Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Griffen83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15-09 13:50
Omdat ik nieuwsgierig was hoe de auto reageert als hij leeg is heb ik hem gister maar eens tot 0% gereden en hierna geladen tot 100%. Was gelijk ook een nul-meting van de accu capaciteit. Dan kan ik dit in de toekomst weer vergelijken en zien hoe de degradatie is over de jaren heen.

Conclusie:
- Bij 0% heb je nog steeds +- 100 KW aan vermogen en val je niet stil. Dit komt overeen met de data van de Accu, deze geeft 0% aan aan via het display maar in werkelijkheid is dit nog 5%. (zie screenshot)
- Bij vol geladen geeft het display aan dat de auto 100% vol zit, in de werkelijkheid zit hij 97% vol.
- De auto gebruikte 79.6 KWH volgens de auto en 80,6 KWH volgens de Ionity lader om van 0 naar 100% te laden. Laden duurde 50 minuten. Als je rekent met 10% verlies is de daadwerkelijke capaciteit 71,6 KWH.
- Laden duurde 50 minuten.
- Maximum Snelheid tijdens laden 228 KW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AXovREip4TqIDG1cN6qfE59vRSc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/azqUyksgZpBj6wQYRblY2CJs.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2BDXxYW0uk6fauWqs2LuKyGlyYw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RV9vWFO23GvcCIZMYr90NNpl.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lX7qjP6Wxhdy7Febii2kkWFuq8o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HteK4wN5ke2x5ZqG8SxcSfjO.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9WlXMsCG5mfy5HdX4qKr9tofei8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/u1e5qRwd06Mkt90DqxGpnRe2.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2D8lG03KA6Cwe3E8bTrh5w7GvJk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1cKdnIGj29na45vPuUkyGoM3.jpg?f=user_large

[ Voor 37% gewijzigd door Griffen83 op 28-06-2022 11:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nl-jeff
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19-09 22:44
in afwachting van levering van mijn ev6 heb ik bij sixt een ev6 gehuurd om dit weekend een retourtje parijs te doen (iets met thalys taffes duur, en vliegen wel te doen, maar schipholchaos), mijn eerste lange trip in een ev6 want de proefrit was natuurlijk veelstekort. ben benieuwd hoe deze huurauto zich zal verhouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-07 15:09
Nl-jeff schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:40:
in afwachting van levering van mijn ev6 heb ik bij sixt een ev6 gehuurd om dit weekend een retourtje parijs te doen (iets met thalys taffes duur, en vliegen wel te doen, maar schipholchaos), mijn eerste lange trip in een ev6 want de proefrit was natuurlijk veelstekort. ben benieuwd hoe deze huurauto zich zal verhouden :)
Heb je dan ook hetzelfde type dat je hebt besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard S 67
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-01 10:22
Phusebox schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:57:
[...]

Nee maar ik verwachtte in die situatie meerdere dingen die niet gebeurden:
- regen was zeker niet op maximaal niveau en er stonden auto's stil voor me
- noodrem greep niet in terwijl ik bijna op de auto voor mij zat, wel een waarschuwing maar die was al rijkelijk laat vond ik zelf
Stonden die auto's al stil toen je aan kwam rijden? Mijn huidige Ioniq remt in dat geval nl ook niet, lijkt dan de auto niet te zien. Pas op het allerlaatste moment volgt dan een nood remingreep, en die volgt inderdaad pas zo laat dat ik dat zelf niet aan zou durven om zolang te wachten. Als de auto voor je wel rijdt - al is het maar langzaam - dan ziet 'ie dat wel en remt de auto al tijdig af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nl-jeff
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19-09 22:44
De Ideale Man schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:50:
[...]

Heb je dan ook hetzelfde type dat je hebt besteld?
Geen idee wat ik mee krijg van sixt, die hebben naar het schijnt verschillende niveaus. we gaan het vrijdag zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:24
Gerard S 67 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:43:
[...]

Stonden die auto's al stil toen je aan kwam rijden? Mijn huidige Ioniq remt in dat geval nl ook niet, lijkt dan de auto niet te zien. Pas op het allerlaatste moment volgt dan een nood remingreep, en die volgt inderdaad pas zo laat dat ik dat zelf niet aan zou durven om zolang te wachten. Als de auto voor je wel rijdt - al is het maar langzaam - dan ziet 'ie dat wel en remt de auto al tijdig af.
Ik heb weer behoorlijke deja vu van toen ik net mn Tesla had.
Wegbelijning, zeker binnen de bebouwde kom waar de auto van weg springt.
Radar detecteert veel beter bewegende objecten dan stilstaande objecten. Stilstaand soms zelfs niet.
Inmiddels heeft Tesla niet eens meer radar. Cams only.

Tesla heeft dit inmiddels al verregaand verbeterd, maar heeft altijd aangegeven dat FSD/AP bedoeld is voor snelweg, niet voor binnenwegen of bebouwde kom.
Ik heb nog niet gezien/gehoord dat KIA dit voorbehoud maakt. Dat is denk ik wel verstandig.

Overigens moet ik zeggen dat ik wel onder de indruk ben van hoe de EV6 de lane keeping op orde heeft. Dat gaat redelijk ok.

Wel stoort het me inderdaad ook dat de adaptive cruise control veel te laat remt of snelheid mindert.
Dit heb ik zeer goed kunnen testen door dat stelletje boeren op de weg :)

Elke keer als ik achterop kom moet die voorganger echt doodsangsten uitstaan als de auto 10cm op z'n bumper abrupt tot stilstand komt. Paar keer gezien dat voorganger gaat seinen met knipperlichten of remlichten.
Dat kan volgens mij echt nog wat beter. En het steeds modden van de 'afstand tot voorganger' tijdens het rijden is me veel te bewerkelijk.

Ook het automatisch weer gangmaken na afremmen in file rijden is veel te aggresief.

Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:28
Persoonlijk snap ik niet zo goed waarom mensen, als ze zelf al zien, dat er redelijk ver weg stilstaand of heel langzaam rijdend verkeer is t.o.v. zichzelf niet zelf al de CC de-activeren. Elke auto kijkt maar een bepaalde afstand vooruit, wij als mens kijken (of kunnen dat in ieder geval) veel verder vooruit kijken. Dus in dit soort gevallen welke met name op de snelweg zullen voorkomen kun je beter zelf al anticiperen: is comfortabeler want minder bruusk en ook nog voorspelbaarder voor je mede inzittenden en het overige verkeer.

Just my 2cents...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
Franciesco schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:58:
Persoonlijk snap ik niet zo goed waarom mensen, als ze zelf al zien, dat er redelijk ver weg stilstaand of heel langzaam rijdend verkeer is t.o.v. zichzelf niet zelf al de CC de-activeren. Elke auto kijkt maar een bepaalde afstand vooruit, wij als mens kijken (of kunnen dat in ieder geval) veel verder vooruit kijken. Dus in dit soort gevallen welke met name op de snelweg zullen voorkomen kun je beter zelf al anticiperen: is comfortabeler want minder bruusk en ook nog voorspelbaarder voor je mede inzittenden en het overige verkeer.

Just my 2cents...
Omdat dat ouderwets is :)

Geloof me, het is nog comfortabeler/veiliger als de auto dit voor jou doet/beslist.
En ja, dan moet het wel functioneren. En niet dat je steeds zelf weer aan de knopjes moet zitten.

Tesla anticipeert inmiddels nog beter dan de meeste mensen zouden doen.
Puur door snelheidsverschil te herkennen + een veilige afstand te houden kan een auto dit ook veel beter beslissen.

Wat ook beter gaat met een goede ACC, is je aan de snelheid houden.
Met m'n Tesla heb ik op AP reed ik heel relaxed 100-110, zonder me te storen aan overig verkeer dat veel meer met snelheidswisselingen reed.

Wel is onhandig, al heb je een goed werkende ACC, dat niet iedereen met ACC rondrijdt.
Dat maakt dat je zelf ook altijd nog goed moet opletten en evt ingrijpen.

Maar de ACC op de EV6 is goed werkbaar hoor, op dit moment.
Wel ruimte voor verbetering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-09 13:02
Franciesco schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:58:
Persoonlijk snap ik niet zo goed waarom mensen, als ze zelf al zien, dat er redelijk ver weg stilstaand of heel langzaam rijdend verkeer is t.o.v. zichzelf niet zelf al de CC de-activeren.
Mensen handelen alsof we al autonoom rijdende auto's hebben. Kia zit op niveau 2 terwijl autonoom rijden op niveau 5 staat. Daar wil Kia in 2030 zijn en is al optimistisch als je het mij vraagt. Kia zegt zelf het volgende van niveau 2: 'Bij deze systemen moet je nog steeds actief opletten en de handen aan het stuur houden.'

https://www.kia.com/nl/ov...n/technologie/drive-wise/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
xxander968 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:10:
[...]

Mensen handelen alsof we al autonoom rijdende auto's hebben. Kia zit op niveau 2 terwijl autonoom rijden op niveau 5 staat. Daar wil Kia in 2030 zijn en is al optimistisch als je het mij vraagt. Kia zegt zelf het volgende van niveau 2: 'Bij deze systemen moet je nog steeds actief opletten en de handen aan het stuur houden.'

Eens.

Mijn vergelijking met Tesla gaat natuurlijk sowieso niet op.

Wil alleen maar benadrukken dat KIA goede stappen maakt.

Verder heb ik ACC afgelopen dagen beetje tot uiterste getest (heb de EV6 ook nog maar paar dagen), omdat ik nieuwsgierig ben wat de limieten zijn. Ook mbt ingrijpen van de auto.
Uiteraard gaat dit niet mijn normale rijgedrag zijn met de KIA.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:28
PrimaBB schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:09:
[...]

Omdat dat ouderwets is :)

Geloof me, het is nog comfortabeler/veiliger als de auto dit voor jou doet/beslist.
En ja, dan moet het wel functioneren. En niet dat je steeds zelf weer aan de knopjes moet zitten.

Tesla anticipeert inmiddels nog beter dan de meeste mensen zouden doen.
Puur door snelheidsverschil te herkennen + een veilige afstand te houden kan een auto dit ook veel beter beslissen.

Wat ook beter gaat met een goede ACC, is je aan de snelheid houden.
Met m'n Tesla heb ik op AP reed ik heel relaxed 100-110, zonder me te storen aan overig verkeer dat veel meer met snelheidswisselingen reed.

Wel is onhandig, al heb je een goed werkende ACC, dat niet iedereen met ACC rondrijdt.
Dat maakt dat je zelf ook altijd nog goed moet opletten en evt ingrijpen.

Maar de ACC op de EV6 is goed werkbaar hoor, op dit moment.
Wel ruimte voor verbetering.
Naast de EV6 die ik prive rijd, rijd ik zakelijk een Tesla Model 3. Die gedraagt zich niet wezenlijk anders in hetgeen ik beschreven heb. Dus als ik de Model 3 zelf laat beslissen, dan grijpt hij soms ook te laat en dus redelijk bruusk in (waarbij ik zelf al eerder snelheid zou hebben geminderd).
Natuurlijk: in de toekomst zullen de systemen beter worden, maar voor nu zie ik de logica niet van in bepaalde situaties niet zelf ingrijpen/anticiperen.

En mee eens hoor: ook nu zijn de systemen vaak al heel bruikbaar. Wat ik alleen probeer te zeggen is dat je situaties moet (leren) herkennen waarbij het beter/comfortabeler/voorspelbaarder voor anderen is om zelf te reageren ipv te wachten totdat de auto het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeondutch
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 22:40
Mijn versterker is overleden.

Er komt een tikkend geluid uit de speakers direct na het starten van de auto en daarna is er nauwelijks nog volume te bekennen en klinkt het extreem plat.
Navigatie is bijna niet te horen, waarschuwingen al helemaal niet. Active sound ook niet.

Eerst moet de Kia dealer voor de amp/versterker een update uitvoeren voordat ze bij Kia kunnen aankloppen.

Tegen de tijd dat het opgelost is ben ik er 3 of 4 keer geweest voor het zelfde probleem :-(

- Analyse
- Update
- ?
- Versterker vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeondutch
Dartlink schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:50:
[...]

Geinig. Drie weken geleden toen ik bij dezelfde dealer was. Waren geen updates beschikbaar :')

Bij mij ook foto's gemaakt van krassen rondom en van de hendels. En ook voor mij nieuwe besteld, zouden deze week binnen komen. Ben benieuwd.
Bij mij waren er gister ook geen updates beschikbaar. Maar nadat de versterker stuk ging moest er een versterker update worden doorgevoerd.

Logisch toch. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard S 67
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-01 10:22
xxander968 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:10:
[...]

Dat is ook precies hoe ik daarmee omga. Heb altijd de handen aan het stuur en kijk ver vooruit zodat ik kan anticiperen als het moet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
radeondutch schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:24:
[...]

Bij mij waren er gister ook geen updates beschikbaar. Maar nadat de versterker stuk ging moest er een versterker update worden doorgevoerd.

Logisch toch. |:(
Waarom niet? Aangezien alles software is, kan het zijn dat de firmware van de versterker corrupt is geraakt en daardoor geen goede audio meer afspeelt. Een reparatie zou in dat geval niets anders zijn dan de firmware vervangen met de (foutloze) versie. Werkt dat niet, dan kunnen ze naar de hardware gaan kijken.

Je mag er toch vanuit gaan dat ze die tweede check meteen daarna gaan doen en niet een nieuwe afspraak moeten inplannen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04 12:19
radeondutch schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:13:

Er komt een tikkend geluid uit de speakers direct na het starten van de auto en daarna is er nauwelijks nog volume te bekennen en klinkt het extreem plat.
Navigatie is bijna niet te horen, waarschuwingen al helemaal niet. Active sound ook niet.

Eerst moet de Kia dealer voor de amp/versterker een update uitvoeren voordat ze bij Kia kunnen aankloppen.

Tegen de tijd dat het opgelost is ben ik er 3 of 4 keer geweest voor het zelfde probleem :-(

- Analyse
- Update
- ?
- Versterker vervangen
Las op vleesboek van de week dat er ook al diverse mensen in Amerika het zelfde probleem hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheX
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:08
Ik heb vooral meegelezen en nog niet eerder gereageerd, maar sinds begin dit jaar een Plus RWD 77,4 kWh Snow White Pearl en rijdt geweldig.

Voorzien van alle recente updates en helaas ook een nieuwe versterker nodig. Staat in backorder dus wordt wachten.

Inmiddels niet meer constant dit geluid, maar zo begon het bij mij https://files.fm/u/m2sggvmbd :(

Nu valt om de 10 sec het geluid even weg met een korte kraak en dan is het geluid weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harm289
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:36
Roadman schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:46:
[...]

Ja hier tot nu toe ook 2 keer gehad.
Auto klaar met laden, schakelaar eruit.
Heb jij ook een Alfen Eve lader? Zou het graag opgelost hebben maar vraag me af of Kia hier iets aan kan/gaat doen. Nu ik weet dat het vaker voorkomt zal ik eens informeren bij de dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05:29
harm289 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:21:
[...]

Heb jij ook een Alfen Eve lader? Zou het graag opgelost hebben maar vraag me af of Kia hier iets aan kan/gaat doen. Nu ik weet dat het vaker voorkomt zal ik eens informeren bij de dealer.
Ik heb een Alfen lader en werkt vooralsnog perfect met mijn EV6. Het kan dus ook goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-09 10:43
Freezhost schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:37:
Bij mij remt hij wel eens als ik te dicht in de buurt komt van de auto van mn vrouw maar bij de muur etc durf ik het niet echt te testen... vraag me ook af of hij stopt als je heel zachtjes gaat of dat het dan gewoon boem is.
Auto grijpt in als je te dicht bij de muur komt. Heb dit al een paar keer gehad, ook bij een voetganger die voorbij schoot zonder dat ik hem zag. Dus ook als je zachtjes gaat stopt hij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:59
Anunnaki schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:03:
[...]

Auto grijpt in als je te dicht bij de muur komt. Heb dit al een paar keer gehad, ook bij een voetganger die voorbij schoot zonder dat ik hem zag. Dus ook als je zachtjes gaat stopt hij.
+1 hier ook bij achteruit inparkeren, zachtjes achteruit rijden, en dan netjes circa 10-15cm voor de bosjes stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Dartlink schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:18:
[...]

+1 hier ook bij achteruit inparkeren, zachtjes achteruit rijden, en dan netjes circa 10-15cm voor de bosjes stoppen.
Als het alleen bij achteruit rijden is, geen probleem. Maar bij vooruit rijden moet ik de neus door een haag steken om de bocht te halen dus hopelijk trapt de wagen dan niet zomaar op de rem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-07 15:09
In Canada kunnen ze in de app bij een GT-line de camera's bekijken!

Kunnen jullie dat ook?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xegOLIQLGB8QSpH04sxW7ve5IJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RUVPzq8TIZ2xYww6oJAY1JFB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-09 10:32
De Ideale Man schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 06:26:

Kunnen jullie dat ook?

[Afbeelding]
In Canada liggen ze een paar maanden voor op software gebied.

:')

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ihkvdb
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08-04-2023
Phusebox schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 07:08:
[...]

In Canada liggen ze een paar maanden voor op software gebied.

:')
En hier hebben ontwikkelaars nog niet eens in de gaten dat ze lijntekeningen gebruiken van een heel andere auto dan de EV6.

In de app kleurde ‘niet gesloten’ delen rood als waarschuwing maar zelfs dat werkt niet meer. Hebben jullie dat ook?

Verder super tevreden, blijft heerlijke auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ihkvdb schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 07:15:
[...]

En hier hebben ontwikkelaars nog niet eens in de gaten dat ze lijntekeningen gebruiken van een heel andere auto dan de EV6.

In de app kleurde ‘niet gesloten’ delen rood als waarschuwing maar zelfs dat werkt niet meer. Hebben jullie dat ook?

Verder super tevreden, blijft heerlijke auto.
Als er iets open is, is dat toch oranje?

De ontwikkelaars zitten trouwens waarschijnlijk gewoon in India of een ander goedkoop land en misschien zijn het wel verschillende teams per regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Phusebox schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 07:17:
[...]

Als er iets open is, is dat toch oranje?

De ontwikkelaars zitten trouwens waarschijnlijk gewoon in India of een ander goedkoop land en misschien zijn het wel verschillende teams per regio.
Ga er maar vanuit dat de verschillen in SW volledig zitten in regulering van verschillende landen. Hoe eenvoudiger de regulering, hoe makkelijker de rijhulpsystemen kunnen worden bijgewerkt. En het entertainment systeem zou hier zelfs ook door kunnen worden beïnvloed (bijvoorbeeld wel of niet video streams mogen kijken als de wagen in beweging is, bediening boven bepaalde snelheid, etc).

Een ander argument kan de marktpenetratie en strategie zijn. Maar daarmee zou ik verwachten dat NL wel redelijk hoog zou scoren wereldwijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Laatst online: 22:59
De Ideale Man schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 06:26:

Kunnen jullie dat ook?

[Afbeelding]
Dit kan in de USA ook.
Maar in NL/Europa niet.

Zelfde dat er in USA wel een smartwatch app beschikbaar is en hier in EU niet.

Daar gebruiken ze ook een andere app dan bij ons.

Kia app USA/CA

In NL:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:59
Mini-me schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:00:
[...]

Als het alleen bij achteruit rijden is, geen probleem. Maar bij vooruit rijden moet ik de neus door een haag steken om de bocht te halen dus hopelijk trapt de wagen dan niet zomaar op de rem..
Ga ik eens testen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Rijden met een fietsendrager en twee, grote, elektrische fietsen kost flink wat extra stroom. Verbruik is 20-25% hoger. Ik had zelf rond de 10% verwacht ofzo. Niet gedacht dat het zo'n impact had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:08
Geen andere factoren? Zelfde rit, meer airco, tegenwind,...
Maar inderdaad, achterop kan het al gauw 20% schelen volgens de anwb. Op het dak zelfs 40%.

[ Voor 53% gewijzigd door mitsumark op 29-06-2022 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theflying
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 16:47
Hier vandaag minder nieuws gekregen.
Tweede versterker is nu een week defect, vandaag bericht gekregen dat dit nog wel enkele maanden kon gaan duren :'( Er is ook geen andere beschikbaar uit een showroom model wisten ze te melden. :X

Dat wordt weer rondrijden met een JBL speakertje.

Theflying

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Phusebox schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:46:
Rijden met een fietsendrager en twee, grote, elektrische fietsen kost flink wat extra stroom. Verbruik is 20-25% hoger. Ik had zelf rond de 10% verwacht ofzo. Niet gedacht dat het zo'n impact had.
Meestal telt men 15% extra voor accessoires (caravan spiegels, extra spoiler, dakkoffer, etc) maar je fiets zal vast iets uitsteken buiten de auto en door de grillige vormen breekt hij de aerodynamica achter de auto. Het gewicht zal niet heel erg veel meetellen, want anders zou je dezelfde toename in verbruik zien met een extra passagier.
Zie je misschien verschil in de stand van de auto na opladen van de fietsen? Komt de neus iets omhoog of ligt hij gewoon even vlak? Dat zou een extra factor kunnen zijn.

Over aerodynamica gesproken: het is algemeen bekend dat een lagere wegligging en een vlakke bodem veel winst geeft voor lucht- en rolweerstand. De overheden zijn al bezig om verlaging af te dwingen maar ik vraag me af waar fabrikanten van EV niet zelf dit initiatief al nemen. Ik was verrast om te zien dat mijn oude Renault Grand Scenic 4cm lagere vloerhoogte heeft dan de EV6, een stuk hoger is (+15cm) en de drag coëfficiënt is ook ongeveer 10% verschillend: Renault 0.32 vs Kia 0.29.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
mitsumark schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:57:
Geen andere factoren? Zelfde rit, meer airco, tegenwind,...
Maar inderdaad, achterop kan het al gauw 20% schelen volgens de anwb. Op het dak zelfs 40%.
Deels zelfde rit als woon-werkverkeer. Op dat stuk scheelde het zelfs nog meer, bijna 40%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Mini-me schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:11:
[...]

Meestal telt men 15% extra voor accessoires (caravan spiegels, extra spoiler, dakkoffer, etc) maar je fiets zal vast iets uitsteken buiten de auto en door de grillige vormen breekt hij de aerodynamica achter de auto. Het gewicht zal niet heel erg veel meetellen, want anders zou je dezelfde toename in verbruik zien met een extra passagier.
Zie je misschien verschil in de stand van de auto na opladen van de fietsen? Komt de neus iets omhoog of ligt hij gewoon even vlak? Dat zou een extra factor kunnen zijn.
Andere hoek is me niet opgevallen, is ongeveer 65 kg op het achterste punt.

Maar ik merk trouwens wel best een verschil met 3-4 personen in de auto of alleen. Logisch natuurlijk en het valt gewoon meer op nu dan met een ICE denk ik omdat je er meer mee bezig bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _YmmiT_
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-06 21:41
Zo, hoop dat mijn op 17-2 bestelde GT line RWD nog conform de toenmalige prijzen gaat. Heb net precies dezelfde auto berekend bij Alphabet.

Leasetarief inclusief brandstof: van 978.05 naar 1125.04
Fiscale waarde: van 56659 naar 60465.

Dat scheelt meer dan 100 euro netto per maand! Had ik nooit gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 17:57
Theflying schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:08:
Hier vandaag minder nieuws gekregen.
Tweede versterker is nu een week defect, vandaag bericht gekregen dat dit nog wel enkele maanden kon gaan duren :'( Er is ook geen andere beschikbaar uit een showroom model wisten ze te melden. :X

Dat wordt weer rondrijden met een JBL speakertje.
Wow heftig zeg, zo'n dure auto en dan heb je geen audio. Ik zou ook echt NIET zonder kunnen. Heb je gewoon pech gehad?

Ik ga net voor mijn vakantie nog ff naar de garage voor de terugroep actie. Ik heb ook gevraagd om eventuele software updates uit te voeren. In de bevestiging kreeg ik dan ook te zien dat ze de subwoofer update gaan uitvoeren. Maar ik heb nu een beetje het idee dat die de boel juist sloopt. Of ik begrijp de mensen verkeerd en ze staan er los van. Lijkt mij ook wel echt raar dat een software update zulke heftige hardware problemen geeft.

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxander968
MrBlueEyes schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:00:
[...]

Wow heftig zeg, zo'n dure auto en dan heb je geen audio. Ik zou ook echt zonder kunnen.
@Theflying @MrBlueEyes kan wel zonder, probleem opgelost :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxander968
Het wordt wel spannend of de laadpalenplanner nog voor de vakantie in de navigatie zal komen. Zomervakantie komt schrikbarend hard dichterbij nu. Ik hou hoop, je kunt het Kia!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-09 13:17

anc

[...]

Wow heftig zeg, zo'n dure auto en dan heb je geen audio. Ik zou ook echt zonder kunnen. Heb je gewoon pech gehad?

Ik ga net voor mijn vakantie nog ff naar de garage voor de terugroep actie. Ik heb ook gevraagd om eventuele software updates uit te voeren. In de bevestiging kreeg ik dan ook te zien dat ze de subwoofer update gaan uitvoeren. Maar ik heb nu een beetje het idee dat die de boel juist sloopt. Of ik begrijp de mensen verkeerd en ze staan er los van. Lijkt mij ook wel echt raar dat een software update zulke heftige hardware problemen geeft.
Haha ik heb hetzelfde gevoel. Alleen voor mij staat de afspraak na de vakantie periode en ik ben geneigd om ALLE updates maar te annuleren. Wacht wel een half jaar, heb nu nergens last van en alles werkt.... Dus onder het mom van don't fix it if it ain't broken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grappafluks
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-11-2022
Updates zijn in mijn plus al doorgevoerd, inclusief update subwoofer. Vooralsnog niets aan het handje. Maar goed, je weet het niet he. Kan op enig moment zomaar de geest geven. We gaan het zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
harm289 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:22:
Af en toe springt in mijn meterkast de aardlek uit als de auto al opgeladen is maar de stekker nog in de auto zit (nooit tijdens het laden zelf). Ik laad altijd tot 80%. Mijn Alfen Eve single pro is al vervangen door de leasemaatschappij maar dat heeft geen effect gehad. Ik vraag me af of het een EV6 gerelateerd probleem is en hier meer mensen zijn die er last van hebben? Na het inschakelen van de aardlek werkt alles weer gewoon zoals vanouds.
Ik ben geen professionel maar we kunnen in ieder geval meedenken.
*Is het echt de "Aardlek" alleen van de Alfen lader? of zit er nog meer apperatuur op?
*Is het een aardlekautomaat (zowel voor lekstroom als kortsluiting) of een aardlekschakelaar (alleen lekstroom)?
*Indien aardlekautomaat is deze16A of 20A?
Hoeveel Amp is je interne maximale laadstroom ingesteld op de Alfenlader?(als je dat weet)

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:04
harm289 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:22:
Af en toe springt in mijn meterkast de aardlek uit als de auto al opgeladen is maar de stekker nog in de auto zit (nooit tijdens het laden zelf). Ik laad altijd tot 80%. Mijn Alfen Eve single pro is al vervangen door de leasemaatschappij maar dat heeft geen effect gehad. Ik vraag me af of het een EV6 gerelateerd probleem is en hier meer mensen zijn die er last van hebben? Na het inschakelen van de aardlek werkt alles weer gewoon zoals vanouds.
Hoeveel fasen is je lader?

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 17:57
Grappafluks schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:38:
Updates zijn in mijn plus al doorgevoerd, inclusief update subwoofer. Vooralsnog niets aan het handje. Maar goed, je weet het niet he. Kan op enig moment zomaar de geest geven. We gaan het zien.
Ja, maarja het gaat mij erom of het door de update lijkt te komen of dat die kans er überhaupt is. Als die kans er uberhaupt is dan is het pech hebben. Maarja als je die update laat uitvoeren en daardoor gaat hij kapot dan is het handig de update nog niet uit te voeren.

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canby
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19-09 22:04
Grappafluks schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:38:
Betere geluid na de updates?

EV6 77,4kWh Plus Advanced AWD / MY23, Interstellar Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitwizz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 11:59
Iemand hier die al de nieuwe navigatie versie heeft ontvangen? Ik hoorde van een Hyundai IONIQ rijder dat het invoeren van een bestemming een ramp is geworden.

Bestuurder van een KIA EV6 77,4kwh RWD GT-Line - Yacht Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
bitwizz schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:44:
Ik hoorde van een Hyundai IONIQ rijder dat het invoeren van een bestemming een ramp is geworden.
Wat is er gewijzigd, weet je dat?

[ Voor 6% gewijzigd door DaMenaz op 29-06-2022 16:47 ]

Catch my drift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitwizz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 11:59
DaMenaz schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:47:
[...]

Wat is er gewijzigd, weet je dat?
het opgeven van adres moet volledig ingevuld worden. Er lijkt geen zoek functie of pulldown menu meer te zijn.

Bestuurder van een KIA EV6 77,4kwh RWD GT-Line - Yacht Blue

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EricEB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-09 19:35
Vandaag (eindelijk, na 5 maanden !!) heb ik rijbewijs E achter B gehaald.
Al meer dan 20 jaar met alleen B een caravan was prima...tot de EV6 kwam.

En waar kreeg ik les en examen in? een electrische Volvo XC40, met ruim 400 pk kon hij de tandemasser van 1400 kg moeiteloos trekken. Was leuke dag (plm netto 4 uur rijden), prima om in te rijden...maar doe mij mijn EV6 maar !

Ik heb niet echt op verbruik gelet, we hebben er wel over gesproken, in de ochtend met accu 95% soc gaf hij aan met aanhangerstatus een reikwijdte te hebben van 190 km. Instructeur gaf aan dat hij elke dag de auto weer moest volladen... Verbruik zit minder in totale gewicht, wel vooral in hogere tempo en vaak optrekken.

Afijn, roze pasje is vrijdag af te halen...kan de caravan erachter !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Er zijn wel her en der wat bevindingen dat een (lage) aanhanger of vouwwagen minder effect heeft dan een fietsendrager. Zo'n ding breekt echt de luchtstroom achter de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
ADAC test was met een diesel 18% meer verbruik, dus bij benzine ligt dit nog hoger.
De EV6 heeft ook zijn achterkant nodig voor de aerodynamica, deze wordt juist door fietsen ernstig verstoord waardoor de luchtweerstand (Cw waarde) drastisch omhoog gaat. Juist dat zorg bij een EV voor een echt hoger verbruik.
De 20 á 25% is zeker geen ongewone verbruiksverhoging met de 2 fietsen achterop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Solarman schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:22:
[...]

ADAC test was met een diesel 18% meer verbruik, dus bij benzine ligt dit nog hoger.
De EV6 heeft ook zijn achterkant nodig voor de aerodynamica, deze wordt juist door fietsen ernstig verstoord waardoor de luchtweerstand (Cw waarde) drastisch omhoog gaat. Juist dat zorg bij een EV voor een echt hoger verbruik.
De 20 á 25% is zeker geen ongewone verbruiksverhoging met de 2 fietsen achterop.
Uiteindelijk, met zuinig rijden viel het verbruik nog mee aan het eind van de dag.

Heb het gemiddelde over de hele dag, ca. 200 km, op ongeveer 10% boven mijn langdurig gemiddelde weten te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Jullie moeten het zelf weten qua updates, maar ik voer deze alleen door nadat ze minimaal 2-4 maanden staat. Er is nl geen enkele reden om direct uit te voeren, zeker niet als ze je (eventuele) issues niet verhelpen.

Met een auto waar ik 35.000 of meer km’s inzit wil ik niet een risico lopen dat ik maanden tegen iets aan zit te kijken voor het weer opgelost is..

[ Voor 9% gewijzigd door king_dude op 29-06-2022 22:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theflying
[...]

Wow heftig zeg, zo'n dure auto en dan heb je geen audio. Ik zou ook echt NIET zonder kunnen. Heb je gewoon pech gehad?

De laatste keer is echt door de update gekomen en ze kunnen hem ook niet terugzetten. Mijn tip, als je toch wil update doe dit na je vakantie.

Theflying

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zalmijbenieuwen
  • Laatst online: 14-03-2024
Fabian-69 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 00:16:
Vandaag na 2 weken met de AIR 58kwu naar de Deense grens gereden. De Ionity pas geactiveerd en laden ging fantastisch. Voor de zekerheid om de 200 km even geladen. (Kwam ook zo uit ivm de Ionity laadstations langs de route) Bij 1 station naar bijna max 173 kwu laadsnelheid (De AIR kan niet 250 kwu laden) bij de anderen stations 140 en 100) natuurlijk boven de 80% rond de 50kwu.
In NL gemiddeld verbruik 15kwu bij 100 gemiddeld en 19kwu bij 120 gemiddeld in Duitsland. Hij rijd echt fantastisch en bij slecht asfalt heel rustig. Ook geen stuurtrillingen of andere problemen. Een feestje 🎉 om in te rijden, helaas vind mijn vrouw dit ook en moest paar keer het stuur overdragen. Zeer blij mee! 😀👍
Dat is top om te lezen en verzacht het lange wachten weer iets :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theflying
Kia Ev6 navigatie update is beschikbaar
CV.EUR.S5W_L.001.001.220623|KM|EV6_MY_22_EU

Theflying

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
Theflying schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:40:
Kia Ev6 navigatie update is beschikbaar
CV.EUR.S5W_L.001.001.220623|KM|EV6_MY_22_EU
had vanochtend nog gekeken, maar toen was ie er nog niet.
Weet iemand al de changelog dan?
Ben benieuwd wat er gewijzigd is (en of het meer is dan wat er al gemeld was voor de andere auto's)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Theflying
stimpyrulez schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:45:
[...]

had vanochtend nog gekeken, maar toen was ie er nog niet.
Weet iemand al de changelog dan?
Ben benieuwd wat er gewijzigd is (en of het meer is dan wat er al gemeld was voor de andere auto's)
https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeView/633

Dit is het enige wat ik kan vinden maar ben hem nu aan het binnen halen en dan straks even installeren (aangezien mijn auto toch al kapot gaat van elke update _O- )

Theflying

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
Theflying schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:47:
[...]

Dit is het enige wat ik kan vinden maar ben hem nu aan het binnen halen en dan straks even installeren (aangezien mijn auto toch al kapot gaat van elke update _O- )
ben hem ook aan het binnen halen.
Ben ook wel benieuwd vanaf wanneer hij beschikbaar komt via OTA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theflying
stimpyrulez schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:55:
[...]

ben hem ook aan het binnen halen.
Ben ook wel benieuwd vanaf wanneer hij beschikbaar komt via OTA.
Wat ze mij hebben wijsgemaakt is dat het na deze update geactiveerd is en voortaan de updates OTA zullen gaan. Maar moet toegeven dat ik sterk mijn twijfels heb (en bang ben dat er een abonnement aan hangt)

Theflying

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
Theflying schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:57:
[...]

Wat ze mij hebben wijsgemaakt is dat het na deze update geactiveerd is en voortaan de updates OTA zullen gaan. Maar moet toegeven dat ik sterk mijn twijfels heb (en bang ben dat er een abonnement aan hangt)
naar mijn wetens zou het vanaf de vorige update moeten werken (van februari of zo).
En ja, toekomstig zou er een abonnement aan gaan hangen (wat natuurlijk weer gek is aangezien je wel 7 jaar gebruik mag maken van de app zonder kosten).

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Theflying
Hier net de update geïnstalleerd.
Android auto is nu full screen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SNXudX4g1-MVkwoBLGyNcX1aCFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3wGhThTKFA0GM26UwnZ0SCDV.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84R-ZViJYTsE12c_ooSMLNguwFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mGo6J4nu2yvKzvAhAaPewMOC.jpg?f=fotoalbum_large

Verder bij gebruik auto navigatie lijkt het bereken eerst te gebeuren voordat er iets op het scherm verschijnt (Geen foto van)

Snelheid systeem is niet beter of langzamer (nog steeds even responsive)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ROQm0CZzJyloW6cfM6Th2ktUtU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IEhZlFr6tWKUNvuXJNxGn08t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W27H5pd2mjax5c4IuO4JiUSS8pk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R8S5H8oHYfNEIRabiWbbBw8k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gn3cMBP3gRqI-OcNvTmKYhiCwYc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tmQegbDxuZguS2ylpMQIQGvB.jpg?f=fotoalbum_large

Theflying

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvw
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 08:24
Ik heb het erop gewaagd en de nieuwe software draait. Installatie ging vlekkeloos.

Dit zijn nu de waardes die ik zie over de software:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Bijgewerkt:                30-06-2022
Model:                     VCAE-S5BLC.AEU
Softwareversie:            CV_E.EUR.S5W_L.001.001.220623
OTA (Over-the-air) update: Beschikbaar
Firmwareversie:            CV_E.EUR.12.220623.MICOM
Navigatie-app-versie:      STD5W.EUR.KIA.220622.290763f
Kaartversie:               EUR.15.41.54.013.633.5
MKDB Software:             03.42

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Theflying
Start post is geupdate met de nieuwe software versie.
Mocht iemand nog aanpassingen hebben gevonden en/of bugfixes, laat maar weten dan pas ik de topic start aan d:)b

Theflying

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
Theflying schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:00:
Zeker geen draadloze variant of wel... 8)

had/heb toch nog wel de stille hoop dat dit een keer gaat komen (maar ben er bang voor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theflying
stimpyrulez schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:21:
[...]

had/heb toch nog wel de stille hoop dat dit een keer gaat komen (maar ben er bang voor)
Nope helaas (nog) niet

Theflying

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DaMenaz
EV6 vs Ferrari F355

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:09
Ben benieuwd wat er verder nog gewijzigd is, lijkt mij stug dat alleen Android Auto is aangepast, jammer dat er geen changelog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
Freezhost schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:30:
Ben benieuwd wat er verder nog gewijzigd is, lijkt mij stug dat alleen Android Auto is aangepast, jammer dat er geen changelog is.
als ik de 'EV6_MY_22_EU.ver' bekijk, zou er wel een soort van pagina moeten zijn in de auto zelf met aanpassingen:

bijv:
EV6_MY_22_EU\whatsnew\whatsnew\KIA\EU|whatsnew-nl_NL.url|11|-936862704|16469|0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:08
En vergeleken een Kia van 1995 of een Ferrari van 2022?
Natuurlijk wel leuk als je 40-45 jaar oud bent en die F355 boven je bed hing...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
Uit het Ioniq 5 topic
Onderstaande zijn de eerste bevindingen van deze update;
1. Het kleurthema kan nu automatisch worden omgeschakeld (wit thema overdag en
donker thema in de avond/nacht).
2. Bij het starten van de navigatie heb je nu de mogelijkheid om te kiezen tussen: Snelste, zuinigste en voorkeur snelweg route.
3. Wat kleine ontwerpveranderingen in tijd, datum en het voertuigpictogram op het startscherm.

Kortom geen laadplanning, geen resterende batterijweergave bij aankomst, geen voorconditionering ....

De changelog in de auto geeft alleen de eerste twee genoemde punten als highlights.

PS Mijn OTA zegt nu beschikbaar en vereist geen apart abonnement meer....
Hyundai heeft ook een nieuwsbericht uitgegeven dat OTA beschikbaar is vanaf nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poulske
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:43
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Verder bij gebruik auto navigatie lijkt het bereken eerst te gebeuren voordat er iets op het scherm verschijnt (Geen foto van)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kijk dat is mooi, ook maar eens updaten, nog nooit gedaan.
Eerst nog een USB stick van 64GB fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-09 14:51
Freezhost schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:09:
Uit het Ioniq 5 topic

[...]

Hyundai heeft ook een nieuwsbericht uitgegeven dat OTA beschikbaar is vanaf nu.
Hmm moest dat nou zoveel tijd kosten? Al met al voor mij geen reden om snel te updaten, kijk de kat nog wel even uit de boom. Het punt van widescreen AA zie ik ook niet zo. Het is zo al breed zat en ik vind het juist handig om naast AA het EV scherm van de EV6 zelf weer te geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theflying
stimpyrulez schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:21:
[...]

Heb nog na vraag gedaan bij Kia update service.
De Wireless Android auto / Apple CarPlay komt er naar alle waarschijnlijkheid aan.
Dit kan nog even duren maar ze bevestigen dat de hardware er voor inzit.

Moet toegeven, eerst zien dan geloven maar het is een positief signaal d:)b

Theflying

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asennamm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-09 16:06
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Thanks voor het uitproberen.
Hopelijk heeft het nummer op de eerst afbeelding geen betrekking op de ev6 ;) .
Goed nummer trouwens

Op het Duitse evf6 forum staat dat (het opstarten van) de navigatiekaart sneller zou gaan/reageren.
Merk je daar iets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxander968
Welke geheime updater gebruiken jullie? Ik kom net van de dealer vandaan voor de parkeer-ding terugroep update, subwoofer en nog een derde die ik niet meer weet. Maar volgens de dealer stond de nieuwste versie van de navigatie er al op? Mijn laatste update is van 22 februari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theflying
xxander968 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:30:
Welke geheime updater gebruiken jullie? Ik kom net van de dealer vandaan voor de parkeer-ding terugroep update, subwoofer en nog een derde die ik niet meer weet. Maar volgens de dealer stond de nieuwste versie van de navigatie er al op? Mijn laatste update is van 22 februari.
De software-tool voor het update vind je hier:
https://update.kia.com/EU/NL/navigationUpdate

Theflying

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poulske
Theflying schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:22:
[...]

Heb nog na vraag gedaan bij Kia update service.
De Wireless Android auto / Apple CarPlay komt er naar alle waarschijnlijkheid aan.
Dit kan nog even duren maar ze bevestigen dat de hardware er voor inzit.

Moet toegeven, eerst zien dan geloven maar het is een positief signaal d:)b
Ook voor de 58kWh versie, of niet gevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theflying
asennamm schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:25:
[...]

Thanks voor het uitproberen.
Hopelijk heeft het nummer op de eerst afbeelding geen betrekking op de ev6 ;) .
Goed nummer trouwens

Op het Duitse evf6 forum staat dat (het opstarten van) de navigatiekaart sneller zou gaan/reageren.
Merk je daar iets van.
Het nummer is voor mij met de Ev6 wel toepasselijk, helaas :X _O-
Maar inderdaad, goed nummer.

Verder moet ik zeggen dat ik dat nog niet helemaal heb getest, hij is in ieder geval niet langzamer geworden. 8)

Theflying

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Ik mag wel hopen dat die Ioniq 5 weg is uit het beginscherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theflying
Poulske schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:32:
[...]

Ook voor de 58kWh versie, of niet gevraagd?
Niet gevraagd, maar volgens mij is het multi-media systeem overal gelijk (correct me if i am wrong)

Theflying

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theflying
Freezhost schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:33:
Helaas _O-

Theflying

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
8)7 :X

Had je maar een Hyundai moeten kopen zullen de developers wel denken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poulske
Theflying schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:33:
[...]

Niet gevraagd, maar volgens mij is het multi-media systeem overal gelijk (correct me if i am wrong)
Enige verschil wat ik kan bedenken is de draadloze oplaadfunctie, maar dat lijkt mij inderdaad er los van te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theflying
Poulske schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:44:
[...]

Enige verschil wat ik kan bedenken is de draadloze oplaadfunctie, maar dat lijkt mij inderdaad er los van te staan.
Ik heb de 77kWh plus uitvoering zonder de draadloze oplaadfunctie, dus ik denk dat je gelijk hebt en dat die er los van staat.

Theflying

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harm289
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:36
Solarman schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:55:
[...]

Ik ben geen professionel maar we kunnen in ieder geval meedenken.
*Is het echt de "Aardlek" alleen van de Alfen lader? of zit er nog meer apperatuur op?
*Is het een aardlekautomaat (zowel voor lekstroom als kortsluiting) of een aardlekschakelaar (alleen lekstroom)?
*Indien aardlekautomaat is deze16A of 20A?
Hoeveel Amp is je interne maximale laadstroom ingesteld op de Alfenlader?(als je dat weet)
DaMenaz schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:57:
[...]

Hoeveel fasen is je lader?
Top, het is de "aardlek" (blauwe schakelaar rechts op de foto) voor de Alfen lader. Het is een aparte schakelaar voor de laadpaal zelf, er zit niets anders op. Ik weet niet of het 16A of 20A is. De lader heeft load balancing en is max vermogen is afgesteld op 11kW. Het is dus een 3 fase lader. Ik kan vanavond nog wel een detail foto van de schakelaar maken als ik thuis ben, mocht dat helpen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6k4vNqQBiF8_QXj-JKuVae6MF18=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4CrWgRrOv9gcnzNZufRG9MSd.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door harm289 op 30-06-2022 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
Heb net de auto geupdate

Geeft zelf de de link naar de onderstaande url als zijnde changelog

Had de installatie gedaan na uitschakelen (normaal laat ik de auto aan staan i.v.m. accu).

Nu gaat de auto in 'zombie mode'.... |:(
De auto geeft ook aan dat de accuspanning laag is (auto heeft vanochtend nog ruim een uur gereden).
Wel weer bijzonder dit.

Heb hem maar effe aan de laadpaal gegooid in de hoop dat de 12V accu dan ook geladen word.

Kreeg hem er ook niet uit met '10 seconden de startknop indrukken' variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asennamm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-09 16:06
Theflying schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:32:
[...]

Het nummer is voor mij met de Ev6 wel toepasselijk, helaas :X _O-
Maar inderdaad, goed nummer.

Verder moet ik zeggen dat ik dat nog niet helemaal heb getest, hij is in ieder geval niet langzamer geworden. 8)
Jammer, dat het wel op jouw ev6 betrekking heeft. Misschien verandert de route nog met de nieuwe navigatie straks, ooit, in de toekomst een keer.
Het is trouwens het zoomen van de navigatiekaart dat zou nu vloeiend zou gaan (en eerst niet?).

[ Voor 13% gewijzigd door asennamm op 30-06-2022 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
Phusebox schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:41:
[...]

8)7 :X

Had je maar een Hyundai moeten kopen zullen de developers wel denken...
Sorry maar dat is echt een gemiste kans... als ik bij Kia hiervoor verantwoordelijk zou zijn zou ik me echt schamen. 8)7 Dit soort dingen vind ik echt heel slecht... alsof je op sociale media de foto van je broer zou gebruiken :+

Geeft mij een beetje het gevoel dat de EV6 er een beetje bij hangt... zo van o wacht die hebben we ook nog

[ Voor 10% gewijzigd door Freezhost op 30-06-2022 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMenaz
harm289 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:58:
Ik weet niet of het 16A of 20A is.
Op de aardlekautomaat staat een code (links). C16 of C20. Daar kun je aan zien of het 16A of 20A is. :)

Catch my drift?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaMenaz
Freezhost schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:33:
Bedoelen jullie dan deze?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/exowtFe3WxlZcK7XDggVieJ7-xU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xLf8MfuFJzMnbGLJcoHftYuS.png?f=user_large

Ik vind het net een Hyundai i30

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fPq16jG05H6382puLFXzV_5YdUw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AIJb214TA3ya9xENxEQMWY1z.webp?f=user_large

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Hoe lang duurde de update bij jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 10:13
DaMenaz schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:31:
[...]

Bedoelen jullie dan deze?

[Afbeelding]

Ik vind het net een Hyundai i30

[Afbeelding]
pfff, zelfs een hele andere klasse auto in de UI. Echt een afknapper.
Het laat maar zien dat Kia echt nog heel ver te gaan heeft met beseffen dat software echt belangrijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
harm289 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:58:
[...]

[...]

Top, het is de "aardlek" (blauwe schakelaar rechts op de foto) voor de Alfen lader. Het is een aparte schakelaar voor de laadpaal zelf, er zit niets anders op. Ik weet niet of het 16A of 20A is. De lader heeft load balancing en is max vermogen is afgesteld op 11kW. Het is dus een 3 fase lader. Ik kan vanavond nog wel een detail foto van de schakelaar maken als ik thuis ben, mocht dat helpen. [Afbeelding]
We gaan gewoon stap voor stap kijken of we je verder kunnen helpen.
Het is in ieder geval een ChiNT aardlekautomaat, deze detecteert zowel lekstromen als kortsluiting/overbelasting.
Zoals @DaMenaz al aangaf staat staat linksbovenin 16 of 20 met een B of C ervoor.
De linkse is een EATON hoofdschakelaar voor de laadpaal neem ik aan.(wordt normaal weinig toegepast maar kan geen kwaad)
*Een detailfoto zou fijn zijn, is ook de max lekstroom te zien.
*Een overzichtsfoto van de rest waar dit Hager kastje is ingebouwd.
*Hoe zwaar is je hoofdzekering? 3x 25A of hoger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank je wel voor het testen, nu kan ik met een gerust hard installeren _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secretdk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-05 10:46
Phusebox schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:52:
[...]

Hoe lang duurde de update bij jou?
Het uitvoeren van de update zelf duurde bij mij een uur en 10 minuten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Anunnaki
Voor diegene die nog een keuze moeten maken en twijfelen over de lange afstanden tussen de verschillende afspraken met een EV6.

Gisteren tussen de afspraken door moest ik laden. Had nog maar 20% en moest nog een heel eind en daarna ook weer thuis komen.

Ionity opgezocht en tikte toch weer boven de 230kwh aan bij het laden.

28 gr buiten, Auto aan, Airco dus ook aan laten staan vanwege de hitte, Apple Music aan via CarPlay, stoel in ligstand, oogjes dicht en was met iets meer dan 15 min. op 80%.

Was binnen 20 min ff slapen weer onderweg en kwam uitgerust en op tijd aan op mijn afspraak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGK_joUuVeLgPDF5og5WbVDiUCw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c0lDQhu56oi2zkDh980cd3Ts.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeondutch
radeondutch schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:13:

- Analyse
- Update
- ?
- Versterker vervangen
Nieuwe versterker in bestelling. Hopelijk geen maanden wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
1Mark schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 16:03:
[...]

pfff, zelfs een hele andere klasse auto in de UI. Echt een afknapper.
Het laat maar zien dat Kia echt nog heel ver te gaan heeft met beseffen dat software echt belangrijk is.
Mee eens, ik zou wel een EV6 willen rijden met software van Tesla of TomTom. Ik denk dat autofabrikanten daar ook naar toe moeten maak gebruik van bestaande systemen zoals Android Auto, TomTom IndiGO etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
Freezhost schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 17:11:
[...]

Mee eens, ik zou wel een EV6 willen rijden met software van Tesla of TomTom. Ik denk dat autofabrikanten daar ook naar toe moeten maak gebruik van bestaande systemen zoals Android Auto, TomTom IndiGO etc.
+1 voor TomTom (tot dat de nieuwe geïntegreerde Apple CarPlay komt natuurlijk)
Pagina: 1 ... 170 ... 446 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic