Ik heb zelf een Samsung S20+ dus dat gaat niet helemaal op denk ikeverlast666 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:26:
[...]
Is volgens mij een euvel van de laatste IOS icm CarPlay.
16.0.3 moet dit verhelpen
Nog een vraag van mijn kant, in all seriousness, ik neem aan dat jullie ook allemaal een hoog zoemend geluid horen als je hard optrekt? En ja active sound design staat uit.
Ik weet niet beter maar door wat posts op diverse sites begon ik te twijfelen.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Hier niet. Wel een hoge 'motor whine' vanaf plm 110 km/u. Vond het vooral in het begin storend, ben er nu min of meer aan gewend, of ik word gewoon doofPhusebox schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:51:
Nog een vraag van mijn kant, in all seriousness, ik neem aan dat jullie ook allemaal een hoog zoemend geluid horen als je hard optrekt? En ja active sound design staat uit.
Ja heb ik ook, een zacht fijn zingende zoem die in toon omhoog gaat. Lijkt net een turbo maar dan zachtjes.Phusebox schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:51:
Ik hoor niets rond 110 behalve de wind/banden en de radio (als die aan staat)marcel3 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:02:
[...]
Hier niet. Wel een hoge 'motor whine' vanaf plm 110 km/u. Vond het vooral in het begin storend, ben er nu min of meer aan gewend, of ik word gewoon doofMijn kinderen op de achterbank horen hem in ieder geval heel goed.
Nope, als ik terug ben van vakantie bel ik evenDartlink schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:10:
[...]
Dealer in het oosten van het land?
@stimpyrulez @Loei123 @henrov Jullie nog iets gehoord van onze dealer?
Ik ben nog niet echt onder de indruk van de schrijfstijl van O'Keefe.SwEEp3R schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 20:53:
[...]
Is het wat, de Protectorate trilogie? Gewoon benieuwd 😄
Ik merk dat ik de e-reader vrij snel/makkelijk opzij leg.
Bij schrijvers als Reynolds, Asher, Benson kan ik uren achter elkaar doorlezen.
Heb je een gat in je dak?Phusebox schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 07:37:
Vandaag weer een mooie, hele vooruit en achteruit van binnen zeiknat... de druppels vielen er nog net niet van af. Twee handdoeken nodig gehad om het enigszins droog te vegen.
Laatste keer dat ik dit heb gehad was in een Fiësta uit 1981.
En nu dus met Heat aan vol open, voor- en achterruitontwaseming (dus AC ook aan) een verbruik van 27 kWh/100 km op een ritje waar ik normaal rond de 16-17 heb...
Lekker dan. Het is wel de Air, die heeft al wat meer moeite met 110 en hogergrotegok schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:49:
[...]
Ik hoor niets rond 110 behalve de wind/banden en de radio (als die aan staat)
Wil een beetje in de mood blijven van de ev6 die komen gaat dus wil langzamerhand wat dingetjes vast aanschaffen om t goede gevoel te houden.
Iemand een dikke tip voor een goed haakse (naar beneden wijzende) usb kabel met een goede lengte om uit te komen op de plek waar de telefoon moet liggen op de middenconsole ?
Iemand een dikke tip voor een goed haakse (naar beneden wijzende) usb kabel met een goede lengte om uit te komen op de plek waar de telefoon moet liggen op de middenconsole ?
Die fluit is er alleen als je flink stroom geeft en niet als je 'normaal' accelereert of bij het op snelheid houden van de auto. Ik vind het totaal niet irritant, sterker nog, best leuk.marcel3 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 20:38:
[...]
Lekker dan. Het is wel de Air, die heeft al wat meer moeite met 110 en hogerHet zou trouwens net zo goed de inverter kunnen zijn, geen idee eigenlijk. Maar duidelijk een elektronische fluittoon die idd varieert met snelheid. Te hoog en irritant om voor een turbo door te gaan, maar verder prima mee te leven.
Voor de duidelijkheid: ik ben niet gestopt met lezen. De world building lijkt behoorlijk goed en ik ben nieuwsgierig waar het plot heen gaat. Dus het is niet slecht. Maar bij tijd en wijle lijkt het wel wat amateuristisch, incompleet. Zet ff een reminder voor jezelf en vraag het me over een 2 weken nog een keer.SwEEp3R schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 20:53:
[...]
Is het wat, de Protectorate trilogie? Gewoon benieuwd 😄
De gouden tip is om een Qi Wireless charger lader in te (laten) bouwen. Kan zelf makkelijk en goedkoop. (Bij plus en AIr) (met de hulp van Marcel3 goed gelukt)everlast666 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 20:55:
Wil een beetje in de mood blijven van de ev6 die komen gaat dus wil langzamerhand wat dingetjes vast aanschaffen om t goede gevoel te houden.
Klinkt als een kapotte inverter en airco pomp.Phusebox schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 07:37:
Vandaag weer een mooie, hele vooruit en achteruit van binnen zeiknat... de druppels vielen er nog net niet van af. Twee handdoeken nodig gehad om het enigszins droog te vegen.
Laatste keer dat ik dit heb gehad was in een Fiësta uit 1981.
En nu dus met Heat aan vol open, voor- en achterruitontwaseming (dus AC ook aan) een verbruik van 27 kWh/100 km op een ritje waar ik normaal rond de 16-17 heb...
Dat was bij mijn het geval. Daarna opgelost.
Vervolgens kwam er weer een nieuwe update en nu werkt het vooraf afkoelen van de auto slecht.
Beetje rommeltje is het.
Hi all.
Nieuw hier in dit topic, na 9 maanden te hebben gewacht gisteren eindelijk mijn EV6 GTline opgehaald!
Onze eerste EV auto en ben enorm benieuwd!
Mocht iemand nog handige tips/tricks hebben? Shoot!
Nieuw hier in dit topic, na 9 maanden te hebben gewacht gisteren eindelijk mijn EV6 GTline opgehaald!
Veel plezier ermee! Ga je geen spijt van hebben.Oranje schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 01:37:
Hi all.
Ik stap elke dag met een glimlach in de auto.
Alleen is het vermogen van de achteraf ingebouwde lader dusdanig laag dat wanneer ik mijn Samsung S20 er op leg, Android Auto via de AA wireless, Google maps aan en VLC player voor muziek, de accu nog steeds redelijk snel leg gaat. En bovendien de telefoon dusdanig warm wordt dat het laden stopt. Ik gebruik tegenwoordig een kabel, die ik achterin de passagiersstoel stop.Fabian-69 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:19:
[...]
De gouden tip is om een Qi Wireless charger lader in te (laten) bouwen. Kan zelf makkelijk en goedkoop. (Bij plus en AIr) (met de hulp van Marcel3 goed gelukt)
En een zelf in te bouwen Qi lader? Zijn wel wat mensen in dit topic die dit zelf hebben gedaan.ThatGuy2303 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 08:00:
[...]
Alleen is het vermogen van de achteraf ingebouwde lader dusdanig laag dat wanneer ik mijn Samsung S20 er op leg, Android Auto via de AA wireless, Google maps aan en VLC player voor muziek, de accu nog steeds redelijk snel leg gaat. En bovendien de telefoon dusdanig warm wordt dat het laden stopt. Ik gebruik tegenwoordig een kabel, die ik achterin de passagiersstoel stop.
Ik heb een Qi charger met antislip aangekocht en die op de plek gelegd waar de wireless charger normaal ligt. Werkt prima, ik leg wel altijd mijn telefoon zonder mijn hoesje erop vanwege eventuele warmte die ontstaat door gebruik van AA wireless + flitsmeister + spotify.Dartlink schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:39:
[...]
En een zelf in te bouwen Qi lader? Zijn wel wat mensen in dit topic die dit zelf hebben gedaan.
Vinden jullie het gebruik van een kabel zo problematisch? (Esthetisch of wat dan ook) of zijn er andere redenen waarom een kabel niet acceptabel is?
Ik zal mijne gewoon met kabel verbinden. Geen gedoe met opladen dat langzaam gaat en omdat het scherm niet meer continu aan hoeft wordt het toestel ook minder warm.
Momenteel hangt mijn telefoon (S21 Ultra) in een telefoonhouder met een kabel, maar ik heb nog geen AA in deze auto noch media playback via de kabel (Qashqai uit 2016), dus alles gaat alsnog via bluetooth. De navi (Google maps) draait dan altijd, samen met Flitsmeister en iets voor muziek (SoundCloud of Spotify) en dan wordt mn toestel echt al best warm. Gelukkig hangt het toestel met 3/4 voor de opening van een luchtrooster en helpt dat aardig om de temperatuur wat omlaag te houden. Er zit trouwens wel een hoesje omheen, dat helpt uiteraard ook niet.
Ben benieuwd hoe dit in de EV6 zal gaan, maar ik zal de wireless charging weinig gebruiken gok ik (nog meer hitte), en als ik de meeste services via AA kan krijgen kan het scherm in ieder geval uit (van het toestel). Ben benieuwd hoe warm hij dan zal worden.
Ik zal mijne gewoon met kabel verbinden. Geen gedoe met opladen dat langzaam gaat en omdat het scherm niet meer continu aan hoeft wordt het toestel ook minder warm.
Momenteel hangt mijn telefoon (S21 Ultra) in een telefoonhouder met een kabel, maar ik heb nog geen AA in deze auto noch media playback via de kabel (Qashqai uit 2016), dus alles gaat alsnog via bluetooth. De navi (Google maps) draait dan altijd, samen met Flitsmeister en iets voor muziek (SoundCloud of Spotify) en dan wordt mn toestel echt al best warm. Gelukkig hangt het toestel met 3/4 voor de opening van een luchtrooster en helpt dat aardig om de temperatuur wat omlaag te houden. Er zit trouwens wel een hoesje omheen, dat helpt uiteraard ook niet.
Ben benieuwd hoe dit in de EV6 zal gaan, maar ik zal de wireless charging weinig gebruiken gok ik (nog meer hitte), en als ik de meeste services via AA kan krijgen kan het scherm in ieder geval uit (van het toestel). Ben benieuwd hoe warm hij dan zal worden.
Ik heb zelf ook gewoon een kabel, geen houder, ik leg mijn telefoon in het vaker onder de console. Alle belangrijke informatie die ik nodig heb zit toch op de headunit.sn0x0r schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:04:
Vinden jullie het gebruik van een kabel zo problematisch? (Esthetisch of wat dan ook) of zijn er andere redenen waarom een kabel niet acceptabel is?
Heel soms heb ik wel mijn werktelefoon of privé toestel (ligt aan hoe laat ik in de auto zit) in de draadloze oplader als deze bijna leeg is bijvoorbeeld.
Bedraad is ***altijd*** beter dan draadloos, of het nu gaat om communicatie of opladen. Niet altijd persé handiger… Ik heb de draadloze lader ook gewoon uitgeschakeld, scheelt weer een paar mW. Verder heb ik mijn telefoon in een cradle op de middenconsole gezet.
Met betrekking tot de software update,
"Excuses voor de onduidelijkheid, vandaag worden de Kia dealers op de hoogte gebracht, de update kan indien gewenst in combinatie met een onderhoudsbeurt worden uitgevoerd."
Ik had wat kritiek op het feit dat het een lucky shot is of je een dealer krijgt die uberhaupt iets weet van deze update. Ze kijken nml alleen even naar je kenteken en als daar niks staat zijn ze verder blind en knnen ze niks doen.
Ik ben benieuwd!
"Excuses voor de onduidelijkheid, vandaag worden de Kia dealers op de hoogte gebracht, de update kan indien gewenst in combinatie met een onderhoudsbeurt worden uitgevoerd."
Ik had wat kritiek op het feit dat het een lucky shot is of je een dealer krijgt die uberhaupt iets weet van deze update. Ze kijken nml alleen even naar je kenteken en als daar niks staat zijn ze verder blind en knnen ze niks doen.
Ik ben benieuwd!
MChellinga schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:34:
Met betrekking tot de software update,
Ik ben benieuwd!
M.b.t. tot dat preconditioning: ik heb die optie al in het EV menu staan met een vinkje. Heb ik dan die update al gehad?DaMenaz schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:46:
Bericht op AutoWeek over preconditioneren.
https://www.autoweek.nl/a...j-te-laden-bij-koud-weer/
Beste ik heb ineens iets geks met het laden van mijn ev6. Ik laad thuis mijn auto op en kan ineens niet meer laden. Hij koppelt goed en start het laden maar stopt dan na een paar seconden. In the Kia app geeft hij aan can’t start charging Unexpected vehicle status. Auto staat op 83% vol. Net ook bij snellader geprobeerd en deze geeft hetzelfde aan. Iemand een idee wat dit kan zijn?
Had jij een Brodit houder? Zo nee, welke dan?SwEEp3R schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:11:
Bedraad is ***altijd*** beter dan draadloos, of het nu gaat om communicatie of opladen. Niet altijd persé handiger… Ik heb de draadloze lader ook gewoon uitgeschakeld, scheelt weer een paar mW. Verder heb ik mijn telefoon in een cradle op de middenconsole gezet.
Zoek even in de eerdere berichten. Een andere gebruiker heeft exact hetzelfde en moet nu een paar weken op een onderdeel wachten, helaas…de vliegvisser schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:50:
Beste ik heb ineens iets geks met het laden van mijn ev6. Ik laad thuis mijn auto op en kan ineens niet meer laden. Hij koppelt goed en start het laden maar stopt dan na een paar seconden. In the Kia app geeft hij aan can’t start charging Unexpected vehicle status. Auto staat op 83% vol. Net ook bij snellader geprobeerd en deze geeft hetzelfde aan. Iemand een idee wat dit kan zijn?
Zoek in dit forum even op iOttie. Dan krijg je er ook een plaatje bij.sn0x0r schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:26:
[...]
Had jij een Brodit houder? Zo nee, welke dan?
Bericht van Kia zelf over pre-conditioning: https://nieuws.kia.nl/kia...og-sneller-bij-koud-weer/
Ik denk het niet.. zou je eens een foto kunnen maken? Het gaat erom dat wanneer je navigeert naar een snel lader de batterij alvast opwarmt.ArjenIsM3 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:49:
[...]
[...]
M.b.t. tot dat preconditioning: ik heb die optie al in het EV menu staan met een vinkje. Heb ik dan die update al gehad?
Dus als je navigeert met de navigatie van KIA. Als ik navigeer gebruik ik eigenlijk altijd Apple Maps.MChellinga schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:35:
[...]
Ik denk het niet.. zou je eens een foto kunnen maken? Het gaat erom dat wanneer je navigeert naar een snel lader de batterij alvast opwarmt.
Ah kijk, dat is fijn. Ik moet toch nog een keer een afspraak maken voor de terugroep voor de P-stand.r0el schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:32:
Bericht van Kia zelf over pre-conditioning: https://nieuws.kia.nl/kia...og-sneller-bij-koud-weer/
Idealiter had ik een aparte knop voor de conditionering gehad, maar het zal niet heel vaak voorkomen dat ik in de winter moet snelladen.
Heb de batterij conditionering optie zoals die hier ook in de handleiding staat.MChellinga schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:35:
[...]
Ik denk het niet.. zou je eens een foto kunnen maken? Het gaat erom dat wanneer je navigeert naar een snel lader de batterij alvast opwarmt.
http://webmanual.kia.com/.../evelectricvehicle03.html
De wintermodus heb ik niet.
Heb je een MY22 of MY23? Wanneer ben je dan eventueel langs de dealer geweest voor een update?ArjenIsM3 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:55:
[...]
Heb de batterij conditionering optie zoals die hier ook in de handleiding staat.
Aaah okej, je wellicht! Test het eens zou ik zeggen.. Ik heb echt nog wintermodus staan. En die doet vrijwel niks!ArjenIsM3 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:55:
[...]
Heb de batterij conditionering optie zoals die hier ook in de handleiding staat.
Ik heb een (waarschijnlijk een van de laatste) MY22. Twee weken geleden opgehaald bij de dealer.alexzel schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:22:
[...]
Heb je een MY22 of MY23? Wanneer ben je dan eventueel langs de dealer geweest voor een update?
Check, dus jij hebt of de update al fabrieks af, of jou dealer had de update al en heeft deze meegenomen. Ben benieuwd welke van de 2 opties het zou zijn geweest.ArjenIsM3 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:30:
[...]
Ik heb een (waarschijnlijk een van de laatste) MY22. Twee weken geleden opgehaald bij de dealer.
Blijft allemaal enorm vaag ik heb net wederom (een andere) dealer gebeld. "Nee meneer er is bij ons niks bekend over deze update, op uw kenteken staan alle updates reeds geinstalleerd"
Ik probeer het volgende week gewoon weer even..
Quote van de KIA site: Kia Nederland raadt EV6-rijders -die geïnteresseerd zijn in deze upgrade- aan, om dit kenbaar te maken bij de Kia-dealer voorafgaand aan een regulier werkplaatsbezoek.MChellinga schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:40:
Blijft allemaal enorm vaag ik heb net wederom (een andere) dealer gebeld. "Nee meneer er is bij ons niks bekend over deze update, op uw kenteken staan alle updates reeds geinstalleerd"
Dus of de dealer heeft er geen zin in om bij te blijven mbt de info van KIA NL, of er gaat bij KIA NL is heel goed fout qua proces richting dealers.... Mijn vermoeden blijft dat dealer(s) gewoon vooral lui zijn. De salesman van mijn dealer waar ik de auto heb gehaald wist werkelijk niets van de EV6, ja wel dat hij electrisch is. Maar over functies zoals V2L of wat een granny lader is, daar wist hij het bestaan niet eens vanaf.
Heb je daar een link van? Dan heb ik een stok om mee te slaanalexzel schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:44:
[...]
Quote van de KIA site: Kia Nederland raadt EV6-rijders -die geïnteresseerd zijn in deze upgrade- aan, om dit kenbaar te maken bij de Kia-dealer voorafgaand aan een regulier werkplaatsbezoek.
Dus of de dealer heeft er geen zin in om bij te blijven mbt de info van KIA NL, of er gaat bij KIA NL is heel goed fout qua proces richting dealers.... Mijn vermoeden blijft dat dealer(s) gewoon vooral lui zijn. De salesman van mijn dealer waar ik de auto heb gehaald wist werkelijk niets van de EV6, ja wel dat hij electrisch is. Maar over functies zoals V2L of wat een granny lader is, daar wist hij het bestaan niet eens vanaf.
Mijn auto staat toevallig vandaag ook bij de dealer voor het vervangen van de handgreepjes. Heb ze vanochtend verzocht om de batterijverwarmingsupdate uit te voeren. Hij keek wat vragend, maar ben benieuwd of het is gelukt als ik de auto straks weer ophaal.
https://nieuws.kia.nl/kia...og-sneller-bij-koud-weer/MChellinga schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:55:
[...]
Heb je daar een link van? Dan heb ik een stok om mee te slaan
aah.. zo daar had ik overeen gelezen indd. Ik dacht dat je zoiets had zien staan op de site van KIA zelf.
Dit is de site van KIA NL zelfMChellinga schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:04:
[...]
aah.. zo daar had ik overeen gelezen indd. Ik dacht dat je zoiets had zien staan op de site van KIA zelf.
Zou dit puur een update zijn of zou er wat bij ingebouwd worden?
Indien dat laatste het geval is verwacht ik niet dat de upgrade gratis zal zijn.
Indien dat laatste het geval is verwacht ik niet dat de upgrade gratis zal zijn.
Autoblog.nl meent dat het combinatie is van software en een aanpassing.. (althans dat suggereert de term retrofit)Loei123 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:28:
Zou dit puur een update zijn of zou er wat bij ingebouwd worden?
[ Voor 20% gewijzigd door r0el op 20-10-2022 13:57 ]
Weet niet of ie al voorbij is gekomen
Edit. Ja dus 🙈
Edit. Ja dus 🙈
[ Voor 6% gewijzigd door everlast666 op 20-10-2022 14:09 ]
Letterlijk vijf posts hierboven...everlast666 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:08:
Weet niet of ie al voorbij is gekomen

Opel Ampera-e (2020)
Maak ff een foto van jou laatste update wat in je systeem staat.ArjenIsM3 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:30:
[...]
Ik heb een (waarschijnlijk een van de laatste) MY22. Twee weken geleden opgehaald bij de dealer.
zag t, in my defense, mijn link was van autoweek, die had ik nog niet gezien
Mijn vrouw heeft hem mee naar toevallig laatst gedaan. Dit is nadat ik zelf de laatste navigatie update heb geïnstalleerd vorige week.Joer schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:13:
[...]
Maak ff een foto van jou laatste update wat in je systeem staat.
:strip_exif()/f/image/aIihApdGjNDTlcifYENjXWpF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rcCC7tdg6jaPGtxcGJNvvL4Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Net mijn contact persoon bij de dealer gebeld. Zij zijn pas gisteren op de hoogte gesteld van het beschikbaar maken van de update.
Bij mij geen kosten in ieder geval, om geen slapende honden wakker te maken ook niet om gevraagd.
Betreft enkel een software update volgens hem en geen onderdeel vervangen. Duurt circa een uur. Ik kom zaterdag al terrecht, maar geen tijd. Dus maandag 8.00 mag ik mij melden
Bij mij geen kosten in ieder geval, om geen slapende honden wakker te maken ook niet om gevraagd.
Betreft enkel een software update volgens hem en geen onderdeel vervangen. Duurt circa een uur. Ik kom zaterdag al terrecht, maar geen tijd. Dus maandag 8.00 mag ik mij melden
Oké bedankt. Is niet de laatste software update volgens mij. Datum juli maar bedanktArjenIsM3 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:31:
[...]
Mijn vrouw heeft hem mee naar toevallig laatst gedaan. Dit is nadat ik zelf de laatste navigatie update heb geïnstalleerd vorige week.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Jawel, dat is wel de laatsteJoer schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:45:
[...]
Oké bedankt. Is niet de laatste software update volgens mij. Datum juli maar bedankt
Ik blijf geregeld lezen over problemen met de deurgrepen. Te groot waardoor ze klemmen, of krassen veroorzaken, maar niet iedereen lijkt er last van te hebben. Is dit een probleem dat zich net als met de inverters en versterkers beperkt tot een bepaalde productieperiode?
Uit het artikel op kia.nl:
Ik vind dit wel redelijk absurd. Ik vraag me af wat hier de reden voor is. Juist als je grote afstanden gaat rijden wil je toch de auto verder leeg rijden dan 24%. Nu moet ik nog de verschillende scenarios gaan narekenen wat sneller is op een roadtrip (ofwel verder doorrijden, ofwel eerder stoppen maar dan wel de batterij voorverwarmen).Na de update kan de EV6 de batterij, indien zijn temperatuur lager is dan 21 graden en de resterende batterijcapaciteit groter is dan 24%, automatisch voorverwarmen wanneer de bestuurder een DC-snellader als bestemming in het navigatiesysteem instelt.
Ik heb net een afspraak gemaakt voor de terugroepactie; die blijkt bij mijn auto (aanschaf afgelopen juli) niet uitgevoerd te zijn (...). Ik heb gevraagd ook gelijk de pre-conditionering update te doen, dat kan maar ik kreeg wel gelijk te horen dat daar mogelijk kosten bij komen, daar waren ze nog niet helemaal uit... lijkt per dealer te verschillen dus.Dartlink schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:38:
Net mijn contact persoon bij de dealer gebeld. Zij zijn pas gisteren op de hoogte gesteld van het beschikbaar maken van de update.
dat.....klinkt wel raar inderdaad. je zou zeggen dat de wagen toch alle informatie voor handen heeft om te bepalen of de resterende energie verbruikt kan worden aan opwarmen of niet. en waarom zo'n arbitrair (en hoog) percentage.Ruben. schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:33:
Uit het artikel op kia.nl:
[...]
Ik vind dit wel redelijk absurd. Ik vraag me af wat hier de reden voor is. Juist als je grote afstanden gaat rijden wil je toch de auto verder leeg rijden dan 24%. Nu moet ik nog de verschillende scenarios gaan narekenen wat sneller is op een roadtrip (ofwel verder doorrijden, ofwel eerder stoppen maar dan wel de batterij voorverwarmen).
Hoe heb je dit gevonden? Ik heb de laatste nieuwe van juli, maar nieuwer kan ik nergens vinden.ArjenIsM3 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:31:
[...]
Mijn vrouw heeft hem mee naar toevallig laatst gedaan. Dit is nadat ik zelf de laatste navigatie update heb geïnstalleerd vorige week.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kan contact opnemen met KIA Nederland hierover, lijkt mij sterk dat je daarvoor betalen moet.itsjohan schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:36:
[...]
Ik heb net een afspraak gemaakt voor de terugroepactie; die blijkt bij mijn auto (aanschaf afgelopen juli) niet uitgevoerd te zijn (...). Ik heb gevraagd ook gelijk de pre-conditionering update te doen, dat kan maar ik kreeg wel gelijk te horen dat daar mogelijk kosten bij komen, daar waren ze nog niet helemaal uit... lijkt per dealer te verschillen dus.
(Dealers doen soms maar wat om er zelf niet op toe te leggen, maar dat is hun probleem).
ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)
De laatste navigatie update is ook van 21-7-2022.Tolga07 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:46:
[...]
Hoe heb je dit gevonden? Ik heb de laatste nieuwe van juli, maar nieuwer kan ik nergens vinden.
ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)
Vraagje van andere orde.. Ik heb nu bijna 26k op de teller staan en nooit iets gezien dat de auto een service melding o.i.d. geeft. Maar ik hoor en lees nu dat deze bij 15k wel al een beurtje gehad zou moeten hebben.
Klopt dit? En waarom geeft mijn auto dan geen melding?
Even qua wintermodus vs pre-conditionering:
- De wintermodus zorgt voor opwarming van de batterij voor betere ontlaadprestaties tijdens gebruik in koude omstandigheden
- De pre-conditionering zorgt voor opwarming van de batterij voor betere snellaadprestaties in koude omstandigheden. Volgens mij stookt ie m dan tot rond 25 graden op (!) De navigatie wordt dan gebruikt om m op temperatuur te hebben zodra je aankomt bij het laadstation (stel dat je dit zelf wilt regelen met een knop en je moet m vervolgens een kwartier extra op 25 graden houden vanwege een verkeerde inschatting, dat zijn heel wat kWh'tjes)
[ Voor 31% gewijzigd door SwEEp3R op 20-10-2022 16:26 ]
Ik heb op basis van een hoop aannames en informatie die we nu hebben een hele simpele rekensom gemaakt voor het rijden van 1000km. Met deze rekensom lijkt het alsnog verstandig om preconditioning te gebruiken.
/f/image/H6bCdCjpFa7UDatJu6RNqine.png?f=fotoalbum_large)
Een aantal aannames en kanttekeningen:
/f/image/H6bCdCjpFa7UDatJu6RNqine.png?f=fotoalbum_large)
- Als je niet preconditioning gebruikt dan rijd je van 80% naar 10%, dus heb je 70% ter beschikking
- Als je wel preconditioning gebruikt dan rijd je van 80% naar 25%, dus hebt je 55% ter beschikking
- Ik heb geen verbruik van het verwarmen meegenomen
- Er wordt geen rekening gehouden met het feit dat als je het eerste stuk rijdt, je 100% hebt
- Er wordt vanuit gegaan dat je op de ideale momenten kan laden (precies wanneer het nodig is)
- Er wordt vanuit gegaan dat je een constante snelheid kan rijden
- Verbruiksgetallen zijn ingeschat op basis van wat ik nu zelf zie bij mijn eigen auto, maar dit kan er compleet naast zitten
- Ik vraag me af hoe lang de batterij zijn temperatuur behoudt. Wat als je een snellaadsessie hebt gedaan waardoor je batterij warm is (40 a 50 graden?). Vervolgens kachel je flink door op de Duitse autobahn met zo'n 150 tot 190 km/h voor ongeveer 1,5 uur. Zit er dan nog genoeg temperatuur in de batterij om sneller te laden? (afhankelijk van de buitentemperatuur natuurlijk ook)
@Ruben. Dat is een complexe oplossing voor een probleem dat er mijn inziens niet is. Zodra je vertrekt bij je laatste stop stel je een DC lader in als bestemming en de auto gaat zorgt dan dat de batterij op temperatuur komt. De laatste 24% gaat de functie van voorverwarmen uit maar dan is je accu al warm. Als je slim bent, plan je het zo dat je aankomt met 10% lading. De tijd tussen uitschakelen van voorverwarmen en je aankomst zal dan hooguit 30 min zijn. In die tijd is die accu echt niet afgekoeld!
[ Voor 3% gewijzigd door Griffen83 op 20-10-2022 16:49 ]
Mijn dealer had de instructies nog niet over hoe ze de updates moeten uitvoeren.dosh schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:58:
Mijn auto staat toevallig vandaag ook bij de dealer voor het vervangen van de handgreepjes. Heb ze vanochtend verzocht om de batterijverwarmingsupdate uit te voeren. Hij keek wat vragend, maar ben benieuwd of het is gelukt als ik de auto straks weer ophaal.
Buiten het feit dat het even navragen en nalezen was en ze niet onmiddellijk wisten van een preconditioning update toen ik vanochtend belde.
Zou me niets verbazen als ze bij jouw dealer ook van Kia de benodigde info / software nog niet hebben.
@Ruben.
Ik vind de verbruik cijfers iets te hoog voor mij persoonlijk. Ik doe in de winter 18kwh/100km
Accu pakket houdt redelijk temperatuur vast, maar natuurlijk afhankelijk van de buiten temperatuur valt dit sneller omlaag.
Tevens als het accu pakket te warm is dan stopt het opladen tijdelijk met opladen om af te koelen en plating te voorkomen.
Tevens de oplaadtijden vind ik ook te optimistisch. Ik heb aardig wat sessies van 40 minuten gehad om bij 80% te komen
Ik vind de verbruik cijfers iets te hoog voor mij persoonlijk. Ik doe in de winter 18kwh/100km
Accu pakket houdt redelijk temperatuur vast, maar natuurlijk afhankelijk van de buiten temperatuur valt dit sneller omlaag.
Tevens als het accu pakket te warm is dan stopt het opladen tijdelijk met opladen om af te koelen en plating te voorkomen.
Tevens de oplaadtijden vind ik ook te optimistisch. Ik heb aardig wat sessies van 40 minuten gehad om bij 80% te komen
Dat is niet helemaal correct: de oude wintermodus zou er voor moeten zorgen dat de batterij opgewarmd wordt naar 0 graden als de batterij (niet de buitentemperatuur) kouder dan 0 graden is. Dit is/was ook om de laadtijd te verkorten. Zie ook onderstaande afbeelding van Hyundai die al wel eens eerder voorbij gekomen is.SwEEp3R schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:20:
Even qua wintermodus vs pre-conditionering:
- De wintermodus zorgt voor opwarming van de batterij voor betere ontlaadprestaties tijdens gebruik in koude omstandigheden
- De pre-conditionering zorgt voor opwarming van de batterij voor betere snellaadprestaties in koude omstandigheden. Volgens mij stookt ie m dan tot rond 25 graden op (!) De navigatie wordt dan gebruikt om m op temperatuur te hebben zodra je aankomt bij het laadstation (stel dat je dit zelf wilt regelen met een knop en je moet m vervolgens een kwartier extra op 25 graden houden vanwege een verkeerde inschatting, dat zijn heel wat kWh'tjes)
De afbeelding geeft trouwens ook aan dat in extreme situaties/ met erg koude batterijtemps de optimale snelheid alsnog niet gehaald zal worden. Desalniettemin lijkt de preconditionering toch een duidelijke verbetering te zijn.
/f/image/WWZLNJq6ZMD4GTZTtb38u8L4.png?f=fotoalbum_large)
Maar is dat zo? Gaat hij niet pas voorverwarmen als je op een aantal kilometer voor je laadstation bent? Met andere woorden: is er een kans dat hij niet voorverwarmt als je naar 10% gaat rijden omdat de lader nog te ver weg is als je op 25% zit?Griffen83 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:47:
@Ruben. Dat is een complexe oplossing voor een probleem dat er mijn inziens niet is. Zodra je vertrekt bij je laatste stop stel je een DC lader in als bestemming en de auto gaat zorgt dan dat de batterij op temperatuur komt. De laatste 24% gaat de functie van voorverwarmen uit maar dan is je accu al warm. Als je slim bent, plan je het zo dat je aankomt met 10% lading. De tijd tussen uitschakelen van voorverwarmen en je aankomst zal dan hooguit 30 min zijn. In die tijd is die accu echt niet afgekoeld!
Ik denk voor dat soort antwoorden dat we even moeten wachten tot meer mensen de updates hebben en tests hebben gedaan met de obd dongle
Nog steeds ruk want je moet echt de bestemming LAADPAAL invoeren in je navigatie. Het adres van de laadpaal is dus niet voldoende. Het moet echt de POI laadpaal zijn....
Klinkt misschien niet als een probleem maar het is vaak veel sneller en makkelijker om het adres in te vullen dan de POI op te zoeken in de navigatie.
Klinkt misschien niet als een probleem maar het is vaak veel sneller en makkelijker om het adres in te vullen dan de POI op te zoeken in de navigatie.
Je kunt ook overdrijven @radeondutch: bij alle merken (Tesla, Volvo, Polestar) werkt het tot nu toe zo dat je echt de laadpaal moet inprogrammeren. En dat lijkt me ook logisch.
Geef mij maar een vinkje, een vinkje dat zegt dat ik onderweg naar een laadpaal ben en op de bestemming kan ik laden. Zonder de POI in te vullen. En door het vinkje gaat ie tijdig opwarmen.Franciesco schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:07:
Je kunt ook overdrijven @radeondutch: bij alle merken (Tesla, Volvo, Polestar) werkt het tot nu toe zo dat je echt de laadpaal moet inprogrammeren. En dat lijkt me ook logisch.
Toch super stom? ga je ergens heen waar je weet dat er DC palen zijn op die locatie, moet je de laadpaal POI gaan opzoeken i.p.v. je initiële bestemming.
[ Voor 3% gewijzigd door radeondutch op 20-10-2022 17:15 ]
Dit plus het feit dat je misschien naar een plek rijdt die nog niet als POI in je Kia NAV staat?radeondutch schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:13:
[...]
Geef mij maar een vinkje, een vinkje dat zegt dat ik onderweg naar een laadpaal ben en op de bestemming kan ik laden. Zonder de POI in te vullen. En door het vinkje gaat ie tijdig opwarmen.
Toch super stom? ga je ergens heen waar je weet dat er DC palen zijn op die locatie, moet je de laadpaal POI gaan opzoeken i.p.v. je initiële bestemming.
Hallo
Ik ben sinds een paar weken de trotse eigenaar van een ev6 plus in interstellair gray. Wat een geweldige auto is dit. Fantastisch rijgedrag en tot nu toe werkt alles als verwacht. Heerlijk stil en zuinig.
Ik vraag me af of het stopcontact in de auto ook werkt met het contact uit. Ik kan hierover niet vinden in de handleiding. In de kampeermodus werkt het stopcontact maar als het contact uitgezet wordt gaat de spanning van het contact af.
Ik ben sinds een paar weken de trotse eigenaar van een ev6 plus in interstellair gray. Wat een geweldige auto is dit. Fantastisch rijgedrag en tot nu toe werkt alles als verwacht. Heerlijk stil en zuinig.
Ik vraag me af of het stopcontact in de auto ook werkt met het contact uit. Ik kan hierover niet vinden in de handleiding. In de kampeermodus werkt het stopcontact maar als het contact uitgezet wordt gaat de spanning van het contact af.
Ik heb mijn ev6 nu 1 jaar en 10k km's. En ik heb nu al een paar dagen de melding dat ik heel spoedig onderhoud moet laten plegen......MChellinga schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:19:
Vraagje van andere orde.. Ik heb nu bijna 26k op de teller staan en nooit iets gezien dat de auto een service melding o.i.d. geeft. Maar ik hoor en lees nu dat deze bij 15k wel al een beurtje gehad zou moeten hebben.
10k is natuurlijk ook echt een ongekende hoeveelheid km's.
but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!
Vreemd.. dat ik dan nog geen melding heb gehad. Nouja! Dan maar langs de dealer voor een beurt en direct de update.Reacher schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:25:
[...]
Ik heb mijn ev6 nu 1 jaar en 10k km's. En ik heb nu al een paar dagen de melding dat ik heel spoedig onderhoud moet laten plegen......
Met m’n Tesla kwam ik regelmatig met <5% SOC aan.Griffen83 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:47:
Ik vind die grens van 24% erg hoog. Je kan nog behoorlijk wat km rijden en als de batterij te veel afkoelt doordat verwarming afschakelt voor aankomst lijkt me dat het doel niet bereikt wordt.
Sterker nog, dan is het verloren energie dat voorverwarmen.
Zeker bij vriestemp, waar dit alles nu juist voor is bedoeld.
Laten we hopen dat ze er goed over hebben nagedacht…
Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025
Dat is toch wel heel persoonlijk denk ik. Ik heb nu in de ochtend al ritjes van 25 tot 30 kWh/100 km.Dartlink schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:51:
@Ruben.
...omdat je auto nog niet gemaakt is.Phusebox schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:06:
[...]
Dat is toch wel heel persoonlijk denk ik. Ik heb nu in de ochtend al ritjes van 25 tot 30 kWh/100 km.
Nou met 18 graden buiten kwam er wel "warme" lucht uit zonder dat heat aan stond.
Ik kan het pas zeker weten als het vriest buiten. Er werd hier ook gezegd dat je hem handmatig op midden en beneden moet zetten om warme lucht uit de middelste roosters te krijgen en de temperatuur op 24.
Dat heb ik nog niet gedaan echt om te testen. Stiekem hoop ik dan dat ie kapot is want als dat nodig is dan begint het meer en meer als een jaren 90 auto te voelen.
Ja ik zit bijna op 15K en krijg nu een melding dat hij onderhoud nodig heeft. Vreemd want in de handleiding staat 30K of 2 jaar.Reacher schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:25:
[...]
Ik heb mijn ev6 nu 1 jaar en 10k km's. En ik heb nu al een paar dagen de melding dat ik heel spoedig onderhoud moet laten plegen......
Gelukkig heb ik de 2022 variant gekregen. Overal komt warme lucht uitPhusebox schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:17:
[...]
Nou met 18 graden buiten kwam er wel "warme" lucht uit zonder dat heat aan stond.
Ik kan het pas zeker weten als het vriest buiten. Er werd hier ook gezegd dat je hem handmatig op midden en beneden moet zetten om warme lucht uit de middelste roosters te krijgen en de temperatuur op 24.
Dat heb ik nog niet gedaan echt om te testen. Stiekem hoop ik dan dat ie kapot is want als dat nodig is dan begint het meer en meer als een jaren 90 auto te voelen.
Je bent echt een heel bijzonder mens.Phusebox schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:17:
[...]
Ik ben van mening dat je auto STUK is. Naar de garage en ze gaan hem voor je maken. De garage boeit niet wat je allemaal maanden lang getest en beleefd hebt.
Bij mij komt er warme lucht uit de roosters als de temperatuur in de auto lager is dan ingesteld. Ik verwarm 15 min, voordat ik zonder jas instap, op 22 graden. Heerlijk, genieten, radiootje aan, ramen schoon, warm stuur, warme stoel. Heel soms moet ik ietsje langer wachten totdat het achterraam helemaal schoon is maar dit vind ik niet erg.
2022 variant uit 2021 ook hoor, na inverter vervanging.De Ideale Man schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:23:
[...]
Gelukkig heb ik de 2022 variant gekregen. Overal komt warme lucht uit
Ik snap de tabel niet zo goed, of lees ik verkeerd. Zonder preconditioning is sneller als met preconditioningRuben. schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:26:
Ik heb op basis van een hoop aannames en informatie die we nu hebben een hele simpele rekensom gemaakt voor het rijden van 1000km. Met deze rekensom lijkt het alsnog verstandig om preconditioning te gebruiken.
- Als je niet preconditioning gebruikt dan rijd je van 80% naar 10%, dus heb je 70% ter beschikking
- Als je wel preconditioning gebruikt dan rijd je van 80% naar 25%, dus hebt je 55% ter beschikking
- Ik heb geen verbruik van het verwarmen meegenomen
- Er wordt geen rekening gehouden met het feit dat als je het eerste stuk rijdt, je 100% hebt
- Er wordt vanuit gegaan dat je op de ideale momenten kan laden (precies wanneer het nodig is)
- Er wordt vanuit gegaan dat je een constante snelheid kan rijden
- Verbruiksgetallen zijn ingeschat op basis van wat ik nu zelf zie bij mijn eigen auto, maar dit kan er compleet naast zitten
- Ik vraag me af hoe lang de batterij zijn temperatuur behoudt. Wat als je een snellaadsessie hebt gedaan waardoor je batterij warm is (40 a 50 graden?). Vervolgens kachel je flink door op de Duitse autobahn met zo'n 150 tot 190 km/h voor ongeveer 1,5 uur. Zit er dan nog genoeg temperatuur in de batterij om sneller te laden? (afhankelijk van de buitentemperatuur natuurlijk ook)

Dat lijkt me nou niet het moeilijkste om zelf even te checken toch ? En bovendien geef je zelf het antwoord alSpeedyAntonio schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:17:
Hallo
Ik zie inderdaad dat ik de kanten heb omgedraaid. Oeps. Met preconditioning is inderdaad sneller.ZuinigeRijder schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:49:
[...]
Ik snap de tabel niet zo goed, of lees ik verkeerd. Zonder preconditioning is sneller als met preconditioningIk zou andersom verwachten
Lijkt er op dat je niet begrijpt dat die auto vele tientallen verschillende firmware's heeft draaien in vele afzonderlijke modules van ABS tot laadregelaar, van portierramen tot schuifdakbediening en zo nog een heleboel.Joer schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:45:
[...]
Oké bedankt. Is niet de laatste software update volgens mij. Datum juli maar bedankt
De firmware van de autoradio zegt helemaal niets over alle andere firmware, daar kun je helemaal niks nada noppes uit afleiden.
Fouten in Excel kosten bedrijven wereldwijd jaarlijks miljarden euro’sRuben. schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:58:
[...]
Ik zie inderdaad dat ik de kanten heb omgedraaid. Oeps. Met preconditioning is inderdaad sneller.
Over fouten in Excel ...
Vanmiddag de auto weer opgehaald. Deurgreepjes zagen er weer prima uit. Ze 'kraken' ook niet meer.radeondutch schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:50:
[...]
Mijn dealer had de instructies nog niet over hoe ze de updates moeten uitvoeren.
Buiten het feit dat het even navragen en nalezen was en ze niet onmiddellijk wisten van een preconditioning update toen ik vanochtend belde.
Zou me niets verbazen als ze bij jouw dealer ook van Kia de benodigde info / software nog niet hebben.
Wat betreft de update gaven ze aan deze te hebben uitgevoerd. Ik kon alleen niet vinden waar ik dat zou moeten kunnen vinden in de instellingen. Testen door naar een laadpaal te navigeren kon niet want mijn batterij was <24% (en volgens mij werk preconditioning dan niet). Ik zal het morgen even testen.
[ Voor 0% gewijzigd door dosh op 21-10-2022 10:58 . Reden: Typo ]
@Dosh de batterij moet toch juist minimaal 24% zijn, daaronder werkt het niet
Ga. Naar. Je. Dealer....Phusebox schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:06:
[...]
Dat is toch wel heel persoonlijk denk ik. Ik heb nu in de ochtend al ritjes van 25 tot 30 kWh/100 km.
Zoals ik begin van het jaar ook vermelde is mijn verbruik drastisch gekelderd na mijn nieuwe inverter en software update.
Ga nou naar de dealer. Hier gisteren op 21 graden. Auto climate op 3 in het begin. Rijd in eco stand. Lampje heat gaat automatisch aan. Komt overal warme lucht uit. Buiten was het 10 graden. Niets beslaat etc.Phusebox schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:17:
[...]
En dan ook dat verbruik. 25 tot 30kwh...laat het fixen. In plaats van hier continue over hetzelfde te klagen.
[ Voor 6% gewijzigd door alwinus op 21-10-2022 09:26 ]
Ik denk dat phusebox gewoon een beetje masochistisch is
En hoe is je rijstijl dan?Phusebox schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:06:
[...]
Ik let werkelijk nergens op en trap het pedaal goed in bij accelereren, verder hou ik me wel aan de snelheid.
Hierdoor kan ik wel snel de CC aanzetten wat misschien helpt.
Climate control staat ingesteld zodat ik het lekker heb, dus ook niet lettend op verbruik.
Afgelopen maand is mijn verbruikt volgens de app 19.06kWh/100km.
Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic