Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canby
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19-09 22:04
xxander968 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:02:
[...]

Of ik voel het niet en wil dat graag zo houden óf mijn stoelen zitten goed vast. Blijft bijzonder dat de ene stoel vast zit en de ander niet vastgezet kan worden.

Maar eh, er is hier eerder over gesproken over de onderhoudsinterval van 30.000km. Wat gaan ze bij een 15.000 beurt doen? En wat mag je daarvoor betalen? Een prijslijst wat beurten kosten voor de EV6 heb ik nog niet gezien.
Mijn dealer zei dat een beurt (algemene controle en koelvloeistof vernieuwen) kost €239, als ik me niet vergis...

EV6 77,4kWh Plus Advanced AWD / MY23, Interstellar Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:29

The Wizard

Moderator Mobile
Canby schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:24:
[...]

Mijn dealer zei dat een beurt (algemene controle en koelvloeistof vernieuwen) kost €239, als ik me niet vergis...
Koelvloeistof vernieuwen? Elke 30.000? Dat lijkt me erg stug

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asennamm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-09 16:06
mike0709 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:28:
Zijn er hier al mensen die een 'oplossing' hebben voor de los zittende stoelen? Mijne staat nu bij de dealer voor een 15k beurt/updates en heb aangegeven dat de stoelen nu beide loszitten. Antwoord was dat het nog steeds niet echt verholpen kan worden, vind het best irritant inmiddels.
Als dat een gratis (controle)beurt is dan okay.
Maar een beurt bij 15.000 km waar je voor moet betalen voor een ev (of andere moderne auto) is totale onzin.

2 jaar of 30.000km staat er voor de ev6. En dat is alleen algehele controle en vervangen van de remvloeistof.
En ook daarbij heb ik al mijn twijfels. Maar ja, de dealer moet ook wat verdienen.

Ik voel meer voor het onderhoudsschema van Tesla. Daar is het uitgangspunt bij de remvloeistof controleren en indien nodig vervangen. Niet oogkleppen op en vervangen.
https://www.tesla.com/nl_NL/support/car-maintenance

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• EricEB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20-09 12:29
Zo...de grote rit achter de rug.
Ruim 1600 (!) Km met caravan erachter gereden naar Italië.
Werkelijk bizar hoe gemakkelijk de EV6 dit doet. Geen heel kleine en lichte caravan...Fendt 510 van bijna 1500kg.
Laden prima....tot na Gardameer, daarna is het matig met snelladers.
Invoegen, inhalen of berg-op...supermakkelijk en snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canby
The Wizard schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:47:
[...]

Koelvloeistof vernieuwen? Elke 30.000? Dat lijkt me erg stug
Excuses, 8)7 remvloeistof bedoel ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Canby schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 14:38:
[...]

Excuses, 8)7 remvloeistof bedoel ik
Aaah :P, maar das ook idioot veel om deze om de 30.000 km te vervangen. Gewoon zoals hierboven aangegeven, controleren en pas vervangen indien nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:56
asennamm schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:53:
[...]

Als dat een gratis (controle)beurt is dan okay.
Maar een beurt bij 15.000 km waar je voor moet betalen voor een ev (of andere moderne auto) is totale onzin.

2 jaar of 30.000km staat er voor de ev6. En dat is alleen algehele controle en vervangen van de remvloeistof.
En ook daarbij heb ik al mijn twijfels. Maar ja, de dealer moet ook wat verdienen.

Ik voel meer voor het onderhoudsschema van Tesla. Daar is het uitgangspunt bij de remvloeistof controleren en indien nodig vervangen. Niet oogkleppen op en vervangen.
https://www.tesla.com/nl_NL/support/car-maintenance
Helemaal mee eens. Ik controleer zelf de remvloeistof van mijn andere auto met een vochtmeter (net als de Tesla monteurs doen). Na 5 jaar nog altijd helder geel en <1% vocht.

Ik heb er niks op tegen om wat meer te betalen zodat die 7 jaar garantie ook uit kan voor de dealers. Maak er voor mijn part een abonnementsvorm oid van. Maar wat me tegen staat is dat er nu grote hoeveelheden aan vloeistoffen en ander materiaal alleen al in NL jaarlijks vroegtijdig wordt vervangen als een soort van legitimatie voor de prijzen van onderhoudsbeurten die op zich weinig voorstellen.

BTW voor zover ik het volg heeft Kia voor de EV6 (itt Hyundai met de Ioniq 5) voor een generieke longlife koelvloeistof gekozen. Die krijgt het in een EV heel wat minder voor de kiezen dan in een auto met ICE en zou idd makkelijk vele malen langer dan 2 jaar mee moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canby
The Wizard schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 14:39:
[...]

Aaah :P, maar das ook idioot veel om deze om de 30.000 km te vervangen. Gewoon zoals hierboven aangegeven, controleren en pas vervangen indien nodig.
Absolut mee eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:15
Ik mag volgende week voor de 30k beurt, ben heel benieuwd wat ze gaan doen, en zal ze ook eens vragen waarom ze bijvoorbeeld vloeistof al moeten vervangen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
Dartlink schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 14:43:
Ik mag volgende week voor de 30k beurt, ben heel benieuwd wat ze gaan doen, en zal ze ook eens vragen waarom ze bijvoorbeeld vloeistof al moeten vervangen :+
Das een goeie. Vraag ze voor de gein eens wat het vochtpercentage van de remvloeistof was. Iedere dealer zou dat moeten kunnen meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Laatst online: 17:16
EricEB schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 14:25:
Zo...de grote rit achter de rug.
Ruim 1600 (!) Km met caravan erachter gereden naar Italië.
Werkelijk bizar hoe gemakkelijk de EV6 dit doet. Geen heel kleine en lichte caravan...Fendt 510 van bijna 1500kg.
Laden prima....tot na Gardameer, daarna is het matig met snelladers.
Invoegen, inhalen of berg-op...supermakkelijk en snel.
Benieuwd naar het laden met ge- of ontkoppelde caravan.
Wachttijden bij snellader?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
  • Laatst online: 17-09 15:51
Ja er zullen wel zaken zijn waar bij de EV's sneller slijtage op zit zoals bv remblokken of banden door het hogere gewicht en afhankelijk van je rijstijl. (Remmen met de peddels)

Als ze die controles inbouwen voor A de dealers en B generieke chauffeur profielen dan snap ik dat wel.
Maar dingen vervangen om iets te kunnen aanrekenen is een beetje belachelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asennamm
Bogey555 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:06:
Ja er zullen wel zaken zijn waar bij de EV's sneller slijtage op zit zoals bv remblokken of banden door het hogere gewicht en afhankelijk van je rijstijl. (Remmen met de peddels)

Als ze die controles inbouwen voor A de dealers en B generieke chauffeur profielen dan snap ik dat wel.
Remblokken slijten over het algemeen juist minder snel bij een ev. Sterker afremmen op de motor/regenereren.

Het enige onderhoudsschema in het Engels dat ik op het moment kan vinden is gebaseerd op Noord Amerika.
En hier staat onderhoud elk jaar of 13.000km? Maar dan weer wel elk jaar controle van de remvloeistof en om de 4 jaar vervanging van de remvloeistof 8)7 .

Welke eigenaar van een Ev6 kan opheldering hierover geven. Oftewel wat staat er nu in de Nederlandse handleiding als onderhoudsschema?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZyWiKYZOVpG2tFep_RoUSW4Prgc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CRDL4DZprV3aayJNSv4tvM0K.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterman53
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16-02 14:35
Is het geen verdienmodel voor de dealer in plaats dat je, zoals bij andere merken, extra moet betalen voor verlengde garantie….? Ik vraag me ook af of ze de vloeistof echt vervangen. Zal ook niet op factuur komen denk ik, gewoon jaarlijkse controlebeurt…. Linksom of rechtsom betaal je gewoon hetzelfde als bij andere merken voor verlengde garantie is mijn idee. Benieuwd naar je ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:20
en zal ze ook eens vragen waarom ze bijvoorbeeld vloeistof al moeten vervangen :+
Goede marge?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glawen
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06:36
asennamm schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:19:
[...]

Welke eigenaar van een Ev6 kan opheldering hierover geven. Oftewel wat staat er nu in de Nederlandse handleiding als onderhoudsschema?
Van de mijnKia onderhoudskaart:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WULuOzMTBEloh639BLjnll5pB7M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gJvcNMoHksQcwqJQ9RlhXyZV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterman53
Bogey555 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:06:

Als er iets veel minder slijten bij een EV zijn het wel de remmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Onze dealer kennende. :+

Ga gewoon vragen om een gespecificeerde werkplaatsbon. Anders kan ik voortaan ook facturen gaan sturen met "werk" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
asennamm schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:19:
[...]

Remblokken slijten over het algemeen juist minder snel bij een ev. Sterker afremmen op de motor/regenereren.

Het enige onderhoudsschema in het Engels dat ik op het moment kan vinden is gebaseerd op Noord Amerika.
En hier staat onderhoud elk jaar of 13.000km? Maar dan weer wel elk jaar controle van de remvloeistof en om de 4 jaar vervanging van de remvloeistof 8)7 .

[Afbeelding]
Onderstaand schema is al eens eerder gepost in dit forum.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sF47egCcA-UsLa_J6fCfbvvN5rA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cyly2APXoNrJmAsFdzaCAjun.png?f=user_large

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Burner-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-09 20:06
Zijn er meer mensen waarbij de Kia Connect app niet meer werkt? Al opnieuw geïnstalleerd, maar niks… Krijg alleen maar een wit scherm, of een network error. Al de hele dag

[ Voor 25% gewijzigd door -Burner- op 19-07-2022 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:09

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

-Burner- schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:45:
Zijn er meer mensen waarbij de Kia Connect app niet meer werkt? Al opnieuw geïnstalleerd, maar niks… Krijg alleen maar een wit scherm, of een network error. Al de hele dag
Generiek, of bij updaten van de status van de auto?
In het geval van het laatste wil een reset van de auto nog wel eens helpen (kleine gaatje naast de volumeknop op het dashboard.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EricEB
  • Laatst online: 20-09 12:29
HansAuutB schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:28:
[...]

Benieuwd naar het laden met ge- of ontkoppelde caravan.
Wachttijden bij snellader?
Over de hele rit 8 x geladen. Vrijwel altijd om de 1,3/4 tot 2 uur rijden. In Duitsland bij de Autohof naast de snelweg, nooit losgekoppeld. Later wel, maar daar niet moeilijk over doen, gaat snel. Stoppen, laden of soms aan of loskoppelen duurde nooit meer dan half uur.

De EV6 maakt echt het verschil in tijd. Kwamen aanrijden, moesten caravan loskoppelen en neerzetten, de EV6 aan de paaltje en laden maar...na weer aankoppelen stonden er nog dezelfde andere ev's te laden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
-Burner- schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:45:
Hier ook, ook mijn Home Assistant integratie met de dienst ligt eruit.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Burner-
Oké, ligt het dus niet alleen bij mij. Thanks!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MarcdJ
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02-09 19:39
MarcdJ schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:52:
[...]

Ja @DigitalHombre en @DaMenaz daar zou ik ook wel mee kunnen leven die AWD en daar maakte de dealer zich serieus wel even zorgen over bij aflevering, of ik wel de juiste uitvoering zou meekrijgen. Maar alles staat verder wel op de Plus RWD en juiste vermogen etc. Dus geen onverwachte meevaller op dat vlak.
Ha, over een onverwachte meevaller. Ik heb dus tóch een AWD in plaats van een RWD Plus afgeleverd gekregen. :)
Die viel buiten mijn leasebudget, dus had ik gewoon een RWD besteld. Blijkt er ergens in het bestelproces bij garage, importeur of fabricage iets verkeerd doorgegeven te zijn.

Deze AWD mag ik houden, want er is geen voorraad om te wisselen en nu een RWD bestellen betekent een duurdere auto (prijsverhogingen), langere levertijd en dus sowieso ook de hogere bijtelling die ik nu ook ga krijgen.

Over de auto zelf ben ik dik tevreden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:47
EricEB schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:13:
[...]

Over de hele rit 8 x geladen. Vrijwel altijd om de 1,3/4 tot 2 uur rijden. In Duitsland bij de Autohof naast de snelweg, nooit losgekoppeld. Later wel, maar daar niet moeilijk over doen, gaat snel. Stoppen, laden of soms aan of loskoppelen duurde nooit meer dan half uur.

De EV6 maakt echt het verschil in tijd. Kwamen aanrijden, moesten caravan loskoppelen en neerzetten, de EV6 aan de paaltje en laden maar...na weer aankoppelen stonden er nog dezelfde andere ev's te laden....
Kun je ook wat vertellen over het verbruik met caravan i.c.m. de gereden snelheid en het weer?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HappyDriver
  • Laatst online: 29-08 11:52
MarcdJ schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:50:
[...]

Ha, over een onverwachte meevaller. Ik heb dus tóch een AWD in plaats van een RWD Plus afgeleverd gekregen. :)
Die viel buiten mijn leasebudget, dus had ik gewoon een RWD besteld. Blijkt er ergens in het bestelproces bij garage, importeur of fabricage iets verkeerd doorgegeven te zijn.
Over marge gesproken …. niet zo handig van KIA.

Ik heb overigens exact dezelfde verrassing gehad. Een dag voor levering gebeld (eind december) dat het een AWD ipv RWD bleek te zijn. Foutje; bedankt! Moest wel paar euro’s bijbetalen maar het is iedere keer genieten achter het stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04 12:19
Zijn jullie achter foutjes gekomen toen de auto al geleverd was? Zou het wel een leuk foutje vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcdJ
  • Laatst online: 02-09 19:39
Joer schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:43:
Zijn jullie achter foutjes gekomen toen de auto al geleverd was? Zou het wel een leuk foutje vinden
Ik pas na aflevering inderdaad. Bij aflevering al een frons van dealer over de kleinere frunk. Maar als RWD meegekregen.
Zelf merkte ik het na een dag of 5 via het dashboard scherm dat laat zien hoe de energie naar de wielen gaat. Liepen er opeens lijntjes naar de voorwielen... Achteraf gezien staan er hele cryptische codes op het kentekenbewijs die ik met wat googelen kon herleiden naar een AWD ipv RWD. Verder zie ik het niet. Maar geniet ik er wel van _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven-J
  • Laatst online: 16-06-2024
Rethink schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:13:
[...]

Gaaf en zorgelijk. Wij vertrekken (zoals altijd) ook naar Engeland (Cornwall) met 5 man en een vouwwagen. Ben benieuwd. Maar, gebruik je plugshare en zap-map ? daar zie ik wel het nodige in en vooral rondom Snowdonia national park.

Succes en laat je het weten hoe het verder gaat? Top
Plugshare en ZapMap ken ik beiden niet. Dus die ga ik zo installeren. Gebruik KiaCharge en Chargemap en ABRP.
Ondertussen meer naar t noorden getrokken en bij een Ionity de 230 kWh aangetikt. Wat een verademing! 🙌🏼
Bleef zelfs met 33 kWh tot 99% doorladen 🤷🏻‍♂️ tot er ergens een error / stop op kwam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-09 20:05

alwinus

Tweaked

Phusebox schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 07:02:
[...]

Heb jij een manier om gedemineraliseerd water te gebruiken met je hogedrukspuit? Dat is het enige wat ik nog mis thuis. Maar kan niet echt een betaalbare of goede oplossing vinden die liefst ook nog werkt met hogedrukspuit.
Nee, helaas. Dat kan dan alleen dan maar weer in een wasbox. Thuis doe ik het niet. Snel drogen na wassen. En ik laat de auto wel eens met de hand wassen daar gebruiken ze ook gedemineraliseerd water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:18
MarcdJ schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:50:
[...]

Deze AWD mag ik houden, want er is geen voorraad om te wisselen en nu een RWD bestellen betekent een duurdere auto (prijsverhogingen), langere levertijd en dus sowieso ook de hogere bijtelling die ik nu ook ga krijgen.

Over de auto zelf ben ik dik tevreden ;)
Ha, geweldig. Doet me denken aan dat kaartje in Monopoly met de vergissing van de bank in uw voordeel. 😬

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyDriver
Joer schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:43:
In mijn geval was de dealer iets ‘alerter’. Ze kwamen er een dag voor aflevering achter. Andersom zou lulliger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyDriver
Wat is jullie ervaring met het service niveau van de KIA dealer / garage?

Verkoop was in mijn geval prima maar daarna vind ik het echt zeer matig. Heel lastig om een afspraak te maken, igv klachten wordt er intern slecht gecommuniceerd, komen terug met halve antwoorden of pas na weken nadat ik verschillende keren heb moeten terug bellen en bijna smeken om reactie. Ook bij eenvoudige vragen. Wellicht door tekort aan personeel en/of icm toegenomen verkoop (waardoor werkplaats het werk niet aankan)?

Hiervoor jaren VW gereden. Daar had ik de indruk dat het vooral altijd allemaal erg duur moest zijn maar achteraf waardeer ik het service niveau wel een stuk meer.

Ben super blij met m’n EV6 ( had bijna een id3 gekocht 🥵) maar het service niveau valt me tot nu toe behoorlijk tegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ihkvdb
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08-04-2023
HappyDriver schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 23:23:
Wat is jullie ervaring met het service niveau van de KIA dealer / garage?

Verkoop was in mijn geval prima maar daarna vind ik het echt zeer matig. Heel lastig om een afspraak te maken, igv klachten wordt er intern slecht gecommuniceerd, komen terug met halve antwoorden of pas na weken nadat ik verschillende keren heb moeten terug bellen en bijna smeken om reactie. Ook bij eenvoudige vragen. Wellicht door tekort aan personeel en/of icm toegenomen verkoop (waardoor werkplaats het werk niet aankan)?

Hiervoor jaren VW gereden. Daar had ik de indruk dat het vooral altijd allemaal erg duur moest zijn maar achteraf waardeer ik het service niveau wel een stuk meer.

Ben super blij met m’n EV6 ( had bijna een id3 gekocht 🥵) maar het service niveau valt me tot nu toe behoorlijk tegen.
Ik zit bij Kia Den Bosch en ben zeer tevreden. Ze communiceren goed en bij bandenwissel deden ze meteen updates met uitleg. In het begin wat storingen gehad en ook die zijn netjes opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian-69
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08-10-2023
Hebben meerdere van jullie een ongelijke achterlicht? Links zit wel een verschil van 5mm. Het lijkt ook wel dat de achterklep iets scheef zit.
Ik heb een AIR 58kwu. (Begin Juni geleverd)
Toevallig was ik bij de KIA dealer en stonden 2 Plus modellen die het ook hebben en/of hadden? Ik heb bij oplevering gemeld en ben benieuwd of ze het gaan en/of kunnen oplossen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yoLtALPigm2l1ESJ-l41QuTwQXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vg206mETGfKZAaOrnqUhM4of.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterman53
Fabian-69 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 23:36:
Hebben meerdere van jullie een ongelijke achterlicht? Links zit wel een verschil van 5mm. Het lijkt ook wel dat de achterklep iets scheef zit.
Toevallig was ik bij de KIA dealer en stonden 2 Plus modellen die het ook hebben en/of hadden? Ik heb bij oplevering gemeld en ben benieuwd of ze het gaan en/of kunnen oplossen.[Afbeelding]
Yep, hier ook. Zelf viel het me niet op maar wrapper zag het. Zit niet in achterklep volgens mij. Vind het niet zo storend tot nog toe.
Edit: Zie nu dat het bij mij iets verder zit, wel linksachter maar bij overgang achterlicht naar zijreflector. Gedeelte achterlicht op klep sluit aan weerszijden wel goed aan.

[ Voor 9% gewijzigd door Waterman53 op 20-07-2022 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:59

anc

Toevallig was ik bij de KIA dealer en stonden 2 Plus modellen die het ook hebben en/of hadden? Ik heb bij oplevering gemeld en ben benieuwd of ze het gaan en/of kunnen oplossen.[Afbeelding]
Ik heb het niet. Plus 77kwh november geleverd.
Ik heb zoiets wel gehad met mijn Espace en daarvoor moest mijn auto naar een bedrijf dat erin gespecialiseerd is en deze konden de achterklep opnieuw instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanKoen
  • Laatst online: 10:52
Heb ik ook. RWD Plus van november 2021. Rechts staat de klep iets hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
Waterman53 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:59:
[...]

Als er iets veel minder slijten bij een EV zijn het wel de remmen!
Wel ja zoals ik al zei "afhankelijk van je rijstijl. (Remmen met de peddels)" Maar niet iedereen koopt een EV en gaat regeneratief remmen. Ik ken mensen die er een grondige hekel aan hebben. Het onderhoudsmodel van KIA moet afgestemt zijn op iedereen, niet op diegene die zweren bij regeneratief remmen. En in dat geval zullen je remblokken er een pak rapper "door" zijn. Net als je banden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
Bogey555 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:50:
[...]

Wel ja zoals ik al zei "afhankelijk van je rijstijl. (Remmen met de peddels)" Maar niet iedereen koopt een EV en gaat regeneratief remmen. Ik ken mensen die er een grondige hekel aan hebben. Het onderhoudsmodel van KIA moet afgestemt zijn op iedereen, niet op diegene die zweren bij regeneratief remmen. En in dat geval zullen je remblokken er een pak rapper "door" zijn. Net als je banden. ;)
Of je nou remt met het gaspedaal of met het rempedaal of met een peddel, in auto's als de EV6 wordt altijd zoveel mogelijk remenergie teruggewonnen. Dat is in het display ook duidelijk zichtbaar, de grafiek rechts die vermogen weergeeft wordt dan negatief, dwz hij geeft aan hoeveel remenergie er terug de accu in gaat. En die slaat net zo hard uit bij gebruik van het rempedaal als bij regenereren door gas los te laten.

De remklauwen worden uitsluitend aangesproken als er niet genoeg geremd kan worden op de motor (ook bijv. bij volle accu) en voor het laatste stukje om de auto helemaal tot stilstand te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asennamm
En de downtime van de server is verlengd naar ongeveer 27 juli.
Nu alleen nog maar voor de ev6.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rbib33
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23-04-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
asennamm schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:12:
De overige EV modellen, niro en soul, hebben ook een nieuwere update nl. 220713

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
marcel3 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:11:
[...]

Of je nou remt met het gaspedaal of met het rempedaal of met een peddel, in auto's als de EV6 wordt altijd zoveel mogelijk remenergie teruggewonnen. Dat is in het display ook duidelijk zichtbaar, de grafiek rechts die vermogen weergeeft wordt dan negatief, dwz hij geeft aan hoeveel remenergie er terug de accu in gaat. En die slaat net zo hard uit bij gebruik van het rempedaal als bij regenereren door gas los te laten.

De remklauwen worden uitsluitend aangesproken als er niet genoeg geremd kan worden op de motor (ook bijv. bij volle accu) en voor het laatste stukje om de auto helemaal tot stilstand te brengen.
Als je de regeneratie afzet kan je net zo goed uitbollen als een ICE dus moet je alsnog vol in de rem om hem te stoppen. Terugwinnen heeft daar niks mee te maken. Het gaat erom die zware massa gestopt te krijgen. Als inderdaad de regeneratie werkt als je remt met het rempedaal en daarbij dus de blokken ontlast dan heb je een punt maar dat wist ik niet. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asennamm
Bogey555 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:34:
[...]

Als je de regeneratie afzet kan je net zo goed uitbollen als een ICE dus moet je alsnog vol in de rem om hem te stoppen. Terugwinnen heeft daar niks mee te maken. Het gaat erom die zware massa gestopt te krijgen. Als inderdaad de regeneratie werkt als je remt met het rempedaal en daarbij dus de blokken ontlast dan heb je een punt maar dat wist ik niet. :*)
marcel3 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:11:
[...]

Of je nou remt met het gaspedaal of met het rempedaal of met een peddel, in auto's als de EV6 wordt altijd zoveel mogelijk remenergie teruggewonnen.

Wel goed lezen Bogey555. Ook bij gebruik van het rempedaal wordt eerst geregenereerd en worden de remmen in eerste instantie niet gebruikt. Dat is precies wat Marcel3 schrijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bogey555
asennamm schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:37:
[...]

[...]

Wel goed lezen Bogey555. Ook bij gebruik van het rempedaal wordt eerst geregenereerd en worden de remmen in eerste instantie niet gebruikt. Dat is precies wat Marcel333 schrijft.
Lol wat zeg ik dan :+ "Als inderdaad de regeneratie werkt als je remt met het rempedaal en daarbij dus de blokken ontlast dan heb je een punt maar dat wist ik niet. :*)"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asennamm
Bogey555 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:39:
[...]

Lol wat zeg ik dan :+ "Als inderdaad de regeneratie werkt als je remt met het rempedaal en daarbij dus de blokken ontlast dan heb je een punt maar dat wist ik niet. :*)"
Het is nog vroeg in de middag zeg ik dan maar 8)7 .
Nog niet helemaal wakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
Bogey555 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:39:
[...]

Bovenstaand klopt in ieder geval voor de settings vanaf stand 1. Zelf rij ik nooit in stand 0, maar ik weet bijna zeker dat ook dan je rempedaal altijd eerst tot het maximum aan remvermogen uit de motor aanspreekt voordat de traditionele remmen worden ingezet. Sterker nog, ik denk dat de meesten van ons, zelfs de zgn 'sportieve rijders' zelden hun remblokken gebruiken tijdens een doorsnee rit zonder noodstop, anders dan voor een heel klein beetje bijremmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-09 18:27
Is het raar als ik mijn twijfels heb of het echt wel te maken heeft met server onderhoud :? Het is toch vreemd dat server onderhoud zolang moet duren 8)7

Die GT is wel vet, nog sneller naar de 100 maar ik vraag mij wel af wat er gaat gebeuren als deze wagens beschikbaar komen voor de jongere generatie zonder rijervaring :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-09 19:30
Freezhost schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:03:
[...]

Is het raar als ik mijn twijfels heb of het echt wel te maken heeft met server onderhoud :? Het is toch vreemd dat server onderhoud zolang moet duren 8)7

Die GT is wel vet, nog sneller naar de 100 maar ik vraag mij wel af wat er gaat gebeuren als deze wagens beschikbaar komen voor de jongere generatie zonder rijervaring :X
Het is wachten met al die EV's die meer vermogen beschikbaar maken voor een grotere doelgroep dat dit begrenst gaat worden. En prima vind ik zelf. Niemand heeft zoveel vermogen nodig, als je dat wil ga je maar naar een circuit.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
marcel3 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:44:
[...]

Bovenstaand klopt in ieder geval voor de settings vanaf stand 1. Zelf rij ik nooit in stand 0, maar ik weet bijna zeker dat ook dan je rempedaal altijd eerst tot het maximum aan remvermogen uit de motor aanspreekt voordat de traditionele remmen worden ingezet. Sterker nog, ik denk dat de meesten van ons, zelfs de zgn 'sportieve rijders' zelden hun remblokken gebruiken tijdens een doorsnee rit zonder noodstop, anders dan voor een heel klein beetje bijremmen.
Ik heb er geen idee van maar ik haalde die bedenking na het zien van ettelijke GT filmpjes met Biermann waar er constant vol lof gesproken wordt over de super schijfremmen die de GT werkelijk enorm afremmen. Ik veronderstel dan dat er serieus wat van de blokken gevraagd wordt. Maar zoals ik al zei, geen idee het was maar een niet gefundeerde aanname :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-09 18:27
@Phusebox Ja inderdaad, het lijkt mij ook niet wenselijk. En om nu met een rijbewijs per vermogen te gaan werken zoals dat bij motoren het geval is maakt het ook ingewikkeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Burner-
Daarom werkt die app dus niet. Slechte zaak dat dat zo lang moet duren. Geen idee wanneer de auto dan vol geladen is.

Ik heb hier geen communicatie over gezien. Waar heb je die info vandaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
-Burner- schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:42:
[...]

Daarom werkt die app dus niet. Slechte zaak dat dat zo lang moet duren. Geen idee wanneer de auto dan vol geladen is.

De app werkt hier prima. Geen problemen gehad de afgelopen dagen/weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:20
[...]

Hier ook geen problemen met de app, notificaties en remote op slot doen werkt allemaal nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poulske
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 21:20
[...]

Bij mij werkte de app van de week ook niet, even met een pinnetje of tandenstoker in het gaatje prikken langs de volumeknop. Vervolgens werkt de app weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViWe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-05 20:38
Bogey555 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:10:
[...]

Ik heb er geen idee van maar ik haalde die bedenking na het zien van ettelijke GT filmpjes met Biermann waar er constant vol lof gesproken wordt over de super schijfremmen die de GT werkelijk enorm afremmen. Ik veronderstel dan dat er serieus wat van de blokken gevraagd wordt. Maar zoals ik al zei, geen idee het was maar een niet gefundeerde aanname :*)
Bij het wat meer "binair" rijden (gas vol intrappen afwisselen met rem vol intrappen) zal er meer fysieke remkracht nodig zijn, wat met regeneratie geremd kan worden is beperkt. Is voor ons range optimaliseerders niet van toepassing, ik rem nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Die battery balancing wordt steeds mooier... Nu is ie klaar met laden en zegt ie nog bijna 25 uur te gaan :D 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ViWe
dedominee schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:53:
[...]

En dat werkt dan met een dongle oid? Gaat die in de USB poort? Dit ziet er top uit.
wat late reactie, ik was op vakantie ;)
Dongle gaat in de obd poort, die zit links. Wordt door garage gebruikt voor uitlezen foutcodes, updates, etc.
Heeft keurig gewerkt met ABRP Premium via Android Auto. Route wordt bij drukte verlegd, rekening houdend met beschikbare laders onderweg. Ook met voorkeur Ionity wordt zoveel mogelijk rekening gehouden. Erg tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Phusebox schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:16:
Die battery balancing wordt steeds mooier... Nu is ie klaar met laden en zegt ie nog bijna 25 uur te gaan :D 8)7
Hoe komen we er trouwens bij dat die laatste uren batterij balanceren is? Volgens mij is dat maar eenmaal hier geroepen en nemen we dat nu voor waarheid aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Dartlink schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:17:
[...]

Hoe komen we er trouwens bij dat die laatste uren batterij balanceren is? Volgens mij is dat maar eenmaal hier geroepen en nemen we dat nu voor waarheid aan?
Ja klopt, het is een paar keer gezegd en heb dat inderdaad dan maar als enige logische verklaring aangenomen voor mezelf.

Druppelladen kan het niet zijn want de ene keer doet ie het wel, de andere keer een half en soms ook dus meerdere uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asennamm
[...]

https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeView/577

Maar dit betreft alleen maar over de navigatie updater.

[ Voor 7% gewijzigd door asennamm op 20-07-2022 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asennamm
Phusebox schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:19:
[...]

Ja klopt, het is een paar keer gezegd en heb dat inderdaad dan maar als enige logische verklaring aangenomen voor mezelf.

Druppelladen kan het niet zijn want de ene keer doet ie het wel, de andere keer een half en soms ook dus meerdere uren.
Staat je Zappi helemaal goed ingesteld?
Anders eens met de support van MyEnergy bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
asennamm schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:21:
[...]

Staat je Zappi helemaal goed ingesteld?
Anders eens met de support van MyEnergy bellen.
Heb het ook bij andere laders, en ook daar is ie soms meteen klaar en soms duurt het nog uren langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asennamm
Phusebox schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:22:
[...]

Heb het ook bij andere laders, en ook daar is ie soms meteen klaar en soms duurt het nog uren langer.
Okay, dat is het dus niet.
En hebben anderen hier dit probleem ook?
Dit kan toch niet de bedoeling zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
ViWe schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:16:
[...]

Dongle gaat in de obd poort, die zit links. Wordt door garage gebruikt voor uitlezen foutcodes, updates, etc.
Heeft keurig gewerkt met ABRP Premium via Android Auto. Route wordt bij drukte verlegd, rekening houdend met beschikbare laders onderweg. Ook met voorkeur Ionity wordt zoveel mogelijk rekening gehouden. Erg tevreden mee.
Ik ben alleen een beetje huiverig voor navigeren met ABRP.

Ik denk dat ik zelf binnenkort maar gewoon met Google Maps vertrek en dan onderweg als ik zie dat ik nog 25% accu heb de auto laat zoeken naar de dichtsbijzijnde laadpaal ofzo. Vervelende is dan wel dat je onder het rijden moet kloten met zoeken naar laders en filteren op welke je wel/niet wil etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
ViWe schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:13:
[...]

Bij het wat meer "binair" rijden (gas vol intrappen afwisselen met rem vol intrappen) zal er meer fysieke remkracht nodig zijn, wat met regeneratie geremd kan worden is beperkt. Is voor ons range optimaliseerders niet van toepassing, ik rem nauwelijks.
Als ik de video's van oa Björn zie is day de EV6 wel tot 200 kWh kan terug regenereren, dat is veel, ik rij nu tijdelijk in een Corrolla hybrid en die kan max 25 kWh terughalen en daarmee kan je al behoorlijk afremmen. De fysieke remmen zullen minimaal aangesproken worden bij de meeste EV's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
asennamm schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:23:
[...]

Okay, dat is het dus niet.
En hebben anderen hier dit probleem ook?
Dit kan toch niet de bedoeling zijn.
Nouja om het een probleem te noemen vind ik iets anders.

Maar ja, aan alle AC palen waar ik aanhang en als ik oplaad naar 100% dan krijg ik ook verschillend 2-6 uur resterend. Ik vind het niet erg, maak me er absoluut ook niet druk om ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Dartlink schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:31:
[...]

Maar ja, aan alle AC palen waar ik aanhang en als ik oplaad naar 100% dan krijg ik ook verschillend 2-6 uur resterend. Ik vind het niet erg, maak me er absoluut ook niet druk om ofzo.
Ik heb het ook bij 70/80/90 procent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asennamm
Dartlink schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:31:
[...]

Moet je die 2 tot 6 uur dan ook wachten met afkoppelen?
Of kun je dit dan wel doen.
Want als dit niet kan zie ik dit toch als een probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelwillems
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:23
asennamm schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:34:
[...]

Moet je die 2 tot 6 uur dan ook wachten met afkoppelen?
Of kun je dit dan wel doen.
Want als dit niet kan zie ik dit toch als een probleem.
Je kan prima afkoppelen als de accu naar gewenste SoC is geladen (overigens ook tijdens de laadsessie). De auto kan wat langer energie vragen na het bereiken van de SoC voor het onderhoud van het accupakket. Maar plug je uit voor de auto dat heeft kunnen afronden dan zal dit onderhoud een volgende laadsessie alsnog gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dedominee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:05
ViWe schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:16:
[...]

Klinkt super. DIe dongle bestel je online bij ABRP inclusief een Premium abonnement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Phusebox schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:34:
[...]

Ik heb het ook bij 70/80/90 procent.
Ah check, ik eigenlijk altijd naar 100% ivm mijn kilometers, maar goed om te weten dat het het altijd doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
roelwillems schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:39:
[...]

Je kan prima afkoppelen als de accu naar gewenste SoC is geladen (overigens ook tijdens de laadsessie). De auto kan wat langer energie vragen na het bereiken van de SoC voor het onderhoud van het accupakket. Maar plug je uit voor de auto dat heeft kunnen afronden dan zal dit onderhoud een volgende laadsessie alsnog gebeuren.
Nogmaals, waar staat dit? Ik heb de handleiding erbij gepakt, en nergens wordt dit benoemd. Dit is een keer geroepen en als waarheid aangenomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:38
Phusebox schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:23:
[...]

Ik ben alleen een beetje huiverig voor navigeren met ABRP.

Ik denk dat ik zelf binnenkort maar gewoon met Google Maps vertrek en dan onderweg als ik zie dat ik nog 25% accu heb de auto laat zoeken naar de dichtsbijzijnde laadpaal ofzo. Vervelende is dan wel dat je onder het rijden moet kloten met zoeken naar laders en filteren op welke je wel/niet wil etc.
Ik ben afgelopen vrijdag met de EV6 naar Frankrijk gereden, in de buurt van Saumur. Hiervoor heb ik ABRP en Google Maps gebruikt.

ABRP heeft mijn route uitgestippeld, waarbij ik heb aangegeven dat ik alleen gebruik wilde maken van Ionity laders. Vervolgens heb ik vanuit ABRP de route punten gepushed naar Google Maps, die ik met Android Auto gebruikt heb voor het navigeren.

Dit heeft boven verwachting gepresteerd. Ik hield structureel meer range over bij de laadpunten dan verwacht in ABRP, dus geen laadstress. Qua snelheid gewoon overal de maximum snelheid gereden die toegestaan was.

Ook op de terugweg maandag op dezelfde manier genavigeerd. :)

Laden ging ook lekker vlot overigens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3bIBWDCN4Ff-HoMiPs7htJSorg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yw3kNTttXdMd04XmrBCfryOC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door DaLass op 20-07-2022 16:06 ]

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelwillems
Dartlink schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:01:
[...]

Nogmaals, waar staat dit? Ik heb de handleiding erbij gepakt, en nergens wordt dit benoemd. Dit is een keer geroepen en als waarheid aangenomen.
De exacte werking staat niet beschreven in de handleiding, maar dat het één van de onderdelen van battery management systems is is algemeen bekend. Zie voor uitleg o.a. van Ionenergy (software ontwikkelaar voor battery management systemen). Of de Kia EV6 dit doet is een aanname, maar wel een hele aannemelijke (gezien energie-afname na laden wat nodig is voor zowel actief als passief* balanceren én het feit dat het een van de belangrijkste zaken is om te zorgen dat een accupakket een lange levensduur heeft).

* bij passief balanceren werkt o.b.v. energie van de cellen zelf máár omdat tijdens het balanceren warmte wordt gegenereerd kan koeling van het accupakket nodig zijn. Hiervoor is het aannemelijk dat dit gebeurd als er netstroom beschikbaar voor koeling is ipv extra capaciteit uit de accu te gebruiken.

[ Voor 16% gewijzigd door roelwillems op 20-07-2022 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViWe
dedominee schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:50:
[...]

Klinkt super. DIe dongle bestel je online bij ABRP inclusief een Premium abonnement?
Nee, dongle moet je zelf apart kopen.
https://www.iternio.com/abrp-obd

Ik heb deze
https://www.amazon.nl/dia...-Bluetooth/dp/B089KGPDS6/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
roelwillems schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:28:
[...]

De exacte werking staat niet beschreven in de handleiding, maar dat het één van de onderdelen van battery management systems is is algemeen bekend. Zie voor uitleg o.a. van Ionenergy (software ontwikkelaar voor battery management systemen). Of de Kia EV6 dit doet is een aanname, maar wel een hele aannemelijke (gezien energie-afname na laden wat nodig is voor actief balanceren én het feit dat het een van de belangrijkste zaken is om te zorgen dat een accupakket een lange levensduur heeft).
Begrijp me niet verkeerd, ik denk ook dat het BMS de reden is, maar Kia communiceert dit niet (goed) via de app. Waarbij het vooralsnog bij aannames blijft.

Wat ik dan wel vreemd is de schijnbare willekeur in tijd dat het BMS nodig heeft, van luttele minuten tot uren (12+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelwillems
Dartlink schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:35:
[...]

Begrijp me niet verkeerd, ik denk ook dat het BMS de reden is, maar Kia communiceert dit niet (goed) via de app. Waarbij het vooralsnog bij aannames blijft.

Wat ik dan wel vreemd is de schijnbare willekeur in tijd dat het BMS nodig heeft, van luttele minuten tot uren (12+).
Tsja, meer duidelijkheid had ik ook prettig gevonden (puur uit interesse). Maar kan me voorstellen dat ze dit niet toelichten in de handleiding of beschrijving omdat het simpelweg onderdeel is van de algemene werking en niet iets is waar de gebruiker zich zorgen over hoeft te maken (behalve een stel Tweakers die heel graag exact willen weten wat de auto doet ;) ). Ook bijvoorbeeld bij dpf regeneratie bij diesel motoren staat dat beperkt tot niet uitgelegd en wordt het automatisch door het engine management geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
roelwillems schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:42:
[...]

Tsja, meer duidelijkheid had ik ook prettig gevonden (puur uit interesse). Maar kan me voorstellen dat ze dit niet toelichten in de handleiding of beschrijving omdat het simpelweg onderdeel is van de algemene werking en niet iets is waar de gebruiker zich zorgen over hoeft te maken (behalve een stel Tweakers die heel graag exact willen weten wat de auto doet ;) ). Ook bijvoorbeeld bij dpf regeneratie bij diesel motoren staat dat beperkt tot niet uitgelegd en wordt het automatisch door het engine management geregeld.
Helemaal eens, maar dan had ik persoonlijk, ervoor gekozen om niet in de app de resterende tijd dat het BMS bezig te laten zien. Het brengt zelfs bij ons tweakers onduidelijkheid :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelwillems
Dartlink schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:43:
[...]

Helemaal eens, maar dan had ik persoonlijk, ervoor gekozen om niet in de app de resterende tijd dat het BMS bezig te laten zien. Het brengt zelfs bij ons tweakers onduidelijkheid :+
Dat was handig(er) geweest inderdaad, gewoon rest tijd tot gewenste SoC en dan als er nog netstroom beschikbaar is op de achtergrond alles regelen. Eventueel in de handleiding melden dat het goed is om af en toe de auto langere tijd na het laden aan de stroom te laten hangen.

P.s. interessant feitje; bij dpf regereratie geld het omgekeerde, meeste auto's melden niet dat ze (tijdens het rijden) met zo'n cycle bezig zijn terwijl het dan juist niet de bedoeling is dat je de auto stil zet.

P.s.2: zal eens kijken of ik via de OBD2 dongle kan uitlezen wat de auto doet als het laden is afgerond.

[ Voor 6% gewijzigd door roelwillems op 20-07-2022 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
roelwillems schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:48:
[...]

Dat was handig(er) geweest inderdaad, gewoon rest tijd tot gewenste SoC en dan als er nog netstroom beschikbaar is op de achtergrond alles regelen. Eventueel in de handleiding melden dat het goed is om af en toe de auto langere tijd na het laden aan de stroom te laten hangen.

P.s. interessant feitje; bij dpf regereratie geld het omgekeerde, meeste auto's melden niet dat ze (tijdens het rijden) met zo'n cycle bezig zijn terwijl het dan juist niet de bedoeling is dat je de auto stil zet.

P.s.2: zal eens kijken of ik via de OBD2 dongle kan uitlezen wat de auto doet als het laden is afgerond.
Bij mijn Astra uit 2012 zag je het inderdaad aan het verbruik, maar als je onder bepaalde snelheid reed kreeg je wel een melding met "DOORRIJDEN!!?!111!!!"

Met je OBD2 kun je wel de voltage van de cellen uitlezen, dus inderdaad wel leuk om een keer te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 20:49

jefjef

learning by doing

Wat ik vreemd heb is dat wanneer ik de auto on remote de opdracht geef om te koelen, temp staat op 18,5 graden, en deze opdracht pusht en de app refresht, de auto de verwarming op 27,5 heeft verwarmd! En dan is het heet om in de auto te stappen kan ik je vertellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
DaLass schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:01:
[...]

Ik ben afgelopen vrijdag met de EV6 naar Frankrijk gereden, in de buurt van Saumur. Hiervoor heb ik ABRP en Google Maps gebruikt.

ABRP heeft mijn route uitgestippeld, waarbij ik heb aangegeven dat ik alleen gebruik wilde maken van Ionity laders. Vervolgens heb ik vanuit ABRP de route punten gepushed naar Google Maps, die ik met Android Auto gebruikt heb voor het navigeren.

Dit heeft boven verwachting gepresteerd. Ik hield structureel meer range over bij de laadpunten dan verwacht in ABRP, dus geen laadstress. Qua snelheid gewoon overal de maximum snelheid gereden die toegestaan was.

[Afbeelding]
Maar dan heb je dus geen ABRP premium en houdt je route geen rekening met je daadwerkelijk verbruik en accupercentage?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaLass
Phusebox schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 18:53:
[...]

Maar dan heb je dus geen ABRP premium en houdt je route geen rekening met je daadwerkelijk verbruik en accupercentage?
Dat is correct en tevens juist. Binnen ABRP heb ik ingesteld dat ik de EV6 Long Range RWD heb en exclusief laden bij Ionity.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
DaLass schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 18:56:
[...]

Dat is correct en tevens juist. Binnen ABRP heb ik ingesteld dat ik de EV6 Long Range RWD heb en exclusief laden bij Ionity.
Ok, dan snap ik wel dat je range overhoudt want bij mij zet ie dan het verbruik op 31 kWh/100km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
Phusebox schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 18:59:
[...]

Ok, dan snap ik wel dat je range overhoudt want bij mij zet ie dan het verbruik op 31 kWh/100km.
Hmm, bij mij staat hij ingesteld op 198Wh/km @ 110km/u wat dan op 19,8kWh per 100km zou zijn. Dat heb ik niet zelf ingesteld, is meegekomen met de selectie van de auto.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:16
DaLass schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:01:
[...]

[Afbeelding]
Leuk om te lezen dat je op deze manier prima kan navigeren :). Ik wist nog niet dat je de route inclusief laadstops kan delen naar Google Maps. Erg handig. Apple Maps komt volgens mij ook bij de volgende update ook met de mogelijkheid van tussenstops bij het navigeren. En dat je meer range overhoudt....better safe then sorry.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLass
GoEV6 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 19:05:
[...]

Leuk om te lezen dat je op deze manier prima kan navigeren :). Ik wist nog niet dat je de route inclusief laadstops kan delen naar Google Maps. Erg handig. Apple Maps komt volgens mij ook bij de volgende update ook met de mogelijkheid van tussenstops bij het navigeren. En dat je meer range overhoudt....better safe then sorry.
Je kunt niet de hele route naar Google Maps pushen, maar alleen het volgende punt in de route. Dat is voor mij voldoende, want dat is op dat moment mijn bestemming. :)

En inderdaad, liever wat over op de stop, dan tekort. :)

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopeMasta
  • Laatst online: 27-05 20:34
Hmmm dat is niet zo mooi ik moet mijn vorige week ontvangen EV6 nog updaten en wou dit doen voor ik naar Frankrijk ga, wat morgen is 🙄.

Weet iemand of het mogelijk is dat wat naar de USB wordt gekopieerd gewoon op een andere USB te zetten? En heeft iemand misschien een kopie voor mij dan ☺️🤞 zodat ik de update nog kan doen voor ik vertrek 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:16
DaLass schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 19:08:
[...]

Je kunt niet de hele route naar Google Maps pushen, maar alleen het volgende punt in de route. Dat is voor mij voldoende, want dat is op dat moment mijn bestemming. :)

En inderdaad, liever wat over op de stop, dan tekort. :)
Yes zie het ook en voor mij ook prima bruikbaar. Wellicht doet Apple Maps dit anders na de update. Als je voor langer laden kiest zit je rond de 300 kilometer tussen de stops. Prima om op de 2,5/3 uur even te stoppen lijkt mij.

[ Voor 31% gewijzigd door GoEV6 op 20-07-2022 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLass
GoEV6 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 19:14:
[...]

Yes zie het ook en voor mij ook prima bruikbaar. Wellicht doet Apple Maps dit anders na de update. Als je voor langer laden kiest zit je rond de 300 kilometer tussen de stops. Prima om op de 2,5/3 uur even te stoppen lijkt mij.
En lang laden is niet echt lang bij de EV6. :)
Met de juiste paal is ie zo vol. En max. 3 uurtjes rijden is ook prima, ff de benen strekken en wat frisse lucht, kopje koffie en door.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejager58
  • Laatst online: 03-01 11:42
Phusebox schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:45:
[...]

De app werkt hier prima. Geen problemen gehad de afgelopen dagen/weken.
Hier ook geen enkel probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de vliegvisser
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22-07 13:37
Beste
Ik kwam vanmiddag tijdens het laden bij de auto en toen stond de blazer aan terwijl de auto uit stond. Ook in de Kia App stond geen airco aan. Hoe kan dit? Is dit iets met warmte als beveiliging? Meer mensen dit ervaren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lucien_K94
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 27-01 10:24
Avond,

Ik heb een vraag, twijfel tussen EV6 en Enyaq, moet echter zeggen dat de EV6 me wat klein lijkt qua design. Is er iemand die even lang of langer is dan 1 meter 90 en een uitspraak kan doen of het praktisch is? Ook qua door het raam kijken enzovoort en niet de heletijd te hoeven bukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Lucien_K94 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 20:03:
Avond,

Ik heb een vraag, twijfel tussen EV6 en Enyaq, moet echter zeggen dat de EV6 me wat klein lijkt qua design. Is er iemand die even lang of langer is dan 1 meter 90 en een uitspraak kan doen of het praktisch is? Ook qua door het raam kijken enzovoort en niet de heletijd te hoeven bukken.
Ik ben 1m90 en voor mij is het geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FearTheBen
  • Laatst online: 08-02-2023
Avond,

Ik ben 1 meter 96 en heb tijdens mijn proefrit van 1 uur en 30 minuten nergens last van gehad zelfs niet van het dakraam maar dat is lichaam gebonden (ik heb lange benen). Vond eigenlijk alles wel comfortabel. Kan verder niet spreken over lange termijn omdat mijn EV6 nog geleverd moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monipolus
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 20:15
batterijkoeling? onze Zoe's blazen er ook op los tijdens laden deze dagen
de vliegvisser schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 19:58:
Beste
Ik kwam vanmiddag tijdens het laden bij de auto en toen stond de blazer aan terwijl de auto uit stond. Ook in de Kia App stond geen airco aan. Hoe kan dit? Is dit iets met warmte als beveiliging? Meer mensen dit ervaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Avond,

199 en lang bovenlichaam. 1u proefrit zonder dakraam ging net. Ik had liefst meer marge gehad maar heb de gok dus maar gewaagd. Alternatief was ID.4 die een stukje ruimer is maar die viel uiteindelijk buiten lease budget.
Pagina: 1 ... 177 ... 446 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic