Maar het rijdt ook kwadratisch lekkerder dan 100kmhMBronkhorst schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:15:
[...]
Ow ik reed meestal wel 130+, afhankelijk van de ruimte op de linkerbaan. Heb niet het gevoel gehad dat ik het rustig aan moest doen. Maar snelheid maakt idd enorm uit, luchtweerstand is kwadratisch, dus 130 km/h kost ongeveer 2x zoveel energie per km als 100 km/h (1.3x1.3≈2).
Helemaal mee eens! xDDe Ideale Man schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:33:
[...]
Maar het rijdt ook kwadratisch lekkerder dan 100kmh
Laatste stand van zaken m.b.t. Mijn “kilometergate”;
Gisteren bij de dealer geweest om de unit die ze hebben vervangen (die uit een andere auto kwam) te laten “resetten”. Buiten dat ik de afgelopen dagen totaal geen verbinding kon krijgen met KiaConnect (ik was niet de enige geloof ik) stond bij de eerste checks, als ik niet in de auto zat met de wagen op “Ready”, de kilometerstand op 0 in de app. Ook niet wat het zou moeten zijn.. nu, sinds vanmorgen, geeft de app warempel de juiste stand weer in de app. Hopen dat dat zo blijft.
Wel vreemd; geen VIN nummer in het infotainment systeem in de wagen (in de KiaConnect settings). Geprobeerd de auto te verwijderen uit de app om deze opnieuw toe te voegen (om zo hopelijk het 0km issue te verhelpen) maar dit is tot gisteravond onmogelijk gebleken. Nog niet in de auto geweest vandaag, straks even proberen te checken of het VIN er nu wel in staat.
Daarnaast heb ik contact gezocht met de leverende dealer in DE. Ook weer vreemd; de wagen was daar niet bekend op het VIN en Serienummer. Doorverwezen naar Kia Duitsland. Geprobeerd te bellen maar geen gehoor. Chat geprobeerd met een vraag, en na enige tijd een min of meer standaard reactie dat ik het via een contactformulier mocht proberen. Dat dan maar gedaan. Nu in afwachting van een antwoord. Dealer in NL is hier netjes van op de hoogte gesteld.
To be continued!
Gisteren bij de dealer geweest om de unit die ze hebben vervangen (die uit een andere auto kwam) te laten “resetten”. Buiten dat ik de afgelopen dagen totaal geen verbinding kon krijgen met KiaConnect (ik was niet de enige geloof ik) stond bij de eerste checks, als ik niet in de auto zat met de wagen op “Ready”, de kilometerstand op 0 in de app. Ook niet wat het zou moeten zijn.. nu, sinds vanmorgen, geeft de app warempel de juiste stand weer in de app. Hopen dat dat zo blijft.
Wel vreemd; geen VIN nummer in het infotainment systeem in de wagen (in de KiaConnect settings). Geprobeerd de auto te verwijderen uit de app om deze opnieuw toe te voegen (om zo hopelijk het 0km issue te verhelpen) maar dit is tot gisteravond onmogelijk gebleken. Nog niet in de auto geweest vandaag, straks even proberen te checken of het VIN er nu wel in staat.
Daarnaast heb ik contact gezocht met de leverende dealer in DE. Ook weer vreemd; de wagen was daar niet bekend op het VIN en Serienummer. Doorverwezen naar Kia Duitsland. Geprobeerd te bellen maar geen gehoor. Chat geprobeerd met een vraag, en na enige tijd een min of meer standaard reactie dat ik het via een contactformulier mocht proberen. Dat dan maar gedaan. Nu in afwachting van een antwoord. Dealer in NL is hier netjes van op de hoogte gesteld.
To be continued!
Rijd nu 1 week in de EV6 58 KWh. Bevalt prima tot nu toe.
Herkent iemand dit probleem: met de sleutel op zak nader je de auto, echter die ontgrendeld dan niet. Ik kan hem enkel met de sleutel ontgrendelen. De verzonken toets op de deurklink aanraken, maakt geen verschil. De buitenspiegels klappen wel naar buiten.
Vandaag bij de dealer geweest, echter die moet het nader gaan uitzoeken.
Iemand een idee?
Herkent iemand dit probleem: met de sleutel op zak nader je de auto, echter die ontgrendeld dan niet. Ik kan hem enkel met de sleutel ontgrendelen. De verzonken toets op de deurklink aanraken, maakt geen verschil. De buitenspiegels klappen wel naar buiten.
Iemand een idee?
Je moet harder drukken. De Air heeft een fysieke schakelaar onder de greep die zich nou niet bepaald subtiel laat bedienen. Positieve kant daarvan is wel dat je daarom nooit een Air ziet met een kromme deurgreep linksvoorFransmo schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 18:45:
Rijd nu 1 week in de EV6 58 KWh. Bevalt prima tot nu toe.
Iemand een idee?
hmm, bedenkelijk.MBronkhorst schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:15:
[...]
Ow ik reed meestal wel 130+, afhankelijk van de ruimte op de linkerbaan. Heb niet het gevoel gehad dat ik het rustig aan moest doen. Maar snelheid maakt idd enorm uit, luchtweerstand is kwadratisch, dus 130 km/h kost ongeveer 2x zoveel energie per km als 100 km/h (1.3x1.3≈2).
100*100 = 10.000 en 130*130=16.900, dan is het opeens nog maar een factor 1,69 ...
hetgeen niet zo vreemd is, want ook 1,3*1,3 = ... 1,69

[ Voor 5% gewijzigd door JeJeBe op 24-02-2023 19:42 ]
Die staat gewoon op AUTO, dat lijkt me toch voldoende?R20141016 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:48:
[...]
Aanhanger modus activeren lost je probleem op. RTFM.
Ik zie mijn range inzakken zodra ik de stekker van de aanhanger erin plug en mijn i-pedal werkt niet meer.
Dus geen gevalletje RTFM. Verder nog opmerkingen?
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Je hebt helemaal gelijk, dus ongeveer 70% meer verbruik, mea culpa. Bij 140 km/h is dan ongeveer 2x zoveel verbruik tov 100 km/h.JeJeBe schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 19:39:
[...]
hmm, bedenkelijk.
100*100 = 10.000 en 130*130=16.900, dan is het opeens nog maar een factor 1,69 ...
hetgeen niet zo vreemd is, want ook 1,3*1,3 = ... 1,69
Heb dit ook gehad een jaar geleden, zit hard na te denken hoe dat toen ook alweer gefixt was. Had in ieder geval niks met RTFM te maken, was simpelweg iets met stekker beter aanduwen in combinatie met of de 7- of de 13-polige stekkers meen ik me te herinneren. Je kunt eens proberen/kijken of hij echt goed goed zit ingeplugd, wil nog wel eens net niet lekker gaan, afhankelijk van je stekker.Atlas schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:19:
[...]
Die staat gewoon op AUTO, dat lijkt me toch voldoende?
Ik zie mijn range inzakken zodra ik de stekker van de aanhanger erin plug en mijn i-pedal werkt niet meer.
Dus geen gevalletje RTFM. Verder nog opmerkingen?ik verdenk zelf de LED achterlichten van de aanhanger…
Ook versie 220721anc schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:31:
[...]
Welke update hebben jullie erop staan?
Ik heb de update van 21-7 erop staan en sinds ik die heb, kan hij soms mijn contacten van mijn telefoon niet meer downloaden. Pas na volledig ontkoppelen in auto en telefoon en daarna opnieuw koppelen werkt het weer.
Drama.
Graag even jullie advies, bevindingen:
Kunnen we met een EV6 bij Tesla V2 en/of V3 laden?
V2 heb ik begrepen van wel maar V3 nog niet of nog niet overal?
Hoe te herkennen?
thxs
Hoe te herkennen?
thxs
Net gelezen. Iemand al ervaring hiermee? Ga het vanmiddag uitproberen
https://www.iphoned.nl/nieuws/carkey-tests-app/
Zelf heb ik nog niet geladen bij een Tesla laadpunt, maar een V2 in ieder geval en een V3 blijft nog een raadsel.grotegok schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 07:23:
Graag even jullie advies, bevindingen:
Hoe te herkennen?
thxs
V2 laad tot 150kW en de V3 tot 250kW. Daarbij is de kabel van de V2 dikker dan de V3 omdat de V2 kabel luchtgekoeld is en die van de V3 vloeistofgekoeld.
Hier in ieder geval de locaties van Tesla waar je zou moeten kunnen laden met je EV6.
Laden niet Tesla's.
[ Voor 10% gewijzigd door Solarman op 25-02-2023 08:26 ]
ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)
@grotegok bij mijn weten zijn de problemen met laden bij een V3 Supercharger en de EV6 helaas nog steeds niet opgelost. Ook in het IONIQ 5 topic werd recent nog gemeld dat laden bij een V3 niet goed ging. Het gedrag is dan meestal dat na enkele seconden de laadsessie afgebroken wordt.
Zelf heb ik het nog niet geprobeerd, maar de kans lijkt me dus klein dat het inmiddels goed werkt.
Zelf heb ik het nog niet geprobeerd, maar de kans lijkt me dus klein dat het inmiddels goed werkt.
Staat bij mij unknown bij de kaartversie 🥴🥴!PrimaBB schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:55:
[...]
In de Kia App, menu onderin helemaal rechts 'More'.
En dan onderin, laatste item 'Version' kiezen.
Daar is je infotainment system version + Navi map version te zien
[ Voor 4% gewijzigd door dejager58 op 25-02-2023 10:23 ]
Iemand enig idee hoe je kan testen of de spiegel nog automatisch dimt?
De netwerk issues zijn, zo lijkt het, nog steeds niet opgelost.dejager58 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:22:
[...]
Staat bij mij unknown bij de kaartversie 🥴🥴!
Net weer even gekeken, maar weer verbinding problemen met de EV6.
De software/navi versies zijn bij mij nu ook niet meer in de app zichtbaar.
Nu lag het Tesla netwerk er vorige week ook een dag uit, vrij uitzonderlijk dat dit zo lang duurde, maar Kia maakt het nu wel erg bont.
Zou er meer aan de hand zijn?
Mijn OTA vertikt het nog steeds om naar de december update te gaan. Ik denk dat die functionaliteit ook niet meer werkt.
Ik zal proberen dit weekend het infotainment systeem in de EV6 een reset te geven, maar geen idee of dit gaat helpen.
Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025
Met een felle lamp op de sensor schijnen?Freezhost schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:37:
Iemand enig idee hoe je kan testen of de spiegel nog automatisch dimt?
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Dat vergt inderdaad de nodige voorbereiding en planning. Het is niet iets wat je zo maar even tussendoor doet.....hopelijk gaat het lukken. Veel succes ermee!PrimaBB schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:27:
[...]
Ik zal proberen dit weekend het infotainment systeem in de EV6 een reset te geven, maar geen idee of dit gaat helpen.
🤪
Ik heb deze week een kleine 1500 kilometer gereden en nergens last van. Vorige week wel één keer in de vroege ochtend. Lijkt me geen generiek probleem dus.PrimaBB schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:27:
[...]
De netwerk issues zijn, zo lijkt het, nog steeds niet opgelost.
Net weer even gekeken, maar weer verbinding problemen met de EV6.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Thanks, dat zit allemaal goed… Krijg nog steeds die foutmeldingen… Ik ga toch maar eens proberen iets van weerstanden tussen de lampen te zetten, vrees dat dat de oplossing isMBronkhorst schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:30:
[...]
Heb dit ook gehad een jaar geleden, zit hard na te denken hoe dat toen ook alweer gefixt was. Had in ieder geval niks met RTFM te maken, was simpelweg iets met stekker beter aanduwen in combinatie met of de 7- of de 13-polige stekkers meen ik me te herinneren. Je kunt eens proberen/kijken of hij echt goed goed zit ingeplugd, wil nog wel eens net niet lekker gaan, afhankelijk van je stekker.

Wel slecht van Kia voor een nieuwe auto.
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Gedownload via de link op mijn iPhone 14 maar krijg bij het opstarten na het aanmelden met je Apple account de volgende melding:jefjef schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 08:18:
Net gelezen. Iemand al ervaring hiermee? Ga het vanmiddag uitproberen
:strip_exif()/f/image/6h89u3FWU1brtGILLZLLs4kU.jpg?f=fotoalbum_large)
Weet niet of ik dit zelf kan oplossen, wie weet een oplossing?
Hebben ze wel de originele kabelset van KIA gebruikt?Atlas schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:44:
[...]
Thanks, dat zit allemaal goed… Krijg nog steeds die foutmeldingen… Ik ga toch maar eens proberen iets van weerstanden tussen de lampen te zetten, vrees dat dat de oplossing is
De originele kabelset van KIA kan namelijk overweg met zowel gloeilampen als ledlampen.
[ Voor 9% gewijzigd door Solarman op 25-02-2023 12:23 ]
Ik heb inderdaad geen paperclip in de auto liggen.Wiliyama schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:34:
[...]
Dat vergt inderdaad de nodige voorbereiding en planning. Het is niet iets wat je zo maar even tussendoor doet.....hopelijk gaat het lukken. Veel succes ermee!
🤪
Snap werkelijk niet dat die Koreanen met hun knopjes-fetisjisme niet iets anders bedacht hebben dan dat je alsnog met allerlei prutsknutseloplossingen aan de slag moet.
Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025
Ga ik wel vanuit, het is een Kia dealer die de trekhaak eronder heeft gezet. Ik ga wel eens wat dingen uitzoeken…Solarman schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 12:01:
[...]
Hebben ze wel de originele kabelset van KIA gebruikt?
De originele kabelset van KIA kan namelijk overweg met zowel gloeilampen als ledlampen.
Niet van uitgaan.Atlas schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:12:
[...]
Ga ik wel vanuit, het is een Kia dealer die de trekhaak eronder heeft gezet. Ik ga wel eens wat dingen uitzoeken…
KIA dealers, en ook andere merkdealers, halen lang niet altijd hun artikelen bij de importeur vandaan, zeker voor trekhaken niet. De trekhaak is in deze eigenlijk een dealeroptie en geen fabrieksoptie.
De module in de kabelset van KIA zelf moet kunnen omgaan met zowel gloei- als ledlampen in de aanhangverlichting.
Ben benieuwd wat je te horen krijgt.
[ Voor 5% gewijzigd door Solarman op 25-02-2023 13:29 ]
Nee, geen gevalletje RTFM, denk eerder dat de aanhangwagen module niet helemaal geschikt is voor LED. is het een "originele" of een aftermarket non-kia geval ? Je zou toch denken in een auto vol LED moet een LED aanhanger ook kunnen ...Atlas schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:19:
[...]
Die staat gewoon op AUTO, dat lijkt me toch voldoende?
Dus geen gevalletje RTFM. Verder nog opmerkingen?ik verdenk zelf de LED achterlichten van de aanhanger…
Aanhangwagenmodus heeft er in elk geval niets mee te maken, dank dat R20141016 zelf beter RTFM kan doen om te lezen waard die modus voor staat.
[ Voor 3% gewijzigd door JeJeBe op 25-02-2023 14:24 ]
Als je weerstanden gaat plaatsen moeten die natuurlijk niet TUSSEN de lampen maar PARALLEL AAN de lampen. In serie wordt de opgenomen stroom nog kleiner, dan is nu juist niet de bedoeling, je moet méér stroom trekken. parallel aan een oorspronkelijke lamp van 21 Watt (richting, rem, mist) zou je dan een 20 Watt weerstand van 8.2 Ohm moeten zetten, da's best een joekel. Remlichten staan samen op 1 aansluiting, dan zou je 50 Watt / 3.9 Ohm moet hebben. Voor 5 Watt lampen(achterlicht, kenteken, zijmarkering) kom je dan op 5 Watt 33 Ohm.Atlas schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:44:
[...]
Thanks, dat zit allemaal goed… Krijg nog steeds die foutmeldingen… Ik ga toch maar eens proberen iets van weerstanden tussen de lampen te zetten, vrees dat dat de oplossing is
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RdjhreqaQpP7oGRvZwZoG2v1.jpg?f=user_small)
[ Voor 15% gewijzigd door JeJeBe op 25-02-2023 14:29 ]
Bij mij werkt de Connect app sinds vanochtend weer naar behoren........
Ik heb dat dus ook en volgens mij omdat dus een bedrijfstelefoon heb met een aantal veiligheidsbeperkingenPilot41Day schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:48:
[...]
Gedownload via de link op mijn iPhone 14 maar krijg bij het opstarten na het aanmelden met je Apple account de volgende melding:
[Afbeelding]
Weet niet of ik dit zelf kan oplossen, wie weet een oplossing?
Ik heb geen bedrijfstelefoon maar privé IPhone 14 met iOS-versie 16.3.1 en zonder beperkingen voor zover ik weet.jefjef schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 18:31:
[...]
Ik heb dat dus ook en volgens mij omdat dus een bedrijfstelefoon heb met een aantal veiligheidsbeperkingen
Ga verder zoeken en laat het weten als het gelukt is.
Die kromme deurgrepen, is dat nu door het met de hand opentrekken of door het mechanisme achter de deurgrepen dat niet goed uitgekiend is? Omdat de achterste deurgrepen vaak even erg in banaanstand staan dan de deurgrepen op de voorportieren. En, is het te voorkomen?marcel3 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 19:12:
[...]
Je moet harder drukken. De Air heeft een fysieke schakelaar onder de greep die zich nou niet bepaald subtiel laat bedienen. Positieve kant daarvan is wel dat je daarom nooit een Air ziet met een kromme deurgreep linksvoor
[ Voor 2% gewijzigd door DigitalHombre op 25-02-2023 18:48 . Reden: aanvulling ]
Tis toch duidelijk dat je niet tot de doelgroep hoort waar de app voor beschikbaar wordt gesteld ? Als je werkelijke tester/ontwikkelaar bent heb je ook de gegevens van je Apple MFi contactpersoon en regelt die de toegang voor je.Pilot41Day schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 18:41:
[...]
Ik heb geen bedrijfstelefoon maar privé IPhone 14 met iOS-versie 16.3.1 en zonder beperkingen voor zover ik weet.
[ Voor 14% gewijzigd door JeJeBe op 25-02-2023 20:07 ]
O graag!Pilot41Day schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 18:41:
[...]
Ik heb geen bedrijfstelefoon maar privé IPhone 14 met iOS-versie 16.3.1 en zonder beperkingen voor zover ik weet.
Ja ben ik geen tester of ontwikkelaar en begreep dat het dan niet gaat lukken, geeft niet was het proberen waard en leek me wel leuk om dit uit te proberen.JeJeBe schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 20:04:
[...]
Tis toch duidelijk dat je niet tot de doelgroep hoort waar de app voor beschikbaar wordt gesteld ? Als je werkelijke tester/ontwikkelaar bent heb je ook de gegevens van je Apple MFi contactpersoon en regelt die de toegang voor je.
Mijn EV6-ervaringen tot nu toe.
Op 17-12-2021 mijn Kia EV6 GT-line RWD bij de dealer opgehaald (leaseauto van de zaak) en sindsdien (aanzienlijk minder dan eerst gedacht) ca. 32.000 km gereden.
Voorheen sedert 2000 alleen maar in dieseltjes met een handgeschakelde versnellingsbakje gereden.
Ondervonden problemen:
Het voor vele van ons bekende vochtprobleem.
Een losse bodemplaat.
De pluspunten:
Ik vind het nog steeds een heerlijke auto om in te rijden en stap er iedere keer weer met veel plezier in.
Het zitcomfort vind ik uitstekend.
De ruimte die de auto gezien zijn formaat biedt (hetgeen echter bij krappe parkeermogelijkheden dan eigenlijk ook wel weer een nadeel is).
Het energieverbruik. Gemiddeld over de 32K gereden km's = ca 16,3 Kwh / 100 km vind ik zeker niet tegenvallen. Ook buiten de bebouwde kom (niet op de snelwegen) haal ik regelmatig een verbruik dat zo rond de 13 kwh / 100 km (en soms zelfs daaronder) ligt. Ik merk wel op dat ik de laatste jaren rustiger ben gaan rijden en op de snelwegen meer op de rechter dan de linker-rijbaan ben te vinden (en dat rijdt zo ontzettend heerlijk relaxt / dat gestress en die agressiviteit welke ik vaak op de linkerbaan zie mis ik totaal niet).
De minpunten:
Het regelmatig terugkerende vochtprobleem (dan dan wel na inschakelen van de voorruitontwaseming zeer snel verdwijnt).
De geluidsisolatie valt mij tegen. Ik vind dat buitengeluiden (te) goed hoorbaar zijn. Bij vorige auto's, bij stilstand en een niet draaiende motor, dit nimmer zo ervaren.
Tot slot de Kia-account en de verbindingsproblemen:
Ook ik heb die de gehele vorige week moeten ondervinden v.w.b. het zelf verbinding maken en het geven van remote-opdrachten (waarbij ik wel geconstateerd heb dat de auto met de app blijft communiceren: o.a. de rittenadministraties zijn gewoon compleet).
Inmiddels lijkt het probleem zich sinds gisteren niet meer voor te doen (ik heb na contact met de helpdesk van de connect-app nog een laatste software-update geplaatst en daarna nogmaals een reset via het knopje op het dashbord gedaan).
Op 17-12-2021 mijn Kia EV6 GT-line RWD bij de dealer opgehaald (leaseauto van de zaak) en sindsdien (aanzienlijk minder dan eerst gedacht) ca. 32.000 km gereden.
Voorheen sedert 2000 alleen maar in dieseltjes met een handgeschakelde versnellingsbakje gereden.
Ondervonden problemen:
Het voor vele van ons bekende vochtprobleem.
Een losse bodemplaat.
De pluspunten:
Ik vind het nog steeds een heerlijke auto om in te rijden en stap er iedere keer weer met veel plezier in.
Het zitcomfort vind ik uitstekend.
De ruimte die de auto gezien zijn formaat biedt (hetgeen echter bij krappe parkeermogelijkheden dan eigenlijk ook wel weer een nadeel is).
Het energieverbruik. Gemiddeld over de 32K gereden km's = ca 16,3 Kwh / 100 km vind ik zeker niet tegenvallen. Ook buiten de bebouwde kom (niet op de snelwegen) haal ik regelmatig een verbruik dat zo rond de 13 kwh / 100 km (en soms zelfs daaronder) ligt. Ik merk wel op dat ik de laatste jaren rustiger ben gaan rijden en op de snelwegen meer op de rechter dan de linker-rijbaan ben te vinden (en dat rijdt zo ontzettend heerlijk relaxt / dat gestress en die agressiviteit welke ik vaak op de linkerbaan zie mis ik totaal niet).
De minpunten:
Het regelmatig terugkerende vochtprobleem (dan dan wel na inschakelen van de voorruitontwaseming zeer snel verdwijnt).
De geluidsisolatie valt mij tegen. Ik vind dat buitengeluiden (te) goed hoorbaar zijn. Bij vorige auto's, bij stilstand en een niet draaiende motor, dit nimmer zo ervaren.
Tot slot de Kia-account en de verbindingsproblemen:
Ook ik heb die de gehele vorige week moeten ondervinden v.w.b. het zelf verbinding maken en het geven van remote-opdrachten (waarbij ik wel geconstateerd heb dat de auto met de app blijft communiceren: o.a. de rittenadministraties zijn gewoon compleet).
Inmiddels lijkt het probleem zich sinds gisteren niet meer voor te doen (ik heb na contact met de helpdesk van de connect-app nog een laatste software-update geplaatst en daarna nogmaals een reset via het knopje op het dashbord gedaan).
Het was gekscherend bedoeld natuurlijk, maar voor zover ik het begrijp trekken de grepen zelf krom. Mijn Air uit 2022 heeft er geen last van, dus het zou wel kunnen dat die grepen echt wat sterker zijn, bijvoorbeeld doordat er geen sensor in zit. Maar dat is gebaseerd op n=1 en is dus speculatie.DigitalHombre schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 18:48:
[...]
Die kromme deurgrepen, is dat nu door het met de hand opentrekken of door het mechanisme achter de deurgrepen dat niet goed uitgekiend is? Omdat de achterste deurgrepen vaak even erg in banaanstand staan dan de deurgrepen op de voorportieren. En, is het te voorkomen?
Volgens mijn KIA dealer in Etten-Leur is het mechanisme achter de grepen niet OK en komt er een nieuwe versie.DigitalHombre schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 18:48:
[...]
Die kromme deurgrepen, is dat nu door het met de hand opentrekken of door het mechanisme achter de deurgrepen dat niet goed uitgekiend is? Omdat de achterste deurgrepen vaak even erg in banaanstand staan dan de deurgrepen op de voorportieren. En, is het te voorkomen?
De nooit gebruikte greep rechtsachter is hier het kromstmarcel3 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:20:
[...]
Het was gekscherend bedoeld natuurlijk, maar voor zover ik het begrijp trekken de grepen zelf krom. Mijn Air uit 2022 heeft er geen last van, dus het zou wel kunnen dat die grepen echt wat sterker zijn, bijvoorbeeld doordat er geen sensor in zit. Maar dat is gebaseerd op n=1 en is dus speculatie.
Het kan inderdaad niet komen door zware mechanische belasting.JeJeBe schreef op zondag 26 februari 2023 @ 14:19:
[...]
De nooit gebruikte greep rechtsachter is hier het kromst
Grote kans dat de oorzaak te vinden is in het verschil van uitzettingscoëfficiënt door de combinatie van verschillende materialen.
Maar is allemaal niet belangrijk voor ons.
De grepen mogen niet vervormen. Ook niet een beetje.
Vandaag een verhaal op Reddit gelezen over de "drive assist" mogelijkheden van de EV6. Kort samengevat, de OP was van plan om rechts in te voegen en had dus even zijn ogen van de auto's voor hem. Net op dat moment gaat de voorganger hard in de remmen. De EV6 reageert met een noodstop én wijkt uit naar rechts tussen twee auto's in en lost de noodstop. Ik wist niet dat de auto ook een uitwijkmanoever kon maken. Voor alle duidelijkheid, de richtingaanwijzer stond aan naar rechts dus de auto "wist" dat de bestuurder naar rechts wou. Toch sterk, blij dat we op onze EV6 Earth het drive assist pack als optie gekozen hebben.
Voor wie het hele verhaal wil volgen:
https://www.reddit.com/r/...a_stupid_move_and_driver/
Of je hebt zoals ik al 3x een uitwijkmanoeuvre gehad voor een spook. Auto die uit het niks vol op de rem gaat en aan het stuur trekt. Niet bepaald prettig.DigitalHombre schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:34:
Vandaag een verhaal op Reddit gelezen over de "drive assist" mogelijkheden van de EV6. Kort samengevat, de OP was van plan om rechts in te voegen en had dus even zijn ogen van de auto's voor hem. Net op dat moment gaat de voorganger hard in de remmen. De EV6 reageert met een noodstop én wijkt uit naar rechts tussen twee auto's in en lost de noodstop. Ik wist niet dat de auto ook een uitwijkmanoever kon maken. Voor alle duidelijkheid, de richtingaanwijzer stond aan naar rechts dus de auto "wist" dat de bestuurder naar rechts wou. Toch sterk, blij dat we op onze EV6 Earth het drive assist pack als optie gekozen hebben.
Waarbij de auto 1x overigens gewoon naar rechts wilde gaan, terwijl er hard afgeremd werd en rechts van mij auto's met 100 km/u doorreden.
Gelukkig kon ik zelf corrigeren.
[ Voor 7% gewijzigd door Phusebox op 26-02-2023 18:55 ]
Ook dat is schrikken Phusebox! Net de handleiding gechecked, dat de richtingaanwijzer aan staat heeft op het eerste zicht geen invloed. De auto is uitgerust met noodstuurinrichting waardoor die zelfstandig kan uitwijken onder bepaalde voorwaarden.
Even een vraag,
Ik laat binnenkort een tweedehands (3000km) 2022 EV6 GT-Line naar Curaçao verschepen.
De auto komt van een Occasion dealer en ik wil er zeker van zijn dat alle issues opgelost worden door een Kia dealer in Nederland voordat hij verscheept wordt.
Na dit EV6 topic een beetje doorgelezen te hebben lijken mij dit de grootste problemen:
- 12 volt batterij leegloop (laten
vervangen?)
- Versterker laten vervangen (als dat nog
niet is gebeurd.
- Subwoofer laten controleren
Natuurlijk laat ik de laatste updates ook uitvoeren.
Zijn er nog andere belangrijke dingen wat ik moet laten controleren?
Er zit op Curaçao wel een Kia dealer maar die hebben nog nauwelijks ervaring met EV's
Alvast dank
Ik laat binnenkort een tweedehands (3000km) 2022 EV6 GT-Line naar Curaçao verschepen.
De auto komt van een Occasion dealer en ik wil er zeker van zijn dat alle issues opgelost worden door een Kia dealer in Nederland voordat hij verscheept wordt.
Na dit EV6 topic een beetje doorgelezen te hebben lijken mij dit de grootste problemen:
vervangen?)
niet is gebeurd.
Er zit op Curaçao wel een Kia dealer maar die hebben nog nauwelijks ervaring met EV's
Alvast dank
Ennnn de connect app werkt wederom niet. Wat een gekloot de laatste tijd zeg.
@alwinus hier geen problemen met de Kia connect app. Of is het inmiddels bij jou ook al weer opgelost?
Ik wilde mijn EV6 meenemen naar Aruba. Daar bij de hoofd Kia dealer langs gegaan of zij mijn EV6 in onderhoud willen/kunnen nemen.Mhkw schreef op maandag 27 februari 2023 @ 00:48:
Even een vraag,
vervangen?)
niet is gebeurd.
Alvast dank
In eerste instantie kreeg ik te horen “niet hier gekocht, dan verlenen we geen onderhoud”
Naderhand een e-mail gestuurd, na 4 weken kreeg ik antwoord:
“Het is een Europese auto en daar hebben wij de gereedschappen niet voor”
Mijn advies: controleer eerst of ze onderhoud willen uitvoeren.
Kijk ook naar de hoeveelheid openbare laadpalen (Aruba heeft er vier) anders is een box aan huis zeker nodig. (Curaçao is ook niet zo groot)
Succes.
EV6 58kWh Plus RWD MY:23
Ik vermoed dat het online connected deel van je EV6 daar ook niet gaat werken. Handig om na te vragen denk ik als je daar gebruik van wilt gaan maken.Mhkw schreef op maandag 27 februari 2023 @ 00:48:
Even een vraag,
vervangen?)
niet is gebeurd.
Alvast dank
Hier wilde voorverwarmen vanochtend niet werken, maar inmiddels reageert de auto wel weer...Franciesco schreef op maandag 27 februari 2023 @ 08:34:
@alwinus hier geen problemen met de Kia connect app. Of is het inmiddels bij jou ook al weer opgelost?
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
Hier het zelfde, ben er eigenlijk wel beetje klaar mee hoe slechte de app werkt..TGEN schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:32:
[...]
Hier wilde voorverwarmen vanochtend niet werken, maar inmiddels reageert de auto wel weer...
Heb sinds kort een laadpaal thuis, een Alfen Eve Single Pro Line met loadbalancing. Geregeld via de leasemaatschappij met Eneco e-mobility als leverancier en heb nog niet ontdekt hoe ik er dingen aan kan instellen. Wat ik wel heb ontdekt is dat de aardlekautomaat van de laadpaal er soms uitklapt. Het is nu twee keer gebeurd in een week tijd. Vandaag even gekeken wanneer het gebeurt en het was nu als volgt. De EV6 heeft de hele nacht aan de laadpaal gehangen en is 100% vol. De laadpaal doet het nu nog gewoon. Vervolgens vanochtend handmatig de auto voorverwarmd via de app. Zodra hij hiermee klaar was klapte de aardlekautomaat van de laadpaal eruit. Lijkt me niet dat dit aan de paal ligt want die doet het gewoon goed tenzij je dus de auto via de app gaat voorverwarmen. Komt dit iemand bekend voor?
Ja ik heb een Smappee en daar heb ik regelmatig hetzelfde probleem. Als ik me niet vergis is er een update via de garage die misschien een oplossing bied maar ik ben niet zeker. Was gepost in het forum enkele weken geleden.ArjenIsM3 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:36:
Heb sinds kort een laadpaal thuis, een Alfen Eve Single Pro Line met loadbalancing. Geregeld via de leasemaatschappij met Eneco e-mobility als leverancier en heb nog niet ontdekt hoe ik er dingen aan kan instellen. Wat ik wel heb ontdekt is dat de aardlekautomaat van de laadpaal er soms uitklapt. Het is nu twee keer gebeurd in een week tijd. Vandaag even gekeken wanneer het gebeurt en het was nu als volgt. De EV6 heeft de hele nacht aan de laadpaal gehangen en is 100% vol. De laadpaal doet het nu nog gewoon. Vervolgens vanochtend handmatig de auto voorverwarmd via de app. Zodra hij hiermee klaar was klapte de aardlekautomaat van de laadpaal eruit. Lijkt me niet dat dit aan de paal ligt want die doet het gewoon goed tenzij je dus de auto via de app gaat voorverwarmen. Komt dit iemand bekend voor?
Oke dat versterkt mijn vermoeden dat het aan de EV6 ligt en niet aan de laadpaal. Mijn EV6 moet volgende week toch al naar de dealer voor het vervangen van de USB-poort en omdat ze wederom gaan kijken of ze het tikkende gelui met bellen met een software update kunnen oplossen dus zal vragen of ze hier dan ook naar willen kijken. Overigens, als ze het tikkende geluid niet kunnen oplossen met een software update dan gaan ze de complete headunit vervangen gaf hij aan. Wordt dan wel een kostbare operatie lijkt mij maar dat is dan het probleem van Kia.Bogey555 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:00:
[...]
Ja ik heb een Smappee en daar heb ik regelmatig hetzelfde probleem. Als ik me niet vergis is er een update via de garage die misschien een oplossing bied maar ik ben niet zeker. Was gepost in het forum enkele weken geleden.
Ik heb dit probleem ook (EV6 + Single pro), samen met een aantal anderen. Als de laadlimiet bereikt is dan klapt de aardlekautomaat er soms uit. Kijk even terug in dit forum, is e.e.a. over geschreven. Voor zover ik weet is het tot op heden nog niet opgelost.ArjenIsM3 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:36:
Ik heb inmiddels zo'n 2 weken een nieuwe AC - DC omvormer in mijn auto omdat die kapot was. Tot op heden is de automaat er nog niet uitgeklapt, maar voorheen zat er ook wel eens meer dan 2 weken tussen.
Uit nieuwsgierigheid: gaat het bij jullie om een naar 3 x 25A verzwaarde meterkast en een op 3 x 20A afgezekerd laadpunt?
Catch my drift?
Vandaag (prettig) contact gehad met de Kia dealer en zij gaven aan de originele set gebruikt te hebben en herkennen deze klacht niet. Ze zijn nog eea aan het navragen, maar lijkt erop dat de LED achterlichten van mijn aanhanger niet matchen met mijn EV6Solarman schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:27:
[...]
Niet van uitgaan.
KIA dealers, en ook andere merkdealers, halen lang niet altijd hun artikelen bij de importeur vandaan, zeker voor trekhaken niet. De trekhaak is in deze eigenlijk een dealeroptie en geen fabrieksoptie.
De module in de kabelset van KIA zelf moet kunnen omgaan met zowel gloei- als ledlampen in de aanhangverlichting.
Ben benieuwd wat je te horen krijgt.

Zijn er hier mensen die geen foutmeldingen krijgen met een aanhanger met LED verlichting?
Bij mij 3x32 aan de meter en 3 x 40 voor de paal.DaMenaz schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:48:
Uit nieuwsgierigheid: gaat het bij jullie om een naar 3 x 25A verzwaarde meterkast en een op 3 x 20A afgezekerd laadpunt?
Vraagje. Heeft iemand van jullie een Samsung S23 ultra? Ik probeer draadloos te laden met dat toestel maar dat lukt niet in de Kia. Ik heb de indruk dat de cameralenzen te ver uitsteken om goed contact te maken maar ik vroeg me af of er iemand anders hetzelfde probleem al was tegengekomen.
Is dat tegenwoordig ook iets waar je rekening mee moet houden als je een nieuw telefoon haalt? Geen idee of je ergens anders je telefoon draadloos kan opladen zodat je in ieder geval kan uitsluiten dat het probleem bij je telefoon ligt?Bogey555 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:00:
Ik heb de indruk dat de cameralenzen te ver uitsteken om goed contact te maken
[ Voor 19% gewijzigd door Tolga07 op 27-02-2023 13:28 ]
Heeft het met een ander toestel wel gewerkt?Bogey555 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:00:
Vraagje. Heeft iemand van jullie een Samsung S23 ultra? Ik probeer draadloos te laden met dat toestel maar dat lukt niet in de Kia. Ik heb de indruk dat de cameralenzen te ver uitsteken om goed contact te maken maar ik vroeg me af of er iemand anders hetzelfde probleem al was tegengekomen.
Dat vraag ik eigenlijk omdat anders misschien bij de instelling de oplaadpad nog uit zou kunnen staan.
Zelf heb ik een OnePlus 10 pro met ook een uitstekende camera, en een nog verder uitstekend beschermhoesje, en die laad direct.
Wel dat heb ik nog niet kunnen testen want ik heb geen andere draadloze mogelijkheid maar hij laad wel andere toestellen op. Mijn vrouw heeft er ook 1 besteld ik ga met de hare eens testen als hij ingesteld is.Tolga07 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:27:
[...]
Is dat tegenwoordig ook iets waar je rekening mee moet houden als je een nieuw telefoon haalt? Geen idee of je ergens anders je telefoon draadloos kan opladen zodat je in ieder geval kan uitsluiten dat het probleem bij je telefoon ligt?
Ken je niemand in je omgeving die ook een aanhanger/caravan of fietsendrager met ledverlichting heeft? of met een EV6, en trekhaak, waarbij je je aanhanger kan proberen?Atlas schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:53:
[...]
Vandaag (prettig) contact gehad met de Kia dealer en zij gaven aan de originele set gebruikt te hebben en herkennen deze klacht niet. Ze zijn nog eea aan het navragen, maar lijkt erop dat de LED achterlichten van mijn aanhanger niet matchen met mijn EV6
Zijn er hier mensen die geen foutmeldingen krijgen met een aanhanger met LED verlichting?
Als ik de S9 erop leg werkt het direct. De S23 ultra doet niks en ik heb ingesteld dat hij draadloos kan laden.Solarman schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:49:
[...]
Heeft het met een ander toestel wel gewerkt?
Dat vraag ik eigenlijk omdat anders misschien bij de instelling de oplaadpad nog uit zou kunnen staan.
Zelf heb ik een OnePlus 10 pro met ook een uitstekende camera, en een nog verder uitstekend beschermhoesje, en die laad direct.
Misschien kun je hier iets mee......Bogey555 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:54:
[...]
Als ik de S9 erop leg werkt het direct. De S23 ultra doet niks en ik heb ingesteld dat hij draadloos kan laden.
https://www.samsung.com/n...s-with-wireless-charging/
De laadpad in de EV6 voldoet aan Qi normering, net zoals samsung telefoons.
Indien de S23 Ultra ook voldoet aan de Qi norm zou het moeten werken.
[ Voor 17% gewijzigd door Solarman op 27-02-2023 14:03 ]
Ja die had ik al gelezen maar alles leek ok. Net nog eens getest en heel bizar. Mijn vorige telefoon een S9 plus werkte perfect. Ik koop een nieuwe... werkt niet. Nu probeer ik nog eens met de S9 en die werkt ook niet meer. Het lijkt alsof mijn draadloze lader de geest gegeven heeft. Nochtans detecteert de wagen dat er iets op de draadloze pad ligt hij wordt enkel niet oranje om te beginnen laden.Solarman schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:57:
[...]
Misschien kun je hier iets mee......
https://www.samsung.com/n...s-with-wireless-charging/
De laadpad in de EV6 voldoet aan Qi normering, net zoals samsung telefoons.
Indien de S23 Ultra ook voldoet aan de Qi norm zou het moeten werken.
Dan heb je misschien toch gevonden waarom de S23 ultra niet wil opladen.Bogey555 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:11:
[...]
Ja die had ik al gelezen maar alles leek ok. Net nog eens getest en heel bizar. Mijn vorige telefoon een S9 plus werkte perfect. Ik koop een nieuwe... werkt niet. Nu probeer ik nog eens met de S9 en die werkt ook niet meer. Het lijkt alsof mijn draadloze lader de geest gegeven heeft. Nochtans detecteert de wagen dat er iets op de draadloze pad ligt hij wordt enkel niet oranje om te beginnen laden.
Zou het laten checken door de dealer.
Ja inderdaad heb ze net gemaild. Ik moet sowieso nog eens passeren want ik ben 1 van de gelukkigen die problemen heeft met AA dat constant uitvalt. En dat ligt blijkbaar aan een probleem met het USB gedeelte in de console.Solarman schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:14:
[...]
Dan heb je misschien toch gevonden waarom de S23 ultra niet wil opladen.
Zou het laten checken door de dealer.
Als ik mag gaan vraag ik ook eens naar die update ivm het laden van de wagen en de differentieel problemen. Als dat zou helpen laat ik het zeker hier weten.
Dank voor je reactie. Hier eigenlijk hetzelfde verhaal met de Kia dealer maar er zijn hier andere garages die specialiseren in EV's van verschillende merken. Het blijft wel een risico.Overstag schreef op maandag 27 februari 2023 @ 08:43:
[...]
Ik wilde mijn EV6 meenemen naar Aruba. Daar bij de hoofd Kia dealer langs gegaan of zij mijn EV6 in onderhoud willen/kunnen nemen.
In eerste instantie kreeg ik te horen “niet hier gekocht, dan verlenen we geen onderhoud”
Naderhand een e-mail gestuurd, na 4 weken kreeg ik antwoord:
“Het is een Europese auto en daar hebben wij de gereedschappen niet voor”
Mijn advies: controleer eerst of ze onderhoud willen uitvoeren.
Kijk ook naar de hoeveelheid openbare laadpalen (Aruba heeft er vier) anders is een box aan huis zeker nodig. (Curaçao is ook niet zo groot)
Succes.
Een laadbox laat ik zeker installeren.
Ik denk dat ik de connect app wel aan de praat krijg. Misschien anders met een VPN.
Het gaat niet om de app op je telefoon, maar het systeem in je auto. Die maakt natuurlijk een mobiele verbinding via de SIM die erin zit. Geen idee of deze buiten Europa gaat werkenMhkw schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:26:
[...]
Dank voor je reactie. Hier eigenlijk hetzelfde verhaal met de Kia dealer maar er zijn hier andere garages die specialiseren in EV's van verschillende merken. Het blijft wel een risico.
Een laadbox laat ik zeker installeren.
Ik denk dat ik de connect app wel aan de praat krijg. Misschien anders met een VPN.
Net een mailtje gekregen van de garage en ik mag morgen al langsgaan. Ze gaan eens kijken of er een quick fix zou zijn... misschien de cablage eens checken en zo niet wordt het besteld en moet ik later terug.
Wel tof dat ik zo snel mag gaan
Wel tof dat ik zo snel mag gaan
Ok, ga ik even onderzoeken.alexzel schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:14:
[...]
Het gaat niet om de app op je telefoon, maar het systeem in je auto. Die maakt natuurlijk een mobiele verbinding via de SIM die erin zit. Geen idee of deze buiten Europa gaat werken
Dank je
Dit heb ik ook een aantal keer gehad. Dan leek het de gehele dag niet te werken en de volgende dag wel. Meerdere telefoons dan niet meer, moet ook zeggen dat ik dit nu al een half jaar niet meer heb gehad.Bogey555 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:11:
[...]
Ja die had ik al gelezen maar alles leek ok. Net nog eens getest en heel bizar. Mijn vorige telefoon een S9 plus werkte perfect. Ik koop een nieuwe... werkt niet. Nu probeer ik nog eens met de S9 en die werkt ook niet meer. Het lijkt alsof mijn draadloze lader de geest gegeven heeft. Nochtans detecteert de wagen dat er iets op de draadloze pad ligt hij wordt enkel niet oranje om te beginnen laden.
Geloof het wel, de paal is iig wel 3x20A afgezekerdDaMenaz schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:48:
Gaat het niet mis bij de afzekering van je laadpunt? Voor een 22 kW lader is een 3 x 32A aansluiting nodig. Daar zit je met 3 x 40A nog boven. Heb je een 22kW lader?Bogey555 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:57:
[...]
Bij mij 3x32 aan de meter en 3 x 40 voor de paal.
Voor een normale 11 kW lader is 3 x 16A in principe genoeg (bij mij hebben ze 3 x 20A + Load Balancing icm een Vestel EVC04 11 kW gemonteerd).
Ben geen installateur, maar die waardes die je noemt ben ik nog niet eerder tegengekomen. Hopelijk kan ik er weer wat van leren.
Catch my drift?
S22 ultra werkt prima.Bogey555 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:00:
Zelfs met hoesje.
Je moet hem wel ver naar achteren drukken (past net).
Dit zat ik mij dus ook af te vragen. Een laadpunt wat hoger afgezekerd is dan je huis aansluiting. Kan/mag dit überhaupt? Je huisaansluiting is toch altijd leidend bij dit soort dingen?DaMenaz schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:15:
[...]
Gaat het niet mis bij de afzekering van je laadpunt? Voor een 22 kW lader is een 3 x 32A aansluiting nodig. Daar zit je met 3 x 40A nog boven. Heb je een 22kW lader?
Voor een normale 11 kW lader is 3 x 16A in principe genoeg (bij mij hebben ze 3 x 20A + Load Balancing icm een Vestel EVC04 11 kW gemonteerd).
Ben geen installateur, maar die waardes die je noemt ben ik nog niet eerder tegengekomen. Hopelijk kan ik er weer wat van leren.
[ Voor 4% gewijzigd door glas86 op 27-02-2023 16:24 ]
Mijn Z Fold 4(in belachelijk dikke beschermhoes) laad ook niet draadloos, de one plus 9 wel.Bogey555 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:00:
oeps....verkeerd.
[ Voor 93% gewijzigd door Solarman op 27-02-2023 17:17 ]
Zo....doe maar duur. Dus je vrouw krijgt ook een EV6 GT. Dan kun je inderdaad zien of het aan de telefoon of aan de auto ligt. 😉Bogey555 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:53:
[...]
Wel dat heb ik nog niet kunnen testen want ik heb geen andere draadloze mogelijkheid maar hij laad wel andere toestellen op. Mijn vrouw heeft er ook 1 besteld ik ga met de hare eens testen als hij ingesteld is.
Dat is appels en peren. De smeltpatronen dienen ter beveiliging van de bedrading en hebben geen enkele relatie met het wel of niet afvallen van aardlekbeveiligingen.DaMenaz schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:15:
[...]
Gaat het niet mis bij de afzekering van je laadpunt? Voor een 22 kW lader is een 3 x 32A aansluiting nodig. Daar zit je met 3 x 40A nog boven. Heb je een 22kW lader?
3*32A is geen waarde die je kunt afnemen in Nederland, het is 3*25A of 3*35 A. De laatste is echter fors duurder.
Maar..... Bogey555 is , als ik het goed begrijp, een Belg, en in Belgie doen ze dus Belgische dingen op het stroomnet. Is dus het aanbod mogelijk anders. edoch, een verbruiker hoger afzekeren dan de fase bij binnenkomst ljikt me echter, ook voor Belgie, bijzonder. In Nederland dus ook niet toegestaan, daar is de vuistregel sowieso een factor 1.6, ofwel 35A hoofzekering is max 20A groep, 25A hoofdzekering is 16A groep.
[ Voor 19% gewijzigd door JeJeBe op 27-02-2023 18:59 ]
Ja natuurlijk, anders hopt bij de eerst beste sluiting in de installatie de hoofzekering er eerder uit dan de groepsveiligheid. Da's zeg maar erg onhandig. En zeker in het weekend of de avonduren, ook nog eens een kostbaar grapje.glas86 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:23:
[...]
Dit zat ik mij dus ook af te vragen. Een laadpunt wat hoger afgezekerd is dan je huis aansluiting. Kan/mag dit überhaupt? Je huisaansluiting is toch altijd leidend bij dit soort dingen?
Ja, had ik ook op mijn thuis oplaadpunt en bij openbare palen werd de laadsessie beëindigd.ArjenIsM3 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:36:
Deze fix lijkt het opgelost te hebben:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/scFHNcaertxpGR9fjWAZyRNb.jpg?f=user_large)
Wiliyama schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:52:
[...]
Zo....doe maar duur. Dus je vrouw krijgt ook een EV6 GT. Dan kun je inderdaad zien of het aan de telefoon of aan de auto ligt. 😉

Zie net jullie berichtjes en die commentaren zijn volledig correct. Ik ben in een ver verleden ook nog begonnen als elektricien dus ik fronste mijn wenkbrauwen daar ook over. Wat blijkt de Smappee is afgezekerd binnenin. Daar zit de zekering met de lagere ampère waarde. Diegene van 3x40 zit enkel in de zekeringkast om de laadpaal gemakkelijk uit te zetten. De zekering en dus ook de verliesstroomschakelaar binnenin de laadpaal zijn K... om te bereiken. Die box is gesloten met 2 echt kleine moertjes waar je bijna niet aangeraakt.JeJeBe schreef op maandag 27 februari 2023 @ 19:04:
[...]
Ja natuurlijk, anders hopt bij de eerst beste sluiting in de installatie de hoofzekering er eerder uit dan de groepsveiligheid. Da's zeg maar erg onhandig. En zeker in het weekend of de avonduren, ook nog eens een kostbaar grapje.

Dit is niet het geval als je middels parallele invoeding (van bijvoorbeeld PV of een windmolen) toch meer vermogen naar eindgroepen kan krijgen.JeJeBe schreef op maandag 27 februari 2023 @ 18:40:
[...]
edoch, een verbruiker hoger afzekeren dan de fase bij binnenkomst ljikt me echter, ook voor Belgie, bijzonder. In Nederland dus ook niet toegestaan, daar is de vuistregel sowieso een factor 1.6, ofwel 35A hoofzekering is max 20A groep, 25A hoofdzekering is 16A groep.
Pixilated NetphreaX
DragonFly
Ik zit trouwens mn factuur te bekijken met laadkosten. Het valt me op dat Oostenrijk extreem duur was! 1x geladen op de heenweg voor 1,23 euro per kWh!!. Al met al zijn de energieprijzen dusdanig hoog dat het qua reiskosten niet uitgemaakt had of ik met een benzine auto danwel ev6 had gereisd.
Meer mensen waarbij de app niet meer? Remote service actief, verversen werkt wel.
Dat klopt niet, @JeJeBe heeft gelijk.TGEN schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:55:
[...]
Dit is niet het geval als je middels parallele invoeding (van bijvoorbeeld PV of een windmolen) toch meer vermogen naar eindgroepen kan krijgen.
De hoofdzekering bepaalt de maximale capaciteit van de installatiezekering.
En die is (in NL) max 16A bij een hoofdzekering van 25A, ongeacht wat je verder parallel invoert.
Wanneer je parallel energie invoert dien je met het ontwerp van de groepenkast wel rekening te houden met de theoretische maximale stromen in de meterkast.
Zolang je middels selectiviteit ergens tussen je hoofdzekeringen en je eindgroepen zorgt dat je niet meer vermogen uit het net haalt dan je hoofdzekeringen afzekeren, dan mag je toch prima meer vermogen gebruiken op eindgroepen? Of wordt dit expliciet verboden volgens het Bouwbesluit?Solarman schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:18:
[...]
Dat klopt niet, @JeJeBe heeft gelijk.
De hoofdzekering bepaalt de maximale capaciteit van de installatiezekering.
En die is (in NL) max 16A bij een hoofdzekering van 25A, ongeacht wat je verder parallel invoert.
Wanneer je parallel energie invoert dien je met het ontwerp van de groepenkast wel rekening te houden met de theoretische maximale stromen in de meterkast.
Pixilated NetphreaX
DragonFly
Wel gekeken waarmee je goedkoop kon laden in het buitenland. of heb je de kia charge pas gebruikt? Die vind ik met roaming sowieso veels te duur.MChellinga schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:10:
Ik zit trouwens mn factuur te bekijken met laadkosten. Het valt me op dat Oostenrijk extreem duur was! 1x geladen op de heenweg voor 1,23 euro per kWh!!. Al met al zijn de energieprijzen dusdanig hoog dat het qua reiskosten niet uitgemaakt had of ik met een benzine auto danwel ev6 had gereisd.
Nog even offtopic dan.......TGEN schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:24:
[...]
Zolang je middels selectiviteit ergens tussen je hoofdzekeringen en je eindgroepen zorgt dat je niet meer vermogen uit het net haalt dan je hoofdzekeringen afzekeren, dan mag je toch prima meer vermogen gebruiken op eindgroepen? Of wordt dit expliciet verboden volgens het Bouwbesluit?
Ja, dat mag. (Gaat om de NEN, niet het bouwbesluit).
Je kan dan meer eindgroepen aanleggen per fase, maar deze mogen per eindgroep nooit meer dan 16A bedragen bij een hoofdzekering van 25A.
Dus je mag best 6 eindgroepen van 16A aanleggen per fase.
De groepkast moet dan wel ontworpen zijn op de hogere interne stroom omdat je nu zowel van het net als van een paralle invoer stroom trekt.
Bij een hoofdzekering van 25A, en een zonnepanelen aardlekautomaat van16A, moet je dus rekening houden met een ontwerpstroom van 41A.
(En bij een hoofdzekering van 35A ,en zonnepanelen aardlekautomaat van 20A, zelfs 55A als ontwerpstroom)
in de praktijk blijken daarom ook veel groepenkasten, na aanleg zonnepanelen, niet meer te voldoen aan de NEN norm, maar dat is een vrij uitgebreide uitleg wat hier in dit topic niet past.
(Zelf lang in conclaaf geweest met technisch bureau en zonnepaneleninstallateur, uiteindelijk is groepenkast goed aangepast)
[ Voor 3% gewijzigd door Solarman op 28-02-2023 10:24 ]
De monteur die bij mij de meterkast had voorbereid op de de verzwaring naar 3-fasen had vooor de 11 kW wallbox een aardlekautomaat 3-polig+nul 16A geplaatst. Later kwam BAM namens Eneco eMoblity de wallbox plaatsen en die installateur zette er toen een aardlekautomaat 3-polig+nul 20A in. Ik heb ook loadbalancing. Die 16A was toch prima?
Was een eigenwijze vent trouwens. Ik heb een HomeWizard P1 Wifi-dongle (voor monitoren energieverbruik) en speciaal voor de Load Balancing-module de originele HomeWizard actieve P1 splitter aangeschaft (die speciaal daarvoor bedoeld is). BAM-moneur bleef bij hoog en laag beweren dat dat niet kon.
Nou ja, toen hij weg was gewoon aangesloten en geen enkel probleem.
Was een eigenwijze vent trouwens. Ik heb een HomeWizard P1 Wifi-dongle (voor monitoren energieverbruik) en speciaal voor de Load Balancing-module de originele HomeWizard actieve P1 splitter aangeschaft (die speciaal daarvoor bedoeld is). BAM-moneur bleef bij hoog en laag beweren dat dat niet kon.
Catch my drift?
Ik heb dezelfde constructie alleen niet de HomeWizard P1 splitter. Heb de HomeWizard P1 Meter aangesloten op het loadbalancing kastje van Eneco en dat werkte in eerste instantie niet. Na een voeding aangesloten te hebben op de P1 meter werkt deze wel. De BAM monteur was overigens wel meedenkend in mijn geval en een hele aardige jongen.DaMenaz schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:38:
De monteur die bij mij de meterkast had voorbereid op de de verzwaring naar 3-fasen had vooor de 11 kW wallbox een aardlekautomaat 3-polig+nul 16A geplaatst. Later kwam BAM namens Eneco eMoblity de wallbox plaatsen en die installateur zette er toen een aardlekautomaat 3-polig+nul 20A in. Ik heb ook loadbalancing. Die 16A was toch prima?
Die optie gaf hij mij toen ook, met een externe voeding op de module.
Misschien was het dezelfde.
Reed hij in een bus waar de hele rechter voorkant vanaf was gereden?

Catch my drift?
Op dat moment was zijn bus heel voor zover ik me kan herinneren. Hij kwam uit Limburg dat weet ik nog wel.DaMenaz schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:51:
Die optie gaf hij mij toen ook, met een externe voeding op de module.
Dit was de enige snellader op mn route. Dus kon niet echt anders..alwinus schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:43:
[...]
Wel gekeken waarmee je goedkoop kon laden in het buitenland. of heb je de kia charge pas gebruikt? Die vind ik met roaming sowieso veels te duur.
Ik ben voor 150 euro naar wintersport en terug gereden afgelopen week. Aanzienlijk goedkoper dan met een brandstof auto. Alles op Ionity geladen dat is een tarief van 0,29 euro per KWH. Dit abonnement is nu betaald door Kia maar kun je na het eerste jaar ook zelf afsluiten per maand voor 10 euro. Die kosten heb je met 1 keer laden terug verdiend.MChellinga schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:50:
[...]
Dit was de enige snellader op mn route. Dus kon niet echt anders..
Volgens mij kun je Ionity alleen per jaar nemen en niet maandelijks opzegbaar.Griffen83 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:04:
[...]
Ik ben voor 150 euro naar wintersport en terug gereden afgelopen week. Aanzienlijk goedkoper dan met een brandstof auto. Alles op Ionity geladen dat is een tarief van 0,29 euro per KWH. Dit abonnement is nu betaald door Kia maar kun je na het eerste jaar ook zelf afsluiten per maand voor 10 euro. Die kosten heb je met 1 keer laden terug verdiend.
Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic