Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:39
de vliegvisser schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 19:58:
Beste
Ik kwam vanmiddag tijdens het laden bij de auto en toen stond de blazer aan terwijl de auto uit stond. Ook in de Kia App stond geen airco aan. Hoe kan dit? Is dit iets met warmte als beveiliging? Meer mensen dit ervaren
Jup heb ik ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:30
Ik heb net eens een planning gedaan naar Berlijn, waar ik jaarlijks kom dus goede vergelijking met hoe lang ik vroeger er over deed.

Valt me beetje tegen dat je om de anderhalf uur moet laden volgens ABRP. Ik had gedacht twee tot tweeënhalf uur.

Anderhalf uur en 160 km rijden tussen de laadstops... ben je net goed en wel weer op de snelweg mag je weer stoppen.

Maar goed we gaan het zien. Voor die tijd wel even een keer de snellader maar testen want nog niet gebruikt.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:08
Phusebox schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:41:
Ik heb net eens een planning gedaan naar Berlijn, waar ik jaarlijks kom dus goede vergelijking met hoe lang ik vroeger er over deed.

Valt me beetje tegen dat je om de anderhalf uur moet laden volgens ABRP. Ik had gedacht twee tot tweeënhalf uur.

Anderhalf uur en 160 km rijden tussen de laadstops... ben je net goed en wel weer op de snelweg mag je weer stoppen.

Maar goed we gaan het zien. Voor die tijd wel even een keer de snellader maar testen want nog niet gebruikt.
Zal aan je instellingen kunnen liggen. Als ik plan vanuit Utrecht hoeft ik maar 35 minuten te laden. Dat zijn 2 stops en kom dan aan met 40%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
GoEV6 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:47:
[...]

Zal aan je instellingen kunnen liggen. Als ik plan vanuit Utrecht hoeft ik maar 35 minuten te laden. Dat zijn 2 stops en kom dan aan met 40%.
Hmm vertrek met 100% en kom aan met 20%.
Drie stops en 50 minuten laden. 650km totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:28
DaLass schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:01:
[...]

Dit heeft boven verwachting gepresteerd. Ik hield structureel meer range over bij de laadpunten dan verwacht in ABRP, dus geen laadstress.
Exact ook mijn ervaring. Heb meer range over dan wat ABRP vooraf aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
GoEV6 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 19:14:
[...]

Yes zie het ook en voor mij ook prima bruikbaar. Wellicht doet Apple Maps dit anders na de update. Als je voor langer laden kiest zit je rond de 300 kilometer tussen de stops. Prima om op de 2,5/3 uur even te stoppen lijkt mij.
Zou nog beter zijn als Kia de EV6 toevoegt aan Apple Maps. Zodat Apple Maps de EV6 zelf uitleest en de route met laadstops kan plannen 😎

Tot nu toe alleen maar bij enkele EV’s van toepassing. Zonde…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-09 14:47
Lucien_K94 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 20:03:
Avond,

Ik heb een vraag, twijfel tussen EV6 en Enyaq, moet echter zeggen dat de EV6 me wat klein lijkt qua design. Is er iemand die even lang of langer is dan 1 meter 90 en een uitspraak kan doen of het praktisch is? Ook qua door het raam kijken enzovoort en niet de heletijd te hoeven bukken.
2.03 hier, maar wel in verhouding een kort bovenlichaam. Ik heb proefgereden in de Plus (dus zonder dakraam) en het was voor mij geen enkel probleem. Ik heb zelf de GT Line in bestelling staan en maak mij wel nog een beetje zorgen over de mindere ruimte. Heb ook de ID.4 gereden, deze was zeker wat ruimer maar het verschil was niet zo groot. Succes met de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-09 11:37
marcel3 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:11:
[...]

Of je nou remt met het gaspedaal of met het rempedaal of met een peddel, in auto's als de EV6 wordt altijd zoveel mogelijk remenergie teruggewonnen. Dat is in het display ook duidelijk zichtbaar, de grafiek rechts die vermogen weergeeft wordt dan negatief, dwz hij geeft aan hoeveel remenergie er terug de accu in gaat. En die slaat net zo hard uit bij gebruik van het rempedaal als bij regenereren door gas los te laten.

De remklauwen worden uitsluitend aangesproken als er niet genoeg geremd kan worden op de motor (ook bijv. bij volle accu) en voor het laatste stukje om de auto helemaal tot stilstand te brengen.
Het valt mij op dat de achterremmen nog nooit gebruikt zijn na 4200km. Het slijppatroon van de vlakslijpmachine is nog volledig zichtbaar. Voor wel normale slijtage. Het is verder geen probleem. De auto remt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
Freezhost schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:03:
[...]

Is het raar als ik mijn twijfels heb of het echt wel te maken heeft met server onderhoud :? Het is toch vreemd dat server onderhoud zolang moet duren 8)7

Die GT is wel vet, nog sneller naar de 100 maar ik vraag mij wel af wat er gaat gebeuren als deze wagens beschikbaar komen voor de jongere generatie zonder rijervaring :X
En ik vraag me af hoe slecht het voor de accu is om er ongeveer 450Kw uit te trekken. Theoretisch is hij dan in ongeveer 10 minuten leeg. Als vaak snelladen al niet goed is voor de levensduur. Je zou zo'n auto maar tweede hands kopen als particulier......😭

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Laatst online: 23:48
Ik heb mijn ev6 nog niet.
Maar wat mij hier bevreemdt is dat veel mensen blijkbaar niet de eigen navigatie gebruiken, terwijl je naar ik begrijp wel voorkeur laadstations in kunt geven.
Waarom niet de ev6 navigatie gebruiken?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
HansAuutB schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 00:17:
Maar wat mij hier bevreemdt is dat veel mensen blijkbaar niet de eigen navigatie gebruiken, terwijl je naar ik begrijp wel voorkeur laadstations in kunt geven.
Ik heb hem twee keer gebruikt, vind het een draak van een interface en heeft me beide keren gewoon verkeerd gestuurd, de ene keer een onnodige omweg de andere keer een wijk in om vervolgens bij een doodlopende straat uit te komen waar de navigatie dacht dat ik door kon. Die straat was zo te zien al minimaal 10 jaar doodlopend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-09 17:37
Wiliyama schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 23:21:
[...]

Het valt mij op dat de achterremmen nog nooit gebruikt zijn na 4200km. Het slijppatroon van de vlakslijpmachine is nog volledig zichtbaar. Voor wel normale slijtage. Het is verder geen probleem. De auto remt prima.
Ik heb het gisteren nog even geprobeerd. In stand 0 lijkt er inderdaad niet geregenereerd te worden bij gebruik van het rempedaal. In alle andere standen wel. Is nog wel interessant mocht het eens nodig zijn om de schijven schoon te maken. Verder kan ik me niet voorstellen dat iemand met die setting rondrijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
marcel3 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 07:19:
[...]

Ik heb het gisteren nog even geprobeerd. In stand 0 lijkt er inderdaad niet geregenereerd te worden bij gebruik van het rempedaal. In alle andere standen wel. Is nog wel interessant mocht het eens nodig zijn om de schijven schoon te maken. Verder kan ik me niet voorstellen dat iemand met die setting rondrijdt.
Klopt, hier was ik ook achter. Zet hem zelf af en toe bewust op 0 om de remmen te gebruiken, anders zitten ze steeds vol roest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anunnaki
Eigen navigatie van Kia werkt inderdaad prima. Werkt heel goed, alleen ik vind TomTom toch net ietsjes fijner. Grafisch ook mooier waardoor TomTom de route op moeilijke knooppunten net iets overzichtelijker en duidelijker weer geeft. Vandaar ik TomTom gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 12:00
Phusebox schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:41:

Als ABRP ingesteld staat op 31kWh/100km, dan snap ik dat wel. Ik krijg 2 laadstops van Amersfoort naar Berlijn, vertrek met 100% batterij, 45 minuten laden onderweg en aankomen met 50% in het centrum van Berlijn.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
DaLass schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 08:25:
[...]

Als ABRP ingesteld staat op 31kWh/100km, dan snap ik dat wel. Ik krijg 2 laadstops van Amersfoort naar Berlijn, vertrek met 100% batterij, 45 minuten laden onderweg en aankomen met 50% in het centrum van Berlijn.
Ik had hem zelf al op 18 kWh/100km gezet. Afstand is vergelijkbaar, voor mij is het ca. 25 km verder rijden.
Ik kom aan met een bijna lege accu (20%) en moet 3x stoppen. Waarschijnlijk zijn er gewoon minder mogelijkheden voor mijn route vanuit het zuiden.

Wat stellen jullie in bij Charger arrival SoC en Charger max Soc? Hier op 10% en 90%. Vraag me af waar het verschil in zit.

[ Voor 9% gewijzigd door Phusebox op 21-07-2022 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
Phusebox schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 08:29:
[...]

Ik had hem zelf al op 18 kWh/100km gezet. Afstand is vergelijkbaar, voor mij is het ca. 25 km verder rijden.
Ik kom aan met een bijna lege accu (20%) en moet 3x stoppen. Waarschijnlijk zijn er gewoon minder mogelijkheden voor mijn route vanuit het zuiden.
Ah ja, dat zou kunnen. Ik weet niet of je ook exclusiviteit voor laders hebt ingesteld, dat heb ik wel voor Ionity en dan wordt de keuze in laadstations natuurlijk ook beperkt.
Wat stellen jullie in bij Charger arrival SoC en Charger max Soc? Hier op 10% en 90%. Vraag me af waar het verschil in zit.
Charger arrival SoC: 10%
Charger max SoC: 100% (zie ik nu pas, dus niet bewust ingesteld).

[ Voor 17% gewijzigd door DaLass op 21-07-2022 08:34 ]

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
DaLass schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 08:31:
[...]

Ah ja, dat zou kunnen. Ik weet niet of je ook exclusiviteit voor laders hebt ingesteld, dat heb ik wel voor Ionity en dan wordt de keuze in laadstations natuurlijk ook beperkt.
Als ik vanuit Amersfoort plan krijg ik ook 3 stops, dus ergens doe ik iets fout.
Ook 45 min laden maar kom dan aan met 20%.

Lijkt echt iets mis te zijn met die planning. Als ik de snelheid verhoog, krijg ik 4 stops. Zet ik de snelheid daarna terug naar wat het was (max 130) dan krijg ik evengoed 4 stops, hij gaat dan niet terug naar 3 stops.

[ Voor 25% gewijzigd door Phusebox op 21-07-2022 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:27
Ik maak op dit momenteel alleen gebruik van de Kia navigatie maar ik heb dan ook geen ritten gehad waarbij ik tussendoor moest laden. Over het algemeen werkt het goed maar wat file etc betreft is het soms aan de trage kant en die routes kunnen wat vreemd zijn. TomTom ziet er net iets fraaier uit maar wat mij betreft niet het geld waard. En het Kia systeem is inderdaad even wennen maar aangezien ik hiervoor een e-Niro heb gereden was het voor mij al bekend.

Hopelijk komen ze ooit met TomTom EV Routing, in de auto of door middel van losse app die dan rekening houdt met de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0x0r
Phusebox schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 07:45:
[...]

Klopt, hier was ik ook achter. Zet hem zelf af en toe bewust op 0 om de remmen te gebruiken, anders zitten ze steeds vol roest.
Hoe goed werkt dat op lange termijn vraag ik mij af. Ik heb tot nu toe altijd normale ICE's gehad (dus ook niet hybride) en die remmen dus 'nornaal', maar op de remschijven zit altijd in meer of mindere mate roest.
Freezhost schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 08:37:
[...]

Ik maak op dit momenteel alleen gebruik van de Kia navigatie maar ik heb dan ook geen ritten gehad waarbij ik tussendoor moest laden. Over het algemeen werkt het goed maar wat file etc betreft is het soms aan de trage kant en die routes kunnen wat vreemd zijn. TomTom ziet er net iets fraaier uit maar wat mij betreft niet het geld waard. En het Kia systeem is inderdaad even wennen maar aangezien ik hiervoor een e-Niro heb gereden was het voor mij al bekend.

Hopelijk komen ze ooit met TomTom EV Routing, in de auto of door middel van losse app die dan rekening houdt met de accu.
Heeft de EV6 nu al TomTom navi of moet dat nog komen?

[ Voor 47% gewijzigd door sn0x0r op 21-07-2022 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 15:19
Roest is normaal, dat rem je er wel weer af. Er kan wel allemaal stof/gruis tussen je remblokken en schijven komen en daarom is het wel goed om af en toe je remmen echt te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
sn0x0r schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 08:43:
[...]

Heeft de EV6 nu al TomTom navi of moet dat nog komen?
Er was een gerucht dat het zou komen. Iets meer zelfs: communicatie naar dealers in Duitsland.
Maar het is er nog niet en ook geen indicatie wanneer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawnmower
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 12:02

lawnmower

Elvis lives..

Avond,

Ik heb een vraag, twijfel tussen EV6 en Enyaq, moet echter zeggen dat de EV6 me wat klein lijkt qua design. Is er iemand die even lang of langer is dan 1 meter 90 en een uitspraak kan doen of het praktisch is? Ook qua door het raam kijken enzovoort en niet de heletijd te hoeven bukken.
1.96m ben ik, en het gaat net. Soms kriebelen m'n haren tegen het dakraam (GT-Line). Het ligt er overigens helemaal aan wat je zitpositie is, als ik de rugleuning iets meer in een liggende positie zet gaat het uiteraard met gemak. Vroeger vond ik het prettig om meer liggend te rijden, tegenwoordig lijk ik een oud vrouwtje, en zit ik meer rechtop :)

Ik zou zeggen, probeer het ergens te testen voordat je aanschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-08 11:48
Sorry, even wat verwondering uiten. Ik weet het, het is geen nieuws. Maar toch: een kriebel in mijn nek.

Er stond ooit juni. Ik vind het verwonderlijk dat KIA het laat gebeuren dat ik als consument tweemaal een update ingetrokken zie worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVPUsRcjdXy2kqhr8yK9UH5Ejyo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X6VqWABt3ezhv8de9aChc4IA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinblokhuis
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20-09 09:18
henrov schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 08:56:
Sorry, even wat verwondering uiten. Ik weet het, het is geen nieuws. Maar toch: een kriebel in mijn nek.

Er stond ooit juni. Ik vind het verwonderlijk dat KIA het laat gebeuren dat ik als consument tweemaal een update ingetrokken zie worden.

[Afbeelding]
Ik vind het persoonlijk ook vrij bagger dat ze de update mogelijkheid dagenlang offline halen "vanwege onderhoud." Hoe stevig moet het onderhoud dan wel niet zijn?
Nou, kennelijk heel stevig, want ze passen de datum in hun kennisgeving gewoon telkens aan.
Het was ooit tot max de 18e, gisteren nog tot max de 20e en vandaag staat ie alweer op de 27e.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMJUW3wX7Ae0Fq8axsZEGnBQwR0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6XErPYgoT1ZpsCPG6W1DVtWr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Martinblokhuis schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:12:
[...]

Ik vind het persoonlijk ook vrij bagger dat ze de update mogelijkheid dagenlang offline halen "vanwege onderhoud." Hoe stevig moet het onderhoud dan wel niet zijn?
Nou, kennelijk heel stevig, want ze passen de datum in hun kennisgeving gewoon telkens aan.
Het was ooit tot max de 18e, gisteren nog tot max de 20e en vandaag staat ie alweer op de 27e.[Afbeelding]
Ik denk persoonlijk dat het meer, een eventuele probleem, met de SW te maken heeft dan met de server.

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Over die update: azijnzeiken om niets. Beter goed uitontwikkelen dan buggy opleveren. Dus gewoon afwachten.En dat laatste heeft jullie early adopters zeker in het begin veel ellende opgeleverd. Mij boeit het niet wat Kia hierover communiceert, als de update maar goed is.
Heb het al eens eerder gezegd: op kritieke systemen altijd een ronde wachten, zodat de anderen de ellende ervaren, en jij kunt bepalen of de meerwaarde groter is dan de issues.

Abrp:
De instellingen om naar te kijken zijn:
- Auto instellingen aan (bij gebruik dongle). (*mijn referentiegebruik is na veel ritten 164 wh/km @110 km/u)
- Netwerk voorkeur
- Minimum charger stalls. Ik heb deze op 4 staan. Alles minder is risico op bezet of kapot.
- Batterij: soc bij aankomst: 50%
Zo kan ik óf laatste laatstation skippen (keuze) óf heb ik altijd over op bestemming. Ik hou er nl rekening mee dat ik ook terug moet, en dat de volgende laadststion wel eens 30% soc gebruik ver kan zijn..
- soc bij laadpunt: 20%
- oplaadpunt soc max:80%
- voertuig extra gewicht: afhankelijk van personen en bagage. Deze is belangrijk! Lees daarom goed de info over dit itempje.

Laatste ABRP update heeft veel gebracht, en ook de navigatie duidelijker gemaakt. Ik toets altijd adhv Kia Charge als ik in de buurt ben.

Ieder zijn eigen ervaring, maar vergeet biet dat het maar net is hoe je het bekijkt. Wat de een waardeloos vindt, is voor de ander acceptabel (lees ook mijn ervaring over mijn rit naar Berlijn).
Enige remedie is: zelf vooraf testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-09 17:37
king_dude schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:08:
Over die update: azijnzeiken om niets. Beter goed uitontwikkelen dan buggy opleveren. Dus gewoon afwachten.En dat laatste heeft jullie early adopters zeker in het begin veel ellende opgeleverd. Mij boeit het niet wat Kia hierover communiceert, als de update maar goed is.
Heb het al eens eerder gezegd: op kritieke systemen altijd een ronde wachten, zodat de anderen de ellende ervaren, en jij kunt bepalen of de meerwaarde groter is dan de issues.
Met dat dikgedrukte deel ben ik het roerend eens. Ik snap ook niet dat mensen nog perse vlak voor een vakantie een update willen uitvoeren. If it aint broke, don't fix it.
Maar ben het niet eens dat dit azijnzeiken is. Je mag van een bedrijf als Kia/Hyundai best verwachten dat ze hun zaakjes beter op orde hebben. Steeds weer buggy software uitbrengen is al onhandig, maar wat helemaal uit den boze is is dat schimmige versiebeheer. Zomaar weer terugtrekken van versies, slechte beschrijvingen, zogenaamde downtime van een server. Kom op zeg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Phusebox
Ik heb trouwens Homey gekoppeld met ABRP; die kan via de API van KIA ook de SoC ophalen en zo heb ik geen dongle of Tronity nodig. Als de auto aan is wordt de SoC elke 10 minuten bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalHombre
  • Laatst online: 14-09 18:34
king_dude schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:08:
(*mijn referentiegebruik is na veel ritten 164 wh/km @110 km/u)
Bedankt voor de info!
RWD of AWD?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• O-B-One
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20-09 11:44
marcel3 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:17:
[...]

Met dat dikgedrukte deel ben ik het roerend eens. Ik snap ook niet dat mensen nog perse vlak voor een vakantie een update willen uitvoeren. If it aint broke, don't fix it.
Maar ben het niet eens dat dit azijnzeiken is. Je mag van een bedrijf als Kia/Hyundai best verwachten dat ze hun zaakjes beter op orde hebben. Steeds weer buggy software uitbrengen is al onhandig, maar wat helemaal uit den boze is is dat schimmige versiebeheer. Zomaar weer terugtrekken van versies, slechte beschrijvingen, zogenaamde downtime van een server. Kom op zeg.
Het zal wel wishful thinking van mijn kant zijn maar ik hoop op een “hele grote update” waardoor het allemaal “zo lang” duurt. En dan inderdaad door testen en bug-free maken van de SW. Ik hoop op de mogelijkheid van het aanpassen van de klokken winkel naar echte klokken zoals ook in de Niro EV. Ik ben zelf geen fan van die tribunes die we nu in onze displays hebben staan. Ook wil ik een gekleurde navi weergave bij een donker dashboard thema. Ik wil ook charging based route planning. Niet omdat ik het zelf nodig heb maar omdat de rest van de wereld dat wel wil. En zo kan ik nog wel even doorgaan *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:14
marcel3 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:17:
[...]

Ik rij in een e-Niro my19 en helaas ga ik de laatste paar keer van broke naar more broke. Ik had in het begin nog de hoop dat er zaken gefixed zouden worden maar dat heb ik ondertussen wel opgegeven. Sinds de laatste update krijg ik bijvoorbeeld de meest vreemde routes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Phusebox schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:31:
Ik heb trouwens Homey gekoppeld met ABRP; die kan via de API van KIA ook de SoC ophalen en zo heb ik geen dongle of Tronity nodig. Als de auto aan is wordt de SoC elke 10 minuten bijgewerkt.
Nice, dat ga ik met home assistant ook eens proberen, goed idee _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejager58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 03-01 11:42
DaLass schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 08:25:
[...]

Wat is ABRP en wat kun je daarin instellen? De afkortingen vliegen hier om je oren, maar zeggen me vaak niks (wat ongetwijfeld aan mij ligt :) ).

[ Voor 11% gewijzigd door dejager58 op 21-07-2022 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
dejager58 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:22:
[...]

Wat is ABRP en wat kun je daarin instellen? De afkortingen vliegen hier om je oren, maar zeggen me vaak niks (wat ongetwijfeld aan mij ligt :) ).
https://abetterrouteplanner.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard S 67
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-01 10:22
Phusebox schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:23:
[...]

Ik ben alleen een beetje huiverig voor navigeren met ABRP.

Ik denk dat ik zelf binnenkort maar gewoon met Google Maps vertrek en dan onderweg als ik zie dat ik nog 25% accu heb de auto laat zoeken naar de dichtsbijzijnde laadpaal ofzo. Vervelende is dan wel dat je onder het rijden moet kloten met zoeken naar laders en filteren op welke je wel/niet wil etc.
Doe je toch niet tijdens het rijden? Je plant je reis vooraf en je geeft bij vertrek het adres van je eerste laadstop in, en vervolgens voordat je bij die snellader vertrekt geef je de volgende stop in. Lijkt me iets veiliger dan tijdens het rijden gaan zoeken. Tenzij je een passagier naast je hebt zitten die dat voor je kan doen natuurlijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerard S 67
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-01 10:22
Avond,

Ik ben 1,97 en heb ook in beide proefgereden. Kofferbak van de Enyaq is groter (maar heeft geen frunk), binnenruimte van de EV6 was voor mij beter (m.n. waar het de achterbank betreft. Mijn knieën raken in de EV6 de voorstoel niet, in de Enyaq wel). Daarom voor EV6 gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poulske
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:20
Poulske schreef op maandag 18 juli 2022 @ 21:32:
Mijn Kia Connect app kan geen verbinding met de auto meer maken. Als ik op refresh klik gaat ie wel laden maar vervolgens last updated tijd op de oude datum staan.

Iemand dit ook meegemaakt en hoe op te lossen?
Heb nu weer hetzelfde probleem, wordt wel irritant nu. Misschien heeft het toch met de laatste softwareupdate te maken, daarvoor heb ik er nooit last van gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dartlink
Poulske schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:23:
[...]

Heb nu weer hetzelfde probleem, wordt wel irritant nu. Misschien heeft het toch met de laatste softwareupdate te maken, daarvoor heb ik er nooit last van gehad.
Ik draai nog op februari, maar ook ik heb nu problemen met de app. Infotainment heb ik nog niet op reset knopje gedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelwillems
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-08 19:56
Avond,

Ter aanvulling op vorige comments: ook op de achterbank kan ik (1.85m) heel royaal zitten achter de stoel zoals die voor mij comfortabel staat (de voorstoel kan, op inschatting, nog makkelijk >10cm achter uit).

Heb je de EV6 al eens in het echt bekeken? Het design doet voorkomen dat de auto compacter en kleiner is dan in werkelijkheid (zeker op foto's en video), qua formaat doet hij weinig onder voor bijv. de Enyaq (behalve in laadruimte ivm aflopende daklijn, in dat geval is de EV6 meer vergelijkbaar met de Enyaq coupe).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiliyama
O-B-One schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:48:
[...]

Het zal wel wishful thinking van mijn kant zijn maar ik hoop op een “hele grote update” waardoor het allemaal “zo lang” duurt. En dan inderdaad door testen en bug-free maken van de SW. Ik hoop op de mogelijkheid van het aanpassen van de klokken winkel naar echte klokken zoals ook in de Niro EV. Ik ben zelf geen fan van die tribunes die we nu in onze displays hebben staan. Ook wil ik een gekleurde navi weergave bij een donker dashboard thema. Ik wil ook charging based route planning. Niet omdat ik het zelf nodig heb maar omdat de rest van de wereld dat wel wil. En zo kan ik nog wel even doorgaan *O*
En ik wil dat de klok op een vaste plaats in het hoofdscherm staat en niet steeds op verschillende plaatsen in het rechter scherm. Zelfs soms helemaal niet te zien omdat hij afgedekt wordt.
Kleinigheidje, maar irritant.
P.s.
Wie spreekt Koreaans en kan dit verzoek even doorgeven aan Kia.
B.v.d.
😉

[ Voor 6% gewijzigd door Wiliyama op 21-07-2022 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poulske
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:20
Dartlink schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:25:
[...]

Ik draai nog op februari, maar ook ik heb nu problemen met de app. Infotainment heb ik nog niet op reset knopje gedrukt.
Hij werkt bij mij in ieder geval weer, heb niet op de reset knop gedrukt in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Gerard S 67 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:59:
[...]

Doe je toch niet tijdens het rijden? Je plant je reis vooraf en je geeft bij vertrek het adres van je eerste laadstop in, en vervolgens voordat je bij die snellader vertrekt geef je de volgende stop in. Lijkt me iets veiliger dan tijdens het rijden gaan zoeken. Tenzij je een passagier naast je hebt zitten die dat voor je kan doen natuurlijk...
Wel als het niet klopt en je langer door kunt of juist eerder moet stoppen, dan moet je wel tijdens het rijden zoeken.

Aangezien het verbruik behoorlijk fluctueert met elke zucht wind of heuvel die je tegenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
O-B-One schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:48:
[...]

Keep on dreaming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1Mark
Gelukkig hebben we CarPlay en apps zoals ABRP en Pump

Hetgeen waar ik echt op hoop is KIA integratie in Apple Maps, zoals Ford.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankvH
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05-10-2024
jefjef schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 18:44:
Wat ik vreemd heb is dat wanneer ik de auto on remote de opdracht geef om te koelen, temp staat op 18,5 graden, en deze opdracht pusht en de app refresht, de auto de verwarming op 27,5 heeft verwarmd! En dan is het heet om in de auto te stappen kan ik je vertellen
Herkenbaar, helaas ook al een paar keer gehad...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FrankvH
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05-10-2024
Ik gebruik alleen de navigatie van de EV6 en die bevalt prima. Geen enkel probleem, prima routes, netjes om files heen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04 12:19
Gerard S 67 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:59:
[...]

Waarom zou je van laadpaal naar laadpaal navigeren? Tijdens de rit naar je vakantie door bv Duitsland heen heeft bijna iedere grote benzinepomp een laadstation. Ik zou net zo rijden als in een benzine wagen. Zo van het is tijd om te tanken alleen dan het is tijd om te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishy-s
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-02-2024
Weet iemand toevallig of er al plus versies zijn uitgeleverd waarbij geen relax/lig voorstoelen aanwezig zijn?

Toen ik mijn bestelling plaatste zouden die er nog wel op zitten, maar ik hoop dat ik ze niet krijg. Ik denk namelijk dat ik het niet vaak zal gebruiken en dan heb ik liever stoelen waar hopelijk geen speling in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Wiliyama schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:24:
[...]

En ik wil dat de klok op een vaste plaats in het hoofdscherm staat en niet steeds op verschillende plaatsen in het rechter scherm. Zelfs soms helemaal niet te zien omdat hij afgedekt wordt.
P.s.
Wie spreekt Koreaans en kan dit verzoek even doorgeven aan Kia.
B.v.d.
😉
Alsjeblieft, ;)

Koreaans:
그리고 시계가 메인 화면의 고정된 위치에 있고 항상 올바른 화면의 다른 위치에 있는 것은 아닙니다. 가려져 아예 보이지 않는 경우도 있습니다.
작은 일이지만 짜증나.

Of Engels:
I want the clock to be in a fixed place in the main screen and not always in different places in the right screen. Sometimes not visible at all because it is covered.
Small thing, but annoying.

Of Nederlands: 8)

Je kan eventueel via deze link je probleem melden.(in het Nederlands) :Y
Of bij je dealer melden met het verzoek dit bij KIA Nederland aan te geven.
(Hoe meer dit doen hoe groter de kans dat er ooit wat mee gedaan wordt.)

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLass
Joer schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 15:53:
[...]

Waarom zou je van laadpaal naar laadpaal navigeren? Tijdens de rit naar je vakantie door bv Duitsland heen heeft bijna iedere grote benzinepomp een laadstation. Ik zou net zo rijden als in een benzine wagen. Zo van het is tijd om te tanken alleen dan het is tijd om te laden.
In mijn geval wilde ik alleen bij Ionity laden, die zit niet bij elke grote benzinepomp want er zijn meer aanbieders die graag in de vijver van snelladers aan de snelweg vissen. Dan is het wel handig als je een routeplanner hebt die daar rekening mee houdt: aangeeft waar er een Ionity op je route zit en welke je dan het beste kan pakken. :)

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiliyama
Solarman schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:03:
[...]

Alsjeblieft, ;)

Koreaans:
그리고 시계가 메인 화면의 고정된 위치에 있고 항상 올바른 화면의 다른 위치에 있는 것은 아닙니다. 가려져 아예 보이지 않는 경우도 있습니다.
작은 일이지만 짜증나.

Of Engels:
I want the clock to be in a fixed place in the main screen and not always in different places in the right screen. Sometimes not visible at all because it is covered.
Small thing, but annoying.

Of Nederlands: 8)

Je kan eventueel via deze link je probleem melden.(in het Nederlands) :Y
Of bij je dealer melden met het verzoek dit bij KIA Nederland aan te geven.
(Hoe meer dit doen hoe groter de kans dat er ooit wat mee gedaan wordt.)
Dank je wel. Logisch... Niet aan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
DaLass schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:21:
[...]

In mijn geval wilde ik alleen bij Ionity laden, die zit niet bij elke grote benzinepomp want er zijn meer aanbieders die graag in de vijver van snelladers aan de snelweg vissen. Dan is het wel handig als je een routeplanner hebt die daar rekening mee houdt: aangeeft waar er een Ionity op je route zit en welke je dan het beste kan pakken. :)
Of gewoon omdat je met de Kia Charge actie gewoon vet goedkoop kunt snelladen 😊😊 bij Ionity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaLass
king_dude schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:45:
[...]

Of gewoon omdat je met de Kia Charge actie gewoon vet goedkoop kunt snelladen 😊😊 bij Ionity
Waarom denk je dat ik exclusief bij Ionity wil laden in het buitenland? >:)

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04 12:19
Aha de vette actie van Kia. Geen erg in gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:50

Bommes

Capo del formaggio

Niet mijn auto, ken de mensen ook niet maar hang ook rond op het caravanforum:
https://caravan-forum.nl/viewtopic.php?t=46707

Misschien leuke gebruikers ervaring voor de rijders met caravan hier.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
Bommes schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:33:
Niet mijn auto, ken de mensen ook niet maar hang ook rond op het caravanforum:
https://caravan-forum.nl/viewtopic.php?t=46707

Misschien leuke gebruikers ervaring voor de rijders met caravan hier.
Helaas geen account op het caravan forum, dus kan het niet zien.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Oh sorry zit het achter de inlog.. moment zal het vanavond weer even af kopiëren als ik weer thuis ben..

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Poging 2:
EricS van het caravanforum schreef:

Vooraf:

Maandenlang het internet afgestruind op zoek naar ervaringen van ev met caravan. Recent de meest concrete voorbeelden gezien, oa Andrew Ditton uit Schotland en de ADAC geven goed en realistisch beeld.
Ik heb de EV6 bewust gekozen om onze Fendt 510 mee te kunnen trekken. 1600kg is max voor de Kia.
Kleine bijkomstigheid....er moest E achter B komen. Dit duurde zo lang dat de gebruikelijke voorjaarsweekenden niet door konden gaan. 2 weken voor vertrek eerste combi rit van Friesland naar Drenthe...zeer hoopvol en vertrouwen.

Naar Italië, la Spezia.
Vooral de route door Zwitserland of Oostenrijk baarde zorgen. Hoe gaat het door de bergen? Zijn er voldoende laadpalen? Wat doet de range?
Solo kan de EV6 tussen 400 en 500 km rijden, afhankelijk van temperatuur, snelheid en gedrag. Gemiddeld gaat men voor combi gebruik rekenen door het met 2 te delen. Dus ruwweg 200 tot 250 km....

Overige voorbereiding;
In gebruik is een druppel en kaart van Shell, NewMotion. Zij hebben een dekkend Europees betaalnetwerk. Toch een extra laadpas erbij gedaan, van KiaCharge. Als soort prepaid. Ook zij zijn leidend in betaalnetwerk.
De caravan zo 'licht'  mogelijk gemaakt, overbodig eruit.
De auto juist zwaar, kleine tafelmodel koelkast in de bak. Ook de Verona luifel, stokken en Extra dakluifel er in. Genoeg gewicht....
Als laatste een DolceGusto in de kofferbak voor tijdens laden onderweg (EV6 heeft 220v aan boord) accuboormachine in geval de caravan snel op pootjes moet en 2 oranje pilonnen voor veiligheid.

Diverse routes uitgestippeld...Duitsland lijkt geen probleem. Zwitserland of Oostenrijk...gekozen voor omweg door de Brenner te nemen. Geen risico tav laadpunten en Brenner is gewoon goed te rijden.
Oh ja...het was bekend dat af en toe de caravan afgekoppeld moest worden...

De reis
100% soc van huis vertrokken, snel de grens over D in. Zeer soepel en de acc  op 85km/h. Na bijna 2 uur rijden gaan we laden...brutaal aangekoppeld bij een leeg station snel klaar. De EV6 laadt enorm snel binnen 20 min naar 80%. We waren gestopt bij plm 35 % en doorgeladen naar bijna 100% was ook binnen half uur klaar. Ondertussen van hete zelfgemaakte Dolce koffie genieten...

Ik zal niet elke stop beschrijven maar het ging heel makkelijk. Al snel bleek dat de afslag naar een Autohof in D het makkelijkst was. Geen drukke pomp aan de snelweg maar alle rust en ruimte. Bij een Fastned ook aangekoppeld gebleven. Later op de dag wel.los, stonden we bij een supermarkt naast de snelweg...ideaal, auto laden, broodjes halen en smeren in de caravan. Precies 30 minuten later weer aande rit. Hoezo lang laden of ongemak? Dit is de juiste setting...

Toch een keer de pomp aan de snelweg gedaan....ellende. Zeer druk, krappe laantjes en bochten om bij Ionity laders te komen. Alleen maar insteekhavens... gewoon weer brutaal de caravan langs gezet, niet ideaal maar men kan er langs. De combi kweekt goodwill... met afkoppelen, laden en weer aankoppelen waren we sneller dan andere ev's aan de lader....dankzij de EV6 met laadsnelheid van 225kwh.

Nog nooit zoveel aanspraak gehad, Duitsers, Noren, Nlers en Zweden...allen  benieuwd hoe het gaat.

We kregen een tip van een Italiaan dat in een shoppingcenter op de Brenner supersnel te laden is...alleen caravan even bij ingang laten staan. Geen probleem. Tijd voor koffie.
En dan door 'de bergen'.... Gewoon bizar, zo makkelijk en snel de combi omhoog gaat of soms snel bergop moet inhalen of invoegen. Pedaal ingedrukt en je tikt omhooggaand bijna 120km/h aan. En dan zonder drama, geen brullende diesel, hoog in de toeren benzine en terugschakelende versnelling, gewoon zoefend versnellen. Speels gemak.

Maar dan Italië.
Hier loopt men echt nog achter tav snelle laadpalen. Niet alleen aantallen, ook onderhoud en werkend houden...
Nu blijkt dat onze structurele aangehouden marge tussen 50 en 70 km ineens heel nodig was. Laadpalen die niets deden, compleet afwezig waren...Help! Spoedberaad. Alle apps die palen weergeven geraadpleegd (zit best wel verschil in..). Nog 20 km range, geeft een app een snellader weer in buurt van snelweg...compleet nieuw service station met alleen trucks. En ja...2 supersnelladers beschikbaar. Pfff. Anders was het dichtstbijzijnde dorp geweest met een AC lader...die zijn er wel voldoende.

Later in de buurt van Modena en Parma was het weer raak...laders achter hekken, laders die het gewoon niet doen...uiteindelijk een 50kw lader op de P van een Lidl. Dan maar boodschappen doen en koffie drinken. Leuk toch?

We hebben de camping na exact 1600km en 2 overnachtingen gehaald. Wat een beleving! Nadrukkelijk was het de bedoeling om hier 3 of 4 dagen voor uit te trekken. We wisten niet hoe het zou gaan en wat we zouden tegenkomen. Uiteindelijk is het meer dan meegevallen, superreisauto, relaxed reizen, geen enkele stress.

Nadelen;
Zeker. Drukte bij snelwegpompen maakt het soms lastig. De extra tijd over de dag kan nadelig zijn als je snel wilt. Uiteindelijk valt het best mee. Max half uur per stop.
Italië...is gewoon achter met laders. Hier nog meer rekening mee houden is een must. Aan- afkoppelen caravan...zal niet iedereen prettig vinden. De frustratie bij niet werkende of betaling weigerende laadpalen. De verschillende apps zijn niet even eenduidig.
Kortom, voorbereiding en inlezen is een must.

Voordelen;
Zeer krachtig (ev6) en makkelijk rijdbare combinatie. Ongekende souplesse en rust, ongeacht hoe je rijdt. Nooit geen vieze pomp bezoeken om te tanken. Geen pompstationkoffie... Eigen plekken voor laden.

Resumé.

EV6 kan met 100% soc >300km rijden. Met 80% soc plm 240km. Je moet marge houden. Netto is dan 180 tot >200 km haalbaar en dat past in de pauzefrequentie om de 2 uur stoppen. Later in Italië ging frequentie heel anders, soms bewust eerst laden om volgende stop te kunnen halen.
Totaal 9 x aan een lader gestaan, nooit langer dan half uur. Over 1600km is dat minder dan 5 uur geweest. Tijdverschil met regulier tanken is dan minimaal.

De kilo's van de caravan zijn niet zozeer voor verbruik het probleem, alleen bij veel stilstaan en wegrijden wellicht. Veel meer merk je hoger verbruik bij hogere snelheden. Tussen 80 en 90 is al verschil te merken, heel veel harder moet je niet willen. Frontaal oppervlak vs snelheid wordt je stroomslurper. Totaal gemiddeld was verbruik 36kwh.

Ondanks de (verwachtte !!) nadelen hebben wij met heel veel plezier en vertrouwen dit gedaan. Het is gewoon goed te doen mits je jezelf instelt en aanpast. Bovenal niet gehaast willen zijn.

Oh ja. De totale infrastructuur is nog niet berekend op ev met caravan gebruik. Dit zal waarschijnlijk en hopelijk over jaren aan de behoefte van ons caravanners aangepast worden. Want dat dit een toekomst heeft is duidelijk, het kan.
Als laatste, ook de losgeslagen laadpas wirwar is niet van deze tijd. Slechts een keer tegengekomen een laadzuil waar je ook met je pinpas kan afrekenen. Zo moet het !

Een heel verhaal, bedoeld om objectief te laten zien dat het mogelijk is. Natuurlijk nog niet voor iedereen, de grote zware jongens zijn nu aangewezen op de Tesla X of BMW iX. Maar let op, de behoefte en groei gaan komen.

Gr uit warm Italië,
Eric
Afbeeldingslocatie: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220721/439be08a7a11204ad7a506b3bfedaf99.jpgAfbeeldingslocatie: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220721/19d190f2a492bd54d44a1c7f0a908580.jpgAfbeeldingslocatie: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220721/f3fd86bfdd3c1fcab771d5f11f0db69b.jpgAfbeeldingslocatie: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220721/868505d6ffbb29c0a649a1c97a813ca1.jpgAfbeeldingslocatie: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220721/8f6cefb8ceb346b9f471acc366898bf7.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:03

kaanmijo

Picobello B.V.

Bommes schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:35:
Poging 2:

Vooraf:

Maandenlang het internet afgestruind op zoek naar ervaringen van ev met caravan. Recent de meest concrete voorbeelden gezien, oa Andrew Ditton uit Schotland en de ADAC geven goed en realistisch beeld.
Ik heb de EV6 bewust gekozen om onze Fendt 510 mee te kunnen trekken. 1600kg is max voor de Kia.
Kleine bijkomstigheid....er moest E achter B komen. Dit duurde zo lang dat de gebruikelijke voorjaarsweekenden niet door konden gaan. 2 weken voor vertrek eerste combi rit van Friesland naar Drenthe...zeer hoopvol en vertrouwen.

Naar Italië, la Spezia.
Vooral de route door Zwitserland of Oostenrijk baarde zorgen. Hoe gaat het door de bergen? Zijn er voldoende laadpalen? Wat doet de range?
Solo kan de EV6 tussen 400 en 500 km rijden, afhankelijk van temperatuur, snelheid en gedrag. Gemiddeld gaat men voor combi gebruik rekenen door het met 2 te delen. Dus ruwweg 200 tot 250 km....

Overige voorbereiding;
In gebruik is een druppel en kaart van Shell, NewMotion. Zij hebben een dekkend Europees betaalnetwerk. Toch een extra laadpas erbij gedaan, van KiaCharge. Als soort prepaid. Ook zij zijn leidend in betaalnetwerk.
De caravan zo 'licht'  mogelijk gemaakt, overbodig eruit.
De auto juist zwaar, kleine tafelmodel koelkast in de bak. Ook de Verona luifel, stokken en Extra dakluifel er in. Genoeg gewicht....
Als laatste een DolceGusto in de kofferbak voor tijdens laden onderweg (EV6 heeft 220v aan boord) accuboormachine in geval de caravan snel op pootjes moet en 2 oranje pilonnen voor veiligheid.

Diverse routes uitgestippeld...Duitsland lijkt geen probleem. Zwitserland of Oostenrijk...gekozen voor omweg door de Brenner te nemen. Geen risico tav laadpunten en Brenner is gewoon goed te rijden.
Oh ja...het was bekend dat af en toe de caravan afgekoppeld moest worden...

De reis
100% soc van huis vertrokken, snel de grens over D in. Zeer soepel en de acc  op 85km/h. Na bijna 2 uur rijden gaan we laden...brutaal aangekoppeld bij een leeg station snel klaar. De EV6 laadt enorm snel binnen 20 min naar 80%. We waren gestopt bij plm 35 % en doorgeladen naar bijna 100% was ook binnen half uur klaar. Ondertussen van hete zelfgemaakte Dolce koffie genieten...

Ik zal niet elke stop beschrijven maar het ging heel makkelijk. Al snel bleek dat de afslag naar een Autohof in D het makkelijkst was. Geen drukke pomp aan de snelweg maar alle rust en ruimte. Bij een Fastned ook aangekoppeld gebleven. Later op de dag wel.los, stonden we bij een supermarkt naast de snelweg...ideaal, auto laden, broodjes halen en smeren in de caravan. Precies 30 minuten later weer aande rit. Hoezo lang laden of ongemak? Dit is de juiste setting...

Toch een keer de pomp aan de snelweg gedaan....ellende. Zeer druk, krappe laantjes en bochten om bij Ionity laders te komen. Alleen maar insteekhavens... gewoon weer brutaal de caravan langs gezet, niet ideaal maar men kan er langs. De combi kweekt goodwill... met afkoppelen, laden en weer aankoppelen waren we sneller dan andere ev's aan de lader....dankzij de EV6 met laadsnelheid van 225kwh.

Nog nooit zoveel aanspraak gehad, Duitsers, Noren, Nlers en Zweden...allen  benieuwd hoe het gaat.

We kregen een tip van een Italiaan dat in een shoppingcenter op de Brenner supersnel te laden is...alleen caravan even bij ingang laten staan. Geen probleem. Tijd voor koffie.
En dan door 'de bergen'.... Gewoon bizar, zo makkelijk en snel de combi omhoog gaat of soms snel bergop moet inhalen of invoegen. Pedaal ingedrukt en je tikt omhooggaand bijna 120km/h aan. En dan zonder drama, geen brullende diesel, hoog in de toeren benzine en terugschakelende versnelling, gewoon zoefend versnellen. Speels gemak.

Maar dan Italië.
Hier loopt men echt nog achter tav snelle laadpalen. Niet alleen aantallen, ook onderhoud en werkend houden...
Nu blijkt dat onze structurele aangehouden marge tussen 50 en 70 km ineens heel nodig was. Laadpalen die niets deden, compleet afwezig waren...Help! Spoedberaad. Alle apps die palen weergeven geraadpleegd (zit best wel verschil in..). Nog 20 km range, geeft een app een snellader weer in buurt van snelweg...compleet nieuw service station met alleen trucks. En ja...2 supersnelladers beschikbaar. Pfff. Anders was het dichtstbijzijnde dorp geweest met een AC lader...die zijn er wel voldoende.

Later in de buurt van Modena en Parma was het weer raak...laders achter hekken, laders die het gewoon niet doen...uiteindelijk een 50kw lader op de P van een Lidl. Dan maar boodschappen doen en koffie drinken. Leuk toch?

We hebben de camping na exact 1600km en 2 overnachtingen gehaald. Wat een beleving! Nadrukkelijk was het de bedoeling om hier 3 of 4 dagen voor uit te trekken. We wisten niet hoe het zou gaan en wat we zouden tegenkomen. Uiteindelijk is het meer dan meegevallen, superreisauto, relaxed reizen, geen enkele stress.

Nadelen;
Zeker. Drukte bij snelwegpompen maakt het soms lastig. De extra tijd over de dag kan nadelig zijn als je snel wilt. Uiteindelijk valt het best mee. Max half uur per stop.
Italië...is gewoon achter met laders. Hier nog meer rekening mee houden is een must. Aan- afkoppelen caravan...zal niet iedereen prettig vinden. De frustratie bij niet werkende of betaling weigerende laadpalen. De verschillende apps zijn niet even eenduidig.
Kortom, voorbereiding en inlezen is een must.

Voordelen;
Zeer krachtig (ev6) en makkelijk rijdbare combinatie. Ongekende souplesse en rust, ongeacht hoe je rijdt. Nooit geen vieze pomp bezoeken om te tanken. Geen pompstationkoffie... Eigen plekken voor laden.

Resumé.

EV6 kan met 100% soc >300km rijden. Met 80% soc plm 240km. Je moet marge houden. Netto is dan 180 tot >200 km haalbaar en dat past in de pauzefrequentie om de 2 uur stoppen. Later in Italië ging frequentie heel anders, soms bewust eerst laden om volgende stop te kunnen halen.
Totaal 9 x aan een lader gestaan, nooit langer dan half uur. Over 1600km is dat minder dan 5 uur geweest. Tijdverschil met regulier tanken is dan minimaal.

De kilo's van de caravan zijn niet zozeer voor verbruik het probleem, alleen bij veel stilstaan en wegrijden wellicht. Veel meer merk je hoger verbruik bij hogere snelheden. Tussen 80 en 90 is al verschil te merken, heel veel harder moet je niet willen. Frontaal oppervlak vs snelheid wordt je stroomslurper. Totaal gemiddeld was verbruik 36kwh.

Ondanks de (verwachtte !!) nadelen hebben wij met heel veel plezier en vertrouwen dit gedaan. Het is gewoon goed te doen mits je jezelf instelt en aanpast. Bovenal niet gehaast willen zijn.

Oh ja. De totale infrastructuur is nog niet berekend op ev met caravan gebruik. Dit zal waarschijnlijk en hopelijk over jaren aan de behoefte van ons caravanners aangepast worden. Want dat dit een toekomst heeft is duidelijk, het kan.
Als laatste, ook de losgeslagen laadpas wirwar is niet van deze tijd. Slechts een keer tegengekomen een laadzuil waar je ook met je pinpas kan afrekenen. Zo moet het !

Een heel verhaal, bedoeld om objectief te laten zien dat het mogelijk is. Natuurlijk nog niet voor iedereen, de grote zware jongens zijn nu aangewezen op de Tesla X of BMW iX. Maar let op, de behoefte en groei gaan komen.

Gr uit warm Italië,
Eric
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Leuk verhaal! Wel een kritische noot; die eerste foto is toch totaal niet acceptabel? 1 auto blokkeert op deze manier 3 (!!) parkeervakken. Ik snap dit niet zo goed als ik eerlijk ben, met de caravan op vakantie maar dan niet even de moeite nemen om dat ding af te koppelen als je moet laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
https://www.autoblog.nl/n...volgas-test-video-3371259

Volgens mij complete bullshit want ze beweren met de EV6 1000km met 130 km/u te kunnen rijden en dan 2x stoppen om te laden...

Volgens ABRP moet ik dus al 3x stoppen op 650 km.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaLass
Bommes schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:35:
Poging 2:
....

Gr uit warm Italië,
Eric
He, das @EricEB of niet? :)

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerJon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 05-12-2023
Phusebox schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:31:
Wat is de frequentie waarmee Homey de API aanroept? Ik heb zelf Home Assistant op een raspberry pi maar die haalt mijn inziens niet vaak genoeg de data op. Net nog een uur gereden en dan is de data nog steeds van 1,5 uur geleden en dus een SOC die niet klopt op dat moment. Dit lijkt mij dan wel wat onbetrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
JerJon schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 19:33:
[...]

Wat is de frequentie waarmee Homey de API aanroept? Ik heb zelf Home Assistant op een raspberry pi maar die haalt mijn inziens niet vaak genoeg de data op. Net nog een uur gereden en dan is de data nog steeds van 1,5 uur geleden en dus een SOC die niet klopt op dat moment. Dit lijkt mij dan wel wat onbetrouwbaar.
Je kunt het instellen, zodra de auto aan is doet ie bij mij om de 10 minuten een call.

Teveel calls zorgt ervoor dat KIA je een temp ban geeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TDsMS6gf5KJaw67kjCihQcBPAKw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k0uf4p3Sf6BazLFiFwc2nJH5.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens kun je ook een URL maken of een task waarmee je zorgt dat zodra de Bluetooth verbonden is met de auto hij begint met refreshen.

[ Voor 31% gewijzigd door Phusebox op 21-07-2022 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerJon
Phusebox schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 19:36:
[...]

Je kunt het instellen, zodra de auto aan is doet ie bij mij om de 10 minuten een call.

Teveel calls zorgt ervoor dat KIA je een temp ban geeft.

[Afbeelding]

Vervolgens kun je ook een URL maken of een task waarmee je zorgt dat zodra de Bluetooth verbonden is met de auto hij begint met refreshen.
Dan heb je idd een betrouwbare Soc die je naar Abrp stuurt. Ik zal mij eens gaan verdiepen of ik idd ook de frequentie van het verversen kan beinvloeden op basis van een conditie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Ik heb een tijdje ook zo rondgereden, maar het is niet prettig rijden als de soc update niet direct is. 10 minuten is naar mijn mening en ervaring te langzaam voor abrp om juiste beslissingen te nemen in geval van situatie waar aanpassing voor nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:26
Phusebox schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:50:

Volgens mij complete bullshit want ze beweren met de EV6 1000km met 130 km/u te kunnen rijden en dan 2x stoppen om te laden...

Vooral die anti EV reacties zijn altijd hilarisch.

Mag ik vragen waarom een aantal van jullie zo vast blijven houden aan abrp?
Vergeleken met de navigatie van de auto vind ik de app en routebegeleiding verschrikkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Loei123 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:25:
[...]

Vergeleken met de navigatie van de auto vind ik de app en routebegeleiding verschrikkelijk.
Waarschijnlijk omdat die enigszins vooruit kan plannen en anticiperen.

En ik vind zelf de interface en navigatie van KIA echt slecht maar heb ABRP dus nog nooit gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerJon
[...]

Ik zelf heb mij auto nog geen week en ook nog geen goede ervaring met de onboard Navi en het vinden / voorstellen van laadstops. Zelf vind ik de looks niet fijn (ben Waze gewend) maar dat kan wennen zeker omdat de aanwijzingen wel duidelijk zijn en ook getoond worden op het scherm achter het stuur (vind ik zelf prettig helemaal omdat ik de audio begeleiding uit heb staan).

Zelf vind ik Abrp "interessant" omdat je hier meer mee kan qua integratie met je EV. Ik heb hem nog niet gebruikt maar vind het de moeite waard om het te onderzoeken. Helemaal als een backup voor de lange vakantie reizen (beetje net als een paar extra laadpassen achter de hand hebben)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Steven-J
  • Laatst online: 16-06-2024
Vandaag in het Lake District in Engeland supergenoten van de waanzinnige wegligging en power van de EV6. Veel smalle bochtige wegen met steile hellingen naar beneden en boven tot zelfs 25% maar wat een belevenis. De wagen ligt als een blok op de weg en met de regeneratie waanzinnig in scherpe bochten. Wat een wagen en wat een genot!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Steven-J schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:35:
Vandaag in het Lake District in Engeland supergenoten van de waanzinnige wegligging en power van de EV6. Veel smalle bochtige wegen met steile hellingen naar beneden en boven tot zelfs 25% maar wat een belevenis. De wagen ligt als een blok op de weg en met de regeneratie waanzinnig in scherpe bochten. Wat een wagen en wat een genot!
Not the least bit jealous :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
JerJon schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:33:
[...]

Zelf vind ik Abrp "interessant" omdat je hier meer mee kan qua integratie met je EV. Ik heb hem nog niet gebruikt maar vind het de moeite waard om het te onderzoeken. Helemaal als een backup voor de lange vakantie reizen (beetje net als een paar extra laadpassen achter de hand hebben)
Denk dat het niet lang duurt, dat Kia dit heeft geactiveerd voor de EV6.

De nieuwe Kia Niro kan al de route bepalen a.d.h. van de SoC. En preconditioning van het accu pakket doet hij ook al. De techniek hebben ze.

Met een beetje geluk is het er zodra jij je EV6 hebt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Anunnaki schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:48:
[...]

Denk dat het niet lang duurt, dat Kia dit heeft geactiveerd voor de EV6.

De nieuwe Kia Niro kan al de route bepalen a.d.h. van de SoC. En preconditioning van het accu pakket doet hij ook al. De techniek hebben ze.

Met een beetje geluk is het er zodra jij je EV6 hebt. ;)
De vraag is of wij het ook krijgen of alleen de MY23.

PS. @JerJon schrijft net dat ie zijn EV6 een week heeft ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Phusebox op 21-07-2022 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
[...]

Volgens mij heb ik in eerdere posts aangegeven waarom ik Abrp fijn vindt werken. Net als jij dat jij het verschrikkelijk vind werken. Denk dat men hier dat wel weet, en dat we beide voldoende argumenten hebben voor de lezers om beeld te bepalen wanneer ze zoeken op abrp.

Wel heb ik in mijn vorige post settings en uitleg waarom toegevoegd, zodat ook dat een toevoeging heeft voor mede tweakers

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T42
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 25-11-2022

T42

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nl-jeff
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19-09 22:44
Ik zat vandaag een ev6 review te bekijken van een brits youtube kanaal, daar werden ook wat minpuntjes besproken van de auto. Een daarvan was het ontbreken van wireless apple carplay, waarop de presentator vermelde dat dit wellicht later nog zou komen via software update.
Is dat correct? Als in is de ev6 er hardware matig al klaar voor? Ik kan mij van mn vorige i3 herinneren dat die specifieke wifi hardware moest hebben 🤷‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anunnaki
Phusebox schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:51:
[...]

De vraag is of wij het ook krijgen of alleen de MY23.
Die vraag stel je inderdaad als je altijd en overal beren op de weg ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sn0x0r
Nl-jeff schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 23:23:
Ik zat vandaag een ev6 review te bekijken van een brits youtube kanaal, daar werden ook wat minpuntjes besproken van de auto. Een daarvan was het ontbreken van wireless apple carplay, waarop de presentator vermelde dat dit wellicht later nog zou komen via software update.
Is dat correct? Als in is de ev6 er hardware matig al klaar voor? Ik kan mij van mn vorige i3 herinneren dat die specifieke wifi hardware moest hebben 🤷‍♂️
Helaas hebben we hier nog geen idee, in Korea loopt vast iemand rond die het weet, maar zelfs de dealers tasten op dit moment volgens mij in het duister.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Anunnaki schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 23:54:
[...]

Die vraag stel je inderdaad als je altijd en overal beren op de weg ziet.
Of gewoon geen valse verwachtingen wil scheppen omdat het alleen gebaseerd is op hear-say en speculatie 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:28
Phusebox schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 07:37:
[...]

Of gewoon geen valse verwachtingen wil scheppen omdat het alleen gebaseerd is op hear-say en speculatie 8)
Helemaal mee eens! Ik zou zeggen Phusebox, begin alvast met deleten van vele posts...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anunnaki
Phusebox schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 07:37:
[...]

De dealer en Kia NL hebben dit bij mij bevestigd. Dat ALLE EV6 dit gaan krijgen. Ook MY22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
JerJon schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 19:43:
[...]

Dan heb je idd een betrouwbare Soc die je naar Abrp stuurt. Ik zal mij eens gaan verdiepen of ik idd ook de frequentie van het verversen kan beinvloeden op basis van een conditie.
Ik gebruik voor mijn e-Niro het script van TheBazeman (https://github.com/TheBazeman/MijnKia) en deze polled aan de hand van de range. Als deze gelijk is aan de vorige en er wordt niet geladen dan gaat de frequentie naar 5 minuten, anders 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Anunnaki schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:21:
[...]

De dealer en Kia NL hebben dit bij mij bevestigd. Dat ALLE EV6 dit gaan krijgen. Ook MY22
Ik hoop het, maar zolang KIA het niet officieel via een persbericht of op hun website zet, ben ik sceptisch.

Ze hadden ons ook premium audio beloofd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Henry65 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:26:
[...]

Ik gebruik voor mijn e-Niro het script van TheBazeman (https://github.com/TheBazeman/MijnKia) en deze polled aan de hand van de range. Als deze gelijk is aan de vorige en er wordt niet geladen dan gaat de frequentie naar 5 minuten, anders 1
Oei, met 1 minuut wordt je dan niet al snel geblocked voor 24u? Diverse mensen hebben aangegeven dat je bij om en nabij de 100 polls per 24 uur geblocked wordt.

Een exact getal weet ik niet of hoe KIA hier mee omgaat, maar dat is de ervaring van mensen die ook dergelijke scripts ontwikkeld hebben zoals dat voor Homey.

[ Voor 14% gewijzigd door Phusebox op 22-07-2022 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
JerJon schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 19:33:
[...]

Hier een HA gebruiker. En ik kan gewoon dat instellingen in de integration :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
Phusebox schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:35:
[...]

Oei, met 1 minuut wordt je dan niet al snel geblocked voor 24u? Diverse mensen hebben aangegeven dat je bij om en nabij de 100 polls per 24 uur geblocked wordt.

Een exact getal weet ik niet of hoe KIA hier mee omgaat, maar dat is de ervaring van mensen die ook dergelijke scripts ontwikkeld hebben zoals dat voor Homey.
Ik weet niet hoe dit werkt bij de eerste versies, dit werkt voor MijnKia anders dan voor Kia Connect. Ik heb i.i.g. nog geen problemen gehad met blokkeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
kaanmijo schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:49:
[...]

Leuk verhaal! Wel een kritische noot; die eerste foto is toch totaal niet acceptabel? 1 auto blokkeert op deze manier 3 (!!) parkeervakken. Ik snap dit niet zo goed als ik eerlijk ben, met de caravan op vakantie maar dan niet even de moeite nemen om dat ding af te koppelen als je moet laden.
Ik snap jouw kritiek niet goed. Als er zoveel laadpalen vrij zijn en je laad maximaal 30 minuten en hebt goed zicht op de situatie wat is er dan niet acceptabel? Ik ben het met je eens als er geen laad mogelijkheden meer zijn voor anderen. Maar dat is hier vooralsnog duidelijk niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
Phusebox schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:50:

Klopt wel theoretisch.
Het gemiddelde ligt iets lager. 130 gemiddeld bij een top van 130 is niet mogelijk. Dus verbruik zal ook iets lager zijn. Hij komt 3x met een lege accu aan en vertrekt 3x met 100%. Dus gemiddeld 340- 350 km met een acculading is niet bijzonder bij maximaal 130 kmh. Dus 2x laden onderweg klopt wel.
Of je dat zou willen om hem leeg te rijden is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0x0r
Dartlink schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:52:
[...]

Hier een HA gebruiker. En ik kan gewoon dat instellingen in de integration :)
Welke integration heb je dan? Als ik zoek bij integrations vind ik niets van "Kia".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
sn0x0r schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:29:
[...]

Welke integration heb je dan? Als ik zoek bij integrations vind ik niets van "Kia".
Even zoeken in HACS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Ik probeer nu al een tijdje de laatste navigatie update te downloaden maar ik krijg het niet meer voor elkaar, elke keer als ik kies voor Kia EV6 MY'22 dan krijg ik de melding: "Download for this vehicle is not yet available"

Ik heb hem een keer kunnen downloaden maar nu mislukt het met deze melding.

Daarboven staat de melding: "Updates temporarily unavailable"

En een andere iets, ik heb een brief gekregen via Kia dat ik een software update moet hebben voor de Shifter Control Unit die schijnbaar regelt dat als je geparkeerd bent dat je auto op de rem staat. Deze kan spontaan loslaten met als gevolg een rijdende auto op een helling. Dit is dus een callback actie om dit issue op te lossen. Mijn auto is van November 2021.

Hebben anderen deze brief ook gekregen?

[ Voor 5% gewijzigd door ronaldmathies op 22-07-2022 15:31 ]

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanKoen
  • Laatst online: 20-09 00:17
ronaldmathies schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:30:
Ik probeer nu al een tijdje de laatste navigatie update te downloaden maar ik krijg het niet meer voor elkaar, elke keer als ik kies voor Kia EV6 MY'22 dan krijg ik de melding: "Download for this vehicle is not yet available"

En een andere iets, ik heb een brief gekregen via Kia dat ik een software update moet hebben voor de Shifter Control Unit die schijnbaar regelt dat als je geparkeerd bent dat je auto op de rem staat. Deze kan spontaan loslaten met als gevolg een rijdende auto op een helling. Dit is dus een callback actie om dit issue op te lossen. Mijn auto is van November 2021.

Heb ik ook gehad. Zie vorige Posts. Inmiddels laten uitvoeren. Er waren ook nog updates voor de versterker en airco voor mijn auto. Klein uurtje in de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 20:49

jefjef

learning by doing

JanKoen schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 16:04:
[...]

Heb ik ook gehad. Zie vorige Posts. Inmiddels laten uitvoeren. Er waren ook nog updates voor de versterker en airco voor mijn auto. Klein uurtje in de garage.
Ik heb nog nooit een brief van kia gekregen is dat omdat ik een lease heb? Of moet je het ergens aangeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:08

The Wizard

Moderator Mobile
jefjef schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 16:49:
[...]

Ik heb nog nooit een brief van kia gekregen is dat omdat ik een lease heb? Of moet je het ergens aangeven?
Eigenaar krijgt een brief, bij lease ben je niet de eigenaar maar moet de leasemaatschappij je wel informeren. Soms (lees: vaak) sturen de dealers je deze informatie ook mocht je daar in het systeem staan. Via RDW kan je sowieso op kenteken zien welke terugroepacties open staan.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
Phusebox schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:34:
[...]

Ik hoop het, maar zolang KIA het niet officieel via een persbericht of op hun website zet, ben ik sceptisch.

Ze hadden ons ook premium audio beloofd :+
Hoop doet leven, en maakt het leven minder zuur.

In die van mij zit "premium" audio ben er zeer tevreden mee en ik ben een audiofiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Anunnaki schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 19:34:
[...]

Hoop doet leven, en maakt het leven minder zuur.

In die van mij zit "premium" audio ben er zeer tevreden mee en ik ben een audiofiel.
Smaken verschillen. Mijn vrouw is gewoon muziekliefhebber en baalt nog elke keer van de audio in deze auto. Ik ook trouwens. Kan mezelf geen audiofiel noemen maar heb wel een bepaalde voorkeur qua geluid.

Geluid in de auto zit een beetje tussen een Sonos One en hifi installatie in, en meer richting het eerste voor mij. Hangt er ook vanaf welke muziek je luisterd. Heb gemerkt dat pop en dance redelijk ok klinkt maar alles van rock of metal klinkt echt zwaar crap, zelfs de nummers die echt supergoed afgemixt zijn.

Vrienden die in de auto hebben gezeten hadden ook als opmerking dat het geluid in mijn vorige auto echt veel beter was. Zonder dat ik er naar heb gevraagd of iets over heb gezegd.

[ Voor 25% gewijzigd door Phusebox op 22-07-2022 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejager58
ronaldmathies schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:30:

Ja dit is een terugroepactie van KIA. Net afgelopen woensdag laten doen bij de dealer. Kon er op de wachten (30 min).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejager58
Phusebox schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 19:41:
[...]

Smaken verschillen. Mijn vrouw is gewoon muziekliefhebber en baalt nog elke keer van de audio in deze auto. Ik ook trouwens. Kan mezelf geen audiofiel noemen maar heb wel een bepaalde voorkeur qua geluid.

Geluid in de auto zit een beetje tussen een Sonos One en hifi installatie in, en meer richting het eerste voor mij. Hangt er ook vanaf welke muziek je luisterd. Heb gemerkt dat pop en dance redelijk ok klinkt maar alles van rock of metal klinkt echt zwaar crap, zelfs de nummers die echt supergoed afgemixt zijn.

Vrienden die in de auto hebben gezeten hadden ook als opmerking dat het geluid in mijn vorige auto echt veel beter was. Zonder dat ik er naar heb gevraagd of iets over heb gezegd.
Thuis luister ik naar muziek, in de auto naar de radio :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
dejager58 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 19:50:
[...]

Thuis luister ik naar muziek, in de auto naar de radio :)
Mijn vorige auto had bijna beter geluid dan een 3000 euro hifi installatie, misschien komt het daar door. :)

Was altijd genieten, dat mis ik toch wel het meeste. Hoe goed had het kunnen zijn in deze redelijk stille auto...

[ Voor 16% gewijzigd door Phusebox op 22-07-2022 19:52 ]

Pagina: 1 ... 178 ... 446 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic