harm289 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 19:56:
[...]
Daar heb ik toevallig al eens een foto van gemaakt. Het vlakje is rood dus een lekstroom. Het (in mijn ogen) vreemde is dat het alleen gebeurt als het laden gereed is en de kabel nog in de auto zit. Verder nooit. Dat is ook de reden dat ik het hier post, het zou EV6 gerelateerd kunnen zijn.
Probleem is wel dat ik waarschijnlijk de komende weken niet kan testen. Er is iemand achter op mijn EV6 gereden in de file. Hij staat nu bij de schadehersteller

[
Afbeelding]
Dat laatse is echt balen, ik hoop dat je hem eerder terug hebt.
De Alfen laadbox is beveiligd tegen DC lekstromen, een DC lekstroom vanuit de EV6 zou gedetecteerd worden door de Alfenbox, deze zal dan stoppen met laden.
Je huidige aardlekschakelaar (type A) registreert dit type DC lekstroom niet, wel AC lekstromen waar het gezien het rode vlakje toch op begint te lijken.
Ik weet niet of je een vaste laadkabel aan de Alfen hebt of een losse?
*Bij een losse laadkabel zou je een andere laadkabel kunnen proberen.
*De huidige aardlekautomaat kan niet helemaal goed zijn, dus die zou nog preventief gewisseld kunnen worden.
*De installateur kan de gehele installatie voor de Alfenbox meten op lekstromen.
**Dit met aangesloten en ladende auto, om te kijken of er bij de auto toch een AC lekstroom loopt.(kan pas als je auto terug is

)
** Dit zonder aangesloten auto om eventuele lekstromen in de bekabeling e.d. te detecteren vanaf de aansluiting in de meterkast tot de laadstekker van de Alfen. (kan zonder auto)
Nu weet ik niet hoe ervaren de installateur is in dit soort metingen, maar daar moet deze wel kaas van gegeten hebben.
Uiteindelijk is dat een probleem voor de leasemaatschappij.