Soms wel. Maar rij vaak stukken van 60/70 km snelweg op ACC 105km/u, temp op laag, etc maar krijg m niet zuiniger.
Ik heb nog veel minder range en ook geen zware voet...
Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...
Ik heb het nog erger....word er gek van!Steven-J schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:51:
[...]
Soms wel. Maar rij vaak stukken van 60/70 km snelweg op ACC 105km/u, temp op laag, etc maar krijg m niet zuiniger.
Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...
Bij 100% vaak tussen de 294km en 321km, GT-line RWDMChellinga schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:16:
Als de batterij op 100% staat welke afstand staat er op dat moment dat er gereden kan worden bij jullie? Bij mijn AWD staat er dan altijd 380km. Berekend de auto dit obv gemiddeld verbruik? Weer etc? Want de WLTP van 480 staat er iig niet.
Hier zou toch minimaal 100/150 km bij moeten??damianvd schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:06:
[...]
Bij 100% vaak tussen de 294km en 321km, GT-line RWD
295km range bij 77% volgens de app.MChellinga schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:16:
Als de batterij op 100% staat welke afstand staat er op dat moment dat er gereden kan worden bij jullie? Bij mijn AWD staat er dan altijd 380km. Berekend de auto dit obv gemiddeld verbruik? Weer etc? Want de WLTP van 480 staat er iig niet.
GT-Line RWD.
Met 86% heb ik nog 275km staan en dat voor een 58 kwhdamianvd schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:06:
[...]
Bij 100% vaak tussen de 294km en 321km, GT-line RWD
Dat zijn ook de aantallen ongeveer die ik haal met de Plus. Vanmorgen met 77% 277km mogelijk, nu nog 62% en ~220 volgens de auto (in de praktijk iets minder). Ik rijd ~115 op de snelweg wat 2/3 van mijn rit is.Loei123 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:09:
[...]
295km range bij 77% volgens de app.
GT-Line RWD.
In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube
Bij mij komt het denk ik door de ritten naar school, enkele reis van 8km waarbij ik 9 stoplichten tegen kom.PB-powell schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:30:
[...]
Dat zijn ook de aantallen ongeveer die ik haal met de Plus. Vanmorgen met 77% 277km mogelijk, nu nog 62% en ~220 volgens de auto (in de praktijk iets minder). Ik rijd ~115 op de snelweg wat 2/3 van mijn rit is.
Dat kan dus x4, en dan met de nodige stoplicht sprints waar mogelijk.
Is er eigenlijk iemand die het met zijn dealer al gehad heeft over de V2G mogelijkheden van de EV6?
Momenteel is V2L mogelijk maar V2G zou fantastisch zijn om je auto als batterij voor je huis te gebruiken.
Ik had me ingeschreven op een mailinglist van een Belgisch bedrijfje en deze week kreeg ik een mail om te zeggen dat V2G gehomologeerd is in Belgie en dat ze vanaf juni kunnen uitrollen. In februari zouden de testen starten met een Quasar laadpaal en een Nissan Leaf die V2G aan boord heeft. De prijs zou ongeveer rond de 4000 euro liggen om te starten. Vergeleken met een normale laadpaal die rond de 2000 zit is dat dubbel zo duur. Afwachten hoe snel je dat zou kunnen terugverdienen.
Momenteel is V2L mogelijk maar V2G zou fantastisch zijn om je auto als batterij voor je huis te gebruiken.
Ik had me ingeschreven op een mailinglist van een Belgisch bedrijfje en deze week kreeg ik een mail om te zeggen dat V2G gehomologeerd is in Belgie en dat ze vanaf juni kunnen uitrollen. In februari zouden de testen starten met een Quasar laadpaal en een Nissan Leaf die V2G aan boord heeft. De prijs zou ongeveer rond de 4000 euro liggen om te starten. Vergeleken met een normale laadpaal die rond de 2000 zit is dat dubbel zo duur. Afwachten hoe snel je dat zou kunnen terugverdienen.
Mijn dealer was zeer stellig dat Kia dit niet vrijgegeven heeft met geen enkele garantie dat het komt. Oftewel: dikke disclaimer dat ongeacht welke hardware er is in de auto, je kunt er nu niet mee terugleveren. Een van de verkopers zei wel dat de auto het kan, maar de andere verkoper gaf expliciet 0 garantie dat het erop zit.Bogey555 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:19:
Is er eigenlijk iemand die het met zijn dealer al gehad heeft over de V2G mogelijkheden van de EV6?
WeDriveSolar heeft telefonisch aangegeven dat het met een V2G laadpaal komt in april/mei met een prijsindicatie van eerder 2500 euro dan 4000. Maar hoe ik ook zoek en vraag, informatie over V2G is net zo moeilijk te vinden als goud.
Hmm fantastisch... ik betwijfel toch echt of je moet willen dat je je voertuigaccu op deze manier aan veel extra (ont)laadcycli blootstelt alleen om je thuisverbruik een beetje te peakshaven. Ik zou daarvoor veel liever gebruik maken van bijvoorbeeld wat oude accu's van een Nissan Leaf oid. Voor dit doeleinde hoef je immers niet de beste meest lichte/frisse accu te gebruiken.Bogey555 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:19:
Ik heb de info van de volgende website: https://www.bidirectioneelladen.be/xxander968 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:27:
[...]
Mijn dealer was zeer stellig dat Kia dit niet vrijgegeven heeft met geen enkele garantie dat het komt. Oftewel: dikke disclaimer dat ongeacht welke hardware er is in de auto, je kunt er nu niet mee terugleveren. Een van de verkopers zei wel dat de auto het kan, maar de andere verkoper gaf expliciet 0 garantie dat het erop zit.
WeDriveSolar heeft telefonisch aangegeven dat het met een V2G laadpaal komt in april/mei met een prijsindicatie van eerder 2500 euro dan 4000. Maar hoe ik ook zoek en vraag, informatie over V2G is net zo moeilijk te vinden als goud.
Het is inderdaad heel moeilijk om informatie te vinden ivm V2G. Mijn dealer verzekerde dat het mogelijk is indien je een bidirectionele laadpaal plaatst en dat de hardware er zeker in zit. Hij wist echter ook niet of deze reeds was geactiveerd. Nu is 4000 euro wel heel mooi voor een Quasar.xxander968 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:27:
[...]
Mijn dealer was zeer stellig dat Kia dit niet vrijgegeven heeft met geen enkele garantie dat het komt. Oftewel: dikke disclaimer dat ongeacht welke hardware er is in de auto, je kunt er nu niet mee terugleveren. Een van de verkopers zei wel dat de auto het kan, maar de andere verkoper gaf expliciet 0 garantie dat het erop zit.
Voor diegenen die nog langer kunnen wachten. Begin 2023 komt Sono ook met een bidirectionele lader voor een aantrekkelijke prijs "the lower 4-digit euro range".
[ Voor 10% gewijzigd door BelgNL op 07-02-2022 14:42 ]
Ik doe verder ook niks om ervoor te zorgen dat ik meer range krijg, ik rij in principe gewoon nog alsof ik een diesel rij--HOOLIE-- schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:08:
[...]
Hier zou toch minimaal 100/150 km bij moeten??
Mijn collega haalt wel gewoon 430km op 100% acculading overigens.
Ik ben al een tijdje bezig met V2G te onderzoeken op "haalbaarheid" (en dan benader ik het vanuit €€€)xxander968 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:27:
[...]
Als ik een kladje opzet met wanneer ik het meeste ga laden/hoeveelheden /s'winters te maken km /verbruik
(wintertijden als mijn panelen nagenoeg NIHIL leveren en SALDEREN GEHEEL VOORBIJ),
en wanneer ik dan een voorzichtige prognose maak wat via het net moet komen, wat-dat-dan-kost...
én daarbij de EXTRA investering bv: zappi (1.100,=) V2G (2.500,=)
Dan is de korte versie: GAAT ER NOOIT NIE uitkomen.

Bekijk je het vanuit milieu? dan nóg zeer twijfelachtig.
Ik denk dat er nog een paar jaar overheen zal moeten gaan voordat ik weer verder ga onderzoeken.
De techniek om het te kunnen is mooi, maar de tijd nog niet rijp.
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ja dat zou inderdaad kunnen. Ik ga de EV6 echter niet echt gebruiken voor lange trippen enkel voor woon werkverkeer. Dus al zou de batterij na ettelijke jaren wat extra verlies hebben so be it. Als je de EV niet gebruikt waarvoor hij kan dienen welk nut heeft het dan. En in de toekomst zal zoiets zeker gebeuren... afgedankte batterijen van de EV's als thuisbatterij.marcel3 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:29:
[...]
Hmm fantastisch... ik betwijfel toch echt of je moet willen dat je je voertuigaccu op deze manier aan veel extra (ont)laadcycli blootstelt alleen om je thuisverbruik een beetje te peakshaven. Ik zou daarvoor veel liever gebruik maken van bijvoorbeeld wat oude accu's van een Nissan Leaf oid. Voor dit doeleinde hoef je immers niet de beste meest lichte/frisse accu te gebruiken.
Welja dat vroeg ik me ook af. Ik veronderstel dat in de toekomst de netbeheerders premies of iets dergelijk zullen geven aan mensen die V2G willen doen als je dan ook toestaat dat je batterij gebruikt wordt voor het net te stabiliseren. Zou een oplossing kunnen zijn tegen de dikke problemen die ik zie als er teveel EV's zijn op het huidige niet toereikende net.Hansieo schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:39:
[...]
Ik ben al een tijdje bezig met V2G te onderzoeken op "haalbaarheid" (en dan benader ik het vanuit €€€)
Als ik een kladje opzet met wanneer ik het meeste ga laden/hoeveelheden /s'winters te maken km /verbruik
(wintertijden als mijn panelen nagenoeg NIHIL leveren en SALDEREN GEHEEL VOORBIJ),
en wanneer ik dan een voorzichtige prognose maak wat via het net moet komen, wat-dat-dan-kost...
Dan is de korte versie: GAAT ER NOOIT NIE uitkomen.![]()
Ik denk dat er nog een paar jaar overheen zal moeten gaan voordat ik weer verder ga onderzoeken.
Overigens is me de afgelopen weken mij iets opgevallen en ik weet niet of het alleen met mijn auto is.
Het gebeurt maximaal 1x per dag tot nu toe, dus nooit meerdere keren. Maar wanneer ik soms rem, lijkt het soms alsof de elektrische motor niet stopt, dus stotter ik een beetje vooruit en dat voel ik ook dat ie nog door wilt rijden wanneer het gebeurt. Dit duurt maar enkele secondes overigens. Soms was het nat, soms droog dus, soms op een heuvel en soms op een normale doorgaande weg.
Ik rij altijd met iPedal aan.
Heeft iemand dit ook opgemerkt toevallig?
Het gebeurt maximaal 1x per dag tot nu toe, dus nooit meerdere keren. Maar wanneer ik soms rem, lijkt het soms alsof de elektrische motor niet stopt, dus stotter ik een beetje vooruit en dat voel ik ook dat ie nog door wilt rijden wanneer het gebeurt. Dit duurt maar enkele secondes overigens. Soms was het nat, soms droog dus, soms op een heuvel en soms op een normale doorgaande weg.
Ik rij altijd met iPedal aan.
Heeft iemand dit ook opgemerkt toevallig?
Dan wil dit zeggen dat een thuisbatterij nog veel minder interessant is. Ik zie nochtans dat men hier spreekt van een terugverdientijd van 7-10 jaar (in België).Hansieo schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:39:
[...]
Ik ben al een tijdje bezig met V2G te onderzoeken op "haalbaarheid" (en dan benader ik het vanuit €€€)
Ik zie de EV6 voor een stuk als thuisbatterij, die toevallig ook nog kan rijden
Als een gemiddelde installatie voor een thuisbatterij makkelijk 10000 euro kost voor 13kWh, heb je met de EV6 wel een thuisbatterij van 77 kWh. Dan lijkt mij de extra investering van 1500 euro goed meevallen tov een thuisbatterij van 10000 euro.
Dit natuurlijk in het scenario dat de auto overdag veel op de eigen oprit staat.
Wel misschien dat laatste zelfs niet. Stel dat bedrijven laden op het bedrijf aanbieden als een voordeel van alle aard dan kan je s'avonds die stroom gebruiken voor je huisBelgNL schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:50:
[...]
Dan wil dit zeggen dat een thuisbatterij nog veel minder interessant is. Ik zie nochtans dat men hier spreekt van een terugverdientijd van 7-10 jaar (in België).
Als een gemiddelde installatie voor een thuisbatterij makkelijk 10000 euro kost voor 13kWh, heb je met de EV6 wel een thuisbatterij van 77 kWh. Dan lijkt mij de extra investering van 1500 euro goed meevallen tov een thuisbatterij van 10000 euro.
Dit natuurlijk in het scenario dat de auto overdag veel op de eigen oprit staat.
Ik ben onder de indruk. Ik probeer echt zo zuinig mogelijk te rijden, maar boven de 381 kom ik niet als ik hem vollaad.
Dat was/is óók een beetje mijn benadering.BelgNL schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:50:
[...]
Dan wil dit zeggen dat een thuisbatterij nog veel minder interessant is. Ik zie nochtans dat men hier spreekt van een terugverdientijd van 7-10 jaar (in België).
Beter 5.000€ éxtra in de auto(batterij) zodat deze iedere x-jaar mee vervangen is (en lekker meer bereik),
dan de investering steeds geheel wegschrijven en eigenlijk zonder "bereik" voordeeltje.
Wél ben je dan wat meer MRB kwijt(meer gewicht), maar dat gaat straks tóch over in rekening rijden..
lood-oudijzer vraagstuk

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ja precies en dat laatste is nou net weer wat minder goed te verenigen met het doel waarmee de meesten van ons een auto van 40 a 50 kE aan (laten) schaffen. Die staat overdag als de PV installatie lekker staat te snorren meestal bij een werkgever/opdrachtgever en 's avonds/'s nachts hangt hij weliswaar aan de laadpaal thuis, maar stromen de elektronen de verkeerde kant opBelgNL schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:50:
[...]
Ik rij op Eco en max 110 , Nul genereren en ik ben nog nooit boven de 325 geweest...damianvd schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:37:
[...]
Ik doe verder ook niks om ervoor te zorgen dat ik meer range krijg, ik rij in principe gewoon nog alsof ik een diesel rij![]()
Mijn collega haalt wel gewoon 430km op 100% acculading overigens.
Zelfs dat heb ik nog nooit gehaald...KingOfNorway schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:58:
[...]
Ik ben onder de indruk. Ik probeer echt zo zuinig mogelijk te rijden, maar boven de 381 kom ik niet als ik hem vollaad.
Ben je onderhand al bij de dealer geweest hierover?--HOOLIE-- schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:21:
[...]
Ik rij op Eco en max 110 , Nul genereren en ik ben nog nooit boven de 325 geweest...
Om je een troost te geven. In oktober kon ik nog 420 makkelijk aantikken. Maar laatste dagen veel minder. Nu 50% geladen en staat er 160 volgens de app
Kan pas over 3 weken terecht...Dartlink schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:27:
[...]
Ben je onderhand al bij de dealer geweest hierover?
Om je een troost te geven. In oktober kon ik nog 420 makkelijk aantikken. Maar laatste dagen veel minder. Nu 50% geladen en staat er 160 volgens de appJe bent dus niet alleen.
Pff bagger...
Kan me niet meer herinneren maar had je toevallig al eens gekeken of hetgeen wat je oplaad ook daadwerkelijk overeenkomt met je accupakket? ~7kW geladen voor elke 10%?
Daar moet je sowieso nog 10 tot 15% aan laadverlies bovenop tellen. Dus die rekenmethode klopt niet helemaal. Ik heb geregeld dat ik 75 kWh aan de AC lader laad, maar ik rij de accu nooit helemaal leeg.Dartlink schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:29:
[...]
Pff bagger...
Kan me niet meer herinneren maar had je toevallig al eens gekeken of hetgeen wat je oplaad ook daadwerkelijk overeenkomt met je accupakket? ~7kW geladen voor elke 10%?
Dat kwam redelijk overeen ja...Dartlink schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:29:
[...]
Pff bagger...
Hieronder een mail die ik daarnet binnenkreeg van whattsnext.be ivm bidirectioneel laden:Bogey555 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:19:
"Wallbox heeft beslist om CCS over te laten aan de Quasar 2 die eerst in de VS wordt uitgerold. Voor de Kia verwacht ik in alle eerlijkheid dat het merk inzet op AC-bidirectioneel. Momenteel kan de wagen mits een koppelstuk een standaard elektrisch apparaat voeden. Omdat dat kan, verwacht ik dat ze via AC ook een woning zullen kunnen voeden (met omvorming in de wagen en niet in de paal).
We zijn in gesprek met een laadpaalfabrikant die nu modules aan het bouwen is om laadpalen om te bouwen naar bidirectionele zodat ze AC kunnen injecteren in de woning. De homologatie daarvan is nog niet rond. Maar we houden je graag verder op de hoogte van de ontwikkeling. Ik vrees wel dat je nog een jaar zal moeten wachten alvorens we beweging zien op de markt betreffende de mogelijkheden voor V2L-wagens."
Eindelijk de connect app aan de gang gekregen. Volgens de maker moet ik 'root' deïnstalleren omdat de app dan niet kan werken. 🤦🏼♂️
Edit: Maar daartegen vraagt de Kia manual 'root access' en werkt niet als die geweigerd wordt. 😌
Maar even door de app gekeken, leuk, maar wel jammer van dit:
Edit: Maar daartegen vraagt de Kia manual 'root access' en werkt niet als die geweigerd wordt. 😌
Maar even door de app gekeken, leuk, maar wel jammer van dit:
/f/image/W4Hvl9yrDLUPPA1w4e0azqES.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door cruysen op 07-02-2022 16:07 ]
Ah tof die mail heb ik nog niet gekregen van hen. Ik vind het wel bizar dat KIA daar weinig mee doet met V2G. Als ik voor een testrit ging heb ik het gevraagd en toen zei de dealer dat dat nog niet geactiveerd was. Dus ik vraag me af of het er uberhaupt wel inzit en als het er inzit wat er nodig is om het te activeren.BelgNL schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:47:
[...]
Hieronder een mail die ik daarnet binnenkreeg van whattsnext.be ivm bidirectioneel laden:
"Wallbox heeft beslist om CCS over te laten aan de Quasar 2 die eerst in de VS wordt uitgerold. Voor de Kia verwacht ik in alle eerlijkheid dat het merk inzet op AC-bidirectioneel. Momenteel kan de wagen mits een koppelstuk een standaard elektrisch apparaat voeden. Omdat dat kan, verwacht ik dat ze via AC ook een woning zullen kunnen voeden (met omvorming in de wagen en niet in de paal).
We zijn in gesprek met een laadpaalfabrikant die nu modules aan het bouwen is om laadpalen om te bouwen naar bidirectionele zodat ze AC kunnen injecteren in de woning. De homologatie daarvan is nog niet rond. Maar we houden je graag verder op de hoogte van de ontwikkeling. Ik vrees wel dat je nog een jaar zal moeten wachten alvorens we beweging zien op de markt betreffende de mogelijkheden voor V2L-wagens."
Ik rij verder ook gewoon normaal. In Eco of Normal stand, meestal op i-pedal.. Varieert tussen provinciaal en snelweg. Snelweg veel op ACC, hou me aan de snelheid.. Trap hem echt soms wel even flink in bij een stoplicht momentje..KingOfNorway schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:58:
[...]
“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers
Ik gebruik Tronity. Ik zie echter vreemde gegevens bij de ritten en bij de laadsessies.
Zo heeft mijn vrouw vandaag gereden.
5 km naar locatie A, een uur later dezelfde 5 km terug naar huis
Tronity heeft de beide ritten geregistreerd maar allebei mijn thuisadres voor vertrek én aankomst, Locatie A is niet meer te vinden. Ze is vertrokken met 100%. De auto staat nu op de oprit met 97%. De rittenregistratie in Tronity geeft aan dat bij beide ritten de accu van 97% naar 97% is gedaald en dat er 0KW/100KM verbruikt is.
Dit soort vreemde gegevens lijk ik ook in het verleden te zien.
Ik heb 29-12 geladen bij een 350KW lader in Enschede. (Strootsweg 22 Enschede, E-Flux). Deze hele laadsessie is niet terug vinden in Tronity.
Er zit dan ook een vreemde 'sprong' in de laadpercentages tussen de verschillende ritten.
Ik zie dat Tronity bij de charging plans geen tarief kent voor E-Flux, de uitbater van het laadstation waar ik de 29e geweest ben. Is dat de reden dat de laadsessie niet is geregistreerd?
Heeft iemand anders deze ervaring(en) ook? Heeft iemand hier een verklaring voor?
Tronity heeft de beide ritten geregistreerd maar allebei mijn thuisadres voor vertrek én aankomst, Locatie A is niet meer te vinden. Ze is vertrokken met 100%. De auto staat nu op de oprit met 97%. De rittenregistratie in Tronity geeft aan dat bij beide ritten de accu van 97% naar 97% is gedaald en dat er 0KW/100KM verbruikt is.
Ik heb 29-12 geladen bij een 350KW lader in Enschede. (Strootsweg 22 Enschede, E-Flux). Deze hele laadsessie is niet terug vinden in Tronity.
Er zit dan ook een vreemde 'sprong' in de laadpercentages tussen de verschillende ritten.
Ik zie dat Tronity bij de charging plans geen tarief kent voor E-Flux, de uitbater van het laadstation waar ik de 29e geweest ben. Is dat de reden dat de laadsessie niet is geregistreerd?
Heeft iemand anders deze ervaring(en) ook? Heeft iemand hier een verklaring voor?
MIsschien heb ik last van een zware rechtervoet (denk het niet) maar kom toch echt niet verder dan 380km met 100% charge... (77KW GT-Line)
Het gekke is dat ik niet bewust heel zuinig rijd. Zoals eerder geschreven is het enige waar ik op let dat ik, zodra ik zie dat de auto voor mij wit wordt in de hda, actie onderneem om in mijn actuele tempo door te kunnen rijden. Al het andere is eigenlijk standaard. Ik bedenk me wel net dat ik bijna alles op de acc rijd. Zodra ik 100m rechtdoor kan gaat de acc al aan. Ik accelereer ook meestal via de acc.Papa73 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:53:
[...]
MIsschien heb ik last van een zware rechtervoet (denk het niet) maar kom toch echt niet verder dan 380km met 100% charge... (77KW GT-Line)
Storing?henrov schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:43:
Ik gebruik Tronity. Ik zie echter vreemde gegevens bij de ritten en bij de laadsessies.
:strip_exif()/f/image/ji4xFmpfYNFMZ5x2K2cjMqcC.jpg?f=fotoalbum_large)
Inderdaad. De levensduur van de accu zal verminderen. Meer degradatie. Dan kan ik me voorstellen dat Kia dit niet vrij gaat geven om claims te voorkomen.Hansieo schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:39:
[...]
Imderdaan. De levensduur van de accu zal verminderen. Meer degradatie. Dan kan ik me voorstellen dat Kia dit niet vrij gaat geven om claims te voorkomen.
[ Voor 6% gewijzigd door Wiliyama op 07-02-2022 20:40 ]
Mijn ritten zijn van alles en nog wat; stad, snelweg, met ACC en zonder. Toen ik mijn auto geleverd kreeg (Eind November) stond ie op 450, haal dit nu bij lange na dus niet meer. Volgens garage heeft dit met buitentemperatuur en inschatting te maken op basis van vorige ritten. Iets met "Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst en alle EV's ook Tesla's hebben dit". Maar ja, als ik een post lees dat iemand hetzelfde rijd als in de voormalige diesel.. Misschien met zijn allen maar even wachten op temperaturen boven de 15 graden en anders de instructie (welke?) er op nalezen hoe er met de auto gereden moet worden om in de buurt te komen van 80-90% WLPT. Of is er toch iets mis??henrov schreef op maandag 7 februari 2022 @ 20:00:
[...]
Het gekke is dat ik niet bewust heel zuinig rijd. Zoals eerder geschreven is het enige waar ik op let dat ik, zodra ik zie dat de auto voor mij wit wordt in de hda, actie onderneem om in mijn actuele tempo door te kunnen rijden. Al het andere is eigenlijk standaard. Ik bedenk me wel net dat ik bijna alles op de acc rijd. Zodra ik 100m rechtdoor kan gaat de acc al aan. Ik accelereer ook meestal via de acc.
Een vraagje weet iemand hoe het komt dat ik een paar zonnepanelen met micro omvormer die dus 230V en 50Hz leveren gewoon rechtstreeks in elk willekeurig stopcontact steken en terugleveren. Waar om zou dat met de EV6 niet kunnen. Die levert toch ook 230V en 50Hz.BelgNL schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:47:
[...]
Hieronder een mail die ik daarnet binnenkreeg van whattsnext.be ivm bidirectioneel laden:
Los van de veiligheid hoe je de aansluiting maakt en dat het een vrije groep van 16A moet zijn.
Inderdaad. De levensduur van de accu zal verminderen. Meer degradatie. Dan kan ik me voorstellen dat Kia dit niet vrij gaat geven om claims te voorkomen.
Bovenstaande was niet de bedoeling. Iets fout gedaan..🤭
Kan ik deze quote compleet verwijderen op een of andere manier?
[ Voor 18% gewijzigd door Wiliyama op 07-02-2022 20:50 ]
De micro omvormers hebben electronica aan boord die synchroniseren met de fase op het net.Wiliyama schreef op maandag 7 februari 2022 @ 20:32:
[...]
Een vraagje weet iemand hoe het komt dat ik een paar zonnepanelen met micro omvormer die dus 230V en 50Hz leveren gewoon rechtstreeks in elk willekeurig stopcontact steken en terugleveren. Waar om zou dat met de EV6 niet kunnen. Die levert toch ook 230V en 50Hz.
Los van de veiligheid hoe je de aansluiting maakt en dat het een vrije groep van 16A moet zijn.
Als je de stekker van je EV6 in je net thuis wilt stoppen eerst de brandweer en de begrafenis ondernemer bellen voordat je de stekker in je stopcontact stopt.
Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Bedankt voor de uitleg. Is duidelijk.rvdgaag schreef op maandag 7 februari 2022 @ 20:44:
[...]
De micro omvormers hebben electronica aan boord die synchroniseren met de fase op het net.
Als je de stekker van je EV6 in je net thuis wilt stoppen eerst de brandweer en de begrafenis ondernemer bellen voordat je de stekker in je stopcontact stopt.
https://m.nl.aliexpress.c...50be545adb64d5d638a453f3d
Is dit niet mega cheap voor wireless dongle?
Zelfde als bij Amazon
Is dit niet mega cheap voor wireless dongle?
Zelfde als bij Amazon
Dit geeft hij aan voor de trip van vandaag, snelweg gemiddeld 100km/u en dan stuk 80 en daarna de stad in.. gewoon normaal gereden.. niet op de acc want te druk op de snelweg.. Klimaat op auto, 21 graden en driver only..KingOfNorway schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:58:
[...]
:strip_exif()/f/image/4PL7vBjpXOaAzUbhzt3oLXrE.jpg?f=fotoalbum_large)
“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers
Yilar schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:06:
[...]
Dit geeft hij aan voor de trip van vandaag, snelweg gemiddeld 100km/u en dan stuk 80 en daarna de stad in.. gewoon normaal gereden.. niet op de acc want te druk op de snelweg.. Klimaat op auto, 21 graden en driver only..
[Afbeelding]
/f/image/QW29SKTYwAWL54C1JkOhPX33.png?f=fotoalbum_large)
Dit is mijn gemiddelde dus. Als ik een heel goede dag heb zit ik rond de 5,2. Maar boven de 6 nog nooit voorbij zien komen.
Mijn ritjes van vandaag, denk wel dat naar mate de afstand groter wordt het verbruik in verhouding beter omdat de auto steeds minder nodig heeft voor de verwarming
/f/image/6GraqltMfSELyc70yG85SOZJ.png?f=fotoalbum_large)
In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube
Ik was aan het kijken of ik ergens 5V voeding vandaan kon halen om mijn dashcam in de EV6 te kunnen plaatsen.
Had ook meteen even op internet gekeken of er misschien een mogelijkheid was om de camera beelden in het systeem te kunnen gebruiken. Waarom een camera langs een andere camera te zetten.
Blijkt KIA dit dus allang heeft genaamd: DVRS
En ook op de EV6
Alleen wat ik heb kunnen vinden is dit alleen Korea te verkrijgen. Blijkbaar niet in the USA, UK of Europa.
Heeft hier iemand misschien ook ooit naar gekeken? Of heeft er iemand een kort lijntje met KIA of dit misschien toch mogelijk te maken is?
Had ook meteen even op internet gekeken of er misschien een mogelijkheid was om de camera beelden in het systeem te kunnen gebruiken. Waarom een camera langs een andere camera te zetten.

En ook op de EV6
Alleen wat ik heb kunnen vinden is dit alleen Korea te verkrijgen. Blijkbaar niet in the USA, UK of Europa.
Heeft hier iemand misschien ook ooit naar gekeken? Of heeft er iemand een kort lijntje met KIA of dit misschien toch mogelijk te maken is?
Er is een ISO normering voor V2G en die wordt volop getest. Probleem van die normeringen is dat niet iedereen die hetzelfde implementeert. Denk maar aan de USB standaard, of erger nog bluetooth en HDMI. Kia heeft al laten zien dat wake up on call lang niet altijd goed werkt. Dus als jij de auto aan de laadpaal hangt en zegt dat je op daluren wil laden, de auto niet geladen heeft. Dit simpele scenario is nu nog steeds lastig. Laat staan dat ergens een signaal komt dat de stroomprijs hoog is en je terug kan leveren, of de prijs laag en je mag laden. Er zijn zoveel scenario's dat het nog wel even zal duren voor KIA het vrij durft te geven. De auto is er klaar voor, de hardware zit aan boord. Nu de software nog, bij laadpalen en middelende partijen.Bogey555 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:25:
Dus ik vraag me af of het er uberhaupt wel inzit en als het er inzit wat er nodig is om het te activeren.
Had de onderste video ook al ooit eens gevonden.cruysen schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:05:
Ik was aan het kijken of ik ergens 5V voeding vandaan kon halen om mijn dashcam in de EV6 te kunnen plaatsen.
Had ook meteen even op internet gekeken of er misschien een mogelijkheid was om de camera beelden in het systeem te kunnen gebruiken. Waarom een camera langs een andere camera te zetten.Blijkt KIA dit dus allang heeft genaamd: DVRS
![]()
[YouTube: Drive Video Record System(DVRS)|K5 How-To|Kia]
En ook op de EV6
[YouTube: EV6 유저를 위한 [사용가이드]]
Alleen wat ik heb kunnen vinden is dit alleen Korea te verkrijgen. Blijkbaar niet in the USA, UK of Europa.![]()
Helaas is dit voor ons geen optie die je kan afnemen (of nog niet).
Was wel mooi geweest.
Maar de vraag is of je het achteraf kan laten inbouwen.
Software zal wel aan te zetten zijn lijkt mij.
Hardwarematig hoeft er niet heel veel in (ander knoppen paneel en USB ingang) lijkt mij.
Maar zal wel een duur geintje worden anders....
Gelukkig nu weer op voorraad. Besteld!BDelamontagne schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:18:
[...]
Deze heb ik gekocht via Amazon. Eerder is er hier een filmpje gepost van de interieur verlichting die men zelf had ingebouwd met behulp van zo'n setje. Ga er deze week mee aan de slag.
Kun je iets meer vertellen hoe je inbouw geweest is, waar op te letten, en hoe je wegwerking van kabels is? Wellicht met wat foto’s van het proces of details waar op te letten?
Alvast je dankbaar!
Blijft jammer dat die ingebouwde dashcam niet kan in Nederland. Net als die geanimeerde welkomsverlichting die ze in Korea wel hebben.stimpyrulez schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 07:11:
[...]
Had de onderste video ook al ooit eens gevonden.
Helaas is dit voor ons geen optie die je kan afnemen (of nog niet).
Was wel mooi geweest.
Maar de vraag is of je het achteraf kan laten inbouwen.
Software zal wel aan te zetten zijn lijkt mij.
Hardwarematig hoeft er niet heel veel in (ander knoppen paneel en USB ingang) lijkt mij.
Maar zal wel een duur geintje worden anders....
Hopelijk gaan beide zaken alsnog komen, al zijn er voor nu belangrijkere zaken die nog ontbreken...
Ik snap er niks van dat ze zaken softwarematig gaan beperken tot bepaalde landen. Je zou denken dat het beheer makkelijker wordt door zo min mogelijk configuraties te hebben. Afgezien van wat vertaling in de menu's zou het eerder makkelijker zijn dan moeilijker. Maar misschien mis ik daar iets. Een dashcam in de auto is geen basisbehoefte, maar als alles er toch al in zit wel een leuke extra.
Zeer goed mogelijk dat Kia heel voorzichtig moet zijn met dit soort dingen. In EU alleen, per landen, geldt soms andere regelgeving.xxander968 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:56:
Ik snap er niks van dat ze zaken softwarematig gaan beperken tot bepaalde landen. Je zou denken dat het beheer makkelijker wordt door zo min mogelijk configuraties te hebben. Afgezien van wat vertaling in de menu's zou het eerder makkelijker zijn dan moeilijker. Maar misschien mis ik daar iets. Een dashcam in de auto is geen basisbehoefte, maar als alles er toch al in zit wel een leuke extra.
Zie ook https://www.anwb.nl/jurid...rsregels/dashcam-verboden
Andere merken, zoals BMW, hebben in Nederland al enige tijd de optie voor de geintegreerde dashcam. Dus regelgeving zou het probleem niet moeten zijn.
Ik las op een andere forum dat iemand aangaf dat deze optie een extra accu vereist bij de Ioniq 5 en alleen maar in Korea beschikbaar is.cruysen schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:05:
Had ook meteen even op internet gekeken of er misschien een mogelijkheid was om de camera beelden in het systeem te kunnen gebruiken. Waarom een camera langs een andere camera te zetten.Blijkt KIA dit dus allang heeft genaamd: DVRS
![]()
Alleen wat ik heb kunnen vinden is dit alleen Korea te verkrijgen. Blijkbaar niet in the USA, UK of Europa.![]()
https://www.speakev.com/t...ng-in-ev6-gt-line.161712/
Dank voor je reactie! Voorverwarmen blijft maar op een soort airco staan.Dartlink schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:35:
[...]
Voor beide punten even de zoekfunctie gebruiken![]()
- Voorverwarming, probeer eens zonder voorruitverwarming.
- Wellicht in de toekomst. Voorlopig nog niet.
- Snelladen gaat je met deze temperaturen wss niet boven de 150kW komen. Accu temperatuur, er zit nog geen accu voorverwarming in. Geruchtenmolen roept dat dit "binnenkort" komt.
Iets anders waar ik tegenaan loop; Gepland opladen, ik wil dat hij laadt tussen 23.00 en 07.00 maar als ik hem om 21.00 aan de paal hang begint hij meteen full speed te laden. Iemand tips of tricks? Uieraard heb ik het helemaal ingesteld en ook de voorkeur voor daluren aangevinkt.
[ Voor 5% gewijzigd door INsaiGN op 08-02-2022 13:13 ]
Ja, had ik ook gelezen. Alleen een andere accu voor een software aanpassing? Ik denk dat ze de CPU/SoC/een boordcomputer bedoelen. Of een extra schijf. Als ik het goed in schat zit er nu een 1Tb schijf in. (Even uit mijn hoofd betreft de vrije ruimte). Heb nog niets gevonden hoe het systeem in elkaar zit (of aan te passen is)marcovit schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:14:
[...]
Ik las op een andere forum dat iemand aangaf dat deze optie een extra accu vereist bij de Ioniq 5 en alleen maar in Korea beschikbaar is.
https://www.speakev.com/t...ng-in-ev6-gt-line.161712/
Wat ik zo heb gezien is het Linux based:
code:
1
| root=/dev/mmcblk0p3 rootfstype=ext4 rootwait init=/lib/systemd/esinit clocksource=hpet loglevel=4 console=ttyS2,115200n8 earlycon=uart8250,mmio32,0xfc000000,115200n8 portmux_intel_drcfg.usb0_init_state=1 portmux_intel_drcfg.usb0_hardware_mode=0 portmux_intel_drcfg.usb0_auto_role=0 modprobe.blacklist=dwc3 i915.nuclear_pageflip=1 i915.enable_1920_720_mode=1 i915.tsd_init=0x96 i915.splash=HDMI-A-1:splash_1920x720.data:1920,720,1920,0,0,1920,720 video=eDP-1:d video=DP-2:d video=HDMI-A-1:e video=HDMI-A-2:d i915.enable_initial_modeset=1 pstore.backend=ramoops memmap=0x400000$0x50000000 ramoops.mem_address=0x50000000 ramoops.mem_size=0x400000 ramoops.record_size=0x4000 ramoops.console_size=0x200000 ramoops.dump_oops=1 nmi_watchdog=1 lge.lcd_res=1920,720 lge.lcd_type=3 watchdog_thresh=5a=%s@%a ipu4_cpd_b0.bin=%s@%ab=%s@%a i915/bxt_dmc_ver1.bin=%s@%ac=%s@%ai915/bxt_guc_ver8.bin=%s@%ad=%s@%ai915/bxt_huc_ver01_07_2013.bin=%s@%a ê ÀŒÈŽØŽÀŽÐ1äûü¾- ¬ Àt ´» Íëò1ÀÍÍêðÿ ðUse a boot loader.Remove disk and press any key to reboot... |
Ik kijk tijdens het laden aan de 11kW lader wel eens op mijn app wat de status is. Als de app dan 92% aangeeft (limiet op 90%) dan duurt het nog ~ 45 min voordat de app zegt dat het laden voltooid is. Iemand enig idee wat er in die periode nog gebeurt? Is het erg om dan af te koppelen? En waarom 2% meer dan de ingestelde limiet?
Ik had dit ook - sinds de updates die in de garage zijn gedaan is dit niet meer het geval en laad hij netjes tot 90% - en nu werkt het remote en gepland voorverwarmen ook prima.. Verwarming lijkt ook beter te werken, geen koude lucht meer..harm289 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:34:
Ik kijk tijdens het laden aan de 11kW lader wel eens op mijn app wat de status is. Als de app dan 92% aangeeft (limiet op 90%) dan duurt het nog ~ 45 min voordat de app zegt dat het laden voltooid is. Iemand enig idee wat er in die periode nog gebeurt? Is het erg om dan af te koppelen? En waarom 2% meer dan de ingestelde limiet?
Wellicht om de 12 volt accu niet leeg te trekken als hij op parkeermodus staat.cruysen schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:03:
[...]
Ja, had ik ook gelezen. Alleen een andere accu voor een software aanpassing? Ik denk dat ze de CPU/SoC/een boordcomputer bedoelen. Of een extra schijf. Als ik het goed in schat zit er nu een 1Tb schijf in. (Even uit mijn hoofd betreft de vrije ruimte). Heb nog niets gevonden hoe het systeem in elkaar zit (of aan te passen is)
Wat ik zo heb gezien is het Linux based:
code:
1 root=/dev/mmcblk0p3 rootfstype=ext4 rootwait init=/lib/systemd/esinit clocksource=hpet loglevel=4 console=ttyS2,115200n8 earlycon=uart8250,mmio32,0xfc000000,115200n8 portmux_intel_drcfg.usb0_init_state=1 portmux_intel_drcfg.usb0_hardware_mode=0 portmux_intel_drcfg.usb0_auto_role=0 modprobe.blacklist=dwc3 i915.nuclear_pageflip=1 i915.enable_1920_720_mode=1 i915.tsd_init=0x96 i915.splash=HDMI-A-1:splash_1920x720.data:1920,720,1920,0,0,1920,720 video=eDP-1:d video=DP-2:d video=HDMI-A-1:e video=HDMI-A-2:d i915.enable_initial_modeset=1 pstore.backend=ramoops memmap=0x400000$0x50000000 ramoops.mem_address=0x50000000 ramoops.mem_size=0x400000 ramoops.record_size=0x4000 ramoops.console_size=0x200000 ramoops.dump_oops=1 nmi_watchdog=1 lge.lcd_res=1920,720 lge.lcd_type=3 watchdog_thresh=5a=%s@%a ipu4_cpd_b0.bin=%s@%ab=%s@%a i915/bxt_dmc_ver1.bin=%s@%ac=%s@%ai915/bxt_guc_ver8.bin=%s@%ad=%s@%ai915/bxt_huc_ver01_07_2013.bin=%s@%a ê ÀŒÈŽØŽÀŽÐ1äûü¾- ¬ Àt ´» Íëò1ÀÍÍêðÿ ðUse a boot loader.Remove disk and press any key to reboot...
Wanneer is deze update uitgevoerd en op welke versie zit je? Ik heb de garage vandaag hier nog over gebeld en die gaven aan dat de update er nog niet was. Is het voorverwarmen met de kabel aangesloten of zonder?Yilar schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:01:
[...]
Ik had dit ook - sinds de updates die in de garage zijn gedaan is dit niet meer het geval en laad hij netjes tot 90% - en nu werkt het remote en gepland voorverwarmen ook prima.. Verwarming lijkt ook beter te werken, geen koude lucht meer..
Update is vorige week uitgevoerd, dit waren de updates:INsaiGN schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:23:
[...]
Wanneer is deze update uitgevoerd en op welke versie zit je? Ik heb de garage vandaag hier nog over gebeld en die gaven aan dat de update er nog niet was. Is het voorverwarmen met de kabel aangesloten of zonder?
SA 210168 HEATING
SA 210171 TCS UPDATE
SA 210180 SOFTWARE UPDATE
Met en zonder kabel, zowel directe klimaat start als geplande start werken nu zoals het hoort.
Woohoo!! blijkbaar is de buitentemp wel echt van invloed!damianvd schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:23:
Inmiddels voor de tweede keer mogen laden zoals het hoort, van 3% naar 80% in 20 minuten.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[ Voor 39% gewijzigd door Yilar op 08-02-2022 15:30 ]
Dit zijn goede berichten! Update Id's opgevraagd bij de dealer?Yilar schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:29:
[...]
Update is vorige week uitgevoerd, dit waren de updates:
SA 210168 HEATING
SA 210171 TCS UPDATE
SA 210180 SOFTWARE UPDATE
Met en zonder kabel, zowel directe klimaat start als geplande start werken nu zoals het hoort.
[...]
Woohoo!! blijkbaar is de buitentemp wel echt van invloed!![]()
Ik kreeg keurig een mail met de afspraak details waarin deze updates vermeld stonden door de dealer.Leezer14 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:32:
[...]
Dit zijn goede berichten! Update Id's opgevraagd bij de dealer?
Netjes, doen ze goed. Ik mis de actieve informatie voorziening nog te vaak helaas.Yilar schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:35:
[...]
Ik kreeg keurig een mail met de afspraak details waarin deze updates vermeld stonden door de dealer.
Herkenbaar, bij mijn onderhoud dealer schort het ook regelmatig eraan. Ligt ook nog welke persoon je hebt. Heb nu twee keer netjes een kopie gekregen met wat er exact gedaan is. Zelfde dealer, andere baliemedewerker 0,0Leezer14 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:39:
[...]
Netjes, doen ze goed. Ik mis de actieve informatie voorziening nog te vaak helaas.
Zal de EV6 als winnaar uit de bus komen? De BMW kan ook 200kw snelladen of wordt het toch de tesla model 3. De accu's zijn allemaal voorverwarmd.
[ Voor 5% gewijzigd door De Ideale Man op 08-02-2022 15:50 ]
Dat gepland laden werkt bij mij wel maar dan ook slechts 1 keer en de volgende keer begint hij direct na het inpluggen van de kabel. Weer opnieuw instellen en dan werkt het weer 1 keer. Hoe moeilijk kan het zijn om dit te fixen?INsaiGN schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:01:
[...]
Dank voor je reactie! Voorverwarmen blijft maar op een soort airco staan.
Iets anders waar ik tegenaan loop; Gepland opladen, ik wil dat hij laadt tussen 23.00 en 07.00 maar als ik hem om 21.00 aan de paal hang begint hij meteen full speed te laden. Iemand tips of tricks? Uieraard heb ik het helemaal ingesteld en ook de voorkeur voor daluren aangevinkt.
Heb je dan voorkeur voor daluren of uitsluitend daluren ingevuld? Bij mij staat die laatste aan sinds een weekje en dat werkt vooralsnog probleemloos.
Vermoed dat de auto een target percentage heeft en al voor de daluren aangaat indien die langer dan je daluren nodig heeft om voor je vertrektijd klaar te zijn.
Vermoed dat de auto een target percentage heeft en al voor de daluren aangaat indien die langer dan je daluren nodig heeft om voor je vertrektijd klaar te zijn.
Die laatste heb ik nog niet geprobeerd. Dat zou iets kunnen zijn.MBronkhorst schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 17:58:
Heb je dan voorkeur voor daluren of uitsluitend daluren ingevuld? Bij mij staat die laatste aan sinds een weekje en dat werkt vooralsnog probleemloos.
Vanmiddag de plus 58kwh versie besteld in deep forest green
https://www.flickr.com/photos/tosemime/
Vandaag 230 km rit.
Volgens de auto verbruik van 40 kWh ( 5,75 km/kWh)
Nu ruim 3200 km gereden en 18,6 kWh/100km > 5,37 km/kWh
Volgens de app, verbruik van 85,13 kWh ( 2,7 km/kWh)
App geeft aan 3032 km gereden > 3,41 km/kWh > 29,3 kWh/100km
Het lijkt wel dat boven de 200 km heel die app op hol slaat.
een simpel rekensommetje werkt gewoon niet in de app, best wel triest.
Met auto cijfers best tevreden, de app laten we maar even voor wat het is.
Volgens de auto verbruik van 40 kWh ( 5,75 km/kWh)
Nu ruim 3200 km gereden en 18,6 kWh/100km > 5,37 km/kWh
Volgens de app, verbruik van 85,13 kWh ( 2,7 km/kWh)
App geeft aan 3032 km gereden > 3,41 km/kWh > 29,3 kWh/100km
Het lijkt wel dat boven de 200 km heel die app op hol slaat.
een simpel rekensommetje werkt gewoon niet in de app, best wel triest.
Met auto cijfers best tevreden, de app laten we maar even voor wat het is.
2990 km gereden, geladen volgens app schema op de foto van
Wallbox pulsar plus
Edit voor het juiste gemiddelde de laatste lading niet meerekenen, hij werd 100% geladen afgeleverd
/f/image/m89mhgBUrYCVkEbSvWy0mkXN.png?f=fotoalbum_large)
Edit voor het juiste gemiddelde de laatste lading niet meerekenen, hij werd 100% geladen afgeleverd
[ Voor 10% gewijzigd door cork op 08-02-2022 20:44 ]
Corky
Werkt de Wallbox Pulsar Plus goed samen met de EV6? Ook vwb uitgestelde starttijd laden?cork schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:17:
2990 km gereden, geladen volgens app schema op de foto van [Afbeelding] Wallbox pulsar plus
Sorry, Kan ik je helaas niet vertellen, nog nooit geprobeerd, ik hang m aan de stekker als ik thuiskom en haal m er smorgens weer af. Heb geen nachttarief o.i.d. Voor de rest probleemloos met ota updates en prima overzichten.
[ Voor 16% gewijzigd door cork op 08-02-2022 20:55 ]
Corky
Een rollenbankmeting van de EV6 in AWD uitvoering in onderstaande video.
Vooral de curves zijn interessant (ca 9:30) en in het laatste gedeelte (15:30) wordt vergeleken met een 6 cilinder turbo diesel.
Vooral de curves zijn interessant (ca 9:30) en in het laatste gedeelte (15:30) wordt vergeleken met een 6 cilinder turbo diesel.
spoiler: Uitslag pk & Nm
336pk ipv 325pk en 608Nm ipv 605Nm
Hierbij de curves…Franciesco schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:03:
spoiler: Uitslag pk & Nm336pk ipv 325pk en 608Nm ipv 605Nm
[YouTube: KIA EV6 auf dem Prüfstand: Diese Leistung schafft ein Elektro]
:strip_exif()/f/image/JG6LeTsl3QVKgwv0RSAZ9UI2.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb de video ook gezien en vind het erg lastig om de curve van het koppel te interpreteren.Franciesco schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:03:
spoiler: Uitslag pk & Nm336pk ipv 325pk en 608Nm ipv 605Nm
[YouTube: KIA EV6 auf dem Prüfstand: Diese Leistung schafft ein Elektro]
Draait de motor 8.000 toeren op topsnelheid? Of werkt dit toch anders?
Bij de 2wd vind ik gegevens dat het vermogen en koppel tussen 4600 en 8600 rpm maximaal zou zijn?
https://www.evspecifications.com/en/model-speed/36e914c
[ Voor 18% gewijzigd door asennamm op 08-02-2022 23:03 ]
Hoe meer toeren des te hoger de snelheid. Er zijn geen versnellingen. Het maximaal aantal toeren is begrensd. Wellicht dat een EV chiptuner dat nog kan aanpassenasennamm schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:57:
[...]
Ik heb de video ook gezien en vind het erg lastig om de curve van het koppel te interpreteren.
Bij de 2wd vind ik gegevens dat het vermogen en koppel tussen 4600 en 8600 rpm maximaal zou zijn?
Bovendien is te zien dat er maximaal 10pk en bijna 30Nm meer wordt geleverd dan de door KIA opgegeven specificaties. Vandaar dat de 0-100 in sommige reviews wel eens dik onder de 5,2 seconden uitkomt. Wellicht dat KIA uitgaat van een lagere state of charge.
Wat betreft de RWD specificaties die via de link te zien zijn zet ik mijn vraagtekens. Lijkt me dat de curves qua vorm niet veel zouden moeten afwijken vergeleken met de AWD.Misschien moet Carmaniac de RWD ook maar eens op de rollerbank van de ADAC zetten…
Het screenshot hierboven is volgens mij heel duidelijk. Maximaal net geen 8000 toeren en topsnelheid net onder 180 km/h.asennamm schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:57:
[...]
Ik heb de video ook gezien en vind het erg lastig om de curve van het koppel te interpreteren.
En volgens mij is de rode, bovenste lijn het vermogen gemeten aan de motor en de blauwe aan de wielen.
Vanochtend in de regen en een natte auto wederom geen geluid.
Geen muziek, geen waarschuwingsgeluiden, geen parkeersensorgeluiden op de weg naar school.
Grappig genoeg blijf je wel een geluid horen wanneer je de auto in R, D of P zet.
Op de terugweg deed het alles het wel weer.
Lijkt toch iets mis te gaan wanneer de auto nat is/het heeft geregend.
Geen muziek, geen waarschuwingsgeluiden, geen parkeersensorgeluiden op de weg naar school.
Grappig genoeg blijf je wel een geluid horen wanneer je de auto in R, D of P zet.
Heb je de handleiding niet gelezen? Alleen in droog weer gebruiken en niet als het koud is.Loei123 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:46:
Vanochtend in de regen en een natte auto wederom geen geluid.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
En En. Dat gaat niet op want het is niet koud vandaag.Phusebox schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:48:
[...]
Heb je de handleiding niet gelezen? Alleen in droog weer gebruiken en niet als het koud is.
Dit is de curve van de rwd 228pk versie volgens de fabrieksgegevens.
Die heeft dus tot 4600rpm zijn maximale koppel en dat is dan ongeveer tot 105 kmh. En dan blijkbaar ook zijn maximale vermogen.
Dat betekent het volgende koppel bij de volgende snelheden:
- 5000 toeren, 325 nm, 115 kmh
- 6000 toeren, 270 nm, 137 kmh
- 7000 toeren, 230 nm, 160 kmh.
Dit alles bij benadering en uitgaande van dezelfde overbrenging als bij de awd versie
Die heeft dus tot 4600rpm zijn maximale koppel en dat is dan ongeveer tot 105 kmh. En dan blijkbaar ook zijn maximale vermogen.
- 5000 toeren, 325 nm, 115 kmh
Dit alles bij benadering en uitgaande van dezelfde overbrenging als bij de awd versie
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/B3FaRcYp8dXca5wFNN7sutCr.jpg?f=user_large)
[ Voor 40% gewijzigd door asennamm op 09-02-2022 10:45 ]
Maar hoe zie ik in mijn EV dat ik plm 4000 toeren maak ?asennamm schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:07:
Dit is de curve van de rwd 230pk versie volgens de fabrieksgegevens.
[Afbeelding]
NietEricEB schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:20:
[...]
Maar hoe zie ik in mijn EV dat ik plm 4000 toeren maak ?
Een Ev heeft geen versnellingen en het toerental is bij dezelfde snelheid dus altijd gelijk.
Daarom meld ik ook de snelheden waarbij dit koppel ongeveer beschikbaar is.
Volgens de overbrenging van de awd reken he zo toeren terug naar snelheid.
Toeren x 0,022875
Dus 5000 toeren is 5000 x 0,022875 = 115 kmh.
[ Voor 45% gewijzigd door asennamm op 09-02-2022 10:25 ]
Precies. Het is dus op het gevoel wanneer je meeste koppel hebt en wanneer de PK's vol tot je beschikking hebt...
Vooral koppel interessant voor straks met caravan rijden....
Hier wordt toch wel duidelijk dat de opbouw van het vermogen te wensen overlaat.asennamm schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:07:
Dit is de curve van de rwd 228pk versie volgens de fabrieksgegevens.
- 5000 toetrn, 325 nm, 115 kmh
[Afbeelding]
OBD2 dongleEricEB schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:20:
[...]
Maar hoe zie ik in mijn EV dat ik plm 4000 toeren maak ?
Leg eens uit. Wat is het probleem?Loei123 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:24:
[...]
Hier wordt toch wel duidelijk dat de opbouw van het vermogen te wensen overlaat.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Moet ik trouwens de grafiek zo interpreteren dat bij 2500 toeren, dus net geen 60km/u, de auto nog geen 125pk produceert?Loei123 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:24:
[...]
Hier wordt toch wel duidelijk dat de opbouw van het vermogen te wensen overlaat.
Dit kan ik ergens haast niet geloven.
Als de grafiek zo geïnterpreteerd moet worden als ik denk, dan heb je bij minder dan 60km/u maar de helft van je vermogen beschikbaar.
Dat is natuurlijk een zeer droevige prestatie t.o.v. een ICE auto.
Als ze die curve weten te verbeteren zal het rijplezier ook groter worden.
[ Voor 37% gewijzigd door Loei123 op 09-02-2022 10:29 ]
Wanneer je naar die van de awd kijkt zou die eenzelfde verloop hebben. Piekt maar 600 toeren eerder.Loei123 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:24:
[...]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8eQtIOhtVNJUNCv4qbB0AxlY.jpg?f=user_large)
Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic