Bij mijn weten is er geen optie beschikbaar waarmee je het volume van de piepjes kunt aanpassen.
Ik weet het… het is al eerder aan de orde geweest.
Ik weet het… het is goed voor de veiligheid.
Maar dan toch… is er al iemand in geslaagd die vervloekte geluidjes bij het achteruit rijden uit te schakelen? Hoeft wat mij betreft niet eens via een instelling, desnoods gewoon ergens een draadje doorknippen (of ben ik nu erg naïef).
Maar dan toch… is er al iemand in geslaagd die vervloekte geluidjes bij het achteruit rijden uit te schakelen? Hoeft wat mij betreft niet eens via een instelling, desnoods gewoon ergens een draadje doorknippen (of ben ik nu erg naïef).
Of je het draadje zomaar door kan knippen van de speaker weet ik niet.Jugonoot04 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:21:
Sommige auto's controleren diverse cruciale items voordat ze de auto startvrij geven. mocht dit een cruciaal item zijn bestaat de mogelijkheid dat de auto niet wordt vrijgegeven om te starten.
Kan niet genoeg benadrukt worden....is inderdaad voor veiligheid van overige weggebruikers.
Is echt niet voor niets verplicht gesteld.
Een stukje hierover waarom:
Voor nieuwe elektrische auto's in de EU is vanaf vandaag een zogeheten Acoustic Vehicle Alerting Systems (AVAS) verplicht. Dit is een systeem dat zorgt voor geluid als een auto achteruit rijdt of rijdt met een snelheid van minder dan 20 kilometer per uur.
.
Dat is nodig, omdat voetgangers elektrische auto's nauwelijks horen als zij zo langzaam rijden. Uit onderzoek van het Amerikaans ministerie van Transport blijkt dat elektrische voertuigen 37 procent vaker betrokken zijn bij ongevallen met voetgangers dan benzine- of dieselauto's. Fabrikanten van elektrische wagens moeten nu dus geluid toevoegen.
ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)
Even in de handleiding zoeken naar de VESS zekering in het motorcompartiment. Eruit halen en klaar ✔️ Schijnt niet legaal te zijn ivm de hierboven genoemde wetgeving, maar misschien is ie wel gewoon los getrild… 😉Jugonoot04 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:21:
Ik zou het er zelf in laten zitten als het geluid niet zo overdreven hard was. Er zijn meerdere KIA’s bij mij in de straat, en ik hoor binnen in de keuken aan de achterzijde precies wanneer er een achteruit rijdt. Omstanders waarschuwen prima, maar de hele straat laten weten hoe lang je erover doet om achteruit in te steken?!
[ Voor 19% gewijzigd door SwEEp3R op 10-08-2022 16:41 ]
(ook) 3 weken aar Italië…met een caravan !
Na goed plannen en diverse apps en betaalmiddelen op zak de reis naar Italië. Heel bewust via Munchen en de Brennerpas vanwege de caravan en laadpalen. Geen risico om ergens te stranden.
Geen haast, genoeg tijd om er te komen, trekken er max 4 dagen voor uit….werden 3.
Met caravan (Fendt 510) van 1400kg is het uitstekend rijden ! Wat een gemak en souplesse, zonder enig drama omhoog en inhalen of invoegen. Bizar.
Het verbruik was gemiddeld 34kwh, erg netjes. De auto gaf bij 100%soc een range van plm 300km, bij een soc va 80% range van 240km. Ik heb daarom telkens tot 100% geladen, extra marge kan nodig zijn…
Wij stopten om de 2 uur, hadden we bijna 200km gereden met nog plm 50km marge in de range. Primair gebruikte ik de Shell recharge app, samen met de Kia auto navi selecteren op snelladers. Gaat uitstekend ! In de navi aangeven welke lader je wilt op de route die na plm 170km rijden beschikbaar is. Tot aan Bolzano, Gardameer, ging het goed…toen ineens laadstations buiten werking (in app wel beschikbaar !). Doorrijden naar volgende, weer probleem, 3 betaalmiddelen werden geweigerd (schrik!). Weer doorrijden, inmiddels ook ABRP erbij…Porsche dealer vlakbij en beschikbaar…NOT! Achter een hek ! Toen werd het krap…met nog 20km range en accu op 10% verder gereden…en zowaar ABRP gaf als enige van alle apps een station aan, gloednieuw2 2x 350kw laders op een truckstop. Gered!
Met enig gepuzzel via Modena en Parma naar LaSpezia. Mooie reis, beetje pionieren en niet bang zijn. In de vakantie gratis parkeerplek direkt aan het strand, tijdens laden hoeft een ev niet P te betalen.
De terugreis anders in Italië gepland, bleek ineens dat bij alleen Ionity laden het zeer goed te doen is ( vraag niet waarom we dit heenweg niet deden…). Ook nu om de 2 uur rijden en plm 200km een laadstop gedaan. 3 dagen rijden, 3x per dag laden…super ! Lijkt of de Kia en Ionity voor elkaar gemaakt zijn…nooit onder de 220kw laden, hoogstgenoteerd was 233kw.
Mooiste waren de vele reacties van mede ev rijders. Niet ev rijders kijken met open mond naar onze combi… Nog nooit zoveel praatjes gemaakt tijdens het laden, NLers, D-ers. Noren Zweden Denen…allen zeer benieuwd hoe het gaat.
Allerleukste gimmick…de V2D…vlak voor het laden even met de DolceGusto 2 koffie maken, tijdens laden van lekkere koffie genieten.
Oh ja, de caravan moest vaak even losgekoppeld worden, dit is snel te doen. Vaak kwamen we aanrijden terwijl andere ev’s aan het laden waren, wij caravan losmaken, koffie maken, EV6 aan de lader, caravan weer aankoppelen en weer weg…de eerder genoemde ev’s stonden nog te laden ! Binnen half uur reden wij weer…
Opvallend:
2 x een langzaam leeglopend voorband….dankzij Kia pomp weer op niveau gebracht…daarna weer normaal gebleven.
De airco remote starten ging prima, echter stopte na plm 15 minuten…vreemd.
Supergoed bevallen, volgend jaar gaan we nog verder, nu 2 x 1600km reis plus 1200km ter plekke gereden. Wat een beest van een reis en trek auto !
Na goed plannen en diverse apps en betaalmiddelen op zak de reis naar Italië. Heel bewust via Munchen en de Brennerpas vanwege de caravan en laadpalen. Geen risico om ergens te stranden.
Geen haast, genoeg tijd om er te komen, trekken er max 4 dagen voor uit….werden 3.
Met caravan (Fendt 510) van 1400kg is het uitstekend rijden ! Wat een gemak en souplesse, zonder enig drama omhoog en inhalen of invoegen. Bizar.
Het verbruik was gemiddeld 34kwh, erg netjes. De auto gaf bij 100%soc een range van plm 300km, bij een soc va 80% range van 240km. Ik heb daarom telkens tot 100% geladen, extra marge kan nodig zijn…
Wij stopten om de 2 uur, hadden we bijna 200km gereden met nog plm 50km marge in de range. Primair gebruikte ik de Shell recharge app, samen met de Kia auto navi selecteren op snelladers. Gaat uitstekend ! In de navi aangeven welke lader je wilt op de route die na plm 170km rijden beschikbaar is. Tot aan Bolzano, Gardameer, ging het goed…toen ineens laadstations buiten werking (in app wel beschikbaar !). Doorrijden naar volgende, weer probleem, 3 betaalmiddelen werden geweigerd (schrik!). Weer doorrijden, inmiddels ook ABRP erbij…Porsche dealer vlakbij en beschikbaar…NOT! Achter een hek ! Toen werd het krap…met nog 20km range en accu op 10% verder gereden…en zowaar ABRP gaf als enige van alle apps een station aan, gloednieuw2 2x 350kw laders op een truckstop. Gered!
Met enig gepuzzel via Modena en Parma naar LaSpezia. Mooie reis, beetje pionieren en niet bang zijn. In de vakantie gratis parkeerplek direkt aan het strand, tijdens laden hoeft een ev niet P te betalen.
De terugreis anders in Italië gepland, bleek ineens dat bij alleen Ionity laden het zeer goed te doen is ( vraag niet waarom we dit heenweg niet deden…). Ook nu om de 2 uur rijden en plm 200km een laadstop gedaan. 3 dagen rijden, 3x per dag laden…super ! Lijkt of de Kia en Ionity voor elkaar gemaakt zijn…nooit onder de 220kw laden, hoogstgenoteerd was 233kw.
Mooiste waren de vele reacties van mede ev rijders. Niet ev rijders kijken met open mond naar onze combi… Nog nooit zoveel praatjes gemaakt tijdens het laden, NLers, D-ers. Noren Zweden Denen…allen zeer benieuwd hoe het gaat.
Allerleukste gimmick…de V2D…vlak voor het laden even met de DolceGusto 2 koffie maken, tijdens laden van lekkere koffie genieten.
Oh ja, de caravan moest vaak even losgekoppeld worden, dit is snel te doen. Vaak kwamen we aanrijden terwijl andere ev’s aan het laden waren, wij caravan losmaken, koffie maken, EV6 aan de lader, caravan weer aankoppelen en weer weg…de eerder genoemde ev’s stonden nog te laden ! Binnen half uur reden wij weer…
Opvallend:
2 x een langzaam leeglopend voorband….dankzij Kia pomp weer op niveau gebracht…daarna weer normaal gebleven.
Supergoed bevallen, volgend jaar gaan we nog verder, nu 2 x 1600km reis plus 1200km ter plekke gereden. Wat een beest van een reis en trek auto !
:strip_exif()/f/image/xDu7o9FEYpb2eTDuKuZHK2V2.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand enig idee wat de AC laadstroom instellingen "Verminderd" en "Minimum" concreet inhouden ?
Stomme aanduiding en volstrekt nietszeggend. iemand een stroommeettang bij de hand toevallig ;-)
Stomme aanduiding en volstrekt nietszeggend. iemand een stroommeettang bij de hand toevallig ;-)
Het is volkomen normaal dat de remote airco na enige tijd uitschakelt. By design. Als het ding door blijft loeien bij 35C terwijl jij op het strand ligt, kun je 'savonds mooi ergens een verlengsnoer gaan zoeken.EricEB schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:40:
(ook) 3 weken aar Italië…met een caravan !
Supergoed bevallen, volgend jaar gaan we nog verder, nu 2 x 1600km reis plus 1200km ter plekke gereden. Wat een beest van een reis- en trekauto !
[Afbeelding]
Jazeker, even zoeken op VESS.Jugonoot04 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:21:
Zie:
https://gathering.tweaker...message/71538056#71538056
EX40 TMP Ultra Sage Green MY25 ; Compress 5800iAW7 + 12E / HR200 / 50 l buffervat / RT800 / HS25/6 / radiatoren
Nope, de achterbank-is-nog-bezet-detector is op basis van radar. Ultrasoon sensoren kun je niet achter bekleding wegstoppen, radarsensoren wel. bovendien heb je voor ultrasoon geen conformiteitsverklaring nodig, voor radarmodules wél. en die is opgenomen in de handleiding. blz 5.19Solarman schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 05:58:
[...]
Klopt van de "toeter", die gaat en de knipperlichten gaan aan.
Lees ook hoofdstuk 5 pagina 9 en 10 eens door van de Nederlandse handleiding, daar wordt één en ander uiteengezet betreffende Ultrasoon inbraakbeveiliging, weet alleen niet of het er ook werkelijk opzit.
Zou het eens proberen met een raam open, volgens mij zitten de sensoren onder de dakbekleding.
Deze worden nl. ook gebruikt voor passagiers die eventueel achterblijven.
De ultrasoon sensoren zien er zo uit: Youtube kia ultrasoon , duidelijk te herkennen, maa die zitten er bij ons in NL niet in.
Microfoon vs Ultrasoon
[ Voor 10% gewijzigd door JeJeBe op 10-08-2022 17:16 ]
Oke we nu enkele dagen verder van onze vakantie in Bretagne. De auto doet het super goed (ondanks het niet kunnen laden aan de gratis, open voor elke auto, tesla wandcharger hier op de camping) wat vreemd is dat ik voor dat we op vakantie gingen, vanwege de hogere temperaturen zo werd mij verteld, ik de auto (58kwh versie) bij 100% laden wel 340 km ver kon komen! Een enkele keer zelfs 400+. Hier in Bretagne is het 30 graden en bij 100% wat schets mijn verbazing? Max 280km zowel in de auto als op de app aangegeven. En niet 1 keer maar meerdere keren. Echt vreemd. Iemand meer dit gehad? Is mijn accu nu al aan vervanging toe?
[ Voor 4% gewijzigd door jefjef op 10-08-2022 17:25 ]
Dat was ik haha! Gravity blue trouwensEricEB schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:42:
[...]
Mooi verhaal !
Reed jij met een zwarte EV6 met trekhaakkoffer? Daar stond ik vrijwel naast op een parkeerplaats in Lucca....even later zag ik deze wegrijden terwijl ik mijn band stond op te pompen in de schaduw...na wegzetten auto uit de zon
Mijn Kia pas heeft trouwens overal tot nu toe prima gewerkt. In Zwitserland, Italië en nu in Frankrijk. Ik heb ook andere passen maar niet nodig gehad. Inmiddels 3500km gereden in twee weken. Echt een top auto!
Echt niet. Je kunt makkelijk de ev6 uren Airco aanlaten. Gebruikt max. 2kw op vol vermogen. En vol vermogen wordt alleen gebruikt bij opstart..JeJeBe schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:50:
[...]
Het is volkomen normaal dat de remote airco na enige tijd uitschakelt. By design. Als het ding door blijft loeien bij 35C terwijl jij op het strand ligt, kun je 'savonds mooi ergens een verlengsnoer gaan zoeken.
Dat by design is iets wat wel aangepast mag worden. In de praktijk heb je er niets aan.
Wait what? Jij geeft het oplossen van je eigen ergernis meer prioriteit dan de veiligheid van jezelf en anderen?Jugonoot04 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:21:
Ik mag hopen dat je hier niet in de straat rijd als mijn kinderen buiten spelen.
Dat zal dan meer aan de warmtepomp, of het verwachtingspatroon, liggen dan aan de instelbare tijd.king_dude schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 18:03:
[...]
Echt niet. Je kunt makkelijk de ev6 uren Airco aanlaten. Gebruikt max. 2kw op vol vermogen. En vol vermogen wordt alleen gebruikt bij opstart..
Dat by design is iets wat wel aangepast mag worden. In de praktijk heb je er niets aan.
Normaal levert een warmtepomp binnen 30 seconden warme of koude lucht.
15 minuten zijn ruim voldoende om een auto redelijk te koelen of verwarmen.
Zelf rijd ik momenteel een ICE automaat die ook op afstand te starten is waarbij de auto automatisch koelt of verwarmd afhankelijk van ingetselde temperatuur in de auto t.o.v. de dan heersende buuitentemperatuur.
Hierbij is dit in stappen van 5 minuten instelbaar tot max.een kwartier, dit is zelfs voor een ICE ruim voldoende. Wij gebruiken dit al jaren met veel plezier in winter en zomer.
Wel is het zaak dat je dit pas aanzet voordat je de auto wilt gebruiken, bij ons is dat altijd wel een kwartier van te voren bekend.
De EV6 is natuurlijk geen koelcel of warmtenet.
Gebruik het al jaren in een hybride en het is meer dan handig. In de winter de kou eruit en de ruiten schoon, in de zomer de hitte eruit. Kan prima vlak voordat je vertrekt,. Het heeft geen enkel toegevoegde waarde het ding uren van te voren aan te zetten.king_dude schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 18:03:
[...]
Echt niet. Je kunt makkelijk de ev6 uren Airco aanlaten. Gebruikt max. 2kw op vol vermogen. En vol vermogen wordt alleen gebruikt bij opstart..
Het gaat mij ook niet om uren van te voren aanzetten van de airco...JeJeBe schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 18:57:
[...]
Gebruik het al jaren in een hybride en het is meer dan handig. In de winter de kou eruit en de ruiten schoon, in de zomer de hitte eruit. Kan prima vlak voordat je vertrekt,. Het heeft geen enkel toegevoegde waarde het ding uren van te voren aan te zetten.
Het viel mij op dat ik vanaf het strand airco aandeed en we nog niet bij de auto waren ik al melding kreeg dat hij gestopt was....en aangezien hij vol in de zo'n stond de koelte snel verdwenen was.
Ook opvallend: airco staat remote aan in het kwartier, je komt bij je auto en zodra je de auto ontgrendeld stopt de airco. Tegen de tijd dat alles en iedereen aan boord is is de temperatuur al weer flink gestegen.
De Tesla S naast mij stond flink langer te koelen...met de ramen op een kier (automatisch?).
Nee hij is Yacht Blue, geen trekhaak aanwezig.EricEB schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:42:
[...]
Mooi verhaal !
Reed jij met een zwarte EV6 met trekhaakkoffer? Daar stond ik vrijwel naast op een parkeerplaats in Lucca....even later zag ik deze wegrijden terwijl ik mijn band stond op te pompen in de schaduw...na wegzetten auto uit de zon
Weten mensen hoelang het duurt voordat je je tol kosten in Italië bij Mango ziet? Voor Frankrijk zie ik al heel snel, nu ook al van de terugreis. Van Italië heb ik nog niets terug gezien...
MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80
Dat is dan toevallig... waren er dus 3 NL-se EV6 Tweakers rijders in Lucca !MrBlueEyes schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:00:
[...]
Nee hij is Yacht Blue, geen trekhaak aanwezig.
Weten mensen hoelang het duurt voordat je je tol kosten in Italië bij Mango ziet? Voor Frankrijk zie ik al heel snel, nu ook al van de terugreis. Van Italië heb ik nog niets terug gezien...
Jij, @burner en ik....
Ik gebruik ook Mango...nog niets gezien.
[ Voor 4% gewijzigd door EricEB op 10-08-2022 20:34 ]
Bij Tesla kun je kiezen uit ventileren (ramen gaan dan oo een kier van ca 5cm staan) of koelen met de airco.EricEB schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 19:29:
[...]
De Tesla S naast mij stond flink langer te koelen...met de ramen op een kier (automatisch?).
Zou mooi zijn als Kia dat eerste ook implementeert. Idem voor de dog mode
Ik zou hem omruilen als ik jou wasEricEB schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 19:29:
[...]
Het gaat mij ook niet om uren van te voren aanzetten van de airco...
Het viel mij op dat ik vanaf het strand airco aandeed en we nog niet bij de auto waren ik al melding kreeg dat hij gestopt was....en aangezien hij vol in de zo'n stond de koelte snel verdwenen was.
Ook opvallend: airco staat remote aan in het kwartier, je komt bij je auto en zodra je de auto ontgrendeld stopt de airco. Tegen de tijd dat alles en iedereen aan boord is is de temperatuur al weer flink gestegen.
Voor Dog mode heb je toch Kampeermodus?Franciesco schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:15:
[...]
Bij Tesla kun je kiezen uit ventileren (ramen gaan dan oo een kier van ca 5cm staan) of koelen met de airco.
Zou mooi zijn als Kia dat eerste ook implementeert. Idem voor de dog mode
Dog mode werkt ook als de auto verder uit en op slot is. Dat kan niet bij de kampeermodus.
Juist. Precies dat. Gewoon aan kunnen laten is handig.EricEB schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 19:29:
[...]
Natuurlijk heeft ieder een ander gebruik voor ogen wat betreft opties of de toepassing daarvan.king_dude schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 22:24:
[...]
Juist. Precies dat. Gewoon aan kunnen laten is handig.
Voor wat betreft langdurig airco gebruik wanneer de auto uit en op slot staat......handig? Voor sommigen wel natuurlijk, maar noodzakelijk? nee.
Om de auto, vooraf aan de rit, te kunnen koelen of verwarmen is de huidige 15 minuten meer dan voldoende.
En dat is ook wat KIA belooft met deze functie in zijn brochure.
Je kan natuurlijk als je aankomt bij de auto deze voordat je begint met inladen op ON zetten, dan begint deze gewoon weer te koelen.EricEB schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 19:29:
[...]
Flauwe reactie. Ik ervaar hetzelfde. De tijd is te kort, en inderdaad als je met 2 kleine kinderen de auto in wil stappen ben je bijna weer terug bij af qua warmte. Ik zeg niet dat de functie nutteloos is, maar het had zoveel beter gekund.
Ik verwacht niet dat er direct iets mis is met je accu. De indicatie van hoeveel km je op de accu kan rijden is op basis van je recent rijgedrag. Afhankelijk van hoe zuinig je hebt gereden zal de range inschatting lagere/hogere waardes aangeven. Ook helpt bijv. veel snelweg rijden niet bij het krijgen van een hogere geschatte range (je verbruikt op de snelweg relatief veel, rolt weinig uit en hebt beperkte regeneratie).jefjef schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:23:
Oke we nu enkele dagen verder van onze vakantie in Bretagne. De auto doet het super goed (ondanks het niet kunnen laden aan de gratis, open voor elke auto, tesla wandcharger hier op de camping) wat vreemd is dat ik voor dat we op vakantie gingen, vanwege de hogere temperaturen zo werd mij verteld, ik de auto (58kwh versie) bij 100% laden wel 340 km ver kon komen! Een enkele keer zelfs 400+. Hier in Bretagne is het 30 graden en bij 100% wat schets mijn verbazing? Max 280km zowel in de auto als op de app aangegeven. En niet 1 keer maar meerdere keren. Echt vreemd. Iemand meer dit gehad? Is mijn accu nu al aan vervanging toe?
Wat is het gemiddelde kWh/100km verbruik van de laatste rit(ten)?
Klopt. Ik begin de auto steeds beter te kennen, zij leert mij steeds beter kennen. We groeien langzaam naar elkaar toe. Ze is niet helemaal perfect, so I am, maar wel mooi en bijna alles heeft een reden waarom ze zo doet zoals ze doet. Dus ik 'start' haar als ik nog niet meteen vertrek na het ontgrendelen. Heerlijk hoe fris ze dan aanvoelt.........EricEB schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 19:29:
[...]

Mm je hebt gelijk dit is natuurlijk de eerste keer voor deze auto dat er een lange rit aan 1 stuk wordt gereden. Gezien de cijfers begrijpelijk de uitslag die je dan krijgtroelwillems schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:15:
[...]
Ik verwacht niet dat er direct iets mis is met je accu. De indicatie van hoeveel km je op de accu kan rijden is op basis van je recent rijgedrag. Afhankelijk van hoe zuinig je hebt gereden zal de range inschatting lagere/hogere waardes aangeven. Ook helpt bijv. veel snelweg rijden niet bij het krijgen van een hogere geschatte range (je verbruikt op de snelweg relatief veel, rolt weinig uit en hebt beperkte regeneratie).
:strip_exif()/f/image/nTZ2ItFcT4O2UcXS1du0pT3Z.jpg?f=fotoalbum_large)
moet je clima eens uitzetten, win je er zó een enorme afstand bijroelwillems schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:15:
[...]
Ik verwacht niet dat er direct iets mis is met je accu. De indicatie van hoeveel km je op de accu kan rijden is op basis van je recent rijgedrag. Afhankelijk van hoe zuinig je hebt gereden zal de range inschatting lagere/hogere waardes aangeven. Ook helpt bijv. veel snelweg rijden niet bij het krijgen van een hogere geschatte range (je verbruikt op de snelweg relatief veel, rolt weinig uit en hebt beperkte regeneratie).
Dit is een behoorlijk hoog verbruik, al is het natuurlijk wel maar een korte rit van 7km.jefjef schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:23:
[...]
Mm je hebt gelijk dit is natuurlijk de eerste keer voor deze auto dat er een lange rit aan 1 stuk wordt gereden. Gezien de cijfers begrijpelijk de uitslag die je dan krijgt[Afbeelding]
De auto zal op basis van recente ritten in proberen te schatten hoe ver je op een acculading komt. Stel je verbruik over de laatste ritten zou inderdaad structureel ~30kWh/100km liggen* dan zal de auto aannemen dat je toekomstig verbruik ook zo hoog zal zijn en daarop de verwachte range inschatten.
Die 15,25kWh/100k totaal gemiddelde zou trouwens zorgen voor een bereik van ~380km. Ik verwacht dat je de laatste ritten een hoger dan gemiddeld verbruik hebt gehad waardoor de verwachte range lager is wordt geschat.
Ter vergelijk, ik heb zelf eergisteren 147km, voornamelijk snelweg, gereden met een gemiddeld verbruik van 13.57 kWh/100km. Je zou eens kunnen nagaan wat je verbruik is over een aantal (ook langere) ritten.
* o.a. hoge waarde doordat je bijv. met de caravan op vakantie bent zoals we eerder in een reisverslag in dit topic voorbij hebben zien komen.
[ Voor 7% gewijzigd door roelwillems op 11-08-2022 12:10 ]
Ja heb ik ook op mijn GT-line👍🏻Anunnaki schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:34:
[...]
GT-Line heeft dit.
Hier kan je er iets van zien:
[YouTube: Kia EV6 GT Line NIGHT DRIVE POV]
EchtZiggyLippens schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:32:
Net bevestiging gekregen bij mijn bestelling dat de levertermijn inderdaad 32 maanden is.
[Afbeelding]

Ja beetje wel (sorry) maar ik vind dat er op deze site opvallend veel geklaagd wordt over allerlei zaken. Kan me daar helemaal niet in terug vinden. Ook opvallend veel gevoelszaken die als waarheid worden gepresenteerd. De EV6 moet je echt leren kennen en langzaam ontdekken. Voor €60.000 heb je ook niet de top range auto met alles er op en er aan en bij andere merken is ook vast veel te ‘klagen’.lawnmower schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:09:
[...]
Flauwe reactie. Ik ervaar hetzelfde. De tijd is te kort, en inderdaad als je met 2 kleine kinderen de auto in wil stappen ben je bijna weer terug bij af qua warmte. Ik zeg niet dat de functie nutteloos is, maar het had zoveel beter gekund.
Ja dat is waar, maar daarom zijn we 'tweakers', alles moet goed zijn, of goed te maken zijndejager58 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:39:
[...]
Ja beetje wel (sorry) maar ik vind dat er op deze site opvallend veel geklaagd wordt over allerlei zaken. Kan me daar helemaal niet in terug vinden. Ook opvallend veel gevoelszaken die als waarheid worden gepresenteerd. De EV6 moet je echt leren kennen en langzaam ontdekken. Voor €60.000 heb je ook niet de top range auto met alles er op en er aan en bij andere merken is ook vast veel te ‘klagen’.
Ik heb ook weinig te klagen over de auto, zou hem nooit wegdoen, het is de fijnste auto die ik tot nu toe gereden heb.
Maar even ter vergelijking, een nieuwe BMW 5 touring heb je vanaf EUR 64.000, dus ik denk dat wel dat we deze auto in het hogere segment mogen inschalen, en dat dus zaken als vooraf koelen of verwarmen mag werken zoals je van een top range auto gewend bent.
dejager58 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:39:
[...]
Ja beetje wel (sorry) maar ik vind dat er op deze site opvallend veel geklaagd wordt over allerlei zaken. Kan me daar helemaal niet in terug vinden. Ook opvallend veel gevoelszaken die als waarheid worden gepresenteerd. De EV6 moet je echt leren kennen en langzaam ontdekken. Voor €60.000 heb je ook niet de top range auto met alles er op en er aan en bij andere merken is ook vast veel te ‘klagen’.

Maar even zonder gekheid. Dat is toch het mooie van een forum, je kan iets vragen / zeggen en anderen kunnen er voor kiezen om daar wel of niet op te reageren. En eerlijk gezegt zouden we allemaal veel meer moeten klagen daar gaan anderen zich weer gelukkiger van voelen (me included
Zelf heb ik niet de laatste updates, airco doet het, geluid is top, geen swirs of krassen op de deur hendels en het regeneren( welk standje) is nog een ontdekingsreis waar ik alleen maar plezier uit haal. Maar ondanks dat alles vind ik het leuk om alle meningen verhalen bevindingen te lezen en zo nu en dan eens te reageren.
Dus ja het is een heerlijke auto waar veel aan ontdekt kan worden.
De BMW is niet helemaal te vergelijken, dat is een ICE.lawnmower schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:04:
[...]
Ja dat is waar, maar daarom zijn we 'tweakers', alles moet goed zijn, of goed te maken zijn
Ik heb ook weinig te klagen over de auto, zou hem nooit wegdoen, het is de fijnste auto die ik tot nu toe gereden heb.
Maar even ter vergelijking, een nieuwe BMW 5 touring heb je vanaf EUR 64.000, dus ik denk dat wel dat we deze auto in het hogere segment mogen inschalen, en dat dus zaken als vooraf koelen of verwarmen mag werken zoals je van een top range auto gewend bent.
Zelf schaal ik de EV6 iets lager in. (maar ook ik vind het nog steeds een fantastische auto
Vergeet niet dat de huidige prijzen van EV's niet alleen worden bepaald door het uitrustingsniveau/kwaliteit maar momenteel ook nog grotendeels door de hoge ontwikkelingskosten voor de EV's.
De EV6 is inderdaad hogere segment (al is dat relatief), maar niet hetzelfde segment als een 5 serie. Ik zou de EV6 tussen de 1 en 3-serie zetten Premium zou ik de EV6 ook niet willen noemen.lawnmower schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:04:
[...]
Er zit ca €20k verschil in prijs tussen een basis EV6 en een basis 5 touring (vanaf ca €67k). M.a.w.: een 5 touring is ongeveer 50% duurder dan een EV6.
Komende vanuit een jonge BMW had ik niet verwacht dat de EV6 op alle fronten vergelijkbaar zou scoren. Maar tot nu toe ben ik aangenaam verrast door de auto. Maar dat betekent zeker niet dat er geen verbeterpunten zijn en sommige simpele zaken zoals auto up/down achterruiten (wel vanaf MY2023) en alle ramen en dak openen via de sleutel zouden gewoon standaard moeten kunnen.
Een hele grote................OEPS.ZiggyLippens schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:32:
Net bevestiging gekregen bij mijn bestelling dat de levertermijn inderdaad 32 maanden is.
[Afbeelding]

Dat zijn absurde levertijden.
Dat is hetzelfde antwoord dat ik vorige week ook al kreeg toen ik informeerde naar de status van mijn bestelling van 31 maart 2022.
De dealer kan geen levertermijn voor mijn wagen geven (waarschijnlijk april volgend jaar) maar wist wel te zeggen dat als dezelfde wagen nu besteld zou worden het minstens 30 maanden zou duren.
Binnenkort kan ik opnieuw een nieuwe lease wagen bestellen (lease termijn is 4 jaar)
De dealer kan geen levertermijn voor mijn wagen geven (waarschijnlijk april volgend jaar) maar wist wel te zeggen dat als dezelfde wagen nu besteld zou worden het minstens 30 maanden zou duren.
Binnenkort kan ik opnieuw een nieuwe lease wagen bestellen (lease termijn is 4 jaar)

Inderdaad: wat een bizar lange levertijd. Kennelijk hebben wij geluk gehad: eind juni een RWD Plus 77.4 kWh besteld (uit voorraad), vandaag opgehaald. Wat een geweldige auto! Met alle functies is het wel een beetje een combinatie van een nieuwe auto en een nieuwe smartphone: het duurt waarschijnlijk even voordat ik alle functies heb ontdekt en naar behoren kan gebruiken. Maar dat maakt het ook wel leuk. ☺️
Heb zelf 4 jaar een 528i gereden, maar deze EV6 is toch weer een stap voorwaarts. We zijn dan ook wel weer 8 jaar verder en de autotechniek ontwikkeling staat zeker niet stil.Franciesco schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:22:
[...]
De EV6 is inderdaad hogere segment (al is dat relatief), maar niet hetzelfde segment als een 5 serie. Ik zou de EV6 tussen de 1 en 3-serie zetten Premium zou ik de EV6 ook niet willen noemen.
Er zit ca €20k verschil in prijs tussen een basis EV6 en een basis 5 touring (vanaf ca €67k). M.a.w.: een 5 touring is ongeveer 50% duurder dan een EV6.
Komende vanuit een jonge BMW had ik niet verwacht dat de EV6 op alle fronten vergelijkbaar zou scoren. Maar tot nu toe ben ik aangenaam verrast door de auto. Maar dat betekent zeker niet dat er geen verbeterpunten zijn en sommige simpele zaken zoals auto up/down achterruiten (wel vanaf MY2023) en alle ramen en dak openen via de sleutel zouden gewoon standaard moeten kunnen.
ik heb niet op je eerste reactie gereageerd (sloeg gewoon nergens op).dejager58 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:39:
[...]
Als je de moeite had genomen mijn eerdere reisverslag te lezen (>3200km met caravan) en al min eerdere posts van nov t/m nu, had je gelezen dat ik niet klaag over mijn EV6 .
Een woordkeus als 'opvallend' bestempelen als klagen is verre van juist.
'Gevoelszaken' die na bijna 9 maanden en met inmiddels 33000km op de klok mogen best wel als representatief worden beschouwd. Volgens mij ken ik de EV6 met deze gegevens inmiddels best wel goed....
Vele verschillende verhalen allemaalO-B-One schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 21:23:
[...]
Ik was gister bij de garage voor de handrem update en heb ook melding gemaakt van mijn “ kreunende” en bekraste deurgrepen maar ik kreeg te horen dat het een producteigenschap was. er word niets aan gedaan.
Dealer -1

Laat ons hopen, wie weet tegen dan een grote update
Begint de termijn niet pas wanneer je de wagen ontvangt?Virco schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:50:
Dat is hetzelfde antwoord dat ik vorige week ook al kreeg toen ik informeerde naar de status van mijn bestelling van 31 maart 2022.
Binnenkort kan ik opnieuw een nieuwe lease wagen bestellen (lease termijn is 4 jaar)![]()
Zo denk ik toch dat het bij mij zal verlopen.
In Frankrijk de Tesla V3 supercharger ook eens geprobeerd. Werkt helaas niet…
Ik wil voor mijn vakantie de kia pas activeren. Nu kan ik kiezen uit Easy en Advanced. Ik hoef geen abonnement omdat ik dit alleen nodig heb voor vakantie. Dus volgens mij moet ik Easy pakken, maar onderaan staat bij beide keuzes volgende tekst.
Nu weet ik niet wat ik moet kiezen?
:strip_exif()/f/image/EB570S4lMRvv6ZrnyHkW1O1m.jpg?f=fotoalbum_large)
Krijg ik nu een tarief van €0.29 bij DC laden?
:strip_exif()/f/image/EB570S4lMRvv6ZrnyHkW1O1m.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door De Ideale Man op 11-08-2022 19:52 ]
Nou spuiten lijkt mij niet de oplossing want die krassen zitten er omdat ze aanlopen. Als er aan de maatvoering niets veranderd dan krijg je in je vers gespoten deurgrepen ook weer krassen. Ook zie ik foto’s voorbij komen van deurgrepen met een licht profiel in de hoek. dit zijn wezenlijk andere handgrepen dan die ik heb. Vanwege het back order verhaal zal mijn dealer gekozen hebben voor het “ producteigenschap” verhaal om geen gezeik te krijgen.Papa73 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:53:
[...]
Vele verschillende verhalen allemaal. Volgens Kia Wensink (Almere) moeten ze worden gedemonteerd en naar de spuiterij worden gebracht en ben de auto dan ook minimaal 1 dag kwijt. Niets back-order dus..
Dan heb ik het over dit profiel in de deur greep: (ik heb ff je foto genakt @jefjef )
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xya4DN2JGc40F6OgSmW6kSLk.webp?f=user_large)
[ Voor 15% gewijzigd door O-B-One op 11-08-2022 20:08 ]
Easy nemen en de gratis 1 jaar Ionity power abonnement om daar voor €0,29/kWh te kunnen laden.De Ideale Man schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 19:49:
Ik wil voor mijn vakantie de kia pas activeren. Nu kan ik kiezen uit Easy en Advanced. Ik hoef geen abonnement omdat ik dit alleen nodig heb voor vakantie. Dus volgens mij moet ik Easy pakken, maar onderaan staat bij beide keuzes volgende tekst.
[Afbeelding]
Iets te veel buikschuiver naar mijn smaak, maar verder ziet hij er gaaf uit!De Ideale Man schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 17:01:
[YouTube: KIA EV5 concept]
Wat vind je van de Kia EV5?
zitten die grepen (met een kuitlje, profiel zoals jij het noemt) niet altijd op de sober uitgevoerde varianten ? (ik zie ook mat zwarte wielkastlijsten, is ook basisuitvoering). de basismodellen klappen de handgrepen niet open zoals de duurdere modellen wel doen, dus heb je een beetje grip nodig om die flippers uit te klappen, vandaar het putje ?O-B-One schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:03:
[...]
Nou spuiten lijkt mij niet de oplossing want die krassen zitten er omdat ze aanlopen. Als er aan de maatvoering niets veranderd dan krijg je in je vers gespoten deurgrepen ook weer krassen. Ook zie ik foto’s voorbij komen van deurgrepen met een licht profiel in de hoek. dit zijn wezenlijk andere handgrepen dan die ik heb. Vanwege het back order verhaal zal mijn dealer gekozen hebben voor het “ producteigenschap” verhaal om geen gezeik te krijgen.
Dan heb ik het over dit profiel in de deur greep: (ik heb ff je foto genakt @jefjef )
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door JeJeBe op 11-08-2022 22:43 ]
Hier vandaag ook bij de dealer de klacht over de bekraste deurgrepen kenbaar gemaakt. Ik was schijnbaar de eerste en ze gaan het opnemen met KIA NL.Papa73 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:53:
[...]
Vele verschillende verhalen allemaal. Volgens Kia Wensink (Almere) moeten ze worden gedemonteerd en naar de spuiterij worden gebracht en ben de auto dan ook minimaal 1 dag kwijt. Niets back-order dus..
Zou wel een knap verhaal zijn als ik én de eerste ben met de klacht én het een producteigenschap zou zijn. Ik wacht het belletje af...
Mijn dealer had nog geen enkele klacht gekregen over de lakossie7 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 23:46:
[...]
Hier vandaag ook bij de dealer de klacht over de bekraste deurgrepen kenbaar gemaakt. Ik was schijnbaar de eerste en ze gaan het opnemen met KIA NL.
Zou wel een knap verhaal zijn als ik én de eerste ben met de klacht én het een producteigenschap zou zijn. Ik wacht het belletje af...

Vorige week met AWD GT-line opgehaald. Wat een fantastische auto.
Wel een vraagje over alarm i.c.m. remote smart parking. Ik heb het Kia alarm laten inbouwen, maar dit heeft tot gevolg dat remote smart parking niet werkt.
Iemand met alarm waarbij dit wel werkt?
Wel een vraagje over alarm i.c.m. remote smart parking. Ik heb het Kia alarm laten inbouwen, maar dit heeft tot gevolg dat remote smart parking niet werkt.
Ik ben ook benieuwd waar welke uitvoering standaard op hoort te zitten!JeJeBe schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:36:
[...]
zitten die grepen (met een kuitlje, profiel zoals jij het noemt) niet altijd op de sober uitgevoerde varianten ? (ik zie ook mat zwarte wielkastlijsten, is ook basisuitvoering). de basismodellen klappen de handgrepen niet open zoals de duurdere modellen wel doen, dus heb je een beetje grip nodig om die flippers uit te klappen, vandaar het putje ?
Zelf de auto nog niet, maar wat vertelde de dealer hierover aan je? Lijkt me dat smart parking gewoon zou moeten werken.WMaat schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:20:
Vorige week met AWD GT-line opgehaald. Wat een fantastische auto.
Weet iemand of de Plus uitvoering een motion triggered alarm heeft?
Mijn vorige auto (Volvo V40) ging altijd door het lint als die op een boot stond. Daar moest je dat (blijkbaar) in de menu's ergens uitzetten. Nu ga ik binnenkort met de Kia op een boot en ik wil even voorkomen dat dat ding heel de overtocht gaat staan 'gillen' in het ruim van de boot.
In de documentatie kan ik er niets over vinden (nu weet ik ook niet op welke termen ik moet zoeken, want ieder merk schijnt het weer anders te noemen / af te korten).
Mijn vorige auto (Volvo V40) ging altijd door het lint als die op een boot stond. Daar moest je dat (blijkbaar) in de menu's ergens uitzetten. Nu ga ik binnenkort met de Kia op een boot en ik wil even voorkomen dat dat ding heel de overtocht gaat staan 'gillen' in het ruim van de boot.
In de documentatie kan ik er niets over vinden (nu weet ik ook niet op welke termen ik moet zoeken, want ieder merk schijnt het weer anders te noemen / af te korten).
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
@BlaTieBla : je bedoeld een hellingshoeksensor denk ik. De EV6 heeft die niet tenzij je (als accessoire) een klasse 3 alarm hebt laten inbouwen. Dus ik verwacht (heb er nog geen ervaring mee) dat je op de boot niks uit hoef te zetten.
Er is overigens wel een interieurdetectie en startonderbreking aanwezig.
Edit: interieurdetectie lijkt toch niet aanwezig
Edit: interieurdetectie lijkt toch niet aanwezig
[ Voor 8% gewijzigd door Franciesco op 12-08-2022 15:13 ]
Dan horen we de Morning Lily wel aankomen straks.BlaTieBla schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:09:
Mijn vorige auto (Volvo V40) ging altijd door het lint als die op een boot stond.
Catch my drift?
uh, nee we hebben geen ultrasoon sensoren en daarmee geen interieurdetectie ... tenzij jij wel de sensoren hebt die je hier voor de leeslampjes ziet zitten. Ik gok van niet. UK UltrasonicsFranciesco schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:21:
@BlaTieBla : je bedoeld een hellingshoeksensor denk ik. De EV6 heeft die niet tenzij je (als accessoire) een klasse 3 alarm hebt laten inbouwen. Dus ik verwacht (heb er nog geen ervaring mee) dat je op de boot niks uit hoef te zetten.
[ Voor 13% gewijzigd door JeJeBe op 12-08-2022 14:08 ]
In Italie werden ze gek op de boot over het Gardameer. En op dat moment ff uitvogelen hoe dat zit is er dan niet bij. Zeker als je het met EDGE moet doen midden op dat meer.DaMenaz schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:37:
[...]
Dan horen we de Morning Lily wel aankomen straks.
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
Nee, die heb ik niet.JeJeBe schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:50:
[...]
uh, nee we hebben geen ultrasoon sensoren en daarmee geen interieurdetectie ... tenzij jij wel de sensoren hebt die je hier voor de leeslampjes ziet zitten. Ik gok van niet. UK Ultrasonics
Ik ging af op hetgeen mensen eerder in dit topic hadden geschreven: dat er een alarm/toeter afgaat als er iemand in de auto blijft zitten maar de auto wel op slot gezet is.
Heb dit zojuist eens even getest op mijn GT-line: in de auto gaan zitten, auto met sleutel op slot gezet (kan blijkbaar gewoon), maar er gaat geen alarm of toeter af. Ook niet na een paar minuten en flink bewegen/zwaaien etc. Pas als ik de deur (met de auto nog steeds op slot) van binnenuit open doe gaat de toeter af.
Dus er lijkt (bij mij) inderdaad geen interieurdetectie aanwezig te zijn (helaas).
Ik heb een standaard 77kw RWD Plus...en die heeft dit wel.Franciesco schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:12:
[...]
Nee, die heb ik niet.
Ik ging af op hetgeen mensen eerder in dit topic hadden geschreven: dat er een alarm/toeter afgaat als er iemand in de auto blijft zitten maar de auto wel op slot gezet is.
Heb dit zojuist eens even getest op mijn GT-line: in de auto gaan zitten, auto met sleutel op slot gezet (kan blijkbaar gewoon), maar er gaat geen alarm of toeter af. Ook niet na een paar minuten en flink bewegen/zwaaien etc. Pas als ik de deur (met de auto nog steeds op slot) van binnenuit open doe gaat de toeter af.
Dus er lijkt (bij mij) inderdaad geen interieurdetectie aanwezig te zijn (helaas).
al meermaals per ongeluk de hond of dochter (...) in de auto gelaten en even later getuuuter... :-)
Ja bij mij ook het geval en ik heb ook een plus 77kwh.EricEB schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:26:
[...]
Ik heb een standaard 77kw RWD Plus...en die heeft dit wel.
al meermaals per ongeluk de hond of dochter (...) in de auto gelaten en even later getuuuter... :-)
Ok, vreemd. En zeker dat niemand de deur heeft open gedaan?
Die dacht dat het zou werken en gaat navraag doen bij de inbouwer van het alarmSolarman schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:35:
[...]
Zelf de auto nog niet, maar wat vertelde de dealer hierover aan je? Lijkt me dat smart parking gewoon zou moeten werken.
idd jammer, maar ja, you can't have it all.Franciesco schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:12:
[...]
Nee, die heb ik niet.
In de youtube filmpjes uit de US en GB zie je het wel steeds, die hebben ook een extra knop op de remote.
mocht voor de NL markt de prijs niet te ver opdrijven denk ik. Zal maar niet beginnen over het feit dat ik vind dat het eigenlijk er wel in hoort te zitten bij een auto van 60K - dat heeft de NL importeur voor ons maar vast even uitgesloten. Je moet wel een hele diepe studie door vóór het bestellen om dit tijdig te ondervangen.
Maar wat werkt er dan niet, doe's duidelijk vertellen :-)WMaat schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:37:
[...]
Die dacht dat het zou werken en gaat navraag doen bij de inbouwer van het alarm
knop indrukken maar geen parkeermenu ?
of vindt 'tie geen parkeerplekjes voor je ?
laat je opsluiten met een fles water en probeer het :-)Franciesco schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:39:
Start nietJeJeBe schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:08:
[...]
Maar wat werkt er dan niet, doe's duidelijk vertellen :-)
knop indrukken maar geen parkeermenu ?
of vindt 'tie geen parkeerplekjes voor je ?
Franciesco schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:12:
[...]
Nee, die heb ik niet.
Ja omdat de sleutel nog in de auto aanwezig is dan gaat geen alarm af.Franciesco schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:12:
[...]
Nee, die heb ik niet.
Wat @eErikEB beschrijft is dat de sleutel zich buiten de auto bevindt. Dan gaat alarm af als er nog iemand aanwezig is in het voertuig. Daar zit het verschil in volgens mij. Klinkt ook aannemelijk.
Zeker weten. Al paar keer gebeurd met de honden. Deuren op slot, honden erin, even later getuuuter. Bewegingalarm.Franciesco schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:39:
Toevallig ook met dochter ( dacht dat ze eruit was...) gebeurd....ze schrok zich wild. Ik ook.
Overigens opvallend en eerder gemeld. Het alarm gaat met heel ander claxon geluid af. Zit een 2e tuuter ingebouwd. 😀
[ Voor 13% gewijzigd door EricEB op 12-08-2022 18:06 ]
Dat andere claxon geluid heb ik idd gehoord. Echt een geluid van de gemiddelde Suzuki Alto uit de jaren 80EricEB schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:02:
[...]
Zeker weten. Al paar keer gebeurd met de honden. Deuren op slot, honden erin, even later getuuuter. Bewegingalarm.
Toevallig ook met dochter ( dacht dat ze eruit was...) gebeurd....ze schrok zich wild. Ik ook.
Overigens opvallend en eerder gemeld. Het alarm gaat met heel ander claxon geluid af. Zit een 2e tuuter ingebouwd. 😀
Kzal het nog eens proberen zonder sleutel.
Helemaal mee eens. Ik had er zelfs, mits het een goedgekeurd en volledig af fabriek systeem zou zijn, wel een meerprijs voor over gehad.JeJeBe schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:06:
[...]
idd jammer, maar ja, you can't have it all.
In de youtube filmpjes uit de US en GB zie je het wel steeds, die hebben ook een extra knop op de remote.
mocht voor de NL markt de prijs niet te ver opdrijven denk ik. Zal maar niet beginnen over het feit dat ik vind dat het eigenlijk er wel in hoort te zitten bij een auto van 60K - dat heeft de NL importeur voor ons maar vast even uitgesloten. Je moet wel een hele diepe studie door vóór het bestellen om dit tijdig te ondervangen.
Klopt idd. Per ongeluk auto op afstand gesloten,alleen zat mijn zwager er nog in. Luid getoeter !!Franciesco schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:17:
[...]
Dat andere claxon geluid heb ik idd gehoord. Echt een geluid van de gemiddelde Suzuki Alto uit de jaren 80
Kzal het nog eens proberen zonder sleutel.
Nice ! Zelfgemaakte tafel ?Wiliyama schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:08:
Test met trekhaak tafel geslaagd.
[Afbeelding]1
Bij mij was de trekhaak al in gebruik...
:strip_exif()/f/image/TXTS40UGrSXbd5udH0kYpeH2.jpg?f=fotoalbum_large)
[quote]
[ Voor 158% gewijzigd door Wiliyama op 13-08-2022 00:52 ]
Nee, opzettafel voor monitor met lade en vakjes van krimloop. Hier dop voor trekhaak in aangebracht. Aan andere kant 2 uitschuifbare poten die in blad geschoven kunnen worden en bij niet gebruik eronder geklikt worden. Dus bij alle ondergronden inslelbaar. Verder compressor koelkast, 5 ondoorzichtige panelen, van solarplexius zweden, in de achterste ramen, stoffen wand met ritssluiting achter voorstoelen en modulaire verhoogde bodem geschikt voor 1 of 2 slaapplaatsen. Onder verhoogde bodem ligt o.a. 19" thuiskomer. Achterste gedeelte van verhoogde vloer kan blijven zitten als achterste stoelen opgeklapt zijn. Verder partytent waar achterkant van auto ingereden kan worden. Dus droog in en uitstappen op de camping. Alles demontabel in minder dan 4 minuten. En nu veel plannen om gaan te reizen. Ik verheug me op het eerste gebruik van de micro camper.
Wat jullie beschrijven is het Rear Occupant Alert (Achterbank-passagier-alarm - ROA) in de 2de fase. dat is wat anders dan het niet aanwezige volumetrische alarm. Bovendien heb je, als het afgaat in de 2de fase, je de 1e fase dus duidelijk gemist. Heeft naar mijn idee niets met de sleutel te maken, maar met achtergelaten kinderen of honden op de achterbank. Daar hangt een radardetector boven die dus de 2de fase van het ROA activeert.Wiliyama schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:01:
[...]
[...]
Ja omdat de sleutel nog in de auto aanwezig is dan gaat geen alarm af.
Wat @eErikEB beschrijft is dat de sleutel zich buiten de auto bevindt. Dan gaat alarm af als er nog iemand aanwezig is in het voertuig. Daar zit het verschil in volgens mij. Klinkt ook aannemelijk.
Heeft de dealer het alarm niet zelf ingebouwd? Aangezien het een officiele accessoire is voor de EV6.WMaat schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:37:
[...]
Die dacht dat het zou werken en gaat navraag doen bij de inbouwer van het alarm
Het zou deze dan moeten zijn: Alarm klasse 3, Art. nr: ZKCVC046273
Sowieso zitten ze dus op de air uitvoering.JeJeBe schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:36:
[...]
zitten die grepen (met een kuitlje, profiel zoals jij het noemt) niet altijd op de sober uitgevoerde varianten ? (ik zie ook mat zwarte wielkastlijsten, is ook basisuitvoering). de basismodellen klappen de handgrepen niet open zoals de duurdere modellen wel doen, dus heb je een beetje grip nodig om die flippers uit te klappen, vandaar het putje ?
Op de plus en hoger zie ik ze nergens, dus ik denk dat je aanname klopt.
/f/image/aO3C0K25Cwn7RHs9a3Hanosf.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Solarman op 13-08-2022 11:18 ]
Die vraag heb ik hier ook al een paar keer gesteld, geen duidelijk antwoord gekregen. Ik heb Easy gekozen terwijl ik zeker weet dat ik in aanmerking kom voor Advanced. EV6 is december 2021 geleverd. Heb Advanced niet echt nodig, het gaat mij alleen om het Ionity pakket (buitenland). Vandaar maar de veilige keuze en ben voor Easy gegaan.De Ideale Man schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 19:49:
[Afbeelding]
Mooi, gisteren in Frankrijk kopje koffie voor de vrouw en mijzelf en noodles voor de kids gemaakt en dacht "een tafeltje in de buurt zou wel handig zijn"Wiliyama schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:08:
Test met trekhaak tafel geslaagd.
[Afbeelding]1
[ Voor 4% gewijzigd door Anunnaki op 13-08-2022 11:55 ]
Deze week op en neer gereden naar Berlijn. Laden ging over het algemeen met de maximale snelheid en er was altijd wel plek.
Verbruik viel me een beetje tegen. Met 100% gestart op de heenweg en eerste laadstop na 320 km. Dat haalde ik net (12% over) met een gemiddelde snelheid van 113 km/u.
Daarna waren het kortere "stints" dus heb ik ook harder gereden. Kan nog niet zien in de app hoeveel kWh ik geladen heb maar denk zelf dat het rond de 400 gaat uitkomen. Dus grofweg een verbruik (inclusief laadverlies) van ca. 30 kWh/100km en qua kosten 120 euro voor 1300 km.
Reistijd was in totaal (files niet meegerekend) per enkele reis ca. een uur meer dan normaal maar dan wel met 3 stops in plaats van 2.
Al met al viel het niet tegen maar ik had gehoopt iets meer afstand af te kunnen leggen. Als je beetje doorrijd moet ja na 200 km wel weer stoppen. Anderhalf tot max twee uur tussen de laadstops.
Verbruik viel me een beetje tegen. Met 100% gestart op de heenweg en eerste laadstop na 320 km. Dat haalde ik net (12% over) met een gemiddelde snelheid van 113 km/u.
Daarna waren het kortere "stints" dus heb ik ook harder gereden. Kan nog niet zien in de app hoeveel kWh ik geladen heb maar denk zelf dat het rond de 400 gaat uitkomen. Dus grofweg een verbruik (inclusief laadverlies) van ca. 30 kWh/100km en qua kosten 120 euro voor 1300 km.
Reistijd was in totaal (files niet meegerekend) per enkele reis ca. een uur meer dan normaal maar dan wel met 3 stops in plaats van 2.
Al met al viel het niet tegen maar ik had gehoopt iets meer afstand af te kunnen leggen. Als je beetje doorrijd moet ja na 200 km wel weer stoppen. Anderhalf tot max twee uur tussen de laadstops.
[ Voor 4% gewijzigd door Phusebox op 13-08-2022 12:29 ]
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Hoeveel km bereik gaf hij van te voren aan bij 100%Phusebox schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:22:
Rond de 500, ik meen 508.Anunnaki schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:30:
[...]
Hoeveel km bereik gaf hij van te voren aan bij 100%
Mijn 100% bereik is nu 367 km...

(Dat strookt dan wel met wat ik ook gehaald heb.)
Die 500km is leuk maar dat red je met 100km/u constant never nooit niet. Misschien met 60-80 km/u.
[ Voor 31% gewijzigd door Phusebox op 13-08-2022 12:37 ]
Dat is dan nog wel een groot verschil met de verwachte voorspelling. En heeft zich nu meteen aangepast.Phusebox schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:32:
[...]
Rond de 500, ik meen 508.
Mijn 100% bereik is nu 367 km...
Verbruik van die rit nog zichtbaar?
Gisteren 453km gereden met een gemiddelde van 16,76 kWh/100km en heb over het algemeen 120 km/u gereden.
Ja maar de app klopt voor geen meter of het laadverlies is enorm groot. In mijn berekening heb ik grofweg gerekend inclusief laadverlies.Anunnaki schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:41:
[...]
Dat is dan nog wel een groot verschil met de verwachte voorspelling. En heeft zich nu meteen aangepast.
Verbruik van die rit nog zichtbaar?
Gisteren 453km gereden met een gemiddelde van 16,76 kWh/100km en heb over het algemeen 120 km/u gereden.
De app zegt dit:
:strip_exif()/f/image/aTbIa1KYjxbwoFLyZKKEbmbe.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar bij de eerste stop heb ik even snel gekeken en de app zei daar dat ik 30 kWh had verbruikt maar er was 88% verbruikt van de 100 waarmee ik gestart was. Dus ja dat klopt voor geen meter.
Het putje is voor de 'touch sensor'.JeJeBe schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:36:
[...]
de basismodellen klappen de handgrepen niet open zoals de duurdere modellen wel doen, dus heb je een beetje grip nodig om die flippers uit te klappen, vandaar het putje ?
Hiermee kan je de auto op/van het slot doen.
Als je de optie hebt (keyless) en de optie dat als je in de buurt komt 'auto openen is uit', dan kan je de auto open/sluiten als je je vinger op dat putje drukt.
Hij bedoelt het hoekje aan de zijkant, niet het putje in het "midden".stimpyrulez schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:27:
[...]
Het putje is voor de 'touch sensor'.
Hiermee kan je de auto op/van het slot doen.
Als je de optie hebt (keyless) en de optie dat als je in de buurt komt 'auto openen is uit', dan kan je de auto open/sluiten als je je vinger op dat putje drukt.
Denk dat het putje daarvoor is inderdaad, maar heb ook een bericht gezien dat ze die hadden vervangen op een GT-Line vanwege krassen en hij kreeg deze gemonteerd. Dus met putje, betekend eigenlijk dat hij de grepen zonder touch gemonteerd kreeg?JeJeBe schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:36:
[...]
Weet trouwens niet meer bij wie het was.
Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic