Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• DigitalHombre
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-11 09:38
Compusmurf schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 09:27:
Zelf krijg ik deze week de ev6 en ben een tijdje op zoek geweest naar dakdragers. Aanzien ik eigenlijk nergens antwoord heb gevonden of dit ook met panoramadak kan uiteindelijk samen met de dealer een Thule set besteld en deze ochtend gepast. Past prima zolang je het dak maar niet openmaakt.
In dat geval zou ik toch op zoek gaan naar oplossingen om te vermijden dat je toch dat schuifdak gaat openen en -je mag er niet aan denken- het glazen dak in gruizels ligt. Knopje afplakken of de zekering trekken misschien?

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20-11 21:01
Gisteren retourtje Amsterdam gedaan. (1% 30km zone, 2% 50 km weg, 97% snelweg)

Begin standEind standWerkelijke kilometersKM verliesGemiddelde/Max. snelheidVerbruik volgens board computer
540 KM429 KM110.9092. Max 104Verbruik 14.5kWh / 100 km
429 KM302 KM111.615.471. Max 111Verbruik 14.4kWh / 100 km

Ik haal gewoon vrachtwagens in en ga weer naar rechts als het kan. ;)
Terugweg in totaal 30 minuten vertraging gehad ivm file.
Vandaar lagere gemiddelde snelheid.
Overal dik tevreden met de range. Maar een 'verlies' van 15.4 kilometer.
Totaal 1309 kilometer gedragen. De board computer geeft perfect de geschatte range aan.

[ Voor 5% gewijzigd door R20141016 op 25-06-2022 12:04 ]

• Mad_Master
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21-10 19:06
Franciesco schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:37:
Dat zouden dan flinke prijsverhogingen zijn! Balen voor de (mogelijk) getroffenen :(

Als voorbeeld de prijsontwikkeling van de EV6 AWD GT-line sinds de lancering:
  • lancering - ca februari 2022: €59.395,-
  • februari 2022 - april 2022: €59.995,-
  • april 2022 - juni 2022: €60.995,-
  • juni 2022: €63.495 - €64.995???
Als er inderdaad een prijsverhoging is, dan zal er vast ook een nieuwe prijslijst komen vermoed ik.
Ik heb zelf nog geen belletje of mail gehad van de dealer, maar hoe het aan het lopen is, komt deze waarschijnlijk binnenkort. In mijn koopovereenkomst staat nu namelijk 59.965. Straks nog 4000 bij doen en over een paar maanden nog een prijsverhoging en zo door tot er daadwerkelijk een VIN aan gekoppeld is, maar door dit variable contract maakt eigenlijk niks uit want het staat in het contract dat ze hem mogen wijzigen :'(

Met de prijsstijging, variable contracten en de hudige levertijden van anderhalf jaar, zou je straks met een klein verschil een Polestar 3 kunnen kopen. 8)7

• Compusmurf
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-08-2024
DigitalHombre schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:46:
[...]

In dat geval zou ik toch op zoek gaan naar oplossingen om te vermijden dat je toch dat schuifdak gaat openen en -je mag er niet aan denken- het glazen dak in gruizels ligt. Knopje afplakken of de zekering trekken misschien?
Ik kies voor de zekering, dit werd ook door de dealer aangedragen om dat te doen. Zeker omdat we kinderen hebben. Verwachting is niet dat het glas knapt, maar dat de motoren doorbranden volgens onze dealer.

http://Compusmurf.xs4all.nl

• Solarman
  • Niet online
Compusmurf schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 16:01:
[...]

Ik kies voor de zekering, dit werd ook door de dealer aangedragen om dat te doen. Zeker omdat we kinderen hebben. Verwachting is niet dat het glas knapt, maar dat de motoren doorbranden volgens onze dealer.
Inderdaad beter om de zekering te verwijderen.
En.........dat je er nooit achter hoeft te komen wat als eerste kapot gaat, de ruit of de motor. *O*

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:02
Wie kan me helpen ;) ik ben bezig met het krijgen van een leaseauto via de zaak. Nu heb ik m'n oog laten vallen op een EV6. Heb in de auto gereden, en natuurlijk geven ze je de meest luxe mee die ze hebben. Nu in de lease bieden ze standaard de Plus versie aan. Maar. Nu ben ik aan het twijfelen of ik de discussie aan moet gaan en een aanpassing moet vragen voor een GT-line ..iemand ervaring of anders gezegd...is het de moeite waard

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

• PrimaBB
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22:40
Pimmetje651 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 16:17:
Wie kan me helpen ;) ik ben bezig met het krijgen van een leaseauto via de zaak. Nu heb ik m'n oog laten vallen op een EV6. Heb in de auto gereden, en natuurlijk geven ze je de meest luxe mee die ze hebben. Nu in de lease bieden ze standaard de Plus versie aan. Maar. Nu ben ik aan het twijfelen of ik de discussie aan moet gaan en een aanpassing moet vragen voor een GT-line ..iemand ervaring of anders gezegd...is het de moeite waard
Vandaag mn EV6 Plus Advanced AWD opgehaald. Helemaal blij mee.
Direct al 200km gereden ook in Duitsland even stukje knallen. :)

Het verschil tussen GT Line en Plus lijkt me puur, naast wat cosmetische zaken en wireless phone charging, voor rijgenot niet noodzakelijk. Ja, je krijgt wat meer software comfort en de verlichting is beter.
Dan beter upgraden naar AWD. Ligt als een blok op de weg. Soepeltjes naar 180
Doet niet onder voor de Tesla S AWD die ik heb gehad. Ik vind de EV6 zelfs sportiever rijden.

Dus als je het uiterlijk belangrijk vindt of ook die paar software dingetjes, dan kan GT Line je nog meer comfort bieden, maar nogmaals de AWD maakt denk ik meer verschil.

Maar blijft natuurlijk allemaal persoonlijke voorkeur/smaak.

Edit: Hoewel Tesla betere self driving heeft met autopilot vindt ik de keuze van Kia om meer geassisteerd te rijden briljant gevonden.
De EV6 past zich elke keer automatischaan, maar niet te dwingend, met de lane keeping na handmatig sturen/ingrijpen. Bij Tesla moest je elke keer de AP weer aanzwengelen na een stuuringreep.
Wel is het soms oppassen na een lane change of de EV6 niet teveel overcorrigeerd.
Maar het gaat allemaal wat natuurlijker. De self steer van de auto vs sturen van de bestuurder zelf

[ Voor 18% gewijzigd door PrimaBB op 25-06-2022 16:35 ]

Taycan 4S Cross Turismo Volcano Grey 2024 (pre-facelift) | Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:02
PrimaBB schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 16:29:
[...]

Vandaag mn EV6 Plus Advanced AWD opgehaald. Helemaal blij mee.
Direct al 200km gereden ook in Duitsland even stukje knallen. :)

Het verschil tussen GT Line en Plus lijkt me puur, naast wat cosmetische zaken en wireless phone charging, voor rijgenot niet noodzakelijk. Ja, je krijgt wat meer software comfort en de verlichting is beter.
Dan beter upgraden naar AWD. Ligt als een blok op de weg. Soepeltjes naar 180
Doet niet onder voor de Tesla S AWD die ik heb gehad. Ik vind de EV6 zelfs sportiever rijden.

Dus als je het uiterlijk belangrijk vindt of ook die paar software dingetjes, dan kan GT Line je nog meer comfort bieden, maar nogmaals de AWD maakt denk ik meer verschil.

Maar blijft natuurlijk allemaal persoonlijke voorkeur/smaak.

Edit: Hoewel Tesla betere self driving heeft met autopilot vindt ik de keuze van Kia om meer geassisteerd te rijden briljant gevonden.
De EV6 past zich elke keer automatischaan, maar niet te dwingend, met de lane keeping na handmatig sturen/ingrijpen. Bij Tesla moest je elke keer de AP weer aanzwengelen na een stuuringreep.
Wel is het soms oppassen na een lane change of de EV6 niet teveel overcorrigeerd.
Maar het gaat allemaal wat natuurlijker. De self steer van de auto vs sturen van de bestuurder zelf
Zal bij mij dus niet om het verschil advanced v.s. GT-line zijn, maar Plus v.s. GT-Line

Het verschil zit volgens mij ook dat je geen 360graden camera hebt. Dat wireless charging kan me gestolen worden eigenlijk. Die verlichting is leuk, maar niet noodzakelijk. Ook het (uit)parkeren zit niet op de sleutel.

Jij ook in de lease ? Want voorraad is ook een dingetje

[ Voor 7% gewijzigd door Pimmetje651 op 25-06-2022 21:40 ]

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:20
@Pimmetje651 : voor mij was de keuze om voor een GT-line te gaan een no-brainer.
Want ik vind met name de onderstaande opties gewoon erg fijn (en had deze opties ook al op mijn vorige auto):
  • Schuif-/kanteldak
  • HUD
  • 360 graden camera
  • Matrix verlichting
Optisch vind ik de GT-line ook mooier.
Maar uiteraard: alle bovenstaande zaken zijn persoonlijk. En de extra opties komen helaas niet gratis.

• PrimaBB
Pimmetje651 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 21:36:
[...]

Zal bij mij dus niet om het verschil advanced v.s. GT-line zijn, maar Plus v.s. GT-Line

Het verschil zit volgens mij ook dat je geen 360graden camera hebt. Dat wireless charging kan me gestolen worden eigenlijk. Die verlichting is leuk, maar niet noodzakelijk. Ook het (uit)parkeren zit niet op de sleutel.

Jij ook in de lease ? Want voorraad is ook een dingetje
Klopt die 360 graden cam en remote park zijn leuk. Maar hoe vaak heb je het echt nodig?
Bij mn Tesla de summon 1 weekje gebruikt, toen ik mn auto in die tijd elke dag op zeer smalle parkeerplek moest parkeren met 2 muren links en rechts zodat portieren niet open konden. :)

De self drive van Kia zie ik niet 123 een enorme vlucht maken zodat je met de huidige modellen/hardware straks met fantastische autopilot, lane change en auto afritten kan rijden.
Eerlijk, ik heb niet gereden in een GT line met auto lane change. Weet dus niet hoe goed dit nu al werkt.

Maar ik denk dat Kia nog een aantal hardware iteraties af staat van betere autopilot.

Lease inderdaad (zelf). En wat betreft voorraad. Dit was een voorraad. Was ook dingetje voor mij. Mn vorige auto kon ik ineens verkopen en dus moest ik snel iets anders.
Erg geschrokken daarna van dat nergens meer nieuwe EV, beetje in mijn wenscategorie (beetje range, snelladen) verkrijgbaar was.

Na wat rondbellen vorige maand, omdat nood hoog was, wel beetje geluk gehad dat deze variant op korte termijn verkrijgbaar was.

[ Voor 6% gewijzigd door PrimaBB op 25-06-2022 22:00 ]

Taycan 4S Cross Turismo Volcano Grey 2024 (pre-facelift) | Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

• AnotherFruitcake
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-11 17:49

• PrimaBB
Franciesco schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 21:52:
@Pimmetje651 : voor mij was de keuze om voor een GT-line te gaan een no-brainer.
Want ik vind met name de onderstaande opties gewoon erg fijn (en had deze opties ook al op mijn vorige auto):
  • Schuif-/kanteldak
  • HUD
  • 360 graden camera
  • Matrix verlichting
Maar uiteraard: alle bovenstaande zaken zijn persoonlijk. En de extra opties komen helaas niet gratis.
Maar als je dit mooi vindt en je kan een exemplaar met deze opties met ongeveer dezelfde levertijd krijgen. Gewoon doen toch?

Let wel op dat de prijzen wel gestegen zijn. Dat zei mn dealer vandaag ook nog.

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-11 20:23
PrimaBB schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 21:56:
[...]

Klopt die 360 graden cam en remote park zijn leuk. Maar hoe vaak heb je het echt nodig?
360 gr camera gebruik ik dagelijks. Gebruik de buiten spiegels niet eens meer. Krijg ik weer de kans om te kiezen en is dit de enige extra optie, zal ik nu altijd met 360 gr kiezen. Ook al betekend dat meer betalen.

• PrimaBB
Anunnaki schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 22:44:
[...]

360 gr camera gebruik ik dagelijks. Gebruik de buiten spiegels niet eens meer. Krijg ik weer de kans om te kiezen en is dit de enige extra optie, zal ik nu altijd met 360 gr kiezen. Ook al betekend dat meer betalen.
Wel interessant. Die spiegel cams zou ik inderdaad ook graag gehad willen hebben.
Die lijken me goed het slechte zijzicht compenseren, want dat viel me al wel op vandaag dat het zicht aan de zijkant wat tekort schiet.

Maar de achteruitrijdcam vond ik opvallend goed/helder.
Biedt de 360 cam zo veel meer nog?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:28
[...]

Het lijkt me sterk dat ie niet gewoon stopt en zelfs stukje terug gaat bij weerstand, uit veiligheidsperspectief.
Mijn (BMW 2012) ramen gaan allemaal incl dakraam niet door als je er een vinger (of houtje ;) ) tussen steekt.

• Marnix
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-05-2023
Pimmetje651 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 16:17:
Jazeker :*)

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:54
Ik vind alleen al die stomme plastic zwarte randen om de wielkasten op de Plus/Plus advanced genoeg reden om voor de GT-Line te gaan. Ik kan mij zeker voorstellen dat er mensen zijn die daar niets om geven of sommigen die het zelfs mooier vinden. Zoals altijd, gelukkig verschillen de smaken want daardoor kiezen we niet allemaal dezelfde auto, anders wilde iedereen een EV6 met als gevolg nog langere levertijd :+.

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
sn0x0r schreef op zondag 26 juni 2022 @ 08:11:
Ik vind alleen al die stomme plastic zwarte randen om de wielkasten op de Plus/Plus advanced genoeg reden om voor de GT-Line te gaan. Ik kan mij zeker voorstellen dat er mensen zijn die daar niets om geven of sommigen die het zelfs mooier vinden. Zoals altijd, gelukkig verschillen de smaken want daardoor kiezen we niet allemaal dezelfde auto, anders wilde iedereen een EV6 met als gevolg nog langere levertijd :+.
Voor mij de redenen om GT-Line te kiezen:
- achteruitcamera bij knipperlicht
-360 graden camera (mijn oprit is nogal smal en 2 haakse bochten met 20cm marge op sommige delen)
- wielkasten in carrosseriekleur
(en niet onbelangrijk: met bovenstaande opties erbij past hij exact in het lease budget)

• HappyDriver
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 29-08 11:52
Leuk hoor een schuifdak of matrix verlichting etc. Hoe vaak gebruik je het nu en mis je het echt als het er niet in zit?

Ik zou weer voor AWD gaan, 100pk meer en het dubbel aantal wielen die meedoen en zorgen voor puur rijplezier, iedere keer als je in de auto zit.

Eerlijk: schuifdak was voor mij een no-go na de ellende met m’n vorige auto (lekkage, aandrijfmotor doorgebrand, weer lekkage en weer). De AWD was een kadootje van de dealer (foutje in de bestelling), had ik zelf nooit aangekruist - maar wat een genot!

Verder: iedereen (ik ook?) wil toch gewoon bevestiging dat je de goede keuze hebt gemaakt, hebben ze ook een mooi woord voor: cognitieve dissonantie :-). En dat is denk ik het mooie van de EV6: welke uitvoering je ook kiest, het is een top auto _/-\o_

[ Voor 19% gewijzigd door HappyDriver op 26-06-2022 09:44 ]

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

anc

Franciesco schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 21:52:
  • Schuif-/kanteldak
  • HUD
  • 360 graden camera
  • Matrix verlichting
Ik ben uiteindelijk voor de Plus gegaan omdat ik die nog direct in november kon krijgen. Dus was eigenlijk niet veel te overwegen, behalve langer wachten + hoger kostenplaatje.
Hieronder mijn gedachtes over de verschllen.

Ik wilde per see GEEN schuif-/kanteldak. Anders GOED opletten bij de verzekeraar dat het onder je glasverzekering valt. Ik had een Espace met een barst in het dak en die moest ik zelf lappen. 1500 euro!

HUD dacht ik enorm te gaan missen, maar dat viel mij behoorlijk mee. Ik mis het helemaal niet meer.

360 graden camera is denk ik wel een enorme pluspunt bij inparkeren. Inmiddels wel gewend aan zonder, maar parkeer hem soms toch een beetje scheef in. Gek genoeg met de Espace die iets langer en iets breder was, had ik dat niet.

Matrix verlichting kan me gestolen worden. Idem als het draadloos laden. Zou liever draadloos android auto willen :-)

Een ander cosmetisch punt wat ik toch iets meer waarde wil geven is de voorbumper. Ik vind die van de GT lijn toch echt veel mooier dan bij de Plus.

Ik ben ook wel benieuwd, zijn er mensen die ook de laadpoort soms een beetje moet helpen om open te gaan?
Bij mijn garage hadden ze hier nog niet van gehoord.

Aanvulling: Oh en wat de persoon boven mij zegt. Ik had achteraf gezien graag voor een AWD gegaan, ik vind de RWD met een nat wegdek erg overstuurt!

[ Voor 4% gewijzigd door anc op 26-06-2022 09:53 ]

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:54
HappyDriver schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:38:
Leuk hoor een schuifdak of matrix verlichting etc. Hoe vaak gebruik je het nu en mis je het echt als het er niet in zit?

Ik zou weer voor AWD gaan, 100pk meer en het dubbel aantal wielen die meedoen en zorgen voor puur rijplezier, iedere keer als je in de auto zit.

Eerlijk: schuifdak was voor mij een no-go na de ellende met m’n vorige auto (lekkage, aandrijfmotor doorgebrand, weer lekkage en weer). De AWD was een kadootje van de dealer (foutje in de bestelling), had ik zelf nooit aangekruist - maar wat een genot!

Verder: iedereen (ik ook?) wil toch gewoon bevestiging dat je de goede keuze hebt gemaakt, hebben ze ook een mooi woord voor: cognitieve dissonantie :-). En dat is denk ik het mooie van de EV6: welke uitvoering je ook kiest, het is een top auto _/-\o_
Ik had zeker liever een gt-line AWD gehad ipv de RWD die ik nu ergens in Q3 krijg (hoop ik), maar de extra kosten wegen daar voor mij echt niet tegen op. Los daarvan kom ik nu rond in een QASHQAI die voorwiel aangedreven is met 115 pk, straks achterwiel aangedreven met 229 pk vind ik echt ruim voldoende.

• Wiliyama
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20-11 13:16
Solarman schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 16:05:
[...]

Inderdaad beter om de zekering te verwijderen.
En.........dat je er nooit achter hoeft te komen wat als eerste kapot gaat, de ruit of de motor. *O*
Moeten we dan ook allemaal in de winter de zekering gaan verwijderen als auto s'nachts buiten heeft gestaan en er ijsvorming heeft plaatsgevonden op het dak waardoor het open dak is vastgevroren??????
Ik verwacht dat er geen motor stuk gaat. Niet van deurgrepen, ramen, achterklep, ruitenwissers, laadklep. Gewoon even testen door met de hand tegen te houden.

• Solarman
  • Niet online
Wiliyama schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:17:
[...]

Moeten we dan ook allemaal in de winter de zekering gaan verwijderen als auto s'nachts buiten heeft gestaan en er ijsvorming heeft plaatsgevonden op het dak waardoor het open dak is vastgevroren??????
Ik verwacht dat er geen motor stuk gaat. Niet van deurgrepen, ramen, achterklep, ruitenwissers, laadklep. Gewoon even testen door met de hand tegen te houden.
Ja, de motor weet ik niet, is iets wat de dealer hem vertelde.
ik vermoed zelf ook dat er een overbelastingsbeveiliging in zit.

Maar breuk van het opendakglas is zeer reëel, bij gemonteerde dakdragers treed er lokaal puntbelasting op aan de zijkanten van het glas wanneer het dak geopend wordt, toevallig is dat juist iets waar gehard glas héél slecht tegen kan. Ik zou het niet willen uiitproberen in ieder geval. :N
Dit is waarom KIA aangeeft dat er geen dakdragers op kunnen, want er zijn er zeker zoals al gemeld die gewoon gemonteerd kunnen worden.

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

• ricardo248
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Kunnen de camera's opnemen? Of zou ik een dashcam er extra bij moeten kopen?

• Ihkvdb
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08-04-2023
ricardo248 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 12:53:
Dashcam is nodig in Europa. Alleen in Korea hebben ze een optie om ev6 camera’s te gebruiken maar EU modellen hebben die techniek niet ingebouwd.

• Solarman
  • Niet online
ricardo248 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 12:53:
Ze zouden dat niet moeten doen................maar ik weet niet wat de auto opslaat (zeker bij een crash).
Gezien de verschillende wetgevingen in de EU gaan ze dat hier niet verkopen, maar inderdaad schijnt het in Korea een optie te zijn.
Bij het installeren van een dashcam wel opletten dat deze niet in alle landen is toegestaan.
Kijk hier wat de regeltjes ongeveer zijn in de landne.

[ Voor 10% gewijzigd door Solarman op 26-06-2022 14:03 ]

• D.v.Heerikhuize
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 28-10 15:43
te horen gekregen dat de leverdatum niet gehaald wordt, dit zou midden juli zijn, echter is nu door geschoven naar einde augustus, baal hier enorm van te meer omdat ik vanaf die periode zo goed als zonder auto kom te zitten. kan er tijdens de vakantie een van de kinderen lenen, maar ja toch jammer. wie van jullie heeft er 21 inch wielen onder de GT line AWD zitten, en wat is jullie ervaring hiermee. Verder zie ik de prijzen stijgen, ten opzichte van januari, blij dat ik in januari gekocht heb.

• ricardo248
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
@Solarman @Ihkvdb dank voor de reactie, qua privacy wetgeving is het wel nodig dat er niet naar een persoon kan worden teruggeleid. Misschien dat het wel interessant is als die optie ooit beschikbaar komt (denk het niet)dat het systeem dan bijvoorbeeld alleen op een externe sd/hardeschijf mag worden opgeslagen en dat het alleen werkt als de auto aan het rijden is. Zodat de auto zelf niks opslaat

Maar ja dat wordt dus een dashcam. Nog bedankt voor de website link @Solarman

• _YmmiT_
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-06 21:41
[...]

Echt nul verstand van dit soort dingen, maar is dit relatief eenvoudig zelf in of uit te schakelen?

• Franciesco
HappyDriver schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:38:
Het schuif-/kanteldak gebruik ik vrijwel elke rit. :) Heerlijk die frisse lucht binnen. En als 2de bonus ook extra daglicht, is welkom met zo’n donkere dakhemel.
Dus ja, die zou ik zeker erg missen en was voor mij één van de redenen om geen Tesla Model Y te nemen.

Super persoonlijk allemaal, zoals ook eerder opgemerkt.

• Franciesco
Solarman schreef op zondag 26 juni 2022 @ 14:02:
[...]

Ze zouden dat niet moeten doen................maar ik weet niet wat de auto opslaat (zeker bij een crash).
Gezien de verschillende wetgevingen in de EU gaan ze dat hier niet verkopen, maar inderdaad schijnt het in Korea een optie te zijn.
Bij het installeren van een dashcam wel opletten dat deze niet in alle landen is toegestaan.
Kijk hier wat de regeltjes ongeveer zijn in de landne.
Ik blijf dat toch wel vreemd en jammer vinden. Want bij b.v. BMW kun je de geïntegreerde dashcam in Nederland wel kopen terwijl het in het thuisland van BMW (Duitsland) verboden is…

• Khaelos
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-11 13:09
Vraagje, ik ga morgen een EV6 proefrijden maar zit te twijfelen wat ik eigenlijk precies wil.. wat ik wel weet ik dat ik niet meer afhankelijk wil zijn van fosiele brandstoffen.

Ik rij nu een Megane Estate 2018 50dkm, gekocht in 2019 met 20k op de klok inruil +-18k
en heb nu dus interesse in de EV6, het liefst 77kw en AWD
nu vroeg ik me dus af of er hier meer mensen zijn die kopen i.p.v. leasen..
ik heb niet de luxe dat ik van de baas mag leasen helaas.
wel zou ik kunnen private leasen maar in mijn ogen is dat hetzelfde als een huis huren ipv hypotheek betalen en vind ik nutteloos want je houdt er niks aan over of een maand rijden na.
dan komt de prijs nog om de hoek kijken, die al snel op zo'n 55K+ uit komt

dan is er ook nog zoiets als waterstof, een collega van mij raadt mij het af of een EV te kopen want hij denkt dat binnen een jaar of 5 waterstof uit de kinderschoenen is.

iemand met tips over wat nou een goede beslissing zou zijn?

Z790, 4070Ti, 13600K, 32gb DDR5 6200mhz, Samsung 980pro 2TB, Scythe Mugen rev C , Corsair 4000D airflow | Seat Leon Cupra 300 ST 4DRIVE

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20-11 21:01
Khaelos schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:38:
Vraagje, ik ga morgen een EV6 proefrijden maar zit te twijfelen wat ik eigenlijk precies wil.. wat ik wel weet ik dat ik niet meer afhankelijk wil zijn van fosiele brandstoffen.

Ik rij nu een Megane Estate 2018 50dkm, gekocht in 2019 met 20k op de klok inruil +-18k
wel zou ik kunnen private leasen maar in mijn ogen is dat hetzelfde als een huis huren ipv hypotheek betalen en vind ik nutteloos want je houdt er niks aan over of een maand rijden na.

dan is er ook nog zoiets als waterstof, een collega van mij raadt mij het af of een EV te kopen want hij denkt dat binnen een jaar of 5 waterstof uit de kinderschoenen is.

Ik heb sinds mei een EV6. Particulier gekocht, 100% eigen geld. (Dus geen private lease)

Waarom wachten? Waterstof auto's zijn er allang. (Bijvoorbeeld Toyota Mirai)
Je kunt nog maar op een beperkt aantal plaatsen waterstof tanken: https://opwegmetwaterstof.nl/tanklocaties/

Gewoon gaan, en wie weet verkoop je de EV6 over 5-6 jaar weer en koop je een waterstof auto. :D

• Franciesco
Mijn EV6 is ook een private aankoop geweest. Private lease is niet mijn ding want ik wil niet lenen voor wat anders dan een woning en ook niks langdurig “huren”. Maaar ik kan begrijpen dat het voor sommige mensen wel interessant of een uitkomst kan zijn.

Waterstof voor personenvervoer geloof ik niet in. En mocht het er wel van gaan komen, dan zijn we vele jaren verder om het op het niveau (infrastructuur en modellen aanbod) te krijgen als BEV nu is. En hoever zou BEV dan zijn? Die ontwikkeling staat zeker niet stil en er gebeurt veel meer in dan in waterstof voor personenauto’s.
Dus op waterstof zou ik zeker niet wachten

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 15:45
Ik ken geen enkele serieuze nieuwe waterstof-auto in de pijplijn (naast die paar Toyota Mirai auto's). En we hebben praktisch geen electrolysers in NL of EU, dus die hele infrastructuur gaat nog laaaaang duren.

En de waterstof die we gaan opwekken, gaan we gebruiken voor onze energievoorziening voor huis/bedrijf de komende 10 jaar (misschien zelfs mixen met gas in de leiding naar je huis).

Daarna wellicht ooit in vrachtauto's, vliegtuigen en schepen, maar ik denk nooit voor personenauto's.

Als je een EV6 kan aanschaffen is dat denk ik een prima aankoop. Je moet wat aannames maken over de restwaarde na 5 jaar en dan kan je de TCO van kopen tegen leasen zetten. Als je weinig tot geen schade rijdt is kopen, denk ik, over 5 jaar genomen een 8 tot 20k voordeliger (afhankelijk van de geschatte restwaarde, je schade, accu status, reparaties en kilometers)

[ Voor 26% gewijzigd door 1Mark op 26-06-2022 21:38 ]

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:04
EV’s houden hun waarde wel. Uiteindelijk moet iedereen ‘over’ en dat lukt niet alleen met nieuwe auto’s.

Catch my drift?

• corola10
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-10-2024
DigitalHombre schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 07:33:
Als dat zo doorgaat zal er een extra kolom moeten aangemaakt worden in de overzicht tabel van de EV6 leveringen, "verkoop geannuleerd" :-(
Gelukkig is er België een betere bescherming van de consument. Op mijn bestelbon van begin juni staat alvast dat de overeengekomen aankoopprijs niet aangepast kan worden.
das raar ik ben precies wel gekloot, daar staat dat de voorwaarde van de offerte aangepast kunnen worden door oa prijsverhoging :/
hoewel het hier om lease gaat en contract getekend is. dus lease neemt het opzich neem ik aan.

[ Voor 7% gewijzigd door corola10 op 26-06-2022 22:22 ]

• corola10
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-10-2024

je kan in de statistieken van de bestellingen hier op tweakers zien wat de verhouding is van zij die aangemeld hebben :)
check Het KIA EV6 leveringen topic

• Joer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04 12:19
1Mark schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:34:
Ik ken geen enkele serieuze nieuwe waterstof-auto in de pijplijn (naast die paar Toyota Mirai auto's). En we hebben praktisch geen electrolysers in NL of EU, dus die hele infrastructuur gaat nog laaaaang duren.

En de waterstof die we gaan opwekken, gaan we gebruiken voor onze energievoorziening voor huis/bedrijf de komende 10 jaar (misschien zelfs mixen met gas in de leiding naar je huis).

Daarna wellicht ooit in vrachtauto's, vliegtuigen en schepen, maar ik denk nooit voor personenauto's.

Als je een EV6 kan aanschaffen is dat denk ik een prima aankoop. Je moet wat aannames maken over de restwaarde na 5 jaar en dan kan je de TCO van kopen tegen leasen zetten. Als je weinig tot geen schade rijdt is kopen, denk ik, over 5 jaar genomen een 8 tot 20k voordeliger (afhankelijk van de geschatte restwaarde, je schade, accu status, reparaties en kilometers)
Is niet waar omtrent vrachtwagens/schepen en auto’s. De Rotterdamse haven word de hub van waterstof/groene waterstof. Shell gaat zeer binnen kort een nieuwe fabriek bouwen op de 2e Maasvlakte en de grote energie opwekken gaat mega investeren. Daarnaast is Bosch die auto onderdelen maakt volledig gericht op waterstof en minder op EV. Wat betreft schepen en varen al diverse schepen op waterstof zij het nog wel als pilot maar steeds meer voorkomend. Klopt wat je zegt dat in het begin waterstof gebruikt gaat worden voor de industrie maar daarnaast lopen en meerdere projecten. Er is een staat in Amerika waar haast alleen maar waterstof wagens rijden, weet ff niet meer welke. Het is wachten op massa productie en mijn vermoeden is dat deze in aanzienbare tijd 5/10jr zal gaan gebeuren. Qua infrastructuur is het niet lastig zelf ons gas netwerk is zeer geschikt voor waterstof, maar een paar aanpassingen. Voor de tankstations zal er ook grote opslag in de vorm van tanks zijn.

• Canby
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20-11 12:45

Ik heb het 100% privé gekocht. Waterstof is nog te ver om naar het massaproductie te gaan. Dus in mijn visie (in het kort) er is geen betere optie dan EV6...

EV6 77,4kWh Plus Advanced AWD / MY23, Interstellar Grey

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-11 18:34
corola10 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:20:
[...]

das raar ik ben precies wel gekloot, daar staat dat de voorwaarde van de offerte aangepast kunnen worden door oa prijsverhoging :/
hoewel het hier om lease gaat en contract getekend is. dus lease neemt het opzich neem ik aan.
Je lease prijs kan (eventueel) ook bijgesteld worden als er prijswijzigingen of belastingveehogingen zijn. Zou even je voorwaarden nalezen.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• DaMenaz
sn0x0r schreef op zondag 26 juni 2022 @ 08:11:
Gelukkig is er inderdaad keuze. ;) Ik zou de wielkastranden ook liever in kleur hebben ipv hoogglans zwart (vooral in een lichte kleur). Bij donkere lakken vind ik het niet storend.
Daarentegen vind ik persoonlijk de voorbumper van de Plus (Advanced) weer beter bij het ontwerp van de auto passen (al hadden ze dat dubbele chroomrandje dat weer niet hoeven doen). Bij de GT-Line is het alsof ze in de hoeken zijn begonnen met het trekken van wat sportieve lijntjes en in het midden van de bumper wisten ze het niet meer. Dat rechthoekige kachelrooster vind ik totaal niet passen bij de ronde lijnen van de auto. Achterbumper van de GT-Line vind ik wel weer mooier. En van binnen weer de Plus (Advanced). Die witte stukken in de bekleding vind ik niet super en die Go Fast-Halfordsstrepen op het dash en de middenarmsteun al helemaal niet.

Catch my drift?

• Khaelos
Top mannen bedankt voor de tips, ik kom hier nog op terug zodra ik gereden heb.
Ofwel helemaal hoteldebotel verliefd O+
Ofwel helemaal teleurgesteld :+

Z790, 4070Ti, 13600K, 32gb DDR5 6200mhz, Samsung 980pro 2TB, Scythe Mugen rev C , Corsair 4000D airflow | Seat Leon Cupra 300 ST 4DRIVE

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:32
Canby schreef op zondag 26 juni 2022 @ 23:45:
[...]

Ik heb het 100% privé gekocht. Waterstof is nog te ver om naar het massaproductie te gaan. Dus in mijn visie (in het kort) er is geen betere optie dan EV6...
Als je de ontwikkelingen een beetje volgt, dan lijkt het altijd wel alsof de volgende mega-doorbraak op het gebied van accutechniek/waterstof/kernfusie/... noem het maar op, vlakbij is. Terwijl in werkelijkheid de meeste ontwikkelingen veel meer organisch en over langere tijd plaatsvinden.
Neem de accu's in onze EV's. Accu's op zich zijn er inmiddels al meer dan 100 jaar, maar dankzij continue verbeteringen over heel lange tijd kun je er inmiddels ook een beetje redelijk een auto van twee ton mee verplaatsen.
Je kan altijd wel op de volgende doorbraak blijven wachten, maar voor je het weet ben je 70 en rijd je nog in die oude diesel. En de EV's van nu zijn ook echt al wel de moeite waard.

• Phusebox
De eerstvolgende stap zal toch wel solid state accu's zijn lijkt me.

• Mini-me
  • Niet online
Phusebox schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:25:
De eerstvolgende stap zal toch wel solid state accu's zijn lijkt me.
Dat dachten we 10 jaar geleden ook.
Maar laten we het hopen: minder risico op brandgevaar, sneller laden en hogere energiedichtheid.

• Phusebox
Mini-me schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:17:
[...]

Dat dachten we 10 jaar geleden ook.
Maar laten we het hopen: minder risico op brandgevaar, sneller laden en hogere energiedichtheid.
Ik zeg niet volgend jaar, maar over een jaar of 5 moet het toch wel op de high-end modellen standaard zijn lijkt me, of hoop ik.

Ferrari rijdt sinds vorig jaar met solid state accu's in de F1, en het is mooi om te zien dat hier dus de Formule 1 weer gebruikt wordt als testgrond voor de automobiel industrie. Volgens mij is er nog geen enkel ander team dat dit heeft ingezet.

• DaMenaz
Nou... de EV6 is niet de enige die duurder wordt.

https://www.autoweek.nl/a...-tot-ruim-e7-500-duurder/

Catch my drift?

• asennamm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-11 16:05
Yes, Ik weet wat ik niet met de mijne ga doen.

[YouTube: EV6 ZEPHYR DESINGZ 😍😍😍]

[ Voor 92% gewijzigd door asennamm op 27-06-2022 18:40 ]

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-11 18:55
Die spoiler :') alsof hij nog niet zwaar genoeg is LOL

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11 01:28
asennamm schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:41:
...
En dit ook niet.....

YouTube: Hyundai IONIQ 5 explodes in 1 second (EV car accident)
Ik zou wat terughoudend zijn met shady filmpjes posten waarbij een foto van een ander ongeluk (dan in de video te zien) is gebruikt wordt als teaser. Of probeerde je een ander filmpje te posten?

Bovendien 'explodeert' die Ioniq 5 niet, maar crasht die wel stevig met flinke vlammen tot gevolg. Of daar zoals in de tekst staat twee mensen bij zijn omgekomen wordt verder niet duidelijk uit het filmpje, net als waar dit gebeurde etc.

Verder is het ook geen Kia EV6...

Opel Ampera-e (2020)

• HappyDriver
Even meten of de EV6 met zo'n spoiler nog op m'n oprit past.

[ Voor 58% gewijzigd door HappyDriver op 27-06-2022 17:17 ]

• Khaelos
Zo!

Zojuist proef gereden in een witte EV6 77kw RWD Advanced plus GT-line
Die acceleratie is echt bizar als je nog nooit een ev hebt gereden.
Verder is het een overload aan menu's en instellingen en weet ik niet of ik heel erg fan ben van alle ingrijp systemen, maar die kunnen wel uit geloof ik.

Ook vind ik de kofferbak best aan de kleine kant vergeleken met mijn Megane estate.

En dan de prijs, die gaat per 1 Juli 3.000€ omhoog omdat de batterijen duurder en duurder worden.
Ook word er sinds april al geen prijsgarantie meer gegeven

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-11 19:00
Khaelos schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:00:

Ook vind ik de kofferbak best aan de kleine kant vergeleken met mijn Megane estate.
Scheelt ongeveer 40L. (heb maar een megane station gekozen ;) )
Tja, you get something, you loose something.

Denk wel dat je achterin (achterbank) een bak meer ruimte hebt.
Ook daar kan je nog wel wat kwijt achter de stoelen is mijn ervariong.

https://www.autoweek.nl/c...php?id1=104913&id2=100892

• asennamm
Wesco schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:26:
[...]

Ik zou wat terughoudend zijn met shady filmpjes posten waarbij een foto van een ander ongeluk (dan in de video te zien) is gebruikt wordt als teaser. Of probeerde je een ander filmpje te posten?

Bovendien 'explodeert' die Ioniq 5 niet, maar crasht die wel stevig met flinke vlammen tot gevolg. Of daar zoals in de tekst staat twee mensen bij zijn omgekomen wordt verder niet duidelijk uit het filmpje, net als waar dit gebeurde etc.

Verder is het ook geen Kia EV6...
Dat er gezegd wordt dat er mensen bij omgekomen zijn had ik niet gezien. Dan had ik het niet gepost.
Post verwijderd.

• stoutski
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-11 19:41
Zo!

Verder is het een overload aan menu's en instellingen en weet ik niet of ik heel erg fan ben van alle ingrijp systemen, maar die kunnen wel uit geloof ik.

En dan de prijs, die gaat per 1 Juli 3.000€ omhoog omdat de batterijen duurder en duurder worden.
Dat valt toch wel mee https://www.carsized.com/...tate-vs-kia-ev6-2021-suv/

• Levertraan
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-02-2024
Bestelling leasewagen, het gaat tussen full option EV6 GT line (hoofd) of lege BMW i4 (enkel glasdak gezien nu cabrio) (hart), en het zou toch de eerste worden.

Vandaag aan garage gevraagd of ik met de Moonscape door de carwash mag, en dealer zei, tuurlijk, geen probleem. Ook Carwash zelf (wasstraat Leuven, sjieker ding) zei geen probleem.

Is dit nieuw?

[ Voor 7% gewijzigd door Levertraan op 27-06-2022 19:01 ]

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-11 21:21
Levertraan schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:59:
Bestelling leasewagen, het gaat tussen EV6 GT line (hoofd) of BMW i4 (hart), en het zou toch de eerste worden.

Vandaag aan garage gevraagd of ik met de Moonscape door de carwash mag, en dealer zei, tuurlijk, geen probleem. Ook Carwash zelf (wasstraat Leuven, sjieker ding) zei geen probleem.

Is dit nieuw?
Nee hoor niemand houd je tegen, maar of het slim is, is een ander verhaal.

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 77G5, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

• Levertraan
MrBlueEyes schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:00:
[...]

Nee hoor niemand houd je tegen, maar of het slim is, is een ander verhaal.
Dat dacht ik, maar KIA verdeler heeft het zelfs op mail gezet, wat ik een bold move vond.

• DaMenaz
Zo!

Een Advanced Plus GT-Line? Dat zijn twee (drie) verschillende modellen. 😆

Bij een RWD heb je voorin ook nog een litertje of 52 bagageruimte.

[ Voor 4% gewijzigd door DaMenaz op 27-06-2022 19:19 ]

Catch my drift?

• alwinus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-11 13:39

alwinus

Tweaked

Bestelling leasewagen, het gaat tussen full option EV6 GT line (hoofd) of lege BMW i4 (enkel glasdak gezien nu cabrio) (hart), en het zou toch de eerste worden.

Is dit nieuw?
Ga aub niet met een matte auto door de wasstraat. Of je moet het mooi vinden dat er op den duur glimmende plekken gaan onstaan.

Het is mij bij aankoop expliciet door de dealer vermeld dat niet te doen.

• DaMenaz
Levertraan schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:02:
[...]

Dat dacht ik, maar KIA verdeler heeft het zelfs op mail gezet, wat ik een bold move vond.
KIA says No.

YouTube: Matte Paint Care

Catch my drift?

• Solarman
  • Niet online
Levertraan schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:02:
[...]

Zeker gewaagd.
Vraag hem ook op de mail te zetten dat hij eventueel de lakschade herstelt onder garantie bij schade door de wasstraat, dit omdat de brochure aangeeft "Niet geschikt voor wasstraat"!
Benieuwd wat ie dan mailt. :Y :N

• Khaelos
Dan is het optische bedrog ;)
Heb de Skoda enyaq er tegenover gezet en die doet 585l tegen 490 van de EV6 dat scheelt wel een hoop

• Khaelos
DaMenaz schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:15:
[...]

Een Advanced Plus GT-Line? Dat zijn twee (drie) verschillende modellen. 😆

Bij een RWD heb je voorin ook nog een litertje of 52 bagageruimte.
Oeps naja hij had in ieder geval 20inch wielen, zo'n schuifdak en 360 graden camera en het was een GT line

• asennamm

Is dit nieuw?
op Youtube een filmpje gezien van een ev6 waar op de "motorkap" al glanzende plekken te zien zijn door verkeerd wassen. En krasstraat, bedoel wasstraat, valt ook onder verkeerd wassen.

Deze video vanaf 13:50:

[ Voor 13% gewijzigd door asennamm op 27-06-2022 20:08 ]

• Levertraan
asennamm schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:05:
[...]

op Youtube een filmpje gezien van een ev6 waar op de "motorkap" al glanzende plekken te zien zijn door verkeerd wassen. En krasstraat, bedoel wasstraat, valt ook onder verkeerd wassen.

Deze video vanaf 13:50:

[YouTube: Kia EV6 58 kWh - Autobahn Roadtrip - Verbrauch Reichweite Test Bericht Infos Zahlen Daten POV Speed]
Heel interessant filmpje, thx!

• Levertraan
Ik lees dat andere kleuren hier ook veel last van hebben, zijn hier mensen die hun auto maandelijks door de carwash jagen en het ok vinden? Zoja, welke kleur dan?

• Levertraan
En nog een laatste vraag:

Volgens het boekje heeft de Air geen V2L functie via de achterpoort, maar ik krijg zo het vermoeden dat er alsnog een 230V stopcontact onder de achterzetel zit. Is er iemand die dit kan bevestigen?

Opgelost door het Forum te lezen :-p

[ Voor 9% gewijzigd door Levertraan op 27-06-2022 23:13 ]

• FrankvH
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05-10-2024
Levertraan schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:27:
Ik lees dat andere kleuren hier ook veel last van hebben, zijn hier mensen die hun auto maandelijks door de carwash jagen en het ok vinden? Zoja, welke kleur dan?
Snow white pearl. Iedere twee weken door de wasstraat (Loogman), vooralsnog geen problemen .

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:28
FrankvH schreef op maandag 27 juni 2022 @ 23:22:
[...]

Snow white pearl. Iedere twee weken door de wasstraat (Loogman), vooralsnog geen problemen .
Dus nu 4x geweest?

• Ihkvdb
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08-04-2023
Joer schreef op zondag 26 juni 2022 @ 23:04:
[...]

Is niet waar omtrent vrachtwagens/schepen en auto’s. De Rotterdamse haven word de hub van waterstof/groene waterstof. Shell gaat zeer binnen kort een nieuwe fabriek bouwen op de 2e Maasvlakte en de grote energie opwekken gaat mega investeren. Daarnaast is Bosch die auto onderdelen maakt volledig gericht op waterstof en minder op EV. Wat betreft schepen en varen al diverse schepen op waterstof zij het nog wel als pilot maar steeds meer voorkomend. Klopt wat je zegt dat in het begin waterstof gebruikt gaat worden voor de industrie maar daarnaast lopen en meerdere projecten. Er is een staat in Amerika waar haast alleen maar waterstof wagens rijden, weet ff niet meer welke. Het is wachten op massa productie en mijn vermoeden is dat deze in aanzienbare tijd 5/10jr zal gaan gebeuren. Qua infrastructuur is het niet lastig zelf ons gas netwerk is zeer geschikt voor waterstof, maar een paar aanpassingen. Voor de tankstations zal er ook grote opslag in de vorm van tanks zijn.
Alleen jammer dat waterstof net zo duur is als benzine. Ik laad grotendeels via zonnepanelen. En heb geen zin de zakken van Shell te sponseren die 49% Russische olie gebruikte om zich zogenaamd aan het embargo te houden.

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-11 16:43
Zo!

weet ik niet of ik heel erg fan ben van alle ingrijp systemen, maar die kunnen wel uit geloof ik.
weet ik niet of ik heel erg fan ben van alle veiligheidssystemen systemen, maar die kunnen wel aan blijven geloof ik zodat het veiliger wordt op de weg.

Fixed that for you :+

[ Voor 5% gewijzigd door henrov op 28-06-2022 07:40 ]

• Mini-me
  • Niet online
henrov schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 07:39:
[...]

weet ik niet of ik heel erg fan ben van alle veiligheidssystemen systemen, maar die kunnen wel aan blijven geloof ik zodat het veiliger wordt op de weg.

Mijn eerste vraag aan de dealer voor de proefrit: "zit er ergens een automatische rem die ingrijpt bij te weinig ruimte? Ik wil mijn oprit testen.."
Hij keek nogal vreemd op. Tot ik vertelde dat de VW van mijn ouders het erf niet af kon tot ze in de boekjes hadden ontdekt hoe de rijhulp moest worden afgezet, want de auto weigerde om nog een cm te rollen 8)7

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-11 07:16
Bij mij remt hij wel eens als ik te dicht in de buurt komt van de auto van mn vrouw maar bij de muur etc durf ik het niet echt te testen... vraag me ook af of hij stopt als je heel zachtjes gaat of dat het dan gewoon boem is.

• Phusebox
Freezhost schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:37:
Bij mij remt hij wel eens als ik te dicht in de buurt komt van de auto van mn vrouw maar bij de muur etc durf ik het niet echt te testen... vraag me ook af of hij stopt als je heel zachtjes gaat of dat het dan gewoon boem is.
Is dat dan alleen bij de GT-Line? Want hij remt hier nooit, zeker niet met parkeersnelheden, en hij piept ook pas als het te laat is. Draai altijd vlak langs de muur de oprit op en af. Laatst raakte ik de laadkabel waardoor het handvat uit de houder viel. Auto heef niet gepiept.

Buiten twee keer ghost braking heb ik nog geen enkele keer gehad dat de auto remde. De auto regen stand gebruik ik ook niet meer want ik dacht dat die intelligent zou zijn, maar toen ik het testte was ie volgens mij gewoon achterop een auto gereden als ik zelf niet had ingegrepen. Ik kreeg namelijk een botswaarschuwing, maar remmen? Nope.

Ben trouwens wel behoorlijk teleurgesteld in het feit dat KIA zo traag is met die updates in Europa. Inmiddels is het in de VS en Korea volgens mij al bijna twee maanden beschikbaar? Hier alleen maar loze beloftes.

[ Voor 11% gewijzigd door Phusebox op 28-06-2022 08:51 ]

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-11 19:00
Freezhost schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:37:
Aan de voorkant zet ik hem strak tegen de muur aan (zeg maar met de band als deze goed gedraaid is).
En dan kan je dus echt strak tegen iets aan rijden.

Heb wel eens gehad in de achteruit dat ik te dicht bij de auto van mijn vrouw kwam die ook net weg ging (en dus zachtje reed).
Toen ging de auto wel effe irritant doen.
Vond dat er 'verkeer' aan kwam en ging toen een tijdje in de automatische stop.

• lawnmower
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-10 14:13

lawnmower

Elvis lives..

henrov schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 07:39:
[...]

Ik ben doorgaans erg fan van de hulpsystemen, echter ik en m'n vrouw zijn inmiddels gewend om de lane keep assist direct uit te zetten na het starten van de auto. We wonen aan een weg waarbij dit niet lekker reageert. Hieronder een afbeelding van die weg + uitleg:

Stel je haalt op de weg hier onder afgebeeld een fietser in, en je wil daarna terug naar rechts. De lane keep assist 'bounced' je dan terug richting het tegemoetkomende verkeer. Van de schrik corrigeer je, en maakt dat je weer bijna tegen een boom rechts vliegt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFmteqNFVH4DazZchfbx1XPUGVo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/b5xuNL5fqd4cvhrKrceyhiGI.png?f=user_large

• Freezhost
Auto regen remt niet uit zichzelf, bepaalt alleen de mate van regenereren op basis van een voorganger. Dus geen auto minimaal regenereren , wel een auto maximaal regenereren. Uiteraard op basis van je instellingen.

Laatst remde de auto ook bij een rotonde toen ik al opreed maar de auto voor mij nog even bleef staan. Soms ook bij achteruit rijden en kruisend verkeer maar dat is niet altijd noodzakelijk.

Of dit er alleen bij de GT-Line op zit durf ik niet te zeggen, even testen met wat dozen en piepschuim?

• Freezhost
@lawnmower Ja dat doe ik hier ook bij dit soort wegen, maar ik ben nog niet één systeem tegen gekomen wat hier goed mee overweg kan. Tesla volgens mij ook niet?

• Mini-me
  • Niet online
Freezhost schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:54:
@lawnmower Ja dat doe ik hier ook bij dit soort wegen, maar ik ben nog niet één systeem tegen gekomen wat hier goed mee overweg kan. Tesla volgens mij ook niet?
Geen wonder, buiten NL is er geen land waar de strepen zo staan :)F

• Phusebox
Freezhost schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:53:
Auto regen remt niet uit zichzelf, bepaalt alleen de mate van regenereren op basis van een voorganger. Dus geen auto minimaal regenereren , wel een auto maximaal regenereren. Uiteraard op basis van je instellingen.

Laatst remde de auto ook bij een rotonde toen ik al opreed maar de auto voor mij nog even bleef staan. Soms ook bij achteruit rijden en kruisend verkeer maar dat is niet altijd noodzakelijk.

Of dit er alleen bij de GT-Line op zit durf ik niet te zeggen, even testen met wat dozen en piepschuim?
Nee maar ik verwachtte in die situatie meerdere dingen die niet gebeurden:
- regen was zeker niet op maximaal niveau en er stonden auto's stil voor me
- noodrem greep niet in terwijl ik bijna op de auto voor mij zat, wel een waarschuwing maar die was al rijkelijk laat vond ik zelf

• Freezhost
@Mini-me Goed punt inderdaad, daar had ik nog niet aan gedacht...

• Freezhost
@Phusebox dat lijkt op het probleem wat meer auto's hebben... net als de e-Niro als je op cruise control reed en er stond een auto stil op de afrit zag hij die niet en zou hij daar zo op knallen, reed die auto nog dan ging het wel goed.

Zelf al enige tijd AUTO uitgeschakeld, ik anticipeer nu zelf werkt toch niet iets prettiger.

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:32
lawnmower schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:51:
[...]

Ik ben doorgaans erg fan van de hulpsystemen, echter ik en m'n vrouw zijn inmiddels gewend om de lane keep assist direct uit te zetten na het starten van de auto. We wonen aan een weg waarbij dit niet lekker reageert. Hieronder een afbeelding van die weg + uitleg:

Stel je haalt op de weg hier onder afgebeeld een fietser in, en je wil daarna terug naar rechts. De lane keep assist 'bounced' je dan terug richting het tegemoetkomende verkeer. Van de schrik corrigeer je, en maakt dat je weer bijna tegen een boom rechts vliegt.

[Afbeelding]
Ja met zo'n typisch Nederlandse wegindeling werkt de lka niet goed en is het irritant. Dat is overigens niet uniek voor Kia. Ik vind de stuurcorrecties in vgl met andere auto's netjes en voorspelbaar. Als je het ook een beetje gewend bent druk je er zo doorheen.

• Phusebox
Mini-me schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:55:
[...]

Geen wonder, buiten NL is er geen land waar de strepen zo staan :)F
Of zo...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWVU7PmAtfQet8Izf37bNZ4wgp0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PIMy5j2HSp3bglMzNpwmioIB.png?f=fotoalbum_large

• Freezhost
Ai, zo te zien er komt nog een crisis bij in Nederland :+

Zal een kwestie van wennen worden want één ding is zeker, er is niet één systeem die dit gaat ondersteunen. Met autonoom rijden zijn dit soort wegen ook een drama.

• Phusebox
Freezhost schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:06:
Ai, zo te zien er komt nog een crisis bij in Nederland :+

Zal een kwestie van wennen worden want één ding is zeker, er is niet één systeem die dit gaat ondersteunen. Met autonoom rijden zijn dit soort wegen ook een drama.
Of die achterlijke spitstroken in Nederland waar de auto me regelmatig de snelweg af wil trekken omdat we tig lijnen door elkaar hebben lopen hier.

• lawnmower
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-10 14:13

lawnmower

Elvis lives..

Wat ik me nog afvroeg, en ik heb de search wel gebruikt maar kan dat specifiek niet vinden. En de handleiding pleit zich uiteraard vrij door te zeggen dat je zelf altijd moet blijven opletten (wat ik ook altijd wel doe). Als ik op SCC rijd, dan zou ik toch nooit hoeven te remmen? De auto zal eventueel ook een noodstop maken als dat nodig is?

Soms twijfel ik of ik moet ingrijpen als de SCC aan staat, maar dan denk ik: als je soms moet ingrijpen, dan wil ik het eigenlijk nooit aan hebben staan, want je bent altijd trager dan dat je zelf met je voet boven de pedalen hangt.

• Freezhost
Ja daar geld hetzelfde voor, wij Nederlanders maken het graag ingewikkeld. Soms gaat het goed, soms ook niet en moet je stevig je stuur beet hebben maar dat is voor alle merken van toepassing.

Ben wel benieuwd of de update deze week nog gaat komen of dat het toch juli gaat worden

• Phusebox
Freezhost schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:09:

Ben wel benieuwd of de update deze week nog gaat komen of dat het toch juli gaat worden
Wat denk je zelf :+ :|

• Freezhost
@lawnmower Nee je hoeft nooit te remmen, wat ik wel eens doe is anticiperen op sterk afremmend verkeer door de afstand van cruise control op maximaal te zetten dan laat de auto het niet afhangen van het laatste moment. Als het verkeer dan weer op snelheid komt pas ik die afstand weer aan

• Freezhost
Ik denk van niet, het zou zelfs kunnen dat Juli ook niet worden gehaald... ik weet hoe het werkt bij dit soort software en deadlines. Maar je weet nooit, hoop blijven houden he ;)

• ThatGuy2303
  • Laatst online: 21-11 15:19
Phusebox schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:57:
[...]

Nee maar ik verwachtte in die situatie meerdere dingen die niet gebeurden:
- regen was zeker niet op maximaal niveau en er stonden auto's stil voor me
- noodrem greep niet in terwijl ik bijna op de auto voor mij zat, wel een waarschuwing maar die was al rijkelijk laat vond ik zelf
Hiervoor een VW Golf gehad, die reageerde ook niet op stilstaande auto's, of muren. Niet uniek voor Kia dus.

• harm289
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-11 12:56
Af en toe springt in mijn meterkast de aardlek uit als de auto al opgeladen is maar de stekker nog in de auto zit (nooit tijdens het laden zelf). Ik laad altijd tot 80%. Mijn Alfen Eve single pro is al vervangen door de leasemaatschappij maar dat heeft geen effect gehad. Ik vraag me af of het een EV6 gerelateerd probleem is en hier meer mensen zijn die er last van hebben? Na het inschakelen van de aardlek werkt alles weer gewoon zoals vanouds.

• JanKoen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:11
lawnmower schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:51:
[...]

[Afbeelding]
Richtingaanwijzer aandoen bij terugvroegen, dan is er geen bouncing.

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-11 21:21
Freezhost schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:10:
@lawnmower Nee je hoeft nooit te remmen, wat ik wel eens doe is anticiperen op sterk afremmend verkeer door de afstand van cruise control op maximaal te zetten dan laat de auto het niet afhangen van het laatste moment. Als het verkeer dan weer op snelheid komt pas ik die afstand weer aan
Ik heb wel een aantal keer gehad met SCC dat wel de waarschuwing voor een naderende botsing kwam. Dit gebeurd vaak als het verkeer flink afremt voor mij en ik dan bijvoorbeeld een baan naar links ga. Daar is de eerst volgende auto nog best ver weg, waardoor de auto weer gas geeft. Dan komt de eerst volgende auto ineens erg snel dichtbij omdat deze stil staat of heel langzaam rijdt. Dan moet de SCC dus flink afremmen en lijkt dat eigenlijk wat te laat te doen waardoor ik dus die waarschuwing krijg.

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 77G5, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-11 17:58
harm289 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:22:
Af en toe springt in mijn meterkast de aardlek uit als de auto al opgeladen is maar de stekker nog in de auto zit (nooit tijdens het laden zelf). Ik laad altijd tot 80%. Mijn Alfen Eve single pro is al vervangen door de leasemaatschappij maar dat heeft geen effect gehad. Ik vraag me af of het een EV6 gerelateerd probleem is en hier meer mensen zijn die er last van hebben? Na het inschakelen van de aardlek werkt alles weer gewoon zoals vanouds.
Ja hier tot nu toe ook 2 keer gehad.
Auto klaar met laden, schakelaar eruit.

• HappyDriver
HappyDriver schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:29:
Ik vermoed toch een 'GUI dingetje'. Ik zal het volgende keer eens checken als de waardes in de app weer terugschieten naar 50%. Weet niet of het uitmaakt maar ik heb een iPhone.
Het blijkt idd alleen in de app te zitten. Deze was weer teruggeschoten naar max 50% laden (AC & DC) maar de auto laat netjes op tot 80%.

• De Ideale Man
  • Laatst online: 26-07 15:09
Freezhost schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:10:
Ja dat is de manier hoe ik het ook uitvoer.
Bij verkeerslichten of file de streepjes op 4 zetten als er geen auto voor je rijdt. Auto gaat dan op tijd remmen (als je de functie hebt aangevinkt natuurlijk bij instellingen, je kunt ook kiezen voor alleen een waarschuwing of geen melding)

Laatst even getest bij een vrachtwagen die langzaam een 80 kmh weg op kwam. Auto remmen netjes, wel wat harder door het snelheidsverschil.
Pagina: 1 ... 169 ... 452 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic