Toch mooi! ene probleem opgelost en volgende probleem dient zich aan! EINDELIJK pre-heat update en dan erachter komen dat je geen Fastned laders kunt selecteren.. wat een drama zooitje toch.
Volgens mij komt er weer een nieuwe softwareupdate aan (voor USA staat hij er al).MChellinga schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:04:
Toch mooi! ene probleem opgelost en volgende probleem dient zich aan! EINDELIJK pre-heat update en dan erachter komen dat je geen Fastned laders kunt selecteren.. wat een drama zooitje toch.
Wellicht dat het daarmee weer gefixed word?
Enige wat ik heel graag zou zien is de mogelijkheid om Google Maps (via Android Auto) over de volle breedte van het scherm te tonen, maar volgens mij is dit meer iets van Android/Google dan van Kia.stimpyrulez schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:42:
[...]
Volgens mij komt er weer een nieuwe softwareupdate aan (voor USA staat hij er al).
Wellicht dat het daarmee weer gefixed word?
Hoe werkt bluetooth audio bij jullie i.c.m. de radio? Kwam er afgelopen weekend achter dat als je de radio aan hebt staan en de telefoon met bluetooth verbonden hebt hij geluiden van de telefoon niet afspeelt. Bijvoorbeeld Flitsmeister notificaties, die komen niet door als je de radio aan hebt staan. Dat deed mijn Polo altijd wel gewoon.
Blijft vreemd maar fastned staat er bij mij wel tussen
klopt, dit is een AA dingetje.ThatGuy2303 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:53:
[...]
Enige wat ik heel graag zou zien is de mogelijkheid om Google Maps (via Android Auto) over de volle breedte van het scherm te tonen, maar volgens mij is dit meer iets van Android/Google dan van Kia.
Het is al groter sinds de laatste update (en scherper).
Maar over het hele scherm zit er niet in nee.
Wellicht met de 'coolwalk' update die 'ooit' een keer zal gaan komen.
Misschien een filter dingetje?Freezhost schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:06:
Blijft vreemd maar fastned staat er bij mij wel tussen
Werkt het nu alleen icm de navigatie (navigeren naar herkende dc lader)Dartlink schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:18:
Voor de eerste keer precondiotioneren gebruikt sinds de update van vorige week. Werkte mooi. Koelwater wordt richting 35 graden gebracht en hierdoor wordt het battery pack ook opgewarmd
[...]
Same
Of is er nu nog een manier om handmatig de conditionering in gang te zetten ?
Dat is inderdaad wel irritant. Workaround, andere fast charger op de route selecteren en alsnog bij de fastned gaan chargen?MChellinga schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:04:
Geen idee of het al eerder besproken is, maar redesign van de achterlichten in MY23? Ik zat net even te kijken in de Kia showroom en dit viel me op iig.
2 doorlopende lijnen ipv 1 doorlopende lijn. Ziet er wel net wat strakker uit.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Mts9qNKjBMm9xNTUA7HBqByJ.png?f=user_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Tolga07 op 31-10-2022 13:56 ]
In de folder van januari 2022 staan ook al twee lijnen. Op pagina 38 goed te zien.Tolga07 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:55:
Geen idee of het al eerder besproken is, maar redesign van de achterlichten in MY23? Ik zat net even te kijken in de Kia showroom en dit viel me op iig.
[Afbeelding]
Waarschijnlijk een fout... maar goed, zou kunnen. Wel lullig voor mensen met een GT, want die heeft nog de enkele lijn dan.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Die dubbele lijn zit volgens mij alleen in de configurator.
Catch my drift?
Auto staat vandaag bij de garage en ze belde net dat ze de laatste update niet geïnstalleerd krijgen. Hiervoor zou een ticket ingediend zijn bij Kia. Meer met dit probleem?
Wij hebben dezelfde dealer en ik heb geen kosten gehad aan de update, ik kreeg de auto zelfs weer mee met de USB stick er in omdat de update van navi nog niet klaar was en dit nog wel 1,5u kon duren.stimpyrulez schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:08:
[...]
Zeiden zelf dat ze gelijk even alle updates erop gaan zetten als hij er staat die dag.
Neem aan dus ook de pre-conditioning, maar heb niks gehoord over eventueel extra kosten.
@Dartlink heeft volgens mij dezelfde ervaring bij deze dealer.
Nee.. heb werkelijk alles al geprobeerd. Hopelijk is nieuwe update de fix. Misschien mogelijk te downgraden? Alleen dan de vraag hoe kom je aan de oude software.
Dat kan maar dan word het alweer echt een uitzoekwerk. Naja ik verwacht de pre-heating alleen te gebruiken tijdens lange ritten naar de sneeuw bijvoorbeeld. Binnen NL laad ik eigenlijk altijd thuis.alexzel schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:52:
[...]
Dat is inderdaad wel irritant. Workaround, andere fast charger op de route selecteren en alsnog bij de fastned gaan chargen?
Je moet een DC lader selecteren in de navigatie en dan gaat ie vanzelf voor verwarmen. Mits je minimaal 24% batterij over hebt.everlast666 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:50:
[...]
Werkt het nu alleen icm de navigatie (navigeren naar herkende dc lader)
Of is er nu nog een manier om handmatig de conditionering in gang te zetten ?
Probeer het uit zou ik zeggen (en laat het ons weten)Joer schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 17:15:
De flitspaal melding van de auto werkt die ook bij radarcontrole langs snelwegen, waar die agenten stiekem staan te flitsen??
Wensink in Almere meldt vandaag dat de update/upgrade voor de accu € 113,44 moet kosten. Zou 3 kwartier duren. Zij noemen het trouwens een 'extra optie'. Eerst maar eens een andere dealer consulteren dus.DopeMasta schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:11:
[...]
Wij hebben dezelfde dealer en ik heb geen kosten gehad aan de update, ik kreeg de auto zelfs weer mee met de USB stick er in omdat de update van navi nog niet klaar was en dit nog wel 1,5u kon duren.
@Dartlink heeft volgens mij dezelfde ervaring bij deze dealer.
Wordt steeds duurder. De grapjassen.oa_ar15 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:39:
[...]
Wensink in Almere meldt vandaag dat de update/upgrade voor de accu € 113,44 moet kosten. Zou 3 kwartier duren. Zij noemen het trouwens een 'extra optie'. Eerst maar eens een andere dealer consulteren dus.
Hallo, wat mij opvalt is dat iedereen het over 'de dealer' heeft ipv naam en rugnummer te noemen.. Zou ons allemaal helpen om duidelijkheid te krijgen welke 'dealer' iets wel doet en welke niet.. Ik mag volgende week naar dealer Wensink in Almere voor 30k beurt, onderhoud en updates. Iemand ervaringen hiermee?
Zeeuw&Zeeuw, 99.99 euro, geen discussie mogelijk. Tegelijk gedaan met parkingterugroepactie.Papa73 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:18:
Hallo, wat mij opvalt is dat iedereen het over 'de dealer' heeft ipv naam en rugnummer te noemen.. Zou ons allemaal helpen om duidelijkheid te krijgen welke 'dealer' iets wel doet en welke niet.. Ik mag volgende week naar dealer Wensink in Almere voor 30k beurt, onderhoud en updates. Iemand ervaringen hiermee?
Mijn ervaringen met Wensink in Almere zijn bijzonder slecht, maar dat betreft het traject vanaf de bestelling, via de levering, tot nu: ruim 7.600 km. Ik ben er na de aflevering niet meer geweest en dat was ik eigenlijk ook niet van plan.Papa73 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:18:
En de aangegeven benodigde tijd steeds korter.
De prijs stijgt dus explosief.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Vrienden, ik kan donderdag 10 de auto ophalen maar ik zag er van de week een bij de supermakt achteruit rijden en los van de forse verlichting achter vond ik die piep die er bij zit best wel fors. Ik denk dat mijn buren dat niet leuk vinden om 06:30 in de ochtend, Ik weet niet of dit topic al geweest, en of iemand al een oplossing heeft? maar is, maar is er een mogelijkheid om die piep uit te schakelen. Ik weet zeker dat mij dit niet in dank afgenomen wordt? Dus als iemand een oplossing weet?
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Officieel antwoord: nee, dit mag je niet uitschakelen. Hoor bij type goedkeuring.marc4547 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 06:56:
Vrienden, ik kan donderdag 10 de auto ophalen maar ik zag er van de week een bij de supermakt achteruit rijden en los van de forse verlichting achter vond ik die piep die er bij zit best wel fors. Ik denk dat mijn buren dat niet leuk vinden om 06:30 in de ochtend, Ik weet niet of dit topic al geweest, en of iemand al een oplossing heeft? maar is, maar is er een mogelijkheid om die piep uit te schakelen. Ik weet zeker dat mij dit niet in dank afgenomen wordt? Dus als iemand een oplossing weet?
Onofficieel antwoord: zekering uit de doos trekken. Kan je alleen wel mega veel gezeik krijgen mocht je ooit iemand aanrijden.
Tijdens reguliere beurt zou het gratis zijn volgens dealers. Alleen als je er los een afspraak voor maakt vragen sommige dealers er geld voor.Papa73 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:18:
Ik mag zo nog even naar mijn eigen dealer, lek stroom en waren benieuwd hoe "wij" het weten aangezien er volgens Kia Nederland geen communicatie over is geweest. Dus ik neem 't pers bericht maar mee
Kun je bij het aankomen bij huis niet achteruit inparkeren zodat je in de ochtend vooruit weg kan rijden?marc4547 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 06:56:
Los daarvan vind ik 06:30 een piep horen van een auto nou niet echt een giga probleem. Maar goed, misschien is dat omdat ik sinds 2,5 jaar vader ben en mijn dagen altijd rond 06:00 beginnen sindsdien
Je buren wennen er vanzelf aan. Of ik ben er aan gewend. Dat kan ookmarc4547 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 06:56:
[ Voor 3% gewijzigd door Phusebox op 01-11-2022 07:07 ]
Ik heb de zekering eruit getrokken, flauwekul. Er moet zo veel geluid uitkomen om door het geluid van oordopjes heen te komen. Omgekeerde wereld. Zelfs als ik binnen ben hoor ik regelmatig een straat verderop een Kia/Hyundai achteruit rijden… zucht 😞 Zinloos. Mijn buren hebben een Hyundai mét piep. Wij worden er iedere ochtend wakker door. Achteruit inparkeren vinden ze te lastig, maar achteruit de straat oprijden nietPhusebox schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 07:06:
[...]
Je buren wennen er vanzelf aan. Of ik ben er aan gewend. Dat kan ook
Succes met je verzekering mocht er wat gebeuren.SwEEp3R schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 07:55:
[...]
Ik heb de zekering eruit getrokken, flauwekul. Er moet zo veel geluid uitkomen om door het geluid van oordopjes heen te komen. Omgekeerde wereld. Zelfs als ik binnen ben hoor ik regelmatig een straat verderop een Kia/Hyundai achteruit rijden… zucht 😞 Zinloos. Mijn buren hebben een Hyundai mét piep. Wij worden er iedere ochtend wakker door. Achteruit inparkeren vinden ze te lastig, maar achteruit de straat oprijden niet
Kort gezegd, er is geen oplossing voor.marc4547 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 06:56:
Vanaf een bepaald jaar is het wettelijk verplicht dat elektrische auto's geluiden maken bij het achteruit rijden.
Ik weet niet wat je nu rijdt, maar ipv klagen over geluid kunnen je buren ook blij zijn dat er gewoon frisse lucht geademd kan worden wanneer jij met je auto de oprit oprijdt.
Even het collectief hier raadplegen.
Een EV6 MY21 bestaat toch niet? Hoe kom ik erachter welk MY ik zou hebben?
Alles gebouwd t/m mei dit jaar is een MY22, alles daarna is een MY23 volgens mij?Dartlink schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:22:
/f/image/NqRKbKypJujOg67OCOrTHnhV.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 36% gewijzigd door Phusebox op 01-11-2022 08:27 ]
Ja dit staat mij ook bij. Alleen de dealer beweert nu dat ik MY21 heb. Maar volgens mij bestaat dat niet eensPhusebox schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:25:
[...]
Alles gebouwd t/m mei dit jaar is een MY22, alles daarna is een MY23 volgens mij?
[Afbeelding]
Waarschijnlijk snappen ze niet hoe het werkt, en denken ze gewoon dat het van 1-1 tot 31-12 loopt de modeljaren.Dartlink schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:29:
[...]
Ja dit staat mij ook bij. Alleen de dealer beweert nu dat ik MY21 heb. Maar volgens mij bestaat dat niet eens
10e letter in je VIN is een N? Dan heb je een MY22.Dartlink schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:22:
Model Year is wat ander dan leveringsjaar.
ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)
Thanks! Is een N inderdaad!Solarman schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:54:
[...]
10e letter in je VIN is een N? Dan heb je een MY22.
Model Year is wat ander dan leveringsjaar.
Modeljaar vs levering jaar verschil ken ik wel. Dealer en de telefoniste van Kia NL weten dus niet wat het verschil is...
Staat die N = MY22 ergens gedocumenteerd? Wil even een stok om mee te slaan namelijk
https://www.vdocs.eu/nl/modeljaar-bepalen/Dartlink schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:06:
[...]
..............................................
Staat die N = MY22 ergens gedocumenteerd? Wil even een stok om mee te slaan namelijk
Op z'n minst zou Kia toch een optie mogen hebben om de bieptoon een ander geluid te geven. Andere EV's hebben meer geciviliseerd geluid dan de luide biep, vergelijkbaar met werfwagens/machines.Loei123 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:02:
[...]
Kort gezegd, er is geen oplossing voor.
Vanaf een bepaald jaar is het wettelijk verplicht dat elektrische auto's geluiden maken bij het achteruit rijden.
En toch moet zo'n Biepding aan te passen zijn, misschien een weerstandje er tussen om het geluidsniveau te verlagen? Ik weet niet of een en ander vlot toegankelijk is, geen idee waar dat ding ergens huist.
Alles wat je nu voorstelt is DIY en gaat je problemen geven met garantie en verzekering.DigitalHombre schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:30:
[...]
Op z'n minst zou Kia toch een optie mogen hebben om de bieptoon een ander geluid te geven. Andere EV's hebben meer geciviliseerd geluid dan de luide biep, vergelijkbaar met werfwagens/machines.
En toch moet zo'n Biepding aan te passen zijn, misschien een weerstandje er tussen om het geluidsniveau te verlagen? Ik weet niet of een en ander vlot toegankelijk is, geen idee waar dat ding ergens huist.
Het enige wat je kunt is hopen dat Kia zelf met meerdere opties gaat komen voor het geluid en wellicht het volume ervan.
Zelf zie ik de noodzaak er niet zo van in.
Nog even over het missen van de Fastned in navigatiesysteem. Ik kreeg als tip de POI laadstation filter te gebruiken en verdomd! Daar stonden alle Fastned laders weer in de buurt.. voor een paar seconden. Daarna waren ze weer weg!
Bij de Ioniq Electric zit er gewoon een een VESS knopje op het dashboard links van het stuur waarmee je het 'UFO' geluid en het achteruitrij piepje tijdelijk kunt uitzetten (gaat automatisch weer aan na herstarten auto). Heeft de EV6 dat misschien ook niet?SwEEp3R schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 07:55:
[...]
Ik heb de zekering eruit getrokken, flauwekul. Er moet zo veel geluid uitkomen om door het geluid van oordopjes heen te komen. Omgekeerde wereld. Zelfs als ik binnen ben hoor ik regelmatig een straat verderop een Kia/Hyundai achteruit rijden… zucht 😞 Zinloos. Mijn buren hebben een Hyundai mét piep. Wij worden er iedere ochtend wakker door. Achteruit inparkeren vinden ze te lastig, maar achteruit de straat oprijden niet
Ioniq Electric 2020 (38kWh)
Zoveel mogelijk melden bij de dealers zodat ze dit doorgeven aan KIA Nederland.marc4547 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 06:56:
Des te meer meldingen via de dealers des te meer kans dat er een aanpassing in de software komt.
Volgens de EU richtlijnen mag op bepaalde tijden dit signaal minder luid afgesteld zijn.
Achteruit inparkeren en dan in de ochtend gewoon vooruit wegrijden.marc4547 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 06:56:
De EV6 niet en de nieuwe versies van de Niro ook niet. Is vanaf nu verplicht vanaf 2021 oid om "een" geluid te maken. Niet per se dit piep geluid.Floris112 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:53:
[...]
Bij de Ioniq Electric zit er gewoon een een VESS knopje op het dashboard links van het stuur waarmee je het 'UFO' geluid en het achteruitrij piepje tijdelijk kunt uitzetten (gaat automatisch weer aan na herstarten auto). Heeft de EV6 dat misschien ook niet?
Maar goed deze discussie is al honderdduizendkeer gevoerd in dit topic.
Moet erop. Wetten. Klaar.
Dartlink schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 06:59:
[...]
Onofficieel antwoord: zekering uit de doos trekken. Kan je alleen wel mega veel gezeik krijgen mocht je ooit iemand aanrijden.
Ik heb er geen last van (en mijn buren hebben afgelopen jaar nooit geklaagd).Loei123 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:01:
[...]
Succes met je verzekering mocht er wat gebeuren.
Maar ik zou de zekering effe 'doorbranden' en terug stoppen.
Bij gezeik kan je dan zeggen dat je niet wist dat hij stuk was... (of dat het wellicht er vlak er voor is gebeurd).
Dus als je auto ineens niet meer piept bij achteruit rijden weet jij niet dat er iets aan de hand is?stimpyrulez schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:21:
[...]
[...]
Ik heb er geen last van (en mijn buren hebben afgelopen jaar nooit geklaagd).
Maar ik zou de zekering effe 'doorbranden' en terug stoppen.
Bij gezeik kan je dan zeggen dat je niet wist dat hij stuk was... (of dat het wellicht er vlak er voor is gebeurd).
Verder vraag ik me af of de auto zelf niet met een melding komt wanneer je dit soort truukjes toepast.
Dat komt omdat die auto geproduceerd is voordat het geluid verplicht werd gemaakt.Floris112 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:53:
[...]
Bij de Ioniq Electric zit er gewoon een een VESS knopje op het dashboard links van het stuur waarmee je het 'UFO' geluid en het achteruitrij piepje tijdelijk kunt uitzetten (gaat automatisch weer aan na herstarten auto). Heeft de EV6 dat misschien ook niet?
De EV6 is na deze periode geproduceerd.
Nope hij geeft geen melding voor zover ik kan zien en ook geen melding via de OBD2 poort.Loei123 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:23:
[...]
Dus als je auto ineens niet meer piept bij achteruit rijden weet jij niet dat er iets aan de hand is?![]()
Verder vraag ik me af of de auto zelf niet met een melding komt wanneer je dit soort truukjes toepast.
Bijzonder en een slechte zaak voor een verplicht systeem.Dartlink schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:30:
[...]
Nope hij geeft geen melding voor zover ik kan zien en ook geen melding via de OBD2 poort.
Ondanks dat lijkt het me niet dat het je vrijpleit van schuld wanneer er wat gebeurt en het systeem functioneert niet.
Maar wat je aangaf, deze discussie is al zo vaak gevoerd, het hoort op de auto te zitten en daar heb je mee te leren leven.
Uhuh, ik heb in de tijd dat ik heel vaak heel laat thuiskwam er even zonder zekering gereden. Dus vandaar dat ik het weet.Loei123 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:31:
[...]
Bijzonder en een slechte zaak voor een verplicht systeem.
Ondanks dat lijkt het me niet dat het je vrijpleit van schuld wanneer er wat gebeurt en het systeem functioneert niet.
Maar wat je aangaf, deze discussie is al zo vaak gevoerd, het hoort op de auto te zitten en daar heb je mee te leren leven.
Ik heb toen de aankondiging was geplaatst gelijk een afspraak gemaakt. Toen geen melding van eventuele kosten, dus ik ga er vanuit dat het gratis is. Werd bij jou wel vermeld dat er kosten aan zaten bij het maken van de afspraak?Zorki schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 21:35:
[...]
Zeeuw&Zeeuw, 99.99 euro, geen discussie mogelijk. Tegelijk gedaan met parkingterugroepactie.
De update is aangekondigd toen mijn auto net een maand oud was. Ik zou het wel heel schandalig vinden als ze er geld voor vragen. Als ze dat doen dan kunnen ze ook al mijn onderhoudsbeurten in de toekomst vergeten en ga ik wel op zoek naar een dealer die wel schappelijk is.
Jij komt ook niet in supermarkten om het gebliep van kassa's niet te hoeven horen?edutch schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:38:
Nou, ik snap het wel, parkeerplaats voor garage 20mtr verder op en ik hoor die k#t piep binnen.
Waar hebben we het over...
Gebeld met de dealer, moet toch echt betalen voor de update, ook al staat de auto er voor de problemen die er zijn.
Wat een slechte klantenservice is dit zeg.

Wat een slechte klantenservice is dit zeg.
Bizar... ik heb niet eens expliciet om de update gevraagd en hij is zonder kosten geïnstalleerd tijdens het vervangen van de deurgrepen. Dus zoek je een goede dealer ga dan naar autoservice van der Linden in Sliedrecht (al 29 jaar Kia dealer)
Dus drie dealers:Freezhost schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:17:
Bizar... ik heb niet eens expliciet om de update gevraagd en hij is zonder kosten geïnstalleerd tijdens het vervangen van de deurgrepen. Dus zoek je een goede dealer ga dan naar autoservice van der Linden in Sliedrecht (al 29 jaar Kia dealer)
- Dealer waar we gekocht hebben: welke update?
- Dealer dichtste bij huis: nee we doen geen service op jouw auto
- Dealer dicht bij kantoor: we doen wel service maar de update kost geld
En nu hoorde ik ook dat er nog een service call open staat voor iets met de deurhendel bedrading? (handle wiring pads verstond ik)
Blijkbaar te weinig smeer in mijn EV6:
https://www.kiaevforums.c...c-door-handle-noise.2989/
Misschien gaat het verbruik ook omlaag dan
[ Voor 10% gewijzigd door Phusebox op 01-11-2022 12:36 ]
Dealer in het oosten? Zorg ik persoonlijk ervoor dat je koffie krijgtPhusebox schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:22:
[...]
Dus drie dealers:
- Dealer waar we gekocht hebben: welke update?
- Dealer dichtste bij huis: nee we doen geen service op jouw auto
- Dealer dicht bij kantoor: we doen wel service maar de update kost geld
En nu hoorde ik ook dat er nog een service call open staat voor iets met de deurhendel bedrading? (handle wiring pads verstond ik)
Een dag vrij kost me meer dan betalen voor de updateDartlink schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:24:
[...]
Dealer in het oosten? Zorg ik persoonlijk ervoor dat je koffie krijgt
Maar bedankt voor het aanbod.
Kia Purmerend heeft de update bij mij ook gratis gedaan.
Voor mij in ieder geval nooit meer een Kia als dit hun idee van klantenservice is.
Ik snap de dealers wel, Kia (Nederland) is het probleem. Dealers krijgen geen vergoeding hiervoor, wel voor garantiegevallen.
Maar Kia geeft blijkbaar geen ene moer om klanttevredenheid en zegt dat dit geen update is maar een upgrade.
Ik snap de dealers wel, Kia (Nederland) is het probleem. Dealers krijgen geen vergoeding hiervoor, wel voor garantiegevallen.
Maar Kia geeft blijkbaar geen ene moer om klanttevredenheid en zegt dat dit geen update is maar een upgrade.
[ Voor 60% gewijzigd door Phusebox op 01-11-2022 13:22 ]
Nouuuuu, ze kunnen het claimen bij Kia NL, maar enkel als de "update open staat". Dat was deels de discussie van vanochtend.Phusebox schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:52:
Voor mij in ieder geval nooit meer een Kia als dit hun idee van klantenservice is.
Maar Kia geeft blijkbaar geen fuck om klanttevredenheid en zegt dat dit geen update is maar een upgrade.
Ja dat is wat ik zeg, Kia zegt dat het geen update is en staat dus niet open en zal nooit open staan.Dartlink schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:04:
[...]
Nouuuuu, ze kunnen het claimen bij Kia NL, maar enkel als de "update open staat". Dat was deels de discussie van vanochtend.
Het is weer tijd om eens tot 10 te tellen. Of 100. In ieder geval wel een en ander in perspectief proberen te zien. Niet alles is het einde van de wereld. Niet alles is "geen fuck" of weet ik veel wat voor andere overtreffende trappen er allemaal volgen. Als je zo dwingend en definitief en detailobsessief bent in je communicatie met KIA en/of dealers dan kan ik me ook enige terughoudendheid vanuit hen wel voorstellen. Je lijkt me namelijk een dodelijk vermoeiende klant en die ontvangen nagenoeg nooit geweldige service omdat de gunfactor 0,0 is.Phusebox schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:52:
Maar Kia geeft blijkbaar geen fuck om klanttevredenheid en zegt dat dit geen update is maar een upgrade.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Laat ik het anders verwoorden, linksom of rechtsom is het gewoon een update. Marketing term zou dan upgrade zijn.Phusebox schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:06:
[...]
Ja dat is wat ik zeg, Kia zegt dat het geen update is en staat dus niet open en zal nooit open staan.
Kia ziet op hun tablet adhv kenteken/VIN welke updates je hebt gehad (vinkje) of nog niet. Zo checkt de servicebalie het ook.
Mocht je een update nog niet hebben, zoals de terugroepactie of deze preconditionering update. Dan staat er geen groen vinkje bij.
Maar de update kan wel handmatig worden uitgevoerd door de USB stick + ODB dongle van de werkplaats. Maar "de update staan dan niet open".
Als de update wel open staat dan krijgen ze hier compensatie voor van Kia Nederland voor de bestede tijd. Ze hebben gisteren wel een EV6 gehad waarbij dit "open" stond bijvoorbeeld.
Zo is dit mij vanochtend uitgelegd.
Ik moet volgende week de auto halen , kan ik zonder in engineer mode te gaan , in een oogopslag zien wat nu de juiste kaart update is op dit moment? en misschien wat meer?
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
wellicht even de zoek functie gebruiken in het forum?marc4547 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:24:
Ik moet volgende week de auto halen , kan ik zonder in engineer mode te gaan , in een oogopslag zien wat nu de juiste kaart update is op dit moment? en misschien wat meer?
In de eerste post staat ook veel data.
Snap dat vragen makkelijker en sneller is dan zoeken, maar ja... zo blijven we telkens eerder genoemde punten herhalen in het forum
Weet ie al meer van je auto, lekstroom ect?Dartlink schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:14:
[...]
Laat ik het anders verwoorden, linksom of rechtsom is het gewoon een update. Marketing term zou dan upgrade zijn.
Kia ziet op hun tablet adhv kenteken/VIN welke updates je hebt gehad (vinkje) of nog niet. Zo checkt de servicebalie het ook.
Mocht je een update nog niet hebben, zoals de terugroepactie of deze preconditionering update. Dan staat er geen groen vinkje bij.
Maar de update kan wel handmatig worden uitgevoerd door de USB stick + ODB dongle van de werkplaats. Maar "de update staan dan niet open".
Als de update wel open staat dan krijgen ze hier compensatie voor van Kia Nederland voor de bestede tijd. Ze hebben gisteren wel een EV6 gehad waarbij dit "open" stond bijvoorbeeld.
Zo is dit mij vanochtend uitgelegd.
Hij staat nu nog bij de dealer, ga over half uurtje even bellen of ze al meer weten. Maar zie nu via de app dat alle deuren inc frunk en kofferbak nog steeds open staan.
Gast waar we het over hebben mag duidlijk zijn, niet zo uit de hoogte. Ik heb het over mijn eigen garage in een woonwijk en 's morgens om 6 uur als het stil hoor je dat heel goed.Loei123 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:00:
[...]
Jij komt ook niet in supermarkten om het gebliep van kassa's niet te hoeven horen?
Waar hebben we het over...
Het gaat erom dat tegenwoordig niemand meer iets kan hebben van een ander zoals een klein piepje bij het achteruit rijden. Mensen beginnen steeds meer te zeiken over hele kleine dingen. En 6 uur in de ochtend is het gewoon al druk op straat met auto’s ectedutch schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:19:
[...]
Gast waar we het over hebben mag duidlijk zijn, niet zo uit de hoogte. Ik heb het over mijn eigen garage in een woonwijk en 's morgens om 6 uur als het stil hoor je dat heel goed.
Houd ze in de gaten met de app 🤣. Ben benieuwd wat er uit gaat komen.Dartlink schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:05:
[...]
Hij staat nu nog bij de dealer, ga over half uurtje even bellen of ze al meer weten. Maar zie nu via de app dat alle deuren inc frunk en kofferbak nog steeds open staan.
M’n vorige Kia, cee’d van 2013 had ook vaak een lege accu zeker met vochtig weer. Tig keer terug geweest en uiteindelijk hadden het gevonden via via een verhaal van een andere garage. Hij maakte kortsluiting in key-less entree. Toen ze dat eenmaal wiste geen problemen meer gehad. Nu is de EV6 wel een totaal andere auto maar zou maar goed kunnen dat ie ergens sluiting op maakt, misschien wel via de knop op de achterklep om het open te doen.
Mijn EV6 staat al ruim 3 weken bij de dealer omdat een of andere controller maar stroom bleef vragen van de 12 volt accu en hem vrolijk leeg trok. Vervangende onderdeel moet helaas uit Korea komen.Dartlink schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:05:
[...]

Maar wat hoor je dan niet heel goed? Als de overburen de auto starten zul je dat net zo goed horen.edutch schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:19:
[...]
en 's morgens om 6 uur als het stil hoor je dat heel goed.
Of de piep/claxon die sommige auto's laten horen wanneer deze ontgrendeld worden.
Wanneer ik bij de school van mijn zoon achteruit rij ben ik iig blij met de piep, want iedereen kan, boven het gedreun van taxibusjes met diesel motoren, horen dat ik achteruit rij.
Mijn OBC is defect...
Als het goed is over twee dagen een nieuwe. En anders gaan ze een showroom model als donor gebruiken.
Tot die tijd heb ik de start kabels maar bij de hand.
Als het goed is over twee dagen een nieuwe. En anders gaan ze een showroom model als donor gebruiken.
Rare vraag, wat is een OBC??Dartlink schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:45:
Mijn OBC is defect...
Na alle negatieve ervaringen van mensen hier met verschillende dealers moet ik misschien toch maar even een positieve delen. Mijn EV6 is net bij Kia Wensink in Leeuwarden geweest voor de bandenwissel en updates n.a.v. verschillende problemen. Kon er vrij vlot terecht en het was geen enkel probleem dat zij niet de leverende dealer waren. Auto vanochtend afgegeven en kreeg thuis regelmatig notificaties van de app dat de auto niet op slot stond, deuren open, "motorkap" open, etc. dus ze waren er regelmatig mee bezig. Begin van de middag het telefoontje dat hij weer klaar was. Ze hebben winterbanden gemonteerd (Michelin Pilot Alpin 5 SUV) en drie componenten geupdatet, waarvan twee componenten in 1 update gaan. Hij had het over de VCU (Vehicle Control Unit?), BMS (Battery Management System?) en iets met navigatie dus dat zal wel de gewone navi/infotainment update zijn. De problemen die ik had(heb?) waren hem niet onbekend. Vooral dat Fastned niet zichtbaar was vond de monteur wel opmerkelijk. Daarom hebben ze de 2207 versie opnieuw geïnstalleerd. Hij was open en eerlijk over andere mogelijke defecten die ze vaker hoorden zoals de versterker. Hij gaf aan dat ze niet veel meer konden doen dan de updates aangezien de problemen die ik ervaar (bluetooth, carplay/android auto issues, geen Fastned in navigatie) softwarematige issues zijn waarbij ze afhankelijk zijn van Kia. Het trillen bij ~120 km/h verwachtte hij dat het met de winterbanden opgelost zou moeten zijn (boel is uiteraard opnieuw gebalanceerd) maar mocht ik nog steeds wat trillen ervaren moest ik even bellen dan gingen ze de ophanging nalopen. En van de overige issues was het devies: hou het in de gaten en meld het a.u.b. mochten de problemen blijven bestaan, dan gingen ze er een melding van maken richting Kia Nederland zodat die het misschien met een toekomstige update konden verhelpen. De infotainment geeft ook aan dat die vandaag voor het laatst is bijgewerkt. Verder was de auto keurig gewassen, van binnen en van buiten. Ze hebben dus echt wel hun best gedaan. Hopelijk heeft het ook e.e.a. opgelost. Heb nog niet de tijd gehad om alles te testen.
On Board Chager
Veel mensen denken dat een (ac) laadpaal de oplader is, maar dat is niet zo. Het is gewoon een veredeld stopcontact. De echte oplader zit in de auto. De oplader houdt constant de 12 volt componenten actief waardoor de 12 volt accu leeg loopt.
Een snellaadpaal is dan weer wel daadwerkelijk de oplader
Zo ken ik mijn dealer ookArjenIsM3 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:02:
Na alle negatieve ervaringen van mensen hier met verschillende dealers moet ik misschien toch maar even een positieve delen. Mijn EV6 is net bij Kia Wensink in Leeuwarden geweest voor de bandenwissel en updates n.a.v. verschillende problemen. Kon er vrij vlot terecht en het was geen enkel probleem dat zij niet de leverende dealer waren. Auto vanochtend afgegeven en kreeg thuis regelmatig notificaties van de app dat de auto niet op slot stond, deuren open, "motorkap" open, etc. dus ze waren er regelmatig mee bezig. Begin van de middag het telefoontje dat hij weer klaar was. Ze hebben winterbanden gemonteerd (Michelin Pilot Alpin 5 SUV) en drie componenten geupdatet, waarvan twee componenten in 1 update gaan. Hij had het over de VCU (Vehicle Control Unit?), BMS (Battery Management System?) en iets met navigatie dus dat zal wel de gewone navi/infotainment update zijn. De problemen die ik had(heb?) waren hem niet onbekend. Vooral dat Fastned niet zichtbaar was vond de monteur wel opmerkelijk. Daarom hebben ze de 2207 versie opnieuw geïnstalleerd. Hij was open en eerlijk over andere mogelijke defecten die ze vaker hoorden zoals de versterker. Hij gaf aan dat ze niet veel meer konden doen dan de updates aangezien de problemen die ik ervaar (bluetooth, carplay/android auto issues, geen Fastned in navigatie) softwarematige issues zijn waarbij ze afhankelijk zijn van Kia. Het trillen bij ~120 km/h verwachtte hij dat het met de winterbanden opgelost zou moeten zijn (boel is uiteraard opnieuw gebalanceerd) maar mocht ik nog steeds wat trillen ervaren moest ik even bellen dan gingen ze de ophanging nalopen. En van de overige issues was het devies: hou het in de gaten en meld het a.u.b. mochten de problemen blijven bestaan, dan gingen ze er een melding van maken richting Kia Nederland zodat die het misschien met een toekomstige update konden verhelpen. De infotainment geeft ook aan dat die vandaag voor het laatst is bijgewerkt. Verder was de auto keurig gewassen, van binnen en van buiten. Ze hebben dus echt wel hun best gedaan. Hopelijk heeft het ook e.e.a. opgelost. Heb nog niet de tijd gehad om alles te testen.
@Phusebox heb het net nog met mijn dealer over gehad, over die kosten voor die upgrade. Mijn dealer vindt dat dit bij service hoort, wel het liefst als de auto toch al moet komen voor banden of onderhoud. Anders kon het ook prima, het is niet veel werk, USB insteken en via iPad update starten en daarna maar wachten. Maar dan mochten ze minder tijd "claimen" bij Kia NL.
Ja en ze zijn bij mij toch al anderhalf uur bezig met de deurhendels volgens het technisch service bulletin van Kia.Dartlink schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:11:
[...]
Zo ken ik mijn dealer ookfijn dat er wel wat zijn die service wel hoog hebben!
@Phusebox heb het net nog met mijn dealer over gehad, over die kosten voor die upgrade. Mijn dealer vindt dat dit bij service hoort, wel het liefst als de auto toch al moet komen voor banden of onderhoud. Anders kon het ook prima, het is niet veel werk, USB insteken en via iPad update starten en daarna maar wachten. Maar dan mochten ze minder tijd "claimen" bij Kia NL.
Ik denk dan, als je nu wat extra service verleent heb je wel een klant erbij voor onderhoud, ook al heb ik de auto niet daar gekocht.
Heb of had je ook dat wanneer de auto 100% vol was geladen hij de laadpaal uitschakelde?Dartlink schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:45:
Mijn OBC is defect...
Tnx voor de uitlegDartlink schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:08:
[...]
On Board Chager
Veel mensen denken dat een (ac) laadpaal de oplader is, maar dat is niet zo. Het is gewoon een veredeld stopcontact. De echte oplader zit in de auto. De oplader houdt constant de 12 volt componenten actief waardoor de 12 volt accu leeg loopt.
Een snellaadpaal is dan weer wel daadwerkelijk de opladervandaar de hogere snelheden.
Je wil gewoon niet, geeft niet maar probeer dan ook niet mij te overtuigen met je onzin voorbeelden.Loei123 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:15:
[...]
Maar wat hoor je dan niet heel goed? Als de overburen de auto starten zul je dat net zo goed horen.
Of de piep/claxon die sommige auto's laten horen wanneer deze ontgrendeld worden.
Wanneer ik bij de school van mijn zoon achteruit rij ben ik iig blij met de piep, want iedereen kan, boven het gedreun van taxibusjes met diesel motoren, horen dat ik achteruit rij.
Zullen we het hierbij laten kunnen we door met de auro die we fijn vinden.
Ik hoef jou toch niet te overtuigen van iets wat gewoon wettelijk verlicht is?edutch schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 17:47:
[...]
Je wil gewoon niet, geeft niet maar probeer dan ook niet mij te overtuigen met je onzin voorbeelden.
Zullen we het hierbij laten kunnen we door met de auro die we fijn vinden.
Maar verder eens met je laatste opmerking, veel plezier ervan.
Ik heb dit probleem van het ontbreken van Fastned direct bij KIA gemeld ze vroegen of ik dit al bij de dealer had gemeld. Maar heb gezegd dat dat volgens mij niet zoveel zin heeft. Ze gaan het in ieder geval verder onderzoeken.ArjenIsM3 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:02:
Fijn om te horen dat het een goede dealer isArjenIsM3 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:02:
Ik was voor deurhendels (vervangen) hem een hele dag kwijt. Geen idee of het hetzelfde is.Phusebox schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:16:
[...]
Ja en ze zijn bij mij toch al anderhalf uur bezig met de deurhendels volgens het technisch service bulletin van Kia.
Ik denk dan, als je nu wat extra service verleent heb je wel een klant erbij voor onderhoud, ook al heb ik de auto niet daar gekocht.
Ik kan alleen publiek laden. Dus geen ideeRoadman schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:25:
[...]
Heb of had je ook dat wanneer de auto 100% vol was geladen hij de laadpaal uitschakelde?
Deur moet helemaal uit elkaar heb ik gezien. Wellicht was het anderhalf uur per deur. Maar dan is het raar dat ze zeiden dat de auto in 3u klaar was.Dartlink schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 20:45:
[...]
Ik was voor deurhendels (vervangen) hem een hele dag kwijt. Geen idee of het hetzelfde is.
Ik zie de bui alweer hangen dat er donderdag gewoon helemaal niks gedaan wordt.
Ik kom er trouwens nu pas achter dat de GT-Line dubbel glas heeft bij de voordeuren en de Plus niet?
Wel slecht dat ze dit niet in de folder zetten. Verklaard wel waarom ik de auto niet echt als stil ervaar op de snelweg.
Wel slecht dat ze dit niet in de folder zetten. Verklaard wel waarom ik de auto niet echt als stil ervaar op de snelweg.
Dubbel glas moet je dat kunnen zien?Phusebox schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 20:49:
Ik kom er trouwens nu pas achter dat de GT-Line dubbel glas heeft bij de voordeuren en de Plus niet?
Want volgens mij heeft de mijne dat niet.
Ik vind de auto zelf wel stil genoeg overigens.
Dat lijkt me stug, ze zijn even zwaar. Dubbel glas weegt nog wel wat extra. Dubbel glas zie je voornamelijk bij de premium merken.Phusebox schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 20:49:
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Toch is het zo, het glas voor is dikker dan achter bij een GT-LINE. Gelaagd glas is denk ik een beter benaming dan dubbel glas.
ff aansteker er voor houden. Zie je 2 reflecties van de vlam is t dubbel zie je er 1 dan is t enkelLoei123 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 21:47:
[...]
Dubbel glas moet je dat kunnen zien?
Want volgens mij heeft de mijne dat niet.
Ik vind de auto zelf wel stil genoeg overigens.
Ik denk dat @Freezhost dichter bij de waarheid zit; ik ben ook eens tegengekomen dat het speciaal gelaagd glas zou zijn waardoor het meer geluid tegen zou moeten houden. Volgens mij gaat dat door het leven als 'akoestisch glas' en zo kom ik het bijvoorbeeld ook tegen in een oud nieuwsbericht van een dealer over de EV6 Plus:
Hij is voorts stevig geveerd, maar in grote lijnen is het reizen comfortabel. Dankzij het feit dat de voor- en de zijruiten uit akoestisch glas gemaakt zijn, is hij lekker stil en hoor je nauwelijks wind en rolgeluiden.
In de prijslijst van de EV6 kan ik er dan weer niets over terugvinden.. niet die van de Air/Plus/GT-Line maar ook niet in de aparte prijslijst van de GT.
Hij is voorts stevig geveerd, maar in grote lijnen is het reizen comfortabel. Dankzij het feit dat de voor- en de zijruiten uit akoestisch glas gemaakt zijn, is hij lekker stil en hoor je nauwelijks wind en rolgeluiden.
In de prijslijst van de EV6 kan ik er dan weer niets over terugvinden.. niet die van de Air/Plus/GT-Line maar ook niet in de aparte prijslijst van de GT.
Ga svp klagen in Brussel. Niet hier.edutch schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:19:
[...]
Gast waar we het over hebben mag duidlijk zijn, niet zo uit de hoogte. Ik heb het over mijn eigen garage in een woonwijk en 's morgens om 6 uur als het stil hoor je dat heel goed.
De EV6 voldoet aan de eisen van de wet.
Discussie en gezeur is zinloos.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic