Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-09 10:32
The Wizard schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 19:05:
[...]

Dit is wel een eigenschap van een warmtepomp. Een ICE heeft een radiator die geknepen kan worden om de warmteafgifte te reguleren. Een warmtepomp kan alleen reguleren door de pomp minder hard te draaien (afgifte temp is dan nog wel hetzelfde, alleen lagere hoeveelheid warmte). Het is daarom lastiger reguleren dan via een PTC verwarming omdat deze heel gemakkelijk te regelen is door het vermogen te beperken. Vandaar dat de airco bij geschakeld wordt om de temperatuur sneller naar de gewenste stand te krijgen.

Het kan zeker softwarematig beter geregeld worden, het is teveel aan-uit als ik jullie zo hoor. Dit zou gewoon met een update gecorrigeerd kunnen worden.
Bij mij zit het probleem er in ieder geval ook in dat uit ook uit blijft. Een uur later komt er nog steeds koude lucht uit. Enige wat tijdelijk werkt is stoppen, auto uit, en weer verder.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AckRite
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-07 20:28
Ik hoop dat iemand wat kan ophelderen. Ik kijk in mijn Kia Connect app, en zie daar een afwijkende kilometerstand bij het opvragen van het voertuigrapport. Nu ben ik wellicht te dom om het te begrijpen, maar zover ik het kan begrijpen, staat er bovenin het rapport toch het totaal aantal gereden kilometers? (Kilometerteller: xx,xxx). Dit lijkt me vrij concrete data die rechtstreeks uit de boordcomputer van de wagen worden opgevraagd.

Is er een verklaring voor dat deze afwijkt of is er iemand bekend mee. Kan er iemand nadere uitleg geven?

Mocht er meer informatie nodig zijn, hoor ik het graag. Ik wil (nog) niet namen en shamen of gaan panikeren. (IJdele hoop wellicht..).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CftDV5AITNTg_Y-VyX7AaW_2YXQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6r9PEb8NJvb1Lm76swkzvJQN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
AckRite schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:54:
Ik hoop dat iemand wat kan ophelderen. Ik kijk in mijn Kia Connect app, en zie daar een afwijkende kilometerstand bij het opvragen van het voertuigrapport. Nu ben ik wellicht te dom om het te begrijpen, maar zover ik het kan begrijpen, staat er bovenin het rapport toch het totaal aantal gereden kilometers? (Kilometerteller: xx,xxx). Dit lijkt me vrij concrete data die rechtstreeks uit de boordcomputer van de wagen worden opgevraagd.

Is er een verklaring voor dat deze afwijkt of is er iemand bekend mee. Kan er iemand nadere uitleg geven?

Mocht er meer informatie nodig zijn, hoor ik het graag. Ik wil (nog) niet namen en shamen of gaan panikeren. (IJdele hoop wellicht..).

[Afbeelding]
Bij een aantal mensen wijkt deze stand af. Bij mij naar beneden maar ik neem aan bij jou naar boven.

Ik neem niet aan dat de km stand op je dashboard te manipuleren is, alleszins niet eenvoudig mag ik hopen. Wat zie je daar voor kilometerstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AckRite
Phusebox schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:59:
[...]

Bij een aantal mensen wijkt deze stand af. Bij mij naar beneden maar ik neem aan bij jou naar boven.

Ik neem niet aan dat de km stand op je dashboard te manipuleren is, alleszins niet eenvoudig mag ik hopen. Wat zie je daar voor kilometerstand?
Een behoorlijk lagere kilometerstand in mijn dashboard in de wagen. Een ~20.000 lager. Dat vind ik spannend. Dus dacht, voor ik op hoge poten naar de importeur stap wil ik eerst weten of ik geen “obvious mistake” maak. Ik vraag me dan wel af waar de Kia Connect app die data vandaan haalt. Maar geruststellend is het niet.

Het gaat hier overigens om een jong-gebruikt exemplaar, import. Bij een Kia dealer aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:16
AckRite schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:54:

[Afbeelding]
Bij mij is het 1 op 1. Er was wel een update (voorgaande update t.o.v. de huidige versie) waarbij de kilometerstand niet geüpdatet werd in de app maar dat staat denk ik los van jouw verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Tolga07 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 21:56:
[...]

Bij mij is het 1 op 1. Er was wel een update (voorgaande update t.o.v. de huidige versie) waarbij de kilometerstand niet geüpdatet werd in de app maar dat staat denk ik los van jouw verhaal.
Ik heb alle updates, maar mijn km stand hangt nog steeds vast op 4000km geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon59
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-08 20:40
Phusebox schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 22:01:
[...]

Ik heb alle updates, maar mijn km stand hangt nog steeds vast op 4000km geleden.
Het gaat hier om de updates van het navigatie systeem die je zelf moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Simon59 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 22:26:
[...]

Het gaat hier om de updates van het navigatie systeem die je zelf moet doen.
Die heb ik ook allemaal gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:55
JeJeBe schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 19:00:
[...]

Lauw zou ook goed zijn. Een goed PID regel-algoritme zoekt netjes de temperatuur waarbij de boel keurig in evenwicht is. 22 graden in de ruimte, dan inblazen met bijv 25C om de ruimte op 22C te houden. Het afkoelen precies compenseren zonder uitschieters. Lukt in elk ICE barrel sinds een jaar op 25. Niet bij de EV6 echter.
Hier een SOUL my23 sinds 25 jan ,geen WP .
Doet precies het zelfde na bereiken ruimte temperatuur, schakeld het verwarmings element uit en produceerd dan de koude lucht van buiten( na afkoeling element.)
Dus geen PID regeling.

Al mijn broeks pijpen in mijn sokken gestopt.....
-bij voelen koude lucht.
-de verwarming uit, de buiten lucht klep dicht.
-bij licht beslagen ruiten , verwarming aan.
-na 3 min buiten klep open.

Ondertussen verkeer in de gaten houden..
Geestelijk krijg ik het wel warm van die acties...maar lichamelijk koude voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Warp9 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:51:
@king_dude Begrijp ik het goed dat je op een video hebt dat als je de climate control met de app inschakelt ook de batterijconditionering start? Dus ook zonder met de navi een oplaadstation poi te hebben ingepland? En - voor alle duidelijkheid - is de auto dan niet aangesloten op je laadbox?
En als je dan in de auto stapt en start wordt dit dan weer uitgeschakeld?
Yes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Phusebox schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:41:
Misschien moet er een apart problemen topic komen. Ik erken en snap dat er ook mensen zonder problemen zijn. Maar tevens ben ik van mening dat een forum meer om het delen van problemen en mogelijke oplossingen gaat, dan om het delen van ervaringen die conform de specificaties van een auto zijn.
Er is een verschil tussen het delen van problemen, mogelijke oplossingen aandragen - of negatief spugen en geen bijdrage leveren daardoor.

Wat dat betreft is het bijna een seizoensgebonden invloed, en negeer ik iedere keer het gevoel ‘daar gaan we weer’. Ik snap frustratie, maar het helpt de forumlezer niet - en het draadje ook niet.

Dus: maak het draadje, en zet het daar 10x neer samen met anderen die er behoefte aan hebben.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Phusebox schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:28:
[...]

Prijs je gelukkig, ik besef dat er mensen zijn die geen problemen hebben. Doen alsof er geen problemen is echter continu tegen het zere been schoppen van mensen die (veel geld betaald hebben) en evenveel recht hebben op een goed werkende auto (en op respect van eigenaren die geen problemen hebben).

Probeer je eens te verplaatsen in de situatie van iemand die wel al deze problemen heeft. Hoe fijn zou je het dan vinden dat anderen steeds roepen, mijn auto is perfect. Die problemen liggen puur aan de gebruikers.

Dit neigt echt naar fanboyisme.
Om even te spiegelen: hoe zou jij het vinden om te lezen dat je verschillende keren hulp aanbied, ook ziet dan anderen het doen, maar dat er niets mee gedaan wordt. Maar wel blijven roeptoeteren.

Ik heb je aangeboden om mijn 2e auto mogelijk als leenauto te rijden als je de auto hier naar Den Bosch brengt. Om je te helpen. Ga je niet op in.
Zoek het dan ook uit, maar ventileer het (wat mij betreft) niet hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
JeJeBe schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:30:
[...]

Amen!
Gewoon verder negeren, problemen zijn duidelijk en erkend door menig dealer. Dat er af en toe een exemplaar tussenzit dat het wel goed doet neemt niet weg dat er plenty issue's zijn. Leuk dat een paar positievo's dat even afdoen met "verkeerde instellingen" , hetgeen nogal denigrerend over komt. Alsof mensen expres met een fleecedeken rond rijden terwijl de clima gewoon op 21C staan. in mijn Vectra uit 1870 werkte dat al zoals je mag verwachten: goed !
Je zit lang genoeg op dit draadje om te weten wat idd Phuse allemaal moet doen in zijn auto.

Alsof nieuwe instromers dit hele draadje van pagina 1 tot eind lezen om ieders issue te weten!
Beter kun je aangeven dat instellingen niet de oorzaak zijn, en ja inderdaad de rest negeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Laat duidelijk zijn dat (spreek alleen voor mijzelf) dat ik jullie problemen echt zie, voor jullie ook onwijs balen vind en oprecht hoop op een oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gupje360
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 07:52
DigitalHombre schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:59:
[...]

Op meerdere fora is dit roestprobleem nu onder de aandacht, aangezien het probleem zich voordoet op exact dezelfde plaatsen die iedere EV6 die roestplekken vertoont moet het oorzaak liggen bij verkeerde bevestiging, verkeerde type schroeven dus. Duidelijk iets dat rechtgezet moet worden door Kia. Je kan dan wel netjes die roestplekken wegpoetsen op de chroom trimlijst, achter die lijst gaat het roesten lekker verder en kan zo de hele dorpel opvreten. Melden bij de dealer en een oplossing eisen.
Heb je links naar andere forums en foto's? Dan kan ik even een mail opstellen namelijk richting de dealer! Dank voor je respons alvast!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacFan
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-09 10:43
Beste forum leden,

Wellicht is het een idee, om tegelijk met de meeting van king-dude gezamenlijk alle probleem EV6'en in Breukelen bij het hoofdkantoor te parkeren en een lijst met alle puntjes in te dienen aldaar?

Lijkt me een leuk statement.

Ik moet wel zeggen, zojuist teruggekomen uit Oostenrijk, voorverwarmen werkt perfect, laden doet hij sneller dan alle Mercedessen (EQB, EQE en zelfs EQS), Tesla's en VW's/Audi's, alleen de Taycans deden het net zo goed. Op Ionity laadpalen meerdere keren rond het maximum geladen, heb zelfs een 241 gescoord. Had gelukkig geen verwarmingsproblemen onderweg, heb wel gemerkt dat direct na het laden er wat koudere lucht uit de verwarming kwam, maar na 5 minuten ging dat vanzelf weer weg.

Het is werkelijk een fantastische reisauto!

EV6 Plus RWD - MY23 & Renault Megane E-Tech Optimum Charge Evolution - MY 24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacFan
Heb onderweg in Duitsland vandaag overigens wel het volgende ontdekt.

Direct zoeken naar een Ionity laadpunt als bestemming (dus niet POI, laadstations) leverde geen resultaten, totdat ik op de knop "zoeken" drukte en het laadstation gewoon verscheen als bestemming, vervolgens als bestemming gekozen en hij ging een half uur voor aankomst netjes voorverwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-09 11:37
AckRite schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 21:07:
[...]

Een behoorlijk lagere kilometerstand in mijn dashboard in de wagen. Een ~20.000 lager. Dat vind ik spannend. Dus dacht, voor ik op hoge poten naar de importeur stap wil ik eerst weten of ik geen “obvious mistake” maak. Ik vraag me dan wel af waar de Kia Connect app die data vandaan haalt. Maar geruststellend is het niet.

Het gaat hier overigens om een jong-gebruikt exemplaar, import. Bij een Kia dealer aangeschaft.
Bij mij zijn beide standen exact gelijk.
Het zal toch niet waar zijn dat het wel waar is wat je denkt. Poeh......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacFan
Wiliyama schreef op zondag 12 februari 2023 @ 00:23:
[...]

ik zie bij mij in de app: Kilometerteller 5368, net als in de auto, maar gereden kilometers geeft 5030 aan. De auto heeft dus duidelijk 338km niet gereden. Ik vraag me af waarheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AckRite
Wiliyama schreef op zondag 12 februari 2023 @ 00:23:
[...]

Ik kreeg het er behoorlijk warm van toen ik het zag. Heb ook direct een bericht naar importeur gedaan met verzoek om verklaring. Mocht de app leidend en betrouwbaar zijn, ben ik vanzelfsprekend nog niet klaar. Het kan natuurlijk zijn dat leverend dealer hier ook niet van wist. Daar zullen ze zich vermoedelijk ook zeker op beroepen. Maar ík ga dit niet voor mijn rekening nemen. Ik koop niet voor niks een wagen met minimale kilometerstand.

@anderen die hebben geantwoord; bedankt alvast! Morgen hier nog even bekijken wat er op mijn vraag binnenkort. Maandag direct contact opnemen met Kia NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT900
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 02-06 23:14
Ik heb eentje zonder warmtepomp, climate control werkt perfect. Voorverwarmen werkt iets minder. Maar hij verwarmt wel , alleen krijgt hij de auto niet op de gewenste temperatuur binnen de 15 minuten.

Zou het probleem kunnen liggen in de aansturing / werking van de warmtepomp ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:30
Iemand hier met de Kia integratie in Home Assistant die mij kan vertellen hoe ik de auto refresh helemaal uitzet? Ik snap die sliders niet. Heb de interval iig op 999 minuten gezet, maar hij update af en toe nog steeds...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oa_ar15
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-06-2024
MacFan schreef op zondag 12 februari 2023 @ 00:40:
[...]

ik zie bij mij in de app: Kilometerteller 5368, net als in de auto, maar gereden kilometers geeft 5030 aan. De auto heeft dus duidelijk 338km niet gereden. Ik vraag me af waarheen?
De 'gereden afstand' in de app bij 'voertuigrapport' is toch het aantal kilometers dat in de periode (een maand) die erboven staat is gereden? De kilometerstand is (als het goed is) de stand als in de auto. Dus als er kilometers zijn gemaakt voor de vermelde periode, staan daar minder kilometers weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
oa_ar15 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 08:57:
[...]

De 'gereden afstand' in de app bij 'voertuigrapport' is toch het aantal kilometers dat in de periode (een maand) die erboven staat is gereden? De kilometerstand is (als het goed is) de stand als in de auto. Dus als er kilometers zijn gemaakt voor de vermelde periode, staan daar minder kilometers weergegeven.
Correct, bovenaan alle kilometers ooit gereden met de auto en daaronder de kilometers gereden binnen de aangegeven periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
MacFan schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 23:59:
Beste forum leden,

Wellicht is het een idee, om tegelijk met de meeting van king-dude gezamenlijk alle probleem EV6'en in Breukelen bij het hoofdkantoor te parkeren en een lijst met alle puntjes in te dienen aldaar?

Ik moet wel zeggen, zojuist teruggekomen uit Oostenrijk, voorverwarmen werkt perfect, laden doet hij sneller dan alle Mercedessen (EQB, EQE en zelfs EQS), Tesla's en VW's/Audi's, alleen de Taycans deden het net zo goed. Op Ionity laadpalen meerdere keren rond het maximum geladen, heb zelfs een 241 gescoord. Had gelukkig geen verwarmingsproblemen onderweg, heb wel gemerkt dat direct na het laden er wat koudere lucht uit de verwarming kwam, maar na 5 minuten ging dat vanzelf weer weg.

Het is werkelijk een fantastische reisauto!
+1. Goed idee. Zeker als we met een kleine parkeerplaats vol komen. Voorjaar is ook mooi moment. Ludiek ook. We kunnen dan een ‘overdracht’ doen zoals wij deze niet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
MacFan schreef op zondag 12 februari 2023 @ 00:15:
Heb onderweg in Duitsland vandaag overigens wel het volgende ontdekt.

Direct zoeken naar een Ionity laadpunt als bestemming (dus niet POI, laadstations) leverde geen resultaten, totdat ik op de knop "zoeken" drukte en het laadstation gewoon verscheen als bestemming, vervolgens als bestemming gekozen en hij ging een half uur voor aankomst netjes voorverwarmen.
Dat is nuttig, wist ik niet. Scheelt weer een handeling. Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-05 20:32

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

MacFan schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 23:59:
Beste forum leden,

Verwacht je dat ze op Paaszondag open zijn dan ? Of willekeurig elke andere zondag ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

AckRite schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 21:07:
[...]

Dat lijkt me foute boel, volgens mij heeft iedereen hier die een verschil opmerkt, altijd een lagere (dus oudere) stand in de app (same bij de mensen die pollen met een domotica oplossing).
In mijn rapport staat altijd een oude stand ergens uit december, de teller in de wagen is al een aardig stuk verder. Als er bij jou een oude stand stand die hoger is vind ik dat reuze verdacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

JT900 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 07:39:
Ik heb eentje zonder warmtepomp, climate control werkt perfect. Voorverwarmen werkt iets minder. Maar hij verwarmt wel , alleen krijgt hij de auto niet op de gewenste temperatuur binnen de 15 minuten.

Zou het probleem kunnen liggen in de aansturing / werking van de warmtepomp ?
is zeker een mogelijk oorzaak denk ik, we zouden een lijstje moeten maken met uitvoeringen en het optreden van de issue's, dat verschaft wellicht meer inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

sn0x0r schreef op zondag 12 februari 2023 @ 08:10:
Iemand hier met de Kia integratie in Home Assistant die mij kan vertellen hoe ik de auto refresh helemaal uitzet? Ik snap die sliders niet. Heb de interval iig op 999 minuten gezet, maar hij update af en toe nog steeds...
Die sliders bepalen de periode waarin geen forced updates plaatsvinden. dus van 23:00 tot 06:00 bijvoorbeeld.
999 minuten is een uur of 16, dus eenmaal per dag glipt 'tie er dan sowieso doorheen, ook met het window op 1 uur.
Als je niet wilt updaten kun je natuurlijk de integratie ook gewoon uitzetten ...
Stel je vraag desnoods aan de ontwikkelaar op github in een "issue" of feature request.
het Fransmens (m/v/?) dat die sliders heeft gemaakt had ze beter iets logischer kunnen betitelen, duidelijk is idd anders. Maar ja, Fransen en Engelse taal, het gaat niet samen ;-)
  1. Forced updating start at : x hour
  2. Forced updating stops at: Y hour
had heel wat duidelijker geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUH7GLhLBA_w_mDkwmT2akSaBhA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wi5H0j4zNXMpvmFXWS8v3Maw.jpg?f=user_large
btw, nog nooit last gehad van een lege 12V accu O-)

[ Voor 46% gewijzigd door JeJeBe op 12-02-2023 11:29 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• asennamm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-09 16:06
PrimaBB schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 08:09:
[...]

Ik zal dit maandag zelf ook eens testen.
Niet dat ik het zelf nodig heb. ‘s ochtends voor vertrek de climate control activeren werkt voor mij prima, maar ben nu toch nieuwsgierig :)

Misschien heeft @Overstag last van te oude software waardoor het niet functioneert. Geen idee.
Naar aanleiding van de doorgaans negatieve berichtgeving hier was ik ook nieuwsgierig. Vandaar het scheduled climate control eens geprobeerd. Ik krijg 5 minuten voordat hij klaar is netjes een melding

Normaal zet ik het een kwartier voor vertrek handmatig aan. Dat werkt ook perfect.

Ik vind het jammer dat hier door sommigen zo op de negatieve berichten gedoken / steeds weer met dezelfde zaken/feiten/ervaringen gereageerd wordt.

Ja, we mogen kritisch zijn. Ik heb de auto ook zelf gekocht. En ja, we kunnen hier problemen melden en dan zij we er om elkaar te helpen.

Maar steed weer datzelfde gemiep over problemen die je ervaart. Ga naar de dealer en laat het verhelpen of koop in godsnaam een andere auto. Doe iets aan je problemen of doe dat niet, maar hou dan op met miepen.

Dit is overigens geheel mijn eigen mening en hoe ik dit forum de laatste tijd ervaar.

En nu niet reageren "dan lees je toch niet meer" of "je stoort je wel erg snel aan iets".

Er heerst op dit moment een negatieve stemming op dit forum die in mijn ogen onnodig is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Phusebox
Het is makkelijk gezegd ga naar de dealer, als die niks doet. Daarom, en zal eens kijken hoe ik dat gestructureerde en buiten het forum om kan doen, wil ik graag klachten bundelen. Zeker nu ik merk dat ik bijna lange na niet de enige ben. Een poll met 200 reacties heeft me al geleerd dat 1 op de 4 problemen heeft met de verwarming. Dar is geen incident meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimaBB
  • Registratie: Juni 2018
  • Nu online
asennamm schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:23:
[...]

Naar aanleiding van de doorgaans negatieve berichtgeving hier was ik ook nieuwsgierig. Vandaar het scheduled climate control eens geprobeerd. Ik krijg 5 minuten voordat hij klaar is netjes een melding

Normaal zet ik het een kwartier voor vertrek handmatig aan. Dat werkt ook perfect.

Ik vind het jammer dat hier door sommigen zo op de negatieve berichten gedoken / steeds weer met dezelfde zaken/feiten/ervaringen gereageerd wordt.

Ja, we mogen kritisch zijn. Ik heb de auto ook zelf gekocht. En ja, we kunnen hier problemen melden en dan zij we er om elkaar te helpen.

Maar steed weer datzelfde gemiep over problemen die je ervaart. Ga naar de dealer en laat het verhelpen of koop in godsnaam een andere auto. Doe iets aan je problemen of doe dat niet, maar hou dan op met miepen.

Dit is overigens geheel mijn eigen mening en hoe ik dit forum de laatste tijd ervaar.

En nu niet reageren "dan lees je toch niet meer" of "je stoort je wel erg snel aan iets".

Er heerst op dit moment een negatieve stemming op dit forum die in mijn ogen onnodig is.
Ik vind het helemaal niet meer aangeven van problemen die je zelf ervaart een lastige.
Maar volgens mij bedoel je dat ook niet.

Oorzaak is veelal onbekendheid of onwetendheid. Zelf leer ik ook van andermans ongemak.
Maar oorzaak kan natuurlijk ook echt een probleem zijn. En dan is het handig te weten of het euvel incidenteel of structureel is.

Daarnaast heb je hier te maken met steeds meer nieuwe rijders. En ja, die lopen tegen dezelfde zaken aan.

Ben met je eens dat als je last hebt van zo’n gebrek dat je zelf hier dan een oplossing voor moet vinden.
Voor veel gebreken kan je, zeker in garantieperiode, bij de dealer terecht.
Maar ook hier kan het forum bijdragen aan handigheidjes die anderen al hebben bedacht of een slimme workaround.

Herhaling en steeds hetzelfde gemiep, zoals jij dit noemt, draagt niet veel bij nee. Eens.

Positieve ervaringen worden helaas minder genoemd, maar betekent zeker niet dat die er niet zijn!

Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robert1962
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-09 13:54
Phusebox schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:31:
Het is makkelijk gezegd ga naar de dealer, als die niks doet. Daarom, en zal eens kijken hoe ik dat gestructureerde en buiten het forum om kan doen, wil ik graag klachten bundelen. Zeker nu ik merk dat ik bijna lange na niet de enige ben. Een poll met 200 reacties heeft me al geleerd dat 1 op de 4 problemen heeft met de verwarming. Dat is geen incident meer.
Ik ben het ook met jou eens hoor. Het is makkelijk roepen als je geen problemen hebt maar er zijn zat mensen die het wel hebben. Ik heb de auto ook nog particulier gekocht. Ik was gisteren gewoon beroerd van de kou toen ik de auto uitkwam. Nou dat heb ik nog nooit meegemaakt! En als ik naar de dealer terugga gaan ze meten en zeggen ze niks aan de hand hoor. Mijn vrouw klaagde gisteren er ook over en overwoog zelfs de auto maar weer te verkopen. Zeker als er nog meer nadelen zijn zoals hoge kosten in ons geval voor het laden en toch beperkte afstand die je met accu met 80% lading kunt bereiken. Het valt allemaal niet mee hoor. Ik ben zelfs al aan het kijken naar een kia sportage plug in hybride. Dan heb ik in ieder geval in de winter geen last meer van de kou zoals nu het geval is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

asennamm schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:23:
[...]

Ik draaide gisteren aan het stuur naar links en toen zwenkte de auto ook naar links, is dat niet fantastisch ?
En even later draaien naar rechts, en ja hoor, auto zwenkte ook naar rechts ! Nog nooit zo blij geweest met een auto !
Wel jammer dat het stervenskoud was, heb het gemeld bij de dealer en die wist ervan. Maar ging het niet oplossen |:(

[ Voor 40% gewijzigd door JeJeBe op 12-02-2023 13:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bogey555
  • Laatst online: 17-09 15:51
Het is idd waar dat er nogal veel gesproken wordt over dezelfde problemen maar dat is ook inherent aan een forum zoals dit.

Als positieve noot... doordat er zoveel mensen spraken over hun AA of Apple Carplay problemen met disconnects heb ik niet meer het idee dat ik een idioot ben en geen deftige kabel kan vinden... bij wijze van spreken. :+ En dat is ook waar voor de verwarming. Doordat zoveel mensen hun probleem benoemen weet je dat het niet aan jezelf ligt.

Ik heb idd wel de problemen bij de dealer aangekaart en als daar niet de gepaste reactie komt zet ik de volgende stap. Je hebt betaald en idd de hoogte vd prijs doet er zelfs niet toe om een volledig werkend product te krijgen. Een onafhankelijk expert zal dan de problemen wel vaststellen en dan moet de dealer het tegendeel maar bewijzen desnoods voor de rechtbank. Maar bij de pakken blijven zitten dat vind ik ook geen goed idee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asennamm
JeJeBe schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:59:
[...]

Ik draaide gisteren aan het stuur naar links en toen zwenkte de auto ook naar links, is dat niet fantastisch ?
En even later draaien naar rechts, en ja hoor, auto zwenkte ook naar rechts ! Nog nooit zo blij geweest met een auto !
Wel jammer dat het stervenskoud was, heb het gemeld bij de dealer en die wist ervan. Maar ging het niet oplossen |:(
Ik snap je sarcasme.
Ik zeg ook niet dat er geen problemen zijn.
Alleen aan een overslaande plaat heeft niemand iets.

En dat laatste hoef je niet te pikken.
Schriftelijk laten bevestigen en naar de rechsbijstand ermee.
Dat is dan de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Het is makkelijk gezegd ga naar de dealer, als die niks doet. Daarom, en zal eens kijken hoe ik dat gestructureerde en buiten het forum om kan doen, wil ik graag klachten bundelen. Zeker nu ik merk dat ik bijna lange na niet de enige ben. Een poll met 200 reacties heeft me al geleerd dat 1 op de 4 problemen heeft met de verwarming. Dar is geen incident meer.
Kom maar op hoor, ik doe mee. Adviezen in de trant van "Ga naar de dealer" zijn zo zinloos. Die weten/kunnen/mogen/willen niks. Dan investeer je er een dag in, haalt 'm 's avonds op en hebben ze weer de verkeerde onderdelen laten aanrukken, of niks kunnen vinden, of de "computer uitgelezen" (ergo geen barst gedaan). Het is een prettige dealer hoor, maar dit gaat ze de pet te boven (is ook vaag, snap ik, kapot achterlichtje is makkelijker). Het wordt allemaal te complex en ze zullen weinig voeding vanuit KIA krijgen.

En ... alsof je daar elke keer tijd voor hebt. kost je zo weer een vrije dag met brengen / halen en gedoe er om heen. Als je geen klanten hebt die je moet bedienen is dat allemaal leuk tijdverdrijf, maar er moet wel brood op de plank komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon59
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-08 20:40
JeJeBe schreef op zondag 12 februari 2023 @ 10:46:
[...]

Dat lijkt me foute boel, volgens mij heeft iedereen hier die een verschil opmerkt, altijd een lagere (dus oudere) stand in de app (same bij de mensen die pollen met een domotica oplossing).
In mijn rapport staat altijd een oude stand ergens uit december, de teller in de wagen is al een aardig stuk verder. Als er bij jou een oude stand stand die hoger is vind ik dat reuze verdacht.
Hij laat een oudere km stand zien van een oud laad moment. Is er ingeslopen met een navigatie update en weer hersteld met de laatste navigatie update.
Dit is tenminste mij ervaring geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimaBB
  • Nu online
JeJeBe schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:59:
[...]

Als de dealer deze klacht niet serieus neemt zou ik een andere dealer overwegen.

Op z’n minst verwacht ik dat er gekeken wordt naar de instellingen.
Door het oerwoud aan climate instelmogelijkheden kan er zo maar iets verkeerd ingesteld zijn waardoor, bv bij koude temp buiten, de AC aangaat. Dat er dan koude lucht binnenkomt is bekend.
Is natuurlijk ook niet ok, maar is evt mee te leven.

Check hiervoor bv ook even de climate menu instellingen in de auto zelf.
Volgens mij als je dehumify/defog uitzet voorkom je dat heat uitgaat en AC aangaat.
Eco climate modus sowieso uitzetten.

Als dat allemaal goed staat en er blijft koude lucht komen bij deze buiten temps, dan is er toch iets mis.
Dat moet toch eenvoudig te demonstreren zijn. Lijkt me.
Maar ik heb makkelijk praten. Zelf heb ik dit probleem dan ook niet.

Ik weet niet hoe ‘oud’ je EV6 is, maar bij vroege modellen zijn er volgens mij verschillende software updates uitgevoerd en mogelijk ook HVAC inverter vervanging.
Ook hier moet je dealer iets over kunnen zeggen.

In ieder geval lijkt dit probleem structureel genoeg, omdat meer rijders een slechte climate control met kou ervaren. En dat moet een goede dealer ook weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Warp9
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-04 11:34
Ik heb via de app 2x achter elkaar (dus totaal ca. 0,5 uur) de climate control met 21,5 C laten draaien. De carscanner gaf na dit 0,5 uur een verhoging aan van Battery Min, Max en Coolant2 van 1 C. De auto stond al die tijd voor het huis.
Uit je bevindingen had ik begrepen dat batterijconditionering zou moeten lukken via deze methode. Dat wordt bij mij zo niet bevestigd. Wat gaat er mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AckRite
Het wordt steeds mysterieuzer;

Ik besluit in de wagen te gaan zitten en eens e.e.a. proberen uit te zoeken/sluiten. Heb ik een verkeerd VIN ingevoerd? Ben ik met de verkeerde wagen verbonden? Vin gecontroleerd. Klopt gewoon. Range correspondeert ook met de gegevens op het dashboard, evenals accu percentage. Ook heb ik de QR gescand bij de initiële aanmelding van de wagen in de app.
Enfin, Ik “start” de auto. Refresh de voertuig info en de app geeft de goede kilometers weer. Paar keer, ook weer toen ik buiten de auto was, refresh gedaan. Bleef de juiste km stand. Proef op de som; wagen verwijderd uit app. Opnieuw toegevoegd, en daar waren de 35.xxx kilometers weer. Eenmaal in de wagen alles weer gestart, refresh —> juiste kilometers in de app.
Nu heb ik een kleine rit gedaan. Direct een refresh, waar alles goed stond. Zit net op de bank. Refresh —> 35.xxx. Schiet mij maar lek. Morgen Kia NL bellen. Ik wil zekerheid en garanties.

Dank voor jullie hulp. Eventuele verdere info en input blijft welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:32
Timbus schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:00:
Iemand die hier het antwoord op weet? Ik rijd sinds enkele dagen (woehoe!) in de ev6 en loop tegen het volgende aan. In mijn usb poort zit permanent een AI-box geprikt die Apple CarPlay nabootst. Nu zou ik wel graag het handsfree systeem van de Kia zelf gebruiken. Maar dit staat de auto niet toe omdat er een CarPlay ‘telefoon’ is gedetecteerd. Weet iemand hier een goede workaround voor?
In de apple caplay kun je toch ook bellen, dat doe ik wel tenminste

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
  • Nu online
JeJeBe schreef op zondag 12 februari 2023 @ 13:13:
[...]

Kom maar op hoor, ik doe mee. Adviezen in de trant van "Ga naar de dealer" zijn zo zinloos. Die weten/kunnen/mogen/willen niks. Dan investeer je er een dag in, haalt 'm 's avonds op en hebben ze weer de verkeerde onderdelen laten aanrukken, of niks kunnen vinden, of de "computer uitgelezen" (ergo geen barst gedaan). Het is een prettige dealer hoor, maar dit gaat ze de pet te boven (is ook vaag, snap ik, kapot achterlichtje is makkelijker). Het wordt allemaal te complex en ze zullen weinig voeding vanuit KIA krijgen.

En ... alsof je daar elke keer tijd voor hebt. kost je zo weer een vrije dag met brengen / halen en gedoe er om heen. Als je geen klanten hebt die je moet bedienen is dat allemaal leuk tijdverdrijf, maar er moet wel brood op de plank komen.
De dealer blijft voor de EV6 helaas toch je eerste aanspreekpunt.

Voor escaleren richting rechtsbijstand zul je het lastig krijgen ‘bewijslast’ mee te geven.
Koude voeten zullen over maandje of 2 weer vergeten zijn als het warmer weer wordt + de AC ineens z’n werk gaat doen ipv heat.

Je hebt zelf vast al wat op internet gezocht, maar misschien helpt deze thread als extra onderbouwing voor de dealer https://www.kiaevforums.c...vac-owner-poll.797/page-3

Vooral post #53 van alexw geeft misschien richting aan waar gezocht zou kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolga07
AckRite schreef op zondag 12 februari 2023 @ 13:58:

Ik besluit in de wagen te gaan zitten en eens e.e.a. proberen uit te zoeken/sluiten. Heb ik een verkeerd VIN ingevoerd? Ben ik met de verkeerde wagen verbonden? Vin gecontroleerd. Klopt gewoon. Range correspondeert ook met de gegevens op het dashboard, evenals accu percentage. Ook heb ik de QR gescand bij de initiële aanmelding van de wagen in de app.
Enfin, Ik “start” de auto. Refresh de voertuig info en de app geeft de goede kilometers weer. Paar keer, ook weer toen ik buiten de auto was, refresh gedaan. Bleef de juiste km stand. Proef op de som; wagen verwijderd uit app. Opnieuw toegevoegd, en daar waren de 35.xxx kilometers weer. Eenmaal in de wagen alles weer gestart, refresh —> juiste kilometers in de app.
Nu heb ik een kleine rit gedaan. Direct een refresh, waar alles goed stond. Zit net op de bank. Refresh —> 35.xxx. Schiet mij maar lek. Morgen Kia NL bellen. Ik wil zekerheid en garanties.

Blijft de afwijking ook hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

AckRite schreef op zondag 12 februari 2023 @ 13:58:

Gedrag is herkenbaar - als ik goed begrijp wat je zegt. Als de auto aan staan en/of rijdt of heel kort uit staat, dan geeft de app de stand vanaf het dashboard goed weer.
Als de boel weer een tijdje uit staat, komt de spookwaarde weer in de app. Dat is volgens mij wat jij nu ervaart.
Bij mij is dat dan een lagere waarde dan de actuele dashboardwaarde , en bij andere bestuurders die hetzelfde euvel ervaren zo te lezen uit hun reacties, ook.
Dat het bij jou juist een hogere waarde is, doet mij ernstig vermoeden dat in de tussentijd de teller in auto is teruggezet. Die spookwaarde is niet helemaal uit de lucht gegrepen namelijk, maar ergens (in de cloud) vastgelegd op het moment van een bepaalde update van de headunit.
Geeft de rittenhistorie in de app nog info ? Vanuit privacy oogpunt hopelijk niet voor de vorige eigenaar, maar voor jou wellicht extra houvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
JeJeBe schreef op zondag 12 februari 2023 @ 10:39:
[...]

Verwacht je dat ze op Paaszondag open zijn dan ? Of willekeurig elke andere zondag ?
Er is eerder aangegeven dat deze meet verschoven gaat worden, denk dat je die gemist hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Zullen we die zoals voorgesteld inleveren tijdens een voorjaarsmeet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcdJ
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02-09 19:39
Hoi, ik heb een vraag over het 'op afstand starten' van de EV6. Wanneer gebruiken jullie deze functie? Knop 4 op de sleutel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fba-wYpH0R265C-VDjB91WhsHgs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AvcWUtsgsZIGNIYd3vSxJ82f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pEOFjwb4ZDB15fCw6hL-ullKE2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BIxuIUMqm5uo86bMpyVLGe5H.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een Plus, dus zonder de automatische 'slimme parkeerhulp' dus geen knop 5 en 6. Dan zou het natuurlijk wel handig zijn om je bolide uit een smal parkeervak naar je toe te laten rijden. Maar dat kan ik dus niet. No problem, wist ik.
En ja, ik gebruik wel vaak op optie van voorverwarmen via de app.

Wat zijn voor jullie de use cases van starten op afstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolga07
MarcdJ schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:57:
Hoi, ik heb een vraag over het 'op afstand starten' van de EV6. Wanneer gebruiken jullie deze functie? Knop 4 op de sleutel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb een Plus, dus zonder de automatische 'slimme parkeerhulp' dus geen knop 5 en 6. Dan zou het natuurlijk wel handig zijn om je bolide uit een smal parkeervak naar je toe te laten rijden. Maar dat kan ik dus niet. No problem, wist ik.
En ja, ik gebruik wel vaak op optie van voorverwarmen via de app. Wat zijn voor julie de use cases van starten op afstand?
Ik gebruik hetzelf nooit, maar anderen hier gebruiken het om de verwarming langer dan 15 minuten aan te houden. Zo kan je als je even uit de auto gaat om iets te doen auto aanlaten.

Bijkomend voordeel is dat je de auto daarna niet hoeft te starten (in versnelling zetten en gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overstag
  • Laatst online: 25-10-2024
MarcdJ schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:57:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En ja, ik gebruik wel vaak op optie van voorverwarmen via de app. Wat zijn voor julie de use cases van starten op afstand?
Welke Plus heb je, 58kWh of de 77kWh?
Ik heb een Plus 58kWh maar kan niet via de tijd voorverwarmen in de app.
Ik heb mijn auto in de glascoating zitten, zo ook de ramen, zonder voorverwarmen moet ik krabben en gaat mijn glascoating er versneld van de ramen af.
Dus voorverwarmen/ontdooien via de app m.b.v. schema- en klimaat instellingen de auto te laten ontdooien/voorverwarmen voor het vertrek. (Start van ontdooien/verwarmen zou dan dan een half uur voor vertrek beginnen.)

EV6 58kWh Plus RWD MY:23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AckRite
Tolga07 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 15:14:
[...]

Blijft de afwijking ook hetzelfde?
Blijft in de app, als ie afwijkt, hetzelfde; 35,659. Kilometers op odometer in dashboard lopen wel op (want mee gereden).
Nu heb ik m mee (op bezoek ergens) en al paar keer ververst. Blijft nu de juiste stand weergeven. Ik blijf m in de gaten houden. Ik voel me een soort stalker van mijn eigen wagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AckRite
JeJeBe schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:04:
[...]

Gedrag is herkenbaar - als ik goed begrijp wat je zegt. Als de auto aan staan en/of rijdt of heel kort uit staat, dan geeft de app de stand vanaf het dashboard goed weer.
Als de boel weer een tijdje uit staat, komt de spookwaarde weer in de app. Dat is volgens mij wat jij nu ervaart.
Bij mij is dat dan een lagere waarde dan de actuele dashboardwaarde , en bij andere bestuurders die hetzelfde euvel ervaren zo te lezen uit hun reacties, ook.
Dat het bij jou juist een hogere waarde is, doet mij ernstig vermoeden dat in de tussentijd de teller in auto is teruggezet. Die spookwaarde is niet helemaal uit de lucht gegrepen namelijk, maar ergens (in de cloud) vastgelegd op het moment van een bepaalde update van de headunit.
Geeft de rittenhistorie in de app nog info ? Vanuit privacy oogpunt hopelijk niet voor de vorige eigenaar, maar voor jou wellicht extra houvast.
Exact mijn gedachte. Die waarde komt ergens vandaan. Helaas geen historie in de app. Ik heb de wagen inmiddels ook 2 maal verwijderd uit de app. Ik heb wel het boekje met naam leverende dealer. (DE). Die zou ik kunnen contacten om een beetje te vissen naar eventuele aanvullende info of historie. Als er ook maar iets is geregistreerd boven 9900km, is het mis. Morgen eerst een belletje naar Kia NL. Benieuwd wat zij er van gaan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbus
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-03 16:55
marc4547 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:12:
[...]

In de apple caplay kun je toch ook bellen, dat doe ik wel tenminste
Dat kan inderdaad, en dat zal het voor mij ook wel gaan worden. Het probleem is alleen dat dan de WiFi connectie naar de apps die dat nodig hebben wegvalt daar de CarPlay app die ook nodig heeft.

Een aparte simkaart lost dit probleem op, maar wilde de maandelijkse kosten eigenlijk vermijden. Als ik CarPlay niet nodig had gehad om te bellen dan zou met dat beter uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejager58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 03-01 11:42
Tolga07 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 21:56:
[...]

Dat is wel vreemd. Bij mij klopt het exact. Nog geen enkele update verder gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-07 15:09
Weet iemand wat ik verkeerd doe.
Als ik zaken aan pas in de app over instellingen van de auto en later in de auto ga zitten is er niets veranderd.
Het valt me verder op dat mijn foto op de app bij mijn profiel ook niet meer wordt getoond in de auto.
Het verwarmen werkt dan weer wel via de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Laatst online: 11:51
MacFan schreef op zondag 12 februari 2023 @ 00:40:
[...]

338km gereden op een ander profiel?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimaBB
  • Nu online
Overstag schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:32:
[...]

Het is toch wel apart dat bijvoorbeeld het gebruik van de automatische klimaatregeling (niet aan een laadpaal gekoppeld) bij veel rijders niet lukt.
En zo lees ik bij meerdere rijders veelal zelfde problemen

Als u geen problemen heeft zou ik dat haast een uitzondering noemen of u heeft nog niet alles uitgetest. :?
Nou vannochtend vol verwachting naar m'n auto gelopen.
Klimaat scheduled op 7u vertrek.

Helaas, bij mij werkt dit ook niet.
Zelf draai ik Android 13. Geen idee of dat nog uitmaakt.

Ik weet zeker dat ik via de app het goed heb ingesteld + bevestiging had ontvangen van de EV6.
Daarna later ook nog een keer de schedules via de app weer opgehaald.
Stond allemaal goed in de app.

Dan blijf ik maar bij m'n 'handmatig' remote starten van climate control.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
PrimaBB schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:46:
[...]

Nou vannochtend vol verwachting naar m'n auto gelopen.
Klimaat scheduled op 7u vertrek.

Helaas, bij mij werkt dit ook niet.
Zelf draai ik Android 13. Geen idee of dat nog uitmaakt.

Ik weet zeker dat ik via de app het goed heb ingesteld + bevestiging had ontvangen van de EV6.
Daarna later ook nog een keer de schedules via de app weer opgehaald.
Stond allemaal goed in de app.

Dan blijf ik maar bij m'n 'handmatig' remote starten van climate control.
Scheduled werkt alleen wanneer de auto is aangesloten aan de lader.
Wanneer je auto niet aan de lader stond klopt het dus.
Waneer je dit nl. instelt in het menu van de auto, ipv de app, wordt netjes aangegeven dat het alleen werkt wanneer de auto aan de lader staat.

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overstag
  • Laatst online: 25-10-2024
Solarman schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:07:
[...]

Waneer je dit nl. instelt in het menu van de auto, ipv de app, wordt netjes aangegeven dat het alleen werkt wanneer de auto aan de lader staat.
Solarman.
Voordat ik de EV6 kreeg, had ik een voorloopauto van de dealer, een Kia Niro e, bj. 2021.
Bij deze werkte schelduled perfect zonder dat deze aan de laadpaal stond. Het lijkt mij sterk dat de Niro uit 2021 geavanceerder is dan de EV6 in het algemeen?
Ondanks een paar probleempjes wil ik mijn EVtje niet missen. :Y

EV6 58kWh Plus RWD MY:23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Overstag schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:20:
[...]

Solarman.
Voordat ik de EV6 kreeg, had ik een voorloopauto van de dealer, een Kia Niro e, bj. 2021.
Bij deze werkte schelduled perfect zonder dat deze aan de laadpaal stond. Het lijkt mij sterk dat de Niro uit 2021 geavanceerder is dan de EV6 in het algemeen?
Ondanks een paar probleempjes wil ik mijn EVtje niet missen. :Y
Ik zou je graag wat anders vertellen, maar dat is de tekst die in de auto wordt aangegeven wanneer je scheduled instelt. En dit komt overeen met wat er ervaren wordt.
De Niro '21 werkt vermoedelijk heel anders dan de EV6 nu.
Ik zeg niet dat het niet tot de mogelijkheden van de EV6 behoort, maar KIA heeft tot heden besloten scheduled alleen toe te staan wanneer aangesloten aan de lader.
Het had beter geweest dat ze dit ook in de app zouden melden.

[ Voor 3% gewijzigd door Solarman op 13-02-2023 09:25 ]

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 17:12

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Chel schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:27:
[...]

Dat klopt idd, dus ik begrijp dat die daar niet op zitten. Ik begin te vermoeden dat ik met de GT line ben gevrijwaard van veel van de problemen die ik op dit forum lees (afkloppen).
Vergeet het maar.. :'(

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:35
Wat betreft die verwarmingsproblemen, het is warme lucht of koude lucht. Dat heb ik in het verleden op kantoor ook meegemaakt met een airco.

Temperatuur lager dan ingesteld = warme lucht
Temperatuur hoger dan ingesteld = koude lucht

En temperatuur gelijkt aan ingesteld = Geen idee, op automatisch gaat de ventilatorstand naar beneden maar meer ook niet. Het lijkt er op dat het systeem geen warme en koude lucht kan mengen, en niet qua software maar vanwege de hardware. Als ik bij mijn dealer ben zal ik het eens voorleggen, zelf heb ik er weinig last van (nog)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asennamm
Solarman schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:23:
[...]

Ik zou je graag wat anders vertellen, maar dat is de tekst die in de auto wordt aangegeven wanneer je scheduled instelt. En dit komt overeen met wat er ervaren wordt.
De Niro '21 werkt vermoedelijk heel anders dan de EV6 nu.
Ik zeg niet dat het niet tot de mogelijkheden van de EV6 behoort, maar KIA heeft tot heden besloten scheduled alleen toe te staan wanneer aangesloten aan de lader.
Het had beter geweest dat ze dit ook in de app zouden melden.
Dan ga ik het woensdag nog eens instellen.
Ik heb vorige week in de app scheduled climate control ingesteld.
Toen werkte dit terwijl de auto niet aan de lader hing.

Na mijn test woensdag weet ik zeker of dit geen "toevalstreffer" was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
  • Nu online
Freezhost schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:37:
Wat betreft die verwarmingsproblemen, het is warme lucht of koude lucht. Dat heb ik in het verleden op kantoor ook meegemaakt met een airco.

Temperatuur lager dan ingesteld = warme lucht
Temperatuur hoger dan ingesteld = koude lucht

En temperatuur gelijkt aan ingesteld = Geen idee, op automatisch gaat de ventilatorstand naar beneden maar meer ook niet. Het lijkt er op dat het systeem geen warme en koude lucht kan mengen, en niet qua software maar vanwege de hardware. Als ik bij mijn dealer ben zal ik het eens voorleggen, zelf heb ik er weinig last van (nog)
Climaatbeheersing in de Kia laat inderdaad te wensen over.

In de EV6 is het
AC uit + heat aan = warme lucht
AC aan + heat aan/uit = koude lucht

Ritje vannochtend. Rond 8 graden buiten temp.
Temp op 20 graden gezet. Verder climate auto + synced.

Half uurtje onderweg. Heat sprong uit, AC aan. Direct koelere lucht.
Was net te hebben.
Niet nodig nu, maar als je temp hoog genoeg zou opschroeven zou heat weer aanspringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimaBB
  • Nu online
asennamm schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:11:
[...]

Dan ga ik het woensdag nog eens instellen.
Ik heb vorige week in de app scheduled climate control ingesteld.
Toen werkte dit terwijl de auto niet aan de lader hing.

Na mijn test woensdag weet ik zeker of dit geen "toevalstreffer" was.
Wat @Solarman aangeeft, dat je voor deze functie altijd aan een lader moet hangen, lijkt zowel in het menu in de EV6 als ook in de handleiding te staan.

Weet jij toevallig wat je Soc was toen het zonder laadkabel functioneerde?
Misschien dat een hoge Soc het nu ineens wel toestaat?

Volgens mij zat ik vannochtend voor vertrek onder de 50%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:35
Ik heb contact gehad met Kia via de chat en gevraagd waar we onze klachten gebundeld neer kunnen leggen. Dat kan via info@kia.nl, helaas heb ik zelf op dit moment geen tijd alles te bundelen maar mogelijk later deze maand wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joer
  • Laatst online: 19-04 12:19
Vandaag voor het eerst “vanmorgen rond 8uur”, zover ik weet geen warme lucht in de auto. Tijdens het rijden van auto clima afgehaald en op hand bediening gezet met de heat aan en ventilator is standje 3/4, vennen op voeten en raam. Zelf op deze manier bleef er koude lucht uitstromen. De temp stond ingesteld op 21 graden. Morgen ochtend toch bij de dealer zijn en maar gelijk melden ben benieuwd wat zij gaan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
Joer schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:19:
Vandaag voor het eerst “vanmorgen rond 8uur”, zover ik weet geen warme lucht in de auto. Tijdens het rijden van auto clima afgehaald en op hand bediening gezet met de heat aan en ventilator is standje 3/4, vennen op voeten en raam. Zelf op deze manier bleef er koude lucht uitstromen. De temp stond ingesteld op 21 graden. Morgen ochtend toch bij de dealer zijn en maar gelijk melden ben benieuwd wat zij gaan zeggen.
Ik heb precies hetzelfde. Gemeld bij de dealer ze hebben gemeten en niks gevonden… Nou daar sta je dan. MY23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
  • Laatst online: 19-04 12:19
Robert1962 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:59:
[...]

Ik heb precies hetzelfde. Gemeld bij de dealer ze hebben gemeten en niks gevonden… Nou daar sta je dan. MY23
Wat hebben ze dan gemeten, als ik kijk naar het verbruik op het scherm bij airco gaf ie zo rond de 1.07 kw aan. Ook het de heat op hand bediening

Acties:
  • +2 Henk 'm!
AckRite schreef op zondag 12 februari 2023 @ 17:28:
[...]

Blijft in de app, als ie afwijkt, hetzelfde; 35,659. Kilometers op odometer in dashboard lopen wel op (want mee gereden).
Nu heb ik m mee (op bezoek ergens) en al paar keer ververst. Blijft nu de juiste stand weergeven. Ik blijf m in de gaten houden. Ik voel me een soort stalker van mijn eigen wagen.
Dat is een bekend probleem met infotainment versie 221129 . Dit is opgelost in versie 221223.

Ik had met mijn IONIQ 5 hetzelfde probleem:

ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AckRite
ZuinigeRijder schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:06:
[...]

Dat is een bekend probleem met infotainment versie 221129 . Dit is opgelost in versie 221223.

Maar waar haalt de app de 25000+ extra kilometers vandaan dan? buiten dat heb ik (volgens de dealer) de meest recente updates gekregen voordat de auto aan mij is uitgeleverd).

[ Voor 10% gewijzigd door AckRite op 13-02-2023 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-08 11:48
Timbus schreef op zondag 12 februari 2023 @ 19:58:
[...]

Dat kan inderdaad, en dat zal het voor mij ook wel gaan worden. Het probleem is alleen dat dan de WiFi connectie naar de apps die dat nodig hebben wegvalt daar de CarPlay app die ook nodig heeft.

Een aparte simkaart lost dit probleem op, maar wilde de maandelijkse kosten eigenlijk vermijden. Als ik CarPlay niet nodig had gehad om te bellen dan zou met dat beter uitkomen.
:?

Een aparte simkaart voor wifi?
Want je wilt je mobiele data (simkaart) gebruiken voor je hotspot (wifi) terwijl je aan het bellen bent?
Of haal je wifi en mobiele data door elkaar?
Mobiele data gebruiken als je aan het bellen bent is mogelijk, (althans, android heeft daar een instelling voor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
  • Nu online
[...]

Zou inderdaad goed kunnen.
Ik draai nog 221129.
Heb zelf ongeveer 3000 km verschil tussen app en auto.

Mijn OTA wacht nog op de nieuwste versie.... Ik dacht ik laat dit even gaan totdat ik 'aan de beurt ben'.

Heeft iemand anders deze versie al via OTA 'automatisch' ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AckRite
PrimaBB schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:15:
[...]

Zou inderdaad goed kunnen.
Ik draai nog 221129.
Heb zelf ongeveer 3000 km verschil tussen app en auto.
3000 en 25.xxx is wel een heel groot verschil. het gekke bij mij is dat als ik de wagen actief heb, en ververs, hij wél (op enkele kilometers na af en toe) de juiste km's weergeeft. ik wil graag uitsluitsel, en een sluitende verklaring van dealer en/of importeur. Daar is vandaag deze vraag dan ook neergelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
  • Nu online
AckRite schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:18:
[...]

3000 en 25.xxx is wel een heel groot verschil. het gekke bij mij is dat als ik de wagen actief heb, en ververs, hij wél (op enkele kilometers na af en toe) de juiste km's weergeeft. ik wil graag uitsluitsel, en een sluitende verklaring van dealer en/of importeur. Daar is vandaag deze vraag dan ook neergelegd.
Ja, ik heb jouw verhaal gelezen. Ik zou in jouw geval zeker navraag doen inderdaad.

Refresh helpt bij mij niet overigens. Verschil blijft. Lager in de app.

Edit: Zal straks eens proberen te refreshen als auto 'aan' is.

[ Voor 5% gewijzigd door PrimaBB op 13-02-2023 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Laatst online: 12:36
Denk dat de auto aan heeft gestaan op de boot en hij alle zeemijlen meetelt. :+

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
Joer schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:04:
[...]

Wat hebben ze dan gemeten, als ik kijk naar het verbruik op het scherm bij airco gaf ie zo rond de 1.07 kw aan. Ook het de heat op hand bediening
Goede vraag ik heb geen idee werkelijk waar niet. Maar volgens hun is er niks afwijkend te vinden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asennamm
PrimaBB schreef op maandag 13 februari 2023 @ 11:04:
[...]

Wat @Solarman aangeeft, dat je voor deze functie altijd aan een lader moet hangen, lijkt zowel in het menu in de EV6 als ook in de handleiding te staan.

Weet jij toevallig wat je Soc was toen het zonder laadkabel functioneerde?
Misschien dat een hoge Soc het nu ineens wel toestaat?

Volgens mij zat ik vannochtend voor vertrek onder de 50%
zoals eerder geschreven.
woensdag test ik het opnieuw.
Soc zal dan 80 % zijn.

Wat de soc vorige keer was weet ik zo niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Warp9
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-04 11:34
Slecht nieuws voor degenen die - net als ik - hoopten de batterij te conditioneren d.m.v. inschakelen van de climate control met de app. Bij mij lukt het niet en op KiaEvForums is daar ook een heel item aan gewijd. Dit maak ik daaruit op:
Vóór de update voor instelling van het klimaat in de cabine schakelde de batterijconditionering in als de climate control met de app werd ingeschakeld (net als blijkbaar bij king_dude).
Citaat Hodor: “Na het ontvangen van de update lijkt de batterij niet meer te worden verwarmd (dit vandaag getest onder vergelijkbare temperaturen), maar de cabine is verwarmd”.
De auto was bij deze testen niet aangesloten op een laadpunt.

Dit komt overeen met mijn eigen bevindingen die ik eerder al poste.
Erg jammer omdat daarmee de mogelijkheid om op deze manier (vlak)bij huis de batterij te kunnen conditioneren en vervolgens een snellader in de buurt te gebruiken er voor de meesten niet (meer) is.
Iemand een suggestie hoe dit wel te realiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:01

anc

Een aantal maanden geleden zijn bij mijn EV6 (nov-21 RWD 77kwh Plus) alle updates geinstalleerd inclusief batterij conditionering.
Ik zie bij gebruik van navigatie naar een laadpunt dat het icoontje linksonder wijzigt en ik krijg een melding dat batterij conditionering is gestart. Sounds good... behalve dat de auto niet meer boven de 70 kwh komt bij Ionity (Bodegraven). HEEEL soms voor een paar minuten naar de 80kwh en nog vaker neemt hij gewoon af naar 60kwh. Temperatuur tussen de -5 en 8 meerdere malen getest. Nou daarvoor blijf ik daar niet wachten.
Garage heeft geen enkel idee waar dit aan ligt en ik ben niet echt amused.

Ook heb ik al 2 keer gehad dat mijn contacten van mijn telefoon niet meer gedownload kon worden. Enige oplossing was in de auto de telefoon laten vergeten en andersom. Daarna opnieuw koppelen.
Mijn vrouw heeft met haar S22 dat ze soms niets hoort bij bellen.

Iemand dezelfde ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:49
Uhh. Auto aanzetten en navigatie aanzetten naar je snellader in de buurt? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:49
anc schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:23:
Een aantal maanden geleden zijn bij mijn EV6 (nov-21 RWD 77kwh Plus) alle updates geinstalleerd inclusief batterij conditionering.
Ik zie bij gebruik van navigatie naar een laadpunt dat het icoontje linksonder wijzigt en ik krijg een melding dat batterij conditionering is gestart. Sounds good... behalve dat de auto niet meer boven de 70 kwh komt bij Ionity (Bodegraven). HEEEL soms voor een paar minuten naar de 80kwh en nog vaker neemt hij gewoon af naar 60kwh. Temperatuur tussen de -5 en 8 meerdere malen getest. Nou daarvoor blijf ik daar niet wachten.

Ook heb ik al 2 keer gehad dat mijn contacten van mijn telefoon niet meer gedownload kon worden. Enige oplossing was in de auto de telefoon laten vergeten en andersom. Daarna opnieuw koppelen.

In je conditionering verhaal mis ik was parameters. Hoe lang was conditionering bezig. Controle met obd2 stekker uitgevoerd? Was het sneeuwvlokje al weg voordat je aankwam bij ionity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Solarman schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:07:
[...]

Kijk, dat is nou eens een goeie, bruikbare reactie op een "klacht".
Gewoon met het onderbouwde antwoord erbij, top !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Chel schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:27:
[...]

Dat klopt idd, dus ik begrijp dat die daar niet op zitten. Ik begin te vermoeden dat ik met de GT line ben gevrijwaard van veel van de problemen die ik op dit forum lees (afkloppen).
Gevrijwaard van roestende strips misschien wel, maar op de andere issue's heb je net zoveel kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Freezhost schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:16:
Ik heb contact gehad met Kia via de chat en gevraagd waar we onze klachten gebundeld neer kunnen leggen. Dat kan via info@kia.nl, helaas heb ik zelf op dit moment geen tijd alles te bundelen maar mogelijk later deze maand wel.
Goeie actie, maar als je dan als antwoord zo'n algemeen afpoeier emailadres krijgt, krijg ik jeuk |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

[...]

Zet de updates er altijd direct op (ja, is dom, leven op het randje) maar dat helpt echt niet.
De afwijking blijft bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:01

anc

Dartlink schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:24:
[...]

In je conditionering verhaal mis ik was parameters. Hoe lang was conditionering bezig. Controle met obd2 stekker uitgevoerd? Was het sneeuwvlokje al weg voordat je aankwam bij ionity?
Ik heb geen ODB2 stekker.
Conditionering sprong aan toen ik nog ongeveer 20 minuten te gaan had om daar te komen.
Ik heb er niet op gelet of het sneeuwvlokje weg was toen ik aankwam bij ionity.
Wat ik wel ervaren heb is dat ik voor deze update altijd minimaal 150kwh laadde daar, afhankelijk van de temperatuur. Nooit eerder daaronder gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everlast666
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-09 09:20
Heb mijn EV6 half december gekregen. Met mijn rijstijl op winterbanden rijd ik nu gemiddeld zo'n 23kw per 100km. Deels snelweg, deels korte afstanden op binnenwegen.

Met dit verbruik, wat is dan reëel qua verbruik in de zomerdag ? Is dan een 17kw haalbaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22-02-2024
@hoolie, welke problemen ervaar jij dan en heb je een my22 of my23? Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 10:13
everlast666 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:17:
Heb mijn EV6 half december gekregen. Met mijn rijstijl op winterbanden rijd ik nu gemiddeld zo'n 23kw per 100km. Deels snelweg, deels korte afstanden op binnenwegen.

Met dit verbruik, wat is dan reëel qua verbruik in de zomerdag ? Is dan een 17kw haalbaar ?
Ik haalde 16 a 17KWh/100km op puur snelweg op vakantie.
Op niet-snelwegen haalde ik regelmatig 12 a 13.

Dit is op een RWD plus met de kleinere velgen (19inch ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 10:13
anc schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:23:

Ja wel dezelfde ervaring (1x). Ik snellaad niet vaak.
Maar ik dacht dat het een freak incident was met beperkte capaciteit bij Fastned ofzo.

Maar met jouw verhaal klinkt het wel als iets structurelers..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-07 15:09
AckRite schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:07:
[...]

Maar waar haalt de app de 25000+ extra kilometers vandaan dan? buiten dat heb ik (volgens de dealer) de meest recente updates gekregen voordat de auto aan mij is uitgeleverd).
Ik zie dat @Phusebox geen hi5 heeft gekocht. Op hun forum zijn pas 581 pagina's gebruikt oOo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everlast666
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-09 09:20
1Mark schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:22:
[...]

Ik haalde 16 a 17KWh/100km op puur snelweg op vakantie.
Op niet-snelwegen haalde ik regelmatig 12 a 13.

Dit is op een RWD plus met de kleinere velgen (19inch ?)
Dank voor je reactie. Ja klopt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timbus
  • Laatst online: 13-03 16:55
henrov schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:07:
[...]

:?

Een aparte simkaart voor wifi?
Want je wilt je mobiele data (simkaart) gebruiken voor je hotspot (wifi) terwijl je aan het bellen bent?
Of haal je wifi en mobiele data door elkaar?
Mobiele data gebruiken als je aan het bellen bent is mogelijk, (althans, android heeft daar een instelling voor).
Het is net anders, ik zal wat duidelijker zijn. Ik voorzie de AI-box van mobiele data via de hotspot van m’n telefoon. Op deze manier kan ik apps gebruiken die een internet verbinding nodig hebben: YouTube, Netflix, spelletjes, chargemap, abrp, waze etc. Als ik ook de wireless CarPlay functie van de box wil gebruiken, voor telefoon, spotify etc dan verbreekt de verbinding tussen eerdere genoemde apps en de hotspot. CarPlay heeft immers de WiFi verbinding van de telefoon nodig (heeft met data transfer rate te maken, Bluetooth alleen is niet genoeg voor wireless CarPlay). Gelijktijdig is dus niet mogelijk. Met als gevolg dat ik na elk gesprek weer een internet verbinding moet opzetten tussen AI-box en telefoon en dat wordt irritant. Als je de box van zijn eigen simkaart voorziet dan krijgt hij zo zijn data en kan je telefoon de hele tijd met wireless CarPlay verbonden zijn en werkt alles zoals het hoort. First world problems, I know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Warp9 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:16:
Slecht nieuws voor degenen die - net als ik - hoopten de batterij te conditioneren d.m.v. inschakelen van de climate control met de app. Bij mij lukt het niet en op KiaEvForums is daar ook een heel item aan gewijd. Dit maak ik daaruit op:
Vóór de update voor instelling van het klimaat in de cabine schakelde de batterijconditionering in als de climate control met de app werd ingeschakeld (net als blijkbaar bij king_dude).
Citaat Hodor: “Na het ontvangen van de update lijkt de batterij niet meer te worden verwarmd (dit vandaag getest onder vergelijkbare temperaturen), maar de cabine is verwarmd”.
De auto was bij deze testen niet aangesloten op een laadpunt.

Dit komt overeen met mijn eigen bevindingen die ik eerder al poste.
Erg jammer omdat daarmee de mogelijkheid om op deze manier (vlak)bij huis de batterij te kunnen conditioneren en vervolgens een snellader in de buurt te gebruiken er voor de meesten niet (meer) is.
Iemand een suggestie hoe dit wel te realiseren?
Downgraden kan helaas niet. Een suggestie is om niet te upgraden als alles werkt (en ook tegen dealer zeggen). Waarom zou je ook?
Maar daar koop je niets voor.
Ik wacht heel bewust 6 maanden. Bugs worden hier door de early adopters toch wel gemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
JeJeBe schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:02:
[...]

Goeie actie, maar als je dan als antwoord zo'n algemeen afpoeier emailadres krijgt, krijg ik jeuk |:(
Tijdens een meet presenteren bij Kia NL. Kom je ook? Wellicht voorkomt dat jeuk 😂😉.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
anc schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:09:
[...]

Ik heb geen ODB2 stekker.
Conditionering sprong aan toen ik nog ongeveer 20 minuten te gaan had om daar te komen.
Ik heb er niet op gelet of het sneeuwvlokje weg was toen ik aankwam bij ionity.
Wat ik wel ervaren heb is dat ik voor deze update altijd minimaal 150kwh laadde daar, afhankelijk van de temperatuur. Nooit eerder daaronder gekomen.
Je kunt het toch ook gewoon uitzetten. Dat al getest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben.
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-08 17:25
everlast666 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:17:

Nee. Je zou nu ook al zuiniger kunnen rijden. Mijn verbruik met mijn normale (vrij onzuinige) rijstijl gaat op dit moment ook al snel naar de 23 kWh per 100km. Wel merk ik dat als ik langere ritjes maak dat (waarschijnlijk omdat de auto dan warm is en ik een constante snelheid aanhoud) mijn verbruik naar beneden gaat.

Vandaag besloot ik de proef op de som te nemen en me op mijn rit (60km, 95% snelweg) aan de snelheid te houden. Cruise control op 104, rustig optrekken en bewust met verbruik bezig zijn. Resultaat: 17kWh/100km. Nu was het vandaag 10 graden en was er weinig wind, maar het geeft wel aan dat de rijstijl veel impact heeft. Verwacht geen wonderen van warmer weer als je “agressief” rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNa
  • Laatst online: 13-10-2023

PNa

Ik heb een andere ervaringsvraag voor de EV6 caravanners: ik heb net een oude Knaus caravan gekocht waarmee we de maand juni een tour door Noorwegen mee gaan maken. Over actieradius en laden onderweg maak ik mij niet zoveel zorgen ( heb er al een veel zwaardere botottrailer achter gehad) maar ik vraag me af of het mogelijk is onderweg de absorptiekoelkast aan te laten staan. Ik heb tot nu toe geen ervaring met sleurhutten, maar weet wel dat zo’n koelkast heel wat stroom opslurpt. Gaat dat goed met de matige 12v accu. Als ik internet goed bestudeerd heb zou de koelkast via pen 10 van de Jaeger aansluiting geschakeld moeten zijn, wat betekent dat hij met contact uit geen stroom trekt. Maar dan nog, gaat het onderweg goed en kan de 12 volt auto accu dit aan of is het vragen om problemen. Op de plaats van bestemming schakelen we de koelkast naar gas (of grid) of campingstroom.
Pagina: 1 ... 260 ... 446 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic