Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-09 11:37
Warp9 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:16:
Slecht nieuws voor degenen die - net als ik - hoopten de batterij te conditioneren d.m.v. inschakelen van de climate control met de app. Bij mij lukt het niet en op KiaEvForums is daar ook een heel item aan gewijd. Dit maak ik daaruit op:
Vóór de update voor instelling van het klimaat in de cabine schakelde de batterijconditionering in als de climate control met de app werd ingeschakeld (net als blijkbaar bij king_dude).
Citaat Hodor: “Na het ontvangen van de update lijkt de batterij niet meer te worden verwarmd (dit vandaag getest onder vergelijkbare temperaturen), maar de cabine is verwarmd”.
De auto was bij deze testen niet aangesloten op een laadpunt.

Dit komt overeen met mijn eigen bevindingen die ik eerder al poste.
Erg jammer omdat daarmee de mogelijkheid om op deze manier (vlak)bij huis de batterij te kunnen conditioneren en vervolgens een snellader in de buurt te gebruiken er voor de meesten niet (meer) is.
Iemand een suggestie hoe dit wel te realiseren?
Op weg naar huis conditioneren, daarna snelladen en vervolgens auto parkeren. Is dat een idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
PNa schreef op maandag 13 februari 2023 @ 22:54:
Ik heb een andere ervaringsvraag voor de EV6 caravanners: ik heb net een oude Knaus caravan gekocht waarmee we de maand juni een tour door Noorwegen mee gaan maken. Over actieradius en laden onderweg maak ik mij niet zoveel zorgen ( heb er al een veel zwaardere botottrailer achter gehad) maar ik vraag me af of het mogelijk is onderweg de absorptiekoelkast aan te laten staan. Ik heb tot nu toe geen ervaring met sleurhutten, maar weet wel dat zo’n koelkast heel wat stroom opslurpt. Gaat dat goed met de matige 12v accu. Als ik internet goed bestudeerd heb zou de koelkast via pen 10 van de Jaeger aansluiting geschakeld moeten zijn, wat betekent dat hij met contact uit geen stroom trekt. Maar dan nog, gaat het onderweg goed en kan de 12 volt auto accu dit aan of is het vragen om problemen. Op de plaats van bestemming schakelen we de koelkast naar gas (of grid) of campingstroom.
Zolang je auto "AAN" staat is het geen probleem, de 12V accu wordt dan indien nodig bijgeladen vanuit de hoofdaccu.
Het vergt dus wel energie vanuit je hoofdaccu, maar dat zou niet echt een probleem moeten vormen (koelkast is denk ik 120-150W).
Wel zeker weten dat je echt de geschakelde voeding gebruikt (10) en niet (9), anders kom je echt niet ver meer na uitzetten auto ;)
Op locatie zou je eventueel nog gebruik kunnen maken van je V2D adapter (indien aanwezig ), die haalt de energie uit je hoofdaccu,(EDIT: zie dat je een GT-Line hebt dus V2D adapter (y) )

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

anc

Phusebox schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:56:
[...]

Je kunt het toch ook gewoon uitzetten. Dat al getest?
Toen ik het schreef dacht ik precies dat :) Als er genoeg gereden wordt de komende dagen dan kan ik dit donderdag uittesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:24
asennamm schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:02:
[...]

zoals eerder geschreven.
woensdag test ik het opnieuw.
Soc zal dan 80 % zijn.

Wat de soc vorige keer was weet ik zo niet meer.
Gistermiddag aan laadpaal deed scheduled climate het prima.

Vannochtend nogmaals geprobeerd, met Soc 71% en zonder stekker, maar weer geen warme auto.

Ik denk toch dat dit niet functioneert zonder laadpaal.

Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overstag
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-10-2024
Wiliyama schreef op maandag 13 februari 2023 @ 23:32:
[...]

Op weg naar huis conditioneren, daarna snelladen en vervolgens auto parkeren. Is dat een idee?
Wiliyama,
Kan ik je wat vragen?
Sinds 20 januari heb ik mijn EVtje en moet nog veel uitzoeken. Ik lees nu al een paar keer “conditioneren”. Ook nu in jouw antwoord.
Mijn vraag is: hoe doe je dat? Stilstaand en/of tijdens het rijden. :? |:(
Digitaal heb ik daarover weinig gevonden en de hardcopy heb ik nog niet uitgelezen.

Kan je mij daar iets meer over vertellen? :w

EV6 58kWh Plus RWD MY:23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:32
everlast666 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:17:
Heb mijn EV6 half december gekregen. Met mijn rijstijl op winterbanden rijd ik nu gemiddeld zo'n 23kw per 100km. Deels snelweg, deels korte afstanden op binnenwegen.

Met dit verbruik, wat is dan reëel qua verbruik in de zomerdag ? Is dan een 17kw haalbaar ?
Ik blijf zeggen dat alles valt en staat met hoe "zwaar"je rechter voet is. Ik rij redelijk normaal en rij dan tussen 16 en 21 kw maar dat valt echt af van hoe hard je weg wil bij een hoek of een stoplicht Is mijn ervaring...

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joer
  • Laatst online: 19-04 12:19
Zojuist bij de dealer geweest, versterker is vervangen. En de het verwarmen van binnen aangegeven en niks kunnen vinden, op het moment komt er gewoon warme lucht uit. De deurhendels wijken nog niet vergenoeg af om te vervangen. De klachten worden ook doorgezet naar Kia nl. Meer kan ik nu niet doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Joer schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:45:
Zojuist bij de dealer geweest, versterker is vervangen. En de het verwarmen van binnen aangegeven en niks kunnen vinden, op het moment komt er gewoon warme lucht uit. De deurhendels wijken nog niet vergenoeg af om te vervangen. De klachten worden ook doorgezet naar Kia nl. Meer kan ik nu niet doen
Net als bij de tandarts hè, is je kiespijn ook plots (even) over.
Hebben ze ook nog een maatvoering aangegeven hoever ze moeten wijken?
Of is dat de interpretatie van de dealer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 17:12

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Chel schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:19:
[...]

@hoolie, welke problemen ervaar jij dan en heb je een my22 of my23? Ik ben benieuwd.
Ik rij een GT-line 77Kw RWD uit nov 21.
Ik heb voornamelijk problemen met verwarming, ramen die altijd beslaan ( ookal zijn ze diverse malen ontvet met vanalles en nog wat ) en range.
Dealer zegt dat er geen probleem is, maar dat ervaar ik toch anders.
90 van de 100x doet de verwarming het niet, of maar heel even en krijg ik daarna koude lucht.
Range bij deze temperaturen is ongeveer 315km bij 100% lading en zonder CC of Heat aan.
Vooraf, handmatig verwarmen via de app werkt ook niet ( aan de laadpaal of los van de laadpaal geen verschil )
Verder vind ik het nog steeds een heerlijk auto en iedereen die bij mij instapt vind dat ook en heb ik nog steeds geen spijt.

Alleen die minpunten beginnen toch wel een beetje vervelend te worden

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:04
marc4547 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:06:
[...]

Ik blijf zeggen dat alles valt en staat met hoe "zwaar"je rechter voet is. Ik rij redelijk normaal en rij dan tussen 16 en 21 kw maar dat valt echt af van hoe hard je weg wil bij een hoek of een stoplicht Is mijn ervaring...
Wil je ver komen, trap hem dan vol op zijn staart! oOo

https://www.autoweek.nl/a...erder-als-je-harder-gaat/

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
Solarman schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:51:
[...]

Net als bij de tandarts hè, is je kiespijn ook plots (even) over.
Hebben ze ook nog een maatvoering aangegeven hoever ze moeten wijken?
Of is dat de interpretatie van de dealer!
Nee dat niet. Zie foto en dit vonden ze te weinigAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RN-pEDnUz0cOLM1dmM9M4CWS1KA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LcwKXtY82S8WAfUFvdVSvMty.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4FsCCTjXiGGde1JmyTTXT8EaT8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gfoMUtqVNUcV9uZzkzdOUzUw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everlast666
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-09 09:20
marc4547 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:06:
[...]

Klopt wat je zegt. Maar heb ook al ruim 4 jaar een kona gereden waarbij t te behalen verschil met je rechter voet veel groter was is mijn eerste indruk bij de ev6.

Verschil is nu Max een 3-4 Kw p 100 km

Met de kona was dit verschil veel groter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-09 11:50
Ik heb een andere ervaringsvraag voor de EV6 caravanners: ik heb net een oude Knaus caravan gekocht waarmee we de maand juni een tour door Noorwegen mee gaan maken. Over actieradius en laden onderweg maak ik mij niet zoveel zorgen ( heb er al een veel zwaardere botottrailer achter gehad) maar ik vraag me af of het mogelijk is onderweg de absorptiekoelkast aan te laten staan. Ik heb tot nu toe geen ervaring met sleurhutten, maar weet wel dat zo’n koelkast heel wat stroom opslurpt. Gaat dat goed met de matige 12v accu. Als ik internet goed bestudeerd heb zou de koelkast via pen 10 van de Jaeger aansluiting geschakeld moeten zijn, wat betekent dat hij met contact uit geen stroom trekt. Maar dan nog, gaat het onderweg goed en kan de 12 volt auto accu dit aan of is het vragen om problemen. Op de plaats van bestemming schakelen we de koelkast naar gas (of grid) of campingstroom.
Koelkasten blijven best lang koud zonder stroom. Ik zou hem max koelen voor vertrek, gewoon lekker uitzetten als je rijd, en weer aanschakelen als je staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marc4547
Vandaag ook mijn versterker vervangen, en heb nu stukken beter geluid ( ik hoorde achter haast niks en nu wel) . Oude meegekregen en even open gemaakt. Je ziet inderdaad koelpasta zitten op de delen die tegen de gietijzeren bovenkap zitten, paarse bovendeel, zie de foto's van Phuse een aantal pagina's terug waarbij je foto ziet van de versterker onder de achterbank van een witte EV6.
Auto keurig gewassen, wat een top service!!

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud010
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09-12-2024
--HOOLIE-- schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:40:
[...]

Ik heb voornamelijk problemen met verwarming, ramen die altijd beslaan ( ookal zijn ze diverse malen ontvet met vanalles en nog wat ) en range.
90 van de 100x doet de verwarming het niet, of maar heel even en krijg ik daarna koude lucht.
Range bij deze temperaturen is ongeveer 315km bij 100% lading en zonder CC of Heat aan.

Die range verbaasd mij, het lijkt wel een 58 Kw. Ik zit alweer ruim boven de 400 km bij 100%.
Heb je het accupakket al laten doormeten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asennamm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-09 16:06
Overstag schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 08:52:
[...]

Wiliyama,
Kan ik je wat vragen?
Sinds 20 januari heb ik mijn EVtje en moet nog veel uitzoeken. Ik lees nu al een paar keer “conditioneren”. Ook nu in jouw antwoord.
Digitaal heb ik daarover weinig gevonden en de hardcopy heb ik nog niet uitgelezen.

Kijk deze video maar eens. En lees ook de beschrijving bij het filmpje. Daar staat beschreven wat de voorwaarden voor preconditioning zijn. Hiermee zou het moeten lukken. Succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compusmurf
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-08-2024
[...]

Vooraf, handmatig verwarmen via de app werkt ook niet ( aan de laadpaal of los van de laadpaal geen verschil )
Verder vind ik het nog steeds een heerlijk auto en iedereen die bij mij instapt vind dat ook en heb ik nog steeds geen spijt.

Rondom je verwarming is waarschijnlijk de centrale heating unit defect. Ik had dezelfde problemen zonder dat er fouten zichtbaar waren. Dure reparatie van ruim 4k dus waaarschijnlijk zitten ze daar niet op te wachten. Vooraf via de app de auto voorverwarmen werkt dan ook niet. Start wel, alleen dan koude lucht.

http://Compusmurf.xs4all.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overstag
asennamm schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:29:
[...]

Kijk deze video maar eens. En lees ook de beschrijving bij het filmpje. Daar staat beschreven wat de voorwaarden voor preconditioning zijn. Hiermee zou het moeten lukken. Succes.

[YouTube: How to use Kia EV6 Battery pre-conditioning (after 2022 BMS update) see updated note in description👇]
Bedankt.
Zal de video’s gaan bekijken. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
Overstag schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 08:52:
[...]

Wiliyama,
Kan ik je wat vragen?

Conditioneren is het vooraf opwarmen van de accu tijdens vooral koude periodes zodat je bij ultra snelladers met hoge stromen snel kunt laden. Als je nooit bij snelladers doet laden heeft dat weinig zin volgens mij. Bij AC laders wordt met maximaal 11kW geladen en gewone CCS snelladers wordt meestal tot 50 kW geladen. Die snelheden worden ook gehaald als het koud is zonder de accu voor te verwarmen.
Verder adviseer ik je om boven in de zoekbalk het woord 'conditioneren' in te toetsen. Dan krijg je genoeg info over dit onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Ruud010 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:25:
[...]

Die range verbaasd mij, het lijkt wel een 58 Kw. Ik zit alweer ruim boven de 400 km bij 100%.
Heb je het accupakket al laten doormeten?
Vond de dealer niet nodig..
"Zal wel aan uw rijstijl liggen"...

Ben nog in conclaaf met de leasemaatschappij...

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad_Master
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-09 18:41
Joer schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:40:
[...]

Nee dat niet. Zie foto en dit vonden ze te weinig[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hij is niet heel veel inderdaad, maar konden ze beter alvast de onderdelen voor bestellen gezien de backorder do groot is... 8)7
Rond de tijd dat die onderdelen aankomen zit die waarschijnlijk wel ver genoeg buiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Compusmurf schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:47:
[...]

Rondom je verwarming is waarschijnlijk de centrale heating unit defect. Ik had dezelfde problemen zonder dat er fouten zichtbaar waren. Dure reparatie van ruim 4k dus waaarschijnlijk zitten ze daar niet op te wachten. Vooraf via de app de auto voorverwarmen werkt dan ook niet. Start wel, alleen dan koude lucht.
Op afstand verwarmen (handmatig) met de app slaat wel aan, maar na 2 sec stopt dit...er komt dus niet eens koude lucht..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Overstag
Wiliyama schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:11:
[...]

Conditioneren is het vooraf opwarmen van de accu tijdens vooral koude periodes zodat je bij ultra snelladers met hoge stromen snel kunt laden. Als je nooit bij snelladers doet laden heeft dat weinig zin volgens mij. Bij AC laders wordt met maximaal 11kW geladen en gewone CCS snelladers wordt meestal tot 50 kW geladen. Die snelheden worden ook gehaald als het koud is zonder de accu voor te verwarmen.
Verder adviseer ik je om boven in de zoekbalk het woord 'conditioneren' in te toetsen. Dan krijg je genoeg info over dit onderwerp.
Bedankt _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SwEEp3R
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-06 07:44
Ik lees veel onduidelijkheid over de batterij (pre)conditioneren en het scheduled voorverwarmen.

Om met de eerste te beginnen: er is accu conditioneren en preconditioneren. De eerste zorgt voor betere ontladingsprestaties bij koud weer, de tweede voor betere laadprestaties bij koud weer. Het conditioneren kan ook gebeuren bij het voorverwarmen en tijdens het rijden, maar daar ‘zie’ je niets van (behalve bij het scherm met energieverbruik). Hij gaat er dus ook niet sneller door snelladen. Dat laatste gaat alleen bij het precinditioneren. Hoe dat werkt is al genoeg over gezegd.

Voor wat betreft scheduled voorverwarmen: dat moet aan de laadpaal. Dat staat in de handleiding en zie je ook bij het plaatje in de app: bovenin zie je dat de auto is aangesloten op een stroomvoorziening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Por1TQZB3iSEVZwitEKR6HV-2Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NZ1lbURACQeNAtU82GlLByXX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwEEp3R
Zie net een paar gemiste berichten van wiliyama e.d. 😆

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Joer schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:40:
[...]

Nee dat niet. Zie foto en dit vonden ze te weinig[Afbeelding]

[Afbeelding]
@--HOOLIE-- heeft het al juist beantwoord, zo lijkt het mij ook het beste.
Mad_Master in "Het grote KIA EV6 topic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PNa
  • Laatst online: 13-10-2023

PNa

Zolang je auto "AAN" staat is het geen probleem, de 12V accu wordt dan indien nodig bijgeladen vanuit de hoofdaccu.
Het vergt dus wel energie vanuit je hoofdaccu, maar dat zou niet echt een probleem moeten vormen (koelkast is denk ik 120-150W).
Wel zeker weten dat je echt de geschakelde voeding gebruikt (10) en niet (9), anders kom je echt niet ver meer na uitzetten auto ;)
Op locatie zou je eventueel nog gebruik kunnen maken van je V2D adapter (indien aanwezig ), die haalt de energie uit je hoofdaccu,(EDIT: zie dat je een GT-Line hebt dus V2D adapter (y) )
[/quote]

Ok tx. Ik ga goed uitzoeken of inderdaad voeding 10 gebruikt wordt. En anders gewoon andere tips opvolgen: vooraf goed koelen en na aankomst aanzetten op gas of V2 D adapter. Bedankt voor jullie reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
  • Laatst online: 17-09 15:51
SwEEp3R schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:38:
Ik lees veel onduidelijkheid over de batterij (pre)conditioneren en het scheduled voorverwarmen.

Om met de eerste te beginnen: er is accu conditioneren en preconditioneren. De eerste zorgt voor betere ontladingsprestaties bij koud weer, de tweede voor betere laadprestaties bij koud weer. Het conditioneren kan ook gebeuren bij het voorverwarmen en tijdens het rijden, maar daar ‘zie’ je niets van (behalve bij het scherm met energieverbruik). Hij gaat er dus ook niet sneller door snelladen. Dat laatste gaat alleen bij het precinditioneren. Hoe dat werkt is al genoeg over gezegd.

Voor wat betreft scheduled voorverwarmen: dat moet aan de laadpaal. Dat staat in de handleiding en zie je ook bij het plaatje in de app: bovenin zie je dat de auto is aangesloten op een stroomvoorziening.

[Afbeelding]
Het blijft toch een raar verhaal want voorverwarmen manueel starten in de app kan zowel aan de paal als niet dus de logica daarachter zie ik niet :+ :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiliyama
In mijn EV6 micro camper staat de compressor koelkast achter de rechter voorstoel en is aangesloten op het 230V stopcontact. Tijdens de rit is er dan altijd gekoeld eten en drinken beschikbaar. Ook handig als ik boodschappen doe.
Natuurlijk kan dat alleen met maximaal 3 mensen in de auto en als je een losse koelkast in je caravan hebt.
Verder koelt een absorbtiekoelkast heel slecht bij hogere buitentemperaturen Je hebt een gasfles nodig die plaats en gewicht inneemt en misschien ook soms gevuld moet worden. Misschien kook je op gas. Allemaal niet nodig als je een EV6 hebt. Koken op inductie kookplaat 1 of 2 'pits' (€70), verwarming, airfryer, waterkoker, koffiezetapparaat, verlichting, koelen en vriezen elektrisch. Via auto of campingstroom. Veiliger en goedkoper en altijd beschikbaar. Dat is althans mijn mening en ervaring.

[ Voor 15% gewijzigd door Wiliyama op 14-02-2023 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcdJ
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02-09 19:39
Ik lees verschillende berichten en meningen over de rijstijl en zwaarte van je rechtervoet voor je verbruik [en dus je bereik].
Nou, vandaag een mijlpaal waarvan ik dacht dat ie niet meer zou komen. Verbruik éindelijk weer eens onder de 15 kWh /100km. Dat ligt dus aan de buitentemperatuur van 14°.
Want met dezelfde rijstijl (80% drive mode eco en 20% normaal) zat ik de hele winterperiode meestal boven de 22 kWh/100km. Dan wel met 90% snelweg tov vanmiddag een kort ritje bebouwde kom en provinciale weg. Ik rij een Plus 77kw 4WD.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSspHK0tsi2Erafa3g255Gu_UCY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r8txykOc0U8mokLSo7yxZl4Y.jpg?f=fotoalbum_large
Passend muziekje erbij oOo

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-09 10:32
MarcdJ schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:23:
Ik lees verschillende berichten en meningen over de rijstijl en zwaarte van je rechtervoet voor je verbruik [en dus je bereik].
Nou, vandaag een mijlpaal waarvan ik dacht dat ie niet meer zou komen. Verbruik éindelijk weer eens onder de 15 kWh /100km. Dat ligt dus aan de buitentemperatuur van 14°.
Want met dezelfde rijstijl (80% drive mode eco en 20% normaal) zat ik de hele winterperiode meestal boven de 22 kWh/100km. Dan wel met 90% snelweg tov vanmiddag een kort ritje bebouwde kom en provinciale weg. Ik rij een Plus 77kw 4WD.

[Afbeelding]
Passend muziekje erbij oOo
Met nog geen 40 km/u gemiddeld snap ik dat wel 8)

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:28
@MarcdJ ik denk dat het verschil in rit (veel) meer gedaan heeft dan de wat hogere temperatuur.

Als ik hier kijk dan is het verbruik tijdens een redelijk winterse dag (temp grofweg 0 tot 5 graden) voor dezelfde ritten van ca 115km wel wat hoger vergeleken met de zomer, maar zeker niet het ca 50% verschil wat jij aangeeft: in de zomer doorgaans tussen de 14 en 16kWh/100km versus tussen de 17 en 19kWh/100km tijdens zo'n redelijk winterse dag. Dus grofweg 15 á 20% extra.

Boven de 22kWh/100km kom ik alleen in de avond als de max snelheid van 120/130km/h geldt of als ik met de caravan rijd. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• everlast666
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-09 09:20
Vanochtend auto weer opgehaald bij de dealer nadat ie z'n allerlaatste update heeft gekregen. Ik had de stille hoop dat dit een positief effect zou hebben op mijn verwarming in de auto. (koude voeten en onregelmatigheid van temperatuur warm/koud bij dezelfde instelling)

Maar helaas, er is niets veranderd. Gebeld en as maandag moet ik de auto voor een hele dag brengen. Ze gaan dan allerlei andere zaken langs om te kijken of ze t probleem kunnen oplossen.

Met alle opmerkingen op dit forum heb ik er weinig vertrouwen in dat t ze gaat lukken maar goed, ik moet t waarderen dat ze t gaan proberen in ieder geval.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcdJ
Hoi hoi, op de snelweg haal ik écht geen 17 tot 19 kWh/100 km in de wintermaanden. En dat met 105 tot 110 km/u in eco mode. Fijn voor jou hoor, maar er zit echt verschil in onze Evy's. Wat ik wel zie is dat ditzelfde ritje (wat ik vaker maak) eerder in de winter zo rond die 18 - 19 tot 20kWh/100 km zat. Ook sterk afhankelijk van de kachel denk ik. Die werkt bij mij gelukkig wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ojxhphhxdz87JDSpBG0fOW-TpO4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3HLTbGYMQcQnmLScue0tHHkN.jpg?f=fotoalbum_large
Franciesco schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:50:
@MarcdJ ik denk dat het verschil in rit (veel) meer gedaan heeft dan de wat hogere temperatuur.

Als ik hier kijk dan is het verbruik tijdens een redelijk winterse dag (temp grofweg 0 tot 5 graden) voor dezelfde ritten van ca 115km wel wat hoger vergeleken met de zomer, maar zeker niet het ca 50% verschil wat jij aangeeft: in de zomer doorgaans tussen de 14 en 16kWh/100km versus tussen de 17 en 19kWh/100km tijdens zo'n redelijk winterse dag. Dus grofweg 15 á 20% extra.

Boven de 22kWh/100km kom ik alleen in de avond als de max snelheid van 120/130km/h geldt of als ik met de caravan rijd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
MarcdJ schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:20:
Hoi hoi, op de snelweg haal ik écht geen 17 tot 19 kWh/100 km in de wintermaanden. En dat met 105 tot 110 km/u in eco mode. Fijn voor jou hoor, maar er zit echt verschil in onze Evy's. Wat ik wel zie is dat ditzelfde ritje (wat ik vaker maak) eerder in de winter zo rond die 18 - 19 tot 20kWh/100 km zat. Ook sterk afhankelijk van de kachel denk ik. Die werkt bij mij gelukkig wel.

[Afbeelding]

[...]
Gebruik kachel is 12% van verbruik. Het kost dus wel wat om binnen te verwarmen, zeker met deze kou! Zet ‘m uit en je merkt direct verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Wiliyama schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:11:
[...]

Scan ook even op het woord ‘precon’!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MChellinga
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21-09 08:44
Ik heb een AWD en kom rond deze tijd ook zelden onder de 21 kWh/100 km. Rijd vooral snelweg. Altijd i-ped en voornamelijk in normal mode. Laatst op wintersport geweest waarbij ik rond de 130/140 reed dan ging het verbruik rap richting de 24/26 kWh, met zo'n 280km was ik wel weer aan de beurt om te laden. Maar goed met preconditioneren van de batterij vond ik dit niet zo'n issue. Ik denk wel dat ze in Duitsland en Oostenrijk nog wel een inhaalslag moeten gaan doen met het aanbieden van snelladers. Er zijn er wel genoeg te vinden alleen zijn dit vaak maar 2 soms 3 snelladers en die zijn toch al snel allemaal in gebruik. Langs de tolwegen in Frankrijk is het wat dat betreft echt een EV walhalla! Bij bijna elk tankstation zijn meer dan voldoende laadstations!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-07 15:09
Ik heb vandaag 250 km gereden.
De auto om 6u voorverwarmen (22 graden) en met 105 km/h (stand normaal) op de snelweg gereden en later de terug weg.
Ik merkte na 1u en 15 min dat de warmte wat afzwakte, maar echt koude lucht heb ik niet gevoeld (22 graden auto stand 1).
Plus 77kw

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3yd4eur7E88LZKtctMu6Hki9BrE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SYcJv4f5BPYiO9HIzdSuYVBx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-09 15:14
Temperatuur heeft er inderdaad veel mee te maken, vooral met dit weer merk je dat de klimaatregeling veel minder verbruikt. Statistieken met ~110-115 km/u.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MN9yYqLBqU-HffhcfRT0UiZLDhQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IgjJ3vIyZqtAsP1cDPVDAFzJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiliyama
king_dude schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:47:
[...]

Scan ook even op het woord ‘precon’!
Ik hoef niets te scannen. Jouw reactie kun je beter geven aan @Overstag. Die vroeg om hulp en uitleg over conditioneren vooraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
Wiliyama schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:08:
[...]

Ik hoef niets te scannen. Jouw reactie kun je beter geven aan @Overstag. Die vroeg om hulp en uitleg over 'conditioneren' vooraf. Trouwens de reacties waar pre-conditioneren in voorkomt worden dan ook weergegeven. Veel meer dan nodig is voor @Overstag om zijn hulp verzoek te beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
MChellinga schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:00:
Langs de tolwegen in Frankrijk is het wat dat betreft echt een EV walhalla! Bij bijna elk tankstation zijn meer dan voldoende laadstations!
Ik heb van mijn vrouw die zondag naar Parijs moest wat anders gehoord. Een en al drama, meer dan 7u over gedaan zonder files. Normaal is het 4u rijden buiten één stop van een half uurtje max.

Laders die niet werkten, een ionity met 4 laders waarbij de vierde paal het alleen deed als een van die andere drie klaar was (overbelast gaf de paal aan), laadstations die niet open waren, volgende keer pakt ze de trein...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Zie het, helemaal gelijk. En ook nog verkeerd de quote gebruikt. Excuus!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SwEEp3R
Bogey555 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:33:
[...]

Het blijft toch een raar verhaal want voorverwarmen manueel starten in de app kan zowel aan de paal als niet dus de logica daarachter zie ik niet :+ :*)
Ik denk dat Kia de berijder tegen zichzelf denkt te moeten beschermen. Als je ‘vergeet’ dat je een schema hebt ingesteld en de auto hangt niet aan de kabel, is je accu na een dag of wat een heel stuk leger… Dat, dus. Denk ik 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:21

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

MChellinga schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:00:
Langs de tolwegen in Frankrijk is het wat dat betreft echt een EV walhalla! Bij bijna elk tankstation zijn meer dan voldoende laadstations!
Frankrijk een Walhalla, sarcasme denk ik? Frankrijk is een derdewereldland wat laadpalen betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-09 13:02
Phusebox schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:24:
[...]
…volgende keer pakt ze de trein...
Lol, de trein naar Parijs heb ik ook eens geboekt. Net daarvoor ging Frankrijk in staking waardoor het na Brussel een gok werd of er een trein reed. Geef haar maar een goede lunchbox mee :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-09 11:29

The Wizard

Moderator Mobile
xxander968 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:48:
[...]

Lol, de trein naar Parijs heb ik ook eens geboekt. Net daarvoor ging Frankrijk in staking waardoor het na Brussel een gok werd of er een trein reed. Geef haar maar een goede lunchbox mee :P
Ik ga regelmatig met de Thalys naar Parijs, dat is een waar genot. Als ze niet staken…

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reacher
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Reacher

oldschool

Ik ga in mei naar spanje met de ev6. Dat vind ik qua laden wel enorm spannend…

but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Reacher schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:13:
Oei. Hopelijk niet Andalusie. Heb daar 1 laadpaal gezien op de 1200km die ik daar heb gereden tussen diverse steden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reacher
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Reacher

oldschool

Phusebox schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:17:
[...]

Oei. Hopelijk niet Andalusie. Heb daar 1 laadpaal gezien op de 1200km die ik daar heb gereden tussen diverse steden.
Richting Denia. Volgens de kia charge app moet er genoeg mogelijkheden zijn. Maar ik ben er niet gerust op.

but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost Brauer
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-09-2023
Tolga07 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:06:
Temperatuur heeft er inderdaad veel mee te maken, vooral met dit weer merk je dat de klimaatregeling veel minder verbruikt. Statistieken met ~110-115 km/u.

[Afbeelding]
Hey! Mooi overzicht, is dit uit een speciale app? In m'n Kia Connect ziet dat er bij mij zo niet uit.... FF nieuwsgierig.

UPDATE: gevonden... verscholen in de app! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Joost Brauer op 14-02-2023 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
king_dude schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:25:
[...]

Zie het, helemaal gelijk. En ook nog verkeerd de quote gebruikt. Excuus!
Geen probleem. Kan gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22-02-2024
[...]

90 van de 100x doet de verwarming het niet, of maar heel even en krijg ik daarna koude' lucht.

@Hoolie, ik heb dus een GT line MY23. Beslagen ramen heb ik vooral als ik met mensen in de auto ga die net hebben gesport, of met vier man in de auto met erg regenachtig weer. Als ik dan de ecoclimate uitzet of de drive modus van eco naar normal zet is dat geen probleem meer.

Vooraf handmatig verwarmen dus niet scheduled is ook geen probleem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimaBB
Reacher schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:18:
[...]

Richting Denia. Volgens de kia charge app moet er genoeg mogelijkheden zijn. Maar ik ben er niet gerust op.
Je moet je er wel een beetje op instellen, maar laat je niet te bang maken. Niet nodig.

Ik heb met Spanje geen ervaring, maar in Frankrijk en Italie zijn echt op de gekste plekken laadpalen.
Kan me niet voorstellen dat dit in Spanje heel anders zal zijn.

Laden onderweg kan je uitzoeken van te voren.

Bij onze eerste trip naar Zuid Europa hadden we zelfs op papier de laadstops voor onderweg afgedrukt. Inclusief ‘alternatieven’….
Mijn vrouw is nogal een control freak die van overzicht houdt.

Op evt overnachting onderweg hebben we soms de locatie uitgezocht op aanwezigheid van laadpaal.

Vooraf beetje uitzoeken welke laad- en betaalmogelijkheden op of rond bestemming aanwezig/mogelijk zijn.
Wij hebben vaak in de kleinste plaatsen gewoon kunnen laden.

Ik heb ook wel eens vooraf een lokaal veel gebruikte laadpas tijdig aangevraagd.
Maar tegenwoordig is dit goed te doen mbv apps.

Tegenwoordig, een stuk relaxter, stappen we in en kijken onderweg wel hoe het uitkomt.

[ Voor 8% gewijzigd door PrimaBB op 14-02-2023 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ik kijk zelfs op tegen een trip naar Parijs. Verder dan dat, of Berlijn bijvoorbeeld, zou ik niet gaan.

Het kan natuurlijk allemaal wel maar ik heb ook genoeg horrorverhalen gehoord, o.a. van een collega en een vriend, die moest zelfs een extra overnachting doen omdat de reis van 10u met laadstops volgens ABRP er uiteindelijk 16 werden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PrimaBB
Phusebox schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:15:
Ik kijk zelfs op tegen een trip naar Parijs. Verder dan dat, of Berlijn bijvoorbeeld, zou ik niet gaan.

Het kan natuurlijk allemaal wel maar ik heb ook genoeg horrorverhalen gehoord, o.a. van een collega en een vriend, die moest zelfs een extra overnachting doen omdat de reis van 10u met laadstops volgens ABRP er uiteindelijk 16 werden.
Ik rijd al 6 jaar elektrisch inclusief vakantie trips door Duitsland, Frankrijk en Italie.
Dat je er wat langer over doet is zo. Hoewel de Kia veel sneller laadt dan mijn vorige Tesla.
Je hebt een aantal meer stops nodig op een lange trip. Daar moet je je gewoon op instellen.

Maar 16u ipv de verwachte 10u?
Dan is er een boel fout gegaan lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:27
Reacher schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:13:
@Loei123 Jij was er toch twee keer geweest vorig jaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dartlink

Als tegengeluid van mij. Trip naar Kroatië 14 uur met ICE werd 15.5 uur met de EV6...

Ging dikke prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Dartlink schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:43:
[...]

Als tegengeluid van mij. Trip naar Kroatië 14 uur met ICE werd 15.5 uur met de EV6...

Ging dikke prima.
Dat heb je knap gedaan en je hebt gelijk, het zijn extremen, die van jou ook.

Voor een trip van 500-600km vind ik het nog wel ok om 3x te stoppen om te laden, maar daarna gaat het bij mij wel vervelen heb ik zelf gemerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
Phusebox schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:45:
[...]

Voor een trip van 500-600km vind ik het nog wel ok om 3x te stoppen om te laden, maar daarna gaat het bij mij wel vervelen heb ik zelf gemerkt.
Precies! Ik reed zelf met een bijrijder en hadden alles in etappes verdeeld. Dat hielp tegen de verveling. Tijdens opladen even koffie of iets anders halen, frisse neus en benen strekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolga07
Hebben anderen ook dat als je de stekker uit de auto haalt dat de laadtransactie niet meer automatisch afgebroken wordt?

Of is dit per laadpaal(aanbieder) anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MChellinga
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21-09 08:44
beschuit schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:19:
[...]

Frankrijk een Walhalla, sarcasme denk ik? Frankrijk is een derdewereldland wat laadpalen betreft.
Ik ben vorig jaar in maart naar ValThorens gereden in Zuid Frankrijk en was echt verbaasd over hoe top alles geregeld was langs de peage wegen. Was echt super goed overal!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MBronkhorst
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15-11-2024
Phusebox schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:45:
[...]

Afgelopen zomer met de EV6 door Hongarije-Slowakije-Polen-Tsjechie getourd, geen enkele keer in de problemen gekomen qua opladen. Hebben wel de grote batterij, dat helpt, op lange stukken telkens 3 uur rijden en dan 20-30 minuten bij een Ionity laden. Bottleneck was voor ons even plassen/eten/benen strekken en niet de auto laden, ideaal dat snelle laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nl-jeff
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19-09 22:44

Afgelopen jaar ook naar parijs geweest met de ipace, bijna 7uur over gedaan (ice zou 5,25 zijn). Dat was niet tof (snachts na een concert terug gereden)
Echter afgelopen weekend met de ev6 naar reims gegaan voor een weekendje met 1 20min laadstop, dat was met even plassen goed te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:04

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
MBronkhorst schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 23:17:
[...]

Afgelopen zomer met de EV6 door Hongarije-Slowakije-Polen-Tsjechie getourd, geen enkele keer in de problemen gekomen qua opladen. Hebben wel de grote batterij, dat helpt, op lange stukken telkens 3 uur rijden en dan 20-30 minuten bij een Ionity laden. Bottleneck was voor ons even plassen/eten/benen strekken en niet de auto laden, ideaal dat snelle laden.
Met lage(re) snelheden en als er voldoende laadpalen zijn gaat het wel.

Drie uur rijden zal dan niet met een gemiddelde van 100+ zijn geweest denk ik.

Ik haalde ongeveer 200-240km tussen laadstops, met snelheden tussen de 100 en 140 km/u. (Heb ook de 77 kWh versie overigens 😉)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
Joost Brauer schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:22:
[...]

Hey! Mooi overzicht, is dit uit een speciale app? In m'n Kia Connect ziet dat er bij mij zo niet uit.... FF nieuwsgierig.

UPDATE: gevonden... verscholen in de app! :)
Waar zit die update....??? Kun je dat aangeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
marc4547 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 07:06:
[...]

Waar zit die update....??? Kun je dat aangeven?
Mocht je bedoelen waar dit verbruiksoverzicht staat in de (android) KIA Connect app dan als volgt:
-Tabblad start > naar onder scrollen.
-Oplaadlimiet/Energieverbruik.
-Energieverbruik.
Daar staat het verbruiksoverzicht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joer
Het laden in Duitsland en Oostenrijk is zelf beter dan in Nederland, veel meer laad mogelijk heden. En vervelen om te laden eigenlijk niet. Kwam veel uitgeruster en niet stram aan op de eindbestemming. Over een rit van ongeveer 1100km +_ 2 uur langer over gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:26
Dartlink schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:39:
[...]

@Loei123 Jij was er toch twee keer geweest vorig jaar?
Één keer. het was te doen, maar reken niet op 230kw laden.

Veel 50kw laders en de Ionity's daar zijn "begrensd" om het maar zo te noemen.
Die gaan dacht ik tot 170kw, vergeleken met de 50kw laders is dat natuurlijk meer dan snel genoeg.

Bij een 50kw lader sta je wel serieus een heel uur stil.
Dit heb ik de heen en terugweg één keer gehad en het allereerste Ionity station was ook niet in orde, dat ging met 70kw oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22-02-2024
Joer schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:08:
Het laden in Duitsland en Oostenrijk is zelf beter dan in Nederland, veel meer laad mogelijk heden. En vervelen om te laden eigenlijk niet. Kwam veel uitgeruster en niet stram aan op de eindbestemming. Over een rit van ongeveer 1100km +_ 2 uur langer over gedaan.
En ik heb net even naar mijn laadkosten gekeken via mijn leaseapp en zie dat laden per kwh in Duitsland bij Allego of Ionity ca 0,85 euro kostte, in Nederland bij Fastned 0,75 euro, en bij de langzame laadpalen in de straat 0,30 euro. Dit alles in december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcdJ
AckRite schreef op zondag 12 februari 2023 @ 17:28:
[...]

Blijft in de app, als ie afwijkt, hetzelfde; 35,659. Kilometers op odometer in dashboard lopen wel op (want mee gereden).
Nu heb ik m mee (op bezoek ergens) en al paar keer ververst. Blijft nu de juiste stand weergeven. Ik blijf m in de gaten houden. Ik voel me een soort stalker van mijn eigen wagen.
Bij mij zit er ook een verschil tussen een oude waarde in de app en de actuele stand op het dashboard. Bijna 2.500 km.
Geen idee hoe je dat zou kunnen verversen..? Tenminste, de verversknop bij 'status' in de app verandert die waarde niet. Ben jij al wat verder hiermee @AckRite ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98yur2p5srf-XVXmrPrOwvcwToU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QKgBmFV9UHc0vJIgqxQ3KnXD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0DOnakJOIpIuBKeNEgZl8dWLn-A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XwOVYhuYuyuZt7vhIhPLgxlm.jpg?f=user_large

[ Voor 2% gewijzigd door MarcdJ op 15-02-2023 08:25 . Reden: Aangevuld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
De deurgreep van de EV6 kraakt, andere mensen hier ook last van? Kan je daar gewoon beetje WD40 tussen spuiten?

[ Voor 4% gewijzigd door YoshiBignose op 15-02-2023 09:12 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
YoshiBignose schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:11:
De deurgreep van de EV6 kraakt, andere mensen hier ook last van? Kan je daar gewoon beetje WD40 tussen spuiten?
Nee, dat wordt vervangen. Ik wacht ook al een paar maanden op nieuwe.

Er is een service bulletin in de VS waarin staat dat bij sommigen te weinig smeer is gebruikt in de deurgreep, maar Kia NL zegt vervangen ipv gewoon smeren. Overigens is het bijna evenveel werk want de deur moet uit elkaar om te smeren.

Zelf WD40 erin spuiten is denk ik einde garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
MarcdJ schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:22:
[...]

Bij mij zit er ook een verschil tussen een oude waarde in de app en de actuele stand op het dashboard. Bijna 2.500 km.
Geen idee hoe je dat zou kunnen verversen..?
Met auto 'aan' + verversen in app heb je de km stand weer up to date. Scheelt daarna paar km.
Alleen na een tijdje, auto in slaapstand, wordt app weer 'teruggezet' op die te lage stand.

Dat is 'normaal' gedrag blijkbaar als je de laatste software update nog niet gedraaid hebt. Volgens wat @ZuinigeRijder aangeeft is dit issue verholpen met de laatste update van december versie 221223.

Alleen lijkt @AckRite een ander probleem te hebben. Een hogere km stand in de app vs een lagere km stand in de EV6 zelf. Dit komt mogelijk door aankoop van de Kia met een vorige eigenaar.
Ik ben ook wel benieuwd wat hiervan echt de oorzaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canby
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19-09 22:04
--HOOLIE-- schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:16:
[...]

Op afstand verwarmen (handmatig) met de app slaat wel aan, maar na 2 sec stopt dit...er komt dus niet eens koude lucht..
Ik vermoed dat je defecte verwarmingsunit ook de oorzaak van een relatief kleine range is.
Met dit weer heb ik met AWD rond 380km (met niet de lichtste rechte voet :) ).

EV6 77,4kWh Plus Advanced AWD / MY23, Interstellar Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokes
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-01 10:03
Canby schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:25:
[...]

Ik vermoed dat je defecte verwarmingsunit ook de oorzaak van een relatief kleine range is.
Met dit weer heb ik met AWD rond 380km (met niet de lichtste rechte voet :) ).
De slecht functionerende verwarmingsunit lijkt inderdaad invloed te hebben op de range. Zelfs als het ding koude lucht zit te blazen met Heat aan, verbruikt het veel. Alsof de warme lucht gewoon naar buiten wordt geblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compusmurf
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-08-2024
--HOOLIE-- schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:16:
[...]

Dit gebeurde bij mij ook exact zo.

http://Compusmurf.xs4all.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-09 15:59

Ik ben vorige zomer midden in de zomervakantie naar net boven Bordeaux gereden.. Geen enkel probleem ervaren, snel laden maakte dat ik nog niet eens tijd had om koffie te halen op te drinken en de EV6 was alweer vol. Ik heb zelf voor de vakantie de PULSE app gebruikt (betaald) voor het plannen van de route en laadstops.

Ga vooral voor Ionity laders die doen het altijd zonder problemen. Mensen die laadstress ervaren zijn volgens mij het soort type mensen die met een normale auto op vakantie gaan al als stress ervaren ofzo, want de Ev6 maakte het voor mij juist heerlijk reizen. Wat een rust in de auto, kwam zoveel minder moe aan op bestemming.

[ Voor 5% gewijzigd door Yilar op 15-02-2023 10:19 ]

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejager58
  • Laatst online: 03-01 11:42
PrimaBB schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 08:48:
[...]

Gistermiddag aan laadpaal deed scheduled climate het prima.

Vannochtend nogmaals geprobeerd, met Soc 71% en zonder stekker, maar weer geen warme auto.

Ik denk toch dat dit niet functioneert zonder laadpaal.
Heb het gisteren ook geprobeerd zonder laadpaal en scheduled opwarmen werkte niet. Direct vanuit de app wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejager58
Tolga07 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 23:01:
Hebben anderen ook dat als je de stekker uit de auto haalt dat de laadtransactie niet meer automatisch afgebroken wordt?

Of is dit per laadpaal(aanbieder) anders?
Kan dat dan? Houd altijd mijn pasje bij de laadpaal om de laadsessie te stoppen en de stekker de ontkoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Yilar schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:16:
[...]
Ga vooral voor Ionity laders die doen het altijd zonder problemen.
Dat is wel een hele boude uitspraak ;)

Van de diverse IONITYs die ik gebruikt heb zijn er toch meerdere geweest waar ten minste 1 laadplek het niet deed of waarbij ik 2x moest proberen om hem aan de gang te krijgen.
Overigens is dat niets iets specifieks voor IONITY: zelfs bij een Tesla Supercharger heb ik (met de Model 3) wel eens gehad dat een stall het niet deed.

Bovenstaande is ook precies de reden waarom men vaak het advies geeft om doorgaans niet te plannen op laadplekken met slechts 1 of 2 laadpalen: de kans is dan relatief groot dat je vanwege een defect o.i.d. niet kunt laden en naar een volgende laadplek moet rijden (als je nog genoeg SoC hebt...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolga07
dejager58 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:28:
[...]

Kan dat dan? Houd altijd mijn pasje bij de laadpaal om de laadsessie te stoppen en de stekker de ontkoppelen.
Ja, bij mij brak hij altijd de laad sessie af als ik de stekker ontkoppelde, nu moet ik inderdaad nog een extra handeling verrichten en dat is het pas bij de laadpaal houden om ook die kant vrij te geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Tolga07 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:03:
[...]

Ja, bij mij brak hij altijd de laad sessie af als ik de stekker ontkoppelde, nu moet ik inderdaad nog een extra handeling verrichten en dat is het pas bij de laadpaal houden om ook die kant vrij te geven
Dat zou inhouden dat een ander je stekker eruit kan halen, en in zijn auto steken, waarna dan het laadproces doorgaat!!
Lijkt me dan dat je instelt dat de stekker in de auto alleen losgaat bij openen auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Trouwens wel handig dat je Ionity abo via Kia Charge kunt delen met mensen. Vriend van me staat bij de laapdaal, ik activeer de paal via de Kia app, en hij betaald ook maar 29 cent dan via mij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
Phusebox schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:18:
Trouwens wel handig dat je Ionity abo via Kia Charge kunt delen met mensen. Vriend van me staat bij de laapdaal, ik activeer de paal via de Kia app, en hij betaald ook maar 29 cent dan via mij :D
Das lache en super voor die vriend van je. Ik ga volgende week op vakantie en ik ben toch ook je VRIEND🤣🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Phusebox schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:18:
Zeker handig, maar dan heb je de voorwaarden niet helemaal goed gelezen van KIA Charge. :N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Joer schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:55:
[...]

Das lache en super voor die vriend van je. Ik ga volgende week op vakantie en ik ben toch ook je VRIEND🤣🤣
_O- _O- _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Solarman schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:56:
[...]

Zeker handig, maar dan heb je de voorwaarden niet helemaal goed gelezen van KIA Charge. :N
Je hebt gelijk, als het niet een Kia dienst was, maar gewoon Ionity zelf neem ik aan dat je dat wel kunt gebruiken voor meerdere voertuigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Phusebox schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:04:
[...]

Je hebt gelijk, als het niet een Kia dienst was, maar gewoon Ionity zelf neem ik aan dat je dat wel kunt gebruiken voor meerdere voertuigen?
Ik neem aan dat je de KIA Charge app gebruikt hiervoor (geldt ook voor de fysieke pas), alleen dan betaal je €0,29/kWh.
Zo ja, dan gelden ook de voorwaarden van KIA Charge, het maakt dan niet uit uit bij welke provider je laad.
Die voorwaarden sluit gebruik voor andere voertuigen uit anders dan je met VIN aangemelde voertuig.
Nu zal het niet z'n vaart lopen en hoeven we niet vroomser dan de paus te wezen, maar ik denk dat bij het laden er meer gegevens worden opgeslagen dan wij kunnen zien. En je pas/app is gekoppeld aan je VIN, en aan die VIN zitten ook weer diverse codes van de auto gekoppeld.

Sowieso bij een tijdelijk ander voertuig zal dit geen probleem zijn. (tijdelijk elektrisch voertuig bij schade of reparatie)

PS. Net zoals @Joer ben ik nu ook een dikke vriend van je......... 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Solarman op 15-02-2023 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Solarman schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:20:
[...]

Ik neem aan dat je de KIA Charge app gebruikt hiervoor (geldt ook voor de fysieke pas), alleen dan betaal je €0,29/kWh.
Zo ja, dan gelden ook de voorwaarden van KIA Charge, het maakt dan niet uit uit bij welke provider je laad.
Die voorwaarden sluit gebruik voor andere voertuigen uit anders dan je met VIN aangemelde voertuig.
Nu zal het niet z'n vaart lopen en hoeven we niet vroomser dan de paus te wezen, maar ik denk dat bij het laden er meer gegevens worden opgeslagen dan wij kunnen zien. En je pas/app is gekoppeld aan je VIN, en aan die VIN zitten ook weer diverse codes van de auto gekoppeld.

Sowieso bij een tijdelijk ander voertuig zal dit geen probleem zijn. (tijdelijk elektrisch voertuig bij schade of reparatie)

PS. Net zoals @Joer ben ik nu ook een dikke vriend van je......... 8)
Nou ja heb dit pas 1x gedaan als test, maar dan weet ik dat het dus beter is om dat niet meer te doen. Zeker niet zolang ik nog het Ionity voordeel heb.

Maar als ik bij Ionity zelf een abonnement neem, of een andere provider, neem ik aan dat dit niet meer auto gebonden is. Edit: dat bestaat niet blijkbaar 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Phusebox schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:24:
[...]

Nou ja heb dit pas 1x gedaan als test, maar dan weet ik dat het dus beter is om dat niet meer te doen. Zeker niet zolang ik nog het Ionity voordeel heb.

Maar als ik bij Ionity zelf een abonnement neem, of een andere provider, neem ik aan dat dit niet meer auto gebonden is. Edit: dat bestaat niet blijkbaar 8)7
Ik wilde je er ook alleen op wijzen voor de toekomst.
Een enkel keer zal volgens mij geen problemen opleveren.

En ja, je kan ook via de Ionity app laden, maar dan kost het je gewoon € 0,79/kWh....en dan ben ik je dkke vriend niet meer..... :'(

PS, Hoe andere voorwaarden zijn weet ik niet.
Bij Fastned is het zelfs mogelijk, na een éénmalige autokoppeling, helemaal geen app of kaart meer te gebruiken. De lader herkent dan de unieke code van de lader in de auto en begint gewoon zodra je de stekker in de auto steekt.
Zoals ik al zei, zij zien meer dan wij.

[ Voor 21% gewijzigd door Solarman op 15-02-2023 14:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asennamm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-09 16:06
Het scheduled remote verwarmen nogmaals geprobeerd.

Bij 15% en 79% werkt het nu niet wanneer ik niet aan de lader sta.

Ik ben bang dat de vorige keer dat ik dit probeerde (en het wel werkte) was toen hij met 100% soc aan straat stond. Ik had toen geladen en de auto de dag voor vertrek ontkoppeld.

Volgende week ofzo toch nog eens proberen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dejager58
Vandaag weer op verzoek van de KIA dealer (Autoromme Etten-Leur) eventjes bij ze langs geweest (5 minuten vanuit huis) en ze vertelde /vroegen mij het volgende:

1. Ja de deurklinken worden geheel kosteloos door KIA vervangen
2. Echter (zoals reeds hier op het forum aangegeven), na circa 6 maanden weer bananenklinken.
3. KIA heeft of komt met een update van het ontwerp (ander item nummer) waarbij blijkbaar ook de verdere hardware achter de deurklink wordt vervangen.
4. Of ik daarop wilde wachten……
5. Ik vind het prima/beter, want de auto rijdt nu ook prima en hopelijk is met het nieuwe ontwerp het probleem opgelost. Ze hadden het zelfs over een terugroep actie, maar later dat ze alleen bij de “klagers” worden vervangen.

Het vastvriezen van de deurklinken is trouwens ook een bekend probleem, maar dat oplossen zal niet meevallen lijkt mij.

Oh ja en niet krom genoeg vonden ze een slecht verhaal, want ze moeten gewoon helemaal recht zijn.

Ergo, ik ben een positief ingesteld persoon, en vind dit een eerlijk verhaal en hopelijk komt de verbetering snel, maar dus eventjes geduld. Levertijd nieuwe ontwerp nog onbekend.

[ Voor 8% gewijzigd door dejager58 op 15-02-2023 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nl-jeff
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19-09 22:44
Mijn wagen is weer terug van de werkplaats afspraak. 4 software updates 1 nav update en een terugroepactie later heeft in elk geval als resultaat dat ik in ieder geval precondition heb en een ota uodate voor mn kiezen kreeg.

Voor de overige klachten: kachel, stoeltik, deurklink en CarPlay: sw update resultaat afwachten en evt nieuwe afspraak maken.
Vond t een beetje zwak maar ca'va we gaan t mee maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsSigtcQ-IKKlEWUVn-vTd_wdJ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NLfNDWUwng43uMWXCln1WZLe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqgkD-DwbX-WofwSNBA1lhOET7o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R0FIlpqZdkj6ZtIhNBhIUJWf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejager58
Nl-jeff schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 18:03:
Mijn wagen is weer terug van de werkplaats afspraak. 4 software updates 1 nav update en een terugroepactie later heeft in elk geval als resultaat dat ik in ieder geval precondition heb en een ota uodate voor mn kiezen kreeg.

Voor de overige klachten: kachel, stoeltik, deurklink en CarPlay: sw update resultaat afwachten en evt nieuwe afspraak maken.
Vond t een beetje zwak maar ca'va we gaan t mee maken.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat is je stoeltik klacht en wat is er mis met CarPlay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcdJ
PrimaBB schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:19:
[...]
Met auto 'aan' + verversen in app heb je de km stand weer up to date. Scheelt daarna paar km.
Alleen na een tijdje, auto in slaapstand, wordt app weer 'teruggezet' op die te lage stand.

Dat is 'normaal' gedrag blijkbaar als je de laatste software update nog niet gedraaid hebt. Volgens wat @ZuinigeRijder aangeeft is dit issue verholpen met de laatste update van december versie 221223.
Yup, de km stand in de app blijft inderdaad hardnekkig terug naar die oude waarde springen. Tip van verversen in de app met de auto 'aan' werkt (tijdelijk) wel.

Ik heb overigens de dec 22 update wel gedaan dacht ik. Dat is toch die OTA met nieuwe geluiden en thuis instellen via je stem?
*nogevencheckendoet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
MarcdJ schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 18:45:
[...]

Yup, de km stand in de app blijft inderdaad hardnekkig terug naar die oude waarde springen. Tip van verversen in de app met de auto 'aan' werkt (tijdelijk) wel.

Ik heb overigens de dec 22 update wel gedaan dacht ik. Dat is toch die OTA met nieuwe geluiden en thuis instellen via je stem?
*nogevencheckendoet
Nou mijn laatste update, via OTA, was die van november. Versie 221129. Mijn huidige versie.

Nu lijkt die OTA geen zin meer te hebben de december update op te pakken.

Ik vertik het om weer met USB sticks te updaten.
De Kia bekijkt het maar even.

Edit:
Release notes 221223 versie https://update.kia.com/EU/E1/updateNoticeView/999
Met die ‘geluiden’ (sounds of nature }:O /3 ) inderdaad

[ Voor 11% gewijzigd door PrimaBB op 15-02-2023 19:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Franciesco
Crosspost vanuit het IONIQ 5 topic: de IONIQ 6 heeft routeplanning met automatische laadstops. En dit schijnt via OTA naar de IONIQ 5 te komen en dan dus hopelijk ook naar de EV6.
Zou fijn zijn!

https://gathering.tweaker...message/74475892#74475892
Pagina: 1 ... 261 ... 446 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic