Volgens mij is het vrij normaal dat er tijdens laden energie verloren gaat, dus dat is lastig te bewijzen obv je afbeelding.Joer schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:50:
Er gaat toch meer in de accu dan 77,4kwh 🤣🤣🤣[Afbeelding]
Die energie is niet allemaal in je accu gegaan, je hebt ook geholpen de omgeving te verwarmen.Joer schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:50:
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Das dan mijn goede daad voor dit jaar geweest.Phusebox schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:04:
[...]
Die energie is niet allemaal in je accu gegaan, je hebt ook geholpen de omgeving te verwarmen.
Geloof ik zo. Had nog 2% SOC over toen ik begon met laden dus was erg leeg de accu. Kon nog 11 km rijden. Zie gelukkig wel weer normale waardes komen qua kilometers. Zat nu met volle accu op de 412 km. Lang leven het warmere weerLoei123 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:54:
[...]
Volgens mij is het vrij normaal dat er tijdens laden energie verloren gaat, dus dat is lastig te bewijzen obv je afbeelding.
Wauw, dat zou ik zelf niet gauw durven!Joer schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:07:
[...]
Geloof ik zo. Had nog 2% SOC over toen ik begon met laden dus was erg leeg de accu. Kon nog 11 km rijden. Zie gelukkig wel weer normale waardes komen qua kilometers. Zat nu met volle accu op de 412 km. Lang leven het warmere weer
Er is dus een theorie dat 77kwh de bruto capaciteit is en 72 de netto capaciteit. Dan zou ~10% verlies wel plausibel zijn. Alleen hebben we geen echt bewijs dat het daadwerkelijk zo is.Joer schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:15:
Dus zoveel energie heb ik dus niet verloren
Op EV-databese staat:Dartlink schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:18:
[...]
Er is dus een theorie dat 77kwh de bruto capaciteit is en 72 de netto capaciteit. Dan zou ~10% verlies wel plausibel zijn. Alleen hebben we geen echt bewijs dat het daadwerkelijk zo is.
Battery
Nominal Capacity 77.4 kWh
Battery Type Lithium-ion
Number of Cells 384
Architecture 800 V
Useable Capacity* 74.0 kWh
Cathode Material No Data
Pack Configuration 192s2p
Nominal Voltage 697 V
Catch my drift?
Laadverlies...Joer schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:50:
Je hebt behoorlijke tijd aan de paal gekleefd gezeten.
Edit: Sorry, na refresh page zie ik dat al velen gereageerd hadden....
[ Voor 7% gewijzigd door PrimaBB op 12-04-2023 16:27 ]
Kia EV6 Plus Advanced AWD Aurora Black Pearl 2022 | Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025
Die website neem ik met een korrel zout ;-) eerder stond daar dus 83kwh bruto ofzo.DaMenaz schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:25:
[...]
Op EV-databese staat:
Battery
Nominal Capacity 77.4 kWh
Battery Type Lithium-ion
Number of Cells 384
Architecture 800 V
Useable Capacity* 74.0 kWh
Cathode Material No Data
Pack Configuration 192s2p
Nominal Voltage 697 V
Hoe kan je er achter komen hoeveel laadverlies iemand heeft. In mijn geval de denk ik dat het wel mee viel.
2% soc left en dan naar 100% laden. Heb dus 77,7kwh geladen. Weet alleen niet hoeveel KWH 2% is. Als ik 77,4 deel door 100 en dan maal 2 had ik nog 1,5 KWH over. Dan had ik een verlies van 1,8kwh. Dus das lang geen 10%
2% soc left en dan naar 100% laden. Heb dus 77,7kwh geladen. Weet alleen niet hoeveel KWH 2% is. Als ik 77,4 deel door 100 en dan maal 2 had ik nog 1,5 KWH over. Dan had ik een verlies van 1,8kwh. Dus das lang geen 10%
Mss even eea blurren?Joer schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:50:
Ik zie een adres staan namelijk.
Hoe kan ik bij Tesla nu weten of ik naar een V2 rij of V3/V4?
Lijkt toch wel fijn dat ik snel kan laden als hij op is.
Ligt eraan wat je neemt. Onderstaande screenshot is van vanavond, net nadat ik tot 100% heb geladen, dat is dus 96,5% SOC BMS. Hij geeft aan dat er 73,518 kWh beschikbaar is. Als je de SOC BMS doorrekend kom je bij een SOC BMS van 100% op 76,185 kWh. Zit niet heel ver van het maximale van 77,4 kWh. Hij was nog wel bezig met druppelladen, dus kan zijn dat er nog wel een kilowattje erin sijpelt.Dartlink schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:18:
[...]
Er is dus een theorie dat 77kwh de bruto capaciteit is en 72 de netto capaciteit. Dan zou ~10% verlies wel plausibel zijn. Alleen hebben we geen echt bewijs dat het daadwerkelijk zo is.
Je ziet trouwens ook dat de MaxREGEN nu op 124 kW staat ipv 277 kW, hij heeft dus nog wel wat ruimte om te regeneren. Misschien als ie een hele nacht aan de lader blijft dat de BMS wel naar de 100% kruipt.
/f/image/rYb0Yxkmw8aK5kN78N2ztHi7.png?f=fotoalbum_large)
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
V4 is gemakkelijk, die staat alleen nog maar in Harderwijk, ze zijn ook anders vormgegeven, zie de foto's die ik geplaatst heb.De Ideale Man schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:03:
V2 = 150 kW, V3 = 250 kW. Als je op de kaart kijkt in de Tesla app zie je het maximale vermogen staan.
[ Voor 7% gewijzigd door The Wizard op 12-04-2023 19:28 ]
Je kunt de auto koppelen aan jedlix. Jedlix is bedoeld om te laden op momenten dat er weinig stroomvraag is of veel aanbod. Die app geeft lagere waarden aan wat er geladen is dan mijn laadpaal aangeeft dat er geladen is. Door voorverwarmen van de auto kan dat deels verklaard worden, maar als je niet voorverwarmt zal dit een goede indicatie zijn voor laadverliezen.Joer schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:40:
Hoe kan je er achter komen hoeveel laadverlies iemand heeft. In mijn geval de denk ik dat het wel mee viel.
Goedendag forumleden, sinds gisteren ook de blije bezitter van een Kia EV6.
en misschien stel ik al beantwoorde vragen.
Ik zie de volgende meldingen, zie foto's .
A kan iemand mij vertellen wat de tekst 'accessoire" wordt bedoeld? dacht eerst mijn trekhaak maar na verwijdering blijf ik deze tekst zien.
B "waarschuwing voor batterijontlading" is dat een normale melding op het moment dat de auto nog niet in ready staat of is de 12v accu nu al leeg.
Alvast bedankt.
:strip_exif()/f/image/cMjWUzrI0EWs6JqQ8VrkwJX0.jpg?f=fotoalbum_large)
A kan iemand mij vertellen wat de tekst 'accessoire" wordt bedoeld? dacht eerst mijn trekhaak maar na verwijdering blijf ik deze tekst zien.
B "waarschuwing voor batterijontlading" is dat een normale melding op het moment dat de auto nog niet in ready staat of is de 12v accu nu al leeg.
Alvast bedankt.
:strip_exif()/f/image/cMjWUzrI0EWs6JqQ8VrkwJX0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/B9td2UsGrmtJSAzLQd5mcqhl.jpg?f=fotoalbum_large)
Na aanleiding van jullie berichten over de achterbank gaan we zaterdag kijken naar een jong gebruikte EV6. Is er een makkelijke manier tijdens een proefrit om de accu status te controleren? Ondanks dat hij rond de 20k heeft gereden blijft dit mij wel redelijk belangrijk.
Gefeliciteerd met je EV6!JanMe schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:05:
Goedendag forumleden, sinds gisteren ook de blije bezitter van een Kia EV6.
Alvast bedankt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat betreft je vraag over melding B, geen zorgen.
Dit is puur en alleen een waarschuwing dat je 12V belast wordt met als risico dat je accu langzaam leegraakt.
Pas als je de EV6 ‘aanzet’ verdwijnt deze waarschuwing, omdat de 12V accu dan ook bijgeladen wordt.
Ook ‘camp mode’ zorgt voor actief bijladen van de 12V accu.
De melding A wbt accessoire. Ik weet eigenlijk niet precies wat dit betekent en of dit standaard te zien is.
Is dit scherm zo te zien zodra je de Kia opent en in de auto gaat zitten?
In ieder geval veel plezier met je EV6 en lekker genieten ervan!
Kia EV6 Plus Advanced AWD Aurora Black Pearl 2022 | Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025
Vandaag heeft de dealer vastgesteld dat de accu defect is en onder garantie vervangen👍The Wizard schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:18:
[...]
Er is een batch slechte accu's geweest, even langs de dealer voor een health check.
Volgens mij krijg je 'Accessoire' te zien als je op de startknop drukt zonder de rem in te trappen (en de auto te starten). Dan doet een deel van de stroomverbruikers het (ramen niet).. Functie niet echt begrepen nog.PrimaBB schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:06:
[...]
Gefeliciteerd met je EV6!
Wat betreft je vraag over melding B, geen zorgen.
Dit is puur en alleen een waarschuwing dat je 12V belast wordt met als risico dat je accu langzaam leegraakt.
Pas als je de EV6 ‘aanzet’ verdwijnt deze waarschuwing, omdat de 12V accu dan ook bijgeladen wordt.
Ook ‘camp mode’ zorgt voor actief bijladen van de 12V accu.
De melding A wbt accessoire. Ik weet eigenlijk niet precies wat dit betekent en of dit standaard te zien is.
Is dit scherm zo te zien zodra je de Kia opent en in de auto gaat zitten?
In ieder geval veel plezier met je EV6 en lekker genieten ervan!
Klopt, precies zelfde als het eerste klikje met een sleutel start bij een ICE. Zijn gewoon relikwieën van de verbrandings motoren, bij EV's zijn deze standen niet nodig.oa_ar15 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:27:
[...]
Volgens mij krijg je 'Accessoire' te zien als je op de startknop drukt zonder de rem in te trappen (en de auto te starten). Dan doet een deel van de stroomverbruikers het (ramen niet).. Functie niet echt begrepen nog.
Klopt, volgens mij noemden ze dat toch 'op contact zetten'?The Wizard schreef op donderdag 13 april 2023 @ 06:45:
[...]
Klopt, precies zelfde als het eerste klikje met een sleutel start bij een ICE. Zijn gewoon relikwieën van de verbrandings motoren, bij EV's zijn deze standen niet nodig.
Vind bij Kia dit juist een irritante stand.
Volgens mij zorgt dit juist ook voor de 'zombiemodus'.
Gelijk naar start was veel simpeler geweest.
Kleine accu loopt niet leeg (kan bij geladen worden) en alleen je hoofdaccu loopt dan wat leeg, maar dat duurt wel effe dan.
Als je de app van Tesla download en je gegevens invult, en je voor niet Tesla lader opzoeken geeft hij de locatie weer waar V2 en V3's staan.De Ideale Man schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:03:
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Er is ook een online index:JanMe schreef op donderdag 13 april 2023 @ 07:24:
Bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen, maar ik ben bang dat er nog meer gaan volgen 👍
https://ev6.synology.me/en/index.html
En een EV6 'owners manual' in NL voor op je telefoon :
:strip_exif()/f/image/8qe5bksy0Tc3rknutMin9nPQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgende week staat de nieuwe EV6 GT in Italie. Hoekiger dan het huidige model.
https://www.autoweek.nl/a...-gt-tussen-kunst-en-klik/
https://www.autoweek.nl/a...-gt-tussen-kunst-en-klik/
Voor wie de handrem wél gebruikt maar de koppeling met "auto hold" nooit begrepen heeft, er is weer een poging gedaan de EV6 iets "normaler" te maken :-) Technically Jeff
Maar wij hebben die update dus nog niet, want hij zegt dat het onderdeel is van de preconditioning updates die gedaan worden?JeJeBe schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:37:
Voor wie de handrem wél gebruikt maar de koppeling met "auto hold" nooit begrepen heeft, er is weer een poging gedaan de EV6 iets "normaler" te maken :-) Technically Jeff
nee, dat zegt hij niet.Phusebox schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:43:
[...]
Maar wij hebben die update dus nog niet, want hij zegt dat het onderdeel is van de preconditioning updates die gedaan worden?
Hij heeft nu pas de precon update gekregen en nu gelijk deze iPedal ook ontvangen van zijn dealer. Die is echter erg nieuw, maar of dat voor EU ook zo is, geen idee.
Hij zei: als er nog winter modus staat, moeten ze nog een tweede update doen, en in die update zat ook deze aanpassing. Hij zegt dus dat voor preconditioning deze update vereist is.JeJeBe schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:48:
[...]
nee, dat zegt hij niet.
Hij heeft nu pas de precon update gekregen en nu gelijk deze iPedal ook ontvangen van zijn dealer. Die is echter erg nieuw, maar of dat voor EU ook zo is, geen idee.
/f/image/cGgXhga9592k5TaXCmpFPpru.png?f=fotoalbum_large)
YouTube: Kia EV6 Finally Gets AUTOMATIC Parking Brake!
[ Voor 26% gewijzigd door Phusebox op 13-04-2023 16:03 ]
Die bij ons al maanden werkt, het lijkt dus niet mogelijk de TSB voor NA te vergelijken met die voor EU.Phusebox schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:03:
[...]
Hij zei: als er nog winter modus staat, moeten ze nog een tweede update doen, en in die update zat ook deze aanpassing. Hij zegt dus dat voor preconditioning deze update vereist is.
[Afbeelding]
YouTube: Kia EV6 Finally Gets AUTOMATIC Parking Brake!
Of die iPedal- en handremupdate er voor ons is, komen we alleen te weten via een EU lijstje van TSB's denk ik.
Dat is precies wat ik zeg dus. Dat wij die update nog niet hebben of iig niet als onderdeel van de preconditioning update.JeJeBe schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:22:
[...]
Die bij ons al maanden werkt, het lijkt dus niet mogelijk de TSB voor NA te vergelijken met die voor EU.
Of die iPedal- en handremupdate er voor ons is, komen we alleen te weten via een EU lijstje van TSB's denk ik.
Eind mei worden de klinken vervangen zoals gezegd en er stonden nog 2 TSB's open zeiden ze. Laatste keer was november dat er nog gewerkt is aan de auto.
Ik heb mijn EV6 1 week geleden opgehaald en die heeft dit er al in. Dus ik vraag me af of dit al preinstalled is in de nieuwe auto's die binnen komen. Als ik op P druk dan gaat de parking break automatisch aanJeJeBe schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:37:
Het plan is om in onze EV6 een degelijke dashcam te plaatsen, denk aan de VIOFO A139 Pro 2CH. Heeft hier iemand ervaring met de parkeermodus en de EV6 batterij toestand? Aangezien de wagen zo al problematisch is met de 12V batterij, vraag ik me af of dat geen risico is zelfs al heeft de camera een autoshut-off bij te lage spanning. Er is natuurlijk de mogelijkheid om een extra camera batterij te plaatsen maar die dingen kosten dan weer meer dan de camera.
Vandaag navigatie update gedaan. Na het update en het opnieuw opstarten van het systeem wilde de auto niet meer in de ready modes gaan. Links onder in het display bleef zichtbaar geel autootje met slotje. Van alles geprobeerd: uit en aan zetten, afsluiten 5 min wegblijven, met sleutel startknop indrukken enz. Oplossing met 2e sleutel na 2 minuten afsluiting weer de auto in en alles werkt weer. Vervolgens de niet werkende sleutel gebruikt en die doet het ook weer. Vraag niet hoe het kan maar profiteer er van🤔
Ik dacht dat dit altijd al het geval was? Of ben ik nou gek?Mad_Master schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:26:
[...]
Ik heb mijn EV6 1 week geleden opgehaald en die heeft dit er al in. Dus ik vraag me af of dit al preinstalled is in de nieuwe auto's die binnen komen. Als ik op P druk dan gaat de parking break automatisch aan
Ik heb een 'oude' ThinkWare 800 Pro (voor/achter cam) ingebouwd en aangesloten op de permanente 12V dmv een fuse tap in het zekeringkastje.DigitalHombre schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:46:
Het plan is om in onze EV6 een degelijke dashcam te plaatsen, denk aan de VIOFO A139 Pro 2CH. Heeft hier iemand ervaring met de parkeermodus en de EV6 batterij toestand? Aangezien de wagen zo al problematisch is met de 12V batterij, vraag ik me af of dat geen risico is zelfs al heeft de camera een autoshut-off bij te lage spanning. Er is natuurlijk de mogelijkheid om een extra camera batterij te plaatsen maar die dingen kosten dan weer meer dan de camera.
Deze cam heeft ook een uitschakelbeveiliging igv te lage spanning.
Inmiddels een maand of 6 actief.
Werkt op zich prima, maar wel al een paar keer gehad dat de 12V accu rond 65% terecht komt.
Vooral bij aantal dagen stilstaan en veel beweging om de auto.
Rond 67% krijg je dus een 'oranje' icoontje in je app te zien.
Veel lager is mijn accu nooit gekomen gelukkig.
Cam zal zichzelf dan wel hebben uitgeschakeld.
En meestal na een ritje trekt de 12V weer bij naar 90/100%.
Dus ja, er zit een risico aan.
Wanneer de accu bijlaadt is overigens ook totale willekeur lijkt het. Soms, zelfs na enkele lange ritten (100km), blijft de SoC van de 12V rond de 70% hangen.
Op dit moment is dat bij mij (weer eens) het geval sinds afgelopen maandag/dinsdag.
Nu zijn er bij mij 2 variabelen bij gekomen deze week :
- Een active sub woofer
- Een software update (entertainment) van afgelopen december.
Ik blijf het voorlopig even monitoren (zonder te veel refreshen....).
Weet iemand op welke plaats de voorruit van de EV^doorlaatbaar is voor de signalen van de t-tag van de Westerscheldetunnel of de franse BIP-tag voor de tolwegen in Frankrijk
daar kunnen we hier niet over oordelen hoor ;-)The Wizard schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:52:
[...]
Ik dacht dat dit altijd al het geval was? Of ben ik nou gek?
hier in EU gaat de parkeerrem erop als je "auto hold" gebruikt en de auto uitschakelt (raar dat het een aan het ander gekoppeld is, maar zo is het u eenmaal )
Na de betreffende update gaat dat al direct bij het kiezen van P volgens zeggen, ook zonder de "auto hold" functie actief te hebben.
Best mogelijk dat jonge EV6's dit al mee hebben gekregen met de fabrieksfirmware (maar dan kunnen de handrem wappies het dus nu niet meer uitschakelen ...).
Mijn parkeerrem gaat (nog steeds) er pas op bij uitschakelen van de auto, mits ik "auto hold" aan heb staan. Bij mij dus niet meegekomen met een andere update. dat wordt zoeken naar het relevante TSB voor EU.
De US update heeft ook een inlegvelletje voor het instructie boekje, waarin een en anders nog eens lekker onduidelijk "verhelderd" wordt :-)
[ Voor 4% gewijzigd door JeJeBe op 13-04-2023 21:37 ]
overal, gewoon rechts naast de spiegel plakken en gaan.wbijen schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:48:
Weet iemand op welke plaats de voorruit van de EV^doorlaatbaar is voor de signalen van de t-tag van de Westerscheldetunnel of de franse BIP-tag voor de tolwegen in Frankrijk
Zoeken in het forum op "tol".
Mijn EV6 is begin maart 2022 besteld en eind november 2022 binnen bij de dealer. Wel MY23.JeJeBe schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:23:
[...]
daar kunnen we hier niet over oordelen hoor ;-)
hier in EU gaat de parkeerrem erop als je "auto hold" gebruikt en de auto uitschakelt (raar dat het een aan het ander gekoppeld is, maar zo is het u eenmaal )
Na de betreffende update gaat dat al direct bij het kiezen van P volgens zeggen, ook zonder de "auto hold" functie actief te hebben.
Best mogelijk dat jonge EV6's dit al mee hebben gekregen met de fabrieksfirmware.
Mijn parkeerrem gaat (nog steeds) er pas op bij uitschakelen van de auto, mits ik "auto hold" aan heb staan. Bij mij dus niet meegekomen met een andere update. dat wordt zoeken naar het relevante TSB voor EU.
de US update heeft ook een inlegvelletje voor het instructie boekje, waarin een en anders nogeens lekker onduidelijk "verhelderd" wordt :-)
Als ik de P indruk gaat hij bij mij ook op de parkeer rem.
Ik gebruik “auto hold” alleen voor momenten dat ik even stil moet staan, stoplicht, open brug enz. zodat ik niet steeds op de rem hoef te staan en de achter mij staande bestuurder niet constant mijn remlichten hoeft te zien.
EV6 58kWh Plus RWD MY:23
Da's super sympathiek, maar je kunt beter de handrem daarvoor gebruiken wil je ook je doel bereiken. Volgens testen hier op het forum blijven je remlichten juist bij het gebruik van "auto hold" wél branden.Overstag schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:35:
[...]
Mijn EV6 is begin maart 2022 besteld en eind november 2022 binnen bij de dealer. Wel MY23.
Als ik de P indruk gaat hij bij mij ook op de parkeer rem.
Ik gebruik “auto hold” alleen voor momenten dat ik even stil moet staan, stoplicht, open brug enz. zodat ik niet steeds op de rem hoef te staan en de achter mij staande bestuurder niet constant mijn remlichten hoeft te zien.
Dit forum heeft zoveel berichten dat het ondoenlijk is om ze allemaal te lezen.JeJeBe schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:49:
[...]
Da's super sympathiek, maar je kunt beter de handrem daarvoor gebruiken wil je ook je doel bereiken. Volgens testen hier op het forum blijven je remlichten juist bij het gebruik van "auto hold" wél branden.
Maar bedankt, ga het morgen eens uit proberen. Ben benieuwd.
EV6 58kWh Plus RWD MY:23
Ik heb nog steeds regelmatig die rate kloek en schok als ik de auto in R zet na geparkeerd te hebben. Of die nu 5 minuten of een dag stil heeft gestaan, ook zonder helling doet ie dat af en toe.
Voelt gewoon niet goed, beetje alsof je de koppeling laat opkomen met je voet op de rem.
Voelt gewoon niet goed, beetje alsof je de koppeling laat opkomen met je voet op de rem.
Zelf testen kenmerkt de ware tweaker ;-) Kan zomaar anders zijn op een MY23 ..Overstag schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:54:
[...]
Dit forum heeft zoveel berichten dat het ondoenlijk is om ze allemaal te lezen.
Maar bedankt, ga het morgen eens uit proberen. Ben benieuwd.
Hey ik ben ook aan het kijken naar een dakkoffer. Nog een specifieke reden dat je hebt gekozen voor deze (vrij prijzige) dakkoffer? Zouden andere niet gepast hebben?SwEEp3R schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 17:40:
Vandaag mijn bestelde dakkoffer en dakdragers opgehaald. Past perfect, ook op een GT-Line, alleen dakraam beter maar niet gebruiken 😁. Verbruik heenweg (wind mee): 20.5kWh. Terugweg (met dakkoffer dus, en wind tegen): 22.0kWh. Snelheid op snelweg beide ritten op 115km/u gelimiteerd, 2/3 snelweg, 1/3 provinciaal. Temperatuur: 4 graden 🥶. Nou ja, etc etc. Oh ja: achterklep max hoogte ingesteld op ****** (edit: NIVEAU 3)
Linkjes:
https://www.dakdragerwink...lack-kia-ev-6-vanaf-2021/
https://www.dakdragerwink...metallic-dakkoffer-613501
Foto’s:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De dakdrager heb je denk ik weinig keus in door het panoramadak...
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
Al gekeken naar de FitcamX die Phusebox al enige tijd geleden gepost heeft?DigitalHombre schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:46:
Ik verwacht dat die van mij er al bijna aan komt. De track and trace geeft aan dat hij in België ligt. Overigens lijken de inklaring en BTW netjes door de chinezen afgehandeld te zijn. Ik had er nog vragen over gesteld, en mochten er extra kosten bij komen, dan moest ik dat laten weten, want dat hoort niet en zou ik het vergoed krijgen.
Foto's uiteraard na de montage
Ik begrijp dat dat niet goed voelt... Ik heb daar geen last van. Ik heb dit fenomeen denk ik 2x meegemaakt, en nu ik er aan denk reed ik toen beide keren achteruit op het pad naast mijn huis.... Dat betekend dat vrouwlief weer eens niet achteruit in kon parkerenPhusebox schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:14:
Ik heb nog steeds regelmatig die rate kloek en schok als ik de auto in R zet na geparkeerd te hebben. Of die nu 5 minuten of een dag stil heeft gestaan, ook zonder helling doet ie dat af en toe.

Gebruik je de handrem? Ik gebruik helemaal niets. Ik zet gewoon de auto uit.... Handrem heb ik nooit gebruikt op auto's anders dan parkeren op een steile helling... (was 100 jaar geleden bij vorst wel eens een probleem met vastvriezende remmen). Ben ik nu ook een handrem wappie zoals een paar posts hierboven beschreven of juist niet.... ik wist niet welke kant op ik dat moest interpreteren
Had het voordat me hier werd aangeraden auto hold te gebruiken en nu met auto hold nog steeds. Zet niet zelf de handrem erop in ieder geval.markvw schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 05:34:
[...]
Ik begrijp dat dat niet goed voelt... Ik heb daar geen last van. Ik heb dit fenomeen denk ik 2x meegemaakt, en nu ik er aan denk reed ik toen beide keren achteruit op het pad naast mijn huis.... Dat betekend dat vrouwlief weer eens niet achteruit in kon parkerenen ik de volgende ochtend wegreed.
Gebruik je de handrem? Ik gebruik helemaal niets. Ik zet gewoon de auto uit.... Handrem heb ik nooit gebruikt op auto's anders dan parkeren op een steile helling... (was 100 jaar geleden bij vorst wel eens een probleem met vastvriezende remmen). Ben ik nu ook een handrem wappie zoals een paar posts hierboven beschreven of juist niet.... ik wist niet welke kant op ik dat moest interpreteren
Kan die auto hold er ook niet vanaf?Phusebox schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 05:36:
[...]
Had het voordat me hier werd aangeraden auto hold te gebruiken en nu met auto hold nog steeds. Zet niet zelf de handrem erop in ieder geval.
Hoe bedoel je? Je kunt de functie aan of uit zetten.
Handremmarkvw schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 05:34:
[...]
Ik begrijp dat dat niet goed voelt... Ik heb daar geen last van. Ik heb dit fenomeen denk ik 2x meegemaakt, en nu ik er aan denk reed ik toen beide keren achteruit op het pad naast mijn huis.... Dat betekend dat vrouwlief weer eens niet achteruit in kon parkerenen ik de volgende ochtend wegreed.
Ik weet niet eens waar die zit. Gebruik ik nooit! Gewoon auto uit, gaat automatisch op P en je kunt gaan.
Bij mij ookDe Ideale Man schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 07:23:
[...]
Handrem
Ik weet niet eens waar die zit. Gebruik ik nooit! Gewoon auto uit, gaat automatisch op P en je kunt gaan.

Bij wegrijden idem. Aanzetten met voetrem erop en wegrijden. Handrem gaat er automatisch af.
NB: ik rijd altijd met i-pedal en auto hold on.
[ Voor 18% gewijzigd door JanAllElectric op 14-04-2023 08:50 ]
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 7700Wp; KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 2* Marstek 5kWh (v1.48) + HW P1 ++ modbus/lilygo/node-red/HA
Na een paar miljoen kilometers op de we met ICE's zet ik nog steeds braafjes de EV in N(eutral) bij het uitschakelen. Moeilijk om spiergeheugen af te leren ;-)
Bedankt voor de info! Toch een behoorlijke tijd waarbij de camera actief blijft, ik had eerder problemen verwacht. Ondanks de hoge prijs ben ik toch aan het overwegen om de extra batterij voor de dashcam aan te schaffen. Nu nog wel de ruimte er voor vinden zonder dat de plaatsing erg opvalt.PrimaBB schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:59:
[...]
Werkt op zich prima, maar wel al een paar keer gehad dat de 12V accu rond 65% terecht komt.
Vooral bij aantal dagen stilstaan en veel beweging om de auto.
Met een ICE ook nooit gedaan? Motor uit en ging automatisch in P bij een automaat, of laat hem in de 1 staan bij een handbak.DigitalHombre schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:32:
Na een paar miljoen kilometers op de we met ICE's zet ik nog steeds braafjes de EV in N(eutral) bij het uitschakelen. Moeilijk om spiergeheugen af te leren ;-)
Ja, toch eens wat info opgezocht. De beeldkwaliteit is helaas wat tegenvallen vrees ik, en de mogelijkheid om parkeermodus te gebruiken in samenwerking met de aansluitingen aan de spiegel zijn zeer beperkt. Daarom valt de Fitcam voor mij af als kandidaat dashcam.markvw schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 05:22:
[...]
Al gekeken naar de FitcamX die Phusebox al enige tijd geleden gepost heeft?
Nope, de wagens (en vrachtwagens) die ik reed waren veelal handgeschakelde bakken en de automaten maakten dan weer kabaal als je probeert uit te stappen met de auto niet in P. Niks automagisch.Phusebox schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:43:
[...]
Met een ICE ook nooit gedaan? Motor uit en ging automatisch in P bij een automaat, of laat hem in de 1 staan bij een handbak.
Als je parkeermodus belangrijk vindt + veel en lang op drukke plekken staat dan is dat misschien een oplossing.DigitalHombre schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:41:
[...]
Bedankt voor de info! Toch een behoorlijke tijd waarbij de camera actief blijft, ik had eerder problemen verwacht. Ondanks de hoge prijs ben ik toch aan het overwegen om de extra batterij voor de dashcam aan te schaffen. Nu nog wel de ruimte er voor vinden zonder dat de plaatsing erg opvalt.
Voor thuis, kantoor en onderweg voldoet dit voor mij.
Vanmorgen is tijdens een rit eenmalig het infotainment scherm zwart gebleven, de rit erna deed hij het weer.
Iemand dit eerder meegemaakt?
Iemand dit eerder meegemaakt?
Niemand enig idee?happy killer schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:25:
Na aanleiding van jullie berichten over de achterbank gaan we zaterdag kijken naar een jong gebruikte EV6. Is er een makkelijke manier tijdens een proefrit om de accu status te controleren? Ondanks dat hij rond de 20k heeft gereden blijft dit mij wel redelijk belangrijk.
Heb je een trekhaak?B-Bandit schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:37:
[...]
Hey ik ben ook aan het kijken naar een dakkoffer. Nog een specifieke reden dat je hebt gekozen voor deze (vrij prijzige) dakkoffer? Zouden andere niet gepast hebben?
Want dan kan je een trekhaakbox nemen.
Ik heb speciaal een trekhaak lateb zetten daarvoor (althans, als men wagen ooit aankomt)
Ik twijfel alleen nog tussen de towbox v2 of v3.
Al heeft thule blijkbaar de arcos uitgebracht, die zou zelfs de range van je ev verhogen 😂
Denk dat je een eind komt door in de zoekbalk bovenin [Zoek in het Forum] de term SOH in te tikken.
Catch my drift?
Met een OBD Link stekker + app die SOH (State of Health) waarden kan uitlezen.
Met 20K km verwacht ik zeer weinig tot geen degradatie.
En wellicht dat je battery garantie ook nog geldt. Je moet dit even nakijken, maar volgens mij is deze garantie overdraagbaar naar volgende eigenaar.
Maar je kan met zo'n app inderdaad ook eventuele problemen met de accu opsporen.
[ Voor 39% gewijzigd door PrimaBB op 14-04-2023 10:47 ]
Nee geen trekhaak, maar ik neem het in overweging mee! Want ik lease mijn auto dus moet denk ik de trekhaak sowieso via de dealer later plaatsen. Dat zal wel weer 1200 tot 1500 kosten. Dan nog een box erbij van 900 euro...loopt wel aardig in de papieren. Dakkoffer bevestigingsset kost je ongeveer € 400 en een gebruikte dakkoffer € 500 (Thule 800 bijv). Wel heel ander kostenplaatje.huCks schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:35:
[...]
Heb je een trekhaak?
Ik heb speciaal een trekhaak lateb zetten daarvoor (althans, als men wagen ooit aankomt)
Al heeft thule blijkbaar de arcos uitgebracht, die zou zelfs de range van je ev verhogen 😂
Misschien dat ik over 4 jaar (als leasecontract afloopt) een gebruikte ev6 zoek met trekhaak...
[ Voor 5% gewijzigd door B-Bandit op 14-04-2023 10:51 ]
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
Ik vind dat nog steeds niks, rijden met zo'n box of een fietsendrager. Ik ben continue in de achteruitkijkspiegel aan het kijken of ik niks verlies. Vooral met fietsen, dat wiebelt en schommelt zo hard... Heb een trekhaak en fietsendrager dus, maar ik rijdt er niet graag mee.huCks schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:35:
[...]
Heb je een trekhaak?
Weet nog niet zeker of het nodig is, maar zijn er mensen die eventueel interesse hebben om een (zakelijk) leasecontract over te nemen per 1 juni? Gaat om een 77kwh plus variant, gravity blue, 57 maanden, 25.000KM per jaar. 3 februari 2023 geleverd, staat nu net 5000km op de teller.
Stuur me dan even een berichtje.
Stuur me dan even een berichtje.
Nee niet dus... De Hyundai's en Kia's kunnen, voor zover ik nu kan beoordelen, dus alleen andere Hyundai's en Kia's laden (wij konden ook een ouder model Ioniq opladen en ik verwacht dat we dat dan ook kunnen met de Kia Niro's en Kia EV6, met onze I5 = en vice versa=spidertje schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:43:
[...]
Ik kan met mijn HI5 ook andere Hyundai Ev/PHEV modellen bijladen. Geen id of dat met Smarts ook lukt. Nooit geprobeerd
Alle auto's die tot nu toe *niet* hebben kunnen laden via V2L (Buiten, en na vraag van iemand hier ook met het binnenstopcontact geprobeerd)... zijn tot nu toe de Smart, Renault (Zoe), Nissan (ENV200).
Het lijkt er dus op dat V2L alleen auto's uit de eigen familie oplaadt ;-) Dat is wel iets dat je moet weten, als je van plan was geweest je auto als mobiele zonnelaad-thuisaccu te gebruiken voor een andere... Wat we nu nog zouden kunnen testen met zijn allen is of bv ook de twingo's, dacia spings, imiev/ion/c-zero's, de BMW's, Mercedessen, Volvo's, Fiat 500s, volkswagens, Tesla's, Peugeots, Opels, Skoda's, Seats etc óók allemaal niet kunnen laden via V2L, dan weten we dat we wat *dit* betreft in elk geval bij Hyundai/Kia moeten zijn om te vragen hoe dit zit.
Onze Smart en Nissan dealers hadden in elk geval geen idee waarom het bij hun auto's niet werkte, en bij de eigen Hyundai's en Kia modellen dan wel... Aarding vereist dus ja, maar waarom eisen ónze auto's die aarding dan niet, ook de oudere Ioniqs niet? En wat kan er eventueel aan gedaan worden door Kia en Hyundai (zonder zelf te gaan knutselen uiteraard...)
Dank voor jullie meedenken hier en als iemand zelf nog eens zijn Kia wil testen met nóg een ander model, heel graag... daar worden we met zijn allen weer wijzer van ;-)
Ziet er interessant uit! Enige nadeel is dat ik dan alsnog achteraf adresgegevens moet gaan toevoegen en dat is het meeste werk. Maar alleen al voor de statistieken etc zal ik vast gebruik gaan maken van je tool!ZuinigeRijder schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:20:
[...]
Je kunt mijn tool gebruiken in combinatie met Kia UVO Connect.
Automatische ritadministratietools voor Hyundai Bluelink- of Kia UVO Connect-gebruikers. Het achteraf vaststellen van uw privé- en/of zakelijke ritten en informatie over die ritten en het gebruik van de auto. Het beste van alles is het feit dat het de 12 volt-accu van de auto NIET leegtrekt, omdat het alleen de in de cache opgeslagen serverinformatie gebruikt!
Vorige week dan ook mijn EV6 in ontvangst mogen nemen. rond April/Mei 2022 besteld, originele leverdatum stond op week 50-2022.
Nu maar rustig ontdekken en spelen.
Nu maar rustig ontdekken en spelen.
Heeft dit mogelijk niet te maken met de gevoeligheid voor de aarding van het Nissan/Renault-platform?ietsje schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:17:
[...]
Alle auto's die tot nu toe *niet* hebben kunnen laden via V2L (Buiten, en na vraag van iemand hier ook met het binnenstopcontact geprobeerd)... zijn tot nu toe de Smart, Renault (Zoe), Nissan (ENV200).
Het lijkt er dus op dat V2L alleen auto's uit de eigen familie oplaadt ;-) Dat is wel iets dat je moet weten, als je van plan was geweest je auto als mobiele zonnelaad-thuisaccu te gebruiken voor een andere... Wat we nu nog zouden kunnen testen met zijn allen is of bv ook de twingo's, dacia spings, imiev/ion/c-zero's, de BMW's, Mercedessen, Volvo's, Fiat 500s, volkswagens, Tesla's, Peugeots, Opels, Skoda's, Seats etc óók allemaal niet kunnen laden via V2L, dan weten we dat we wat *dit* betreft in elk geval bij Hyundai/Kia moeten zijn om te vragen hoe dit zit.
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
@ietsje omdat ik ook een Tesla Model 3 heb, zal ik binnenkort eens proberen of ik de Tesla met de V2L functie van mijn EV6 kan opladen.
Ik heb het niet scherp, maar gebeurt er niets bij jouw Smart? Of stopt het laden b.v. snel? Dan weet ik wat ik eventueel kan verwachten.
Ik heb het niet scherp, maar gebeurt er niets bij jouw Smart? Of stopt het laden b.v. snel? Dan weet ik wat ik eventueel kan verwachten.
Zoals @PrimaBB al aangaf, met een OBD stekker. Als je via een cardealer de auto aankoopt, zal die zeker voor jou een rapportje kunnen uitprinten. Ik zou het alvast als voorwaarde stellen. Maar ook ik verwacht geen batterijproblemen. Succes alvast!
Ik ben een luxepoes 😂. Ik heb deze gekozen vanwege de platte vorm. Er moeten een tweetal kiteboards en kites in, dus ik hoef niet een hele hoge te hebben. Scheelt weer luchtweerstand. Qua uitstraling staat het ook niet verkeerd 😉. Dakdrager keuze is idd beperkt.B-Bandit schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:37:
[...]
Hey ik ben ook aan het kijken naar een dakkoffer. Nog een specifieke reden dat je hebt gekozen voor deze (vrij prijzige) dakkoffer? Zouden andere niet gepast hebben?
Oh dat zou heel fijn zijn als je dat even wil testen! Ja de Smart *lijkt* te willen gaan laden, wordt even groen en oranje maar knippert niet zoals gebruikelijk, blijft dan even stabiel op een soort van oranje kleur, soms heel even naar rood, en stopt dan volledig (binnen ongeveer 10 seconden na inpluggen, en dat geldt zowel voor de V2L buiten, als voor het binnen stopcontact. (Met de Nissan idem, Zoé ook, begreep ik)Franciesco schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:53:
@ietsje omdat ik ook een Tesla Model 3 heb, zal ik binnenkort eens proberen of ik de Tesla met de V2L functie van mijn EV6 kan opladen.
De adresgegevens worden gewoon opgehaald bij de bijbehorende latitude/longitude gegevens. Dus dat hoef je niet zelf te doen. Echter moet je wel vaak genoeg de server gegevens opvragen, anders kan het zijn dat je een trip mist, bijvoorbeeld als je tussen het einde van de ene trip en andere trip geen opvraag gedaan hebt.Tribunus schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:37:
[...]
Ziet er interessant uit! Enige nadeel is dat ik dan alsnog achteraf adresgegevens moet gaan toevoegen en dat is het meeste werk. Maar alleen al voor de statistieken etc zal ik vast gebruik gaan maken van je tool!
Op mijn raspberry pi draait het script via een crontab 4x per uur, tussen 6:00 uur en 22:00 uur. Daarmee zit ik nog niet aan de limiet van het aantal server opvragingen.
Natuurlijk kun je dan nog steeds een trip missen, maar de meeste heb je dan wel te pakken.
Idem en nooit rare geluiden, die ik wel herken zijnde de parkeerpal uit de "bak" die eraf schiet.JanAllElectric schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:44:
[...]
Bij mij ook. Ik stop, houd de voetrem erop en zet de auto uit. Dan gaat automatisch de handrem erop. Geen geluid of beweging.
Bij wegrijden idem. Aanzetten met voetrem erop en wegrijden. Handrem gaat er automatisch af.
NB: ik rijd altijd met i-pedal en auto hold on.
Daarom gewoon de handrem gebruiken (hoef je idd niks voor te doen zoals electirsche Jan al schrijft), daar is' ie voor en zo ontlast je de parkeerpal en heb je dus ook nooit geluidseffecten als het ding weer eens een beetje knel zat. Tweede voordeel: de wagen staat na het parkeren ook gewoon stil ipv na te schommelen op de parkeerpal in de bak.
Voor de zekerheid is het daarom aan te raden om bij auto’s met automaat de handrem aan te trekken. Bovendien is het slecht voor de automaat als je auto eindeloos heen en weer beweegt op een trein of veerboot, of op een helling in zijn blokkeerpen ‘hangt’. Ook heeft een auto die alleen in de P-stand staat een vrij grote kans op schade aan de automaatbak als iemand er aan de voor- of achterzijde tegenaan rijdt.
Er is echter nog een reden, en die is zo mogelijk nog belangrijker: hoewel het gebruik van de handrem niet verplicht is, kunnen verzekeringsmaatschappijen moeilijk doen als er schade wordt veroorzaakt door een auto die begint te rollen omdat deze niet op de handrem staat. In een land als Duitsland eisen verzekeringsmaatschappijen en brancheorganisaties bijvoorbeeld dat bestuurders van bedrijfswagens de handrem gebruiken (AD)
[ Voor 39% gewijzigd door JeJeBe op 14-04-2023 22:12 ]
Nooit geweten dit, ik gebruik enkel de P stand.JeJeBe schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:32:
[...]
Idem en nooit rare geluiden, die ik wel herken zijnde de parkeerpal uit de "bak" die eraf schiet.
Daarom gewoon de handrem gebruiken (hoef je idd niks voor te doen zoals electirsche Jan al schrijft), daar is' ie voor en zo ontlast je de parkeerpal en heb je dus ook nooit geluidseffecten als het ding weer eens een beetje knel zat. Tweede voordeel: de wagen staat na het parkeren ook gewoon stil ipv na te schommelen op de parkeerpal in de bak.
En kom nou niet met "de ev6 heeft geen bak" -dat snappen we allemaal. Een soortgelijk mechaniek met een pal die de aandrijving blokeert is wel degelijk aanwezig en kan dus ook kapot door verkeerd gebruik.
Voor de zekerheid is het daarom aan te raden om bij auto’s met automaat de handrem aan te trekken. Bovendien is het slecht voor de automaat als je auto eindeloos heen en weer beweegt op een trein of veerboot, of op een helling in zijn blokkeerpen ‘hangt’. Ook heeft een auto die alleen in de P-stand staat een vrij grote kans op schade aan de automaatbak als iemand er aan de voor- of achterzijde tegenaan rijdt.
Er is echter nog een reden, en die is zo mogelijk nog belangrijker: hoewel het gebruik van de handrem niet verplicht is, kunnen verzekeringsmaatschappijen moeilijk doen als er schade wordt veroorzaakt door een auto die begint te rollen omdat deze niet op de handrem staat. In een land als Duitsland eisen verzekeringsmaatschappijen en brancheorganisaties bijvoorbeeld dat bestuurders van bedrijfswagens de handrem gebruiken (AD)
Wat is de correcte procedure?
a
Even ervan uitgaan dat je "auto hold" aan hebt staan: de minste stress voor de pal is, als je eenmaal stil staat, voet op de rem blijven houden en auto uit doen. De bak gaat dan vanzelf in P, en "auto hold" trekt de handrem aan. Dan je voet van de rem af en uitstappen. Je merkt dan ook dat de auto gewoon gelijk stevig vast staat en niet de neiging heeft heen en weer te schommelen.
Gebruik je de "auto hold" niet, dan, vóórdat je de voet van de rem haalt, zelf de handrem aantrekken met de knop.
Bij vertrek lost de handrem vanzelf, hoef je niet aan te denken.
Bij een volgende update (voor de wat eerder uitgebrachte (MY22) modellen, TSB # nog onbekend) loopt de handrem gelijk met de P knop mee en kan het sowieso niet meer "fout" gaan. Kia zal dat niet zonder reden doen, misschien te veel afgebroken pallen of klachten over enge geluiden binnen gekregen.
Bij de vroege generatie automaten, waarbij de pook rechtstreeks op de bak zat gekoppeld, voelde je in de pook ook heel goed de blokkade van de pal. Stond je een beetje schuin en was de handrem er al af (zo'n stok tussen de voorstoelen), dan moest je veel kracht op de versnellingspook zetten om 'm uit P te krijgen en voelde je ook in de pook het losschieten van de pal. Zelfs bij mijn laatste Passat GTE was dat voelbaar.
Nu alles met schakelaartjes en actuatoren gaat, is dat gevoel verdwenen, neemt niet weg dat de mechanische pijn nog steeds blijft.
Tja, wat is correct .. Ik kies voor voorzichtig omgaan met het mechaniek en uitbliijven van rare schokken en geluiden, dus :Loei123 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:31:
[...]
Nooit geweten dit, ik gebruik enkel de P stand.
Wat is de correcte procedure?
Even ervan uitgaan dat je "auto hold" aan hebt staan: de minste stress voor de pal is, als je eenmaal stil staat, voet op de rem blijven houden en auto uit doen. De bak gaat dan vanzelf in P, en "auto hold" trekt de handrem aan. Dan je voet van de rem af en uitstappen. Je merkt dan ook dat de auto gewoon gelijk stevig vast staat en niet de neiging heeft heen en weer te schommelen.
Gebruik je de "auto hold" niet, dan, vóórdat je de voet van de rem haalt, zelf de handrem aantrekken met de knop.
Bij vertrek lost de handrem vanzelf, hoef je niet aan te denken.
Bij een volgende update (voor de wat eerder uitgebrachte (MY22) modellen, TSB # nog onbekend) loopt de handrem gelijk met de P knop mee en kan het sowieso niet meer "fout" gaan. Kia zal dat niet zonder reden doen, misschien te veel afgebroken pallen of klachten over enge geluiden binnen gekregen.
Bij de vroege generatie automaten, waarbij de pook rechtstreeks op de bak zat gekoppeld, voelde je in de pook ook heel goed de blokkade van de pal. Stond je een beetje schuin en was de handrem er al af (zo'n stok tussen de voorstoelen), dan moest je veel kracht op de versnellingspook zetten om 'm uit P te krijgen en voelde je ook in de pook het losschieten van de pal. Zelfs bij mijn laatste Passat GTE was dat voelbaar.
Nu alles met schakelaartjes en actuatoren gaat, is dat gevoel verdwenen, neemt niet weg dat de mechanische pijn nog steeds blijft.
Hoe hebben diegene met een subwoofer die kabel onderin de ruimte gekregen waar de subwoofer ligt? Er is nergens speling om een degelijke kabel door te voeren?
Phuse ik neem aan dat je de 12 volt voeding bedoelt? Waar vandaan dan?Vanaf voor? Ik heb hem gewoon vanuit de voeding in de kofferbak. ik heb er gewoon een aanstekerplug in gestoken, wel gezekerd!Phusebox schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:46:
Hoe hebben diegene met een subwoofer die kabel onderin de ruimte gekregen waar de subwoofer ligt? Er is nergens speling om een degelijke kabel door te voeren?
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Heb nu ook een 15A aanstekerplug maar daar zit 2x 2,5mm2 kabels in en dan in een 8mm doorsnee beschermende kabel. Heb een inkeping gezaagd in de deksel van de subwoofer ruimte. Maar het klepje links krijg ik niet terug en wil ik eigenlijk ook niet in zagen.marc4547 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:07:
[...]
Phuse ik neem aan dat je de 12 volt voeding bedoelt? Waar vandaan dan?Vanaf voor? Ik heb hem gewoon vanuit de voeding in de kofferbak. ik heb er gewoon een aanstekerplug in gestoken, wel gezekerd!
[ Voor 7% gewijzigd door Phusebox op 15-04-2023 15:39 ]
@ietsje en anderen geinteresseerden.
Het is dus niet zo dat alleen auto’s van Kia en Hyundai opgeladen kunnen worden via de V2L van de EV6.
V2L Kia EV6 - Tesla Model 3
Zoals aangekondigd zou ik de V2L optie eens testen om hiermee een Tesla Model 3 op te laden. Dat heb ik vanmiddag gedaan en is succesvol verlopen. De V2L adapter heb ik gebruik i.c.m. de originele Tesla granny charger. Er waren geen foutmeldingen en het laden startte vrijwel direct met 3kW.Het is dus niet zo dat alleen auto’s van Kia en Hyundai opgeladen kunnen worden via de V2L van de EV6.
![]() | ![]() | ![]() |
Vandaag de Phoenix Gold ZR10P subwoofer geplaatst. Moet nog wel wel inregelen en hij ligt nog provisorisch want mijn plaat was nog niet klaar, maar het klinkt al een stuk voller. Heb een beetje last van resonantie en het mag wat punchier, nu lijkt het nog wat "modderig" alsof de bas niet snel genoeg kan reageren.
Momenteel aangesloten met 12V sigarettenstekker maar ik denk dat ik de 12V van de trekhaak ga aftappen, want die is met 50A afgezekerd, en ik gebruik het stopcontact bij de trekhaak alleen voor een fietsendrager.
Momenteel aangesloten met 12V sigarettenstekker maar ik denk dat ik de 12V van de trekhaak ga aftappen, want die is met 50A afgezekerd, en ik gebruik het stopcontact bij de trekhaak alleen voor een fietsendrager.
[ Voor 14% gewijzigd door Phusebox op 15-04-2023 18:12 ]
Dat had ik in elk geval ook niet verwacht, dat zou namelijk wel een heel complex controle systeem vereisen om dat uit te vogelen via een plain 230V verbinding, onbegonnen werk.Franciesco schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 15:48:
@ietsje en anderen geinteresseerden.V2L Kia EV6 - Tesla Model 3
Zoals aangekondigd zou ik de V2L optie eens testen om hiermee een Tesla Model 3 op te laden. Dat heb ik vanmiddag gedaan en is succesvol verlopen. De V2L adapter heb ik gebruik i.c.m. de originele Tesla granny charger. Er waren geen foutmeldingen en het laden startte vrijwel direct met 3kW.
Het is dus niet zo dat alleen auto’s van Kia en Hyundai opgeladen kunnen worden via de V2L van de EV6.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Goed om het getest en bevestigd te hebben, dan kunnen alle broodje aap verzinsels weer worden afgevoerd.
Beetje googlen levert op dat een aantal granny chargers heel bewust meten tussen N(eutraal) en E(arth) of daar een spanningsverschil tussen bestaan. Dit moet in de buurt van 0V liggen - anders gaat het laden niet van start of wordt afgebroken. Heb je een zwevende aardaansluiting dan wordt daar duidelijk niet aan voldaan.
[ Voor 8% gewijzigd door JeJeBe op 15-04-2023 20:33 ]
Waar heb je dan zo bizar veel stroom voor nodig ?Phusebox schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 18:06:
Vandaag de Phoenix Gold ZR10P subwoofer geplaatst. Moet nog wel wel inregelen en hij ligt nog provisorisch want mijn plaat was nog niet klaar, maar het klinkt al een stuk voller. Heb een beetje last van resonantie en het mag wat punchier, nu lijkt het nog wat "modderig" alsof de bas niet snel genoeg kan reageren.
Je redeneert de verkeerde kant uit. Als iets met 50A is afgezekerd is door Kia, betekent dat , dat de BEDRADING achter die 50A, die 50 A ook kan verwerken en bij sluiting die zekering het eerste uitvliegt en de draden niet smelten of in rook opgaan Wil jij hetzelfde met je woofer doen, dan zul je dus ook draden moeten trekken die ook bij bij 50A niet smelten maar dit verdragen zonder brandgevaar. Bij een sluiting in je woofer (of de bedrading daar naar toe) moet immers de zekering er het eerst uitvliegen en niet de bedrading. Een zekering van 25A in dewoofer gaat je alleen redden als het interne spul de soep in draait. Schiet echter de aansluitdraad los, dan heb je daar niets aan en zal de kia 50A zekering groter onheil moeten voorkomen.
Die 15A aan stroom die het boordstopcontract kan leveren ga je echt niet halen, wees reeel, bij 14V / 15A kun je zo'n 200 Watt opnemen, dat ga je never nooit uit die woofer persen met (enigzins) normale geluidsterktes. Tis niet echt een Klasse A versterker die permanent al 50% staat te verstoken. en 200 Watt RMS is héél wat anders dan 200 Watt muziekvermogen.
[ Voor 12% gewijzigd door JeJeBe op 15-04-2023 20:20 ]
Nee, dat verwacht ik ook niet maar die kabel is veel makkelijker bereikbaar en daar zet ik dan een tap op met een 4mm2 kabel naar de subwoofer en een 20A zekering (de subwoofer is met 25A gezekerd). En die kabel kan ik dan al een stukje beter wegwerken als die sigarettenplug.JeJeBe schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 20:08:
[...]
Waar heb je dan zo bizar veel stroom voor nodig ?
Je redeneert de verkeerde kant uit. Als iets met 50A is afgezekerd is door Kia, betekent dat , dat de BEDRADING achter die 50A, die 50 A ook kan verwerken en bij sluiting die zekering het eerste uitvliegt en de draden niet smelten of in rook opgaan Wil jij hetzelfde met je woofer doen, dan zul je dus ook draden moeten trekken die ook bij bij 50A niet smelten maar dit verdragen zonder brandgevaar. Bij een sluiting in je woofer (of de bedrading daar naar toe) moet immers de zekering er het eerst uitvliegen en niet de bedrading. Een zekering van 25A in dewoofer gaat je alleen redden als het interne spul de soep in draait. Schiet echter de aansluitdraad los, dan heb je daar niets aan en zal de kia 50A zekering groter onheil moeten voorkomen.
Die 15A aan stroom die het boordstopcontract kan leveren ga je echt niet halen, wees reeel, bij 14V / 15A kun je zo'n 200 Watt opnemen, dat ga je never nooit uit die woofer persen met (enigzins) normale geluidsterktes. Tis niet echt een Klasse A versterker die permanent al 50% staat te verstoken. en 200 Watt RMS is héél wat anders dan 200 Watt muziekvermogen.
Strak planPhusebox schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 20:33:
[...]
Nee, dat verwacht ik ook niet maar die kabel is veel makkelijker bereikbaar en daar zet ik dan een tap op met een 4mm2 kabel naar de subwoofer en een 20A zekering (de subwoofer is met 25A gezekerd). En die kabel kan ik dan al een stukje beter wegwerken als die sigarettenplug.
Zit er permanente spanning op de trekhaak kabel. Of word pas ingeschakeld als je de 7 polige stekker erin doet? Heb 7 polige aansluiting of 13. Want bij 13 is de permanente spanning aanwezig voor de caravan.Phusebox schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 20:33:
[...]
Nee, dat verwacht ik ook niet maar die kabel is veel makkelijker bereikbaar en daar zet ik dan een tap op met een 4mm2 kabel naar de subwoofer en een 20A zekering (de subwoofer is met 25A gezekerd). En die kabel kan ik dan al een stukje beter wegwerken als die sigarettenplug.
Permanent maar de sub heeft ook auto on. Dus weet niet wat ie in standby verbruiktJoer schreef op zondag 16 april 2023 @ 08:52:
[...]
Zit er permanente spanning op de trekhaak kabel. Of word pas ingeschakeld als je de 7 polige stekker erin doet? Heb 7 polige aansluiting of 13. Want bij 13 is de permanente spanning aanwezig voor de caravan.
Gaat niet om het verbruik meer van als je de trekhaak stekker er niet in hebt of er dan wel spanning staat op de pluskabel. Of word ie pas ingeschakeld als de stekker er in zitPhusebox schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:04:
[...]
Permanent maar de sub heeft ook auto on. Dus weet niet wat ie in standby verbruikt
Schijnt er permanent op te staan. Zelfs als je de trekhaak module niet hebt dan staat op die kabel permanent stroom.Joer schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:05:
[...]
Gaat niet om het verbruik meer van als je de trekhaak stekker er niet in hebt of er dan wel spanning staat op de pluskabel. Of word ie pas ingeschakeld als de stekker er in zit
Oké top.Phusebox schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:14:
[...]
Schijnt er permanent op te staan. Zelfs als je de trekhaak module niet hebt dan staat op die kabel permanent stroom.
Als je de achterklep beschermplaat eraf haalt links en rechts een grote zwarte schroefdop , en je schroeft achter je handel voor de achterbank neer te klappen moertje M6 die schroef eruit en er zit er een M6 onder de balk van je achterklep dan kun je het zwarte plastic loshalen en dan kun je die kapel doorvoeren onder het linkse zwarte vlak. Ik begrijp dat je er eigenlijk niet in wil zagen maar als je daar een inkeping in veilt of boord aan de onderkant dat zie je niet eens als je de boel weer in elkaar hebt. Dan heb je wel kje kabel doorgevoerd.Phusebox schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 15:25:
[...]
Heb nu ook een 15A aanstekerplug maar daar zit 2x 2,5mm2 kabels in en dan in een 8mm doorsnee beschermende kabel. Heb een inkeping gezaagd in de deksel van de subwoofer ruimte. Maar het klepje links krijg ik niet terug en wil ik eigenlijk ook niet in zagen.
Thanks. Moet toch nog de installatie herzien volgend weekend dus dan ga ik eens kijken. Heb ook al een nokje uit de subwooferdeksel gezaagd om de kabel door te voeren. Zie je idd niks van, want ik heb op die vloer nog een antislip mat (zodat de laadkabel die daae ligt niet alle kanten op schuift) en daar ligt dan nog de valse vloer op.marc4547 schreef op zondag 16 april 2023 @ 12:36:
[...]
Als je de achterklep beschermplaat eraf haalt links en rechts een grote zwarte schroefdop , en je schroeft achter je handel voor de achterbank neer te klappen moertje M6 die schroef eruit en er zit er een M6 onder de balk van je achterklep dan kun je het zwarte plastic loshalen en dan kun je die kapel doorvoeren onder het linkse zwarte vlak. Ik begrijp dat je er eigenlijk niet in wil zagen maar als je daar een inkeping in veilt of boord aan de onderkant dat zie je niet eens als je de boel weer in elkaar hebt. Dan heb je wel kje kabel doorgevoerd.
Gisteren wilde ik bij een accustand van 20% ongeveer 10Kw bijladen bij een Aldi snellader van 150Kw in Duitsland. Meer was niet nodig. Toen bleek dat na ongeveer 10Kw 'abbrechen' op het scherm niet functioneerde. Ook laden stoppen op de app werkte niet. Het max. laadpercentage in de app terugzetten naar 30% zodat hij zou stoppen met laden gaat ook niet want het minimale laadpercentage is 50%. Toen in het menu gezocht of ik het laden kon stoppen. Niets gevonden. Uiteindelijk maar doorgeladen naar 50% en toen stopte het laden wel.
Weet iemand of er in het menu een optie is om het laden te stoppen? Ik heb ter plekke flink gezocht maar niets gevonden. Uiteindelijk maar €9 betaald wat natuurlijk geen probleem is maar waarom is het laden niet te stoppen wanneer ik dat wil vraag ik me af.
Weet iemand of er in het menu een optie is om het laden te stoppen? Ik heb ter plekke flink gezocht maar niets gevonden. Uiteindelijk maar €9 betaald wat natuurlijk geen probleem is maar waarom is het laden niet te stoppen wanneer ik dat wil vraag ik me af.
Auto ontgrendelen en de kabel er gewoon uithalen?Wiliyama schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:26:
Gisteren wilde ik bij een accustand van 20% ongeveer 10Kw bijladen bij een Aldi snellader van 150Kw in Duitsland. Meer was niet nodig. Toen bleek dat na ongeveer 10Kw 'abbrechen' op het scherm niet functioneerde. Ook laden stoppen op de app werkte niet. Het max. laadpercentage in de app terugzetten naar 30% zodat hij zou stoppen met laden gaat ook niet want het minimale laadpercentage is 50%. Toen in het menu gezocht of ik het laden kon stoppen. Niets gevonden. Uiteindelijk maar doorgeladen naar 50% en toen stopte het laden wel.
Gaat volgens mij met CCS niet dacht ik. Maar dat weet ik niet honderd procent zeker.Phusebox schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:44:
[...]
Auto ontgrendelen en de kabel er gewoon uithalen?
Had ik ook een keer bij Ionity. Gelukkig heeft die een goede helpdesk. 1 belletje en na doorgifte van de paal nummer werd de kabel meteen ontgrendeld.Wiliyama schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:26:
Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic