Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-08 11:48
Phusebox schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:16:
[...]
En ik snap jouw laatste zin niet :o
Je maakt de kleinste dingen ontzettend groot. Maak je niet zo druk overal om. Zoek minder beren op je weg. Je bloeddruk schat ik gelijk aan je bandenspanning 😜.

Relativeer eens wat meer. Ik herinner me dat je ergens in maart/april zei dat te willen doen. Zal je vrouw ook prettig vinden (gok ik zo).

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:57
Phusebox schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:16:
[...]

Zal wel bij andere merken ook aan de hand zijn dan maar daar lees ik weinig over.
ik heb een paar mensen in 'mijn kring' met andere merken (Toyota's allebei) die al een paar maanden (lees: augustus) wachten op nieuwe onderdelen voor schade-herstel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Juist. Stelling/aanname dat het bij een ander niet speelt omdat je er niets van hoort is niet een grondslag die je kunt gebruiken in je eigen aanname, zeker niet als je deze hier neerlegt.

Wees daar voorzichtig @Phusebox mee!

[ Voor 9% gewijzigd door king_dude op 29-12-2022 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:41
Yep de problemen met bevoorrading (onderdelen danwel nieuwe auto's) zijn zeker niet uniek voor Kia. Kampt de hele wereld mee, ook buiten de automotive sector hoor ik het geregeld. Bij ons op kantoor zijn er bijvoorbeeld al bijna het hele jaar problemen met het netwerk maar de boel om het op te lossen wordt ook maar niet geleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:08
PrimaBB schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:58:
[...]

Let je wel even op je schadevrije jaren. Als je dat belangrijk vindt.
Beetje zonde als dit soort kleinigheden je op termijn premie gaat kosten, mocht je een keer prive een auto willen verzekeren.

Ik doe altijd wat kleine schades ‘opsparen’ en laat deze evt in 1x fixen.
Vooral wat @Loei123 zegt zou ooit nog relevant kunnen zijn, maar zolang ik zakelijk blijf leasen zal dat dus niet aan de orde zijn. Overigens voorzie ik ook nog wel dat zakelijk leasen op het tempo waarop het nu gaat in Nederland niet altijd meer aantrekkelijk zal blijven.

Gelukkig hebben wij de navolgende situatie. Mijn vrouw heeft altijd de auto op haar naam gehad, en zodoende alle schadevrije jaren opgebouwd. Ik heb er nul, want ik heb nog nooit een auto op mijn naam gehad. We hebben het even opgezocht, maar haar schadevrije jaren blijven nog 3 jaar geldig na opzegging van de verzekering (dat is nog niet gedaan, want we gaan de Nissan pas verkopen ergens in Q2 van komend jaar op zijn vroegst). We verwachten daarnaast binnen 3 jaar een tweede auto aan te schaffen (een kleiner model en niet nieuw), zodat haar schadevrije jaren weer actief blijven en we daar nog steeds profijt van hebben. In de tussentijd rijdt ze lekker YUP op een elektrische bakfiets rond. :D

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:42
JeJeBe schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:36:
[...]

Klein uurtje, kan tijdens stilstand voor de deur, die keuze krijg je bij starten update. Ga koffie drinken en de vaatwasser leegruimen, lees een boek. App geeft pingel als het klaar is.
Zou het niet snel tijdens rit doen, je weet niet wat langer duurt: je rit of de update, en je zit zonder entertainment systeem. Zelf zingen is een optie natuurlijk O-)
Ik had de auto aangezet voor de deur, USB stick erin, dan via general, version info/update deze gestart en kwam toen een vraag over nu installeren of als de auto is uitgeschakeld o.i.d. Ik heb het laatste gekozen. Ik zag dat de bestanden op de USB stick werden geverifieerd en daarna ging de auto gewoon uit. Heb deze nu op slot gedaan. Gaat de auto nu vanzelf updaten of moet er iets anders gebeuren? Neem aan dat je wel iets van een voortgangsbalk ofzo te zien krijgt, nu is er namelijk niets te zien.

[ Voor 5% gewijzigd door glas86 op 29-12-2022 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:56
Gaat vanzelf en je krijgt een notificatie via de Kia connect app als ie klaar is (+/- 45m)

• glas86
itsjohan schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:47:
Gaat vanzelf en je krijgt een notificatie via de Kia connect app als ie klaar is (+/- 45m)
Top, dan wachten we maar even rustig af. Je krijgt dus geen bericht in de Kia Connect app dat de update is gestart/loopt?

[ Voor 13% gewijzigd door glas86 op 29-12-2022 14:52 ]

• glas86
glas86 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:50:
[...]

Top, dan wachten we maar even rustig af. Je krijgt dus geen bericht in de Kia Connect app dat de update is gestart/loopt?
Nu lees ik hier weer dat de auto "aan" zou moeten staan:

https://update.kia.com/EU/E1/updateNoticeView/999#

onder het kopje disclaimer (helemaal onderin)

Nu snap ik het even niet meer :-) Auto is nu uit en er is niets te zien op de displays.

• 1Mark
glas86 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:50:
[...]

alleen dat ie klaar is. In de tussentijd zie je niks op de infotainment of app.

• glas86
1Mark schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:09:
[...]

alleen dat ie klaar is. In de tussentijd zie je niks op de infotainment of app.
Trekt die dan niet je 12 volt accu leeg, of is dit te verwaarlozen en is deze krachtig genoeg? Want de hoog voltage accu werkt nu natuurlijk niet of zal de auto zo slim zijn dat deze onderwater de utility modus inschakelt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 17:48

Peetman

Tjah....

Zojuist gebeld door de dealer. Nieuw stuurhuis is binnen, helaas weinig monteurs deze week (begrijpelijk), dus hopelijk begin volgende week de auto weer gerepareerd. Viel al met al dus nog mee.
Rijden nu tijdelijk in een nieuwe eNiro, maar dat haalt het niet bij de EV6. Ook een minder luxe uitvoering dan de plus, dus dat helpt ook niet. Maar goed, het rijdt verder prima.

• glas86
glas86 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:15:
[...]

Trekt die dan niet je 12 volt accu leeg, of is dit te verwaarlozen en is deze krachtig genoeg? Want de hoog voltage accu werkt nu natuurlijk niet of zal de auto zo slim zijn dat deze onderwater de utility modus inschakelt?
Ik kreeg net inderdaad een notificatie in de Kia Connect App dat de update klaar is. Bij het aanzetten van de auto kreeg ik wel de melding dat het updatebestand is onvolledig, verwijder het updategeheugen, download het updatebestand en probeer het opnieuw. Opvallend genoeg krijg ik daarna wel de melding "Wat is nieuw" en als ik ga kijken bij algemene instellingen en dan versie dan zie ik bijgewerkt 29-12-2022 staan en de nieuwe software versie. Reden tot zorg of herkenbaar en een (eenmalig) te negeren iets?

• 1Mark
glas86 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:28:
[...]

Ik kreeg net inderdaad een notificatie in de Kia Connect App dat de update klaar is. Bij het aanzetten van de auto kreeg ik wel de melding dat het updatebestand is onvolledig, verwijder het updategeheugen, download het updatebestand en probeer het opnieuw. Opvallend genoeg krijg ik daarna wel de melding "Wat is nieuw" en als ik ga kijken bij algemene instellingen en dan versie dan zie ik bijgewerkt 29-12-2022 staan en de nieuwe software versie. Reden tot zorg of herkenbaar en een (eenmalig) te negeren iets?
Had ik ook. Daarna nog eens gedownload op de USB stick en geïnstalleerd en nu is die melding weg denk ik..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oa_ar15
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-06-2024
Vandaag stoute schoenen aan en de dashcam zelf permanent aangesloten ipv op de sigarenaansteker, zodat ook de parkeerstand werkt en niet alleen wordt opgenomen als de auto aan is.
Ging eigenlijk allemaal vrij voorspoedig met 'add-a-circuit'.
De permanente 12V komt van de DRV-zekering (stoelverstelling bestuurdersstoel) en de schakeling voor de parkeerstand komt van de USB-lader-zekering. Voor de GND zit een keurig boutje in de zekeringkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSB-pU91WWotls3Orp69wauKCVg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A7FRolzhtCcSOe78ZTyGBT9b.jpg?f=fotoalbum_large

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:47
@ViWe is het bij jou nog goed gekomen met de TPMS herkenning? Ik heb namelijk sinds de nieuwe wielset geen bandenspanning meer in het dashboard en sinds kort ook de melding Check TPMS. De sensoren zouden wel ingeleerd/geprogrammeerd moeten zijn.
Er is inmiddels al meer dan 100km gereden met de nieuwe wielset, dus dat zou toch meer dan voldoende moeten zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeJeBe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-05 20:32

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

1Mark schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:14:
[...]

Had ik ook. Daarna nog eens gedownload op de USB stick en geïnstalleerd en nu is die melding weg denk ik..
Kwestie van stick er te vroeg uitgetrokken, laten zitten tot na de volgende rit, dan treedt het niet op. Steeds opnieuw downloaden is echt zonde van je tijd, je download is nl. precies eender als de eerste keer.
De melding is nogal onlogisch, als je beseft dat voordat de update start, er eerst een check op de bestanden wordt gedaan.... en dan achteraf melden dat het niet goed was. Suf. Heeft geen gevolgen echter. Updatemedium niet verwijderen maar nog even laten zitten was bij de laatste update de truc om deze non-issue melding te voorkomen.

[ Voor 27% gewijzigd door JeJeBe op 29-12-2022 19:09 ]

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

glas86 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:15:
[...]

Welnee, dat gaat prima, hoeveel stroom trekt zo'n update nu helemaal.

• TDooves
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 30-04-2024
Hi! Vraagje voor de ev6 rijders onder ons. Ik ben aan het orienteren voor een nieuwe auto, maar wil graag weten of onze ridgeback dame van bijna 40kg mee kan in de achterbak van een ev6. Ik kan daar maar lastig een beeld van krijgen obv wat ik op het internet kan vinden.

Hebben jullie ervaring (of fotos) van het vervoeren van een soortgelijke hond? Ik ben zo bang dat ze niet kan zitten met de klep dicht.

Thx!

• king_dude
  • Niet online
Wie van jullie heeft al een autohoes voor over de Ev/ervaring met? De kwetsbare lak (ondanks coating) wil ik beschermen tegen vuurwerk. Idem voor onze Megane 4 overigens

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

TDooves schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:57:
Hi! Vraagje voor de ev6 rijders onder ons. Ik ben aan het orienteren voor een nieuwe auto, maar wil graag weten of onze ridgeback dame van bijna 40kg mee kan in de achterbak van een ev6. Ik kan daar maar lastig een beeld van krijgen obv wat ik op het internet kan vinden.

Hebben jullie ervaring (of fotos) van het vervoeren van een soortgelijke hond? Ik ben zo bang dat ze niet kan zitten met de klep dicht.

Thx!
Met hond en al naar de dealer en passen.
Doe ik met een rolstoel ook ;-) Daarom zit ik nu niet in een BMW 330E :-(

welke regio ? misschien kun je passen bij een van de rijders hier.
Vrees echter wel dat deze stevige tante alle poten moet inklappen om mee te kunnen.

[ Voor 5% gewijzigd door JeJeBe op 29-12-2022 21:33 ]

• TDooves
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 30-04-2024
JeJeBe schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:30:
[...]

Met hond en al naar de dealer en passen.
Doe ik met een rolstoel ook ;-) Daarom zit ik nu niet in een BMW 330E :-(

welke regio ? misschien kun je passen bij een van de rijders hier.
Vrees echter wel dat deze stevige tante alle poten moet inklappen om mee te kunnen.
Zou ook nog een idee zijn. Weet alleen niet of ze zitten te wachten op de hondenharen!

Woon zelf in regio zaanstad (noord-holland). Dat zou natuurlijk ook mooi zijn!

• Canby
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19-09 22:04
king_dude schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:28:
Wie van jullie heeft al een autohoes voor over de Ev/ervaring met? De kwetsbare lak (ondanks coating) wil ik beschermen tegen vuurwerk. Idem voor onze Megane 4 overigens
Denk jij dat er auto's bestaan (geen militaire) die vuurwerkbestendige lak hebben?

En, trouwens, beschermt de coating echt duidelijk beter, of is het geen geld waard (of een twijfel geval), beter elke jaar je lak laten polijsten?

[ Voor 16% gewijzigd door Canby op 29-12-2022 21:51 ]

EV6 77,4kWh Plus Advanced AWD / MY23, Interstellar Grey

• king_dude
  • Niet online
Canby schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:48:
[...]

Denk jij dat er auto's bestaan (geen militaire) die vuurwerkbestendige lak hebben?

En, trouwens, beschermt de coating echt duidelijk beter, of is het geen geld waard (of een twijfel geval), beter elke jaar je lak laten polijsten?
Het gaat er niet om wat ik denk of iets bestaat ja of nee. Ik wil een hoes om de auto heen, zodat deze de lak beschermt tijdens oud en nieuw

Het antwoord op je vraag is in dit forumdraadje meerdere keren gegeven, ook door mijzelf. Even zoeken op ‘coating’.

Heeft iemand ervaring met autohoezen? 😊

[ Voor 9% gewijzigd door king_dude op 29-12-2022 23:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henrov
king_dude schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:55:
[...]

Wel met autohoesten.
1/4, ik raad het niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimaBB
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16:26

Thx!
Onze Drentse Patrijs (27kg) past achterin en zitten kan enigszins.
Maar ideaal is het niet.

De EV6 heeft een relatief hoge instap. Dagelijks 40kg erin/eruit tillen is lastig denk ik.
Loopplankje helpt misschien.

Normaal gaat die van ons met de Zoe mee en alleen in de EV6 als we met het hele gezin op stap gaan.
De Zoe heeft nl een betere instap + rechtere achterklep en relatief hoger dak.

Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canby
  • Laatst online: 19-09 22:04
king_dude schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:55:
[...]

Het gaat er niet om wat ik denk of iets bestaat ja of nee. Ik wil een hoes om de auto heen, zodat deze de lak beschermt tijdens oud en nieuw

Het antwoord op je vraag is in dit forumdraadje meerdere keren gegeven, ook door mijzelf. Even zoeken op ‘coating’.

Ik bedoel dat er elke auto is heel "fragiel" in de buurt van vuurwerk. In zo'n situatie is er geen goede of slechte (zachte) lak. En gezien dat de autohoezen niet vuur bestendig zijn, kan zo'n bescherming veel meer schade aan de lak aanrichten. Gewoon op een wat veiligere plek parkeren? Als een optie...

EV6 77,4kWh Plus Advanced AWD / MY23, Interstellar Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 01:30

Nobby

Nuts!

TDooves schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:38:
[...]

Zou ook nog een idee zijn. Weet alleen niet of ze zitten te wachten op de hondenharen!

Woon zelf in regio zaanstad (noord-holland). Dat zou natuurlijk ook mooi zijn!
Ik heb een EV6 met alles qua bescherming voor huisdieren in de achterbak.

DM me om met je monster te komen passen. Amsterdam Mercatorpleinbuurt. 1057.

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Solarman schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:02:
@sn0x0r
Jij hebt een GT-line RWD MY23.
Kun je aangeven of er ook een voorklepisolatieplaat aanwezig is?
(aangezien @Canby aangeeft het ook bij een RWD MY23 gezien te hebben)
Lijkt mij wel een puntje voor de aflevering.
En @sn0x0r , heb je nog gekeken? ;)

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henrov

Thx!
Ik heb deze achterin liggen.
Daar liggen mijn stabij (27kg) en de boomer (4kg) op. Als ze de auto in en uit moeten gooi ik de flap over de bumper.
De stabij kan niet zitten, ik heb geen kooi gevonden die in de koffer past.
Toch zijn ze allebei blij als ze de auto in mogen.
De stabij heeft een paar keer geprobeerd over de achterbank te komen om bij het vrouwtje te zijn.
<ik ben niet jaloers hoor /s>
Na 1x noodgedwongen in de mensencabine te hebben gereisd heeft hij nu een voorkeur voor de kofferbak :+

Wel even opletten bij deze deken: als je de bank plat doet, dan wel beide delen tegelijk of de deken eerst los maken. Dit is namelijk deken twee 8)

[ Voor 6% gewijzigd door henrov op 30-12-2022 07:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22-02-2024
Solarman schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:02:
@sn0x0r
Jij hebt een GT-line RWD MY23.
Kun je aangeven of er ook een voorklepisolatieplaat aanwezig is?
(aangezien @Canby aangeeft het ook bij een RWD MY23 gezien te hebben)
Lijkt mij wel een puntje voor de aflevering.
Ja, die is er.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViWe
  • Laatst online: 13-05 20:38
Franciesco schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:34:
@ViWe is het bij jou nog goed gekomen met de TPMS herkenning? Ik heb namelijk sinds de nieuwe wielset geen bandenspanning meer in het dashboard en sinds kort ook de melding Check TPMS. De sensoren zouden wel ingeleerd/geprogrammeerd moeten zijn.
Er is inmiddels al meer dan 100km gereden met de nieuwe wielset, dus dat zou toch meer dan voldoende moeten zijn.
Ja, kwam bij volgende rit goed. Terug van bandenboer naar huis was niet voldoende, jouw 100km zou het inderdaad moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViWe
  • Laatst online: 13-05 20:38
JeJeBe schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:44:
[...]

Kwestie van stick er te vroeg uitgetrokken, laten zitten tot na de volgende rit, dan treedt het niet op. Steeds opnieuw downloaden is echt zonde van je tijd, je download is nl. precies eender als de eerste keer.
De melding is nogal onlogisch, als je beseft dat voordat de update start, er eerst een check op de bestanden wordt gedaan.... en dan achteraf melden dat het niet goed was. Suf. Heeft geen gevolgen echter. Updatemedium niet verwijderen maar nog even laten zitten was bij de laatste update de truc om deze non-issue melding te voorkomen.
Melding had ik ook, ging weg door na app melding gereed de usb pas na starten auto te verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:41
Canby schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 00:05:
[...]
Gewoon op een wat veiligere plek parkeren? Als een optie...
Onder een afdak is het beste, en de parkeergarage is de winaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Anunnaki
Ondanks dat sommige hier best vaak iets met mieren.... doen :+ , is het toch mooi om te zien dat Kia echt wel iets moois aan het creëren is. Ik snap dat als je echt een probleem hebt dat je het (Kia) vervloekt maar toch, bij sommige dingen kan je je afvragen of dit echt wel een probleem is waar je niet mee kan leven.

Ik rij de EV6 nu ruim een jaar en het is tot nu toe voor mij de beste auto die ik gereden heb, en dan neem ik ook de vele proefritten met andere merken mee die ik gedaan heb. En niet alleen gebaseerd op rijgedrag.

Bij deze een klein stukje vermaak dat TopGear Kia ook best OK vind.
TopGear Fabrikant van het Jaar 2022:
Waarom Kia wat ons betreft de Fabrikant van het Jaar 2022 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
JeJeBe schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:44:
[...]

Begrijp ik het nu goed dat ik gewoon de stick erin moet doen zonder het update proces te starten en dat dan naar een paar ritjes verder te zijn geweest de melding zou moeten verdwijnen of moet ik toch het hele update proces nog een keer doorlopen in de auto?

[ Voor 3% gewijzigd door glas86 op 30-12-2022 11:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zilversmid
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06-12-2024

Zilversmid

KIA EV6 AWD GT-Line

glas86 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:13:
[...]

Begrijp ik het nu goed dat ik gewoon de stick erin moet doen zonder het update proces te starten en dat dan naar een paar ritjes verder te zijn geweest de melding zou moeten verdwijnen of moet ik toch het hele update proces nog een keer doorlopen in de auto?
Inderdaad, gewoon de stick weer in de USB poort stoppen en daarna de auto starten. Als je hem daarna weer eruit haalt (hou voor de zekerheid een paar minuten aan) terwijl de auto nog aan is, dan zal de melding daarna niet meer verschijnen. Een paar ritjes erin laten zitten is nergens voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Phusebox schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:46:
[...]

Kan me niet voorstellen dat je bij andere merken soms je auto maanden kwijt bent voor de meest simpele onderdelen, en toch is dat iets wat ik bij de EV6 heel vaak lees.
Kijk ff 1 deur verderop

marcelt4 in "Het grote Ford Mustang Mach-E & Leveringen Topic"

8 weken en zelfs een een half jaar voor een kabelboom :o

Alle merken hebben het moeilijk nu.

[ Voor 7% gewijzigd door _eLMo_ op 30-12-2022 13:37 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20-09 15:31
Hallo vrienden , mijn EV6 staat vanwege vakantie 3 weken in een berging bij mijn broer. Betekend het dat ik er op moet rekenen dat hij de 15e januari niet zal starten of is dat gissen? De auto is pas op 10 nov geleverd dus moet de 12 volt akku voldoende kracht hebben zou ik zeggen?

[ Voor 21% gewijzigd door marc4547 op 30-12-2022 13:57 ]

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yor42day
  • Laatst online: 04-02 15:13
In mijn EV6 heb ik een USB-stick met muziek. Echter, te pas en te onpas start het afspelen van de muziek vanaf de USB, ook als de radio aan staat of alles gewoon uit. Hebben anderen dit ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
marc4547 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:54:
Hallo vrienden , mijn EV6 staat vanwege vakantie 3 weken in een berging bij mijn broer. Betekend het dat ik er op moet rekenen dat hij de 15e januari niet zal starten of is dat gissen? De auto is pas op 10 nov geleverd dus moet de 12 volt akku voldoende kracht hebben zou ik zeggen?
Hier staat een omschrijving (High voltage indicator), maar kan dit nergens in de nederlandse handleiding vinden.
Wel schijnt het al jaren op KIA en HYUNDAI auto's aanwezig te zijn als "Hulpaccu laadfunctie"
Ik neem aan dat dit nu automatisch geregeld wordt door de software, maar kan dit nergens verifiëren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glas86
Solarman schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:18:
[...]

Hier staat een omschrijving (High voltage indicator), maar kan dit nergens in de nederlandse handleiding vinden.
Wel schijnt het al jaren op KIA en HYUNAI auto's aanwezig te zijn als "Hulpaccu laadfunctie"
Ik neem aan dat dit nu automatisch geregeld wordt door de software, maar kan dit nergens verifiëren.
Ik vroeg me al af waar dit bolletje voor was in mijn Niro EV. Je hebt toch ook op het display achter je stuur een indicator m.b.t. je 12 volt batterij met daarbij een schaalverdeling blokjes).

[ Voor 3% gewijzigd door glas86 op 30-12-2022 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Zilversmid schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:33:
[...]

Inderdaad, gewoon de stick weer in de USB poort stoppen en daarna de auto starten. Als je hem daarna weer eruit haalt (hou voor de zekerheid een paar minuten aan) terwijl de auto nog aan is, dan zal de melding daarna niet meer verschijnen. Een paar ritjes erin laten zitten is nergens voor nodig.
Lijkt vooralsnog inderdaad de oplossing te zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeiFront
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 22:53
Yor42day schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:04:
In mijn EV6 heb ik een USB-stick met muziek. Echter, te pas en te onpas start het afspelen van de muziek vanaf de USB, ook als de radio aan staat of alles gewoon uit. Hebben anderen dit ook?
Nee, systeem wisselt wel meteen naar USB-muziek als je een USB-stick insteekt. Dus misschien is de oorzaak wel gewoon een slecht contact tussen USB-stick en de USB-poort waardoor af en toe usb-stick opnieuw wordt ontdekt door auto. Heb je al eens een andere USB-stick geprobeerd (zie ook specificaties) of even met wat perslucht de usb-poort uitgeblazen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chevalric
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-09 11:57
Ik heb deze tassenset aangeschaft. Deze past precies in de kofferbak van de EV6, zonder dat je hoeft te passen en meten.
De tassen hebben een goede kwaliteit en hebben allemaal (muv de kleinste tas, die je als schoudertas kunt dragen) wieltjes en een telescoophandvat om ze te kunnen trekken als je ze meeneemt.
Ik heb ze nog niet echt gebruikt, maar ik heb het gevoel dat er meer dan genoeg in past.

https://www.bol.com/nl/p/...essoires/9300000100797602

[ Voor 15% gewijzigd door Chevalric op 30-12-2022 15:29 ]

Xbox Live: Chevalric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
glas86 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:23:
[...]

Ik vroeg me al af waar dit bolletje voor was in mijn Niro EV. Je hebt toch ook op het display achter je stuur een indicator m.b.t. je 12 volt batterij met daarbij een schaalverdeling blokjes).
De indicator in de display is voor wanneer de auto AAN is.
Het lampje op het dahsboard geeft aan wanneer de High Voltage accu in bedrijf is om de 12V accu op te laden wanneer de auto UIT staat.
Ik weet alleen niet of dit ook op de Nederlandse uitvoeringen zit al zou mij dit wel logisch lijken.
(Heb zelf de auto nog niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Wat is eigenlijk de beste methode om door een automatische wasstraat heen te gaan met de Kia?

Is dat auto hold uit en de auto in N zetten zodra deze op de baan staat? Uiteraard ook zorgen dat de automatische ruitenwissers uitstaan :)

[ Voor 16% gewijzigd door glas86 op 30-12-2022 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Solarman schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:29:
[...]

De indicator in de display is voor wanneer de auto AAN is.
Het lampje op het dahsboard geeft aan wanneer de High Voltage accu in bedrijf is om de 12V accu op te laden wanneer de auto UIT staat.
Ik weet alleen niet of dit ook op de Nederlandse uitvoeringen zit al zou mij dit wel logisch lijken.
(Heb zelf de auto nog niet).
Het was mij volstrekt onbekend dat de auto ook blijkbaar de 12 volt accu kan bijladen als deze uit staat. Als dat zo zou zijn dan zouden er veel minder problemen zijn met de 12 volt accu in tegenstelling tot wat je links en rechts leest op het forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:15
glas86 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:34:
Wat is eigenlijk de beste methode om door een automatische wasstraat heen te gaan met de Kia?

Is dat auto hold uit en de auto in N zetten zodra deze op de baan staat? Uiteraard ook zorgen dat de automatische ruitenwissers uitstaan :)
Jup dit. Met als aanvulling dat je even op de OK toets moet drukken zo snel de auto erom vraagt in de N stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
Dartlink schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:50:
[...]

Jup dit. Met als aanvulling dat je even op de OK toets moet drukken zo snel de auto erom vraagt in de N stand.
dit staat in mijn notities app op mijn telefoon:
  1. ruitenwissers uit
  2. auto hold uit
  3. binnencirculatie lucht
  4. versnelling in N en op 'ok' drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
1Mark schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:16:
[...]

1. ruitenwissers uit
  2. auto hold uit
Kun je punt drie toelichten? Lijkt mij meer een nice to have dan strict noodzakelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Solarman schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:18:
[...]

Wel schijnt het al jaren op KIA en HYUNDAI auto's aanwezig te zijn als "Hulpaccu laadfunctie"
Nog nooit gezien dat er ergens een laadlamp op het dashboard geplakt zit ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Ik zie het echt niet zo somber in , je kunt het op de piste met de app globaal in de gaten houden ;-)
Sta nu 4 dagen stil op de oprit, nog steeds 100% geladen.

[ Voor 5% gewijzigd door JeJeBe op 30-12-2022 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
JeJeBe schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:17:
[...]

Nog nooit gezien dat er ergens een laadlamp op het dashboard geplakt zit ;-)
Zie hier ;)
Ik weet alleen niet of dit ook op de uitvoering in Nederland het geval is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VE-LF1F8gO_vChrzXlPoxPZsNVI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/30ZHkYvmXiy7AtzXOdZfs8dX.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Solarman schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:26:
[...]

Zie hier ;)
[Afbeelding]
Ha, goed gevonden zeg ;) ik ga zo even speuren, maar weet denk ik het antwoord al. Een loos afdichtdopje zou al een leuke vondst zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-09 19:30
Solarman schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:26:
[...]

Zie hier ;)
[Afbeelding]
Niet in Europa.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Warp9
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-04 11:34
@glas86 Sorry voor late reactie m.b.t. updates. Ik heb de auto gewoon uitgezet en ben iets anders gaan doen. Na enige tijd gaf de Connect app aan dat de update klaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

zal wel nodig zijn om allerlei onzinnige regeltjes dicht te timmeren voor de NA markt. Dat zijn niet van die slimmeriken (als in: je poedel niet in de magnetron drogen). Zal wel ergens een regeltje zijn dat er een lampje moet branden, als, zoals de manual ook zegt, "Electriciteit door de auto vloeit". Hebben ze snel nog even een lampje erbij gerommeld bij Kia ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
glas86 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:23:
[...]

Kun je punt drie toelichten? Lijkt mij meer een nice to have dan strict noodzakelijk?
ik heb het lijstje ook uit dit topic, maar ik denk dat het inderdaad meer is om de vochtige lucht/zeepgeur buiten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
Vandaag niet gereden + de auto nog niet aan lader gehangen, om te zien wat de 12v accu doet.
In app 12v led status ‘oranje’.

12v gisteren 64%, vandaag ook 64%. Stabiel gebleven dus.
SoC HV gisteren 36%, vandaag 33%.

De 12v warning staat op 65%.

Misschien wordt dan toch de 12v accu gewoon toch bijgeladen vanuit hoofdaccu in ‘uit’ stand. Ondanks ontbreken van ‘het lampje’ bovenop dashboard.

Wel apart dat de grens van 65% dan precies niet heel handig gekozen is. En dus dus dat oranje icon zichtbaar is.

[ Voor 12% gewijzigd door PrimaBB op 30-12-2022 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Laatst online: 17:16
PrimaBB schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:11:
Vandaag niet gereden + de auto nog niet aan lader gehangen, om te zien wat de 12v accu doet.

Misschien wordt dan toch de 12v accu gewoon toch bijgeladen vanuit hoofdaccu in ‘uit’ stand. Ondanks ontbreken van ‘het lampje’ bovenop dashboard.

Wel apart dat de grens van 65% dan precies niet heel handig gekozen is. En dus dus dat oranje icon zichtbaar is.
Ik heb in app alleen maar een accu met status OK.
Waar vind jij je info dan?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimaBB
HansAuutB schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:52:
[...]

Ik heb in app alleen maar een accu met status OK.
Waar vind jij je info dan?
Klopt. Meer dan een icoontje vind je niet in de app.

Ik lees de auto uit via een web service. Dan krijg je meer details te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

PrimaBB schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:11:

ik begrijp niet waar je heen wilt , wat wil je nu precies zeggen ?
Als je doelt op de levels die in HomeAssist te zien zijn, die kun je natuurlijk op elke gewenst niveau instellen. dat heeft geen enkele betekenis! Die van mij staat op 0 en 100% .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SwEEp3R
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-06 07:44
Welja joh, echt geen probleem. Bij mij staat ie momenteel regelmatig 2 weken stil zonder enig probleem met de 12V. Hoofdaccu blijft ook goed. Sterker nog, opgeladen tot 80%, de auto een keertje verplaatst wegens autowissel op de oprit met de auto van mijn vrouw, accu nu op 81% 😂. Komt omdat het nu minder koud is dan ten tijde van het opladen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwEEp3R
Yor42day schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:04:
Hier ook! Audio in de auto gaat te pas en te onpas ineens ‘aan’. Heeft mijns inziens te maken met Apple CarPlay. Wanneer die een signaal geeft van een app a la Flitsmeister terwijl bv de radio uitstaat, gaat ie daarna ineens aan. Ben er nog niet precies achter wat het patroon is. Ervaring zal het leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SwEEp3R
glas86 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:34:

Ja precies, dit. En ervoor zorgen dat de deurhendels ingeklapt zijn. Voor de zekerheid gewoon de portieren centraal vergrendelen met de knop in de deur. En dakraam dicht 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwEEp3R
1Mark schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:16:
[...]

1. ruitenwissers uit
  2. auto hold uit
Die OK ben ik nog niet tegengekomen…? Was bij mij in ieder geval niet nodig (GTLine RWD MY22)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwEEp3R
PrimaBB schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:55:
[...]

En elke minuut pollen of tig keer per dag via de app checken belast de 12V accu ook weer. Wordt dan een self fulfilling prophecy. Gaat de 12V leeg? Weer even checken! Ja, zie je wel ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
JeJeBe schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:02:
[...]

ik begrijp niet waar je heen wilt , wat wil je nu precies zeggen ?
Als je doelt op de levels die in HomeAssist te zien zijn, die kun je natuurlijk op elke gewenst niveau instellen. dat heeft geen enkele betekenis! Die van mij staat op 0 en 100% .
Ben nieuwsgierig of de 12v accu wordt bijgeladen door de hoofdaccu bij ‘uit’ stand.
Ik kan nergens duidelijke info over vinden of/hoe dit gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimaBB
SwEEp3R schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:35:
[...]

En elke minuut pollen of tig keer per dag via de app checken belast de 12V accu ook weer. Wordt dan een self fulfilling prophecy. Gaat de 12V leeg? Weer even checken! Ja, zie je wel ☺️
Paar keer per 24u bij ‘uit’ stand lijkt me geen enorme belasting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BelgNL
  • Laatst online: 28-11-2024
Franciesco schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:34:
Hier ook problemen gehad na de wissel naar winterwielen. De bandenboer had speciaal TPMS-sensoren besteld die geprogrammeerd waren voor de EV6. Na 200 km bleef er nog steeds "check TPMS" op het dashboard staan. Teruggegaan naar de bandenboer en na uitlezen (tegen de band) bleek de sensor rechts vooraan geen signaal te geven.
Er werden opnieuw 4 nieuwe voorgeprogrammeerde TPMS-sensoren besteld (bij Intertyres in Nederland) en na plaatsing verdween de melding "check TPMS" na minder dan 6 km.

Ik vrees dus dat je terug moet naar de garage omdat er iets mis is met één van je sensoren. Na een goede 10 km zou deze melding immers moeten verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:47
Dank voor je reactie @BelgNL!
Weet je het exacte type TPMS sensoren dat je nu (werkend) hebt? Puur uit interesse.
Bij mij zouden EU-Pro Hybrid 3.5 sensoren geplaatst zijn, welke volgens de website compatibel zijn met de EV6.

Ik heb inmiddels een afspraak bij de bandenman gemaakt, dus hopelijk is het in de loop van volgende week gefixed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
PrimaBB schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:10:
[...]

Ben nieuwsgierig of de 12v accu wordt bijgeladen door de hoofdaccu bij ‘uit’ stand.
Wat ik weet is dat hij alleen als de auto aan staat wordt bijgeladen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

PrimaBB schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:10:
[...]

Da's idd de vraag, verhalen van medelezers lijken er op te wijzen dat het antwoord nee is.
Ikzelf zie, dat sinds de laatste keer parkeren en laadkabel er in, de 12V accu van <80% nu 100% vol is. Da's opmerkelijk, want tot nu toe heeft niemand hier een duidelijk verband tussen HV laden en 12V laden kunnen ontdekken (ik ook niet). Het gebeurt vaker dat een 90% volle 12V zo blijft en niet aftopt op 100% met de laadkabel eraan. Het blijft gissen en gokken.
Gezien het aantal dode-12V-accu verhalen (ook van de Ioniq 5) is wel duidelijk dat er nog een bugje of slecht stuk hardware rondgaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anunnaki
JeJeBe schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 23:24:
[...]

Da's idd de vraag, verhalen van medelezers lijken er op te wijzen dat het antwoord nee is.
Ikzelf zie, dat sinds de laatste keer parkeren en laadkabel er in, de 12V accu van <80% nu 100% vol is. Da's opmerkelijk, want tot nu toe heeft niemand hier een duidelijk verband tussen HV laden en 12V laden kunnen ontdekken (ik ook niet). Het gebeurt vaker dat een 90% volle 12V zo blijft en niet aftopt op 100% met de laadkabel eraan. Het blijft gissen en gokken.
Gezien het aantal dode-12V-accu verhalen (ook van de Ioniq 5) is wel duidelijk dat er nog een bugje of slecht stuk hardware rondgaat.
Na een bezoek aan de dealer voor onderhoud en updates gaf de auto aan dat de 12v accu niet voldoende vol zat. Dit bleef de hele dag na stil staan en zelfs de nacht ook nog het het geval. Pas de volgende dag naar mijn werk gereden en verdween de melding aan het einde van de rit.

Geeft bij mij aan dat hij niet bijlaad bij auto uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
In het E-niro topic wordt aangegeven dat bij een in februari geleverd nieuwe auto de keuze voor bijladen van de 12V accu, bij auto UIT, nog een menu optie was en na een update deze optie niet meer aanwezig is.

Vreemd dat hier niet meer uitleg over komt van KIA, aangezien het in andere werelddelen wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-07 15:09
Af en toe vind ik het fijn om radio te luisteren. Gelukkig hebben we DAB+ voor een helder geluid.
Alleen merk ik wel dat hij veel uitvalt (slecht bereik?). Dat is wel irritant, geluid en weer geen geluid en weer geluid.

Hebben jullie dit ook ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04 12:19
De Ideale Man schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:36:
Af en toe vind ik het fijn om radio te luisteren. Gelukkig hebben we DAB+ voor een helder geluid.
Alleen merk ik wel dat hij veel uitvalt (slecht bereik?). Dat is wel irritant, geluid en weer geen geluid en weer geluid.

Kan ook aan je versterker liggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

De Ideale Man schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:36:

DAB+ is verre van ideaal, en minstens net zo gevoelig voor ontvangstproblemen. Sterker nog: bij slechtere ontvangst, als de biterror-rate te hoog oploopt valt de boel stil, daar waar FM doorspeelt met wat meer ruis en/of overschakeling naar mono. Mijn VAG radio was zo slim om zelf voor FM te kiezen als DAB+ het liet afweten, dan werd er gewoon omgeschakeld naar hetzelfde station op FM.
Ervaar er zelf geen problemen mee, maar woon/werk dan ook zo'n beetje onder de zender ;-) (maar niet in IJsselstein).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gfXvDRyJEBa8qihqaH8VOKqxfrU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Elqw66wtWUrD27SkeeRNLix.jpg?f=fotoalbum_large

@Solarman ook ik heb idd een aanvullende bescherming voor de ronkende motor. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevalric
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-09 11:57
Is er een manier om te achterhalen of de auto alle dealer-updates heeft? Ik heb zelf de laatste nav-update gedaan, dus die had de dealer niet even geregeld voor levering.

Xbox Live: Chevalric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-07 08:42
JeJeBe schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:07:
[...]

Spreek het niet tegen, maar begrijp niet hoe een paar byte data heen en weer naar je auto zo'n aanslag kunnen vormen op de 12V accu. Die accu zal toch snel zo'n 55Ah uur zijn, dat is mega tov een gemiddelde telefoon accu, en die houdt het toch al snel een dag uit met heel veel meer traffic en acties.
Blijft merkwaardig dat de 12V accu niet uit de laadpaal en ook niet uit de HV wordt opgeladen als diepontlading dreigt. een half kWh is amper merkbaar op de HV accu, maar voor de 12V accu het verschil tussen dag en nacht.
De commando's om data uit je auto te halen (dus niet die die alleen server data uitlezen) zorgen ervoor dat je auto niet in 'sleep'-mode gaat en allerlei elektrische systemen actief blijven. Die systemen zorgen voor het leeglopen van de 12V accu. Dus het staat los van de hoeveelheid data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
plips schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:39:
[...]

De commando's om data uit je auto te halen (dus niet die die alleen server data uitlezen) zorgen ervoor dat je auto niet in 'sleep'-mode gaat en allerlei elektrische systemen actief blijven. Die systemen zorgen voor het leeglopen van de 12V accu. Dus het staat los van de hoeveelheid data.
Bij stilstaan/'uit' is het bevragen van de auto een paar keer per dag echt geen probleem voor de 12v accu.

Eens dat bij expliciet status bevragen van de auto zelf, de auto uit sleep mode gaat en er elektrische systemen actief worden. Maar de EV6 zal na een bepaalde periode gewoon weer in slaapstand gaan.

Bij 3e dag niet rijden blijft m'n 12V accu voor nu stabiel op 64% SoC (3e dag achtereen).
Ook de hoofdaccu nu stabiel op 33%, na inzinking van 3% gisteren.

Die 3% lager neem ik overigens niet heel serieus. BMS zal wat achterstallige administratie hebben uitgevoerd.

De Kia nog steeds niet aangelijnd.

[ Voor 4% gewijzigd door PrimaBB op 31-12-2022 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:32
Solarman schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 06:50:
In het E-niro topic wordt aangegeven dat bij een in februari geleverd nieuwe auto de keuze voor bijladen van de 12V accu, bij auto UIT, nog een menu optie was en na een update deze optie niet meer aanwezig is.

Vreemd dat hier niet meer uitleg over komt van KIA, aangezien het in andere werelddelen wel werkt.
En wat is precies je strekking? Geen idee of deze optie nog in mijn e-Niro zit. Maar ik zie wel dat deze af en toe de 12V accu bijlaadt, of deze nu aan de laadpaal staat of niet: dan gaat er op het dashboard 1 van de 3 laadlampjes branden, ten teken dat deze wordt bijgeladen. Nog nooit een lege 12V accu gehad, ook niet toen deze 3 weken stil stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

plips schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:39:
[...]

Dat vermoed je, maar je wéét het niet, tenzij je de code zelf geschreven hebt. Het is echt niet zo moeilijk alles in sleep te brengen en bij een push/pull bericht de juiste data te verzamelen en verzenden. Een klein deel van de systemen is sowieso altijd operationeel, zoals de ontvangers van de remote, naderingssensoren en alarmsysteemcomponenten en de GSM data link. Dat kost nauwelijks energie, daar wordt op geengineerd. Heb zelf data-aquisitie systemen gebouwd en kan je verzekeren dat wat je beweert een onjuiste aanname is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Chevalric schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:02:
Is er een manier om te achterhalen of de auto alle dealer-updates heeft? Ik heb zelf de laatste nav-update gedaan, dus die had de dealer niet even geregeld voor levering.
@Chevalric Nope, dat moet de dealer je vertellen. Ik switchte uit onvrede van dealer A naar B, en dealer B zei doodleuk dat er nog 2 updates stonden te wachten, waarvan dealer A bij hoog en bij laag beweerde die al gedaan te hebben. Je moet dus ook nog een goede dealer treffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwEEp3R
Chevalric schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:02:
Je kunt de engineering mode hiervoor gebruiken, maar let op: als je dingen gaat wijzigen kun je de boel bricken 🧱…

Anyway, zie YouTube: Kia EV6 (and other Kia/Hyundai EV models) 221129 Engineering Mode & ... voor de instructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
PrimaBB schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:55:
[...]

Webservice?
Vertel eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

SwEEp3R schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:43:
[...]

Je kunt de engineering mode hiervoor gebruiken, maar let op: als je dingen gaat wijzigen kun je de boel bricken 🧱…

Anyway, zie YouTube: Kia EV6 (and other Kia/Hyundai EV models) 221129 Engineering Mode & ... voor de instructie.
Onjuist - daar zie je alleen de head unit en alles wat daaraan hangt zoals de versterker. Andere componenten kun je daar niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

o.a. via Home Assistant mogelijk. Draadje doorzoeken en lezen maar ;-)
zoek op YAML en de eerste hit van Dartlink is gelijk bingo.

[ Voor 12% gewijzigd door JeJeBe op 31-12-2022 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Voor de 12V accu fetisjisten : YouTube: Does the Kia EV6 charge the 12v battery when you turn on remotely?
vandaag verschenen :-)
Hij heeft een coole OBD met app, niet gokken of verzinnen, maar meten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
Zie reactie @JeJeBe.
Of meer low level zoeken op 'bluelinky': https://github.com/Hacksore/bluelinky

Disclaimer: Intensief bevragen van je EV6 is garantie op een lege 12v accu of een ban op je Kia account

[ Voor 7% gewijzigd door PrimaBB op 31-12-2022 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

PrimaBB schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 16:30:
[...]

Zie reactie @JeJeBe.
Of meer low level zoeken op 'bluelinky': https://github.com/Hacksore/bluelinky

Disclaimer: Intensief bevragen van je EV6 is garantie op een lege 12v accu of een ban op je Kia account
Dat laatste valt mee, zit net de bug in KIA_EVO API te besnuffelen die sinds de dec update van de headunit de verkeerde ODO meter stand doorgeeft als de wagen uitgeschakeld is. Heb het opgelost (nou ja, er om heen gewerkt zodat ik nu wel de juiste totaalstand heb) en een behoorlijk aantal keren getest, 12V accu is 1% afgenomen en nog geen blokkade op mijn KIA account :*) Dat is me 1 keer gebeurd en duurt 24 uur :'(

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:45
sn0x0r schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:59:
[Afbeelding]

@Solarman ook ik heb idd een aanvullende bescherming voor de ronkende motor. :+
Isolatie daar kan goed van pas komen. Als je Chinees hebt gehaald en in de Frunk vervoert blijft het lekker warm.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
JeJeBe schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:51:
[...]

o.a. via Home Assistant mogelijk. Draadje doorzoeken en lezen maar ;-)
zoek op YAML en de eerste hit van Dartlink is gelijk bingo.
Maar dus iets van domotica nodig.
Niet slechts simpel via het web.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

HansAuutB schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 17:31:
[...]

nope, sorry :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
HansAuutB schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 17:31:
[...]

Jawel hoor. Vereist wel wat handigheid met configureren en Javascript.

Ik heb eea gewoon onder node/npm op een Raspberry Pi draaien.

Maar kan evt dus ook gewoon op een MS Windows laptop.

[ Voor 17% gewijzigd door PrimaBB op 31-12-2022 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
PrimaBB schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 19:06:
[...]

Jawel hoor. Vereist wel wat handigheid met configureren en Javascript.

Maar kan evt dus ook gewoon op een MS Windows laptop.
Heb je er ook voorbeelden / vindplaatsen van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BelgNL
  • Laatst online: 28-11-2024
Franciesco schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:34:
Dank voor je reactie @BelgNL!
Weet je het exacte type TPMS sensoren dat je nu (werkend) hebt? Puur uit interesse.
Bij mij zouden EU-Pro Hybrid 3.5 sensoren geplaatst zijn, welke volgens de website compatibel zijn met de EV6.

Ik heb inmiddels een afspraak bij de bandenman gemaakt, dus hopelijk is het in de loop van volgende week gefixed.
Het was een Duits merk, maar weet voor de rest niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HansAuutB schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 20:32:
[...]

Heb je er ook voorbeelden / vindplaatsen van?
Je kunt ook Ritbeheertools voor Hyundai Bluelink of Kia UV Connect gebruiken, op Windows PC of Linux.

Ritbeheertools voor Hyundai Bluelink of Kia UV Connect
Pagina: 1 ... 243 ... 446 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic