Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22-02-2024
@Loei123, ik rijd nu een MB GLA en ik kan zeggen dat de plastic onderdelen zelfs na 5 jaar niet afwijken van kleur (de hele neus, meegespoten bumpers, spiegels). Ik denk dat ook bij de EV6 meer dan alleen de panelen achter van plastic zijn en ik begrijp dat het kleurverschil daar niet speelt, of wel @ mark2000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-09 15:57
Met onderstaande vraag voel ik me een beetje dom…, maar ik ga hem toch maar stellen omdat ik het simpelweg niet kan vinden: hoe kan ik het automatisch inklappen van de spiegels uitschakelen? Volgens de handleiding blz. 133 moet ik hier zijn:

Instellingen → Voertuig → Comfort → Welkomstspiegel/-licht → Bij vergendelen portier

Maar onder dit “Comfort” onderdeel heb ik niet een dergelijke instelling. Ik zie alleen maar hetgeen van onderstaande foto. Zit ik toch verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZjaV8rldXcscK7QDQzohPGask5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5SQNk6Bevb6bZZEUQVGQ7tEn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:49
Franciesco schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:59:
Met onderstaande vraag voel ik me een beetje dom…, maar ik ga hem toch maar stellen omdat ik het simpelweg niet kan vinden: hoe kan ik het automatisch inklappen van de spiegels uitschakelen? Volgens de handleiding blz. 133 moet ik hier zijn:

Instellingen → Voertuig → Comfort → Welkomstspiegel/-licht → Bij vergendelen portier

Maar onder dit “Comfort” onderdeel heb ik niet een dergelijke instelling. Ik zie alleen maar hetgeen van onderstaande foto. Zit ik toch verkeerd?

[Afbeelding]
Ik kan zo even kijken bij de mijne, maar wellicht is het een submenu onder de drie streepjes?

Niet comfort maar onder kopje "licht"... > welkomsfunctie spiegels/licht > vinkje bij deurontgrendeling uitzetten

[ Voor 6% gewijzigd door Dartlink op 31-08-2022 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Dank @Dartlink! Ik heb het gevonden en (tijdelijk) uitgezet. Een hele logische plek en benaming ahum…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZCz8q4CuLfjadGd0qj1vV59YnHc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hcVjYWJxKUFOCANx3TCWYRJx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Franciesco schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 20:48:
Dank @Dartlink! Ik heb het gevonden en (tijdelijk) uitgezet. Een hele logische plek en benaming ahum…

[Afbeelding]
Koreaanse logica! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 15:02
JPoers83 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 15:42:
[...]

Dacht dat V2L (waaronder het stopcontact ook valt) alleen beschikbaar is vanaf de Plus versie.
V2L zit op alle versies van de Ev6. Alleen krijg je bij de Air die adapter er niet bij en zit er geen outlet onder de achterbank. Maar werkt gewoon als je een extra lader regelt. Heb er net eentje geregeld via een collega tweaker op dit forum.

"May The Force be with me"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-07 15:09
sQuare schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 07:46:
[...]

ik heb deze zelfde ervaring met mijn iphone/carplay. ik probeer er een gewoonte van te maken dat als ik mijn auto uitzet ik ook de odb uitzet.
Vandaag de hele dag geen last gehad. Hij maakte nu elke keer verbinding. Heb de OBD2 wel na elke rit uitgezet.

Wat wel raar was dat abrp op het scherm een blauwe streep rechtdoor had en aangaf om van de snelweg eraf te gaan en gelijk er weer op. Dit kwam een aantal keer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
  • Laatst online: 16-09 15:02
Phusebox schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 08:37:
Vind het wel jammer dat de 58 kWh geen V2L ondersteund... dat ze de adapter er niet bij stoppen à la, maar dat ze die functie eruit halen. Snap ik niet helemaal.
Dat klopt niet. De Air heeft wel degelijk V2L, alleen geen adapter of stopcontact. Met een eigen adapter kan je gewoon via de laadpoort je 240 spullen gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0IxrS_GJpjqA1ddhjQiQ7DZtb0s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fe7YQlYJOvs8zmJs4uVwZAqO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Darth_Fedor op 31-08-2022 22:31 . Reden: Foto bijgevoegd ]

"May The Force be with me"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 21:26
Darth_Fedor schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:13:
[...]

Dat klopt niet. De Air heeft wel degelijk V2L, alleen geen adapter of stopcontact. Met een eigen adapter kan je gewoon via de laadpoort je 240 spullen gebruiken.
Achterhaald bericht inderdaad. Destijds was dit nog niet duidelijk.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• Phusebox
Volgens mij zijn er meer mensen hier met all-season banden, en ik was dat ook aan het overwegen maar las diverse klachten op internet over het geluid en verbruik.

Tevens kwam ik dit tegen:
https://www.anwb.nl/exper...onbanden-elektrische-auto

Wat zeggen de ervaringsdeskundigen hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Peetman

Tjah....

Phusebox schreef op donderdag 1 september 2022 @ 07:10:
Volgens mij zijn er meer mensen hier met all-season banden, en ik was dat ook aan het overwegen maar las diverse klachten op internet over het geluid en verbruik.

Wij merken geen tekortkomingen tot nu toe, maar zijn ook rustige rijders.
Sterker nog, waar we bij de meegeleverde Kumho op bij nat weer op rotondes de auto achter nog wel eens voelde uitbreken bij een beetje 'stroom' bij is dat bij de all-seasons niet het geval.
Heb het profiel nog niet gemeten, dus wat betreft slijtage kan ik er weinig van zeggen.
Oordeel over rijden op sneeuw heb ik uiteraard ook niet na afgelopen winter.

Zou graag zien dat de ADAC / ANWB met een duidelijke test zou komen in ieder geval.

• Phusebox
Peetman schreef op donderdag 1 september 2022 @ 07:35:
[...]

Wij merken geen tekortkomingen tot nu toe, maar zijn ook rustige rijders.
Sterker nog, waar we bij de meegeleverde Kumho op bij nat weer op rotondes de auto achter nog wel eens voelde uitbreken bij een beetje 'stroom' bij is dat bij de all-seasons niet het geval.
Heb het profiel nog niet gemeten, dus wat betreft slijtage kan ik er weinig van zeggen.
Oordeel over rijden op sneeuw heb ik uiteraard ook niet na afgelopen winter.

Zou graag zien dat de ADAC / ANWB met een duidelijke test zou komen in ieder geval.
Ja er zijn een hoop marketing verhalen te vinden maar echte tests nog niet.

Ik wilde de all-season banden gebruiken in de winter en in de zomer weer terug naar de stock zomerbanden, tenzij de all-seasons zo goed bevallen dat ik dat niet meer wil.

Of toch maar echte winterbanden, al zijn die alleen beter 10% van de Nederlandse winters waarschijnlijk.

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online

Onder mijn huidige auto liggen Michelin CROSSCLIMATE+ banden.
Deze band is oorspronkelijk ontwikkeld als zomerband maar bleek ook uitstekende wintereigenschappen te hebben en is daarom ook gecertificeerd met 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake).
Qua geluid en verbruik. Ja, elke all seasonband zal dit wat meer hebben dan een zomerband.
Zelf vind ik het erg meevallen qua geluid, en wanneer je gecombineerd op zomer- en winterbanden rijdt zal het gemiddelde verbruik op jaarbasis niet zo veel schelen met een all seasonband.
Mijn huiidge banden gaan gemiddeld 50 á 60k km mee.
Zelf nemen we weer Michelin CROSSCLIMATE alleen dan de nieuwere versie Michelin CROSSCLIMATE 2 met een lagere rolweerstand dan de +versie.

Maar ook bij all seasonbanden is het erg afhankelijk van hoe je dit zelf ervaart.

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:03
sander.vanden schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:53:
Mijn vader rijdt sinds eind 2021 een Kia EV6 GT-Line 77.4 kWh. Hij heeft veel software problemen ondervonden en sinds de laatste software update blijft de navigatie hangen in of dark mode of de 'gewone' mode in plaats dat deze reageert op de hoeveelheid licht op dat tijdstip. Heeft een van jullie hier ervaring mee? De dealer geeft aan dat je moet kiezen tussen of de dark mode of de 'gewone' mode iets dat mij onwaarschijnlijk lijkt. Zelf rijd ik een Audi E-Tron en werkt dit wel op basis van licht situatie. Alle advies is welkom! Grt Sander
Al eens de reset knop (klein gaatje naast linker draai knop (volume/temp)) ingedrukt?

Ik heb het bij mij getest en hij springt overdag netjes over naar wit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:41
Phusebox schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:07:
[...]

Als ze het dimlicht al niet fatsoenlijk aan kunnen laten gaan bij schemering, dan ben ik blij dat ze niet mijn scherm aanpassen aan het omgevingslicht.

Het lijkt wel of ik in de jaren '90 beland ben soms, moet zelf licht aanzetten als het donker begint te worden (en iedereen al het dimlicht aanheeft maar mijn elektrische auto uit 2022 van 50+k van mening is dat het nog wel licht genoeg is buiten).
Bij mij gaan de lampen al aan als ik onder een brug door rij, bij jou dus niet? Ik gebruik altijd de auto stand behalve bij mist. Het lijkt wel of jij een alpha versie hebt gekregen...

• Phusebox
Freezhost schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:27:
[...]

Bij mij gaan de lampen al aan als ik onder een brug door rij, bij jou dus niet? Ik gebruik altijd de auto stand behalve bij mist. Het lijkt wel of jij een alpha versie hebt gekregen...
Volgens mij niet. Tunnels uiteraard wel.

Ik zal vanavond eens opletten hoe laat ze aan gaan maar zeker het eerste half uur na zonsondergang nog niet.

• asennamm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:06
Phusebox schreef op donderdag 1 september 2022 @ 07:39:
[...]

Ik wilde de all-season banden gebruiken in de winter en in de zomer weer terug naar de stock zomerbanden, tenzij de all-seasons zo goed bevallen dat ik dat niet meer wil.

Of toch maar echte winterbanden, al zijn die alleen beter 10% van de Nederlandse winters waarschijnlijk.
Zelf zit ik ook nog te twijfelen of ik naast de zomerbanden ook winterbanden aanschaf of toch voor all season banden ga.

In deze test komt de Hankook all season band als beste uit de test.
Deze zou voornamelijk betere grip onder droge/zomerse omstandigheden hebben.
Na een heel aantal artikelen over winterbanden vs all season banden te hebben gelezen is dit (grip onder zomerse omstandigheden) toch wel het grootste nadeel van all season banden.

Dat in combinatie met een zware auto als de Ev6 doet mijn over all season banden twijflen. Ik hou wel van doorrijden in met name bochten en ben bang dat ik dan grip tekort ga komen.

https://www.autobild.de/a...215-65-r-17-20519765.html

[ Voor 35% gewijzigd door asennamm op 01-09-2022 11:13 ]

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Peetman

Tjah....

Dit is echter wel een test met middelgrote SUV's (ca 1400 kg). Zou graag een test zien op een EV van ca 1900 kg.

• asennamm
Peetman schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:10:
[...]

Dit is echter wel een test met middelgrote SUV's (ca 1400 kg). Zou graag een test zien op een EV van ca 1900 kg.
Ik ook, maar die is er nog niet.

Met name het gewicht van een ev in combinatie met mindere grip van all season banden (t.o.v. zomerbanden) in droge omstandigheden is wat mij doet twijfelen (over all season banden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwinus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-09 20:05

alwinus

Tweaked

Gisteren is mijn EV6 naar de dealer geweest voor de terugroepactie Parkeerrem. Daar hadden ze het over nog een terugroepactie, iets met de laadcurve? Had ik niet zo op het netvlies.

In ieder geval vanmorgen aan de snellader Ionity bij 31%, uurtje gereden. Bleef steken bij 65 kwh....uh? Dinsdagavond aan de snellader en ging in het begin (34%) meteen naar de 220kwh. Dus zat al te vloeken op die update.

Na een paar minuten afgekoppeld en naar de lader ernaast. Op 41% ging die meteen naar de 200kwh. Kan dus ook aan de laadpaal liggen :+ . Gelukkig maar aangezien ik volgende week op vakantie ga ;)

Overigens is de audio update ook uitgevoerd. Volumeknop hoeft wat minder hard en het gevoel dat er wat meer bas is voornamelijk als het volume zachter staat. Verder was het bij mij al meer dan prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asennamm
Phusebox schreef op donderdag 1 september 2022 @ 07:39:
[...]

Draadje met ervaringsdeskundigen voor wat betreft all season banden op het Duitse Ev6 forum.

https://www.ev6-forum.de/...ngen-und-bilder/?pageNo=1

[ Voor 53% gewijzigd door asennamm op 01-09-2022 11:22 ]

• Phusebox
asennamm schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:20:
[...]

Draadje met ervaringsdeskundigen voor wat betreft all season banden op het Duitse Ev6 forum.

https://www.ev6-forum.de/...ngen-und-bilder/?pageNo=1
Lees veel negatieve reacties over de Cross Climate 2. Maar wat dan wel een goede optie is, geen idee.

• Joer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04 12:19
Phusebox schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:48:
[...]

Lees veel negatieve reacties over de Cross Climate 2. Maar wat dan wel een goede optie is, geen idee.
Als je twijfelt gewoon aparte winterbanden nemen met zomerbanden. Gewoon ff wisselen na de winter

• Phusebox
asennamm schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:14:
[...]

Ik ook, maar die is er nog niet.

Met name het gewicht van een ev in combinatie met mindere grip van all season banden (t.o.v. zomerbanden) in droge omstandigheden is wat mij doet twijfelen (over all season banden).
Winterbanden hebben nog minder grip in droge omstandigheden, vandaar mijn eerste keuze voor all season. Want sneeuw en ijs maken we hier toch nauwelijk mee en als dan werk ik wel thuis.

Maar ja woon vlak bij Duitsland en kom daar regelmatig.

• Phusebox
Joer schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:51:
[...]

Als je twijfelt gewoon aparte winterbanden nemen met zomerbanden. Gewoon ff wisselen na de winter
Ik wilde ook twee sets en de all seasons alleen voor de winter gebruiken. Voor ons klimaat zou dat voldoende moeten zijn.

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:05
Hebben jullie speciale "EV"-allseasons?

Ik krijg ze ook. Geen idee welke en of ze specifiek voor EV's zijn ontwikkeld. Op dit moment wissel ik nog 2 x per jaar. Wel fijn dat dat niet meer hoeft.

Catch my drift?

• Phusebox
DaMenaz schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:04:
Hebben jullie speciale "EV"-allseasons?

Ik krijg ze ook. Geen idee welke en of ze specifiek voor EV's zijn ontwikkeld. Op dit moment wissel ik nog 2 x per jaar. Wel fijn dat dat niet meer hoeft.
Er zijn wel EV zomerbanden en winterbanden maar all season nog niet gezien.

• Nl-jeff
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:06
heeft er hier toevallig al eens iemand problemen ervaren met de uitlijning van de (nieuwe)wagen?
Ik heb zelf de auto afgelopen vrijdag opgehaald en merkte in het weekend en gisteren dat de wagen lichterlijk naar rechts trekt (ik dus contante stuurcorrecties moet doen).
Voor de zekerheid maar even een dealerafspraak gemaakt (die uiteraard pas ergens eind volgende week is) maar so be it.(interessevraag)

• Phusebox
Nl-jeff schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:16:
heeft er hier toevallig al eens iemand problemen ervaren met de uitlijning van de (nieuwe)wagen?
Ik heb zelf de auto afgelopen vrijdag opgehaald en merkte in het weekend en gisteren dat de wagen lichterlijk naar rechts trekt (ik dus contante stuurcorrecties moet doen).
Voor de zekerheid maar even een dealerafspraak gemaakt (die uiteraard pas ergens eind volgende week is) maar so be it.(interessevraag)
Heb je de stuurhulp misschien aan staan? Een groen stuur op je display.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dosh
  • Laatst online: 10:48
R20141016 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:15:
[...]

Ik heb mijn lampen gewoon altijd aanstaan.
Ideaal, bij mij komt het dus nooit voor dat de achterlichten nog uitstaan in een fikse regenbui terwijl de voorlichten wel aan zijn.

De lampen gaan gewoon uit als je de auto afsluit na x aantal seconden. 😀
Same here, ik begrijp ook niet helemaal waarom je handmatig de lampen iedere keer aan en uit zet. Ik vind het altijd heel fijn als auto’s ook overdag hun lampen aan hebben. Zie niet de meerwaarde van het handmatig wisselen eerlijk gezegd.

• Joer
Phusebox schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:52:
[...]

Winterbanden hebben nog minder grip in droge omstandigheden, vandaar mijn eerste keuze voor all season. Want sneeuw en ijs maken we hier toch nauwelijk mee en als dan werk ik wel thuis.

Winterbanden hebben onder de 7/8gr meer grip in droge en natte omstandigheden dan de zomerbanden. Omdat het rubber zachter blijft bij koelere buitentemperatuur

• Phusebox
Joer schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:32:
[...]

Winterbanden hebben onder de 7/8gr meer grip in droge en natte omstandigheden dan de zomerbanden. Omdat het rubber zachter blijft bij koelere buitentemperatuur
Maar ja zo vaak heb je dat niet in Nederland dus gemiddeld genomen heb je minder grip als je die banden van december tm maart ongeveer erop hebt.

• asennamm
Phusebox schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:52:
[...]

Ik bedoel droge/zomerse omstandigheden.
Bij een lage temperatuur en droog wegdek hebben winterbanden voldoende grip (lamellen en zachtere rubbersamenstelling dan zomerbanden).

Wat jij wilt doen is voor Nederland geen verkeerd idee. All season banden in de "winter" gebruiken bedoel ik dan.

Wij willen volgend jaar of het jaar er op in de winter naar Zweden en dan zijn all season banden geen optie. Vandaar dat ik toch maar voor het direct meebestellen van een setje velgen met winterbanden ga.

Anders had ik ook all season banden voor de winter gekozen. Kun je indien nodig ook iets langer veilig(er) mee doorrijden in de lente.

• JerJon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 05-12-2023
Phusebox schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:33:
[...]

Maar ja zo vaak heb je dat niet in Nederland dus gemiddeld genomen heb je minder grip als je die banden van december tm maart ongeveer erop hebt.
Daar kan je je nog eens op verkijken. Veel mensen koppelen winterbanden aan sneeuw en slecht weer maar in december kan het met een zonnetje nog steeds onder de 7 granden zijn.

https://www.wintergek.nl/...lde-temperatuur-nederland

Van november tot en maart is de gemiddelde temperatuur onder de 7 graden (zijn toch 5 maanden van de 12).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joer
Phusebox schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:33:
[...]

Van november tot febr zijn de temp gemiddeld onder de 7/8.

En ander de oplossing voor jou. Iedere dag de temperatuur checken en dan als het onder de 7 gr is banden wisselen. Maar vergeet je zomerbanden niet in de kofferbak te leggen voor als je onderweg ineens temperaturen van 10gr tegen komt. Dan kan je ze onderweg weer wisselen.😛😛

• Phusebox
Joer schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:41:
[...]

Van november tot febr zijn de temp gemiddeld onder de 7/8.

En ander de oplossing voor jou. Iedere dag de temperatuur checken en dan als het onder de 7 gr is banden wisselen. Maar vergeet je zomerbanden niet in de kofferbak te leggen voor als je onderweg ineens temperaturen van 10gr tegen komt. Dan kan je ze onderweg weer wisselen.😛😛
Klopt in de ochtend de winterbanden en eind van de middag de zomerbanden.

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Phusebox schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:19:
[...]

Herkenbaar. Tijdens de testrit ervaarde ik dat de EV6 blijkbaar een ander idee heeft wat de beste plek op de weg is dan ik. Ik rij graag iets aan de linkerkant (niet tegen de streep) maar de EV6 gaf eerder voorkeur lichtelijk aan de rechterkant, dus hij trok steeds een beetje naar rechts.

Zeker een kwestie van wennen en eventueel je voorkeur iets aanpassen?

• JeJeBe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-05 20:32

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Phusebox schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:05:
[...]

Er zijn wel EV zomerbanden en winterbanden maar all season nog niet gezien.
de Michelin CrossClimate 2 is "EV Compatible", lekker vaag :?

• Phusebox
JeJeBe schreef op donderdag 1 september 2022 @ 17:28:
[...]

de Michelin CrossClimate 2 is "EV Compatible", lekker vaag :?
Ja, duh. De meeste banden die de juiste codering hebben zijn EV compatible. Lekkere marketing bs van Michelin.

• Nl-jeff
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:06
Phusebox schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:19:
[...]

Heb het zowel met als zonder stearing assist.
Had ook het idee dat het stuur niet helemaal recht staat op de snelweg al kan dat natuurlijk ook een optische illusie zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanKoen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-09 21:16
Phusebox schreef op donderdag 1 september 2022 @ 17:30:
[...]

Ja, duh. De meeste banden die de juiste codering hebben zijn EV compatible. Lekkere marketing bs van Michelin.
Ik ben wel tevreden over de Crossclimate 2 van Michelin. Rolgeluid is iets meer, dan bij mijn Nexen banden, maar verbruik maakt niet heel veel uit.

• Simon59
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-08 20:40
Ik heb met enige regelmaat het probleem dat de stoel ventilatie of verwarming automatisch aan gaan.
Dus zonder dat ik er met m’n handen in de buurt ben geweest.
Herkennen jullie dat ook soms ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Nl-jeff schreef op donderdag 1 september 2022 @ 18:39:
[...]

Heb het zowel met als zonder stearing assist.
Had ook het idee dat het stuur niet helemaal recht staat op de snelweg al kan dat natuurlijk ook een optische illusie zijn.
Kijk eerst of je bandenspanning goed is. Zo nee, eerst goed op druk brengen en daarna nogmaals proberen.
Is het nog aanwezig dan je voorwielen opnieuw laten uitlijnen en gelijktijdig eventueel je stuur recht laten zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Joer schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:32:
[...]

Dat zeggen sommigen, maar uit testen blijkt dat niet: op droog wegdek remmen zomerbanden beter met temperaturen ruim onder de 7 graden. Pas rond de 0 graden komen de winterbanden in de buurt van zomerbanden. Zie bijvoorbeeld testen van Tyrereview.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4j6SRMlfNFk-3_a7GKwM9lnwgpg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/esZoaYEFdRLO6mWsK0BNbvEF.png?f=fotoalbum_large

De all-season van hierboven is overigens niet de all-season die wij in Nederland kennen. Daarvoor moet je naar de Crossclimate van het screenshot kijken.

Ik ben het met enkele anderen hier eens dat een all-season band zoals de Crossclimate (2) in de winters van Nederland de betere optie is dat een winterband. En voor een keertje wintersport lijken me die ook goed genoeg.
Ik overweeg dan ook all-seasons voor de winter, maar blijf in de zomer op zomerbanden rijden.

• De Ideale Man
Simon59 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:10:
Ik heb met enige regelmaat het probleem dat de stoel ventilatie of verwarming automatisch aan gaan.
Dus zonder dat ik er met m’n handen in de buurt ben geweest.
Herkennen jullie dat ook soms ?
Ja dat is een instelling. Deze kun je ook uitzetten.

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik kijk altijd voor zomerbanden die de beste eigenschappen bezitten tijdens regen. Droog doen ze bijna allemaal wel goed.

Daarnaast een set winterbanden voor wanneer het echt kouder is dan 7-8 graden.

Nooit spijt gehad van deze strategie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEB
  • Laatst online: 18-09 13:44

ik rijd al sinds november (35 K km) op all season banden...eerste setje voor is al gewisseld voor nieuwe.
Ik heb geen referentie tav geluid en verbruik. Beide vind ik dikke prima !

EDIT; voor moet achter zijn...waren onder 4 mm en dan mogen all season niet meer....

[ Voor 6% gewijzigd door EricEB op 02-09-2022 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:46
EricEB schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:13:
[...]

ik rijd al sinds november (35 K km) op all season banden...eerste setje voor is al gewisseld voor nieuwe.
Ik ga denk ik over op all season banden als de huidige versleten zijn.
wellicht iets meer geluid en meer verbruik.

Maar hoef niks meer te wisselen en op te slaan (20" is best groot in de schuur).

Tevens voldoen veel all seasons tegenwoordig ook als je naar de wintersport wil. Dus daar hoef je dan ook niet persé weer 'echte' winterbanden voor te halen.

wellicht niet de beste optie 'all seasons', maar wel de makkelijkste >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:23
De Ideale Man schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:09:
[...]

Die staat bij mij uit, maar ik activeer die knoppen vaak als mijn hand iets doet met de knoppen voor radio/climate. Ik zou die touch buttons graag vervangen met fysieke knoppen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-08 11:48
De Ideale Man schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:09:
[...]

Waar zit die instelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
[...]

EDIT; voor moet achter zijn...waren onder 4 mm en dan mogen all season niet meer....
Ok dat is wel erg snel. In de VS geven ze 60.000 mijl aan als levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
1Mark schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:21:
[...]

Die staat bij mij uit, maar ik activeer die knoppen vaak als mijn hand iets doet met de knoppen voor radio/climate. Ik zou die touch buttons graag vervangen met fysieke knoppen..
Heb ik ook vaak.
even snel de radio zachter draaien.
Blijkbaar raak ik dan iets aan van de climate control en dan ben je ineens de temp omlaag aan het draaien... |:(

fysieke knoppen waren achteraf wel praktischer geweest.

Ergens vind ik wel handig dat je die balk voor 2 verschillende doeleinden kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Phusebox schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:41:
[...]

Ok dat is wel erg snel. In de VS geven ze 60.000 mijl aan als levensduur.
Ik heb even snel gegoogled, maar wat ik begrijp is minimaal profieldiepte in VS ~1.5mm (2/32"). Als dat klopt zit daar inderdaad wel een wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
stimpyrulez schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:43:
[...]

Heb ik ook vaak.
even snel de radio zachter draaien.
Blijkbaar raak ik dan iets aan van de climate control en dan ben je ineens de temp omlaag aan het draaien... |:(

fysieke knoppen waren achteraf wel praktischer geweest.

Ergens vind ik wel handig dat je die balk voor 2 verschillende doeleinden kan gebruiken.
Ik heb hem standaard in "media" modus staan. Juist om deze reden, vaak heb ik de klimaatinstellingen op hetzelfde staan (20 graden, voeten en voorruit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Dartlink schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:45:
[...]

Ik heb even snel gegoogled, maar wat ik begrijp is minimaal profieldiepte in VS ~1.5mm (2/32"). Als dat klopt zit daar inderdaad wel een wereld van verschil.
Maar ja 4mm is hier dan ook wel erg duur, aangezien ze tegenwoordig banden standaard leveren met 6mm profiel blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
[...]

Je mag er gewoon mee rijden in Nederland tot 1.6mm, alleen wordt deze onder de 4mm niet meer gezien als winterband in het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
Dartlink schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:46:
[...]

Ik heb hem standaard in "media" modus staan. Juist om deze reden, vaak heb ik de klimaatinstellingen op hetzelfde staan (20 graden, voeten en voorruit).
Heb ik ook, maar blijkbaar raak ik dan toch eerst 1 van de 'knopjes' van de climate aan die rond om de volume knop zitten en begin dan te draaien... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:23
In de app:

home -> user profile -> vehicle settings -> seats -> heating/ventilation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
stimpyrulez schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:09:
[...]

Heb ik ook, maar blijkbaar raak ik dan toch eerst 1 van de 'knopjes' van de climate aan die rond om de volume knop zitten en begin dan te draaien... :)
Dikke vingers? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsjohan
  • Laatst online: 12:52
Franciesco schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:52:
[...]

Ik ben het met enkele anderen hier eens dat een all-season band zoals de Crossclimate (2) in de winters van Nederland de betere optie is dat een winterband. En voor een keertje wintersport lijken me die ook goed genoeg.
Ik overweeg dan ook all-seasons voor de winter, maar blijf in de zomer op zomerbanden rijden.
Die optie had ik eigenlijk nog niet overwogen. ik heb tot nu toe ook altijd 2 sets wielen gehad met zomer en winterbanden. Ik heb net een nieuw setje 19" (de standaard plus velgen) met de Kumho zomerbanden aangeschaft (marktplaats) met het plan om daar winterbanden om te leggen maar een goeie set allseason is dan ook wel een idee. Qua zomerbanden zit ik voorlopig wel even aan de Kumho's vast ben ik bang :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glawen
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-09 21:51
Nu de bandendiscussie toch plaatsvindt meteen maar de vraag welke winterbanden raden jullie aan voor de EV6 GT-Line met 20 inch wielen. Ik ben van plan hiermee regelmatig naar scandinavië (met echt wel veel sneeuw, en waar spijkerbanden niet ongebruikelijk zijn) te rijden, dus goede grip is essentieel.

Daarnaast twijfel ik nog of ik deze dan laat omleggen om de huidige velgen of dat ik nieuwe velgen ga aanschaffen voor de winterbanden...bij eerdere autos was dit nooit een discussie, maar 20 inch velgen zijn toch wat prijziger dan de wat kleinere. Ik ben benieuwd hoe jullie hier naar kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stimpyrulez
Glawen schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:59:
Nu de bandendiscussie toch plaatsvindt meteen maar de vraag welke winterbanden raden jullie aan voor de EV6 GT-Line met 20 inch wielen. Ik ben van plan hiermee regelmatig naar scandinavië (met echt wel veel sneeuw, en waar spijkerbanden niet ongebruikelijk zijn) te rijden, dus goede grip is essentieel.

Daarnaast twijfel ik nog of ik deze dan laat omleggen om de huidige velgen of dat ik nieuwe velgen ga aanschaffen voor de winterbanden...bij eerdere autos was dit nooit een discussie, maar 20 inch velgen zijn toch wat prijziger dan de wat kleinere. Ik ben benieuwd hoe jullie hier naar kijken?
Bij echt veel sneeuw zou ik toch eerder voor echte winterbanden gaan.
Je zou ook voor 19" velgen kunnen gaan.
Dit zou wellicht het extra verbruik een beetje opheffen.

weet niet of je AWD hebt. Maar dit zou wellicht ook al tot wat betere rij prestaties/stuurbaarheid leiden in dikke sneeuw/ijs.

wel leuke review van verschillende banden op een rwd (met winterbanden) en awd (met all weather)

[ Voor 9% gewijzigd door stimpyrulez op 02-09-2022 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
  • Laatst online: 14-09 18:34
In België is enkel nog de EV6 GT-line te bestellen, geen spoor meer van de Earth versies meer. De GT-line met zeer beperkte extra opties: open dak en 20" wielen, keuze uit 5 kleuren.
Rwd 61.590
Awd 65.090 euro's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovit
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-07 07:40
Weet iemand of de achterbak verlichting aan blijft als de achterklep is gesloten?

[ Voor 25% gewijzigd door marcovit op 02-09-2022 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 17:57
stimpyrulez schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:09:
[...]

Ik heb dit ook, functionaliteit is niet zo handig qua software.

In de mediastand zie je ook wat quick "links" maar climate control instellingen. Als je tegen deze aankomt springt hij meteen in de climate control stand waardoor je meteen de temperatuur wijzigt ipv het volume. Als ze het gewoon zo instellen dat je alleen via de specifieke media/climate control touchknop kan wisselen dan is de kans veel kleiner dat dit gebeurd.

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:54
marcovit schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:29:
Weet iemand of de achterbak verlichting aan blijft als de achterklep is gesloten?
Cover inklappen en door de achterruit kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Darth_Fedor schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:13:
[...]

[Afbeelding]
hoe kom je (of ik straks) aan die eigen adapter? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ERN5T
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 18-09 15:23
Dat is dezelfde vraag als de vraag of het lampje in de koelkast uit gaat wanneer je de deur dicht doet. Wat denk je zelf?

EX40 TMP Ultra Sage Green MY25 ; Compress 5800iAW7 + 12E / HR200 / 50 l buffervat / RT800 / HS25/6 / radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERN5T
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 18-09 15:23
Heeft iemand enig idee wat deze Koreaanse vriend aan het inbouwen is?

EX40 TMP Ultra Sage Green MY25 ; Compress 5800iAW7 + 12E / HR200 / 50 l buffervat / RT800 / HS25/6 / radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
Google Translate geeft dit als vertaling :+ Redelijk plausibel.
Hello, I'm Rocks
Today's video is a video of installing a blinker module on an EV6 vehicle.
The function of the flash module is
1. The emergency flasher turns on automatically when reversing
2. When you press the handle button, the thank you light turns on 3 times (expressing thanks and sorry)
It will be ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
stimpyrulez schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:26:
[...]

Bij echt veel sneeuw zou ik toch eerder voor echte winterbanden gaan.
Je zou ook voor 19" velgen kunnen gaan.
Dit zou wellicht het extra verbruik een beetje opheffen.

weet niet of je AWD hebt. Maar dit zou wellicht ook al tot wat betere rij prestaties/stuurbaarheid leiden in dikke sneeuw/ijs.

wel leuke review van verschillende banden op een rwd (met winterbanden) en awd (met all weather)
[YouTube: Is FWD and Winter Tires Better Than AWD and All Weather Tires?]
Leuk filmpje. Maar betreft een rwd maar een fwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Laatst online: 11:37
Gaat uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Laatst online: 16:05
Hmmm. Toch de kinderen maar op de achterbank dan.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovit
ERN5T schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:11:
[...]

Dat is dezelfde vraag als de vraag of het lampje in de koelkast uit gaat wanneer je de deur dicht doet. Wat denk je zelf?
Hij gaat dus niet uit, vandaar me vraag.
Ze hebben de kabelboom aangepast ivm extra verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovit
Bedankt, ik ga even contact opnemen met de dealer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

marcovit schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 17:24:
[...]

Hij gaat dus niet uit, vandaar me vraag.
Ze hebben de kabelboom aangepast ivm extra verlichting.
Vroeg het me ook af, of het aan de binnenverlichting of ergens anders aan gekoppeld was.
Uit eigen waarneming zou ik zeggen dat 't meeloopt met het slot: slot open, licht gaat aan, bij sluiten gaat het uit op het moment dat het slot weer vergrendeld.
We hebben over die 2 extra LED's die je als optie kunt laten inbouwen achteraf.
Wat pas echt slim was geweest, was het uitschakelen van de kentekenlichten bij het openen van de klep, die zijn knap verblindend in het donker.

Dus: inderdaad terug naar de dealer en je niet laten afschepen. desnoods maakt een van eens even een filmpje vanaf de achterbank, kun je het prima zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 09:10
@Phusebox Het leuke van dit forum is dat je de claims ook zelf kan verifiëren. Zonsondergang 20:36. Vandaag om 19:50 auto gestart en lichten gingen aan. Op de snelweg (kaal en in de volle avondzon) weer uit. Utrecht inrijden om 20:00 en weer aan. Daarna aangebleven.

Voor de eerlijkheid even gezegd dat ik met het weer van veel afwisselende buien en opklaringen overdag de lichten handmatig aanzet. Gaat automatisch uit nadat je de auto hebt uitgezet en weer aan als je auto aanzet.

@eenanderetweaker. Ik heb toch gekozen om schermen altijd in de stand "wit" te laten staan. Reden is dat dan pas de KIA navigatie goed tot zijn recht komt. Bij mij dimt het scherm automatisch als het donkerder wordt (ook in tunnels ed).

Wat betreft piepen. Als je achterbakdeur met het knopje op het dashboard (pas na 2 maanden gevonden 8)7 ) of met de sleutel zijn het maar 2 piepjes.

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoutski
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:45
Zag laatst een foto van een sier strip op de stuur die gescheurd was.
Nu zie ik bij mij ook een scheur ontstaan.

Nu zag ik ook dat de onderste sierstrip al helemaal kaal is.
Zijn er meer mensen die dit al hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d11-FBa6wykdrEY39gGVgUppUmE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dc07FHctkIo2tJIobGZ0HXeW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6mjkYt7fLhvBRssv7obfRpn3dI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cKk9i9GF9fNYAZfa3DW1qp9V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:05
stoutski schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:35:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op welk km stand heb je dit opgemerkt? Bij mij, op 11k km heb ik dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoutski
Tolga07 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:03:
[...]

Op welk km stand heb je dit opgemerkt? Bij mij, op 11k km heb ik dit niet.
Zit nu bijna op 14k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
JanAllElectric schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:08:
@Phusebox Het leuke van dit forum is dat je de claims ook zelf kan verifiëren. Zonsondergang 20:36. Vandaag om 19:50 auto gestart en lichten gingen aan. Op de snelweg (kaal en in de volle avondzon) weer uit. Utrecht inrijden om 20:00 en weer aan. Daarna aangebleven.

Voor de eerlijkheid even gezegd dat ik met het weer van veel afwisselende buien en opklaringen overdag de lichten handmatig aanzet. Gaat automatisch uit nadat je de auto hebt uitgezet en weer aan als je auto aanzet.

@eenanderetweaker. Ik heb toch gekozen om schermen altijd in de stand "wit" te laten staan. Reden is dat dan pas de KIA navigatie goed tot zijn recht komt. Bij mij dimt het scherm automatisch als het donkerder wordt (ook in tunnels ed).

Wat betreft piepen. Als je achterbakdeur met het knopje op het dashboard (pas na 2 maanden gevonden 8)7 ) of met de sleutel zijn het maar 2 piepjes.
In Oostenrijk gereden op de snelweg met veel regen en slecht wegdek (veel spray). Je kon niet veel zien. De lichten gingen niet aan. Heb ze zelf toen handmatig aangezet. Waren ook veel andere auto's die geen achterlicht hadden aanstaan.

Normaal vind ik de automatische verlichting wel goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is wel slecht en heel snel. Daar hou ik het stuur ook altijd vast. Nu na 12k nog geen scheuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reacher
  • Laatst online: 16:01

Reacher

oldschool

Ik krijg echt jeuk van Kia in Breda. Ze bellen gewoon niet terug nav wat klachten en de update die nodig is. De smoesjes over drukte is geen excuus om even niet de telefoon te pakken.

but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Reacher schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 08:35:
Ik krijg echt jeuk van Kia in Breda. Ze bellen gewoon niet terug nav wat klachten en de update die nodig is. De smoesjes over drukte is geen excuus om even niet de telefoon te pakken.
Dat is heel normaal hoor. Pas toen bij mij de vestigingsmanager in de loop kwam, bleek dat iemand te zijn die wel mail kan reply-en |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
Reacher schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 08:35:
Zou direct in de auto springen en lekker op een drukke zaterdag middag ff verhaal gaan halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat moet er precies opvallen aan je foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
JeJeBe schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:14:
[...]

Dat is heel normaal hoor. Pas toen bij mij de vestigingsmanager in de loop kwam, bleek dat iemand te zijn die wel mail kan reply-en |:(
Mijn vestigingsmanager reageert net zo min op email maar ik word telefonisch wel meteen netjes doorverbonden. Dus volgende keer vraag ik niet meer per email naar de levertijd :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fabian-69
  • Laatst online: 08-10-2023
Ik weet niet of het al ergens gemeld is, maar de V2L bij de EV6 AIR versie werkt gewoon. Op marktplaats bied iemand in Wormer de stekkers aan en ben ff langs geweest en eentje gekocht voor E115,-. Nespresso apparaat werkt als een tierelier. Nu nog eigenlijk een aparte stekker inbouwen.. iemand al gedaan onder de AIR?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G1I3g0ryxcz6cdIfqoD-_xX6-j0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2pquNZ4fZtMkZXTPhAh8z9oT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Fabian-69 op 03-09-2022 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
  • Laatst online: 14-09 18:34
Fabian-69 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 17:18:
. Nespresso apparaat werkt als een tierelier. Nu nog eigenlijk een aparte stekker inbouwen..[Afbeelding][/URL]
Hoe zit dat nou met elektrocutiegevaar bij het gebruik van zo'n adapter/stekker op een EV? Geen aarding en voor zover ik weet ook geen aardlekschakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabian-69
  • Laatst online: 08-10-2023
DigitalHombre schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 18:38:
[...]

Hoe zit dat nou met elektrocutiegevaar bij het gebruik van zo'n adapter/stekker op een EV? Geen aarding en voor zover ik weet ook geen aardlekschakelaar.
Hoe met aardlek zit weet ik niet, in de stekker zit een europa stekker kant zit een warmtebeveiliging. Bij >60 graden slaat hij uit. Bij meer dan 16a slaat ie in de auto uit is mij verteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Eerste ervaring met snelladen, bij Ionity Luik was top. Aangesloten met ongeveer 40%, vloog naar 230kw en een paar broodjes en een rondje speeltuin met de kinderen later was ie weer afgetopt. De auto was eerder klaar dan wij voor vertrek. Briljant apparaat toch.

Voor een uurtje of 5 in de auto vind ik de stoelen OK, ik heb een vrij lang bovenlijf en de rugleuning heeft een rand die na verloop van tijd begint te irriteren. Dat komt ook doordat ik de hoofdsteun maar matig in te regelen vind.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

DigitalHombre schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 18:38:
[...]

Een aardlek zou je nergens mee helpen, want de auto staat op rubberbanden en de carrosserie maakt dus geen contact met de aarde. bij het 230V net thuis ligt de nul geleider bij het trafohuisje aan aarde - en kan de stroom dus door jou heen óók terug. Vandaar dat een aardlekschakelaar kan werken, de lekstroom is meetbaar en daarop neemt het ding actie.
Bij je KIA hangt er niks aan aarde - en valt er dus ook geen lek te meten.
In theorie zou je 1 geleider kunnen aanraken zonder gevaar, de stroom kan namelijk niet terugvloeien via jou naar de auto. Dit is ook gelijk het gevaar, raak je biede geleiders aan dan kan er niets naar aarde lekken - en ben je zwaar de pinieut.
Voorzichtigheid geboden, deugdelijk materiaal en gezond verstand gebruiken !

[ Voor 14% gewijzigd door JeJeBe op 03-09-2022 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Fabian-69 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:13:
[...]

Hoe met aardlek zit weet ik niet, in de stekker zit een europa stekker kant zit een warmtebeveiliging. Bij >60 graden slaat hij uit. Bij meer dan 16a slaat ie in de auto uit is mij verteld.
Yep, in feite onderbreekt 'tie daarmee de aan/uitknop die bovenop de adapter zit (heb het ding even open geschroefd :-) . Is slim bedacht, zo voorkom je al te grote schade als je een slechte stekker inplugt die veel overgangsweerstand op de contactpennen heeft.
Altijd soliide materiaal inpluggen dus !

btw: een eurostekker is zo'n platte (aangegoten) stekker die bijv aan dubbel geïsoleerde apparatuur zit. Wat jij bedoelt heet een schuko : schtuiz kontakt , zeg maar geaarde contactdoos.

[ Voor 13% gewijzigd door JeJeBe op 03-09-2022 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Fabian-69 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 17:18:
Ik weet niet of het al ergens gemeld is, maar de V2L bij de EV6 AIR versie werkt gewoon. Op marktplaats bied iemand in Wormer de stekkers aan en ben ff langs geweest en eentje gekocht voor E115,-. Nespresso apparaat werkt als een tierelier. Nu nog eigenlijk een aparte stekker inbouwen.. iemand al gedaan onder de AIR?
[Afbeelding]
@Fabian-69 Zelf iets inbouwen lijkt me dan weer niet zo'n goed idee, of je moet uit een schade auto het originele kabelssetje te pakken kunnen krijgen dat je gelijk op de inverter kunt steken.
Aan de laadbus rommelen is een absolute nogo - omdat je dan ook de logica moet aanbrengen die de inverter vertel de laadbus tijdeljjk als uitgang te gebruiken.
Er staat dan spanning op de laadbus terwijl je nog steeds een laadstekker kunt inpluggen - dat gaat op z'n minst vuurwerk opleveren en met ene beetje pech heel veel kapotte electronica in de auto.

En even muggenziften: je moet geen stekker inbouwen maar een contactdoos.

Zift 2: die Wormerse V2L adapter ziet er wel erg uit als het beter doe-het-zelf-knutsel werk !
Er zal geen thermische beveiliging in de contrastekker zitten vrees ik - Over de deugdelijkheid van het "interne" kan ik zo niet oordelen , zal ik dus ook maar niet doen :P Wel jammer dat ome Ko niet weet dat we al een poosje op 230V opereren hier in Nederland (sinds 1989) :P

[ Voor 11% gewijzigd door JeJeBe op 03-09-2022 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Loei123 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:00:
[...]

je ziet toch wel dat het "chroom" er al af is ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stoutski
Loei123 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:00:
[...]

Hierbij wat er staat te gebeuren:(foto even geleend van FB)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VleQGkOW0lsg7ItjrOuKCEx67-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VlT0IENzsNcOHlcllI9e3MiF.png?f=fotoalbum_large

En van de onderste gedeelte is de zilver laag al weg zie gewoon zwart kunststof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
stoutski schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 22:45:
[...]

[Afbeelding]

En van de onderste gedeelte is de zilver laag al weg zie gewoon zwart kunststof.
Ik zie het nu, ik zag het eerst aan voor donkere reflectie.

Mijn auto met 16k heeft hier nog geen sporen van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:03
stoutski schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 22:45:
[...]

[Afbeelding]

Net bij ook gecontroleerd maar geen sporen van scheuren of iets dergelijks. Wel wordt de zwarte kleur iets minder, maar daar heb ik totaal geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Is er zilver af, of zwart op?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Pagina: 1 ... 194 ... 446 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic