• Joer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04-2025
Vanaf weer kan je zien wanneer de auto op de boot staat? Welke info heb je dan nodig?

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-01 06:45
king_dude schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 18:25:
[...]

Ik weet niet of er een betere deal is, maar het is een prijs die regulier te noemen valt. Ik heb van Jade de Quartz 7H), en betaal jaarlijks 125 euro.

Het is een prima coating, en je zal (mits goed gezet) veel plezier ervan hebben!
Mag ik weten bij welk bedrijf? ik wil dat ook doen als mijne er is?

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:10
Rethink schreef op maandag 25 april 2022 @ 11:39:
[...]

Ik snap die ophef hierover totaal niet. Ik woon in een rustige buurt dus ik zou het duidelijk moeten horen. Mijn oude Kia Niro maakte meer herrie.
Ik snap die ophef echt niet!
Ik wel, ik heb echt last van de EV6 van de overbuurman. Ik hoor hem op 2 hoog achter dubbel glas. Het zou me niet tegenhouden om zo'n auto te nemen hoor, maar ik vind het wel vrij dom hoe hard het is. Het is niet dat ik de benzinemotoren van m'n andere buren echt hoor met de ramen dicht..

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:31
Makkelijk schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:03:
[...]

Ik wel, ik heb echt last van de EV6 van de overbuurman. Ik hoor hem op 2 hoog achter dubbel glas. Het zou me niet tegenhouden om zo'n auto te nemen hoor, maar ik vind het wel vrij dom hoe hard het is. Het is niet dat ik de benzinemotoren van m'n andere buren echt hoor met de ramen dicht..
Dat dus. Het geluid is gewoon veel penetranter dan het geluid van een benzine of moderne dieselmotor.

Misschien is het qua dB gelijk of zachter maar door de frequentie is het veel storender. Vooral dus 's nachts.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• Waterman53
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22-11-2025
Joer schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:20:
Vanaf weer kan je zien wanneer de auto op de boot staat? Welke info heb je dan nodig?
Is ander topic voor…… Het KIA EV6 leveringen topic

[ Voor 15% gewijzigd door Waterman53 op 26-04-2022 23:35 ]

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-01 15:39
Die range wordt wel steeds beter.. 90% SOC, 481km met airco aan..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36RfW4OoiFXsQ_SXaZs8EkJoKDs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VscDJcNyA9G7KRsEnby8fh9v.jpg?f=fotoalbum_large

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

• De Ideale Man
  • Laatst online: 26-07-2025
Makkelijk schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:03:
[...]

Die paar seconde die achteruit wordt gereden. Maak je druk man

• Makkelijk
De Ideale Man schreef op woensdag 27 april 2022 @ 08:57:
[...]

Het is toch gewoon irritant en onnodig? Het maakt me nu weinig uit, maar ik heb straks een Ioniq 5 voor de deur en als alle auto’s dit deden zou het nogal een bende worden.

Weet zeker dat als m’n vriendin straks dagelijks om half 6 achteruit onze oprit af gaat met die i5, dat er buren wakker van gaan worden.

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-01 10:22
Phusebox schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:12:
[...]

Dat dus. Het geluid is gewoon veel penetranter dan het geluid van een benzine of moderne dieselmotor.

Misschien is het qua dB gelijk of zachter maar door de frequentie is het veel storender. Vooral dus 's nachts.
Is dat ergens niet logisch tussen de brandstof auto's?

Als het geluid niet hoorbaar is tussen brandstof auto's heeft het totaal geen zin natuurlijk.

• Loei123
Makkelijk schreef op woensdag 27 april 2022 @ 08:59:
[...]

Het is toch gewoon irritant en onnodig? Het maakt me nu weinig uit, maar ik heb straks een Ioniq 5 voor de deur en als alle auto’s dit deden zou het nogal een bende worden.

Weet zeker dat als m’n vriendin straks dagelijks om half 6 achteruit onze oprit af gaat met die i5, dat er buren wakker van gaan worden.
Het is verplicht om veiligheidsredenen.

Hoe kun je het in hemelsnaam onnodig noemen?

• Makkelijk
Loei123 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:00:
[...]

Als het geluid niet hoorbaar is tussen brandstof auto's heeft het totaal geen zin natuurlijk.
Sorry hoor, maar er staan hier nog 4 andere EV’s en PHEV’s in de straat die het níet doen, zijn die allemaal illegaal? Zijn nieuwe enyaq’s illegaal?

• Loei123
Makkelijk schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:01:
[...]

Sorry hoor, maar er staan hier nog 4 andere EV’s en PHEV’s in de straat die het níet doen, zijn die allemaal illegaal? Zijn nieuwe enyaq’s illegaal?
Geen bliep, wel geluid: YouTube: Skoda Enyaq iV sound

Dus nogmaals, hoe kun je het onnodig noemen?

Tevens nog niemand in mijn omgeving horen klagen.

• gebruikerfz1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-01 08:49
Makkelijk schreef op woensdag 27 april 2022 @ 08:59:
[...]

ze kan ook bij aankomst de auto alvast achteruit de oprit op zetten dan kan ze 's ochtends vooruit eraf rijden :)

• Makkelijk
Loei123 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:06:
[...]

Geen bliep, wel geluid: YouTube: Skoda Enyaq iV sound

Dus nogmaals, hoe kun je het onnodig noemen?

Tevens nog niemand in mijn omgeving horen klagen.
De keuze van het geluid en het volume (ipv een extra speakertje aan de achterzijde) is irritant en onnodig, heb ik het zo begrijpelijker geformuleerd?

Ik heb bij mijn buurman ook niet geklaagd hoor, zo ben ik niet, ik vind het fijn voor hem dat hij een EV6 heeft. Maar ik hoor het gewoon in mijn bed, en even voor de situatie: die ligt aan de achterkant van de woning op de eerste etage. Ik kan me gewoonweg niet voorstellen dat er niet regelmatig iemand last van heeft, laat staan als er straks nog 10 keer zoveel rijden.
gebruikerfz1 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:10:
[...]
ze kan ook bij aankomst de auto alvast achteruit de oprit op zetten dan kan ze 's ochtends vooruit eraf rijden :)
Normaal is achteruit inparkeren altijd een goed idee natuurlijk, maar die bocht is bij ons erg lastig door een muur (eenrichtingsverkeer, dus achteruit draai je vanuit de andere richting in dan vooruit).

[ Voor 20% gewijzigd door Makkelijk op 27-04-2022 09:12 ]

• Phusebox
Loei123 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:00:
[...]

Tussen brandstof auto's hoef je het niet te horen. Het gaat enkel als er geen ander verkeer in de buurt is en je dus niet bedacht bent op een auto.

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:45
Makkelijk schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:01:
[...]

Nope, dat is niet illegaal.
Maar al die andere auto's zijn modellen van voor juli vorig jaar. Toen is deze wet ingetreden en dus alle modellen die daarna uitkomen moeten daar aan voldoen.

Dus skoda kan nogsteeds enyaq’s bouwen zonder dit. Tot dat ze een model aanpassing gaan doen (facelift), en dan ga je de andere modellen ook horen.

• Makkelijk
stimpyrulez schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:12:
[...]

Maar al die andere auto's zijn modellen van voor juli vorig jaar. Toen is deze wet ingetreden en dus alle modellen die daarna uitkomen moeten daar aan voldoen.

Dus skoda kan nogsteeds enyaq’s bouwen zonder dit. Tot dat ze een model aanpassing gaan doen (facelift), en dan ga je de andere modellen ook horen.
Kijk, eindelijk een antwoord. Dus een echte vrachtwagen-stijl piep wordt straks verplicht bij alle EV's?
Dat wordt wat in een file-parkeer straatje als hier. Vinden ze wel weer wat op.

Verwijderd

Bij mij "hangt" Kia connect al sinds 23 April. Uitloggen en opnieuw inloggen lost niks op. Iemand tips?

• Loei123
stimpyrulez schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:12:
[...]

Ah thanks, in zoverre was ik er ook niet van op de hoogte, alleen dat de EV6 het heeft omdat het verplicht is. :)

• Loei123
Phusebox schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:11:
[...]

Tussen brandstof auto's hoef je het niet te horen. Het gaat enkel als er geen ander verkeer in de buurt is en je dus niet bedacht bent op een auto.
Dan kun je nog steeds niet verdacht zijn op een auto die achterwaarts naar je toe rijdt.

Bij de supermarkt waar ook een vrachtwagen stationair staat te draaien om maar een voorbeeld te noemen.

• ERN5T
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 09-01 19:29
Het VESS-geluid, zoals dat ook klinkt bij vooruit rijden, is verplicht. Niet het piepen bij achteruit rijden, dat heeft Kia zelf bedacht.

EX40 TMP Ultra MY25 ; Compress 5800iAW7 + 12E / HR200 / 50 l buffervat / RT800 / HS25/6 / radiatoren; PV: 6,7 kWp (zuid) Solis 3P6KG4; MT V3 5,12kWh V146-116-110 - CT003 V117

• Loei123
ERN5T schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:21:
Het VESS-geluid, zoals dat ook klinkt bij vooruit rijden, is verplicht. Niet het piepen bij achteruit rijden, dat heeft Kia zelf bedacht.
Nee.

To aid this problem, a new Commission Delegated Regulation (EU) 2017/1576 mandates that all new types of electric and hybrid cars to be fitted with a new safety device as from 1 July 2019, the acoustic vehicle alerting system (AVAS).

The device will automatically generate a sound from the start of the car up to the speed of approximately 20 km/h, and during reversing. The sound-emitting device will be obligatory in all new e-cars as of 1 July 2021.

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:00
Maar het mag dus wel een ander soort geluid zijn? Een tesla hier uit de buurt zoemt een beetje bij achteruit rijden, wat wel een stuk minder irritant is dan de piep van mijn EV6.

• Loei123
1Mark schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:41:
Maar het mag dus wel een ander soort geluid zijn? Een tesla hier uit de buurt zoemt een beetje bij achteruit rijden, wat wel een stuk minder irritant is dan de piep van mijn EV6.
Die is ook van voor juli 2021.

• stimpyrulez
Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:16:
Bij mij "hangt" Kia connect al sinds 23 April. Uitloggen en opnieuw inloggen lost niks op. Iemand tips?
Al een keer de 'boordcomputer' herstart?
Met pen/paperclip in het gaatje naast de volume knop.

• ERN5T
Loei123 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:37:
[...]

Nee.

To aid this problem, a new Commission Delegated Regulation (EU) 2017/1576 mandates that all new types of electric and hybrid cars to be fitted with a new safety device as from 1 July 2019, the acoustic vehicle alerting system (AVAS).

The device will automatically generate a sound from the start of the car up to the speed of approximately 20 km/h, and during reversing. The sound-emitting device will be obligatory in all new e-cars as of 1 July 2021.
JA!

Het gaat om het piepen bij achteruit rijden en dat is niet verplicht. Wel ‘een’ geluid, zoals het geluid dat de EV6 maakt bij vooruit rijden.

EX40 TMP Ultra MY25 ; Compress 5800iAW7 + 12E / HR200 / 50 l buffervat / RT800 / HS25/6 / radiatoren; PV: 6,7 kWp (zuid) Solis 3P6KG4; MT V3 5,12kWh V146-116-110 - CT003 V117

• BlaTieBla
  • Laatst online: 07-01 07:59

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Reset knopje op je dashboard indrukken met een paperclip (zit schuin onder de volume/temp knop je dashboard).

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• Loei123
ERN5T schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:51:
[...]

JA!

Het gaat om het piepen bij achteruit rijden en dat is niet verplicht. Wel ‘een’ geluid, zoals het geluid dat de EV6 maakt bij vooruit rijden.
Ik lees nee.

The sound to be generated by the AVAS shall be easily indicative of vehicle behaviour, for example, through the automatic variation of sound level or characteristics in synchronization with vehicle speed.

Heel concreet is het niet, maar achteruit rijden is ander "vehicle behaviour" en moet dus met een eigen geluid aangeduid worden.

Ohja, schreeuwen met hoofdletters is niet nodig. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Loei123 op 27-04-2022 10:17 ]

• EricEB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06-01 12:38
Ik heb de EV6 nu een half jaar, in de eerste weken heb ik meerdere klachten gehad van buren over het geluid bij achteruitrijden. Jammer dan, het kan niet uit. Inmiddels is men gewend...

Vorige week dacht ik dat onze auto werd weggenomen...iedereen in huis, toch ons bekende Kia geluid... Gelukkig stond hij er nog...vreemd.
Volgende ochtend bleek dat achterburen een nieuwe auto op de oprit hadden staan...een Kia !

• BelPhil
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:01
EricEB schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:37:
Ik heb de EV6 nu een half jaar, in de eerste weken heb ik meerdere klachten gehad van buren over het geluid bij achteruitrijden. Jammer dan, het kan niet uit. Inmiddels is men gewend...

Vorige week dacht ik dat onze auto werd weggenomen...iedereen in huis, toch ons bekende Kia geluid... Gelukkig stond hij er nog...vreemd.
Volgende ochtend bleek dat achterburen een nieuwe auto op de oprit hadden staan...een Kia !
If you can't beat them, join them >:)

• ERN5T
Loei123 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:14:
[...]

Ik lees nee.

The sound to be generated by the AVAS shall be easily indicative of vehicle behaviour, for example, through the automatic variation of sound level or characteristics in synchronization with vehicle speed.

Heel concreet is het niet, maar achteruit rijden is ander "vehicle behaviour" en moet dus met een eigen geluid aangeduid worden.

Ohja, schreeuwen met hoofdletters is niet nodig. ;)
Je mag blijven vinden dat je gelijk hebt, maar je hebt het niet. Nergens staat dat het pulserend piepen bij achteruit rijden verplicht is. Hyundai en Kia vinden het kennelijk veiliger en dat is de keuze van de fabrikant, niet omdat het wettelijke verplicht is.

• Loei123
ERN5T schreef op woensdag 27 april 2022 @ 11:22:
[...]

Je mag blijven vinden dat je gelijk hebt, maar je hebt het niet. Nergens staat dat het pulserend piepen bij achteruit rijden verplicht is. Hyundai en Kia vinden het kennelijk veiliger en dat is de keuze van de fabrikant, niet omdat het wettelijke verplicht is.
Ik zeg ook nergens dat het piepend moet zijn, wel dat het moet afwijken van het rijdende geluid, dat was mijn punt.

• Phusebox
Loei123 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:17:
[...]

Dan kun je nog steeds niet verdacht zijn op een auto die achterwaarts naar je toe rijdt.

Bij de supermarkt waar ook een vrachtwagen stationair staat te draaien om maar een voorbeeld te noemen.
Maar een gewone auto hoor je dan net zo min... Dus ik snap het nog steeds niet helemaal.

Prima dat het geluid maakt maar waarom zo hard. Was net met mijn vrouw in de stad en ik hoorde het piepen, zeg tegen mijn vrouw "er is een EV6 in de buurt volgens mij". En jawel hoor, 50 meter verder om de hoek in een drukke stad was er eentje een poging tot file parkeren aan het wagen.

• BlaTieBla
  • Laatst online: 07-01 07:59

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Heeft iemand die achteruitrijghettoblaster al gevonden en er een volume regelaar tussen gezet?

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:54
Ik irriteer me ook mateloos aan het achteruit rij piepje (wat meer een piep is). In Engeland is het op veel bouwlocaties al niet meer toegestaan om zo'n achteruit rij geluid te hebben, een piep is lastig te lokaliseren en is geluid vervuiling. In Engeland is nu een white noise alarm bij achterruit rijden verplicht op veel locaties; veel beter te lokaliseren voor het menselijk gehoor en minder vervuiling :)

Ik ga er niet vanuit dat Kia het gaat aanpassen, maar een man mag dromen :)

• EricEB
  • Laatst online: 06-01 12:38
Dartlink schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:01:
Ik irriteer me ook mateloos aan het achteruit rij piepje (wat meer een piep is). In Engeland is het op veel bouwlocaties al niet meer toegestaan om zo'n achteruit rij geluid te hebben, een piep is lastig te lokaliseren en is geluid vervuiling. In Engeland is nu een white noise alarm bij achterruit rijden verplicht op veel locaties; veel beter te lokaliseren voor het menselijk gehoor en minder vervuiling :)

Ik ga er niet vanuit dat Kia het gaat aanpassen, maar een man mag dromen :)
Ik had hier nog nooit van gehoord....'white noise alarm'...maar blijkbaar werkt het wel (beter)
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=psWBaxtK19g]

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-01 15:39
De Ideale Man schreef op woensdag 27 april 2022 @ 08:57:
[...]

Sluit ik me bij aan.. Wat een gedoe om geluid bij achteruit rijden, typisch klein nederlands geklaag over niks.. Het is de wet, maak je druk om dingen die er echt toe doen.

Ik zou denk ik heel hard moeten lachen als iemand me daarop zou aanspreken..

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

• Loei123
Phusebox schreef op woensdag 27 april 2022 @ 11:41:
[...]

Maar een gewone auto hoor je dan net zo min... Dus ik snap het nog steeds niet helemaal.
Dus omdat je een ICE niet hoort wat onveilig is hoef je in die situatie een EV ook niet te horen?

Ik kan me er ook niet druk om maken, gaat alleen maar toenemen die bliepjes en geluidjes, dus veel beter en gezonder om er aan te gaan wennen. :)

• BelgNL
  • Laatst online: 28-11-2024
Een aantal maanden geleden heb ik exact dezelfde discussie hier gelezen, ook ettelijke bladzijden over de "pling" of de "piep", of ...

Toen heb ik geleerd dat je het niet kan uitzetten (of toch dat het niet wettelijk zou zijn), dus het zij zo...

Ondertussen heb ik zelf de EV6, het stoort mij totaal niet, maar ik kan begrijpen dat dit bij anderen wel zo is. Dat is nu eenmaal des mensen. Iedereen stoort zich aan iets anders en de ene persoon vindt het ene geluid storender dan het andere of net niet...

Dus laat ons deze discussie afsluiten met: sommigen vinden het irritant, anderen niet en de eerste groep moet er mee leren leven. Hopelijk laait dit topic niet opnieuw op over enkele maanden...

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:00
Ik vraag me toch af welke modellen er allemaal zo'n piep hebben. Tot nu toe heb ik het alleen op de EV6 gehoord.

• Loei123
1Mark schreef op woensdag 27 april 2022 @ 14:31:
Ik vraag me toch af welke modellen er allemaal zo'n piep hebben. Tot nu toe heb ik het alleen op de EV6 gehoord.
E-niro sowieso, en de Niro plugin volgens mij ook.

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Dat is wel een beetje een dingetje af en toe hier: het persoonlijk maken van een discussie of mening. Dit draagt niet bij aan dit interessante draadje waarin we anderen helpen met tips of ideeën, want dáár zitten we hier voor.

Elkaar iets meer gunnen, en af en toe een complimentje ipv afvallen of negeren ;) - of het inderdaad eens zijn dat je het niet eens bent - en verder gaan ;)

• AnotherFruitcake
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 12:09
En en masse op zoek naar de speaker die de piepjes de wereld in stuurt. Die moet toch te dempen zijn.

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-01 22:14

jefjef

learning by doing

Iemand al een lange vakantierit (1000km) gemaakt? Hoe gaat met het voorbereiden? Alleen maar ABRP? Of toch gewoon de navi van de EV en vertrouwen en dat het goed komt?

Marstek Venus E v3 | v145 | NoM | CT003 I v122

• Dartlink
jefjef schreef op woensdag 27 april 2022 @ 15:58:
Iemand al een lange vakantierit (1000km) gemaakt? Hoe gaat met het voorbereiden? Alleen maar ABRP? Of toch gewoon de navi van de EV en vertrouwen en dat het goed komt?
Zie mijn verslag van een paar weken geleden :)

• Wiliyama
  • Laatst online: 17-12-2025
BelgNL schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:51:
Een aantal maanden geleden heb ik exact dezelfde discussie hier gelezen, ook ettelijke bladzijden over de "pling" of de "piep", of ...

Toen heb ik geleerd dat je het niet kan uitzetten (of toch dat het niet wettelijk zou zijn), dus het zij zo...

Ondertussen heb ik zelf de EV6, het stoort mij totaal niet, maar ik kan begrijpen dat dit bij anderen wel zo is. Dat is nu eenmaal des mensen. Iedereen stoort zich aan iets anders en de ene persoon vindt het ene geluid storender dan het andere of net niet...

Dus laat ons deze discussie afsluiten met: sommigen vinden het irritant, anderen niet en de eerste groep moet er mee leren leven. Hopelijk laait dit topic niet opnieuw op over enkele maanden...
Laatste opmerking en eventuele tip:
Stopt het achteruitrijpiepje ook bij snelheden boven de 20kmh net zoals het vooruitrijgeluid? Zo ja, dan altijd meteen vol gas geven bij achteruitrijden. Dan duurt het maar heel kort en hoeven mensen zich maar heel kort te ergeren. Wie probeert dat even uit? 😉

[ Voor 4% gewijzigd door Wiliyama op 27-04-2022 16:35 ]

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-01 22:14

jefjef

learning by doing

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7mGuoQC3itkXH7WF25lIh_cQCw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/78DtjjAAvHacFHZPnAMbplQV.jpg?f=fotoalbum_large

1eens! Is de achterste klep bij het raamgedeelte hoger gaan staan!
Echt vreemd weer

Marstek Venus E v3 | v145 | NoM | CT003 I v122

• JanKoen
  • Laatst online: 07-01 15:07
jefjef schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:31:
[Afbeelding]

Echt vreemd weer
Wat bedoel je precies ?

• BelgNL
  • Laatst online: 28-11-2024
Dartlink schreef op woensdag 27 april 2022 @ 15:59:
[...]

Zie mijn verslag van een paar weken geleden :)
Idem

• Phusebox
jefjef schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:31:
[Afbeelding]

Echt vreemd weer
Ai, hopelijk is dat wel nog waterdicht maar in ieder geval zsm naar de garage terug ermee.

• Phusebox
Is er ergens een lijst waar op staat welke updates er nu allemaal zijn die de dealer zou moeten doen en hoe kan ik controleren dat ik die allemaal heb?

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Voor de lijst: zie start post. Controleren welke je hebt: dealer vragen!

• Phusebox
king_dude schreef op woensdag 27 april 2022 @ 20:11:
Voor de lijst: zie start post. Controleren welke je hebt: dealer vragen!
Thanks. Ik dacht dat er ook een audio update is geweest voor het Meridian systeem?

• mike0709
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-01 13:14
Het active sound design gedoe, dat kan je uitzetten maar is er een instelling dat dit ook permanent uit staat? Ik wil het uithebben maar na elke rit staat het weer aan..

Ah, startpost eerst moeten lezen. Is dus een bug. Excuus :).

[ Voor 15% gewijzigd door mike0709 op 27-04-2022 21:19 ]

• alwinus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-01 18:01

alwinus

Tweaked

mike0709 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:18:
Het active sound design gedoe, dat kan je uitzetten maar is er een instelling dat dit ook permanent uit staat? Ik wil het uithebben maar na elke rit staat het weer aan..

Ah, startpost eerst moeten lezen. Is dus een bug. Excuus :).
Bug zou opgelost moeten zijn toch?

• alwinus

alwinus

Tweaked

Phusebox schreef op woensdag 27 april 2022 @ 20:22:
[...]

Thanks. Ik dacht dat er ook een audio update is geweest voor het Meridian systeem?
Had ik ook ergens gezien in een YouTube filmpje. Update voor problemen Meridian systeem (geluidissues)

Overigens heb ik daar geen last van. Klinkt suoer. Ook prima bass overigens.

• Dartlink
alwinus schreef op woensdag 27 april 2022 @ 22:03:
[...]

Bug zou opgelost moeten zijn toch?
Moet je wel je infotainment updaten :+

• mike0709
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-01 13:14
Dartlink schreef op woensdag 27 april 2022 @ 22:11:
[...]

Moet je wel je infotainment updaten :+
Klopt :$
Te weinig tijd voor gehad aangezien het via de dealer loopt.

Buiten dat ik al 2 maanden geleden gebeld zou worden voor een vervangend onderdeel voor de airco.. Toch zelf maar weer eens bellen.

• Dartlink
mike0709 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 22:39:
[...]

Klopt :$
Te weinig tijd voor gehad aangezien het via de dealer loopt.

Buiten dat ik al 2 maanden geleden gebeld zou worden voor een vervangend onderdeel voor de airco.. Toch zelf maar weer eens bellen.
Gewoon zelf een 64GB USB stick pakken en even fixen :)

• stimpyrulez
Loei123 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 14:31:
[...]

E-niro sowieso, en de Niro plugin volgens mij ook.
Zag hier op de camping vandaag een audi Q4 rijden.
Volgens mij ging hij verder op ook achter uit en hoorde een gepling. Wel anders dan de Kia.

En E-niro hoorde ik vandaag ook.
Maar daar kan je het dacht ik wel uitzetten.

• De Ideale Man
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jsyaqLizp-dGvUu10ZhBSnhuog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sB833QNu4v7446uqFnx4soeu.jpg?f=fotoalbum_large

• De Ideale Man
Loei123 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 20:16:
[...]

Deel aub deze gouden informatie. :*)
Ja inderdaad.

Verwijderd

REMOVED

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2022 13:27 ]

• Loei123
Vanochtend is het mij voor de tweede keer opgevallen dat de Climate Control warme lucht weet te produceren zonder dat de HEAT functie is ingeschakeld.

Het inschakelen van HEAT zorgt dan ook niet voor een afname in het bereik.
Normaliter zou dit altijd in minder bereik moeten resulteren.

Meerdere mensen hier ervaring mee?
Zou de HEAT stand gewoon aanstaan zonder dat het lampje daarbij brandt?

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-01 10:39
@Loei123 heb ik ook ervaren, volgens mij krijg je dan warmte via de warmtepomp of accu omdat deze is opgeladen en daardoor warm is.

• Loei123
Freezhost schreef op donderdag 28 april 2022 @ 08:32:
@Loei123 heb ik ook ervaren, volgens mij krijg je dan warmte via de warmtepomp of accu omdat deze is opgeladen en daardoor warm is.
Ik had de auto niet aan de lader voordat ik vertrek, of bedoel je warm door het regenereren tijdens rijden?

• huCks
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-01 11:01
Komend weekend ga ik de mijne bestellen.
Ik raak alleen niet uit over de kleur :D

Om een of andere vage reden is de gt-line in België enkel mogelijk in moonscape, blauw, rood, wit en zwart...
Moonscape vind ik heerlijk, alleen niet te onderhouden.
Zwart wil ik nooit nog van mijn leven want dat is constant vuil.
De rode vind ik niet zo mooi (persoonlijk).
De blauwe ben ik niet zeker van.
En wit is zo wit...

Dus ik vermoed wit te nemen, of toch misschien nog blauw?
Iemand tips om me te overtuigen :D

• Dartlink
huCks schreef op donderdag 28 april 2022 @ 08:53:

Om een of andere vage reden is de gt-line in België enkel mogelijk in moonscape, blauw, rood, wit en zwart...
En wit is zo wit...

Ik heb zelf een zwarte, maar wit vind ik ook enorm mooi vanwege het contrast met de zwarte lijsten :9~

• Loei123

En wit is zo wit...

Gezien je opties en voorkeuren was ik absoluut voor blauw gegaan, nog niet in het echt gezien maar op foto's en video's echt schitterend.

Heb zelf ook een zwarte en die is inderdaad altijd vies. :'(

• huCks
zaterdag ga ik nog is naar de garage en hoop ik dat ze een blauwe en witte hebben staan, dan kan ik in real life vergelijken

• Yor42day
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 04-02-2025

En wit is zo wit...

Ik heb een GT-line in Yacht Blue in bestelling. Deze kleur vind ik ingetogen en stijlvol. (Let maar eens op de blauwe Audi’s en Tesla’s) De zwarte accenten in de grill en achterzijde komen mooi uit. In de kleur zwart vallen alle accenten weg. Rood is ook mooi, maar wellicht meer voor de GT-uitvoering. Wit vind ik zelf minder mooi.
Succes met de keuze-stress.

• alwinus

alwinus

Tweaked

En wit is zo wit...

Moonscape ff in de keramische coating ;) Ik heb zelf de Moonscape en vind ik zo ontzettend gaaf. Yacht Blue was mijn 2e keus maar zeker blij dat ik die toch niet heb gedaan alhoewel ook een mooie kleur :)

• huCks
alwinus schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:25:
[...]

Moonscape ff in de keramische coating ;) Ik heb zelf de Moonscape en vind ik zo ontzettend gaaf. Yacht Blue was mijn 2e keus maar zeker blij dat ik die toch niet heb gedaan alhoewel ook een mooie kleur :)
leasewagen, dus ik ga daar geen extra kosten aan doen :D

• alwinus

alwinus

Tweaked

huCks schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:29:
[...]

Oh dan had ik sowieso de moonscape gekozen. Alleen ff met hand wassen. Dan maakt het niet uit na 5 jaar ;)

• Leezer14
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-01 11:51
Franciesco schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:25:
@Leezer14 : heb je de reset van het infotainment systeem al geprobeerd? Dus via het gaatje rechts naast de volumeregelaar?
Uiteindelijk heeft een korte "klik" via het reset knopje het probleem verholpen. Ook geen instellingen verloren gelukkig. Ook de dealer kwam met deze oplossing, al leek het er op dat zij dit van een FAQ pagina voorlazen via de telefoon.

[ Voor 13% gewijzigd door Leezer14 op 28-04-2022 09:36 ]

• Phusebox
Leezer14 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:33:
[...]

Uiteindelijk heeft een korte "klik" via het reset knopje het probleem verholpen. Ook geen instellingen verloren gelukkig.
Misschien moeten we toch eens veelgestelde vragen laten opnemen in de topic waarschuwing want dit is al zo vaak langsgekomen, inclusief de juiste oplossing.

• Loei123
Zelf maar even gezocht, ik gok dat dit het is:
https://ev6.synology.me/en/topics/chapter6_23_1.html

Lijkt er dus op dat het niet uit te schakelen is, enkel het volume van de waarschuwing is aan te passen.

[ Voor 18% gewijzigd door Loei123 op 28-04-2022 09:38 ]

• Makkelijk
Yilar schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:57:
[...]

Sluit ik me bij aan.. Wat een gedoe om geluid bij achteruit rijden, typisch klein nederlands geklaag over niks.. Het is de wet, maak je druk om dingen die er echt toe doen.

Ik zou denk ik heel hard moeten lachen als iemand me daarop zou aanspreken..
king_dude schreef op woensdag 27 april 2022 @ 14:32:
Dat is wel een beetje een dingetje af en toe hier: het persoonlijk maken van een discussie of mening. Dit draagt niet bij aan dit interessante draadje waarin we anderen helpen met tips of ideeën, want dáár zitten we hier voor.

Elkaar iets meer gunnen, en af en toe een complimentje ipv afvallen of negeren ;) - of het inderdaad eens zijn dat je het niet eens bent - en verder gaan ;)
Inderdaad. Ik begin er niet over om te "zeuren". Ik vind het vrij vervelend dat ik zo wordt weggezet, dacht dat we daar op tweakers nog wel een beetje boven stonden. Want dit is tweakers, ik ben op zoek naar oplossingen. Als ik zelf straks een auto heb die dit doet, lijkt het me leuk en nuttig om een wat minder koreaans geluid, of op z'n minst een lager volume te fixen :)

• huCks
alwinus schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:31:
[...]

Oh dan had ik sowieso de moonscape gekozen. Alleen ff met hand wassen. Dan maakt het niet uit na 5 jaar ;)
kgoh, na 4 jaar (leasing van 4 jaar) controleren ze de wagen en de schades moet ik betalen :p
Dus ik vrees als de lak vol krassen en vlekken staat ik ga mogen betalen :(

• alwinus

alwinus

Tweaked

huCks schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:00:
[...]

kgoh, na 4 jaar (leasing van 4 jaar) controleren ze de wagen en de schades moet ik betalen :p
Dus ik vrees als de lak vol krassen en vlekken staat ik ga mogen betalen :(
Ik denk echt dat het wel meevalt (gebruik schade kan je weinig aan doen) en als ik het hier zo lees is een metallic lak niet persé een betere garantie tegen krassen.

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
huCks schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:29:
[...]

Yacht blue is de goedkoopste kleur dus als je geen extra kosten wilt op je leasewagen: daar uw antwoord ;-)

Mijn ervaring:
Ik heb een proefrit gedaan in een wit model, en in de showroom stonden een rood en zwart model. De witte leek minstens 50cm groter (kleur bedriegt). Rood en blauw zijn wat mij betreft gelijk qua contrast met de stijlelementen, al vallen de rode achterlichten iets minder op bij een rood model.

• Loei123
Misschien iets te makkelijk van mij maar een vraag aan een ieder met langere rit ervaring:
Over enkele weken ondergaan wij een reis naar Zuid-Frankrijk.
Via ABRP al een route uitgestippeld, deze plant stops uitsluitend bij Ionity palen.

Momenteel ben ik enkel in het bezit van een Shell Recharge pas en ik heb alleen ervaring bij 1 Shell lader en verder enkel thuis laden.

Mijn vragen:
Is het handig/noodzakelijk om extra laadpassen aan te vragen? Zo ja, welke raden jullie aan?

Is een bluetooth dongle de investering waard om preciezere data in ABRP te krijgen tijdens het rijden?

Hoe gedraagt de infotainment zich wanneer je een bluetooth dongle gebruikt voor Android Auto/Apple Carplay? In het verleden werden er wel eens crashes gemeld met het gebruik van deze dongles.

[ Voor 4% gewijzigd door Loei123 op 28-04-2022 10:36 ]

• gebruikerfz1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-01 08:49
Wat is jullie ervaring met de adaptive led verlichting? Op autoweek staat een review van iemand die er niet echt happy mee is. Momenteel heb ik adaptive led in mijn bmw (met tunnelfunctie, schijnt om/langs voorliggers/tegenliggers) en ik kan haast niet meer zonder. Ik rij 50% van de tijd in het donker dus goede verlichting is belangrijk voor mij ook ivm de rust die het creëert.

https://www.autoweek.nl/r...ev6-77-4kwh-gt-line-2021/

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:40
@Loei123 Al heb ik nog geen ervaringen met de EV6: ik zou iig ook de Tesla app (pilot is ook in Frankrijk actief) en de Bonnet app installeren op je smart phone. Bij deze laatste heb je diverse kortingscodes waarmee je gratis en/of met korting kan laden bij o.a. Fastned. Zie het Openbaar laden topic.

Heb je trouwens niet de Kia Charge laadpas aangevraagd?

• oldeae
  • Laatst online: 28-02-2023
Loei123 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:35:
Misschien iets te makkelijk van mij maar een vraag aan een ieder met langere rit ervaring:
Via ABRP al een route uitgestippeld, deze plant stops uitsluitend bij Ionity palen.

Momenteel ben ik enkel in het bezit van een Shell Recharge pas en ik heb alleen ervaring bij 1 Shell lader en verder enkel thuis laden.

Mijn vragen:
Is het handig/noodzakelijk om extra laadpassen aan te vragen? Zo ja, welke raden jullie aan?

Is een bluetooth dongle de investering waard om preciezere data in ABRP te krijgen tijdens het rijden?

Hoe gedraagt de infotainment zich wanneer je een bluetooth dongle gebruikt voor Android Auto/Apple Carplay? In het verleden werden er wel eens crashes gemeld met het gebruik van deze dongles.
Zie mijn bericht van 4 april.

• Dartlink

Mijn vragen:

Zakelijk heb ik een Shell Recharge kaart en tot nu toe heeft deze overal gewerkt, dus ook Ionity :)

Daarnaast heb ik privé voor noodgevallen de Kia Charge kaart en een KiWhi pas in de auto liggen. Vooral de KiWhi pas is volgens het Openbaar Laden topic een redelijke must in Frankrijk voor AC palen heb ik begrepen.

Bluetooth dongle, je bedoelt zo'n ODB2 dongle? Ik vind het handig om te weten, maar ik heb het persoonlijk nog niet gekoppeld kunnen krijgen aan ABRP. Maar dat ligt aan mijn dongle volgens mij.

Wireless Carplay dongle wil ik ook nog een keer aanschaffen. Zijn wel meerdere ervaringen van in dit topic dat dit best wel goed werkt.

• huCks
Mini-me schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:29:
[...]

Yacht blue is de goedkoopste kleur dus als je geen extra kosten wilt op je leasewagen: daar uw antwoord ;-)

Mijn ervaring:
Ik heb een proefrit gedaan in een wit model, en in de showroom stonden een rood en zwart model. De witte leek minstens 50cm groter (kleur bedriegt). Rood en blauw zijn wat mij betreft gelijk qua contrast met de stijlelementen, al vallen de rode achterlichten iets minder op bij een rood model.
Ik kan binnen mijn budget ook een kleur kiezen, dus daar moet ik niet voor bij betalen.

Wat zijn dan exact de problemen met de matte kleur, buiten geen carwashes mogen gebruiken?
Ik las hier dat je deze kan opblinken door hem te hard te kuisen bv?

• alwinus

alwinus

Tweaked

huCks schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:24:
[...]

Ik kan binnen mijn budget ook een kleur kiezen, dus daar moet ik niet voor bij betalen.

Wat zijn dan exact de problemen met de matte kleur, buiten geen carwashes mogen gebruiken?
Ik las hier dat je deze kan opblinken door hem te hard te kuisen bv?
Te hard schoonmaken? dat lijkt mij niet. Je moet speciale schoonmaakmiddelen gebruiken die voor een matte lak geschikt zijn. En goede washmitts gebruiken. Geen spons. Maar eigenlijk geldt dat ook voor metallic lakken als je die met de hand wast.

Het is niet zo dat je niet door de wasstraat mag vanwege krassen op de matte lak. Maar de gebruikte middelen in de wasstraat gaan op den duur zorgen voor glanzende en doffe plekken.

• alwinus

alwinus

Tweaked

Mijn vragen:

kia recharge pas is toch wel een must als je stopt bij Ionity. Kan je fast chargen bij Ionity voor 29 cent per kwh. Dit Ionity power package is 1e jaar gratis bij een EV6. En laadpassen? Apps gebruiken ;)

• huCks
alwinus schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:00:
[...]

Te hard schoonmaken? dat lijkt mij niet. Je moet speciale schoonmaakmiddelen gebruiken die voor een matte lak geschikt zijn. En goede washmitts gebruiken. Geen spons. Maar eigenlijk geldt dat ook voor metallic lakken als je die met de hand wast.

Het is niet zo dat je niet door de wasstraat mag vanwege krassen op de matte lak. Maar de gebruikte middelen in de wasstraat gaan op den duur zorgen voor glanzende en doffe plekken.
Kgoh als dat het enige issue is...
Mijn normaal wasprocede is:
Hogedrukreiniger (zonder zeep, dus puur water) om het groffe vuil eraf te spuiten.
Dan met 2 emmer systeem en washandschoen de wagen kuisen met zeep.
Afspoelen met tuinslang.
Waxlaag.

Dus enige aanpassing is geen waxlaag en zeep voor matte lakken?
Want dan zie ik geen issue om de matte kleur te kiezen, aangezien de andere kleuren ook vlot krassen...

de andere kleuren zijn dus volledig hetzelfde, de matte kleur heeft niet meer last van vogeluitwerpselen ofzo?

• Dartlink
alwinus schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:08:
[...]

kia recharge pas is toch wel een must als je stopt bij Ionity. Kan je fast chargen bij Ionity voor 29 cent per kwh. Dit Ionity power package is 1e jaar gratis bij een EV6. En laadpassen? Apps gebruiken ;)
@Loei123 rijdt net zoals ik zakelijk, aannemende dat hij gewoon buitenland mag laden valt zo goedkoop mogelijk zoeken wel mee :)

• alwinus

alwinus

Tweaked

Dartlink schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:25:
[...]

@Loei123 rijdt net zoals ik zakelijk, aannemende dat hij gewoon buitenland mag laden valt zo goedkoop mogelijk zoeken wel mee :)
ah oke. Nou dan werkt 1 pas in principe afdoende ;) Noodgeval. Pak de kia charge pas erbij. Kan je altijd nog een andere app erbij pakken op je foon.

• alwinus

alwinus

Tweaked

huCks schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:21:
[...]

Kgoh als dat het enige issue is...
Mijn normaal wasprocede is:
Hogedrukreiniger (zonder zeep, dus puur water) om het groffe vuil eraf te spuiten.
Dan met 2 emmer systeem en washandschoen de wagen kuisen met zeep.
Afspoelen met tuinslang.
Waxlaag.

Dus enige aanpassing is geen waxlaag en zeep voor matte lakken?
Want dan zie ik geen issue om de matte kleur te kiezen, aangezien de andere kleuren ook vlot krassen...

de andere kleuren zijn dus volledig hetzelfde, de matte kleur heeft niet meer last van vogeluitwerpselen ofzo?
Dat is een prima methode en inderdaad andere spulletjes gebruiken. Vwb betreft vogelpoep altijd zsm verwijderen en dat geldt ook voor metallic lak.

Hier een (oud) artikeltje over vogelpoep ;) https://www.autoblog.nl/a...r-vogelpoep-op-je-autolak

• Dartlink
alwinus schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:27:
[...]

ah oke. Nou dan werkt 1 pas in principe afdoende ;) Noodgeval. Pak de kia charge pas erbij. Kan je altijd nog een andere app erbij pakken op je foon.
Precies wat ik ook doe ja :+

Mijn collega is afgelopen zomer op de bonefooi naar Italië gegaan met enkel zijn recharge pas. Geen centje pijn zei hij :)

• roelwillems
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-10-2025
alwinus schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:29:
[...]

Dat is een prima methode en inderdaad andere spulletjes gebruiken. Vwb betreft vogelpoep altijd zsm verwijderen en dat gekldt ook voor metallic lak.

Hier een (oud) artikeltje over vogelpoep ;) https://www.autoblog.nl/a...r-vogelpoep-op-je-autolak
Tip, gebruik gedemineraliseerd water. Dat zorgt er voor dat je geen watervlekken krijgt als je de plek niet droog maakt (en in een sprayfles krijg je vaak 95% er af zonder je lak aan te raken).

• Loei123
alwinus schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:08:
[...]

Ik rij inderdaad zakelijk maar heb geen idee of ik in het buitenland mag laden, staat nog op de checklist om uit te zoeken. ;)

Maar het gaat me net name om veel voorkomende laadpalen in Frankrijk of Spanje waar mijn Shell pas niet op zou werken maar een andere veel gebruikte pas wel.

Verwijderd

Wat nieuwe vragen na een paar weken rijden:

1.
Is het mogelijk om het snelheidslimietborden altijd UIT te hebben als default? Telkens wanneer ik mijn auto start moet ik dit handmatig uitschakelen.

2.
Als je kort op de ESC knop drukt wordt traction control uitgeschakeld. Als je de knop lang ingedrukt houdt wordt zowel traction control als brake control uitgeschakeld. Wat is het exacte verschil tussen deze 2?
En op welke manier ben je, op een rechtdoor droge weg, met een AWD het snelste van 0-100? beide uit? beide aan? of enkel traction control uit? (enkel brake control uit is geen mogelijkheid)

3.
Hoeveel kun je maximaal aan de Vehicle To Load hangen qua stroomverbruik?

• Dartlink
3. Staat ook in de handleiding en ook op de stekker bij de achterbank; 16A.

Verwijderd

Dartlink schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:05:
3. Staat ook in de handleiding en ook op de stekker bij de achterbank; 16A.
ik bedoel niet de stekker in de achterbank maar de daadwerkelijke V2L

• Phusebox
Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:16:
[...]
ik bedoel niet de stekker in de achterbank maar de daadwerkelijke V2L
Is hetzelfde.

[ Voor 3% gewijzigd door Phusebox op 28-04-2022 14:17 ]

Pagina: 1 ... 138 ... 457 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic