‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
EV6 77,4kWh Plus Advanced AWD / MY23, Interstellar Grey
Natuurlijk, dat ik het 'pling pling' achteruitrij geluid kan uitzetten (net zoals de 2020/2021 modellen Kia e-niro) zodra het echt veilig kan en daarmee niet de buurt lastig val.Joer schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:27:
[...]
Als leek wil dat eens in Nijntje taal uitleggen? En wat bereik je ermee? Ga ervan uit dat geluidje betreft voor het achteruitrijden??
Het onderdrukken van het VESS-geluid bij achteruitrijden, heb ik inmiddels op die manier gerealiseerd. Met een drukknopschakelaar in het midden console. In rust, bij ingeschakeld contact, met witte verlichting, dimmend met het afnemen van het omgevingslicht. Druk je op de knop dan wijzigt het licht in oranje, schakel je dan de achteruit in, wordt het geluid onderdrukt en gaat de knop oranje knipperen. De knop blijft na de laatste onderdrukking 30s actief, zodat je bij manoeuvreren niet telkens de knop hoeft in te drukken. De onderdrukking kan op elk moment gestopt worden door opnieuw de knop in te drukken, starten kan ook als de achteruit al ingeschakeld is.grotegok schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:13:
[...]
VESS Zekering voorzien van een schakelaar en wanneer nodig aanzetten (of juist uitzetten)
De andere drukknop is voor Homelink, hiermee kan ik mijn toegangspoort openen.
De aansturing wordt geregeld door een Arduino minicomputer, weggebouwd onder het dashboard.
Ik had tenslotte 8 maanden de tijd om een oplossing te verzinnen
:strip_exif()/f/image/XJT7aH8YHiUjF1sKLWPCzdAi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6p6Wd4M1aQmUMY7axljQmCgA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kPryFfvQX72OYk9b3mjHZ00l.jpg?f=fotoalbum_large)
EX40 TMP Ultra Sage Green MY25 ; Compress 5800iAW7 + 12E / HR200 / 50 l buffervat / RT800 / HS25/6 / radiatoren
Dat ziet er wel heel netjes uit. Waar is die andere knop voor? 🤔 Just curious 😉ERN5T schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:12:
[...]
Het onderdrukken van het VESS-geluid bij achteruitrijden, heb ik inmiddels op die manier gerealiseerd. Met een drukknopschakelaar in het midden console. In rust, bij ingeschakeld contact, met witte verlichting, dimmend met het afnemen van het omgevingslicht. Druk je op de knop dan wijzigt het licht in oranje, schakel je dan de achteruit in, wordt het geluid onderdrukt en gaat de knop oranje knipperen. De knop blijft na de laatste onderdrukking 30s actief, zodat je bij manoeuvreren niet telkens de knop hoeft in te drukken. De onderdrukking kan op elk moment gestopt worden door opnieuw de knop in te drukken, starten kan ook als de achteruit al ingeschakeld is.
De aansturing wordt geregeld door een Arduino minicomputer, weggebouwd onder het dashboard.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
ERN5T schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:12:
[...]
Druk je op de knop dan wijzigt het licht in oranje, schakel je dan de achteruit in, wordt het geluid onderdrukt en gaat de knop oranje knipperen. De knop blijft na de laatste onderdrukking 30s actief, zodat je bij manoeuvreren niet telkens de knop hoeft in te drukken. De onderdrukking kan op elk moment gestopt worden door opnieuw de knop in te drukken, starten kan ook als de achteruit al ingeschakeld is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
alwinus schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:29:
Dat ziet er wel heel netjes uit. Waar is die andere knop voor? 🤔 Just curious 😉
[ Voor 7% gewijzigd door Mini-me op 15-05-2022 16:39 ]
Ben blij met mijn kleur keuze (identieke besteld, maar Advanced versie).
EV6 77,4kWh Plus Advanced AWD / MY23, Interstellar Grey
Leuk! Nog meer echte knutselaars onder ons.ERN5T schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:12:
[...]
Het onderdrukken van het VESS-geluid bij achteruitrijden, heb ik inmiddels op die manier gerealiseerd. Met een drukknopschakelaar in het midden console. In rust, bij ingeschakeld contact, met witte verlichting, dimmend met het afnemen van het omgevingslicht. Druk je op de knop dan wijzigt het licht in oranje, schakel je dan de achteruit in, wordt het geluid onderdrukt en gaat de knop oranje knipperen. De knop blijft na de laatste onderdrukking 30s actief, zodat je bij manoeuvreren niet telkens de knop hoeft in te drukken. De onderdrukking kan op elk moment gestopt worden door opnieuw de knop in te drukken, starten kan ook als de achteruit al ingeschakeld is.
Nice… stuurt de Arduino de OBD poort aan of laat hem fysiek schakelen?ERN5T schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:12:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Dat ziet er netjes uit. Goed bezig. Gaat mij wat te ver, ik leer wel leven met het geluid (lees: de buren moeten er maar mee moeten leven.)ERN5T schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:12:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Idd. Als systemen zoals VESS in de toekomst verplicht worden voor alle auto's (omdat niemand nog een ICE koopt) dan raken de buren er vanzelf ook aan gewend ;-)Phusebox schreef op zondag 15 mei 2022 @ 18:16:
[...]
Dat ziet er netjes uit. Goed bezig. Gaat mij wat te ver, ik leer wel leven met het geluid (lees: de buren moeten er maar mee moeten leven.)
Ik denk ga lekker tanken...
Ik hoef niet meer terug naar een verbrandingsmotor..De Ideale Man schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:06:
Collega van mij zegt. Ik ga zeker geen EV leasen want laden is lastig, trekkracht ontbreekt, de actieradius is klein en elektrische auto's zijn traag.
Rijd hij veel in Duitsland? Anders snap ik niet waarom je voor gangbaar woon- en werkverkeer een auto nodig hebt die veel sneller kan dan 130 km/u. Daarnaast is menig elektrische auto vanaf de streep sneller dan menig ICE auto.De Ideale Man schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:06:
Collega van mij zegt. Ik ga zeker geen EV leasen want laden is lastig, trekkracht ontbreekt, de actieradius is klein en elektrische auto's zijn traag.
(Pun intended)sn0x0r schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:19:
[...]
Rijd hij veel in Duitsland? Anders snap ik niet waarom je voor gangbaar woon- en werkverkeer een auto nodig hebt die veel sneller kan dan 130 km/u. Daarnaast is menig elektrische auto vanaf de streep sneller dan menig ICE auto.
Of misschien wil hij als échte man zijn motor écht horen ronken en wat blauwe uitlaatgassen kunnen produceren om te kunnen genieten van zijn midlife crisis
(/Pun)
Om op can bus niveau via de OBD-poort te sturen, is er eerst heel veel onderzoek nodig want Kia werkt hieraan niet mee. De uitgaande kant van de VESS-zekering wordt gewoon fysiek met een relais onderbroken.The Wizard schreef op zondag 15 mei 2022 @ 18:15:
[...]
Nice… stuurt de Arduino de OBD poort aan of laat hem fysiek schakelen?
EX40 TMP Ultra Sage Green MY25 ; Compress 5800iAW7 + 12E / HR200 / 50 l buffervat / RT800 / HS25/6 / radiatoren
Echt heel mooi gemaakt en geprogrammeerd. Hier heb ik ook wel interesse in. Maar eerst mijn EV6 ontvangen 😉ERN5T schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:12:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat ziet er erg fraai uit, ook slim toegepast, complimenten !ERN5T schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:12:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Enige vraag die bij zien foto's opkomt...heb je een gat gemaakt in je console voor bedrading of werkt de knop geheel draadloos?
(edit; plong plong geluid...buren zijn het na half jaar gewend...sinds kort ook achterburen met een Kia plong plong...)
Ben je niet bang dat in het geval van een aanrijding met een persoon met flinke financiële gevolgen de verzekeringmaatschappij zal proberen onder de claim uit te komen met onderbouwing dat jij aan het veiligheidssysteem van de auto geknutseld hebt?ERN5T schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:12:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Uit interesse nagegaan maar het lijkt er op dat AVAS (VESS geluid) tijdelijk mag worden gepauzeerd - (EU 2017/1576, Annex VIII, §III.2.b) maar niet volledig gestopt.Griffen83 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:05:
[...]
Ben je niet bang dat in het geval van een aanrijding met een persoon met flinke financiële gevolgen de verzekeringmaatschappij zal proberen onder de claim uit te komen met onderbouwing dat jij aan het veiligheidssysteem van de auto geknutseld hebt?
Kijken we dan naar UNECE Regulation No 138 6.2.6 dan staat daar:Switch
The AVAS may be fitted with a mechanism to enable the driver to halt the operation of an AVAS (“pause function”), which is easily accessible by the vehicle driver in order to allow engaging and disengaging. Where a pause function is fitted, the AVAS shall default to the switched on position upon restarting of the vehicle.
In addition, the pause function shall comply with the requirements laid down in paragraph 6.2.6 of UNECE Regulation No 138.
Wat weer verwijst naar 2.7:6.2.6. Pause function
Any pause function as defined in paragraph 2.7. shall be prohibited.
Enige vraagtekens heb ik er overigens wel bij. Want de definitie van 2.7 icm 6.2.6 zou ook je ook kunnen lezen dat een pauze functie in het geheel niet mag. Maar obv het expliciet benoemen van "halt" in 2.7 verwacht dat er mee bedoeld wordt dat je niet niet volledig moet kunnen uitzetten, maar de functionaliteit tijdelijke AVAS uitschakelt. Maar een bepaalde duur inactief mag zijn én na elke keer inschakelen van de auto standaard aan moet staan.2.7. "Pause function" means a mechanism to enable the driver to halt the
operation of an AVAS.
De zekering er uit halen om het geluid uit te schakelen mag dus sowieso niet (en kan forse juridische consequenties hebben). Fabrikanten mogen of mochten(!) waarschijnlijk wel een pauze functie inbouwen. Of je dit zelf "aftermarket" mag/mocht(!) inbouwen is mij niet duidelijk geworden.
P.s. dit is uiteraard geen juridisch advies. Altijd zelf nagaan of je aanpassing mag vóór je iets gaat veranderen aan je auto (zeker bij de veiligheidssystemen die vanuit regelgeving verplicht zijn).
Update: pause functie is verboden.
[ Voor 3% gewijzigd door roelwillems op 16-05-2022 11:03 ]
Nee.Griffen83 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:05:
[...]
Ben je niet bang dat in het geval van een aanrijding met een persoon met flinke financiële gevolgen de verzekeringmaatschappij zal proberen onder de claim uit te komen met onderbouwing dat jij aan het veiligheidssysteem van de auto geknutseld hebt?
Dat meen ik mij inderdaad ook te herinneren, kan alleen de tekst zelf niet direct terugvinden. Als het since vorig jaar verboden is dan helpt dat wel bij het zoeken (thanks!).Phusebox schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:52:
Het tijdelijk uit kunnen zetten (de pauze functie) is sinds vorig jaar ergens verboden. Dat was voorheen wel het geval.
Update gevonden: Op 7 maart 2019 heeft de commissie delegated regulation - C(2019)1774 aangenomen op basis waarvan de pauze functie van AVAS verboden is.
[ Voor 26% gewijzigd door roelwillems op 16-05-2022 10:59 ]
De app springt bij mij bij de climate control gek genoeg naar de huidige temperatuur in de auto, dus als ik alleen maar de climate control aan zet en niet de temperatuur verlaag, dan houdt 'ie de auto op de huidige temperatuur. Afgelopen donderdag weer eens in getuind, ik vond het maar warm blijven in de auto, stond de climate control op 24...Phusebox schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:10:
Oh ja remote climate werkt bij mij nog steeds niet. Auto heeft in de zon gestaan en kwartier de airco aangehad, zogenaamd, maakt echt geen verschil volgens mij. Heb wel alle updates.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Nou ja, als het 30 graden in de auto is, is 24 prima voor mij. Maar zelfs als ik hem op 20 zet en de auto is (naar mijn gevoel 30 graden) gebeurt er helemaal niks. Hij zegt wel aan te gaan, en krijg een melding dat ie weer stopt, maar koeler worden? Nee hoor. Zal eens een thermometer plaatsen binnenkort en dan kijken of er wat gebeurt.FirePuma142 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:59:
[...]
De app springt bij mij bij de climate control gek genoeg naar de huidige temperatuur in de auto, dus als ik alleen maar de climate control aan zet en niet de temperatuur verlaag, dan houdt 'ie de auto op de huidige temperatuur. Afgelopen donderdag weer eens in getuind, ik vond het maar warm blijven in de auto, stond de climate control op 24...
De schakelaars zijn bedraad. Dit is de onderzijde van het console.EricEB schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:19:
[...]
Dat ziet er erg fraai uit, ook slim toegepast, complimenten !
Enige vraag die bij zien foto's opkomt...heb je een gat gemaakt in je console voor bedrading of werkt de knop geheel draadloos?
(edit; plong plong geluid...buren zijn het na half jaar gewend...sinds kort ook achterburen met een Kia plong plong...)
:strip_exif()/f/image/ZYBFjh0phYk9C3nKQFbAl6BJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ah, ok, dat is wel een andere ervaring dan ik heb. Goed om even te kijken waar dat aan ligt.Phusebox schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:00:
[...]
Nou ja, als het 30 graden in de auto is, is 24 prima voor mij. Maar zelfs als ik hem op 20 zet en de auto is (naar mijn gevoel 30 graden) gebeurt er helemaal niks. Hij zegt wel aan te gaan, en krijg een melding dat ie weer stopt, maar koeler worden? Nee hoor. Zal eens een thermometer plaatsen binnenkort en dan kijken of er wat gebeurt.
Tsja, eerlijk gezegd maak ik me er voor 95% v.d. ritten niet zo heel druk meer om. Eerste week was ik er wel mee bezig maar merk dat er meer dan voldoende range om gewoon te rijden zoals met een ICE (130 op de snelweg als het toegestaan is, stevig accelereren om in te halen, airco en klimaatregeling op comfortabele stand / stoelkoeling aan / ezv ezv). 130 op de snelweg is niet optimaal voor bereik, maar ook voor ritten van ~300 km op een dag ga ik me daar niet heel druk om maken.Phusebox schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:08:
Ik merk wel dat ik nog moet leren om zuinig te rijden, want zelfs nu in bijna ideale omstandigheden is het verbruik nog erg hoog. Met een ICE zuinig rijden is toch anders...
Als ik echt ver moet rijden is met wat aanpassing het bereik prima te vergroten door wat zuiniger en rustiger te rijden (o.a. actiever managen van regeneratie en aanpassen snelheid).
Overigens was mijn Volvo v40 d2 ook een heel stuk zuiniger met 100km/h op de snelweg vs 130km/h, maar goed met een tank vol diesel let je daar toch een stuk minder op.
Ligt dat niet aan je rechtervoet?Phusebox schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:08:
Ik merk wel dat ik nog moet leren om zuinig te rijden, want zelfs nu in bijna ideale omstandigheden is het verbruik nog erg hoog. Met een ICE zuinig rijden is toch anders...
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Uiteraard, altijd. Maar het vind het lastig wat nu beste werkt. Regenereren op auto vind ik nog niet echt prettig, heb geen idee wanneer die wat doet. Had verwacht dat ie ook wel bijna zou stoppen als een auto voor je dat doet, maar hij remt dan niet echt harder af.
Level 0 komt het beste in de buurt bij hou ik normaal reed, maar dan haal ik net 17 kWh/100km.
Level 1 remt al te veel af voor mijn gevoel om te lijken op een ICE.
Ook spelen met je 'gas' niet in 1 keer loslatenPhusebox schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:50:
[...]
Uiteraard, altijd. Maar het vind het lastig wat nu beste werkt. Regenereren op auto vind ik nog niet echt prettig, heb geen idee wanneer die wat doet. Had verwacht dat ie ook wel bijna zou stoppen als een auto voor je dat doet, maar hij remt dan niet echt harder af.
Level 0 komt het beste in de buurt bij hou ik normaal reed, maar dan haal ik net 17 kWh/100km.
Level 1 remt al te veel af voor mijn gevoel om te lijken op een ICE.
zo werkt i-pedal ook prima...daar laat je ook niet in 1 keer helemaal los. Dat is zeer onaangenaam inderdaad
[ Voor 8% gewijzigd door alwinus op 16-05-2022 11:53 ]
Nee klopt, dat ging eigenlijk vanzelf bij mij. Mijn vrouw moet nog wat ervaring opdoen.alwinus schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:52:
[...]
Ook spelen met je 'gas' niet in 1 keer loslaten
Ik merk vooral dat de methode op verschillende omstandigheden aanpassen het beste werkt. In de stad -> i-Pedal, snelweg / doorgaande wegen level 2, snelweg 's avonds laat (dus rustig) -> level 0.
Misschien is dat de Auto regen stand dan wat voor haar? Ik heb mijn vriendin daar nog niet over horen klagenPhusebox schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:53:
[...]
Nee klopt, dat ging eigenlijk vanzelf bij mij. Mijn vrouw moet nog wat ervaring opdoen.
Ze heeft alleen met Auto stand gereden nog, maar remde te hard af voor haar gevoel. Ze moet gewoon wat ervaring opdoen met gaspedaal doseren ipv gas los.alwinus schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:15:
[...]
Misschien is dat de Auto regen stand dan wat voor haar? Ik heb mijn vriendin daar nog niet over horen klagen
Je hebt verschillende Auto stand: Auto 1, Auto 2 of Auto 3.Phusebox schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:19:
[...]
Ze heeft alleen met Auto stand gereden nog, maar remde te hard af voor haar gevoel. Ze moet gewoon wat ervaring opdoen met gaspedaal doseren ipv gas los.
Gewoon proberen welke stand voor haar het fijnste is.
Zodra ik hem in AUTO zet, zegt ie dat ik niks meer kan met de "recuperatieflippers". Mooi woord.StickMan schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:28:
[...]
Je hebt verschillende Auto stand: Auto 1, Auto 2 of Auto 3.
Gewoon proberen welke stand voor haar het fijnste is.
Ik vind het ook zo raar dat ik in SCC stand zelf niet kan bepalen wat de recuperatiestand moet zijn. Blijkbaar is ie niet slim genoeg om daar rekening mee te houden.
Wellicht zuiniger om dan zonder SCC te rijden?
Tja, ik denk dat hij bij SCC al de 'beste' stand gebruikt (ik vind het prima werken).Phusebox schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:38:
[...]
Zodra ik hem in zet, zegt ie dat ik niks meer kan met de "recuperatieflippers". Mooi woord.![]()
Ik vind het ook zo raar dat ik in SCC stand zelf niet kan bepalen wat de recuperatiestand moet zijn. Blijkbaar is ie niet slim genoeg om daar rekening mee te houden.
Wellicht zuiniger om dan zonder SCC te rijden?
Of het zuiniger rijdt zonder SCC, wellicht.
Maar dan gaat mijn gemak voor verbruik (mijn mening).
En denk dat ik het niet beter doe.
Als ik zonder SCC rij, haal ik nooit wat ik haal met SCC (aangezien mijn rechter voet zonder SCC veel zwaarder is blijkbaar
Bij pauzeren van SCC vind ik hem te hard remmen, dat wil ik graag op Level 0. Maar wellicht is het gewoon mogelijk en heb ik nog niet gevonden hoe in die twee snelwegritten die ik heb gehadstimpyrulez schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:46:
[...]
Tja, ik denk dat hij bij SCC al de 'beste' stand gebruikt (ik vind het prima werken).
Of het zuiniger rijdt zonder SCC, wellicht.
Maar dan gaat mijn gemak voor verbruik (mijn mening).
En denk dat ik het niet beter doe.
Als ik zonder SCC rij, haal ik nooit wat ik haal met SCC (aangezien mijn rechter voet zonder SCC veel zwaarder is blijkbaar).
Bij pauzeren gaat hij terug naar de laatst gekozen standPhusebox schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:49:
[...]
Bij pauzeren van SCC vind ik hem te hard remmen, dat wil ik graag op Level 0. Maar wellicht is het gewoon mogelijk en heb ik nog niet gevonden hoe in die twee snelwegritten die ik heb gehad
Dus als je hem voor de tijd op I-Pedal had staan, dan gaat hij daar naar terug en keihard remmen.
Als je hem voor de tijd op Stand 0 had staan, gaat hij daar naar toe.
Dus je moet goed onthouden welke stand je had.
Ik rij bijna altijd op I-Pedal.
Dus ik weet dat hij hard gaat remmen.
Vaak voordat ik hem afschakel druk een beetje harder op het 'gaspedaal' zodat je hem ver genoeg hebt ingetrapt dat je op dezelfde snelheid blijft en dan zet ik de SCC uit.
Klinkt ingewikkeld, maar ben nu niet meer anders gewend en gaat vanzelf.
Geheel mee eens.Poulske schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:10:
Ik rijd ook altijd op I-Pedal, alleen jammer dat ie altijd op stand 3 begint en hem toch handmatig op I-Pedal moet zetten.
Zwaar irritant.
Hij zou gewoon de laatste stand moeten onthouden naar mijn mening.
Bij een ronde liet ik hem eerst altijd remmen op cc en vervolgens zet ik hem op pauze en na de ronde zette ik hem weer aan. Dan moet je rekening houden op welke stand hij staat.stimpyrulez schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:00:
[...]
Bij pauzeren gaat hij terug naar de laatst gekozen stand
Dus als je hem voor de tijd op I-Pedal had staan, dan gaat hij daar naar terug en keihard remmen.
Als je hem voor de tijd op Stand 0 had staan, gaat hij daar naar toe.
Dus je moet goed onthouden welke stand je had.
Ik rij bijna altijd op I-Pedal.
Dus ik weet dat hij hard gaat remmen.
Vaak voordat ik hem afschakel druk een beetje harder op het 'gaspedaal' zodat je hem ver genoeg hebt ingetrapt dat je op dezelfde snelheid blijft en dan zet ik de SCC uit.
Klinkt ingewikkeld, maar ben nu niet meer anders gewend en gaat vanzelf.
Nu doe ik het anders. Ik laat hem remmen (als er een auto voor zit) op cc en daarna geef ik zelf gas (dan pauzeert de cc ook) na de rotonde laat ik mijn gas los en gaat hij verder op cc.
Waarom niet zonder logo?Waterman53 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:25:
Volgens eerdere posts hier zit het Kia logo aan de voorzijde met 2 pinnetjes vast. Als je het n er 2 gaatjes in de kap zichtbaar dus. Heeft iemand daar een foto van want samen met dealer binnenkant van de kap bekeken maar zagen niet iets om logo van onder de kap uit los te maken. Logo waarschijnlijk toch gelijmd en als er pinnetjes zijn dan alleen om in positie te houden waarschijnlijk???? Wil logo zwart maken, vandaar.
:strip_exif()/f/image/vbsdohCuIPMoFJrgyW5rGmIN.jpg?f=fotoalbum_large)
Geen gaatjes??? Of dicht gemaakt? Of photoshop....
Nee gaatjes zijn dicht gemaakt.Golfie5 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 18:36:
Auto weer opgehaald na een grondige detailing. Ceramische coating aangebracht, pianolakdelen ook gecoat en schermen voorzien van PPF folie. Kan er jaren tegen[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Even naar deze post gaan. Hier is het logo eraf en zie de gaatjes
Er zit een uitsparing voor een slot lijkt het, of iets waarmee het dicht klikt. Op dezelfde plek zit in de middenconsole zit een zwart klepje, je zou denken dat is iets waar het mee dicht klikt. Maar bij mij leunt de armleuning gewoon los op de midden console?
Vind het persoonlijk geen verbetering.
Er is wel een dealer in nl die bepaalde delen zoals o.a. De logo's zwart maakt.
Hier ook geen klik.Phusebox schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:22:
Hoe ziet bij jullie de klep/armleuning van de middenconsole er uit?
Er zit een uitsparing voor een slot lijkt het, of iets waarmee het dicht klikt. Op dezelfde plek zit in de middenconsole zit een zwart klepje, je zou denken dat is iets waar het mee dicht klikt. Maar bij mij leunt de armleuning gewoon los op de midden console?
Vollgens mij ook geen mechanisme om aan de voorkant iets in te drukken waardoor hij los zou moeten komen wat veel andere auto's hebben.
Er zit zelfs een heel slotmechanisme in het console, het enige dat ontbreekt is de bediening (bijvoorbeeld een elektromagneet). Ik heb er jammer genoeg geen foto van gemaakt.Phusebox schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:22:
Hoe ziet bij jullie de klep/armleuning van de middenconsole er uit?
Zou die afgesloten zijn als je de auto afsluit? Iemand al geprobeerd?ERN5T schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:00:
[...]
Er zit zelfs een heel slotmechanisme in het console, het enige dat ontbreekt is de bediening (bijvoorbeeld een elektromagneet). Ik heb er jammer genoeg geen foto van gemaakt.
Nee, omdat de bediening ontbreekt kan het niet werken. Van binnenuit kan je een metalen cilinder omhoog bewegen waardoor de slotpen naar buiten komt en de deksel vergrendeld wordt. Laat je de cilinder los, valt deze naar beneden en is het slot weer open. Nu ik dit zo verwoord, als de auto op z’n kop ligt, blijft het deksel gesloten, maar of dat nu de werkelijke functie is en wat de achtergrond daarvan is, vraag ik mij af.Phusebox schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:01:
[...]
Zou die afgesloten zijn als je de auto afsluit? Iemand al geprobeerd?
Misschien is het om te voorkomen dat voorwerpen uit de console, door de airbag tussen de voorstoelen, gelanceerd worden in het geval de wielen omhoog wijzen. Dit moet het zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door ERN5T op 16-05-2022 20:25 ]
Auto is kak (behalve in de zwaarste stand), want je weet niet of auto aan het uitrollen gaat, of schroef gaat remmen. Bij remmen verwacht je gewoon een bepaalde constante, of dit weinig of veel is doet er niet toe.Phusebox schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:19:
[...]
Ze heeft alleen met Auto stand gereden nog, maar remde te hard af voor haar gevoel. Ze moet gewoon wat ervaring opdoen met gaspedaal doseren ipv gas los.
@Phusebox probeer dit maar eens (uit een eerdere post)
Op snelweg is het efficient rijden vooral goed anticiperen op voorkomen van snelheid wisseling.
In de praktijk betekent dit (voor snelweg):
- Regenereren op 0
- scc op 3 blokjes (of 4 blokjes)
- sport stand
Hiermee is de SCC vergevingsgezind bij voor je invoegend verkeer, en reageert voldoende snel om niet een te groot gat te laten vallen indien iemand invoegt (op eco duurt het veel te lang)
Over smaak valt niet te twisten. Dit is voor mij écht een moetje. Zwart maken ziet er niet uit, en hij moet er gewoon vanaf. Ik ben er huiverig voor, want kan in foto’s niet goed zien wat de oplossing is, en hoe deze in place gezet is.Loei123 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:22:
[...]
Vind het persoonlijk geen verbetering.
Er is wel een dealer in nl die bepaalde delen zoals o.a. De logo's zwart maakt.
Auto staat nu bij de hersteller.
Overigens is mijn schade op de klassieke manier uitgedeukt (kegeltjes lijmen en voorzichtig tikken/trekken), en dit is écht goed gedaan. Zo gaaf om te zien. Je ziet er niets meer van! Nu benieuwd naar het spuitwerk.
30e naar wrapper voor opnieuw wrappen van herstelde delen, + detail werk binnen (gaat gaaf worden!).
6e voor 2e keer naar detailer, dan gaan logo’s er af!
Volgens mij is deze gewrapt.Waterman53 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:46:
[...]
Geen gaatjes??? Of dicht gemaakt? Of photoshop....
Als je de boel zwart wilt maken zou ik hyperdip gebruiken.
https://www.dipyourcar.com/collections/hyperdip
Catch my drift?
Sommige auto’s zijn zonder logo’s net een gezicht zonder wenkbrauwen, en dat is bij de EV6 voor mij het geval. Vind het er zo gek uit zien.king_dude schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:47:
[...]
6e voor 2e keer naar detailer, dan gaan logo’s er af!
Maar lekker doen als je het gaaf vindt natuurlijk!
Heb hem op Auto regeneratie staan en ik ben nog nooit verrast.king_dude schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:39:
[...]
Auto is kak (behalve in de zwaarste stand), want je weet niet of auto aan het uitrollen gaat, of schroef gaat remmen. Bij remmen verwacht je gewoon een bepaalde constante, of dit weinig of veel is doet er niet toe.
In de file op 1 blokje, anders op 4. Verder alles op auto en normal mode.Op snelweg is het efficient rijden vooral goed anticiperen op voorkomen van snelheid wisseling.
In de praktijk betekent dit (voor snelweg):
- Regenereren op 0
- scc op 3 blokjes (of 4 blokjes)
- sport stand
https://www.autoscout24.n...y_link&utm_campaign=share
Catch my drift?
Ik rijd altijd met i-pedal. In de stad ideaal. Bijna nooit zelf remmen. Op snelweg de SCC pas pauzeren op het moment dat je vroeger met de ICE zou afremmen. DWZ dat je dus pas vrij laat de SCC pauzeert. Dan voelt het sterk afremmen vrij natuurlijk. Tegelijkertijd kan je met "gaspedaal" de snelheid doseren.Phusebox schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:49:
[...]
Bij pauzeren van SCC vind ik hem te hard remmen, dat wil ik graag op Level 0. Maar wellicht is het gewoon mogelijk en heb ik nog niet gevonden hoe in die twee snelwegritten die ik heb gehad
Helemaal ideaal is een voorligger die zich aan de snelheid houdt
Alleen rotondes zonder voorliggers vind ik vervelend. Dan wordt er niet automatisch afgeremd en moet je SCC steeds pauzeren en na de rotonde weer aanzetten. Zeker als je een aantal rotondes na elkaar hebt.
[ Voor 32% gewijzigd door JanAllElectric op 16-05-2022 23:59 ]
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Op snelweg de SCC pas pauzeren op het moment dat je vroeger met de ICE zou afremmen.JanAllElectric schreef op maandag 16 mei 2022 @ 23:47:
[...]
Ik rijd altijd met i-pedal. In de stad ideaal. Bijna nooit zelf remmen. Op snelweg de SCC pas pauzeren op het moment dat je vroeger met de ICE zou afremmen. DWZ dat je dus pas vrij laat de SCC pauzeert. Dan voelt het sterk afremmen vrij natuurlijk. Tegelijkertijd kan je met "gaspedaal" de snelheid doseren.
Helemaal ideaal is een voorligger die zich aan de snelheid houdt. Dan hoef je met SCC niets meer te doen. Zo heb ik Frankrijk honderden kilometers op de N-wegen gereden. SCC op 95. Door stadjes (automatisch door de voorganger) 50 en 30 op alle drempels en en daarna weer 95.
Alleen rotondes zonder voorliggers vind ik vervelend. Dan wordt er niet automatisch afgeremd en moet je SCC steeds pauzeren en na de rotonde weer aanzetten. Zeker als je een aantal rotondes na elkaar hebt.
Hoe bedoel je dat? Als je niemand voor je hebt? Alle andere situaties remt hij zelf toch af, zelfs tot 0. Daarvoor hoef je toch niet scc te pauzeren?
MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80
Niet als je niemand voor je hebt. Je zult verbaasd zijn hoe hard de ev6 hierdoor door rood kan rijden 😊.MrBlueEyes schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 00:12:
[...]
Op snelweg de SCC pas pauzeren op het moment dat je vroeger met de ICE zou afremmen.
Hoe bedoel je dat? Als je niemand voor je hebt? Alle andere situaties remt hij zelf toch af, zelfs tot 0. Daarvoor hoef je toch niet scc te pauzeren?
Zonder dollen:
Op snelweg bij gas bij geven is regen 0 prettig, want bij gas loslaten dan geen heftige rem actie door het systeem. Je kunt dit opvangen door gebruik van stroom pedaal, maar hey.. de truuk is juist om zo weinig mogelijk te doen 😀.
In stad is zwaarste stand regen prettig. Ik gebruik hiervoor niet i-pedal, want deze wordt niet onthouden wanneer ik de auto volgende dag aanzet. De zwaarste ‘auto’ wordt wel onthouden, en dat is dus diegene die ik gebruik.
Met de Model 3, die ik zakelijk rijd, is er geen enkele instelling mogelijk en is er altijd sterke regeneratie. Dus het opvangen van de stroompedaal na CC uitzetten is iets wat ik al doe en ook prima werkt. En zal ik straks ook in de privé EV6 ga doen verwacht ik. Het one-pedal driving waarbij je het afremmen doseert met het gaspedaal vind ik namelijk één van de fijne mogelijkheden van een elektrische auto.
Maar misschien ga ik tzt ook wel variëren met de instellingen als ik de EV6 eenmaal rijd.
Ik heb die April update nog niet gezien. Ik denk dat die nu binnenkort wel zal komen.Phusebox schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:28:
Heeft Kia nu de april update weer teruggetrokken?
https://update.kia.com/EU/E1/updateNoticeList
Er was eerst een melding met een update van 5 april. Maar dat was niet de AA Widescreen update.frank3523 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:31:
[...]
Ik heb die April update nog niet gezien. Ik denk dat die nu binnenkort wel zal komen.
Bij hyundai staat hij er nog wel (loopt gelijk met Kia normaal, of soms zelfs voor)frank3523 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:31:
[...]
Ik heb die April update nog niet gezien. Ik denk dat die nu binnenkort wel zal komen.
https://update.hyundai.com/EU/NL/updateNoticeList
Dus KIA heeft weer eens iets teruggetrokken...stimpyrulez schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:37:
[...]
Bij hyundai staat hij er nog wel (loopt gelijk met Kia normaal, of soms zelfs voor)
Volgens mij heeft de echte update er op de KIA site nog niet gestaan.stimpyrulez schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:37:
[...]
Bij hyundai staat hij er nog wel (loopt gelijk met Kia normaal, of soms zelfs voor)
Er stond alleen die aankondiging. Maar die is nu dus verdwenen.
blijkbaar... of ze zitten te prutsen met releases.Phusebox schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:38:
[...]
Dus KIA heeft weer eens iets teruggetrokken...
Dat ze het nu bij in de 12-nov update hebben gemerged.
Of er komt een nieuwe release aan hebben per ongeluk die versie weggehaald (de linkjes).
Maar als je de software download, dan heb je altijd de laatste versie als het goed is.
De update van 5 april staat nog wel op de site.

[ Voor 3% gewijzigd door cruysen op 17-05-2022 09:44 ]
Yep, en als je de boel ging downloaden stond in de software ook nog steeds 12 nov i.p.v. 5 april.cruysen schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:42:
Link naar update van 5 april
Dus de laatste versie is nog steeds 12 nov, alleen hij is wel nieuwer
Temp was: 23gr
had SCC op: 107km/h
blijkbaar de wind in de rug (zag ik op de brug bij Deventer.
en dat met een GT-Line AWD.
:strip_exif()/f/image/jiLnxVErnre121adWbGhkNRI.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door stimpyrulez op 17-05-2022 09:48 ]
Gister mijn EV6 daar neergezet voor de Glascoating. (Moonscape gray matte lak, lakbehandeling mag wat kosten

Meteen de lijst van de updates/campanges meegegeven die voor aan deze forum staat.
Dus ff 2 dagen met een Kia Stonic onderweg. Nu weet je pas weer hoe verwent je bent met de EV6.
Maar dan is de Stonic de helft van de prijs, maar daar zit WEL WiFi in en AA wireless.

[ Voor 7% gewijzigd door cruysen op 17-05-2022 09:50 ]
Krijg dan wel de melding dat deze software dezelfde versie is als de vorige.. M.a.w. negeren en gewoon updaten?cruysen schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:42:
Link naar update van 5 april
“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers
https://www.youtube.com/watch?v=krhas150leoThe Wizard schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:12:
Hoe klinkt de claxon van een EV6? Is dat een "mannelijk" geluid of een "peeeep" geluid?
Ah, had niet verwacht dat ie op Youtube zou staan
:fill(white):strip_exif()/f/image/xin7z4fr9croz7iFMNzA1GDT.png?f=user_large)
Zodra ik dat op die website doe, waar deze knop naar linkt, krijg ik een 301 error. Al gemeld bij KIA, maar zal wel aan mij liggen.
Nope, had exact hetzelfde probleem.Phusebox schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:24:
Heeft iemand van jullie die welkomstmail van Kia geopend en geprobeerd zijn/haar voornaam in te vullen?
[Afbeelding]
Zodra ik dat op die website doe, waar deze knop naar linkt, krijg ik een 301 error. Al gemeld bij KIA, maar zal wel aan mij liggen.
Iemand die hier nog ervaringen over kan delen? Twijfel tussen een Model Y en EV6. De EV6 is veel mooier om te zien, maar het gebrek aan wireless Android Auto is wel echt een minpunt. Als de ingebouwde navigatie prima is, hoef ik me daar niet zo druk over te maken.dedominee schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:02:
Hoe is de navigatie van de EV6 zelf? Worden die kaarten wekelijks geüpdatet of lopen ze hopeloos achter? Werkt de file info goed en accuraat? Adviseert hij tijdig alternatieve routes bijvoorbeeld?
Of is het echt noodzakelijk om (bedraad...) AA of AC te gebruiken als je aan dat soort zaken waarde hecht?
Eric is niet toegestaan door KIA... de naam moet minstens 5 letters zijnPhusebox schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:24:
Heeft iemand van jullie die welkomstmail van Kia geopend en geprobeerd zijn/haar voornaam in te vullen?
[Afbeelding]

Geen idee, ik gebruik altijd Waze i.c.m AA.dedominee schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:47:
[...]
Iemand die hier nog ervaringen over kan delen? Twijfel tussen een Model Y en EV6. De EV6 is veel mooier om te zien, maar het gebrek aan wireless Android Auto is wel echt een minpunt. Als de ingebouwde navigatie prima is, hoef ik me daar niet zo druk over te maken.
Mag ik vragen waarom je wireless AA echt zo'n minpunt vind? Ik gebruik eigenlijk altijd AA met een kabel, dit omdat deze verbinding naar mijn mening altijd stabieler zal zijn dan een wireless connectie.dedominee schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:47:
[...]
Iemand die hier nog ervaringen over kan delen? Twijfel tussen een Model Y en EV6. De EV6 is veel mooier om te zien, maar het gebrek aan wireless Android Auto is wel echt een minpunt. Als de ingebouwde navigatie prima is, hoef ik me daar niet zo druk over te maken.
Vreemd, bij mij werkt AAWireless eigenlijk prima. Na instappen en aan zetten van de auto duurt het hooguit 5 seconden voor de verbinding er is, je bent nauwelijks aan het rijden. In begin even probleem met uitvallen gehad, maar dat is opgelost door in de AAWireless app op de telefoon bij de settings USB passthrough te enablen. Daarna geen verbroken verbinden meer. Ook afspelen van muziek vanaf de telefoon werkt prima. Internet op de telefoon heb ik niet getest tijdens het rijden...Phusebox schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:52:
Ik heb gisteren ook getest met een AAWireless dongle, maar nee dat vind ik persoonlijk helemaal niks. Verbinding hapert regelmatig, soms werkt het helemaal niet (geen geluid, of geen internet meer op mijn telefoon) en het reageert allemaal veel trager.
Enige issue is dat tegelijk verbinden met AAWireless en gebruik maken van de draadloze lader er voor zorgt dat mijn S20 plus te warm wordt. Laden wordt dan uitgeschakeld, maar de verbinding blijft gewoon werken.
Persoonlijk vindt ik de navigatie van de EV6 prima te gebruiken. Vooral duidelijke visuele instructies zijn prettig (ook op de snelweg met meerdere banen), want spraak heb ik altijd uit staan.dedominee schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:47:
[...]
Moet er wel bij zeggen dat ik zelf ook vaak Flitsmeister via Carplay gebruik, maar dat komt vooral omdat mijn vorige auto een niet bijzonder prettige navigatie aan boord had en het in m'n systeem zit om al thuis de navigatie aan te zetten voor je de auto in stapt (en de meldingen uiteraard). Merk dat ik voor de ritten naar huis (ingesteld als favoriete locatie) juist wel vaak gewoon de EV6 navigatie aan zet en dat allemaal ook prima werkt.
Maar wat je prettig vindt is natuurlijk erg persoonlijk. Wellicht nog eens langs Kia om eens goed de navigatie te bekijken?
P.s. kabel inpluggen voor Carplay ervaar ik niet als een bezwaar.
Ja internet op telefoon als in, mijn telefoon heeft geen internet meer dus AA ook niet. Daaraan merkte ik het.ThatGuy2303 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:10:
[...]
Vreemd, bij mij werkt AAWireless eigenlijk prima. Na instappen en aan zetten van de auto duurt het hooguit 5 seconden voor de verbinding er is, je bent nauwelijks aan het rijden. In begin even probleem met uitvallen gehad, maar dat is opgelost door in de AAWireless app op de telefoon bij de settings USB passthrough te enablen. Daarna geen verbroken verbinden meer. Ook afspelen van muziek vanaf de telefoon werkt prima. Internet op de telefoon heb ik niet getest tijdens het rijden...
Enige issue is dat tegelijk verbinden met AAWireless en gebruik maken van de draadloze lader er voor zorgt dat mijn S20 plus te warm wordt. Laden wordt dan uitgeschakeld, maar de verbinding blijft gewoon werken.
Wordt ie met Wireless nóg warmer als met een kabel? Bij mij brand ie nu al bijna een gat in de middenconsole als het met een kabel is aangesloten.
Ik ga die AAWireless weg doen denk ik.
52% geladen net via AC, en er is 42,7 kW in gegaan.
Op basis van 72 kWh bruikbare accu zou 52% neerkomen op 37,5 kW.
Dat is om en nabij de 14% verlies.
Uitgaande van netto 77 kWh kom ik op een verlies van 7%. Dat lijkt me eerder te kloppen, niet?
Update: bij nader inzien lijkt die 14% wel aardig te kloppen en zou ik dus ook concluderen dat de capaciteit richting de 72 kWh is en niet 77.

Na eerste laadcyclus naar 100% is de range nu 502 km. Eens kijken wat we daar komende week van kunnen maken
[ Voor 27% gewijzigd door Phusebox op 17-05-2022 11:53 ]
Kijk eens bij instellingen of zo.Phusebox schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:14:
[...]
Ja internet op telefoon als in, mijn telefoon heeft geen internet meer dus AA ook niet. Daaraan merkte ik het.
Wordt ie met Wireless nóg warmer als met een kabel? Bij mij brand ie nu al bijna een gat in de middenconsole als het met een kabel is aangesloten.
Ik ga die AAWireless weg doen denk ik.
Heb een carsify en een ottocast en beide nergens last van
Klopt de melding is verdwenen en dat is geen goed teken, ik verwacht dat de update uitgesteld is maar wie weet verrast Kia ons nog.Phusebox schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:28:
Heeft Kia nu de april update weer teruggetrokken?
https://update.kia.com/EU/E1/updateNoticeList
Even goed de batterij ontluchten en de laadkabel er een beetje schuin in steken, dan krijg je er nog wel een paar liter stroom bij.Phusebox schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:26:
Als ik zie wat er nu aan lading in is gegaan, als de EV6 een bruikbare capaciteit zou hebben van 72 kWh, zoals op diverse plaatsen gezegd werd recent, dan kom ik op een flink laadverlies.
Catch my drift?
En met hem eruit halen ook een beetje afschudden toch? Dan komen de laatste wattjes nog in de accu.DaMenaz schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:07:
[...]
Even goed de batterij ontluchten en de laadkabel er een beetje schuin in steken, dan krijg je er nog wel een paar liter stroom bij.
De laadknop deels inhouden en hij zal nog wat druppelladen.Dartlink schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:27:
[...]
En met hem eruit halen ook een beetje afschudden toch? Dan komen de laatste wattjes nog in de accu.
Net gesproken met Kia via de chat op de site.Freezhost schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:11:
[...]
Klopt de melding is verdwenen en dat is geen goed teken, ik verwacht dat de update uitgesteld is maar wie weet verrast Kia ons nog.
een ticket laten maken over het feit dat telkens 'I-Pedal mode' uit gaat als je de auto uitzet.
Daar hinten ze wel op dat er nieuwe software aan kwam (ergens in mei).
15% lijkt niet heel gek, beetje een longread maar echte onderbouwing van laadverliezen worden wel gegeven: https://www.sciencedirect...cle/pii/S0360544217303730Phusebox schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:26:
Als ik zie wat er nu aan lading in is gegaan, als de EV6 een bruikbare capaciteit zou hebben van 72 kWh, zoals op diverse plaatsen gezegd werd recent, dan kom ik op een flink laadverlies.
52% geladen net via AC, en er is 42,7 kW in gegaan.
Op basis van 72 kWh bruikbare accu zou 52% neerkomen op 37,5 kW.
Dat is om en nabij de 14% verlies.
Uitgaande van netto 77 kWh kom ik op een verlies van 7%. Dat lijkt me eerder te kloppen, niet?
Update: bij nader inzien lijkt die 14% wel aardig te kloppen en zou ik dus ook concluderen dat de capaciteit richting de 72 kWh is en niet 77.
Dit lijkt me een safety dingetje. Remmen moet werken. Als de auto 100% geladen is werkt I-pedal niet. Die gok zou ik niet durven nemen als fabrikant. Daarom geeft I-pedal ook steeds een geluid bij in en uitschakelen.Zelf inschakelen bij 100% lading lukt je niet en dan krijg je de melding te zien op je dashboard.stimpyrulez schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:50:
[...]
Net gesproken met Kia via de chat op de site.
een ticket laten maken over het feit dat telkens 'I-Pedal mode' uit gaat als je de auto uitzet.
Daar hinten ze wel op dat er nieuwe software aan kwam (ergens in mei).
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic