Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JerJon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 05-12-2023
EricEB schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:52:
[...]

Volgens mij gaat hij automatisch de P activeren ( ik draai na uitzetten auto nooit aan de knop...na opnieuw starten staat hij altijd in de P en niet op de 'handrem'.
Idd

Hij gaat automatich op de P

Zelf heb ik de handrem nog niet gebruikt en verwacht hem ook nooit te gaan gebruiken (ik heb het idee dat dit z'n overgangs ding is voor de mensen die hem nog in oude auto's gebruikte voor de helling proef). Maar daar hebben we nu de auto hold voor :-) en wellicht is het verplicht vanuit de RDW (die lopen soms ook wat achter)

[ Voor 6% gewijzigd door JerJon op 16-08-2022 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:25
[...]

Volgens mij gaat hij automatisch de P activeren ( ik draai na uitzetten auto nooit aan de knop...na opnieuw starten staat hij altijd in de P en niet op de 'handrem'.
klopt na het uitschakelen (vanuit de D) gaat hij automatisch naar de P (en daardoor kan hij soms dus nog iets rollen (zie plaatje van @Solarman )).

Maar ik was dus gewend dat dan automatisch de handrem wordt geactiveerd als je de auto uit doet (of de portier open deed).
Dit zorgt er voor dat de auto altijd blijft staan (ook op een heuvel).

Nu snap ik dat het in de winter wel eens lastig kan zijn (vastgevroren remblokken), maar dat is niet zo heel vaak (in nederland in iedergeval).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt volgens de handleiding. Zal zelfs verplcht zijn dat dit zo werkt.
Bij sleutel startende automaten MOET de auto altijd in de P-stand gezet worden anders krijg je de sleutel er gewoon niet uit. (Rij 16 jaar automaat).

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stimpyrulez
Solarman schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:57:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt volgens de handleiding. Zal zelfs verplcht zijn dat dit zo werkt.
Bij sleutel startende automaten MOET de auto altijd in de P-stand gezet worden anders krijg je de sleutel er gewoon niet uit. (Rij 16 jaar automaat).
klopt, hier staat wel dat jezelf de handrem erop moet doen:
https://ev6.synology.me/en/topics/chapter6_3_2.html
  1. Always come to a complete stop and continue to depress the brake pedal.
  2. Shift to the P (Park) position.
  3. Apply the parking brake.
  4. Place the EV button in the OFF position.
  5. Take the key with you when leaving the vehicle.
en de 'good driving prectices':
https://ev6.synology.me/en/topics/chapter6_3_4.html

Good driving practices
Good driving habits reduce the risk of accidents and help maintain vehicle performance.
  • Never shift from P (Park) or N (Neutral) to any other position with the accelerator pedal depressed.
  • Never shift from P (Park) when the vehicle is in motion.
  • Be sure the vehicle is completely stopped before you attempt to shift into R (Reverse) or D (Drive).
  • Do not shift to N (Neutral) when driving. Doing so may result in an accident.
  • Do not drive with your foot resting on the brake pedal. Even light, but consistent pedal pressure can result in the brakes overheating, brake wear and possibly even brake failure.
  • Always apply the parking brake when leaving the vehicle. Do not depend on placing the gear in P (Park) to keep the vehicle from moving.
  • Exercise extreme caution when driving on a slippery surface. Be especially careful when braking, accelerating or shifting gears. On a slippery surface, an abrupt change in vehicle speed can cause the drive wheels to lose traction and may cause loss of vehicle control resulting in an accident.
  • Optimum vehicle performance and economy is obtained by smoothly depressing and releasing the accelerator.

[ Voor 47% gewijzigd door stimpyrulez op 16-08-2022 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:58
Is de autohold knop dan voor het inschakelen van de handrem?

Ik heb hem altijd enkel in P gezet om daarna de auto te verlaten.
Ook bij mij rolt de auto dan heen en weer bij het loslaten van de rem als een auto die in de eerste versnelling staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 21:26
Handmatig een handrem toepassen is ook wel erg 2001...

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JerJon
Loei123 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:11:

Ook bij mij rolt de auto dan heen en weer bij het loslaten van de rem als een auto die in de eerste versnelling staat.
Als je geen i-paddle rijd dan stop de auto niet maar blijft hij rollen. Ook als je met de rem de auto helemaal tot stilstand hebt gebracht en de rem daarna weer los laat (hij gaat dan weer rollen). De auto-hold zorgt er voor dat "fictief" de voetrem er op blijft zitten ook al laat je hem los.

Stel je rijd naar een stoplicht die op rood staat. Je laat de versnellingspendaal los en rem daarna om helemaal tot stilstand te komen. Zonder auto-hold (of de P of de handrem) zou je je voet dus op het rem pendaal moeten houden om de auto zijn plek te houden en niet alsnog door rood te rijden (of tegen een voorligger op te rijden). Met de auto-hold aan kan je dus je voet wel van de rem halen (is fijn voor de achterligger) en dan blijft hij op zijn plek staan. Wordt het stoplicht groen gewoon gas vermogen geven en je weg vervolgen alsof er niks aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
JerJon schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:16:
[...]

Als je geen i-paddle rijd dan stop de auto niet maar blijft hij rollen. Ook als je met de rem de auto helemaal tot stilstand hebt gebracht en de rem daarna weer los laat (hij gaat dan weer rollen). De auto-hold zorgt er voor dat "fictief" de voetrem er op blijft zitten ook al laat je hem los.

Stel je rijd naar een stoplicht die op rood staat. Je laat de versnellingspendaal los en rem daarna om helemaal tot stilstand te komen. Zonder auto-hold (of de P of de handrem) zou je je voet dus op het rem pendaal moeten houden om de auto zijn plek te houden en niet alsnog door rood te rijden (of tegen een voorligger op te rijden). Met de auto-hold aan kan je dus je voet wel van de rem halen (is fijn voor de achterligger) en dan blijft hij op zijn plek staan. Wordt het stoplicht groen gewoon gas vermogen geven en je weg vervolgen alsof er niks aan de hand is.
Had liever een automatische handrem gehad dan een auto hold functie. Kan met niet voorstellen dat veel mensen deze gebruiken, maar misschien ben ik juist de uitzondering?

Vind het zelf maar irritant, heb de auto hold een tijdje aan gehad maar dat had als gevolg dat de auto altijd krakend en piepend van zijn plaats kwam na parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:58
[...]

Dit geldt niet voor het tot stilstand komen middels de linker flipper, dan blijft de auto wel staan.

Maar handmatig de auto op de handrem zetten is er volgens mij niet bij en je moet de auto gewoon in P zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JerJon
Phusebox schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:19:
[...]

Had liever een automatische handrem gehad dan een auto hold functie. Kan met niet voorstellen dat veel mensen deze gebruiken, maar misschien ben ik juist de uitzondering?

Vind het zelf maar irritant, heb de auto hold een tijdje aan gehad maar dat had als gevolg dat de auto altijd krakend en piepend van zijn plaats kwam na parkeren.
Dat is het leuke van deze rijdende computers, je hebt nu veel meer mogelijkheden om het zelfde te bereiken en iedereen kan hierin zijn eigen voorkeur in vinden.

Door deze op een forum/topic als deze te plaatsen zien we soms ook manieren die we nog niet gebruikte. Ik heb de auto-hold nu ook een paar keer gebruikt en weet ook niet of het een blijvertje is even de rem aantikken en hem van P weer in D zetten is ook geen issue.

Voor een stoplichten sprint is de auto-hold wel super (vergeet hem dan niet uit de eco modus te halen en in de sport stand te zetten) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
stimpyrulez schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:05:
[...]

en de 'good driving prectices':
https://ev6.synology.me/en/topics/chapter6_3_4.html

Good driving practices
Good driving habits reduce the risk of accidents and help maintain vehicle performance.
  • Never shift from P (Park) or N (Neutral) to any other position with the accelerator pedal depressed.
  • Never shift from P (Park) when the vehicle is in motion.
  • Be sure the vehicle is completely stopped before you attempt to shift into R (Reverse) or D (Drive).
  • Do not shift to N (Neutral) when driving. Doing so may result in an accident.
  • Do not drive with your foot resting on the brake pedal. Even light, but consistent pedal pressure can result in the brakes overheating, brake wear and possibly even brake failure.
  • Always apply the parking brake when leaving the vehicle. Do not depend on placing the gear in P (Park) to keep the vehicle from moving.
  • Exercise extreme caution when driving on a slippery surface. Be especially careful when braking, accelerating or shifting gears. On a slippery surface, an abrupt change in vehicle speed can cause the drive wheels to lose traction and may cause loss of vehicle control resulting in an accident.
  • Optimum vehicle performance and economy is obtained by smoothly depressing and releasing the accelerator.
Bijgaand nog een uitleg in de Nederlandstalige handleiding over de automatische werking..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CPq57rn-fypzcpxvZTwD2RvGSp0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6gViQgjYRTqrGeksLUT3rG0i.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Loei123 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:11:

Autohold zorgt er voor dat de auto niet uit zichzelf gaat rijden wanneer de stand "D" is gekozen (zoals het geval bij volautomaten met vloeistofkoppeling), dit wordt inderdaad uitgevoerd via de rem op de wielen. De rem lost dan direct wanneer je het energiepedaal indrukt.
Maar.....zorgt er blijkbaar ook voor dat in een aantal gevallen de automatische parkeerem wordt ingeschakeld.

[ Voor 13% gewijzigd door Solarman op 16-08-2022 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
[...]

Je wordt op je wenken bediend ;) , zie dit gedeelte van de handleiding.
"De EPB automatisch toepassen"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aUVaGXMXF-reB119czYrNdo7ycg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/01f5n99rlzHWXeBJRKhl54ll.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZzSYodJRu-N6PQ9JkUwxPl1SIQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Bru1yQgOG3Dcw5Wl9aeUeZsB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stimpyrulez
[...]

Nou, heb 3 auto's gehad (allemaal automaat) voor de EV6 waar het opzat en na de eerste wilde ik alleen nog maar met (was een reden om een auto niet te kopen).

Bij standaard automaat in een brandstof auto moet je dus telkens voor het stoplicht je voet op de remblijven houden (of in de file).
Als je dat niet wil, moet je 'schakelen' naar de N of P en bij weg rijden weer naar D.

Voordeel was dat dus met auto-hold je hem gewoon in de D kon laten staan en als je remde en stil stond, dan bleef de auto stilstaan totdat je weer gas gaf.

Nu gebruik ik het niet bij de EV6, aangezien ik altijd I-pedal rij (doet hetzelfde).
Alleen bij 'I-pedal' kan je theoretisch heel zacht rijden, maar bij bijv. stand 3 heb je al een minimale snelheid die de auto altijd wil rijden.

Dus als je nooit de stand I-pedal gebruikt (wat jij volgens mij doet), lijkt mij het een fijne toevoeging.
Dus geen rem inhouden bij stoplicht/files (of schakelen).

Maar ja, zoals al gezegd: zo kan iedereen rijden zoals die gene het fijn vind.

P.S.:
Had liever een automatische handrem gehad dan een auto hold functie.
Je hebt dus zelfs beide >:)
Alleen hebben ze beide een andere functie en merk dat je dat nog niet duidelijk is.

automatische handrem: is alleen voor parkeren

auto hold functie: is alleen voor tijdens het 'rijden' (stil staan met je auto en dan in de 'D')

[ Voor 11% gewijzigd door stimpyrulez op 16-08-2022 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Solarman schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:46:
[...]

Je wordt op je wenken bediend ;) , zie dit gedeelte van de handleiding.
"De EPB automatisch toepassen"

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ehm ik snap de ballen van die teksten, niet echt heel duidelijk :?

Voorwaarden voor automatische parkeerrem: schakel naar P op een helling, als ik op OFF druk gaat ie ook naar P. Telt dat dan ook?

[ Voor 8% gewijzigd door Phusebox op 16-08-2022 14:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EricEB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13:44
[...]

Ach..iedereen heeft zo zn voorkeuren, toch?

In dagelijks verkeer gebruik ik Auto Hold nooit. Pas bij file rijden of voor brug wachten wel.
Ook ideaal met de caravan erachter waar het beetje heuvelachtig is. De oude bekende hellingproef is met Auto Hold een eitje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Phusebox schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:55:
[...]

Ehm ik snap de ballen van die teksten, niet echt heel duidelijk :?

Voorwaarden voor automatische parkeerrem: schakel naar P op een helling, als ik op OFF druk gaat ie ook naar P. Telt dat dan ook?
Als je Auto Hold hebt geactiveerd wel.
Maar ik zou sommige dingen gewoon uitproberen. Vaak zijn er onbewust extra handelingen die nooit in de handleiding omschreven staan.
Neem even de auto zelf in P-stand zetten op een helling, vermoedelijk is daarbij een interne voorwaarde dat de rem ingetrapt moet zijn om de EPB in werking te laten treden.

maar zoals Einstein zou zeggen: The important thing is not to stop questioning. ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Solarman op 16-08-2022 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:12
Klopt, ik heb auto hold aanstaan en als ik de auto uitzet gaat hij automatisch naar P en gaat de handrem er na een kleine vertraging ook op (te zien op scherm). Als ik hem alleen in zijn P zet gebeurt er niks.

Mijn routine om de auto uit te zetten is dus voet op de rem en op power knop drukken, even wachten op de kleine vertraging dat de EPB erop komt en voet van de rem en uitstappen :)

[ Voor 43% gewijzigd door Tolga07 op 16-08-2022 15:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JerJon
EricEB schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:00:
[...]

Ach..iedereen heeft zo zn voorkeuren, toch?

In dagelijks verkeer gebruik ik Auto Hold nooit. Pas bij file rijden of voor brug wachten wel.
Ook ideaal met de caravan erachter waar het beetje heuvelachtig is. De oude bekende hellingproef is met Auto Hold een eitje...
Laatst had ik een fietsendrager op de trekhaak en toen kon ik geen i-paddle of auto-paddle meer selecteren. Dus toen was de auto-hold wel weer welkom (bij gebrek aan de i-paddle)

Bij een helling heb je altijd hill-assist ook als je auto-hold niet aan hebt staan. Maar die laat ook na x seconden weer los (wat auto-hold niet doet)

[ Voor 4% gewijzigd door JerJon op 16-08-2022 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerJon
Ander dingetje.

Ik heb vanochtend met de instellingen en de menu indeling lopen spelen en nu is mij android-auto logo uit het menu verdwenen (ik had hem juist naar voren gesleept). Ik kan er alleen nog komen via het media menu. Iemand enig idee wat ik verkeerd heb gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:46
stimpyrulez schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:05:
[...]

Dit de ik ook altijd, maar soms in een andere volgorde. Ik laat soms nr 2 achterwege. En handrem gaat er ook op als de EV al uit staat.

Handrem ben ik standaard gaan gebruiken sinds de terugroep actie vanuit Kia is gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anunnaki
Weet niet of hij al voorbij is gekomen, maar hier nog een filmpje voor de GT liefhebbers.
Hij is toch net iets sneller dan wat Kia aangeeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stimpyrulez
JerJon schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:35:
[...]

Laatst had ik een fietsendrager op de trekhaak en toen kon ik geen i-paddle of auto-paddle meer selecteren. Dus toen was de auto-hold wel weer welkom (bij gebrek aan de i-paddle)

Bij een helling heb je altijd hill-assist ook als je auto-hold niet aan hebt staan. Maar die laat ook na x seconden weer los (wat auto-hold niet doet)
De aanhangermodus uitzetten ipv op auto. Dan kan je alles weer. Zelfs met aanhanger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:39
stimpyrulez schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:38:
[...]

klopt, zijn 2 verschillende dingen.

Moet wel zeggen dat mijn eerdere auto's (ook automaat) altijd automatisch de elektronische handrem er zetten toen ik de auto uit deed (via de P of gewoon via uitzetten).
je hoorde ook altijd (bij mijn c-klasse) toen ik de deur opendeed dat de handrem erop ging.

[...]

mij werd altijd verteld dat je moest stilstaan voordat je de P ingeschakeld.
Deze zet de versnelling (in de versnellingsbak) vast of zo met een pin. Alleen als je het rollend doet, dan kan dat wel eens stuk gaan.
Maar voor de EV6 is het anders aangezien je geen versnelling hebt (geen versnellingsbak).

Dus naar mijn inziens zou hij standaard de handrem moeten gebruiken.
Ik ook van mijn vorige BMW inderdaad. Vorige auto's nooit echt op gelet eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asennamm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 23:01
Zie eerdere post van mij over de handrem.
Voor de levensduur van de techniek zou ik hier op letten.
asennamm schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:17:
Zo zag ik in een filmpje van Nextmove op Youtube (aan te raden kanaal wanneer je op de hoogte wilt blijven van nieuws over elektroauto's) dat de EV6 twee soorten "handrem heeft".

1. De traditionele handrem op de achterwielen die door de schakelaar links van het stuur in-/uitgeschakeld wordt. Deze treedt ook automatisch in werking wanneer "autohold" aan staat en je de auto in "N" zet.

2. Een vergrendeling in de elektromotor die bediend wordt door op de "P" in de versnellingsschakelaar te drukken. Zou een pin zijn die in de elektromotor blokkeert.

Er werd gewaarschuwd dat wanneer je alleen de "handrem" onder 2 gebruikt en de auto op enige helling staat dit schade aan de elektromotor tot gevolg kan hebben.

Doe er je voordeel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-07 15:09
Ik heb nog nooit een handrem gebruikt. Dat is niet nodig in Nederland. Ik zet de auto uit gaat automatisch in P stand en ik stap uit.

Auto hold vind ik prettig bij de autowegen en binnende bebouwde kom gebruik ik I-pedal. Dan hoef je niet de hele tijd de rem in te houden. Bij filerijden rij ik op ACC dan heb je autohold niet nodig.

Bij achteruit rijden vind ik auto hold niet prettig en zet ik het altijd uit. Dan kun je beter met de rem spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerJon
De Ideale Man schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:34:
Ik heb nog nooit een handrem gebruikt. Dat is niet nodig in Nederland. Ik zet de auto uit gaat automatisch in P stand en ik stap uit.

Auto hold vind ik prettig bij de autowegen en binnende bebouwde kom gebruik ik I-pedal. Dan hoef je niet de hele tijd de rem in te houden. Bij filerijden rij ik op ACC dan heb je autohold niet nodig.

Bij achteruit rijden vind ik auto hold niet prettig en zet ik het altijd uit. Dan kun je beter met de rem spelen.
Yes, dat zal het zijn geweest (auto-hold en achteruit rijden). Laatst met file parkeren vond ik het super irritant dat ik iedere keer op de versnellings pendaal moest drukken om de auto weer in beweging te krijgen terwijl ik weinig speling had.

Learning every day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki

Ik gebruikte ook nooit de handrem tot ik dit bericht las:

Omschrijving defect:
De Shifter Control Unit stuurt in de parkeerstand naar de parkeerblokkering mogelijk geen signaal.
Materiële gevolgen:
In geparkeerde toestand in beweging komen van het voertuig.
Mogelijk gevaar:
Een (verkeers)ongeval met letselschade
Beschrijving van het herstel:
De voertuigeigenaar wordt verzocht een afspraak te maken met de merkdealer. De software van de control unit wordt dan geupdate.

Afspraak is gepland en tot de software bij mijn EV6 nog niet is ge-update gebruik ik de handrem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anunnaki
MrBlueEyes schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:57:
[...]

Kia Charge toont bij mij alleen op de website mijn kosten. Daar staan ze ook snel. In de app krijg ik niets te zien, erg maf.
xxander968 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 22:32:
[...]

Dank voor de tip, nooit aan gedacht dat er ook nog een website is terwijl ik daar notabene zelf mijn account heb gemaakt. Hoe dan ook, daar staat het volgende:
Denk dat Kia hier mee leest. Net de update gedaan vanuit de AppStore (iOS) en de laadsessies staan nu wel in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
Anunnaki schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 18:33:
[...]

Ik gebruikte ook nooit de handrem tot ik dit bericht las:

Omschrijving defect:
De Shifter Control Unit stuurt in de parkeerstand naar de parkeerblokkering mogelijk geen signaal.
Materiële gevolgen:
In geparkeerde toestand in beweging komen van het voertuig.
Mogelijk gevaar:
Een (verkeers)ongeval met letselschade
Beschrijving van het herstel:
De voertuigeigenaar wordt verzocht een afspraak te maken met de merkdealer. De software van de control unit wordt dan geupdate.

Afspraak is gepland en tot de software bij mijn EV6 nog niet is ge-update gebruik ik de handrem.
Zo gevaarlijk is het niet volgens Kia. Ik moet 3 maanden wachten op de update 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
De Ideale Man schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 18:45:
[...]

Zo gevaarlijk is het niet volgens Kia. Ik moet 3 maanden wachten op de update 8)7
Ik ook. Pas in November staat de afspraak.
Maar die ene kans dat hij kan gaan rollen…..
Gokken doe ik wel in de casino 🙃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeJeBe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-05 20:32

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

asennamm schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:07:
Zie eerdere post van mij over de handrem.
Voor de levensduur van de techniek zou ik hier op letten.

[...]
Kijk dat is wijze praat, ondanks alles stoere verhalen van "ik heb het niet nodig" en soortelijke gebral .. gewoon op de handrem zetten dat ding. Wat is er nou weer mis met een handrem. ik heb ik in alle automaten die ik heb gereden altijd de handrem ingesteld op aantrekken bij uitstappen, simpelweg omdat de P , zeker in dit soort auto's, nogal fake is. Het is niet de handrem die voor zielige mensen "van vroeger" is, maar de P stand in een EV. Dat is een mechanische vergrendeling in de bak (welke bak dan in een EV ? ) Echt stevig staat tie niet, want hij schommelt in P altijd weer een stukje de oprit af. En als je 'm dan uit P haalt hoor je een enorme knal uit de ingewanden van een pal die losschiet. Nou, stoer hoor !
Gewoon de handrem op automatisch zetten , hoef je er nooit iets aan te doen en staat de boel stevig op de oprit. En vastvriezen anno 2022 met zo'n moderne auto ? nonargument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Ik kan alleen dat laatste met je eens zijn, achteruit rijdend is die autohold erg slecht ingeregeld en kun je van de kruipnijging amper gebruik maken zonder steeds vast te komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

[...]

Bij de Passat bleven de remlichten gewoon aan hoor, ook bij autohold. Durf te wedden dat het voor de EV6 ook zo is. Als je je achterligger wil ontzien is de enige optie ... de handrem. Maar ja, dat ding schijnt helemaal in de ban te zijn hier. dus niet vermelden dat je dat gaat doen ;-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
JeJeBe schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 19:50:
[...]

Kijk dat is wijze praat, ondanks alles stoere verhalen van "ik heb het niet nodig" en soortelijke gebral .. gewoon op de handrem zetten dat ding. Wat is er nou weer mis met een handrem. ik heb ik in alle automaten die ik heb gereden altijd de handrem ingesteld op aantrekken bij uitstappen, simpelweg omdat de P , zeker in dit soort auto's, nogal fake is. Het is niet de handrem die voor zielige mensen "van vroeger" is, maar de P stand in een EV. Dat is een mechanische vergrendeling in de bak (welke bak dan in een EV ? ) Echt stevig staat tie niet, want hij schommelt in P altijd weer een stukje de oprit af. En als je 'm dan uit P haalt hoor je een enorme knal uit de ingewanden van een pal die losschiet. Nou, stoer hoor !
Gewoon de handrem op automatisch zetten , hoef je er nooit iets aan te doen en staat de boel stevig op de oprit. En vastvriezen anno 2022 met zo'n moderne auto ? nonargument.
Maar wat is die automatische handrem dan want hier werd gezegd dat Auto Hold geen handrem is.

Ik heb overigens nog nooit de handrem gebruikt behalve in San Francisco dan, of het nu een automaat of handbak was.

[ Voor 5% gewijzigd door Phusebox op 16-08-2022 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Phusebox schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:17:
Ik heb sinds een week of twee, dat het me opvalt. dat wanneer ik de auto uitzet er een soort "klonk" geluid komt, met name op de oprit (lichte helling). Dan rolt de auto nog een klein stukje, beetje als bij een handbak wanneer je de auto in de 1 zet en de rem loslaat na parkeren.

Voorheen had ik dit (meen ik) niet, is me althans nooit opgevallen. Zou het iets te maken hebben met die recall? Maar dat is inmiddels 2 maanden geleden uitgevoerd valt me echt pas anderhalve week op.
tja, dat is het gevolg van die fake P stand.. er schiet ergens een pal tussen en daar hangt je auto dan op. Handrem gebruiken, heb je er geen last meer van :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Phusebox schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:04:
[...]

Maar wat is die automatische handrem dan want hier werd gezegd dat Auto Hold geen handrem is.

Ik heb overigens nog nooit de handrem gebruikt behalve in San Francisco dan, of het nu een automaat of handbak was.
Automatische handrem is gewoon een instelling die de handrem erop zet voor je als het tijd is om uit te stappen (hij trekt die handremstok voor je omhoog).
Als je weg gaat rijden gooit "Automatische handrem" de handremstok weer naar beneden , hoef je zelf niet aan te denken. Tis dus gewoon een robotje die voor jou het optrekken/lossen regelt. meer niet.
(Heb het niet getest, maar volgens mij moet hij ook bruikbaar zijn als noodrem, dus wie durft .....)

Autohold is als het ware een derde been, dat zijn voet op de rem houd als je voor het verkeerslicht staat. jij kunt dan vast naar het gas (ik lees hier trouwens de mafste termen voor dat pedaal). zodra jij gas geeft, haalt het derde been z'n voet van de rem af. Is dus handig hulpje om kruipneiging op te vangen.

Zijn er soms rijscholen met een ander beleid qua handrem ... ik heb toch echt geleerd: bak in vrij, handrem erop. bij vorst als ALTERNATIEF 1e of 2e versnelling en handrem niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
JeJeBe schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:23:
[...]

Automatische handrem is gewoon een instelling die de handrem erop zet voor je als het tijd is om uit te stappen (hij trekt die handremstok voor je omhoog).
Als je weg gaat rijden gooit "Automatische handrem" de handremstok weer naar beneden , hoef je zelf niet aan te denken. Tis dus gewoon een robotje die voor jou het optrekken/lossen regelt. meer niet.
(Heb het niet getest, maar volgens mij moet hij ook bruikbaar zijn als noodrem, dus wie durft .....)

Autohold is als het ware een derde been, dat zijn voet op de rem houd als je voor het verkeerslicht staat. jij kunt dan vast naar het gas (ik lees hier trouwens de mafste termen voor dat pedaal). zodra jij gas geeft, haalt het derde been z'n voet van de rem af. Is dus handig hulpje om kruipneiging op te vangen.

Zijn er soms rijscholen met een ander beleid qua handrem ... ik heb toch echt geleerd: bak in vrij, handrem erop. bij vorst als ALTERNATIEF 1e of 2e versnelling en handrem niet gebruiken.
Maar er is dus geen automatische handrem althans ik zou niet weten hoe ik dat dan moet aanzetten.

Die handleiding die eerder gepost werd is super vaag en snap ik werkelijk helemaal niks van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Phusebox schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:34:
[...]

Maar er is dus geen automatische handrem althans ik zou niet weten hoe ik dat dan moet aanzetten.

Die handleiding die eerder gepost werd is super vaag en snap ik werkelijk helemaal niks van.
haha, ja die handleiding is een VERSCHRIKKING. maar het zit er op hoor, ga wel ff kiekje maken van de instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
[...]

De automatische handrem is er wel degelijk, maar de software regelt zelf wanneer de handrem nodig is en doet dus eigenlijk bijna alles automatisch voor je. Fantastisch toch. (y)
De enige invloeden die je zelf kan uitoefenen is Auto Hold aanzetten, dan gaat de handrem er altijd automatisch op wanneer je de auto OFF zet, en d.m.v. de knop op het dashboard de handrem eventueel handmatig activeren als je dat zelf nodig acht.

Ps. P-stand zal altijd geactiveerd zijn als je de auto verlaat, dit zal softwarematig bepaald zijn.
Ook zal het vrijkomen van de P-stand een absolute software voorwaarde zijn om de auto vrij te geven om te rijden.
Ook is softwarematig bepaald dat op een steile helling altijd automatisch de handrem bijkomt om schade aan de P-stand te voorkomen (handleiding: EPB komt vanzelf bij na 10 minuten op een steile helling)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

[...]

Geen kiekje, want ... zit gekoppeld aan Auto Hold en is geen afzonderlijk menu-item.

Man o man, net even in het papieren boek zitten lezen, niet te volgen, wat een wartaal.
Snap nu wel je verwarring - de EPB (electric parking brake) wordt automatisch bediend - als je auto hold aan hebt staan. Volkomende idioot dat ze dat gekoppeld hebben en goed voor veel verwarring. En ergernis, want wat als je het éne wel wil, maar het andere niet ? echt heel stom.

Overigens bevestigt het boek wat ik al vermoedde: handrem aantrekken kan ook voor een noodstop gebruikt worden (dat is volgens mij wettelijk bepaald - je moet een noodremvoorziening hebben).
Wat ook werkt is "Extra" handrem voor iedereen die niet in de polder woont maar in zuid Limburg bijvoorbeeld - de handremknop 3 secs vasthouden, dan trekt 'tie de handrem nog even extra strak aan.

[ Voor 3% gewijzigd door JeJeBe op 16-08-2022 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerJon
JeJeBe schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:50:
[...]

haha, ja die handleiding is een VERSCHRIKKING. maar het zit er op hoor, ga wel ff kiekje maken van de instelling.
Ik heb niet eens een papieren handleiding, die hadden ze niet meer en zou na gestuurd worden. Ik heb idd wel eens iets geprobeerd op te zoeken in de digitale handleiding maar dat is een aanfluiting qua informatie gehalte. Het is niet meer dan een opsomming van feiten (knop a is voor a en knop b is voor b).

Maar ik had de instellingen voor automatische handrem nog niet gevonden. Zal er eens naar zoeken. Ik heb gewoon geen zin om net als een piloot tig handelingen (in de juiste volgorde) te moeten uitvoeren als ik klaar ben met rijden. Noem het gemakzucht. Dus als het automatisch kan dan ben ik je man

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
JeJeBe schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:14:
[...]

Man o man, net even in het papieren boek zitten lezen, niet te volgen, wat een wartaal.
Snap nu wel je verwarring - de EPB (electric parking brake) wordt automatisch bediend - als je auto hold aan hebt staan. Volkomende idioot dat ze dat gekoppeld hebben en goed voor veel verwarring. En ergernis, want wat als je het éne wel wil, maar het andere niet ? echt heel stom.

Overigens bevestigt het boek wat ik al vermoedde: handrem aantrekken kan ook voor een noodstop gebruikt worden (dat is volgens mij wettelijk bepaald - je moet een noodremvoorziening hebben).
Wat ook werkt is "Extra" handrem voor iedereen die niet in de polder woont maar in zuid Limburg bijvoorbeeld - de handremknop 3 secs vasthouden, dan trekt 'tie de handrem nog even extra strak aan.
Daar was ik dus al bang voor. Dat auto hold aan moet staan. Vind dat zelf niet fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anunnaki
Ik activeer de handrem gewoon handmatig. Ik wordt anders veeeeel te lui |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Phusebox schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:24:
[...]

Daar was ik dus al bang voor. Dat auto hold aan moet staan. Vind dat zelf niet fijn.
Gelukkig maakt het Engelse boek het NOG onduidelijker :
  • After the vehicle has stopped, always make sure P (Park) gear position is selected, apply the parking brake, and turn the vehicle off.
  • Do not use the P (Park) position in place of the parking brake
  • When you park the vehicle, make sure Electronic Parking Brake is applied even though the gear is in the P (Park) position.
  • If equipped with Electronic Parking Brake, parking brake is applied automatically when the gear is shifted to P (Park).
Die laatste is een giller natuurlijk, knip en plak uit een ander boekje ...
maar de andere punten maken wel duidelijk: gebruik die handrem !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxander968
  • Laatst online: 17-09 18:38
Anunnaki schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 18:40:

Denk dat Kia hier mee leest. Net de update gedaan vanuit de AppStore (iOS) en de laadsessies staan nu wel in de app.
Potverdikke, je hebt gelijk. Meteen gekeken en nog geen sessies te zien deze maand. Update uitgevoerd en er staan twee sessies. Niks zeggen over de afgebroken sessie die er niet staat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anunnaki
JeJeBe schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:31:
[...]

De Nederlandse handleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
xxander968 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:37:
[...]

Potverdikke, je hebt gelijk. Meteen gekeken en nog geen sessies te zien deze maand. Update uitgevoerd en er staan twee sessies. Niks zeggen over de afgebroken sessie die er niet staat ;)
Ik heb ook een afgebroken sessie. Maar die staat er wel, alleen met €0,00

Oeps ze lezen mee….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
JeJeBe schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:31:
[...]

• After the vehicle has stopped, always make sure P (Park) gear position is selected, apply the parking brake, and turn the vehicle off.
  • Do not use the P (Park) position in place of the parking brake
  • When you park the vehicle, make sure Electronic Parking Brake is applied even though the gear is in the P (Park) position.
  • If equipped with Electronic Parking Brake, parking brake is applied automatically when the gear is shifted to P (Park).
Die laatste is een giller natuurlijk, knip en plak uit een ander boekje ...
maar de andere punten maken wel duidelijk: gebruik die handrem !
Dat laatste punt is dus het enige goede. Aangezien het een electronischr handrem is, zou die automatisch er op moeten gaan.

Zo lees ik het.

Ergens anders las ik dat de handrem er automatisch op gaat zodra je de auto uit hebt staan en de deur open doet. Zelf op P drukken doet dat dus niet.

Maar het slechtste is wel het feit dat niemand het dus echt weet en de handleiding geen duidelijkheid verschaft.

[ Voor 12% gewijzigd door Phusebox op 16-08-2022 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Ideale Man
Mooi de handrem gaat er automatisch op. Dat is fijn. Handmatig erop zetten is zo 1997.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Laatst online: 15-09 23:06
Ik heb nog nooit een handrem gebruikt. Dat is niet nodig in Nederland.
Heeeeel bijzonder....of ik doe iets verkeerd of blijkbaar woon ik toch niet écht in een deel dat bij Nederland hoort. Zal zo meteen eens even op Google Maps controleren want ik gebruikt dat ding meerdere keren per week. :S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Wiliyama schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:35:
[...]

Heeeeel bijzonder....of ik doe iets verkeerd of blijkbaar woon ik toch niet écht in een deel dat bij Nederland hoort. Zal zo meteen eens even op Google Maps controleren want ik gebruikt dat ding meerdere keren per week. :S
idd bijzonder dat iemand dat even uitmaakt voor het gehele land. Je zou maar een dijkhuisje hebben ... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Wiliyama schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:35:
[...]

Ik woon ook in Zuid-Limburg, nou ja op het randje. Maar zou niet weten wanneer ik een handrem nodig heb, ok ja heel soms. Misschien 10x per jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Phusebox op 16-08-2022 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Phusebox schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:40:
[...]

Ik woon ook in Zuid-Limburg, nou ja op het randje. Maar zou niet weten wanneer ik een handrem nodig heb, ok ja heel soms. Misschien 10x per jaar.
Dan zou ik het boekje toch nog maar eens goed lezen, KIA is er heel duidelijk over: P is NIET bedoeld als vervanging handrem. Denk als je ooit schade hebt aan de bak door niet gebruik van de handrem , je kunt fluiten naar garantie.

Wat is dat dwarse gedoe toch om die handrem vooral niet te gebruiken, ik snap het echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
JeJeBe schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:45:
[...]

Dan zou ik het boekje toch nog maar eens goed lezen, KIA is er heel duidelijk over: P is NIET bedoeld als vervanging handrem. Denk als je ooit schade hebt aan de bak door niet gebruik van de handrem , je kunt fluiten naar garantie.

Wat is dat dwarse gedoe toch om die handrem vooral niet te gebruiken, ik snap het echt niet.
Wat is dat toch dat ik anno 2022 zelf de handrem er op moet zetten. 18 jaar geleden kochten mijn ouders een Renault Scenic en die deed dat al vanzelf. En zonder bonken, kraken of steunen zoals de auto hold van de EV6 dat doet. Verder is de auto hold gewoon irritant onder het rijden, want ik wil alleen een rem er op bij parkeren aan het einde van een rit en anders niet.

En het boekje snapt niemand blijkbaar want een eenduidige uitleg heb ik nog niet gezien. Dat er diverse topics te vinden zijn over dit onderwerp zegt genoeg over de conmunicatie van KIA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
[...]

Inderdaad, op elke helling gebruik ik hem om het mechanische blokkeer mechanisme te sparen. (Ik wil graag heel lang met de EV6 blijven rijden zonder veel reparaties.) Vrij logisch dat bij koppelen maar ook vooral het ontkoppelen onder zwaardere druk, er meer mechanische belasting optreedt die niet ideaal is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anunnaki
Phusebox schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:55:
[...]

Wat is dat toch dat ik anno 2022 zelf de handrem er op moet zetten. 18 jaar geleden kochten mijn ouders een Renault Scenic en die deed dat al vanzelf. En zonder bonken, kraken of steunen zoals de auto hold van de EV6 dat doet. Verder is de auto hold gewoon irritant onder het rijden, want ik wil alleen een rem er op bij parkeren aan het einde van een rit en anders niet.
Handmatig de handrem erop, is dat echt een probleem?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wiliyama
Anunnaki schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 23:14:
[...]

Ik denk dat ik mijn deur ook maar niet meer handmatig ga sluiten. Bij mijn vorige auto ging dat wel automatisch bij weglopen... :N
Nu stop ik met dit onderwerp... *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Anunnaki schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 23:14:
[...]

Ja, vooral omdat ik het ga vergeten omdat ik het vanaf dat ik mijn rijbewijs heb gehaald nooit heb hoeven doen.

Ik snap niet dat als het niet gebruiken van de handrem zo schadelijk is, dat ze dit manueel hebben gemaakt. Zeker omdat het dus electronisch is en er blijkbaar geen use case of meerwaarde is om de handrem er niet op te zetten als je de auto uit zet.

Maar inferdaad, laten we maar erover ophouden. Het is een van die hersenkronkels van de ontwerpers die ik nooit zal begrijpen.

[ Voor 10% gewijzigd door Phusebox op 17-08-2022 05:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Een dag waarop iedereen het met elkaar eens is, is een verloren dag. d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:31

anc

Om mij maar even te mengen in de discussie.
Ik heb vroeger altijd geleerd om vooral NIET de handrem erop te zetten maar de auto in z'n 1 te zetten wanneer je de auto parkeert.
P is voor mij Park stand en zo is het mij ook uitgelegd bij de oplevering.

p.s. ik heb de update overigens al wel gehad.

Andere vraag aan jullie:
Ik vind dat ik echt vaak de melding krijg om mn handen aan het stuur te houden. Soms zelfs een paar keer heel vlot (binnen de 50 meter?) na elkaar. Hebben jullie dat ook? Ik zou namelijk haast het vermoeden krijgen dat er iets mis is met de sensor, misschien wat lam ofzo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stimpyrulez
[...]

P is wel de 'parkeerstand' (zie screenshot van @Solarman)

Maar een 'schakel auto' hoef je in NL ook niet op de handrem te zetten (deed ik nooit). Zette hem altijd in de eerste versnelling (zo kan de rem niet vast vriezen/roesten).

Kwam er ooit eens achter dat op een schuine helling je het niet red dan, want toen ging de auto 'bokkend' achteruit.
Maar in NL eigenlijk nooit nodig gehad (vooral niet in het platte twente ;) ).

Dus in NL kom je er bijna overal mee weg om hem alleen in de P te zetten.
Was op vakantie in Limburg dit jaar (eijsden) en heb daar ook nergens de auto op de handrem gezet (niet handmatige in iedergeval).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stimpyrulez
anc schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 07:10:
Andere vraag aan jullie:
Ik vind dat ik echt vaak de melding krijg om mn handen aan het stuur te houden. Soms zelfs een paar keer heel vlot (binnen de 50 meter?) na elkaar. Hebben jullie dat ook? Ik zou namelijk haast het vermoeden krijgen dat er iets mis is met de sensor, misschien wat lam ofzo
Heb ik ook, en voor mijn gevoel te vaak (vergeleken met mijn vorige auto uit 2015 die het met minder af kon).

Zit te denken om eens te kijken 'hoeveel gewicht' je aan het stuur moet hangen, zodat de auto denk dat je het stuur vast hebt (ja, ik weet dat het eigenlijk niet zou moeten ;) ).

Voor Tesla hadden ze toen ook van die gewichtjes die je aan het stuur kan klikken.
Maar als je de video bekijkt, dan zelfs zonder gewicht duurt het vet lang voor dat hij gaat zeuren (vergeleken met de EV6).

En wil niet niks doen achter het stuur (wil ik wel, maar dan moet het ook echt goed kunnen), maar zelfs met mijn hand aan het stuur zeurt hij te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
stimpyrulez schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 07:28:
[...]

Heb ik ook, en voor mijn gevoel te vaak (vergeleken met mijn vorige auto uit 2015 die het met minder af kon).

Zit te denken om eens te kijken 'hoeveel gewicht' je aan het stuur moet hangen, zodat de auto denk dat je het stuur vast hebt (ja, ik weet dat het eigenlijk niet zou moeten ;) ).

Voor Tesla hadden ze toen ook van die gewichtjes die je aan het stuur kan klikken.
Maar als je de video bekijkt, dan zelfs zonder gewicht duurt het vet lang voor dat hij gaat zeuren (vergeleken met de EV6).

En wil niet niks doen achter het stuur (wil ik wel, maar dan moet het ook echt goed kunnen), maar zelfs met mijn hand aan het stuur zeurt hij te veel.
Het gekke is dat ik dit in het begin wel heel vaak had maar nu steeds minder. Vooral in Nederland last van om een of andere reden. Misschien zijn de wegen hier te goed, vlak en recht, waardoor je minder kleine correcties doet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
  • Laatst online: 17-09 15:51
Ik heb de indruk dat een aantal onder jullie altijd met een automaat gereden hebben. Ik rijd al 35 jaar met de wagen en ik heb nog nooit een wagen gehad met een automatische handrem. Nochtans heb ik nu een A5 Quattro die toch ook in het hogere segment zit. Ik moet de pneumatische handrem altijd opzetten maar hij gaat wel vanzelf af als ik vertrek.

Ik heb wel nog nooit met een automaat gereden dus ik veronderstel dat daar die automatische handrem al veel langer ingeburgerd is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Bogey555 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:06:
Ik heb de indruk dat een aantal onder jullie altijd met een automaat gereden hebben. Ik rijd al 35 jaar met de wagen en ik heb nog nooit een wagen gehad met een automatische handrem. Nochtans heb ik nu een A5 Quattro die toch ook in het hogere segment zit. Ik moet de pneumatische handrem altijd opzetten maar hij gaat wel vanzelf af als ik vertrek.

Ik heb wel nog nooit met een automaat gereden dus ik veronderstel dat daar die automatische handrem al veel langer ingeburgerd is :)
Zowel handgeschakeld als automaat gewend aan een automatische handrem, mits het een elektronische handrem is uiteraard. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
Phusebox schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:14:
[...]

Zowel handgeschakeld als automaat gewend aan een automatische handrem, mits het een elektronische handrem is uiteraard. :+
Dat vind ik echt straf... al 35 jaar rijden en dit heb ik nooit geweten :o

Edit: En ik vond het feit dat de handrem al automatisch afging als ik vertrok bij de A5 al top _O-

[ Voor 13% gewijzigd door Bogey555 op 17-08-2022 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Bogey555 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:17:
[...]

Dat vind ik echt straf... al 35 jaar rijden en dit heb ik nooit geweten :o

Edit: En ik vond het feit dat de handrem al automatisch afging als ik vertrok bij de A5 al top _O-
Je moet ook niet van die pauper auto's rijden 8) :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bogey555
Phusebox schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:21:
[...]

Je moet ook niet van die pauper auto's rijden 8) :+
_O- _O- _O- lol ja kerel niet iedereen is "Rockefeller" heeee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
Bogey555 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:06:

Dit is ook mijn eerste automaat en heb nog nooit de handrem hoeven te gebruiken. Altijd in de eerste versnelling.

Nu druk ik 1 knopje in (leer ik mezelf aan). Heeft me 1 minuut van mijn leven gekost. En gaat nu als automatisme bij het uitzetten van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Anunnaki schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:19:
[...]

Dit is ook mijn eerste automaat en heb nog nooit de handrem hoeven te gebruiken. Altijd in de eerste versnelling.

Nu druk ik 1 knopje in (leer ik mezelf aan). Heeft me 1 minuut van mijn leven gekost. En gaat nu als automatisme bij het uitzetten van de auto.
Als je de handrem erop wil zetten moet je aan die knop trekken trouwens. Duwen doet niks (behalve de handrem eraf halen hoogstens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack1
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
grotegok schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:27:
[...]

Als iemand mij een defecte versterker kan leveren kan ik onderzoeken of deze te redden valt, al dan niet met een tijdelijke oplossing.
Klinkt interessant. Zullen we eens PMen hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
Anunnaki schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:19:
[...]

Mij hebben ze vroeger altijd geleerd dat je op "stevige" hellingen de auto in versnelling moet zetten. Maar dat was als de auto met de voorkant schuin naar beneden stond in achteruit en als hij met de voorkant naar boven wees de eerste versnelling. Eigenlijk omgekeerd aan de richting naar waar de auto zou bollen moest er niets gedaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
stimpyrulez schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 07:28:
[...]

Heeft niks ermee te maken of je de handen aan het stuur hebt. Als het stuur bewogen wordt verdwijnt de melding. Of het nu met een vinger, een bovenbeen of een hand bewogen wordt maakt niet uit. De kleinste beweging is reeds voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
Wiliyama schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:54:
[...]

Heeft niks ermee te maken of je de handen aan het stuur hebt. Als het stuur bewogen wordt verdwijnt de melding. Of het nu met een vinger, een bovenbeen of een hand bewogen wordt maakt niet uit. De kleinste beweging is reeds voldoende.
nee klopt, hij registreert niet of je een hand/vinder aan het stuur hebt.
Maar wel of er beweging/druk wordt uitgeoefend.

Nu rij ik vaak met 1 hand aan het stuur (links onder), maar dan moet je je arm echt laten 'hangen aan het stuur' wil je niet telkens een melding krijgen (met name op de snelweg).

Dus ja, dan kan een gewicht aan het stuur hetzelfde doen.
En dan kan ik rustig mijn hand aan het stuur houden zonder dat het hoeft te 'hangen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
stimpyrulez schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:03:
[...]

nee klopt, hij registreert niet of je een hand/vinder aan het stuur hebt.
Maar wel of er beweging/druk wordt uitgeoefend.

Nu rij ik vaak met 1 hand aan het stuur (links onder), maar dan moet je je arm echt laten 'hangen aan het stuur' wil je niet telkens een melding krijgen (met name op de snelweg).

Dus ja, dan kan een gewicht aan het stuur hetzelfde doen.
En dan kan ik rustig mijn hand aan het stuur houden zonder dat het hoeft te 'hangen'.
Wat gebeurt er dan als de lane assist om wat voor reden dan ook uit staat of uitschakelt en er hangt een gewichtje aan het stuur? Of als men in slaap dreigt te vallen of niet goed wordt? Het is een veiligheidssysteem om de alertheid in de gaten te houden. De alertheid staat al op een veel lager pitje met al die ondersteunende technieken merk ik bij mezelf.

[ Voor 16% gewijzigd door Wiliyama op 17-08-2022 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ik wil iedereen sowieso aanraden om niet teveel te vertrouwen op de lane assist, want ik heb vorige week wel gemerkt hoe gevaarlijk dat kan zijn. Reed op dat moment ergens rond de 160-170 km/u en (waarschijnlijk door laagstaande zon?) trok de auto ineens het stuur naar links, best abrupt en ver als ik niet meteen had ingegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
Wiliyama schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:07:
[...]

Wat gebeurt er dan als de lane assist om wat voor reden dan ook uit staat of uitschakelt en er hangt een gewichtje aan het stuur? Of als men in slaap dreigt te vallen of niet goed wordt? Het is een veiligheidssysteem om de alertheid in de gaten te houden. De alertheid staat al op een veel lager pitje met al die ondersteunende technieken merk ik bij mezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
Wiliyama schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:07:
[...]

Euhh niks, heb toch mijn hand aan het stuur ;)

wat gebeurd er als je lane assist niet aan hebt staan en je hangt met je arm aan het stuur of als je in slaap dreigt te vallen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stimpyrulez
Phusebox schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:09:
Ik wil iedereen sowieso aanraden om niet teveel te vertrouwen op de lane assist, want ik heb vorige week wel gemerkt hoe gevaarlijk dat kan zijn. Reed op dat moment ergens rond de 160-170 km/u en (waarschijnlijk door laagstaande zon?) trok de auto ineens het stuur naar links, best abrupt en ver als ik niet meteen had ingegrepen.
Maar dat is met elk veiligheid systeem.

De grap is dat het een veiligheid systeem is, maar je moet er niet te veel op vertrouwen...
klinkt een beetje tegenstrijdig.

Maar sowieso, je moet altijd alert rijden en veilig en enz...
Het is gewoon dat die meldingen zo super snel opvolgen dat het gewoon irritant wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Litewave
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-08 23:33
stimpyrulez schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:21:
[...]

Maar dat is met elk veiligheid systeem.

De grap is dat het een veiligheid systeem is, maar je moet er niet te veel op vertrouwen...
klinkt een beetje tegenstrijdig.

Maar sowieso, je moet altijd alert rijden en veilig en enz...
Het is gewoon dat die meldingen zo super snel opvolgen dat het gewoon irritant wordt.
Volgens mij zijn het geen volledig autonome systemen maar juist assistenten. Dit betekend dat de bestuurder ondersteund wordt maar nog altijd zelf verantwoordelijk is voor het besturen van de auto. Vanuit dat oogpunt gebruik ik de systemen ook altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
Litewave schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:23:
[...]

Volgens mij zijn het geen volledig autonome systemen maar juist assistenten. Dit betekend dat de bestuurder ondersteund wordt maar nog altijd zelf verantwoordelijk is voor het besturen van de auto. Vanuit dat oogpunt gebruik ik de systemen ook altijd.
klopt, dat doe ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
stimpyrulez schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:19:
[...]

Euhh niks, heb toch mijn hand aan het stuur ;)

wat gebeurd er als je lane assist niet aan hebt staan en je hangt met je arm aan het stuur of als je in slaap dreigt te vallen....
Of je arm valt omlaag, of je wordt wakker omdat de auto je waarschuwt en uiteindelijk gaat remmen, of je medepassagiers merkt dat je niet meer alert bent, of....of.....of......of je knalt links tegen de vangrail.
Waar het om gaat is, of je veiligheids ondersteunende technieken zoals dit systeem of zoals de achteruitrijtoeter volspuiten met purschuim moet uitschakelen. Natuurlijk moet iedereen dat zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
anc schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 07:10:
Om mij maar even te mengen in de discussie.
Ik heb vroeger altijd geleerd om vooral NIET de handrem erop te zetten maar de auto in z'n 1 te zetten wanneer je de auto parkeert.
P is voor mij Park stand en zo is het mij ook uitgelegd bij de oplevering.

p.s. ik heb de update overigens al wel gehad.

Andere vraag aan jullie:
Klinkt vreemd.
Als je 80 rijdt dan leg je 22m/s af. Bij 130 leg je 36m/s af. Dus elke 1,5 tot 2 seconden komt dan die waarschuwing. Of te wel vrijwel continu. Misschien toch een storing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEB
  • Laatst online: 13:44
Phusebox schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:09:
Beetje herkenbaar. Ook mij is het al eens overkomen dat de auto, ondanks witte belijning, toch ineens van rijbaan wegtrok. ..
Soortgelijk; Op de CC inhalen met plm 10kmh verschil, gaat auto ( als de ingehaalde bijna rechtsvoor is) zomaar ineens van CC af en afhankelijk van de reg. hij behoorlijk abrupt afremt....

Beide lijkt het of er een blinde vlek wordt waargenomen door de radar of sensor van de EV6...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
Lane assist en ACC gaan er bij mijn Mercedes voor elke rit als eerste af, het werkt nooit zoals je verwacht. Wat dat betreft kan de EV6 niet slechter zijn maar ik vraag me af of ik het veel ga gebruiken wanneer ik het zo lees.

Kan de cruise control ook als "domme" cruise control werken?

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-09 20:05

alwinus

Tweaked

Jiriki schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:23:
Lane assist en ACC gaan er bij mijn Mercedes voor elke rit als eerste af, het werkt nooit zoals je verwacht. Wat dat betreft kan de EV6 niet slechter zijn maar ik vraag me af of ik het veel ga gebruiken wanneer ik het zo lees.

Kan de cruise control ook als "domme" cruise control werken?
Lane assist en rijstrookwissel kan je uitzetten. Het automatisch afstand houden niet. Maar ik vind dat wel lekker hoor. In langzaam rijdend verkeer gaat dat ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
Er was toch iemand die de melding van het stuur heeft uitgezet??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyDriver
  • Laatst online: 29-08 11:52
Hebben anderen ook problemen met de Kia Connect app?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1TIWYnL_yqxstemWzmSHh94kWB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G65v1yWZV1huZeZ50gBtC6m5.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteraard gecheckt dat m’n telefoon niet op vliegmodus staat, telefoon uit/aan gezet etc

[ Voor 9% gewijzigd door HappyDriver op 17-08-2022 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
HappyDriver schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:40:

[Afbeelding]

Uiteraard gecheckt dat m’n telefoon niet op vliegmodus staat, telefoon uit/aan gezet etc
Hier werkt het normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compusmurf
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-08-2024
(jarig!)
HappyDriver schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:40:

[Afbeelding]

Zelfde probleem hier. Benieuwd wat ik kan doen om het op te lossen.

http://Compusmurf.xs4all.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanKoen
  • Laatst online: 21:16
Compusmurf schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:58:
[...]

Zelfde probleem hier. Benieuwd wat ik kan doen om het op te lossen.
Toestel even opnieuw opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:39
JanKoen schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:03:
[...]

Toestel even opnieuw opstarten.
Ik heb hetzelfde probleem, maar herstarten helpt niet voor mij (iOS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyDriver
  • Laatst online: 29-08 11:52
Herstart levert bij mij ook niets op, ook de app verwijderen en opnieuw installeren helpt niet. Ook iOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:57
Hier geen problemen met iOS (versie 15.6) en de Kia Connect app (versie 2.1.5).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:47
Dartlink schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:05:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem, maar herstarten helpt niet voor mij (iOS)
hetzelfde voor mij. Ik ga ervan uit dat er een centrale storing is, in ieder geval voor een deel van de gebruikers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman DW
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-01-2023
Iets anders: ik heb op 25/10/2021 een gt-line demo voertuig gekocht. Op de bestelbon staat uiterste leveringsdatum 91/09/2022. Neem verleden week contact op met de verdeler. Hij verteld me dat hij die niet kan leveren voor 01/09/2022. Zelf kan hij niet zeggen wanneer hij die dan kan leveren. Ook beweert hij geen nieuwe demowagen van KIA belgium te krijgen. Hij zit contractueel gebonden met KIA, die hem verplicht steeds 1 demowagen en 1 testwagen te hebben in zijn garage. Iemand met dezelfde ervaring? Heeft iemand ook de algemene verkoopsvoorwaarden van KIA belgium posten? Deze zat niet bij de bestelbon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Herman DW schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:59:
Iets anders: ik heb op 25/10/2021 een gt-line demo voertuig gekocht. Op de bestelbon staat uiterste leveringsdatum 91/09/2022. Neem verleden week contact op met de verdeler. Hij verteld me dat hij die niet kan leveren voor 01/09/2022. Zelf kan hij niet zeggen wanneer hij die dan kan leveren. Ook beweert hij geen nieuwe demowagen van KIA belgium te krijgen. Hij zit contractueel gebonden met KIA, die hem verplicht steeds 1 demowagen en 1 testwagen te hebben in zijn garage. Iemand met dezelfde ervaring? Heeft iemand ook de algemene verkoopsvoorwaarden van KIA belgium posten? Deze zat niet bij de bestelbon.
Het beste plaats je vragen met betrekking tot levering en voorwaarden hier: Het KIA EV6 leveringen topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitwizz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 11:59
Gisteren veel buiten de Bebouwde kom gereden. Bijna allemaal 60 km/u wegen die allemaal versmalde onderbroken strepen zoals hier onder. Na 4 keer een tegenligger tegen te komen vond de auto het tijd dat ik eens een rust pauze moest nemen omdat ik te vaak over de rechter streep heen ging.

Kan je dit stukje begeleiding tijdelijk uitzetten als je op een weg zit waar je voor het passeren van een tegenligger toch echt over de onderbroken streep moet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJsh83lHCot1K1U4vwYzt7gzanA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/t39sDGkliUFMEZG1N0aJgiVw.jpg?f=user_large
©SWOV

[ Voor 20% gewijzigd door bitwizz op 17-08-2022 15:26 . Reden: Foto van de orginale site werkte niet ]

Bestuurder van een KIA EV6 77,4kwh RWD GT-Line - Yacht Blue

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phusebox
bitwizz schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:24:
Gisteren veel buiten de Bebouwde kom gereden. Bijna allemaal 60 km/u wegen die allemaal versmalde onderbroken strepen zoals hier onder. Na 4 keer een tegenligger tegen te komen vond de auto het tijd dat ik eens een rust pauze moest nemen omdat ik te vaak over de rechter streep heen ging.

Kan je dit stukje begeleiding tijdelijk uitzetten als je op een weg zit waar je voor het passeren van een tegenligger toch echt over de onderbroken streep moet?

[Afbeelding]
©SWOV
Ja, de knop met de lijntjes voor rijbaanbegeleiding ingedrukt houden tot je ze op je HUD ziet verdwijnen (seconde of 3).

Deze knop dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpisZQC29C7OPxwe_y4y52gGnN0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zTotTHQ2yxAv8eWlDg6eT2HA.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door Phusebox op 17-08-2022 15:29 ]

Pagina: 1 ... 188 ... 446 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic