Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03-06 15:24
@Dartlink: ok, ik was in de veronderstelling dat GPS hier juist wel rekening mee hield. Kennelijk niet, weer wat geleerd. Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• damianvd
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02-05-2022
[quote]pica schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:11:
[...]

Had halverwege februari dus de melding gedaan, vandaag was mijn auto weer terug naar de dealer gegaan met de volgende klachten:

- Stoelen lijken los te zitten.
Ze hebben ernaar gekeken en getest met rijden maar niet geconstateerd. Ik heb ze verzekerd dat het er toch echt inzit, dit gaan ze melden bij Kia NL. Ik word hier morgen over teruggebeld.
Heel jammer, hoopte dat dit vandaag gefixt zou zijn. Dit punt vind ik nu nog het meest vervelend.

Beetje laat maar mocht je nog niet verder zijn gekomen, hoe je dit 100% kan nabootsen is niet door te rijden met de auto, maar tijdens stilstaan op de berijdersstoel zitten en jezelf aan het stuur optrekken en jezelf van het stuur afduwen. Zo heeft de monteur het zelf kunnen constateren + ook bij hun demo autos. @pica

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• basofiel
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-12-2024
Na een enige tijd uitzoeken, overleggen en ook veel informatie verkrijgen uit dit forum hebben wij gisteren een EV6 Plus advanced gekocht. Helaas nog even wachten, ongeveer 6 maanden. Dit betekent dat wij nog 1 vakantie met de caravan achter onze Outlander zullen vieren. Ik ben erg benieuwd hoe het met de caravan achter de EV6 zal gaan. Wij hebben in ieder geval al de goede spiegels.

Voor de geïnteresseerde caravanner verschijnen er net 2 you tube video's hierover:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Vandaag de eerste lange rit (230km) gemaakt, bij thuiskomst aan de openbare laadpaal gehangen. Gek genoeg stopte het laden bij 83%, naar de paal gelopen, boel herstart, en stopt bij 86%. Hij ging aan de paal bij 46% lading, dus dat zijn geen enorme aantallen kWh die worden opgeslurpt.

De laadlimieten staan op 100%, ik betaal per kWh, dus waarom stopt het laden? Iemand anders een vergelijkbaar iets meegemaakt?

En weer gestopt bij 88%, status in KIA Connect is Unplugged, not charging. Kabel is er al in en uit geweest, nergens een foutmelding te bekennen. Laden herstarten via de app geeft een Failed.

[ Voor 32% gewijzigd door FirePuma142 op 27-03-2022 21:32 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
1x eerder dit gehad. Opgelost door de laadlimieten via de app eerst omlaag te zetten, te bevestigen.
Hierna weer op 100% en te bevestigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:22
FirePuma142 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 21:25:
Vandaag de eerste lange rit (230km) gemaakt, bij thuiskomst aan de openbare laadpaal gehangen. Gek genoeg stopte het laden bij 83%, naar de paal gelopen, boel herstart, en stopt bij 86%. Hij ging aan de paal bij 46% lading, dus dat zijn geen enorme aantallen kWh die worden opgeslurpt.

De laadlimieten staan op 100%, ik betaal per kWh, dus waarom stopt het laden? Iemand anders een vergelijkbaar iets meegemaakt?

En weer gestopt bij 88%, status in KIA Connect is Unplugged, not charging. Kabel is er al in en uit geweest, nergens een foutmelding te bekennen. Laden herstarten via de app geeft een Failed.
Ik heb dit eenmaal eerder gehad bij een Allego laadpaal, maar dit lag aan de laadpaal. Deze is destijds herstart door de helpdesk en toen had ik gene problemen meer.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 16:03
Phusebox schreef op zondag 27 maart 2022 @ 12:51:
[...]

dit kan toch echt niet tegenwoordig.
Ik heb een moeder en dochter in huis die niet weten of hun huis nog staat.
Dat vind ik echt niet kunnen tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:23
henrov schreef op maandag 28 maart 2022 @ 08:19:
[...]

Ik heb een moeder en dochter in huis die niet weten of hun huis nog staat.
Dat vind ik echt niet kunnen tegenwoordig.
Je hebt gelijk, moet het wat meer relativeren.

Laat ik het zo zeggen, het zou fijn geweest zijn als het automatisch ging maar er zijn inderdaad ergere dingen.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
Phusebox schreef op maandag 28 maart 2022 @ 08:21:
[...]

Je hebt gelijk, moet het wat meer relativeren.

Laat ik het zo zeggen, het zou fijn geweest zijn als het automatisch ging maar er zijn inderdaad ergere dingen.
Ik snap je wel hoor. Ik vind het ook opmerkelijk dat dat met de hand moet. En ik herinner me je eerder relativerende opmerking over deze oorlog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-04 09:24
damianvd schreef op zondag 27 maart 2022 @ 20:39:
[quote]pica schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:11:
[...]

- Stoelen lijken los te zitten.
Ze hebben ernaar gekeken en getest met rijden maar niet geconstateerd. Ik heb ze verzekerd dat het er toch echt inzit, dit gaan ze melden bij Kia NL. Ik word hier morgen over teruggebeld.
Heel jammer, hoopte dat dit vandaag gefixt zou zijn. Dit punt vind ik nu nog het meest vervelend.
zie eerdere posts.. ook ik heb last van losse stoel (gehad)
Na eerste melding werd het niet geconstateerd...na 2e melding merkte dealer het wel, maar kon er niets aan doen. Melding bij Kia NL, volgens hen een productie eigenschap ivm relax stand.
Ben het er niet mee eens, ook monteur merkte dat het hinderlijk was. Na 3e x klagen heeft monteur stoel uit auto gehaad, alle bouten en moeren aangedraaid en vastgezet met lock-tide (?). Nu is het voor 95% verdwenen.....heel af en toe merk ik nog een kleine tik in het frame.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EricEB
Voor de caravanners onder ons (mede reden voor de EV6 bij ons !)...

Waar range en verbruik voor een EV alleen al van groot belang is zal het met een caravan een (flinke) stap verder gaan. De niet EV rijders gebruiken dit als grootste argument.

Mijn 'vuistregel' waarvan ik hoop dat het de waarheid wordt....530kmWLTP, praktijk in zomer plm 400-450 km, met een caravan erachter plm de helft, dus 200-225 km haalbaar. Prima om te reizen, je stopt toch om de plm 2 uur.
Tot mijn verrassing dit YT filmpje van een iX 40 met caravan erachter.....zijn verbruik steeg met plm 30%. Waar de iX van zichzelf al niet heel zuinig is met 28kwh (EV6 veel zuiniger) en er een 1800KG (!) caravan achter deed ging het verbruik naar 41kwh met een snelheid van 100 km/h.
Dit zal ongetwijfeld met de EV6 beter kunnen....afwachten op de eerste praktijk ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevalric
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 11:31
EricEB schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:56:

Waar range en verbruik voor een EV alleen al van groot belang is zal het met een caravan een (flinke) stap verder gaan. De niet EV rijders gebruiken dit als grootste argument.

Mijn 'vuistregel' waarvan ik hoop dat het de waarheid wordt....530kmWLTP, praktijk in zomer plm 400-450 km, met een caravan erachter plm de helft, dus 200-225 km haalbaar. Prima om te reizen, je stopt toch om de plm 2 uur.
Tot mijn verrassing dit YT filmpje van een iX 40 met caravan erachter.....zijn verbruik steeg met plm 30%. Waar de iX van zichzelf al niet heel zuinig is met 28kwh (EV6 veel zuiniger) en er een 1800KG (!) caravan achter deed ging het verbruik naar 41kwh met een snelheid van 100 km/h.
Dit zal ongetwijfeld met de EV6 beter kunnen....afwachten op de eerste praktijk ervaringen.
[YouTube: BMW iX40 - wir ziehen einen Wohnwagen | Verbrauch | Reichweite]
Hier een filmpje waarin ze met een Ioniq 5 Skoda Enyaq testen met een skibox, fietsendrager en uiteindelijk een (kleine) caravan. Timecode start het filmpje bij de caravan. Voor de rest even zelf terugspoelen :). YouTube: Living with an electric car? The TRUTH!

Xbox Live: Chevalric

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JPoers83
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 29-09-2024
Chevalric schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:04:
[...]

Hier een filmpje waarin ze met een Ioniq 5 testen met een skibox, fietsendrager en uiteindelijk een (kleine) caravan. Timecode start het filmpje bij de caravan. Voor de rest even zelf terugspoelen :). YouTube: Living with an electric car? The TRUTH!
Zo'n Ioniq 5 ziet er ineens wel verdacht veel uit als een Skoda Enyaq :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrocar
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14-05 11:21
FirePuma142 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 21:25:

Dit heb ik regelmatig dat de laadsessie stopt en de laadpaal in de storing gaat. Heb het al eerder in dit forum over gehad. Moet soms wel 3 keer een sessie opnieuw starten.
Had het laatst ook met snelladen bij fastnet dat er een communicatie probleem was met de auto.
Binnenkort eens aangeven bij de dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:34
Na de update van vorige week werkt het voorverwarmen eindelijk zoals het hoort!

Vanmorgen getest zonder laadkabel, auto was overduidelijk verwarmd inclusief stuur

[ Voor 35% gewijzigd door Freezhost op 28-03-2022 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Electrocar
Trouwens EV 6 is in aantal auto's op kenteken de Ionic 5 voorbij 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 19:02
Voor de vakantie ben ik aan het proberen te vinden hoe ik mijn auto kan opladen met de meegeleverde granny charger in Italië. Heeft iemand daar ervaring mee?

Gaat deze adapter bijvoorbeeld passen? https://shop.tesla.com/nl_nl/product/adapter-voor-italie

Of zijn er goedkopere adapters waar iemand ervaring mee heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EricEB
1Mark schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:22:
Voor de vakantie ben ik aan het proberen te vinden hoe ik mijn auto kan opladen met de meegeleverde granny charger in Italië. Heeft iemand daar ervaring mee?

Gaat deze adapter bijvoorbeeld passen? https://shop.tesla.com/nl_nl/product/adapter-voor-italie

De Granny heeft een gewone en geaarde stekker...zou moeten passen in Italie. Daar waar je de 3-poot nodig hebt kan je volstaan met een verloopstekker. Geen dure Tesla nodig...

https://www.kabelshop.nl/...CLnnhVVMNDDRoCiVUQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:42

The Wizard

Moderator Mobile
EricEB schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:56:

[YouTube: BMW iX40 - wir ziehen einen Wohnwagen | Verbrauch | Reichweite]
Tis alleen de vraag hoe je wil laden, veel (buitenlandse) laadstations zijn niet ingericht op een lange aanhangsel aan de bips, je neemt dan vaak een extra (laad)plek in beslag.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEB
The Wizard schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:20:
[...]

Tis alleen de vraag hoe je wil laden, veel (buitenlandse) laadstations zijn niet ingericht op een lange aanhangsel aan de bips, je neemt dan vaak een extra (laad)plek in beslag.
Eens. Dat was ook argument van Duitse iX rijder...
Overigens zal dat in NL ook moeten, zijn niet veel laadstations waar de caravan gekoppeld kan blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardBee
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-03-2022
Mijn EV6 wordt in juni/juli (hoop ik) geleverd, dus ik heb er nu nog 0,0 ervaring mee.
Ik wordt wel erg enthousiast en ongeduldig door wat ik hier op het forum lees.

Wat ik graag wil weten of bekend is welke gegevens vanuit de auto automatisch naar de dealer, importeur, fabrikant gestuurd worden. Heb je er als eigenaar / berijder invloed op welke gegevens gedeeld worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Freezhost schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:10:
Na de update van vorige week werkt het voorverwarmen eindelijk zoals het hoort!

Vanmorgen getest zonder laadkabel, auto was overduidelijk verwarmd inclusief stuur
Goed om te lezen. Met welke settings aan/uit heb je dit getest?

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanKoen
  • Laatst online: 03-06 22:16
EricEB schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:32:
[...]

De Granny heeft een gewone en geaarde stekker...zou moeten passen in Italie. Daar waar je de 3-poot nodig hebt kan je volstaan met een verloopstekker. Geen dure Tesla nodig...

Idd. kan gewoon gebruikt worden in Italië. Bij huurhuisje in de garage de stekker in het stopcontact.
Laden ging met goed 3 KW/h.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DaLass
  • Nu online
Aangezien het mooie weer steeds vaker voor de deur staat, werd het tijd voor een hondendeken voor achterin de auto, zodat onze trouwe viervoeter ook weer mee kan met een tripje.

Met de inspiratie van @Theflying ben ik eens gaan rondklikken bij Amazon, daar had ik nog een waardebon van. Omdat ik werd beperkt tot producten die ook alleen door Amazon verkocht worden bij gebruik van de bon, heb ik gekozen voor een ander product dan @Theflying liet zien. Het is de volgende geworden:

Dibea PS00958 Kofferbakdeken, Zwart
Op de foto's ziet hij er redelijk premium uit, maar voor dat geld is het natuurlijk even afwachten wat je daadwerkelijk krijgt. Nou, ik was positief verrast: De kwaliteit is goed, het ziet er netjes uit.

Qua maatvoering zou het nog een tandje groter mogen, maar zoals het nu in de auto ligt ben ik er niet ontevreden over. En omdat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xfSGmH_L_LbS1Vs6FX8YgViWZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TILMmNvAMWCXoviI9A9Mh1eB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tg2z7Ka9LePS-rSrlYl0ISo9DwU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z4qKMO57UpGd9AjyHrKOoGND.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MW9unaOMIo6dUllgJsdLH1iYQXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KPzvAKzVYMamFjGtVDDGOM4X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pLrd9CNqG_uehc2u7yXn6YVE52o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nnGTQWNWEtrbWDZeqdZxfXbX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M9KMs7iYqH6sK1x5f_Yh6zuVDv0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mWzt61hHvAOnPviEZdlA5RIb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LionWW7suaCWiaiSGZOmVmzX6vc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RDuU67MavwPsBzgmmkRdi5mX.jpg?f=fotoalbum_large

De zijflappen hebben klittenband, dus kunnen nog vastgezet worden.
De relatief korte flap voor over de bumper is opzich prima als de achterbank rechtop staat, als hij plat ligt zie je dat je net een paar cm tekort komt om de vloer helemaal te beschermen, maar voor mij voldoet dit.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 03-06 12:50

Arfman

Drome!

GerardBee schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:50:
Mijn EV6 wordt in juni/juli (hoop ik) geleverd, dus ik heb er nu nog 0,0 ervaring mee.
Ik wordt wel erg enthousiast en ongeduldig door wat ik hier op het forum lees.

Wat ik graag wil weten of bekend is welke gegevens vanuit de auto automatisch naar de dealer, importeur, fabrikant gestuurd worden. Heb je er als eigenaar / berijder invloed op welke gegevens gedeeld worden ?
Nee.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dartlink
EricEB schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:32:
[...]

Let erop met de gelinkte adapter dat er max 10A doorheen mag, dit is lager dan de max die de granny kan (12A). Just to be sure :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basofiel
The Wizard schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:20:
[...]

Andrew Ditton YouTube: Why I chose a Kia EV6 as my Electric Tow Car schat dat ook in UK bij 90% van de laadplekken je de caravan af moet koppelen. In een XC40 forum werd gemeld dat middels van te voren goed uit te zoeken deze persoon juist bij 9 vd 10 de caravan aangehaakt kon houden. Dit laatste lijkt mij sterk. Ik denk dat je ook veel zult moeten loskoppelen. Bij bepaalde Duitse parkeerplekken heb je ook nog met een richtingsverkeer te maken. Lijkt mij dan een uitdaging hoe je weer bij de afgekoppelde caravan komt...... De aankomende zomer zal het ons leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankabout
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-01-2023
De Ideale Man schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 13:01:
[...]

Is de slimme modus per profiel?
Je moet het knopje voor "hoeveel afstand" ingedrukt houden. Dan worden die blokjes blauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEB
Dartlink schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:37:
[...]

Let erop met de gelinkte adapter dat er max 10A doorheen mag, dit is lager dan de max die de granny kan (12A). Just to be sure :)
Oeps...je hebt gelijk, dank voor je correctie en tip !
Ik heb er niet op gelet, gewoon de eerste de beste via Google copy-paste gedaan... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEB
Ankabout schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:26:
[...]

Je moet het knopje voor "hoeveel afstand" ingedrukt houden. Dan worden die blokjes blauw.
Grappig...bij mij zijn ze altijd blauw...heb vanmiddag nog geprobeerd ze naar wit te krijgen...maar nee, ze blijven blauw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freezhost
Ankabout schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:26:
[...]

Ik heb ze altijd wit gehad, wist niet eens dat ze ook blauw kunnen zijn, bepaald hij dan automatisch de afstand?

[ Voor 3% gewijzigd door Freezhost op 28-03-2022 17:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freezhost
DaLass schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:02:
[...]

Goed om te lezen. Met welke settings aan/uit heb je dit getest?
Met alles vinkjes aan, ontdooien voorruit,spiegels en stuur op en temperatuur op 22 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:07

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

1Mark schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:22:

Neem ook een camping verloopstekker mee (bijv. https://www.bol.com/nl/nl...-contra/9200000081665752/).
In de Belgische Ardennen was dat in mijn geval handig geweest. Die dingen kosten geen drol. Een goed verlengsnoer is ook wel handig voor het geval je de auto niet dichtbij genoeg kan parkeren.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankabout
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-01-2023
Freezhost schreef op maandag 28 maart 2022 @ 17:04:
[...]

Ik heb ze altijd wit gehad, wist niet eens dat ze ook blauw kunnen zijn, bepaald hij dan automatisch de afstand?
Heb begrepen dat blauw is dat het leert van je rijgedrag, en wit gewoon standaard afstanden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 19:02
Ik heb spijt van de nieuwe ev6:

nu is het niet meer te doen in onze tweede, oude benzine auto 🤡
Ik rijd er net mee weg en ik dacht dat ik een lekke band had….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
EricEB schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:26:
[...]

Oeps...je hebt gelijk, dank voor je correctie en tip !
Ik heb er niet op gelet, gewoon de eerste de beste via Google copy-paste gedaan... 8)7
Haha geen probleem. Voordat iemand hem wel blind koopt en een potentieel brandje veroorzaakt :+

Ben nog op de terugweg en ook even de "blauwe balkjes" geprobeerd. De afstanden zijn dan ook daadwerkelijk korter. Maar merk niet veel in optrekken of afremmen. Dit is hetzelfde als "wit"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basofiel
Volgende in de serie over EV6 al caravantrekker. Range met caravan beperkt tot 120 miles :-( Hopelijk wordt dit beter met warmere temperaturen.
Issue is wel de omslachtige manier om de breekkabel en de elctricitieits plug aan te sluiten. Zitten best ver weg. Ik hoop dat in NL een ander merk trekhaak wordt gemonteerd dan in Engeland. Iemand al ervaring met de trekhaak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jack1
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
7 april wordt mijn trekhaak erop gezet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPoers83
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 29-09-2024
basofiel schreef op maandag 28 maart 2022 @ 21:17:
Volgende in de serie over EV6 al caravantrekker. Range met caravan beperkt tot 120 miles :-( Hopelijk wordt dit beter met warmere temperaturen.
Issue is wel de omslachtige manier om de breekkabel en de elctricitieits plug aan te sluiten. Zitten best ver weg. Ik hoop dat in NL een ander merk trekhaak wordt gemonteerd dan in Engeland. Iemand al ervaring met de trekhaak?

[YouTube: Introduction to EV towing - Kia EV6 + Hyundai Ioniq 5]
Nope zelfde trekhaak, de stekker heb ik geen problemen mee, 1e keer gaat die wat stroef. Bij meervoudig gebruik plof je m er zo in, beetje wd40 doet ook wonderen.

Breekkabel is een dingetje zit wat ver maar in tegenstelling tot optima wel meer ruimte ernaast. Soms zie je een extra haak eraan met groter oog. Weet niet precies of dit helemaal is toegestaan.

Zag wel dat hij zijn milenco's aan de onderzijde plaatst. Zie mijn post dat dit niet verstandig is als je je spiegels per ongeluk inklappen dan draaien ze je blikwerk van je deur in. Niet echt handig. Bovendien bij vorige auto merkte ik dat ze dan ook instabieler zijn en daardoor een stuk meer wiebelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricEB
basofiel schreef op maandag 28 maart 2022 @ 21:17:

[YouTube: Introduction to EV towing - Kia EV6 + Hyundai Ioniq 5]
Vrijwel zelfde als JPoers...
Trekhaak is best wel zwaar, 'even' gehurkt erin klikken is lastig. Sowieso had ik ruzie met hoe slotje icm uittrekken en draaien vergrendelknop werkt om hem er in te duwen... :( Later ging het wel...

Klepje van kabelaansluiting ging niet helemaal omhoog, plaatsen stekker ging met moeite. En je kan een goede (moet wel bepaalde kg kunnen hebben) karabijnhaak aanhaken, maakt breekkabel plaatsen iets makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike0709
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:30
1Mark schreef op maandag 28 maart 2022 @ 18:13:
Ik heb spijt van de nieuwe ev6:

nu is het niet meer te doen in onze tweede, oude benzine auto 🤡
Ik rijd er net mee weg en ik dacht dat ik een lekke band had….
Dat gevoel is herkenbaar, afgelopen weekend een stuk gereden met de 'nieuwe' tweedehands Mini Countryman van m'n vriendin. Wat een herrie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike0709
Afgelopen weekend is mijn bestuurdersprofiel ineens weg. Ik stapte in, kreeg een foutmelding en ik zat op een basisprofiel. Leek wel een fabrieksreset van het infotainment/instellingen. Niet meer te herstellen (ja stom ik had geen backup) maar wel erg irritant.. Meer mensen die dit al hebben gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
@mike0709 Dat heb ik vaker gelezen dus er zullen er meer zijn, zelf heb ik dat (nog) niet gehad. Wel zijn er soms wat instellingen weg en ik gisteren heb ik mijn spiegels opnieuw moeten afstellen. Vrijdag heb ik een software update gehad dus mogelijk dat het daaraan ligt maar helemaal perfect werkt het nog niet helaas.

Een EV6 met software van Tesla zou een hele goede combinatie zijn... :+

[ Voor 10% gewijzigd door Freezhost op 29-03-2022 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basofiel
EricEB schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 08:41:
[...]

Vrijwel zelfde als JPoers...
Trekhaak is best wel zwaar, 'even' gehurkt erin klikken is lastig. Sowieso had ik ruzie met hoe slotje icm uittrekken en draaien vergrendelknop werkt om hem er in te duwen... :( Later ging het wel...

Klepje van kabelaansluiting ging niet helemaal omhoog, plaatsen stekker ging met moeite. En je kan een goede (moet wel bepaalde kg kunnen hebben) karabijnhaak aanhaken, maakt breekkabel plaatsen iets makkelijker.
De (sterke) karabijnhaak is een goede suggestie. Nu zit ik ook al te modderen met de breekkabel aansluiting en dat wordt alleen maar lastiger.....

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:43
Ankabout schreef op maandag 28 maart 2022 @ 17:28:
[...]

Heb begrepen dat blauw is dat het leert van je rijgedrag, en wit gewoon standaard afstanden.
Zat net effe te testen, maar wit is op basis van rijstijl en blauw op basis van rijmodus

Witte blokjes en rechts zie je de stand
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvTIosrAI_h9I5uUbAHT180-L34=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A9n1ZHK709jhoTzE9VX8m2Ml.jpg?f=fotoalbum_large

Blauwe blokjes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oyaw2FbOgJ_Rl8lYum7Jl7Tbm70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JkxaxRVI28pG8NFxN4xTc9ex.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn mijn instellingen bij 'gebaseerd op rijstijl'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/feEXJyyJtV_StjMBQqQEhZxZYbY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7OvpIgXPtcl1QAl0f2rdnRnO.jpg?f=fotoalbum_large

Merk trouwens ook geen verschil tussen een '1 blokje wit' en '1 blokje blauw' (heb hem altijd op 1 blokje staan).
De afstand is ongeveer hetzelfde.

Maar ben het met de mensen wel eens dat de afstand met 1 blokje best 'groot' is naar mijn mening.
Ik merk ook dat geregeld mensen er zicht tussen drukken.
Maar volgens mij is dit gewoon hoe die systemen moeten werken (bepaalde minimale afstand).
Mijn Mercedes voor deze auto deed precies hetzelfde.

Dus ja, ik druk soms ook maar effe op het gaspedaal zodat het gat wat kleiner wordt zodat de auto niet telkens gaat afremmen omdat er een nieuwe auto tussen komt.

[ Voor 15% gewijzigd door stimpyrulez op 29-03-2022 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
stimpyrulez schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:50:
[...]

Zat net effe te testen, maar wit is op basis van rijstijl en blauw op basis van rijmodus

Witte blokjes en rechts zie je de stand
[Afbeelding]

Blauwe blokjes
[Afbeelding]

Dit zijn mijn instellingen bij 'gebaseerd op rijstijl'
[Afbeelding]

Merk trouwens ook geen verschil tussen een '1 blokje wit' en '1 blokje blauw' (heb hem altijd op 1 blokje staan).
De afstand is ongeveer hetzelfde.

Maar ben het met de mensen wel eens dat de afstand met 1 blokje best 'groot' is naar mijn mening.
Ik merk ook dat geregeld mensen er zicht tussen drukken.
Maar volgens mij is dit gewoon hoe die systemen moeten werken (bepaalde minimale afstand).
Mijn Mercedes voor deze auto deed precies hetzelfde.

Dus ja, ik druk soms ook maar effe op het gaspedaal zodat het gat wat kleiner wordt zodat de auto niet telkens gaat afremmen omdat er een nieuwe auto tussen komt.
Nice, en nuttig ook dank! Ik ben deze instelling op mijn 58kWh nog nog niet niet tegengekomen - ik ga straks meteen kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrocar
Jack1 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 21:30:
7 april wordt mijn trekhaak erop gezet
Wacht nog steeds op mijn trekhaak, gisteren nog gebeld met de dealer. Volgens hen leveringsproblemen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatGuy2303
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PfU4pbKDlsQG3AQ4WH3gpodOFrY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pd5iy9CnzdBYxuNyf31AkTQ3.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuw dagrecord, 58kwh plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-06 12:31
Hopelijk komt mijn EV6 77 plus volgende week.

Ik ben van plan eind van de maand richting Barcelona en Valencia te gaan.

Mijn vraag aan de ervaringsdeskundigen onder ons: welke laadpassen en milieustickers heb je nodig voor Frankrijk en Spanje?

Op zijn minst heb ik straks natuurlijk al KIA charge easy en KIA Ionity Power.

Nog een ander vraagje:
Ik heb een offerte voor de autoverzekering van KIA zelf (Bovemij) voor € 80 / mnd. Dat is de Allrisk plus met 5 jaar nieuwwaarde dekking en geen eigen risico bij reparatie KIA dealer. Standaard startslotonderbreking is hiervoor voldoende.

Een goede keus of zijn er betere?

[ Voor 31% gewijzigd door JanAllElectric op 29-03-2022 12:54 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poulske
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:45
Zo, dat is zeer netjes voor 58kwh. Maakte mij al een beetje zorgen dat de range te klein was, zelf moet ik nog een paar weken wachten op mijn 58kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:49

jefjef

learning by doing

Ik snap er niets van heb ook een 58kwh en mijn bereik gaat niet boven 318

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Laatst online: 12:36

Peetman

Tjah....

jefjef schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:23:
[...]

Ik snap er niets van heb ook een 58kwh en mijn bereik gaat niet boven 318
Het is nogal van wat factoren afhankelijk, dus moeilijk vergelijkbaar.
Wij en onze buren hebben exact hetzelfde huis, allebei 4 inwoners, maar ze verbruiken op jaarbasis 50% meer gas.
Gaat om afstanden, tijdstippen, gemiddelde snelheid, verbruik klimaatcontrole etc.

[ Voor 10% gewijzigd door Peetman op 29-03-2022 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Tip: Als je laadklep ooit niet open wil, ga dan niet zelf eraan pielen. Zag dit op social media langskomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N6KrZN-BZrxI_k2Ay8FS7eQ8icc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vowNvdl8HyYTRXZ5AzdM5Nur.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
Phusebox schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:16:
Tip: Als je laadklep ooit niet open wil, ga dan niet zelf eraan pielen. Zag dit op social media langskomen.

[Afbeelding]
Ik vraag me dan af, is die kapot gegaan doordat de persoon hem zelf open heeft gemaakt, of ging hij niet open omdat bij al kapot was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Loei123 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:17:
[...]

Ik vraag me dan af, is die kapot gegaan doordat de persoon hem zelf open heeft gemaakt, of ging hij niet open omdat bij al kapot was?
Dus als ie niet open gaat beste langs de garage, of als je auto leeg is de pechhulp bellen. Dan kunnen ze de kosten in ieder geval niet op jou afschuiven :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
Phusebox schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:19:
[...]

Dus als ie niet open gaat beste langs de garage, of als je auto leeg is de pechhulp bellen. Dan kunnen ze de kosten in ieder geval niet op jou afschuiven :*)
Nou dat inderdaad.

De zinsopbouw en spelling zijn in het bericht ook een beetje vreemd.

[ Voor 10% gewijzigd door Loei123 op 29-03-2022 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Loei123 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:20:
[...]

Nou dat inderdaad.

De zinsopbouw en spelling zijn in het bericht ook een beetje vreemd.
Lang leve feestboek inderdaad :+

Maar idd, gewoon. Knopje gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexzel
  • Laatst online: 03-06 08:22
Als het goed is kan je de laadklep aan de binnenkant van de kofferbak openen. Geen handige actie van die persoon als hij het zelf heeft geforceerd :P

[ Voor 12% gewijzigd door alexzel op 29-03-2022 18:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• StickMan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-05 15:00
alexzel schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 18:03:
Als het goed is kan je de laadklep aan de binnenkant van de kofferbak openen. Geen handige actie van die persoon als hij het zelf heeft geforceerd :P
Inderdaad. er zijn genoeg opties om de laadklep te openen: aanraken/duwen, de knop laadklep, spraak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDFmQGZ25nqIojuySNtjlMqO_7M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aEaAEpaWaFOMseskNxSdW6Gn.jpg?f=fotoalbum_large

En in noodgeval:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YUxkTrvBojMTTpR0tZUpfyQ1_ms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0FA4Mkvs3MJbDmVzYu2nw1Ed.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• portefam
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:05
JanAllElectric schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 12:50:

Ik heb een offerte voor de autoverzekering van KIA zelf (Bovemij) voor € 80 / mnd. Dat is de Allrisk plus met 5 jaar nieuwwaarde dekking en geen eigen risico bij reparatie KIA dealer. Standaard startslotonderbreking is hiervoor voldoende.
Ik heb via Hyundai een vergelijkbare verzekering genomen (Bovemij). Na diverse vergelijkingen kwam deze , voor mij, als beste uit de bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinblokhuis
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 02-06 22:31
king_dude schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:55:
[...]

Nice, en nuttig ook dank! Ik ben deze instelling op mijn 58kWh nog nog niet niet tegengekomen - ik ga straks meteen kijken!
Ik heb even flink gezocht, maar ik kan vreemd genoeg helemaal geen cruise control optie vinden, ook niet als ik in de digitale autohandleiding zoek. Heb jij meer geluk/wijsheid gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack1
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik krijg aanstaande dinsdag met AWD Plus binnen. Kan ik ergens alvast eea inlezen qua manual ofzo? Er zitten volgens mij zo ontzettend veel dingen op die je moet weten op voorhand. Zo hoorde ik bijvoorbeeld dat de Kia zelf laadpunten aangeeft. Staan hier dan ook de Kwh bij? Dus dat je niet hoeft te gaan zoeken naar snellaad punten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Jack1 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:20:
Ik krijg aanstaande dinsdag met AWD Plus binnen. Kan ik ergens alvast eea inlezen qua manual ofzo? Er zitten volgens mij zo ontzettend veel dingen op die je moet weten op voorhand. Zo hoorde ik bijvoorbeeld dat de Kia zelf laadpunten aangeeft. Staan hier dan ook de Kwh bij? Dus dat je niet hoeft te gaan zoeken naar snellaad punten ?
Je kunt in de navigatie zoeken naar oplaadpunten en filteren op "snelheid".

Hij zal geen oplaadpunten automatisch inplannen op je route, dat moet je zelf handmatig doen.

Er is een online handleiding, even googlen of zoeken in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boedha
  • Laatst online: 02-06 23:20

Boedha

Niks

Tijdje terug in een Kia EV6 GT-line RWD en AWD gereden als testritje. Nu waren mijn laatste 2 auto's ook AWD dus gaat mijn voorkeur uit naar de AWD versie. Deze vond ik zelf ook beter rijden. Maar dat is misschien gevoel.

Alleen die stoelen zijn echt waardeloos, er zat beweging en geen zijdelingse steun. Nu blijkt er in de GT versie dat er kuipstoelen inzitten. Nu zou de GT versie pas het einde van het jaar komen, maar ik kan deze nu niet meer bekijken op de Kia site. Staat ook niet meer op de prijslijst.

Weet iemand of de EV6 GT niet meer komt? Dealer kon niet gelijk een antwoord geven, die vond het ook vreemd dat hij niet meer op de site van Kia staat.

Tja, wat zullen we daar nou op zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Boedha schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:33:
Tijdje terug in een Kia EV6 GT-line RWD en AWD gereden als testritje. Nu waren mijn laatste 2 auto's ook AWD dus gaat mijn voorkeur uit naar de AWD versie. Deze vond ik zelf ook beter rijden. Maar dat is misschien gevoel.

Alleen die stoelen zijn echt waardeloos, er zat beweging en geen zijdelingse steun. Nu blijkt er in de GT versie dat er kuipstoelen inzitten. Nu zou de GT versie pas het einde van het jaar komen, maar ik kan deze nu niet meer bekijken op de Kia site. Staat ook niet meer op de prijslijst.

Weet iemand of de EV6 GT niet meer komt? Dealer kon niet gelijk een antwoord geven, die vond het ook vreemd dat hij niet meer op de site van Kia staat.
Waarschijnlijk is die al ver uitverkocht en durven ze geen orders meer aan te nemen. Of wellicht uitgesteld wegens alle leveringsproblemen en de huidige situatie in de wereld.

Als ie komt denk ik niet dat je hem voor Q2 2023 moet verwachten als je nu besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmens
  • Laatst online: 15-08-2023
Wie of wat is nu het juiste verbruik? op 100% vertrokken en weer terug opgeladen naar 100%.

Dit geeft de app aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yRkSN3iKmXfa7uV-U9U9JQfyLic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/exQqTXQ9kGYZhNwHBzmBFguR.jpg?f=fotoalbum_large

Dit geeft de auto aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Okphz6Y8eA8RpCk5y79gh5GF1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dw3jkBZbnxUHSsh5QHBQTASA.jpg?f=fotoalbum_large

Dit geeft het laadstation aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RHTXCV_bMHyhaBvoKIAFgjBgi6c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ZPkJmrEpdDyauynnsK2GhfJ.jpg?f=fotoalbum_large

Dus van 6,39 km/kWh naar 5,84 km/kWh en dan 5,25 km/kwh, dat zijn aardig wat procenten verschil.
Dat laatste weet ik zeker want dat ik moet afrekenen. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Martinblokhuis schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:00:
[...]

Ik heb even flink gezocht, maar ik kan vreemd genoeg helemaal geen cruise control optie vinden, ook niet als ik in de digitale autohandleiding zoek. Heb jij meer geluk/wijsheid gehad?
Ik ook niet, en kan de blokjes niet van kleur laten wisselen. Welkom bij het leed wat ‘basis’ heet? 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
king_dude schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:15:
[...]

Ik ook niet, en kan de blokjes niet van kleur laten wisselen. Welkom bij het leed wat ‘basis’ heet? 🤪
Zou het alleen met HDA2 mogelijk zijn? Mensen met Plus waarbij het wel werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
Phusebox schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:19:
[...]

Zou het alleen met HDA2 mogelijk zijn? Mensen met Plus waarbij het wel werkt?
Ik (plus) zie ook niet hoe ik het zou kunnen wisselen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Dat gepland opladen werkt echt ruk, iedere keer weer de daluren invoeren. Waarom geen optiebl dst daluren altijd prioriteit hebben 8)7

Wie dit verzonnen heeft weet ik niet maar zelfs Nissan heeft dit beter geregeld :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
henrov schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:44:
[...]

Ik (plus) zie ook niet hoe ik het zou kunnen wisselen
:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04:19

Nobby

Nuts!

Nobby schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 23:13:
* Nobby heeft afgelopen week de EV6 GT-Line AWD in blauw besteld. Deze is blijkbaar al onderweg?. en waarschijnlijk levering eind midden Februari.
Vanmorgen belletje met vertraging nummer 3 gehad. Levering staat nu gepland op begin Juni. Te laat voor mijn geplande vakantie. Maar eens vragen hoe ze hier in tegemoet gaan komen. Ik moet nu een auto gaan huren terwijl de EV6 er al lang had moeten staan...

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Nobby schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 00:50:
[...]

Vanmorgen belletje met vertraging nummer 3 gehad. Levering staat nu gepland op begin Juni. Te laat voor mijn geplande vakantie. Maar eens vragen hoe ze hier in tegemoet gaan komen. Ik moet nu een auto gaan huren terwijl de EV6 er al lang had moeten staan...
Ik zou denken van niet. Volgens mij zijn de uitspraken over leveringen niet concreet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Laatst online: 06:27
jmens schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:50:
Wie of wat is nu het juiste verbruik? op 100% vertrokken en weer terug opgeladen naar 100%.

Dit geeft de app aan.
[Afbeelding]

Dit geeft de auto aan.
[Afbeelding]

Dit geeft het laadstation aan.
[Afbeelding]

Dus van 6,39 km/kWh naar 5,84 km/kWh en dan 5,25 km/kwh, dat zijn aardig wat procenten verschil.
Dat laatste weet ik zeker want dat ik moet afrekenen. 8)7
Reken erop dat de auto en de laadpaal allebei correct zijn. Verschil zit hem in laadverlies. Bij opladen treedt er verlies op. Dus wat de auto rekent aan verbruik, is van de kWh's uit de accu. De laadpaal rekent de kWh's uit het net af. Verschil daartussen is je laadverlies. Kan makkelijk 10 tot 20 procent zijn. Komt door omzetting AC->DC en nog diverse verliezen in weerstanden en evt. overige conversie.

[ Voor 5% gewijzigd door The__Virus op 30-03-2022 08:10 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DaLass
  • Nu online
Freezhost schreef op maandag 28 maart 2022 @ 17:05:
[...]

Met alles vinkjes aan, ontdooien voorruit,spiegels en stuur op en temperatuur op 22 graden.
Toen ik vanmorgen de hond uit ging laten was de voorruit bevroren, dus dat was een mooi moment om het voorverwarmen eens te testen. Dezelfde settings aangehouden als @Freezhost, dus alle vinkjes aan en temperatuur op 22 graden. Het resultaat toen ik terugkwam:

Een rokende voorruit, een warm stuur en een beter klimaat in de auto dan erbuiten.
(De ruit lijkt op de video nog bevroren, maar dat is reflectie van het vocht op de ruit, hij was volledig ontdooid).

Later deze week zal ik ook nog eens het vooraf ingesteld voorverwarmen aan de kabel testen.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Laatst online: 03-06 20:19
The__Virus schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 08:08:
[...]

Reken erop dat de auto en de laadpaal allebei correct zijn. Verschil zit hem in laadverlies. Bij opladen treedt er verlies op. Dus wat de auto rekent aan verbruik, is van de kWh's uit de accu. De laadpaal rekent de kWh's uit het net af. Verschil daartussen is je laadverlies. Kan makkelijk 10 tot 20 procent zijn. Komt door omzetting AC->DC en nog diverse verliezen in weerstanden en evt. overige conversie.
Zoveel laadverlies?
Dat is toch absurd.
Dat maakt het feitelijk verbruik dus veel duurder.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
HansAuutB schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:15:
[...]

Zoveel laadverlies?
Dat is toch absurd.
Mwah, in en thuisopladen topic is dit meermaals besproken. Zeker de 90-100% heb je enorm veel verlies. DC opladen is veel efficiënter.

[ Voor 4% gewijzigd door Dartlink op 30-03-2022 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Laatst online: 30-05 00:27
The__Virus schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 08:08:
[...]

Er is toch maar ėén echt gebruik en dat is heel simpel het aantal gereden kilometers gedeeld door het aantal benodigde, 'getankte' kilowatt over die zelfde afstand.
Dat heeft allemaal niets te maken met verliezen of afwijkingen van apps en/of displays.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The__Virus
Wiliyama schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 11:37:
[...]

Er is toch maar ėén echt gebruik en dat is heel simpel het aantal gereden kilometers gedeeld door het aantal benodigde, 'getankte' kilowatt over die zelfde afstand.
Dat heeft allemaal niets te maken met verliezen of afwijkingen van apps en/of displays.
Ik deel jouw mening niet. Er zijn meerdere 'waarheden' afhankelijk van je perspectief. Laadverliezen is een onderbelicht onderwerp bij EV's en hun reviews.

Stel dat er een auto A is die 0% laadverlies heeft en 50kWh accu en range van 200km. Verbruik is dus 25kWh/100km. Hetgeen erin gaat is ook hetgeen verbruikt wordt door de auto. Ergo, laadpaal geeft (theoretisch) zelfde waarde als de auto, nl. (maximaal) 50kWh geladen/verbruikt.

Stel nu dat er een auto B is met 20% laadverlies en een 50kWh accu. De aandrijflijn, koets, etc. is verder exact hetzelfde als auto A, dus (intern) verbruik is exact hetzelfde en komt dus ook 200km ver. Verbruik is dus ook 25kWh/100km. Auto komt dus even ver, geeft (intern) zelfde verbruik aan. Toch is er 60kWh geladen. Dan is je 'echte' verbruik zoals je dat noemt 30kWh/100km. Als je dat als verbruik gaat verkondigen hier op fora, maakt iedereen snel de fout dat de auto slechts 50/30*100 = 167 km ver komt, terwijl je in de praktijk toch echt de 200 km haalt.

TLDR
Voor inzicht in de kosten is de 60 kWh geladen interessant, of hoeveel energie je nodig hebt voor een volle accu.
Wil je weten hoe ver de auto komt op een volle accu, dan moet je kijken naar het interne verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 03-06 12:50

Arfman

Drome!

Het gaat in het e-Niro topic al pagina's lang over laadverliezen. Neem eens een kijkje zou ik zeggen, is al veel besproken/uitgezocht.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeiFront
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-05 16:56
HansAuutB schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:15:
[...]

Zoveel laadverlies?
Dat is toch absurd.
Daar is niets absurds aan, pure logica en fysica. Om te kunnen laden moet de AC (wisselstroom) in een "transformator" omgezet worden naar DC (gelijkstroom). Bij dit proces gaat nu eenmaal energie verloren voornamelijk in warmte. Deze transformator zit in elektrische auto's ingebouwd en bepaald mede de maximale AC laadsnelheid.

Kijk als voorbeeld maar even naar je computervoeding (is ook een transformator) die heeft ook een efficiëntie curve (men heeft hiervoor zelf de 80 Plus certificering bedacht), efficiëntie ligt tegenwoordig bij een computervoeding tussen de 80 en 94%.

Voor DC snelladen, zit de transformator in het snel-laadstation dus nauwelijks verliezen enkel warmte tijdens transport (hoge ampère door kabel). Er wordt dus gewoon gelijkstroom met heel veel ampèrage naar de accu gestuurd, redelijk efficiënt dus maar ook hier heb je kleine verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Wiliyama schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 11:37:
[...]

Klopt, dan moet je dus zélf een lijstje (excel o.i.d.) bijhouden van wat er naar toe (auto) gaat en je gereden km.

Spoiler alert: NIET schrikken van wat je gaat zien... :X

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxander968
  • Laatst online: 03-06 20:45
Dartlink schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:56:
[...]

Mwah, in en thuisopladen topic is dit meermaals besproken. Zeker de 90-100% heb je enorm veel verlies. DC opladen is veel efficiënter.
Grappig, eerder in dit topic heb ik gevraagd of iemand hier cijfers van heeft. Omdat ik er al voor vreesde heb ik de max bij AC laden op 90% gezet. Nu geeft de app na het laden soms aan dat hij alsnog op 92% beland. Het lijkt wel alsof de auto het zelf ook niet helemaal goed kan bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Hansieo schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 15:47:
[...]

Klopt, dan moet je dus zélf een lijstje (excel o.i.d.) bijhouden van wat er naar toe (auto) gaat en je gereden km.

Spoiler alert: NIET schrikken van wat je gaat zien... :X
Ok, dat zet het zuinig rijden dan wel in perspectief als het echt veel afwijkt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The__Virus
Qua kosten of qua energie bedoel je?
Vergeleken met een ICE nog steeds veel zuiniger in termen van energieverbruik (in absolute kWh's/Joules). Ook qua kosten is het voordeel er nog steeds enorm, afhankelijk van het tarief dat je per kWh betaald. Ik laad eigenlijk alleen maar thuis tegen daltarief. Op jaarbasis kost me dit 1000 a 1100eu (ja, inclusief laadverliezen ;)).
Als ik kijk hoeveel ik daar met mijn zuinige diesel (1:20) kwijt voor zou zijn is dat al 1500eu aan brandstofkosten (bij prijs van 1.80eu). En dan is de MRB nog niet meegerekend, terwijl ik prima evenveel of zelfs ietsje meer voor een EV zou willen betalen per jaar dan vergelijkbare ICE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Nu online
Phusebox schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 16:29:
[...]

Ok, dat zet het zuinig rijden dan wel in perspectief als het echt veel afwijkt?
Er zullen vast al EV6 rijders zijn die dit al geruime tijd bijhouden.
Er zullen (kleine?) verschillen zijn tussen verschillende modellen.
Ik weet dat Tesla "vroeger??" best wel wat PhantomDrain had, of dat nog zo is... geen idee.
Nissan Leaf had dacht ik een minimaal phantomdrain.

Als je onderweg gaat laden, zitten conversie verliezen bij de prijs in en ja, ook de DC laders! komen vanuit AC!! alleen zit dat verlies nu niet in de auto converter, maar je betaald het wél!

Laad je echter thuis, dan draai je wel degelijk op voor ALLE verliezen, conversie, phantomdrain, slow/faster charging etc.

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Hansieo schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:03:
[...]

Ik weet dat Tesla "vroeger??" best wel wat PhantomDrain had, of dat nog zo is... geen idee.

Als je onderweg gaat laden, zitten conversie verliezen bij de prijs in en ja, ook de DC laders! komen vanuit AC!! alleen zit dat verlies nu niet in de auto converter, maar je betaald het wél!

Laad je echter thuis, dan draai je wel degelijk op voor ALLE verliezen, conversie, phantomdrain, slow/faster charging etc.
Maar over hoeveel hebben we het dan bij thuislanden, meer dan 20%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
  • Laatst online: 24-04 13:26
Hansieo schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:03:
[...]

Je hebt daar wel een punt maar die verliezen zullen mij een worst wezen als ik tijdens de goeie dagen met de zonnepanelen laad :P :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Bogey555 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:10:
[...]

Je hebt daar wel een punt maar die verliezen zullen mij een worst wezen als ik tijdens de goeie dagen met de zonnepanelen laad :P :*)
Maar die zonnepanelen hebben ook geld gekost en als je het niet verbruikt levert het ook wat op. Nu meer dan ooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Nu online
Phusebox schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:07:
[...]

Maar over hoeveel hebben we het dan bij thuislanden, meer dan 20%?
Dat is voor iedere auto anders.

Ik kan je wel als voorbeeld mijn Polestar-2 LRDM 350KW (ca 475pk) cijfers geven als indicatie.
Afgelopen 11.873km is het totale verbruik 2.819,38 kWh geweest.(bijna alles via Zappi/zonnecollectoren).

Échte verbruik is dan 4,21km/kWh..
(al geschrokken? als het goed is niet want je moet zoveel mogelijk "omstandigheden" weten die andere mensen gemakshalve vergeten... OOK DEALERS!!)

Omstandigheden:

-Héél veel korte ritten (iedere keer dus opwarmen)
-Zowel winter als zomer omstandigheden (batterij temperatuur)
-Zomer én winterbanden gebruik
-350kW... ehh, geef je nog wel eens de losse teugels :F (schuldig O-) )
-vaak laden met lage(re) stromen ivm s'winters beperkte opbrengst en dus slechter rendement
-geen 7 dagen per week auto, dus ook ghostDrain
-regelmatig een zware lading vervoeren

En als je dan óók nog meeneemt dat de Polestar een permanente AWD is,
(dus niet uitschakelbaar en dus altijd SPORT stand..)

dan is het zo slecht nog niet. Jawel er zijn duidelijk zuiniger auto's...
maar dat wist ik al toen ik rond 1985 quattro ging rijden... >:)

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben, en niet al te zeer schrikken als jullie je éigen ECHTE verbruik zien,
en niet gelijk bij de dealers gaan klagen... O-)

EV6 is een sublieme auto, en rij de auto zoals je em graag rijdt en doe dat met een vette grijns
F#<k met het verbruik, leve de snelladers d:)b

*ps: als ik mijn boordcomputer moet geloven kom ik vaak onder/rond de 180Wh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
Zolang ik alleen korte ritten rij doe ik mijn best er ook niet voor.

De zuinige cijfers gaan toch in de snelweg ritten zitten.

Vandaag een gemiddelde van 4.84km/kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
208 kilometer gereden vandaag = 6.59km/kWh

Korte ritjes zijn altijd onzuinig vanwege de verwarming daar kun je niet iets zinnigs uit halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Freezhost schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 18:29:
208 kilometer gereden vandaag = 6.59km/kWh

Korte ritjes zijn altijd onzuinig vanwege de verwarming daar kun je niet iets zinnigs uit halen
De verwarming van wat? De auto of de accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Ik bedoel de verwarming van de auto, je ziet in het begint altijd een hoog verbruik hierdoor. Hoe langer de rit hoe meer dat verbruikt wordt uitgesmeerd natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike0709
Vandaag voor de tweede keer een 'reset' van m'n profiel gehad. Net alles weer ingesteld na de 1e reset van afgelopen weekend en kan nu weer opnieuw beginnen. Bijzonder irritant, kan ook niet meer koppelen met m'n app. Kan dit een software ding zijn? Mensen misschien tips? Buiten het maken van een backup om (wat belachelijk is dat 't moet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrabbyData
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 22:39
Ik ben nog in afwachting van mijn EV6, maar spotte er vanochtend eentje rond 6:50 bij Hoorn op de snelweg, en dan zit ik er toch met een glimlach naar te kijken. Het blijft een gaaf beest om te zien rijden O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEB
Na 15K km's is mij nog steeds een ding niet duidelijk. Ik maakte mij er nooit druk om, maar hoe werkt nu het voorverwarmen van de accu?

Zelfs na een rit en op tijd laadstation als bestemming aangeven blijft er een ijsje in beeld bij status accu...laadsnelheid bij 300kw Fastned is nu 48kw.....
Hoe weet ik of de accu is of wordt voorverwarmd ?
heb een 77kw RWD.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dartlink
EricEB schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:02:
Na 15K km's is mij nog steeds een ding niet duidelijk. Ik maakte mij er nooit druk om, maar hoe werkt nu het voorverwarmen van de accu?

Zelfs na een rit en op tijd laadstation als bestemming aangeven blijft er een ijsje in beeld bij status accu...laadsnelheid bij 300kw Fastned is nu 48kw.....
Hoe weet ik of de accu is of wordt voorverwarmd ?
heb een 77kw RWD.
Op dit moment enkel via een OBD2 dongle...

Voorverwarmen accu is voor zover mij bekend nog niet geïmplementeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikDuif1981
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-05 15:37
Op 10 maart een klein ongelukje gehad. Met het vastklikken van de gordel op de achterbank van mijn dochtertje reed er iemand iets te dicht langs mijn EV-6. De linkerachterdeur is daardoor 'dubbel' gevouwen. Gelukkig geen gewonden en alleen blikschade. Het rechtervoorportier heeft ook schade maar dit was vrij eenvoudig te verhelpen. Was nog een hele toer om een schadeherstelbedrijf te vinden wat snel plek had. Uiteindelijk wel gevonden en net voor de wintersport vervangend vervoer via de leasemij kunnen regelen. Daar rijd ik nu nog steeds in omdat er enkele onderdelen van de achterdeur niet leverbaar zijn.
Hopelijk kan ik snel weer terug naar BEV want je raakt er toch wel erg snel aan gewend :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5m9pbCh9NX4yLmgdtOW-6S-5a2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NwK4YAKqtf2APntn4Ke6dxZv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8EUO5KtxCSwGfsCSmC2h6LueNPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fe0jneudW0MZKlx7vkUtCXg9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_Duf7ztr3BKWsMGDgZGMZwR8HY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cvDG7cIgXzofqb1ol5TRDi4g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
@MaikDuif1981 Balen man, ziet er niet best uit maar gelukkig geen letsel. Hopelijk dat de onderdelen snel binnen komen en het hersteld kan worden
Pagina: 1 ... 128 ... 435 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic