Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:58
Vanaf circa 40% heb je minder kw/pk tot je beschikking (RWD, geen idee of AWD een andere curve heeft). Maar het gaat langzaam. Rond de 17% zit je pas onder de 200kw. En op 5% rond de 100kw. Nog steeds zat m.i.

Ik kan zelf geen thuisoplader installeren dus ik ben aangewezen op publiek opladen. Daarnaast moet ik nog redelijk vaak naar klanten of kantoor waardoor ik altijd AC laad tot 100%. Hij blijft niet lang op dat percentage staan omdat ik daarna toch vaak weer een lange afstand moet rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:50
Phusebox schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 10:03:
Mijn plan, ooit, is om door de week tot 60% te laden en weekend tot 80 of 100, aan de thuis lader.

60% is meer dan voldoende voor dagelijks.
Tegen de tijd dat jij je auto hebt is mijn accu al tot 80% gedegradeerd :9

Gisteren heb ik 155km aan een stuk gereden waarbij het laatste stuk richting de kust. Overal op de max toegestane snelheid gereden. Onderweg op de snelweg steeds tegen de 20kWh/100km verbruik. Eigenlijk had ik verwacht dat het verbruik zichtbaar zou dalen als de auto eenmaal warm zou zijn. Het laatste stuk op een 60km weg had ik flinke wind tegen. Het verbruik stond daar met acc aan en constante snelheid op 38kWh/100km. Dat wind tegen verschil maakt snap ik, maar met zo’n lage snelheid bijna het dubbele had ik echt niet verwacht. Misschien dat mijn inverter toch vervangen moet worden om aan lager verbruik te komen.

Onderweg nog een tijdje achter een groene gereden. Mooie kleur, maar ik zou hem graag een keer zien als hij gewassen is. Mocht je het lezen, onder het vuil bij mij zit gravity blue :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:45
xxander968 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 11:39:
[...]

Tegen de tijd dat jij je auto hebt is mijn accu al tot 80% gedegradeerd :9
Niet
Grappig
;(

Ben inderdaad wel benieuwd of ik er ooit in mag gaan rijden.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcEv6
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20-02-2023
Loei123 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 09:22:
[...]

Zelf niet ervaren.

Volgens mij gaat hij beneden 10% oid pas inhouden.
Klopt, dit verschilt wel tov andere EV's. Er is een youtube filmpje

YouTube: Which Is The Better EV? Ford Mustang Mach E or Kia EV6? waarbij de EV6 wordt vergeleken met een Mustang Mach E. Kijk vanaf 20:50 hierbij wordt gezegd dat de EV6 bij een acculading van 25% en minder het vermogen terruggaat. Bij de Ford is dat al vanaf 70%

Wat wel bijzonder is, is dat ze vergeten te vertellen dat de EV6 1.600 kg geremd mag trekken en de Mach E 0 kg (alleen trekhaak voor fietsendrager).

[ Voor 9% gewijzigd door MarcEv6 op 05-02-2022 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Laatst online: 26-07 15:09
MarcEv6 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 12:46:
[...]

Klopt, dit verschilt wel tov andere EV's. Er is een youtube filmpje
[YouTube: Which Is The Better EV? Ford Mustang Mach E or Kia EV6?]

YouTube: Which Is The Better EV? Ford Mustang Mach E or Kia EV6? waarbij de EV6 wordt vergeleken met een Mustang Mach E. Kijk vanaf 20:50 hierbij wordt gezegd dat de EV6 bij een acculading van 25% en minder het vermogen terruggaat. Bij de Ford is dat al vanaf 70%

Wat wel bijzonder is, is dat ze vergeten te vertellen dat de EV6 1.600 kg geremd mag trekken en de Mach E 0 kg (alleen trekhaak voor fietsendrager).
Wat goed is aan de mustang is de frunk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:45
Phusebox schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 10:03:
Mijn plan, ooit, is om door de week tot 60% te laden en weekend tot 80 of 100, aan de thuis lader.

60% is meer dan voldoende voor dagelijks.
Het is toch geen telefoon batterij die slijt?

Laden tot 100% zal geen 100% van de daadwerkelijke accu capaciteit zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:24
Loei123 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 13:15:

Dat de BMS is uitgelegd op een langere levensduur wil niet zeggen dat de accu niet slijt (zoals iedere accu dat doet). De "100%" is ook nietszeggend, meer tijd op een hogere spanning (of zeer lage) resulteert simpelweg in hogere degradatie (samen met nog een aantal factoren).

Beter gebruik betekent lagere slijtage, of je het de moeite waard vind is persoonlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door assje op 05-02-2022 13:22 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Dartlink schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 10:14:
Vanaf circa 40% heb je minder kw/pk tot je beschikking (RWD, geen idee of AWD een andere curve heeft). Maar het gaat langzaam. Rond de 17% zit je pas onder de 200kw. En op 5% rond de 100kw. Nog steeds zat m.i.

Ik kan zelf geen thuisoplader installeren dus ik ben aangewezen op publiek opladen. Daarnaast moet ik nog redelijk vaak naar klanten of kantoor waardoor ik altijd AC laad tot 100%. Hij blijft niet lang op dat percentage staan omdat ik daarna toch vaak weer een lange afstand moet rijden.
@Dartlink waar heb je deze info vandaan? Nieuwsgierig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Loei123 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 13:15:
[...]

Lijkt me wel hetzelfde principe toch?

Heb gelezen dat rond de 5-10% slijtage het eerste jaar normaal is.

[ Voor 10% gewijzigd door Phusebox op 05-02-2022 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Phusebox schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 14:16:
[...]

Lijkt me wel hetzelfde principe toch?

Heb gelezen dat rond de 5-10% slijtage het eerste jaar normaal is.
De accu van een ev wordt minder aan het werk gezet dan in een telefoon.
Het valt niet met elkaar te vergelijken.

Daarbij is 100% accu in mijn EV6 77.8kwh, maar de accu is groter dan dat en zo heb je standaard al die bescherming tegen volladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Loei123 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 14:30:
[...]

Daarbij is 100% accu in mijn EV6 77.8kwh, maar de accu is groter dan dat en zo heb je standaard al die bescherming tegen volladen.
Ok ik dacht dat die extra capaciteit gebruikt werd om het verlies wat op te vangen want na een jaar ben je zo al 5 kWh kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Phusebox schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 14:31:
[...]

Ok ik dacht dat die extra capaciteit gebruikt werd om het verlies wat op te vangen want na een jaar ben je zo al 5 kWh kwijt.
Heb je daar een bron van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Dat heb ik ooit in een YouTube video gezien over recente modellen. Als ik nu zo Google lijkt het meer rond de 2-3% te zitten.

7 jaar garantie op 70% capaciteit geeft wel ongeveer aan wat je kan verwachten denk ik. Zal een veiligheidsmarge in zitten dus ik denk dat de fabrikanten uitgaan van 20-25% op 7 a 8 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11-10 17:14
Ik zou zeggen, alle twee even mooi, maar net wat anders. :(:)

Zelf hou ik mijn ogen scherp open voor de nog komende GT. B)

4e kwartaal is laatste dat ik weet of is hier iemand die meer weet? :9~

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Electrocar
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-07 13:19
Phusebox schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 14:50:
[...]

Dat heb ik ooit in een YouTube video gezien over recente modellen. Als ik nu zo Google lijkt het meer rond de 2-3% te zitten.

7 jaar garantie op 70% capaciteit geeft wel ongeveer aan wat je kan verwachten denk ik. Zal een veiligheidsmarge in zitten dus ik denk dat de fabrikanten uitgaan van 20-25% op 7 a 8 jaar.
Wat ik gevonden heb is het volgende:

De degradatie van de batterijen is niet lineair gedurende de levensduur, noch is het evenredig met het gebruik dat we maken van auto's. Dat wil zeggen, door meer een elektrische auto te gebruiken, zal de batterij van de auto niet eerder worden beschadigd in een met minder gebruik. Evenmin wordt het na verloop van tijd gehandhaafd: het is normaal stabiel in de eerste drie of vier jaar en vanaf de vijfde begint de degradatie van de batterijen te versnellen. Geschat wordt dat batterijen na zes en een half of zeven jaar de neiging hebben om ongeveer 90% van hun initiële capaciteit te zijn en in opeenvolgende jaren sneller te verliezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Heeft iemand van jullie de "Remote Smart Parking Assist (RSPA)" optie? of is dat std. bij alle modellen?.

En als iemand dat heeft, hoe bevalt dat?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Hansieo schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:56:
Heeft iemand van jullie de "Remote Smart Parking Assist (RSPA)" optie? of is dat std. bij alle modellen?.

Alleen op de GT Line.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Steven-J
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-06-2024
Hansieo schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:56:

Bevalt zo goed dat ik m never nooit niet gebruik. Waardeloos vind ik m.
Parkeerplekken die ruim zat zijn ziet ie niet en als ie er een vindt is mn ervaring dat ie rare stuurbewegingen doet.

Edit: remote gebruik ik ook niet. Mijn ervaring is als ik erin zit.

Wat zijn de ervaringen van anderen? Ik ken de functie bij Skoda Kodiaq en daar is ie geweldig.

[ Voor 6% gewijzigd door Steven-J op 05-02-2022 17:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
Electrocar schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:30:
[...]

Wat ik gevonden heb is het volgende:

De degradatie van de batterijen is niet lineair gedurende de levensduur, noch is het evenredig met het gebruik dat we maken van auto's. Dat wil zeggen, door meer een elektrische auto te gebruiken, zal de batterij van de auto niet eerder worden beschadigd in een met minder gebruik. Evenmin wordt het na verloop van tijd gehandhaafd: het is normaal stabiel in de eerste drie of vier jaar en vanaf de vijfde begint de degradatie van de batterijen te versnellen. Geschat wordt dat batterijen na zes en een half of zeven jaar de neiging hebben om ongeveer 90% van hun initiële capaciteit te zijn en in opeenvolgende jaren sneller te verliezen
Dat mist wel wat nuance, mooie samenvatting:
https://www.geotab.com/blog/ev-battery-health/

Veel gebruik hoeft inderdaad niet perse hogere degradatie te betekenen. Altijd ongebruikt 100% geladen op de stoep laten staan zou bijvoorbeeld kunnen resulteren in hogere degradatie.

Het laden tot "100%" komt hier ook ter sprake:
Another anticipated reason for the differences in battery health between manufacturers is how SOC is controlled. Operating a battery at near full or empty has implications on battery health. To limit this effect, many manufacturers add a buffer, effectively preventing access to the extreme ends of the SOC window (shown in the image below).

In addition to the protection buffers at the top end and bottom end of the battery range, many vehicles provide the EV owner the option to stop normal daily charging at a level below 100%.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfZW6-YYWB4Wc91EVimaHjeXyKw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nm8ta08X5nIk0bwlooJSbImL.png?f=fotoalbum_large
In addition, some automakers have adjustable charge ceilings, where the user can pre-set at what point the battery stops charging (e.g., they can tell the vehicle to stop charging at 75% instead of 100%). This owner-discretionary region (B in the graphic above) works in combination with the non-discretionary buffer (A) to limit battery operation in areas of higher degradation. In later updates to the degradation tool we intend to include the impact of owner’s operation within this discretionary (B ) region and the resulting impact on degradation rates.
Some tips for operating your EVs:
Avoid keeping your car sitting with a full or empty charge. Ideally, keep your SOC between 20–80% particularly when leaving it for longer periods, and only charge it fully for long distance trips.
Minimize fast charging (DCFC). Some high-use duty cycles will need a faster charge, but if your vehicle sits overnight, level 2 should be sufficient for the majority of your charging needs.
Climate is out of an operator’s control, but do what you can to avoid extreme hot temperatures, such as choosing shade when parked on hot days.
High-use is not a concern, so fleets shouldn’t hesitate to put them to work. An EV isn’t useful sitting idle in the fleet yard, and putting on more miles per vehicle is overall a better fleet management practice.

[ Voor 106% gewijzigd door assje op 05-02-2022 17:48 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Steven-J schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 17:01:
[...]

Bevalt zo goed dat ik m never nooit niet gebruik. Waardeloos vind ik m.
Parkeerplekken die ruim zat zijn ziet ie niet en als ie er een vindt is mn ervaring dat ie rare stuurbewegingen doet.

Edit: remote gebruik ik ook niet. Mijn ervaring is als ik erin zit.

Wat zijn de ervaringen van anderen? Ik ken de functie bij Skoda Kodiaq en daar is ie geweldig.
Dank voor de input.. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
king_dude schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 14:07:
[...]

Heb in dit topic al meerdere keren het filmpje geplaatst van opladen van 3% tot 80 ofzo. OBD2 stekker geeft die info ook weer. Als ik zo thuis ben post ik de link en tag ik je wel even :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
Loei123 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 14:30:
[...]

Qua grootte of vorm zeker niet, maar dat is niet direct relevant in genoemde tegenstelling.

Een batterij kan niet tegen /slijt harder door:

Te hoge oplaad (en vooral) ontlaadspanning
Te hoge temperatuur
Te diepe ontlading

Deze punten zijn tegenwoordig ook in telefoons goed softwarematig afgedekt in batterij management.

Blijft over: gebruikpatroon, en in geval van EV6 extra (ingecalculeerd) oplaadspanning wanneer je structureel bij snelladers gaat staan.

Kia geeft 150.000 km’s garantie tot punt x dat betekent in een laad scenario per 300 km laden: 500 laadcycli.

Apple geeft exact hetzelfde aantal cycli aan garantie mee voor zijn iPhones.

Dit zegt nog niets over de restcapaciteit, maar zegt wel wat over het vertrouwen welke fabrikant afgeeft naar zijn product.

Denk dat ze aardig gelijk zijn als je het in termen van gebruik en cycli bekijk. Ben ook benieuwd naar degradatiecurves per cycle, en denk dat ze stiekem best wel eens op dezelfde manier ‘misbruikt’ worden.

Hoop dat deze ergens bijgehouden worden, want deze bepalen mede de restwaarde voor leasemaatschappijen. Zou ze best wel willen zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asennamm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-10 14:17
Zo ziet de batterij of beter zien de batterijen er uit.
Vanaf 6:25 in onderstaande video.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
king_dude schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 14:07:
[...]

De gehele video :) Onderaan MaxPower en MaxRegen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asennamm
Een artikel met grafiek over het effect van snelladen op degradatie van de baterij.

Vier jaar lang meer dan drie keer per maand snelladen zou na vier jaar 7,5% extra degradatie veroorzaken ten opzichte van nooit snelladen. Na vier jaar is dan 82,5% capaciteit over tegenover 90% bij nooit snelladen.

https://www.google.nl/amp...v-battery-degradation/amp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11-10 12:47
Phusebox schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 12:34:
[...]

Niet
Grappig
;(

Ben inderdaad wel benieuwd of ik er ooit in mag gaan rijden.
Hoe lang denk je dat ik moet wachten op mijn bestelde bmw i4…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Niet online
asennamm schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 18:52:
Een artikel met grafiek over het effect van snelladen op degradatie van de baterij.

Vier jaar lang meer dan drie keer per maand snelladen zou na vier jaar 7,5% extra degradatie veroorzaken ten opzichte van nooit snelladen. Na vier jaar is dan 82,5% capaciteit over tegenover 90% bij nooit snelladen.

Het lijkt er op dat Kia tussen 90% en 80% garandeert voor de 150.000 km’s. Als je het terugrelateert aan laadcycli is het juist best vergelijkbaar met een iphone. Kan mij dit ook voorstellen, omdat je een kosten/baten analyse maakt op gemiddeld gebruik. aangezien batterijtechnologie niet significant anders (lees: beter) is, komt je op zelfde aantal laadcycli uit.

Ik ben zeer benieuwd naar de ontwikkelingen hierin aankomende 10 jaar. Ik verwacht een serieuze toename aan energie dichtheid tegenover goedkopere kosten en een stuk lagere footprint voor de aarde. Pas dan zal elektrisch echt ingeburgerd raken in huizen en auto’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
asennamm schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 18:52:

Een interessant artikel, alleen hebben ze met een Leaf uit 2012 getest. De BMS is de afgelopen tien jaar gelukkig sterk verbeterd. Maar in dit geval is het echt een gevalletje "tijd zal het leren".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPoers83
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 29-09-2024
MarcEv6 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 12:46:
[...]

De maggi mag 750kg trekken, dus niet helemaal 0.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asennamm
king_dude schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 19:04:
[...]

Het lijkt er op dat Kia tussen 90% en 80% garandeert voor de 150.000 km’s. Als je het terugrelateert aan laadcycli is het juist best vergelijkbaar met een iphone. Kan mij dit ook voorstellen, omdat je een kosten/baten analyse maakt op gemiddeld gebruik. aangezien batterijtechnologie niet significant anders (lees: beter) is, komt je op zelfde aantal laadcycli uit.

Ik ben zeer benieuwd naar de ontwikkelingen hierin aankomende 10 jaar. Ik verwacht een serieuze toename aan energie dichtheid tegenover goedkopere kosten en een stuk lagere footprint voor de aarde. Pas dan zal elektrisch echt ingeburgerd raken in huizen en auto’s.
In de Ev6 en Ionig5 worden accumodules van SK Innovations (accu branche heet nu SK One) gebruikt. En wel het type ncm811. Dit is zo ver als ik kan vinden de laatste stand der techniek met betrekking tot energiedichtheid.

,ie ook: [Video: https://researchinterfaces.com/know-next-generation-nmc-811-cathode/]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asennamm
Dartlink schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 19:14:
[...]

Een interessant artikel, alleen hebben ze met een Leaf uit 2012 getest. De BMS is de afgelopen tien jaar gelukkig sterk verbeterd. Maar in dit geval is het echt een gevalletje "tijd zal het leren".
Klopt en de accucellen in de Ev6 zouden beter moeten zijn.
Maar het geeft wel aan dat het wel meevalt met die degradatie.
En dat snelladen een behoorlijke impact heeft (procentueel gezien).

Het verhaal is zeker ook relevant voor de Ev6. Ze hebben beiden lithium-ion accu's.

[ Voor 7% gewijzigd door asennamm op 05-02-2022 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcEv6
  • Laatst online: 20-02-2023
JPoers83 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 19:20:
[...]

De maggi mag 750kg trekken, dus niet helemaal 0.
Goede verbetering, maar toch nog steeds een stuk minder dan de EV6 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victorp13
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-05 12:00
BDelamontagne schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:16:
[...]
Het probleem ervaar ik juist op de snelweg, waar ik gebruik maak van de HDA inderdaad. Op de snelweg wil je je auto in het midden van de weg hebben, dat zeker! Wat ik echter ervaar is dat ik als persoon in de auto in het midden de weg zit en dus de auto in z'n geheel wat rechts van het midden aangezien je zelf links van het midden van de auto zit. Hij gaat niet over de lijn, maar als ik dan handjes los iemand voorbij rij op de snelweg kom ik akelig dichtbij. Ik heb meerdere mensen (zonder dit "probleem" te zeggen) in mijn EV6 laten rijden en stuk voor stuk geven ze aan dat hij teveel naar rechts is uitgelijnd.

Nou goed, ik ga wel even langs de dealer, ik woon toch vlakbij. Wellicht is het een karweitje van 5 minuten.
Ben je nog bij de dealer geweest, en was uitlijnen inderdaad noodzakelijk?

Reden dat ik het vraag: Ik heb nu 2 verschillende EV6 proefgereden bij verschillende dealers, en beide hadden duidelijk een 'afwijking' naar rechts op de snelweg! Dit kwam niet door de lane assist, maar gewoon de auto zelf die (met handen los of losjes op het stuur) zelf naar rechts neigde, tot over de rechterstreep aan toe!

Ik moest dan ook voor mijn gevoel constant corrigeren. Vervolgens voelt het stuur vrij zwaar aan, waardoor het zeker niet een ontspannen snelweg rijervaring was voor mij.

Hebben andere mensen dit ook meegemaakt? Is dit euvel te verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPoers83
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 29-09-2024
MarcEv6 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:25:
[...]

Goede verbetering, maar toch nog steeds een stuk minder dan de EV6 ;)
Haha, ik zei ook niet dat het erg veel is. Temeer ook een reden voor mij er niet verder naar te kijken. Andere ev met ca zelfde range in dezelfde prijsklasse en trekcapaciteit is volgens mij alleen een Tesla. Maar mist op veel andere vlakken mijn intresse.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De Ideale Man
asennamm schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 19:26:
[...]

Klopt en de accucellen in de Ev6 zouden beter moeten zijn.
Maar het geeft wel aan dat het wel meevalt met die degradatie.
En dat snelladen een behoorlijke impact heeft (procentueel gezien).

Het verhaal is zeker ook relevant voor de Ev6. Ze hebben beiden lithium-ion accu's.
Als de accu het 5 jaar goed volhoudt, vind ik het prima!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asennamm
De Ideale Man schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 23:11:
[...]

Ik als particuliere koper niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawnmower
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 10:35

lawnmower

Elvis lives..

Vandaag voor het eerst een aanzienlijk stukje met dak open gereden. Ben benieuwd hoeveel impact dit op het verbruik heeft. Door m'n sportieve rijstijl van vanmiddag nog niet veel conclusies aan kunnen verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asennamm
Hier een quote uit een post op het e-niro forum hier op tweakers die de komst van TomTom naar de Ev6 aannemelijk(er) maakt.
bnwgraaf schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:23:
Ik heb zojuist informatie gekregen van de Duitse dealer dat ik mijn e-Niro waarschijnlijjk eind volgende week klaar staat! Spannend!

Ik heb ook van hem bevesstigd gekregen dat er inderdaad een grote navigatie/multimedia update aan zit te komen en dat daarbij inderdaad de wissel naar Tomtom wordt gemaakt! Meer informatie had hij nog niet...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wiliyama
  • Laatst online: 10-10 13:27
[...]

Ik hoop 15 jaar met langzaam laden binnen een smalle range. Maar ook langzaam ontladen lijkt me essentieel. Dan heeft de auto toch een hogere restwaarde als bijvoorbeeld na 10 jaar er een hoge rest capaciteit in de accu aanwezig is.
Ik begrijp dat veel lease rijder niet bezig zijn om zich zorgen te maken over de levensduur van de accu-'s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
asennamm schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 23:34:
[...]

Ik als particuliere koper niet.
Ik ook niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-10 17:21
lawnmower schreef op zondag 6 februari 2022 @ 00:16:
Vandaag voor het eerst een aanzienlijk stukje met dak open gereden. Ben benieuwd hoeveel impact dit op het verbruik heeft. Door m'n sportieve rijstijl van vanmiddag nog niet veel conclusies aan kunnen verbinden.
'sportieve rijstijl'

Ik krijg er altijd jeuk van als mensen hun rijstijl zo omschrijven.

Hij is altijd gecombineerd met de opmerkingen 'ik weet wat ik doe' en/of 'Ik doe dat alleen als het kan'

Die opmerking komt bij mij altijd binnen als "ik denk dat ik alleen op de weg zit '

Edit: niet persoonlijk bedoeld @lawnmower

[ Voor 6% gewijzigd door henrov op 06-02-2022 06:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lawnmower
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 10:35

lawnmower

Elvis lives..

henrov schreef op zondag 6 februari 2022 @ 06:51:
[...]

'sportieve rijstijl'

Hij is altijd gecombineerd met de opmerkingen 'ik weet wat ik doe' en/of 'Ik doe dat alleen als het kan'

Die opmerking komt bij mij altijd binnen als "ik denk dat ik alleen op de weg zit '

Ik begrijp je (terechte) punt, maar dat is niet wat ik hier bedoelde. Normaal rij ik zodanig dat ik zuinig ben op iedere kWh. Alle rijhulpsystemen aan, en max 110km/u.

Gisteren heel even losgelaten, en gewoon genoten. Genieten van het enorme koppel. En niet rijden als een typische EV rijder. Sportief komt inderdaad over alsof ik me als een petje gedragen heb, maar niks is minder waar :)

Gevolg is dat 'metingen' qua verbruik met dak open onzuiver zijn met m'n normale referentie verbruik.

[ Voor 5% gewijzigd door lawnmower op 06-02-2022 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
henrov schreef op zondag 6 februari 2022 @ 06:51:
[...]

'sportieve rijstijl'

Hoe weet jij nou wat zijn sportieve rijgedrag is?

Sportief rijgedrag wil niet meteen zeggen dat je rijdt als een idioot en overal te hard. Meer het wat sneller optrekken bij het verkeerslicht of rotonde dan normaal.
Als je normaal rijdt wil ook niet zeggen dat je meteen als een opa rijdt en het gas niet durft in te drukken, zoals hier ook veel mensen zeggen.
Je hebt zelf de keuze als je maar netjes aan de verkeersregels houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henrov
lawnmower schreef op zondag 6 februari 2022 @ 08:00:
[...]

Ik begrijp je (terechte) punt, maar dat is niet wat ik hier bedoelde. Normaal rij ik zodanig dat ik zuinig ben op iedere kWh. Alle rijhulpsystemen aan, en max 110km/u.

Gisteren heel even losgelaten, en gewoon genoten. Genieten van het enorme koppel. En niet rijden als een typische EV rijder. Sportief komt inderdaad over alsof ik me als een petje gedragen heb, maar niks is minder waar :)

Gevolg is dat 'metingen' qua verbruik met dak open onzuiver zijn met m'n normale referentie verbruik.
Ik heb genoten van je reactie, compliment!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Electrocar
henrov schreef op zondag 6 februari 2022 @ 08:33:
[...]

Ik heb genoten van je reactie, compliment!
Ben ook blij dat we hier met respect met elkaar omgaan. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Dartlink schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 19:14:
Een paar maanden geleden heb ik een ex-taxi Kia eNiro proefgereden en getest. Auto 2,5 jaar oud, 170kkm op de teller met hoofdzakelijk snelladen. Geen zichtbare degradatie of terugval in range of snellaafsnelheid.

Begrijp me niet verkeerd; er is echt wel degradatie maar blijkbaar nog altijd binnen buffers.

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 06-02-2022 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Nogal kortzichtig wat mij betreft. Als je een EV met accu formaatje EV6 in 5 jaar technisch afschrijft had je misschien wel net zo goed benzine in de brand kunnen blijven steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
assje schreef op zondag 6 februari 2022 @ 08:43:
[...]

Nogal kortzichtig wat mij betreft. Als je een EV met accu formaatje EV6 in 5 jaar technisch afschrijft had je misschien wel net zo goed benzine in de brand kunnen blijven steken.
Precies, tenzij je 50.000 km per jaar rijdt.

Ik hoop ook op 10 jaar, 250.000km met nog 75% range over. Anders kunnen we allemaal beter verbrandingsmotoren blijven rijden.

Over levensduur gesproken, hoe lang gaat zo'n electromotor mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Phusebox schreef op zondag 6 februari 2022 @ 08:46:
Gezien de ervaringen tot nu toe met bijvoorbeeld 28kWh Ioniqs zie ik geen enkele reden waarom een >50kWh niet ver over de 500kkm zou gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Ideale Man
assje schreef op zondag 6 februari 2022 @ 08:43:
[...]

Ik zeg niet dat de accu na 5 jaar afgeschreven moet zijn? Dat beweer jij nu?

Ik vind het prettig dat de accu niet achteruit gaat in de periode dat ik ermee rij. Ik zou het jammer vinden als je na 3 jaar al merkt dat de accu minder presteert. Zoals ik nu lees valt dat mee en als de accu het daarna nog een aantal jaren goed vol houdt is dat allen maar winst voor de persoon die daarna met de auto gaat rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
[...]

Ik hoop ook op 10 jaar, 250.000km met nog 75% range over. Anders kunnen we allemaal beter verbrandingsmotoren blijven rijden.

Ik ga uit van/of hoop op 15 jaar levensduur van accu en 400.000 km.. Dan is de afschrijving 13ct/ km en stroomkosten 1ct/km met zonnepanelen €4000,-. Ja ik weet dat wordt meer als salderen stopt.
Als de accu het niet redt dan hoop ik dat over een jaar of 10 bijvoorbeeld de prijs van accu's zo ver gezakt is of dat er een ander accu systeem verkrijgbaar is zoals solid- state, waardoor het betaalbaar uitwisselen van accu's geen issue meer is. Zo niet, dan is het jammer. Dan koop ik weer een nieuwe auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Wiliyama schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:54:
[...]
Ja ik weet dat wordt meer als salderen stopt.
Wanneer salderen stopt. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KingOfNorway
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 24-06 11:32
[...]

Elektromotoren hebben in de regel een heel lange levensduur. Wat men tot nu toe ziet is dat auto batterijen gemiddeld 1% per jaar degraderen. Waarbij oudere modellen sneller degraderen dan nieuwe modellen. Dus ik zou me niet al te veel zorgen maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EricEB
  • Laatst online: 09-10 09:32
Als caravanner zweer ik bij Emuk spiegels, exact op maat voor de auto/spiegel.

Voor de EV6 zijn ze er nog niet...spiegels hebben bijzondere vorm, dan maar de universele.
De rand aan de spiegelzijde loopt krom af...maar ze passen prima !Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uXapJbIx5Ko-YnT191bGfCLaAv0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K4n7EFSGC1PjBuOFdJDA4eX2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiliyama
Pedank voor de tip hep ik al weer onsettent veel beigeleert fan daag....😉

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Loei123
Wiliyama schreef op zondag 6 februari 2022 @ 18:31:
[...]

Pedank voor de tip hep ik al weer onsettent veel beigeleert fan daag....😉
Ik bedoelde meer te zeggen dat het geen kwestie van als is, het gaat er gegarandeerd van af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiliyama
Loei123 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:01:
[...]

Ik bedoelde meer te zeggen dat het geen kwestie van als is, het gaat er gegarandeerd van af.
Ik begrijp het nu. Dank je wel.
Ja het is zeker dat het verdwijnen zal. Evenals de wegenbelasting die weer ingevoerd gaat worden. Ik kan me wel voorstellen dat er nog aanpassingen op zullen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Rekeningrijden hè vanaf 2030. Hopelijk lager tarief voor EV's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiliyama
Phusebox schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:37:
We zullen zien. Niets zo veranderlijk dan het weer en de regering..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loei123
Phusebox schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:37:
Onze regering is niet competent genoeg om van wegenbelasting over te stappen naar rekeningrijden.

Maar we zullen zien wat ze gaan verzinnen om het geld dat ze mislopen door ev rijders te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrocar
Loei123 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:21:
[...]

Onze regering is niet competent genoeg om van wegenbelasting over te stappen naar rekeningrijden.

Maar we zullen zien wat ze gaan verzinnen om het geld dat ze mislopen door ev rijders te compenseren.
Om maar te zwijgen over de belastingdienst 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
Vandaag Almelo - Hemmoor (Duitsland) - Almelo gereden. Route op ABRP gepland en voorgestelde laadstops overgenomen in Waze. Eerste keer een afstand dat ik echt afhankelijk was van snelladers. Eenmaal op de heenweg en eenmaal op de terugweg.

Constant op HDA gereden dus automatisch de snelheid laten aanpassen. Vol in de regen. En vertrokken om 5.30 vanochtend en ik moet zeggen, ik zie nu wel inderdaad dat de lichtbundel vrij kortbij ingesteld is. Hopelijk makkelijk aan te passen in de toekomst denk vooral dat het aantal Lux van de lampen zelf tekort schieten. Grootlicht kon ik niet gebruiken vanwege tegemoetkomend verkeer van de andere kant. Eerste paar minuten wel gehad, maar kreeg knipperende lampen van de tegemoetkomers :) waarschijnlijk kan de camera niet heel goed de lampen van de andere kant registeren.

Ook het algemeen verbruik vind ik erg netjes voor over het algemeen 130kmh rijden!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gBUWdQ7r3kd0zUiwHZQ5l9y9-U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cVyl7NnpkMqWvIyK4mzqZbB1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDelamontagne
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11-09 09:39
victorp13 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:56:
[...]

Ben je nog bij de dealer geweest, en was uitlijnen inderdaad noodzakelijk?

Reden dat ik het vraag: Ik heb nu 2 verschillende EV6 proefgereden bij verschillende dealers, en beide hadden duidelijk een 'afwijking' naar rechts op de snelweg! Dit kwam niet door de lane assist, maar gewoon de auto zelf die (met handen los of losjes op het stuur) zelf naar rechts neigde, tot over de rechterstreep aan toe!

Ik moest dan ook voor mijn gevoel constant corrigeren. Vervolgens voelt het stuur vrij zwaar aan, waardoor het zeker niet een ontspannen snelweg rijervaring was voor mij.

Hebben andere mensen dit ook meegemaakt? Is dit euvel te verhelpen?
Nog niet geweest. De 14e ga ik naar de dealer voor de software updates en dan zal ik het gelijk even aanhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Dartlink schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:44:
Vandaag Almelo - Hemmoor (Duitsland) - Almelo gereden. Route op ABRP gepland en voorgestelde laadstops overgenomen in Waze. Eerste keer een afstand dat ik echt afhankelijk was van snelladers. Eenmaal op de heenweg en eenmaal op de terugweg.

Constant op HDA gereden dus automatisch de snelheid laten aanpassen. Vol in de regen. En vertrokken om 5.30 vanochtend en ik moet zeggen, ik zie nu wel inderdaad dat de lichtbundel vrij kortbij ingesteld is. Hopelijk makkelijk aan te passen in de toekomst denk vooral dat het aantal Lux van de lampen zelf tekort schieten. Grootlicht kon ik niet gebruiken vanwege tegemoetkomend verkeer van de andere kant. Eerste paar minuten wel gehad, maar kreeg knipperende lampen van de tegemoetkomers :) waarschijnlijk kan de camera niet heel goed de lampen van de andere kant registeren.

Ook het algemeen verbruik vind ik erg netjes voor over het algemeen 130kmh rijden!

[Afbeelding]
Automatisch grootlicht doet wel wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Loei123 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:29:
[...]

Die stond aan :) maar leek de andere kant van de snelweg niet te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanKoen
  • Laatst online: 21:14
Loei123 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:29:
[...]

Zelfs de volle maan liet mijn grootlicht dimmen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asennamm
Beetje off topic.
Maar voor degenen die zich zorgen maken over degradatie van de accu is dit een leuk item op Autoweek on in de gate te houden.

https://www.autoweek.nl/a...opend&zoek=accudegradatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Dartlink schreef op zondag 6 februari 2022 @ 22:02:
[...]

Die stond aan :) maar leek de andere kant van de snelweg niet te pakken.
Ah oké. Dat helpt dan weinig.

Verder ben ik het met je eens dat de lichtbundel iets hoger had gemogen, volgens mij zijn de lampen sterk genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markbenq
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-10 00:43
Vorige week maandag mijn is mijn EV6 (77kwh Rwd Plus) geleverd, beknopt mijn bevindingen:

- Rijdt heerlijk rustig, hierdoor rij ik ook relaxeter door het verkeer.
- Nog niet hier gelezen maar het beeldscherm (met gebruik van Google Maps) heeft een hoge resolutie en is veel scherper dan mijn vorige auto. (308)
- Ondanks dat ik geen testrit gedaan had in de EV6 rijdt hij prima, en (persoonlijk) fijner dan de Ioniq 5.
- Frunk is best groot, maar geen flauw idee wat ik hier in moet gaan stoppen. (omdat het teveel moeite kost om hem te openen).

Grootste "tegenvaller" is de verwarming;
- 2x gehad dat tijdens het rijden dat plotseling alleen koude lucht naar binnen werd geblazen ondanks dat de temperatuur hoog stond en "heat" aan stond.
- Ben veel bezig met de knopjes.... dan weer te heet, dan weer te koud, dan blaast ie weer te hard... etc. etc. Bij mijn voorgaande auto's zat ik hier zelden aan.

Helaas moet de laadpaal thuis nog geïnstalleerd worden, loop nu nog een beetje te rommelen met opladen (is ook mijn eerste EV)
Trekhaak staat nog in bestelling....

Daarnaast heb ik geen last van trillende banden, remote voorverwarmen werkt, geen zombie mode.

Kortom blij met de nieuwe auto :) Binnenkort kijken voor draadloze Android auto en het installeren van een d raadloze telefoonoplader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Laatst online: 10-10 13:46
markbenq schreef op maandag 7 februari 2022 @ 00:14:

- Ben veel bezig met de knopjes.... dan weer te heet, dan weer te koud, dan blaast ie weer te hard... etc. etc. Bij mijn voorgaande auto's zat ik hier zelden aan.
Hier heb ik ook last van (volgens mij iedereen).
Bij eerdere auto's stelde ik de temp in op 20gr met AC aan.
Altijd prima temp gehad.

Nu snap ik dat verwarmen en AC aan extra verbruikt, maar nu lijkt wel dat in de auto stand maar 1 van de 2 aan kan. Of heat of AC.

Dus als het 20 gr. is dan gaat hij effe koude lucht blazen..... Terwijl het meer logisch is om minder hard te gaan blazen. Of gewoon minder te verwarmen.

Maar vind de verwarming ook niet altijd even goed werken.
Hebben mensen met een Niro of Ioniq 5 daar ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
@stimpyrulez Zou jij nog eens willen proberen of je nu echt AA wide support hebt met die dongle? Door Spotify main app te maken en of je dan rechts de navigatie krijgt (als die actief is)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
stimpyrulez schreef op maandag 7 februari 2022 @ 07:41:
[...]

Hier heb ik ook last van (volgens mij iedereen).
Bij eerdere auto's stelde ik de temp in op 20gr met AC aan.
Altijd prima temp gehad.

Nu snap ik dat verwarmen en AC aan extra verbruikt, maar nu lijkt wel dat in de auto stand maar 1 van de 2 aan kan. Of heat of AC.

Dus als het 20 gr. is dan gaat hij effe koude lucht blazen..... Terwijl het meer logisch is om minder hard te gaan blazen. Of gewoon minder te verwarmen.

Maar vind de verwarming ook niet altijd even goed werken.
Hebben mensen met een Niro of Ioniq 5 daar ook last van?
Ik heb hem altijd op auto staan, tempo op 22. Beetje aan de warme kant maar altijd heerlijk comfortabel in de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stimpyrulez
Phusebox schreef op maandag 7 februari 2022 @ 07:42:
@stimpyrulez Zou jij nog eens willen proberen of je nu echt AA wide support hebt met die dongle? Door Spotify main app te maken en of je dan rechts de navigatie krijgt (als die actief is)?
Heb het van het weekend effe gecheckd.
Als je spotify main app maakt, dan is er naast nog een 'splitscreen' maar dan bijv. met maps plekken.
Dus het is niet zo dat spotify alleen het hele scherm vol zet.

Er blijft een soort van splitscreen staan.

Verder effe gespeeld met het connecten van een iphone.
Gaat prima en geeft gewoon een full screen uiterlijk (ziet er beter uit dan AA al zeg ik het persoonlijk).

Hier komt eigenlijk wel een beetje het nadeel van de ottocast (OC) naar voren.

Als je wil switchen van telefoon (bijv. android naar iphone) dan moet je:
  1. Android: bluetooth verbinden met de OC opheffen
  2. Iphone: connectie maken met OC
  3. OC: op scherm in de auto staat een icoon van CP en daar moet je op drukken en de OC gaat herstarten
Daarna wachten tot reboot dan werkt het prima.

Maar als je dit telkens moet doen als je wil switchen is het wel onhandig.
Ook het werken met profielen voegt helaas niet toe, aangezien ik weer naar mijn profiel ga ik dan de CP scherm van mijn vrouw haar telefoon zie.

Nadeel voor de iphone gebruikers:
Ik had mijn android telefoon geconnect. Maar de ev6 ziet altijd een carplay apparaat (ook wireless AA gaat over carplay blijkbaar bij de OC).
Mijn vrouw wilde bellen over bluetooth, maar dat werkte niet aangezien de auto vond dat ze moest bellen via CP. Alleen had ik toen haar telefoon niet geconnect.
Of wel, als je iphone niet geconnect is met de OC, dan kan je niet bellen.

Had in het menu nog wel gekeken bij telefoon settings, maar daar was alleen de muziek via de bluetooth ingeschakeld. Als ik op het telefoon icoontje drukte kreeg ik de melding dat het via CP moest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
henrov schreef op maandag 7 februari 2022 @ 07:54:
[...]

Ik heb hem altijd op auto staan, tempo op 22. Beetje aan de warme kant maar altijd heerlijk comfortabel in de auto.
Ja ik zet hem ok hoger.
Maar als ik met mijn vrouw in de auto zit, dan wil ze hem lager hebben (20gr).
En dan merk je dat de verwarming gaat zitten 'klooien'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henrov
stimpyrulez schreef op maandag 7 februari 2022 @ 07:57:
[...]

Ja ik zet hem ok hoger.
Maar als ik met mijn vrouw in de auto zit, dan wil ze hem lager hebben (20gr).
En dan merk je dat de verwarming gaat zitten 'klooien'.
Mijn vorige auto (Opel Ampera-E) had dit ook. Was wel de enige tot dan met dit issue. De beste clima tot de EV6 die ik ervaren heb was die in mijn 308SW. Geruisloos en altijd comfortabel. We raakten de knoppen werkelijk nooit aan.

Ik moet zeggen dat ik de clima in de EV6 geweldig vind mits de temp op 22 staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
stimpyrulez schreef op maandag 7 februari 2022 @ 07:56:
[...]

Heb het van het weekend effe gecheckd.
Als je spotify main app maakt, dan is er naast nog een 'splitscreen' maar dan bijv. met maps plekken.
Dus het is niet zo dat spotify alleen het hele scherm vol zet.

Er blijft een soort van splitscreen staan.

Verder effe gespeeld met het connecten van een iphone.
Gaat prima en geeft gewoon een full screen uiterlijk (ziet er beter uit dan AA al zeg ik het persoonlijk).

Hier komt eigenlijk wel een beetje het nadeel van de ottocast (OC) naar voren.

Als je wil switchen van telefoon (bijv. android naar iphone) dan moet je:
  1. Android: bluetooth verbinden met de OC opheffen
  2. Iphone: connectie maken met OC
  3. OC: op scherm in de auto staat een icoon van CP en daar moet je op drukken en de OC gaat herstarten
Daarna wachten tot reboot dan werkt het prima.

Maar als je dit telkens moet doen als je wil switchen is het wel onhandig.
Ook het werken met profielen voegt helaas niet toe, aangezien ik weer naar mijn profiel ga ik dan de CP scherm van mijn vrouw haar telefoon zie.

Nadeel voor de iphone gebruikers:
Ik had mijn android telefoon geconnect. Maar de ev6 ziet altijd een carplay apparaat (ook wireless AA gaat over carplay blijkbaar bij de OC).
Mijn vrouw wilde bellen over bluetooth, maar dat werkte niet aangezien de auto vond dat ze moest bellen via CP. Alleen had ik toen haar telefoon niet geconnect.
Of wel, als je iphone niet geconnect is met de OC, dan kan je niet bellen.

Had in het menu nog wel gekeken bij telefoon settings, maar daar was alleen de muziek via de bluetooth ingeschakeld. Als ik op het telefoon icoontje drukte kreeg ik de melding dat het via CP moest.
Thanks voor de uitvoerige test. Is dus inderdaad zoals ik verwachtte, de Ottocast connect via Carplay, maar doet tegenover Android alsof het Android Auto is. De Ottocast ondersteunt wel widescreen AA, en streamt dat dan via Carplay protocol naar de auto.

Meerdere Android toestellen connecten werkt wel? Wij hebben geen iPhone, dus dat is geen issue voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Vanochtend een nieuwe probleempje ervaren: Geen geluid/muziek.

Ik kreeg het net met geen enkele mogelijkheid aan de praat, auto is ook uit en op slot geweest voor een paar minuten, ook daarna nog steeds geen geluid.
Zelfs de parkeersensoren maakten geen geluid.

Later vandaag nog eens kijken of het zichzelf gaat oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09 08:24

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

henrov schreef op maandag 7 februari 2022 @ 08:12:
[...]

Mijn vorige auto (Opel Ampera-E) had dit ook. Was wel de enige tot dan met dit issue. De beste clima tot de EV6 die ik ervaren heb was die in mijn 308SW. Geruisloos en altijd comfortabel. We raakten de knoppen werkelijk nooit aan.

Ik moet zeggen dat ik de clima in de EV6 geweldig vind mits de temp op 22 staat.
Hiervoor had ik ook een 308 en daar werkte de ClimateControl ideaal... zat ik ook nooit aan.
Nu moet ik om de paar tellen op knoppen drukken om het warmer te krijgen, te ontwassemen, het weer kouder te krijgen etc etc.
Ik vind het helemaal niks.
En de dealer heeft pas over 3 weken tijd... :(

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Loei123 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:25:

Ik kreeg het net met geen enkele mogelijkheid aan de praat, auto is ook uit en op slot geweest voor een paar minuten, ook daarna nog steeds geen geluid.

Hmm zelfde issue als diegene had na het wassen van de auto dat er water in was gekomen, met die regen van gisteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Phusebox schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:26:
[...]

Hmm zelfde issue als diegene had na het wassen van de auto dat er water in was gekomen, met die regen van gisteren?
Oeh, die is mij even niet bekend.
Wat was daar de oplossing voor?

Ik heb de auto overigens al wel een keer met de hand gewassen.

[ Voor 9% gewijzigd door Loei123 op 07-02-2022 09:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
Loei123 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:33:
[...]

Oeh, die is mij even niet bekend.
Wat was daar de oplossing voor?

Ik heb de auto overigens al wel een keer met de hand gewassen.
Theflying in "Het grote KIA EV6 topic"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loei123
Loei123 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:25:

Zojuist de auto weer gestart en alles werkt weer naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
Loei123 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:43:
[...]

Zojuist de auto weer gestart en alles werkt weer naar behoren.
Dus Active Sound Design doet het ook weer? Dat zou jammer zijn......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
henrov schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:21:
[...]

Dus Active Sound Design doet het ook weer? Dat zou jammer zijn......
Die staat bij mij standaard uit en de auto laat dat zo. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Loei123 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:40:
[...]

Die staat bij mij standaard uit en de auto laat dat zo. _/-\o_
Jij zit ook nog op de originele firmware van het infotainment? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
Dartlink schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:41:
[...]

Jij zit ook nog op de originele firmware van het infotainment? :D
Sinds ik de auto heb heeft deze nog geen update gehad.

@henrov Was het geen oplossing om het volume van active sound design op het laagst te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelgNL
  • Laatst online: 28-11-2024
[Video: https://www.autogids.be/autovideos/videos-van-de-redactie/roadtrip-2500-km-in-een-kia-ev6.html]

Niet superinteressante video maar hier zie je maar weer dat de Soc heel belangrijk is voor het laadvermogen. Telkens werd er slechts een vermogen van 150-170 kW gehaald, maar wanneer hij maar met een Soc van 6% arriveert aan de laadpaal, tikt hij toch de 228 kW aan (te zien bij 13:15).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
Loei123 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:43:
[...]

Sinds ik de auto heb heeft deze nog geen update gehad.

@henrov Was het geen oplossing om het volume van active sound design op het laagst te zetten?
Helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
BelgNL schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:51:
[Video]

Niet superinteressante video maar hier zie je maar weer dat de Soc heel belangrijk is voor het laadvermogen. Telkens werd er slechts een vermogen van 150-170 kW gehaald, maar wanneer hij maar met een Soc van 6% arriveert aan de laadpaal, tikt hij toch de 228 kW aan (te zien bij 13:15).
Op een lage SoC is vooral de temperatuur belangrijk (zie mijn berichten van 30 januari) en niet zozeer de SoC zelf.

Afbeeldingslocatie: https://support.fastned.nl/hc/article_attachments/4408920125073/Fastned_Chargecurve_KIA-EV6.png

Deze grafiek klopt behoorlijk. Daarin zie je ook dat bij een SoC hoger dan ~55% de max oplaadsnelheid ~175 kW is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MChellinga
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-10 11:38
Als de batterij op 100% staat welke afstand staat er op dat moment dat er gereden kan worden bij jullie? Bij mijn AWD staat er dan altijd 380km. Berekend de auto dit obv gemiddeld verbruik? Weer etc? Want de WLTP van 480 staat er iig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-10 15:44
MChellinga schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:16:
Als de batterij op 100% staat welke afstand staat er op dat moment dat er gereden kan worden bij jullie? Bij mijn AWD staat er dan altijd 380km. Berekend de auto dit obv gemiddeld verbruik? Weer etc? Want de WLTP van 480 staat er iig niet.
Bij 90% (hoger laad ik hem meestal niet) staat bij mij 450km bereik op de app en auto.. (GT-Line/RWD)

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Ik kom met mijn 78Kwh RWD niet boven de 311 uit...
Wacht op een afspraak bij de dealer want dit is al vanaf dag 1 zo..(auto op 1 dec opgehaald )

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrov
Op dit moment 450km.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sFrtNhtY9kLXdhUGlSisN12mdII=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s1vcUcf6ltOKfxMgJz5Z4klz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door henrov op 07-02-2022 11:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dartlink
Hij pakt een gemiddelde naar mijn ervaring. Als ik een hele acculading 80/100 rijd dan heb ik daarna volgens de auto meer bereik dan wanneer ik een hele acculading 130 heb gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Kan iemand mij vertellen waar het gewicht verschil in zit tussen de:

GT-Line AWD en de GT AWD?

Hebben delfde battterij (wat toch de grootste gewicht invloed heeft..).
Alleen de velgen/banden kan m.i. niet dit verschil geven.

2e vraag:
is de AWD een permanente AWD, of zoals bij Tesla/VW een 2WD
en indien nodig bij-schakeling van de andere 2 wielen.

tia

[ Voor 22% gewijzigd door Hansieo op 07-02-2022 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-10 15:15

Peetman

Tjah....

Zwaardere remmen, andere stoelen, andere ophanging, zwaardere motor.. beetje gissen, maar in dat soort componenten zal je het moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Hansieo schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:17:
Kan iemand mij vertellen waar het gewicht verschil in zit tussen de:

GT-Line AWD en de GT AWD?

Hebben delfde battterij (wat toch de grootste gewicht invloed heeft..).
Alleen de velgen/banden kan m.i. niet dit verschil geven.

2e vraag:
is de AWD een permanente AWD, of zoals bij Tesla/VW een 2WD
en indien nodig bij-schakeling van de andere 2 wielen.

tia
GT-line AWD 329 pk
GT- AWD ongeveer 600pk toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steven-J
  • Laatst online: 16-06-2024
Bij mij 370km 100% vol. GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MChellinga
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-10 11:38
Steven-J schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:48:
[...]

Bij mij 370km 100% vol. GT-line RWD
Heb jij dan zo'n zware rechtervoet?
Pagina: 1 ... 109 ... 448 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic