Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
[ Voor 3% gewijzigd door DaMenaz op 02-11-2022 00:41 ]
Catch my drift?
Even nagekeken, kan idd er op zitten, maar is importeur afhankelijk, in Korea krijgen ze standaard akoestisch glas (de voorruit en de 2 zij voor, de Ioniq 5 schijnt de 4 zijruiten + voorruit van akoestisch glas te hebben), maar in andere landen is dat model afhankelijk. Kunnen de Plus, Plus Advanced en GT Line gebruikers hier eens kijken als er iets op de markeringen op de ruit staat? Een andere manier is een foto maken van de bovenzijde van de zijruit zodat je de 3 verschillende lagen kan zien.itsjohan schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 23:07:
Ik denk dat @Freezhost dichter bij de waarheid zit; ik ben ook eens tegengekomen dat het speciaal gelaagd glas zou zijn waardoor het meer geluid tegen zou moeten houden. Volgens mij gaat dat door het leven als 'akoestisch glas' en zo kom ik het bijvoorbeeld ook tegen in een oud nieuwsbericht van een dealer over de EV6 Plus:
Hij is voorts stevig geveerd, maar in grote lijnen is het reizen comfortabel. Dankzij het feit dat de voor- en de zijruiten uit akoestisch glas gemaakt zijn, is hij lekker stil en hoor je nauwelijks wind en rolgeluiden.
In de prijslijst van de EV6 kan ik er dan weer niets over terugvinden.. niet die van de Air/Plus/GT-Line maar ook niet in de aparte prijslijst van de GT.
[ Voor 20% gewijzigd door The Wizard op 02-11-2022 05:34 ]
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Zo noemen de meeste automerken het volgens mij? Iig alle premium merken als Audi, BMW, Mercedes.DaMenaz schreef op woensdag 2 november 2022 @ 00:41:
KIA noemt het akoestisch glas.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Ja hoor. Gelukkig welanc schreef op woensdag 2 november 2022 @ 07:02:
Vanwege de verhoogde energieprijzen staat mijn laadpaal thuis maar uit en gaan we bij een publieke paal (voorlopig Ionity) laden, maar ik vroeg mij af of het mogelijk is om tijdens het laden in de auto te zitten en de verwarming aan te zetten. Weet iemand dat? Of heeft iemand dat al geprobeerd?
Oh?Phusebox schreef op woensdag 2 november 2022 @ 07:13:
Helaas zal ik nog wat langer moeten wachten op een antwoord of mijn auto nu ergens een defect heeft. Heb de afspraak moeten annuleren bij de garage.
Sowieso heb je een defect m.b.t. het climate control (voornamelijk in de verwarming) van wat ik gelezen heb. Lijkt zo erg op wat ik had. Balen dat je de afspraak heb moeten annuleren.Phusebox schreef op woensdag 2 november 2022 @ 07:13:
Helaas zal ik nog wat langer moeten wachten op een antwoord of mijn auto nu ergens een defect heeft. Heb de afspraak moeten annuleren bij de garage.
Ja dat kan, maar ik heb zelf een fleece dekentje in de auto liggen en dat werkt ook primaanc schreef op woensdag 2 november 2022 @ 07:02:
Vanwege de verhoogde energieprijzen staat mijn laadpaal thuis maar uit en gaan we bij een publieke paal (voorlopig Ionity) laden, maar ik vroeg mij af of het mogelijk is om tijdens het laden in de auto te zitten en de verwarming aan te zetten. Weet iemand dat? Of heeft iemand dat al geprobeerd?
Dat is zeker mogelijk.anc schreef op woensdag 2 november 2022 @ 07:02:
Behalve rijden is de auto verder normaal te gebruiken tijdens het laden.
Mijn vrouw heeft plots extreme rugpijn en kan niks alleen nu, dus ik moet thuiswerken en geen mogelijkheid om de auto weg te brengen. Volgende week eigenlijk op vakantie maar ook dat ga ik nu waarschijnlijk annuleren als het vandaag niet verbeterd.
Sterkte beide!Phusebox schreef op woensdag 2 november 2022 @ 07:31:
[...]
Mijn vrouw heeft plots extreme rugpijn en kan niks alleen nu, dus ik moet thuiswerken en geen mogelijkheid om de auto weg te brengen. Volgende week eigenlijk op vakantie maar ook dat ga ik nu waarschijnlijk annuleren als het vandaag niet verbeterd.
En het stopcontact op de achterbank werkt dan ook niet. Geen koffie dus helaasLoei123 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 07:22:
[...]
Behalve rijden is de auto verder normaal te gebruiken tijdens het laden.
[ Voor 5% gewijzigd door r0el op 02-11-2022 07:36 ]
Ik kan bevestigen dat ik met de LED lamp van mijn telefoon twee reflecties zie.everlast666 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 22:40:
[...]
ff aansteker er voor houden. Zie je 2 reflecties van de vlam is t dubbel zie je er 1 dan is t enkel
Dubbel glas dus.
En jij hebt een GT-Line toch?Loei123 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 07:43:
[...]
Ik kan bevestigen dat ik met de LED lamp van mijn telefoon twee reflecties zie.
Dubbel glas dus.
Zelf geen Kia maar onze buren wel en ik moet zeggen dat het in een stille woonwijk echt veel lawaai maakt. Mijn buurman moet vaak vroeg weg maar parkeert tegenwoordig zo dat hij direct vooruit weg kan rijden om niet de hele buurt wakker te maken. En om 6 uur in de ochtend is het bij ons echt nog doodstil.Joer schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:02:
[...]
Het gaat erom dat tegenwoordig niemand meer iets kan hebben van een ander zoals een klein piepje bij het achteruit rijden. Mensen beginnen steeds meer te zeiken over hele kleine dingen. En 6 uur in de ochtend is het gewoon al druk op straat met auto’s ect
Onze Zoe heeft ook dat geluid bij langzaam rijden maar dat kun je uit zetten met een pulsdrukker. Elke keer dat je start staat het weer aan. Daar kun je dus heel gemakkelijk stil wegrijden op momenten dat dat prettig is, bijvoorbeeld bij nachtdienst. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dat hier ook niet zo zou kunnen.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Omdat toen jouw Zoe geproduceerd is het nog niet verplicht was.Himalaya schreef op woensdag 2 november 2022 @ 07:52:
[...]
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dat hier ook niet zo zou kunnen.
Ook de zijruiten?Loei123 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 07:43:
[...]
Dubbel glas dus.
De voorruit is sowieso dubbel glas aangezien dat altijd een gelaagde ruit is ?
ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)
BeterschapPhusebox schreef op woensdag 2 november 2022 @ 07:31:
[...]
Niet nodig om met lampjes te pielen. Dubbel autoglas ziet er zo uit. Dit is bij een Tesla M3.Loei123 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 07:43:
[...]
Dubbel glas dus.
:strip_exif()/f/image/oT3bNm7UCOFtAZceveptstNh.jpg?f=fotoalbum_large)
En zo bij de kia.marcel3 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 07:58:
[...]
Niet nodig om met lampjes te pielen. Dubbel autoglas ziet er zo uit. Dit is bij een Tesla M3.
[Afbeelding]
Toch wat lastiger te zien niet?
:strip_exif()/f/image/C6JbJmyMJjqg7aIvH2Zg4Wya.jpg?f=fotoalbum_large)
Nee, enkel de voorste zijruiten.Solarman schreef op woensdag 2 november 2022 @ 07:57:
[...]
Ook de zijruiten?
De voorruit is sowieso dubbel glas aangezien dat altijd een gelaagde ruit is ?
Hmm, ja ik kan me voorstellen dat je dit over het hoofd zietLoei123 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:03:
[...]
En zo bij de kia.
Toch wat lastiger te zien niet?![]()
[Afbeelding]
Wat ik doe bepaal jij niet, punt en wat is dat met dat belerende uit de hoogte commentaar.HansAuutB schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 23:18:
[...]
Ga svp klagen in Brussel. Niet hier.
De EV6 voldoet aan de eisen van de wet.
Discussie en gezeur is zinloos.
Ik ken de wet en ben er mee eens en discusieer niet.
Ik beaam alleen dat de piep luid is en storend kan zijn en dat schijnt nogal te triggeren. Smh.
Aan de hand van eerder kijken dacht ik ook dat het een apart soort glas was in plaats van dubbel glas, niet gedacht aan het testje met een lamp.marcel3 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:06:
[...]
Hmm, ja ik kan me voorstellen dat je dit over het hoofd zietwel mooi dun/licht
Ga een stukje wandelen. Krijg je het vanzelf warm van en is beter voor je dan gaan liggen tukkenanc schreef op woensdag 2 november 2022 @ 07:02:
Ruit bestaat inderdaad uit 2 lagen met een tussenfolie, is dus inderdaad akoestisch glas.Loei123 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:03:
[...]
En zo bij de kia.
[Afbeelding]
Vreemd dat ze dit nergens vermelden, is best een belangrijk veiligheids item!
Is dus best belangrijk te weten welke maatregelen je moet nemen in nood om de ruit stuk te krijgen of hoelang de elektrische ruiten blijven werken bij te water raken.
Hahaha ja zeker doe ik dat, behalve als ik nog wat werk moet doen. Of als het met bakken uit de lucht komt dan zit ik ook liever droog en warmSwEEp3R schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:13:
[...]
Ga een stukje wandelen. Krijg je het vanzelf warm van en is beter voor je dan gaan liggen tukken
Weet je toevallig hoe dat wel moet dan? Ik heb nu zo'n noodhamer in m'n auto liggen, maar mijn qashqai heeft dan ook 'normaal' glas. Even Google'en levert nog niet snel een antwoord op.Solarman schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:20:
Nu is akoestisch glas ook een gelaagde ruit en die sla je met een noodhamertje echt niet kapot.
Vreemd dat ze dit nergens vermelden, is best een belangrijk veiligheids item!
Is dus best belangrijk te weten welke maatregelen je moet nemen in nood om de ruit stuk te krijgen of hoelang de elektrische ruiten blijven werken bij te water raken.
Nee, ik zou zomaar niet iets kunnen bedenken.sn0x0r schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:40:
[...]
Weet je toevallig hoe dat wel moet dan? Ik heb nu zo'n noodhamer in m'n auto liggen, maar mijn qashqai heeft dan ook 'normaal' glas. Even Google'en levert nog niet snel een antwoord op.
(Of de lifehamer vervangen voor een voorhamer.........
Bij de Volvo XC60 zitten ook gelaagde zijruiten.
Daarbij geeft Volvo aan dat het elektrische systeem voldoende lang blijft werken om de ruiten onder water nog te kunnen openen.
Lijkt me toch wel een belangrijk punt om voor te leggen bij KIA Nederland en de dealers, kijken met welk antwoordt zij komen
[ Voor 3% gewijzigd door Solarman op 02-11-2022 08:54 ]
In België is het verplicht een brandblusser in de auto te hebben, bereikbaar vanaf de bestuurdersstoel. Die kun je volgens mij prima gebruiken voor het breken van een raam met 2 glaslagen. En natuurlijk erg handig om je batterij te blussen in geval van sluitingSolarman schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:53:
[...]
Nee, ik zou zomaar niet iets kunnen bedenken.
(Of de lifehamer vervangen voor een voorhamer.........)
Bij de Volvo XC60 zitten ook gelaagde zijruiten.
Daarbij geeft Volvo aan dat het elektrische systeem voldoende lang blijft werken om de ruiten onder water nog te kunnen openen.
Lijkt me toch wel een belangrijk punt om voor te leggen bij KIA Nederland en de dealers, kijken met welk antwoordt zij komen

Graag, ben benieuwd.Freezhost schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:04:
Akoestisch/gelaagd glas is gewoon te breken met een noodhamer alleen moet je het glas wel zelf naar buiten duwen. Deze week nog ergens gelezen, ik zal kijken of ik het betreffende artikel terug kan vinden.
Door de folie blijft de ruit bij elkaar en onder water lijkt mij er te veel tegendruk om de ruit richting water te duwen.
Nou, ik weet niet of dat helemaal zo is.Freezhost schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:04:
Akoestisch/gelaagd glas is gewoon te breken met een noodhamer alleen moet je het glas wel zelf naar buiten duwen. Deze week nog ergens gelezen, ik zal kijken of ik het betreffende artikel terug kan vinden.
Zie deze filmpjes op youtube
gaat juist over de autoruiten (zijkanten)
Hoe sterk gelamineerd glas is
Keek net even de NCAP crashtest terug, maar daar testen ze alles met de ruiten open...
Dus helaas kan je daar niet zien hoe zo'n raam reageert in een echte crash
[ Voor 10% gewijzigd door stimpyrulez op 02-11-2022 09:16 ]
Ik heb mijn account nu bijna een jaar actief (t/m 8 nov).
Maar stop dit automatisch?
Tevens wel zonde.
Heb er totaal geen gebruik van gemaakt.
Er is hier in het oosten bijna nergens een Ionity laadpaal te bekennen.
Bij mij is deze uit zichzelf gestopt en dit zie ik nu op de website:stimpyrulez schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:25:
Nog een vraagje m.b.t. de Kia Charge abonnement die we kregen n.a.v. het vroeg bestellen van de EV6.
Tevens wel zonde.
:fill(white):strip_exif()/f/image/0blR2QxnhMP9oHvfZrd1RvJU.png?f=user_large)
Sowieso is Ionity in Nederland maar "meh" kwa dekking
[ Voor 4% gewijzigd door Dartlink op 02-11-2022 09:44 ]
Wij zullen deze feedback delen met de fabrikant. Helaas is op dit moment nog niet bekend wanneer de FastNed laadstations terug zullen zijn in de software, daar dit nog door de fabrikant verwerkt moet worden.
Ik vertrouw erop je voldoende te hebben geïnformeerd.
Aldus KIA over het ontbreken van FastNed
Klopt. Maar aangezien hier over dubbel glas werd gesproken leek het me een handige toevoeging. Googelt wat makkelijker.sn0x0r schreef op woensdag 2 november 2022 @ 06:41:
[...]
Zo noemen de meeste automerken het volgens mij? Iig alle premium merken als Audi, BMW, Mercedes.
Catch my drift?
Kia Charge is per maand aan te passen/op te zeggen. Ionity kun je weer voor een jaar verlengen in de Kia Charge app. Kosten zijn dan wel 13 euro p/m en 0,29 ct per KW.stimpyrulez schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:25:
Nog een vraagje m.b.t. de Kia Charge abonnement die we kregen n.a.v. het vroeg bestellen van de EV6.
Tevens wel zonde.
Ja, maar volgens mij wordt hij nu bij mij vanzelf beëindigd (zie reactie van @Dartlink ) aangezien we zo'n voucher hadden voor een jaar gratis.JanKoen schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:14:
[...]
Kia Charge is per maand aan te passen/op te zeggen. Ionity kun je weer voor een jaar verlengen in de Kia Charge app. Kosten zijn dan wel 13 euro p/m en 0,29 ct per KW.
Tevens is die 0,29 cent wel heel erg scherp, maar ja, dan moet er wel een paal in de buurt zijn.
En helaas zijn die er niet in Twente.
Rij gemiddeld 1x per week richting Amersfoort en dan kom ik op de A1 wel langs 1 paal.
Maar daarmee ga ik het niet redden.
Zo snel die eens op de A1 zuid wordt aangesloten hebben we er twee!stimpyrulez schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:37:
[...]
Ja, maar volgens mij wordt hij nu bij mij vanzelf beëindigd (zie reactie van @Dartlink ) aangezien we zo'n voucher hadden voor een jaar gratis.
Tevens is die 0,29 cent wel heel erg scherp, maar ja, dan moet er wel een paal in de buurt zijn.
En helaas zijn die er niet in Twente.
Rij gemiddeld 1x per week richting Amersfoort en dan kom ik op de A1 wel langs 1 paal.
Maar daarmee ga ik het niet redden.
Maar goed dan nog in NL niet interessant.
Staat bij mij ook als voorwielaandrijving ipv. RWDxxander968 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:50:
Na een maand ontving ik vandaag reactie van de RDW op mijn vraag waarom mijn achterwielaangedreven EV6 als voorwielaangedreven geregistreerd staat. Dat blijkt een fout van de importeur en gaat door de importeur hersteld worden. Gaat wel even duren zeggen ze er meteen bij. Ik heb wat kentekens in dezelfde reeks bekeken en die zijn allemaal verkeerd geregistreerd, of ze die ook meenemen wordt niet over gerept in de reactie.
Hier ook. Wellicht allemaal gewoon?JanKoen schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:08:
[...]
Staat bij mij ook als voorwielaandrijving ipv. RWD
Overigens staat er ook bij verbruik volgens WLTP 165 Wh/km. Dat zou dus inhouden dat de accu 87 kWh zou zijn, aangezien het WLTP bereik 528 km is?
Klopt dus voor geen meter.
[ Voor 29% gewijzigd door Phusebox op 02-11-2022 15:20 ]
Nee, de mijne staat gewoon geregistreerd als achterwielaangedrevenPhusebox schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:18:
[...]
Hier ook. Wellicht allemaal gewoon?
Overigens staat er ook bij verbruik volgens WLTP 165 Wh/km. Dat zou dus inhouden dat de accu 87 kWh zou zijn, aangezien het WLTP bereik 528 km is?
Dank je wel voor het delen.MChellinga schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:52:
Dank voor je reactie en jouw feedback inzake het navigatiesysteem.
Wij zullen deze feedback delen met de fabrikant. Helaas is op dit moment nog niet bekend wanneer de FastNed laadstations terug zullen zijn in de software, daar dit nog door de fabrikant verwerkt moet worden.
Ik vertrouw erop je voldoende te hebben geïnformeerd.
Aldus KIA over het ontbreken van FastNed
24 november krijg ik de pre-conditioning update, hopelijk dus snel een oplossing.
Ik zie wel twee reflecties van een lampje, maar is volgens mij geen dubbel gelaagd glas op de Plus.Loei123 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:03:
[...]
En zo bij de kia.
[Afbeelding]
Ik zie namelijk ook een dubbele reflectie bij de achterruiten.
Dit vraagt om foto's.Phusebox schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:46:
[...]
Ik zie namelijk ook een dubbele reflectie bij de achterruiten.
Nou, dat kun je wel vergeten, de brandweer zet tegenwoordig je elektrische auto in een container vol water, een paar dagen lang, tot de accubrand 100% over is. Daar zal een mini brandblussertje dus niet erg veel helpenMini-me schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:00:
[...]
In België is het verplicht een brandblusser in de auto te hebben, bereikbaar vanaf de bestuurdersstoel. Die kun je volgens mij prima gebruiken voor het breken van een raam met 2 glaslagen. En natuurlijk erg handig om je batterij te blussen in geval van sluiting
Het WLTP verbruik is inclusief laadverliezen van, ik meen, rond de 12%. Daarmee klopt het een stuk beter.Phusebox schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:18:
[...]
Hier ook. Wellicht allemaal gewoon?
Hehe iemand die haptJeJeBe schreef op woensdag 2 november 2022 @ 19:37:
[...]
Nou, dat kun je wel vergeten, de brandweer zet tegenwoordig je elektrische auto in een container vol water, een paar dagen lang, tot de accubrand 100% over is. Daar zal een mini brandblussertje dus niet erg veel helpen
Idd, voor een EV gaat dat al helemaal niets helpen. Het is juist omgekeerd: de brandblusser zit met een klem gemonteerd in de stoffering maar die klem laat naar verloop van tijd los waardoor de blusser rond gaat rollen en bij eendl flinke remactie kan hij een dodelijk projectiel worden...
Dat is het ook niet, er staat toch bij dat er GPS synchronisatie plaatsvind ? Het hele GPS systeem is gebaseerd op zééér nauwkeurige tijdregistratie, dus da's niet zo moeilijk. Wat ze even niet gedaan hebben is een tabel opnemen in de software wanneer in de regio van de auto de zomertijd ingaat en eindigt. Dat wisselt een beetje, in de US is de regel anders en in Canada doen sommige provincies niet mee. de unit zal dus moeten weten wat de geldende regel is ...,magicstar schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:16:
[...]
Ik was echt serieus verbaasd vanochtend hierover. Hoe moeilijk kan het zijn om even de atoomtijd uit te lezen
We moeten zelf het vinkje "zomertijd" maar even uitvinken. Dat is weer zo'n verschil tussen echt goed en best aardig.
Tja, een aantal deelnemers hier op het forum vindt dat zoiets beslist niet kan. Zie het zelf niet zo zwaar in, bedrijven die slecht met consumenten omgaan moeten die gevolgen ook dragen, dat kan voor autodealers niet anders zijn dan voor andere bedrijven. Gevaar is wel dat de klachten de overhand krijgen, aan de andere kant heb ik hier nu ook een paar goede referenties gezien, dus wellicht valt het mee.Papa73 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:18:
Hallo, wat mij opvalt is dat iedereen het over 'de dealer' heeft ipv naam en rugnummer te noemen.. Zou ons allemaal helpen om duidelijkheid te krijgen welke 'dealer' iets wel doet en welke niet.. Ik mag volgende week naar dealer Wensink in Almere voor 30k beurt, onderhoud en updates. Iemand ervaringen hiermee?
Zijn dit zoekresultaten of POI zoek resultaten? Alleen met deze laatste zal preconditionering werken.JanKoen schreef op woensdag 2 november 2022 @ 20:37:
Bij mij kan ik gewoon op fastned zoeken.
[Afbeelding]
Ik ben een beetje aan t zoeken op t forum naar de best bekabelde telefoonhouder oplossing.Anunnaki schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:56:
Ik heb maanden gezocht naar een iPhone houder die in de cupholder van de EV6 past. Zodat ik gemakkelijk bedraad CarPlay kan gebruiken zonder de losse kabel. En voor korte ritten zonder CarPlay leg ik hem op de draadloze lader.
Heb nu dit in 3D laten printen. Nog geen foto met iPhone erin want die had ik nodig voor het maken van de foto’s. Gleuf achter zou ik de kabel omhoog kunnen halen, maar kabel gaat nu de ander kant op. Werkt beter voor nu.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb je inmiddels een foto voor me hoe de telefoon gepositioneerd is tov van je zitpositie ?
Heb je inmiddels al een versie 2 gemaakt ?
Hoe werk je de kabel weg ? En heb je de file voor me om m ook te laten 3D printen ?
Durf te vragen zeg maar…..
ZoekresultatenDartlink schreef op woensdag 2 november 2022 @ 20:39:
[...]
Zijn dit zoekresultaten of POI zoek resultaten? Alleen met deze laatste zal preconditionering werken.
Jammer genoeg dus niet de resultaten die we nodig hebben hiervoor. We hebben echt die POI's nodig om te preconditioneren.
Je beschrijft precies wat de laatste tijd (naar mijn mening) hier het probleem is. Negativiteit/klagen/azijnzijken helpt anderen niet. Op de man spelen ook niet. En we helpen elkaar niet door behoud van negatief sentiment.JeJeBe schreef op woensdag 2 november 2022 @ 20:35:
[...]
Tja, een aantal deelnemers hier op het forum vindt dat zoiets beslist niet kan. Zie het zelf niet zo zwaar in, bedrijven die slecht met consumenten omgaan moeten die gevolgen ook dragen, dat kan voor autodealers niet anders zijn dan voor andere bedrijven. Gevaar is wel dat de klachten de overhand krijgen, aan de andere kant heb ik hier nu ook een paar goede referenties gezien, dus wellicht valt het mee.
Tweakers mogen best kritisch zijn, maar posts moeten een bijdrage leveren, en geen afbreuk doen.
Wellicht is de nieuwigheid eraf, of alles wel bekend. Dan valt het een beetje weg in het verhaal, dat zou kunnen.
Wat wel helpt is anderen workarounds aanbieden, of soms eens een positief moment delen. Dit verhoogd leesplezier. Hier mogen we met zijn allen elkaar ook op aanspreken vind ik.
Om direct een positief verhaal te brengen.
Zoals eerder benoemd heeft de dealer mij vanmiddag gebeld met de mededeling dat Kia NL meer onderzoek wil doen naar mijn lekstroom.
Hierop heeft de dealer kosteloos een huurauto geregeld voor mij met een vergelijkbare klasse (Full option Seat Leon FR). Met duidelijke uitleg erbij waarom en hoe en dat het waarschijnlijk eind volgende week opgelost zou moeten zijn.
Nadat ik de auto had gewisseld zag ik in de app dat ze er ook direct mee aan de slag zijn gegaan
Een KIA dealer die een Seat als vervangende auto beschikbaar stelt.
Geen vertrouwen in het eigen merk? :-)
In mijn zelf geupdatete infotainment (naar nu laatste versie) staat de preconditioning optie.
Maar ... vandaag werd ik gebeld door de dealer om de batterijverwarmings-upgrade te laten doen.
Maw je kunt niet afgaan op je infotainment over de vraag of je de upgrade wel of niet hebt.
Overigens werd over kosten voor de upgrade niet gesproken (dealer Wassink Winterswijk).
Upgrade/update zou max 1,5 uur duren.
[ Voor 3% gewijzigd door HansAuutB op 03-11-2022 01:02 ]
Ik denk dat het gevaar vooral is dat je op deze manier schuldig bevonden kunt worden zonder enig bewijs. Wie zegt jou dat het waar is als ik beweerd dat mijn dealer mijn achterbank kapot gesneden heeft? Of dat hij mij teveel rekent voor een reparatie waarvan ik als leek inschat dat hij goedkoper kan? Er is een reden dat de schandpaal op het dorpsplein in alle rechtstaten afgeschaft is.JeJeBe schreef op woensdag 2 november 2022 @ 20:35:
[...]
Tja, een aantal deelnemers hier op het forum vindt dat zoiets beslist niet kan. Zie het zelf niet zo zwaar in, bedrijven die slecht met consumenten omgaan moeten die gevolgen ook dragen, dat kan voor autodealers niet anders zijn dan voor andere bedrijven. Gevaar is wel dat de klachten de overhand krijgen, aan de andere kant heb ik hier nu ook een paar goede referenties gezien, dus wellicht valt het mee.
Ach, ik heb er geen moeite meeHansAuutB schreef op donderdag 3 november 2022 @ 01:01:
Grappig.
Een KIA dealer die een Seat als vervangende auto beschikbaar stelt.
Geen vertrouwen in het eigen merk? :-)
In mijn zelf geupdatete infotainment (naar nu laatste versie) staat de preconditioning optie.
Maar ... vandaag werd ik gebeld door de dealer om de batterijverwarmings-upgrade te laten doen.
Maw je kunt niet afgaan op je infotainment over de vraag of je de upgrade wel of niet hebt.
Overigens werd over kosten voor de upgrade niet gesproken (dealer Wassink Winterswijk).
Upgrade/update zou max 1,5 uur duren.
Dezelfde dealer geeft ook regelmatig een MG mee als leen auto. Dan kies ik echt liever voor de Seat.
Die MG heb ik ook een paar keer mee gehad.Dartlink schreef op donderdag 3 november 2022 @ 07:06:
[...]
Ach, ik heb er geen moeite mee
Dezelfde dealer geeft ook regelmatig een MG mee als leen auto. Dan kies ik echt liever voor de Seat.
Rijdt prima voor weer effe naar huis en zo.
Ik vind het al dikke prima dat je vaak een leenauto meekrijgt.
Als ik anderen moet geloven is dat ook niet bij alle dealers standaard.
Voor de afstanden die wij beide naar huis moeten doen wel! Eenmaal naar Arnhem v.v. gemoeten, toen miste ik mijn EV6 welstimpyrulez schreef op donderdag 3 november 2022 @ 07:27:
[...]
Die MG heb ik ook een paar keer mee gehad.
Ik vind het ook fijn dat dat gebeurt, en dat zelfs nu een huurauto wordt geregeld in plaats van één van de standaard leenauto's van ze heb ik niets minder dan lof voor ze!
In het begin was het ook voor hen even zoeken, de EV6 was toen te nieuw. Maar volgens mij hebben ze hun draai gevonden en gaat het best prima. (Ik mijd nog steeds één van die service mannen achter de balie, die mag ik nog steeds niet)
[ Voor 31% gewijzigd door king_dude op 03-11-2022 09:05 ]

Ik ervaar dat ook al zo!SwEEp3R schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:47:
In het kader van positiviteit, een vrolijke noot over de bediening van de richtingaanwijzers. Hoe heet zo’n ding eigenlijk, richtingaanwijzerpook? Anyway, de engineers zijn erin geslaagd een ultieme balans te vinden tussen weerstand en doordrukken. Het ding voelt solide aan en het gevoel van net door die weerstand drukken. Helemaal geweldig. Maar ja, dat is misschien mijn ding![]()
Achterbank plat, deken in koffer, kalf er in en weggebracht. Dame was dankbaar, en paste makkelijk in de EV6 🙏
Ik heb vanmorgen de “navigatie” updates gedaan en ik moet zeggen dit ging boven verwachting eenvoudig. Update gedownload op PC, USB stick gemaakt, USB stick in de auto gedaan. Auto aangezet, voor de optie “updaten zodra auto uitgaat” gekozen. Auto uitgezet, Update starte automatisch met een check van de bestanden daarna weg gegaan en deur op slot gedaan. En zojuist 45 min later kreeg ik een berichtje dat de navigatie update klaar was.
Ik ben eigenlijk van het principe “if it ain’t broke don’t fix it” dus was een beet je huiverig op te updaten. Maar goed toch update gedaan omdat het remote opstarten van het opwarmen niet helemaal het gewenste resultaat geeft. Geen idee of dit helpt (ga ik de komende dagen zien) maar het updaten ging dus echt heel makkelijk.
EV6 77kWh Plus RWD MY:22
Super! alleen heb je nu ook hoogstwaarschijnlijk het probleem dat je geen fastned laders meer kunt zien..sQuare schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:28:
Nog een positief bericht :-)
Ik heb vanmorgen de “navigatie” updates gedaan en ik moet zeggen dit ging boven verwachting eenvoudig. Update gedownload op PC, USB stick gemaakt, USB stick in de auto gedaan. Auto aangezet, voor de optie “updaten zodra auto uitgaat” gekozen. Auto uitgezet, Update starte automatisch met een check van de bestanden daarna weg gegaan en deur op slot gedaan. En zojuist 45 min later kreeg ik een berichtje dat de navigatie update klaar was.
Ik ben eigenlijk van het principe “if it ain’t broke don’t fix it” dus was een beet je huiverig op te updaten. Maar goed toch update gedaan omdat het remote opstarten van het opwarmen niet helemaal het gewenste resultaat geeft. Geen idee of dit helpt (ga ik de komende dagen zien) maar het updaten ging dus echt heel makkelijk.
Ik heb de afspraak voor nieuwe deurgrepen en bandenwissel moeten verzetten, die stond voor afgelopen vrijdag.stimpyrulez schreef op donderdag 3 november 2022 @ 07:27:
[...]
Die MG heb ik ook een paar keer mee gehad.
Achteraf maar goed ook want de leenauto waar ik om had gevraagd stond niet vermeld, dezelfde dealer als @Dartlink .
Opzich geen ramp zoals het nu gelopen is, maar als ik daar die vrijdag had gestaan was het toch een behoorlijk dingetje geweest...
Verder geen klachten over de dealer trouwens.
Bij de KIA dealer pas 1x de auto weg moeten brengen voor een dag en toen kreeg ik wel gratis een e-Soul mee, maar nu dit keer zou ik geen auto krijgen.
[ Voor 32% gewijzigd door Phusebox op 03-11-2022 10:00 ]
Nooit gratis gehad nee. Land Rover €89 of een gratis e-scooter. Handig als je van Rotterdam naar Den Haag moet. Verder eigenlijk altijd op fietsafstand auto's in onderhoud gehad, dus fiets in de auto en voila. Eén keer een leenfiets meegenomen, dan krijg je een afgeragd barrel met terugtraprem en een slag in het wiel.Phusebox schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:59:
Is een leenauto bij jullie dan gratis altijd? Want mijn ervaring tot nu toe met vrijwel alle dealers (niet KIA) is dat je moet betalen, soms belachelijke bedragen als 75 euro per dag.
Bij de KIA dealer pas 1x de auto weg moeten brengen voor een dag en toen kreeg ik wel gratis een e-Soul mee, maar nu dit keer zou ik geen auto krijgen.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Dat was een flinke dame dan.king_dude schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:04:
.
Achterbank plat, deken in koffer, kalf er in en weggebracht. Dame was dankbaar, en paste makkelijk in de EV6 🙏
Ja hier wel. Van te voren even aangeven, dat ik een leenauto wil en dan staat er gewoon een Kia klaar. Wel klasse lager, maar het is wel gratis. Moet hem alleen weer vol getankt inleveren uiteraard.Phusebox schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:59:
Is een leenauto bij jullie dan gratis altijd? Want mijn ervaring tot nu toe met vrijwel alle dealers (niet KIA) is dat je moet betalen, soms belachelijke bedragen als 75 euro per dag.
Had hiervoor een Opel Astra, en bij de Opel dealer precies dezelfde ervaring.
Bij Nissan krijg ik niks mee standaard en mag je ervoor betalen als je een leenauto wil.
Nu ga ik zakelijk leasen en zal een leenauto sowieso niet tot de opties behoren gok ik. Tenzij je leasemaatschappij bereid is ervoor te betalen denk ik?
Staat ergens bij instellingen. Voorheen stond er wintermodus en nu iets van pre heatingNQ 69 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:25:
Hoe kun je zien of de update (pre-heating) is uitgevoerd ?
Ja! Sinds ik de EV6 heb voelen de richtingaanwijzers in alle andere auto's crappySwEEp3R schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:47:
In het kader van positiviteit, een vrolijke noot over de bediening van de richtingaanwijzers. Hoe heet zo’n ding eigenlijk, richtingaanwijzerpook? Anyway, de engineers zijn erin geslaagd een ultieme balans te vinden tussen weerstand en doordrukken. Het ding voelt solide aan en het gevoel van net door die weerstand drukken. Helemaal geweldig. Maar ja, dat is misschien mijn ding![]()
Battery conditioningJoer schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:59:
[...]
Staat ergens bij instellingen. Voorheen stond er wintermodus en nu iets van pre heating
:strip_exif()/f/image/j4UJAFeGdFWv9yXcLX3byBAy.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door Joer op 03-11-2022 11:01 ]
Ja is altijd gratis, uiteraard wel aftanken voor inleveren. Laatst was er geen auto meer en toen kreeg ik gewoon een demo mee.Phusebox schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:59:
Thnx ik zit nu bij de dealer voor de up. Nu weet ik waar ik zo meteen moet kijken of de update is uitgevoerd en niet een nav update oid.
Werkgever krijgt dan de factuursn0x0r schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:49:
Nu ga ik zakelijk leasen en zal een leenauto sowieso niet tot de opties behoren gok ik. Tenzij je leasemaatschappij bereid is ervoor te betalen denk ik?
Pas op. Dit betreft mogelijk alleen de update van het infotainment (die je zelf kunt doen).Joer schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:59:
[...]
Staat ergens bij instellingen. Voorheen stond er wintermodus en nu iets van pre heating
Dit heb ik ook.
Maar volgens de dealer moet ik de pre-heat update aan de auto (die zij moeten doen) nog krijgen. En of je die hebt is niet zichtbaar in het scherm aan een versienummer oid.
Als je de update hebt gehad, krijg je naar ik begrijp een sneeuwvlokje in de batterij op het moment dat de functie daadwerkelijk actief wordt.
Helemaal mee eens!SwEEp3R schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:47:
Echt een genot om te gebruiken, klinkt overdreven maar het is idd een prettig ding.
Klopt, de update is uitgevoerd en ik heb het direct getest, zo’n 30 km voor het snellaadstation kreeg ik een pop up dat de batterij werd voorverwarmd en idd het sneeuw vlokje in de batterij werd weer gegeven.HansAuutB schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:22:
[...]
Pas op. Dit betreft mogelijk alleen de update van het infotainment (die je zelf kunt doen).
Dit heb ik ook.
Maar volgens de dealer moet ik de pre-heat update aan de auto (die zij moeten doen) nog krijgen. En of je die hebt is niet zichtbaar in het scherm aan een versienummer oid.
Als je de update hebt gehad, krijg je naar ik begrijp een sneeuwvlokje in de batterij op het moment dat de functie daadwerkelijk actief wordt.
Batterij op 40% , geen vlokje in de batterij, geen preconditioning optie in plaats van de wintermodus.
Is die update dan wel geslaagd vraag ik mij af ?
Helaas hadden ze over het updaten geen oplossing. Ze krijgen steeds een foutmelding in beeld en hebben dit gemeld bij Kia. Voor nu moet ik het doen met de versie uit feb-2022. Meer mensen met een problemen met updaten?
Nee dan is de update niet gedaan..JT900 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:46:
Ik heb vandaag ook de update laten doen, genavigeerd naar een snellaadpunt.
Batterij op 40% , geen vlokje in de batterij, geen preconditioning optie in plaats van de wintermodus.
Is die update dan wel geslaagd vraag ik mij af ?
En heb je gezocht in POI en laadstations of alleen in de navigatie zoekfunctie ?
Sommige zullen het gezeik vinden, maar ik vind het vervelend dat als ik een rotonde nader die ik driekwart om wil, en ik zet de richtingaanwijzer dus naar links, hij bij het naar rechts opdraaien van de rotonde de richtingaanwijzer weer terug laat springen.Loei123 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:31:
[...]
Helemaal mee eens!
Echt een genot om te gebruiken, klinkt overdreven maar het is idd een prettig ding.
Bij alle eerdere auto's die ik had sprong het richtingaanwijzer pookje pas terug als je ook daadwerkelijk de kant op hebt gestuurd die je aan hebt gegeven.
Maarrr.. ik kan er mee leven hoor
Er is er eentje op 16km van bij mij thuis.
Ik heb al gebeld met de dealer en deze gaat het uitzoeken.
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic