Het direct koppelen van toeren aan snelheid klopt volgens mij niet. Er zit wel degelijk een versnelling in de auto. Een CVT, of te wel een Continu Variable Transmissie.
Ja.Loei123 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:27:
[...]
Moet ik trouwens de grafiek zo interpreteren dat bij 2500 toeren, dus net geen 60km/u, de auto nog geen 125pk produceert?
Dit kan ik ergens haast niet geloven.
Maar weet dat koppel = acceleratie.
En vermogen = topsnelheid.
Dus dat klopt helemaal bij de acceleratie die de rwd laat zien.
Goed tot 140 kmh en daarboven steeds zwakker.
dat lijkt mij dus ook, als ik bij 50km/u het stroompedaal volledig intrap heb ik echt wel meer dan 125pk tot mijn beschikking.KingOfNorway schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:28:
Het direct koppelen van toeren aan snelheid klopt volgens mij niet. Er zit wel degelijk een versnelling in de auto. Een CVT, of te wel een Continu Variable Transmissie.
De grafiek zou mooier zijn geweest als de snelheid er ook bij vermeld werd.
Nope.KingOfNorway schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:28:
Geen cvt.
1 vaste verhouding/ overbrenging.
Ik heb me er gisteravond nog in verdiept.
Zie mij eerdere post hoe je die kunt uitrekenen.Loei123 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:31:
[...]
dat lijkt mij dus ook, als ik bij 50km/u het stroompedaal volledig intrap heb ik echt wel meer dan 125pk tot mijn beschikking.![]()
De grafiek zou mooier zijn geweest als de snelheid er ook bij vermeld werd.
En nogmaals vermogen doet weinig voor de acceleratie. KOPPEL is hiervoor van belang.
Misschien heeft de GT wel een CVT om de topsnelheid van 260km/h te krijgen?asennamm schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:32:
[...]
Nope.
Geen cvt.
Als dat zo is en die 350nm vanaf 0 toeren beschikbaar was dan werd ik wel harder in de stoel gedrukt bij stoplicht sprints.asennamm schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:31:
[...]
Ja.
Nee, mijn gevoel zegt dat het vermogen/koppel opbouwt en niet per direct volledig beschikbaar is.
Ja maar dat heeft misschien meer te maken met beperking om niet constant door te spinnen op de achterwielen?Loei123 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:35:
[...]
Als dat zo is en die 350nm vanaf 0 toeren beschikbaar was dan werd ik wel harder in de stoel gedrukt bij stoplicht sprints.
Nee, mijn gevoel zegt dat het vermogen/koppel opbouwt en niet per direct volledig beschikbaar is.
De motor zal het koppel wel beschikbaar hebben, maar dit is elektronisch begrensd.Loei123 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:35:
[...]
Als dat zo is en die 350nm vanaf 0 toeren beschikbaar was dan werd ik wel harder in de stoel gedrukt bij stoplicht sprints.
350nm kun je niet zomaar op de aandrijfassen loslaten.
Bij mijn diesel is het maximale koppel van 430nm pas in de 3e versnelling altijd beschikbaar. De eerste twee versnellingen is dit begrensd.
Zou kunnen, maar in dat geval zou ik het Traction Control lampje moeten zien knipperen toch?Bogey555 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:37:
[...]
Ja maar dat heeft misschien meer te maken met beperking om niet constant door te spinnen op de achterwielen?
Wat ik vooral bedoel is als ik van 0 naar 100 sprint ik bij 50km/h een bepaalde hoeveelheid vermogen heb, maar lang niet alles.
Als ik al 50km/h cruise en dan het pedaal volledig intrap, lijkt wel ineens bijna alle power te zijn.
Dat doet voor mij een beetje afbreuk aan de beleving van de acceleratie die BEV's kunnen bieden.
Dat is koppel, koppel, koppel.Loei123 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:40:
[...]
Zou kunnen, maar in dat geval zou ik het Traction Control lampje moeten zien knipperen toch?
Wat ik vooral bedoel is als ik van 0 naar 100 sprint ik bij 50km/h een bepaalde hoeveelheid vermogen heb, maar lang niet alles.
Als ik al 50km/h cruise en dan het pedaal volledig intrap, lijkt wel ineens bijna alle power te zijn.
En de traction control doet niets. Dit is in de ecu begrensd om je aandrijfassen en banden te sparen.
Ik ben trouwens vooral teleurgesteld dat er op snelheid zo weinig koppel overblijft.
En Kia waarom geen 400 nm koppel net zoals bij de e niro????
Snap ik nog steeds niet waarom ze teruggegaan zijn in koppel.
[ Voor 15% gewijzigd door asennamm op 09-02-2022 10:48 ]
Ja prima, koppel is ook vermogen.asennamm schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:43:
[...]
Dat is koppel, koppel, koppel.
En de traction control doet niets. Dit is in de ecu begrensd om je aandrijfassen en banden te sparen.
De lezers hier wel zullen begrijpen wat ik hierbij bedoel, dat corrigeren elke keer is niet nodig.
Je ECU die aandrijfassen bespaard redenering gaat niet op voor wanneer ik al cruisend ineens het pedaal intrap. Al cruisend lijkt er veel meer vermogen geleverd te worden dan wanneer je de zelfde snelheid bereikt vanuit stilstand.
Niet helemaal. Bedenk eens wat 300pk en 600Nm met je bandenprofiel doet als dit van 0 tot bv 50km losgelaten is? dan heb je zomaar slicks.Loei123 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:27:
[...]
Moet ik trouwens de grafiek zo interpreteren dat bij 2500 toeren, dus net geen 60km/u, de auto nog geen 125pk produceert?
Dit kan ik ergens haast niet geloven.
[...]
Als de grafiek zo geïnterpreteerd moet worden als ik denk, dan heb je bij minder dan 60km/u maar de helft van je vermogen beschikbaar.
Dat is natuurlijk een zeer droevige prestatie t.o.v. een ICE auto.
Als ze die curve weten te verbeteren zal het rijplezier ook groter worden.
Dáárom heb je een mooie opbouw curve nodig, om de boel heel te houden.
kijk hier eens naar voor verduidelijking..
https://www.youtube.com/w...hhmfk&ab_channel=PDriveTV
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Een elektrische motor hoeft geen koppel op te bouwen, die is beschikbaar vanaf 0 punt. Als je ervaart dat het 'opgebouwd' moet worden, dan is dat waarschijnlijk software matig gedaan. Wat ik ergens wel logisch vind, want dan heb je meer controle over de auto + het rijd denk ik natuurlijker/fijner.Loei123 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:40:
[...]
Zou kunnen, maar in dat geval zou ik het Traction Control lampje moeten zien knipperen toch?
Dat doet voor mij een beetje afbreuk aan de beleving van de acceleratie die BEV's kunnen bieden.
Er zijn zelfs ICE auto's die dat hebben, met een ECO mode kun je het gast pedaal in trappen, maar de auto reageert dan langzamer vergeleken met een race/sport mode (give it a name). Dat zie je wel vaker sinds gas/elektro pedalen met een 'wire' systeem werken en niet gelijk mechanisch gekoppeld zijn aan een motor.
[ Voor 5% gewijzigd door Tux3.14 op 09-02-2022 10:53 ]
Precies hetzelfde hier gisteren.Loei123 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:46:
Vanochtend in de regen en een natte auto wederom geen geluid.
Geen muziek, geen waarschuwingsgeluiden, geen parkeersensorgeluiden op de weg naar school.
Grappig genoeg blijf je wel een geluid horen wanneer je de auto in R, D of P zet.
Op de terugweg deed het alles het wel weer.
Lijkt toch iets mis te gaan wanneer de auto nat is/het heeft geregend.
Daarvoor ook al een keer dat enkel de achterste speakers werkten.
Je zegt het zelf, lijkt. Als je al bezig bent met de acceleratie zit je al wat tegen je stoel gedrukt. Dat dit langzaamaan dieper wordt merk je veel minder dan wanneer je vanuit cruisen naar volle acceleratie gaat.Loei123 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:46:
[...]
Al cruisend lijkt er veel meer vermogen geleverd te worden dan wanneer je de zelfde snelheid bereikt vanuit stilstand.
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar koppel is geen vermogen.Loei123 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:46:
[...]
Ja prima, koppel is ook vermogen.
De lezers hier wel zullen begrijpen wat ik hierbij bedoel, dat corrigeren elke keer is niet nodig.
Je ECU die aandrijfassen bespaard redenering gaat niet op voor wanneer ik al cruisend ineens het pedaal intrap. Al cruisend lijkt er veel meer vermogen geleverd te worden dan wanneer je de zelfde snelheid bereikt vanuit stilstand.
Vermogen = koppel x toerental.
Ik probeer gewoon uit te leggen wat er voor zorgt dat je die duw in de rug voelt. Niets vervelends mee bedoelt.
Helemaal mee eens, maar die curve kan beter wat mij betreft.Hansieo schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:51:
[...]
Niet helemaal. Bedenk eens wat 300pk en 600Nm met je bandenprofiel doet als dit van 0 tot bv 50km losgelaten is? dan heb je zomaar slicks.
Mijn vorige BMW kon ook vol gas weg vanuit stilstand, en dan krijg je wel het volledige vermogen onder 50km/h.
Ik bedoel hierbij ook de mate waarin de auto accelereert in beide situaties.xxander968 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:53:
[...]
Je zegt het zelf, lijkt. Als je al bezig bent met de acceleratie zit je al wat tegen je stoel gedrukt. Dat dit langzaamaan dieper wordt merk je veel minder dan wanneer je vanuit cruisen naar volle acceleratie gaat.
En de aandrijfassen zouden ook op Wokkels gaan lijken......Hansieo schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:51:
[...]
Niet helemaal. Bedenk eens wat 300pk en 600Nm met je bandenprofiel doet als dit van 0 tot bv 50km losgelaten is? dan heb je zomaar slicks.
Staat hier niet per ongeluk de stille modus aan? Daarbij doen enkel de achterste speaker het volgensmij.Redez schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:52:
[...]
Precies hetzelfde hier gisteren.
Nee, was echt een bug, had niets veranderd en direct zo bij het starten. Opnieuw sluiten, weglopen en vervolgens herstarten werkte toen enkel.Leezer14 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:58:
[...]
Staat hier niet per ongeluk de stille modus aan? Daarbij doen enkel de achterste speaker het volgensmij.
Daar kan ik het mee eens zijn.Loei123 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:53:
[...]
Helemaal mee eens, maar die curve kan beter wat mij betreft.
Mijn vorige BMW kon ook vol gas weg vanuit stilstand, en dan krijg je wel het volledige vermogen onder 50km/h.
Bij de rwd hebben ze het koppel ook naar mijn gevoel in de lagere toeren wel heel weg geknepen. Dit zou in de sportstand iets progressiever vrijgegeven kunnen worden.
Ik ben bang een gevalletje Aziatische terughoudendheid.
Maar heeft natuurlijk ook te maken met de garantie die Kia 7 jaar lang moet geven.
Ik heb nu twee keer ervaring met geen geluid, en twee keer ervaring met geen geluid enkel uit de voorste twee tweeter in de deur, verder werkt alles dan wel maar valt eigenlijk ook niet naar te luisteren.Redez schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:52:
[...]
Precies hetzelfde hier gisteren.
Precies dat.asennamm schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:59:
[...]
Daar kan ik het mee eens zijn.
Bij de rwd hebben ze het koppel ook naar mijn gevoel in de lagere toeren wel heel weg geknepen. Dit zou in de sportstand iets progressiever vrijgegeven kunnen worden.
Ik ben bang een gevalletje Aziatische terughoudendheid.
Maar heeft natuurlijk ook te maken met de garantie die Kia 7 jaar lang moet geven.
En wanneer je al een vaartje hebt van zeg 40/50km/h en dan het pedaal intrapt is die beperking veel minder dan vanuit stilstand.
Omdat rollend accelereren minder belastend is voor je aandrijfassen. Ik ben bang dat dat de voornaamste reden is. De levensduur van de aandrijfassen.Loei123 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:01:
[...]
Precies dat.
En wanneer je al een vaartje hebt van zeg 40/50km/h en dan het pedaal intrapt is die beperking veel minder dan vanuit stilstand.
Maar evengoed jammer dat het niet iets meer is.
[ Voor 5% gewijzigd door asennamm op 09-02-2022 11:04 ]
Ja dat lijkt me idd ook de redenering. De GT zal wel een andere kwaliteit assen hebben om dat groter vermogen op te vangen. Vandaar ook de meerprijs.asennamm schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:03:
[...]
Omdat rollend accelereren minder belastend is voor je aandrijfassen. Ik ben bang dat dat de voornaamste reden is. De levensduur van de aandrijfassen.
Hyundai geeft in dit nieuwsartikel aan dat V2G nu in Utrecht getest wordt met de Ioniq. "The next step of the project will enable innovative Vehicle-to-Grid (V2G) technology to be tested in combination with the charging solution. V2G is the latest technology that allows energy to be provided back to the power grid from the battery of a BEV. It enables efficient energy demand management, especially during peak hours."
https://www.hyundai.news/...idential-car-sharing.html
https://www.hyundai.news/...idential-car-sharing.html
Ik moet zeggen dat ik deze hele discussie m.b.t. de acceleratie vanuit stilstand nog steeds niet snap.
Dat z.g.n. EV-gevoel is er gewoon, enkel niet zo erg als bij een Tesla of een lichtere EV.
Vergeet niet dat het inderdaad veel PK's en Nm's zijn, maar wel op 2.000kg. Dit lijkt iedereen die hierover klaagt te vergeten.
En daarbij, hoe vaak gebruik je de snelheid vanaf 0? Zijn er dan zoveel 'stoplichtsprintje-fans' hier? Ik snap dat je dit een aantal keer doet, maar geef mij hiervoor maar een leuke handgeschakelde auto met minder vermogen. Dit is een comfortabele reisauto, zeker in RWD configuratie, geen strepentrekker. Veel belangrijker is ook gewoon de acceleratie vanaf 50-60 km/u voor zaken zoals invoegen. Dit doet de EV6 hartstikke prima.
Aanvullend, juist top dat het koppel al dan niet gelimiteerd wordt vanaf 0. Ten eerste rijdt het lekkerder, het is beter voor je aandrijfassen zoals hierboven beschreven en daarnaast heb je nooit wheelspin i.c.m. de RWD.
Een voorbeeldje uit de praktijk: een collega van mij rijdt een Hyundai Tucson Hybrid (2021) met 230PK/350nM op ca. 1.600kg. We besloten om ook eens onze spreekwoordelijke 'petjes' op te zetten en een kleine dragrace te houden op een stukje (afgesloten) industrieterrein. Hij kon z'n auto al een beetje rev'en (voor instant koppel) om hem vervolgens los te laten en keer op keer was ik sneller weg omdat hij constant wheelspin had.
Dat z.g.n. EV-gevoel is er gewoon, enkel niet zo erg als bij een Tesla of een lichtere EV.
Vergeet niet dat het inderdaad veel PK's en Nm's zijn, maar wel op 2.000kg. Dit lijkt iedereen die hierover klaagt te vergeten.
En daarbij, hoe vaak gebruik je de snelheid vanaf 0? Zijn er dan zoveel 'stoplichtsprintje-fans' hier? Ik snap dat je dit een aantal keer doet, maar geef mij hiervoor maar een leuke handgeschakelde auto met minder vermogen. Dit is een comfortabele reisauto, zeker in RWD configuratie, geen strepentrekker. Veel belangrijker is ook gewoon de acceleratie vanaf 50-60 km/u voor zaken zoals invoegen. Dit doet de EV6 hartstikke prima.
Aanvullend, juist top dat het koppel al dan niet gelimiteerd wordt vanaf 0. Ten eerste rijdt het lekkerder, het is beter voor je aandrijfassen zoals hierboven beschreven en daarnaast heb je nooit wheelspin i.c.m. de RWD.
Een voorbeeldje uit de praktijk: een collega van mij rijdt een Hyundai Tucson Hybrid (2021) met 230PK/350nM op ca. 1.600kg. We besloten om ook eens onze spreekwoordelijke 'petjes' op te zetten en een kleine dragrace te houden op een stukje (afgesloten) industrieterrein. Hij kon z'n auto al een beetje rev'en (voor instant koppel) om hem vervolgens los te laten en keer op keer was ik sneller weg omdat hij constant wheelspin had.
klopt, luister maar eens naar dat slaan van de wielen,asennamm schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:56:
[...]
En de aandrijfassen zouden ook op Wokkels gaan lijken......
en kijk eens naar die gruwelijke meter uitslagen..
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Nee hoor, bandjes kunnen het vermogen niet kwijt....asennamm schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:56:
[...]
En de aandrijfassen zouden ook op Wokkels gaan lijken......
Klopt, maar dat "klappen /happen" is écht wel funest...RobbieHifi schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:11:
[...]
Nee hoor, bandjes kunnen het vermogen niet kwijt....
Ik bedoelde meer dat vanuit stilstand van 0-100 er een bepaald vermogen is wanneer je 50/60km/u rijdt.asennamm schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:03:
[...]
Omdat rollend accelereren minder belastend is voor je aandrijfassen. Ik ben bang dat dat de voornaamste reden is. De levensduur van de aandrijfassen.
Maar evengoed jammer dat het niet iets meer is.
Als je al 50/60km/u rijdt en dan volledig het pedaal intrapt krijg je voor mijn gevoel meer vermogen (koppel/pk).
Ik moet het nog een keer meten maar ik heb het idee dat de auto in die laatste situatie sneller is.
Zal dat dan nog met de elektronische begrenzing te maken hebben?
Heeft iemand hier al via Kia achteraf een draadloze lader laten inbouwen in zijn Plus?
Ik las hier wel eerder iemand die het van tevoren had laten doen en dat dat gewoon netjes was weggewerkt (alleen zonder lampje), maar ik las ook iemand die zei dat het een los matje is.
Heb inmiddels via mijn werk mijn Samsung S21 omgeruild voor een Samsung S20 van iemand die hier weg ging. Deze telefoon heeft geen issues met Android Auto, echter is de USB C aansluiting op deze telefoon dermate waardeloos dat dit onbruikbaar is.
Nu heb ik een AAWireless dongel besteld die ik op elk moment binnen verwacht, dus als ik dit kan combineren met wireless charging heb ik heel die stomme kabel niet nodig.
Ik las hier wel eerder iemand die het van tevoren had laten doen en dat dat gewoon netjes was weggewerkt (alleen zonder lampje), maar ik las ook iemand die zei dat het een los matje is.
Heb inmiddels via mijn werk mijn Samsung S21 omgeruild voor een Samsung S20 van iemand die hier weg ging. Deze telefoon heeft geen issues met Android Auto, echter is de USB C aansluiting op deze telefoon dermate waardeloos dat dit onbruikbaar is.
Nu heb ik een AAWireless dongel besteld die ik op elk moment binnen verwacht, dus als ik dit kan combineren met wireless charging heb ik heel die stomme kabel niet nodig.
Ik heb er zelf een ingebouwd onder het matje wat er standaard in ligt. Heb het binnenwerk van een Ikea draadloze lader aan de achterkant er tegenaan geplakt en dan de kabel door de middenconsole laten zakken en aan de onderkant eruit gehaald. Vervolgens naar voren getrokken om daar in de USB-C aansluiting te steken.pica schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:36:
Heeft iemand hier al via Kia achteraf een draadloze lader laten inbouwen in zijn Plus?
Natuurlijk. Als je al bolt mag je meer vermogen steken zonder risico op wielspin. Vanuit stilstand is een heel ander verhaal.Loei123 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:29:
[...]
Ik bedoelde meer dat vanuit stilstand van 0-100 er een bepaald vermogen is wanneer je 50/60km/u rijdt.
Als je al 50/60km/u rijdt en dan volledig het pedaal intrapt krijg je voor mijn gevoel meer vermogen (koppel/pk).
Ik moet het nog een keer meten maar ik heb het idee dat de auto in die laatste situatie sneller is.
Maar ik bedoel het vermogen dat ik bij 50/60km/h heb.Bogey555 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:39:
[...]
Natuurlijk. Als je al bolt mag je meer vermogen steken zonder risico op wielspin. Vanuit stilstand is een heel ander verhaal.
Of ik die snelheid nu vanuit stilstand bereik of die snelheid al heb, dat maakt dan voor de assen toch niks uit?
Ja de foto's kun terug vinden. Ziet er netjes uit. Ik heb ook de AAWIRELESS besteld en laad de draadloze oplader ook inbouwen bij aflevering auto.pica schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:36:
Ik had de eerdere foto's gezien inderdaad (weet niet of deze van jou waren of niet).BDelamontagne schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:37:
[...]
Ik heb er zelf een ingebouwd onder het matje wat er standaard in ligt. Heb het binnenwerk van een Ikea draadloze lader aan de achterkant er tegenaan geplakt en dan de kabel door de middenconsole laten zakken en aan de onderkant eruit gehaald. Vervolgens naar voren getrokken om daar in de USB-C aansluiting te steken.
Als ik de auto niet zou leasen zou ik dit een prima oplossing vinden, ik zie echter nu het conflict met de leasemaatschappij al als ik dit zou inbouwen
Moet echt een dealer ding zijn, of eventueel een losse accessoire die ik netjes kan wegwerken zonder teveel fratsen, maar een DIY oplossing is helaas niet echt een optie.
Begrijpelijk! Dit is echter wel super simpel in te bouwen zonder daadwerkelijk aanpassingen te maken aan de auto zelf. Ook binnen een minuut te verwijderen zonder sporen. Uiteraard wel anders dan door dealer in laten bouwenpica schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:46:
[...]
Ik had de eerdere foto's gezien inderdaad (weet niet of deze van jou waren of niet).
Als ik de auto niet zou leasen zou ik dit een prima oplossing vinden, ik zie echter nu het conflict met de leasemaatschappij al als ik dit zou inbouwen.
Moet echt een dealer ding zijn, of eventueel een losse accessoire die ik netjes kan wegwerken zonder teveel fratsen, maar een DIY oplossing is helaas niet echt een optie.
Is denk ik vooral een gevoel.Loei123 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:29:
[...]
Ik bedoelde meer dat vanuit stilstand van 0-100 er een bepaald vermogen is wanneer je 50/60km/u rijdt.
Omdat je bij accelereren vanaf 50/60 wel het volledige koppel in 1 keer krijgt. De duw in de rug.
Vermogen en koppel zou hetzelfde moeten zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door asennamm op 09-02-2022 11:53 ]
Volgens de grafiek is dat vanuit stilstand ook zo, hoewel mijn gevoel ook zegt dat dat niet zo is.asennamm schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:52:
[...]
Is denk ik vooral een gevoel.
Omdat je bij accelereren vanaf 50/60 wel het volledige koppel in 1 keer krijgt. De duw in de rug.
Los van de koppelkromme weet natuurlijk alleen Kia hoe de begrenzing in de ecu is geprogrammeerd.Loei123 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:53:
[...]
Volgens de grafiek is dat vanuit stilstand ook zo, hoewel mijn gevoel ook zegt dat dat niet zo is.
Same here, Carplay via traditionele USB doet het prima maar wel opmerkelijk dat dit niet op de USB-C functioneert. Ook een update ding wellicht...Dartlink schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 09:21:
[...]
Heel bijzonder, vanochtend weggereden en toen deed het het wel...
Enkel nog geen Carplay via USB-C, maar dat kan aan mij liggen.
Ik begrijp niet 100% wat je wil zeggen. Als er een softwarematige begrenzing zit vanuit stilstand om de banden te sparen lijkt het me normaal dat je dat voelt. Wanneer je al een bepaalde snelheid hebt zal al het vermogen losgelaten worden op de wielen en dat verschil zal je idd wel voelen. Zoals al gezegd is zal het vooral een voorzichtigheidskeuze van KIA zijn. Ik heb zelf testgereden in de RWD en vergeleken met mijn audi quattro 2.0TDI met 240pk was dat dag en nacht verschil. Die TDI heeft veel meer koppel en dat wordt veel directer vrijgegeven. Ik moet wel zeggen dat zonder het quattro systeem zou ik veel meer spin hebben dus misschien dat de AWD iets minder "begrensd" aanvoelt.Loei123 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:42:
[...]
Maar ik bedoel het vermogen dat ik bij 50/60km/h heb.
Of ik die snelheid nu vanuit stilstand bereik of die snelheid al heb, dat maakt dan voor de assen toch niks uit?
Vraag me wel af of die grafiek gemeten is aan de motor. Moest de RWD op testrollen staan zou je volgens mij wel een andere grafiek zien.Loei123 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:53:
[...]
Volgens de grafiek is dat vanuit stilstand ook zo, hoewel mijn gevoel ook zegt dat dat niet zo is.
Die grafiek zal er zeker anders uitzien.Bogey555 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:04:
[...]
Vraag me wel af of die grafiek gemeten is aan de motor. Moest de RWD op testrollen staan zou je volgens mij wel een andere grafiek zien.
Dan zie je wat de ecu nog bijregelt en fe aandrijfverliezen.
Helemaal eens.asennamm schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:52:
[...]
Is denk ik vooral een gevoel.
Vermogen en koppel zou hetzelfde moeten zijn.
Dat ik mijn Polestar "kreeg" was het stroompedaal verloop volgens kromme A , flinke duw in je rug.
daarna kwam een OTA B-krome en die voelde veel tammer, maar de cijfertjes bleven gelijk.
Nu met laatste OTA-boost is de grafiek weer als kromme-A en is de duw weer terug.
ander voorbeeld: van jaaaaren terug dat een collega van mij beweerde dat zijn ford Scorpio 2.9 xx sneller was dan mijn quattro... dat kon hij duidelijk voelen aan het in de stoel gedrukt worden.
Dus naast elkaar op lege weg.. tja, ik had een rondje om hem héén kunnen rijden, en groot vraagteken boven zijn hoofd hoe dát nu kon..
m.a.w. duw erváren is ánders dan de keiharde cijfertjes, en kan je je er lelijk mee vergissen,
zachtheid stoel, aanzet, koppelkromme, alles telt mee.
Deze Kia is mooi, snel, en (naar mijn idee tot nu toe) best heel zuinig voor zijn gewicht en prestaties.
Zachtheid stoel... dat vind ik een goeie... vandaar altijd sportstoelen in een snelle auto... die zijn harder dat voelt snellerHansieo schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:08:
[...]
Helemaal eens.
Dat ik mijn Polestar "kreeg" was het stroompedaal verloop volgens kromme A , flinke duw in je rug.
daarna kwam een OTA B-krome en die voelde veel tammer, maar de cijfertjes bleven gelijk.
Nu met laatste OTA-boost is de grafiek weer als kromme-A en is de duw weer terug.
ander voorbeeld: van jaaaaren terug dat een collega van mij beweerde dat zijn ford Scorpio 2.9 xx sneller was dan mijn quattro... dat kon hij duidelijk voelen aan het in de stoel gedrukt worden.
Dus naast elkaar op lege weg.. tja, ik had een rondje om hem héén kunnen rijden, en groot vraagteken boven zijn hoofd hoe dát nu kon..
m.a.w. duw erváren is ánders dan de keiharde cijfertjes, en kan je je er lelijk mee vergissen,
zachtheid stoel, aanzet, koppelkromme, alles telt mee.
Deze Kia is mooi, snel, en (naar mijn idee tot nu toe) best heel zuinig voor zijn gewicht en prestaties.

Het is dat de awd in Duitsland bijna 4000 euro duurder is.
Dat is me net iets te veel, maar dat koppel zit ik toch vaak naar te kijken.
Ik hoop dat ik mijn 430nm niet ga missen.
Volgens de cijfers is de ev6 rwd iets sneller op de 80-120.
Maar dat voelt niet zo.
Maar dat voelt niet zo.
Ach, uiteindelijk vervaagt die vergelijking toch wel in de praktijk want je trekt niet telkens op tegen een EV6 met meer koppel en je bent nog steeds sneller weg dan 90% van de auto's op de wegasennamm schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:22:
Het is dat de awd in Duitsland bijna 4000 euro duurder is.
Maar dat voelt niet zo.
Nu nog wel... wacht als er meer EV's verkocht wordenBDelamontagne schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:27:
[...]
Ach, uiteindelijk vervaagt die vergelijking toch wel in de praktijk want je trekt niet telkens op tegen een EV6 met meer koppel en je bent nog steeds sneller weg dan 90% van de auto's op de weg
Nu de lease voordelen er af zijn is dat nog maar afwachten.Bogey555 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:28:
[...]
Nu nog wel... wacht als er meer EV's verkocht worden![]()
Ja daar heb ik geen idee van. Ik koop mijn GT particulier. De Audi gaat naar de vrouw en een RS kopen met de taksen in Belgie is ondoenbaar. Dus heb ik geopteerd voor een auto die hetzelfde vermogen heeft en geen taksenasennamm schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:37:
[...]
Nu de lease voordelen er af zijn is dat nog maar afwachten.
Ik heb de mijne vorig jaar gekregen maar als dat geen optie was had ik nu een Proceed benzine of een Tucson hybride gereden.Bogey555 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:40:
[...]
Ja daar heb ik geen idee van. Ik koop mijn GT particulier. De Audi gaat naar de vrouw en een RS kopen met de taksen in Belgie is ondoenbaar. Dus heb ik geopteerd voor een auto die hetzelfde vermogen heeft en geen taksen![]()
De nieuwe bijtellingsregels hebben het aardig oninteressant gemaakt.
Het helpt wel dat de EV6 redelijk uniek is in zijn uitrusting, vanaf de Plus uitvoering al.
Ja de regels in Nederland zijn mij niet helemaal bekend. Dat zowel de Nederlandse als Belgische politiekers eenbende dieven zijn daar ben ik van overtuigd.Loei123 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:52:
[...]
Ik heb de mijne vorig jaar gekregen maar als dat geen optie was had ik nu een Proceed benzine of een Tucson hybride gereden.
De nieuwe bijtellingsregels hebben het aardig oninteressant gemaakt.
Het helpt wel dat de EV6 redelijk uniek is in zijn uitrusting, vanaf de Plus uitvoering al.

lees dit eens..Bogey555 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:57:
[...]
Ja de regels in Nederland zijn mij niet helemaal bekend. Dat zowel de Nederlandse als Belgische politiekers eenbende dieven zijn daar ben ik van overtuigd.Voorlopig nog geen extra taksen op EV's in Belgie maar ik verwacht zaken zoals betalen per gereden km in de nabije toekomst. Waarschijnlijk als er genoeg EV's rondrijden.
https://www.rtlnieuws.nl/...-laadpunt-europa-subsidie
en dan snap je al helemáál niet dat ze het salderen er af willen halen..
Hadden "ze" enig verstand paraat, zouden ze zelfs hevig moeten gaan stimuléren
om a.u.b. uw daken vol te gooien zodat je ook evt je buren kan voorzien..
Tot eind vorige week nauwelijks een EV6 in het wild gezien. Deze week er twee gezien. Allebei rood en allebei op het zelfde stukje weg hier in Almere Buiten. Goed opletten dus als ik hem hier ergens parkeer. Er rijden hier dus meer rode EV6's rond.
Ik ben er nog geen enkele tegengekomen in BelgieKingOfNorway schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:20:
Tot eind vorige week nauwelijks een EV6 in het wild gezien. Deze week er twee gezien. Allebei rood en allebei op het zelfde stukje weg hier in Almere Buiten. Goed opletten dus als ik hem hier ergens parkeer. Er rijden hier dus meer rode EV6's rond.
Kan ik helemaal beamen, tijd dus voor een bootje om wat EV6'jes te droppen in BelgiëBogey555 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:21:
[...]
Ik ben er nog geen enkele tegengekomen in Belgie
Zelf nog maar één rode tegengekomen in omgeving Rotterdam. Na verhuizing naar Brabant lijk ik tot nu toe een van de weinige rode EV6 bezitters. Blijft toch leuk om er een te spotten, voel me soms net een vrachtwagen chauffeur die een collega tegenkomt.KingOfNorway schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:20:
Check bij de dealer gedaan, deze updates zijn dus bij mij geïnstalleerd op 12 januari maar bij mij werkt het dus niet. Kia werkt er aan zegt hij......Yilar schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:29:
[...]
Update is vorige week uitgevoerd, dit waren de updates:
SA 210168 HEATING
SA 210171 TCS UPDATE
SA 210180 SOFTWARE UPDATE
Met en zonder kabel, zowel directe klimaat start als geplande start werken nu zoals het hoort.
[...]
Woohoo!! blijkbaar is de buitentemp wel echt van invloed!![]()
Ik heb er al 4 gezien: 2 in Knokke waarvan 1 NL, 1 in Waregem en 1 in KuurneBelgNL schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:24:
[...]
Kan ik helemaal beamen, tijd dus voor een bootje om wat EV6'jes te droppen in België
Toevallig zat ik zelf vorige week achter een ander EV6 in Haps.
Dacht dat ik de enigste was in de buurt. 😊
Dacht dat ik de enigste was in de buurt. 😊
@picaMBronkhorst schreef op zondag 30 januari 2022 @ 13:14:
Zoals beloofd nog even de foto's van de ingebouwde Qi-charger in onze Plus. Ingebouwd door de dealer, kosten zijn €159 en ziet er netjes uit imho. Enige nadeel is dat hij het niet doet, fout zit in de ingebouwde unit, wordt over 2 weken hersteld.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor diegene die vroeg hoe een ingebouwde charger eruit zag in de Plus. Zelf inbouwen heb ik geprobeerd, werd me teveel gepriegel, kabel onder middenconsole uit krijgen was lastig.
Dat ziet er perfect uit, bedankt! Dat is inderdaad precies wat ik wil.MBronkhorst schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:00:
[...]
@pica
Voor diegene die vroeg hoe een ingebouwde charger eruit zag in de Plus. Zelf inbouwen heb ik geprobeerd, werd me teveel gepriegel, kabel onder middenconsole uit krijgen was lastig.
Ik rij aankomend weekend in de buurt van Brugge rond...BelgNL schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:24:
[...]
Kan ik helemaal beamen, tijd dus voor een bootje om wat EV6'jes te droppen in België
Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...
Ik wacht nog op mijn GT en woon ook in Almere.KingOfNorway schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:20:
Tot nu toe twee stuks gezien, vlak bij mijn huis in Parkwijk (grijs) en s’ochtends op de A6 een zwarte. Rood nog niet gezien.
GT ?? die komt toch pas einde van het jaar?? of al wel te bestellen en levertijd bekend?Pilot41Day schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:42:
[...]
Ik wacht nog op mijn GT en woon ook in Almere.
Tot nu toe twee stuks gezien, vlak bij mijn huis in Parkwijk (grijs) en s’ochtends op de A6 een zwarte. Rood nog niet gezien.
Ja normaal einde vh jaar. Ik heb er ook 1 besteld en ze zeggen Q4 dit jaar en max Q1 volgend jaar.Hansieo schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:52:
[...]
GT ?? die komt toch pas einde van het jaar?? of al wel te bestellen en levertijd bekend?
Ja normaal einde jaar. Ik heb er ook 1 besteld en ze zeggen Q4 dit jaar en max Q1 volgend jaar.Hansieo schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:52:
[...]
GT ?? die komt toch pas einde van het jaar?? of al wel te bestellen en levertijd bekend?
Ja normaal einde vh jaar. Ik heb er ook 1 besteld en ze zeggen Q4 dit jaar en max Q1 volgend jaar.Hansieo schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:52:
[...]
Ik ben maar geïnteresseerd in één m'neer.... kan dat ook?
Nee gelukkig niet, het is geen DAF hoorasennamm schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:32:
[...]
Nope.
Geen cvt.
De spraakherkenning functioneert bij mij erg slecht. Daarnaast ben ik nog erg zoekende naar welke commando's begrepen worden/beschikbaar zijn. Bestaat er ergens een lijst?
Ik heb eerlijk gezegd nog niets gereden (BMW/Land Rover/Mercedes/Mazda) waar dat wel goed werkte eerlijk gezegd. Vind het altijd gekunstel. Waar ik maar mee wil zeggen, dat ik het niet zal missenhenrov schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:09:
De spraakherkenning confronteert bij mij erg slecht. Daarnaast ben ik nog erg zoekende naar welke commando's begrepen worden/beschikbaar zijn. Bestaat er ergens een lijst?
Good taste is for people who can’t afford sapphires
De degradatie hangt vooral af van hoe ermee om is gegaan. Een batterij die telkens helemaal wordt volgeladen en leeggereden, degradeert sneller dan een accu die altijd tussen de dertig en 70 procent is opgeladen. Chemisch gezien is een laadpercentage van 50 procent het beste. Verder houdt een accu niet van de kou of extreme hitte. Een auto die altijd warm binnen heeft gestaan, heeft doorgaans een betere accu dan een elektrische auto die in weer en wind buiten staat."
Veel snelladen en vaak leegrijden is precies hoe het niet moet
https://www.nu.nl/auto/61...enaar-van-een-ev-wel.html
Veel snelladen en vaak leegrijden is precies hoe het niet moet
https://www.nu.nl/auto/61...enaar-van-een-ev-wel.html
FirePuma142 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:14:
[...]
Renault deed dat aardig goed.
Ik heb eerlijk gezegd nog niets gereden (BMW/Land Rover/Mercedes/Mazda) waar dat wel goed werkte eerlijk gezegd. Vind het altijd gekunstel. Waar ik maar mee wil zeggen, dat ik het niet zal missen
Mijn BMW werkt dat prima. Volledige adressen inspreken werkt voor meer dan 90% goed.FirePuma142 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:14:
[...]
Ik heb eerlijk gezegd nog niets gereden (BMW/Land Rover/Mercedes/Mazda) waar dat wel goed werkte eerlijk gezegd. Vind het altijd gekunstel. Waar ik maar mee wil zeggen, dat ik het niet zal missen
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Bij mij is de charger ook ingebouwd ( € 159). Keurig netjes en werkt prima.
Begreep wel van dealer dat het een flinke klus is geweest die veel tijd heeft gekost.
Begreep wel van dealer dat het een flinke klus is geweest die veel tijd heeft gekost.
Nice. Wat was je kwijt?Golfie5 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 18:36:
Auto weer opgehaald na een grondige detailing. Ceramische coating aangebracht, pianolakdelen ook gecoat en schermen voorzien van PPF folie. Kan er jaren tegen[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Keramische coating kom ik al op 1500 euro en folie erbij aan de voorkant ga je al richting de 2500-3000. Dat wordt mij echt te duur.
Vandaag miste ik bepaalde instellingen in de EV6. Kon active sound niet meer vinden bijvoorbeeld. Zelfs de zoek functie gaf geen resultaat. Spoorloos….
En zo ook een aantal andere instellingen
@Loei123asennamm schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:31:
[...]
Ja.
PK is hoe hard je de muur raakt en koppel hoe ver je hem meesleept
@Phusebox ;
Kosten aanbrengen glascoating, behandelen pianolak aan binnenzijde en aanbrengen PPF folie op aanraakschermen (navigatie/info) totaal €1.700 incl.BTW
Kosten aanbrengen glascoating, behandelen pianolak aan binnenzijde en aanbrengen PPF folie op aanraakschermen (navigatie/info) totaal €1.700 incl.BTW
PM het adres even waar je dit heb laten doenGolfie5 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:01:
@Phusebox ;
Ik gok dat het bedrijf Glanzdetail heet... Paranormale gaven...marcovit schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:48:
[...]
PM het adres even waar je dit heb laten doen
Ziet er netjes uit! En altijd leuk om een Yacht blue te zien aangezien ik deze kleur ook besteld heb!Golfie5 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 18:36:
Auto weer opgehaald na een grondige detailing. Ceramische coating aangebracht, pianolakdelen ook gecoat en schermen voorzien van PPF folie. Kan er jaren tegen[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Begrijp ik goed dat de pianozwarte exterieurdelen alleen gecoat zijn zonder folie? Zo ja: beschermd dat genoeg tegen (was)krasjes die in dit topic al een paar keer genoemd zijn en bij aflevering vaak al aanwezig zijn?
Dat had ik dus laatst met de instelling voor vergrendelen van de laadstekker. Was kwijt waar ik het kon vinden, tiental keren het hele menu afgezocht.Anunnaki schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:21:
Vandaag miste ik bepaalde instellingen in de EV6. Kon active sound niet meer vinden bijvoorbeeld. Zelfs de zoek functie gaf geen resultaat. Spoorloos….
Uiteindelijk hier gevraagd. Door forumcollega uitgelegd gekregen waar het hoort te staan en zowaar...

Maar de volgende dag weer verdwenen....

Spooksoftware
Klopt helemaal.king_dude schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:49:
[...]
@Loei123
PK is hoe hard je de muur raakt en koppel hoe ver je hem meesleept
Waarbij ik mij eigen verhaal koppel=acceleratie en vermogen=topsnelheid nog wel moet aanvullen met vermogen=ook acceleratie op hogere snelheid. Om het verhaal nog ingewikkelder te maken.
Prachtig ook met die embleemloze voorkant,Golfie5 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 18:36:
Auto weer opgehaald na een grondige detailing. Ceramische coating aangebracht, pianolakdelen ook gecoat en schermen voorzien van PPF folie. Kan er jaren tegen
Ik kan niet wachten op mijn behandeling. Uitgesteld want detailer heeft Corona..Golfie5 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 18:36:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Goed om te zien dat voorkant er af kan. Ik had begrepen dat deze niet gelijmd was.
Wat is de hardheid van de coating die geplaatst is, en wat hebben ze aan voorbereiding lak gedaan?
Kun je iets vertellen over de staat van de lak voor bewerking?
Aanvullend zit ik er sterk over te na te denken om folie te gebruiken als instapbescherming van deurpanelen. Die zijn gevoelig voor krassen.
Je auto is erg mooi geworden!
Je ziet wel de gaatjes waar het logo vast zat...king_dude schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 06:22:
[...]
Ik kan niet wachten op mijn behandeling. Uitgesteld want detailer heeft Corona..
Goed om te zien dat voorkant er af kan. Ik had begrepen dat deze niet gelijmd was.
Wat is de hardheid van de coating die geplaatst is, en wat hebben ze aan voorbereiding lak gedaan?
Kun je iets vertellen over de staat van de lak voor bewerking?
Aanvullend zit ik er sterk over te na te denken om folie te gebruiken als instapbescherming van deurpanelen. Die zijn gevoelig voor krassen.
Je auto is erg mooi geworden!
Brengen ze aan de buitenzijde dan alleen die glascoating aan op het plaatwerk of ook de zwarte bumperdelen, inclusief al die individuele zwarte blokjes in je “voorspoiler ” ?Golfie5 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:17:
GlanzDetail inderdaad uit Almere
Gaatje in ‘motor’kap zijn inderdaad aanwezig. Had dealer verzocht alle belettering te verwijderen. Maar logo aan voorzijde is niet bevestigd met lijm. Dus logo wordt weer terug geplaatst (helaas)
Hoe doen jullie het schoonmaken van het rubber midden console. Ik zit er nu een paar weken naar te kijken, maar afgezien van feit dat het stroef is, denk ik dat het niet zo hygiënisch is. Je ziet er ook alles op. Je kunt er ook niet handig bij met handzuiger.
:strip_exif()/f/image/ihxtERI2mDFftiJHPl4b9m7x.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 51% gewijzigd door king_dude op 10-02-2022 09:18 ]
Ik haal het er uit als ik het schoon wil maken.king_dude schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:09:
Hoe doen jullie het schoonmaken van het rubber midden console. Ik zit er nu een paar weken naar te kijken, maar afgezien van feit dat het stroef is, denk ik dat het niet zo hygiënisch is. Je ziet er ook alles op. Je kunt er ook niet handig bij met handzuiger.
[Afbeelding]
[ Voor 87% gewijzigd door Peetman op 10-02-2022 09:22 ]
Stofzuiger i.c.m. een los borsteltje/kwastje.king_dude schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:09:
[Afbeelding]
Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic