ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)
Ik wel Phuse, Heb ook al een goede vervangende Sub gevonden, Kenwood KSC-PSW7EQPhusebox schreef op maandag 6 maart 2023 @ 08:00:
Zijn er meer mensen die interesse hebben om het verloopstekkertje te kopen dat je kunt gebruiken om de sub woofer te vervangen, zonder dat je kabels hoeft te knippen? Hierdoor kun je makkelijk terug naar de originele setup.
Nadeel is dat het stekkertje zelf niet veel kosten maar verzendkosten hoog zijn. Als we er in 1x een aantal bestellen kan dat de prijs aanzienlijk drukken.
https://www.sparekorea.com/product/parts/60302
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Ja inderdaad dat klopt. Ik bedoel regen level 1 en niet i-pedal en geloof me, bij mij gaan de remlichten wel branden want ik veronderstel dat mijn vrouw dat niet uit haar duim zuigt. Toen ze achter me reed vond ze dat heel irritant.king_dude schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:47:
[...]
Als je regen standje 1 aanzet zal achterlicht 100% niet aan gaan. Dit is makkelijk zelf te controleren door in de avond je achteruitkijkcamera te activeren. Je ziet dan wat er gebeurt.
Ipedal heeft overigens maar 1 stand. Het is: regen level 0,1,2,3 en i-pedal.
Wellicht dat je AUTO regen gebruikt?
Het probleem met de GT is dat die stroompedaal maar enkele mm moet ingeduwd worden om vlot met het verkeer op de binnenbanen mee te kunnen. Als je dus wat lost om iets te vertragen zonder de intentie om te remmen moet je het pedaal al volledig laten opkomen. Blijkbaar triggert dat dan toch de remlichten.
Maar dat is wel een goeie tip ik ga er eens op letten met die camera aan.
De techniek is het probleem niet. De verhoogde weerstand van het gaspedaal en de zeer conservatieve responscurve op dat pedaal maken het voor mij zeer onplezierig rijden met I-pedal. Nu gebruik ik op Auto-stand het rempedaal ook al erg weinig. Lift-and-coast met situationele regeneratie vind ik een heel veel intelligenter en gebruiksvriendelijker systeem dan I-pedal.mark2000 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:37:
Volgens mij is het hele rem verhaal al uitgebreid aan bod geweest.
Nieuwe techniek vereist een verandering van je handelen. Als je daar niet aan wilt blijf dan bij het vorige model.
Reg 0,1 en 2 : remlichten gaan niet branden bij het volledig los laten van het gaspedaal
Reg 3 en I-pedal: remlichten gaan branden bij volledig loslaten van het gaspedaal.
Leer jezelf gewoon aan om door middel van je gas de vertraging en de snelheid te regelen. Mensen die wat een gevorderde bestuurder zijn hebben al jaren geleden geleerd om de straal van de bocht op te vangen met het gaspedaal. Kom op, ga dit op leren. Is ontzettend leuk om nieuwe techniek je eigen te maken, dan ga je het waarderen en stop met al dat zeuren. Dit is een geweldig systeem.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Wel ik zou het daar volmondig mee eens zijn als dat verhaal correct was.mark2000 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:37:
Volgens mij is het hele rem verhaal al uitgebreid aan bod geweest.
Nieuwe techniek vereist een verandering van je handelen. Als je daar niet aan wilt blijf dan bij het vorige model.
Reg 0,1 en 2 : remlichten gaan niet branden bij het volledig los laten van het gaspedaal
Reg 3 en I-pedal: remlichten gaan branden bij volledig loslaten van het gaspedaal.
Leer jezelf gewoon aan om door middel van je gas de vertraging en de snelheid te regelen. Mensen die wat een gevorderde bestuurder zijn hebben al jaren geleden geleerd om de straal van de bocht op te vangen met het gaspedaal. Kom op, ga dit op leren. Is ontzettend leuk om nieuwe techniek je eigen te maken, dan ga je het waarderen en stop met al dat zeuren. Dit is een geweldig systeem.
Blijkbaar is de GT dan anders. En je mag gerust eens komen proberen de snelheid te regelen met mijn stroompedaal... good luck. Bovendien bevestig je in jou verhaal exact wat ik zeg. Anticiperen op een bocht door met het stroompedaal te spelen wat ik dus al jaren doe met een ICE laat dus blijkbaar mijn remlichten branden. Dat doet niets af aan de mogelijkheid om anticiperend te rijden maar wel aan de veiligheid. Als mijn remlichten blijkbaar wat anders reageren dan de RWD of AWD vind ik dat gevaarlijk. Als er een vrachtwagen achter je rijd die denkt dat jou remlichten toch de hele tijd voor niets branden dan plooit hij de auto misschien wel dubbel als je wel degelijk remt.
Dus misschien beter eerst alle feiten bekijken vooraleer je denkt dat iemand zeurt want bij ons noemen ze dat hautain gedrag... denken dat jouw waarheid... de waarheid is.
Natuurlijk, jongen. En ik heb ook een busje met 9 zitplaatsen voor de kinderen en kleinkinderen, en een pick-up truck voor als ik wat groot en zwaar moet ophalen. Als ik graag wat ga off-road rijden heb ik mijn Landrover 4x4. Voor mijn vrouwtje staat hier ook nog een Fiatje 500e voor als ze in de stad moet zijn. Ik heb nog wel zin in een echte oldtimer.DaMenaz schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:18:
Als ik op een half uurtje van de Ardennen zou wonen, dan zou ik lekker met een MX5 of vergelijkbaar gaan toeren. Niet met een elektrisch slagschip.
Maar dat geheel terzijde.
Ook geheel terzijde.
[ Voor 4% gewijzigd door DaMenaz op 07-03-2023 10:27 ]
Catch my drift?
Ik krijg 1-op-1 dezelfde maat 19 inch wielen terug.Robert1962 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:44:
[...]
Dank voor je reactie. Krijg je dan een kleiner formaat wielen? Of hetzelfde formaat? Ik zou graag naar 19 inch wielen wensen, maar dan kost het weer een hoop geld
Als na een tijdje gereden te hebben in de 'auto stand', de 'heat' uitschakelt en even daarna toch warme lucht uit het linker rooster komt.Warp9 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:21:
Heeft iemand een idee waaraan je kunt zien dat de warmtepomp actief is? Op basis van de klimaatbedieningsunit kan ik het niet vaststellen. En - bijvoorbeeld - met Heat uit en temperatuurinstelling hoog wordt het bepaald niet warm.
Kia heeft kennelijk de voorgeschreven bandenspanning verlaagd. Het hoofdstuk is verplaatst maar daar staat nu een bandenspanning van 2.5, ook bij maximale belasting.
https://ev6.synology.me/en/topics/chapter9_5.html
Beetje late reactie, maar ik had nu even tijd om met Android Auto te stoeien voor de fullscreen / breedbeeldkaart. Bekende kost voor hardcore AA gebruikers, maar voor de volledigheid:Phusebox schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 05:21:
[...]
Bij telefoon projectie in het instellingen menu.
1. Op de telefoon in de AA app / AA instellingen naar beneden schollen.
2. Op het versie nr een aantal keer klikken / typen met je vinger. Dan komt een bericht dat je in de Ontwikkelaarsmodus komt.
3. Rechtsboven op de ... klikken. Dan kun je Ontwikkelaarsinstellingen activeren.
4. Daar scrollen naar video.
5. Daar de gewenste resolutie selecteren. Ik heb maximale resolutie gekozen
Toen werkte het nog niet bij mij...
6. Want in de EV6 instellingen bij Instellingen Telefoonverbinding moet je het vinkje uitzetten bij Split Screen gebruiken.
En dan ... je navigatiekaart. In kleur. In breedbeeld. In jouw EV6...
(Ok.. ik gebruik de donkere modus voor de KIA navigatie, ik weet wel dat de lichte modus ook een kleurenkaart heeft)..
Stap 6 alleen is bij mij altijd voldoende geweestMarcdJ schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:26:
[...]
6. Want in de EV6 instellingen bij Instellingen Telefoonverbinding moet je het vinkje uitzetten bij Split Screen gebruiken.
En dan ... je navigatiekaart. In kleur. In breedbeeld. In jouw EV6...
OMG ...henrov schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:30:
[...]
Stap 6 alleen is bij mij altijd voldoende geweest

Meteen ook geprobeerd..
Vergeet de rest... stap 6 is genoeg..

:strip_exif()/f/image/sYJ1ojdDGePcZV3yDWEbZZMC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Htz3DrVMeqEq8rRRDZcPfRP2.jpg?f=fotoalbum_large)
Yep...ik liep net zo te kl... toen ik de 'gouden tip' van @Phusebox kreegMarcdJ schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:37:
[...]
OMG ...![]()
Meteen ook geprobeerd..
Vergeet de rest... stap 6 is genoeg..![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zou graag een keer de GT willen ervaren, wellicht is dat heel anders en kom ik tot andere conclusies.Bogey555 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 08:35:
[...]
Wel ik zou het daar volmondig mee eens zijn als dat verhaal correct was.
Blijkbaar is de GT dan anders. En je mag gerust eens komen proberen de snelheid te regelen met mijn stroompedaal... good luck. Bovendien bevestig je in jou verhaal exact wat ik zeg. Anticiperen op een bocht door met het stroompedaal te spelen wat ik dus al jaren doe met een ICE laat dus blijkbaar mijn remlichten branden. Dat doet niets af aan de mogelijkheid om anticiperend te rijden maar wel aan de veiligheid. Als mijn remlichten blijkbaar wat anders reageren dan de RWD of AWD vind ik dat gevaarlijk. Als er een vrachtwagen achter je rijd die denkt dat jou remlichten toch de hele tijd voor niets branden dan plooit hij de auto misschien wel dubbel als je wel degelijk remt.
Dus misschien beter eerst alle feiten bekijken vooraleer je denkt dat iemand zeurt want bij ons noemen ze dat hautain gedrag... denken dat jouw waarheid... de waarheid is.
Je hoort de compressor ook wel lopen als je stil staat, het is een soort "koelkast" geluid in de verte.Warp9 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:21:
Heeft iemand een idee waaraan je kunt zien dat de warmtepomp actief is? Op basis van de klimaatbedieningsunit kan ik het niet vaststellen. En - bijvoorbeeld - met Heat uit en temperatuurinstelling hoog wordt het bepaald niet warm.
Daarnaast als heat uit is en toch de cabine verwarmt en het verbruik is rond de 1 - 1,5 kWh.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
:strip_exif()/f/image/GgJ7vT2HvduOxKDedxak6bv1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hhUIIAyoR57O0Ke7OEatzKy2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Q2XC3HexGxyghoGhWsDMMvZA.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoop echt dat het meevalt.Leezer14 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 18:31:
Vanmiddag in de auto gestapt, snellader als eindbestemming om de pre conditionering te starten. Na 200 meter rijden een doffe klap in de vloer van de auto en meerdere foutmeldingen op het scherm. De ev6 kon nog maar 42km/h. Direct maar de dealer doorgereden en laten controleren. Ze zagen veel onbekende meldingen bij het uitlezen. Morgen gaan ze met Kia kijken wat er aan de hand is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar gezien de doffe klap in de vloer lijkt het erop dat een celblok van je hoofdaccu eraan is.
Ben benieuwd, graag horen we van je wat er loos is/was.
Rechts naast de spiegel.De Ideale Man schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 18:18:
Ik heb lopen zoeken, maar kan het niet vinden. Heeft iemand al ervaring met de tol bage bij de voorruit voor Frankrijk?
Zelf houdt mijn passagier de badge op die positie bij het naderen van de tolpoort. Kunnen zo doorrijden.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Ja dat is ook slim.HansAuutB schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 23:52:
[...]
Rechts naast de spiegel.
Zelf houdt mijn passagier de badge op die positie bij het naderen van de tolpoort. Kunnen zo doorrijden.
SwEEp3R schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:31:
In het verlengde van koelkastlampjes, een onderzoek 🔬 ‘Wanneer branden de remlichten van een EV6 🧐Wat dus opvalt, is dat de remlichten niet branden bij Regen Lvl 1, handig op de snelweg.
- Bij het indrukken van het rempedaal (duh)
- Bij het stilstaan met Auto Hold
- Bij het loslaten van het gaspedaal bij Regen Lvl 2 en 3
- Bij het loslaten van het gaspedaal bij iPedal (is Regen Lvl Max)
Maar wat me nog meer verbaast, is dat de remlichten bij iPedal pas branden wanneer je het gaspedaal helemaal loslaat. Feitelijk bedien je met iPedal de Regen Lvl 0 t/m 3 met je rechtervoet. Je remt dan ook behoorlijk af wanneer tegen het equivalent van Level 3 aankomt. Achterliggers worden daarvoor niet gewaarschuwd.
Nog een leuk feitje: wanneer je met iPedal helemaal tot stilstand bent gekomen, branden de remlichten ook niet.
Tot zo ver dit onderzoek 🧐
[…]
[ Voor 31% gewijzigd door Freezhost op 08-03-2023 09:32 ]
Dankje voor de test... dus blijkbaar op regen lvl 2 ook al ondanks andere berichten die ik al gelezen had.SwEEp3R schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:59:
Gezien de vragen van afgelopen tijd, mijn onderzoek nogmaals. Weet niet of het voor de GT anders is, maar lijkt me sterk.
[...]
Ik ga zelf met de GT ook nog eens testen want ik rij altijd op regen lvl1 omdat ik dat top vind en volgens mijn vrouw die vorige week achter mij reed werd ze gek van het feit dat ik constant aan het remmen was. Wat ik dus bijna nooit doe.
Ik rij super graag anticiperend dus ik speel het liefst met de stroompedaal. Behalve op sommige momenten en zeker als mijn vrouw niet achter mij rijd dan is het enkel gas op de lolly
Dus ofwel is de GT anders omdat de stroompedaal respons anders is ofwel stond ik toevallig op lvl2 want dat heb ik wel eens voor na het remmen met de flippers
Top dat je dat eens wilde testen. Ik rijd de laatste tijd enkel als het nog niet echt donker is en dan werkt die achtercamera truc niet
Om het probleem snel op te lossen.Bogey555 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:45:
[...]
Dankje voor de test... dus blijkbaar op regen lvl 2 ook al ondanks andere berichten die ik al gelezen had.
Ik ga zelf met de GT ook nog eens testen want ik rij altijd op regen lvl1 omdat ik dat top vind en volgens mijn vrouw die vorige week achter mij reed werd ze gek van het feit dat ik constant aan het remmen was. Wat ik dus bijna nooit doe.
Ik rij super graag anticiperend dus ik speel het liefst met de stroompedaal. Behalve op sommige momenten en zeker als mijn vrouw niet achter mij rijd dan is het enkel gas op de lolly![]()
![]()
Dus ofwel is de GT anders omdat de stroompedaal respons anders is ofwel stond ik toevallig op lvl2 want dat heb ik wel eens voor na het remmen met de flippers![]()
Top dat je dat eens wilde testen. Ik rijd de laatste tijd enkel als het nog niet echt donker is en dan werkt die achtercamera truc niet
Laat je vrouw voorop rijden!!
Dat klinkt heel erg als een cel die ontploft is in je accu pakketLeezer14 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 18:31:
Vanmiddag in de auto gestapt, snellader als eindbestemming om de pre conditionering te starten. Na 200 meter rijden een doffe klap in de vloer van de auto en meerdere foutmeldingen op het scherm. De ev6 kon nog maar 42km/h. Direct maar de dealer doorgereden en laten controleren. Ze zagen veel onbekende meldingen bij het uitlezen. Morgen gaan ze met Kia kijken wat er aan de hand is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Ja dat probeer ik al een tijdje maar ze is niet iemand die graag verandert van auto en de EV6 GT is niet alleen te snel voor haar maar ook te ingewikkeld. Teveel toeters en bellenDe Ideale Man schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:52:
[...]
Om het probleem snel op te lossen.
Laat je vrouw voorop rijden!!
Ze zegt al weken dat ze er eens mee zal rijden maar het komt er nooit van
Update, via een andere weg contact gehad. Nog steeds niks bekend over mijn deurklinken...
[ Voor 17% gewijzigd door Phusebox op 08-03-2023 11:33 ]
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Ik begin me af te vragen of al je reacties/opmerkingen wel echt zijn, of dat je hier post om zoveel mogelijk posts te scoren?Phusebox schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:25:
Begin me af te vragen of mijn dealer mijn nummer geblokkeerd heeft of dat ze failliet zijn. Probeer ze al een aantal dagen sinds vorige week te bereiken, maar krijg op geen enkel moment van de dag iemand aan de lijn.
Update, via een andere weg contact gehad. Nog steeds niks bekend over mijn deurklinken...
Vraag me zelfs af of je wel een EV6 hebt.
EV6 Plus RWD - MY23 & Renault Megane E-Tech Optimum Charge Evolution - MY 24
Voor de zekerheid gisteren nog weer eens getest met de achteruitrijcamera aan. Bij mij (77.4 kW plus uit april 2022) gaan de remlichten alleen aan als ik het stroompedaal geheel loslaat. Dit ongeacht de snelheid, die ik op dat moment rijd.Freezhost schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:29:
@SwEEp3R Zelf heb ik het idee dat de remlichten bij iPedal wel gaan branden maar dan alleen als je flink gas terugneemt, dus niet alleen bij volledig los laten. Mogelijk heeft het ook te maken met de huidige snelheid. Ik zal het binnenkort eens testen maar ik meen dat ik mijn remlichten zie oplichten als ik het pedaal bij een rotonde op laat komen, dit zijn wel 80km wegen dus dat is ook minimaal mijn snelheid.
Verder kan ik met I-pedal aan en/of auto hold aan gewoon millimeters vooruit kruipen.
Tip: als je bij i-pedal automatisch tot stilstand komt staan je remlichten juist niet aan. Door een klein tikje op het rempedaal te geven gaat auto hold aan en ook de remlichten.
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Zullen we het gewoon ontopic houden?MacFan schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:17:
[...]
Ik begin me af te vragen of al je reacties/opmerkingen wel echt zijn, of dat je hier post om zoveel mogelijk posts te scoren?
Vraag me zelfs af of je wel een EV6 hebt.
13 km enkele reis naar kantoor vanochtend via gebruikelijke route (via woonwijk en 60km/u wegen, rustig rijden) en een verbruik van bijna 31. Normaliter haal ik met moeite tussen de 22-24 kwh/100km..
Het valt me vooral op dat de helft van mijn energieverbruik naar Airco en Electronica gaat.
- Naast het dus 2 minuten 'voorverwarmen' heb ik de climate altijd op Auto staan, stand 2 op 21graden.
- Qua electronica AA Wireless adapter en telefoon op Qi-pad.
Iemand die vergelijkbare waardes heeft met een AWD?
:strip_exif()/f/image/9SPmlwLP8Jf9IGG9zas3CCpR.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanochtend 15 min voorverwarmen op 22°C, 17km rit (10 van is de snelweg 120km/h) met 20°C clima. øverbruik is 25,6kWh/100kmZilversmid schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:44:
Ik ben me er bewust van dat het koud is en ik vanochtend de auto ook circa 2 min heb laten opwarmen (Front & Rear op climate geactiveerd), maar het valt me toch wel op dat mijn verbruik alleen maar slechter wordt....
13 km enkele reis naar kantoor vanochtend via gebruikelijke route (via woonwijk en 60km/u wegen, rustig rijden) en een verbruik van bijna 31. Normaliter haal ik met moeite tussen de 22-24 kwh/100km..
Het valt me vooral op dat de helft van mijn energieverbruik naar Airco en Electronica gaat.
- Naast het dus 2 minuten 'voorverwarmen' heb ik de climate altijd op Auto staan, stand 2 op 21graden.
[Afbeelding]
EV6 77,4kWh Plus Advanced AWD / MY23, Interstellar Grey
Het verschil zit er dus in dat jij 15min hebt gedaan i.p.v. 2min van @Zilversmid .Canby schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:00:
[...]
Vanochtend 15 min voorverwarmen op 22°C, 17km rit (10 van is de snelweg 120km/h) met 20°C clima. øverbruik is 25,6kWh/100km
Weet niet of je hem toen nog aan de paal had hangen, maar dit scheelt dan ook al in je accupakket.
Maar bij bijna geen voorverwarmen moet hij tijdens het rijden dus veel verwarmen en daardoor heb je zo'n hoog verbruik.
Als je dit voor de tijd doet (aan de paal of niet) dan wordt het volgens mij niet bij je rit op geteld, en dus lijkt je rit zuiniger (maar heb je wellicht hetzelfde verbruik gehad).
Rijd al een jaar met witte kastje naast de spiegel...'22 naar Italïe geweest, deze zomer Frankrijk, blijft dus mooi hangen waar hij zit :-)De Ideale Man schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 18:18:
Ik heb lopen zoeken, maar kan het niet vinden. Heeft iemand al ervaring met de tol bage bij de voorruit voor Frankrijk?
:strip_exif()/f/image/2nhgMse3KgHfgnFYMMvgInEQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Thanks @Canby en @stimpyrulez.stimpyrulez schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:14:
[...]
Het verschil zit er dus in dat jij 15min hebt gedaan i.p.v. 2min van @Zilversmid .
Weet niet of je hem toen nog aan de paal had hangen, maar dit scheelt dan ook al in je accupakket.
Maar bij bijna geen voorverwarmen moet hij tijdens het rijden dus veel verwarmen en daardoor heb je zo'n hoog verbruik.
Als je dit voor de tijd doet (aan de paal of niet) dan wordt het volgens mij niet bij je rit op geteld, en dus lijkt je rit zuiniger (maar heb je wellicht hetzelfde verbruik gehad).
Helaas gaat voorverwarmen via de app niet lukken, die functionaliteit is bij mij stuk sinds begin december en nog steeds geen zicht op reparatie (ligt bij KIA NL zegt de dealer in afwachting van een mogelijke fix).
Soms krijg ik het idee dat een hoger verbruik te maken heeft met een defecte verwarming, zeker omdat ik van anderen ook lees dat ze dit ervaren.
Je verwarming trekt ruim 4 kWh, dat is de PTC heater die gebruikt wordt ipv de warmtepomp. Hou dat eens in de gaten, normaal gesproken zou je rond de 1 tot 1,5 kWh moeten zitten bij gebruik van de warmtepomp.Zilversmid schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:44:
Ik ben me er bewust van dat het koud is en ik vanochtend de auto ook circa 2 min heb laten opwarmen (Front & Rear op climate geactiveerd), maar het valt me toch wel op dat mijn verbruik alleen maar slechter wordt....
[Afbeelding]
Al is 13 km ook niet veel, de eerste 10 kilometers met voorverwarming zit ik ook op 30+, verwarmen kost gewoon veel.
Zelf heb ik het witte kastje mat zwart gespoten. Valt vrijwel niet meer op.EricEB schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:20:
[...]
Rijd al een jaar met witte kastje naast de spiegel...'22 naar Italïe geweest, deze zomer Frankrijk, blijft dus mooi hangen waar hij zit :-)[Afbeelding]
Vergeet ook niet dat de luchtweerstand bij lagere temperaturen behoorlijk groter is. De lucht is 'dikker'. Dus alleen daarom al een hoger verbruik.Canby schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:00:
[...]
Vanochtend 15 min voorverwarmen op 22°C, 17km rit (10 van is de snelweg 120km/h) met 20°C clima. øverbruik is 25,6kWh/100km
Verder is het geen objectieve indicatie betreffende het gebruik bij dit soort korte afstanden en ook nog in een richting. (hellingen, tegenwind??)
Ja dat is vergelijkbaar met wat ik zie in de GT en ik rijd meestal op de sport stand. Wat ik wel doe is 15 min voorverwarmen en hij hangt elke dag aan de laadpaal dus dat kan ook wel wat verschil maken.Zilversmid schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:44:
[Afbeelding]
Wel iets langer ritje vannochtend om 7u na 10min voorverwarmen (22 graden, zonder stekker).13 km enkele reis naar kantoor vanochtend via gebruikelijke route (via woonwijk en 60km/u wegen, rustig rijden) en een verbruik van bijna 31. Normaliter haal ik met moeite tussen de 22-24 kwh/100km..
Volgens mij rond 90km/u gemiddelde snelheid.
Kacheltje lekker op 20-21 graden.
:strip_exif()/f/image/RUNfXzPU1q6aPn5v3nbVIjpx.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door PrimaBB op 08-03-2023 16:29 ]
Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025
Dat is allemaal logisch. Ik heb mijn gegevens op verzoek van @Zilversmid ter vergelijking gepost.Wiliyama schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:00:
[...]
Vergeet ook niet dat de luchtweerstand bij lagere temperaturen behoorlijk groter is. De lucht is 'dikker'. Dus alleen daarom al een hoger verbruik.
Verder is het geen objectieve indicatie betreffende het gebruik bij dit soort korte afstanden en ook nog in een richting. (hellingen, tegenwind??)
Terugweg is 18km, zonder voorverwarmen met identieke snelheid en 5 min extra vanwege stadsverkeer, 27kWh/100km.
EV6 77,4kWh Plus Advanced AWD / MY23, Interstellar Grey
Bij mij zit hij daar ook. Haal hem er wel af in NL en stop hem weer in het aluminium zakje. Schijnt beter te zijn voor de levensduur. En wordt hij ook niet gejat.EricEB schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:20:
[...]
Rijd al een jaar met witte kastje naast de spiegel...'22 naar Italïe geweest, deze zomer Frankrijk, blijft dus mooi hangen waar hij zit :-)[Afbeelding]
Ik heb een Bip&Go. Vorig jaar in Frankrijk al 2 nieuwe voetjes ervoor gekocht, zodat ik hem straks makkelijk in de EV6 kan monteren (en een reserve).
Catch my drift?
Vanmiddag op de terugweg even opgelet.Canby schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:00:
[...]
Zonder voorverwarmen. Kachel op 22 + stoelverwarming aan na 15km zat ik op ruim 25kWh/100km.
Dus de cijfers hier ook door anderen aangegeven kloppen wel.
Na weer 100km gereden kwam gemiddelde op 20,5kWh/100km.
#31# helpt in dit geval best goed ;-)Phusebox schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:25:
Begin me af te vragen of mijn dealer mijn nummer geblokkeerd heeft of dat ze failliet zijn. Probeer ze al een aantal dagen sinds vorige week te bereiken, maar krijg op geen enkel moment van de dag iemand aan de lijn.
Moet zeggen dat mijn AWD ook niet erg zuinig lijkt. Prognose volle accu goed voor 325 km vandaag.Zilversmid schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:44:
[Afbeelding]
Kan me dan ook niks voorstellen bij die megascreenprints (kan dat niet wat minder) met bereiken van 500+ km.
In de zomer is de prognose iets boven de 400 km. Schijnbaar is deze variant én zwaar én onzuinig ;-) (maar wel loeisnel !)
Op eco haal ik woon-werk (40 km randstedelijke snelweg) bij buitentemp 5-10C met moeite 20 kWh/100km .
Nooit overheen gewreven helaasPhusebox schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:49:
Het is ook geen wonderlamp waar je over moet wrijven...
Wasstraatje gepakt ?
Denk dat dat het is. Ben 1 keer naar de wasstraat gegaan en de rest met de hand. Heb teruggekeken op de foto's en het is al meer dan een maand geleden blijkbaar
Dat komt denk ik door wat sneeuw of ijs op de radarplaat vooraan de auto? "Forward Collision-Avoidance Assist" in de handleiding. Bij het parkeren vergeten te checken of er wel echt iets op zat. Ik herinner me met de echte sneeuw eerder deze winter ook zo'n soort melding. Wel vreemd dat een beetje ijs of sneeuw zo'n radar al beperkt..? Had ik niet verwacht. Ook niet met wintersport verhalen hier op de site. Vanmiddag terug was het niet meer.
Herkenbaar deze foutmelding?
:strip_exif()/f/image/y38nVqDtL5QH1Y4TpsQv4Fpr.jpg?f=fotoalbum_large)
Catch my drift?
Ik heb die melding ook 1x gekregen bij een strak blauwe lucht. Daarna niet meer.MarcdJ schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:17:
Vanochtend op de snelweg met wat natte sneeuw kreeg ik de melding: "Kritische Forward Safety functies beperkt! Radar geblokkeerd."
Dat komt denk ik door wat sneeuw of ijs op de radarplaat vooraan de auto? "Forward Collision-Avoidance Assist" in de handleiding. Bij het parkeren vergeten te checken of er wel echt iets op zat. Ik herinner me met de echte sneeuw eerder deze winter ook zo'n soort melding. Wel vreemd dat een beetje ijs of sneeuw zo'n radar al beperkt..? Had ik niet verwacht. Ook niet met wintersport verhalen hier op de site. Vanmiddag terug was het niet meer.
[Afbeelding]
EV6 58kWh Plus RWD MY:23
Bij mij is dit ontstaan in de wasstraat..... Liet dus niet vanzelf los. Ik werd er op gewezen door een andere EV6 rijder die 5 minuten voor mij door de wasstraat was gereden en dezelfde schade had opgelopen.Tolga07 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:27:
Iemand anders hetzelfde? Laklaag van mijn antenne lijkt los te laten? Morgen maar even bellen.
[Afbeelding]
Ik had het gisterenochtend ook met sneeuw aan de voorkant.MarcdJ schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:17:
Vanochtend op de snelweg met wat natte sneeuw kreeg ik de melding: "Kritische Forward Safety functies beperkt! Radar geblokkeerd."
[Afbeelding]
Ja hoor als er ijs of iets dergelijks is en op de radar plaat zit dan gebeurt dat, let maar op als je in de middag naar huis rijd is het weg.MarcdJ schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:17:
[Afbeelding]
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Tja en natuurlijk is het bij 1 iemand anders nog niet helemaal....MarcdJ schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:26:
[...]
Beetje late reactie, maar ik had nu even tijd om met Android Auto te stoeien voor de fullscreen / breedbeeldkaart. Bekende kost voor hardcore AA gebruikers, maar voor de volledigheid:
1. Op de telefoon in de AA app / AA instellingen naar beneden schollen.
2. Op het versie nr een aantal keer klikken / typen met je vinger. Dan komt een bericht dat je in de Ontwikkelaarsmodus komt.
3. Rechtsboven op de ... klikken. Dan kun je Ontwikkelaarsinstellingen activeren.
4. Daar scrollen naar video.
5. Daar de gewenste resolutie selecteren. Ik heb maximale resolutie gekozen
Toen werkte het nog niet bij mij...
En dan ... je navigatiekaart. In kleur. In breedbeeld. In jouw EV6...![]()
(Ok.. ik gebruik de donkere modus voor de KIA navigatie, ik weet wel dat de lichte modus ook een kleurenkaart heeft)..
Ik moest even zoeken naar de instellingen en nog toen split modus aan stond zag ik een 3 deling van het scherm. Links google maps, midden Spotify, rechts KIA iets rommel weer ofzo.
Daarna optie 6 gefixt en de kia is nu weg, maar ik blijft nog wel spotify rechts zien. Haal ik die weg dan zet android auto er vrolijk iets anders neer aan apps die ik gebruik.
Weet iemand hoe je die split screen in Android Auto ook uitzet?
Bij mij werkt het om in de kaart van Google maps te tikken. Dan verdwijnt(en) je app(s) in het rechterdeel en wordt de kaart beeldvullend. Of links in de iconen van de apps op het maps icoon. Het lijkt een soort wisselen van modus, wel/geen splitscreen binnen AA.anc schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 07:35:
[...]
Tja en natuurlijk is het bij 1 iemand anders nog niet helemaal....
Ik moest even zoeken naar de instellingen en nog toen split modus aan stond zag ik een 3 deling van het scherm. Links google maps, midden Spotify, rechts KIA iets rommel weer ofzo.
Daarna optie 6 gefixt en de kia is nu weg, maar ik blijft nog wel spotify rechts zien. Haal ik die weg dan zet android auto er vrolijk iets anders neer aan apps die ik gebruik.
Weet iemand hoe je die split screen in Android Auto ook uitzet?
Onder de +- 50km/h geen remlichten op regen 0 en 1 en wel op 2 en daarboven. Boven de 50km/h gaan de remlichten al branden op regen 1 als je het stroompedaal laat opkomen. Je moet zelfs niet volledig lossen. Van het ogenblik dat je de vertraging voelt gaan de remlichten al branden.
Enkel op regen 0 branden er geen remlichten als je het stroompedaal loslaat.
Ik heb verder nog iets bizar gezien. Als je op regen 0 staat en je remt met de flipper dan gaan de remlichten branden en blijven ze branden zelfs als je de flipper lost tot ik terug het stroompedaal induw
Het is dus duidelijk dat mijn GT anders is. Anticiperend rijden (zoals remmen op de motor bij een ICE) kan niet. Misschien omdat de respons van de stroompedaal anders is ... geen idee.
Misschien dat 1 van de andere GT rijders ook eens kan testen om te zien of het inderdaad GT gerelateerd is of enkel mijn wagen.
Dus ipv anticiperend te rijden moet je een andere rijstijl aanleren die een stuk minder aangenaam/veilig is of je moet rondrijden als een flikkerende kerstboom
Probeer de Snow mode eens? Ik kan mij voorstellen dat het daar anders is. Sowieso gas respons, en je kunt tot regen 1 gaan. Als de achterlichten ook nog ‘normaal’ reageren, heb je wellicht dé modus te pakken waar je het beste mee uit kunt?Bogey555 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:32:
Deze morgen moest ik wat vroeger vertrekken dus was het de ideale moment om ook eens een rear camera test te doen en blijkbaar is... en ik hou het voorzichtig mijn GT toch anders.
Onder de +- 50km/h geen remlichten op regen 0 en 1 en wel op 2 en daarboven. Boven de 50km/h gaan de remlichten al branden op regen 1 als je het stroompedaal laat opkomen. Je moet zelfs niet volledig lossen. Van het ogenblik dat je de vertraging voelt gaan de remlichten al branden.
Enkel op regen 0 branden er geen remlichten als je het stroompedaal loslaat.
Ik heb verder nog iets bizar gezien. Als je op regen 0 staat en je remt met de flipper dan gaan de remlichten branden en blijven ze branden zelfs als je de flipper lost tot ik terug het stroompedaal induwIk was zeker 200 meter met de remlichten aan, aan het uitbollen. Ik kwam aan het stroompedaal en ze gingen onmiddelijk uit.
Het is dus duidelijk dat mijn GT anders is. Anticiperend rijden (zoals remmen op de motor bij een ICE) kan niet. Misschien omdat de respons van de stroompedaal anders is ... geen idee.
Misschien dat 1 van de andere GT rijders ook eens kan testen om te zien of het inderdaad GT gerelateerd is of enkel mijn wagen.
Dus ipv anticiperend te rijden moet je een andere rijstijl aanleren die een stuk minder aangenaam/veilig is of je moet rondrijden als een flikkerende kerstboom
Snow mode heb ik nog nooit geprobeerd... geen idee hoe dat voelt maar deze morgen heb ik getest op ECO, NORMAAL en SPORT en er was geen enkel verschil. Vanaf regen 1 bij +50km/h en loslaten stroompedaal gaan de remlichten branden bij het minste gevoel van vertraging.king_dude schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:48:
[...]
Probeer de Snow mode eens? Ik kan mij voorstellen dat het daar anders is. Sowieso gas respons, en je kunt tot regen 1 gaan. Als de achterlichten ook nog ‘normaal’ reageren, heb je wellicht dé modus te pakken waar je het beste mee uit kunt?
Morgen werk ik van thuis maar ik ga volgende week die snow mode eens proberen
Wat bedoel je met automatisch? Ik heb daar eigenlijk nog nooit echt naar gekeken. Als ik start staat regen altijd automatisch op 1 en ik heb daar buiten eens spelen met de flippers om dat te verzetten nog nooit iets anders mee gedaan.xxander968 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:02:
@Bogey555 Klopt het dat jij regeneratie op automatisch hebt staan? Daar zit denk ik het verschil. Zelf rij ik bijna altijd I-pedal maar auto regen staat uit.
Ik had het ook bij een beetje natte sneeuw. Probleem is de radar sensor die niet verwarmd is en laag bij de grond zit. Daarnaast is ie gevormd als een sneeuwschuiver waardoor de sneeuw en troep nog gemakkelijker op blijft liggen.MarcdJ schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:17:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/69s1766zQHHWiD6iZVTdKAgg.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier ook mooi verbruik voor de winter;
RWD 77,4 kWh, Handm. Climate op 2, 21C, Heat, Sync en Autoregen. (met gem 105 - 110 en 70 km op 130 km/u)
[ Voor 27% gewijzigd door MacFan op 09-03-2023 10:28 ]
EV6 Plus RWD - MY23 & Renault Megane E-Tech Optimum Charge Evolution - MY 24
Door de rechterflipper vast te houden kun je auto regeneratie in of uitschakelen. Auto regen kijkt naar verkeer voor je en regelt dan de regeneratie op basis van de snelheid van het verkeer voor je. Zelf heb ik het even geprobeerd maar vond het niet prettig en heb het weer uitgezet. Hou me dus even ten goede omdat ik het niet exact meer weet maar ik meen dat je auto regen zelf in levels kunt instellen.Bogey555 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:11:
[...]
Wat bedoel je met automatisch? Ik heb daar eigenlijk nog nooit echt naar gekeken. Als ik start staat regen altijd automatisch op 1 en ik heb daar buiten eens spelen met de flippers om dat te verzetten nog nooit iets anders mee gedaan.
Als auto regen uit staat kun je met de flippers handmatig je regeneratie niveau instellen. Dat zie je linksonder op je dashboard veranderen, van stand 1 tot en met 3 is ga je harder regenereren en nog 1 stand verder hoor je het pingeltje dat I-pedal is geactiveerd.
Mijn veronderstelling is dat je auto regen aan hebt staan op level 1 met i-pedal ingeschakeld. Schakel je auto regen uit en i-pedal aan en dan zal je remlicht waarschijnlijk ander gedrag vertonen.
Er staan op YT heel veel filmpjes over regen instellingen, remlichten etc...xxander968 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:27:
[...]
Door de rechterflipper vast te houden kun je auto regeneratie in of uitschakelen. Auto regen kijkt naar verkeer voor je en regelt dan de regeneratie op basis van de snelheid van het verkeer voor je. Zelf heb ik het even geprobeerd maar vond het niet prettig en heb het weer uitgezet. Hou me dus even ten goede omdat ik het niet exact meer weet maar ik meen dat je auto regen zelf in levels kunt instellen.
Als auto regen uit staat kun je met de flippers handmatig je regeneratie niveau instellen. Dat zie je linksonder op je dashboard veranderen, van stand 1 tot en met 3 is ga je harder regenereren en nog 1 stand verder hoor je het pingeltje dat I-pedal is geactiveerd.
Mijn veronderstelling is dat je auto regen aan hebt staan op level 1 met i-pedal ingeschakeld. Schakel je auto regen uit en hu i-pedal aan en dan zal je remlicht waarschijnlijk ander gedrag vertonen.
voorbeeld (oudje al weer..)
Ah ok dat wist ik niet. Ik bedien het alleen handmatig maar ik zal straks eens controleren. Nu zelfs als het automatisch was is het een beetje raar want tijdens het testen deze morgen was ik alleen op de weg. Dus veel rekening houden met verkeer kon niet echtxxander968 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:27:
[...]
Door de rechterflipper vast te houden kun je auto regeneratie in of uitschakelen. Auto regen kijkt naar verkeer voor je en regelt dan de regeneratie op basis van de snelheid van het verkeer voor je. Zelf heb ik het even geprobeerd maar vond het niet prettig en heb het weer uitgezet. Hou me dus even ten goede omdat ik het niet exact meer weet maar ik meen dat je auto regen zelf in levels kunt instellen.
Mijn veronderstelling is dat je auto regen aan hebt staan op level 1 met i-pedal ingeschakeld. Schakel je auto regen uit en i-pedal aan en dan zal je remlicht waarschijnlijk ander gedrag vertonen.
Ja en idd hier gaan de remlichten niet aan bij regen lvl1 maar bij mijn wagen wel.EricEB schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:34:
[...]
Er staan op YT heel veel filmpjes over regen instellingen, remlichten etc...
voorbeeld (oudje al weer..)
[YouTube: Kia EV6,how to tell if your brake lights are coming on when you regen]
Dat zijn indrukwekkende cijfers.MacFan schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:23:
[Afbeelding]
Hier ook mooi verbruik voor de winter;
RWD 77,4 kWh, Handm. Climate op 2, 21C, Heat, Sync en Autoregen. (met gem 105 - 110 en 70 km op 130 km/u)
[ Voor 14% gewijzigd door PrimaBB op 09-03-2023 12:24 ]
In de auto zal dit 19,6 kWh/100 km ongeveer zijn geweest.
De app rekent volgens mij met verbruik min recuperatie, de auto alleen het verbruik.
Dat is inderdaad ook zo.Phusebox schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:23:
[...]
In de auto zal dit 19,6 kWh/100 km ongeveer zijn geweest.
De app rekent volgens mij met verbruik min recuperatie, de auto alleen het verbruik.
Maar cijfers blijven indrukwekkend
Ik geloof overigens niet dat dit verschil van 16.73kWh in app naar 19.6kWh in de auto oploopt.
Hieronder m'n twee ritten van gisteren. Bovenaan dus samen gerekend.
/f/image/GWjRzSJnMzuiEOOnZKFlaYnq.png?f=fotoalbum_large)
En ter vergelijking hieronder een screenshot van de dashboard data na de 2e rit gisteren.
Is wat lastig vergelijken, omdat dit dus de 2e 100km is die ik gisteren gereden heb, dus verbruik na de 202 km, maar inderdaad is te zien dat het verbruik in de auto hoger uitvalt.
/f/image/CeHDUoKSg3GJn45AsadTxoAM.png?f=fotoalbum_large)
Ja 1 keer eerder gehad. Was net een hamburger van de M aan het binnen werken. Kon ik naar buiten om hem opnieuw te stekkeren. Laad fout was de melding. Daarna deed hij het weer en is het niet meer fout gegaan. Kan gebeuren!Robert1962 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:57:
Vandaag geladen bij ionity en middenin het laden stopte het laden ineens. Stekker eruit gehaald en nog een keer opnieuw en toen deed ie het weer. Heel vreemd. Eerste keer dat dit gebeurt. Iemand dit al eens gehad?
Eenmaal stopte de sessie maar toen stond de paal daarna in storing. Dat laden tot de storing was een gratis sessie en is nooit gefactureerd. Na een belletje met Ionity werd de paal herstart en werkte het laden weer.Robert1962 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:57:
Vandaag geladen bij ionity en middenin het laden stopte het laden ineens. Stekker eruit gehaald en nog een keer opnieuw en toen deed ie het weer. Heel vreemd. Eerste keer dat dit gebeurt. Iemand dit al eens gehad?
Die. Recuperatie. Mooi.Tosemime schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:31:
Ik rij voornamelijk snelweg met woonwerkverkeer en rij niet heel zuinig, verbruik valt me dus reuze mee in de winter
[Afbeelding]
Mijn maandelijks gemiddelde zit onder dat van jou. Wat geeft de app aan voor bereik bij jou momenteel?Tosemime schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:31:
Ik rij voornamelijk snelweg met woonwerkverkeer en rij niet heel zuinig, verbruik valt me dus reuze mee in de winter
[Afbeelding]
Zou dus volgens mijn bereik teruggerekend ergens rond de 380 moeten zitten?
Dat is dus ongeveer 22,2kWh/100km (34,93+9,15/198). Voor een niet zuinige rijstijl in de winter is dat geen slechte waarde inderdaad.Tosemime schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:31:
[Afbeelding]
Zelf zit ik (en mijn vrouw) daar wel een stuk onder overigens: zo rond de 17-18kWh/100km in de winter excl avondritten snelweg (AWD GT-line, 19 inch). Maar wij rijden dan ook over het algemeen efficiënt (maar wel de geldende maximumsnelheid).
Waar haal je dit omrekenen op deze manier vandaan?Franciesco schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:39:
[...]
Dat is dus ongeveer 22,2kWh/100km (34,93+9,15/198). Voor een niet zuinige rijstijl in de winter is dat geen slechte waarde inderdaad.
Van wat app aangeeft vs wat auto aangeeft.
Je telt de ‘terugwin’ energie op bij het verbruik.
Ik heb namelijk het idee dat je veel te hoog uitkomt via deze methode.
Zie mijn eigen eerdere post met 2 ritten + auto data van laatste rit.
[ Voor 6% gewijzigd door PrimaBB op 09-03-2023 23:07 ]
Het is geen maar igv i-pedal.xxander968 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:02:
@Bogey555 Klopt het dat jij regeneratie op automatisch hebt staan? Daar zit denk ik het verschil. Zelf rij ik bijna altijd I-pedal maar auto regen staat uit.
De volgende regeneratie modi/levels zijn er:
level 0 (het staat dan uit)
level 1
level 2
level 3
max = i-pedal
auto(matisch) met een aantal sub-levels.
Er is geen i-pedal 1 (of 2 of 3). i-pedal = i-pedal = max.
Dit kan niet.xxander968 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:27:
[...]
Mijn veronderstelling is dat je auto regen aan hebt staan op level 1 met i-pedal ingeschakeld.
Het is of/of.
Auto met sublevel 1 (en dan zie je geen lv 1 staan, maar auto met een kort blauw balkje eronder) of i-pedal.
En bij herstart auto staat het gewoon weer aan (helaas).Joost Brauer schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:37:
Misschien is dit voor velen al bekend, maar toch even een handigheid waar ik vandaag achterkwam. Je kan de lane assist / rijstrookassistentie ook helemaal uitschakelen als je de sneltoets op het stuur van die functie een aantal seconden ingedrukt houdt. Werkt veel sneller en hoef je niet door een menu heen… Weer inschakelen is gewoon opnieuw langer ingedrukt houden. Zelfstuurfunctie blijft gewoon werken via dezelfde knop.
Nu je het zegt, je hebt gelijk. Het blijft toch mooi dat we hier met zijn allen net even wat meer moeite doen dan de gemiddelde bestuurder om de auto te kennen en nog weten we regelmatig niet hoe het nu exact werkt. Geen wonder dat sommige partners liever de fiat panda uit 1980 pakken omdat ze daar gewoon van weten dat er drie pedalen en een claxon in zitten.HansAuutB schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 00:12:
[...]
Dit kan niet.
Het is of/of.
Auto met sublevel 1 (en dan zie je geen lv 1 staan, maar auto met een kort blauw balkje eronder) of i-pedal.
De app rekent de regeneratie niet mee en geeft daardoor een te rooskleurig beeld. Iig in mijn ervaring.PrimaBB schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 23:04:
[...]
Waar haal je dit omrekenen op deze manier vandaan?
Van wat app aangeeft vs wat auto aangeeft.
Je telt de ‘terugwin’ energie op bij het verbruik.
Ik heb namelijk het idee dat je veel te hoog uitkomt via deze methode.
Zie mijn eigen eerdere post met 2 ritten + auto data van laatste rit.
Zelf heb ik een paar keer het verbruik van de app met de auto vergeleken door het verbruik in de app om te rekenen volgens de beschreven methode. Dan komt het verbruik wel (vrijwel) overeen, anders duidelijk niet.
Klopt, maar het uitzetten op het stuur gaat wel sneller ipv door het menu bladeren. Dat zijn meer handelingen. Even aan het begin van een rit op de betreffende stuurknop drukken neem ik dan voor lief....HansAuutB schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 00:20:
[...]
En bij herstart auto staat het gewoon weer aan (helaas).
Wanneer zouden de eerste tabellen en grafieken verschijnen van het gedrag van iemand zijn rechtervoet? Die mis ik nogal in al die mooie verbruiksanalyses op dit forum. Verbruik dit, verbruik dat, koud of warm, airco of zonder airco. Het is allemaal waar maar lang verhaal kort is het niet anders dan met de brandstof auto; Hoe lager je die voet trapt hoe eerder het op is
Is dat te loggen met een OBD dongle? Dan wil ik vast wel eens wat loggen. Ik denk dat er gewoon best een groot verschil zit in de accu packs, de ene zal het beter doen als de andere.INsaiGN schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:06:
[...]
Wanneer zouden de eerste tabellen en grafieken verschijnen van het gedrag van iemand zijn rechtervoet? Die mis ik nogal in al die mooie verbruiksanalyses op dit forum. Verbruik dit, verbruik dat, koud of warm, airco of zonder airco. Het is allemaal waar maar lang verhaal kort is het niet anders dan met de brandstof auto; Hoe lager je die voet trapt hoe eerder het op is
Dat is wel apart, bij mij scheelt deze methode van berekenen ruim 2kWh (te veel).Franciesco schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:26:
[...]
De app rekent de regeneratie niet mee en geeft daardoor een te rooskleurig beeld. Iig in mijn ervaring.
Zelf heb ik een paar keer het verbruik van de app met de auto vergeleken door het verbruik in de app om te rekenen volgens de beschreven methode. Dan komt het verbruik wel (vrijwel) overeen, anders duidelijk niet.
Dat is inderdaad te loggen met OBD.Phusebox schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:25:
[...]
Is dat te loggen met een OBD dongle? Dan wil ik vast wel eens wat loggen. Ik denk dat er gewoon best een groot verschil zit in de accu packs, de ene zal het beter doen als de andere.
Je kan dan de cells zelf ook monitoren.
Ik had dit in m'n Tesla draaien (dank aan Teslalogger).
Met fraaie Grafana dashboard grafieken.
Accu degradatie ook bijgehouden. Valt reuze mee.
Voor de EV6 nog niet verder mee geknutseld.
Oplossingen als EV Watchdog App (volgens mij ook free version beschikbaar + zelf niet bekeken) zijn beschikbaar. Wellicht ook andere alternatieven.
*Averige consumption = wat er werkelijk na de rit uit het accupack is verbruikt voor de rit
*Averige consumption + recuparation = wat er werkelijk totaal aan energie nodig is geweest voor de rit.
*Laden aan laadpaal / aantal gereden kilometers = werkelijk totaal verbuik incl laadverliezen voor de gereden km's.
Zou dit afhangen van de app-softwareversie? Als ik het me goed herinner was het rond de afgelopen zomer dat ik dit berekend heb (met IOS app).PrimaBB schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:30:
[...]
Dat is wel apart, bij mij scheelt deze methode van berekenen ruim 2kWh (te veel).
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic