• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-10 17:21
king_dude schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:09:
Hoe doen jullie het schoonmaken van het rubber midden console. Ik zit er nu een paar weken naar te kijken, maar afgezien van feit dat het stroef is, denk ik dat het niet zo hygiënisch is. Je ziet er ook alles op. Je kunt er ook niet handig bij met handzuiger.

[Afbeelding]
Ik maak het niet vies. :+

Je kunt het er uit pakken en afsoppen. Denk ik. Want ik maak het nooit vies. Daar heb ik vrouw en kinderen voor. :X

Verder zijn ze heel lief hoor.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:32
damianvd schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:12:
[...]

Ik heb al meerdere keren bij Superchargers geladen, werkte altijd wel prima. Maar je kan niet de lader die bij de parkeerplek hoort gebruiken.
Wat late vraag, maar welke (max) snelheid haal je bij Tesla? Zijn volgens mij 400V palen allemaal, was heel benieuwd welke max laadsnelheid je haalt bij dit soort 'previous last gen' snellaadpalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• damianvd
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02-05-2022
The__Virus schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:58:
[...]

Wat late vraag, maar welke (max) snelheid haal je bij Tesla? Zijn volgens mij 400V palen allemaal, was heel benieuwd welke max laadsnelheid je haalt bij dit soort 'previous last gen' snellaadpalen.
Ah oke, volgens mij was het max. 110kW. Was al verbaast waarom die hier constant op bleef hangen, maar dat verklaart het dus. Overigens alleen in Duiven aan de supercharger geladen.

• The__Virus
damianvd schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:07:
[...]

Ah oke, volgens mij was het max. 110kW. Was al verbaast waarom die hier constant op bleef hangen, maar dat verklaart het dus. Overigens alleen in Duiven aan de supercharger geladen.
Ze hebben daar twee typen laders: 150kW en 250kW:
https://www.tesla.com/nl_...n=duivensupercharger_dcsc

Mocht je er ooit nog eens zijn, benieuwd of dat nu bij een 250kW was of bij 150kW.
Alhoewel ik kan voorstellen dat 110kW wel redelijk de max kan/zal zijn: 400V is helft van 800V, dus ook helft van max laadsnelheid?

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:59
The__Virus schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:30:
[...]

Mocht je er ooit nog eens zijn, benieuwd of dat nu bij een 250kW was of bij 150kW.
Alhoewel ik kan voorstellen dat 110kW wel redelijk de max kan/zal zijn: 400V is helft van 800V, dus ook helft van max laadsnelheid?
Ik meende eerder ergens te hebben gelezen dat Tesla truukjes gebruikt om richting de 200kW te kunnen laden. Tesla's zijn ook 400 volt namelijk. Dus de helft nemen zal niet helemaal opgaan.

• damianvd
Loei123 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:29:
[...]

Ik bedoelde meer dat vanuit stilstand van 0-100 er een bepaald vermogen is wanneer je 50/60km/u rijdt.
Als je al 50/60km/u rijdt en dan volledig het pedaal intrapt krijg je voor mijn gevoel meer vermogen (koppel/pk).
Ik moet het nog een keer meten maar ik heb het idee dat de auto in die laatste situatie sneller is.

Zal dat dan nog met de elektronische begrenzing te maken hebben?
Dit verschil merk ik ook, vanaf stilstand ben ik in het begin even snel als een kia rio of andere soort gelijke auto. Daarnaast merk ik ook dat wanneer ik het gaspedaal in trap het een seconde (voor mijn gevoel meer) duurt voordat de auto reageert, denk dat ik dat nog veel vervelender vind (ook in sport modus).

• damianvd
The__Virus schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:30:
[...]

Ik kan in de app niet zien welke stall een 250kW of 150kW lader is, maar ik denk inderdaad dat 110kW hier de max is. Anders had ik wel met min. 150kW geladen.

• The__Virus
Dartlink schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:32:
[...]

Ik meende eerder ergens te hebben gelezen dat Tesla truukjes gebruikt om richting de 200kW te kunnen laden. Tesla's zijn ook 400 volt namelijk. Dus de helft nemen zal niet helemaal opgaan.
De laadsnelheid wordt, op de max. van de laadpaal na, bepaald door de lader in de auto. Andere merken kunnen niet zo snel op 400V laden, je ziet ze allemaal pieken rond de 125kW. Dus ik vermoed niet dat het sneller kan met de EV6, maar vandaar ook mijn vragen :). Hoop uiteraard van wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Redez
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-02-2024
damianvd schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:34:
[...]

Dit verschil merk ik ook, vanaf stilstand ben ik in het begin even snel als een kia rio of andere soort gelijke auto. Daarnaast merk ik ook dat wanneer ik het gaspedaal in trap het een seconde (voor mijn gevoel meer) duurt voordat de auto reageert, denk dat ik dat nog veel vervelender vind (ook in sport modus).
Die seconde klinkt heel herkenbaar voor als je met iPedal of maximaal regenereren (linkerflipper inhouden tot stilstand) tot stilstand bent gekomen.
Als je gewoon tot stilstand bent gekomen met de remmen en 0,1 of 2 regen hebt aanstaan reageert de auto direct. Helemaal in sportstand (vind zelf de auto te hitsig in sportstand).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Francos
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:04
In the good old USA maken ze het steeds gekker. Meer en meer dealers doen een markup op de adviesprijs (vraag overtreft aanbod). Zag dat deze KIA dealer uit Florida met alle gemak 30.000 dollar bovenop de adviesprijs gooit van een EV6 AWD Wind. Helemaal doorgeslagen…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntj0LBsax0oMs--adwfGzLHizio=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LQ5wSOBXCFnfvebmqKtH1mAP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:42

Arfman

Drome!

Reden nummer 102 om blij te zijn niet in Amerika te wonen dunkt me.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Verwijderd

Golfie5 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 18:36:
Auto weer opgehaald na een grondige detailing. Ceramische coating aangebracht, pianolakdelen ook gecoat en schermen voorzien van PPF folie. Kan er jaren tegen[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er strak uit hoor :D Wel veel geld trouwens, 1700 euro. Maar het resultaat is er dan ook naar :P
Ben trouwens wel nieuwsgierig hoe je 'm nu zelf gaat onderhouden m.b.t. schoonmaken? Doe je dat zelf of mag de detailer er elke maand er met een hoge druk overheen? Wasstraat zou zonde zijn :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:36
In onderstaande interview met Jürgen Keller (Directeur van Hyundai Motor Duitsland) wordt een uitspraak gedaan dat de software update ivm traag laden bij koud weer in de aankomende weken verwacht wordt. Misschien dus ook nog net op tijd voor de EV6 om een staartje van de winter te kunnen profiteren?
Over een laadplanning wordt door Jürgen geen toezegging gedaan.

https://www.elektroauto-n...dai-kommen-juergen-keller

Software-Update für den Ioniq 5

Jürgen Keller startet optimistisch ins Jahr. Nach 2,6 Millionen Pkw-Neuzulassungen in Deutschland, schätzt er für 2022 rund 2,9 Millionen Neuzulassungen im Gesamtmarkt. „Auch wenn uns die Pandemie sowie die Logistik- und Halbleiterkrise weiter begleiten werden“, sagt der Geschäftsführer. Mit dem Ioniq 5, der im zweiten Halbjahr 2021 auf den Markt kam, hatte die Marke einen furiosen Start. Knapp 7.000 Modelle wurden in Deutschland bis Jahresende zugelassen. Mit einem Einstiegspreis von rund 42.000 Euro bringt Hyundai die 800 Volt-Batterietechnik in bezahlbare Regionen. Doch will man die vollständige technische Ausstattung, liegt der Ioniq 5 bei 54.000 Euro.

Nach sehr positiven Berichten in der Presse, häufte sich in der kalten Jahreszeit Kritik an der Ladeleistung. Auch dem Autor erging es bei rund 6 Grad Celsius so, dass bei mehrfachen Schnellladeversuchen trotz Batterieheizung maximal 64 Prozent der versprochenen Ladeleistung von 220 kW erreicht wurden. „Wir bringen dazu in den kommenden Wochen ein Update“, verspricht Keller. Die Feedback-Schleife der Kunden erreiche die Entwickler in Korea schnell. Hoffentlich korrigieren sie gleich die Ladeplanung mit. Nach einer Routenplanung im Ioniq 5 schlägt das System dem Fahrer die nächstgelegenen Schnelllader vor. Doch wer mit voller Batterie startet, möchte wissen, wo er oder sie in 200 bis 300 Kilometern laden kann.

• EricEB
  • Laatst online: 09-10 09:32
vanochtend met 32% Soc weggereden voor rit van 230km. Na ruim half uur bij 48% bij een Fastned (max 300) geladen. Sprong direkt naar plm 100kw terwijl ijsvlokje zichtbaar was. Deze verdween bij 52% en direkt ging het laden naar 148kw, daar bleef het bij tot plm 70%...
Het aantal minuten wat hij aangeeft tot 80% is wel akelig nauwkeurig, ondanks schommelingen in laadsnelheid. Al met al ongeveer kwartier stil gestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Heb je de percentages omgedraaid @EricEB?
Zoals ik het nu lees ben je vertrokken mer 32% SoC en had je na een half uur rijden 48% SoC. Mooi zuinig! :+

[ Voor 5% gewijzigd door Franciesco op 10-02-2022 11:23 ]

• EricEB
Franciesco schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:23:
Heb je de percentages omgedraaid @EricEB?
Zoals ik het nu lees ben je vertrokken mer 32% SoC en had je na ene half uur rijden 48% SoC. Mooi zuinig! :+
Oeps....was bij wegrijden idd 32, laden bij 48.... 8)7.
weggereden bij 80%, aankomst Zoetermeer nu 42%

[ Voor 7% gewijzigd door EricEB op 10-02-2022 11:25 ]

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-10 17:21
EricEB schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:24:
[...]

Oeps....was bij wegrijden idd 32, laden bij 48.... 8)7.
weggereden bij 80%, aankomst Zoetermeer nu 42%
Dan snap ik het nog niet?
Wegrijden met 32% en dan laden van 48% naar 80%?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-09 18:48

jefjef

learning by doing

Net vernomen via de kia chat dat er een grote navi update komt tussen maart en april. De functie die daar als extra is toegevoegd heet Battery Range en zal dus een belangrijke future toevoegen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dartlink
EricEB schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:20:
vanochtend met 32% Soc weggereden voor rit van 230km. Na ruim half uur bij 48% bij een Fastned (max 300) geladen. Sprong direkt naar plm 100kw terwijl ijsvlokje zichtbaar was. Deze verdween bij 52% en direkt ging het laden naar 148kw, daar bleef het bij tot plm 70%...
Het aantal minuten wat hij aangeeft tot 80% is wel akelig nauwkeurig, ondanks schommelingen in laadsnelheid. Al met al ongeveer kwartier stil gestaan.
Klopt opzich, sneeuwvlok is zichtbaar tot +/- 25 graden accu pakket.

Accupakket tot 15 graden = ~75kW
Accupakket tot 25 graden = ~150kW
Accupakket 25+ graden = Max snelheid.
Accupakket onder 55% SoC = Max snelheid
Accupakket boven 55-80% SoC = Max ~150/~175kW
Accupakket boven 80% SoC = Erg afnemen tot en met zelfs 40kW.

• lrnt
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-07-2024
@Dartlink
Waar heb je dat vandaan? Voor mijn EV6 geldt jouw opsomming iig niet. Al vaak de accu op temperatuur gehad ruim onder de 55%SoC en dat hij alsnog max 150kW laadde. (300kW laadpaal)

• Dartlink
lrnt schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:06:
@Dartlink
Waar heb je dat vandaan? Voor mijn EV6 geldt jouw opsomming iig niet. Al vaak de accu op temperatuur gehad ruim onder de 55%SoC en dat hij alsnog max 150kW laadde. (300kW laadpaal)
Praktijk ervaring. Laadcurve grafieken. Daarnaast zijn het gemiddelden. YMMV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
jefjef schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:44:
Net vernomen via de kia chat dat er een grote navi update komt tussen maart en april. De functie die daar als extra is toegevoegd heet Battery Range en zal dus een belangrijke future toevoegen!
Dat is dan misschien wel de update beschreven in mijn post van vandaag om 11:10.
Zou mooi zijn!

• Franciesco
lrnt schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:06:
@Dartlink
"op temperatuur" in de zin van gezien in Carscanner of een andere tool via de OBD poort?

De cijfers die@Dartlink noemt heb ik al vaker op internet/Youtube voorbij zien komen en zouden inderdaad moeten kloppen. Nog geen eigen eravring helaas.

• lrnt
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-07-2024
Wat Youtube filmpjes vertellen interesseert me eerlijk gezegd niet zoveel. Ik ga af op mijn eigen praktijk ervaring. Maar ik ben benieuwd als jij straks je EV6 hebt of alles precies zo werkt als dat internet/Youtube beweert, hoop het voor je!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• damianvd
Franciesco schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:13:
[...]

"op temperatuur" in de zin van gezien in Carscanner of een andere tool via de OBD poort?

De cijfers die@Dartlink noemt heb ik al vaker op internet/Youtube voorbij zien komen en zouden inderdaad moeten kloppen. Nog geen eigen eravring helaas.
Cijfers komen overeen met mijn laadsessies en wat ik via de OBD kan uitlezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10 21:26
jefjef schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:44:
Ik ben benieuwd of dat dan is gebaseerd op TomTom of nog steeds gebruikt maakt van de huidige kaarten. Daarnaast ook benieuwd of het echt tussen maart en april beschikbaar komt, ik weet hoe dat gaat met software :+

Edit: En laat ze vooral ook het verwarmingsprobleem oplossen want ik kan nog steeds niet voorverwarmen

[ Voor 9% gewijzigd door Freezhost op 10-02-2022 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
lrnt schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:18:
Wat Youtube filmpjes vertellen interesseert me eerlijk gezegd niet zoveel. Ik ga af op mijn eigen praktijk ervaring. Maar ik ben benieuwd als jij straks je EV6 hebt of alles precies zo werkt als dat internet/Youtube beweert, hoop het voor je!
Daarom de vraag of je de batterij temperaturen daadwerkelijk gezien hebt. Als dat niet het geval is, maar "op gevoel" denkt dat deze op temperatuur is, dan zou het dus kunnen dat dit toch niet het geval is. En dat zeg ik (uiteraard) niet om lelijk of betweterig te doen, maar het is al meerdere keren gebleken dat als je met b.v. een buitentemp van 5 graden meerdere uren rijdt, dat de batterij dan (met de huidige software) nog lang niet op temperatuur is om snel te kunnen laden.

• Dartlink
Ik ben dan ook benieuwd wat als "op temperatuur" wordt beschouwd door je. Wat zijn de accucel temperaturen?

• KingOfNorway
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 24-06 11:32
Dartlink schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:25:
[...]

Klopt opzich, sneeuwvlok is zichtbaar tot +/- 25 graden accu pakket.

Accupakket tot 15 graden = ~75kW
Accupakket tot 25 graden = ~150kW
Accupakket 25+ graden = Max snelheid.
Accupakket onder 55% SoC = Max snelheid
Accupakket boven 55-80% SoC = Max ~150/~175kW
Accupakket boven 80% SoC = Erg afnemen tot en met zelfs 40kW.
Dit komt ook overeen met mijn ervaringen in de praktijk. Ik heb geen OBD dongle, dus orienteer mij op het sneeuwvlokje. Wat mij opvalt is dat ik eigenlijk altijd begin te laden met het sneeuwvlokje, ongeacht hoe lang ik voor het laden heb gereden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dartlink
KingOfNorway schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:02:
[...]

Dit komt ook overeen met mijn ervaringen in de praktijk. Ik heb geen OBD dongle, dus orienteer mij op het sneeuwvlokje. Wat mij opvalt is dat ik eigenlijk altijd begin te laden met het sneeuwvlokje, ongeacht hoe lang ik voor het laden heb gereden.
Jup, sneeuwvlokje gaat vaak weg als je max temperatuur van de cellen 25 graden is. Min temperatuur is dan nog 20 dus 150kW.

Ben benieuwd hoe het straks in de lente gaat. Ik merk nu ook dat het wat warmer is dat mijn range ook weer omhoog schiet (gelijkend aan Oktober).

• Pilot41Day
  • Laatst online: 11-02 21:35
Hansieo schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:52:
[...]

GT ?? die komt toch pas einde van het jaar?? of al wel te bestellen en levertijd bekend?
Sorry 😞 ik bedoelde de nu leverbare EV6 en niet de “ echte” GT. Deze laatste heb ik vorig jaar september besteld en komt inderdaad op zijn vroegst in Q4 beschikbaar.

• AnotherFruitcake
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-10 17:02
Pilot41Day schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:39:
[...]

Sorry 😞 ik bedoelde de nu leverbare EV6 en niet de “ echte” GT. Deze laatste heb ik vorig jaar september besteld en komt inderdaad op zijn vroegst in Q4 beschikbaar.
Mijn dealer verwacht de GT (veel) eerder. Ik hoop dat deze gelijk krijgt, maar vrees van niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magikfly
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06-10 14:56
Freezhost schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:23:
[...]

Edit: En laat ze vooral ook het verwarmingsprobleem oplossen want ik kan nog steeds niet voorverwarmen
Username checks out :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mister_XE
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 31-03 06:11
AnotherFruitcake schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:21:
[...]

Mijn dealer verwacht de GT (veel) eerder. Ik hoop dat deze gelijk krijgt, maar vrees van niet.
De dealer gaf aan dat bij bestelling mijn GT eerst op mei 2022 stond en nu op augustus 2022 en hij verwachte dat de planning van de GT naar alle verwachtingen sowieso naar Q4 doorschuift. Het enige wat we kunnen doen is wachten en hopen dat zij inderdaad eerder komt. Ik hoop het zo O-) en dan misschien wel met TomTom :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freezhost
Bij mij ligt de app er uit, sessie verlopen krijg ik maar bij opnieuw inloggen ERR_CONNECTION_TIMED_OUT 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• INsaiGN
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-09 15:57
Vannacht voor het eerst gepland opladen gedaan met het vinkje op enkel dal uren aan. Dat werkte nu wel prima! Heb geladen tot 100% en hij geeft aan 311 KM. Ik heb vanavond een ritje van 200km staan naar de schoonfamilie. Ik ben benieuwd hoe hij zich gaat houden en of ik het dus ook zo makkelijk ga redden als hij lijkt te suggereren.

Off-topic: Schoonfamilie op 200km afstand is aan te raden voor eenieder ;)

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
INsaiGN schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:10:
Vannacht voor het eerst gepland opladen gedaan met het vinkje op enkel dal uren aan. Dat werkte nu wel prima! Heb geladen tot 100% en hij geeft aan 311 KM. Ik heb vanavond een ritje van 200km staan naar de schoonfamilie. Ik ben benieuwd hoe hij zich gaat houden en of ik het dus ook zo makkelijk ga redden als hij lijkt te suggereren.

lol, had je dus juist NIET moeten laden tot 100%.
En dan onderweg op een 22kW paal laden... was je wél wat later aangekomen... _O- O-)

of: je wílde wel komen, maar je kon je verlengsnoer niet zo 1-2-3 vinden.. :F

[ Voor 5% gewijzigd door Hansieo op 10-02-2022 16:22 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bogey555
  • Laatst online: 15:32
INsaiGN schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:10:

Ik dacht eerder een afstand buiten het rijbereik van de EV :P _O-

• Mylo1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08-10 11:02
Vandaag de EV6 omgeruild voor een e-Niro, daar werkt alles wel, airco die het gewoon doet zoals het is bedoeld, 20 graden en dan niet opeens een bak koude lucht. Het kan dus wel 😀

• Theflying
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-10 21:05
Freezhost schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:08:
Bij mij ligt de app er uit, sessie verlopen krijg ik maar bij opnieuw inloggen ERR_CONNECTION_TIMED_OUT 8)7
Hier het zelfde probleem. :X
Mylo1 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:28:
Vandaag de EV6 omgeruild voor een e-Niro, daar werkt alles wel, airco die het gewoon doet zoals het is bedoeld, 20 graden en dan niet opeens een bak koude lucht. Het kan dus wel 😀
Ik heb dus ook het zelfde soort probleem. Zet hem op 21 graden en begint goed te verwarmen, totdat de ingestelde temp bereikt is (vermoedt ik) en dan knalt hij de airco aan en wordt het koud.
Gebeurt dit bij jou EV6 ook?

Theflying

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:10
Mylo1 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:28:
Definitief, of tijdelijk?

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:55
Theflying schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:41:
[...]

Hier het zelfde probleem. :X

[...]

Ik heb dus ook het zelfde soort probleem. Zet hem op 21 graden en begint goed te verwarmen, totdat de ingestelde temp bereikt is (vermoedt ik) en dan knalt hij de airco aan en wordt het koud.
Ik ben een Skoda Enyaq rijder, maar dit probleem speelt ook bij mij en vele andere Enyaq bezitters.

• Mylo1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08-10 11:02
Nee gelukkig tijdelijk, nix mis met een e-niro maar morgen zit er als het goed is een trekhaak onder de ev-6 en mag de niro weer terug

• Theflying
vinom schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:48:
[...]

Ik ben een Skoda Enyaq rijder, maar dit probleem speelt ook bij mij en vele andere Enyaq bezitters.
Schakelt dan ook de airco in?

Theflying

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:55
Theflying schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:54:
[...]

Schakelt dan ook de airco in?
Mijn climate staat op auto dus ik durf je niet te zeggen of de airco dan ook aan gaat. Ieder geval, zodra het interieur op temperatuur is merk ik dat er koude(re) onaangename lucht komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Dat doet mijn BMW ook in de Eco stand. Dan komt er af en toe koele lucht uit op warme. Alles in het kader van efficiëntie.

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-07 15:09
Effe een vraagje.
Kan de ev6 ook laden op een 22kw paal en laad hij dan sneller als een 11kw paal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
De Ideale Man schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:15:
Effe een vraagje.
Kan de ev6 ook laden op een 22kw paal en laad hij dan sneller als een 11kw paal?
Als het een DC 22 kW paal is. AC gaat maar tot 11 kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pilot41Day
  • Laatst online: 11-02 21:35
Mister_XE schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:07:
[...]

De dealer gaf aan dat bij bestelling mijn GT eerst op mei 2022 stond en nu op augustus 2022 en hij verwachte dat de planning van de GT naar alle verwachtingen sowieso naar Q4 doorschuift. Het enige wat we kunnen doen is wachten en hopen dat zij inderdaad eerder komt. Ik hoop het zo O-) en dan misschien wel met TomTom :)
Ja met TomTom zou zeker mooi zijn, van de huidige navigatie ben ik niet zo gecharmeerd.
Dus langer wachten kan in ons voordeel werken ook m.b.t. de overige issues zoals o.a. verwarming, zombie modes en meer die dan hopelijk allemaal opgelost zijn.

• AnotherFruitcake
En dan liefst ook al die zijspiegelcamera's die de Ioniq5 blijkbaar ook krijgt dit jaar! Meteen van die lompe dingen af.

[ Voor 32% gewijzigd door AnotherFruitcake op 10-02-2022 23:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anunnaki
  • Laatst online: 17:47
AnotherFruitcake schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:17:
En dan liefst ook al die zijspiegelcamera's die de Ioniq5 blijkbaar ook krijgt dit jaar! Meteen van die lompe dingen af.
Welke lompe dingen?

• AnotherFruitcake
Ik ben nooit een groot fan geweest van zijspiegels, Annunaki.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anunnaki
Ah, tja ze zitten er en heb ze eigenlijk nooit zo bekeken.

Ik zou denk ik meer vrezen voor het slechte zicht die ik nu al soms heb met de zijcamera’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
Dat is afhankelijk wanneer je de auto hebt besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Altijd als ik een e-Tron zie met die spiegel camera's heb ik toch het gevoel dat het een auto is met een handicap. Ziet er gek uit, je zie meteen dat er voor je gevoel iets mist.

Kwestie van wennen natuurlijk, maar lijkt me ook gewoon in het donker en bij slecht weer niet handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theflying
vinom schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:59:
[...]

Mijn climate staat op auto dus ik durf je niet te zeggen of de airco dan ook aan gaat. Ieder geval, zodra het interieur op temperatuur is merk ik dat er koude(re) onaangename lucht komt.
Bij de EV6 zie je het lampje van HEAT uitschakelen en het lampje AIRCO inschakelen en dan voel je de kou naar binnen komen. En dan staat hij op auto-climate.
Phusebox schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:00:
Dat doet mijn BMW ook in de Eco stand. Dan komt er af en toe koele lucht uit op warme. Alles in het kader van efficiëntie.
Was het maar dat hij dat alleen deed bij Eco stand. Hij doet dit ook in "normaal" en "sport". Heb er wel mee zitten experimenteren. Als ik een half uur gereden heb en hij staat op 21 graden, HEAT staat nog aan, AIRCO staat uit en AUTO-CLIMAT op stand 1 en ik zet hem 0,5 graden naar beneden schakelt hij gelijk de AIRCO in en wordt het koud.
Zet ik hem dan van 20,5 terug naar 21 blijft de AIRCO aan en HEAT uit. Dit doet hij tot 22,5.
Komt hij bij 23 dan schakelt de AIRCO weer uit en HEAT weer aan.
Zet ik hem dan op 21 graden dan blijft de HEAT aan en AIRCO uit. Dit allemaal in een tijd frame van 10 seconden.
Dit duurt dan ongeveer 10 min en dan gaat alsnog de HEAT uit en AIRCO aan en wordt het weer koud.
Ben toch erg benieuwd naar de redenatie van het hele systeem 8)7

Theflying

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Theflying schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 07:42:
[...]
Was het maar dat hij dat alleen deed bij Eco stand. Hij doet dit ook in "normaal" en "sport". Heb er wel mee zitten experimenteren. Als ik een half uur gereden heb en hij staat op 21 graden, HEAT staat nog aan, AIRCO staat uit en AUTO-CLIMAT op stand 1 en ik zet hem 0,5 graden naar beneden schakelt hij gelijk de AIRCO in en wordt het koud.
Zet ik hem dan van 20,5 terug naar 21 blijft de AIRCO aan en HEAT uit. Dit doet hij tot 22,5.
Komt hij bij 23 dan schakelt de AIRCO weer uit en HEAT weer aan.
Zet ik hem dan op 21 graden dan blijft de HEAT aan en AIRCO uit. Dit allemaal in een tijd frame van 10 seconden.
Dit duurt dan ongeveer 10 min en dan gaat alsnog de HEAT uit en AIRCO aan en wordt het weer koud.
Ben toch erg benieuwd naar de redenatie van het hele systeem 8)7
Had de climate control niet ook nog zelf ergens een eco setting?

Hoe dan ook, is dit geen gedrag wat je mag verwachten en best wel triest dat dit nog niet is opgelost. Vraag me dan af hoe ze die auto getest hebben en hoe moeilijk kan het zijn om een verwarming te maken die werkt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theflying
Phusebox schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 07:46:
[...]

Had de climate control niet ook nog zelf ergens een eco setting?

Hoe dan ook, is dit geen gedrag wat je mag verwachten en best wel triest dat dit nog niet is opgelost. Vraag me dan af hoe ze die auto getest hebben en hoe moeilijk kan het zijn om een verwarming te maken die werkt :X
Klopt die heeft hij inderdaad ook, maar deze heb ik uitgeschakeld.
Maar een AIRCO aan zetten terwijl de buitenlucht veel kouder is dan in de auto valt bij mij niet echt onder categorie "eco-stand" (Moet toegeven dat ik niet gecontroleerd heb of hij in range afneemt)
Heb het ook getest in "driver-only" en zelfde effect.

Dat deze fouten er in zitten (en nog steeds geen oplossing voor is of een datum wanneer het opgelost is) vind ik ook een beetje verbazingwekkend. Ik snap dat het een compleet nieuw platform is, maar de Kia e-nero is er ook al goed 3 jaar. Lijkt me dat ze daar toch wel iets van hebben geleerd.

Net of er een compleet ander team bezig is geweest met de Kia EV6 en niet even gevraagd hebben, bij het team die de e-nero heeft ontwikkeld, "of er nog punten waren waar ze op moesten letten" :+

Theflying

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• portefam
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:15
Maar als je met een caravan wilt rijden, hoe bevestig je dan de carvanspiegels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:37
Theflying schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 07:55:
[...]

Maar een AIRCO aan zetten terwijl de buitenlucht veel kouder is dan in de auto valt bij mij niet echt onder categorie "eco-stand" (Moet toegeven dat ik niet gecontroleerd heb of hij in range afneemt)
Heb het ook getest in "driver-only" en zelfde effect.
De airco aan hebben is toch ook zinvol om te voorkomen dat er vocht in de auto komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Hebben alle andere EV's dan ook zo'n spannende climate control dat dit zo'n issue is nu bij de EV6?

Ik heb al jaren (15 jaar minimaal) in alle auto's altijd alles op Auto staan en Airco altijd aan. De auto moet dan zelf maar regelen wat nodig is of niet en nog bij geen enkele auto problemen mee gehad, van een Yaris, Fiësta, Focus en Mondeo tot nu 1 serie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
Nou ik lees dat dit bij de Enyaq ook speelt, ICE heeft natuurlijk altijd restwarmte van de motor. Bij EV's is het verwarming aan of uit verwacht ik.... en de warmtepomp zal misschien niet voldoende warme lucht kunnen leveren in ons klimaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Freezhost schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:27:
Nou ik lees dat dit bij de Enyaq ook speelt, ICE heeft natuurlijk altijd restwarmte van de motor. Bij EV's is het verwarming aan of uit verwacht ik.... en de warmtepomp zal misschien niet voldoende warme lucht kunnen leveren in ons klimaat?
Zal dan een gevalletje nieuwe warmtepomp worden verwacht ik, maar weet niet of mensen zonder warmtepomp deze problemen ook hebben.

Zou slecht zijn als die al onder gedimensioneerd is voor ons klimaat, laat staan koudere landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
Phusebox schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:00:
Ditto met Polestar.

ECO aan: matige lauwe lucht totaan pakweg 21C, daarboven wél netjes.

ECO uit: alles prima in te stellen.. F# eco :F

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theflying
Loei123 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:11:
[...]

De airco aan hebben is toch ook zinvol om te voorkomen dat er vocht in de auto komt?
Dat klopt zeker, en er zit ook ook de functie in om automatisch te ontwasemen.
Maar ik doelde meer op het gedrag in correlatie met het verwarmingsgedrag. Eerst verwarmen, daarna temp bereikt en dan airco inschakelen en koelen. (ook al is het volledig droog en niet vochtig)

Theflying

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theflying
Freezhost schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:27:
Denk dat daar het probleem niet ligt. Hij wordt netjes warm, het zit hem in het inschakelen van de airco na het bereiken van de ingestelde tempratuur in auto-climate.
Alle ICE auto's met auto-climate die ik heb gehad, hebben dit probleem nooit gehad. En de Peugeot E-208 van mijn vrouw heeft dit probleem ook niet. Dus het kan wel.

De dealer gaat de inverter veranderen van mijn auto ondanks dat deze buiten de "groep" valt die hier problemen mee zou moeten hebben. Ik persoonlijk (gebaseerd op gevoel en niet technische onderbouwd) denk dat het aan de software ligt.

Heb het gedrag in ieder geval nog gemeld bij de dealer en hun maken er sowieso een melding van richting Kia.

Theflying

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• INsaiGN
  • Laatst online: 24-09 15:57
Hansieo schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:13:
[...]

lol, had je dus juist NIET moeten laden tot 100%.
En dan onderweg op een 22kW paal laden... was je wél wat later aangekomen... _O- O-)

of: je wílde wel komen, maar je kon je verlengsnoer niet zo 1-2-3 vinden.. :F
Haha dat waren ook nog opties ;) Uiteindelijk kwam ik met 7% aan en nog 16km op de klok. Dat viel me dus tegen want ik vertrok met 311km rijbereik op een afstand van 200km. Ik heb weliswaar 130 gereden waar dat mocht maar veelal wel op cruise en afremmen met terug genereren. Terugweg dus maar even een korte stop bij de vrienden van Fastned. Hoop dat dit in het voorjaar beter presteert want dit is niet echt " relaxed " zeg maar dat laatste stukje :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricEB
Op zich is dit 'normaal'. Wisseltemperatuur ligt bij meeste auto's met automatische airco rond de 21 - 21,5 graden.
Bij de EV6 is het alleen iets extremer, zet hem op 21,5 graden en de auto verwarmt de auto tot prima temp. Op een gegeven moment zal het in de auto warmer worden door buitentemp, lichaamswarmte etc...dan schakelt de HEAT uit en om naar 21,5 te moeten gaat de AC automatisch aan om temp naar beneden bij te stellen. Want hoe raar ook...in de EV6 staat airco niet altijd aan. En dat voel je...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
EricEB schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:16:
[...]

Op zich is dit 'normaal'. Wisseltemperatuur ligt bij meeste auto's met automatische airco rond de 21 - 21,5 graden.
Bij de EV6 is het alleen iets extremer, zet hem op 21,5 graden en de auto verwarmt de auto tot prima temp. Op een gegeven moment zal het in de auto warmer worden door buitentemp, lichaamswarmte etc...dan schakelt de HEAT uit en om naar 21,5 te moeten gaat de AC automatisch aan om temp naar beneden bij te stellen. Want hoe raar ook...in de EV6 staat airco niet altijd aan. En dat voel je...
Dit hele verwarmingsprobleem is voor mij toch wel de grootste reden waarom ik twijfel over annuleren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EricEB
Phusebox schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:17:
[...]

Dit hele verwarmingsprobleem is voor mij toch wel de grootste reden waarom ik twijfel over annuleren.
Wellicht bekend..als een van de eerste rijders werd bij mij de inverter gewisseld...daarna nooit meer problemen gehad met heel koude lucht of niet werkende verwarming.
Ik ben nu heel tevreden over de werking.
2 puntjes van aandacht:
het wisselen van HEAT naar AC (automatisch bij AUTO Climat) merk je iets meer dan in niet EV auto.
het spontaan beslaan van de ramen (ondanks auto ontwaseming aan) komt af en toe voor bij regen. dan zelf even AC aanzetten en het is zo weg. Dit 'probleem' is bekend bij KIA.

Heb gister 2 x rit van 240 km gereden...heerlijke reisauto. Temp op 21,5 en slechts een keer einde rit sprong hij op AC....het werd merkbaar warmer door invloeden, tja dan moet hij bijstellen zoals ik al schreef.

Aanvullend:
In mijn vorige VW Passat werkte het exact zelfde. hier zat wisselmoment van automatiche airco (koude lucht aan) op precies 21 graden. Hier had ik vaker ruzie mee dan in huidige EV6 nu.

[ Voor 9% gewijzigd door EricEB op 11-02-2022 09:29 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Waterman53
  • Laatst online: 15:22
[...]

Over het feit dat jij ooit stopt met twijfelen, twijfel ik niet _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
EricEB schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:22:
[...]

Wellicht bekend..als een van de eerste rijders werd bij mij de inverter gewisseld...daarna nooit meer problemen gehad met heel koude lucht of niet werkende verwarming.
Ik ben nu heel tevreden over de werking.
2 puntjes van aandacht:
het wisselen van HEAT naar AC (automatisch bij AUTO Climat) merk je iets meer dan in niet EV auto.
het spontaan beslaan van de ramen (ondanks auto ontwaseming aan) komt af en toe voor bij regen. dan zelf even AC aanzetten en het is zo weg. Dit 'probleem' is bekend bij KIA.

Heb gister 2 x rit van 240 km gereden...heerlijke reisauto. Temp op 21,5 en slechts een keer einde rit sprong hij op AC....het werd merkbaar warmer door invloeden, tja dan moet hij bijstellen zoals ik al schreef.

Aanvullend:
In mijn vorige VW Passat werkte het exact zelfde. hier zat wisselmoment van automatiche airco (koude lucht aan) op precies 21 graden. Hier had ik vaker ruzie mee dan in huidige EV6 nu.
Mja, ik heb hem nu met dit weer op 18/19 graden staan en dat is warm zat, maar klinkt een beetje alsof de EV6 dan niet eens verwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Phusebox schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:36:
[...]

Mja, ik heb hem nu met dit weer op 18/19 graden staan en dat is warm zat, maar klinkt een beetje alsof de EV6 dan niet eens verwarmt.
Toevallig dat je dit nu zegt.

Vanochtend was het hier 4 graden en met de climate control op 23 graden kwam er weliswaar geen koude lucht uit, maar overtuigend warm was het ook niet.
Even opgeschroefd naar 24 graden ging het beter, ik gebruik overigens nooit de auto climate stand.

Op de terugweg kon ik hem makkelijk weer op 23 zetten want er was duidelijk warmere lucht dan de heenweg.

Het lijkt alsof de auto met lagere temperaturen toch wat warmte afsnoept voor de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Waterman53 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:35:
[...]

Over het feit dat jij ooit stopt met twijfelen, twijfel ik niet _/-\o_
Een kachel die niet (goed) werkt op een auto van 50k mag reden tot twijfel zijn toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Over de verwarming: ik kan me haast geen auto met climate control herinneren waarbij ik nooit gedacht heb "waarom voel ik nu koude lucht?". Ik heb dat tijdens lange ritten soms ook bij mijn huidige ICE (BMW), maar bv ook bij "mijn" Tesla Model 3.

Het wisselmoment zoals @EricEB het omschrijft zou best wel eens kunnen. Misschien dat dit bij de ene auto wat subtieler werkt als bij de andere. En sowieso (denk ik) alleen bij auto's met climate control ipv de traditionele verwarmings/airco systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dosh
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:45
EricEB schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:16:
[...]

In de handleiding staat volgens mij ook ergens dat ze aanbevelen om structureel 22 graden ingesteld te hebben op AUTO-stand. Waarschijnlijk om dit te voorkomen? Geen idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:08
Franciesco schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:21:
Over de verwarming: ik kan me haast geen auto met climate control herinneren waarbij ik nooit gedacht heb "waarom voel ik nu koude lucht?". Ik heb dat tijdens lange ritten soms ook bij mijn huidige ICE (BMW), maar bv ook bij "mijn" Tesla Model 3.
Eens. Dit is één van de weinige aanmerkingen die ik heb op mijn Astra K. Zelfs als 'Auto' uit staat wordt de airco regelmatig ingeschakeld op basis van (neem ik aan) het vochtpercentage in de uitgeblazen lucht. Op zich niet eens zo erg tijdens een rit, maar ik wil zelf persé de laatste 10 minuten voor aankomst de airco niet aan hebben zodat de verdamper goed drooggeblazen is.Dat kreng gaat echter natuurlijk altijd juist op het laatst aan met als gevolg een hoop vocht in het interieur en bij vorst soms zelfs van binnenuit bevroren ruiten.
Het is volgens mij ook een beetje gemakzuchtig denken door de ontwikkelaars van de aansturing van klimaatregelingen: vocht/beetje te warm=airco aan. Terwijl een beetje harder blazen zonder airco vaak ook volstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leezer14
  • Laatst online: 09-10 10:42
dosh schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:51:
[...]

In de handleiding staat volgens mij ook ergens dat ze aanbevelen om structureel 22 graden ingesteld te hebben op AUTO-stand. Waarschijnlijk om dit te voorkomen? Geen idee
22 graden is inderdaad genoemd als "optimale" temperatuur. Met deze instelling schijnt de auto het minste moeite te hebben om hem op temp te houden. Zelf heb ik hem vaak op 22 staan, en tijdens een lange rit wil hij na een uurtje vaak op AC schieten. Zelf vind ik dit erg fijn, omdat de lucht dat even een frisse "stoot" krijgt in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theflying
[...]

Moet toegeven dat, ondanks de problemen, ik niet in jou schoenen wil staan. Op je auto wachten terwijl je alle "meldingen" leest van gebruikers.

Ik vind de auto, ondanks alles, nog steeds de juiste keuze. Het paste voor mij precies in het plaatje. Afmetingen, kosten en opties. De problemen waar ik nu tegen loop zijn niet de ergste.
Wat ik wel jammer vind, en volgens mij is dit wel een beetje inherent aan de auto-mobiel wereld (tesla en exoten daar gelaten), is dat je niks hoort. Alleen maar "we zijn er mee bezig", maar waar mee en wanneer het opgelost is blijft een raadsel.

Tado (compleet andere markt natuurlijk) had een soort roadmap waar je kon zien wat de plannen waren, wat er open stond en indicatie wanneer het kwam. Was soms erg prettig om te weten wat er aan kwam. Maar dat zal voor de automobiel niet te doen zijn. (denk ik)

Theflying

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Theflying schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:56:
[...]

Wat ik wel jammer vind, en volgens mij is dit wel een beetje inherent aan de auto-mobiel wereld (tesla en exoten daar gelaten), is dat je niks hoort. Alleen maar "we zijn er mee bezig", maar waar mee en wanneer het opgelost is blijft een raadsel.
Of dit bij Tesla zo anders is weet ik niet hoor. Mijn ervaring (rij zakelijk een Model 3): na bestellen in 2021 via de leasemaatschappij hoorde ik een tijd niks van Tesla, wel vooraf een vermoedelijke levermaand nagevraagd. Pas toen de auto onderweg was met de boot kreeg ik op een bepaald moment een automatische SMS met een concretere leverdatum (die nog niet 100% vast stond).
Softwareproblemen zijn er uiteraard ook bij Tesla, maar wanneer er een nieuwe versie en/of fix voor een bepaalde bug komt wordt voor zover ik weet ook niet gecommuniceerd. Via internetkanalen komt er soms wel wat info naar boven over een aankomende update.
Grootste verschil is dan natuurlijk wel dat Tesla een erg goed en uitgebreid OTA systeem heeft. En dat dit ook helpt om soms snel een fix te krijgen.

Oftewel: bovenstaande lijkt mij in de praktijk niet heel anders dan dat ik van de traditionelere merken ken.

[ Voor 6% gewijzigd door Franciesco op 11-02-2022 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theflying
Franciesco schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:10:
[...]

Of dit bij Tesla zo anders is weet ik niet hoor. Mijn ervaring (rij zakelijk een Model 3): na bestellen in 2021 via de leasemaatschappij hoorde ik een tijd niks van Tesla, wel vooraf een vermoedelijke levermaand nagevraagd. Pas toen de auto onderweg was met de boot kreeg ik op een bepaald moment een automatische SMS met een concretere leverdatum (die nog niet 100% vast stond).
Softwareproblemen zijn er uiteraard ook bij Tesla, maar wanneer er een nieuwe versie en/of fix voor een bepaalde bug komt wordt voor zover ik weet ook niet gecommuniceerd. Via internetkanalen komt er soms wel wat info naar boven over een aankomende update.
Grootste verschil is dan natuurlijk wel dat Tesla een erg goed en uitgebreid OTA systeem heeft. En dat dit ook helpt om soms snel een fix te krijgen.

Oftewel: bovenstaande lijkt mij in de praktijk niet heel anders dan dat ik van de traditionelere merken ken.
Dan ben ik bang dat ik iets te veel met Tesla-Fanboy's praat want die schepte toch een iets mooier beeld. :+
Jou verhaal klinkt in ieder geval wel wat plausibeler. ;)

Theflying

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:45
Ik zit ook te wachten op mijn EV6 en ik heb nu al he.le.maal. geen zin om steeds met de dealer te regelen om software updates te krijgen.

En ik kan me voorstellen dat de dealers dat ook een rotsituatie vinden, want: het kost veel tijd, levert niks op, ze hebben geen informatie en de techniek is bij volgende modellen weer helemaal anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

In praktische zin, waarom zou je niet altijd AC aan hebben staan? Ik snap dat het impact heeft op de range, maar is dat zo dramatisch dat je er mee moet gaan flipperen?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
  • Laatst online: 09-10 10:42
FirePuma142 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:25:
In praktische zin, waarom zou je niet altijd AC aan hebben staan? Ik snap dat het impact heeft op de range, maar is dat zo dramatisch dat je er mee moet gaan flipperen?
Wanneer je HEAT en AC aan hebt staan, komt er geen warme lucht uit. Dit werkte voorheen inderdaad prima met "Normale" auto's. Dus 22 graden verwarmen in de winter met AC en HEAT aan, zal niet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Leezer14 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:31:
[...]

Wanneer je HEAT en AC aan hebt staan, komt er geen warme lucht uit. Dit werkte voorheen inderdaad prima met "Normale" auto's. Dus 22 graden verwarmen in de winter met AC en HEAT aan, zal niet gaan.
Dat is toch een bug dan denk ik? De heat/cold-instelling is toch eigenlijk een soort boost bovenop de A/C? Kan best zijn dat ik de kern van de zaak gemist heb hoor, aangaande het verwarmings-issue, ik dacht dat het beperkt was tot de eerder opgelostte inverterissues en wat koude lucht af en toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:40

PB-powell

Mr. Laziness

FirePuma142 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:25:
De AC en HEAT hebben best wel grote impact op het bereik dat je voor langere ritten dit wel wilt managen.
Maar met alle verwarmingsproblemen die men hier meldt, ik heb nergens last van of ander gedrag dan met mijn vorige auto. Ook die begon gewoon koude(re) lucht te blazen als het te warm in de auto werd, maar omdat de lucht direct langs je handen/gezicht gaat voel je het veel meer en is de impact ervan ook groter. Als ik de blowers van mij af draai is het voor mijn gevoel altijd comfortabel op de temperatuur die ik heb ingesteld (beginnend op 22,5 en dan langzaam zakkend naar 20,5 als ik het aangenaam vind).

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricEB
PB-powell schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:44:
[...]

De AC en HEAT hebben best wel grote impact op het bereik dat je voor langere ritten dit wel wilt managen.
Maar met alle verwarmingsproblemen die men hier meldt, ik heb nergens last van of ander gedrag dan met mijn vorige auto. Ook die begon gewoon koude(re) lucht te blazen als het te warm in de auto werd, maar omdat de lucht direct langs je handen/gezicht gaat voel je het veel meer en is de impact ervan ook groter. Als ik de blowers van mij af draai is het voor mijn gevoel altijd comfortabel op de temperatuur die ik heb ingesteld (beginnend op 22,5 en dan langzaam zakkend naar 20,5 als ik het aangenaam vind).
100 % eens. (alleen staat het bij mij permanent op 21,5 gr. ik kom er nooit aan.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• De Ideale Man
PB-powell schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:44:
[...]

Je wilt ook een comfortabele auto rijden. Dus ik zet alles aan het hele jaar door. In zomer moet het aangenaam zijn en in de winter warm 22 graden, stoelverwarming en stuurverwarming (tot mijn handen heet zijn) aan.
Heb ik hierdoor wat minder range, ik denk het wel, dan neem ik toch een extra pauze bij de snellader! Ik heb geen zin om de airco aan en uit te zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

De Ideale Man schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:24:
[...]

Je wilt ook een comfortabele auto rijden. Dus ik zet alles aan het hele jaar door. In zomer moet het aangenaam zijn en in de winter warm 22 graden, stoelverwarming en stuurverwarming (tot mijn handen heet zijn) aan.
Heb ik hierdoor wat minder range, ik denk het wel, dan neem ik toch een extra pauze bij de snellader! Ik heb geen zin om de airco aan en uit te zetten.
Dat was ook mijn plan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KingOfNorway
Ik denk dat je de verwarming / koeling van een ICE niet kan vergelijken met een EV. Vooral ook omdat een ICE "gratis" een constante hoeveelheid warmte produceert. Dus zet je in een ICE de AC aan dan gaat dat makkelijker omdat je eigenlijk alleen maar de warmte aanvoer in de cabine hoeft te regelen. Bij een ICE moet de AC en HEAT veel meer in balans worden gebracht. En dat natuurlijk op een manier die heet meest efficient is qua stroomverbruik. Dat zijn veel meer variabelen die er moeten worden gecontroleerd. Als ik het zo hoor en lees is dit een uitdaging van veel BEV's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingOfNorway
Vorige week is mijn auto opnieuw naar de dealer geweest voor onder andere een probleem met de navigatie die vast loopt cq. crasht. Wat ik zie is dat als eerste de positie op de kaart bevriest, waarna ik op de snelweg een melding krijg dat ik het HDA systeem moet laten controleren. Vervolgens gaat of het infotainment systeem op zwart en reset zichzelf, of hij springt terug naar het hoofdmenu. Als dat laatste gebeurt duurt het een tiental seconden voordat ik de kaart weer kan openen. Ook zag ik dat de snelheid op het dashboard op 100 bleef staan terwijl ik al enige tijd van de snelweg af was.

Toen ik de auto weer ophaalde, kreeg ik te horen van de dealer dat ze het probleem niet konden oplossen omdat zij niet in staat waren oude software versies terug te zetten. Verder werd mij gevraagd een foto te maken van het display als het probleem weer op trad.

Vandaag een langere rit op de snelweg gemaakt en inderdaad het probleem trad weer meerdere malen op. Gelijk maar even langs de dealer gereden en daar kreeg ik de vraag of ik toevallig mijn iPhone met een kabel aan de auto had verbonden. Ik beaamde dat en men gaf aan dat het een bekend probleem was (bij meerdere automerken) dat de software van Apple en die van de auto niet altijd fijn samenwerken. Dit schijnt bij nagenoeg elke nieuw auto model te spelen en dat de fabrikant of Apple met een update moet komen om het op te lossen.

Ik had zelf het causale verband nog niet gelegd, dus ik ga eens opletten of het probleem alleen optreedt als ik mijn iPhone met de auto heb verbonden via de kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:40

PB-powell

Mr. Laziness

De Ideale Man schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:24:
[...]

Eens, als het je waard is om wat vaker te stoppen/laden moet je vooral doen wat jij wil. Maar ik snap ook dat de auto standaard wat zuiniger is in verbruik om wel de range te halen die ze adverteren. Zelf let ik er niet zo op omdat ik met 80% makkelijk twee keer op en neer kan naar kantoor maar 3 keer sowieso niet, dus af en toe wat extra warmte of wat stroom bij bij het stoplicht kijk ik niet op.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Redez
  • Laatst online: 12-02-2024
V.w.b. het klimaatcontrolesysteem; ik mag toch ergens wel hopen dat dit een bug is en geen 'productfunctie' van een EV.
Ik kan er op zich voorlopig wel mee dealen, maar dit moet gewoon opgelost worden. Het lijkt haast alsof de auto 2 standen kent: standje kernsplitsing en standje noordpool. Er is gewoon geen tussenweg.
Normaal hoort een auto de temperatuurcontrole gewoon te doen a.d.h.v. de airco. Bij m'n vorige auto, een Mazda, had ik altijd gewoon temp op auto 20 graden staan met AC aan, werkte prima, ook als hij dan op een koude dag verwarmt is het combi heat+airco en heb je ook geen last van aangeslagen ramen. Als de temperatuur dan vervolgens opgelopen is, houdt hij het onder controle met enkel de AC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damianvd
KingOfNorway schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:11:
Vorige week is mijn auto opnieuw naar de dealer geweest voor onder andere een probleem met de navigatie die vast loopt cq. crasht. Wat ik zie is dat als eerste de positie op de kaart bevriest, waarna ik op de snelweg een melding krijg dat ik het HDA systeem moet laten controleren. Vervolgens gaat of het infotainment systeem op zwart en reset zichzelf, of hij springt terug naar het hoofdmenu. Als dat laatste gebeurt duurt het een tiental seconden voordat ik de kaart weer kan openen. Ook zag ik dat de snelheid op het dashboard op 100 bleef staan terwijl ik al enige tijd van de snelweg af was.

Toen ik de auto weer ophaalde, kreeg ik te horen van de dealer dat ze het probleem niet konden oplossen omdat zij niet in staat waren oude software versies terug te zetten. Verder werd mij gevraagd een foto te maken van het display als het probleem weer op trad.

Vandaag een langere rit op de snelweg gemaakt en inderdaad het probleem trad weer meerdere malen op. Gelijk maar even langs de dealer gereden en daar kreeg ik de vraag of ik toevallig mijn iPhone met een kabel aan de auto had verbonden. Ik beaamde dat en men gaf aan dat het een bekend probleem was (bij meerdere automerken) dat de software van Apple en die van de auto niet altijd fijn samenwerken. Dit schijnt bij nagenoeg elke nieuw auto model te spelen en dat de fabrikant of Apple met een update moet komen om het op te lossen.

Ik had zelf het causale verband nog niet gelegd, dus ik ga eens opletten of het probleem alleen optreedt als ik mijn iPhone met de auto heb verbonden via de kabel.
Dit probleem is bij nog nooit voorgekomen en ik leg mijn telefoon altijd aan de kabel voor Apple Carplay, heb de auto sinds 3 dec. en ong. 12k kilometers op de teller. Dit probleem had ik ook niet in mijn A3, Megane, Mondeo, V40... Maar misschien heb ik dan geluk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anunnaki
Leezer14 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:31:
[...]

HEAT en AC staat bij mij samen aan en er komt warme lucht uit. Alleen AC aan er komt koude lucht uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:25
Redez schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:28:
V.w.b. het klimaatcontrolesysteem; ik mag toch ergens wel hopen dat dit een bug is en geen 'productfunctie' van een EV.
Ik kan er op zich voorlopig wel mee dealen, maar dit moet gewoon opgelost worden. Het lijkt haast alsof de auto 2 standen kent: standje kernsplitsing en standje noordpool. Er is gewoon geen tussenweg.
Normaal hoort een auto de temperatuurcontrole gewoon te doen a.d.h.v. de airco. Bij m'n vorige auto, een Mazda, had ik altijd gewoon temp op auto 20 graden staan met AC aan, werkte prima, ook als hij dan op een koude dag verwarmt is het combi heat+airco en heb je ook geen last van aangeslagen ramen. Als de temperatuur dan vervolgens opgelopen is, houdt hij het onder controle met enkel de AC.
Ik heb even smakelijk moeten lachen om je opmerking: standje kernsplitsing en standje noordpool.
Bizar genoeg is dit waar, lekker warm en plots koud doordat de AC aanspringt en/of Heat uit gaat.
Mijn workaround is het raam, als het te warm wordt, gaat mijn raam een stukje open. Heat blijft dan aan en AC blijft uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theflying
Anunnaki schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:35:
[...]

HEAT en AC staat bij mij samen aan en er komt warme lucht uit. Alleen AC aan er komt koude lucht uit.
Heb je dit dan handmatig ingesteld of in auto-climate. Heb namelijk zelf nooit dat in auto-climate de heat en airco tegelijk aan staan.

Theflying

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-09 18:48

jefjef

learning by doing

Ik heb nu meerdere en verschillende USB sticks gebruikt om de laatste navi update via update.kia er op te zetten. Elke keer weer bij het insteken van de USB in de USB poort en het naar voren halen van settings pagina krijg ik de melding "Het updatebestand is onvolledig. Verwijder het updategeheugen. Download het updatebestand en probeer het opnieuw.

Iemand meer tegen dit aangelopen? Enige tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pica
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-10 17:14
De heren welke problemen hebben met hun climate control: Hebben jullie de laatste software updates al?
Ik moet zeggen na deze updates dat het best goed werkt nu. Heb hem nu eigenlijk permanent op auto staan op 21,5/22 zonder issues meer.

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Doet de app het bij jullie, ik krijg netwerkfout. Auto heeft wel verbinding
Pagina: 1 ... 112 ... 448 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic