• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-07-2025
Phusebox schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:27:
[...]

In de voorwaarden staat:

[...]

Dus pas als je jezelf daar registreert gaat het in. Dan ga ik dat dus proberen uit te stellen.
Dat is een goeie tip. Volgend jaar heb ik eerder vakantie dan nu en kan ik mooi nog gebruik van maken. Moet ik natuurlijk wel weten hoeveel dagen, weken je van te voren moet actieveren, anders kan ik straks pas na mijn vakantie gebruik maken van deze aanbieding en dan heb ik er pas volgen jaar wat aan.

Is het niet registreren en gelijk gebruiken?

• xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:19
De Ideale Man schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:32:
[...]

Is het niet registreren en gelijk gebruiken?
Bij registreren had ik een datum twee weken in de toekomst gekozen. De dag daarvoor werkte het niet. De dag zelf kon ik ook kiezen maar het kan 24 uur duren voor alle laadpalen bekend zijn met jouw pas.

Verwijderd

Wat eerste vragen nadat ik gisteren voor het eerst in mijn EV6 Plus heb gereden:

1. Het remenergie systeem moet ik telkens na het starten op Max zetten. Ik wil namelijk altijd op de Max stand rijden. Is er een mogelijkheid om deze standaard op Max te hebben zodat je dit niet telkens handmatig hoeft te doen?

2. Bij mijn Scherminstellingen is de optie "Kleur Instellen" greyed out/niet te selecteren. Hoe zorg ik ervoor dat ik hiermee kan spelen?

3. Mij is het klimaatsysteem nog niet helemaal duidelijk. Wat is nu precies het verschil tussen de AC knop en de HEAT knop?

4. Wat is het verschil tussen de knop van het STUURTJE (stuur icoontje) en de "LANE" knop?

5. Ik heb het Meridian Audio systeem. Ik heb tot op heden niet echt het idee dat de subwoofer achterin nu echt een aandeel heeft in de muziek. Hebben jullie dezelfde ervaring?

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:16
Verwijderd schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:51:
Wat eerste vragen nadat ik gisteren voor het eerst in mijn EV6 Plus heb gereden:

1. Het remenergie systeem moet ik telkens na het starten op Max zetten. Ik wil namelijk altijd op de Max stand rijden. Is er een mogelijkheid om deze standaard op Max te hebben zodat je dit niet telkens handmatig hoeft te doen?

2. Bij mijn Scherminstellingen is de optie "Kleur Instellen" greyed out/niet te selecteren. Hoe zorg ik ervoor dat ik hiermee kan spelen?

3. Mij is het klimaatsysteem nog niet helemaal duidelijk. Wat is nu precies het verschil tussen de AC knop en de HEAT knop?

4. Wat is het verschil tussen de knop van het STUURTJE (stuur icoontje) en de "LANE" knop?

5. Ik heb het Meridian Audio systeem. Ik heb tot op heden niet echt het idee dat de subwoofer achterin nu echt een aandeel heeft in de muziek. Hebben jullie dezelfde ervaring?
1. Als je iPedal bedoelt, nee dit kan niet.
2. Je kleurinstelling staat waarschijnlijk op koppelen aan rijmodus

Sommige zaken staan ook gewoon in de handleiding overigens :+

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• EricEB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-12-2025

Voor vraag 1 t/m 4, zie https://ev6.synology.me/en/index.html

Vraag 5. hier moet je zelf mee spelen in de instellingen. de subwoofer ligt achterin de kofferbak, vooral achterpassagiers horen/vernemen deze >:)

Maar vooral even geduld, het Meridian zal na verloop van tijd veel beter gaan klinken. Sowieso vind ik het geluid het mooist klinken bij een volume van minimaal 45 en hoger, dan gaat het echt goed 'vol' klinken. maar goed, muziek (smaak) en geluid is erg persoonlijk...

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 02-01 18:50
toch wonderbaarlijk dat een geluidsysteem na verloop van tijd beter klinkt.
Iets ala warm draaien? :D

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-12-2025
R20141016 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:59:
Dat is met alle speakers zo.

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 77G5, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

• lawnmower
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-10-2025

lawnmower

Elvis lives..

Ik heb het gevoel dat de achterspeakers in z'n algemeen veel minder doen. Dat kan ik met de balance wel corrigeren, maar lijkt me niet helemaal de bedoeling. Ik zal er binnenkort eens wat meer aandacht aan besteden, ik meen me te herinneren dat iemand anders op dit forum dezelfde 'klacht' had.

• Bogey555
  • Laatst online: 09-12-2025
lawnmower schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:40:
[...]

Ik heb het gevoel dat de achterspeakers in z'n algemeen veel minder doen. Dat kan ik met de balance wel corrigeren, maar lijkt me niet helemaal de bedoeling. Ik zal er binnenkort eens wat meer aandacht aan besteden, ik meen me te herinneren dat iemand anders op dit forum dezelfde 'klacht' had.
Ht kan zijn dat dat "by design" zo is. Bij een goeie geluidsinstallatie voor de auto moeten de speakers vooraan meer geven om je de indruk te geven dat het orkest voor je speelt. De tijd van dikke boxen in de hoedeplank is al lang voorbij ;) :*)

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-12-2025
Bogey555 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:55:
[...]
De tijd van dikke boxen in de hoedeplank is al lang voorbij ;) :*)
_/-\o_

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:03
[...]
De tijd van dikke boxen in de hoedeplank is al lang voorbij ;) :*)
In het geval van de EV6 is de tijd van de hoedeplank ook voorbij. :9

: Ik vind het persoonlijk ook erg bijzonder dag zelfs de kofferbak twee luidsprekers heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door Loei123 op 05-04-2022 12:07 ]

• Loei123
.

[ Voor 99% gewijzigd door Loei123 op 05-04-2022 12:08 ]

• Waterman53
  • Laatst online: 22-11-2025
[...]

Ht kan zijn dat dat "by design" zo is. Bij een goeie geluidsinstallatie voor de auto moeten de speakers vooraan meer geven om je de indruk te geven dat het orkest voor je speelt. De tijd van dikke boxen in de hoedeplank is al lang voorbij ;) :*)
Nog gewoon te koop hoor, zoeken op retro en jaren 80😂
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3OMRQIeAp7NElYE6cxttfF8fV_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fs4vg4azZJOtskvhm37W0cDX.jpg?f=fotoalbum_large

• Bogey555
Waterman53 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:13:
[...]

Nog gewoon te koop hoor, zoeken op retro en jaren 80😂
[Afbeelding]
Lol _O-

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:40
R20141016 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:59:
https://www.reddit.com/r/...speakers_with_pink_noise/

:+

Ik heb in Oktober mijn EV6 gewoon in kampeermodus gezet van 11.00-18.00 ofzo en muziek laten afspelen :+ Sindsdien een stuk beter.

Maar de "oompf" van de subwoofer mag wel wat harder vind ik zelf. Hij doet wel wat in ieder geval, want hij trilt wel tijdens afspelen.

• EricEB
Loei123 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:06:
[...]

: Ik vind het persoonlijk ook erg bijzonder dag zelfs de kofferbak twee luidsprekers heeft.
Nou...op YT en Instagram zie je heel veel filmpjes van een EV6 met Koreanen/Chinezen (?) die achterin de EV6 hun slaapzak hebben uitgerold....(car camping ?)

• Bogey555
Dartlink schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:25:
[...]

https://www.reddit.com/r/...speakers_with_pink_noise/

:+

Ik heb in Oktober mijn EV6 gewoon in kampeermodus gezet van 11.00-18.00 ofzo en muziek laten afspelen :+ Sindsdien een stuk beter.

Maar de "oompf" van de subwoofer mag wel wat harder vind ik zelf. Hij doet wel wat in ieder geval, want hij trilt wel tijdens afspelen.
Tijdens de testrit moet ik eerlijk toegeven vond ik de sub ook ondermaats. En idd zoals al gezegd pas vanaf een bepaald volume begint het geluid meer "vol" te klinken. Maar mooi zuiver is het zeker en vast.

• Dartlink
Gisteren een rondje Twente - Frankrijk - België - Twente gedaan. Het weer was vooral erg guur, enorm veel regen, temperatuur tussen de 4 en 9 graden.

In de ochtend rond 7.00 vertrokken, alles op maximale cruise control gereden
- Overdag Nederland 100km/h
- Avond Nederland 130km/h (en af en toe 120/100 waar dat verplicht was
- België 120km/h
- Frankrijk 110km/h

De volgende gegevens volgens de app:
Totaal kilometers gereden: 830KM
Totaal energie verbruikt: 160.22kWh .
Teruggewonnen: 19.85kWh.
Gemiddeld verbruik: 5.18 km/kWh ofwel 19,30kWh/100km.

Het gemiddeld verbruik valt me echt mee, zeker met het weer van gisteren. Waar het zelfs nog heel even sneeuwde.

Drie keer moeten snelladen volgens planning:
- Allego bij Van Der Valk Antwerpen. Echter bij aankomst stonden er al twee BEV's met 100% SoC aangesloten... Beide hadden de CCS connector aan de auto kant nog vergrendeld. Ernaast stond nog een 50kW lader, die maar een aangesloten want wat erin zit, zit erin. Vervolgens heel even naar binnen geweest voor een sanitaire stop en een uitrijkaartje (gratis!). Bij terugkomst stonden de twee BEV's er nog steeds, Allego gebeld en die konden er jammer genoeg ook niets mee omdat het aan de auto kan vergrendeld was... 15 minuten later kwamen de eigenaars toch aanzetten en gingen de auto verplaatsen. Dus toen heb ik hem verplaatst naar de 320kW lader. Leuk detail, even later kwam er nog een EV6 plus (of Air want het was een Belgische wagen) straks naast ons staan, eigenaar had geen zin in een praatje. Nouja goed dan :)

- FastNed Oostende Airport. Geen bijzonderheden anders de de vrij harde wind :+

- Ionity De Knoest aan de A27, ondanks de temperatuur van het accupakket (gecontroleerd met ODB2 dongle) kwam deze niet boven de 60kW uit. Besloten om door te rijden naar:

- A1 FastNed Palmpol. Hierop aansluiten en de snelheid zat direct op 150kW en even later op 200kW. Deze even volgeladen en vervolgens naar huis om daar aan te komen met 47% SoC :)

Al met al een leuke dag, na 15K (en nu bijna 16K) kilometers is het nog steeds een erg fijne auto! Geen centje pijn in de rug. De assistentie hulpmiddel zijn erg fijn, mits je eraan gewend bent.

• stimpyrulez
  • Laatst online: 02-01 22:41
Dartlink schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:50:
Gisteren een rondje Twente - Frankrijk - België - Twente gedaan. Het weer was vooral erg guur, enorm veel regen, temperatuur tussen de 4 en 9 graden.

In de ochtend rond 7.00 vertrokken, alles op maximale cruise control gereden
- Overdag Nederland 100km/h
- Avond Nederland 130km/h (en af en toe 120/100 waar dat verplicht was
- België 120km/h
- Frankrijk 110km/h

De volgende gegevens volgens de app:
Totaal kilometers gereden: 830KM
Totaal energie verbruikt: 160.22kWh .
Teruggewonnen: 19.85kWh.
Gemiddeld verbruik: 5.18 km/kWh ofwel 19,30kWh/100km.

Het gemiddeld verbruik valt me echt mee, zeker met het weer van gisteren. Waar het zelfs nog heel even sneeuwde.

Drie keer moeten snelladen volgens planning:
- Allego bij Van Der Valk Antwerpen. Echter bij aankomst stonden er al twee BEV's met 100% SoC aangesloten... Beide hadden de CCS connector aan de auto kant nog vergrendeld. Ernaast stond nog een 50kW lader, die maar een aangesloten want wat erin zit, zit erin. Vervolgens heel even naar binnen geweest voor een sanitaire stop en een uitrijkaartje (gratis!). Bij terugkomst stonden de twee BEV's er nog steeds, Allego gebeld en die konden er jammer genoeg ook niets mee omdat het aan de auto kan vergrendeld was... 15 minuten later kwamen de eigenaars toch aanzetten en gingen de auto verplaatsen. Dus toen heb ik hem verplaatst naar de 320kW lader. Leuk detail, even later kwam er nog een EV6 plus (of Air want het was een Belgische wagen) straks naast ons staan, eigenaar had geen zin in een praatje. Nouja goed dan :)

- FastNed Oostende Airport. Geen bijzonderheden anders de de vrij harde wind :+

- Ionity De Knoest aan de A27, ondanks de temperatuur van het accupakket (gecontroleerd met ODB2 dongle) kwam deze niet boven de 60kW uit. Besloten om door te rijden naar:

- A1 FastNed Palmpol. Hierop aansluiten en de snelheid zat direct op 150kW en even later op 200kW. Deze even volgeladen en vervolgens naar huis om daar aan te komen met 47% SoC :)

Al met al een leuke dag, na 15K (en nu bijna 16K) kilometers is het nog steeds een erg fijne auto! Geen centje pijn in de rug. De assistentie hulpmiddel zijn erg fijn, mits je eraan gewend bent.
Heb jij (of anderen) ook wel eens last van deze melding?
Laatst toen ik een keer weer naar kantoor ging had ik deze melding (ook wel eens eerder gehad).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nS5W4CMSQhs0Z7zDM-tp-aOh3U0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6G6UX0OcmZf7nTpSzZC6FNPY.jpg?f=fotoalbum_large

Blijkbaar vind hij dat de camera vies is...
Maar het was droog weer en kon geen viezigheid vinden zeg maar.
Naar een paar keer aan/uitzetten van de HDA deed hij het daarna ook gewoon weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FqRadva2Di_gOluxtMXZlJcqIaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fhg7WINmoognhoY7dPinIsfG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door stimpyrulez op 06-04-2022 07:24 ]

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:53
@stimpyrulez Ja die heb ik ook meerdere keren gehad, laatste keer was in de ochtend met mooi weer. Wel met een lage zon dus misschien was dat de boosdoener? De eerste keer was het glas waar de camera achter zat beslagen/vochtig, dat was vrij snel na aflevering en er zat toen veel vocht in. Verwarming werkte toen ook slecht. Nu heb ik er eerlijk gezegd niet op gelet, na een tijdje deed hij het vanzelf weer.

Gisteren hadden we ook iets vaags, we parkeren achteruit in op de oprit maar tot twee keer toe ging de auto in de noodrem. Zonder indicatie waarom, de afstandsdetectoren waren gewoon grijs, auto piepte ook niet want we waren nog nergens dicht in de buurt. Er stond wel een auto op straat achter ons op ons te wachten, mogelijk dat die langzaam kwam oprijden en een bouwcontainer aan de andere kant van de straat. Maar wat je ook doet, je kan niet verder nadat de noodrem is geblokkeerd en moet je dus eerst weer voorruit.

• Phusebox
Hoe betrouwbaar achten jullie ABRP qua reistijden? Ik ben een reis aan het plannen en we denken er toch aan om maar te gaan vliegen (het is 1000 km). Liefst wil ik niet vliegen ivm milieu, maar het is een lastige keuze. De kosten ontlopen elkaar niet veel, maar qua tijd wil ik het even bekijken.

ABRP geeft aan 9u30 reistijd incl. laden voor 980 km. Ik zou zeggen daar moet nog 2 uur bij, of niet?

• R20141016
Phusebox schreef op woensdag 6 april 2022 @ 07:44:
Hoe betrouwbaar achten jullie ABRP qua reistijden? Ik ben een reis aan het plannen en we denken er toch aan om maar te gaan vliegen (het is 1000 km). Liefst wil ik niet vliegen ivm milieu, maar het is een lastige keuze. De kosten ontlopen elkaar niet veel, maar qua tijd wil ik het even bekijken.

ABRP geeft aan 9u30 reistijd incl. laden voor 980 km. Ik zou zeggen daar moet nog 2 uur bij, of niet?
Op de locatie zelf heb je geen auto nodig?
Houdt er rekening mee dat je ook veel extra tijd kwijt bent met vliegen.
* Rijden naar luchthaven
* Parkeren op de luchthaven en shuttlebus nemen (of duurder parkeren)
* Koffers inchecken (of heb je geen ruimbagage)?
* Security check
* Wachten tot je kunt boarden
* Boarden
* Vliegreis zelf
* Uitstappen (duurt meestal ook een tijdje)
* Security check
* Wachten op koffers indien ruim bagage (duurt ook meestal 15-30 minuten)
* OV/shuttlebus naar hotel/appartement (of auto huren en daarop wachten)

En je wilt natuurlijk ook niet lastminute aankomen op je vlucht. Dus je hebt dan ook weer extra speling.
Wat is de reistijd van de vliegreis van deur tot deur?

• Phusebox
R20141016 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 07:55:
[...]

Op de locatie zelf heb je geen auto nodig?
Houdt er rekening mee dat je ook veel extra tijd kwijt bent met vliegen.
* Rijden naar luchthaven
* Parkeren op de luchthaven en shuttlebus nemen (of duurder parkeren)
* Koffers inchecken (of heb je geen ruimbagage)?
* Security check
* Wachten tot je kunt boarden
* Boarden
* Vliegreis zelf
* Uitstappen (duurt meestal ook een tijdje)
* Security check
* Wachten op koffers indien ruim bagage (duurt ook meestal 15-30 minuten)
* OV/shuttlebus naar hotel/appartement (of auto huren en daarop wachten)

En je wilt natuurlijk ook niet lastminute aankomen op je vlucht. Dus je hebt dan ook weer extra speling.
Wat is de reistijd van de vliegreis van deur tot deur?
Het scheelt 4 uur per enkele reis, en dan heb ik hele ruime marges genomen qua tijden op de luchthaven wachten, huurauto ophalen/inleveren etc.

Vliegen kost ca. 7 uur
Autorit volgens ABRP 9,5 uur maar daar heb ik dan 11 voor genomen.

• R20141016
Phusebox schreef op woensdag 6 april 2022 @ 08:01:
[...]

Het scheelt 4 uur per enkele reis, en dan heb ik hele ruime marges genomen qua tijden op de luchthaven wachten, huurauto ophalen/inleveren etc.

Vliegen kost ca. 7 uur
Autorit volgens ABRP 9,5 uur maar daar heb ik dan 11 voor genomen.
Tja, en qua kosten met het ook niks uit ?
Die vliegreis gaat toch sowieso, maakt niet uit of jij en je gezin wel of niet meegaan.
Dus in dat opzicht is het milieuvriendelijker om te gaan vliegen. >:)
Dan heb je in ieder geval geen uitstoot die vrijkomt bij het opwekken van de energie die nodig is voor het opladen van de ev6.

Maar ja, op deze manier blijven we het grote aantal vluchten in stand houden. Want er is voldoende vraag....

• Phusebox
Ik ga ook liever met de auto, maar als ABRP er zo meteen 3-4 uur naast zit dan wordt het natuurlijk een minder prettige rit ;)

Dus de vraag is vooral, hoe betrouwbaar zijn die berekeningen.

ABRP zegt 8,5 uur rijden en ruim een uur laadstops.
Google Maps zegt 9,5 uur rijden zonder stops.

[ Voor 40% gewijzigd door Phusebox op 06-04-2022 08:17 ]

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:37
Phusebox schreef op woensdag 6 april 2022 @ 08:09:
ABRP zegt 8,5 uur rijden en ruim een uur laadstops.
Google Maps zegt 9,5 uur rijden zonder stops.
ABRP werkt met Apple Maps. Een verschil van 1 uur (los van het laden) tussen Apple en Google lijkt mij erg onwaarschijnlijk.

• Dartlink
stimpyrulez schreef op woensdag 6 april 2022 @ 07:21:
[...]

Heb jij (of anderen) ook wel eens last van deze melding?
Laatst toen ik een keer weer naar kantoor ging had ik deze melding (ook wel eens eerder gehad).

[Afbeelding]

Blijkbaar vind hij dat de camera vies is...
Maar het was droog weer en kon geen viezigheid vinden zeg maar.
Naar een paar keer aan/uitzetten van de HDA deed hij het daarna ook gewoon weer.

[Afbeelding]
Jep heel herkenbaar! Heb je zowel de camera als de radar gecontroleerd/schoongemaakt? Dat laatste schoonmaken was voor mij de oplossing, sindsdien enkel nog gehad als de camera's vies waren.

• Dartlink
Freezhost schreef op woensdag 6 april 2022 @ 07:44:
@stimpyrulez Ja die heb ik ook meerdere keren gehad, laatste keer was in de ochtend met mooi weer. Wel met een lage zon dus misschien was dat de boosdoener? De eerste keer was het glas waar de camera achter zat beslagen/vochtig, dat was vrij snel na aflevering en er zat toen veel vocht in. Verwarming werkte toen ook slecht. Nu heb ik er eerlijk gezegd niet op gelet, na een tijdje deed hij het vanzelf weer.

Gisteren hadden we ook iets vaags, we parkeren achteruit in op de oprit maar tot twee keer toe ging de auto in de noodrem. Zonder indicatie waarom, de afstandsdetectoren waren gewoon grijs, auto piepte ook niet want we waren nog nergens dicht in de buurt. Er stond wel een auto op straat achter ons op ons te wachten, mogelijk dat die langzaam kwam oprijden en een bouwcontainer aan de andere kant van de straat. Maar wat je ook doet, je kan niet verder nadat de noodrem is geblokkeerd en moet je dus eerst weer voorruit.
Paar keer gehad, ik parkeer altijd achteruit mijn parkeerplaats in, bosjes aan de achterkant en dan als je "te snel" rijdt volgens de auto komt er wel eens een noodrem. Dan even een seconde wachten. Rem indrukken en dan laat hij bij mij altijd los met een waarschuwing "voorzichtig rijden".

Vocht in de camera lijkt me niet geheel de bedoeling, heb ik nog niet gehad... Lijkt me ook niet lekker voor de sensor in de camera.

• Dartlink
Phusebox schreef op woensdag 6 april 2022 @ 07:44:

Ik vind ze semi betrouwbaar, ABRP gaat bij de EV6 altijd wel uit van een accu op bedrijfstemperatuur (circa 25 graden) in de praktijk duurt het opladen dan ook langer. Afgelopen maandag was voor mij ABRP redelijk goed in het inschatten van de rijafstanden.

Echter op lange afstanden wil Google Maps nog wel eens conservatief zijn heb ik het idee. Een kameraad van mij moest laatst gingen de Lot in Frankrijk, zou ~12 uur volgens Google Maps, 10 uur volgens Apple Maps, en 12 uur inc 2 uur laden volgens ABRP.

Uiteindelijk was het 11 uur (met een ICE).

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:16
Phusebox schreef op woensdag 6 april 2022 @ 08:09:
Ik ga ook liever met de auto, maar als ABRP er zo meteen 3-4 uur naast zit dan wordt het natuurlijk een minder prettige rit ;)
Lekker met de EV6 gaan, die heb je niet voor niets gekocht. Je moet ook je intuïtie trainen met snelladen op lange trips.

En ik kan je nu al vertellen dat je je belabberd gaat voelen in een gehuurde benzine-auto na een weekje in de EV6.

• lawnmower
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-10-2025

lawnmower

Elvis lives..

[...]

Mag een 'No Fear' sticker op de achterruit nog wel gewoon?

• EricEB
@Phusebox , gewoon lekker rijden en genieten van je EV6 !

Zie het (bijna) 1000km verslag van @Dartlink , dan is het toch geen vraag meer of je met het vliegtuig wil?
Ik wist het wel, met volle accu op pad, af en toe even laden, kop koffie halen...vele malen lekkerder dan naar vliegveld en vol vliegtuig....

• stimpyrulez
Freezhost schreef op woensdag 6 april 2022 @ 07:44:

Yes, heb ik ook wel eens gehad.
Beetje zelfde verhaal als @Dartlink .

Ook al wel eens gehad dat hij ging piepen omdat er dan een auto aan kwam rijden (achter de auto langs), en dan gaat hij ook op de rem/piepen.

• 1Mark
EricEB schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:15:
[~Phusebox
Ik wist het wel, met volle accu op pad, af en toe even laden, kop koffie halen...vele malen lekkerder dan naar vliegveld en vol vliegtuig....
Helemaal eens. Het vliegtuig is een nare ervaring met steeds staan en wachten en daarna in een krappe stoel, opgepropt als vee tussen vreemden die vieze scheten laten. :+

Als je met de EV gaat kan je ook zo'n reisverslag schrijven waardoor wij weer een beetje kunnen meegenieten. Die vind ik heerlijk om te lezen!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-01 08:25

The Wizard

Moderator Mobile
Een paar vragen aan de gebruikers hier;
1) hoe is de automatische dimmende functie van het dashboard? Is dat in gradaties?
2) hoe is de regensensor? Moet je vaak bij regelen?

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• Dartlink
The Wizard schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:41:
1) hoe is de automatische dimmende functie van het dashboard? Is dat in gradaties?
1. Hoe bedoel je precies? Handmatig aanpassen of de dag/nacht modus?
2. Ik heb hem op auto staan en in stand 3 of 4, en die werkt voor mij perfect :)

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

swat!

computeraar

swat! schreef op maandag 21 maart 2022 @ 19:26:
[...]

Vandaag een afspraak gemaakt met een andere garage, de beste man aan de telefoon had direct overlegd met de werkplaats-chef welke aangaf dat het een ‘bekend probleem is’.

Ik ben in ieder geval al 2 stappen verder dan de lokale garage, en ga dan ook over twee weken de auto langs brengen voor een diagnose.

To be continued.
Zojuist bij de garage geweest, de monteur heeft mijn verhaal aangehoord en de auto uitgelezen.
Geen fouten kunnen vinden maar wel de video van een laadsessie die stopte en foto's gezien.

Ik moet nu zoveel mogelijk 'bewijs' aanleveren om een case bij Kia Nederland aan te kunnen maken.

Wordt wederom vervolgt.

12*440 oost/west 9*375 oost 9*375 zuid 6*375 west 6*425 zuid

• Loei123
Die eerste ken ik niet, de verlichting is ook niet dusdanig fel dat ik dat nodig vind.

De regensensor is perfect, stand 2 of 3 meer heb ik niet nodig.

• R20141016
lawnmower schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:14:
[...]

Nee voortaan moet je de kreet: 'remmen is angst' of 'Gas is alles' op de achteruit hebben. :+

• Bogey555
lawnmower schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:14:
[...]

Volgens mij kan dat nog net... alhoewel :*)

We moeten mee met de tijd ;) :P

• EricEB
1. volgens mij niet automatisch dimmend...wel instelbaar dag en nacht en op eigen tijdstip in te stellen. Je kan ook nog spelen met het 'blauw' licht van het scherm, kortom, overdag en s'avonds kan het heel verschillend zijn.
2. perfecte sensor, standje AUTO, en dan 2 of 3.

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-01 08:25

The Wizard

Moderator Mobile
Dartlink schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:43:
[...]

1. Hoe bedoel je precies? Handmatig aanpassen of de dag/nacht modus?
2. Ik heb hem op auto staan en in stand 3 of 4, en die werkt voor mij perfect :)
EricEB schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:36:
[...]

1. volgens mij niet automatisch dimmend...wel instelbaar dag en nacht en op eigen tijdstip in te stellen. Je kan ook nog spelen met het 'blauw' licht van het scherm, kortom, overdag en s'avonds kan het heel verschillend zijn.
2. perfecte sensor, standje AUTO, en dan 2 of 3.
Loei123 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:53:
[...]

Die eerste ken ik niet, de verlichting is ook niet dusdanig fel dat ik dat nodig vind.

De regensensor is perfect, stand 2 of 3 meer heb ik niet nodig.
Dank voor de reacties. Ik bedoel dat de dashboard automatisch dimt wanneer de lichten aan gaan (dmv de lichtsensor) of overdag met de lampen aan. Alle moderne auto’s houden rekening met de lichtsterkte en is vaak onafhankelijk als de lichten wel of niet aan zijn.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• StickMan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:00
Een leuk leesvoer: Mustang Mach-E GT vs EV6 GT-Line https://www.pistonheads.c...-vs-kia-ev6-gt-line/45513.

TLDR:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZTIlAS2LfPHES1Qas8NMfhDqLY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o9I8Z6w6Hb1Q6jAqR020HKRU.jpg?f=user_large

• AnotherFruitcake
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:48
Een Mustang is (hier) ook veel duurder dan een GT-Line. Een GT zou een eerlijker vergelijk zijn (zelfs die is goedkoper dan een leuk aangeklede Mustang GT).

• StickMan
Iets nieuws heb ik ontdekt.

Een collega van mij wilde meerijden en toen zag hij het volgende.

Motor uit, grill dicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBuh0GvmXja9jQCDknKHXuvE3zo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CG35AyUeDyWElXt3vBDrgo3x.jpg?f=fotoalbum_large

Motor aan, grill open:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F6RMVOvyGAvhgvChL33O9ZeOwVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FvArIWoCaeQqeWQ0toOngCI0.jpg?f=fotoalbum_large

• Freezhost
@StickMan Ja dat opent en sluit op basis van verwarmen/koelen

• StickMan
AnotherFruitcake schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:47:
Een Mustang is (hier) ook veel duurder dan een GT-Line. Een GT zou een eerlijker vergelijk zijn (zelfs die is goedkoper dan een leuk aangeklede Mustang GT).
Inderdaad, maar de echte EV6 GT is nog niet leverbaar. Op dit moment is de GT-Line AWD de topmodel van EV6, en toch is deze EV6 GT-Line de winnaar en de betere auto, volgens de reviewer.

• stimpyrulez
StickMan schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:50:
Iets nieuws heb ik ontdekt.

Een collega van mij wilde meerijden en toen zag hij het volgende.

Motor uit, grill dicht:
[Afbeelding]

Motor aan, grill open:
[Afbeelding]
Slinger de verwarming maar eens aan, dan gebeurd dit ook.
Ik heb denk ik niet de laatste updates en moet nog de voorruitverwarming uitzetten.
Maar anders dus (voor)verwarming aan op 27gr, en je ziet dat de klep open gaat.

• Dartlink
Staat ook in de handleiding :+ Heet active air flap.

[ Voor 26% gewijzigd door Dartlink op 06-04-2022 12:55 ]

• StickMan
Freezhost schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:52:
@StickMan Ja dat opent en sluit op basis van verwarmen/koelen
Dat zal het zijn.
Nog nooit eerder gezien, meestal rijd ik zelf in de EV6, wat aan de buitenkant/grill gebeurt, geen idee :)

• Tijmen0000
  • Registratie: September 2017
Heeft er hier iemand ervaring met aftermarket TPMS? Ik kom ze nog weinig tegen in de NL auto-onderdelenshops. Wel gezien op Ali, maar geen idee van de kwaliteit. Origineel KIA is dan weer zo prijzig.

• StickMan
Dartlink schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:55:
Staat ook in de handleiding :+ Heet active air flap.
Echt waar.... ? :o _/-\o_
Raadpleeg alleen de handleiding als het nodig is, of iets specifieks moet zoeken.
Nog nooit eerder "active air flap" nodig 8)7

Weer wat geleerd.

• Dartlink
StickMan schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:02:
[...]

Echt waar.... ? :o _/-\o_
Raadpleeg alleen de handleiding als het nodig is, of iets specifieks moet zoeken.
Nog nooit eerder "active air flap" nodig 8)7

Weer wat geleerd.
Haha soms vind ik het wel handig om te lezen :+ kom je nog eens op functies die je anders over het hoofd ziet.

https://ev6.synology.me/e...10.html?SEARCH=air%20flap
https://ev6.synology.me/e..._1.html?SEARCH=air%20flap

• Canby
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18-12-2025
Zijn de lamellen bij Plus dan anders gepositioneerd? Plus heeft een verticale opening patron, GT-line horizontale.

[ Voor 7% gewijzigd door Canby op 06-04-2022 14:06 ]

EV6 77,4kWh Plus Advanced AWD / MY23, Interstellar Grey

• EricEB
we zijn 16K km en 5 maanden verder ....en nog steeds 'in love' met de EV6 !

Vanochtend moest auto van de vrouw naar garage, ik reed in haar auto, zij reed in de EV6 voor mij. Af en toe andere auto's tussen ons in. Pas dan zie je de EV6 'echt' rijden. Het blijft een bijzondere verschijning en vooral groot vergeleken met het andere verkeer. Zeker met verlichting achter aan is het een state of art vergeleken met de saaie ID-3 en -4. Nog steeds heel blij mee !

Net terug uit Groningen, zowaar 2 x EV6 gespot, een witte GT-line en een zwarte.....

Verwijderd

Ik heb nog wat vragen over een aantal instellingen:

1.
Als de de intelligente recuperatie hoger zet (dus op STERKE VERTRAGING), win je dan ook meer energie terug of remt hij daarmee alleen sneller/korter? Ik begrijp deze functie niet helemaal omdat je de pedal setting 1,2,3 of Max (i-pedal) daar toch al voor gebruikt?

2.
De remmodus kun je in NORMAL of SPORT zetten. Ik kan lezen wat het verschil is maar wat is jullie ervaring hiermee in de praktijk?

3.
Airconditioning eco-modus: hoeveel win je hier ongeveer mee aan afstand als je deze aan zet en hoeveel minder goed werkt de airco met deze eco modus aan ?

4.
HEAT. Ik snap deze functie nog steeds niet. Soms gaat deze aan en lijkt hij later over te schieten op A/C. Wat is nu het verschil precies tussen A/C en HEAT ?

5.
Active sound design. Meer uit nieuwsgierigheid maar waar rijden jullie op? Ik op Normal, Stylish, Volume 10 en response gas snel.

• EricEB
1. Geen idee, ik switch hooguit met flippers tussen 2,3 of Max
2. Geen idee, nog nooit geprobeerd (is dus advies > zelf proberen)
3. Geen idee, interesseert mij ook niet, ik wil het behaaglijk hebben in de auto. meer of minder verbruik...zal wel
4.Zet je temp in bijv 21.5 gr de auto zal zelf (in AUTO stand) eerst verwarmen (dus HEAT gaat aan). Vanzelf wordt het warmer in de auto dan 21,5 gr door zon oid en zal A/C aan gaan...de airco springt aan om interieur af te koelen. Je kan ook handmatig A/C aandoen bij beslaande ramen...
5. Alles uit...ik wil niet als soort StarWars rijden...

• 1Mark
EricEB schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:36:
5. Alles uit...ik wil niet als soort StarWars rijden...
Dat, doe mij maar lekker stil!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Waterman53 schreef op zondag 3 april 2022 @ 10:49:
[...]

Benieuwd naar de foto’s woensdag
@Waterman53

Gedaan:
* zilveren randen op de deuren mat donker rood (bijna niet zichtbare metallic) kleur
* zilveren rand bumper mat zwart (zelfde kleur als bumper)
* blanke laag over de lichtbalk koffer, ter bescherming
* zij reflector smoke gekleurd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3T-AuglLEF-s3vdaXm2lee7de5I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BvWdtpJTTsbJ8HJnXbBitDMR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fA1reyvNkgz9C12DaPALptCC5Hk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RsAimjKuBTOuIrLoHJsNwNvR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gC7rPI2Ngmy60WRfhedaVLHwLt4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eQCnprNI6AE6RvXzkMdHA0ue.jpg?f=fotoalbum_tile

De rode kleur is bijna de kleur van mijn werkgever, en omdat ik niet meegespoten zijskirts heb, kun je alleen voor een (naar mijn mening) matte uitwerking gaan.
** op de foto lijkt deze rand te glanzen, maar komt doordat er vanaf zijkant vol een ledpaneel op staat. In ‘het echie’ is ie voldoende donker.

Reflector smoken is wat goed gelukt is, en op iedere EV6 zou moeten zijn.

Wat overblijft:
* logo achter er af. Die moet er écht af.
Voorkant ook, maar dat is een dingetje. Die zit gepind.
* dak zwart. Óf spoiler en rand eromheen, óf alleen de binnenkant. Niet beide iig. Daar ben ik nog niet over uit, maar al wel een afspraak gemaakt.
* mogelijk de blanke laag op de lichtbalk opnieuw, maar anders.
Ik ben niet tevreden met de afwerking zoals deze zo is. Wrapper is het er mee eens, dus gaan we fixen.
Ik heb hem een andere optie qua afwerking aangeraden, en om dit als keuze voor toekomstige Ev rijders mee te geven. De volgende keer krijg ik wss die modificatie.

Een dunne rode bies in het interieur, over de gehel rand, zie foto. Er is een opstaande dunne rand van 4 mm waar dat heel sjiek bij staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8TRPaOsrSSmAAG-DDKNO3Mm4_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qL8oqEUAX9wJiE0NVLk3SYRI.jpg?f=fotoalbum_large

Tot slot:
Net als Waterman53 beveel ik ELB customs aan. Hardwerkende, goed toegankelijke kleine ondernemer met passie voor zijn vak. Daarnaast een meer dan nette prijs.
Heb geduld, want er zijn wachtenden voor je.

[ Voor 5% gewijzigd door king_dude op 06-04-2022 19:54 ]

• Waterman53
  • Laatst online: 22-11-2025
king_dude schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:37:
[...]

@Waterman53

Gedaan:
* zilveren randen op de deuren mat donker rood (bijna niet zichtbare metallic) kleur

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

De rode kleur is bijna de kleur van mijn werkgever, en omdat ik niet meegespoten zijskirts heb, kun je alleen voor een (naar mijn mening) matte uitwerking gaan.

Wat overblijft:
* dak zwart. Óf spoiler en rand eromheen, óf alleen de binnenkant. Niet beide iig. Daar ben ik nog niet over uit, maar al wel een afspraak gemaakt.
Ik ben niet tevreden met de afwerking zoals deze zo is. Wrapper is het er mee eens.
Ik heb hem een andere optie qua afwerking aangeraden, en om dit als keuze voor toekomstige Ev rijders mee te geven. De volgende keer krijg ik wss die modificatie.

Een dunne rode bies in het interieur, over de gehel rand, zie foto. Er is een opstaande dunne rand van 4 mm waar dat heel sjiek bij staat.
[Afbeelding]
Ziet er super uit!! Eens met smoke afwerking van de reflectoren. Snap niet waarom ze de kleur van de lichtbalk niet doorgetrokken hebben. Zal wellicht met reflectie eisen te maken hebben (?). Ik hoorde van andere EV rijder die (bij andere wrapper) de dakspoiler had laten wrappen, dat wrapper aangaf dit een heel moeilijke was om te doen en spuiten goedkoper en mooier is… Fijn dat je met wrapper overeens bent om lichtbalk anders te doen. Hebben andere EV rijders ook wat aan. Zo is hij voor mij ook nog op zoek naar juiste folie voor de richtingaanwijzers achter.

[ Voor 10% gewijzigd door Waterman53 op 06-04-2022 19:53 ]

• king_dude
  • Niet online
Waterman53 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:39:
[...]

..de dakspoiler had laten wrappen, dat wrapper aangaf dit een heel moeilijke was om te doen en spuiten goedkoper en mooier is…
Daarom mijn 2e optie op spoiler en dakrand zo te laten, en alleen het midden van dak zwart te maken., maar vindt dat minst mooie oplossing persoonlijk.

De knipperlichten is een lang gekoesterde wens van mij zoals je weet. Eens kijken of het uit kan komen. En ja.. dank je wel voor het compliment. Wij hebben ieder nu een uniek uiterlijk 😊😊

• Canby
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18-12-2025
king_dude schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:37:
[...]

@Waterman53

Gedaan:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

** op de foto lijkt deze rand te glanzen, maar komt doordat er vanaf zijkant vol een ledpaneel op staat. In ‘het echie’ is ie voldoende donker.

Wat overblijft:
Ik ben niet tevreden met de afwerking zoals deze zo is. Wrapper is het er mee eens, dus gaan we fixen.

[Afbeelding]

Tot slot:
Net als Waterman53 beveel ik ELB customs aan. Hardwerkende, goed toegankelijke kleine ondernemer met passie voor zijn vak. Daarnaast een meer dan nette prijs.
Heb geduld, want er zijn wachtenden voor je.
Heb jij een Air uitvoering of zijn de randen van de wielkasten ook mat gewrapt?

EV6 77,4kWh Plus Advanced AWD / MY23, Interstellar Grey

• MarcEv6
  • Laatst online: 20-02-2023
Tijmen0000 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:01:
Heeft er hier iemand ervaring met aftermarket TPMS? Ik kom ze nog weinig tegen in de NL auto-onderdelenshops. Wel gezien op Ali, maar geen idee van de kwaliteit. Origineel KIA is dan weer zo prijzig.
Ik heb vorig jaar november een extra set velgen+winterbanden inclusief OEM TMPS aangeschaft (niet via KIA). Deze waren 51,55 euro per stuk excl BTW.

• king_dude
  • Niet online
Canby schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:31:
[...]

Heb jij een Air uitvoering of zijn de randen van de wielkasten ook mat gewrapt?
2021 58kw basis uitvoering (volgens mij nu air).
Zonder interieurverlichting. Die bouw ik zelf nog in via een glasvezel setje

• EricEB
Kijk !! Daar is hij...de EV6 GT... !

even doorbijten, het is Duits...maar man wat gaaf, er wordt (hard; 266 km/h) mee gereden !

[ Voor 20% gewijzigd door EricEB op 07-04-2022 08:23 ]

• Phusebox
EricEB schreef op donderdag 7 april 2022 @ 08:12:

even doorbijten, het is Duits...maar man wat gaaf, er wordt (hard; 266 km/h) mee gereden !

[YouTube: KIA EV6-GT: Die erste wirkliche Preis/Leistungs Gefahr für Tesla?]
Hier hebben ze wel die reflector achter dezelfde kleur gegeven als de achterlichten lijkt het?
Gave auto wel, helaas niet binnen mijn budget ;)

• jkwl
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-04-2024

en hier nog wat filmpjes:

Car Crash Review

Nextmove

Bjørn Nyland met OBD Dongle en Carscanner data

[ Voor 21% gewijzigd door jkwl op 07-04-2022 10:20 ]

• MChellinga
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 02-01 22:49
Hi,

Afgelopen vrijdagavond/nacht terug gereden vanuit de Franse Alpen naar Nederland. In tegenstelling tot de heenweg was het nu vooral koud, veel wind sneeuw de gehele weg terug. Waar ik op de heenreis (zonnig/droog/warm) was had ik nu ongeveer de meest beroerde weer condities voor een EV.

Waar ik op de heenreis louter positief was over de lange afstand met de EV, ook met name het 230kw laden voor de 1ste x. Was het nu gewoon ronduit klote!

Amper 220km rijden met een accu van 85% en gemiddelde snelheid van 115 km/h. Ook het welbekende "coldgate" maakte de laadstops extra lang. Met als gevolg dat we er zonder files ruim 2 uur langer over deden dan de heen reis.

Dit beviel me uiteraard een stuk slechter. Hopelijk is dit beter te doen als de update eindelijk uitkomt die ervoor zorgt dat je iig snel kunt laden.

• Dartlink
Zullen we afspreken dat als we klagen over de range van de EV6, dat we even duidelijk condities van o.a. het weer én welk accupakket je hebt benoemen? :+

[ Voor 4% gewijzigd door Dartlink op 07-04-2022 08:59 ]

• ViWe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-05-2025
Dartlink schreef op donderdag 7 april 2022 @ 08:59:
Zullen we afspreken dat als we klagen over de range van de EV6, dat we even duidelijk condities van o.a. het weer én welk accupakket je hebt benoemen? :+
+ graag hoe in je vorige ICE auto je werkelijk verbruik was tov het geadverteerde verbruik. Afgezien van dat dat ook altijd afwijkt is je rijstijl ook nogal van invloed.

• Loei123
Dartlink schreef op donderdag 7 april 2022 @ 08:59:
Dat is inderdaad makkelijk.

Met mijn 77kwh versie haal ik met 85% zeker meer dan 220km.
Dst terwijl ik de laatse maanden alleen maar ritten heb van 8km enkele reis met 9 stoplichten.

Dus of onze vakantieman heeft een 54kwh versie of hij heeft een bijzondere rijstijl.

• Sam Shaydee
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-12-2025

Sam Shaydee

let the beat control your body

Phusebox schreef op donderdag 7 april 2022 @ 08:32:
[...]

Hier hebben ze wel die reflector achter dezelfde kleur gegeven als de achterlichten lijkt het?
Gave auto wel, helaas niet binnen mijn budget ;)
Ik hou het gewoon bij de GT-Line RWD. Welke had jij ook al weer besteld.?

AUDI A6 DIESEL 2012 kan niet wachten op mijn KIA EV6 GT-LINE Zwart (Aurora Black Pearl)

• Phusebox
Sam Shaydee schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:14:
[...]

Ik hou het gewoon bij de GT-Line RWD. Welke had jij ook al weer besteld.?
Plus RWD... poor man's EV6 :+

• MChellinga
Volgens mij was ik vrij duidelijk over de weersomstandigheden. Ik heb Plus versie AWD met grote accupakket en zoals ook al eerder gezegd ongeveer 115 gereden constant. Er is ook niks mis met mijn rijstijl. Je mag schijnbaar niks negatiefs roepen over de EV6 maar het viel mij op de terugweg allemaal gewoon erg tegen.

• Simon59
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-12-2025
MChellinga schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:05:
Volgens mij was ik vrij duidelijk over de weersomstandigheden. Ik heb Plus versie AWD met grote accupakket en zoals ook al eerder gezegd ongeveer 115 gereden constant. Er is ook niks mis met mijn rijstijl. Je mag schijnbaar niks negatiefs roepen over de EV6 maar het viel mij op de terugweg allemaal gewoon erg tegen.
Behalve temperatuur en rijstijl maakt ook voor of tegen wind behoorlijk veel uit. 8)7

• Dartlink
Tuurlijk wel, maar omdat er ook basis versies met 58KWh in de markt zijn, is dat handig om appels met appels en peren met peren te vergelijken :)

Maar eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik het wel vreemd vind, ik heb afgelopen maandag ook een dergelijke trip gemaakt en ik heb nog steeds 400KM bereik met 100% accu, met heating aan.

• MChellinga
Simon59 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:08:
[...]

Behalve temperatuur en rijstijl maakt ook voor of tegen wind behoorlijk veel uit. 8)7
Klopt er staat toch ook dat er veel wind stond?
Er staat ook dat het ongeveer de slechts denkbare weersomstandigheden waren voor een EV.

• MChellinga
Dartlink schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:14:
[...]

Tuurlijk wel, maar omdat er ook basis versies met 58KWh in de markt zijn, is dat handig om appels met appels en peren met peren te vergelijken :)

Maar eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik het wel vreemd vind, ik heb afgelopen maandag ook een dergelijke trip gemaakt en ik heb nog steeds 400KM bereik met 100% accu, met heating aan.
Dus je hebt een vergelijkbare trip gemaakt vanuit de Franse Alpen met sneeuw/wind/kou/regen en dan gemiddeld 115 rijden op de snelwegen en dan toch 400km halen. Ik vind het knap..

• Dartlink
MChellinga schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:19:
[...]

Dus je hebt een vergelijkbare trip gemaakt vanuit de Franse Alpen met sneeuw/wind/kou/regen en dan gemiddeld 115 rijden op de snelwegen en dan toch 400km halen. Ik vind het knap..
Nee die trip afgelopen maandag wel, wel eerder dit jaar Zwitserland v.v.

• MChellinga
Dartlink schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:26:
[...]

Nee die trip afgelopen maandag wel, wel eerder dit jaar Zwitserland v.v.
Snap je het zelf nog?

• Loei123
Zeker mag je negatieve dingen zeggen.

Ikzelf zat in de winter met een volle accu op 350-ish km bereik.

Temperatuur heeft denk ik wel de meeste invloed. Wat geeft de auto bijvoorbeeld vandaag aan?

• MChellinga
Loei123 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:44:
[...]

Zeker mag je negatieve dingen zeggen.

Ikzelf zat in de winter met een volle accu op 350-ish km bereik.

Temperatuur heeft denk ik wel de meeste invloed. Wat geeft de auto bijvoorbeeld vandaag aan?
Dat hij 350 aangeeft wilt niet zeggen dat hij dat ook daadwerkelijk haalt. Ga jij nu maar eens met deze tegenwind 350km rijden. Dan heb je echt wel een ander bereik dan wanneer je de wint in de rug hebt.

Ik ben louter positief en eigenlijk dik tevreden over m'n EV6. Alleen viel de terugreis t.o.v. de heenreis mij enorm tegen, met name het coldgate verhaal is echt enorm irritant. Ook vond ik de range ver terugvallen waar allemaal logische verklaringen voor zijn had gehoopt er wel iets meer uit te kunnen persen.

• Freezhost
Ik denk ook wel dat het een opeenstapeling is van zaken die tegenvallen. Die coldgate moet er inderdaad zo snel mogelijk uit, ik heb er alle vertrouwen in dat het opgelost wordt. Tegenwind is inderdaad heel goed merkbaar in het verbruik. En misschien is 115km/h net iets te hard voor deze omstandigheden, dan is het verbruik de extra snelheid misschien niet waard.

Daarnaast kan je zoiets beter op de heenweg hebben, terug wil je zo snel mogelijk thuis zijn.

• AnotherFruitcake
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:48

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:12

PB-powell

Mr. Laziness

@MChellinga met gemiddeld 115 rijd je regelmatig stukken harder (vermoed ik), het verbruik gaat exponentieel omhoog bij hogere snelheden. Zeker als het dan koud is en de auto is goed zwaarbeladen met vakantiespul is het niet per se gek dat je dan minder bereik hebt. Overigens vind ik 220 ook aan de krappe kant dan, kan je niet niet lekker 2,5-3 uur doorrijden wat ik zelf het prettigst vind.
Had je ook een dakkoffer of gewoon alles in de auto?

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

• ThatGuy2303
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-12-2025
PB-powell schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:44:
@MChellinga met gemiddeld 115 rijd je regelmatig stukken harder (vermoed ik), het verbruik gaat exponentieel omhoog bij hogere snelheden. Zeker als het dan koud is en de auto is goed zwaarbeladen met vakantiespul is het niet per se gek dat je dan minder bereik hebt. Overigens vind ik 220 ook aan de krappe kant dan, kan je niet niet lekker 2,5-3 uur doorrijden wat ik zelf het prettigst vind.
Had je ook een dakkoffer of gewoon alles in de auto?
Ik merk inderdaad ook dat het verschil in verbruik tussen 100 of 110 op de meter al groot is. Hier in Nederland heb ik de CC meestel op 105 staan.

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:12

PB-powell

Mr. Laziness

ThatGuy2303 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:59:
[...]

Ik merk inderdaad ook dat het verschil in verbruik tussen 100 of 110 op de meter al groot is. Hier in Nederland heb ik de CC meestel op 105 staan.
Zelf merk ik inderdaad al gauw 10~15% verschil wanneer het druk is en je amper 100 kan rijden en wanneer het rustig is. Dan rijd ik vaak 110~115 op de snelweg, maar dan zit ik tussen de 20 en 21 kWh/100km en als het rustig is zit ik tussen de 18.5 en 20 (ook afhankelijk van de temperatuur). Als de heater niet aan hoeft heb ik ook al een verbruik gehaald van 15kWh/100km op dezelfde rit, dat zijn wel de leukere getallen :)

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:11
ViWe schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:37:
[...]

+ graag hoe in je vorige ICE auto je werkelijk verbruik was tov het geadverteerde verbruik. Afgezien van dat dat ook altijd afwijkt is je rijstijl ook nogal van invloed.
Ja idd, maar vooral gezien het langzame laden is het wel een issue. ICE tank je snel
vol(zeker diesel bij de truckers vulpistolen 🤣)

• Pilot41Day
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-02-2025

Super auto, kan niet wachten om deze GT te mogen rijden, denk nog 6 maanden wachten (hoop ik😉).

• Bogey555
Pilot41Day schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:37:
[...]

Super auto, kan niet wachten om deze GT te mogen rijden, denk nog 6 maanden wachten (hoop ik😉).
Same here >:) :9

• Freezhost
Hmm, misschien wil ik toch ook nog wel een GT :9~ :+

• Bogey555
Freezhost schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:38:
Volgens 1 van de filmpjes staat er een stop op de verkoop van de GT nu. Misschien terug tijdens de zomer volgens het filmpje.

• Freezhost
@Bogey555 Gelukkig heb ik al de GT-Line...

• Phusebox
Bogey555 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:39:
[...]

Volgens 1 van de filmpjes staat er een stop op de verkoop van de GT nu. Misschien terug tijdens de zomer volgens het filmpje.
In diverse landen staat er een stop op de verkoop van de EV6, ongeacht welke uitvoering.

• Pilot41Day
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-02-2025
Freezhost schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:38:
Doen, krijg je geen spijt van😉🏎

• The__Virus
  • Laatst online: 02-01 09:46
MChellinga schreef op donderdag 7 april 2022 @ 08:57:
Hi,

Afgelopen vrijdagavond/nacht terug gereden vanuit de Franse Alpen naar Nederland. In tegenstelling tot de heenweg was het nu vooral koud, veel wind sneeuw de gehele weg terug. Waar ik op de heenreis (zonnig/droog/warm) was had ik nu ongeveer de meest beroerde weer condities voor een EV.

Waar ik op de heenreis louter positief was over de lange afstand met de EV, ook met name het 230kw laden voor de 1ste x. Was het nu gewoon ronduit klote!

Amper 220km rijden met een accu van 85% en gemiddelde snelheid van 115 km/h. Ook het welbekende "coldgate" maakte de laadstops extra lang. Met als gevolg dat we er zonder files ruim 2 uur langer over deden dan de heen reis.

Dit beviel me uiteraard een stuk slechter. Hopelijk is dit beter te doen als de update eindelijk uitkomt die ervoor zorgt dat je iig snel kunt laden.
Wel redelijk logische range eigenlijk hoor. Laden tot 85% en weer ontladen tot bijv. 15%, dus totaal gebruik je maximaal 70% van je accu. Onder die omstandigheden en snelheid is een range van 314km (220/0.7) realistisch op je scherm en dus praktisch 220km tussen laadstops in, is echt geen slecht resultaat. ABRP laat vergelijkbare zaken zien.
Voor mezelf is dit een soort minimale praktische range ook, psychologisch gezien. Betekent zo ongeveer 2 uur rijden en dan weer laden. Dat vind ik acceptabel. Jouw score bevestigt eigenlijk ten positieve dat de EV6 hieraan voldoet en aangezien wij niet op wintersport gaan en dus onder gunstige omstandigheden rijden, zal het in de praktijk voor mijn situatie alleen nog maar gunstiger zijn.

Wel balen van coldgate. Je had een OBD dongle toch? Kon je nog iets uitlezen evt. met Car Scanner of iets? Dan kon je wellicht iets zien/zeggen van accu temps. Dan zou je daarop misschien kunnen anticiperen door wat harder te rijden (en evt. verwarming uit te doen :X) in aanloop naar een laadsessie (zeg 10-15 min) wat mogelijk nog wat helpt?

• The__Virus
  • Laatst online: 02-01 09:46
Mijn favoriete Youtuber (Bjorn Nyland) heeft ook de EV6 GT bekeken :)
YouTube: Kia EV6 GT driving at 263 km/h in Germany

• EricEB
The__Virus schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:56:
Mijn favoriete Youtuber (Bjorn Nyland) heeft ook de EV6 GT bekeken :)
YouTube: Kia EV6 GT driving at 263 km/h in Germany
Wel grappig...volgens mij doen alle 77kw steevast 192 km/h als top

En op een dag al meer verschillende topsnelheden voor de GT...tot nu toe 266 als snelste (zie mijn eerdere post).
Logisch natuurlijk...met deze snelheid speelt wind grotere rol

• Bogey555
Pilot41Day schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:37:
[...]

Net even ale filmpjes doorgenomen en Albert Biermann bevestigd dat wanneer de GT in de markt komt (ze noemen dat modeljaar 2023) heeft die conditionering voor de batterij en gebaseerd op de GPS. Dus als je naar een lader zou rijden wordt je batterij actief op temperatuur gebracht. Hij zei ook dat voor alle andere modellen die nu al verkocht zijn er geen beloftes konden gedaan worden over wanneer het voor hen zou komen.

• Phusebox
Bogey555 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 17:12:
[...]

Net even ale filmpjes doorgenomen en Albert Biermann bevestigd dat wanneer de GT in de markt komt (ze noemen dat modeljaar 2023) heeft die conditionering voor de batterij en gebaseerd op de GPS. Dus als je naar een lader zou rijden wordt je batterij actief op temperatuur gebracht. Hij zei ook dat voor alle andere modellen die nu al verkocht zijn er geen beloftes konden gedaan worden over wanneer het voor hen zou komen.
|:(
De Ioniq 5 zou het in Q2 krijgen toch? Als het er maar voor volgend najaar is.

Pagina: 1 ... 130 ... 456 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic