Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-07 15:09
roelwillems schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:20:
[...]

De problemen die @Phusebox ervaart zijn heel vervelend, maar onthoudt dat de meeste mensen gewoon probleemloos rondrijden.

Zelf ervaar ik 0 problemen. Alleen hoor je daar dan wat minder van op een forum ;)

Zelfs de interne navigatie vind ik prima werken (en die heb ik bij eerdere auto’s van andere merken nooit langer dan 2 weken gebruikt).

Wel zijn er altijd puntjes die qua bedieningsgemak beter kunnen, maar dat heeft elke auto. Zo had mijn Volvo automatische ruitenwissers die je wel elke keer handmatig moest aanzetten voor ze “automatisch” aan de slag gingen. 8)7

Moest in het begin alleen wennen aan de vele piepjes qua veiligheidssystemen. Maar dat is een kenmerk van auto’s uit Azië/VS. Overigens wel veel fijner dan hoe bijv Mercedes dat doet, als je daar iets te veel uit de baan dreigt te gaan hoor je paar zachte piepjes én lijkt het alsof je zojuist iets het geraakt of mis hebt geschakeld (hard knarsend geluid en overdreven harde vibratie in het stuur, je schrikt je de eerste paar keer wezenloos).

Lang verhaal om te zeggen: elke auto heeft wel punten die je prettig of juist minder fijn vindt. Echt grote problemen komen voor, maar zijn gelukkig (meestal) niet de standaard.

Gewoon wachten tot de EV6 voor de deur staat en dan zal je ervaren dat het een heel behoorlijke auto is 😉
Ik denk dat de meeste problemen in de auto ook ligt aan de persoon die erin rijdt. Stapt er iemand anders in dezelfde auto ervaart hij misschien geen enkel probleem!

• JanKoen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06-11 18:55
ArjenIsM3 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:15:
@everlast666 @MrBlueEyes @Freezhost Oke dus ik moet dan niet van de Keyless gebruikmaken maar de auto handmatig met de sleutel ontgrendelen voordat hij vanzelf opengaat en dan binnen 30 seconden de kabel uit de auto halen en daarna pas de kabel uit de laadpaal halen? Pff, dat is wel omslachtig zeg. Je hebt toch ook niet voor niets keyless en de werking is dus niet conform de instellingen want de auto is gewoon ontgrendeld. Ga het wel aankaarten bij de dealer, moet toch over een paar weken voor de bandenwissel langskomen.
Gewoon met de sleutel op zak naar de auto lopen. Als de auto ontgrendelt, heb je ongeveer 20-30 sec. de tijd om eerst de kabel uit de auto te trekken en dan van de laadpaal.

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11 16:12
JanKoen schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:16:
[...]

Gewoon met de sleutel op zak naar de auto lopen. Als de auto ontgrendelt, heb je ongeveer 20-30 sec. de tijd om eerst de kabel uit de auto te trekken en dan van de laadpaal.
Volgens mij moet je toch echt op ontgrendelen drukken op je sleutel om de kabel er uit te kunnen halen. Bij automatisch ontgrendelen zit ie altijd nog vast bij mij en als ik dan op de sleutel druk hoor je gewoon de vergrendeling er af gaan.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• JeJeBe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-05 20:32

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

ArjenIsM3 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:48:
Loop nu tegen een probleempje aan met de laadpoort. Overkwam mij gister en mijn vrouw vandaag ook dat de auto nadat deze was volgeladen en de kabel aan de kant van de laadpaal al los was de laadpoort niet ontgrendelde. Dan krijg je de kabel er dus niet uit. De laadpoortvergrendeling stond zo ingesteld dat hij dient te ontgrendelen als de auto ontgrendeld wordt. En dat was hij, de deuren waren gewoon open en ook op het knopje op de sleutel drukken of de auto starten hielp niet. Uiteindelijk een workaround gevonden door de laadvergrendeling in te stellen dat hij ontgrendelt als hij niet meer aan het laden is, dan springt hij wel open. Meer mensen die dit probleem herkennen?
Te lang teuten of klooien en hij vergrendelt weer. Dan druk je nog een keer op "openen" en klaar. Pcies hetzelfde als bij mijn Passat hiervoor.

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:35
Phusebox schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:20:
[...]

Volgens mij moet je toch echt op ontgrendelen drukken op je sleutel om de kabel er uit te kunnen halen. Bij automatisch ontgrendelen zit ie altijd nog vast bij mij en als ik dan op de sleutel druk hoor je gewoon de vergrendeling er af gaan.
Ik moet de auto twee keer ontgrendelen voordat de kabel ontgrendeld, wellicht is dit alleen als de auto nog niet vol is maar dat weet ik niet zeker.

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Dartlink schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:10:
[...]

Uit mijn hoofd (jaar geleden) moest ik die spiegels ook instellen terwijl deze in de "omlaag" modus staan. Daarna werd het onthouden. Misschien voor jou de oplossing.
8)7 Ja natuurlijk moet je ze dan ook instellen....

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

ArjenIsM3 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:15:
@everlast666 @MrBlueEyes @Freezhost Oke dus ik moet dan niet van de Keyless gebruikmaken maar de auto handmatig met de sleutel ontgrendelen voordat hij vanzelf opengaat en dan binnen 30 seconden de kabel uit de auto halen en daarna pas de kabel uit de laadpaal halen? Pff, dat is wel omslachtig zeg. Je hebt toch ook niet voor niets keyless en de werking is dus niet conform de instellingen want de auto is gewoon ontgrendeld. Ga het wel aankaarten bij de dealer, moet toch over een paar weken voor de bandenwissel langskomen.
Welnee, je moet gewoon even de juiste volgorde aanleren. dat was met tanken niet anders: eerst klepje open, dop eraf, dan de slang erin. Vulpistool er niet uit trekken terwijl je er nog in knijpt. Dat vonden we allemaal heel logisch. Nu moet je even iets nieuws aanleren. Had ik 6 jaar geleden ook.
Door te ontgrendelen met de openknop stop je het laden tijdelijk en kun je zonder vuurwerk de stekker er uit trekken. doe je dat niet, dan gaat de vergrendeling er weer op en wordt de laadprocedure weer gestart. Gewoon een kwestie van even aanleren en nooit meer issue. Hoef je de bij dealer niet over te klagen want dit werkt zoals het hoort.

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

everlast666 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 19:40:
Heeft 1 van de laatste software updates er nu al voor gezorgd dat de auto in I pedal stand blijft na uit en aan zetten of moet je nog altijd iedere keer hiervoor handmatig kiezen ? Begreep dat dit software matig doorgevoerd zou gaan worden
Het is niet bepaald zo dat de updates bij KIA zo vaak uitkomen als om het even welk Operating System of OS voor telefoons dan ook....

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:35
Mini-me schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 18:37:

Als ik de issues rondom laadkabel, ghost mode, beslagen ruiten etc lees en de "je moet gewoon zo en zo doen" suggesties, dan dan krijg ik het gevoel dat ik op mijn vader begin te lijken.

Het mag toch niet zo zijn dat een 50-60k auto zo'n complexe handleiding heeft en backup procedures dagdagelijkse handelingen te doen?
Er rijden meer EV6-en rond zonder al deze issues. De problemen van sommige zijn echt *******, maar ga er maar vanuit dat die in de minderheid zijn. Je leest die hier alleen vaker dan de verhalen van een gelukkige rijder.

Ik heb 30k erop zitten en heb 0 problemen/issues met de EV6. Ik laad, verwarm/koel de auto voor, ik stap in, ik rij naar mijn bestemming, stap uit, stap later weer in en rij met nav en muziek en met heel veel plezier in de juiste temperatuur weer naar huis. En dat iedere keer, na bijna een jaar in het bezit te zijn.

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:45
Loei123 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:24:
[...]

Ik moet de auto twee keer ontgrendelen voordat de kabel ontgrendeld, wellicht is dit alleen als de auto nog niet vol is maar dat weet ik niet zeker.
Ik maar één keer. Dus mijn onderbuik gevoel zegt dat we weer het instellingen menu mogen induiken :+

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Anunnaki schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 01:05:
[...]

Er rijden meer EV6-en rond zonder al deze issues. De problemen van sommige zijn echt *******, maar ga er maar vanuit dat die in de minderheid zijn. Je leest die hier alleen vaker dan de verhalen van een gelukkige rijder.

Ik heb 30k erop zitten en heb 0 problemen/issues met de EV6. Ik laad, verwarm/koel de auto voor, ik stap in, ik rij naar mijn bestemming, stap uit, stap later weer in en rij met nav en muziek en met heel veel plezier in de juiste temperatuur weer naar huis. En dat iedere keer, na bijna een jaar in het bezit te zijn.
Klopt, en ik vertel mezelf ook keer op keer dat we hier met een van de grootste ev6 communities zitten op het web dus je hoort veel meer feedback dan elders.
Dit wordt trouwens de eerste keer dat ik een nieuwe wagen krijg, voorheen altijd tweedehands modellen gereden die met een week levertijd konden worden opgehaald. Dan ga je niet vanalles lezen over je auto en de eigenaardigheden. Sterker nog, de enige keren dat ik info opzicht over mijn huidige auto was als ik al een probleem had en een oplossing zoek (resetten onderhoudsmelding, een keer de code van de autoradio na accuonderbreking, etc). Het is leuk om vanalles te lezen in aanloop naar de lange levering en zo te leren over je nieuwe auto maar uiteindelijk is het vooral een kwestie van erin gaan rijden en genieten :)

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-11 09:02

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Loei123 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:24:
[...]

Ik ook ...en dan doe ik de eerste keer al handmatig ( met de sleutel ) dan de achterklep open ( met de sleutel )
pasje tegen de laadpaal, stekker uit de laadpaal en dan nog een keer ontgrendelen ( met de sleutel) om de kabel uit de auto te trekken...

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-11 09:02

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Vanmorgen vroeg weggereden.
Autoclimate op 3, 25gr en heat aan ,alleen koude lucht...AC erbij aangezet alleen koude lucht.
AC en Autoclimate uitgezet, Front aan gezet om raam te ontwazemen, werkte goed maar daarna alleen nog koude lucht.
Autoclimate op 3, 25gr en heat aan weer aangezet ,alleen koude lucht...Na 10 minuten rijden, nog steeds koude lucht.
Na 20 min op Schiphol aangekomen, dochter uit de auto gezet , ik stap weer in en opeens warme lucht.

Auto is al gecontroleerd op converter ( vorige winter ) maar kan mij zo 123 niet meer herinneren of ik toen snel warme lucht had.
Doe ik nu iets fout?

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

• ThatGuy2303
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:48
--HOOLIE-- schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:00:
[...]

Ik ook ...en dan doe ik de eerste keer al handmatig ( met de sleutel ) dan de achterklep open ( met de sleutel )
pasje tegen de laadpaal, stekker uit de laadpaal en dan nog een keer ontgrendelen ( met de sleutel) om de kabel uit de auto te trekken...
Mijn dagelijkse werkwijze: Ik loop naar de auto die aan de laadpaal staat, houdt m'n pasje voor de laadpaal om te ontgrendelen, haal de stekker uit de paal. Open de kofferbak, leg het losse gedeelte van de kabel in de kofferbak, haal de stekker uit de auto en leg de rest van de kabel in de kofferbak, doe deze dicht, loop naar het portier, druk op het knop op de hendel om te open, stap in en rij weg. Sleutel komt nooit uit m'n broekzak.

• alwinus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11 11:58

alwinus

Tweaked

--HOOLIE-- schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:05:
Vanmorgen vroeg weggereden.
Autoclimate op 3, 25gr en heat aan ,alleen koude lucht...AC erbij aangezet alleen koude lucht.
AC en Autoclimate uitgezet, Front aan gezet om raam te ontwazemen, werkte goed maar daarna alleen nog koude lucht.
Autoclimate op 3, 25gr en heat aan weer aangezet ,alleen koude lucht...Na 10 minuten rijden, nog steeds koude lucht.
Na 20 min op Schiphol aangekomen, dochter uit de auto gezet , ik stap weer in en opeens warme lucht.

Auto is al gecontroleerd op converter ( vorige winter ) maar kan mij zo 123 niet meer herinneren of ik toen snel warme lucht had.
Doe ik nu iets fout?
Nee, dat is niet goed. Alleen inverter gecontroleerd of die vervangen moest worden? Was een productieserie waar die sowieso van vervangen werd maar zou best kunnen betekenen dat die van jou ook niet goed werkt. Meteen dealer bellen lijkt mij.

• alwinus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11 11:58

alwinus

Tweaked

ThatGuy2303 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:06:
[...]

Mijn dagelijkse werkwijze: Ik loop naar de auto die aan de laadpaal staat, houdt m'n pasje voor de laadpaal om te ontgrendelen, haal de stekker uit de paal. Open de kofferbak, leg het losse gedeelte van de kabel in de kofferbak, haal de stekker uit de auto en leg de rest van de kabel in de kofferbak, doe deze dicht, loop naar het portier, druk op het knop op de hendel om te open, stap in en rij weg. Sleutel komt nooit uit m'n broekzak.
Same

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:39
Tsja, ik heb de pas altijd in de auto liggen zodat hij bij de auto blijft en mijn vrouw niet ineens zonder pas zit als zij de auto gebruikt. Dus die haal ik eerst uit de auto (die keyless open is gegaan), dan loop ik naar de paal, pasje ertegenaan, kabel los, dan kabel uit de auto en in de kofferbak. Zoals ik het nu begrijp moet ik dan eerst de kabel uit de auto halen omdat hij na x seconden weer de boel vergrendelt. Proberen waard. Echter werkte op het ontgrendelknopje op de sleutel drukken de laatste keer ook niet, toen gebeurde er niks. Wellicht was dat omdat de kofferbak en deur open waren ofzo, geen idee, maar wel vervelend.

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:08
Dartlink schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 07:11:
[...]

Ik maar één keer. Dus mijn onderbuik gevoel zegt dat we weer het instellingen menu mogen induiken :+
Klopt inderdaad dat je het (éénmalig) in moet stellen maar blijkbaar raakt hij door een update dat geheugen kwijt.

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-11 19:53
Phusebox schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:44:
[...]

Hij gaat vooruit en achteruit en je kunt sturen. That's about it.

Ruitenwissers zijn ruk (heb al vervangende gekocht);
Verwarming werkt niet goed;
De middenconsole rammelt;
Bereik is slecht/verbruik is hoog;
Audiokwaliteit is matig;
Profielen werken niet goed;
Parking assist gaat onnodig vaak aan en ziet dingen die er niet zijn;
Verlichting gaat veel te laat aan;
Navigatie werkt voor geen meter;

Sorry nu heb ik alles er even in 1 keer uitgegooid :D Handig om naar de dealer te sturen ook.
Zeker weten dat je alles hebt afgetikt nu? Ik herinner me bv nog klachten over reflectie van de binnenverlichting in de ruit waardoor jij de spiegel niet meer kunt zien.

• Phusebox
henrov schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:57:
[...]

Zeker weten dat je alles hebt afgetikt nu? Ik herinner me bv nog klachten over reflectie van de binnenverlichting in de ruit waardoor jij de spiegel niet meer kunt zien.
Oh ja dat is gewoon een designfout, geen defect.

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-11 19:53
Anunnaki schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 01:05:
[...]

Ik sluit me hier bij aan. 43k op de teller.

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-11 16:07
Mini-me schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 18:37:
Mijn vader protesteert al jaren tegen het kopen van een nieuwe auto omdat hij al die poespas niet moet. En wij lachen hem min of meer uit - je hoeft het niet te gebruiken maar als je het niet doet, ga je in de toekomst helemaal niet meer snappen hoe je de auto moet besturen.

Als ik de issues rondom laadkabel, ghost mode, beslagen ruiten etc lees en de "je moet gewoon zo en zo doen" suggesties, dan dan krijg ik het gevoel dat ik op mijn vader begin te lijken.

Het mag toch niet zo zijn dat een 50-60k auto zo'n complexe handleiding heeft en backup procedures dagdagelijkse handelingen te doen?

Ik ben het met iedereen eens dat @Phusebox nodig eens naar zijn/een dealer gaat, maar tegelijkertijd snap ik de frustraties maar al te goed. En dat terwijl mijn EV6 nog niet eens is geproduceerd..
Ik zal het ook nog maar eens herhalen.. Ik heb de auto sinds vorig jaar begin december.. Alles doet het, de auto werkt zoals beschreven, verwarming, airco, afstand, laadsnelheid, stereo.. Ik heb niks te klagen en vind het echt een fantastische auto.. Ik verbaas me over wat ik hier soms lees qua problemen en geklaag. Ik heb overigens inmiddels twee collega's met de auto en daar geldt hetzelfde voor.. Het enige, maar dan ook enige wat ik graag zou zien komen is de batterij preheating.. Maar ook zonder is het een waanzinnig mooie auto.

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

• 4x4wielen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17:36
Yilar schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:03:
[...]

Ik zal het ook nog maar eens herhalen.. Ik heb de auto sinds vorig jaar begin december.. Alles doet het, de auto werkt zoals beschreven, verwarming, airco, afstand, laadsnelheid, stereo.. Ik heb niks te klagen en vind het echt een fantastische auto.. Ik verbaas me over wat ik hier soms lees qua problemen en geklaag. Ik heb overigens inmiddels twee collega's met de auto en daar geldt hetzelfde voor.. Het enige, maar dan ook enige wat ik graag zo zien komen is de batterij preheating.. Maar ook zonder is het een waanzinnig mooie auto.
Helemaal mee eens, fraaie, zeer comfortabele auto, die waarmaakt wat Kia beloofde.
Slechts te wensen; een operationeel OTA systeem en een "batterij preheating of batterij preconditioning" voor de winter aanbreekt.

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:32
Yilar schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:03:
[...]

Ik zal het ook nog maar eens herhalen.. Ik heb de auto sinds vorig jaar begin december.. Alles doet het, de auto werkt zoals beschreven, verwarming, airco, afstand, laadsnelheid, stereo.. Ik heb niks te klagen en vind het echt een fantastische auto.. Ik verbaas me over wat ik hier soms lees qua problemen en geklaag. Ik heb overigens inmiddels twee collega's met de auto en daar geldt hetzelfde voor.. Het enige, maar dan ook enige wat ik graag zo zien komen is de batterij preheating.. Maar ook zonder is het een waanzinnig mooie auto.
En hoe vaak heb je wat aan batterij preheating? Volgens mij alleen als je via de navigatie naar een snellaadpaal navigeert waarbij je lange afstanden op 1 dag aflegt. In de meeste gevallen gaat dit dus om vakanties.

• xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:44
GoEV6 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:14:
[...]

En hoe vaak heb je wat aan batterij preheating? Volgens mij alleen als je via de navigatie naar een snellaadpaal navigeert waarbij je lange afstanden op 1 dag aflegt. In de meeste gevallen gaat dit dus om vakanties.
Niet iedereen heeft zijn eigen laadpaal. Er zullen echt mensen zijn die met regelmaat aan de snellader staan. Hoewel ik mijn eigen laadpaal heb kwam ik nu tweemaal bij een snellader waar de max snelheid niet gehaald werd door te lage temperatuur. Dan valt het gewoon tegen als je met ca 60kw staat te laden wetende dat de auto echt sneller kan. Vergeet niet dat dit één van de punten is waarop Kia de uitblinker is volgens de reclame. Het wordt tijd dat ze dit waarmaken.

• Dartlink
[...]

In mijn casus (n=1) heb ik er wat dagelijks aan :) Ik rij door het gehele land en buurlanden (NL, DE, BE, Noord Frankrijk) en heb regelmatig snelladers nodig. Ik sta er dus ook om te springen en het zal me heel veel tijdswinst geven.

• MarcdJ
  • Laatst online: 02-09 19:39
Nou, sinds de zomer voor de 2e én 3e keer mijn banden laten uitlijnen/ balanceren of wat dan ook vanwege de trillingen. Want ook na 5k km bleef de auto trillen. Trekt ook erg naar rechts zonder de rijbaanhulp.
Ik heb een AWD Plus met 19 inch standaard Kuhmo's, zomerbanden.

Zowel na de 2e als de 3e keer meteen de volgende dag de dealer weer gebeld: het trillen werd er juist erger van. Van de drup in de regen...

Nu een afspraak om er de winterbanden onder te laten leggen. Lees hier op het forum dat dit kan helpen. Dat duurt helaas nog 2,5 week. Maar analyse op hoogteslag kon sowieso ook pas over 2,5 maand..

Ben benieuwd!

• ArjenIsM3
MarcdJ schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:42:
Nou, sinds de zomer voor de 2e én 3e keer mijn banden laten uitlijnen/ balanceren of wat dan ook vanwege de trillingen. Want ook na 5k km bleef de auto trillen. Trekt ook erg naar rechts zonder de rijbaanhulp.

Zowel na de 2e als de 3e keer meteen de volgende dag de dealer weer gebeld: het trillen werd er juist erger van. Van de drup in de regen...

Nu een afspraak om er de winterbanden onder te laten leggen. Lees hier op het forum dat dit kan helpen. Dat duurt helaas nog 2,5 week. Maar analyse op hoogteslag kon sowieso ook pas over 2,5 maand..

Ben benieuwd!
De mijne trilt ook vanaf zo'n 110 km/h en ook ik heb over 2,5 week een afspraak voor de wissel naar winterbanden. Ben benieuwd of het daarna opgelost is.

• MarcdJ
Yup. Instellingen in de auto.
Ik wilde liever niet dat iemand zonder key de laadkabel los zou kunnen trekjen. Dus inderdaad moet ik nu ook 2x ontgrendelen op de sleutel indrukken om de laadkabel los te maken van de auto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5gfuxX4eI5YuK0K8qvjj8N2qa7I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zbYUhYOiYZhXMBHMljHBZq2z.jpg?f=fotoalbum_large

• RDQ
  • Laatst online: 09-01-2023

RDQ

Ik rij nu bijna een jaar in de EV6 en het is echt een fantastische auto. Er zijn een paar punten wat mij minder goed bevallen maar deze nemen niet het plezier en het comfort weg.

Ik kan niet laden bij de Shell recharge. Ik denk dat een software aangelegenheid is. Het koppelen lukt maar het laden zelf niet.

Navigatie is verouderd moet een update krijgen maar de dealer gaf aan hier nog mee te wachten omdat de update niet in orde is.

Stoel en buitenspiegel positie gaan niet alleen altijd naar de stand van de gebruikers maar hier kan ik mee leven aangezien je via de knoppen in de deur zo weer geregeld hebt.

En idd het voorverwarmen van de batterij zou erg fijn zijn. Het scheelt enorm qua tijd als je wel of niet kan voorverwarmen.

Verder is het een fijne reis auto van de zomer met vouwwagen een hele trip gedaan naar zuid Frankrijk en dit ging ook super. Het verbruik viel reuze mee ik zat gemiddeld op 240 met zijn vijven en de vouwwagen erachter.

• SwEEp3R
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-06 07:44
In het verlengde van koelkastlampjes, een onderzoek 🔬 ‘Wanneer branden de remlichten van een EV6 🧐
  1. Bij het indrukken van het rempedaal (duh)
  2. Bij het stilstaan met Auto Hold
  3. Bij het loslaten van het gaspedaal bij Regen Lvl 2 en 3
  4. Bij het loslaten van het gaspedaal bij iPedal (is Regen Lvl Max)
Wat dus opvalt, is dat de remlichten niet branden bij Regen Lvl 1, handig op de snelweg.

Maar wat me nog meer verbaast, is dat de remlichten bij iPedal pas branden wanneer je het gaspedaal helemaal loslaat. Feitelijk bedien je met iPedal de Regen Lvl 0 t/m 3 met je rechtervoet. Je remt dan ook behoorlijk af wanneer tegen het equivalent van Level 3 aankomt. Achterliggers worden daarvoor niet gewaarschuwd.

Nog een leuk feitje: wanneer je met iPedal helemaal tot stilstand bent gekomen, branden de remlichten ook niet.

Tot zo ver dit onderzoek 🧐

En ja, ik weet dat gaspedaal niet een juiste term is, maar stroompedaal komt er bij mij echt niet in 😆. En trouwens, het heet toch ook geen dieselpedaal of euroloodvrijpedaal?!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik ook. 41k gereden.

• king_dude
  • Niet online
MarcdJ schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:42:

Ben benieuwd!
Herkenbaar. Kijk even terug naar mijn bevindingen hierover. Heb er ook wat over geschreven. 6 maanden geleden, en een maandje geleden geloof ik. Uitsluiten van oorzaken is het devies!

• king_dude
  • Niet online
De Ideale Man schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:12:
[...]

Ik denk dat de meeste problemen in de auto ook ligt aan de persoon die erin rijdt. Stapt er iemand anders in dezelfde auto ervaart hij misschien geen enkel probleem!
Zoals ik al eerder aangaf: tijd voor een meeting en delen van ervaringen (of het bevestigen dat de ervaring per persoon verschilt)

• HansAuutB
  • Laatst online: 13:06
RDQ schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:30:

Navigatie is verouderd moet een update krijgen maar de dealer gaf aan hier nog mee te wachten omdat de update niet in orde is.
Navigatie/infotainment kun je zelf updaten. Heel eenvoudig. Zoek even in dit forum, vlgs mij bij de openingpost.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• king_dude
  • Niet online
[...]

Ik heb er heel veel aan. Ik sta 90% van de tijd aan de snellader. Sterker nog: ik wil gewoon een knop. Manueel selecteren ‘pre-heat’ en selecteren hoe lang het opwarmen mag duren.

Al dat geneuzel met koppelen aan navigatie is alleen maar (voor mij dan) omslachtig

• MarcdJ
SwEEp3R schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:31:
In het verlengde van koelkastlampjes, een onderzoek 🔬 ‘Wanneer branden de remlichten van een EV6 🧐
Ik wilde serieus het thuisfront al eens vragen om achter me aan te rijden. Vind zelf nl vaak oplichtende remlichten erg vervelend. Maar ja wat doe je dan zelf met zo'n automaat.. ? Thanx.
Enne heb je ook meer info over die koelkast lampjes... _O-

• Timmiee
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 13:52
king_dude schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:44:
[...]

Ik heb er heel veel aan. Ik sta 90% van de tijd aan de snellader. Sterker nog: ik wil gewoon een knop. Manueel selecteren ‘pre-heat’ en selecteren hoe lang het opwarmen mag duren.

Al dat geneuzel met koppelen aan navigatie is alleen maar (voor mij dan) omslachtig
Eens! Al is het maar omdat ik CarPlay gebruik ipv build in navigatie. Komende week eens testen of het “automatisch laden” bij Fastned ook net zo mooi werkt als ze adverteren 🤞

Hier sinds juli een 15k op de teller en inmiddels pirellis als winterslof. Moet zeggen dat het rijgeluid me niets tegenvalt en ook verbruik blijft rond de 17,8 liggen met eenzelfde rijstijl (rijd nog alsof t een diesel is en heb veel snelweg kilometers als je weer, of nog, 130 mag😬)

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-11 06:34
Mijn auto is er ongeveer midden november, heeft iemand een suggestie voor een mooie telefoonhouder in de EV6, is niet nodig dat hij ook laad, ik gebruik daar wel een kabeltje voor?

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

• Phusebox
marc4547 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 08:41:
Mijn auto is er ongeveer midden november, heeft iemand een suggestie voor een mooie telefoonhouder in de EV6, is niet nodig dat hij ook laad, ik gebruik daar wel een kabeltje voor?
Waar heb je een telefoonhouder voor nodig? De auto doet Apple Carplay en Android Auto?

• Dartlink
RDQ schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:30:

Ik kan niet laden bij de Shell recharge. Ik denk dat een software aangelegenheid is. Het koppelen lukt maar het laden zelf niet.
Al geprobeerd om tijdens het koppelen de stekker omhoog te duwen/trekken totdat het daadwerkelijke laden begint? Ik heb ook in het begin altijd ruzie hiermee gehad en sindsdien geen enkele last meer.

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:32
Timmiee schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 23:01:
[...]

Eens! Al is het maar omdat ik CarPlay gebruik ipv build in navigatie. Komende week eens testen of het “automatisch laden” bij Fastned ook net zo mooi werkt als ze adverteren 🤞

Hier sinds juli een 15k op de teller en inmiddels pirellis als winterslof. Moet zeggen dat het rijgeluid me niets tegenvalt en ook verbruik blijft rond de 17,8 liggen met eenzelfde rijstijl (rijd nog alsof t een diesel is en heb veel snelweg kilometers als je weer, of nog, 130 mag😬)
Fastned werkt super. Koppel je auto met de app en betaalkaart/tankpas, stekker erin in laden maar.

• sQuare
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:19
ik heb brodit opstelling en op de lange ritten is dat super handig om ABRP naast mijn normale navigatie te hebben. Natuurlijk ook voor Spotify via carplay

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DUTGHk-BseBbDjID9ZB5cTRuohE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O0fBKOUuHebHxHmZE9VDtlnA.jpg?f=fotoalbum_large

EV6 77kWh Plus RWD MY:22

• Loei123
Phusebox schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 08:41:
[...]

Waar heb je een telefoonhouder voor nodig? De auto doet Apple Carplay en Android Auto?
Appen tijdens het rijden, dat is helemaal in tegenwoordig.

• Phusebox
Loei123 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:25:
[...]

Appen tijdens het rijden, dat is helemaal in tegenwoordig.
Kunt toch gewoon appen via je stem assistent? Als het dan per se moet.

• sQuare
Phusebox schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:26:
[...]

precies dat gaat prima met siri en ook voorlezen gaat goed.

• Loei123
Phusebox schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:26:
[...]

Toch zie ik in het verkeer bijzonder veel mensen naar hun knieën kijken tijdens het rijden. :+

• De Ideale Man
Loei123 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 11:27:
[...]

Toch zie ik in het verkeer bijzonder veel mensen naar hun knieën kijken tijdens het rijden. :+
Of mensen die de houder midden op het raam hebben geplakt. 7(8)7

• Phusebox
Loei123 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 11:27:
[...]

Ja niet elke auto heeft Android Auto of Carplay. Maar goed, iedereen heeft zich er vast al een schuldig aan gemaakt. Ik ook.

Maar nu niet meer gelukkig. Vind het ook prima dat er zware boetes op staan.

• Anunnaki
MarcdJ schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:59:
[...]

Ik wilde serieus het thuisfront al eens vragen om achter me aan te rijden. Vind zelf nl vaak oplichtende remlichten erg vervelend. Maar ja wat doe je dan zelf met zo'n automaat.. ? Thanx.
Of gewoon in het donker gaan rijden met je achter camera aan. Dan kan je dit zelf eens zien.

• DigitalHombre
  • Laatst online: 14-11 17:44
king_dude schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:44:
[...]

Ik heb er heel veel aan. Ik sta 90% van de tijd aan de snellader.
Je maakt dan ook heel wat kilometers. Waarbij ik me afvraag: is zelfs dan het opwarmen van de batterij noodzakelijk of nuttig?

• king_dude
  • Niet online
DigitalHombre schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:08:
[...]

Je maakt dan ook heel wat kilometers. Waarbij ik me afvraag: is zelfs dan het opwarmen van de batterij noodzakelijk of nuttig?
Noodzakelijk. Ik stop voor max. 10 minuten, en merk dat een koude accu niet warm wordt van snelweg rijden.

• PrimaBB
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:22
Vandaag maar eens m’n Thinkware dual dashcam geïnstalleerd in de EV6.
Deze had ik toch nog liggen.

Op zich ging het redelijk eenvoudig.

Via fuse box hardwiring aangebracht.
Bedrading eenvoudig geleid via dak lining en deurrubbers.

Draad naar rear cam zelfs via dak lining door de rubberen kabeldoorvoer naar de achterklep kunnen leiden.
En alleen de panel in de achterklep losgehaald om overtollig kabel netjes weg te werken.

Ik heb nu wel parking mode aanstaan met beveiliging voor als de 12v accu te lage spanning aangeeft.

Weet iemand toevallig of de 12v batterij ook geladen wordt, via hoofdaccu, in uitstand/parkeerstand?
Of wordt de accu alleen bijgeladen in rijd modus?

Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

• Phusebox
PrimaBB schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 17:12:
Vandaag maar eens m’n Thinkware dual dashcam geïnstalleerd in de EV6.
Deze had ik toch nog liggen.

Op zich ging het redelijk eenvoudig.

Via fuse box hardwiring aangebracht.
Bedrading eenvoudig geleid via dak lining en deurrubbers.

Draad naar rear cam zelfs via dak lining door de rubberen kabeldoorvoer naar de achterklep kunnen leiden.
En alleen de panel in de achterklep losgehaald om overtollig kabel netjes weg te werken.

Ik heb nu wel parking mode aanstaan met beveiliging voor als de 12v accu te lage spanning aangeeft.

Weet iemand toevallig of de 12v batterij ook geladen wordt, via hoofdaccu, in uitstand/parkeerstand?
Of wordt de accu alleen bijgeladen in rijd modus?
Volgens mij alleen tijdens het rijden. Ik zie vaak in de ochtend voor vertrek 85 procent ofzo en dan bij aankomst weer 100 procent.

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:08
Tijdens laden ook, die van mij is een keer leeg geweest. Half uurtje aan de lader en toen deed hij het weer.

• Wiliyama
  • Laatst online: 13-10 10:15
Anunnaki schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:18:
[...]

Of gewoon in het donker gaan rijden met je achter camera aan. Dan kan je dit zelf eens zien.
Als je gewoon in de zijspiegel kijkt zie je de remlichten ook aan gaan. Waarschijnlijk ook door de achteruitkijkspiegel. Maar aangezien mijn 5 achterste ramen geblindeerd zijn kan ik dat niet zien.

[ Voor 20% gewijzigd door Wiliyama op 17-10-2022 14:04 ]

• Anunnaki
Wiliyama schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 18:39:
[...]
Als je gewoon in de zijspiegel kijkt zie je de remlichten ook aan gaan. Waarschijnlijk ook door de achteruitrij spiegel. Maar aangezien mijn 5 achterste ramen geblindeerd zijn kan ik dat niet zien.
Camera is makkelijk en duidelijker.

• SwEEp3R
MarcdJ schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:59:
[...]

Ik heb dit in het donker op een N weg getest. De remlichten zijn zo fel dat alle hectometerpaaltjes op de andere rijbaan in de achteruitkijkspiegel als een kerstboom 🎄 oplichten, zelfs met privacy glass 😂.

En voor wat de koelkastlamp betreft… 🥶🥶🥶

• SwEEp3R
Bij mij staat Flitsmeister altijd aan als second screen. Ik had uit mijn vorige auto nog een iOttie houder. Ik kan in ieder geval nergens op het dashboard een plekje ervoor vinden en ik ga m niet aan mijn voorruit plakken. Ik heb m nu op de middenconsole gezet. Voldoende zicht zonder te veel afleiding. En makkelijk bereikbaar voor wanneer dat nodig is O-)

Ik vind het nog niet ideaal vanwege de iets mindere bereikbaarheid van de touchbar, maar voorlopig maar even zo totdat ik iets beter vind (Brodit?).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6EZnpA1OYFrncDUwosokkYR1nd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0XpdJkfzm44GAPOCqam0mZ4i.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door SwEEp3R op 16-10-2022 10:56 ]

• SwEEp3R
sQuare schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:48:
[...]

ik heb brodit opstelling en op de lange ritten is dat super handig om ABRP naast mijn normale navigatie te hebben. Natuurlijk ook voor Spotify via carplay

[Afbeelding]
Ik begrijp dat dit de Brodit clip is, de angled neem ik aan. Welke houder heb je erop zitten en welke USB<>Lightning kabel? Ik zie dat die een 90 graden hoek heeft?

• sQuare
SwEEp3R schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:54:
[...]

Ik begrijp dat dit de Brodit clip is, de angled neem ik aan. Welke houder heb je erop zitten en welke USB<>Lightning kabel? Ik zie dat die een 90 graden hoek heeft?
deze clip, let op de foto die je bij amazon klopt niet de clip moet verder naar rechts anders klikt ie niet vast.
https://www.amazon.nl/dp/B09NQHZM7H

met daarop natuurlijk de houder die specifiek in mijn geval voor de iphone is 13 (je kan er ook een kopen met kabel erin maar vind ik niet handig.
https://www.amazon.nl/dp/B08ZDS6CFY

de volgende laad kabel
https://www.amazon.nl/dp/B0895CN8CR

en verder om de kabel te geleiden de volgende kabelclips

https://www.amazon.nl/gp/product/B07Q43HJVW

• SwEEp3R
sQuare schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:50:
[...]

deze clip, let op de foto die je bij amazon klopt niet de clip moet verder naar rechts anders klikt ie niet vast.
https://www.amazon.nl/dp/B09NQHZM7H

met daarop natuurlijk de houder die specifiek in mijn geval voor de iphone is 13 (je kan er ook een kopen met kabel erin maar vind ik niet handig.
https://www.amazon.nl/dp/B08ZDS6CFY

de volgende laad kabel
https://www.amazon.nl/dp/B0895CN8CR

en verder om de kabel te geleiden de volgende kabelclips

https://www.amazon.nl/gp/product/B07Q43HJVW
Dank 🙏🏻. De kabelclips heb ik ook, maar ze plakken voor geen meter. Laten zo goed als meteen weer los… 😖 Nou ja, stukje automotive tape doet wonderen |:(

• MChellinga
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:47
Iemand al een afspraak laten maken voor de pre-heat batterij functie? In omringende landen is dit reeds mogelijk!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13-11 18:10
MChellinga schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:02:
Iemand al een afspraak laten maken voor de pre-heat batterij functie? In omringende landen is dit reeds mogelijk!
Mijn garage wist alleen dat het er voor Ioniq-5 al was, maar nog niet voor KIA EV6.

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Wiliyama schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 18:39:
[...]
Als je gewoon in de zijspiegel kijkt zie je de remlichten ook aan gaan. Waarschijnlijk ook door de achteruitrij spiegel. Maar aangezien mijn 5 achterste ramen geblindeerd zijn kan ik dat niet zien.
:P ìs dat een accessoire, een achteruitrij spiegel ?

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Freezhost schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 18:12:
Tijdens laden ook, die van mij is een keer leeg geweest. Half uurtje aan de lader en toen deed hij het weer.
Tijdens rijden sowieso, tijdens AC laden echt niet altijd, zie regelmatig HV accu 100% en 12V ergens tussen 80 en 100%, na laden aan de laadpaal.

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

HansAuutB schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:35:
[...]

Navigatie/infotainment kun je zelf updaten. Heel eenvoudig. Zoek even in dit forum, vlgs mij bij de openingpost.
Daarna is je parkeerhulpsysteem wel in de Deense taal , je bent gewaarschuwd !

• Fishy-s
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-02-2024
MChellinga schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:02:
Gisteren gebeld door de dealer met de vraag hoe de eerste kilometers zijn bevallen. Ik heb aangegeven dat ik het slecht vind dat ik zelf nog de navigatie moet updaten, als de auto net geleverd is, daarnaast ook gevraagd naar de pre-conditioning update en hij kon me er nog niks over vertellen. Ook niet of dit een gratis update wordt of wanneer we hem kunnen verwachten, ik ben bang dat m'n dealer er eigenlijk gewoon niks van wist.

• alexzel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-11 08:06
JeJeBe schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 23:04:
[...]

Daarna is je parkeerhulpsysteem wel in de Deense taal , je bent gewaarschuwd !
Op een GT-line dan? Want ik heb de laatste versie op mijn plus en ik heb er geen last van.

• Phusebox
alexzel schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 08:19:
[...]

Op een GT-line dan? Want ik heb de laatste versie op mijn plus en ik heb er geen last van.
Alleen bij de GT-Line inderdaad, bij het 360 graden systeem voor zover ik weet.

• ArjenIsM3
Hoe zit het nu eigenlijk met die batterij pre-conditionering op de EV6? Veel berichten gezien over dat hier een update voor onderweg zou moeten zijn, maar is die er al? En hoe kun je zien of je die al hebt? Als ik bij mijn EV6 in de EV settings kijk zie ik namelijk wel batterij conditionering in het menu maar niet de wintermodus. Of zie je de wintermodus alleen in de winter? ;)

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:54
ArjenIsM3 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:33:
Hoe zit het nu eigenlijk met die batterij pre-conditionering op de EV6? Veel berichten gezien over dat hier een update voor onderweg zou moeten zijn, maar is die er al? En hoe kun je zien of je die al hebt? Als ik bij mijn EV6 in de EV settings kijk zie ik namelijk wel batterij conditionering in het menu maar niet de wintermodus. Of zie je de wintermodus alleen in de winter? ;)
Hij wordt momenteel in landen om ons heen wel uitgerold (zijn de verhalen), maar hij is hier in Nederland nog niet aanwezig in ieder geval. Hij moet vanuit de dealer gedaan worden, maar de Nederlandse dealers hebben nog geen idee wanneer deze komt. Wat ze ook nog niet weten is of dit een betaalde update wordt of niet, dit schijnt elders wel te gebeuren, maar ik kan mij zo voorstellen dat dit nog wel een discussie gaat opleveren hier in Nederland als dat zou gebeuren.

• Wiliyama
JeJeBe schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 22:59:
[...]

:P ìs dat een accessoire, een achteruitrij spiegel ?
Ja inderdaad!
Sinds vorige week op de markt. Echt perfect dat ding. Kan ik iedereen aanraden. Nu ter introductie 7,5% korting bij in levering van de originele achteruitkijkspiegel. Het ontstane gat kun je met zwarte tape afplakken. Ik probeer een foto te maken maar dat lukt niet. Ik sta er steeds zelf op....... Ik ben ja niet de slimste... 8)7

• Wiliyama
Op marktplaats staan originele 19" nieuwe winterwielen met tpms, top winterbanden en nano glascoating voor de EV6

• Leezer14
  • Laatst online: 13-11 14:07
Afgelopen week alle laatste updates laten toepassen op de auto: Eindelijk werkt het starten van de verwarming vanuit de app goed! Binnen een paar minuten een warme auto, zonder dat hij aan de laadpaal staat! Dit was voorheen altijd gedoe.

Softwareversie: CV_E.EURS5W_L.001.001.220211

• MChellinga
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:47
sn0x0r schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:42:
[...]

Hij wordt momenteel in landen om ons heen wel uitgerold (zijn de verhalen), maar hij is hier in Nederland nog niet aanwezig in ieder geval. Hij moet vanuit de dealer gedaan worden, maar de Nederlandse dealers hebben nog geen idee wanneer deze komt. Wat ze ook nog niet weten is of dit een betaalde update wordt of niet, dit schijnt elders wel te gebeuren, maar ik kan mij zo voorstellen dat dit nog wel een discussie gaat opleveren hier in Nederland als dat zou gebeuren.
In Zweden is de update gratis. Ik verwacht dat hier ook.. het stoort mij echter wel enorm dat het allemaal zo geheimzinnig gaat. Het is ook maar net welke clown je aan de andere kant van de telefoon krijgt. De ene x weten ze precies waar je het over hebt en is het antwoord dat ze niet weten of deze update er uberhaupt ooit aan komt. Of je krijgt iemand aan de telefoon die geen enkel benul heeft waar je over praat.

• SwEEp3R
Wiliyama schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:08:
Op marktplaats staan originele 19" nieuwe winterwielen met tpms, top winterbanden en nano glascoating voor de EV6
Ik kan ze niet vinden 8)7

Edit: laat maar, gevonden!

[ Voor 5% gewijzigd door SwEEp3R op 17-10-2022 16:19 ]

• Mjelnir
  • Laatst online: 14-11 08:55
Nu diesel steeds duurde begint te worden wordt het toch eens tijd om te kijken naar een alternatief voor de e91 325 6 in lijn 🥲 nu kwam ik uit bij de ev6 en was benieuwd naar de ervaringen met een 58kw pakket qua range met een fietsen drager, heb je veel last van range anxiety bij normaal dagelijks gebruik ?

• sn0x0r
Mjelnir schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 18:13:
Nu diesel steeds duurde begint te worden wordt het toch eens tijd om te kijken naar een alternatief voor de e91 325 6 in lijn 🥲 nu kwam ik uit bij de ev6 en was benieuwd naar de ervaringen met een 58kw pakket qua range met een fietsen drager, heb je veel last van range anxiety bij normaal dagelijks gebruik ?
Beetje een schot voor open doel, want imo is range anxiety alleen een ding bij niet dagelijks gebruik of voor EV rijders die geen eigen laadpaal hebben/in de buurt een publieke laadpaal hebben. Dus je situatie is mede bepalend. Daarnaast is dagelijks gebruik niet gedefinieerd.

Dus wat is momenteel je gemiddelde aantal KM's per dag? En zit je fietsendrager er standaard op?

• SwEEp3R
Leezer14 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:15:
Afgelopen week alle laatste updates laten toepassen op de auto: Eindelijk werkt het starten van de verwarming vanuit de app goed! Binnen een paar minuten een warme auto, zonder dat hij aan de laadpaal staat! Dit was voorheen altijd gedoe.

Softwareversie: CV_E.EURS5W_L.001.001.220211
Dit is niet de laatste versie; die is uit juli 2022 ☝🏻

• Mjelnir
sn0x0r schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 18:46:
[...]

Beetje een schot voor open doel, want imo is range anxiety alleen een ding bij niet dagelijks gebruik of voor EV rijders die geen eigen laadpaal hebben/in de buurt een publieke laadpaal hebben. Dus je situatie is mede bepalend. Daarnaast is dagelijks gebruik niet gedefinieerd.

Dus wat is momenteel je gemiddelde aantal KM's per dag? En zit je fietsendrager er standaard op?
Ik kan laden van eigen zonnepanelen heb nu 3000kw overschot wat zo in de auto zou kunnen.

Fietsen drager zit er vaak op maar niet standaard.
Ik doe er wel steeds vaker langere ritten mee van 200km enkele reis. Maar dat is 1x per maand

verder hooguit 60km per dag 3x in de week, in het weekend boodschappen ritje van nog geen 10km en soms familie bezoek. Zo rond de 1000/1200per maand

[ Voor 5% gewijzigd door Mjelnir op 17-10-2022 19:16 ]

• sn0x0r
Mjelnir schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 19:11:
[...]

Ik kan laden van eigen zonnepanelen heb nu 3000kw overschot wat zo in de auto zou kunnen.

Ik doe er wel steeds vaker langere ritten mee van 200km enkele reis. Maar dat is 1x per maand

verder hooguit 60km per dag 3x in de week, in het weekend boodschappen ritje van nog geen 10km en soms familie bezoek. Zo rond de 1000/1200per maand
Dat klinkt als een prima uitgangspunt voor elektrisch rijden, maar 200km enkele reis betekent in de winter wel dat je op je bestemming moet laden voordat je terug rijdt, of natuurlijk naar de snellader onderweg. Dus dat zou vooral afhangen van of je bestemming na 200km voorzien is van een laadpaal.

Neem wel alle factoren mee in je overwegingen, zoals de huidige lange levertijd, een marge op de prijs (elke dealer zal zeggen: "ik denk dat het echt ff gedaan is met de prijsverhogingen dus bestel maar gauw een auto!") en of je dat overschot op je zonnepanelen altijd zal behouden. (Door andere investeringen.)

• De Ideale Man
Fishy-s schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 00:13:
[...]

Gisteren gebeld door de dealer met de vraag hoe de eerste kilometers zijn bevallen. Ik heb aangegeven dat ik het slecht vind dat ik zelf nog de navigatie moet updaten, als de auto net geleverd is, daarnaast ook gevraagd naar de pre-conditioning update en hij kon me er nog niks over vertellen. Ook niet of dit een gratis update wordt of wanneer we hem kunnen verwachten, ik ben bang dat m'n dealer er eigenlijk gewoon niks van wist.
Mocht de update dan eindelijk in NL zijn moet deze door de dealer geüpdatet worden. Ze hebben het druk dus lekker 3 a 4 maanden wachten. Zitten we al weer in het voorjaar!!

• SwEEp3R
[...]

3000kW overschot! 7(8)7 Heb je 30+ panelen liggen ofzo? _/-\o_

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:35

Fab1Man

Live life to the fullest

[...]

Mocht je met die 200km enkele reis net niet uitkomen, dan hoef je natuurlijk ook maar kort bij een snellader te staan. Stel je haalt in de praktijk 350km, dan is 5 minuten laden al voldoende om weer thuis te komen en met je eigen laadpaal weer verder te laden.

• ArjenIsM3
@Mjelnir Met mijn 77kwh RWD Plus haal ik in de huidige omstandigheden zo'n 400km in de praktijk van de 520 op papier. Als je dat omrekent naar 58kwh zou er zo'n 300km overblijven. Dat is echter zonder fietsendrager.

• Wiliyama
SwEEp3R schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:49:
[...]

Met 8 panelen van bijvoorbeeld 415wpiek en een rendement van 93% heb je al 3000 kWh overschot. Bij een gemiddeld jaar gebruik van 17 Kw/100 km en beetje laadverlies heb je genoeg stroom om 16-17 duizend km per jaar te rijden.

• JAyBeeToo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06-06 15:09
Mag ik komende donderdag mijn EV6 ophalen (GT-Line, RWD Rood, model 21), wil mijn verzekeraar (Promovendum) hem niet verzekeren omdat er geen alarm klasse 3 opzit. WTF??? Je moet ook overal rekening meehouden. Mijn dealer kan het op deze termijn niet meer regelen. We zijn net verhuist, dus ik moet er sowieso 170 km voor rijden. De verzekeraar verzekert me alleen als het binnen 2 weken na de levering geregeld is. Hebben jullie een advies? Als het een andere verzekeraar moet zijn, welke?

• Mad_Master
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21-10 19:06
JAyBeeToo schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 22:21:
Mag ik komende donderdag mijn EV6 ophalen (GT-Line, RWD Rood, model 21), wil mijn verzekeraar (Promovendum) hem niet verzekeren omdat er geen alarm klasse 3 opzit. WTF??? Je moet ook overal rekening meehouden. Mijn dealer kan het op deze termijn niet meer regelen. We zijn net verhuist, dus ik moet er sowieso 170 km voor rijden. De verzekeraar verzekert me alleen als het binnen 2 weken na de levering geregeld is. Hebben jullie een advies? Als het een andere verzekeraar moet zijn, welke?
Als je hier in deze topic verzekering opzoekt krijg je een hoop informatie. Er was idd sommige die alarm klasse 3 vereisten en anderen die het niet erg vinden.

Succes 🤞

• Phusebox
Ik zit bij Inshared. Belachelijk duur uiteindelijk maar dat waren ze allemaal. Zit op bijna 100 Euro per maand.

• HansAuutB
  • Laatst online: 13:06
Had hetzelfde.
Ben terechtgekomen bij Univé.
Premie € 645 per jaar bij 80% nc.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:50
@JAyBeeToo net als @HansAuutB zit ik ook bij Univé. Die was ten tijde van op naam zetten (eind mei 2022) een van de goedkopere en eist geen alarmklasse 3 (voor een AWD GT-line).

Als je een bankrekening hebt bij ABN, dan kun je daar ook nog kijken: zonder alarmklasse 3 heb je een iets hoger eigen risico, maar ze accepteren wel.

• Mjelnir
SwEEp3R schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:49:
[...]

Hahaha nee niet zoveel maar wel 13 stuks van 400WP pal op zuid dan kom je uit op 5200. We gebruiken op dit moment erg weinig stroom zo rond de 1200kwh per jaar dus dan heb je een lekker overschot. Omdat we toch aan gezinsuitbreiding denken maar gerekend met 3000kwh overschot.

Een beetje samengevat zou ik makkelijk uit moeten komen met 58kwh voor dagelijks gebruik en fietsendrager ritjes en dan onderweg ff een korte stop maken om snel weer vol te laden. Liefst heb ik natuurlijk de 77kwh versie :9 Maar eens kijken of dat nog ergens te regelen is en wat de WAF factor daarvan gaat zijn. Dank allen voor de inzichten _/-\o_

• Phusebox
Mjelnir schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 08:53:
[...]

Hahaha nee niet zoveel maar wel 13 stuks van 400WP pal op zuid dan kom je uit op 5200. We gebruiken op dit moment erg weinig stroom zo rond de 1200kwh per jaar dus dan heb je een lekker overschot. Omdat we toch aan gezinsuitbreiding denken maar gerekend met 3000kwh overschot.

Een beetje samengevat zou ik makkelijk uit moeten komen met 58kwh voor dagelijks gebruik en fietsendrager ritjes en dan onderweg ff een korte stop maken om snel weer vol te laden. Liefst heb ik natuurlijk de 77kwh versie :9 Maar eens kijken of dat nog ergens te regelen is en wat de WAF factor daarvan gaat zijn. Dank allen voor de inzichten _/-\o_
1200? Hoe dan haha. Ik wek 5500-6000 kWh op ongeveer, zijn met 2 personen, en normale verbruik zonder EV zit op 3500-3600 kWh per jaar. Meer panelen kan ik niet kwijt, althans dat wordt dan op noord, maar overweeg het wel.

• SwEEp3R
Ik heb gekozen voor de verzekering van de dealer (Van Mossel). Kost me €58 per maand voor een GT-Line, incl de max 85% no-claim trede. Feitelijk is het trouwens verzekerd via Van Mossel bij Bovemij Verzekeringen.

Ik had van tevoren de offerte al ontvangen, maar het afsluiten ging gewoon ter plekke ten tijde van de aflevering. Weet niet of jouw dealer ook zo’n verzekering aanbiedt?

• Mjelnir
Phusebox schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:06:
[...]

1200? Hoe dan haha. Ik wek 5500-6000 kWh op ongeveer, zijn met 2 personen, en normale verbruik zonder EV zit op 3500-3600 kWh per jaar. Meer panelen kan ik niet kwijt, althans dat wordt dan op noord, maar overweeg het wel.
Alle verlichting LED van HUE op automatische programma's ingesteld (lees zoveel mogelijk uit), En moderne keuken apparatuur.

• Phusebox
Mjelnir schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:15:
[...]

Alle verlichting LED van HUE op automatische programma's ingesteld (lees zoveel mogelijk uit), En moderne keuken apparatuur.
Alles hier in huis is LED, met programma's, keuken is 5 jaar oud met top-of-the-bill apparatuur, warmtepompdroger, relatief nieuwe wasmachine, apparatuur niet in gebruik staat echt uit of is uitgetrokken. 1 TV, geen elektrische verwarming.

Maar goed ik ga offtopic. 1200 is wel echt extreem weinig.

• Bogey555
  • Laatst online: 13-11 11:50
Ik ben nieuwsgierig wat het resultaat zal zijn van onze ZP. Binnen 2 weken leggen ze een deel van ons dak vol ZP. We hebben er 34 in een oost west opstelling om over een ruimere periode opbrengst te hebben. Er worden dan ook batterijen gezet voor +-10kWh netto. In elk geval genoeg voor de komst van de EV6 hopelijk later dit jaar.

• 4x4wielen
  • Laatst online: 17:36
Een Unive all-risk verzekering vraagt geen klasse 3 alarm. Premie is zeer concurrerend!

• Wiliyama
Phusebox schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:06:
[...]

Hier ook 1300/jaar op plat dak. Er komen binnenkort 15 panelen van 415WP bij op ZO onder 45° speciaal voor de auto. Hiermee produceer ik genoeg stroom voor 34000 km per jaar te rijden. Komende 25 jaar dus een kilometer prijs van 0,8 cent. Ja natuurlijk zolang salderen nog mogelijk is. Maar ter indicatie hoe extreem laag de energie kosten voor een EV kunnen zijn.
Pagina: 1 ... 205 ... 451 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic