Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:58
xxander968 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:55:
[...]

Dit lijkt me een safety dingetje. Remmen moet werken. Als de auto 100% geladen is werkt I-pedal niet. Die gok zou ik niet durven nemen als fabrikant. Daarom geeft I-pedal ook steeds een geluid bij in en uitschakelen.Zelf inschakelen bij 100% lading lukt je niet en dan krijg je de melding te zien op je dashboard.
Maar regen level 3 werkt dan toch ook niet?

Dus ja, met 100% lading snap ik wellicht dat het uit staat.
Maar alle andere tijd... lijkt mij dat het gewoon moet kunnen (meerdere merken hebben dat, bijv. Tesla)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 21:39
Exact, gewoon de stand onthouden (i-pedal, regen3, etc), maar ALS de accu 100% vol zit i-pedal uitzetten met waarschuwing op dashboard - klaar.

Whatever

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 00:44
Hey, handige verborgen functie. Automatisch het wisselscherm na 5 seconden weer terug naar je voorkeur/

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Laatst online: 20:58
DaMenaz schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:33:
Hey, handige verborgen functie. Automatisch het wisselscherm na 5 seconden weer terug naar je voorkeur/

[YouTube: Hidden Feature im Kia EV6]
Was al eens gemeld in het forum.
Maar wel zeer handig ja ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:27
Ook bij niet echt bepaald verborgen ofzo. Maar vooral "verborgen" voor mensen die de handleiding niet lezen :) veel vragen die gesteld worden staan letterlijk in de handleiding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 17:57
stimpyrulez schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:03:
[...]

Maar alle andere tijd... lijkt mij dat het gewoon moet kunnen (meerdere merken hebben dat, bijv. Tesla)
Als je hem in zijn achteruit zet gaat hij ook terug naar lvl 3 valt mij op.
Pas deed ipedal het ook met 100% batterij (maar misschien was het eigenlijk 99,5 ofzo?)

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
Dartlink schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:40:
Ook bij niet echt bepaald verborgen ofzo. Maar vooral "verborgen" voor mensen die de handleiding niet lezen :) veel vragen die gesteld worden staan letterlijk in de handleiding :)
Ongetwijfeld. Ik stelde ook geen vraag. Heb de auto nog niet. ;)

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxander968
  • Laatst online: 16:35
[...]
Ok, niet echt bij stilgestaan hoe dat exact werkt, maar het verschil wat ik bedoel zit hem in volledig stoppen of doorrollen. Regen 3 laat je niet helemaal stoppen. Dat is wel een cruciaal verschil omdat je weet dat je hierbij zelf de rem moet gebruiken om te stoppen.
[...]
Een collega met een Tesla vertelde me dat hij eens bijna slagboom van de parkeerplaats eruit had gereden omdat de auto 100% geladen was en dus niet zelf stopte. Net even snel gegoogled, volgens dit Tesla forum klopt het verhaal (en remt een tesla met volle accu ook langzamer dan een deels ontlade accu) https://teslamotorsclub.c...enerative-braking.170018/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_J_
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 30-05-2022
xxander968 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:25:
[...]

Ok, niet echt bij stilgestaan hoe dat exact werkt, maar het verschil wat ik bedoel zit hem in volledig stoppen of doorrollen. Regen 3 laat je niet helemaal stoppen. Dat is wel een cruciaal verschil omdat je weet dat je hierbij zelf de rem moet gebruiken om te stoppen.

[...]

Een collega met een Tesla vertelde me dat hij eens bijna slagboom van de parkeerplaats eruit had gereden omdat de auto 100% geladen was en dus niet zelf stopte. Net even snel gegoogled, volgens dit Tesla forum klopt het verhaal (en remt een tesla met volle accu ook langzamer dan een deels ontlade accu) https://teslamotorsclub.c...enerative-braking.170018/
Dit wordt bij de start weergegeven op het scherm dat de regeneratie niet werkt en dat je mogelijk manueel moet remmen wanneer je de batterij tot 100% oplaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxander968
P_J_ schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:54:
[...]

Dit wordt bij de start weergegeven op het scherm dat de regeneratie niet werkt en dat je mogelijk manueel moet remmen wanneer je de batterij tot 100% oplaad.
Bij de start van de auto zijn mensen met heel veel dingen bezig, maar aandacht bij de auto komt daar maar zelden in voor. Wat dat dashboard dan ook meld zal vaak niet gezien worden. Precies wat ik bedoel met 'Die gok zou ik niet durven nemen als fabrikant'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
stimpyrulez schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:50:
[...]

Net gesproken met Kia via de chat op de site.
een ticket laten maken over het feit dat telkens 'I-Pedal mode' uit gaat als je de auto uitzet.

Daar hinten ze wel op dat er nieuwe software aan kwam (ergens in mei).
Dat is exact de rede waarom ik die i-pedal niet gebruik, maar de zwaarste stand van ‘auto’. Die blijft wel staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 21:26
Ritje snelweg achter de rug. 120 km, gemiddeld 14,6 kWh/100km. Maar dan moet ik me wel echt inhouden. Lees 105 km/u op de Duitse Autobahn.

En dat moet dus nog lager wil je 500+ bereik halen. Ik zit nu op 489 km bereik.

[ Voor 9% gewijzigd door Phusebox op 17-05-2022 22:16 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwinus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-09 20:05

alwinus

Tweaked

Phusebox schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 22:16:
Ritje snelweg achter de rug. 120 km, gemiddeld 14,6 kWh/100km. Maar dan moet ik me wel echt inhouden. Lees 105 km/u op de Duitse Autobahn.

Als je nou 77kwh had.... 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
alwinus schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 22:27:
[...]

Als je nou 77kwh had.... 😁
Ja ik begin @--HOOLIE-- een beetje te begrijpen. Na de terugrit is mijn range nu 420 km. Dat waren vandaag 240km over de snelweg en 10km overig verkeer. Airco op 24 graden en laagste Auto stand.

Heenrit dus 105 km/u, terugrit snelheidslimiet tot max 130 km/u.

Dat valt me dus eigenlijk wel tegen. Ik trek nergens hard op en probeer altijd goed te anticiperen door tijdig gas terug te nemen ipv op het laatste moment nog hard te moeten remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04 12:19
De eerste 9000 ev6 hebben al een terug roep actie in noord Amerika.

https://www.autoevolution...nits-affected-188993.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:49

jefjef

learning by doing

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHl-KzQf2U0HFu3IUBbyFztPTsU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SOGfsak8vU1k3Im1513rCJcd.jpg?f=fotoalbum_large

Wow dit is de eerste keer dat ik zon hoog bereik zie! En dat voor een 58. Netjes! Ben er blij mee, kijk er nu toch niet zo tegenop om met de auto op vakantie te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Joer schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 02:32:
De eerste 9000 ev6 hebben al een terug roep actie in noord Amerika.

https://www.autoevolution...nits-affected-188993.html
Vraag me af of dit dan niet ook voor Europese modellen geldt, want hoezo zou daar andere software inzetten voor dit soort zaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
jefjef schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 06:02:
[Afbeelding]

Wow dit is de eerste keer dat ik zon hoog bereik zie! En dat voor een 58. Netjes! Ben er blij mee, kijk er nu toch niet zo tegenop om met de auto op vakantie te gaan
Doe je goed, ik haal blijkbaar maar 50-70 km meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ik weet nog niet zo goed wat ik moet denken van die statistieken en hoe nauwkeurig het is.

Gisteren dus van 100% naar 42% gereden. App zegt net geen 39 kWh verbruikt.

Dus 58% is 39 kWh, wat weer betekend dat de totale capaciteit van de accu 67 kWh is. Mis ergens 10 kWh dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:01
Phusebox schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 06:42:
Ik weet nog niet zo goed wat ik moet denken van die statistieken en hoe nauwkeurig het is.

Dus 58% is 39 kWh, wat weer betekend dat de totale capaciteit van de accu 67 kWh is. Mis ergens 10 kWh dan.
Laat de auto eerst even wat langer wennen aan je rijgedrag. De getallen zullen dan nog iets uitmiddelen.
Ik heb rond de 440 range (77kWh)

[ Voor 3% gewijzigd door grotegok op 18-05-2022 06:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
grotegok schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 06:45:
[...]

Laat de auto eerst even wat langer wennen aan je rijgedrag. De getallen zullen dan nog iets uitmiddelen.
Het is allemaal nog even wennen en uitzoeken. 440 range houdt ook niet echt over in deze omstandigheden?

Misschien toch teveel blind gestaard op al die mensen met 500+ bereik hier. Ik dacht dat ik wel een zuinige rijder was.

Over zuinig gesproken, hoe zet je de ventilatie eigenlijk uit? Ik kan het niet vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door Phusebox op 18-05-2022 07:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:13
Phusebox schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 07:37:
[...]

Het is allemaal nog even wennen en uitzoeken. 440 range houdt ook niet echt over in deze omstandigheden?

Misschien toch teveel blind gestaard op al die mensen met 500+ bereik hier. Ik dacht dat ik wel een zuinige rijder was.

Over zuinig gesproken, hoe zet je de ventilatie eigenlijk uit? Ik kan het niet vinden.
Linkerknop indrukken op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
De "volume/temperatuur" knop bedoel je?
Ik dacht toch echt dat ik dat geprobeerd had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
Phusebox schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 07:50:
[...]

De "volume/temperatuur" knop bedoel je?
Ik dacht toch echt dat ik dat geprobeerd had.
Die ja. Wel indrukken op het moment dat je in het temperatuur submenu zit. Je ziet dan ook de temperatuur cijfers verdwijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-09 13:44
grotegok schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 06:45:
[...]

Yep, herkenbaar.
Het verbruik, en daarmee range, schommelt bij mij ook heel erg. zeker als een ander familielid dag mee gereden heeft...

Ik zit nu meestal tussen 430km en 490km....dikke prima!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad_Master
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-09 18:41
EricEB schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:15:
[...]

Yep, herkenbaar.
Het verbruik, en daarmee range, schommelt bij mij ook heel erg. zeker als een ander familielid dag mee gereden heeft...

Ik zit nu meestal tussen 430km en 490km....dikke prima!
Dit allemaal op de RWD neem ik aan toch?

Vraag me af wat de mensen met AWD ervaren.

Overgens zijn de mensen die AWD hebben genomen niet voor het meest efficiënte gegaan, dus kan me ook voorstellen dat ze ook niet echt heer erg hierop letten.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:27

anc

Je kan ook gewoon rijden met de auto en minder focussen op de range. Gewoon genieten van het rijgenot. Af en toe een sprintje of niet... gewoon wat je leuk vindt.

Ik heb jaren een hybride Auris gehad en het werd eerst een sport om zo zuinig mogelijk aan te rijden en later werd het een soort dwangneurose.... ik MOEST en zou nog zuiniger rijden.... nog eerder van het gas, nog langer uitrollen. En ja dan kom je echt wel beter uit dan wat de fabriek roept maar is het dan nog prettig rijden? Voor mij eigenlijk niet en dat is nu ook gewoon klaar. Rijden met die bak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bogey555
  • Laatst online: 17-09 15:51
anc schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:40:
Je kan ook gewoon rijden met de auto en minder focussen op de range. Gewoon genieten van het rijgenot. Af en toe een sprintje of niet... gewoon wat je leuk vindt.

Ik heb jaren een hybride Auris gehad en het werd eerst een sport om zo zuinig mogelijk aan te rijden en later werd het een soort dwangneurose.... ik MOEST en zou nog zuiniger rijden.... nog eerder van het gas, nog langer uitrollen. En ja dan kom je echt wel beter uit dan wat de fabriek roept maar is het dan nog prettig rijden? Voor mij eigenlijk niet en dat is nu ook gewoon klaar. Rijden met die bak.
Volkomen mee eens. Iedereen heeft natuurlijk andere behoeften maar ik ben in elk geval blij dat mijn keuze gebaseerd was op de korte ritjes naar mijn werk (62km/dag) en dat in de zomer de zonnepanelen helpen laden want ik ben niet van plan om in mijn bestelde GT te rijden als een gepensioneerde die al 30 jaar met pensioen is :+ :P

Edit: Hoe zeggen ze dat in Nederland: "Gas op die lolly" oOo _O-

[ Voor 3% gewijzigd door Bogey555 op 18-05-2022 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinus

alwinus

Tweaked

Mad_Master schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:36:
[...]

Dit allemaal op de RWD neem ik aan toch?

Vraag me af wat de mensen met AWD ervaren.

Overgens zijn de mensen die AWD hebben genomen niet voor het meest efficiënte gegaan, dus kan me ook voorstellen dat ze ook niet echt heer erg hierop letten.
Valt wel mee hoor. Mijn gemiddelde verbruik daalt nog steeds. Zit nu na 1500km op een gemiddelde range van 480km. Zal met dit weer zo tegen de 500 worden als ik kijk naar de laatste ritten tov de eerste 2 weken. Dan reken ik wel met batterijcapaciteit van 72,5Kwh

En moet wel zeggen dat weinig snelweg kilometers maak buiten de 100km per uur tijden

[ Voor 6% gewijzigd door alwinus op 18-05-2022 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glasbergem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 11:25
Phusebox schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 22:16:

Ik heb afgelopen zondag een retourtje Drenthe gereden op één lading. 425 km overwegend snelweg met de cruise control op 105 km/h. 100% batterij bij vertrek en 7% batterij (en 30 km geschat bereik) bij terugkomst. Dat zijn bij overwegend snelweg kilometers wel getallen waar ik al blij van wordt. En bij veel kortere ritten moet dat dus nog beter kunnen de komende tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EricEB
Bogey555 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:04:
[...]

Edit: Hoe zeggen ze dat in Nederland: "Gas op die lolly" oOo _O-
Of beter en leuker...'Beuk 'm door de panty..." d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-09 12:59
[...]

Ik zit met mijn RWD 77kw nu op 490 bij 90% laden, wat mij betreft dus prima! Laatst een keer 100% geladen en toen stond er 528 op de range..

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lrnt
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-07-2024
dedominee schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:47:
[...]

Iemand die hier nog ervaringen over kan delen? Twijfel tussen een Model Y en EV6. De EV6 is veel mooier om te zien, maar het gebrek aan wireless Android Auto is wel echt een minpunt. Als de ingebouwde navigatie prima is, hoef ik me daar niet zo druk over te maken.
Ik ben niet echt onder de indruk van de KIA navi. Ik maak regelmatig mee dat de direct volgende instructie niet in lijn is met de route. Voorbeeld: Je nadert een kruispunt, de instructie van de navi is om linksaf te slaan terwijl je op de kaart ziet dat de route rechtdoor gaat.
Ik kijk dus steeds meer naar de route dan naar de instructie. De navi is verder wel goed up-to-date met wegafsluitingen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dedominee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:54
Ah top. Daar zou ik mogelijk mee kunnen leven. Doet hij ook file informatie en alternatieve routes adviseren?

Een kabeltje door de cabine vind ik helemaal niks, zeker niet aangezien ik mijn telefoon graag op de draadloze lader wil leggen en bijna dagelijks veel km rijdt met navigatie en FM aan.

Nadeel van Waze / Maps via AA is ook dat het geen rekening houdt met de accu natuurlijk. Loop je toch weer zelf te pielen met laadstops toevoegen enzo. Ook is het fijn instructies via de HUD te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrosko
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 28-08 23:09

Dit soort berekeningen heb ik ook al eens een aantal keren bij de KIA neer gelegd en dan word het uiteindelijk zo gepraat dat ze met gekke berekeningen op ong 72kWh uitkomen en dan word er gezegd de rest is voor iets als de levenduur van de accus enzo. Terwijl ik juist altijd had begrepen dat KIA er bijv 80 kWh in stopt en daarvan dan 77 bruikbaar moet zijn ivm accu degradatie etc.
Mocht hier iemand het echte antwoord op hebben hou ik me ook aanbevolen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solarman
  • Niet online
Enige tijd geleden is er gepost over winter mode en dat het uitzetten ervan resulteerde in veel sneller DC laden.

Dit stukje op carbuzz.com over de EV6 verklaar misschien waarom, en dan met name het laatste stukje schrijven.
According to Kia, its next-generation heat-pump-based thermal management system allows the car to retain 80% of its optimal range, even down to 19-degrees Fahrenheit. The same thermal management technology works with the fast-charging system to reduce the harmful impact of that on the battery cell's lifespan.

Hierbij geven ze aan dat hetzelfde stukje software ook de batterij beschermt tegen beschadiging door DC laden. Wat volgens mij inhoud dat het DC laadvermogen gereduceerd wordt om de accu te beschermen tegen beschadigen wanneer winter mode aanstaat.

ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joer
Wat mij opvalt is dat zoveel mensen (stom) verbaasd zijn dat je opgeven kilometer niet halen die de fabriek opgeeft. Dat weet je toch van de te voren dat je dat nooit zult halen. Dat is altijd al zo geweest bij alle auto merken, of je nou een traditionele verbrandings motor hebt, een phev en 100% elektrisch. Ze zullen nooit de opgegeven km halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:00

De schaal in de EV6 schijnt niet lineair te zijn (net als bij vele andere merken/modellen), dus je kunt 42% niet zomaar omrekenen naar 100%.

Beste methode om als berijder de accu capaciteit te meten is om hem zo leeg mogelijk te rijden (<5%) tegen een constante gematigde snelheid (rond de 90km/h). Zie mijn eerdere berichten hierover (gebaseerd op de methode die Bjorn Nyland toepast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinus

alwinus

Tweaked

Franciesco schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:48:
[...]

De schaal in de EV6 schijnt niet lineair te zijn (net als bij vele andere merken/modellen), dus je kunt 42% niet zomaar omrekenen naar 100%.

Beste methode om als berijder de accu capaciteit te meten is om hem zo leeg mogelijk te rijden (<5%) tegen een constante gematigde snelheid (rond de 90km/h). Zie mijn eerdere berichten hierover (gebaseerd op de methode die Bjorn Nyland toepast).
Precies en dan kom je op ongeveer 73kwh uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Joer schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:41:
Wat mij opvalt is dat zoveel mensen (stom) verbaasd zijn dat je opgeven kilometer niet halen die de fabriek opgeeft. Dat weet je toch van de te voren dat je dat nooit zult halen. Dat is altijd al zo geweest bij alle auto merken, of je nou een traditionele verbrandings motor hebt, een phev en 100% elektrisch. Ze zullen nooit de opgegeven km halen.
Maar er zijn mensen die het wel halen, ik vraag me gewoon af, zoals al eerder mensen zich hebben afgevraagd, of de kwaliteit van de accu's wel consistent genoeg is en dus iedereen een gelijkwaardige accu en dus bereik heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[...]

Die 500+ is naar mijn idee alleen maar haalbaar door minimaal gebruik te maken van de A/C, met een fluwelen voet te accelereren en vooral niet harder dan 100 km/h. Liefst onder de 90. Ik rij al vrij suf tegenwoordig en haal met dezelfde uitvoering als jij +/- 430. Climate control zit op 19% van het verbruik bij mij. Vind ik prima, ik ga niet op comfort inleveren om er extra kilometers uit te persen.

Zo'n rijstijl en het gefruts met klimaatinstellingen, regeneratieprofielen en weet-ik-veel-wat maken voor mij een autorit nu niet bepaald plezieriger.

[ Voor 9% gewijzigd door FirePuma142 op 18-05-2022 15:15 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-09 09:48

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Phusebox schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 00:49:
[...]

Ja ik begin @--HOOLIE-- een beetje te begrijpen. Na de terugrit is mijn range nu 420 km. Dat waren vandaag 240km over de snelweg en 10km overig verkeer. Airco op 24 graden en laagste Auto stand.

Heenrit dus 105 km/u, terugrit snelheidslimiet tot max 130 km/u.

Dat valt me dus eigenlijk wel tegen. Ik trek nergens hard op en probeer altijd goed te anticiperen door tijdig gas terug te nemen ipv op het laatste moment nog hard te moeten remmen.
Ik heb de hoop opgegeven.
Rij al weken rustig ( lees 105 max) regen3 ecomodus en nog is 417 mijn maximale range bij 100% lading.
En nee ik was niet uitgegaan van de opgegeven 528km, maar iets meer dan nu was toch wel fijn geweest,...

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

--HOOLIE-- schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:07:
[...]

Ik heb de hoop opgegeven.
Rij al weken rustig ( lees 105 max) regen3 ecomodus en nog is 417 mijn maximale range bij 100% lading.
En nee ik was niet uitgegaan van de opgegeven 528km, maar iets meer dan nu was toch wel fijn geweest,...
Hoeveel verbruik je volgens KIA Connect met Driving? Ik 71%.

Overigens, ik heb bij mij vorige hybride auto het accupack bij de dealer laten doormeten, met specifiek de vraag om capaciteit in Kwh en percentage. Dat is als je als een opoe rijdt wellicht niet onverstandig om bij KIA ook eens te vragen.

[ Voor 22% gewijzigd door FirePuma142 op 18-05-2022 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
Er moet toch wel een bedrijf zijn onafhankelijk van KIA die die batterijen kan testen op één of andere manier.
Als dan blijkt dat er een grote afwijking op zit kan je daar toch verder mee gaan bij KIA.
Dat rustig rijden en verschillende profielen is BS om te vergelijken. Er zijn teveel factoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Bogey555 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:14:
Er moet toch wel een bedrijf zijn onafhankelijk van KIA die die batterijen kan testen op één of andere manier.
Als dan blijkt dat er een grote afwijking op zit kan je daar toch verder mee gaan bij KIA.
Dat rustig rijden en verschillende profielen is BS om te vergelijken. Er zijn teveel factoren.
Ik reed hier voor een Mercedes en heb dat laten doen, dat kon alleen bij de dealer en ik heb er hemel en aarde voor moeten bewegen om de data te krijgen. Ik werd eerst afgescheept met de mededeling dat het accupack nog in goede staat was. Het kan best zijn dat het niet zo eenvoudig is als het klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-09 09:48

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

FirePuma142 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:12:
[...]

Overigens, ik heb bij mij vorige hybride auto het accupack bij de dealer laten doormeten, met specifiek de vraag om capaciteit in Kwh en percentage. Dat is als je als een opoe rijdt wellicht niet onverstandig om bij KIA ook eens te vragen.
Waar zie ik dat precies??

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
FirePuma142 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:16:
[...]

Ik reed hier voor een Mercedes en heb dat laten doen, dat kon alleen bij de dealer en ik heb er hemel en aarde voor moeten bewegen om de data te krijgen. Ik werd eerst afgescheept met de mededeling dat het accupack nog in goede staat was. Het kan best zijn dat het niet zo eenvoudig is als het klinkt.
Dat begrijp ik, maar als je ergens garantie op geeft moet je dat ook kunnen vergelijken/ testen op een onafhankelijke manier. Ik vind verschillen van meer dan 100km tss 2 voertuigen hier op het forum toch wel extreem genoeg. Als ik met fluwelen voet rijd en in ideale omstandigheden en ik zit heel ver onder de waarden dan wil ik weten hoe het daar mee zit. Het kan niet dat KIA daar niet aan meewerkt. Desnoods is het via gerechtelijke weg. Die batterijen zijn zo belangrijk in een EV dat geen enkele rechter hier licht over zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
FirePuma142 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:12:
[...]

Hier 97% driving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

WTF. Dan komt het wel goed met je range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:39

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Phusebox schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:01:
[...]

Maar er zijn mensen die het wel halen
Waarschijnlijk lieden die de handleiding thuis laten om gewicht te besparen en die zelfs geen richting aangeven omdat de richtingaanwijzers stroom kosten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinus

alwinus

Tweaked

Dat zegt toch niets? dat is alleen waar je verbruik naar toe is gegaan over je laatste rit. Ik heb 92% driving, 6% electronic devices, 2% climate control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter C
  • Laatst online: 24-05-2022
EV6 besteld op 9 mei betreft een AWD GT-line in Aurora Black, via KIA lease. Uitstekend financieel aanbod tov LeasePlan. Verwachte levering is WK 39 2022. Ben wel benieuwd of we dat gaan halen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:18
alwinus schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:31:
[...]

Dat zegt toch niets? dat is alleen waar je verbruik naar toe is gegaan over je laatste rit. Ik heb 92% driving, 6% electronic devices, 2% climate control.
kan juist betekenen dat je alleen maar aan het planken bent :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

1Mark schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:38:
[...]

Daar zeg je wat, het kan natuurlijk ook de andere kant op worden geredeneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinus

alwinus

Tweaked

1Mark schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:38:
[...]

bijvoorbeeld of juist niet :+

Of je airco is stuk (teveel verbruik), of je zet een koffiezet apparaat op de achterbank (als dat valt onder electronic devices ;) )

[ Voor 24% gewijzigd door alwinus op 18-05-2022 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
Peter C schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:35:
EV6 besteld op 9 mei betreft een AWD GT-line in Aurora Black, via KIA lease. Uitstekend financieel aanbod tov LeasePlan. Verwachte levering is WK 39 2022. Ben wel benieuwd of we dat gaan halen…
Wat was er beter tussen deze twee??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Master
Peter C schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:35:
Hadden ze deze al op voorraad ofzo??
Ik heb mij ook begin mei besteld AWD GT-line wit en ze zeiden dat het ~9 maanden gaat duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
djrosko schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:21:
[...]

Dit soort berekeningen heb ik ook al eens een aantal keren bij de KIA neer gelegd en dan word het uiteindelijk zo gepraat dat ze met gekke berekeningen op ong 72kWh uitkomen en dan word er gezegd de rest is voor iets als de levenduur van de accus enzo. Terwijl ik juist altijd had begrepen dat KIA er bijv 80 kWh in stopt en daarvan dan 77 bruikbaar moet zijn ivm accu degradatie etc.
Mocht hier iemand het echte antwoord op hebben hou ik me ook aanbevolen :)
De bruto capaciteit van de batterij in de EV6 is 82,5 kWh lees ik op diverse EV-sites.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
Hier een overzicht over de acceradius van bijna alle ev’s. Test gedaan bij 100kmpu en 130kmpu

https://www.autoreview.nl...2TYKgnqfTjDq6SQvB7we4-rgU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Joer schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:00:
Hier een overzicht over de acceradius van bijna alle ev’s. Test gedaan bij 100kmpu en 130kmpu

https://www.autoreview.nl...2TYKgnqfTjDq6SQvB7we4-rgU
Dus de Hyundai Ioniq 5 standard range haalt bij 130 km/u even veel bereik als een EV6 long range? Ik vertrouw deze testen absoluut niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:26
Mini-me schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:29:
[...]

Dus de Hyundai Ioniq 5 standard range haalt bij 130 km/u even veel bereik als een EV6 long range? Ik vertrouw deze testen absoluut niet.
Iets zegt mij dat de test condities niet allemaal gelijkwaardig waren.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Dit was al een betere rit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6zKH8eoWBSgPex0ydrKsjt05E_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Rn5gDnLQcGXhBLxhtJxd59f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
VidaR-9 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:34:
[...]

Iets zegt mij dat de test condities niet allemaal gelijkwaardig waren.
Dat staat ook beschreven dat de test omstandigheden niet helemaal gelijk waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
Dit stukje staat of vlees boek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QJPsk4TsaYLMGuseikuxQfleSHc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/G10VHjgKhJ1QMy4gxQYkpQ48.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Met 80 over de snelweg zonder airco, alle verlichting uit, geen radio aan en wind mee zeker... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
Heb het hem gevraagd hoe ie dat voor elkaar krijgt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBlueEyes
  • Laatst online: 14-09 17:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sAHFQp9K2KHOoCsVj0nHeJ6Ql7Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ehwR93VXPkE2faeV77e4zfvV.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben zelf al gestopt met specifiek zuinig rijden. Afentoe ook lekker om gewoon door te rijden naar huis. Maar in de spits is cruise control/hda gewoon ideaal en zal ik een stuk zuiniger rijden.

Maarja opladen op werk of ergens in de straat kan zo makkelijk. Dan hoef ik niet na te denken over de bijna 120km totale heen en weer reis naar werk.

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joer
Hier nog iemand met een aardige range

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Nz360JHYHzmyy5iOZYd2aw17rY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UGJZt4UMIVyj5nliFkdZmJEx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K2ygaB1A5okec-17O8OQur4EF1A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pIeKuoeniHeIoM2XcZw664mq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Haha ja echt genieten van je fijne auto zo. 8)7
Dat gaat me dan ook weer te ver.

Dat ik in Zuid Limburg woon helpt ook niet qua range, lichte heuvels merk je al meteen. Benieuwd hoe dat in de Alpen zou zijn ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinus

alwinus

Tweaked

DaMenaz schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:58:
[...]

De bruto capaciteit van de batterij in de EV6 is 82,5 kWh lees ik op diverse EV-sites.
Helaas pindakaas dat is slechts een aanname. Diverse berekeningen verder en 72,5 komt toch echt meer in de buurt.

Of het moet 82,5 kwh zijn waar ze dan een extra gedeelte als buffer aanhouden om later vrij te geven zodat de degradatie niet opvalt 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
alwinus schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:39:
[...]

Helaas pindakaas dat is slechts een aanname. Diverse berekeningen verder en 72,5 komt toch echt meer in de buurt.

Of het moet 82,5 kwh zijn waar ze dan een extra gedeelte als buffer aanhouden om later vrij te geven zodat de degradatie niet opvalt 😉
Diverse sites spreken toch van usable rond de 77 kWh. De welbekende Bjorn kwam in de winter tot rond de 74 kWh als bruikbare capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinus

alwinus

Tweaked

Phusebox schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:47:
[...]

Diverse sites spreken toch van usable rond de 77 kWh. De welbekende Bjorn kwam in de winter tot rond de 74 kWh als bruikbare capaciteit.
En bij zijn YouTube filmpjes waar hij snellaadsessies naast elkaar zet staat 73kwh.

Zoals deze YouTube: Kia EV6, Ioniq 5, e-tron and Tesla charging comparison

En nog wat duidelijker. Heeft hij het over de netto capaciteit. YouTube: BMW i4, Model 3 LG 82 kWh, EV6 and iX3 charging comparison

En dat diverse sites spreken van usable 77kwh zegt mij niet zo veel want heel veel sites doen geen testen om de capaciteit te controleren en nemen dan over wat kia zegt. Veel auto's geven netto capaciteit aan dus aanname dat de EV6 dan ook netto is. Blijkbaar ligt het hier net wat anders

[ Voor 34% gewijzigd door alwinus op 18-05-2022 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
alwinus schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:11:
[...]

En bij zijn YouTube filmpjes waar hij snellaadsessies naast elkaar zet staat 73kwh.

Zoals deze YouTube: Kia EV6, Ioniq 5, e-tron and Tesla charging comparison

En dat diverse sites spreken van usable 77kwh zegt mij niet zo veel want heel veel sites doen geen testen om de capaciteit te controleren en nemen dan over wat kia zegt. Veel auto's geven netto capaciteit aan dus aanname dat de EV6 dan ook netto is. Blijkbaar ligt het hier net wat anders
Ben wel benieuwd want als ze het overnemen van KIA, en KIA dus beweert dat het netto 77 kWh is, dan kan dit wel eens een mooie class action suit worden in de VS.

Zou voor mij ook reden zijn om er in ieder geval eens in te duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinus

alwinus

Tweaked

Phusebox schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:17:
[...]

Ben wel benieuwd want als ze het overnemen van KIA, en KIA dus beweert dat het netto 77 kWh is, dan kan dit wel eens een mooie class action suit worden in de VS.

Zou voor mij ook reden zijn om er in ieder geval eens in te duiken.
Denk dat kia nergens zegt dat het 77.4kwh netto is. Ze zeggen een accu van 77,4kwh....en dat klopt. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 09:10
FirePuma142 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:05:
[...]

Die 500+ is naar mijn idee alleen maar haalbaar door minimaal gebruik te maken van de A/C, met een fluwelen voet te accelereren en vooral niet harder dan 100 km/h. Liefst onder de 90. Ik rij al vrij suf tegenwoordig en haal met dezelfde uitvoering als jij +/- 430. Climate control zit op 19% van het verbruik bij mij. Vind ik prima, ik ga niet op comfort inleveren om er extra kilometers uit te persen.

Zo'n rijstijl en het gefruts met klimaatinstellingen, regeneratieprofielen en weet-ik-veel-wat maken voor mij een autorit nu niet bepaald plezieriger.
Het is allemaal rijstijl. Ik gebruik altijd i-pedal en zoveel mogelijk cruise control, 5 km boven toegestane snelheid en weinig sprintjes. Foto bij 96% lading vandaag en na 20 minuten rijden op snelweg en stad . A/C aan (20 graden), muziek aan, AA aan.

14,2*(502/0,96)/100=74,3 kWh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqN43IQubo6dqIAYzZKJ4BEaT58=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kXOJJ5rgJ09t6lPYYMArWZtj.jpg?f=fotoalbum_large

Nu na 6000km gemiddeld gebruik van 16,5 kWh /100 km

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
JanAllElectric schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:32:
[...]

Het is allemaal rijstijl. Ik gebruik altijd i-pedal en zoveel mogelijk cruise control, 5 km boven toegestane snelheid en geen sprintjes. Foto bij 96% lading vandaag en na 20 minuten rijden op snel/weg en stad . A/C aan (20 graden), muziek aan, AA aan.

[Afbeelding]

Dat geloof ik dus niet, want ik rij ook netjes 105 op SCC, trek rustig op, temperatuur zelfs niet eens zo laag.

Er moet iets anders zijn. Of de accu, of de banden(spanning). Geen idee. Maar dat het aan mijn rijstijl ligt weiger ik te geloven >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAllElectric
Phusebox schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:38:
[...]

Dat geloof ik dus niet, want ik rij ook netjes 105 op SCC, trek rustig op, temperatuur zelfs niet eens zo laag.

Er moet iets anders zijn. Of de accu, of de banden(spanning). Geen idee. Maar dat het aan mijn rijstijl ligt weiger ik te geloven >:)
Als ik jouw vorige stukjes lees speel je teveel met de instellingen. Bij mij staat altijd i-pedal aan of cruise control waar het kan. A/C op automatisch 1 (20 graden) en AA aan. Verder speel ik nergens mee.

NB: bandenspanning op 38. Zo kreeg ik de auto bij aflevering.
NB: remmen hoef ik ook bijna nooit. Zolang je maar goed met i-pedal overweg kan.

Verder: de foto liegt niet 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door JanAllElectric op 18-05-2022 22:44 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
JanAllElectric schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:42:
[...]

Als ik jouw vorige stukjes lees speel je teveel met de instellingen. Bij mij staat altijd i-pedal aan of cruise control waar het kan. A/C op automatisch 1 (20 graden) en AA aan. Verder speel ik nergens mee.

NB: bandenspanning op 38. Zo kreeg ik de auto bij aflevering.

Verder: de foto liegt niet 8)7
Ik geloof wel dat je het haalt. Daar heb ik geen twijfel over.

Ik speel op dit moment nergens meer mee. Snelweg + N wegen: level 0 + SCC. Bebouwde kom: ipedal.
AC Driver only, Auto 1, maximaal 4 graden onder buitentemperatuur.

Bandenspanning heb ik maar bar gezet maar zal ik wel eens checken. Vaak zijn ze of te hard of te zacht. Krijg bijna nooit een auto mee met de goede druk, na een wissel of iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yilar
[...]

Ik kom gemiddeld ook zo rond de 13 kWh / 100km uit met het mooie weer nu.. ik rij met AC aan, muziek, normale snelheden. Vanmiddag stukje met het dak open vanwege het zwoele weer, AC uit en dan kom ik dus nog veel lager.. 🥳

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LYanJRiCjV2UzRF8OaImUGuqaP0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2ilFb7MX3vz0BwVfEyjSyMPU.png?f=fotoalbum_large

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:13
Hoe halen jullie zulke lage verbruik bij electronic devices? Ik rij overdag, muziek aan (logisch), AC aan op 22 graden en verbind mijn telefoon met Apple CarPlay en dat is het en bij mij is het verbruik op 23% en driving 66%.

[ Voor 12% gewijzigd door Tolga07 op 18-05-2022 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
Tolga07 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 23:07:
Hoe halen jullie zulke lage verbruik bij electronic devices? Ik rij overdag, muziek aan (logisch), AC aan op 22 graden en verbind mijn telefoon met Apple CarPlay en dat is het en bij mij is het verbruik op 23% en driving 66%.
Mijn telefoon lag op de oplader, stadslichten aan en de muziek knalde uit het open dak.. dus toch wel wat electronic devices aan het werk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinus

alwinus

Tweaked

Nou mooi toch? Dan rijd je zo zuinig dat electronics verhoudingsgewijs meer verbruikt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
A/C automatisch stand 1, 20 graden, driver only. AA en muziek aan. Buiten spits ochtend en avond (56km totaal vandaag):

- driving 86%
- electronic dives 6%
- climate control 8%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magikfly
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:12
Is er iemand hier die de Meridian subwoofer vervangen heeft met een andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
magikfly schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 07:40:
Ben ook wel benieuwd, al heb ik meer problemen met het feit dat alles heel schel klinkt. Als een Bluetooth speaker van Ali.

Alle Meridian software zooi staat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Master
magikfly schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 07:40:
Er is toevallig een thread gaande op de amerikaanse EV forum. https://www.kiaevforums.c...install-aftermarket.2649/

Hier zijn ze toevallig aan het discussiëren of het gewoon ligt aan het feit dat de AMP gewoon te weinig vermogen heeft of dat de sub gewoon Ali qualiteit heeft.

Ik vond het tijdens mijn proefrit(een van de eerste dingen die ik uit probeer) dat ik me volume helemaal naar 40+ moest zetten om een gevoel te krijgen dat er überhaupt een sub aanwezig is in de auto. Er schijnt dat meer mensen hier last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Phusebox schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 07:43:
[...]

Ben ook wel benieuwd, al heb ik meer problemen met het feit dat alles heel schel klinkt. Als een Bluetooth speaker van Ali.

Alle Meridian software zooi staat uit.
Zoals je ongetwijfeld hebt gelezen moeten de speakers even inspelen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxander968
[...]
Dat geloof ik dus niet, want ik rij ook netjes 105
Holleeder zegt ook dat hij een nette vent is.Tijd om te accepteren dat het nog netter kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Rijden jullie wel met plezier in de auto? Al dat baby-nurturing. :+
Met al die range anxiety ben ik blij dat ik komende 4 jaar in ieder geval nog gewoon ICE rijdt, waarbij mijn climate control gewoon lekker op 19.5 / 20 graden staat.

[ Voor 58% gewijzigd door Rivanov op 19-05-2022 08:28 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Dartlink schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:18:
[...]

Zoals je ongetwijfeld hebt gelezen moeten de speakers even inspelen ;)
Klopt, daar hoop ik nog op. Waar moet ik mee rekenen, 100 uur?

Positief tot nu toe:
- Nog geen last van trillende banden gelukkig
- Auto rijdt heerlijk op lange stukken
- Parkeren valt me tot op heden nog mee
- Grote spiegels zijn fijn (minpuntje is de reflectie van de led strip in het donker)

Groene sticker op de subwoofer deksel, zou dat zijn dat die gecheckt zijn op het bekende probleem waarbij ze stuk gaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phusebox
Rivanov schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:26:
Met al die range anxiety ben ik blij dat ik komende 4 jaar in ieder geval nog gewoon ICE rijdt, waarbij mijn climate control gewoon lekker op 19.5 / 20 graden staat.
Ik heb geen range anxiety, ben vanochtend gewoon met 28% naar kantoor vertrokken en laad wel als ik weer thuis ben.

Is vooral even kijken in het begin hoeveel er uit te halen valt en daarna vergeten (maar in je achterhoofd weten wat haalbaar is als het moet). Ik ben blij dat ik misschien nog maar 5x per jaar bij een tankstation hoef te staan en ik mijn auto thuis voor 12 euro vol gooi.

[ Voor 9% gewijzigd door Phusebox op 19-05-2022 08:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dartlink
Hier niks hoor, ik wil gewoon niet hypermilen maar gewoon genieten :D En dat gaat prima! En meer range is leuk meegenomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dartlink
Phusebox schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:28:
[...]

Klopt, daar hoop ik nog op. Waar moet ik mee rekenen, 100 uur?

Positief tot nu toe:
- Nog geen last van trillende banden gelukkig
- Auto rijdt heerlijk op lange stukken
- Parkeren valt me tot op heden nog mee
- Grote spiegels zijn fijn (minpuntje is de reflectie van de led strip in het donker)

Groene sticker op de subwoofer deksel, zou dat zijn dat die gecheckt zijn op het bekende probleem waarbij ze stuk gaan?
Ik had hem denk ik zo'n 20 uur ingespeeld met verschillende muziek en toen klonk het een stuk beter. EQ even afstellen naar eigen wens. Aangezien jij toch een oprit hebt, je zou even in kampeermodus kunnen zetten en lekker muziek afspelen zonder dat je er zelf bij moet zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwinus

alwinus

Tweaked

Ik ben zeer tevreden eigenlijk over het meridian audiosysteem. Klinkt heel helder en natuurlijk. Ook de bass is goed. Wel wat omhoog gegooid. Mijn binnenspiegel kan goed meetrillen in ieder gevallen. Het fijne is, is dat de bass nooit 'boomy' wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
alwinus schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:46:
Ik ben zeer tevreden eigenlijk over het meridian audiosysteem. Klinkt heel helder en natuurlijk. Ook de bass is goed. Wel wat omhoog gegooid. Mijn binnenspiegel kan goed meetrillen in ieder gevallen. Het fijne is, is dat de bass nooit 'boomy' wordt.
Agree, de bas is prima. Het is vooral het schelle, blikkerige dat er nog af moet. Akoestiek in de auto helpt helaas niet mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-07 15:09
Zeker rij ik met plezier. Ik let nergens op. Gewoon lekker rijden alles aan. Lekker optrekken. Ecostand gebruik ik niet. De range interesseert me geen r...!, behalve op vakantie. Ik kijk einde van de rit of ik nog moet laden voor de volgende rit.

[ Voor 3% gewijzigd door De Ideale Man op 19-05-2022 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

JanAllElectric schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:32:
[...]

Het is allemaal rijstijl. Ik gebruik altijd i-pedal en zoveel mogelijk cruise control, 5 km boven toegestane snelheid en weinig sprintjes. Foto bij 96% lading vandaag en na 20 minuten rijden op snelweg en stad . A/C aan (20 graden), muziek aan, AA aan.
Als ik de reviews mag geloven, heb je bij i-Pedal niet meer regeneratie dan bij Auto, en is op de snelweg lift & coast effectiever. Het kan wellicht dus nog beter :)

Ik denk dat rijstijl en climate control de grote boosdoeners zijn. De climate control staat bij mij altijd op 21 graden, auto 2, met stoelverwarming danwel ventilatie. Zeker op de korte stukjes hakt de climate control er flink in wat betreft verbruik.
Vorige maand ~1000km en gemiddeld 15,57 / 100 km. Ik heb het idee dat er een zwarte magie in dat KIA algoritme zit, want ik heb werkelijk nog nooit 500+ gezien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinus

alwinus

Tweaked

FirePuma142 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:20:

Vorige maand ~1000km en gemiddeld 15,57 / 100 km. Ik heb het idee dat er een zwarte magie in dat KIA algoritme zit, want ik heb werkelijk nog nooit 500+ gezien :+
klopt, zal je met je huidige verbruik ook niet zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEB
Via Instagram zie ik veel voorbijkomen met en over de EV6 (tip; volg #EV6) van rijders over de hele wereld.

Over de range...kom vanochtend deze 2 tegen...waarheidsgehalte en HOE is niet te checken...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xfZbtLxSeCfYzZ68Rd2ErtmAvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ixo004w7g2pGXXmKCQeDdodh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinus

alwinus

Tweaked

EricEB schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:27:
Via Instagram zie ik veel voorbijkomen met en over de EV6 (tip; volg #EV6) van rijders over de hele wereld.

Over de range...kom vanochtend deze 2 tegen...waarheidsgehalte en HOE is niet te checken...
[Afbeelding]
ach dit kan je ook halen. Maar wel goede weersomstandigheden, niet harder dan 80, als een slak rijden. Geen airco aan. In ieder geval geen AWD. Etc. Dit is echt hypermilen hoor.
Pagina: 1 ... 149 ... 446 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic