Heb dat ook al eens gehad bij een snel lader is Duitsland. Kon de laadsessie niet stoppen op welke manier dan ook en hij gaf ook niks aan in welke app dan ook die ik gebruik om het laden te starten dat de auto aan het laden was. Terwijl er wel geladen werd. Omdat ik de laadsessie niet kon beëindigen heb ik gewoon de stekker eruit getrokken, een keer de auto vergrendelen en ontgrendelen en hoppa stekker eruit en wat bleek ik had gratis geladen omdat de laadsessie nergens werd geregistreerd
Heeft iemand ergens een keer kunnen proefrijden in een GT? Hier in de regio lijkt het nergens te kunnen.
Daarom ook meteen nog iets brutaler: Zou ik een keer met iemand mee mogen rijden in een GT? Ik woon in Brabant maar ben bereid er een stuk voor te rijden en kom voor werk door heel het land.
De eerlijkheid is dat ik na meer dan een jaar wachten langzaam andere opties aan het verkennen ben en ik zou graag verleid worden toch nog wat meer geduld te hebben.
En heeft er al een GT-eigenaar iets gehoord van die rijtraining?
Daarom ook meteen nog iets brutaler: Zou ik een keer met iemand mee mogen rijden in een GT? Ik woon in Brabant maar ben bereid er een stuk voor te rijden en kom voor werk door heel het land.
De eerlijkheid is dat ik na meer dan een jaar wachten langzaam andere opties aan het verkennen ben en ik zou graag verleid worden toch nog wat meer geduld te hebben.
Wat goed om te weten! Dankjewel voor het testen :-) Tot zo ver laden de EV6 en I5 dus Ioniqs, Niro's, andere EV6, I5, I6, EN Tesla's.Franciesco schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 15:48:
@ietsje en anderen geinteresseerden.V2L Kia EV6 - Tesla Model 3
Zoals aangekondigd zou ik de V2L optie eens testen om hiermee een Tesla Model 3 op te laden. Dat heb ik vanmiddag gedaan en is succesvol verlopen. De V2L adapter heb ik gebruik i.c.m. de originele Tesla granny charger. Er waren geen foutmeldingen en het laden startte vrijwel direct met 3kW.
Het is dus niet zo dat alleen auto’s van Kia en Hyundai opgeladen kunnen worden via de V2L van de EV6.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Wat ze niet laden: Smart, Nissan E-NV200, Renault Zoë. Het ligt niet aan de granny loader, want we hebben er drie getest en geen van allen deed het bij bovengenoemde, echter wél bij de oude Ioniq van mijn zoon! Het zit dus in de auto's zélf, die weigeren zonder randaarde te werken.... Als er nog meer mensen weer andere merken willen testen, heel graag!!!
Het is geen broodje aap... er zijn alleen sommige auto's die wél geladen worden (zoals die van het eigen merk EN Tesla's in elk geval, zo blijkt), en Smarts, Zoë's en Nissan E-NV200s niet. Zoals ik net ook al zei ligt het juist *niet* aan de granny chargers, maar aan de auto's zélf, die randaarde vereisen, want:JeJeBe schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 19:59:
[...]
Dat had ik in elk geval ook niet verwacht, dat zou namelijk wel een heel complex controle systeem vereisen om dat uit te vogelen via een plain 230V verbinding, onbegonnen werk.
Goed om het getest en bevestigd te hebben, dan kunnen alle broodje aap verzinsels weer worden afgevoerd.
Beetje googlen levert op dat een aantal granny chargers heel bewust meten tussen N(eutraal) en E(arth) of daar een spanningsverschil tussen bestaan. Dit moet in de buurt van 0V liggen - anders gaat het laden niet van start of wordt afgebroken. Heb je een zwevende aardaansluiting dan wordt daar duidelijk niet aan voldaan.
"Het ligt niet aan de granny loaders, want we hebben er drie getest en geen van allen deed het bij bovengenoemde, echter ze deden het alle drie wél bij de oude Ioniq van mijn zoon! Het zit dus in de auto's zélf, die weigeren zonder randaarde te werken.... Als er nog meer mensen weer andere merken willen testen, heel graag!!!" Het zou mooi zijn om een uitputtende lijst te verkrijgen met V2L-laadbare, en niet-laadbare auto's. Ben héél benieuwd naar alle andere EV's!
Wil je een oplaadservice beginnen?ietsje schreef op zondag 16 april 2023 @ 21:28:
[...]
Het is geen broodje aap... er zijn alleen sommige auto's die wél geladen worden (zoals die van het eigen merk EN Tesla's in elk geval, zo blijkt), en Smarts, Zoë's en Nissan E-NV200s niet. Zoals ik net ook al zei ligt het juist *niet* aan de granny chargers, maar aan de auto's zélf, die randaarde vereisen, want:
"Het ligt niet aan de granny loaders, want we hebben er drie getest en geen van allen deed het bij bovengenoemde, echter ze deden het alle drie wél bij de oude Ioniq van mijn zoon! Het zit dus in de auto's zélf, die weigeren zonder randaarde te werken.... Als er nog meer mensen weer andere merken willen testen, heel graag!!!" Het zou mooi zijn om een uitputtende lijst te verkrijgen met V2L-laadbare, en niet-laadbare auto's. Ben héél benieuwd naar alle andere EV's!
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Beste Kia vrienden,
Ik ga van 2 tot 12 juni met mijn vrouw een paar plaatsen in Zwitserland bezoeken. Dat kan natuurlijk makkelijk met de Kia maar het enigste waar ik een beetje benauwd voor ben is dat je met een lekke band komt te staan. En dat gedoe met de compressor en een busje schuim heb ik echt mijn twijfels of dat effectief is.
Ik heb voor de winter op het forum gezien dat er diverse mensen zijn die een set wielen met winterbanden hebben. Zou ik tegen een redelijk "verhuurtarief" van iemand een winterband met velg mogen lenen voor die 10 a 11 dagen. Die leg ik dan achterin met een krik. Ik woon in Amstelveen maar werk in Leiderdorp , Leiden en Alphen a/d Rijn bij het Alrijne ziekenhuis. Dus als er iemand is die mij voor 10 a 11 dagen een wiel zou willen lenen voor de zekerheid ? Ik zou dat zeer op prijs stellen. Ik heb erg veel zin om met de auto die kant op te gaan maar ik zou het rampzalig vinden als ik ergens in de avond op een pas ergens met een lekke band zou komen te staan. Dan kan k met dit reservewiel in ieder geval naar een lokale bandenboer rijden om een of een paar nieuwe banden te halen. Het gaat om een standaard 19 inch wiel; Hij komt na de 12e juni dan weer retour met b.v. een goede fles wijn en een bos bloemen ofzo. Natuurlijk ben ik bereid er een borg voor te betalen. Maar het zou mij meer rust geven tijdens de trip.
Alvast bedankt als iemand hier bereid toe is.
Marc.,..
Ik ga van 2 tot 12 juni met mijn vrouw een paar plaatsen in Zwitserland bezoeken. Dat kan natuurlijk makkelijk met de Kia maar het enigste waar ik een beetje benauwd voor ben is dat je met een lekke band komt te staan. En dat gedoe met de compressor en een busje schuim heb ik echt mijn twijfels of dat effectief is.
Ik heb voor de winter op het forum gezien dat er diverse mensen zijn die een set wielen met winterbanden hebben. Zou ik tegen een redelijk "verhuurtarief" van iemand een winterband met velg mogen lenen voor die 10 a 11 dagen. Die leg ik dan achterin met een krik. Ik woon in Amstelveen maar werk in Leiderdorp , Leiden en Alphen a/d Rijn bij het Alrijne ziekenhuis. Dus als er iemand is die mij voor 10 a 11 dagen een wiel zou willen lenen voor de zekerheid ? Ik zou dat zeer op prijs stellen. Ik heb erg veel zin om met de auto die kant op te gaan maar ik zou het rampzalig vinden als ik ergens in de avond op een pas ergens met een lekke band zou komen te staan. Dan kan k met dit reservewiel in ieder geval naar een lokale bandenboer rijden om een of een paar nieuwe banden te halen. Het gaat om een standaard 19 inch wiel; Hij komt na de 12e juni dan weer retour met b.v. een goede fles wijn en een bos bloemen ofzo. Natuurlijk ben ik bereid er een borg voor te betalen. Maar het zou mij meer rust geven tijdens de trip.
Marc.,..
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Marc, als je een Kia kaart hebt kun je hun servicedienst bellen en sturen ze de landelijke wegenwacht naar je om je te helpen.marc4547 schreef op maandag 17 april 2023 @ 07:08:
Beste Kia vrienden,
Marc.,..
Ik heb dat setje uit de auto gehaald. Heb je het eenmaal gebruikt dan kost het je ook helaas ook nog een nieuwe band terwijl een prop in het gaatje misschien voldoende was geweest.
EV6 58kWh Plus RWD MY:23
Dank je voor de tip Overstag, ik zal eens mijn dealer bellen hoever die "dekking" gaat? Zou liever even een reserve wiel lenen van iemand, in het geval dat?Overstag schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:31:
[...]
Marc, als je een Kia kaart hebt kun je hun servicedienst bellen en sturen ze de landelijke wegenwacht naar je om je te helpen.
Ik heb dat setje uit de auto gehaald. Heb je het eenmaal gebruikt dan kost het je ook helaas ook nog een nieuwe band terwijl een prop in het gaatje misschien voldoende was geweest.
Thanks,
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Heb al even teruggezocht, maar werd me niet echt duidelijker. Welke OBD dongle is geschikt voor ABRP & gaat automatisch aan en pas mooi in de EV6?
Wij hebben onlangs in nederland met een lekke band bij een pomp langs de snelweg gestaan. Bleek langzaam leeg te lopen vanwege een spijkertje. Toen de KIA service gebeld en uiteindelijk na 45 minuten wachten weer op weg geholpen met een prop in de band. Expres niet de mobility kit gebruikt ivm het onbruikbaar maken van de band (boekje spreekt over max 80 km/h voor 200 km).Overstag schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:31:
[...]
Marc, als je een Kia kaart hebt kun je hun servicedienst bellen en sturen ze de landelijke wegenwacht naar je om je te helpen.
Band laten controleren bij de dealer en de prop blijkt voldoende te zijn om gewoon mee door te rijden.
Snap overigens wel dat je voor een vakantie een reservewiel en krik overweegt, dan ben je van niemand afhankelijk.
Ja ik ben een beetje bang dat bij een lekke band die 45 minuten van jou een veelfout wordt ergens op een bergpas......... Dus als iemand een wiel te leen (C/Q te huur ) heeft voor 10 a 11 dagen in het geval dat zou wel heel fijn zijn.Peetman schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:26:
[...]
Wij hebben onlangs in nederland met een lekke band bij een pomp langs de snelweg gestaan. Bleek langzaam leeg te lopen vanwege een spijkertje. Toen de KIA service gebeld en uiteindelijk na 45 minuten wachten weer op weg geholpen met een prop in de band. Expres niet de mobility kit gebruikt ivm het onbruikbaar maken van de band (boekje spreekt over max 80 km/h voor 200 km).
Band laten controleren bij de dealer en de prop blijkt voldoende te zijn om gewoon mee door te rijden.
Snap overigens wel dat je voor een vakantie een reservewiel en krik overweegt, dan ben je van niemand afhankelijk.
Dit weekend heb ik mijn winterbanden vervangen voor zomerbanden. De hoogte van de beide banden verschilt behoorlijk, ondanks dat het dezelfde wielmaat is. 1 Band anders monteren kan best even, maar om er daarna mee door te rijden is echt niet aan te raden. De auto denkt dat je last hebt van wielspin en gaat steeds corrigeren en dat is niet goed voor de auto als het doorlopend actief is. Als je dit al wil uitvoeren zul je echt alsnog naar een garage in de buurt moeten om dit te herstellen met een goed bijpassende band. En als je naar Zwitserland gaat, heb je dan ruimte over voor een band in de kofferbak? Die krengen zijn echt groot.marc4547 schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:56:
[...]
Ja ik ben een beetje bang dat bij een lekke band die 45 minuten van jou een veelfout wordt ergens op een bergpas......... Dus als iemand een wiel te leen (C/Q te huur ) heeft voor 10 a 11 dagen in het geval dat zou wel heel fijn zijn.
Hallo xxander968, nee ik zou er zeker niet mee doorrijden, maar zoals ik al zei zou ik dat wiel alleen willen gebruiken om naar de eerste de beste bandenboer te komen om die van mij te laten maken of een paar nieuwe aan te schaffen. Ik zou mij voor kunnen stellen dat het achter voor het differentieel ( ik heb een RWD) niet al te best is. Maar dan sta je niet stil in een pas. Wat formaat betreft is het geen probleem. Ik ben alleen met mijn vrouw, en een koffer en een trolley kunnen op de achterbank. Dus of er nu wel of niet een wiel achterin ligt maakt niet zoveel uit.xxander968 schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:08:
[...]
Dit weekend heb ik mijn winterbanden vervangen voor zomerbanden. De hoogte van de beide banden verschilt behoorlijk, ondanks dat het dezelfde wielmaat is. 1 Band anders monteren kan best even, maar om er daarna mee door te rijden is echt niet aan te raden. De auto denkt dat je last hebt van wielspin en gaat steeds corrigeren en dat is niet goed voor de auto als het doorlopend actief is. Als je dit al wil uitvoeren zul je echt alsnog naar een garage in de buurt moeten om dit te herstellen met een goed bijpassende band. En als je naar Zwitserland gaat, heb je dan ruimte over voor een band in de kofferbak? Die krengen zijn echt groot.
Zelf zou ik gewoon het risico nemen en igv pech gewoon de hulpdienst bellen van Kia:marc4547 schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:20:
[...]
Hallo xxander968, nee ik zou er zeker niet mee doorrijden, maar zoals ik al zei zou ik dat wiel alleen willen gebruiken om naar de eerste de beste bandenboer te komen om die van mij te laten maken of een paar nieuwe aan te schaffen. Ik zou mij voor kunnen stellen dat het achter voor het differentieel ( ik heb een RWD) niet al te best is. Maar dan sta je niet stil in een pas. Wat formaat betreft is het geen probleem. Ik ben alleen met mijn vrouw, en een koffer en een trolley kunnen op de achterbank. Dus of er nu wel of niet een wiel achterin ligt maakt niet zoveel uit.
'Na aankoop van jouw Kia krijg je 3 jaar gratis K.I.W.'
Of is dit niet van toepassing voor jouw situatie?
En anders is een thuiskomer misschien handig?
Kost wat geld inderdaad, maar is wellicht iets compacter.
En je bent klaar voor ook de volgende trips.
https://www.thuiskomer24....IzNP3990PNCBoCGQ8QAvD_BwE
Kia EV6 Plus Advanced AWD Aurora Black Pearl 2022 | Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025
ja die 3 jaar is voor mij ook van toepassing.....PrimaBB schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:53:
[...]
Zelf zou ik gewoon het risico nemen en igv pech gewoon de hulpdienst bellen van Kia:
'Na aankoop van jouw Kia krijg je 3 jaar gratis K.I.W.'
Of is dit niet van toepassing voor jouw situatie?
En anders is een thuiskomer misschien handig?
Kost wat geld inderdaad, maar is wellicht iets compacter.
En je bent klaar voor ook de volgende trips.![]()
https://www.thuiskomer24....IzNP3990PNCBoCGQ8QAvD_BwE
Iemand hier de EV6 in gebruik met een Pro-User Diamant fietsendrager? Kan deze ver genoeg kantelen om zonder problemen de achterklep te kunnen openen?
Catch my drift?
FitcamX camera is binnen.
Geen extra kosten voor inklaring of BTW (zoals de verkoper al had aangegeven). Deze camera heeft mij dus 170 euro gekost (alleen voorkant camera).
:strip_exif()/f/image/1C0QUjVFt95YynpTo2drT52G.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben zelf 1 meter 87 en de camera zit keurig verborgen achter de spiegel.
Installatie was slechts 5 minuten.
Bedankt voor de tip @Phusebox
Geen extra kosten voor inklaring of BTW (zoals de verkoper al had aangegeven). Deze camera heeft mij dus 170 euro gekost (alleen voorkant camera).
:strip_exif()/f/image/1C0QUjVFt95YynpTo2drT52G.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe is de beeldkwaliteit? Reviews op YouTube zijn altijd lastig omdat je dan maar moet gokken wat er van de originele kwaliteit overblijft na uploaden.
Ziet er mooi OEM uit.
Ziet er mooi OEM uit.
Catch my drift?
Benieuwd naar wat beelden, vooral in de avond. Kun je iets zonder compressie van YouTube eens uploaden wanneer je tijd hebtmarkvw schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:21:
[Afbeelding]
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Ik heb nog niet gereden (werk thuis vandaag), maar zal proberen morgen een screenshot en video te posten.DaMenaz schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:26:
Hoe is de beeldkwaliteit?
Bedankt voor de reactie maar dat functioneerde ook niet.Phusebox schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:44:
[...]
Auto ontgrendelen en de kabel er gewoon uithalen?
Inderdaad lukte dat niet.Dartlink schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:38:
[...]
Gaat volgens mij met CCS niet dacht ik. Maar dat weet ik niet honderd procent zeker.
Ik zie de beelden t.z.t. wel op dumpert verschijnen.markvw schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:31:
[...]
Ik heb nog niet gereden (werk thuis vandaag), maar zal proberen morgen een screenshot en video te posten.
Oh ja dat zou misschien kunnen. Weet niet of er nog iemand reageert in Duitsland om 22:00 uur.R20141016 schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:44:
[...]
Had ik ook een keer bij Ionity. Gelukkig heeft die een goede helpdesk. 1 belletje en na doorgifte van de paal nummer werd de kabel meteen ontgrendeld.
Misschien doen ze dat om meer geld te verdienen. Wie weet.
Gaaf ding, direct besteld!markvw schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:21:
Zojuist een review van TechJeff op YT gevonden, maar dat had ik eerder moeten doen

Voor de overige die hem willen bestellen; Met de code "TECHJEFF" krijg je 6% korting.
Inderdaad kan groot probleem zijn. Als er een scheur in zit of de zijwand is beschadigd dan werkt dat setje niet. Hulpdienst bellen werkt überhaupt niet als je ergens in de bergen staat waar geen telefoonverbinding is. Ook zullen veel bandendealers niet de juiste band op voorraad hebben. Laat staan buiten openingstijden kunnen leveren. Los van het feit wat dat gaat kosten en hoeveel tijd je kwijt bent in ongunstige gevallen. Ook in nederland. Daarom heb ik altijd een thuiskomer in de auto en ben in 15 minuten weer onderweg. Natuurlijk heb ik wel een dubbele bodem in mijn EV6 micro camper.marc4547 schreef op maandag 17 april 2023 @ 07:08:
Beste Kia vrienden,
Marc.,..
Beste Kraag,kraaknogschaak schreef op zondag 16 april 2023 @ 20:55:
Heeft iemand ergens een keer kunnen proefrijden in een GT? Hier in de regio lijkt het nergens te kunnen.
Ik krijg hem als het goed is volgende week vrijdag of zaterdag.
Ik post wel wat foto's als hij er is en dan kunnen we wellicht wel wat afspreken.
Ik woon net onder Eindhoven dus wellicht erg dichtbij.
Groetjes,
Ja ik heb de SG2, nu een stuk of 4 keer gebruikt en hij werkt prima en kan ver genoeg kantelen. Achteraf gezien had ik liever een model gehad voor 3 fietsen want twee Cortina schoolfietsen met mand en tassenrekje passen er niet allebei te gelijk op.DaMenaz schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:08:
Iemand hier de EV6 in gebruik met een Pro-User Diamant fietsendrager? Kan deze ver genoeg kantelen om zonder problemen de achterklep te kunnen openen?
Cool, bedankt voor de reactie!Freezhost schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:52:
[...]
Ja ik heb de SG2, nu een stuk of 4 keer gebruikt en hij werkt prima en kan ver genoeg kantelen. Achteraf gezien had ik liever een model gehad voor 3 fietsen want twee Cortina schoolfietsen met mand en tassenrekje passen er niet allebei te gelijk op.
Catch my drift?
Er was een demo GT, maar die is toen binnen de kortste keren aan bonken gereden.kraaknogschaak schreef op zondag 16 april 2023 @ 20:55:
:strip_exif()/f/image/yRfhEKUbCcSY0W5Ju3GOASsv.jpg?f=fotoalbum_large)
Catch my drift?
Ja dit zijn serieus heftige vermogens die ik ken van mijn motorfiets. En vanaf 18 jaar mag je zo'n auto besturen.DaMenaz schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:24:
[...]
Er was een demo GT, maar die is toen binnen de kortste keren aan bonken gereden.![]()
[Afbeelding]
DaMenaz schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:24:
[...]
Er was een demo GT, maar die is toen binnen de kortste keren aan bonken gereden.![]()
[Afbeelding]
[ Voor 11% gewijzigd door Wiliyama op 17-04-2023 16:59 ]
Ongelukken kunnen altijd gebeuren, maar bij dit soort auto's is het vaak wel gevalletje 'kat op het spek binden'
but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!
Vgate pro, met verlengkabel0208AD schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:02:
Heb al even teruggezocht, maar werd me niet echt duidelijker. Welke OBD dongle is geschikt voor ABRP & gaat automatisch aan en pas mooi in de EV6?
Het grote KIA EV6 topic
Afgelopen week de SoC van mijn 12V accu wat nauwlettender gevolgd.
Dit omdat er rond Pasen, op 2e Paasdag een behoorlijke drop van de 12V was ontstaan.
Dat terwijl ik op 1e Paasdag nog ruim 200km (2 ritten verdeeld over de dag) had gereden.
Ik maakte me hierover wat zorgen vanwege de horrorverhalen van de lege 12V accu bij de Ioniq 5 en de EV6 en omdat ik een dual cam, een Ottocast en sinds paar weken een actieve subwoofer heb aangesloten.
Ik laat de EV6 niet lang ‘open staan’ of op ‘accessoire mode’ staan.
:strip_exif()/f/image/Mkkucl8N08m2bfmuxG2Y53mT.jpg?f=fotoalbum_large)
(Die stippellijn komt door gebrekkige verbinding van BlueLinky. Dit heb ik softwarematig vanaf donderdag wat aangepast zodat er weer meer lijn in komt.)
Om de 15min lees ik de auto uit, zonder ‘harde refresh’ om extra belasting vd accu te besparen.
Refreshes van ‘data’ gebeurt ofwel automatisch door de Kia zelf ofwel forceer ik af en toe handmatig via de app.
Helaas is vanwege de BlueLinky update in de week voor Pasen geen logging aanwezig. Hierdoor is onbekend wanneer de 12V drop van 2e Paasdag was ingezet en is dus ook de oorzaak helaas onbekend.
Te zien is dat op een of andere manier de 12V nauwelijks is bijgeladen gedurende de week.
De drop down van afgelopen zondag (waarschijnlijk vanwege cam activiteit) leverde die ochtend een ‘oranje’ waarschuwing op in de app van een te lage 12V.
Zondag drop down dag?
Ik heb toen besloten de auto (niet gestekkerd) ongeveer 5 uur lang op camping mode te zetten, zodat de 12V wat werd bijgeladen.
Blijkbaar heeft daarna het bijladen, na afschakelen van camping mode, ‘s avonds doorgezet want vannochtend vroeg bleek de 12V weer volledig bijgeladen. Dit was voor vertrek.
Hieronder het plaatje van vandaag. Vannochtend vroeg tm thuiskomst ‘s avonds.
:strip_exif()/f/image/m3G49xfoVDD9YydY3VsgO9cx.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit geeft maar aan hoe grillig de BMS van de 12V functioneert.
Vooralsnog lijkt het toch goedgekomen.
Ik blijf de 12V SoC voorlopig volgen.
Dit omdat er rond Pasen, op 2e Paasdag een behoorlijke drop van de 12V was ontstaan.
Dat terwijl ik op 1e Paasdag nog ruim 200km (2 ritten verdeeld over de dag) had gereden.
Ik maakte me hierover wat zorgen vanwege de horrorverhalen van de lege 12V accu bij de Ioniq 5 en de EV6 en omdat ik een dual cam, een Ottocast en sinds paar weken een actieve subwoofer heb aangesloten.
Ik laat de EV6 niet lang ‘open staan’ of op ‘accessoire mode’ staan.
:strip_exif()/f/image/Mkkucl8N08m2bfmuxG2Y53mT.jpg?f=fotoalbum_large)
(Die stippellijn komt door gebrekkige verbinding van BlueLinky. Dit heb ik softwarematig vanaf donderdag wat aangepast zodat er weer meer lijn in komt.)
Om de 15min lees ik de auto uit, zonder ‘harde refresh’ om extra belasting vd accu te besparen.
Refreshes van ‘data’ gebeurt ofwel automatisch door de Kia zelf ofwel forceer ik af en toe handmatig via de app.
Helaas is vanwege de BlueLinky update in de week voor Pasen geen logging aanwezig. Hierdoor is onbekend wanneer de 12V drop van 2e Paasdag was ingezet en is dus ook de oorzaak helaas onbekend.
Te zien is dat op een of andere manier de 12V nauwelijks is bijgeladen gedurende de week.
De drop down van afgelopen zondag (waarschijnlijk vanwege cam activiteit) leverde die ochtend een ‘oranje’ waarschuwing op in de app van een te lage 12V.
Zondag drop down dag?
Ik heb toen besloten de auto (niet gestekkerd) ongeveer 5 uur lang op camping mode te zetten, zodat de 12V wat werd bijgeladen.
Blijkbaar heeft daarna het bijladen, na afschakelen van camping mode, ‘s avonds doorgezet want vannochtend vroeg bleek de 12V weer volledig bijgeladen. Dit was voor vertrek.
Hieronder het plaatje van vandaag. Vannochtend vroeg tm thuiskomst ‘s avonds.
:strip_exif()/f/image/m3G49xfoVDD9YydY3VsgO9cx.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit geeft maar aan hoe grillig de BMS van de 12V functioneert.
Vooralsnog lijkt het toch goedgekomen.
Ik blijf de 12V SoC voorlopig volgen.
[ Voor 8% gewijzigd door PrimaBB op 17-04-2023 19:44 ]
Kia EV6 Plus Advanced AWD Aurora Black Pearl 2022 | Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025
Kan dit niet met elke BLE (bluetooth low energy) obd2 connector?king_dude schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:06:
[...]
Vgate pro, met verlengkabel
Het grote KIA EV6 topic
In ieder geval niet met de OBDLink MX+ die ik zelf heb….helaas.
Ik heb vandaag even de auto gestofzuigd met V2L onder de bank. Super handig. Maar je moet wel de hele tijd de auto aan hebben staan, omdat het anders niet werkt.
Kan dit nog op een andere manier?
No worries. Ook bij V2L wordt 12V accu bijgeladen.De Ideale Man schreef op maandag 17 april 2023 @ 20:05:
Ik heb vandaag even de auto gestofzuigd met V2L onder de bank. Super handig. Maar je moet wel de hele tijd de auto aan hebben staan, omdat het anders niet werkt.
Dus ook muziek aan terwijl u V2L stofzuigt is geen enkel probleem.
Of zonder auto aan/utility mode: https://www.youtube.com/watch?v=KSKNaBjdzds
[ Voor 9% gewijzigd door PrimaBB op 17-04-2023 20:21 ]
Alleen jammer dat er geen GPS in zit.nicket84 schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:57:
[...]
Gaaf ding, direct besteld!
Zojuist een review van TechJeff op YT gevonden, maar dat had ik eerder moeten doen.
Voor de overige die hem willen bestellen; Met de code "TECHJEFF" krijg je 6% korting.
[YouTube: FITCAMX Integrated 4K Dash Cam Review - It looks OEM!]
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Camping modus inschakelen.De Ideale Man schreef op maandag 17 april 2023 @ 20:05:
Op E-bay wordt een rubbermat voor in de kofferbak aangeboden, Ter bescherming van het tapijt. Krijg je netjes thuis gestuurd voor 40 euro. By the way heb in Duitsland ook een laadkabel van 7,5 meter besteld . Die van de auto van 5 meter is net even te kort , als je publiekelijk moet laden, anders zou je bij sommige palen je auto om moeten draaien en dat is vaak niet handig.JanAllElectric schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:41:
Hallo allemaal
Ik heb 9 december jl een EV6 plus (interstellar grey) besteld. Leveringsindicatie medio maart.
Ik lees het forum met interesse. Ik heb mijn dealer eens gebeld en gelukkig begrepen dat hij goed op de hoogte is. Dat geeft mij vertrouwen dat de dealer en KIA NL de eventuele kinderziektes wel oplost.
Dankzij dit forum alvast nieuwe USB-C USB-C kabeltjes besteld, een ODB2 dongle (vgate iCar Pro OBD2 Bluetooth 4.0 (BLE)), abbo op ABRP, wireless adapter Android auto, een vakindeling voor de console.
Ik wil ook de bodemplank in de koffer er uit halen. Dan heb ik op vakantie iets meer diepte. Weet iemand of er voor die "stand" ook een (rubber) mat is?
Weet je ook hoe je dat moet doen?
Camping mode = utility mode
Met V2L gaat dit volgens mij vanzelf 'aan' zoals te zien is in filmpje van mijn vorige posting.
Als je maar via de aan/uit knop op de V2L adapter werkt.
Je kan ook handmatig (evt zonder V2L dus) bij de camping mode.
Als je in de auto zit (auto is aan) kan je via het EV setting menu bij de camping mode in menu links.
Vrienden,
Voor mijn tripje via Duitsland naar Zwitserland, is Maingau nu de goedkoopste? Of zijn er nog andere tips?
Voor mijn tripje via Duitsland naar Zwitserland, is Maingau nu de goedkoopste? Of zijn er nog andere tips?
Kun je het best even opzoeken via deze website https://laadpastop10.nl of via het laden topicmarc4547 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:40:
Vrienden,
Het heet toch Camper modus?PrimaBB schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 07:51:
[...]
Camping mode = utility mode
Met V2L gaat dit volgens mij vanzelf 'aan' zoals te zien is in filmpje van mijn vorige posting.
Als je maar via de aan/uit knop op de V2L adapter werkt.
Je kan ook handmatig (evt zonder V2L dus) bij de camping mode.
Als je in de auto zit (auto is aan) kan je via het EV setting menu bij de camping mode in menu links.
Weet ik niet helaas. Deze combinatie werkt prima. Oorsprong van aanschaf te vinden in de zoekfunctie die ik eerder gedeeld heb. Met namen de verlengkabel is nuttig, en de vgate is (wat ik gelezen heb) een 'redelijk' veilig apparaat. Verlengkabel met aan/uit maakt de veiligheid afPrimaBB schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:39:
[...]
Kan dit niet met elke BLE (bluetooth low energy) obd2 connector?
In ieder geval niet met de OBDLink MX+ die ik zelf heb….helaas.
Bij Porsche (Taycan) is het zo dat indien de 12V batterij wordt "leeggezogen" door bijvoorbeeld een app of tracker in gebieden met langdurig geen bereik zoals parkeergarages, maar ook door een dashcam, de auto 7 of 8 pogingen doet om de 12V bij te laden met de 800V batterij. Na die 7 of 8 pogingen koppelt de auto de 12V gewoon af om het leeglopen van de 800V tegen te gaan. Het zou zo maar even kunnen dat dergelijke manier van werken ook bij de EV6 aanleiding geeft tot bizarre gedragingen van het spanningsverloop op de 12V batterij.PrimaBB schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:25:
Afgelopen week de SoC van mijn 12V accu wat nauwlettender gevolgd.
Klopt. Zoiets had ik ook gelezen voor de EV6.DigitalHombre schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:26:
[...]
Bij Porsche (Taycan) is het zo dat indien de 12V batterij wordt "leeggezogen" door bijvoorbeeld een app of tracker in gebieden met langdurig geen bereik zoals parkeergarages, maar ook door een dashcam, de auto 7 of 8 pogingen doet om de 12V bij te laden met de 800V batterij. Na die 7 of 8 pogingen koppelt de auto de 12V gewoon af om het leeglopen van de 800V tegen te gaan. Het zou zo maar even kunnen dat dergelijke manier van werken ook bij de EV6 aanleiding geeft tot bizarre gedragingen van het spanningsverloop op de 12V batterij.
Wat daar ook stond is: Als bijladen van de 12V na die 7,8 of 10 pogingen wordt gestaakt zou een ritje deze sequence weer resetten.
Maar dat lijkt bij mij niet zo gewerkt te hebben, gezien na behoorlijke afstanden gereden te hebben op 1e Paasdag, de 12V meerdere dagen behoorlijk laag is gebleven de week daarop.
Blijft mysterieus hoe het BMS algoritme functioneert.
En ook nog steeds erg jammer dat bevragen (zelfs met refresh) van de EV6 data, via bv BlueLinky, de 12V SoC niet update. Pas als de Kia 'aan' staat + je doet een refresh van opvragen data wordt de SoC data van de 12V updated. De SoC van de HV battery wordt wel altijd keurig updated na een refresh. Ook bij stilstand auto.
Vandaar dat de 'drops' van de 12V in mijn grafieken zo rigoreus lijken. Maar dat is dan veelal verspreid over de tijd ervoor dat de auto stil heeft gestaan.
[ Voor 3% gewijzigd door PrimaBB op 18-04-2023 15:49 ]
Het nadeel van dit forum is dat je niet kan zien wat eraan vooraf ging omdat het niet opgesplitst is in threads, maar nee... de reden dat ik dit graag onderzocht wil hebben is dat ik me niet kan voorstellen dat wij de enigen zijn met meer dan 1 EV thuis:
Voor ons was 1 van de grootste selling points van de I5 en de EV6 dat we het overschot aan zon overdag konden vangen in de Ioniq, en die stroom s'avonds, bij terugkeer, zouden kunnen doorgeven aan onze Smart die tenminste 3x per week zo'n 70 km aflegt. Dan zouden we onze zonnestroom optimaal kunnen benutten. Maar nu blijkt dat deze auto helemaal geen andere auto's kunnen opladen als ze niet óf van het eigen platform zijn, óf Tesla. Misschien kan je je voorstellen dat als je een auto uitkiest met name vanwege díe mogelijkheid, dat je je dan behoorlijk bij de neus genomen voelt? Voor onze dealers (alle drie) is het dan ook fijn om te weten wat ze aan hun klanten kunnen doorgeven als wél of niet oplaadbaar. Of, misschien zorgen voor een fix op de ene of andere manier.
Je herkent het broodje niet ... Het is een broodje aap dat de ene auto zou herkennen dat de andere auto die je probeert op te laden een merk X of Y is.ietsje schreef op zondag 16 april 2023 @ 21:28:
[...]
Het is geen broodje aap... er zijn alleen sommige auto's die wél geladen worden (zoals die van het eigen merk EN Tesla's in elk geval, zo blijkt), en Smarts, Zoë's en Nissan E-NV200s niet. Zoals ik net ook al zei ligt het juist *niet* aan de granny chargers, maar aan de auto's zélf, die randaarde vereisen, want:
Dat sommige auto's en/of laders accepteren dat de randaarde ontbreekt is waarschijnlijk de oorzaak van het hele "probleem", niet dat er op geweigerd wordt te laden op basis van een magische herkenning van de doelauto aan de ander kant van het stopcontact.
Wederom, mis: het ligt niet aan de EV6 dat je andere auto zo "pickie" is op het wel of niet aanwezig zijn van randaarde (nog steeds: vermoedelijk !).ietsje schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:19:
[...]
Het nadeel van dit forum is dat je niet kan zien wat eraan vooraf ging omdat het niet opgesplitst is in threads, maar nee... de reden dat ik dit graag onderzocht wil hebben is dat ik me niet kan voorstellen dat wij de enigen zijn met meer dan 1 EV thuis:
Voor ons was 1 van de grootste selling points van de I5 en de EV6 dat we het overschot aan zon overdag konden vangen in de Ioniq, en die stroom s'avonds, bij terugkeer, zouden kunnen doorgeven aan onze Smart die tenminste 3x per week zo'n 70 km aflegt. Dan zouden we onze zonnestroom optimaal kunnen benutten. Maar nu blijkt dat deze auto helemaal geen andere auto's kunnen opladen als ze niet óf van het eigen platform zijn, óf Tesla. Misschien kan je je voorstellen dat als je een auto uitkiest met name vanwege díe mogelijkheid, dat je je dan behoorlijk bij de neus genomen voelt? Voor onze dealers (alle drie) is het dan ook fijn om te weten wat ze aan hun klanten kunnen doorgeven als wél of niet oplaadbaar. Of, misschien zorgen voor een fix op de ene of andere manier.
Dat kun je de EV6 niet verwijten, ga klagen bij Smart. En het is een auto, geen thuisbatterij
Kun je opmaken uit de app hoe het achterbeeld wordt verwerkt ? als PIP of als losse stream ? Heb de vraag op de website gedropt, no answer ..markvw schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:21:
[Afbeelding]
Ik beweer ook niet dat het aan de EV6 of I5 ligt, het is alleszins duidelijk dat het aan de doelauto's ligt, dat zeg ik al de hele tijd. Ik probeer dit onderwerp op de agenda te zetten zodat kopers en dealers hiervan kunnen leren, want bij Hyundai hadden ze geen idee in elk geval. En de auto (met name de Ioniq) is wél met die insteek aangeprezen via diverse kanalen, waaronder deze: YouTube: HYUNDAI IONIQ 5 First Drive - could this be the electric car of the ... (maar ja, een Kona) En ja, dat was op die manier wel degelijk een mobiele thuisbatterij geweest. Wellicht had je dat aspect van deze auto's gemist, dat kan. Misschien boeit het je voor geen meter, dat kan ook, en dat mag. maar wij hebben deze auto particulier gekocht en hadden met een Kona, Niro of VW4 genoeg gehad anders.JeJeBe schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 18:24:
[...]
Wederom, mis: het ligt niet aan de EV6 dat je andere auto zo "pickie" is op het wel of niet aanwezig zijn van randaarde (nog steeds: vermoedelijk !).
Dat kun je de EV6 niet verwijten, ga klagen bij Smart. En het is een auto, geen thuisbatterij
Ik ben nog steeds heel blij met onze auto nu het geld toch al is uitgegeven, maar dit soort fora zijn er =dacht ik= ook om elkaar te informeren, soms ook over onderwerpen die jou of mij niet boeien. Iedereen die heeft willen meedenken en -doen heel erg bedankt, en heel veel plezier met jullie EV6 gewenst!

Maar heb je nu al bij Smart gevraagd waarom hun auto niet oplaad aan een andere auto ? Want daar zit het probleem, niet bij deze auto, maar dat zei je al de hele tijd - alleen lazen we dat niet zo, hoewel ik het echt niet anders kan lezen : "Maar nu blijkt dat deze auto helemaal geen andere auto's kunnen opladen als ze niet óf van het eigen platform zijn, óf Tesla.".ietsje schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 18:58:
[...]
Ik beweer ook niet dat het aan de EV6 of I5 ligt, het is alleszins duidelijk dat het aan de doelauto's ligt, dat zeg ik al de hele tijd. Ik probeer dit onderwerp op de agenda te zetten zodat kopers en dealers hiervan kunnen leren, want bij Hyundai hadden ze geen idee in elk geval. En de auto (met name de Ioniq) is wél met die insteek aangeprezen via diverse kanalen, waaronder deze: YouTube: HYUNDAI IONIQ 5 First Drive - could this be the electric car of the ... (maar ja, een Kona) En ja, dat was op die manier wel degelijk een mobiele thuisbatterij geweest. Wellicht had je dat aspect van deze auto's gemist, dat kan. Misschien boeit het je voor geen meter, dat kan ook, en dat mag. maar wij hebben deze auto particulier gekocht en hadden met een Kona, Niro of VW4 genoeg gehad anders.
Ik ben nog steeds heel blij met onze auto nu het geld toch al is uitgegeven, maar dit soort fora zijn er =dacht ik= ook om elkaar te informeren, soms ook over onderwerpen die jou of mij niet boeien. Iedereen die heeft willen meedenken en -doen heel erg bedankt, en heel veel plezier met jullie EV6 gewenst!
[ Voor 5% gewijzigd door JeJeBe op 18-04-2023 19:14 ]
Waarom zo op de man? Dat is niet nodig. Laat de rest van de lezers maar zelf bepalen wat ze lezen en interpreteren. Wat Ietsje vraagt is voor mij wel boeiend, dat je haar afremt in het enthousiasme is jammer en onnodig.JeJeBe schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:12:
[...]
maar dat zei je al de hele tijd - alleen lazen we dat niet zo.
Alsof zij dat niet doet in de laatste reactie ?xxander968 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:17:
[...]
Waarom zo op de man? Dat is niet nodig. Laat de rest van de lezers maar zelf bepalen wat ze lezen en interpreteren. Wat Ietsje vraagt is voor mij wel boeiend, dat je haar afremt in het enthousiasme is jammer en onnodig.
het is zeker interessant om te weten en uit te vlooien, maar dan niet steeds tegenstrijdige verhalen schrijven en blijven hangen in het feit dat het aan de EV6 ligt, roepen dat ze al die tijd iets anders beweert en dan toch weer de "schuld" bij de EV6 leggen, dat dan weer ontkennen en zo door.
Had al een torx gepakt om die V2L adapter open te schroeven en eea te besnuffelen, maar daar zie ik maar vanaf.
[ Voor 7% gewijzigd door JeJeBe op 18-04-2023 19:24 ]
Je hebt het over V2V (Vehicle to Vehicle) als groot selling point.ietsje schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:19:
[...]
Heeft jullie dealer daadwerkelijk bij de verkoop belooft dat de I5 jullie Smart kon opladen?
Volgens mij staat op de website dat je met V2L electronische apparatuur van stroom kan voorzien of dat je je elektrische fiets kan opladen.
Her en der wordt op forums (zoals hier
Maar ik zou dit gemist kunnen hebben.
Ik zie overigens net dat op de Kia website de V2L is omgedoopt tot V2D (Vehicle to Device)
Denk dat "Device" duidelijker is voor de consument dan "Load". Wat is een "Load" ?PrimaBB schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:33:
[...]
Ik zie overigens net dat op de Kia website de V2L is omgedoopt tot V2D (Vehicle to Device).
Bij "Device" kunnen mensen zich denk ik eerder voorstellen wat er bedoelt wordt. "Load" is meer iets voor (electro)techneuten.
Blijkt oud nieuws zie ik nu…JeJeBe schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:37:
[...]
Denk dat "Device" duidelijker is voor de consument dan "Load". Wat is een "Load" - bij "Device" kunnen mensen zich denk ik eerder voorstellen wat er bedoelt wordt. "Load" is meer iets voor (electro)techneuten.
Maar is duidelijker. Eens.
Zeker als je V2D toevoegt aan het lijstje V2G en V2H.
‘Load’ is dan beetje uit context.
Net even getest (MY23):JeJeBe schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:40:
a
[...]
Tja, wat is correct .. Ik kies voor voorzichtig omgaan met het mechaniek en uitbliijven van rare schokken en geluiden, dus :
Even ervan uitgaan dat je "auto hold" aan hebt staan: de minste stress voor de pal is, als je eenmaal stil staat, voet op de rem blijven houden en auto uit doen. De bak gaat dan vanzelf in P, en "auto hold" trekt de handrem aan. Dan je voet van de rem af en uitstappen. Je merkt dan ook dat de auto gewoon gelijk stevig vast staat en niet de neiging heeft heen en weer te schommelen.
Gebruik je de "auto hold" niet, dan, vóórdat je de voet van de rem haalt, zelf de handrem aantrekken met de knop.
Bij vertrek lost de handrem vanzelf, hoef je niet aan te denken.
Bij een volgende update (voor de wat eerder uitgebrachte (MY22) modellen, TSB # nog onbekend) loopt de handrem gelijk met de P knop mee en kan het sowieso niet meer "fout" gaan. Kia zal dat niet zonder reden doen, misschien te veel afgebroken pallen of klachten over enge geluiden binnen gekregen.
- Bij P indrukken en Auto Hold aan --> Contact uit --> Handrem (Mijn standaard handeling, automaat(isme).
- Bij Contact uit en Auto Hold aan --> Handrem
- Bij Contact uit en Auto Hold uit --> Handrem
Het lijkt erop dat idd recentere modellen dit al wel hebben (die van mij is in dec 2022 geproduceerd).
Ja, dat heb ik ook aan de Smart dealer en ook aan de Nissan dealer gevraagd. Ook zij weten het niet. Denk niet dat het bij Renault anders is (iemand anders had het met een Zoë getest). En het is heel fijn als je andere auto een Kia, Hyundai of Tesla is. Dan heb je geluk. Het zou ook kunnen dat het óók met andere auto's werkt, ik had het (voor iedereen) fijn gevonden als we dat zouden weten. Daarom kwam ik ook hier, om samen méér te weten te komen. Het probleem zit dan waarschijnlijk bij álle andere auto's, dan die drie. Stel bv dat mijn tweede auto een Twingo was geweest en die kan wél opgeladen worden, dan had ik mazzel gehad. Nu niet, helaas. De dealer heeft ons overigens geen opladen van andere auto's 'beloofd', dat hadden we zelf vooraf bij diverse kanalen gezien op youtube, o.a. bij Fully Charged. YouTube: HYUNDAI IONIQ 5 First Drive - could this be the electric car of the ... Die mogen daar nu dan ook wel een disclaimer bij zetten bedenk ik ineens. Wij vertrouwen nogal op hun informatie namelijk en dat blijkt niet helemaal terecht.JeJeBe schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:12:
[...]
Maar heb je nu al bij Smart gevraagd waarom hun auto niet oplaad aan een andere auto ? Want daar zit het probleem, niet bij deze auto, maar dat zei je al de hele tijd - alleen lazen we dat niet zo, hoewel ik het echt niet anders kan lezen : "Maar nu blijkt dat deze auto helemaal geen andere auto's kunnen opladen als ze niet óf van het eigen platform zijn, óf Tesla.".
Dankjewel @xxander968xxander968 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:17:
[...]
Waarom zo op de man? Dat is niet nodig. Laat de rest van de lezers maar zelf bepalen wat ze lezen en interpreteren. Wat Ietsje vraagt is voor mij wel boeiend, dat je haar afremt in het enthousiasme is jammer en onnodig.
Andere mogelijkheid ... De spanningsvorm die de EV6 uitspuugt is niet erg sinusvormig maar eerder trapvormig. Dat is funest voor sommige "loads". Dat blijkt iemand al gemeten te hebben:ietsje schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:02:
[...]
Ja, dat heb ik ook aan de Smart dealer en ook aan de Nissan dealer gevraagd. Ook zij weten het niet. Denk niet dat het bij Renault anders is (iemand anders had het met een Zoë getest). En het is heel fijn als je andere auto een Kia, Hyundai of Tesla is. Dan heb je geluk. Het zou ook kunnen dat het óók met andere auto's werkt, ik had het (voor iedereen) fijn gevonden als we dat zouden weten. Daarom kwam ik ook hier, om samen méér te weten te komen. Het probleem zit dan waarschijnlijk bij álle andere auto's, dan die drie. Stel bv dat mijn tweede auto een Twingo was geweest en die kan wél opgeladen worden, dan had ik mazzel gehad. Nu niet, helaas. De dealer heeft ons overigens geen opladen van andere auto's 'beloofd', dat hadden we zelf vooraf bij diverse kanalen gezien op youtube, o.a. bij Fully Charged. YouTube: HYUNDAI IONIQ 5 First Drive - could this be the electric car of the ... Die mogen daar nu dan ook wel een disclaimer bij zetten bedenk ik ineens. Wij vertrouwen nogal op hun informatie namelijk en dat blijkt niet helemaal terecht.
/f/image/eVxuos7ZaBVPdYCrIM992qyo.png?f=fotoalbum_large)
weinig op aan te merken, de nuldoorgangen zijn een beetje aangetast, maar of dat echt problemen geeft ?
Ik heb in de commentaren van dat youtube filmpje dat gepost is gelezen dat het getest is door iemand en dat het een aparte stream is die wordt opgenomen voor de achter camera.JeJeBe schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 18:29:
[...]
Kun je opmaken uit de app hoe het achterbeeld wordt verwerkt ? als PIP of als losse stream ? Heb de vraag op de website gedropt, no answer ..
Mijn ev 6 is in okt 2022 geleverd dan ga ik er ff vanuit dat ie zo rond juni is geproduceerd.The Wizard schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:45:
[...]
Net even getest (MY23):
- Bij P indrukken en Auto Hold aan --> Contact uit --> Handrem (Mijn standaard handeling, automaat(isme).
- Bij Contact uit en Auto Hold aan --> Handrem
- Bij Contact uit en Auto Hold uit --> Handrem
Het lijkt erop dat idd recentere modellen dit al wel hebben (die van mij is in dec 2022 geproduceerd).
Als ik de auto op P druk gaat de handrem erop, als ik de auto uit zet idem. Auto aan en in D handrem er automatisch af. Dus waarom zou je dan autohold gebruiken. Zelfs als je ergens langere tijd stil staat, in de file bijvoorbeeld en je rijd op Ipedal dan gaat ie van loop van tijd automatisch in de P stand
Zelfs in de bergen afgelopen winter geen autohold gebruikt alleen ipedal en die houd hem netjes vast totdat je weer gaat rijden
Ik gebruik altijd auto hold, nooit i-Pedal, je kan zuiniger rijden door te anticiperen op level 0 en level 1/2/3 gebruiken indien nodig. Waarom? Energie wat je terughaalt is altijd per definitie onzuiniger dan uitrollen op level 0, dan zijn er immers geen energiestromen. Het Pulse en Glide principe (bij Toyota hybrides bijv.).Joer schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:07:
[...]
Mijn ev 6 is in okt 2022 geleverd dan ga ik er ff vanuit dat ie zo rond juni is geproduceerd.
Als ik de auto op P druk gaat de handrem erop, als ik de auto uit zet idem. Auto aan en in D handrem er automatisch af. Dus waarom zou je dan autohold gebruiken. Zelfs als je ergens langere tijd stil staat, in de file bijvoorbeeld en je rijd op Ipedal dan gaat ie van loop van tijd automatisch in de P stand
Zelfs in de bergen afgelopen winter geen autohold gebruikt alleen ipedal en die houd hem netjes vast totdat je weer gaat rijden
vind het opzich wel altijd interessant om te lezen dat mensen dan blijkbaar op level 0-3 rijden en zeggen dat het zuiniger is (zou best kunnen hoor).The Wizard schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:11:
[...]
Ik gebruik altijd auto hold, nooit i-Pedal, je kan zuiniger rijden door te anticiperen op level 0 en level 1/2/3 gebruiken indien nodig. Waarom? Energie wat je terughaalt is altijd per definitie onzuiniger dan uitrollen op level 0, dan zijn er immers geen energiestromen. Het Pulse en Glide principe (bij Toyota hybrides bijv.).
Alleen dan moet je wel 'heel goed' kunnen anticiperen want als je bij level 0 toch bij moet remmen, dan regenereer je helemaal niks en gaat de energie ook verloren (alles).
En dan ga je er wel aardig vanuit dat je heel goed kan anticiperen.
Bij I-pedal heb je tenminste nog wat energie wat je terug haalt (tuurlijk het is minder dan wat je erin hebt gestopt).
Is het echt zo dat er niets geregenereerd wordt in level 0 als je het rempedaal gebruikt? Ik dacht dat 'licht' remmen altijd regenereerde, ongeacht de stand, en pas bij diep intrappen van de rem er overgestapt wordt op puur mechanisch remmen.stimpyrulez schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:09:
[...]
Alleen dan moet je wel 'heel goed' kunnen anticiperen want als je bij level 0 toch bij moet remmen, dan regenereer je helemaal niks en gaat de energie ook verloren (alles).
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
Naar mijn wetens wel... maar kan het ook fout hebbenTGEN schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:22:
[...]
Is het echt zo dat er niets geregenereerd wordt in level 0 als je het rempedaal gebruikt?
Gebruik zelf eigenlijk alleen nog maar i-Pedal.
Ooit een bmw 5 serie gehad met automaat en die had ook 'auto hold'.
Echt een super toevoeging vond ik toen (baalde dat je deze ook niet standaard aan kon zetten).
Maar ik vind i-Pedal/1-pedal echt nog wel een stukkie beter (maar kan weer niet bij een BEV) al is dit natuurlijk mijn persoonlijke mening.
En als dat iets meer verbruikt... tja dan is dat zo.
lekker rijden mag ook iets meer 'kosten'
[ Voor 46% gewijzigd door stimpyrulez op 19-04-2023 11:33 ]
Hier heb ik wat mee gespeeld maar zag geen regeneratie bij remmen met het rempedaal..Hierbij heb ik gelet op de recharge indicatie rechts op het dashboard. De accu was lager dan 90% en met i-pedal werd er wel energie geregenereerd.TGEN schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:22:
[...]
Is het echt zo dat er niets geregenereerd wordt in level 0 als je het rempedaal gebruikt? Ik dacht dat 'licht' remmen altijd regenereerde, ongeacht de stand, en pas bij diep intrappen van de rem er overgestapt wordt op puur mechanisch remmen.
Je moet echt continue met je flippers bezig zijn wil je energie terugwinnen op deze manier. Of remmen met je flipper door hem vast te houden, gedoseerd remmen zit er dan niet echt in.
Ik doe aan "omgekeerd anticiperen": op i-pedal en dan niet stroom binair volledig loslaten maar gedoseerd op laten komen. Betekent bij uitschakelen cc gas bijgeven.
Jep, zo doe ik het (vaak) ook.ViWe schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:56:
Ik doe aan "omgekeerd anticiperen": op i-pedal en dan niet stroom binair volledig loslaten maar gedoseerd op laten komen. Betekent bij uitschakelen cc gas bijgeven.
Soms wel echt 'gas los' als ik hard wil remmen voor een stoplicht (en desnoods bij remmen).
Maar vaak gewoon de voet iets omhoog doen en dan gaat de auto langzamer rijden en regenereren.
En vooral bij uitschakelen CC is het in het begin wel wennen ja als je i-Pedal hebt aanstaan.
Maar dit wend wel (gas geven voordat je cc uitschakelt).
Maar had naar de wintersport dat de CC zelf uitschakelde door een storing (die de dealer blijkbaar niet terug konden vinden) en dan is het wel even schrikken als hij dan ineens hard gaat regenereren.
Gelukkig maar een paar keer gehad toen, daarna niet meer opgetreden
@spidertje de kentekens zijn gewoon zichtbaar en ik neem aan dat je ze niet voor niets hebt geblurred?
Freezhost schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:09:
@spidertje de kentekens zijn gewoon zichtbaar en ik neem aan dat je ze niet voor niets hebt geblurred?

Die op de achtergond zijn van geheel andere autosFreezhost schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:09:
Vergroot de foto even op de kentekens op de auto’s…spidertje schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:29:
[...]
Die op de achtergond zijn van geheel andere autos
Los daarvan, als jij de kentekens blurred, waarom doe je dat dan niet voor mensen die je niet kent? Zeker als dit kennelijk in een garage is en niet aan de openbare weg.spidertje schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:29:
[...]
Beelden van de FitcamXPhusebox schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:30:
[...]
Benieuwd naar wat beelden, vooral in de avond. Kun je iets zonder compressie van YouTube eens uploaden wanneer je tijd hebt
Thanks. Kwaliteit lijkt me prima, zeker gezien de prijs.
Ik begrijp de vraag niet JeJeBe.... PIP of losse stream? PIP betekend bij mij picture in picture en dan kan ik de vraag niet goed plaatsen.JeJeBe schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 18:29:
[...]
Kun je opmaken uit de app hoe het achterbeeld wordt verwerkt ? als PIP of als losse stream ? Heb de vraag op de website gedropt, no answer ..
Het worden op de SD-kaart losse files (met mijn instellingen van 4K-30fps) van 530Mb voordat hij een nieuw bestand aanmaakt.
Resolutie: 3840x2160
Snelheid: bijna 24Mbps
Audio 64Kbps mono 16Khz
Downloaden kan door met de app op je telefoon via wifi te koppelen met de camera of door het SD-kaartje eruit te halen en in je computer te stoppen.
Ziet er netjes uit.
Alleen komt de player niet hoger dan 1080p.
Maar zelfs dan is de kwaliteit dikke prima
Even inzoomen dan zie je dat ze leesbaar zijnspidertje schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:29:
[...]
wat is het nut van kentekens zwart maken?spidertje schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:29:
[...]
even los van dit geval waarin de uitvoering erg matig is?
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Ben in de auto aan het updaten van de navigatie met een usb, de auto staat aan. Hij zegt : updatebestanden worden gevalideerd, verwijder usb niet. Maar kan ik de auto uitzetten en binnen gaan zitten. Of moet je de auto aanlaten?
Dat zal wel werken maar het is absoluut niet de meest zuinige manier van de auto op de plaats te houden. De elektromotor moet immers energie leveren om 2 ton aan auto tegen te houden. Zet de auto eens op een hellend vlak en (probeer) deze eens tegen te houden door achteraan te duwen, weet je meteen hoeveel energie er nodig is. Ik vraag me bovendien af in hoeverre dit gezond is voor de aandrijving.Joer schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:07:
[...]
Dus waarom zou je dan autohold gebruiken. Zelfs als je ergens langere tijd stil staat, in de file bijvoorbeeld en je rijd op Ipedal dan gaat ie van loop van tijd automatisch in de P stand
Ik zou niet weten wat het probleem is om autohold te gebruiken. Kost je niks en je moet er geen moeite voor doen.
Denk dat iPedal toch ook gewoon auto hold doet maar dan zonder het zichtbaar te maken. Net zoals traditionele ICE auto's een hill assist of iets dergelijks hebben.DigitalHombre schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:42:
[...]
Dat zal wel werken maar het is absoluut niet de meest zuinige manier van de auto op de plaats te houden. De elektromotor moet immers energie leveren om 2 ton aan auto tegen te houden. Zet de auto eens op een hellend vlak en (probeer) deze eens tegen te houden door achteraan te duwen, weet je meteen hoeveel energie er nodig is. Ik vraag me bovendien af in hoeverre dit gezond is voor de aandrijving.
Ik zou niet weten wat het probleem is om autohold te gebruiken. Kost je niks en je moet er geen moeite voor doen.
Mag toch hopen dat ze niet de elektromotor gebruiken om de auto op de plek te houden.
PIP is inderdaad picuture in picture. de huidige dashcam die ik heb, plakt de opname van de rearcam in het beeld van vóór. dat kost dus beeldinformatie van de voorkant, maar in totaal wordt de stream qua omvang amper groter. Maar handig is het niet.markvw schreef op woensdag 19 april 2023 @ 18:11:
[...]
Ik begrijp de vraag niet JeJeBe.... PIP of losse stream? PIP betekend bij mij picture in picture en dan kan ik de vraag niet goed plaatsen.
Het worden op de SD-kaart losse files (met mijn instellingen van 4K-30fps) van 530Mb voordat hij een nieuw bestand aanmaakt.
Resolutie: 3840x2160
Snelheid: bijna 24Mbps
Audio 64Kbps mono 16Khz
Downloaden kan door met de app op je telefoon via wifi te koppelen met de camera of door het SD-kaartje eruit te halen en in je computer te stoppen.
Dank voor het uploaden van een filmpje. Kentekens blijven een dingentje zo te zien, maar dat kan geen enkele dashcam echt goed volgens mij.
Nee zeg, het is geen ICE uit de 80er jaren waar de hydraulische koppelomvormer dat allemaal wel voor de kiezen kreeg met je voet op de rem voor het verkeerslicht en die auto maar willen rijden :-) Of je op een helling kon blijven stilstaan door precies genoeg gas te geven. Liep de boel uiteindelijk wel een beetje warm van ..Phusebox schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:51:
[...]
Denk dat iPedal toch ook gewoon auto hold doet maar dan zonder het zichtbaar te maken. Net zoals traditionele ICE auto's een hill assist of iets dergelijks hebben.
Mag toch hopen dat ze niet de elektromotor gebruiken om de auto op de plek te houden.
Ga met je mee dat iPedal hetzelfde trucje gebruikt (en hill hold ook) , maar nu komt het mee met de iPedal stand. En wie niet wil iPedallen kan toch het gemak ervan gebruiken door de knop in te drukken.
[ Voor 8% gewijzigd door JeJeBe op 19-04-2023 21:21 ]
Ook zonder (zelf ingeschakelde) autohold in iPedal bedrijf worden natuurlijk de remmen gebruikt om de auto staande te houden. De (niet draaiende !) elektromotor gebruiken om de auto op z'n plek te houden is echt niet het geval, dat idee kun je gerust afschrijven. Tenzij je op een helling bewust met het "gas" het evenwicht gaat zitten zoekenDigitalHombre schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:42:
[...]
Dat zal wel werken maar het is absoluut niet de meest zuinige manier van de auto op de plaats te houden. De elektromotor moet immers energie leveren om 2 ton aan auto tegen te houden. Zet de auto eens op een hellend vlak en (probeer) deze eens tegen te houden door achteraan te duwen, weet je meteen hoeveel energie er nodig is. Ik vraag me bovendien af in hoeverre dit gezond is voor de aandrijving.
Er zijn hier altijd heel stellige meningen van "ik gebruik dit en dat niet, want ..." en dan komt er een reden die anderen helemaal larie vinden. Geldt voor o.a. gebruik van de hand/parkeerrem en ook autohold
Maar wie iPedal rijdt gebruikt ook autohold, alleen brandt het lampje dan misschien niet. Maar het effect is hetzelfde, de auto staat automatisch op hold (remmen bekrachtigd) en heeft geen kruipneiging. En da's precies de autohold functie. Alleen als je 'm als een "normale" automaat rijdt, heb je kruipneiging en daar is die autohold knop dus mooi handig voor. Kan je voet vast van de rem af. Al blijven je remlichten wél branden !
[ Voor 4% gewijzigd door JeJeBe op 19-04-2023 21:32 ]
stimpyrulez schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:09:
[...]
vind het opzich wel altijd interessant om te lezen dat mensen dan blijkbaar op level 0-3 rijden en zeggen dat het zuiniger is (zou best kunnen hoor).
Bij I-pedal heb je tenminste nog wat energie wat je terug haalt (tuurlijk het is minder dan wat je erin hebt gestopt).
Kon het onderweg naar huis vandaag mooi even uitproberen...en tot mijn verbazing regenereert de ev6 inderdaad niet in stand 0 als je de rem gebruikt. Nooit gemerkt, maar ik gebruik stand 0 dan eigenlijk ook nooit. Mij bevalt juist het rijden met de flippers erg goed; ik rijd meestal in stand 1, soms 2 en laat de wagen uitrollen waar kan en rem dan bij (ook tot stilstand) met de flippers. Pluspunt vind ik dat de wagen dan ook niet 'kruipt' zodat je de rem in moet houden voor het stoplicht. Ja dat is op te lossen met de auto-hold, maar dat vind ik een onding bij het parkeren.xxander968 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:47:
[...]
Hier heb ik wat mee gespeeld maar zag geen regeneratie bij remmen met het rempedaal..Hierbij heb ik gelet op de recharge indicatie rechts op het dashboard. De accu was lager dan 90% en met i-pedal werd er wel energie geregenereerd.
Je moet echt continue met je flippers bezig zijn wil je energie terugwinnen op deze manier. Of remmen met je flipper door hem vast te houden, gedoseerd remmen zit er dan niet echt in.
Wellicht dat het idee van stand 0 is dat 0 regeneratie ook echt 0 is, zelfs bij gebruik van de rem?
Stand 0 zou de eerste 10x dat je de rem gebruikt niet regenereren en de fysieke rem gebruiken. Dit zodat je de remschijven kunt "schoon" remmen. Na die 10x gaat ie wel weer regenereren.
ah, nu je het zegt; dat ben ik wel eens tegengekomen inderdaad. Mooi; morgen weer wat om te testen :-)
Is de beste optie voor navigatie inclusief laadstops nog steeds ABRP + OBD dongle?
Is er al iets bekend over een update van het eigen navigatiesysteem die dit moet kunnen?
Is er al iets bekend over een update van het eigen navigatiesysteem die dit moet kunnen?
yep, op je telefoon kan dat met de gratis ABRP. Wil je ABRP op Android Auto dan heb je de premium nodig.
Er zijn geen updates voor de navi sinds dec 2022 helaas. Naast de videos van EV Odyssey over de nu nog verborgen functionaiteit (https://www.youtube.com/watch?v=81Sk9Lt8ZRQ ) heb ik niets langs zien komen over wanneer dit ook echt beschikbaar is.
Er zijn geen updates voor de navi sinds dec 2022 helaas. Naast de videos van EV Odyssey over de nu nog verborgen functionaiteit (https://www.youtube.com/watch?v=81Sk9Lt8ZRQ ) heb ik niets langs zien komen over wanneer dit ook echt beschikbaar is.
Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic