Wicked-Game schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:40:
Gisterenavond de EV6 dan samen met mijn vader mogen rijden (hij heeft er 1 besteld). Zelf rij ik ondertussen al een 3 weken in een Skoda Enyaq iV80, dus kon eens gaan vergelijken.
Qua looks en uitstraling is de EV6 een love it or hate it auto. Ik vind het geweldig, het straalt sportiviteit uit met dan toch nog de ruimte. Een beetje a la Jaguar I pace.
Op interieurgebied ziet alles er ook op het eerste gezicht er goed uit, maar eenmaal even aan materialen zitten ontdek je toch het en der wat harde plastics, of wat paneeltjes die niet helemaal goed zaten. Maar het zijn maar kleine details. Overal indruk was goed.
Dan het zitcomfort. Dit is iets wat ik bij Aziatische auto’s altijd een probleem mee heb. Ben 1.93m met vrij lange benen en die stoelen zijn qua zitvlak altijd te kort. Ook in de Kia. Daarnaast kreeg ik de stoel ook niet laag genoeg zoals ik zou willen, waardoor je toch een op de bok gevoel blijft houden. Qua zijdelingse steun is het prima, maar had er meer van verwacht. De Skoda biedt in dat opzicht een beter zitcomfort en steun.
Dan maar eens een stukje rijden in de RWD GT-line. Qua rijden kan ik de reviewers compleet volgen. De KIA is dynamisch, en reageert heel alert. Het stuurgedrag in bochten is trefzeker en zelfs een beetje sportieve rijder gaat de KIA bevallen. In dat opzicht is de KIA leuker te berijden dan de Enyaq. En dan ook one pedal driving is top, iets wat de Enyaq niet goed kan helaas…
Dan de rijhulp systemen. Deze doen het goed en werken prima. Al werd ik wat horendol van de piepjes. Daarnaast is lane keeping assist wat abrupt in zijn tegensturen, dit is in de enyaq vee natuurlijker. Verder ontlopen de systemen elkaar niet veel. Wel een fijne toevoeging is de camera functie bij het aanzetten van de richtingaanwijzer. Helemaal omdat de EV6 een wel erg grote dodehoek heeft, met nauwelijks zicht naar achteren.
De audio van meridian vond ik overigens voor een prestigieus merk als meridian ronduit tegenvallen. Erg jammer!
Qua ergonomie is het we fijn met alle knopjes. Dit is iets wat de enyaq ook deels heeft en ik zeker kan waarderen. Het scheelt dan om minder in je infotainment bezig te zijn. Het stuurwiel daarentegen qua knoppen en gevoel vond ik persoonlijk ook iets tegenvallen. Voelde allemaal wat goedkoop aan.
Het HUD is voor mij in de EV6 wel een misser qua kwaliteit en in de avond stoorde ik mij er mateloos aan. Miste de scherpte in de weergave. Voor mij geen meerwaarde dat systeem.
Ander puntje is als je savonds rijdt dat de ambiance verlichting in de ramen zichtbaar is. Erg storend, en dit zou je fink moeten dimmen of uitzetten. Zal ongetwijfeld kunnen maar in de testrit daar niet mee bezig geweest.
Wat ik ook jammer vind is het Panoramadak. Dit had wat mij betreft binnen ook een heel glazendak mogen zijn zoals bij de enyaq. Nu heeft uiteindelijk de rijder en bijrijder profijt. En is het van binnen net een schuifkanteldakje dan echt een Panoramadak.
Qua ruimte achterin is het prima vertoeven, en voor de meesten is de kofferbak ruim voldoende. Hierin is de Enyaq wel heer en meester in bruikbare ruimte.
Overall denk ik met snelladen en de rijeigenschappen een geweldige auto wat hee veel goed doet. Een paar kleine missers helaas metname dan materiaal gebruik, en dan de persoonlijk zaken als stoelen als je lang bent. Als ik nu de keus had tussen de enyaq of EV6 zou het een lastige worden.