je auto niet kan rijden of afsluiten etc.

Niet feitelijk onderbouwd, onjuist en wederom iets roepen op basis van eigen aannames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
grotegok schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:26:
[...]

Niet feitelijk onderbouwd, onjuist en wederom iets roepen op basis van eigen aannames.
Uiteraard gaat het hier om persoonlijke ervaringen en sentiment. Dat moge duidelijk zijn. Als jij een slechte ervaring hebt met product X, dan wil je dat ook niet meer. Daar hadden we het over.

We zeiden niet, nou als dat gebeurt moet iedereen stoppen en zijn of haar EV inruilen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimaBB
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:30
Toch even een positieve noot over de 12V accu tussendoor.

Ik had rond Pasen (zie mijn eerdere posts) problemen met stabiliteit van de 12V accu.

Deze problemen lijken gedurende afgelopen 2 maanden redelijk gestabiliseerd.
Zelfs inclusief 2 weken vakantie begin mei, waar ook dashcams (incl parkeermodus) gewoon aangesloten bleven, lijkt de 12V zich goed te houden.

Hieronder een overzicht van de 12V vanaf periode met problemen tot nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IavcGpaOUocMPssO6wmjmpR0tP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4wFp0OHNmhHO5cq36HhAEGit.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet dat de 12V langzaam omhoog krabbelt na periode van instabiliteit.

Enerzijds heeft dat mogelijk te maken met hogere temp, maar ook bijladen tot weer ‘normalere niveaus’ van rond 90% gaat beter.

Of de BMS zichzelf echt aanpast op nieuw aangesloten verbruikers (bij mij dash cams, sub woofer, ottocast) weet ik pas zodra het weer kouder wordt.
Mogelijk dat stabiliteit dan weer instort, maar ik ben voorzichtig optimistisch.

[ Voor 7% gewijzigd door PrimaBB op 18-06-2023 09:47 ]

Kia EV6 Plus Advanced AWD Aurora Black Pearl 2022 | Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grotegok
Phusebox schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:30:
[...]

Uiteraard gaat het hier om persoonlijke ervaringen en sentiment. Dat moge duidelijk zijn. Als jij een slechte ervaring hebt met product X, dan wil je dat ook niet meer. Daar hadden we het over.

We zeiden niet, nou als dat gebeurt moet iedereen stoppen en zijn of haar EV inruilen.
Dan ga je naar een ander merk, dealer. Heeft niets te maken met je bewering de druppel te zijn om terug te gaan naar fossiele brandstof.

Nogmaals, maak een lijst met issues met feitelijke onderbouwing (die heb je voldoende), ga naar een andere dealer en vraag om hulp richting/met Kia NL.
In dit forum is hulp aangeboden, pak dit op en zorg dat op die manier, de enige juiste, ook jouw auto wordt zoals vele andere super tevreden EV6 rijders.
Past de auto niet meer bij je, koop een andere auto.
Je kunt het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
grotegok schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:44:
[...]

Dan ga je naar een ander merk, dealer. Heeft niets te maken met je bewering de druppel te zijn om terug te gaan naar fossiele brandstof.

Nogmaals, maak een lijst met issues met feitelijke onderbouwing (die heb je voldoende), ga naar een andere dealer en vraag om hulp richting/met Kia NL.
In dit forum is hulp aangeboden, pak dit op en zorg dat op die manier, de enige juiste, ook jouw auto wordt zoals vele andere super tevreden EV6 rijders.
Past de auto niet meer bij je, koop een andere auto.
Je kunt het!
Heb dus ook zoals gezegd een afspraak staan bij een andere dealer... omdat Kia zelf me van het kastje naar de muur stuurt. Maar deze dealer tot 3x toe gevraagd te bevestigen dat ze mijn accu gaan checken bij de beurt maar niks geen reactie op die vraag.

Dus twijfel of ik die afspraak ook maar weer moet afzeggen. Kia zegt ga naar de dealer, de dealers hebben echter weinig zin om problemen op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robert1962
[...]

Maar heb nog nooit zoveel problemen gehad met een auto als met de EV6. Of het nu een nieuwe auto was of een van al 8-10 jaar oud.

Puur persoonlijk, maar het vertrouwen in EVs heeft wel een flinke deuk opgelopen.
Ik ben het met je eens hoor. Je moet vertrouwen in een auto hebben. Bij mij is dat nu volledig weg. Ik ben zelf niet technisch. Durf ook niet met een ringsleutel aan een accu te zitten. Bovendien weiger ik dat ook. Je hebt toch geen auto van meer dan 50K gekocht om te gaan sleutelen? Te belachelijk voor woorden. Ik krijg ook het idee dat KIA er totaal geen controle over heeft en de consument in de kou laat staan. Heel slecht is dat. Laat ze dan alles vervangen wat er niet deugt, maar nu heeft de consument de lasten. In 2026 moet je ook dikke wegenbelasting betalen voor een EV. Dan betaal ik dat liever met een auto die het altijd doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
grotegok schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:26:
[...]

Ik roep niks dit is geen aanname, dit is mijn ervaring als consument. Ik vind dit gewoon slecht klaar en het geeft mij geen vertrouwen. Zoiets mag niet gebeuren heel simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 09:30
[...]

Ik verwacht meer op het gebied van software en updates, en dat komt omdat ik de EV echt beschouw als een iPad op wielen. Dit soort verwachtingen had ik bij mijn vorige auto's helemaal niet.

En in mijn ervaring (VW en Kia) zijn de klassieke autobouwers nog niet op het niveau van software-ontwikkeling als wat ik van de IT tech bedrijven gewend ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimaBB
1Mark schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:04:
[...]

Ik verwacht meer op het gebied van software en updates, en dat komt omdat ik de EV echt beschouw als een iPad op wielen. Dit soort verwachtingen had ik bij mijn vorige auto's helemaal niet.

En in mijn ervaring (VW en Kia) zijn de klassieke autobouwers nog niet op het niveau van software-ontwikkeling als wat ik van de IT tech bedrijven gewend ben.
De markt ‘vraagt’ om energietransitie en snel een beetje!

Ontwikkeling in de klassieke automotive industrie, hoogst waarschijnlijk gebaseerd op de bijna net zo klassieke waterval methode, was een logge industrie waar grote veranderingen lastig en moeilijk waren. Dus ontwikkeling ging langzaam.

Ook die industrie is meer agile geworden, omdat doorontwikkeling sneller moest.

De ‘nieuwe’ iteratieve aanpak leidt weliswaar tot een snellere time-to-market van nieuwe auto’s, maar dat heeft een prijs.

Hoewel kwaliteitscontrole natuurlijk ook wel meeontwikkeld is in de tijd, loopt dit ‘risk wise’ mogelijk net altijd wat achter feiten aan. Tempo van ontwikkeling is gewoon niet bij te benen.
Combineer dit met dat de automotive sector nog niet zo heel lang op meer agile is overgegaan, dan kan dit niet anders dan tot problemen leiden. Maar hopelijk ‘te managen’ problemen.

Keuzes worden gemaakt om producten toch op de markt te zetten, ondanks misschien risico’s dat er nog kinderziektes in zitten.

OTA/USB software updates, automatisch uitgevoerd of door consument zelf lossen een stukje van de toekomstige, nog onbkende issues, op. Dus meer ‘self help’ oplossingen.

Dit is natuurlijk niet alleen bij Kia het geval.

Je kunt dit allemaal niet leuk vinden, en zeker na vervelende ervaringen een merk laten vallen, maar dit is gewoon ‘collateral damage’ voor zo’n automerk. Hopelijk zonder al te veel imago schade voor ze.

Dus een auto blijkt toch ook gewoon een consumptiegoed. Met gebreken.

Kia EV6 Plus Advanced AWD Aurora Black Pearl 2022 | Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
PrimaBB schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:46:
[...]

De markt ‘vraagt’ om energietransitie en snel een beetje!

Ontwikkeling in de klassieke automotive industrie, hoogst waarschijnlijk gebaseerd op de bijna net zo klassieke waterval methode, was een logge industrie waar grote veranderingen lastig en moeilijk waren. Dus ontwikkeling ging langzaam.

Ook die industrie is meer agile geworden, omdat doorontwikkeling sneller moest.

De ‘nieuwe’ iteratieve aanpak leidt weliswaar tot een snellere time-to-market van nieuwe auto’s, maar dat heeft een prijs.

Hoewel kwaliteitscontrole natuurlijk ook wel meeontwikkeld is in de tijd, loopt dit ‘risk wise’ mogelijk net altijd wat achter feiten aan. Tempo van ontwikkeling is gewoon niet bij te benen.
Combineer dit met dat de automotive sector nog niet zo heel lang op meer agile is overgegaan, dan kan dit niet anders dan tot problemen leiden. Maar hopelijk ‘te managen’ problemen.

Keuzes worden gemaakt om producten toch op de markt te zetten, ondanks misschien risico’s dat er nog kinderziektes in zitten.

OTA/USB software updates, automatisch uitgevoerd of door consument zelf lossen een stukje van de toekomstige, nog onbkende issues, op. Dus meer ‘self help’ oplossingen.

Dit is natuurlijk niet alleen bij Kia het geval.

Je kunt dit allemaal niet leuk vinden, en zeker na vervelende ervaringen een merk laten vallen, maar dit is gewoon ‘collateral damage’ voor zo’n automerk. Hopelijk zonder al te veel imago schade voor ze.

Dus een auto blijkt toch ook gewoon een consumptiegoed. Met gebreken.
Dank voor je uitgebreide analyse. Uiteindelijk bepalen de consumenten of de hele energietransitie zal slagen en op deze manier gaat men dat niet voor elkaar krijgen vrees is. Teveel problemen met kosten van laden die totaal niet transparant zijn, auto’s die het laten afweten door veel niet goed functionerende hard-en software, voor particulieren. Dan krijg je in 2026 ook nog dat voordeel van wegenbelastingkorting wegvalt. Dat is denk ik teveel om de echte EV-haters over te halen om een dure investering te doen. Zo simpel is het. Dus moeten ze de mensen uiteindelijk uit de benzine auto jagen voordat ze willen overstappen en blijft alleen een zakelijke markt over die electrisch willen rijden. Simpel als dat is het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimaBB
Robert1962 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 11:16:
[...]

Dank voor je uitgebreide analyse. Uiteindelijk bepalen de consumenten of de hele energietransitie zal slagen en op deze manier gaat men dat niet voor elkaar krijgen vrees is. Teveel problemen met kosten van laden die totaal niet transparant zijn, auto’s die het laten afweten door veel niet goed functionerende hard-en software, voor particulieren. Dan krijg je in 2026 ook nog dat voordeel van wegenbelastingkorting wegvalt. Dat is denk ik teveel om de echte EV-haters over te halen om een dure investering te doen. Zo simpel is het. Dus moeten ze de mensen uiteindelijk uit de benzine auto jagen voordat ze willen overstappen en blijft alleen een zakelijke markt over die electrisch willen rijden. Simpel als dat is het.
Wat betreft de macht van de consument heb je gelijk. Die is er zeker.

Maar de vraag is hoeveel ‘problemen’ gepikt gaan worden voordat consumenten massaal een product verlaten/negeren.
Dan laat ik de globalistische en landelijke politieke/fiscale krachtvelden nog even buiten beschouwing.

In dat spanningsveld wordt er gewoon doorontwikkeld en geld verdiend.

Met alle respect, daar gaan een paar teleurgestelden of pechvogels vooralsnog geen kentering in aanbrengen.

Overigens is op dit moment, zoals je aangeeft, inderdaad wel weer wat verschuiving wbt nieuw naar minder EV en meer ICE. Door twijfelachtig politiek beleid en (daardoor nog) hoge aanschafkosten van een EV.
Ik zie dit als de hobbelweg richting elektrificatie van het wagenpark.

[ Voor 9% gewijzigd door PrimaBB op 18-06-2023 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henrov
[...]

en blijft alleen een zakelijke markt over die (...) willen rijden. .
Win-win! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
[...]

Overigens jouw issue van gisteravond is natuurlijk ongelofelijk balen en mag gewoon niet gebeuren.

Het vervelende met dit soort dingen is, juist omdat je het zelf (of de pechhulp) allemaal weer oplost (kan niet anders), dat je dit wel weer kan melden aan de dealer, maar dat dit alleen maar nog meer extra tijd kost. En dat je waarschijnlijk nooit opheldering krijgt van de oorzaak.

Pagina: 1 ... 290 ... 433 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic